35. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, vážený pán poslanec, ako istotne viete, pre výstavbu každej diaľnice alebo rýchlostnej cesty sú kľúčové dva faktory. Okrem projektovej pripravenosti je veľmi dôležité mať zabezpečené financovanie. Dnes najvýhodnejším modelom financovania výstavby diaľnic a rýchlostných ciest sú jednoznačne eurofondy. Aby však mohla byť stavba financovaná z európskych peňazí, je nutné splniť prísne kritériá, ktoré si Brusel stanovil. Jedným z takýchto kritérií je aj vypracovanie štúdie realizovateľnosti, ktorá jednoznačne preukáže opodstatnenosť realizácie danej rýchlostnej cesty alebo diaľnice.
Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila 25. mája 2013 verejné obstarávanie na predmet zákazky R4 štátna hranica Slovenská republika a Poľská republika - Kapušany, štúdia realizovateľnosti. Termín na predloženie ponúk uchádzačov na vypracovanie zákazky bol 27. jún 2013 a predpokladaná lehota na jej dokončenie bola v zmysle oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania a súťažných podkladov do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti zmluvy na vypracovanie danej štúdie.
Zmluva na vypracovanie štúdie bola so zhotoviteľom podpísaná 2. septembra 2013 so zmluvným termínom dodania štúdie realizovateľnosti do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti zmluvy, teda do 3. marca 2014, avšak na základe dodatočnej požiadavky Európskej komisie a JASPERS bolo potrebné zapracovať do štúdie aktuálne výsledky z prenosných čítacích zariadení a zo smerového dopravného prieskumu.
V zmysle dodatku č. 1 zo 17. februára 2014 v zmluve o dielo bol teda zmluvný termín odovzdania diela zmenený a štúdia realizovateľnosti bude vypracovaná do štyroch mesiacov odo dňa dodania výsledkov z prenosných čítacích zariadení a zo smerového dopravného prieskumu v meste Prešov, ktorý sa uskutočnil 8. apríla 2014. Až na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti, ktorú spracovateľ predloží Národnej diaľničnej spoločnosti do 30. septembra 2014, bude rozhodnuté o definitívnej trase vedenia rýchlostnej cesty R4 v úseku Kapušany - Svidník. Následne bude stanovený ďalší postup a harmonogram jej prípravy v závislosti od možnosti zabezpečenia finančných prostriedkov na prípravu a realizáciu rýchlostnej cesty R4 zo štátneho rozpočtu, resp. z prostriedkov Európskej únie v budúcom programovom období 2014 až 2020.
Ak štúdia realizovateľnosti preukáže možnosť financovať výstavbu tejto rýchlostnej cesty z eurofondov, budem nesmierne rád. V opačnom prípade budeme nútení hľadať stovky miliónov eur potrebných na výstavbu z iných zdrojov, najmä, a iste viete, hlavne zo štátneho rozpočtu, čo je dnes, samozrejme, veľký problém.
Vážený pán poslanec, na jednej strane som rád, že sa tak intenzívne zaujímate o výstavbu nadradenej cestnej siete v regiónoch. Na druhej strane je mi ale ľúto, že ste nemali rovnaký prístup aj počas vášho vládnutia, keď ste boli vy osobne členom Dozornej rady Národnej diaľničnej spoločnosti. Po mojom nástupe na ministerstvo som totiž nenašiel jediný dokument svedčiaci o tom, že by ste sa snažili na túto cestu zabezpečiť financovanie. Jediný jeden taký dokument neexistuje! Vaše manažérske rozhodnutia prípravu neurýchlili, naopak, odhalili alebo oddialili výstavbu minimálne o dva roky vďaka tomu, že ste v skutočnosti pre túto rýchlostnú cestu nič neurobili.
Proces posudzovania variantov rýchlostnej cesty R4 v úseku Svidník - Prešov a ich vplyvov na životné prostredie bol ukončený už v roku 2009 a na pokračovanie prípravy a výstavby R4 v tomto úseku bol vtedajším ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym určený variant v trase Prešov - Kapušany - Giraltovce - Svidník, pre ktorý sa začali pripravovať aj ďalšie stupne dokumentácie. Avšak v auguste 2010 vy po vašom nástupe ste bez zdôvodnenia zmenili vybraný variant vedenia rýchlostnej cesty R4. Národnej diaľničnej spoločnosti, v ktorej ste sedeli, trvalo celých sedem mesiacov, kým požiadala v marci 2011 o usmernenie a určenie definitívneho variantu. Napriek tomu, že ste si - neviem, na základe čoho - vybrali ako vhodnejší takzvaný modrý variant, ministerstvu pod vedením KDH trvalo ďalších sedem mesiacov, kým koncom októbra 2011 odpovedalo Národnej diaľničnej spoločnosti a potvrdilo rozhodnutie ministra spred roka. Reálne kroky, konkrétne zabezpečenie dokumentácie pre územné rozhodnutie na úsek R4 medzi Hanušovcami nad Topľou a Kapušanmi sa začali až za nášho pôsobenia, a to v júni 2012. Čiže výsledky vašej práce v regióne: nula. Neurobili ste žiadne analýzy, už vôbec nie žiadnu komunikáciu s Európskou komisiou, nezabezpečili ste financovanie a neexistuje žiadny dokument, ktorý by hovoril o tom, že ste to mali ako prioritu. Takže je veľmi záhadné, že vôbec vyslovujete túto kritiku na našu stranu.
Ďakujem za slovo. Skončil som.
Autorizovaný
Vystúpenia
12:03
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:03
Richard RašiKremnica, ako to bolo vysvetlené, potrebuje legislatívu, ktorá bude vedieť zareagovať na aktuálnu situáciu, pardon, Detva, ktorá sa tam nachádza, pretože tam ten legislatívny proces je niekde úplne inde a nie je jednoduché vždy naformulovať zákon tak, aby bol účinný. A príkladom je zákon pána poslanca Novotného a Štefanca, ktorý je nevykonateľný. Je to trojriadkový zákon, ktorý keby bol prijatý, tak je nevykonateľný, čiže je zlý. Preto sa zákon má pripraviť tak, aby bol vykonateľný v praxi. A všetkým odporúčam prečítať si návrh geologického zákona aj s odkazmi a návrh zákona pána poslanca Novotného a Štefanca a aj laik pochopí, že to urobili čisto kvôli eurovoľbám, kvôli ničomu inému, pričom dnes je predložený jeden vážny, komplexný zákon.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.5.2014 o 12:03 hod.
MUDr. PhD. MPH
Richard Raši
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán minister, čiže zákon je dobrý, zákon nerieši Košice, zákon rieši celé Slovensko, poprosím vás, treba si ho prečítať. Zákon rieši dobývanie rádioaktívnych nerastov na celom Slovensku. Máme tri potencionálne ložiská, tri. Čiže neriešime mesto Košice, riešime celé Slovensko. Skrátené legislatívne konanie je dané preto, lebo to sa týka Košíc, pretože došlo k situácii, keď mestské časti; poprosím maďarskú skupinku, aby bola trochu tichšie; pretože došlo k situácii, keď niektoré mestské časti odmietli podpísať memorandum proti uránu. Čiže navodili stav, ako keby miestne zastupiteľstvo daných častí ťažbu podporovalo, a preto sa to dáva v skrátenom legislatívnom konaní, ale rieši sa celé Slovensko.
Kremnica, ako to bolo vysvetlené, potrebuje legislatívu, ktorá bude vedieť zareagovať na aktuálnu situáciu, pardon, Detva, ktorá sa tam nachádza, pretože tam ten legislatívny proces je niekde úplne inde a nie je jednoduché vždy naformulovať zákon tak, aby bol účinný. A príkladom je zákon pána poslanca Novotného a Štefanca, ktorý je nevykonateľný. Je to trojriadkový zákon, ktorý keby bol prijatý, tak je nevykonateľný, čiže je zlý. Preto sa zákon má pripraviť tak, aby bol vykonateľný v praxi. A všetkým odporúčam prečítať si návrh geologického zákona aj s odkazmi a návrh zákona pána poslanca Novotného a Štefanca a aj laik pochopí, že to urobili čisto kvôli eurovoľbám, kvôli ničomu inému, pričom dnes je predložený jeden vážny, komplexný zákon.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
12:05
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:05
Gábor GálA čo sa týka ústavnoprávneho výboru, tak, pán minister, už je na ústavnoprávnom výbore asi tradíciou za vedenia pána predsedu Madeja, že sa vždy hľadá termín nielen v nočných, večerných hodinách alebo raňajších hodinách, alebo dňoch, aby ten výbor nebol uznášaniaschopný, lebo aj vaši majú problém prísť na ten výbor a vždy a skoro vždy je na začiatku schôdze ústavnoprávneho výboru uznášaniaschopný práve vďaka opozícii.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.5.2014 o 12:05 hod.
Mgr.
Gábor Gál
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predseda. Vážený pán minister, nejdem sa vyjadriť k veci, nie je to môj odbor, ale k forme. A tá bola tak minimálne nie vhodná, dotklo sa ma to. Poúčať poslancov, dehonestovať ich, kádrovať ich dokonca, to neprináleží vám. Neviem, či som vôbec voľakedy v krátkej minulosti počul nejakého ministra, aby takto sa správal, takto sa vyjadroval k poslancom. Poslanci sú tu nato, lebo sú zvolení občanmi Slovenskej republiky, aby sa rozhodovali na zákonoch, aby aj kontrolovali vládu, aby sa vyjadrovali k zákonom, a minister je tu preto, aby ten svoj zákon obhájil, a nie nato, aby tu dehonestoval prácu poslancov a vyjadroval sa a išiel do osobných invektív. Neviem, načo to je dobré, ale určite veci nenapomôže. Čiže neviem, načo sa, načo ísť, načo sa spoliehať na takéto barličky. Skôr ublíži to veci, ako pomôže. Preto chcem povedať, aby sme sa ctili navzájom, ctili sme sa navzájom, aby sme hľadali riešenia dobré pre túto spoločnosť.
A čo sa týka ústavnoprávneho výboru, tak, pán minister, už je na ústavnoprávnom výbore asi tradíciou za vedenia pána predsedu Madeja, že sa vždy hľadá termín nielen v nočných, večerných hodinách alebo raňajších hodinách, alebo dňoch, aby ten výbor nebol uznášaniaschopný, lebo aj vaši majú problém prísť na ten výbor a vždy a skoro vždy je na začiatku schôdze ústavnoprávneho výboru uznášaniaschopný práve vďaka opozícii.
Autorizovaný
12:05
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:05
Peter ŽigaA, pán predseda Bugár, viete, ja som tiež bol zvolený ako poslanec a potom som dostal tú možnosť, že som sa stal členom vlády Slovenskej republiky, ale v predchádzajúcom volebnom období som tu sedel aj v týchto laviciach v Národnej rade Slovenskej republiky a zažil som tiež nočné rokovania, keď ešte o štvrtej sa rokovalo v tejto zasadacej sieni a vy ste boli tí, ktorí viedli túto poslaneckú snemovňu. Rokovalo sa aj v noci, takže vyčítať nám, že my zvolávame o siedmej výbor večer, myslím si, že je nemiestne, a máte aj vy svoju historickú pamäť, takže určite si to budete dobre pamätať.
A to, že niekto hlasoval, teda nehlasoval za zákon, to som len spomenul. Sú poslanci, členovia výboru pre životné prostredie, ktorí nehlasovali za zákon proti ťažbe uránu. Ja nehovorím, že prinášam fantastické zákony. Prinášam zákony, ktoré pomáhajú ľuďom, a niektorí poslanci z výboru pre životné prostredie nezahlasovali za zákon proti ťažbe uránu.
Ďakujem pekne, pán predseda.
Len troma vetami. Ja by som chcel, aby to bola vecná debata, aj teraz zareagujem veľmi vecne. A ja som aj v tej svojej reči v rámci rozpravy hovoril, v zásade sa bránil, pretože mňa tu niekto obvinil, že tu robím marketingové ťahy a podobne, tak som len ako jeden z príkladov ukázal, že niekto rozdával ako taký trpák jódové tabletky na stanici. Myslel som tým konkrétneho poslanca. Kohokoľvek som sa iného dotkol, sa veľmi ospravedlňujem.
A, pán predseda Bugár, viete, ja som tiež bol zvolený ako poslanec a potom som dostal tú možnosť, že som sa stal členom vlády Slovenskej republiky, ale v predchádzajúcom volebnom období som tu sedel aj v týchto laviciach v Národnej rade Slovenskej republiky a zažil som tiež nočné rokovania, keď ešte o štvrtej sa rokovalo v tejto zasadacej sieni a vy ste boli tí, ktorí viedli túto poslaneckú snemovňu. Rokovalo sa aj v noci, takže vyčítať nám, že my zvolávame o siedmej výbor večer, myslím si, že je nemiestne, a máte aj vy svoju historickú pamäť, takže určite si to budete dobre pamätať.
A to, že niekto hlasoval, teda nehlasoval za zákon, to som len spomenul. Sú poslanci, členovia výboru pre životné prostredie, ktorí nehlasovali za zákon proti ťažbe uránu. Ja nehovorím, že prinášam fantastické zákony. Prinášam zákony, ktoré pomáhajú ľuďom, a niektorí poslanci z výboru pre životné prostredie nezahlasovali za zákon proti ťažbe uránu.
Ďakujem pekne, pán predseda.
Autorizovaný
14:05
Neprítomný je podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Miroslav Lajčák, na zahraničnej pracovnej ceste v Čiernej Hore, zastupuje ho podpredseda vlády a minister financií Peter Kažimír. Na...
Neprítomný je podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Miroslav Lajčák, na zahraničnej pracovnej ceste v Čiernej Hore, zastupuje ho podpredseda vlády a minister financií Peter Kažimír. Na zahraničnej pracovnej ceste je aj minister spravodlivosti Tomáš Borec, zastupuje ho minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ľubomír Jahnátek.
Podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny je PN, ale aj tak neboli na neho žiadne otázky a otázky nie sú ani na ministra životného prostredia Petra Žigu.
Som pripravený, pán predseda, odpovedať na otázky.
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážená Národná rada, vážení členovia vlády, dovoľte mi, aby som z dnešnej hodiny otázok ospravedlnil neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním.
Neprítomný je podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Miroslav Lajčák, na zahraničnej pracovnej ceste v Čiernej Hore, zastupuje ho podpredseda vlády a minister financií Peter Kažimír. Na zahraničnej pracovnej ceste je aj minister spravodlivosti Tomáš Borec, zastupuje ho minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ľubomír Jahnátek.
Podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny je PN, ale aj tak neboli na neho žiadne otázky a otázky nie sú ani na ministra životného prostredia Petra Žigu.
Som pripravený, pán predseda, odpovedať na otázky.
Autorizovaný
14:22
Zodpovedanie otázky 14:22
Robert FicoAko viete, ruský prezident Vladimír Putin oznámil v liste premiérom viacerých európskych krajín, že ak Ukrajina nezaplatí za už dodaný plyn približne 3,5 mld. dolárov, s účinnosťou od 1. júna 2014 Gazprom stopne dodávku tejto suroviny cez územie nášho východného suseda. Nemá význam maľovať akékoľvek čierne scenáre a strašiť verejnosť, ale ak sa tak stane, pocítiť to môže celý európsky trh vrátane ruskej ekonomiky.
My si plne uvedomujeme vzniknutú situáciu, stali sme sa krajinou tlačenou dvoma obrovskými balvanmi súčasne, a preto sa musíme správať maximálne rozumne. Práve z uvedených dôvodov som minulý týždeň zvolal Bezpečnostnú radu Slovenskej republiky, kde sme sa snažili nájsť východisko z neľahkej situácie. Môžem zodpovedne prehlásiť, že na prípadnú plynovú krízu sme dnes pripravení lepšie ako v roku 2009 a naša plynová bezpečnosť je historicky na najvyššej úrovni.
V rámci prepojenia slovenskej a českej prepravnej siete boli vykonané technické opatrenia, ktoré umožnia reverzný tok plynu z Českej republiky na Slovensko s kapacitou 67 mil. metrov kubických denne. Rovnakým spôsobom môžeme získať plyn aj z Rakúska, a to v objeme 23,8 mil. metrov kubických denne. Zároveň dcérska spoločnosť SPP Eustream v minulom období realizovala opatrenia, ktoré umožňujú reverzný tok plynu v rámci prepravnej siete na Slovensku. Reverzným tokom je možné zo západu na východ prepraviť množstvo plynu, ktoré je väčšie ako maximálna spotreba na Slovensku v zimných mesiacoch.
Taktiež sa intenzívne pracuje na nových projektoch prepojení plynárenských sietí. Slovenská a maďarská plynárenská sieť boli 27. marca 2014 slávnostne prepojené vybudovaným plynovodom. Začatie testovacej prevádzky sa očakáva v najbližšom čase a komerčná preprava zemného plynu prostredníctvom nového prepojenia by sa mala začať 1. januára 2015, pričom ročná kapacita tohto plynovodu je predpokladaná vo výške 4,8 mil. metrov kubických denne.
Projekt prepojenia prepravných sietí Slovenska a Poľska postupuje v zmysle vzájomných dohôd prevádzkovateľov prepravných sietí. So zámerom podpory prepojenia plynárenských sietí s Poľskom bola 22. novembra 2013 v Bratislave podpísaná dohoda medzi vládou slovenskou a poľskou o spolupráci pri realizácii projektu plynovodu spájajúceho poľskú a slovenskú prepravnú sieť.
Keď zhrnieme vykonané opatrenia, máme k dispozícii niekoľko nástrojov, ktoré našej krajine zaistia bezpečnosť dodávok plynu. V zmysle zákona o energetike je stanovená povinnosť pre účastníkov trhu s plynom zaistiť štandard bezpečnosti dodávok pre chránených odberateľov na 30 dní pre priemerný denný objem v zimnom období, teda od 1. novembra do 31. marca kalendárneho roka.
Dodávka zemného plynu pre odberateľov na území Slovenska je zabezpečená na základe zmluvných vzťahov s jednotlivými dodávateľmi. SPP ako najvýznamnejší dodávateľ plynu má uzavretú dlhodobú zmluvu o dodávkach plynu s Gasprom Exportom. Okrem toho aj diverzifikačnú zmluvu so spoločnosťou E.ON Ruhrgas o dodatočných dodávkach plynu, ktoré by mali byť k dispozícii pre potreby slovenského trhu v čase krízy. Podpísaná bola na obdobie desať rokov. E.ON Ruhrgas dodá SPP v prípade krízy zo svojich západných zdrojov plyn až do celkovej výšky 500 mil. metrov kubických ročne. Garantuje dodávky plynu nezávisle od prepravy cez územie Ukrajiny, pričom by boli zabezpečované reverzným tokom z Českej republiky. Navyše v zásobníkoch máme uskladnených spolu približne 2,2 mld. metrov kubických plynu. Predpokladané obdobie, počas ktorého by bolo možné využívať tieto zásoby, ak by sme žiadne iné dodávky plynu nemali, je približne do konca jesene 2014, ale opakujem, toto je najhorší scenár, rátame stále, že máme možnosti dostať plyn zo západu smerom na východ.
Rezort hospodárstva, ktorému primárne prináleží kompetencia zabezpečenia energetickej bezpečnosti, v súvislosti s aktuálnou situáciou za účelom bezpečných a spoľahlivých dodávok plynu sústavne sleduje a vyhodnocuje stav, ktorý je momentálne uspokojivý. Ministerstvo je pripravené v spolupráci s dotknutými inštitúciami aj s rozhodujúcimi účastníkmi trhu s plynom prijať ďalšie prípadné opatrenia na národnej úrovni.
Zástupcovia rezortu aktívne pracujú v koordinačnej skupine pre plyn zriadenej v zmysle nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o opatreniach na zaistenie bezpečnosti dodávky plynu. Oblasť energetickej bezpečnosti bude aj jednou z priorít slovenského predsedníctva vo vyšehradskej skupine. Predsedníctvo sa zameria na posilnenie regionálnej dimenzie bezpečnosti dodávok zemného plynu, prípravou spoločných preventívnych a núdzových opatrení, akými sú napr. príprava návrhu spoločného preventívneho akčného plánu na regionálnej úrovni a spoločného núdzového plánu na základe nariadenia o opatreniach na zaistenie bezpečnosti dodávky plynu.
Všetky uvedené fakty poukazujú, že vláda Slovenskej republiky s plnou zodpovednosťou pristupuje k zabezpečeniu dodávok plynu, o to viac dnes v súvislosti s krízou a eskaláciou napätia na Ukrajine. Podmienkou každého riešenia musí byť, aby nebola ohrozená bezpečná preprava a dodávka plynu pre odberateľov na Slovensku, ako aj v celej Európskej únii. Našou prioritou je, aby odberatelia - či už ide o domácnosti, malých odberateľov alebo o priemysel - mali bezpečné dodávky plynu a nebolo nutné akýmkoľvek spôsobom obmedzovať jeho spotrebu. Túto prioritu budeme tvrdo obhajovať, či už na národnej, alebo medzinárodnej úrovni.
Vážený pán poslanec, ako iste viete, Ukrajina dlhodobo vyvíjala aktivity spojené s úsilím realizovať reverznú prepravu plynu cez územie Slovenskej republiky na Ukrajinu. Okrem prevádzkovateľov prepravných sietí, spoločnosti Eustream a spoločnosti Ukrtransgaz, bola do rokovaní o projekte zapojená aj Európska komisia. Už od začiatku rokovaní sa zvažovali dve alternatívy prepravy na Ukrajinu. Fyzický tok a virtuálny tok plynu. Čo sa týkalo fyzickej prepravy plynu, spoločnosť Eustream v minulosti realizovala tzv. proces open season, jednoducho ponúkli sme Ukrajine plyn. Tento bol uskutočnený dňa 15. októbra 2012. Výsledky nepotvrdili postačujúci záväzný záujem účastníkov trhu o nové fyzické kapacity pre prepravu na Ukrajinu a proces open season bol vyhlásený ako neúspešný.
Pri virtuálnom reverze ide o realizáciu obchodných tokov bez fyzickej prepravy plynu. V nadväznosti na kontrakt medzi spoločnosťami Naftogaz a RWE uskutočnili prevádzkovatelia prepravných sietí počas roka 2013 dva pokusy o realizáciu virtuálnej prepravy plynu zo Slovenska na Ukrajinu. V obidvoch prípadoch sa prepravu nepodarilo uskutočniť. Dôvodom bola skutočnosť, že ukrajinská spoločnosť nedisponuje potrebnými dátami, a tak nebola schopná k existujúcim kódom na slovenskej strane priradiť ekvivalent na strane ukrajinskej. Paralelne s týmito aktivitami prebiehali aj rokovania o prepojovacích dohodách. Pozornosť sa sústredila na prípravu memoranda o porozumení o možnom riešení prepravy plynu v smere zo Slovenska na Ukrajinu medzi spoločnosťami Eustream a Ukrtransgaz a podpis tzv. štandardnej prepojovacej zmluvy. Návrh memoranda bol pripravený už koncom roku 2013. Memorandum malo byť podpísané v Bratislave v decembri 2013. K jeho podpisu v zmysle dohôd však nedošlo. Následne sa situácia zdramatizovala ďalším politickým vývojom na Ukrajine.
15. apríla 2014 sa uskutočnilo rokovanie o reverze plynu vo Veľkých Kapušanoch. Eustream bol pripravený na podpis memoranda s využitím plynovodu Vojany - Užhorod, tzv. variant Vojany. Ukrajinská strana však naďalej požadovala reverz prostredníctvom hlavných línií prepravnej siete. Jednoducho chceli otočiť hlavný reverz naopak, smerom zo západu na východ. Okamžitá reverzná dodávka cez Veľké Kapušany využitím jednej z hlavných línií prepravnej siete Eustream však nebola akceptovateľná, nakoľko by ohrozila energetickú bezpečnosť Slovenskej republiky a Európskej únie.
Ďalšie rokovanie sa uskutočnilo na úrovni ministrov v Bratislave 24. apríla 2014, ale keďže k dohode o podpise memoranda nedošlo, rokovania pokračovali 25. a 26. apríla 2014. Skončili úspechom a text memoranda bol finalizovaný. Pre Slovenskú republiku bola jediná možná alternatíva prepravy v smere západ - východ fyzickým tokom plynu zo Slovenska na Ukrajinu so zodpovedajúcim technickým riešením prostredníctvom navrhovaného plynovodu Vojany. Predstavitelia spoločnosti Eustream a Ukrtransgaz podpísali memorandum o porozumení o možnom riešení prepravy plynu v smere zo Slovenska na Ukrajinu 28. apríla 2014.
Na podpise memoranda som sa zúčastnil osobne, rovnako aj predseda Európskej komisie Barroso, podpredseda Európskej komisie Šefčovič, minister hospodárstva Malatinský, ako aj ukrajinský minister energetiky a uhoľného priemyslu Prodan. Memorandum stanovuje spoluprácu oboch prevádzkovateľov v súvislosti so štandardným tokom, ako aj s reverzným tokom plynu v zmysle platného legislatívneho rámca. Strany na realizáciu projektu využijú vlastné investičné prostriedky. V prvej fáze bude možné prepravovať na Ukrajinu približne 8,8 mil. metrov kubických denne, pričom v prípade uskutočnenia ďalších krokov by sa kapacita zvýšila až na 22 mil. metrov kubických denne.
V zmysle podpísaného memoranda slovenský prepravca vyvinie úsilie na prepravu plynu na Ukrajinu v maximálnom možnom objeme, t. j. 8 až 10 mld. metrov kubických ročne, ktoré umožňuje plynovod Vojany, ešte v tomto roku. Zároveň sa bude rokovať o ďalších možnostiach spolupráce vrátane možnosti štandardného fungovania Ukrtransgaz ako prevádzkovateľa prepravnej siete.
Z pohľadu hodnotenia celého vývoja možno konštatovať, že slovenský prevádzkovateľ prepravnej siete Eustream vyvíjal počas uplynulého obdobia aj za podpory vlády Slovenskej republiky nemalé úsilie na realizáciu reverzného toku plynu s Ukrajinou. Slovenská republika pri rokovaniach podporovala štandardný postup pri príprave spätného toku plynu v súlade s pravidlami legislatívy Únie. Prioritou riešenia zo strany Slovenska je neohroziť bezpečnú prepravu a dodávku plynu pre odberateľov na našom území, ako aj celej Európskej únie. Presadzované riešenie reverzného toku navrhnuté Slovenskou republikou bolo najlepšou možnou alternatívou z technického, časového aj právneho hľadiska.
Čo sa týka súčasnej situácie, slovenský prepravca zemného plynu spoločnosť Eustream 26. mája 2014 opäť spustil procedúru open season. V tomto procese bude v nasledujúcich týždňoch zisťovať záväzný záujem účastníkov trhu o prepravné kapacity plynu na Ukrajinu cez plynovod Vojany. Prepojenie Slovenska a Ukrajiny spojí prepravné siete operátorov cez nový prepojovací bod Budince, v blízkosti existujúceho prepojovacieho bodu Veľké Kapušany. Toto prepojenie ponúka nové príležitosti na prepravu plynu a posilní cezhraničnú likviditu. Registrovaní účastníci procesu môžu predložiť svoje požiadavky do 23. júna 2014.
Vážený pán poslanec, vyslovím celkom otvorene, že národným záujmom Slovenskej republiky je čo najväčší objem prepravy zemného plynu do západnej Európy práve cez Ukrajinu a Slovensko. Žiaľ, viaceré ukrajinské politické garnitúry postupne znižovali celkovú energetickú bezpečnosť a spoľahlivosť spoločnej prepravnej trasy, a to aj na úkor Slovenska. Niektorí opoziční poslanci a médiá skôr venovali aj venujú pozornosť nervozite ruskej strany a menej prešľapom na ukrajinskej strane vrátane veľkých politických korupčných škandálov súvisiacich práve so zemným plynom. V skutočnosti na ukrajinskej strane prispievajú, v úvodzovkách, k postupnému vysychaniu spoločného tranzitu zemného plynu. Je v záujme oboch susedov, aby sme si uvedené uvedomili a dlhodobo a koncepčne riešili v našich politických a ekonomických medzinárodných vzťahoch.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Ďakujem pekne, pán poslanec, za otázku. Ukrajinsko-ruské napätie je už dlhší čas zdrojom obáv o plynovú bezpečnosť v Európe a Slovensko, keďže sa nachádza tam, kde sa nachádza, je v epicentre tohto plynovo-politického súboja. Pritom si treba uvedomiť, že naša krajina, tak ako väčšina európskych štátov, nemá vlastné zdroje zemného plynu a sme takmer na 100 % závislí na dodávkach z Ruskej federácie, pričom takmer celá naša spotreba sa prepravuje k nám cez územie Ukrajiny. Primárnym cieľom vlády je preto chrániť krajinu, občanov a priemysel pred energetickou krízou. A druhou, nemenej dôležitou vecou je ochraňovať naše záujmy v oblasti tranzitu plynu.
Ako viete, ruský prezident Vladimír Putin oznámil v liste premiérom viacerých európskych krajín, že ak Ukrajina nezaplatí za už dodaný plyn približne 3,5 mld. dolárov, s účinnosťou od 1. júna 2014 Gazprom stopne dodávku tejto suroviny cez územie nášho východného suseda. Nemá význam maľovať akékoľvek čierne scenáre a strašiť verejnosť, ale ak sa tak stane, pocítiť to môže celý európsky trh vrátane ruskej ekonomiky.
My si plne uvedomujeme vzniknutú situáciu, stali sme sa krajinou tlačenou dvoma obrovskými balvanmi súčasne, a preto sa musíme správať maximálne rozumne. Práve z uvedených dôvodov som minulý týždeň zvolal Bezpečnostnú radu Slovenskej republiky, kde sme sa snažili nájsť východisko z neľahkej situácie. Môžem zodpovedne prehlásiť, že na prípadnú plynovú krízu sme dnes pripravení lepšie ako v roku 2009 a naša plynová bezpečnosť je historicky na najvyššej úrovni.
V rámci prepojenia slovenskej a českej prepravnej siete boli vykonané technické opatrenia, ktoré umožnia reverzný tok plynu z Českej republiky na Slovensko s kapacitou 67 mil. metrov kubických denne. Rovnakým spôsobom môžeme získať plyn aj z Rakúska, a to v objeme 23,8 mil. metrov kubických denne. Zároveň dcérska spoločnosť SPP Eustream v minulom období realizovala opatrenia, ktoré umožňujú reverzný tok plynu v rámci prepravnej siete na Slovensku. Reverzným tokom je možné zo západu na východ prepraviť množstvo plynu, ktoré je väčšie ako maximálna spotreba na Slovensku v zimných mesiacoch.
Taktiež sa intenzívne pracuje na nových projektoch prepojení plynárenských sietí. Slovenská a maďarská plynárenská sieť boli 27. marca 2014 slávnostne prepojené vybudovaným plynovodom. Začatie testovacej prevádzky sa očakáva v najbližšom čase a komerčná preprava zemného plynu prostredníctvom nového prepojenia by sa mala začať 1. januára 2015, pričom ročná kapacita tohto plynovodu je predpokladaná vo výške 4,8 mil. metrov kubických denne.
Projekt prepojenia prepravných sietí Slovenska a Poľska postupuje v zmysle vzájomných dohôd prevádzkovateľov prepravných sietí. So zámerom podpory prepojenia plynárenských sietí s Poľskom bola 22. novembra 2013 v Bratislave podpísaná dohoda medzi vládou slovenskou a poľskou o spolupráci pri realizácii projektu plynovodu spájajúceho poľskú a slovenskú prepravnú sieť.
Keď zhrnieme vykonané opatrenia, máme k dispozícii niekoľko nástrojov, ktoré našej krajine zaistia bezpečnosť dodávok plynu. V zmysle zákona o energetike je stanovená povinnosť pre účastníkov trhu s plynom zaistiť štandard bezpečnosti dodávok pre chránených odberateľov na 30 dní pre priemerný denný objem v zimnom období, teda od 1. novembra do 31. marca kalendárneho roka.
Dodávka zemného plynu pre odberateľov na území Slovenska je zabezpečená na základe zmluvných vzťahov s jednotlivými dodávateľmi. SPP ako najvýznamnejší dodávateľ plynu má uzavretú dlhodobú zmluvu o dodávkach plynu s Gasprom Exportom. Okrem toho aj diverzifikačnú zmluvu so spoločnosťou E.ON Ruhrgas o dodatočných dodávkach plynu, ktoré by mali byť k dispozícii pre potreby slovenského trhu v čase krízy. Podpísaná bola na obdobie desať rokov. E.ON Ruhrgas dodá SPP v prípade krízy zo svojich západných zdrojov plyn až do celkovej výšky 500 mil. metrov kubických ročne. Garantuje dodávky plynu nezávisle od prepravy cez územie Ukrajiny, pričom by boli zabezpečované reverzným tokom z Českej republiky. Navyše v zásobníkoch máme uskladnených spolu približne 2,2 mld. metrov kubických plynu. Predpokladané obdobie, počas ktorého by bolo možné využívať tieto zásoby, ak by sme žiadne iné dodávky plynu nemali, je približne do konca jesene 2014, ale opakujem, toto je najhorší scenár, rátame stále, že máme možnosti dostať plyn zo západu smerom na východ.
Rezort hospodárstva, ktorému primárne prináleží kompetencia zabezpečenia energetickej bezpečnosti, v súvislosti s aktuálnou situáciou za účelom bezpečných a spoľahlivých dodávok plynu sústavne sleduje a vyhodnocuje stav, ktorý je momentálne uspokojivý. Ministerstvo je pripravené v spolupráci s dotknutými inštitúciami aj s rozhodujúcimi účastníkmi trhu s plynom prijať ďalšie prípadné opatrenia na národnej úrovni.
Zástupcovia rezortu aktívne pracujú v koordinačnej skupine pre plyn zriadenej v zmysle nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o opatreniach na zaistenie bezpečnosti dodávky plynu. Oblasť energetickej bezpečnosti bude aj jednou z priorít slovenského predsedníctva vo vyšehradskej skupine. Predsedníctvo sa zameria na posilnenie regionálnej dimenzie bezpečnosti dodávok zemného plynu, prípravou spoločných preventívnych a núdzových opatrení, akými sú napr. príprava návrhu spoločného preventívneho akčného plánu na regionálnej úrovni a spoločného núdzového plánu na základe nariadenia o opatreniach na zaistenie bezpečnosti dodávky plynu.
Všetky uvedené fakty poukazujú, že vláda Slovenskej republiky s plnou zodpovednosťou pristupuje k zabezpečeniu dodávok plynu, o to viac dnes v súvislosti s krízou a eskaláciou napätia na Ukrajine. Podmienkou každého riešenia musí byť, aby nebola ohrozená bezpečná preprava a dodávka plynu pre odberateľov na Slovensku, ako aj v celej Európskej únii. Našou prioritou je, aby odberatelia - či už ide o domácnosti, malých odberateľov alebo o priemysel - mali bezpečné dodávky plynu a nebolo nutné akýmkoľvek spôsobom obmedzovať jeho spotrebu. Túto prioritu budeme tvrdo obhajovať, či už na národnej, alebo medzinárodnej úrovni.
Vážený pán poslanec, ako iste viete, Ukrajina dlhodobo vyvíjala aktivity spojené s úsilím realizovať reverznú prepravu plynu cez územie Slovenskej republiky na Ukrajinu. Okrem prevádzkovateľov prepravných sietí, spoločnosti Eustream a spoločnosti Ukrtransgaz, bola do rokovaní o projekte zapojená aj Európska komisia. Už od začiatku rokovaní sa zvažovali dve alternatívy prepravy na Ukrajinu. Fyzický tok a virtuálny tok plynu. Čo sa týkalo fyzickej prepravy plynu, spoločnosť Eustream v minulosti realizovala tzv. proces open season, jednoducho ponúkli sme Ukrajine plyn. Tento bol uskutočnený dňa 15. októbra 2012. Výsledky nepotvrdili postačujúci záväzný záujem účastníkov trhu o nové fyzické kapacity pre prepravu na Ukrajinu a proces open season bol vyhlásený ako neúspešný.
Pri virtuálnom reverze ide o realizáciu obchodných tokov bez fyzickej prepravy plynu. V nadväznosti na kontrakt medzi spoločnosťami Naftogaz a RWE uskutočnili prevádzkovatelia prepravných sietí počas roka 2013 dva pokusy o realizáciu virtuálnej prepravy plynu zo Slovenska na Ukrajinu. V obidvoch prípadoch sa prepravu nepodarilo uskutočniť. Dôvodom bola skutočnosť, že ukrajinská spoločnosť nedisponuje potrebnými dátami, a tak nebola schopná k existujúcim kódom na slovenskej strane priradiť ekvivalent na strane ukrajinskej. Paralelne s týmito aktivitami prebiehali aj rokovania o prepojovacích dohodách. Pozornosť sa sústredila na prípravu memoranda o porozumení o možnom riešení prepravy plynu v smere zo Slovenska na Ukrajinu medzi spoločnosťami Eustream a Ukrtransgaz a podpis tzv. štandardnej prepojovacej zmluvy. Návrh memoranda bol pripravený už koncom roku 2013. Memorandum malo byť podpísané v Bratislave v decembri 2013. K jeho podpisu v zmysle dohôd však nedošlo. Následne sa situácia zdramatizovala ďalším politickým vývojom na Ukrajine.
15. apríla 2014 sa uskutočnilo rokovanie o reverze plynu vo Veľkých Kapušanoch. Eustream bol pripravený na podpis memoranda s využitím plynovodu Vojany - Užhorod, tzv. variant Vojany. Ukrajinská strana však naďalej požadovala reverz prostredníctvom hlavných línií prepravnej siete. Jednoducho chceli otočiť hlavný reverz naopak, smerom zo západu na východ. Okamžitá reverzná dodávka cez Veľké Kapušany využitím jednej z hlavných línií prepravnej siete Eustream však nebola akceptovateľná, nakoľko by ohrozila energetickú bezpečnosť Slovenskej republiky a Európskej únie.
Ďalšie rokovanie sa uskutočnilo na úrovni ministrov v Bratislave 24. apríla 2014, ale keďže k dohode o podpise memoranda nedošlo, rokovania pokračovali 25. a 26. apríla 2014. Skončili úspechom a text memoranda bol finalizovaný. Pre Slovenskú republiku bola jediná možná alternatíva prepravy v smere západ - východ fyzickým tokom plynu zo Slovenska na Ukrajinu so zodpovedajúcim technickým riešením prostredníctvom navrhovaného plynovodu Vojany. Predstavitelia spoločnosti Eustream a Ukrtransgaz podpísali memorandum o porozumení o možnom riešení prepravy plynu v smere zo Slovenska na Ukrajinu 28. apríla 2014.
Na podpise memoranda som sa zúčastnil osobne, rovnako aj predseda Európskej komisie Barroso, podpredseda Európskej komisie Šefčovič, minister hospodárstva Malatinský, ako aj ukrajinský minister energetiky a uhoľného priemyslu Prodan. Memorandum stanovuje spoluprácu oboch prevádzkovateľov v súvislosti so štandardným tokom, ako aj s reverzným tokom plynu v zmysle platného legislatívneho rámca. Strany na realizáciu projektu využijú vlastné investičné prostriedky. V prvej fáze bude možné prepravovať na Ukrajinu približne 8,8 mil. metrov kubických denne, pričom v prípade uskutočnenia ďalších krokov by sa kapacita zvýšila až na 22 mil. metrov kubických denne.
V zmysle podpísaného memoranda slovenský prepravca vyvinie úsilie na prepravu plynu na Ukrajinu v maximálnom možnom objeme, t. j. 8 až 10 mld. metrov kubických ročne, ktoré umožňuje plynovod Vojany, ešte v tomto roku. Zároveň sa bude rokovať o ďalších možnostiach spolupráce vrátane možnosti štandardného fungovania Ukrtransgaz ako prevádzkovateľa prepravnej siete.
Z pohľadu hodnotenia celého vývoja možno konštatovať, že slovenský prevádzkovateľ prepravnej siete Eustream vyvíjal počas uplynulého obdobia aj za podpory vlády Slovenskej republiky nemalé úsilie na realizáciu reverzného toku plynu s Ukrajinou. Slovenská republika pri rokovaniach podporovala štandardný postup pri príprave spätného toku plynu v súlade s pravidlami legislatívy Únie. Prioritou riešenia zo strany Slovenska je neohroziť bezpečnú prepravu a dodávku plynu pre odberateľov na našom území, ako aj celej Európskej únie. Presadzované riešenie reverzného toku navrhnuté Slovenskou republikou bolo najlepšou možnou alternatívou z technického, časového aj právneho hľadiska.
Čo sa týka súčasnej situácie, slovenský prepravca zemného plynu spoločnosť Eustream 26. mája 2014 opäť spustil procedúru open season. V tomto procese bude v nasledujúcich týždňoch zisťovať záväzný záujem účastníkov trhu o prepravné kapacity plynu na Ukrajinu cez plynovod Vojany. Prepojenie Slovenska a Ukrajiny spojí prepravné siete operátorov cez nový prepojovací bod Budince, v blízkosti existujúceho prepojovacieho bodu Veľké Kapušany. Toto prepojenie ponúka nové príležitosti na prepravu plynu a posilní cezhraničnú likviditu. Registrovaní účastníci procesu môžu predložiť svoje požiadavky do 23. júna 2014.
Vážený pán poslanec, vyslovím celkom otvorene, že národným záujmom Slovenskej republiky je čo najväčší objem prepravy zemného plynu do západnej Európy práve cez Ukrajinu a Slovensko. Žiaľ, viaceré ukrajinské politické garnitúry postupne znižovali celkovú energetickú bezpečnosť a spoľahlivosť spoločnej prepravnej trasy, a to aj na úkor Slovenska. Niektorí opoziční poslanci a médiá skôr venovali aj venujú pozornosť nervozite ruskej strany a menej prešľapom na ukrajinskej strane vrátane veľkých politických korupčných škandálov súvisiacich práve so zemným plynom. V skutočnosti na ukrajinskej strane prispievajú, v úvodzovkách, k postupnému vysychaniu spoločného tranzitu zemného plynu. Je v záujme oboch susedov, aby sme si uvedené uvedomili a dlhodobo a koncepčne riešili v našich politických a ekonomických medzinárodných vzťahoch.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Autorizovaný
14:22
Vystúpenie v rozprave 14:22
Marek MaďaričPrvú vec, ktorú chcem povedať, určite je chvályhodné, ak máte pocit, že sa niekomu deje krivda, že sa o to zaujímate a kladiete takúto otázku. Dávate tú otázku a porovnanie teda súčasnosti a totality do niekoľkých kontextov. Jednak hovoríte o tom, že na sociálnych sieťach je veľké množstvo hrubých a netolerantných vyjadrení a prečo práve teda toto jedno vyjadrenie vedie k tomu, že človek stratí zamestnanie. Takisto uvádzate kontext, že na jednej strane je tu nejaký taký mediálny pohon na tohto človeka, ale nikto sa nevenuje údajnej príčine toho výroku, že tam bol údajne zlodej alebo niečo sa dialo, a tretia vec teda, že porovnávate túto situáciu, resp. kladiete takú otázku, či majú mať ľudia strach podobne ako za totality. Takže poďme porade k tomu.
Sociálne siete, internet ako taký. Samozrejme, že všetci to vieme, že je plný, okrem iného, aj hrubých a netolerantných vyjadrení a nielen sociálne siete, neviem, či, kto ešte z vás je taký masochista, ja napr. nejaké diskusie pod článkami, ktoré sa týkajú mojej osoby, nečítam. Chránim si svoje duševné zdravie. Áno, sociálne siete, internet ako taký je aj poľom, realizáciou pre ľudí, ktorí inak nemôžu, nechcú, nevedia, proste dávajú priestor svojej zakomplexovanosti, vulgárnosti a ešte ďaleko k nejakým horším prejavom.
Tu máme ale inú situáciu trochu v tom, že sa bavíme o vyjadrení osoby, ktorá je verejne známa. To je jedna vec. Ale čo je ešte podstatnejšie - a ja sa domnievam, že tam je merito veci -, že tá osoba je alebo bola predstaviteľkou nejakej inštitúcie. To znamená, že to platí aj na nás ako verejných činiteľov, je predsa len trochu rozdiel, ak do verejného priestoru povieme niečo my a ak povie človek, ktorý nemá s nijakou inštitúciou, s nijakou reprezentáciou niečoho nejakú súvislosť. Takže to je taký prvý moment.
Druhý v tomto je, že daná inštitúcia, v ktorej pani redaktorka je predstaviteľkou a aj napĺňateľkou nejakej programovej služby, daná inštitúcia má nejaký programový alebo nejaký štatút, teda vyžiadal som si ho, a ten štatút programových pracovníkov a spolupracovníkov Rozhlasu a televízie Slovenska má aj ustanovenie, ktoré hovorí o tom, odcitujem vám to: "Rozhlas a televízia Slovenska vylučuje akúkoľvek formu diskriminácie. Programoví pracovníci sú povinní zdržať sa všetkých stereotypov v popisovaní konkrétnych rasových, národnostných, etnických, náboženských, sexuálnych, vekových a ostatných sociálnych skupín a ich príslušníkov."
To znamená, že každý redaktor svojím spôsobom je povinný princípy tohto štatútu akceptovať, či sa mu to páči alebo nie, a musí si uvedomiť, že aj ako keby v prípade, že sa vyjadril k nejakej svojej súkromnej veci, pokiaľ to urobí v tom verejnom priestore a facebook, pokiaľ pani redaktorka má dostatočný počet priateľov, tak jednoducho musí si byť vedomá toho, že ten jej názor sa stáva názorom verejným a že je súčasne aj v danej chvíli spájaný s touto inštitúciou. Takže je potom, samozrejme, na zvážení RTVS v tomto prípade, ako k tomu pristúpi. A debata môže byť o tom, že či tá sankcia, ten trest mal byť taký alebo onaký, či bol prísny, či nebol prísny, to je jedno, jednoducho ale len tým chcem odlíšiť vo vašej otázke ten kontext všeobecne vyjadrení na facebooku a vyjadrení, ktoré robia osoby verejne známe - či verejní činitelia, alebo ľudia, ktorí reprezentujú niektoré inštitúcie.
Kontext toho, že či teda by sa nemal klásť dôraz na akúsi príčinu toho, a to znamená nejaký asi zrejme trestný čin, ktorý sa dial. O tom informácie nemám, možno by som privítal, keby médiá sa aj tejto stránke venovali, ale predpokladám, že ak sa také niečo udialo, tak tam bolo nejaké oznámenie, a teda predpokladám a dúfam, že príslušné orgány sa venujú aj tejto stránke problému a že je tam nejaké konanie zahájené.
Viem, že vo verejnosti asi je citlivá otázka, či dotyčná redaktorka aj spáchala trestný čin. A čítal som už aj vyjadrenia niektorých politológov, analytikov, ktorí to berú ako samozrejmú vec. Ja by som si toto netrúfal povedať. A myslím si, že toto neni oprávnený konštatovať v podstate nikto okrem prokuratúry a súdu v nejakom postupnom konaní. Ale hovorím, toto nie je podstata veci. Je tu niekde nejaký štatút, je tu nejaké postavenie redaktora a z toho vyplývajú, samozrejme, nejaké dôsledky.
A napokon tá tretia vec asi podstatná vo vašej otázke a dosť závažná, asi máte na to dôvod, keď to tak formulujete, a teda z tohto vyvodzujete, že ľudia by mali mať podobný strach ako za totality. Myslím si, aspoň o tom neviem, že pokiaľ by výroky ľudí zverejnené nešli za hranicu Trestného zákona, lebo náš Trestný zákon pozná aj teda také ustanovenia, ktoré považujú za trestný čin aj slovné hanobenie rasy, ale zatiaľ teda neviem o tom, že by bežní ľudia tuná boli za svoje názory postihovaní.
Ale tu je, opakujem, iná vec. Tu sa bavíme o osobe, ktorá bola reprezentantkou inštitúcie, do ktorej slobodne vstúpila, resp. pokiaľ viem, bola externou spolupracovníčkou, a teda zobrala na seba aj nejaké princípy nejakého štatútu, a táto inštitúcia urobila veľmi prísny, veľmi prísny dôsledok na základe jej výroku, tým aj nasadila dosť vysoko latku a predpokladám, že asi aj v budúcnosti sa takto bude chovať k podobným tendenciám. Uvidíme, takže mňa by možno, pán poslanec, ak budete reagovať, zaujímal váš názor na to, že či si teda naozaj myslíte, že tu dochádza k nejakým totalitným praktikám.
Ďakujem, pán predseda, skončil som.
Ďakujem za slovo, pán predseda. Vážený pán poslanec, neviem presne tú motiváciu, prečo sa s touto otázkou obraciate na mňa, ale samozrejme, že svoj názor na to poviem. Vzhľadom na to, že, myslím si, že tú líniu asi vidíte vo vzťahu k RTVS, ale RTVS je nezávislá inštitúcia, predsa len ten priamejší vzťah k nej majú poslanci a Národná rada, ktorá volí aj generálneho riaditeľa, aj Radu RTVS, ale samozrejme, že na vašu otázku zareagujem.
Prvú vec, ktorú chcem povedať, určite je chvályhodné, ak máte pocit, že sa niekomu deje krivda, že sa o to zaujímate a kladiete takúto otázku. Dávate tú otázku a porovnanie teda súčasnosti a totality do niekoľkých kontextov. Jednak hovoríte o tom, že na sociálnych sieťach je veľké množstvo hrubých a netolerantných vyjadrení a prečo práve teda toto jedno vyjadrenie vedie k tomu, že človek stratí zamestnanie. Takisto uvádzate kontext, že na jednej strane je tu nejaký taký mediálny pohon na tohto človeka, ale nikto sa nevenuje údajnej príčine toho výroku, že tam bol údajne zlodej alebo niečo sa dialo, a tretia vec teda, že porovnávate túto situáciu, resp. kladiete takú otázku, či majú mať ľudia strach podobne ako za totality. Takže poďme porade k tomu.
Sociálne siete, internet ako taký. Samozrejme, že všetci to vieme, že je plný, okrem iného, aj hrubých a netolerantných vyjadrení a nielen sociálne siete, neviem, či, kto ešte z vás je taký masochista, ja napr. nejaké diskusie pod článkami, ktoré sa týkajú mojej osoby, nečítam. Chránim si svoje duševné zdravie. Áno, sociálne siete, internet ako taký je aj poľom, realizáciou pre ľudí, ktorí inak nemôžu, nechcú, nevedia, proste dávajú priestor svojej zakomplexovanosti, vulgárnosti a ešte ďaleko k nejakým horším prejavom.
Tu máme ale inú situáciu trochu v tom, že sa bavíme o vyjadrení osoby, ktorá je verejne známa. To je jedna vec. Ale čo je ešte podstatnejšie - a ja sa domnievam, že tam je merito veci -, že tá osoba je alebo bola predstaviteľkou nejakej inštitúcie. To znamená, že to platí aj na nás ako verejných činiteľov, je predsa len trochu rozdiel, ak do verejného priestoru povieme niečo my a ak povie človek, ktorý nemá s nijakou inštitúciou, s nijakou reprezentáciou niečoho nejakú súvislosť. Takže to je taký prvý moment.
Druhý v tomto je, že daná inštitúcia, v ktorej pani redaktorka je predstaviteľkou a aj napĺňateľkou nejakej programovej služby, daná inštitúcia má nejaký programový alebo nejaký štatút, teda vyžiadal som si ho, a ten štatút programových pracovníkov a spolupracovníkov Rozhlasu a televízie Slovenska má aj ustanovenie, ktoré hovorí o tom, odcitujem vám to: "Rozhlas a televízia Slovenska vylučuje akúkoľvek formu diskriminácie. Programoví pracovníci sú povinní zdržať sa všetkých stereotypov v popisovaní konkrétnych rasových, národnostných, etnických, náboženských, sexuálnych, vekových a ostatných sociálnych skupín a ich príslušníkov."
To znamená, že každý redaktor svojím spôsobom je povinný princípy tohto štatútu akceptovať, či sa mu to páči alebo nie, a musí si uvedomiť, že aj ako keby v prípade, že sa vyjadril k nejakej svojej súkromnej veci, pokiaľ to urobí v tom verejnom priestore a facebook, pokiaľ pani redaktorka má dostatočný počet priateľov, tak jednoducho musí si byť vedomá toho, že ten jej názor sa stáva názorom verejným a že je súčasne aj v danej chvíli spájaný s touto inštitúciou. Takže je potom, samozrejme, na zvážení RTVS v tomto prípade, ako k tomu pristúpi. A debata môže byť o tom, že či tá sankcia, ten trest mal byť taký alebo onaký, či bol prísny, či nebol prísny, to je jedno, jednoducho ale len tým chcem odlíšiť vo vašej otázke ten kontext všeobecne vyjadrení na facebooku a vyjadrení, ktoré robia osoby verejne známe - či verejní činitelia, alebo ľudia, ktorí reprezentujú niektoré inštitúcie.
Kontext toho, že či teda by sa nemal klásť dôraz na akúsi príčinu toho, a to znamená nejaký asi zrejme trestný čin, ktorý sa dial. O tom informácie nemám, možno by som privítal, keby médiá sa aj tejto stránke venovali, ale predpokladám, že ak sa také niečo udialo, tak tam bolo nejaké oznámenie, a teda predpokladám a dúfam, že príslušné orgány sa venujú aj tejto stránke problému a že je tam nejaké konanie zahájené.
Viem, že vo verejnosti asi je citlivá otázka, či dotyčná redaktorka aj spáchala trestný čin. A čítal som už aj vyjadrenia niektorých politológov, analytikov, ktorí to berú ako samozrejmú vec. Ja by som si toto netrúfal povedať. A myslím si, že toto neni oprávnený konštatovať v podstate nikto okrem prokuratúry a súdu v nejakom postupnom konaní. Ale hovorím, toto nie je podstata veci. Je tu niekde nejaký štatút, je tu nejaké postavenie redaktora a z toho vyplývajú, samozrejme, nejaké dôsledky.
A napokon tá tretia vec asi podstatná vo vašej otázke a dosť závažná, asi máte na to dôvod, keď to tak formulujete, a teda z tohto vyvodzujete, že ľudia by mali mať podobný strach ako za totality. Myslím si, aspoň o tom neviem, že pokiaľ by výroky ľudí zverejnené nešli za hranicu Trestného zákona, lebo náš Trestný zákon pozná aj teda také ustanovenia, ktoré považujú za trestný čin aj slovné hanobenie rasy, ale zatiaľ teda neviem o tom, že by bežní ľudia tuná boli za svoje názory postihovaní.
Ale tu je, opakujem, iná vec. Tu sa bavíme o osobe, ktorá bola reprezentantkou inštitúcie, do ktorej slobodne vstúpila, resp. pokiaľ viem, bola externou spolupracovníčkou, a teda zobrala na seba aj nejaké princípy nejakého štatútu, a táto inštitúcia urobila veľmi prísny, veľmi prísny dôsledok na základe jej výroku, tým aj nasadila dosť vysoko latku a predpokladám, že asi aj v budúcnosti sa takto bude chovať k podobným tendenciám. Uvidíme, takže mňa by možno, pán poslanec, ak budete reagovať, zaujímal váš názor na to, že či si teda naozaj myslíte, že tu dochádza k nejakým totalitným praktikám.
Ďakujem, pán predseda, skončil som.
Autorizovaný
14:31
Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:31
Jozef MikloškoJa si myslím, že tá rasová diskriminácia, samozrejme, v televízii nemôže byť. Len dneska sa rasizmom, rasizmus nazýva všetko. Keď niekto poukáže na neprispôsobivých, na ich kriminalitu, na nezodpovedný prístup k výchove, využívanie sociálnych dávok na úkor detí, preplnené detské domovy s Rómami, je ich tam temer 90 %, tak okamžite sa stáva rasista. Čiže to je, myslím, by som povedal, vážna chyba. No, ja som, pochádzam tam od Jarovníc, nedávno som bol na pohrebe svojej tetky, ktorá mala 90 rokov. Zemiaky už nesadia roky rokúce, lebo ešte jak ich zasadia, hneď ich niekto vykope. Je tam týchto pánov neprispôsobivých dosť. No, a sa stalo päť rokov pred smrťou, že naraz jej pohrebné úspory, za bieleho dňa prišiel jeden pán neprispôsobivý a jej zobral pred očami celú obálku. No, a čo mala chudera robiť? Iste to, čo povedala, iste by ju tiež boli z RTVS hneď vyhodili. Ale pána našli, ale peniaze už boli preč.
Čiže to, že sa na tú obeť útočí, a na toho zločinca v podstate sa nestane ani celkom nič... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho
29.5.2014 o 14:31 hod.
Doc. RNDr. DrSc.
Jozef Mikloško
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, pán minister, aj za vašu odpoveď, ktorá bola pokojná, na úrovni. To, že ľudia majú strach, že ich vyhodia z práce, to cítime denne všade. Viete, to nielen v RTVS, ale všade pri vyhadzovaní je určitá postupnosť - napomenutie písomné a neviem aké. Tuná to urobili tak veľmi, by som povedal, rýchlo, no. Mám cit pre krivdu ľudí a vyjadrenie náhleho hnevu o 4.30 ráno v strachu, po takej by som povedal sprostej krádeži, určite nebol profesionálny prístup, ale nezdalo sa mi to, že to bolo na okamžité vyhodenie, a na generálny prokurátor okamžite ex offo konať. Táto pani, pokiaľ viem, má k Rómom pozitívny vzťah. Bola nedávno na Gypsy feste 2013 na módnej šou. Tento rok ju už nezoberú zrejme.
Ja si myslím, že tá rasová diskriminácia, samozrejme, v televízii nemôže byť. Len dneska sa rasizmom, rasizmus nazýva všetko. Keď niekto poukáže na neprispôsobivých, na ich kriminalitu, na nezodpovedný prístup k výchove, využívanie sociálnych dávok na úkor detí, preplnené detské domovy s Rómami, je ich tam temer 90 %, tak okamžite sa stáva rasista. Čiže to je, myslím, by som povedal, vážna chyba. No, ja som, pochádzam tam od Jarovníc, nedávno som bol na pohrebe svojej tetky, ktorá mala 90 rokov. Zemiaky už nesadia roky rokúce, lebo ešte jak ich zasadia, hneď ich niekto vykope. Je tam týchto pánov neprispôsobivých dosť. No, a sa stalo päť rokov pred smrťou, že naraz jej pohrebné úspory, za bieleho dňa prišiel jeden pán neprispôsobivý a jej zobral pred očami celú obálku. No, a čo mala chudera robiť? Iste to, čo povedala, iste by ju tiež boli z RTVS hneď vyhodili. Ale pána našli, ale peniaze už boli preč.
Čiže to, že sa na tú obeť útočí, a na toho zločinca v podstate sa nestane ani celkom nič... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Autorizovaný
14:31
Vstup predsedajúceho 14:31
Marek MaďaričĎakujem.
Nešlo ani tak o otázku, ale o doplnenie toho názoru a v tomto s vami naozaj súhlasím. Keby to takto bolo položené, tak by som to hneď povedal, lebo keby som ja ako subjektívne rozhodoval, tiež by som zvolil určite v tých sankciách nejakú postupnosť práve vzhľadom na tie okolnosti, ktoré predpokladám, že aj v RTVS poznajú. To znamená aj nejakú inú angažovanosť dotyčnej osoby. Takže áno, ja, a teraz ešte raz uvádzam to, že nie som človek, ktorý by mohol niečo v RTVS diktovať, ale ako osoba tiež by som možno zvolil nejakú miernejšiu sankciu. A takisto, aby to nebolo len teda dané, že tu niekto je na základe nejakého výroku a neprípustného výroku, zase, povedzme si, bol označovaný za rasistu, ten výrok bol neprípustný, naozaj. Či bol robený pod emóciou, alebo nebol, ale bola tam veľmi rýchlo urobená aj nejaká účinná ľútosť a to treba tiež brať do ohľadu. Čiže v tomto zmysle naozaj len môžem zopakovať veľmi, veľmi prísna sankcia, a teda nastavili si v RTVS takto vysoko latku. Predpokladám, že ju budú aj v budúcnosti v iných veciach, možno nie takých ľahko ocajchovateľných, dodržiavať. Takže uvidíme.
Ďakujem.
Autorizovaný
14:35
Vystúpenie v rozprave 14:35
Ján PočiatekNárodná diaľničná spoločnosť vyhlásila 25. mája 2013 verejné obstarávanie na predmet zákazky R4 štátna hranica Slovenská republika a Poľská republika - Kapušany, štúdia realizovateľnosti. Termín na predloženie ponúk uchádzačov na vypracovanie zákazky bol 27. jún 2013 a predpokladaná lehota na jej dokončenie bola v zmysle oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania a súťažných podkladov do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti zmluvy na vypracovanie danej štúdie.
Zmluva na vypracovanie štúdie bola so zhotoviteľom podpísaná 2. septembra 2013 so zmluvným termínom dodania štúdie realizovateľnosti do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti zmluvy, teda do 3. marca 2014, avšak na základe dodatočnej požiadavky Európskej komisie a JASPERS bolo potrebné zapracovať do štúdie aktuálne výsledky z prenosných čítacích zariadení a zo smerového dopravného prieskumu.
V zmysle dodatku č. 1 zo 17. februára 2014 v zmluve o dielo bol teda zmluvný termín odovzdania diela zmenený a štúdia realizovateľnosti bude vypracovaná do štyroch mesiacov odo dňa dodania výsledkov z prenosných čítacích zariadení a zo smerového dopravného prieskumu v meste Prešov, ktorý sa uskutočnil 8. apríla 2014. Až na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti, ktorú spracovateľ predloží Národnej diaľničnej spoločnosti do 30. septembra 2014, bude rozhodnuté o definitívnej trase vedenia rýchlostnej cesty R4 v úseku Kapušany - Svidník. Následne bude stanovený ďalší postup a harmonogram jej prípravy v závislosti od možnosti zabezpečenia finančných prostriedkov na prípravu a realizáciu rýchlostnej cesty R4 zo štátneho rozpočtu, resp. z prostriedkov Európskej únie v budúcom programovom období 2014 až 2020.
Ak štúdia realizovateľnosti preukáže možnosť financovať výstavbu tejto rýchlostnej cesty z eurofondov, budem nesmierne rád. V opačnom prípade budeme nútení hľadať stovky miliónov eur potrebných na výstavbu z iných zdrojov, najmä, a iste viete, hlavne zo štátneho rozpočtu, čo je dnes, samozrejme, veľký problém.
Vážený pán poslanec, na jednej strane som rád, že sa tak intenzívne zaujímate o výstavbu nadradenej cestnej siete v regiónoch. Na druhej strane je mi ale ľúto, že ste nemali rovnaký prístup aj počas vášho vládnutia, keď ste boli vy osobne členom Dozornej rady Národnej diaľničnej spoločnosti. Po mojom nástupe na ministerstvo som totiž nenašiel jediný dokument svedčiaci o tom, že by ste sa snažili na túto cestu zabezpečiť financovanie. Jediný jeden taký dokument neexistuje! Vaše manažérske rozhodnutia prípravu neurýchlili, naopak, odhalili alebo oddialili výstavbu minimálne o dva roky vďaka tomu, že ste v skutočnosti pre túto rýchlostnú cestu nič neurobili.
Proces posudzovania variantov rýchlostnej cesty R4 v úseku Svidník - Prešov a ich vplyvov na životné prostredie bol ukončený už v roku 2009 a na pokračovanie prípravy a výstavby R4 v tomto úseku bol vtedajším ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym určený variant v trase Prešov - Kapušany - Giraltovce - Svidník, pre ktorý sa začali pripravovať aj ďalšie stupne dokumentácie. Avšak v auguste 2010 vy po vašom nástupe ste bez zdôvodnenia zmenili vybraný variant vedenia rýchlostnej cesty R4. Národnej diaľničnej spoločnosti, v ktorej ste sedeli, trvalo celých sedem mesiacov, kým požiadala v marci 2011 o usmernenie a určenie definitívneho variantu. Napriek tomu, že ste si - neviem, na základe čoho - vybrali ako vhodnejší takzvaný modrý variant, ministerstvu pod vedením KDH trvalo ďalších sedem mesiacov, kým koncom októbra 2011 odpovedalo Národnej diaľničnej spoločnosti a potvrdilo rozhodnutie ministra spred roka. Reálne kroky, konkrétne zabezpečenie dokumentácie pre územné rozhodnutie na úsek R4 medzi Hanušovcami nad Topľou a Kapušanmi sa začali až za nášho pôsobenia, a to v júni 2012. Čiže výsledky vašej práce v regióne: nula. Neurobili ste žiadne analýzy, už vôbec nie žiadnu komunikáciu s Európskou komisiou, nezabezpečili ste financovanie a neexistuje žiadny dokument, ktorý by hovoril o tom, že ste to mali ako prioritu. Takže je veľmi záhadné, že vôbec vyslovujete túto kritiku na našu stranu.
Ďakujem za slovo. Skončil som.
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, vážený pán poslanec, ako istotne viete, pre výstavbu každej diaľnice alebo rýchlostnej cesty sú kľúčové dva faktory. Okrem projektovej pripravenosti je veľmi dôležité mať zabezpečené financovanie. Dnes najvýhodnejším modelom financovania výstavby diaľnic a rýchlostných ciest sú jednoznačne eurofondy. Aby však mohla byť stavba financovaná z európskych peňazí, je nutné splniť prísne kritériá, ktoré si Brusel stanovil. Jedným z takýchto kritérií je aj vypracovanie štúdie realizovateľnosti, ktorá jednoznačne preukáže opodstatnenosť realizácie danej rýchlostnej cesty alebo diaľnice.
Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila 25. mája 2013 verejné obstarávanie na predmet zákazky R4 štátna hranica Slovenská republika a Poľská republika - Kapušany, štúdia realizovateľnosti. Termín na predloženie ponúk uchádzačov na vypracovanie zákazky bol 27. jún 2013 a predpokladaná lehota na jej dokončenie bola v zmysle oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania a súťažných podkladov do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti zmluvy na vypracovanie danej štúdie.
Zmluva na vypracovanie štúdie bola so zhotoviteľom podpísaná 2. septembra 2013 so zmluvným termínom dodania štúdie realizovateľnosti do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti zmluvy, teda do 3. marca 2014, avšak na základe dodatočnej požiadavky Európskej komisie a JASPERS bolo potrebné zapracovať do štúdie aktuálne výsledky z prenosných čítacích zariadení a zo smerového dopravného prieskumu.
V zmysle dodatku č. 1 zo 17. februára 2014 v zmluve o dielo bol teda zmluvný termín odovzdania diela zmenený a štúdia realizovateľnosti bude vypracovaná do štyroch mesiacov odo dňa dodania výsledkov z prenosných čítacích zariadení a zo smerového dopravného prieskumu v meste Prešov, ktorý sa uskutočnil 8. apríla 2014. Až na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti, ktorú spracovateľ predloží Národnej diaľničnej spoločnosti do 30. septembra 2014, bude rozhodnuté o definitívnej trase vedenia rýchlostnej cesty R4 v úseku Kapušany - Svidník. Následne bude stanovený ďalší postup a harmonogram jej prípravy v závislosti od možnosti zabezpečenia finančných prostriedkov na prípravu a realizáciu rýchlostnej cesty R4 zo štátneho rozpočtu, resp. z prostriedkov Európskej únie v budúcom programovom období 2014 až 2020.
Ak štúdia realizovateľnosti preukáže možnosť financovať výstavbu tejto rýchlostnej cesty z eurofondov, budem nesmierne rád. V opačnom prípade budeme nútení hľadať stovky miliónov eur potrebných na výstavbu z iných zdrojov, najmä, a iste viete, hlavne zo štátneho rozpočtu, čo je dnes, samozrejme, veľký problém.
Vážený pán poslanec, na jednej strane som rád, že sa tak intenzívne zaujímate o výstavbu nadradenej cestnej siete v regiónoch. Na druhej strane je mi ale ľúto, že ste nemali rovnaký prístup aj počas vášho vládnutia, keď ste boli vy osobne členom Dozornej rady Národnej diaľničnej spoločnosti. Po mojom nástupe na ministerstvo som totiž nenašiel jediný dokument svedčiaci o tom, že by ste sa snažili na túto cestu zabezpečiť financovanie. Jediný jeden taký dokument neexistuje! Vaše manažérske rozhodnutia prípravu neurýchlili, naopak, odhalili alebo oddialili výstavbu minimálne o dva roky vďaka tomu, že ste v skutočnosti pre túto rýchlostnú cestu nič neurobili.
Proces posudzovania variantov rýchlostnej cesty R4 v úseku Svidník - Prešov a ich vplyvov na životné prostredie bol ukončený už v roku 2009 a na pokračovanie prípravy a výstavby R4 v tomto úseku bol vtedajším ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym určený variant v trase Prešov - Kapušany - Giraltovce - Svidník, pre ktorý sa začali pripravovať aj ďalšie stupne dokumentácie. Avšak v auguste 2010 vy po vašom nástupe ste bez zdôvodnenia zmenili vybraný variant vedenia rýchlostnej cesty R4. Národnej diaľničnej spoločnosti, v ktorej ste sedeli, trvalo celých sedem mesiacov, kým požiadala v marci 2011 o usmernenie a určenie definitívneho variantu. Napriek tomu, že ste si - neviem, na základe čoho - vybrali ako vhodnejší takzvaný modrý variant, ministerstvu pod vedením KDH trvalo ďalších sedem mesiacov, kým koncom októbra 2011 odpovedalo Národnej diaľničnej spoločnosti a potvrdilo rozhodnutie ministra spred roka. Reálne kroky, konkrétne zabezpečenie dokumentácie pre územné rozhodnutie na úsek R4 medzi Hanušovcami nad Topľou a Kapušanmi sa začali až za nášho pôsobenia, a to v júni 2012. Čiže výsledky vašej práce v regióne: nula. Neurobili ste žiadne analýzy, už vôbec nie žiadnu komunikáciu s Európskou komisiou, nezabezpečili ste financovanie a neexistuje žiadny dokument, ktorý by hovoril o tom, že ste to mali ako prioritu. Takže je veľmi záhadné, že vôbec vyslovujete túto kritiku na našu stranu.
Ďakujem za slovo. Skončil som.
Autorizovaný
14:43
Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:43
Pavol ZajacDoplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho
29.5.2014 o 14:43 hod.
Ing.
Pavol Zajac
Videokanál poslanca
Vážený pán minister, parlament, Národná rada Slovenskej republiky je kontrolným orgánom voči vláde. Vaša vláda je pri moci a vy ste ministrom dopravy už dlhšie, ako sme vládli my, preto ma to oprávňuje pýtať sa na túto prepotrebnú cestu pre tento región. Chcem vám pripomenúť, že už v roku 2004 boli uskutočnené technické štúdie, kde sa hľadali možné trasy. A modrú trasu, to znamená Lipníky - Hanušovce - Stropkov - Svidník sme rozhodli preto, lebo všetci ľudia, ktorí pôsobia v tomto regióne, vedia, že pre bežný život občanov, pre zníženie nezamestnanosti, preto, aby naozaj nepraskali tie domy pri ceste 1. triedy, je výhodnejší modrý variant. Váš štátny tajomník vo februári s hrôzou povedal, že najväčšia intenzita na cestách je medzi obcami Prešov a Ľubotice. To znamená výjazd smerom na Prešov, Svidník, Vranov a Humenné. Takže je prepotrebný variant severný obchvat Prešova R4 a ďalej robiť rýchlostnú cestu R4 smerom na Svidník. Ja sa vás ešte raz pýtam: Ak bude ukončená táto podľa môjho názoru predražená štúdia uskutočniteľnosti, kedy začne sa stavať cesta R4?
Autorizovaný