46. schôdza

27.1.2015 - 13.2.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

6.2.2015 o 10:00 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:00

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážené dámy a páni, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

6.2.2015 o 10:00 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:02

Július Brocka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani podpredsedníčka, dámy a páni, KDH je family-friendly dlhodobo. Rodina je ústrednou témou našich programov volebných a aj vládnych, keď sme boli vo vláde, podarilo sa nám z témy rodiny urobiť jednu z ústredných tém. Dokonca si pamätám, že keď v jednej vláde sme boli vo vláde, tak kádehácki ministri mali najviac detí, aj takým spôsobom sme šírili pozitívny obraz o rodine. A nielen to. My sme aj ovplyvňovali a formovali rodinnú politiku štátu od začiatku politickej a ekonomickej transformácie Slovenska až do súčasnosti. Darilo sa nám to primerane našej politickej sile vyjadrenej počtom mandátov v parlamente. A dokonca niekedy sme presadili aj viac, ako odpovedalo našej sile. Spomínam si na minulý rok, keď sme novelizovali Ústavu Slovenskej republiky a zaviedli novú definíciu manželstva do ústavy.
V snahe zvýšiť adresnosť sociálnej politiky, to znamená podporovať viac sociálne slabších, už ´94. roku sme presadili prídavok na dieťa - štátnu sociálnu dávku v troch úrovniach na základe výšky príjmu v rodine, t. j. zrušenie plošného vyplácania prídavkov na deti. V istom zmysle sme predbehli dobu, toto takmer revolučné opatrenie síce nasledujúca vláda po nás zrušila. V Čechách ho zaviedli oveľa neskôr a majú ho dodnes.
V dôchodkovom systéme sme zaviedli v tom istom roku kombinovanú valorizáciu dôchodkov o isté percento a pevnú sumu. Tiež to bolo neskôr zrušené, ale opäť zavedené a dôchodky sa už tretí rok zvyšujú iba o pevnú sumu všetkým kategóriám dôchodcov rovnako. A to je správne. Naozaj zásluhovosť. A k zásluhovosti prispievame v čase nášho produktívneho života, to znamená, kto ako pracoval, kto ako prispieval na svoj dôchodok, na základe toho mu vyrátajú jeho dôchodok. Ale aby sa dôchodok, výška dôchodku valorizovala rôzne, to znamená, tým, čo sú lepšie na tom, aby sa im viac pridávalo, to nemá žiadnu logiku, aspoň teda logiku v súvislosti so zmyslom pre spravodlivosť. A preto som rád, že dnes sa dôchodky valorizujú, samozrejme, nehrozí nikdy, že tí, čo majú nižšie, že dobehnú tých, čo majú vyššie. Že vždycky bude istý rozdiel, a mnoho razy je dosť veľký, ale tomuto princípu každý rozumie, tomu princípu, že majú žalúdky všetci rovnaké.
Osobitnú pozornosť sme venovali pomoci rodinám s deťmi cez rodičovský príspevok, ktorý sa nám podarilo zvýšiť, predĺžiť jeho dobu poberania z dvoch na tri roky. V rokoch veľkej daňovej a dôchodkovej reformy, že štát aj SMER dnes platí odvody na dôchodok rodiča pri dieťati do 3, resp. 6 rokov z veľmi atraktívneho vymeriavacieho základu. Takže čas strávený pri dieťati je z hľadiska budúcich dôchodkových nárokov dokonca výhodnejší ako zamestnanie za nízku mzdu. Ten vymeriavací základ je 60 % priemerného platu v národnom hospodárstve.
Dámy a páni, snahou štátu, úlohou štátu by mala byť podpora zodpovedného správania jednotlivcov a rodín a pomoc, aby mohli plniť svoje úlohy a neupadli do chudoby. Na rodinách s deťmi stojí napríklad náš sociálny systém a jeho dlhodobá udržateľnosť. Osobitne prvý priebežný systém, diskutovali sme o ňom niekoľko dní predchádzajúcich v súvislosti s otváraním II. piliera, bez detí, bez dostatočného počtu budúcich prispievateľov sa náš dôchodkový systém môže zmeniť na obyčajnú pyramídovú hru. Aj dnes to už vidieť. Dnešní dôchodcovia ešte majú dôchodky, aj keď nízke, ale ako-tak zabezpečené. Ale čo bude s dôchodkami ich detí, tých, čo sú dnes prispievatelia do systému, je otázne. Lebo výdavky Sociálnej poisťovne na dôchodky každý rok rastú rádovo o 250 mil. eur. V rokoch 2010 až 2015 každý rok rástli výdavky skoro o 250 mil. A dnes štát dotuje Sociálnu poisťovňu sumou takmer 1 mld. eur, každý rok.
Čiže súčasná podoba priebežného systému je nielen dlhodobo neudržateľná pri takomto trende, ale je vrcholne nespravodlivá voči viacdetným rodinám. Deti z takýchto rodín totiž prispievajú viac na dôchodky iných rodičov ako svojich vlastných, a to nie je medzigeneračná solidarita, alebo teda je, ale je to skôr solidarita naruby. Preto náš návrh o odvodoch, ktoré platí štát.
Štát u nás pomáha rodinám priamo rôznymi dávkami, napríklad pri narodení dieťaťa, opakovanie napríklad prídavky na deti, rodičovský príspevok, alebo nepriamo rôznymi formami úľav, daňových úľav: daňový bonus na dieťa, nezdaniteľné minimum na manželku, ktorá je pri dieťati, odvodový bonus na nezaopatrené dieťa a podobne.
Reakciou na zneužívanie sociálneho systému alebo pomoci štátu rodinám s deťmi bolo to, že sme viac podporovali rodiny s deťmi cez nepriamu podporu. Táto forma pomoci je efektívnejšia, pretože motivuje k aktivite vlastnou prácou a nedá sa zneužiť. A to je práve obsahom tohoto nášho návrhu.
Pri daňovej reforme sme zaviedli, si určite mnohí pamätáte, možnosť uplatniť si daňovú úľavu na nepracujúcu manželku alebo manžela, starajúceho sa o deti, v rovnakej výške ako na daňovníka. V prerátaní na eurá to bola maximálna čiastka 720 eur na rok.
Daňový bonus na dieťa vo výške rádovo ako prídavky na deti, to bol takisto náš príspevok v projekte rovnej dane. Odvodový bonus na každé nezaopatrené dieťa. Je pravda, že tento sa v našej legislatíve neudržal v dôchodkovom systéme, ale tiež je pravda, že súčasná ľavicová vláda nedávno výrazne zredukovala daňovú úľavu na nepracujúceho manžela a nenavrhla inú kompenzáciu pomoci rodinám s deťmi. A ja som už zachytil aj informácie, že zaoberajú sa myšlienkou obmedzenia daňového bonusu na dieťa.
V Národnej rade je zatiaľ odmietnutý náš ďalší návrh pomoci rodinám s deťmi, ktorým by umožnil zamestnaným deťom odviesť časť zaplatenej dane svojim rodičom na dôchodku formou asignácie dane. Ten návrh sme nazvali o troch grošoch, určite si to pamätáte.
V Českej republike sa návrhmi toho druhu, to znamená väčšia spravodlivosť dôchodkového systému, zaoberajú úplne vážne, majú dokonca vládnu dôchodkovú komisiu spolu s ich ministerstvom financií.
My si myslíme v KDH, že pomoc rodinám je viac potrebná vtedy, keď sa rodičia o deti starajú a aj ich vychovávajú, a nie neskôr, keď budú na dôchodku, že v závislosti od počtu vychovaných detí budú mať potom výhodnejší dôchodok. Mnohí z tých rodičov sa toho dôchodku nemusia dožiť a považujeme za správnejší náš prístup a tento návrh, že znižovať bremeno rodičom vtedy, keď sa o deti starajú. To znamená, vyššia nepriama podpora cez nižšie dane. A práve preto, že tento návrh sa nedá zneužiť, napríklad osobami žijúcimi dlhodobo zo sociálnych dávok.
Samozrejme, máme v programe, alebo teda v zásobe aj ďalšie návrhy, ale o nich budem hovoriť pri ďalšom bode programu.
Myslím si, že tak, ako o tom predchádzajúcom bode, že ak vládny SMER si tento návrh osvojí, tak nebudeme sa hnevať, keď bude pri niektorej príležitosti odfajknutý premiérom tak, ako to teraz v posledných dňoch a týždňoch pán premiér robí.
Ďakujem za vašu pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.2.2015 o 10:02 hod.

Ing.

Július Brocka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:13

Alojz Přidal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán kolega, vy ste hovorili, že ako zaujímavo to vyšlo, že tento náš balíček sociálnych opatrení vyšiel práve nadnes, zajtra je referendum. A ja si myslím, že to neni náhoda. Ja som tak išiel raz v Trnave po meste a desať rokov po revolúcii a stretol som jednu tajnú rehoľnú sestričku, aj ty si ju poznal, Klaudia sa volá, a ja jej hovorím: "Aká náhoda." A ona tak na mňa pozrela nie celkom milo a hovorí: "To neni náhoda, to je Božia réžia."
A ja som rád teda, že aj dneska je to tak, že tieto naše návrhy prorodinné vychádzajú práve pred referendom, a som hrdý na to, že strana KDH, a myslím si, že ako jediná, ale bol by som radšej, keby tých strán bolo viacej, sa zúčastní toho referenda a všetci jej poslanci povedia áno na všetky tri otázky, a nielen poslanci slovenskej Národnej rady, aj europoslanci.
Chcem tiež tlmočiť poslancom strany SMER aj Robertovi Ficovi, že sa vôbec nenahnevám, keď tento náš zákon bude ako jeden štvorček na jeho tabuli a jednoducho keď ho odfajkne za určitý čas, nenahnevám sa, keď si osvojí túto našu podporu, tak ako si osvojil jeden plat stačí.
Chcem zopakovať, že tento náš návrh chápem ako náš príspevok v zápase o podporu rodiny, tejto životodarnej bunky spoločnosti, a chcem zdôrazniť, že výhody plynúce z prijatia tejto novely posilňujú zásluhovosť aktívnych rodičov, teda tých, ktorí prijali deti a snažia sa uživiť ich svojou prácou.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.2.2015 o 10:13 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:15

Július Brocka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega, ja sa teraz priznám k jednej takej nepoctivosti, že keď sme dostali program na túto schôdzu a naše body boli zaradené ako 1, 2, 3, 4 za sebou ako balík sociálnych návrhov, tak som mal pokušenie navrhnúť, aby sme o týchto bodoch rokovali dnes 6. februára, pred referendom, že tak to spojíme s referendom o rodine a navodíme takú atmosféru. Ale potom som si uvedomil, že to by bolo voči vám, aj teda kolegom poslancom nie úplne fér, že prečo by toto boli dôležitejšie veci ako iné body programu, a potom som teda ustúpil od tej myšlienky a nenavrhol som zaradiť tieto body nadnes.
A ono sa to nakoniec tak vyvinulo, že rokujeme dnes pred referendom a nemám pocit, že by sme boli nejak spoločnosť rozdelená, teda v tejto sále, že tu je celkom pohodová atmosféra.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.2.2015 o 10:15 hod.

Ing.

Július Brocka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:16

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, pán navrhovateľ, navrhovatelia, kolegyne a kolegovia, dovoľte mi, aby som vystúpil v rozprave k tomuto návrhu zákona, ktorý považujem za veľmi dôležitý pre rodinu, pre rodiny na Slovensku, pre rodiny, ktoré majú deti, pre našu budúcnosť. Považujem ho za veľmi dôležitý aj v tom balíčku zákonov, ktoré kolega Július Brocka a Alojz Přidal navrhujú.
A prečo hovorím a zvýrazňujem, že považujem ho za veľmi dôležitý? Nie že by ostatné návrhy zákonov, ktoré tu prichádzajú do pléna Národnej rady, neboli dôležité, to by som si nedovolil povedať, ale objavujú sa tu návrhy zákonov, ktoré sú marginálne, možno aj hlúpe, niekedy lobistické, niekedy populistické. Ale toto je návrh zákona na podporu rodín, ktoré majú nezaopatrené deti, aby väčšou odpočítateľnou položkou na daniach platili nižšie dane. Ak chceme si zachovať na Slovensku našu budúcnosť, našu natalitu, a všetci o tom vieme, že Slovensko počtom narodených detí patrí ku najmenším teda v celej Európe, tak toto je návrh zákona, ktorý má podporiť pracujúcich rodičov, aby platili nižšie dane.
Dámy a páni, viaceré politické strany mali pred voľbami predvolebné slogany, ktoré týmto chceli naznačiť Slovensku, že takto budú postupovať, aby podporovali tých, ktorí pracujú. Návrh, slogan, ktorý malo KDH, bolo: "Začína to prácou." Áno, aj toto je návrh zákona, ktorý pracujúcim rodičom má napomôcť, aby čiastočne platili nižšie dane.
Boli slogany, aby sa na Slovensku oplatilo viacej pracovať, ako poberať sociálne dávky. A keď som to tu v pléne Národnej rady povedal, že na východnom Slovensku ženy, ktoré pracujú v textilnom priemysle, alebo zdravotné sestry, v textilnom priemysle veľakrát pracujú za minimálnu mzdu. A som povedal, že niekedy ich mzda je nižšia ako príjem rodín, niektorých rodín, ktoré poberajú sociálne dávky. Jeden nemenovaný denník vtedy povedal, že mám hnedý jazyk. Ale ono je to tak. Ak žena, ktorá chodí do textilnej fabriky, berie minimálnu mzdu a má z toho ešte teda odvody znížené plus nejakú daň ešte zaplatiť, a iná rodina pri väčšom počte detí poberá sociálne dávky, tak sú prípady, keď poberá vyššie sociálne dávky ako tá, ktorá chodí do práce.
A nedá sa neustále postupovať len tým, tak ako vláda, že neustále sa obracia na občanov Slovenska, že nebojte sa, my sa o vás postaráme. A neustále sa tu nejaké sociálne balíčky predkladajú a raz sú to vlaky zadarmo a potom sú to ďalšie návrhy, ktoré podporujú ľudí, aby neboli aktívni.
Toto je návrh zákona na podporu tých, ktorí pracujú, ktorí sú aktívni a chcú sa postarať svojou prácou o vlastnú rodinu a majú deti. Preto ho považujem za veľmi významný. A dotkol by sa všetkých pracujúcich, ktorí vychovávajú deti, ktoré sú nezaopatrené.
Myslím si, že to je správna cesta, ako povedali kolegovia, ak si to Robert Fico a strana SMER osvoja, tak ako si osvojili viaceré opatrenia KDH, ktoré sme tu predkladali, a oni si ich po určitom čase osvojili. A mohol by som ich tu vymenovávať, ale nebudem vás zdržiavať. Osvojili si, niektoré si dal do sociálneho balíčka a odškrtával, boli to návrhy KDH. Ale aj čo sa týka spotrebiteľských úverov, my sme navrhovali opakovane, aby tu boli stropy na úroky pri spotrebiteľských úveroch. Po dvoch rokoch ste si to osvojili. Ale dobre.
Takže aj tento návrh zákona kľudne v tom ďalšom sociálnom balíčku, ktorý sa už pečie na Úrade vlády, si kľudne môžte osvojiť, my ho podporíme.
Ale chcem povedať za KDH, že ak sa to tak nestalo, tak takýto návrh zákona bude súčasťou vládneho programu takej vlády, v ktorej bude KDH.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

6.2.2015 o 10:16 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:22

Anton Martvoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Pán podpredseda KDH, myslím si, že všetci, čo sme tu, sa zhodneme na tom, a ja to plne potvrdím, že KDH je štandardná politická strana, ktorá má svoje nezastupiteľné miesto na politickom spektre v rámci Slovenskej republiky, a je prirodzené, že strana KDH prichádza so svojimi návrhmi, ktoré môžu byť konštruktívne, dobré, niektoré nemusia. Ale, samozrejme, vláda, a to je jedno ktorá, či naša, či iná, je vždy na nej, či sa stotožní s nejakým návrhom, alebo nájde iné riešenie na tú istú problematiku, ktorú tiež vidí ako problémovú.
A to sa stalo aj pri nás, že my v podstate s tými úžerami, ten problém sme dlhodobo analyzovali a našli sme podľa nás iné cesty, ako sa to dá lepšie vyriešiť a, samozrejme, uznali sme, že aj tie vami navrhované stropy boli fajn, ale úplne to neriešilo ten problém ako taký, že dal by sa obchádzať.
Na druhej strane uznávam, že aj vami navrhované teraz opatrenia, s ktorými ste vystúpili, nejakým spôsobom z pohľadu tých pracujúcich môžu niečo riešiť. Nie je správne, keď pracujúca rodina zarába menej ako nepracujúca, s tým s vami plne súhlasím. Ale na druhej strane to je úloha každej vlády a každého štátu, aby sa postarala aj o tých, ktorí z určitých dôvodov, ktoré nezávisia od nich, nemôžu pracovať a taktiež majú právo žiť v tomto priestore a v tejto republike.
Čiže ja KDH vnímam ako štandardnú stranu, ktorá tu fakt je potrebná. Na druhej strane zase chcem poprosiť KDH, aby aj vnímalo, že aj vláda môže mať na niektoré problémy iný názor alebo iné riešenia.
A čo sa týka ešte tej prvej časti vášho vystúpenia, samozrejme, nadviažem aj na vášho predrečníka, referendum je určite dôležité, ja nebudem hovoriť, ako budem hlasovať, ale určite sa toho referenda taktiež zúčastním.
Toľko z mojej strany.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.2.2015 o 10:22 hod.

Mgr. PhD.

Anton Martvoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:23

Július Brocka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Či ľavicová, alebo pravicová vláda, ale v prístupe k investovaniu v podnikateľskej sfére... (Reakcia z pléna.) K investovaniu vôbec. Prístup je ten, že investície sú oslobodené od daní. To znamená, vo vzťahu k investovaniu do budúcnosti podnikateľskej sféry existuje absolútna úľava na dani, neplatia sa dane. A ja si myslím, že deti sú rovnako investícia do budúcnosti. A na tomto by sme sa tiež mohli zhodnúť, že investovanie do budúcnosti našich detí tiež by mohol byť titul na oslobodenie od dane.
Ale my nenavrhujeme úplne, absolútne oslobodiť rodičov zamestnaných, ktorí majú deti, aby neplatili dane, my len tento princíp posilňujeme, aby aspoň čiastočne boli oslobodení od platenia daní, a navrhujeme naviazať nezdaniteľné minimum na počet nezaopatrených detí.
To znamená, keď niekto má dnes nezdaniteľné minimum na daňovníka, je neviem presne, 3 800 eur, ak máte jedno dieťa, tak by sa vám toto nezdaniteľné minimum zvýšilo o ďalších 1 200 eur, keď máte dve deti, tak dvakrát 1 200, kto má štyri deti, nezaopatrené deti, štyrikrát 1 200. A na jedno dieťa táto úľava predstavuje rádovo asi 20 eur mesačne. To znamená, 1 200 eur daňová úľava deleno 12 mesiacov je 100 eur daňová úľava za mesiac a pri daňovej sadzbe 19-percentnej rádovo 19-20 eur. Čiže toto je tá daňová úľava, ktorá je obsahom nášho návrhu.
A myslím si, že to je správne, že to je spravodlivé, podporovať zodpovedných rodičov, ktorí nielen deti majú, ale sa o ne starajú... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.2.2015 o 10:23 hod.

Ing.

Július Brocka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:26

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne obidvom kolegom, ktorí na mňa reagovali.
Na pána Martvoňa budem reagovať. Naozaj pri tých spotrebiteľských úveroch, veď som povedal, že ďakujem, že nakoniec ste si to osvojili a od 1. 1. platia tieto stropy. Ale treba ešte pri týchto spotrebiteľských úveroch pracovať aj ďalej na vylepšeniach ďalších, aby sme nemali 2 mil. exekúcií.
Ale čo sa týka v daniach a v odpočítateľných položkách, ktoré sú nástrojom vlády v tom, že vytvára určitú politiku voči rodinám, voči pracujúcim rodinám, tak naozaj vaša vláda pred dvoma rokmi zrušila možnosť odpočítateľnej položky na manžela alebo manželku. Alebo inak povedané, spoločné zdaňovanie manželov. Aby si tú odpočítateľnú položku mohli použiť. Ak manžel napríklad zarába alebo manželka a druhý má buď nízky dôchodok, alebo invalidný dôchodok, aby odpočítateľnú položku mohli použiť spolu. Veď oni žijú v spoločnej domácnosti. Sú manželmi. Tak prečo tú odpočítateľnú položku nemôže jeden z manželov použiť? A tak sa to dialo niekoľko rokov. Neviem teraz presne povedať, či 10, alebo 12 rokov to takto na Slovensku fungovalo.
Ja som mal zamestnaného pracovníka, ktorého manželka mala nízky invalidný dôchodok, a mohol na konci roka na ňu použiť odpočítateľnú položku a časť dane sa mu vrátila. A vaša sociálna vláda to zrušila! Často nazývate Ivana Mikloša neoliberálom a ako minister financií to neurobil. Ani v jednej vláde, v ktorej bol. Sú to veľmi ľahké peniaze pre ministra financií: zruším odpočítateľnú položku a mám peniaze. Ale tí manželia žijú v spoločnej domácnosti.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.2.2015 o 10:26 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:28

Július Brocka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Dámy a páni, nemám tu asistenta, všetko si musím robiť sám, tak. (Rečník zobral do rúk papier s textom, ukazujúc ho plénu.)
Otcovská dovolenka - už sme prerokovali. Nižšie dane pre zamestnaných rodičov - už sme prerokovali.
A teraz sme pri treťom návrhu: nižšie odvody zamestnaným rodičom na ich starobný dôchodok. To znamená, naviazanie počtu detí nezaopatrených na odvody, ktoré si rodičia, zamestnaní rodičia platia na svoj starobný dôchodok.
Dámy a páni, predkladáme s kolegom Přidalom návrh novely zákona č. 461/2003 o sociálnom poistení. Aj týmto návrhom reagujeme na nepriaznivú sociálnu situáciu skupín občanov, ktorá nie je spôsobená ich nedostatočnou aktivitou, ale naopak. Zle nastaveným sociálnym systémom a legislatívou, ktorá je nespravodlivá najmä voči rodinám s viacerými deťmi.
V návrhu je jedna menej dôležitá zmena, ktorá umožňuje predčasný odchod do dôchodku všetkým poistencom, ktorým do dovŕšenia dôchodkového veku chýbajú najviac dva roky, ktorí zároveň splnili podmienku minimálnej doby poistenia 15 rokov bez ohľadu na dosiahnutú výšku sumy predčasného starobného dôchodku.
Navrhované riešenie umožní, aby poistenci s nižšími príjmami mali stabilný príjem, a to aj v prípade, ak nedosiahnu požadovanú hranicu príjmu 1,2-násobku sumy životného minima, ak sú poberateľmi dôchodku z I. piliera.
Druhou zmenou, a to je tá zásadná zmena, ktorú som už spomenul, je zníženie poistných odvodov. Navrhujeme znížiť poistné odvody zamestnancom a čiastočne i zamestnávateľom. Znižujú sa poistné odvody na starobné poistenie poistencovi na každé nezaopatrené dieťa o jeden percentuálny bod. Rodiny týmto opatrením získajú zvýšenie svojho príjmu rádovo 10 eur na mesiac a nezaopatrené dieťa. Toto môže výrazne prispieť k zlepšeniu sociálnej situácie rodín s deťmi a na druhej strane aj k zvýšeniu domácej spotreby.
Navrhovaná úprava má dopad na verejné financie, ale aj v kontexte s otváraním II. piliera si myslíme, že toto je opatrenie, ktoré nepoškodí náš dôchodkový systém, naopak, vnesie viac spravodlivosti do tohoto systému.
Navrhovaná právna úprava bude mať priaznivý vplyv na sociálnu situáciu rodín s deťmi, môže znížiť aj náklady zamestnávateľov, priaznivo ovplyvní i podnikateľské prostredie i rast zamestnanosti, čo v konečnom dôsledku povedie k rastu príjmov aj štátneho rozpočtu, aj Sociálnej poisťovne.
Aj tento návrh je v súlade aj s ústavou, inými ústavnými zákonmi alebo zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Ďakujem pekne, vážená pani podpredsedníčka, skončil som a hlásim sa do rozpravy ako prvý.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.2.2015 o 10:28 hod.

Ing.

Július Brocka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 10:33

Monika Gibalová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, vážené dámy, páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená Výborom Národnej rady pre sociálne veci za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 1357. Dovoľte, aby som predložila informáciu k tomuto návrhu, ktorý spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku aj legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z rokovacieho poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Ďakujem pekne, skončila som, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

6.2.2015 o 10:33 hod.

PhDr. Mgr. PhD.

Monika Gibalová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video