10.
Ďakujem pekne. Vážené pani poslankyne, páni poslanci, okrem odpovede na otázku pána poslanca Náhlika budem súčasne odpovedať aj na otázku pani poslankyne Huffkovej a pani poslankyne Šedivcovej, pretože sú obdobného charakteru.
Dovoľte mi však na úvod pred tým, ako sa dostanem k niektorým faktom, povedať hodnotový postoj, ktorý ja zdieľam a o ktorom som presvedčený. Už som niečo o tomto hodnotovom postoji hovoril a rád by som niektoré konkrétne čísla a fakty zdôraznil.
Dôchodkové správcovské spoločnosti, ktoré sa vďaka pravicovej vláde Mikuláša Dzurindu v roku 2004 dostali prakticky k polovici celého penzijného systému, nie sú charitatívne organizácie. Toto už treba hovoriť neustále ľuďom, ktorí majú svoje peniaze v II. pilieri. Dôchodcovské správcovské spoločnosti neprišli sem prioritne preto, aby pomáhali Slovákom, Slovenkám alebo občanom inej národnosti. Prišli sem zarobiť, pretože ich primárnou povinnosťou je vytvárať zisk a uspokojovať majiteľov, ktorí stoja za týmito dôchodkovými správcovskými spoločnosťami. Je to niečo podobné ako banky. A teraz mi dovoľte dva alebo tri konkrétne údaje.
Dámy a páni, ak dnes pôjdete do banky a dáte si peniaze na bežný účet, aká je sadzba na rok, pokiaľ ide o úroky, ktoré vám banka vyplatí? 0,01 %. Možno ak dáte na rok peniaze, tak vám dajú možno 0,3 %, ak dáte na dva roky, možno vám dajú 0,4, ak dáte na tri roky tak vám možno dajú 0,5. Ešte raz, bežný účet: 0,01 %. Aký bol zisk bánk pôsobiacich na Slovensku v roku 2014? 600 mil. eur! Tak o čom tu hovoríme?
Pozrime sa teraz na dôchodkové správcovské spoločnosti. Za desať rokov dôchodkové správcovské spoločnosti zhodnotili peniaze, ktoré získali od sporiteľov, na úrovni 17,9 %. Nechcem teraz to porovnávať so Sociálnou poisťovňou, ale môžem potvrdiť, že pokiaľ ide o I. pilier, teda Sociálnu poisťovňu, za rovnaké obdobie dosiahol alebo dosiahla táto miera zhodnotenia 75,4 % a valorizácia v I. pilieri dosiahla 56,3 %. Teda za desať rokov zhodnotenia 17,9 % a my vlastne ani nevieme, koľko si z toho nechali dôchodkové správcovské spoločnosti ako svoj zisk. Ale znovu, najskôr si odrežú zisk, najskôr musia uspokojiť seba samých, najskôr musia uspokojiť svojich majiteľov, až potom prídu ľudia, až potom si povedia, toto nám zostalo, toto tým ľuďom necháme ako nejaké dôchodky, a preto ľuďom boli vyplatené po desiatich rokoch také dôchodky, ako boli. Toto je podstata fungovania finančných inštitúcií, nikdy nijaká iná nebude.
A preto od roku 2004 sme úplne zreteľne odmietali filozofiu II. piliera a my sme ju odmietali aj preto, že nedošlo k dohode medzi vtedajšou opozíciou, ktorú sme rešpektovali my, a vtedajšou pravicovou vládou. Reformy sa nedajú prijímať aktuálnou väčšinou hlasov, ktoré sú v parlamente. Ak chceme, aby reforma vydržala, tak musí mať širšiu politickú podporu. Ako dobrý príklad by som uviedol anuitnú reformu, ktorá platí od 1. januára 2015, za ktorú hlasovalo možno 102-103 poslancov Národnej rady, teda aj poslanci vládni, ale aj poslanci opoziční. A môžeme povedať, že táto anuitná novelizácia pravdepodobne vydrží dlhšie, lebo už bola dohoda medzi opozíciou a vládou. Ale keďže ste ignorovali v roku 2004 hlasy opozície a urobili ste si to tak, ako ste to vy chceli, lepšie povedané, ako to chceli dôchodkové správcovské spoločnosti, musíte rátať s tým, že veľmi jasne, predvídateľne a bez akýchkoľvek špekulácií hovoríme, že tento systém nie je pre ľudí na Slovensku nastavený dobre. Veľmi jasne hovoríme, že z 1,5 mil. ľudí, ktorí sú tam, je tam možno 1 mil. ľudí, ktorí keď aj budú mať nejaký dôchodok z II. piliera, tak dohromady s tým, čo dostanú z I. piliera, budú mať menej, ako keby zostali len v I. pilieri.
Pripomínam aj otázku valorizácie. Tu klameme, keď nehovoríme ľuďom, ktorí majú peniaze v II. pilieri, že dôchodky v II. pilieri sa nevalorizujú, kým dôchodky v I. pilieri sa valorizujú, čo je obrovský, ale obrovský rozdiel, ak budeme pozerať na konci dňa na celkovú hodnotu dôchodku, ktorý bude vyplatený.
Dámy a páni, systémy II. piliera zlyhali prakticky v celej Európe. Opäť pozrime sa, ako sa k nemu postavili Maďari, ako s k nemu postavili Poliaci, ako sa k nemu postavili Česi. My rešpektujeme, že na základe veľkej demagógie a reklamy v roku 2004 do tohto systému vstúpilo 1,5 mil. ľudí. Ale považujeme za férové povedať týmto ľuďom, že od 15. marca do 15. júna sa môžu slobodne rozhodnúť, či tam zostanú, alebo nezostanú, a či zoberú na seba zodpovednosť za to, že ich dôchodky budú mimoriadne nízke. Ja viem, že to slovo sa nepáči pravici, ale II. pilier, ako bol nastavený v roku 2004, je totálne pravicové zlyhanie. A na tomto slove alebo na týchto slovách nič nezmením, lebo tu máme konkrétne príklady.
Je zaujímavé, že samotná pravica nevie, čo by chcela. Pán Kaník hovorí o tom, že by sme mali v prípade nižších dôchodkov to zo štátu nejako nahrádzať. A to je vynikajúce, tak ja pôjdem do kasína, prehrám peniaze, lebo to je ten istý príklad, a potom pôjdem na ministerstvo financií a požiadam pána Kažimíra, že doplaťte mi tu stratu, ktorú som jednoducho si spôsobil tým, že som niekde hazardne hral a som prehral v kasíne. Ďalší hovoria, že tento systém treba 5 rokov otvárať, 5 rokov zatvárať. Boli tu návrhy z opozície, že tento systém treba úplne zrušiť. Páni, ako chcete vládnuť, keď sa neviete dohodnúť ani na tom, čo by ste robili s II. pilierom? (Potlesk.)
My vieme, čo s II. pilierom robiť chceme. (Potlesk.) Otvorenie piliera umožní veľkému počtu ľudí, aby si povedali, aká je ich budúcnosť. My si myslíme, že tam nemajú čo robiť ľudia, ktorí nemajú žiadny vymeriavací základ, bavíme sa o státisícoch ľudí. My si myslíme, že tam nepatria ľudia, ktorí majú vyšší vek, lebo objektívne si už nemôžu nič našetriť. A najmä si myslíme – a možno ten údaj niekoho teraz šokuje –, že ľudia, ktorí majú zárobok nižší ako tisíc eur, tam nemajú čo robiť. Títo ľudia si nezrealizujú, nezrealizujú dôchodok vyšší, ako keby ho realizovali len cez Sociálnu poisťovňu. Ak toto všetko odrátame, tak zrazu zistíme, že v II. pilieri má zostať možno 300-400-, možno 500-tisíc ľudí. Dajme túto šancu ľuďom. Nikto ich nebude vyháňať. Nikto ich nebude vytláčať. Otvorenie je dvojsmerný cestovný lístok. Niekto môže vystúpiť, niekto môže nastúpiť. Ale chcem, aby každý, kto v II. pilieri zostane, si uvedomil, že po 15. júni 2015 preberá sám na seba zodpovednosť za to, aký dôchodok mu bude o niekoľko rokov vyplatený. Ja by som do tohto druhého systému nedal ani deravý groš! Ale sú ľudia, ktorí podľahli obrovskej propagande a spoliehajú sa na to, že ich dôchodky budú absolútne fantastické. (Potlesk.) Z toho dôvodu považujeme toto rozhodnutie za férové, vítam, že aj samotné dôchodkové správcovské spoločnosti pripustili, že je tam skupina ľudí, ktoré tam nemajú čo robiť. Myslím si, že v tomto duchu hovorili aj niektorí opoziční poslanci, a je dobré, že diskusia sa na konci dňa dostala do vcelku normálnej argumentačnej roviny.
A opäť použijem expresívny výraz. Čo je úlohou sociálnej demokracie v normálnej demokratickej spoločnosti? Chrániť chrbát bankám a dôchodkovým správcovským spoločnostiam, ktoré majú zisk 600 mil. eur a ponúkajú vám úrokovú sadzbu 0,01 % za bežný účet? Alebo je našou povinnosťou chrániť chrbát ľuďom, ktorí dávajú peniaze s vierou, že ich peniaze budú zhodnotené? Hodnotou sociálnej demokracie je chrániť týchto ľudí (potlesk) a v tomto duchu sa budeme aj do budúcnosti správať. Verím, že toto rozhodnutie, ktoré ľudia prijmú, bude slobodné. Nie je žiadnym tajomstvom, že sa chceme na ľudí obrátiť s konkrétnou informáciou, chceme im dať konkrétne prepočty. Vychádzam z toho, že aj druhá strana, ktorá podporuje II. pilier, no bodaj by ho nepodporovali, veď dôchodkové správcovské spoločnosti si svoj vlastný rybník nevypustia, takisto ako pravica nemôže povedať, že zlyhala, keď v roku 2004 bez zaváhania schválila systém absolútne neudržateľný, zapamätajte si, vtedy bol pomer 9 : 9, dokonca na samotnej vláde, keď sa tento systém preberal, boli obrovské spory medzi ministrami, niektorí ministri hovorili, že to má byť 12 : 6, nie 9 : 9, nakoniec vyhralo asi niečo iné a záverečný účet bol 9 : 9, ja si pamätám a pozeral som vystúpenie generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne, keď ste o tomto zákone diskutovali v parlamente, kde veľmi jasne a precízne poukázal, v čom to klamstvo celé spočíva, ako to je celé zle nastavené.
Preto nezostáva nič iné, dámy a páni, len v mene vlády Slovenskej republiky poďakovať všetkým poslancom Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí sa rozhodli, že zoberú na seba zodpovednosť a že dajú ľuďom šancu, férovú šancu od 15. marca do 15. júna 2015 sa rozhodnúť o svojej budúcnosti.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)