45. schôdza

12.12.2014 - 12.12.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 14:38 hod.

Mgr.

Dušan Bublavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:38

Dušan Bublavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega Matovič, kedy si chcel odvolať vášho pána ministra, veď ten obhajoval SkyToll, že to bolo všetko na poriadku, ale nenašiel si vtedy odvahu, aby si sa postavil dva roky naspäť a ho pokritizoval a dal návrh na odvolanie.
Ty obviňuješ nášho predsedu a predsedu vlády Roberta Fica za to, že sú vlaky zadarmo. Prosím ťa, veď nejaké dva-tri dni naspäť ako si navrhoval, aby boli autobusy dokonca zadarmo. No tak kto sa hrá na väčšieho Ježiška? Náš predseda Robert Fico, ktorý realizuje, alebo ty, ktorý ani nevládneš a dávaš zadarmo a chceš byť Ježiškom?
Ešte ti musím pripomenúť, keď ste boli vo vláde, no tak padol daňový systém. Ja som pol slova nepočul od vás, a sedel som tu poctivo, že by ste chceli odvolať Mikloša. Nenašli ste odvahu, lebo ste vedeli, že by to bol pád vlády. To je také farizejské.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 14:38 hod.

Mgr.

Dušan Bublavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:39

Alojz Přidal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega Matovič, vy ste hovorili o tej druhej firme, ktorá bola prihlásená a postúpila do tej súťaže, a to bola firma Kedros. A hovorili ste, že tam je teda nejaké personálne prepojenie, že jeden aj človek robil v jednej aj druhej firme. Pokiaľ mám ja dobré informácie, tak to bolo cez dozorné rady ako prepojené, ale v podstate sú tu tri firmy. Podľa mňa dve, Paywell a Fleetpay, to je tá istá firma. Vznikla tá Paywell 30. 10, tým, že niekto, a to choďte do Obchodného registra, dal si predmet činnosti, spravil Ctrl C, Ctrl V a bola Paywell.
Ani Paywell ani Kedros nespĺňali podmienky. Sami nespĺňali podmienky, jednoducho museli si nakúpiť to, že majú na to ľudí, že majú na to techniku, a museli preukázať právo disponovať aj týmito ľuďmi. Mne ide o to, či to dokazovali, a tam to bolo v tej súťaži, že stačí najprv čestným vyhlásením, alebo či mali zmluvu a tak, ako mala firma Paywell zmluvu, teda už teda má s firmou Fleetpay, ja som zvedavý a to by som chcel počuť, že či aj firma Kedros, a na 100 % skoro som presvedčený, že aj firme Kedros ručila teda alebo predala tieto referencie firma Fleetpay.
A to je zvrátené, jednoducho to je zvrátené, to nie je normálne. A ja neverím to, že toto môže byť obchodné tajomstvo alebo niečo tajné. Jednoducho my sa musíme dopátrať, že či vlastne tá firma Fleetpay sa chcela dvomi cestami dostať k tomu istému výsledku. Ale podľa mňa tá firma Kedros bola len biely kôň v tej súťaži.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 14:39 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:41

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Abstrahujúc od všetkých politických vzťahových animozít, ktoré sú v tejto etape zrejme na pôde parlamentu neodmysliteľné, poukázali ste, pán poslanec, na jeden závažný fakt, skutočnosť. Je to neodškriepiteľný fakt, že priepasť medzi ľuďmi sa v sociálno-ekonomickej oblasti zväčšuje a to je aj pre mňa v podmienkach, že je pri moci sociálna vláda, veľkým sklamaním. A preto aj dnes túto schôdzu ponímam ako predpoklad na to, aby sme hľadali riešenie.
Jednoducho, ak tu naozaj tak veľmi sú nevyhnutné a tak veľmi prepotrebné nadnárodné monopoly, či už v energetike, alebo v doprave, ktoré si generujú aj zo štátnych peňazí, verejných peňazí ročne 42-miliónové zisky, je najvyšší čas, aby sme hľadali nápravu, aby sme začali vyvažovať túto veľkú asymetriu. Na jednej strane máme 10-tisíce ľudí, nezamestnaných ľudí, ktorí sú v biede, sú núdzni, a na druhej strane tu upevňujeme a posilňujeme moc nadnárodných monopolov. Bol tu predkladaný zákon ako jeden prostriedok na to, ako túto asymetriu zmeniť, ako ju napraviť.
Ja si myslím, že je najvyšší čas na to, aby sme sa vážne zamysleli nad zvýšením dane pre nadnárodné monopoly, nadnárodné subjekty v prospech získania zdrojov pre ľudí, ktorých počet tu dnes zo dňa na deň narastá, a ľudí, ktorí sú v biede a v núdzi v našej krajine.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 14:41 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:43

Milan Halúz
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán poslanec, ja sa pokúsim zareagovať vecne na jednu vec, ktorú ste načali, a to je téma súťaže okolo soli.
Porovnávate dve neporovnateľné veci. Soľ, čo je podľa vás soľ? Posypová soľ, je toľko variant. Vy nemôžte porovnávať, čo sa ponúka na komoditnej burze, keď už odhliadnem od množstva, že sa tam ponuka 2 500 ton, kdežto NDS-ka len vlani spotrebovala 20-tisíc ton, to za prvé. Posypová soľ, čo objednávajú samotné regionálne správy a NDS-ka, je úplne iná kvalitatívna soľ, pretože pri, ak si všimnete, na cestách II., III. triedy sa používa soľ zmiešaná s kamenivom, ktorá je úplne iná posypová soľ, ako používa NDS-ka, ktorou sa sypú diaľnice. Dnes vieme, že sa nepoužíva tam kamenivo, ale čistá soľ. To znamená posypová soľ, či je ložená, či je s protispekacou prísadou, bez protispekacej prísady. Účinnosť samotnej soli je do mínus 15, do mínus 30, do mínus 38 dokonca. To sú tak neporovnateľné veci, tak treba vidieť konkrétne špecifikácie a z toho vychádzať.
To je, ako keby ste porovnávali dve firmy, že kúpili zimné pneumatiky. A to je celé. A neberieme špecifikáciu, či to boli veľkosť 17-ky, 18-ky, 20-ky a značka a parametre. Čiže najskôr porovnajme konkrétne veci, vytiahnime konkrétne údaje a potom sa môžme tu baviť, či tu bol nejaký podvod, alebo nie.
Keď si otvorím internet, som si našiel, konkrétne si otvorte firmu Korekt, posypová soľ, ktorá sa používa na soľanku, ktorá sa používa na zvlhčované solenie, tak tam je cena, tam je cena dneska 185 euro. Takže asi toľko.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 14:43 hod.

Bc.

Milan Halúz

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:45

Boris Susko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani predsedajúca. Pán poslanec Matovič, označujte nás tu všetkých ako zlodejov, rozprávate tu o nejakých bájnych 100-miliónových ziskoch. Ale jedným dychom dodávate, že ale zákon ste neporušili.
Tak toto mi nejak spolu nesedí. Zákony definujú, kto je zlodej, to je jedna vec.
Druhá vec, tvrdíte o nejakej najnižšej cene, takej cene, onakej cene. Veď keď máte, viete o nejakej spoločnosti, ktorá je schopná zabezpečiť tento systém lacnejšie, tak nám povedzte, ktorá to je?! Prečo sa ani jedna z nich neprihlásila do súťaže? Ja som to dnes už rozprával. Ani jedna spoločnosť iná, okrem tých, čo sa súťaže zúčastnili a ktoré boli vyhodnotené, resp. vyradené na základe argumentov, ktoré tu už boli povedané, nespochybnila súťaž, nedali námietky. Mohla sa prihlásiť ktorákoľvek spoločnosť a dať námietky na to, že nie sú primerané podmienky súťaže napríklad, ak by také niečo pociťovali. Tak prečo sa nikto neprihlásil, prečo nikto nenamietal súťaž, prečo nikto nedal nižšiu cenu? To je jedna vec.
Druhá vec, pokiaľ ide o spomínanú soľ. To, čo povedal kolega Halúz, je jedna vec, druhá vec je, že pokiaľ ja viem, aj ja mám informácie, tender na soľ bol vypísaný v marci. V dôsledku toho, že končili rámcové zmluvy, čiže to nemá s burzou vôbec nič spoločné. A okrem toho sú to rámcové zmluvy, to znamená, že je to rámcový rozsah, ktorý sa nemusí v konečnom dôsledku v takom rozsahu naplniť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 14:45 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:46

Pavol Goga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán poslanec, toľko invektív a toľko zloby, čo ste nahovoril teraz vo vašom vystúpení, naozaj nemá v tomto parlamente asi obdobu. Ja nezvyknem reagovať na invektívne vystúpenia, ale naozaj je dojemná vaša láska k poslancom SMER-u a naozaj je mi ukradnutá, či nás máte rád, alebo nemáte. A ja vás nemám rád takisto, pretože klamete a klamali ste aj teraz vo vašom vystúpení.
Ak teda ste taký čistý a neklamete, povedzte nám, a ja som na to zvedavý ako poslanec, kto vám dával tých 20 mil. euro za pád Radičovej vlády? A predpokladám, že ste asi klamali aj pánovi Čentéšovi vo výpovedi, ktorú potom naozaj omylom skartoval. Čo v tej výpovedi bolo, povedzte to verejnosti?! A preto vás nemám rád, lebo klamete.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 14:46 hod.

PaedDr.

Pavol Goga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:47

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Je tam toho viac, tak budem rýchly.
Kolegovi Muňkovi. Ako som kúpil tlačiarenský stroj? Túto otázku tu predviedol jeden taký divadelník, teraz volá sa Robert Fico, pardon, Robert Kaliňák a ten tu vtedy povedal, že som teda si dovolil rozmontovať tlačiarenský stroj a doviesť ho a tým pádom neplatiť clo a DPH. Tak aby sme sa, ja to hovorím už 10-krát a 150-krát, ten stroj vážil 152 ton a mal 32 metrov a taký stroj nedokáže odviesť žiadny dopravný prostriedok na svete, ani vzducholoď Hindenburg, ktorú teda možno poznáte.
Takže... A ďalšia vec, boli sme v colnej únii a bol som platcom DPH, čiže ani sa clo neplatilo voči Nemecku a aj dépeháčka sa logicky neplatí, keď ste platcom DPH. Takže čisté jak ľalia, mám rozhodnutie Daňového riaditeľstva Slovenskej republiky v tejto veci a ešte aj rozhodnutie pána ministra Počiatka, keď bol ministrom financií, že to bolo čisté ako ľalia.
Pánovi kolegovi Bublavému, či som chcel odvolávať niekoho, nikedy ma nevidel a daňový systém, Mikulčík. Bol som jediný opozičný poslanec, by som bol zvedavý, či ty by si takú odvahu nabral voči svojmu vlastnému ministrovi alebo šéfovi finančnej správy, ktorý som si dal tlačovku a vyzval som, aby pani premiérka konala a odvolala tohto človeka. Aby si teda vedel.
Že kritizujem vlaky zadarmo. Nikdy som nekritizoval vlaky zadarmo! Ja iba kritizujem to, že nepoviete, že kto to v skutočnosti zaplatí.
Posypová soľ, áno, beriem, ale prečítajte si článok na Topkách, kde i Česká republika kupovala za 82 eur tonu, čiže za polovičnú cenu, ako ste kupovali vy, alebo Banskobystrický vyšší územný celok za 98 eur, čo je dramaticky menej, ako ste kupovali vy.
Keď kolega Susko hovorí, že ten zákon definuje, kto je zlodej, ja vám to skúsim vysvetliť tak, že ja som hovoril o tom, že niečo de iure, čiže podľa zákona, a niečo je de facto, čiže v skutočnosti. To je ako tak, kebyže do zákona napíše, ten, kto zabije človek, nie je vrahom, ale v skutočnosti vrahom je. A ja hovorím, z tohto vás obviňujem, že v skutočnosti sa správate ako zlodeji.
A kolega Goga, čo bolo, už som zabudol túto poznámku, pardon.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 14:47 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:50

Ivan Švejna
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážení kolegovia, kolegyne, no, dovoľte aj mne sa vyjadriť k tejto téme. Ja, samozrejme, plne podporujem to, čo sformuloval, napísal predkladateľ, a kto chce pochopiť tie dôvody a kto nechce, tak aj keby to mal pred očami celý týždeň, tak jednoducho bude si zatvárať oči. A ja nebudem teda opakovať to, čo už bolo povedané.
Mňa všeobecne zaujala jedna tu vec, kde v rámci za poslanecký klub SMER-u vystúpil kolega, ktorý povedal, že veľkým úspechom súčasného ministra je projekt vlaky zadarmo. Takže ja to považujem nie za úspech, ale, naopak, za totálny neúspech a poviem potom, samozrejme, prečo.
Ale dovoľte mi ešte jednu takú všeobecnú úvahu. Podľa mňa je veľmi dôležité na pochopenie aj toho, čo teraz hovoríme, a to je, to sú tzv. schránkové firmy. Ja považujem účasť schránkových firiem vo verejnom obstarávaní za jednu z najväčších pliag na tejto spoločnosti. Schránkové firmy sa nemajú čo zúčastňovať vo verejnom obstarávaní. Dôvod, prečo sa zúčastňujú, je ten, že jednoducho nechcú, aby vedeli, kto získa najviac peňazí, kto je vlastníkom tých firiem. A keby som teraz dal hlasovať alebo sa spýtal, kto z vás si skutočne myslí, že za všetkými tými cyperskými firmami z Belize a neviem a tak ďalej, že nie sú Slováci? Fakt si myslíte, jeden z vás, jeden jediný si myslí, že za tým nie sú konkrétni Slováci, konkrétni podnikatelia a známi podnikatelia mimochodom? Samozrejme, že sú, a preto to považujem za najväčšiu pliagu na slobodnej spoločnosti.
A keby som to tak sformuloval, zdôrazňujem všeobecne, nemyslím tým nejakú konkrétnu firmu, tak v podstate to funguje veľmi jednoducho. Firma Ja a Ty, 5-písmenková, ja našijem kabát, našijem podmienky, ty vyhráš a zarobíš a potom ešte štyri písmenká, slovo kľúč. Tak to funguje. Nehovorím, že všade, vždy a tak ďalej, ale veľakrát takto to funguje.
Takže o to tu ide a jednoducho pokiaľ my sa s touto pliagou nejakým spôsobom nevysporiadame, tak jednoducho toto bude pokračovať a Slováci z rôznych tých rajov, ktorí tam sú možno len raz za život a možno ani tam nie, lebo na to majú právnikov, že tam ani nejdú.
Takže toto je len taká úvaha, ktorú teda treba skutočne akože brať do ohľadu, pretože budeme sa pravdepodobne stretávať, že toto, že bude ešte viacej prípadov s týmito tzv. schránkovými firmami.
No, a teraz k tej otázke, čo sa týka tých vlakov zadarmo, pretože považujem to za to, že bola tu povedaná, teda že pán minister je strojcom toho a vyzdvihnutý pán minister, že aký dobrý nápad. No, samozrejme, pán minister bere politicky a "aj odborne" zastrešuje tento projekt zadarmo, ale treba jasne povedať, že toto opatrenie je čisto populistickovolebné a v žiadnom prípade nie sociálne a, samozrejme, že to má za cieľ, obrazne povedané, že keď budú voľby, tak vo vlakoch budú nápisy, že "voľte nás, lebo vďaka nám cestujete zadarmo".
Vlaky nie sú u nás zadarmo, ale vlaky sú na sekeru. Študenti poznajú ten výraz na sekeru. Ja to len zopakujem, na sekeru znamená to, že spotrebujem niečo v reštaurácii a nezaplatím a ujdem. Jednoducho toto je to. Nikto nevie, koľko to vlastne bude stáť. Nie je to vyčíslené, samozrejme, je to v desiatkach, v desiatkach miliónoch a tie náklady sa zvyšujú a zvyšujú.
Nehovorím o tom, že odborníci v železničnej doprave úplne krútia hlavou, hlavami nad týmto opatrení, a aj v Nemecku proste sa nám smejú, že akí sme totálni populisti. Ja mimochodom len poviem, že aj kolegovia z ľavicového spektra určite vedia, že ani za socializmu neboli vlaky zadarmo. Tak, tak ironicky poviem, asi možno ten kapitalizmu je predsa ešte len sociálnejší než ten sám socializmus. A to, že je to pomýlené, ja len budem ilustrovať príklad, že napríklad keď študent býva v Bratislave, napríklad moja dcéra študuje v Bratislave a prečo by mala mať vlaky zadarmo? Z akého dôvodu? Ja chápem, že tým ľuďom sa bude páčiť, že na výlet chodiť a tak ďalej. Jednoducho, ak sa chcelo urobiť nejaké sociálne opatrenie, tak sa to malo urobiť iným spôsobom.
A ja poviem aj príklad. Ja som spomínal v televízii, že tak dobre, keď chcete pomôcť študentom, zvýšte sociálne štipendiá. Alebo poviem ďalší príklad. Tak preplácajme určitým študentom jednoducho formou odpočtu z daňového priznania cestovné náklady. Taký spôsob je v Rakúsku. Sto iných spôsobov si viem predstaviť, že pokiaľ niekto chce skutočne pomôcť sociálne odkázaným študentom, resp. študentom z chudobných rodín.
Takže toto je taká politická, politický názor, čo sa týka tých vlakov zadarmo.
A teraz poviem aj niečo ekonomické a odborné. No problém v tom je, že, takže sme si povedali, že to nie sú vlaky zadarmo, ale na sekeru. Takže zásadne mení podmienky podnikania na dopravnom trhu a to má nedozerné dôsledky. Však už teraz vieme, že malí dopravcovia autobusoví že totálne krachujú, lebo, samozrejme, prepad tržieb, lebo niektoré čísla hovoria až o 50 %. Tí ľudia musia tie autobusy splácať na lízingy, sú poistky a tak ďalej. A jednoducho, kto im, kto im to preplatí, tie straty? A ešte teraz bude musieť ešte nejakú daňovú licenciu zaplatiť, akože nevytvoril patričný zisk. A je to, len ako odbočím.
Takže toto opatrenie v skutočnosti je, kriví súťaž na dopravnom trhu a úlohou vlády nie je dotovať vyvolený spôsob, v tomto prípade nadmerne dotovať vyvolený spôsob dopravy, ale opak, vytvárať konkurenčné prostredie, aby z toho mohli profitovať aj spotrebitelia.
Veľmi dobre vieme, že autobusová doprava, a bez hlbokého vysvetlenia, má podstatne väčšiu flexibilitu ako železničná doprava, hej, že môže zastaviť kdekoľvek proste alebo ak sa natrasuje. A mnohí ľudia jednoducho preferujú autobusovú dopravu, ale, žiaľbohu, žiaľbohu, bude sa musieť rušiť veľa autobusových liniek. Takže cestujúci si volia spôsob dopravy do zamestnania, školy aj na základe prístupu k jednotlivému typu dopravy.
Takže tá flexibilita je dôležitá. A ja ešte na margo poviem, však tá zvrátenosť, to pokrivenie trhu, určite viete, že teraz sa začali spisovať petície, no, kedysi chodil, chodil vlak aj do nášho mesta, tak obnovme tento vlak, hoci bola stratová linka, a my chceme, teda keď štát má na to, aby dotoval nielen stratové linky, ale, samozrejme, aj určitú skupinu obyvateľstva zadarmo, tak jednoducho po tom bude veľký dopyt.
Na záver chcem povedať, že pre mňa okrem uvedených dôvodov, čo sformuloval predkladateľ, podľa mňa, tak ako som spomínal, že precízne a jasne, tak aj pre mňa je aj toto dôvod, že jednoducho minister nezvládol odborne a politicky svoju funkciu.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.12.2014 o 14:50 hod.

Ing.

Ivan Švejna

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:58

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pani predsedajúca, ja by som vás možno tiež poprosil ako predtým pána predsedajúceho Figeľa, zvyklo byť dobrým zvykom, keď bol minister konkrétny odvolávaný aj za našej vlády, že tu sedel. Pán minister tu už pol hodinu nie je. Však každý si musí odskočiť, to je fajn, ale naozaj považujem za prejav nie veľkej odvahy, keď nechcem povedať niečo iného, ak tu minister, ktorý je odvolávaný, nie je prítomný počas veľkej časti schôdze.
Ak si pamätajú poslanci, ktorí tu boli v SMER-e za čias našej vlády, keď bola odvolávaná premiérka Radičová, ale aj iní ministri, tak premiérka tu sedela takmer celú dobu, keď bola odvolávaná. Sa na ňu valilo z vašich úst všeličo možné, ona bola pomerne útla žena, ale mala toľko odvahy tu sedieť. Neviem, či chodí príkladom premiér Fico, ktorý tú odvahu nemá, naozaj neviem, v ktorom rade stál, keď sa odvaha rozdávala, ale v tom, kde sa rozdávala, asi nestál.
Keď pán predseda parlamentu hovorí, ja oceňujem, že zvolal schôdzu na normálny čas, oceňujem to veľmi úprimne, ale keď hovorí o parlamentnej kultúre, tak v parlamentnej kultúre aj tej starej patrilo, že odvolávaný minister bol v sále. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Jurinová, Erika, podpredsedníčka NR SR
Boli vypočuté vaše slová, nech sa páči.

Lipšic, Daniel, poslanec NR SR
Nejde až tak o moju obavu, ale o to, že tak sem-tam si odskočila, takisto ako aj vy, to je úplne v poriadku. Každý na to máme nárok.
Ja by som len zareagoval, ešte je tu pán poslanec Halúz, k tej soli. Ja som, ďakujem, že ste tak spomenuli pomerne rozsiahlo tú analýzu, že aké rôzne druhy soli sú, ale počúvajte teraz, čo vám poviem, pán poslanec.
Víťazom toho teda tendra bola spoločnosť Nelux. V roku 2012 mala obrat 6 mil. euro, zisk mala 2 mil. euro a zamestnancov mala táto firma päť. V roku 2013 mala firma obrat 9 mil. euro, zisk mala 2,5 mil. euro s piatimi zamestnancami. Ako tomu hovoríte vy, pán poslanec? Aká to je firma? Akí to sú ľudia? Priekupníci soli? Ešte raz vám to hovorím, 6 mil. euro obrat, 2 mil. euro zisk a päť zamestnancov. To je firma, ktorá vyhrala tender v NDS-ke na dodávanie soli. To sa vám zdá byť v poriadku? Možno to je soľ do mínus 58 stupňov Celzia, ktoré v poriadku nie je podľa mojej mienky. To je znovu nejaký priekupník, úplne zjavne. To sa mne nepáči.
Kauzu Fleetpay otvoril v marci v 2014, keď bol ten prvý tender vypísaný, môj kolega Marcel Klimek na blogu, kde už presne vtedy popísal, o aký pokus podvodu ide. Dávam do pozornosti. To je v marci, to znamená pred deviatimi mesiacmi. Ale teraz pôjdem k tomuto konkrétnemu prípadu.
Minister Počiatek je vzorný minister. Dôsledne plní svoju agendu, do ktorej spadá okrem iných oblastí aj pošta. Zrejme preto sú najdôležitejší dodávatelia v jeho rezorte schránkové firmy, lebo minister Počiatek uprednostňuje komunikáciu cez poštárov. Ale keďže jeho rezort pokrýva aj oblasť dopravy, schránkové firmy s neznámymi vlastníkmi, ktoré zarábajú stovky miliónov eur z peňazí daňových poplatníkov, musia sídliť v zahraničí, aby sa ich zisky mohli do cieľa dopraviť. Kto tieto firmy spoluvlastní, a teda kto zarába na zákazkách, ktorých víťazi sa vyberajú v pofidérnych tendroch, sa slovenská verejnosť ešte dlho nedozvie. A nedozvie sa to preto, lebo tento parlament pred pár dňami odmietol opozičný návrh zmeny zákona o verejnom obstarávaní, aby skutoční vlastníci schránkových firiem museli byť pri štátnych zákazkách zverejnení. Ale nevadí. Máme uznesenie, ktoré zaväzuje vládu pripraviť tzv. komplexnú novelu, ktorá má prísť v marci, teda má byť vypracovaná v marci, príde možno v lete, a ktorá všetko vyrieši. A my zo skúseností vieme, že ak raz tento parlament k niečomu zaviaže vládu Roberta Fica, tak sa to určite splní vždy a do bodky.
Tak sa pozrime aspoň na to, na čo nemusíme čakať do budúceho roka a na čo žiadnu komplexnú novelu nepotrebujeme. Prejdime si zoznam najlukratívnejších kontraktov v rezorte dopravy. Skôr ako ich vymenujem, dovoľte, aby som uviedol sídla ich spoluvlastníkov: Auckland a Nikózia. Vo všetkých kľúčových zákazkách v rezorte pána Počiatka ide o schránkové firmy v zahraničí. Poďme ich teda vymenovať.
Firma Váhostav. Od nástupu tejto vlády zarobila táto firma 607 mil. eur. Oficiálne je spájaná so sponzorom SMER-u Jurajom Širokým, ale kontrolný balík akcií spoločností držia dve schránkové firmy v novozélandskom Aucklande na adrese Level 3, 280 Parnell Road, Auckland 1052. Inak táto adresa je dôležitá aj pre slovenské zdravotníctvo. V budúcnosti sa k nej ešte niekedy vrátime.
Doprastav. Od nástupu druhej Ficovej vlády si táto spoločnosť zarobila 544 mil. eur. De iure ju síce vlastní podnikateľ Dušan Mráz, ale cez úver a záložné právo ju de facto kontroluje cypersko-britská firma Tempelis so sídlom v Nikózii.
Akciová spoločnosť Dúha. Ďalšia stavebná firma, ktorá stavia napríklad tunel Višňové. Od nástupu tejto vlády má na konte 556 mil. eur. Jej akcionárom je cyperská spoločnosť Arleen Trading Limited. A teraz to začína byť zaujímavé. Adresa tejto firmy, teda majiteľa jednej z najväčších stavebných firiem v rezorte pána Počiatka, je Savvides Center 1, 1. poschodie, kancelária č. 102, Nikózia. Zapamätaniahodné.
Poďme na ďalšieho veľkého klienta. SkyToll, ktorý dal "v súťaži" na výber elektronického mýta za prvej Ficovej vlády najdrahšiu ponuku. 852-miliónový klient je spoluvlastnený cyperskou firmou Doreen Management Limited, ktorá sídli na adrese, neuveríte, pán minister Počiatek, Savvides Center, 1. poschodie, kancelária č. 102, Nikózia. Teda rovnaká budova, rovnaké poschodie, rovnaká kancelária ako v prípade staviteľa tunela Višňové. Tunel, aké symbolické slovo. A to ešte stále nie je všetko.
Na Savvides Center 1, 1. poschodie, kancelária č. 102, v Nikózii sídli aj tretia spoločnosť Evock Limited, ktorá vlastní dnes toľkokrát spomínanú slovenskú firmu Paywell. Sú len dve možnosti:
1. buď na Cypre nikde inde nie je možné prenajať sídlo schránkových firiem, iba v kancelárii č. 102 na 1. poschodí v budove Savvides Center;
2. druhá možnosť, firmy Dúha, SkyToll a Paywell majú niečo spoločné.
Ktorá možnosť je podľa vás, pán minister, tá správna?
Zdá sa, že tak ako centrom slovenského zdravotníctva je Belize, centrom slovenského stavebníctva je Nikózia. Kancelária č. 102 na 1. poschodí v budove Savvides Center je centrom slovenského stavebníctva. Končí tam stopa po troch kľúčových dodávateľoch v rezorte dopravy, ktorí dohromady zarobia a čiastočne už aj zarobili vyše 1,5 mld. eur.
Ministerstvo dopravy by malo zvážiť otvorenie vysunutého pracoviska rezortu v tejto budove. Možnože vedľajšia kancelária č. 103 je ešte stále voľná. Mám tu pre vás, pán minister (rečník zobral do rúk poštovú schránku, ukazujúc ju plénu), schránku s číslom 103 (smiech v sále), keby ste chceli na ministerstve vysunuté pracovisko v Nikózii. (Rečník odovzdal schránku ministrovi. Potlesk v sále.)
A teraz vážne. Pán minister Počiatek, kto na týchto zákazkách skutočne zarába? Cyperčania a Novozélandčania, ktorým sa zapáčilo podnikateľské prostredie na Slovensku vytvorené stranou SMER? Alebo sú to Slováci, ktorí sa nemôžu priznať k podielom v týchto firmách, pretože by to bolo pre vás a premiéra Fica úplne zničujúce? Obávam sa, že odpoveď na túto otázku nepoznám len ja. Poznáte ju, pán minister, aj vy. Poznajú ju všetci vaši poslanci, a preto si myslím, že ak návrh, ktorý sem prišiel do parlamentu, je relevantný a odôvodniteľný, tak je tak stopercentne aj v tomto prípade.
Pán minister, vy ste už raz mali žltú kartu. Myslím, že teraz by prišiel čas, aby ste dostali kartu červenú. Považujem tento obchod za obrovskú mieru drzosti. Ja som vás už v jednej faktickej vyzval, keby ste sa vyjadrili k tomu, že či dá rezort 5-percentnú zľavu kamionistom, ktorí budú aplikovať, teda využívať nie palivové, ale platobné karty. Rezort nepríde ani o euro, ale firma Paywell príde o svoje provízie. A to si myslím, že nikdy nedopustíte.
Považujem tento tender jednak za megadrzosť, ale aj megazlodejinu. Želám vám aj vašej vláde pokojné vianočné sviatky, ale želám tejto krajine, aby sa čím skôr zbavila vlády, ktorá okráda na každom jednom tendri, skoro, normálnych, bežných, priemerných ľudí tejto krajiny.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk a reakcia z pléna.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.12.2014 o 14:58 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:11

Zoltán Daniš
Skontrolovaný text
Ďakujem. Vážený pán poslanec, pomerne veľa priestoru ste venovali tzv. schránkovým firmám. Ja osobne súhlasím s tvrdením, že podnikanie schránkových firiem na Slovensku je problém. Ale rozhodne veľkým problémom to bolo aj vtedy, ak štát zveril schránkovej firme budovanie daňového systému, ktorý dokonca následne skolaboval. Pýtam sa vás preto, prečo ste vtedy neprotestovali a nežiadali hlavu ministra financií? Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2014 o 15:11 hod.

Ing.

Zoltán Daniš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video