36. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie spoločného spravodajcu
4.7.2014 o 12:23 hod.
Ing.
Ladislav Kamenický
Videokanál poslanca
Ďakujem. Chvíľu som si počkal na vystúpenia mojich kolegov a takisto na vystúpenie pána poslanca Kaníka, chcel som trošku aj reagovať, takže aby som vedel, aké je vaše zmýšľanie. Najprv by som, samozrejme, mám pripravené tie dva pozmeňujúce návrhy, ktoré podám. Ja ich aj zdôvodním, prečo ich chcem podať. Najprv by som sa chcel vyjadriť k tomu, čo tu hovoril pán poslanec Kaník a niektorí kolegovia.
Vidím trošku, počul som tu veľa slov o dehonestácii hospodárskej politiky, ktorú robí táto vláda. Ja s tým absolútne nesúhlasím. Stále sa tu hovorilo o tom, ako my socialisti, sociálna demokracia nedokážeme udržať verejné financie v nejakom rozumnom rozmedzí. Počul som tu slová, že naša hospodárska politika nestojí za fajku dymu alebo podobne.
Pán Kaník, chcel by som pripomenúť určité dáta, nielen reči a politizovanie, politikárčenie. Hospodársky rast máme jeden z najvyšších v rámci eurozóny. Deficit, tak jak ste stále tvrdili, že ho nedosiahneme pod 3 %, je pod 3 %. Aj keď je to, síce dneska hovoríme o 2,77 %, ale povedzme si otvorene, to číslo ešte nie je konečné. Bude tu nová metodika, uvidíme, ako to nakoniec skončí. My, samozrejme, riešime túto problematiku DPH, ja za chvíľu vysvetlím prečo, ale nie je ešte definitívne dané, ako skončil deficit. My sa tešíme z toho čísla podľa starej metodiky 2,77 %, čo je hlboko pod 3 %.
Nezamestnanosť. Stále spochybňujete, ako sa to vypočítava. Ale vypočítava sa to určitým spôsobom. Je to korektný spôsob. Klesla zo 14 % na 12,8 %. My sa, samozrejme, budeme snažiť, je to vec, ktorá nás trápi, je to, myslím, jedna z tých najdôležitejších vecí, ktoré trápia aj ľudí, budeme sa snažiť dosiahnuť priemer eurozóny a Európskej únie niekde okolo 12 %.
Inflácia je blízka nule. To znamená, že ľudia nepociťujú nárast cien v tom rozsahu ako v minulosti. Je to, samozrejme, dané aj tým, že stále ešte doznieva hospodárska kríza. Dúfame teda, že to nové nadýchnutie bude mať pozitívny efekt.
Chcel by som sa vyjadriť k spôsobu, ktorý ste väčšina z vás kritizovali, akým sa predkladali tieto zmeny. Chcel by som povedať, netvárte sa, že tento náš návrh, o ktorom sa bavíme, ktorý bol včera daný do poslaneckých lavíc, to priznávam, ste nikdy nepočuli. Počuli ste asi 2-3 týždne dozadu. Viete o tom, že o ňom hovoril aj premiér, aj minister financií. Samozrejme, na to, aby sme ho vedeli nejakým spôsobom zrealizovať, je potrebný nejaký čas. Prebehli predtým už určite už aj výbory, mali sme tam iné pozmeňujúce návrhy. Bolo treba legislatívne tento pozmeňujúci návrh alebo obidva tieto pozmeňujúce návrhy doriešiť. Takže na to sme potrebovali určitý čas.
Predložili sme ho absolútne korektným spôsobom v súlade s rokovacím poriadkom. Chcem len pripomenúť, že v minulosti takisto ešte za vašej vlády sa takým istým spôsobom upravovali zákony, a nemyslím si, že to bol nejakým spôsobom pokútny alebo nekorektný spôsob.
Teraz druhá, ďalšia vec je, že pán minister financií v úvodnom slove avizoval, že tieto pozmeňujúce návrhy prídu. Takže sme ich, úplne korektne ich idem teraz predložiť. Chcel by som sa k týmto dvom pozmeňujúcim návrhom vyjadriť.
Je tu jeden pozmeňujúci návrh, ktorý hovoril o tom, že myslím si, že bude mať dopad alebo pozitívny dopad na firmy, kde sa hovorilo o tom, že pred správcom dane mohli byť viaceré firmy zastupované iba daňovými poradcami a advokátmi. Sám pochádzam z nejakej rodiny podnikateľov, takže viem, čo trápi podnikateľov. Predkladám tento návrh hlavne preto, lebo si uvedomujem, že daňoví poradcovia stoja peniaze, takisto advokáti stoja peniaze, ale tých účtovníkov si každý platí. Väčšina tých účtovníckych firiem pozná kvalitne problematiku a celé účtovníctvo týchto firiem a títo účtovníci sú asi najkompetentnejšími osobami, ktoré dokážu zastupovať tieto firmy voči správcovi dane. Samozrejme, že tie účtovnícke firmy nežijú z jednej firmy, takže asi mať stav, kedy môže zastupovať iba jeden subjekt pred jedným daňovým úradom alebo daňovým, teda správcom dane, nie je úplne kóšer. Tieto účtovnícke firmy majú veľa firiem, ktorým robia účtovníctvo, ich zastupujú, takže týmto pozmeňujúcim návrhom im dávame možnosť pokračovať v tejto činnosti. Mnohé firmy si týchto účtovníkov platia, čiže túto službu majú väčšinou zahrnutú v cene, ktorú platia za účtovníctvo. Takže to je k tomu prvému návrhu. Ja ho za chvíľu prečítam. Ešte, dobre, takže poďme k tomu návrhu. Prečítam vám.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ladislava Kamenického a Jaroslava Demiana k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 969).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme pozmeňujúce a doplňujúce návrhy k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Vo vládnom návrhu zákona navrhujeme tieto zmeny a doplnenia.
1. K čl. IV. Pred doterajší bod 1 sa vkladá nový bod 1, ktorý znie: 1. V § 10 sa vypúšťa odsek 3.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Účinnosť tohto bodu sa navrhuje 1. 1. 2015, čo sa premietne do ustanovenia účinnosti návrhu zákona.
Odôvodnenie: V záujme zrovnoprávnenia všetkých odborne spôsobilých zástupcov sa navrhuje vypustiť uvedené ustanovenie zo zákona. Navrhovaná úprava tiež umožní daňovým subjektom výber zástupcov zo širšieho okruhu odborníkov. Nadväzne na navrhnutú zmenu navrhujeme zo spoločnej správy vyňať na samostatné hlasovanie bod 40, 42 a 48.
2. K čl. IV. Vypúšťa sa bod 2.
Ostatné body je potrebné primerane prečíslovať.
Odôvodnenie: Z dôvodu, že kompenzácia platieb zostala v odseku 7 § 55, je potrebné uvedený bod vypustiť.
O obidvoch bodoch pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu navrhujem hlasovať spoločne.
Takže to je prvý pozmeňujúci návrh.
Teraz k druhému pozmeňujúcemu návrhu. Takisto tu bolo veľa emócií. Musím povedať, chápem, že je to politická téma veľmi zaujímavá pre opozíciu (reakcia z pléna), pre ľudí, to za chvíľu poviem.
Poďme sa baviť trošku pragmaticky. Všetci vieme, pokles DPH o 1 %, čo to spraví s cenami? Lebo vy hovoríte o tom, že budú z toho mať nejaký prospech ľudia. Jednoznačne vám poviem, čo sa stane. Obchodníci nechajú ceny také, aké sú, a zvýšia si svoju maržu. To bude vo väčšine prípadov. Čiže reálne ľudia, o ktorých hovoríte, z toho, že sa zníži DPH o 1 %, nedostanú nič a bavíme sa o relatívne dosť veľkej sume, ide o 236 mil. eur, ktoré trošku mylne spomínal pán kolega. (Reakcia z pléna.)
Preto sme sa rozhodli zafixovať hranicu DPH na úrovni terajších 20 %, aj keď teda by som, prízvukujem, že ešte nie je podľa novej metodiky potvrdená výška deficitu za minulý rok. Tieto peniaze my, samozrejme, použijeme na konsolidáciu verejných financií. Vieme, a viete to aj vy veľmi dobre, že teraz každý rok musíme znižovať deficit o pol percenta. To je obrovská suma peňazí, ktorú musíme stále niekde vysanovať až do roku 2017, kedy sa v podstate dosiahne vyrovnaný, má sa dosiahnuť vyrovnaný rozpočet. To nie je vôbec jednoduchá úloha. Vy sami viete, mne je jasné, že pred voľbami by všetci hovorili z opozície, znížime DPH na 19 %, ale vy viete veľmi dobre, že by to v reále nebola pravda. Po voľbách by ste to hneď upravili tak, ako by sa vám to hodilo, nakoľko by ste tiež museli plniť tieto čísla, ktoré máme dané. Každý rok pol percenta znížiť deficit, to nie je vôbec jednoduchá úloha. Takže preto sme navrhli v tomto pozmeňujúcom návrhu zafixovať DPH na 20 %.
Teraz mi dovoľte, aby som prečítal pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ladislava Kamenického a Jaroslava Demiana k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 969).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Vo vládnom návrhu zákona navrhujeme:
K čl. I
1. Za doterajší bod 5 sa vkladá nový bod 6, ktorý znie: 6. V § 27 ods. 1 sa slová "19 % zo základu dane s výnimkou základnej sadzby dane ustanovenej v § 85j ods. 1 na obdobie podľa § 85j ods. 1" nahrádzajú slovami "20 % zo základu dane".
Nový bod 6 nadobúda účinnosť 1. januára 2015, čo sa premietne do ustanovení o účinnosti návrhu zákona (doterajší čl. VI).
Doterajšie body 6 až 16 sa primerane prečíslujú.
K čl. I
2. V doterajšom bode 16 sa § 85kc dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
"(4) Ustanovenie § 85j ods. 1 sa od 1. januára 2015 neuplatní."
Nový odsek 4 v § 85kc nadobúda účinnosť 1. októbra 2014, čo sa premietne do ustanovení o účinnosti návrhu zákona (doterajší čl. VI).
Odôvodnenie: Navrhovanými zmenami sa ukončuje prechod zo sadzby 20 % na 19 % možný na základe splnenia zákonných podmienok ustanovených v prechodnom ustanovení § 85j zákona o DPH.
V nasledujúcich rokoch sa predpokladá pokračovanie znižovania deficitu v súlade s európskymi a národnými fiškálnymi pravidlami. Cieľová hodnota deficitu v roku 2015 je stanovená na 2,49 % HDP, v roku 2016 na 1,6 % HDP a v roku 2017 na 0,54 % HDP. Dosiahnutie týchto cieľov zastaví pokrízový nárast podielu verejného dlhu na HDP s cieľom prekročiť hranicu 57 % HDP a umožní od roku 2016 jeho postupné znižovanie.
V rámci konsolidácie je však nevyhnutné zamerať sa na opatrenia, ktoré minimalizujú jej negatívny vplyv na hospodársky rast. Medzinárodné inštitúcie odporúčajú upraviť daňový mix s väčším dôrazom na nepriame dane, ktoré majú menší negatívny vplyv na rast. V minuloročných odporúčaniach Medzinárodného menového fondu sa explicitne spomína zachovanie sadzby DPH na aktuálnej úrovni. Zachovanie výnosu DPH spolu zo zvýšením úspešnosti daňového výberu tvorí významnú časť opatrení, ktoré sú nutné na dosiahnutie cieľov v roku 2015. Zníženie štandardnej sadzby DPH na 19 % by znamenalo výpadok daňových príjmov verejnej správy až na úrovni 236 mil. eur v roku 2015. Zároveň možno predpokladať, že zníženie sadzby sa v plnej miere nepremietne v znížení cien tovarov a služieb, ale čiastočne by bolo pohltené zvýšením marží obchodníkov, ako som o tom hovoril.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
Vystúpenia
12:22
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 12:22
Martin PoliačikVystúpenie s procedurálnym návrhom
4.7.2014 o 12:22 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Ja len jednu technickú, pán predseda. V prípade, že v utorok prerokujeme všetko a ostane nám tam rozdiel medzi ukončením toho posledného otvoreného zákona a koncom rokovania, tak tam do tej medzery sa pôjde, čo tam pôjdeme podľa normálneho programu, tam ešte máme čo rokovať?
Neautorizovaný
12:23
Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:23
Ladislav KamenickýVidím trošku, počul som tu veľa slov o...
Vidím trošku, počul som tu veľa slov o dehonestácii hospodárskej politiky, ktorú robí táto vláda. Ja s tým absolútne nesúhlasím. Stále sa tu hovorilo o tom, ako my socialisti, sociálna demokracia nedokážeme udržať verejné financie v nejakom rozumnom rozmedzí. Počul som tu slová, že naša hospodárska politika nestojí za fajku dymu alebo podobne.
Pán Kaník, chcel by som pripomenúť určité dáta, nielen reči a politizovanie, politikárčenie. Hospodársky rast máme jeden z najvyšších v rámci eurozóny. Deficit, tak jak ste stále tvrdili, že ho nedosiahneme pod 3 %, je pod 3 %. Aj keď je to, síce dneska hovoríme o 2,77 %, ale povedzme si otvorene, to číslo ešte nie je konečné. Bude tu nová metodika, uvidíme, ako to nakoniec skončí. My, samozrejme, riešime túto problematiku DPH, ja za chvíľu vysvetlím prečo, ale nie je ešte definitívne dané, ako skončil deficit. My sa tešíme z toho čísla podľa starej metodiky 2,77 %, čo je hlboko pod 3 %.
Nezamestnanosť. Stále spochybňujete, ako sa to vypočítava. Ale vypočítava sa to určitým spôsobom. Je to korektný spôsob. Klesla zo 14 % na 12,8 %. My sa, samozrejme, budeme snažiť, je to vec, ktorá nás trápi, je to, myslím, jedna z tých najdôležitejších vecí, ktoré trápia aj ľudí, budeme sa snažiť dosiahnuť priemer eurozóny a Európskej únie niekde okolo 12 %.
Inflácia je blízka nule. To znamená, že ľudia nepociťujú nárast cien v tom rozsahu ako v minulosti. Je to, samozrejme, dané aj tým, že stále ešte doznieva hospodárska kríza. Dúfame teda, že to nové nadýchnutie bude mať pozitívny efekt.
Chcel by som sa vyjadriť k spôsobu, ktorý ste väčšina z vás kritizovali, akým sa predkladali tieto zmeny. Chcel by som povedať, netvárte sa, že tento náš návrh, o ktorom sa bavíme, ktorý bol včera daný do poslaneckých lavíc, to priznávam, ste nikdy nepočuli. Počuli ste asi 2-3 týždne dozadu. Viete o tom, že o ňom hovoril aj premiér, aj minister financií. Samozrejme, na to, aby sme ho vedeli nejakým spôsobom zrealizovať, je potrebný nejaký čas. Prebehli predtým už určite už aj výbory, mali sme tam iné pozmeňujúce návrhy. Bolo treba legislatívne tento pozmeňujúci návrh alebo obidva tieto pozmeňujúce návrhy doriešiť. Takže na to sme potrebovali určitý čas.
Predložili sme ho absolútne korektným spôsobom v súlade s rokovacím poriadkom. Chcem len pripomenúť, že v minulosti takisto ešte za vašej vlády sa takým istým spôsobom upravovali zákony, a nemyslím si, že to bol nejakým spôsobom pokútny alebo nekorektný spôsob.
Teraz druhá, ďalšia vec je, že pán minister financií v úvodnom slove avizoval, že tieto pozmeňujúce návrhy prídu. Takže sme ich, úplne korektne ich idem teraz predložiť. Chcel by som sa k týmto dvom pozmeňujúcim návrhom vyjadriť.
Je tu jeden pozmeňujúci návrh, ktorý hovoril o tom, že myslím si, že bude mať dopad alebo pozitívny dopad na firmy, kde sa hovorilo o tom, že pred správcom dane mohli byť viaceré firmy zastupované iba daňovými poradcami a advokátmi. Sám pochádzam z nejakej rodiny podnikateľov, takže viem, čo trápi podnikateľov. Predkladám tento návrh hlavne preto, lebo si uvedomujem, že daňoví poradcovia stoja peniaze, takisto advokáti stoja peniaze, ale tých účtovníkov si každý platí. Väčšina tých účtovníckych firiem pozná kvalitne problematiku a celé účtovníctvo týchto firiem a títo účtovníci sú asi najkompetentnejšími osobami, ktoré dokážu zastupovať tieto firmy voči správcovi dane. Samozrejme, že tie účtovnícke firmy nežijú z jednej firmy, takže asi mať stav, kedy môže zastupovať iba jeden subjekt pred jedným daňovým úradom alebo daňovým, teda správcom dane, nie je úplne kóšer. Tieto účtovnícke firmy majú veľa firiem, ktorým robia účtovníctvo, ich zastupujú, takže týmto pozmeňujúcim návrhom im dávame možnosť pokračovať v tejto činnosti. Mnohé firmy si týchto účtovníkov platia, čiže túto službu majú väčšinou zahrnutú v cene, ktorú platia za účtovníctvo. Takže to je k tomu prvému návrhu. Ja ho za chvíľu prečítam. Ešte, dobre, takže poďme k tomu návrhu. Prečítam vám.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ladislava Kamenického a Jaroslava Demiana k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 969).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme pozmeňujúce a doplňujúce návrhy k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Vo vládnom návrhu zákona navrhujeme tieto zmeny a doplnenia.
1. K čl. IV. Pred doterajší bod 1 sa vkladá nový bod 1, ktorý znie: 1. V § 10 sa vypúšťa odsek 3.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Účinnosť tohto bodu sa navrhuje 1. 1. 2015, čo sa premietne do ustanovenia účinnosti návrhu zákona.
Odôvodnenie: V záujme zrovnoprávnenia všetkých odborne spôsobilých zástupcov sa navrhuje vypustiť uvedené ustanovenie zo zákona. Navrhovaná úprava tiež umožní daňovým subjektom výber zástupcov zo širšieho okruhu odborníkov. Nadväzne na navrhnutú zmenu navrhujeme zo spoločnej správy vyňať na samostatné hlasovanie bod 40, 42 a 48.
2. K čl. IV. Vypúšťa sa bod 2.
Ostatné body je potrebné primerane prečíslovať.
Odôvodnenie: Z dôvodu, že kompenzácia platieb zostala v odseku 7 § 55, je potrebné uvedený bod vypustiť.
O obidvoch bodoch pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu navrhujem hlasovať spoločne.
Takže to je prvý pozmeňujúci návrh.
Teraz k druhému pozmeňujúcemu návrhu. Takisto tu bolo veľa emócií. Musím povedať, chápem, že je to politická téma veľmi zaujímavá pre opozíciu (reakcia z pléna), pre ľudí, to za chvíľu poviem.
Poďme sa baviť trošku pragmaticky. Všetci vieme, pokles DPH o 1 %, čo to spraví s cenami? Lebo vy hovoríte o tom, že budú z toho mať nejaký prospech ľudia. Jednoznačne vám poviem, čo sa stane. Obchodníci nechajú ceny také, aké sú, a zvýšia si svoju maržu. To bude vo väčšine prípadov. Čiže reálne ľudia, o ktorých hovoríte, z toho, že sa zníži DPH o 1 %, nedostanú nič a bavíme sa o relatívne dosť veľkej sume, ide o 236 mil. eur, ktoré trošku mylne spomínal pán kolega. (Reakcia z pléna.)
Preto sme sa rozhodli zafixovať hranicu DPH na úrovni terajších 20 %, aj keď teda by som, prízvukujem, že ešte nie je podľa novej metodiky potvrdená výška deficitu za minulý rok. Tieto peniaze my, samozrejme, použijeme na konsolidáciu verejných financií. Vieme, a viete to aj vy veľmi dobre, že teraz každý rok musíme znižovať deficit o pol percenta. To je obrovská suma peňazí, ktorú musíme stále niekde vysanovať až do roku 2017, kedy sa v podstate dosiahne vyrovnaný, má sa dosiahnuť vyrovnaný rozpočet. To nie je vôbec jednoduchá úloha. Vy sami viete, mne je jasné, že pred voľbami by všetci hovorili z opozície, znížime DPH na 19 %, ale vy viete veľmi dobre, že by to v reále nebola pravda. Po voľbách by ste to hneď upravili tak, ako by sa vám to hodilo, nakoľko by ste tiež museli plniť tieto čísla, ktoré máme dané. Každý rok pol percenta znížiť deficit, to nie je vôbec jednoduchá úloha. Takže preto sme navrhli v tomto pozmeňujúcom návrhu zafixovať DPH na 20 %.
Teraz mi dovoľte, aby som prečítal pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ladislava Kamenického a Jaroslava Demiana k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 969).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Vo vládnom návrhu zákona navrhujeme:
K čl. I
1. Za doterajší bod 5 sa vkladá nový bod 6, ktorý znie: 6. V § 27 ods. 1 sa slová "19 % zo základu dane s výnimkou základnej sadzby dane ustanovenej v § 85j ods. 1 na obdobie podľa § 85j ods. 1" nahrádzajú slovami "20 % zo základu dane".
Nový bod 6 nadobúda účinnosť 1. januára 2015, čo sa premietne do ustanovení o účinnosti návrhu zákona (doterajší čl. VI).
Doterajšie body 6 až 16 sa primerane prečíslujú.
K čl. I
2. V doterajšom bode 16 sa § 85kc dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
"(4) Ustanovenie § 85j ods. 1 sa od 1. januára 2015 neuplatní."
Nový odsek 4 v § 85kc nadobúda účinnosť 1. októbra 2014, čo sa premietne do ustanovení o účinnosti návrhu zákona (doterajší čl. VI).
Odôvodnenie: Navrhovanými zmenami sa ukončuje prechod zo sadzby 20 % na 19 % možný na základe splnenia zákonných podmienok ustanovených v prechodnom ustanovení § 85j zákona o DPH.
V nasledujúcich rokoch sa predpokladá pokračovanie znižovania deficitu v súlade s európskymi a národnými fiškálnymi pravidlami. Cieľová hodnota deficitu v roku 2015 je stanovená na 2,49 % HDP, v roku 2016 na 1,6 % HDP a v roku 2017 na 0,54 % HDP. Dosiahnutie týchto cieľov zastaví pokrízový nárast podielu verejného dlhu na HDP s cieľom prekročiť hranicu 57 % HDP a umožní od roku 2016 jeho postupné znižovanie.
V rámci konsolidácie je však nevyhnutné zamerať sa na opatrenia, ktoré minimalizujú jej negatívny vplyv na hospodársky rast. Medzinárodné inštitúcie odporúčajú upraviť daňový mix s väčším dôrazom na nepriame dane, ktoré majú menší negatívny vplyv na rast. V minuloročných odporúčaniach Medzinárodného menového fondu sa explicitne spomína zachovanie sadzby DPH na aktuálnej úrovni. Zachovanie výnosu DPH spolu zo zvýšením úspešnosti daňového výberu tvorí významnú časť opatrení, ktoré sú nutné na dosiahnutie cieľov v roku 2015. Zníženie štandardnej sadzby DPH na 19 % by znamenalo výpadok daňových príjmov verejnej správy až na úrovni 236 mil. eur v roku 2015. Zároveň možno predpokladať, že zníženie sadzby sa v plnej miere nepremietne v znížení cien tovarov a služieb, ale čiastočne by bolo pohltené zvýšením marží obchodníkov, ako som o tom hovoril.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
4.7.2014 o 12:23 hod.
Ing.
Ladislav Kamenický
Videokanál poslanca
Ďakujem. Chvíľu som si počkal na vystúpenia mojich kolegov a takisto na vystúpenie pána poslanca Kaníka, chcel som trošku aj reagovať, takže aby som vedel, aké je vaše zmýšľanie. Najprv by som, samozrejme, mám pripravené tie dva pozmeňujúce návrhy, ktoré podám. Ja ich aj zdôvodním, prečo ich chcem podať. Najprv by som sa chcel vyjadriť k tomu, čo tu hovoril pán poslanec Kaník a niektorí kolegovia.
Vidím trošku, počul som tu veľa slov o dehonestácii hospodárskej politiky, ktorú robí táto vláda. Ja s tým absolútne nesúhlasím. Stále sa tu hovorilo o tom, ako my socialisti, sociálna demokracia nedokážeme udržať verejné financie v nejakom rozumnom rozmedzí. Počul som tu slová, že naša hospodárska politika nestojí za fajku dymu alebo podobne.
Pán Kaník, chcel by som pripomenúť určité dáta, nielen reči a politizovanie, politikárčenie. Hospodársky rast máme jeden z najvyšších v rámci eurozóny. Deficit, tak jak ste stále tvrdili, že ho nedosiahneme pod 3 %, je pod 3 %. Aj keď je to, síce dneska hovoríme o 2,77 %, ale povedzme si otvorene, to číslo ešte nie je konečné. Bude tu nová metodika, uvidíme, ako to nakoniec skončí. My, samozrejme, riešime túto problematiku DPH, ja za chvíľu vysvetlím prečo, ale nie je ešte definitívne dané, ako skončil deficit. My sa tešíme z toho čísla podľa starej metodiky 2,77 %, čo je hlboko pod 3 %.
Nezamestnanosť. Stále spochybňujete, ako sa to vypočítava. Ale vypočítava sa to určitým spôsobom. Je to korektný spôsob. Klesla zo 14 % na 12,8 %. My sa, samozrejme, budeme snažiť, je to vec, ktorá nás trápi, je to, myslím, jedna z tých najdôležitejších vecí, ktoré trápia aj ľudí, budeme sa snažiť dosiahnuť priemer eurozóny a Európskej únie niekde okolo 12 %.
Inflácia je blízka nule. To znamená, že ľudia nepociťujú nárast cien v tom rozsahu ako v minulosti. Je to, samozrejme, dané aj tým, že stále ešte doznieva hospodárska kríza. Dúfame teda, že to nové nadýchnutie bude mať pozitívny efekt.
Chcel by som sa vyjadriť k spôsobu, ktorý ste väčšina z vás kritizovali, akým sa predkladali tieto zmeny. Chcel by som povedať, netvárte sa, že tento náš návrh, o ktorom sa bavíme, ktorý bol včera daný do poslaneckých lavíc, to priznávam, ste nikdy nepočuli. Počuli ste asi 2-3 týždne dozadu. Viete o tom, že o ňom hovoril aj premiér, aj minister financií. Samozrejme, na to, aby sme ho vedeli nejakým spôsobom zrealizovať, je potrebný nejaký čas. Prebehli predtým už určite už aj výbory, mali sme tam iné pozmeňujúce návrhy. Bolo treba legislatívne tento pozmeňujúci návrh alebo obidva tieto pozmeňujúce návrhy doriešiť. Takže na to sme potrebovali určitý čas.
Predložili sme ho absolútne korektným spôsobom v súlade s rokovacím poriadkom. Chcem len pripomenúť, že v minulosti takisto ešte za vašej vlády sa takým istým spôsobom upravovali zákony, a nemyslím si, že to bol nejakým spôsobom pokútny alebo nekorektný spôsob.
Teraz druhá, ďalšia vec je, že pán minister financií v úvodnom slove avizoval, že tieto pozmeňujúce návrhy prídu. Takže sme ich, úplne korektne ich idem teraz predložiť. Chcel by som sa k týmto dvom pozmeňujúcim návrhom vyjadriť.
Je tu jeden pozmeňujúci návrh, ktorý hovoril o tom, že myslím si, že bude mať dopad alebo pozitívny dopad na firmy, kde sa hovorilo o tom, že pred správcom dane mohli byť viaceré firmy zastupované iba daňovými poradcami a advokátmi. Sám pochádzam z nejakej rodiny podnikateľov, takže viem, čo trápi podnikateľov. Predkladám tento návrh hlavne preto, lebo si uvedomujem, že daňoví poradcovia stoja peniaze, takisto advokáti stoja peniaze, ale tých účtovníkov si každý platí. Väčšina tých účtovníckych firiem pozná kvalitne problematiku a celé účtovníctvo týchto firiem a títo účtovníci sú asi najkompetentnejšími osobami, ktoré dokážu zastupovať tieto firmy voči správcovi dane. Samozrejme, že tie účtovnícke firmy nežijú z jednej firmy, takže asi mať stav, kedy môže zastupovať iba jeden subjekt pred jedným daňovým úradom alebo daňovým, teda správcom dane, nie je úplne kóšer. Tieto účtovnícke firmy majú veľa firiem, ktorým robia účtovníctvo, ich zastupujú, takže týmto pozmeňujúcim návrhom im dávame možnosť pokračovať v tejto činnosti. Mnohé firmy si týchto účtovníkov platia, čiže túto službu majú väčšinou zahrnutú v cene, ktorú platia za účtovníctvo. Takže to je k tomu prvému návrhu. Ja ho za chvíľu prečítam. Ešte, dobre, takže poďme k tomu návrhu. Prečítam vám.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ladislava Kamenického a Jaroslava Demiana k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 969).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme pozmeňujúce a doplňujúce návrhy k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Vo vládnom návrhu zákona navrhujeme tieto zmeny a doplnenia.
1. K čl. IV. Pred doterajší bod 1 sa vkladá nový bod 1, ktorý znie: 1. V § 10 sa vypúšťa odsek 3.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Účinnosť tohto bodu sa navrhuje 1. 1. 2015, čo sa premietne do ustanovenia účinnosti návrhu zákona.
Odôvodnenie: V záujme zrovnoprávnenia všetkých odborne spôsobilých zástupcov sa navrhuje vypustiť uvedené ustanovenie zo zákona. Navrhovaná úprava tiež umožní daňovým subjektom výber zástupcov zo širšieho okruhu odborníkov. Nadväzne na navrhnutú zmenu navrhujeme zo spoločnej správy vyňať na samostatné hlasovanie bod 40, 42 a 48.
2. K čl. IV. Vypúšťa sa bod 2.
Ostatné body je potrebné primerane prečíslovať.
Odôvodnenie: Z dôvodu, že kompenzácia platieb zostala v odseku 7 § 55, je potrebné uvedený bod vypustiť.
O obidvoch bodoch pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu navrhujem hlasovať spoločne.
Takže to je prvý pozmeňujúci návrh.
Teraz k druhému pozmeňujúcemu návrhu. Takisto tu bolo veľa emócií. Musím povedať, chápem, že je to politická téma veľmi zaujímavá pre opozíciu (reakcia z pléna), pre ľudí, to za chvíľu poviem.
Poďme sa baviť trošku pragmaticky. Všetci vieme, pokles DPH o 1 %, čo to spraví s cenami? Lebo vy hovoríte o tom, že budú z toho mať nejaký prospech ľudia. Jednoznačne vám poviem, čo sa stane. Obchodníci nechajú ceny také, aké sú, a zvýšia si svoju maržu. To bude vo väčšine prípadov. Čiže reálne ľudia, o ktorých hovoríte, z toho, že sa zníži DPH o 1 %, nedostanú nič a bavíme sa o relatívne dosť veľkej sume, ide o 236 mil. eur, ktoré trošku mylne spomínal pán kolega. (Reakcia z pléna.)
Preto sme sa rozhodli zafixovať hranicu DPH na úrovni terajších 20 %, aj keď teda by som, prízvukujem, že ešte nie je podľa novej metodiky potvrdená výška deficitu za minulý rok. Tieto peniaze my, samozrejme, použijeme na konsolidáciu verejných financií. Vieme, a viete to aj vy veľmi dobre, že teraz každý rok musíme znižovať deficit o pol percenta. To je obrovská suma peňazí, ktorú musíme stále niekde vysanovať až do roku 2017, kedy sa v podstate dosiahne vyrovnaný, má sa dosiahnuť vyrovnaný rozpočet. To nie je vôbec jednoduchá úloha. Vy sami viete, mne je jasné, že pred voľbami by všetci hovorili z opozície, znížime DPH na 19 %, ale vy viete veľmi dobre, že by to v reále nebola pravda. Po voľbách by ste to hneď upravili tak, ako by sa vám to hodilo, nakoľko by ste tiež museli plniť tieto čísla, ktoré máme dané. Každý rok pol percenta znížiť deficit, to nie je vôbec jednoduchá úloha. Takže preto sme navrhli v tomto pozmeňujúcom návrhu zafixovať DPH na 20 %.
Teraz mi dovoľte, aby som prečítal pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ladislava Kamenického a Jaroslava Demiana k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 969).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Vo vládnom návrhu zákona navrhujeme:
K čl. I
1. Za doterajší bod 5 sa vkladá nový bod 6, ktorý znie: 6. V § 27 ods. 1 sa slová "19 % zo základu dane s výnimkou základnej sadzby dane ustanovenej v § 85j ods. 1 na obdobie podľa § 85j ods. 1" nahrádzajú slovami "20 % zo základu dane".
Nový bod 6 nadobúda účinnosť 1. januára 2015, čo sa premietne do ustanovení o účinnosti návrhu zákona (doterajší čl. VI).
Doterajšie body 6 až 16 sa primerane prečíslujú.
K čl. I
2. V doterajšom bode 16 sa § 85kc dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
"(4) Ustanovenie § 85j ods. 1 sa od 1. januára 2015 neuplatní."
Nový odsek 4 v § 85kc nadobúda účinnosť 1. októbra 2014, čo sa premietne do ustanovení o účinnosti návrhu zákona (doterajší čl. VI).
Odôvodnenie: Navrhovanými zmenami sa ukončuje prechod zo sadzby 20 % na 19 % možný na základe splnenia zákonných podmienok ustanovených v prechodnom ustanovení § 85j zákona o DPH.
V nasledujúcich rokoch sa predpokladá pokračovanie znižovania deficitu v súlade s európskymi a národnými fiškálnymi pravidlami. Cieľová hodnota deficitu v roku 2015 je stanovená na 2,49 % HDP, v roku 2016 na 1,6 % HDP a v roku 2017 na 0,54 % HDP. Dosiahnutie týchto cieľov zastaví pokrízový nárast podielu verejného dlhu na HDP s cieľom prekročiť hranicu 57 % HDP a umožní od roku 2016 jeho postupné znižovanie.
V rámci konsolidácie je však nevyhnutné zamerať sa na opatrenia, ktoré minimalizujú jej negatívny vplyv na hospodársky rast. Medzinárodné inštitúcie odporúčajú upraviť daňový mix s väčším dôrazom na nepriame dane, ktoré majú menší negatívny vplyv na rast. V minuloročných odporúčaniach Medzinárodného menového fondu sa explicitne spomína zachovanie sadzby DPH na aktuálnej úrovni. Zachovanie výnosu DPH spolu zo zvýšením úspešnosti daňového výberu tvorí významnú časť opatrení, ktoré sú nutné na dosiahnutie cieľov v roku 2015. Zníženie štandardnej sadzby DPH na 19 % by znamenalo výpadok daňových príjmov verejnej správy až na úrovni 236 mil. eur v roku 2015. Zároveň možno predpokladať, že zníženie sadzby sa v plnej miere nepremietne v znížení cien tovarov a služieb, ale čiastočne by bolo pohltené zvýšením marží obchodníkov, ako som o tom hovoril.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
12:38
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:38
Ľudovít KaníkA keď ste na začiatku hovorili, ako vy bojujete, ako sa snažíte. No asi nie. Tak pozrite sa, teraz vám ukážem nejaký graf. (Rečník zobral do rúk papier s vyobrazeným grafom.) To...
A keď ste na začiatku hovorili, ako vy bojujete, ako sa snažíte. No asi nie. Tak pozrite sa, teraz vám ukážem nejaký graf. (Rečník zobral do rúk papier s vyobrazeným grafom.) To som mohol ukázať z tribúny. Takto tie modré stĺpčeky, to je verejná spotreba u nás, a tieto čierne, priemer v krajinách OECD. Prečo na Slovensku takto rastie verejná spotreba, vládna spotreba a v krajinách ostatných nie? Tak čo by robíte dobre, keď tie ostatné krajiny dokážu a vy nedokážete?
Váš problém je, že vy to neviete robiť inak, len tak, že zaťažíte daňami ľudí. Veď celé vaše konsolidačné úsilie bolo postavené na tom, že ste vybrali od ľudí viac peňazí, že ste ich zdrali z kože a vláda ďalej míňala. V tom je ten problém.
A keď sa pozrieme na súkromnú spotrebu a vládnu (rečník zobral do rúk iný papier s vyobrazeným grafom), ešte sem môžte zdvihnúť zrak, tak opäť tie čierne stĺpčeky, to je súkromná spotreba, a tie modré, to je vládna. Keby to bolo naopak, tak by to bolo v poriadku. Vtedy by som mohol povedať, že, áno, tak to má byť. A vy fungujete presne naopak. Takže v tom je ten problém.
A dobré hospodárske výsledky? Za prvý štvrťrok tohto roku v rámci krajín V4 máme najpomalší hospodársky rast. Naj-po-mal-ší. Zaostávame. Negatívne dopady zlej hospodárskej politiky na ekonomiku sa neprejavia okamžite, ale ako vidno, už sa prejavujú. Ten zlý mix, ktorý ste urobili. A vidno to v tom, že zaostávame za krajinami, za bezprostredne susediacimi krajinami - a to je veľmi, veľmi negatívny signál, ktorý sa bude prehlbovať.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.7.2014 o 12:38 hod.
Ing.
Ľudovít Kaník
Videokanál poslanca
Ďakujem. Tak hneď v tom závere zaznelo, že nepriame dane majú najnižší negatívny dopad na hospodársky rast. No, s tým sa dá súhlasiť. Ale kde je zníženie nejakej priamej dane, ktoré ste pozvyšovali a čo zbytočne škodí hospodárstvu? Kde je zníženie odvodov? Neni.
A keď ste na začiatku hovorili, ako vy bojujete, ako sa snažíte. No asi nie. Tak pozrite sa, teraz vám ukážem nejaký graf. (Rečník zobral do rúk papier s vyobrazeným grafom.) To som mohol ukázať z tribúny. Takto tie modré stĺpčeky, to je verejná spotreba u nás, a tieto čierne, priemer v krajinách OECD. Prečo na Slovensku takto rastie verejná spotreba, vládna spotreba a v krajinách ostatných nie? Tak čo by robíte dobre, keď tie ostatné krajiny dokážu a vy nedokážete?
Váš problém je, že vy to neviete robiť inak, len tak, že zaťažíte daňami ľudí. Veď celé vaše konsolidačné úsilie bolo postavené na tom, že ste vybrali od ľudí viac peňazí, že ste ich zdrali z kože a vláda ďalej míňala. V tom je ten problém.
A keď sa pozrieme na súkromnú spotrebu a vládnu (rečník zobral do rúk iný papier s vyobrazeným grafom), ešte sem môžte zdvihnúť zrak, tak opäť tie čierne stĺpčeky, to je súkromná spotreba, a tie modré, to je vládna. Keby to bolo naopak, tak by to bolo v poriadku. Vtedy by som mohol povedať, že, áno, tak to má byť. A vy fungujete presne naopak. Takže v tom je ten problém.
A dobré hospodárske výsledky? Za prvý štvrťrok tohto roku v rámci krajín V4 máme najpomalší hospodársky rast. Naj-po-mal-ší. Zaostávame. Negatívne dopady zlej hospodárskej politiky na ekonomiku sa neprejavia okamžite, ale ako vidno, už sa prejavujú. Ten zlý mix, ktorý ste urobili. A vidno to v tom, že zaostávame za krajinami, za bezprostredne susediacimi krajinami - a to je veľmi, veľmi negatívny signál, ktorý sa bude prehlbovať.
Neautorizovaný
12:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:40
Igor HraškoPrečo? Príčina môže byť len v tom, že to, čo dokáže niečo priniesť pre štát do štátneho...
Prečo? Príčina môže byť len v tom, že to, čo dokáže niečo priniesť pre štát do štátneho rozpočtu, tak vy, vaša vláda dokážete zhumpľovať, nechať rozkradnúť, niekomu prideliť a podobne. A toto sú tie problémy a toto sú tie peniaze, ktoré potom chýbajú v tom rozpočte a z ktorých sa nemôžu naozaj robiť reálne opatrenia také, ktoré by potom znížili tie iné dane, ktoré potrebujeme, aby boli znížené. To sú tie opatrenia, ktoré potom sa nemôžu urobiť, pretože na ne už neostáva voľný priestor. Neostáva tam priestor na dýchanie.
Nuž a vaša vláda nevie šetriť, to už tuná bolo aj dokázané na tých grafoch, ktoré ukázal kolega Kaník. Nevie alebo nechce. Všade máte nastrkaných svojich, všade máte nejak niekoho zaviazaného, vašich potenciálnych alebo stálych zaviazaných voličov - a to je ten problém. Preto výdavky štátnej správy sú doteraz tak vysoké aj napriek tomu, že sa urobil, zaviedol program ESO, efektívna štátna správa, tak jej efekt sme absolútne ešte nepocítili a ešte sme ani nevideli reálne čísla, ktoré naozaj nasvedčujú tomu, že sa šetrí na štátnej a verejnej správe.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.7.2014 o 12:40 hod.
Ing.
Igor Hraško
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Pán kolega, hovorili ste, že máme najvyšší rast. Len povedzte mi, koľko ľudí bez práce alebo pracujúcich za minimálnu mzdu, či študentov na brigádach, či učiteľov, už reálne pocítili tento váš najvyšší ekonomický rast. Pochybujem, že niekto z nich povie, že ja som to pocítil. Nikto z nich to doteraz nepocítil.
Prečo? Príčina môže byť len v tom, že to, čo dokáže niečo priniesť pre štát do štátneho rozpočtu, tak vy, vaša vláda dokážete zhumpľovať, nechať rozkradnúť, niekomu prideliť a podobne. A toto sú tie problémy a toto sú tie peniaze, ktoré potom chýbajú v tom rozpočte a z ktorých sa nemôžu naozaj robiť reálne opatrenia také, ktoré by potom znížili tie iné dane, ktoré potrebujeme, aby boli znížené. To sú tie opatrenia, ktoré potom sa nemôžu urobiť, pretože na ne už neostáva voľný priestor. Neostáva tam priestor na dýchanie.
Nuž a vaša vláda nevie šetriť, to už tuná bolo aj dokázané na tých grafoch, ktoré ukázal kolega Kaník. Nevie alebo nechce. Všade máte nastrkaných svojich, všade máte nejak niekoho zaviazaného, vašich potenciálnych alebo stálych zaviazaných voličov - a to je ten problém. Preto výdavky štátnej správy sú doteraz tak vysoké aj napriek tomu, že sa urobil, zaviedol program ESO, efektívna štátna správa, tak jej efekt sme absolútne ešte nepocítili a ešte sme ani nevideli reálne čísla, ktoré naozaj nasvedčujú tomu, že sa šetrí na štátnej a verejnej správe.
Neautorizovaný
12:42
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:42
Viliam NovotnýNo ale je to tak, pán kolega Kamenický, občas na niekoho musí vyjsť tá špinavá robota, teraz vyšla na vás. Pán premiér Fico, ten bol v žiari reflektorov niekoľko dní, sľubuje ďalšie istoty, ďalšie výhody pre občanov tejto krajiny, no ale niekto musí tú špinavú robotu...
No ale je to tak, pán kolega Kamenický, občas na niekoho musí vyjsť tá špinavá robota, teraz vyšla na vás. Pán premiér Fico, ten bol v žiari reflektorov niekoľko dní, sľubuje ďalšie istoty, ďalšie výhody pre občanov tejto krajiny, no ale niekto musí tú špinavú robotu odmakať. A iste si kvalitatívne všimnite ten maličký rozdiel, že kým vy tu tak potichučky o 12.30 v piatok poobede podávate pozmeňujúci návrh na zvýšenie DPH z 19 na 20 %, tak keď to na prechodné obdobie robila vláda Ivety Radičovej, bolo to po veľmi vážnej diskusii vnútri vtedajšej koalície, pretože my pravičiari máme tendenciu dane znižovať, odvody znižovať, to je core našej politiky, a nechať viac peňazí v peňaženkách ľudí. Napriek tomu sme vtedy museli na prechodné obdobie zvýšiť DPH z 19 na 20 %, lebo ste nám nechali verejné financie po prvej Ficovej vláde v schodku 8 %, lebo ste rozdávali. Rozdávali ste v čase krízy, ako keby sa nechumelilo.
My sme celé úsilie postavili na znižovaní spotreby štátu, napriek tomu to nestačilo a prechodne sme museli zvýšiť DPH o 1 %. No lenže teraz je schodok verejných financií, ktorý zaplatili ľudia, lebo vaše konsolidačné úsilie bolo postavené na pracujúcich, ako to pred chvíľou povedal pán poslanec Kaník. Spotreba štátu v porovnaní s krajinami V4 rástla. Vy ste teda to konsolidačné úsilie na pleciach ľudí urobili a teraz, keď treba znížiť tú DPH, ju zvyšujete, lebo sa znovu blížia voľby a znovu potrebujete rozdávať, dávať krásne sľuby ľuďom. Fico sľubuje, no a Kamenický musí o 12.30 v piatok podávať takýto nepríjemný pozmeňovací návrh. (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.7.2014 o 12:42 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Ja som pána kolegu Kamenického aj trošku poľutoval, že musel prečítať práve on tento pozmeňovací návrh, lebo ja ho vníma skôr ako odborníka, ktorý je v tomto parlamente.
No ale je to tak, pán kolega Kamenický, občas na niekoho musí vyjsť tá špinavá robota, teraz vyšla na vás. Pán premiér Fico, ten bol v žiari reflektorov niekoľko dní, sľubuje ďalšie istoty, ďalšie výhody pre občanov tejto krajiny, no ale niekto musí tú špinavú robotu odmakať. A iste si kvalitatívne všimnite ten maličký rozdiel, že kým vy tu tak potichučky o 12.30 v piatok poobede podávate pozmeňujúci návrh na zvýšenie DPH z 19 na 20 %, tak keď to na prechodné obdobie robila vláda Ivety Radičovej, bolo to po veľmi vážnej diskusii vnútri vtedajšej koalície, pretože my pravičiari máme tendenciu dane znižovať, odvody znižovať, to je core našej politiky, a nechať viac peňazí v peňaženkách ľudí. Napriek tomu sme vtedy museli na prechodné obdobie zvýšiť DPH z 19 na 20 %, lebo ste nám nechali verejné financie po prvej Ficovej vláde v schodku 8 %, lebo ste rozdávali. Rozdávali ste v čase krízy, ako keby sa nechumelilo.
My sme celé úsilie postavili na znižovaní spotreby štátu, napriek tomu to nestačilo a prechodne sme museli zvýšiť DPH o 1 %. No lenže teraz je schodok verejných financií, ktorý zaplatili ľudia, lebo vaše konsolidačné úsilie bolo postavené na pracujúcich, ako to pred chvíľou povedal pán poslanec Kaník. Spotreba štátu v porovnaní s krajinami V4 rástla. Vy ste teda to konsolidačné úsilie na pleciach ľudí urobili a teraz, keď treba znížiť tú DPH, ju zvyšujete, lebo sa znovu blížia voľby a znovu potrebujete rozdávať, dávať krásne sľuby ľuďom. Fico sľubuje, no a Kamenický musí o 12.30 v piatok podávať takýto nepríjemný pozmeňovací návrh. (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Neautorizovaný
12:44
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:44
Jozef MihálPo...
Po druhé, ak argumentujete, že zníženie DPH z 20 na 19 %, tak ako by malo byť pôvodne k 1. januáru 2015, by neznamenalo zníženie cien, tak ja vás chcem upozorniť, že najmä nízkopríjmové domácnosti a dôchodcovia v prvom rade míňajú peniaze na energie, na potraviny a nie na nejaký luxusný tovar, kde naozaj môžme diskutovať, či v nejakom butiku znížia cenu, alebo nie, ale pokiaľ ide o energie, tak tam automaticky o ten jeden percentuálny bod ceny plynu, ceny vodného, stočného a neviem čoho všetkého poklesnúť zo zákona musia, tam neexistuje, aby niekto s tým nejako manipuloval a neznížil cenu o jeden percentuálny bod. Pokiaľ ide o základné potraviny, všetci dobre vieme, že konkurencia, ktorá tu je, všetky tie hypermarkety a supermarkety a podobne nedovolia niekomu,... (Reakcia z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Jurinová, Erika, podpredsedníčka NR SR
Kľud, páni poslanci. Pán poslanec, prepáčte.
Mihál, Jozef, poslanec NR SR
... aby sa to zníženie dépeháčky pozitívne neprenieslo do ceny. Práve naopak. Ja si veľmi dobre pamätám, že vždy, keď došlo k nejakému pohybu v dépeháčke, tak tie jednotlivé reťazce sa predbiehali, aké výhody a ako rýchlo toto urobia a ako si na tom postavia svoju reklamu. Čiže tieto argumenty sú čiste zavádzajúce.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.7.2014 o 12:44 hod.
RNDr.
Jozef Mihál
Videokanál poslanca
Pán kolega Kamenický, zvyšovať dane podaním poslaneckého návrhu, obrazne povedané, päť minút pred dvanástou, pred hlasovaním, to je po prvé nefér, po druhé sa to takto jednoducho nerobí v slušnej spoločnosti a po tretie, odkaz pre vládu, to je vrcholne pokrytecké zo strany vlády, že sa takto schováva a vopchá hlavu do piesku a vás tu poverí tým, aby ste ako poslanec dali takýto "zaujímavý" poslanecký návrh. To sa jednoducho nerobí.
Po druhé, ak argumentujete, že zníženie DPH z 20 na 19 %, tak ako by malo byť pôvodne k 1. januáru 2015, by neznamenalo zníženie cien, tak ja vás chcem upozorniť, že najmä nízkopríjmové domácnosti a dôchodcovia v prvom rade míňajú peniaze na energie, na potraviny a nie na nejaký luxusný tovar, kde naozaj môžme diskutovať, či v nejakom butiku znížia cenu, alebo nie, ale pokiaľ ide o energie, tak tam automaticky o ten jeden percentuálny bod ceny plynu, ceny vodného, stočného a neviem čoho všetkého poklesnúť zo zákona musia, tam neexistuje, aby niekto s tým nejako manipuloval a neznížil cenu o jeden percentuálny bod. Pokiaľ ide o základné potraviny, všetci dobre vieme, že konkurencia, ktorá tu je, všetky tie hypermarkety a supermarkety a podobne nedovolia niekomu,... (Reakcia z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Jurinová, Erika, podpredsedníčka NR SR
Kľud, páni poslanci. Pán poslanec, prepáčte.
Mihál, Jozef, poslanec NR SR
... aby sa to zníženie dépeháčky pozitívne neprenieslo do ceny. Práve naopak. Ja si veľmi dobre pamätám, že vždy, keď došlo k nejakému pohybu v dépeháčke, tak tie jednotlivé reťazce sa predbiehali, aké výhody a ako rýchlo toto urobia a ako si na tom postavia svoju reklamu. Čiže tieto argumenty sú čiste zavádzajúce.
Neautorizovaný
12:46
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:46
Pavol ZajacPán kolega, skúste si to ešte rozmyslieť a stiahnite ten návrh, ten pozmeňujúci návrh. Ja viem, že možno by vás to stálo miesto na kandidátke SMER-u do budúcich volieb, ale skúste nájsť odvahu a nechcite, aby občania Slovenska zaplatili na budúci rok o 240 mil. eur viacej vláde Roberta Fica, aby ich mohla rozdávať, rozhadzovať. Na každom jednom rožku a chlebe to občania zaplatia, na každom jednom o ten jeden percentuálny bod. Nevraviac o energiách, plyne a ďalších tovaroch. Každý jeden v sebe obsahuje DPH, to ešte v rozprave aj pánovi Čížovi vysvetlím, ale vy ste ekonóm, vy to viete. Preto nesnažte sa týmto pozmeňujúcim návrhom v piatok o trištvrte na jednu ošklbať občanov Slovenska o štvrť miliardy eur.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.7.2014 o 12:46 hod.
Ing.
Pavol Zajac
Videokanál poslanca
Vážený pán kolega Kamenický, keď sme si včera našli váš druhý pozmeňujúci návrh v laviciach, tak sme sa nádejali do dneska do 12.40, že možno predsa len ho neprednesiete. Preto tie tlačové konferencie, ktoré sme mali, preto tlak médií, aby ľudia sa zobudili, aby si to všimli. Ale takéto nepopulárne opatrenie pán Robert Fico hodil na vás, našiel dvoch poslancov, hodil to na nich, takéto nepopulárne on nechce prednášať. On ohlásil tých 15 opatrení sociálnych, ako ide rozdávať, ako ide dávať populárne, podľa mňa populistické, opatrenia, vyjadrím sa o tom v rozprave. Ale toto nepopulárne dvíhanie DPH, toto hodil na vás.
Pán kolega, skúste si to ešte rozmyslieť a stiahnite ten návrh, ten pozmeňujúci návrh. Ja viem, že možno by vás to stálo miesto na kandidátke SMER-u do budúcich volieb, ale skúste nájsť odvahu a nechcite, aby občania Slovenska zaplatili na budúci rok o 240 mil. eur viacej vláde Roberta Fica, aby ich mohla rozdávať, rozhadzovať. Na každom jednom rožku a chlebe to občania zaplatia, na každom jednom o ten jeden percentuálny bod. Nevraviac o energiách, plyne a ďalších tovaroch. Každý jeden v sebe obsahuje DPH, to ešte v rozprave aj pánovi Čížovi vysvetlím, ale vy ste ekonóm, vy to viete. Preto nesnažte sa týmto pozmeňujúcim návrhom v piatok o trištvrte na jednu ošklbať občanov Slovenska o štvrť miliardy eur.
Neautorizovaný
12:48
Vystúpenie 12:48
Ladislav KamenickýTen piatok o 12. hodine, bohužiaľ, ja som myslel, že tento zákon dokončíme skôr. Včera o šiestej sme v podstate vzhľadom na to, že jeden náš kolega nesúhlasil so zmenou programu, mohli sme ho prebrať, mohli sme dneska ráno dokončiť do desiatej, za plného záujmu médií. Takže toľko k tomuto.
No, poviem otvorene, nechal som kolegov, ktorí boli písomne prihlásení, potom som sa prihlásil ja a...
Ten piatok o 12. hodine, bohužiaľ, ja som myslel, že tento zákon dokončíme skôr. Včera o šiestej sme v podstate vzhľadom na to, že jeden náš kolega nesúhlasil so zmenou programu, mohli sme ho prebrať, mohli sme dneska ráno dokončiť do desiatej, za plného záujmu médií. Takže toľko k tomuto.
No, poviem otvorene, nechal som kolegov, ktorí boli písomne prihlásení, potom som sa prihlásil ja a ešte nechávam priestor, samozrejme, ostatným kolegom. Takže toľko k tomu.
Čo sa týka toho zvyšovania, znižovania daní, áno, bola tu konsolidácia, museli sme zvýšiť, zvýšili sme sadzbu dane z príjmu na 23 %, ale hovoríte, že ju stále zvyšujeme. My sme ju aj znížili naspäť na 22 %. V prípade, ak budú lepšie výsledky, nehovorím, je to na rozhodnutí pána ministra a môže sa to ešte upraviť, ale to nie je moja kompetencia.
Čo sa týka argumentácie o tom, čo hovoril pán Mihál, jedno percento energie, áno, súhlasím, je to, dáva to, dáva to nejaká bazálna logika. Na druhej strane chcem ale upozorniť, vy všetci dehonestujete ten balík tých 15 opatrení, kde sme teda hovorili aj o tých energiách, napríklad o plyne. Kde sme hovorili, že chceme znížiť plyn o 10 a viac percent, to sa, to sa tiež prejaví na tom, koľko ľuďom zostane vo vrecku peňazí. Takých opatrení robíme viac. My sme to aj ohlásili, prvé dva roky konsolidácie. Konsolidácia vždy má vplyv na životnú úroveň obyvateľstva, chceme v tých dvoch ďalších rokoch urobiť aj pozitívne kroky voči obyvateľom, a konkrétne tak, aby im skutočne v tých vreckách zostalo viac peňazí, a to je aj ten balíček tých 15 opatrení. Aj keď to dehonestujete, ale je to tak.
Ďakujem pekne.
Ďakujem. Chcem to stihnúť, tak poďme na to.
Ten piatok o 12. hodine, bohužiaľ, ja som myslel, že tento zákon dokončíme skôr. Včera o šiestej sme v podstate vzhľadom na to, že jeden náš kolega nesúhlasil so zmenou programu, mohli sme ho prebrať, mohli sme dneska ráno dokončiť do desiatej, za plného záujmu médií. Takže toľko k tomuto.
No, poviem otvorene, nechal som kolegov, ktorí boli písomne prihlásení, potom som sa prihlásil ja a ešte nechávam priestor, samozrejme, ostatným kolegom. Takže toľko k tomu.
Čo sa týka toho zvyšovania, znižovania daní, áno, bola tu konsolidácia, museli sme zvýšiť, zvýšili sme sadzbu dane z príjmu na 23 %, ale hovoríte, že ju stále zvyšujeme. My sme ju aj znížili naspäť na 22 %. V prípade, ak budú lepšie výsledky, nehovorím, je to na rozhodnutí pána ministra a môže sa to ešte upraviť, ale to nie je moja kompetencia.
Čo sa týka argumentácie o tom, čo hovoril pán Mihál, jedno percento energie, áno, súhlasím, je to, dáva to, dáva to nejaká bazálna logika. Na druhej strane chcem ale upozorniť, vy všetci dehonestujete ten balík tých 15 opatrení, kde sme teda hovorili aj o tých energiách, napríklad o plyne. Kde sme hovorili, že chceme znížiť plyn o 10 a viac percent, to sa, to sa tiež prejaví na tom, koľko ľuďom zostane vo vrecku peňazí. Takých opatrení robíme viac. My sme to aj ohlásili, prvé dva roky konsolidácie. Konsolidácia vždy má vplyv na životnú úroveň obyvateľstva, chceme v tých dvoch ďalších rokoch urobiť aj pozitívne kroky voči obyvateľom, a konkrétne tak, aby im skutočne v tých vreckách zostalo viac peňazí, a to je aj ten balíček tých 15 opatrení. Aj keď to dehonestujete, ale je to tak.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
12:50
Vystúpenie v rozprave 12:50
Pavol ZajacAle nedá mi, aby som sa najprv nevyjadril k tomu, čo vôbec je DPH, lebo vidím, že aj pán kolega Číž asi potrebuje vysvetliť, čo je DPH, ako sa platí DPH, akým spôsobom, a možnože aj občania Slovenska potrebujú vedieť, aspoň...
Ale nedá mi, aby som sa najprv nevyjadril k tomu, čo vôbec je DPH, lebo vidím, že aj pán kolega Číž asi potrebuje vysvetliť, čo je DPH, ako sa platí DPH, akým spôsobom, a možnože aj občania Slovenska potrebujú vedieť, aspoň niektorí teda.
Dámy a páni, ak urobíte nákup v supermarkete možno aj taký, ako včera tu predviedol kolega Hlina a vyložil tu tovar, neviem v akej hodnote bol, tak pri tomto nákupe zaplatíte DPH. Ako konečný spotrebiteľ zaplatíte DPH. Ale to DPH nevzniká tak, že len v obchode vám k tomu pripočítajú, ku tej, k základu, pripočítajú DPH. To DPH sa nabaľuje cez všetkých výrobcov a dodávateľov, ktorí vyrábajú a sú platcami DPH, a ich je drvivá väčšina. To znamená, tá dépeháčka sa postupne nabaľuje, firmy si ju medzi sebou účtujú, zároveň si ju odpočítavajú, až príde konečný spotrebiteľ, v drvivej väčšine je to občan Slovenskej republiky, alebo konečným spotrebiteľom môže byť aj firma, organizácia, a tá tú dépeháčku zaplatí. A tá posledná firma má tu DPH odviesť štátu.
Kolega Kollár rozprával o tom, že nie je to také jednoduché, že o 1 % nám zdražie chlieb. Ale pri výrobe chleba potrebujeme aj vodu, droždie, múku, vajcia. A oni takisto, pekár pri nákupe týchto surovín takisto platí dépeháčku, ktorá sa postupne nabaľuje, a občan ju v konečnom dôsledku zaplatí. Takže občania Slovenskej republiky sú v konečnom dôsledku tí, ktorí zaplatia dépeháčku, a firma to má odviesť štátu.
Áno, pánovi ministrovi sa v posledných mesiacoch, aj na niekoľkých tlačových konferenciách to prezentoval, darí lepší výber DPH od firiem, naozaj, odhalilo sa viacero podvodov alebo tzv. dépeháčkových kolotočov a za to mu patrí pochvala. Aj firmy, tuším bola taká správa pred dvoma týždňami, aj firmy za minulý rok zaplatili vyššiu daň, ako sa predpokladalo. Takže lepší výber daní aj dépeháčky je v prospech konsolidácie verejných financií, a tuším, že aj zaznelo, že to pôjde všetko na konsolidáciu verejných financií.
Ale, dámy a páni, Slovenská republika vždycky ešte hospodári so stratou. A minulého roku sa podarilo túto stratu stlačiť pod 3 % HDP. A na základe tohto ukazovateľa dočasne dvihnutá DPH na 20 % mala podľa zákona klesnúť na 19 %. A preto sme boli prekvapení, ak pozmeňujúcim návrhom pána Kamenického a Demiana, ktorý sme si včera našli v laviciach, odrazu sa zavádza natrvalo 20-percentná DPH. To znamená, ona mala byť 19, a vy ju zavádzate na 20, to znamená, dvíhate ju.
Pán Robert Fico a strana SMER, keď boli v opozícii, neustále hovorili o tom, že oni budú znižovať DPH hlavne na základné potraviny. Teraz idete dvíhať DPH. Tak sa nečudujte opozícii, že to kritizuje. Tých 240 alebo 250, 230, dneska nevieme, lebo nevieme odhadnúť ten, teda vieme ho odhadnúť, ale presný výber dépeháčky nevieme popísať, ale je to v rozmedzí od tých 230 do 250 mil., zaplatia občania Slovenska.
A my musíme v tejto chvíli hovoriť o balíčku pätnástich sociálnych opatrení, ktoré slávnostne na sneme SMER-u zaznelo z úst predsedu Roberta Fica, kde pomenoval, že keďže je lepší výber daní a darí sa konsolidácia, že si občania zaslúžia takýto balíček opatrení. A neprejde ani týždeň a je tu návrh, aby občania zaplatili tento balíček. Všetci občania, tí, čo si kúpia či rožok, či chleba, alebo tie energie, elektriku, plyn, ako spomínal kolega Mihál. Občania to zaplatia.
A mne z toho vychádza, viete čo? Prečo tých 15 opatrení na SMER-e snemu (pozn. red.: správne "na sneme SMER-u") zaznelo? No SMER-u klesajú preferencie. SMER-u klesajú preferencie, Robert Fico prehral v prezidentských voľbách, v európskych voľbách si neobhájili pozície, a preto sociálny balík, ale na druhej strane ho majú zaplatiť občania Slovenska. To znamená, klesajúce preferencie SMER-u zaplatia občania Slovenska. A to už je vážne.
A dovoľte mi, aby som sa vyjadril aj k tej procedúre. Nuž naozaj, populárne populistické opatrenia ohlási Robert Fico na sneme SMER-u a na tlačovej konferencii, nepopulárne dvihnutie DPH urobia dvaja vládni poslanci v pléne pozmeňujúcim návrhom zhodou okolností v piatok o trištvrte na jednu. Toto nie je štandardné. Ak Robert Fico chcel balíček sociálnych opatrení, aj dvihnúť DPH, mal to v jednom balíčku predniesť, mal mať odvahu to predniesť v jednom balíku a malo to prejsť pripomienkovým konaním, mala sa k tomu postaviť vláda, mala to schváliť vláda, keď si za tým stojí, keď má odvahu, a tak to malo prísť do pléna Národnej rady Slovenskej republiky. Máme dostatok času, je júl, štátny rozpočet budeme mať na stole niekedy v novembri, decembri, je dostatok času na tento štandardný legislatívny postup. Ak teda vláda SMER-u si stojí za tým, čo predniesla. Aj za tým sociálnym balíkom, ale aj za tou zvýšenou DPH. Hádam si nikto nemyslí, že to je aktivita týchto dvoch poslancov. Takže nech sa k tomu vládna strana SMER prizná.
Dovoľte mi, aby som kratučko sa dotkol toho sociálneho balíka, ktorý pán Robert Fico predniesol. Nájdu sa tam aj opatrenia, ktoré sú prospešné, pán minister, aby som nebol len kritický. Naozaj podpora vedy a výskumu od firiem, teda firmy, ktoré budú podporovať vedu a výskum, by mali mať nejaké daňové úľavy. Ale, prepáčte, dotknem sa, musím sa dotknúť aj hlúposti, a to je, že študenti a dôchodcovia budú cestovať vlakmi zadarmo. Tak po prvé je to diskriminácia tých študentov a dôchodcov, ktorí žijú v takých hladových dolinách, kde ani žiadne koľajnice nie sú alebo už tam vlaky, koľajnice tam sú, a vlaky tam nechodia. Mohol by som vymenovať na východnom Slovensku niekoľko takých okresov, ktoré, ktorí nemajú šancu študenti a dôchodcovia cestovať zadarmo vlakom.
Mimochodom, zadarmo vlakom. Železnice Slovenskej republiky sú stratová firma. Kto vykryje tú ešte väčšiu stratu? Vykryje ju vláda? Alebo chcem sa spýtať, dvihne sa cestovné pre ostatných cestujúcich? Zaplatia to občania vyšším cestovným?
Dámy a páni, ak, ak by vláda k tomu pristupovala tak, že študenti zo sociálne slabších rodín budú mať určité väčšie úľavy, takto by som si to vedel predstaviť, ale nemôže byť cestovanie vlakmi úplne zadarmo pre všetkých. Aj pre deti podnikateľov, aj pre deti poslancov, poviem, aj pre syna premiéra Roberta Fica, aj pre môjho syna, ktorý chodí vlakom na vysokú školu, a sú tu ďalší kolegovia. Prečo by oni mali mať cestovanie zadarmo? Nech sa zadefinuje skupina sociálne odkázaných rodín a určitou formou, najlepšie úľavou väčšou, ale niečo by predsa len mali zaplatiť. Ani za socializmu nebolo cestovanie pre dôchodcov a študentov úplne zadarmo. Aspoň tú nejakú korunu museli zaplatiť. Ani v Severnej Kórei nie je, predpokladám, cestovanie vlakom pre študentov a dôchodcov zadarmo. To je populizmus obrovský. Plus je to diskriminácia tých, ktorí nemôžu cestovať vlakom.
Vychádza mi z toho taký trošku úsmevný príklad, ale on kľudne môže nastať, že študenti z Košíc, ak budú chcieť ísť na výlet na pivo, tak pôjdu vlakom do Trenčína a nie na Domašu. Teraz chodili na Domašu, ale na Domašu by museli z Košíc cestovať autobusom. Tak oni si povedia, tak prečo by sme cestovali na Domašu, poďme do Trenčína vlakom a sadnú do vlaku a pôjdu do Trenčína, vypijú nejaké pivo si tam, zabavia sa a vrátia sa naspäť vlakom. Budú to mať lacnejšie ako na Domašu. (Reakcie z pléna.) Teda lacnejšie. Nikoho nenavádzam, ale, ale študenti bývajú veľmi kreatívni, študenti bývajú veľmi kreatívni a takéto situácie, absurdné situácie, samozrejme, že je to absurdná situácia. To, čo je zadarmo, býva väčšinou najdrahšie. Takže musel som to spomenúť, takéto hlúposti.
Samozrejme, včera som sa pýtal pána ministra dopravy, aj IC vlaky budú zadarmo? IC vlaky, viete, prečo sa na nich pýtam? Často cestujem IC vlakmi a už sa mi niekoľkokrát stalo, že vlak bol vypredaný. Vlak bol vypredaný, IC vlak. Keď budú mať zadarmo cestovné, majú železnice na to, aby pridali ďalšie vagóny? No asi nie. Pán minister mi odpovedal, kľud, pán kolega, pán minister mi odpovedal, že pravdepodobne alebo on si myslí, že IC vlakov sa to nedotkne, lebo sú to, a teraz citujem ho, "lebo sú to komerčné vlaky". Dámy a páni, tie ostatné vlaky nie sú komerčné? Rýchliky nie sú komerčné? Miestne lokálky nie sú komerčné? To kedy na to prišiel, že len IC vlaky sú komerčné? Ja rozumiem, že keď sú IC vlaky naplnené a cena lístku v IC vlakoch je najvyššia, logicky, lebo je tam aj najvyššia kvalita, tak, tak, tak samozrejme, že nemôžu tam povoliť, aby zajtra tam študenti a dôchodcovia cestovali zadarmo, pretože by bol veľký problém. Ale, ale nemôžme sa tváriť, že IC vlaky sú komerčné a ostatné vlaky nie sú komerčné.
A čo autobusy? A čo na to Európska únia? Čo na to povie Európska únia? Nie je to diskriminácia? (Reakcia z pléna.) Nebudem vás udávať, pán minister, samozrejme.
Chcel by som na záver v mene KDH ešte vyzvať vládnu stranu SMER, ale aj tých poslancov, ktorí navrhli pozmeňujúci návrh, kde sa dvíha DPH na 20 % bez časového obmedzenia, aby stiahli tento pozmeňujúci návrh.
V samotnom zákone sú aj dobré opatrenia, ktoré sa ešte dajú vylepšiť niektorými pozmeňujúcimi návrhmi od opozičných poslancov. Ale tento pozmeňujúci návrh, kde sa zavádza natrvalo 20-percentná DPH, poškodí všetkých občanov Slovenska, a preto proti tomu návrhu budeme, keď ho nestiahnete, a musíme byť aj proti zákonu.
Ďakujem.
Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, pán minister, pán spravodajca, dámy a páni, bolo tu už veľa povedané k tomuto návrhu zákona o DPH a ja by som k tej debate chcel prispieť aj pohľadom svojím, pohľadom KDH.
Ale nedá mi, aby som sa najprv nevyjadril k tomu, čo vôbec je DPH, lebo vidím, že aj pán kolega Číž asi potrebuje vysvetliť, čo je DPH, ako sa platí DPH, akým spôsobom, a možnože aj občania Slovenska potrebujú vedieť, aspoň niektorí teda.
Dámy a páni, ak urobíte nákup v supermarkete možno aj taký, ako včera tu predviedol kolega Hlina a vyložil tu tovar, neviem v akej hodnote bol, tak pri tomto nákupe zaplatíte DPH. Ako konečný spotrebiteľ zaplatíte DPH. Ale to DPH nevzniká tak, že len v obchode vám k tomu pripočítajú, ku tej, k základu, pripočítajú DPH. To DPH sa nabaľuje cez všetkých výrobcov a dodávateľov, ktorí vyrábajú a sú platcami DPH, a ich je drvivá väčšina. To znamená, tá dépeháčka sa postupne nabaľuje, firmy si ju medzi sebou účtujú, zároveň si ju odpočítavajú, až príde konečný spotrebiteľ, v drvivej väčšine je to občan Slovenskej republiky, alebo konečným spotrebiteľom môže byť aj firma, organizácia, a tá tú dépeháčku zaplatí. A tá posledná firma má tu DPH odviesť štátu.
Kolega Kollár rozprával o tom, že nie je to také jednoduché, že o 1 % nám zdražie chlieb. Ale pri výrobe chleba potrebujeme aj vodu, droždie, múku, vajcia. A oni takisto, pekár pri nákupe týchto surovín takisto platí dépeháčku, ktorá sa postupne nabaľuje, a občan ju v konečnom dôsledku zaplatí. Takže občania Slovenskej republiky sú v konečnom dôsledku tí, ktorí zaplatia dépeháčku, a firma to má odviesť štátu.
Áno, pánovi ministrovi sa v posledných mesiacoch, aj na niekoľkých tlačových konferenciách to prezentoval, darí lepší výber DPH od firiem, naozaj, odhalilo sa viacero podvodov alebo tzv. dépeháčkových kolotočov a za to mu patrí pochvala. Aj firmy, tuším bola taká správa pred dvoma týždňami, aj firmy za minulý rok zaplatili vyššiu daň, ako sa predpokladalo. Takže lepší výber daní aj dépeháčky je v prospech konsolidácie verejných financií, a tuším, že aj zaznelo, že to pôjde všetko na konsolidáciu verejných financií.
Ale, dámy a páni, Slovenská republika vždycky ešte hospodári so stratou. A minulého roku sa podarilo túto stratu stlačiť pod 3 % HDP. A na základe tohto ukazovateľa dočasne dvihnutá DPH na 20 % mala podľa zákona klesnúť na 19 %. A preto sme boli prekvapení, ak pozmeňujúcim návrhom pána Kamenického a Demiana, ktorý sme si včera našli v laviciach, odrazu sa zavádza natrvalo 20-percentná DPH. To znamená, ona mala byť 19, a vy ju zavádzate na 20, to znamená, dvíhate ju.
Pán Robert Fico a strana SMER, keď boli v opozícii, neustále hovorili o tom, že oni budú znižovať DPH hlavne na základné potraviny. Teraz idete dvíhať DPH. Tak sa nečudujte opozícii, že to kritizuje. Tých 240 alebo 250, 230, dneska nevieme, lebo nevieme odhadnúť ten, teda vieme ho odhadnúť, ale presný výber dépeháčky nevieme popísať, ale je to v rozmedzí od tých 230 do 250 mil., zaplatia občania Slovenska.
A my musíme v tejto chvíli hovoriť o balíčku pätnástich sociálnych opatrení, ktoré slávnostne na sneme SMER-u zaznelo z úst predsedu Roberta Fica, kde pomenoval, že keďže je lepší výber daní a darí sa konsolidácia, že si občania zaslúžia takýto balíček opatrení. A neprejde ani týždeň a je tu návrh, aby občania zaplatili tento balíček. Všetci občania, tí, čo si kúpia či rožok, či chleba, alebo tie energie, elektriku, plyn, ako spomínal kolega Mihál. Občania to zaplatia.
A mne z toho vychádza, viete čo? Prečo tých 15 opatrení na SMER-e snemu (pozn. red.: správne "na sneme SMER-u") zaznelo? No SMER-u klesajú preferencie. SMER-u klesajú preferencie, Robert Fico prehral v prezidentských voľbách, v európskych voľbách si neobhájili pozície, a preto sociálny balík, ale na druhej strane ho majú zaplatiť občania Slovenska. To znamená, klesajúce preferencie SMER-u zaplatia občania Slovenska. A to už je vážne.
A dovoľte mi, aby som sa vyjadril aj k tej procedúre. Nuž naozaj, populárne populistické opatrenia ohlási Robert Fico na sneme SMER-u a na tlačovej konferencii, nepopulárne dvihnutie DPH urobia dvaja vládni poslanci v pléne pozmeňujúcim návrhom zhodou okolností v piatok o trištvrte na jednu. Toto nie je štandardné. Ak Robert Fico chcel balíček sociálnych opatrení, aj dvihnúť DPH, mal to v jednom balíčku predniesť, mal mať odvahu to predniesť v jednom balíku a malo to prejsť pripomienkovým konaním, mala sa k tomu postaviť vláda, mala to schváliť vláda, keď si za tým stojí, keď má odvahu, a tak to malo prísť do pléna Národnej rady Slovenskej republiky. Máme dostatok času, je júl, štátny rozpočet budeme mať na stole niekedy v novembri, decembri, je dostatok času na tento štandardný legislatívny postup. Ak teda vláda SMER-u si stojí za tým, čo predniesla. Aj za tým sociálnym balíkom, ale aj za tou zvýšenou DPH. Hádam si nikto nemyslí, že to je aktivita týchto dvoch poslancov. Takže nech sa k tomu vládna strana SMER prizná.
Dovoľte mi, aby som kratučko sa dotkol toho sociálneho balíka, ktorý pán Robert Fico predniesol. Nájdu sa tam aj opatrenia, ktoré sú prospešné, pán minister, aby som nebol len kritický. Naozaj podpora vedy a výskumu od firiem, teda firmy, ktoré budú podporovať vedu a výskum, by mali mať nejaké daňové úľavy. Ale, prepáčte, dotknem sa, musím sa dotknúť aj hlúposti, a to je, že študenti a dôchodcovia budú cestovať vlakmi zadarmo. Tak po prvé je to diskriminácia tých študentov a dôchodcov, ktorí žijú v takých hladových dolinách, kde ani žiadne koľajnice nie sú alebo už tam vlaky, koľajnice tam sú, a vlaky tam nechodia. Mohol by som vymenovať na východnom Slovensku niekoľko takých okresov, ktoré, ktorí nemajú šancu študenti a dôchodcovia cestovať zadarmo vlakom.
Mimochodom, zadarmo vlakom. Železnice Slovenskej republiky sú stratová firma. Kto vykryje tú ešte väčšiu stratu? Vykryje ju vláda? Alebo chcem sa spýtať, dvihne sa cestovné pre ostatných cestujúcich? Zaplatia to občania vyšším cestovným?
Dámy a páni, ak, ak by vláda k tomu pristupovala tak, že študenti zo sociálne slabších rodín budú mať určité väčšie úľavy, takto by som si to vedel predstaviť, ale nemôže byť cestovanie vlakmi úplne zadarmo pre všetkých. Aj pre deti podnikateľov, aj pre deti poslancov, poviem, aj pre syna premiéra Roberta Fica, aj pre môjho syna, ktorý chodí vlakom na vysokú školu, a sú tu ďalší kolegovia. Prečo by oni mali mať cestovanie zadarmo? Nech sa zadefinuje skupina sociálne odkázaných rodín a určitou formou, najlepšie úľavou väčšou, ale niečo by predsa len mali zaplatiť. Ani za socializmu nebolo cestovanie pre dôchodcov a študentov úplne zadarmo. Aspoň tú nejakú korunu museli zaplatiť. Ani v Severnej Kórei nie je, predpokladám, cestovanie vlakom pre študentov a dôchodcov zadarmo. To je populizmus obrovský. Plus je to diskriminácia tých, ktorí nemôžu cestovať vlakom.
Vychádza mi z toho taký trošku úsmevný príklad, ale on kľudne môže nastať, že študenti z Košíc, ak budú chcieť ísť na výlet na pivo, tak pôjdu vlakom do Trenčína a nie na Domašu. Teraz chodili na Domašu, ale na Domašu by museli z Košíc cestovať autobusom. Tak oni si povedia, tak prečo by sme cestovali na Domašu, poďme do Trenčína vlakom a sadnú do vlaku a pôjdu do Trenčína, vypijú nejaké pivo si tam, zabavia sa a vrátia sa naspäť vlakom. Budú to mať lacnejšie ako na Domašu. (Reakcie z pléna.) Teda lacnejšie. Nikoho nenavádzam, ale, ale študenti bývajú veľmi kreatívni, študenti bývajú veľmi kreatívni a takéto situácie, absurdné situácie, samozrejme, že je to absurdná situácia. To, čo je zadarmo, býva väčšinou najdrahšie. Takže musel som to spomenúť, takéto hlúposti.
Samozrejme, včera som sa pýtal pána ministra dopravy, aj IC vlaky budú zadarmo? IC vlaky, viete, prečo sa na nich pýtam? Často cestujem IC vlakmi a už sa mi niekoľkokrát stalo, že vlak bol vypredaný. Vlak bol vypredaný, IC vlak. Keď budú mať zadarmo cestovné, majú železnice na to, aby pridali ďalšie vagóny? No asi nie. Pán minister mi odpovedal, kľud, pán kolega, pán minister mi odpovedal, že pravdepodobne alebo on si myslí, že IC vlakov sa to nedotkne, lebo sú to, a teraz citujem ho, "lebo sú to komerčné vlaky". Dámy a páni, tie ostatné vlaky nie sú komerčné? Rýchliky nie sú komerčné? Miestne lokálky nie sú komerčné? To kedy na to prišiel, že len IC vlaky sú komerčné? Ja rozumiem, že keď sú IC vlaky naplnené a cena lístku v IC vlakoch je najvyššia, logicky, lebo je tam aj najvyššia kvalita, tak, tak, tak samozrejme, že nemôžu tam povoliť, aby zajtra tam študenti a dôchodcovia cestovali zadarmo, pretože by bol veľký problém. Ale, ale nemôžme sa tváriť, že IC vlaky sú komerčné a ostatné vlaky nie sú komerčné.
A čo autobusy? A čo na to Európska únia? Čo na to povie Európska únia? Nie je to diskriminácia? (Reakcia z pléna.) Nebudem vás udávať, pán minister, samozrejme.
Chcel by som na záver v mene KDH ešte vyzvať vládnu stranu SMER, ale aj tých poslancov, ktorí navrhli pozmeňujúci návrh, kde sa dvíha DPH na 20 % bez časového obmedzenia, aby stiahli tento pozmeňujúci návrh.
V samotnom zákone sú aj dobré opatrenia, ktoré sa ešte dajú vylepšiť niektorými pozmeňujúcimi návrhmi od opozičných poslancov. Ale tento pozmeňujúci návrh, kde sa zavádza natrvalo 20-percentná DPH, poškodí všetkých občanov Slovenska, a preto proti tomu návrhu budeme, keď ho nestiahnete, a musíme byť aj proti zákonu.
Ďakujem.
Neautorizovaný
13:04
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:04
Ladislav KamenickýA len tak trošku nadsádzku, ten Trenčín môže byť aj drahší ako tá Domaša napríklad, niekedy.
A len tak trošku nadsádzku, ten Trenčín môže byť aj drahší ako tá Domaša napríklad, niekedy.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.7.2014 o 13:04 hod.
Ing.
Ladislav Kamenický
Videokanál poslanca
Ďakujem. Ja len dve krátke poznámky k vystúpeniu pána poslanca Zajaca. Povedal si, že sociálne opatrenia zaplatia obyvatelia Slovenskej republiky, ktoré sme teda navrhli. Ja by som povedal skôr, že z navrhnutých sociálnych opatrení obyvatelia Slovenskej republiky ušetria konkrétne peniaze, ktoré im môžu zostať. To je moja poznámka.
A len tak trošku nadsádzku, ten Trenčín môže byť aj drahší ako tá Domaša napríklad, niekedy.
Neautorizovaný