46. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
12.2.2015 o 12:08 hod.
Ing.
Juraj Blanár
Videokanál poslanca
Ďakujem všetkým za ich reakcie podporné.
A chcem odpovedať pani poslankyni Šípošovej. Áno, ak ste ma počúvali, tak to vyjadrenie bolo aj v neverbálnej rovine myslené ironicky. Čiže možno pre vás ešte by som to doplnil aj úvodzovky na začiatku a úvodzovky na konci pri slovíčku normálne. Ale som rád, že ste to takto pozorne počúvali, pretože v tom som chcel vyjadriť tú nie normálnosť.
A, pani poslankyňa Jurinová, ja ďakujem za vašu podporu. Pevne verím, že budete aj za ten pozmeňujúci návrh hlasovať podľa toho, čo ste teraz povedali.
A k tomu, čo ste vytiahli popri tom, k tým sestričkám. Viete, ja mám pocit, ako keby najväčší bojovníci za platy sestričiek boli tí ľudia, ktorí so zdravotníctvom nič nemajú spoločné. Pani podpredsedníčka, my nemocnice stabilizujeme, nemocnice sa snažíme dostať do vyrovnaného rozpočtu. A toto všetko, čo priniesla doba, sa snažíme odstraňovať. Veľmi dobre viete, že aj súčasné vedenie trstenskej nemocnice neustále zvyšuje platy na rozdiel od vedenia, ktoré tam bolo predtým, ktoré síce to kritizuje dnes, ale neurobilo pre to absolútne nič. Ja som ten posledný, kto by to urobil. Ale mrzí ma, že keď ste boli vy vo vláde a podporovali ste ju, že napríklad v trstenskej nemocnici ste dovolili, aby bolo zrušené pľúcne oddelenie. To bol pekný príspevok z vašej strany ako poslankyne z Oravy. Pritom som ja bol osobne za pánom Uhliarikom a aj vás som žiadal, aby ste s tým pomohli, pretože dnes všetci tí z hornej Oravy musia tak chodiť do Martina. To je váš príspevok, pani poslankyňa, ale ja už s tým neurobím nič.
Neautorizovaný
Vystúpenia
11:12
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:12
Ľuboš BlahaVystúpenie s procedurálnym návrhom
12.2.2015 o 11:12 hod.
PhDr. PhD.
Ľuboš Blaha
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Iba pripomínam kolegom z európskeho výboru, že o 13.00 hodine máme rokovanie. Ďakujem.
Skontrolovaný
11:18
Vystúpenie v rozprave 11:18
Mojmír MamojkaVystúpenie v rozprave
12.2.2015 o 11:18 hod.
Dr. h. c. mult. prof. JUDr. CSc.
Mojmír Mamojka
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Pripomínam kolegom, že o 12.00 hodine máme veľmi krátke, operatívne stretnutie výboru v zasadačke výboru. Ďakujem pekne.
Skontrolovaný
11:18
Vystúpenie v rozprave 11:18
Juraj BlanárO zákone, o ktorom teraz rokujeme, môžeme povedať, že je to zákon, ktorý je dosť významný z hľadiska...
O zákone, o ktorom teraz rokujeme, môžeme povedať, že je to zákon, ktorý je dosť významný z hľadiska poskytovania zdravotnej starostlivosti a zároveň aj veľmi citlivý.
Určite sa zhodneme na tom, že novela tohto zákona nevyrieši všetky problémy v zdravotníctve, ako to tu niekto sa snažil z opozičných poslancov naznačiť, a nie je ani jednoduché v zdravotníctve urobiť poriadok, pretože keď si spomenieme, čo sa udialo predovšetkým za pôsobenia ministra Zajaca, to bolo počas druhej Dzurindovej vlády, tak v podstate po tom cunami v tých novelách zákonov, ktoré sa prehnalo zdravotníckymi zákonmi, dodnes v podstate naprávame tieto nedostatky a odstraňujeme problémy. A tu treba otvorene povedať, že jeden z tých problémov, ktorý vtedy vznikol, boli aj poplatky, ktoré boli zavedené práve pánom ministrom Zajacom a Dzurindovou vládou a koaličnými poslancami, ktorí to vtedy podporili. Treba to otvorene povedať a možno sa aj vrátiť k vystúpeniam kolegov opozičných poslancov, ktorí ako keby prechádzali takým prerodom a bez toho, aby možno niečo okomentovali z toho pôsobenia predtým, sa snažia tento zákon kritizovať.
Pán poslanec a bývalý minister zdravotníctva Uhliarik prišiel s nejakým návrhom, ktorý má pomôcť tým nízkopríjmovým skupinám. A úprimne poviem, že z jeho strany sa mi to zdá byť absolútne pokrytectvo. Viete, keď predkladáte takýto pozmeňujúci návrh ako poslanec Národnej rady a predtým minister zdravotníctva, ktorý to mohol za celé štyri roky, samozrejme neboli to štyri roky, ale bolo to kratšie obdobie, urobiť a neurobil to, tak sa mi to zdá byť neúprimné.
Keď si zoberieme vystúpenie pána poslanca Bastrnáka, je to kolega, ktorý tu pôsobí už dlhšie obdobia, cez stranu SMK dnes pôsobí v strane MOST – HÍD a bol rovnako pri tom, keď sa hlasovalo o všetkých tých zmenách, ktoré boli predovšetkým za pôsobenia ministra Zajaca schválené, a dnes prichádza, ale beriem to ako úprimné gesto z jeho strany, k úpravám, ktorými v podstate chce napraviť to, čo predtým svojím hlasovaním spôsobil. Ale môže sa to stať, ja to pripúšťam, pretože nie vždy vieme doceniť pri hlasovaní, že, povedzme, ten návrh, ktorý schvaľujeme, bude mať taký dopad, aký sme nepredpokladali. A to, že oceňujem jeho prístup, je v tom, že ja budem hovoriť o jednom z poplatkov, ktorý je tu zásadný tiež, ktorý sa dostal počas pôsobenia ministra Zajaca a druhej Dzurindovej vlády do legislatívy, bolo to v roku 2005, o tzv. prednostnom vyšetrení. Oceňujem to preto, lebo práve tuším v roku 2013 predkladala strana MOST – HÍD novelu zákona, kde práve bola snaha odstrániť problémy, ktoré ukázala aplikačná prax s prednostným vyšetrením. Vtedy priniesli to, že musí byť presne zadefinované, kedy budú tie prednostné vyšetrenia vykonávané, a to, aká tam musí byť prestávka medzi normálnymi ordinačnými hodinami a prednostným vyšetrením. Čiže z tohto pohľadu môžem povedať, že sám uznal, že tento inštitút je problematický a že je potrebné s ním niečo urobiť.
Späť ale k tejto novele.
Páni poslanci, ktorí hovorili o tom, že táto novela prinesie ešte väčší chaos a že to bude ešte horšie, ako to bolo predtým, tak trošku im osviežim pamäť, či to bude horšie.
Prvá vec, ktorú kritizovali, bola, že v podstate teraz sa bude môcť bezbreho určovať výška poplatkov a že si každý bude môcť robiť, čo chce. Nuž, dobre, ale ja dám protiotázku. A čo mohli robiť doteraz, páni poslanci? No výborne, mohli robiť to isté. A kto im schválil to, že sa takéto niečo mohlo udiať? My sme to neschválili. Čiže oni kritizujú niečo, čo v podstate schválili, a teraz idú kritizovať to, že to bude bezbrehé.
Ja poviem len pre osvieženie pamäti, vážení páni poslanci z opozície, ak bola jediná regulácia v súčasných zákonoch stanovená, tak to bola jedna regulácia, ktorá nebola ani poriadne dotiahnutá, tak to bolo stanovovanie alebo presnejšie schvaľovanie poplatku za prednostné vyšetrenie. To bolo všetko, páni poslanci, tí, ktorí kričíte, že tu bude bezbrehé určovanie poplatkov. Toto treba seriózne na začiatku povedať. V opačnom prípade by to vyzeralo tak, že vy ste tu jediní tí, ktorí chcete spasiť zdravotníctvo. Nie, práve, naopak, tento zákon, ktorý sem prichádza, má snahu urobiť poriadok, urobiť poriadok v poplatkoch, ktoré ste vy zle zadefinovali, ktoré sa dali jednoducho a účelne obchádzať, urobiť poriadok, pretože poriadok dnes v tomto prostredí už sa nedá robiť tak, ako bolo to predtým, ako došlo k odštátneniu lekárov, pretože dnes už máte na druhej strane prevažne poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorí sú ergo podľa Obchodného zákonníka podnikatelia. Sú to rôzne eseročky alebo sú to samostatne zárobkovo činné osoby. A to už sa nedá robiť tak, ako to bolo ešte predtým.
No a pre osvieženie pamäti, čo sa dialo alebo čo sa ešte aj deje počas platnosti súčasne platného zákona s poplatkami. Podľa ustanovenia § 44 ods. 1 a 2 v podstate bolo možné vyberať tie poplatky a boli stanovované predovšetkým lekármi, museli byť zverejnené na prístupnom mieste. Ale boli naozaj veľmi zaujímavé a bizarné. A táto novela zákona už s týmto urobí absolútny poriadok.
A ja pripomeniem, čo napríklad bolo spoplatnené alebo ešte aj je spoplatňované.
Napríklad je to dobrovoľný finančný príspevok, toto lekári vyberali, uzatváranie darovacích zmlúv. Ja som bol naozaj šokovaný, keď naši kontrolóri z odboru zdravotníctva prišli s týmto podnetom, že od pacienta žiadal lekár nejaký poplatok, a keď sa pozrel bližšie na čo to má byť, tak tam bola napísaná darovacia zmluva. Zákon to nezakazoval. Dnes explicitne v zákone je povedané, že to nemôže byť darovacia zmluva. Je to horšie alebo je to lepšie, vážení páni poslanci z opozície?
Alebo manažment vyšetrenia pacienta, respektíve rôzne iné formy spoplatňovania objednávania pacienta. V tomto zákone sa jasne hovorí, že všetko, čo je spojené s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, nemôže byť dnes spoplatnené. A súčasťou aj poskytovania zdravotnej starostlivosti je aj manažovanie pacienta. Vy ste to tam nemali poriadne nadefinované. Tuto v tomto zákone je to jasne explicitne povedané. A myslím si, že je to správne, pretože ako môžem vyšetriť pacienta a poskytnúť mu zdravotnú starostlivosť, keď ho nedostanem do ambulancie? Dostať ho do ambulancie znamená ho nejakým spôsobom manažovať. To znamená objednať sa, dohodnúť sa, kedy má pacient prísť a tak ďalej. To je súčasť zdravotnej starostlivosti.
Alebo to boli rôzne formy nadštandardu, napríklad klimatizácia v čakárni.
Nadštandardný prístup k pacientom. Ja ho oceňujem. Ale myslím si, že by nemal byť spoplatňovaný ten nadštandardný prístup pacienta, ak príde pacient do ordinácie a ponúknu mu kávičku alebo čaj. To je nadštandardný prístup k pacientovi. To, si myslím, nie je to správne. A to bolo takisto spoplatňované alebo aj je spoplatňované. Táto novela zákona to odstraňuje.
Administratívne poplatky rôzne zahrnujúce náklady na poštovné, tvorbu poradovníkov na ošetrenie, tlač pozývacích lístkov, prevádzka príjmových kancelárií, toto všetko na základe zákona, ktorý ste vy schválili, "normálne" fungovalo. Ale táto novela zákona, ktorú tak kritizujete, práve má za cieľ toto odstrániť.
A presne hovorím, že za to všetko, čo je v zákone č. 577/2004 Z. z. a v prílohách alebo v nariadení vlády č. 777/2004 Z. z. uvedené ako poskytovanie zdravotnej starostlivosti, ktorá je plne preplácaná zdravotnými poisťovňami, nebude možné nijakým spôsobom vyberať poplatok dnes. Je toto posun dopredu alebo späť? Ja sa domnievam, že áno, ak je tam jasne povedané, že to nemôžu byť darovacie zmluvy a takéto rôzne finty, ktoré boli využívané, v ktorých sa nemohol pacient jednoducho zorientovať, nemal na to šancu. Toto už dnes tam vypadáva.
A povedzme si otvorene, to vyberanie poplatkov a vôbec celá administrácia je sama osebe veľmi problematická nielen pre samotného lekára, ktorý, mimochodom, veľakrát čelí aj tomu, že tieto poplatky vyberal bez toho, aby vydával potvrdenie o tomto poplatku. Preto minister financií prišiel aj s nejakým opatrením, pretože je to príjem. Tak ako pre ostatným podnikateľov to musí platiť, ak môže v úvodzovkách babka na trhovisku hocikde mať registračnú pokladňu a musí ju jednoducho evidovať a berie nejaké poplatky za to, aby sa uživila, tak ja si myslím, že to rovnako môže byť aj u lekárov. Ale je to určitá nadštandardná vec, ktorú musia robiť aj možno na úkor zdravotnej starostlivosti. Ale takto to prinieslo cunami, ktoré tu zaviedol pán minister Zajac.
A na druhej strane zoberme si pacienta, ktorý príde do ordinácie a je v podstate traumatizovaný. Je to človek, ktorý potrebuje pomoc. A od toho predsa nemôžete chcieť, aby pri tom, čo si vypočul diagnózu a bol vyšetrený, zaplatil poplatok, ktorý od neho niekto vyžadoval, aby ešte vyžadoval od pani sestričky alebo od lekára: „Ale dajte mi potvrdenie, zabudli ste mi ho dať.“ To asi máloktorý pacient povie svojmu lekárovi. Ale nechcem tým povedať, že všetci sú takí, práve, naopak, ja si myslím, že drvivá väčšina lekárov je serióznych. Ale medzi nimi sú aj takí, ktorí práve tak to možno neurobili, či z nedbanlivosti alebo naschvál. Ale pacient nikdy nepôjde proti svojmu lekárovi. A tu je práve úloha štátu, aby ochraňoval toho pacienta a bol aj za ním a dokázal mu pomôcť.
Čiže toľko komentár k tomu, čo sa týka urobenia poriadkov v poskytovaní zdravotnej starostlivosti, zdravotných výkonov, ktoré sú plne hradené zo zdravotného poistenia.
Avšak táto novela zavádza aj niečo, čo hovorí o tom, že ak sú zdravotné výkony taxatívne vymedzené v prílohách zákona č. 577/2004 Z. z. a v nariadení vlády č. 777/2004 Z. z. a sú iba čiastočne hradené zo zdravotného poistenia, tak môže lekár za túto službu vybrať poplatok. Nuž ale tu sa vnáša jasný poriadok, vážené panie poslankyne, páni poslanci, poriadok v tom, že on môže iba za tie výkony vyberať poplatok, ktoré sú taxatívne určené v týchto prílohách. On už nemôže dnes preformulovať to nejakým iným spôsobom, schovávať to a možno prekrúcať, že to je niečo iné, ale podobá sa to na toto. Vôbec to nejde. Dnes už to môže jedine takto taxatívne vymedziť. Už sa tam nemôže objaviť klimatizácia, možno nadštandardný prístup a tak ďalej, pretože v prílohách je to jasne pomenované. A tieto poplatky sa budú týkať takého poskytovania zdravotnej starostlivosti, ako napríklad je sterilizácia, môžete si to pozrieť. Alebo je to určovanie výšky objemu alkoholu v krvi. A mohol by som to menovať ďalej. Za toto si budú môcť lekári dnes zobrať finančné prostriedky, ale, samozrejme, nemôžu tam nič iné k tomu dať.
Bola tu diskusia, a tú otvorili páni poslanci, ktorí to podporili predtým, aby to mohlo takto byť, že nie je tam stanovená limitácia týchto poplatkov. Úprimne poviem, že ja rovnako som za to, aby sme to nejakým spôsobom limitovali. Ale zároveň si uvedomujem komplikáciu toho, ako to urobiť. Ministerstvo si nad tým láme hlavu už dlhé obdobie a rovnako aj my poslanci sme nad tým sedeli veľmi dlho, čo urobiť už v tomto prostredí, ktoré už sa dostalo do takého štádia, že dnes toto sú podnikateľské subjekty, ktoré sa riadia podľa obchodného práva a rovnako podľa aj príslušných zákonov, ktoré s tým súvisia (napríklad aj tvorba ceny). A jednoducho som nepočul ani od vás, páni poslanci, ako toto ustanoviť, urobiť. Len hovoríte, že by bolo dobré to urobiť, ale že to nie je limitované. Ale nepovedali ste, to ako urobiť, pretože dnes už na druhej strane musíme priznať, že u týchto poskytovateľov zdravotnej starostlivosti je aj slušná skupina skvelých právnikov, ktorí veľmi dobre sa pozerajú, ako to celé bude vyzerať a či môžeme alebo nemôžeme takto zasiahnuť. Ja si myslím, že toto je úloha ešte pred nami a že ministerstvo sa tým bude naďalej zaoberať, ako aj s týmto sa, povedzme, vysporiadať, pretože to nie je jednoduchá záležitosť, podotýkam, a nie je to také jednoduché, ako to spomínali páni poslanci z opozície, práve, naopak, je to komplikované. A náš záujem by mal byť, aby sme boli vždy na strane pacienta, pretože od pacienta nemôžeme chcieť, aby on bol tak zdatný a poznal všetky zákony, aby dokázal nebodaj toho lekára kontrolovať alebo nejakým spôsobom ho žiadať o informáciu.
Z uvedeného dôvodu sme aj zmenili prístup k tomu, ako bude prebiehať kontrola, lebo to bolo zo strany pána poslanca Novotného aj kritizované. A zrejme s tým bude pokračovať. Nuž môžem vám povedať, vážený pán poslanec, že samosprávne kraje ako prenesený výkon štátnej správy v tejto oblasti si to vykonávajú zodpovedne. Robia to v zastúpení štátu. A to je aj, by som povedal, dôstojná úloha krajskej samosprávy, pretože pozná miestne podmienky a môže to efektívne robiť. Ale ak to nemá v zákone jasne zadefinované, tak to veľmi ťažko môže robiť. Ale tento zákon to už jasne definuje.
A ja vám poviem, v čom bude tá zmena práve aj toho, čo chcem predložiť v tom pozmeňujúcom návrhu. Bude v tom, že ak sa tieto poplatky v zmysle príloh, ktoré sú taxatívne jasne vymenované v zákone č. 577/2004 Z. z. a v nariadení vlády č. 777/2004 Z. z., jednotlivý lekár rozhodne spoplatniť, tak musí ich vypísať, k tomu prideliť cenu, za ktorú to chce robiť, a ešte predtým, ako to začne byť v platnosti, to znamená do 31. mája, tak to musí poslať príslušnému samosprávnemu kraju, teda na odbor zdravotníctva, ergo hlavnému lekárovi, kde bude presne vymenované, ako ide postupovať od 1. júna. Nuž a ja si nemyslím, že toto by mala byť ťažká úloha pre samosprávne kraje, aby všetky tieto cenníky, ktoré takto prišli, skontrolovali a posúdili, či sú v súlade so zákonom. To vôbec nie je problém.
Ja poviem za Žilinský samosprávny kraj, keď máme 1 400 takýchto poskytovateľov, ktorých kontrolujeme, dostaneme 1 400 takýchto cenníkov. A tie vieme veľmi elegantne skontrolovať. Ak tam budeme vidieť, že je tam rozpor s prílohou, ktorá jasne hovorí, za čo môžu pýtať finančné prostriedky, okamžite tam nastúpime a budeme konať. Toto je prístup pozitívny, ktorý tu nebol predtým. A my sme to tam dali.
A budem tu prezentovať ešte ďalšiu vec, aby sa nestávalo, že by si to lekár mohol meniť zo dňa na deň a možno to nejakým spôsobom prispôsobovať. Ešte raz, nemyslím si, že to lekári robia všetci, ale nájdu sa aj takí. Napokon, dnes sú medializované súvislosti s úplatkami, počúvame to. A vidíte, že aj toto sa stáva medzi nimi. Pri každej zmene, keď sa rozhodne urobiť nejakú zmenu v tomto cenníku, musí ju okamžite bezodkladne poslať opäť samosprávnemu kraju. Čiže opäť máme možnosť pozrieť sa, čo urobil. A v prípade, keď nám príde aj sťažnosť, tak to vieme pekne porovnať aj z hľadiska dátumov, či to bolo urobené pred zmenou alebo po zmene, ktorú tam zapracoval lekár. Toto je podľa môjho názoru pozitívum a práve, naopak, ja si myslím, že takýmto spôsobom dokážeme vrátiť aj lekárskemu stavu opäť takúto dôstojnosť, akú ju má, pretože mnohí lekári aj mi hovoria: „Prosím vás, pomôžte nám, pretože sa medializujú rôzne veci, ktoré sú spojené s negatívnym pohľadom na lekárov, ale my nie sme takí.“ Áno, majú pravdu. A ministerstvo túto snahu pretavilo aj do tohto zákona. Aj podporu pozmeňujúceho návrhu, ktorý prednesiem, tu prejavilo.
No a teraz skôr ako ešte formálne prednesiem v zmysle rokovacieho poriadku ten pozmeňujúci návrh, spomeniem ešte jeden dôvetok k jednému inštitútu, ktorý ste vy priniesli k dokonalosti, páni poslanci z opozície, za druhej Dzurindovej vlády. A to je poplatok za prednostné vyšetrenie.
Pre úplnosť je potrebné povedať, že takýto poplatok, keď si to pozriete, široko-ďaleko okolo nás v Európe neexistuje. Ak mi poviete čo i len jednu krajinu, kde to je, tak budem veľmi rád, dokonca v Nemecku, ktoré, si myslím, je z hľadiska tých reforiem trošku vpredu, však napokon aj DRG systém, ktorý sa snažíme implementovať, bude prevzatý odtiaľ, je to tiež komplikované, bola veľká diskusia o tom, či takýto poplatok zavedú. Ale upustili od toho, pretože sami povedali, že jednoducho zavedením takéhoto poplatku, to je rétorika, ktorú hovorili Nemci, by robili dve kategórie pacientov, to sú tí, ktorí sú bohatí, a tí, ktorí na to nemajú.
Povedal aj teraz medializovaný pán MUDr. Lipták, keď sa ho redaktorka spýtala, čo bude s tými, ktorí na to nebudú mať, že tak majú smolu. Ale my takto nechceme zdravotníctvo riešiť. My toto nechceme, a preto si myslím, že tento inštitút, ktorý nemá opodstatnenie, by nemal byť súčasťou poplatkov, pretože keď to zoberieme v plnom význame, tak v podstate lekár napriek snahe pána poslanca Bastrnáka vyberá peniaze za to, že tí ostatní musia čakať dlhšie, lebo niekto má na to, aby mohol ísť dopredu. A pritom nie je to v podstate nič iné ako manažovanie pacienta. Ja som presvedčený a mám mnohé príklady, že mnoho lekárov to vôbec ani nevyužívalo, lebo si manažujú svojich pacientov a nemajú s tým absolútne problém a nevyberajú tento poplatok, ale potvrdilo sa množstvo podaní, ktoré sú na samosprávnych krajoch, ktoré to kontrolujú, že sa výskyt zneužívania tohto inštitútu zvýšil. A, bohužiaľ, preukázanie potom bolo absolútne nemožné, pretože vôbec v zákone dnes nie je určené, akým spôsobom administratívne sa má viesť objednávanie na prednostné vyšetrenie. To nie je vôbec dneska definované.
Ja by som mohol množstvo príkladov priniesť, ktoré sú s tým spojené, čo máme ako podnety od pacientov, ktorí boli odhodlaní a predsa len s malou dušičkou prišli za nami a povedali, že zobrali od nich poplatky, a pritom nedodržali ani termín a presunuli ich na druhý deň a znova ten poplatok zobrali. Ja teraz hovorím predovšetkým o tých, ktorí to možno zneužívali, lebo drvivá väčšina lekárov to vôbec nepoužívala, a preto si myslíme, že to nie je potrebné, aby to bolo v zákone, pretože ak je súčasťou poskytovania zdravotnej starostlivosti aj manažovanie pacienta, tak každý lekár si ho dokáže objednať a dohodnúť sa na spôsobe, ako ho prijme, a zároveň zákon hovorí už dnes, že ak sa jedná o akútny prípad, tak akútny prípad musí lekár riešiť bez toho, aby od neho vyžadoval nejaké poplatky za prednostné vyšetrenie, lebo je to akútny prípad, ktorý dokonca, môžeme to teraz, áno, povedať, je aj v ústave zakotvený s tým, že ak jednoducho človek potrebuje neodkladnú zdravotnú starostlivosť, musíte mu ju poskytnúť. Pritom musíte mu ju poskytnúť aj vtedy, keď už máte napríklad limitné výkony, ktoré sú zazmluvnené so zdravotnou poisťovňou, minuté. Jednoducho je to v ústave zakotvené, a preto si myslím, že je to správne.
Ja si myslím, že venovali sme tomu veľa času, spoločne s ministerstvom sme o tom komunikovali veľmi intenzívne, a že takto upravený zákon po všetkých diskusiách bude veľkým krokom vpred s tým, že budeme, samozrejme, ešte hľadať ďalšie možnosti aj z hľadiska aplikačnej praxe, čo sa bude dať ešte v prospech pacienta urobiť a napraviť, čo tu bolo spôsobené pánom ministrom Zajacom a vládou Mikuláša Dzurindu.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi v tejto chvíli, aby som v zmysle rokovacieho poriadku predniesol pozmeňujúci návrh môj a spoločných predkladateľov Jaroslava Bašku, Milana Panáčka, Jána Podmanického a Dušana Bublavého k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhradenej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Po prvé. V čl. I 4. bode sa v § 44 ods. 1 a ods. 3 a 5 v prvej vete za slovo „poisťovňa" vkladá slovo „poistenca".
Po druhé. V čl. I 4. bode sa v § 44 ods. 3 a 5 v prvej vete za slovo „požadovať'" vkladajú slová „od poistenca".
Po tretie. V čl. I 4. bode sa v § 44 ods. 3 druhej a tretej vete nad slovo „starostlivosti" umiestňuje odkaz 36. Poznámka pod čiarou k odkazu 36 znie: „36) § 13 zákona č. 576/2004 Z. z."
V nadväznosti na uvedenú zmenu sa v čl. I bode 4 § 44 ods. 3 vzostupne prečíslujú nasledujúce odkazy.
Po štvrté. V čl. I 4. bode sa v § 44 ods. 3 slová „schvaľuje príslušný vyšší územný celok podľa osobitného predpisu36)" nahradzujú slovami „kontroluje vyšší územný celok príslušný podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia výkonom dozoru podľa osobitného predpisu36)" a vypúšťa sa posledná veta vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 37. Poznámka pod čiarou k odkazu 36 znie: „36) Zákon č. 578/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.“
Po piate. V čl. I 4. bode sa v § 44 vypúšťa odsek 4. Doterajší odsek 5 sa označí ako odsek 4.
Po šieste. V článku II sa za 1. bod vkladá nový 2. bod, ktorý znie: „V § 46 ods. 1 písm. m) sa vypúšťajú slová „vrátane ordinačných hodín vyhradených na prednostné poskytnutie zdravotnej starostlivosti53b)" vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 53b." Ďalší bod sa primerane prečísluje.
Po siedme. V článku III sa za 1. bod vkladá nový 2. bod, ktorý znie: „V § 79 ods. 1 písm. za) sa vypúšťajú slová „s osobitným vyznačením ordinačných hodín vyhradených na prednostné poskytnutie zdravotnej starostlivosti55ba)" vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 55ba." Ďalší bod sa primerane prečísluje.
Po ôsme. V článku II sa vypúšťa bod 2.
Po deviate. V článku III bod 2 znie: „V § 79 sa odsek 1 dopĺňa písmenami zu) až zw), ktoré znejú: „zu) dodržiavať cenník všetkých zdravotných výkonov, ktorý musí bezodkladne a preukázateľne zaslať vrátane každej jeho zmeny samosprávnemu kraju príslušnému podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia, zv) umiestniť na prístupnom a viditeľnom mieste vo vstupných priestoroch alebo v priestoroch čakárne zoznam zdravotných výkonov poskytovaných pri chorobe uvedenej v Zozname chorôb, pri ktorých sa zdravotné výkony plne uhrádzajú alebo čiastočne uhrádzajú, alebo sa neuhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia a služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, ktoré poskytovateľ poskytuje a pri ktorých môže požadovať úhradu podľa osobitných predpisov55jah) (ďalej len "zoznam zdravotných výkonov a služieb, pri ktorých možno požadovať úhradu"), ak ide o poskytovateľa, s ktorým má zdravotná poisťovňa uzatvorenú zmluvu podľa osobitného predpisu11), zw) dodržiavať zoznam zdravotných výkonov a služieb, pri ktorých možno požadovať úhradu, ktorý musí bezodkladne a preukázateľne zaslať vrátane každej jeho zmeny samosprávnemu kraju príslušnému podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia, ak ide o poskytovateľa, s ktorým má zdravotná poisťovňa uzatvorenú zmluvu podľa osobitného predpisu11)". Poznámka pod čiarou k odkazu 55jah znie: „55jah) Napríklad zákon č. 577/2004 Z. z., § 13 zákona č. 576/2004 Z. z., nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 722/2004 Z. z. o výške úhrady poistenca za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov, nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 777/2004 Z. z., ktorým sa vydáva Zoznam chorôb, pri ktorých sa zdravotné výkony čiastočne uhrádzajú alebo neuhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia.“ Ustanovenie § 79 ods. 1 písm. zv) a zw) nadobúda účinnosť 1. júna 2015, čo sa premietne do ustanovenia článku IV upravujúceho účinnosť zákona.
Po desiate. V článku III sa za bod 2 vkladajú nové body 3 až 6, ktoré znejú: „3. V § 79 ods. 3 písm. a) sa za slová „zi) až zp)" vkladá čiarka a slová „zu) až zw)“. 4. V § 81 ods. 1 písm. a) sa za slová „§ 79“ vkladajú slová „okrem § 79 ods. 1 písm. g), za), zu) až zw)". 5. V § 81 sa odsek 1 dopĺňa písmenom g), ktoré znie: „g) samosprávny kraj príslušný podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia, ak ide o plnenie povinností podľa § 79 ods. 1 písm. g), za), zu) až zw)". 6. V § 82 ods. 1 písm. a) sa vypúšťa slovo "za)".“ Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
Po jedenáste. V článku III bod 3 znie: „V § 82 ods. 1 písm. b) sa vypúšťa slovo „g)".“
Po dvanáste. V čl. III sa za bod 3 vkladajú nové body 4 a 5, ktoré znejú: „4. V § 82 sa za odsek 8 vkladá nový odsek 9, ktorý znie: „Samosprávny kraj uloží poskytovateľovi za porušenie niektorej z povinností ustanovených v § 79 ods. 1 písm. g), za), zu) až zw) pokutu až do výšky 3 319 eur.".“ Doterajšie odseky 9 a 10 sa označujú ako odseky 10 a 11. 5. V § 82 ods. 10 sa slová „1 až 8" nahrádzajú slovami „1 až 9".". Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
Trinásty bod pozmeňujúceho návrhu. V čl. III 5. bode v nadpise pod § 102r sa slová „1. marca" nahrádzajú slovami „1. apríla" a odseky 1 až 3 znejú:
Odsek 1: „Poskytovateľ je povinný najneskôr do 31. mája 2015 preukázateľne zaslať samosprávnemu kraju príslušnému podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia cenník všetkých zdravotných výkonov podľa § 79 ods. 1 písm. g) a zoznam zdravotných výkonov a služieb, pri ktorých možno požadovať úhradu podľa § 79 ods. 1 písm. zv).“
Odsek 2: „Konania o uložení pokuty, ktoré orgán príslušný na vydanie povolenia začal do 31. marca 2015, sa dokončia podľa doterajších predpisov.“
Odsek 3: „Pokuty, o uložení ktorých začal samosprávny kraj konať do 31. marca 2015, sú príjmom štátneho rozpočtu."
Štrnásty bod pozmeňujúceho návrhu. V čl. III 5. bode sa § 102r dopĺňa odsekom 4, ktorý znie: „Poskytovateľ ambulantnej zdravotnej starostlivosti, ktorého ordinačné hodiny nie sú v súlade s právnymi predpismi účinnými od 1. apríla 2015, je povinný požiadať samosprávny kraj o schválenie a potvrdenie ordinačných hodín najneskôr do 30. apríla 2015. Takýto poskytovateľ je oprávnený prednostne poskytovať zdravotnú starostlivosť vo vyhradených ordinačných hodinách, ktoré boli schválené a potvrdené samosprávnym krajom podľa právnych predpisov účinných do 31. marca 2015, najneskôr do 30. júna 2015."
Po pätnáste. V článku IV sa slová „1. marca" nahrádzajú slovami „1. apríla".
V súvislosti s týmto pozmeňujúcim návrhom vynímam za predkladateľov tohto pozmeňujúceho návrhu na osobitné hlasovanie tieto body spoločnej správy: 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12 a 13.
Dovoľte mi, aby som ešte zdôvodnil pozmeňujúci návrh k bodom 3, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13 a 15.
V nadväznosti na § 13 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, v ktorom sú taxatívne vymenované služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, a v nadväznosti na nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 777/2004 Z. z., ktorým sa vydáva Zoznam chorôb, pri ktorých sa zdravotné výkony čiastočne uhrádzajú alebo neuhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia, sa javí byť diskutabilné, čo vlastne má schvaľovať samosprávny kraj, keďže je to taxatívne vymedzené v právnej úprave. Navrhujeme preto namiesto schvaľovania zoznamu zdravotných výkonov a služieb, pri ktorých možno požadovať úhradu, ktorý musí byť v súlade s platnými právnymi predpismi, posilniť kontrolnú činnosť samosprávnych krajov vo vzťahu k dodržiavaniu cenníka všetkých zdravotných výkonov. Tieto povinnosti, ako aj povinnosti vo vzťahu k ordinačným hodinám, ktoré schvaľuje a potvrdzuje samosprávny kraj, budú kontrolovať príslušné samosprávne kraje podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia.
Súčasne v nadväznosti na navrhované zmeny sa vypúšťajú z prechodných ustanovení odseky týkajúce sa postupu samosprávneho kraja pri schvaľovaní zoznamu, čo vyplýva zo samotnej podstaty. No a posúva sa účinnosť zákona na 1. apríla 2015.
Zdôvodnenie k bodom 1, 2, 5, 7, 8, 14 je, že inštitút prednostného poskytovania zdravotnej starostlivosti spôsoboval v aplikačnej praxi problémy. Pacientom, ktorí čakali na riadne poskytnutie zdravotnej starostlivosti sa mnohokrát predlžoval čas čakania na ošetrenie práve v prípade, keď mal poskytovateľ v rámci ordinačných hodín osobitne vyznačené ordinačné hodiny na prednostné poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Pacient, ktorý riadne čakal na ošetrenie, bol predbehnutý tými, ktorí si zaplatili, aby nemuseli čakať. Problematická bola aj kontrola dodržiavania predmetných hodín a prešetrovanie sťažností s tým súvisiacich.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, ešte raz, plne podporujem tento zákon a chcem poďakovať ministerstvu zdravotníctva, že naozaj k tomu pristupovalo zodpovedne ešte za pôsobenia pani ministerky a že tá diskusia bola až do poslednej chvíle naozaj plodná a že výsledok tohto zákona bude podľa môjho názoru prospešný pre pacientov, ktorých musíme chrániť, a zároveň aby sme aj lekársky stav dokázali dostať na tú pozíciu, kde má byť, aby neboli všetci hádzaní do jedného vreca s tými, ktorí možno veľakrát tento zákon o poplatkoch obchádzali a zneužívali to.
A chcem vás zároveň aj požiadať o podporu tohto pozmeňujúceho návrhu. Ďakujem veľmi pekne za pozornosť.
Ďakujem. Vážený pán predseda Národnej rady, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som za poslanecký klub strany SMER – sociálna demokracia vystúpil a jednak zaujal stanovisko k tomuto prerokúvanému zákonu, ale zároveň aj predložil pozmeňujúci návrh, ktorý bude tak trošku aj vyplývať z toho môjho vystúpenia.
O zákone, o ktorom teraz rokujeme, môžeme povedať, že je to zákon, ktorý je dosť významný z hľadiska poskytovania zdravotnej starostlivosti a zároveň aj veľmi citlivý.
Určite sa zhodneme na tom, že novela tohto zákona nevyrieši všetky problémy v zdravotníctve, ako to tu niekto sa snažil z opozičných poslancov naznačiť, a nie je ani jednoduché v zdravotníctve urobiť poriadok, pretože keď si spomenieme, čo sa udialo predovšetkým za pôsobenia ministra Zajaca, to bolo počas druhej Dzurindovej vlády, tak v podstate po tom cunami v tých novelách zákonov, ktoré sa prehnalo zdravotníckymi zákonmi, dodnes v podstate naprávame tieto nedostatky a odstraňujeme problémy. A tu treba otvorene povedať, že jeden z tých problémov, ktorý vtedy vznikol, boli aj poplatky, ktoré boli zavedené práve pánom ministrom Zajacom a Dzurindovou vládou a koaličnými poslancami, ktorí to vtedy podporili. Treba to otvorene povedať a možno sa aj vrátiť k vystúpeniam kolegov opozičných poslancov, ktorí ako keby prechádzali takým prerodom a bez toho, aby možno niečo okomentovali z toho pôsobenia predtým, sa snažia tento zákon kritizovať.
Pán poslanec a bývalý minister zdravotníctva Uhliarik prišiel s nejakým návrhom, ktorý má pomôcť tým nízkopríjmovým skupinám. A úprimne poviem, že z jeho strany sa mi to zdá byť absolútne pokrytectvo. Viete, keď predkladáte takýto pozmeňujúci návrh ako poslanec Národnej rady a predtým minister zdravotníctva, ktorý to mohol za celé štyri roky, samozrejme neboli to štyri roky, ale bolo to kratšie obdobie, urobiť a neurobil to, tak sa mi to zdá byť neúprimné.
Keď si zoberieme vystúpenie pána poslanca Bastrnáka, je to kolega, ktorý tu pôsobí už dlhšie obdobia, cez stranu SMK dnes pôsobí v strane MOST – HÍD a bol rovnako pri tom, keď sa hlasovalo o všetkých tých zmenách, ktoré boli predovšetkým za pôsobenia ministra Zajaca schválené, a dnes prichádza, ale beriem to ako úprimné gesto z jeho strany, k úpravám, ktorými v podstate chce napraviť to, čo predtým svojím hlasovaním spôsobil. Ale môže sa to stať, ja to pripúšťam, pretože nie vždy vieme doceniť pri hlasovaní, že, povedzme, ten návrh, ktorý schvaľujeme, bude mať taký dopad, aký sme nepredpokladali. A to, že oceňujem jeho prístup, je v tom, že ja budem hovoriť o jednom z poplatkov, ktorý je tu zásadný tiež, ktorý sa dostal počas pôsobenia ministra Zajaca a druhej Dzurindovej vlády do legislatívy, bolo to v roku 2005, o tzv. prednostnom vyšetrení. Oceňujem to preto, lebo práve tuším v roku 2013 predkladala strana MOST – HÍD novelu zákona, kde práve bola snaha odstrániť problémy, ktoré ukázala aplikačná prax s prednostným vyšetrením. Vtedy priniesli to, že musí byť presne zadefinované, kedy budú tie prednostné vyšetrenia vykonávané, a to, aká tam musí byť prestávka medzi normálnymi ordinačnými hodinami a prednostným vyšetrením. Čiže z tohto pohľadu môžem povedať, že sám uznal, že tento inštitút je problematický a že je potrebné s ním niečo urobiť.
Späť ale k tejto novele.
Páni poslanci, ktorí hovorili o tom, že táto novela prinesie ešte väčší chaos a že to bude ešte horšie, ako to bolo predtým, tak trošku im osviežim pamäť, či to bude horšie.
Prvá vec, ktorú kritizovali, bola, že v podstate teraz sa bude môcť bezbreho určovať výška poplatkov a že si každý bude môcť robiť, čo chce. Nuž, dobre, ale ja dám protiotázku. A čo mohli robiť doteraz, páni poslanci? No výborne, mohli robiť to isté. A kto im schválil to, že sa takéto niečo mohlo udiať? My sme to neschválili. Čiže oni kritizujú niečo, čo v podstate schválili, a teraz idú kritizovať to, že to bude bezbrehé.
Ja poviem len pre osvieženie pamäti, vážení páni poslanci z opozície, ak bola jediná regulácia v súčasných zákonoch stanovená, tak to bola jedna regulácia, ktorá nebola ani poriadne dotiahnutá, tak to bolo stanovovanie alebo presnejšie schvaľovanie poplatku za prednostné vyšetrenie. To bolo všetko, páni poslanci, tí, ktorí kričíte, že tu bude bezbrehé určovanie poplatkov. Toto treba seriózne na začiatku povedať. V opačnom prípade by to vyzeralo tak, že vy ste tu jediní tí, ktorí chcete spasiť zdravotníctvo. Nie, práve, naopak, tento zákon, ktorý sem prichádza, má snahu urobiť poriadok, urobiť poriadok v poplatkoch, ktoré ste vy zle zadefinovali, ktoré sa dali jednoducho a účelne obchádzať, urobiť poriadok, pretože poriadok dnes v tomto prostredí už sa nedá robiť tak, ako bolo to predtým, ako došlo k odštátneniu lekárov, pretože dnes už máte na druhej strane prevažne poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorí sú ergo podľa Obchodného zákonníka podnikatelia. Sú to rôzne eseročky alebo sú to samostatne zárobkovo činné osoby. A to už sa nedá robiť tak, ako to bolo ešte predtým.
No a pre osvieženie pamäti, čo sa dialo alebo čo sa ešte aj deje počas platnosti súčasne platného zákona s poplatkami. Podľa ustanovenia § 44 ods. 1 a 2 v podstate bolo možné vyberať tie poplatky a boli stanovované predovšetkým lekármi, museli byť zverejnené na prístupnom mieste. Ale boli naozaj veľmi zaujímavé a bizarné. A táto novela zákona už s týmto urobí absolútny poriadok.
A ja pripomeniem, čo napríklad bolo spoplatnené alebo ešte aj je spoplatňované.
Napríklad je to dobrovoľný finančný príspevok, toto lekári vyberali, uzatváranie darovacích zmlúv. Ja som bol naozaj šokovaný, keď naši kontrolóri z odboru zdravotníctva prišli s týmto podnetom, že od pacienta žiadal lekár nejaký poplatok, a keď sa pozrel bližšie na čo to má byť, tak tam bola napísaná darovacia zmluva. Zákon to nezakazoval. Dnes explicitne v zákone je povedané, že to nemôže byť darovacia zmluva. Je to horšie alebo je to lepšie, vážení páni poslanci z opozície?
Alebo manažment vyšetrenia pacienta, respektíve rôzne iné formy spoplatňovania objednávania pacienta. V tomto zákone sa jasne hovorí, že všetko, čo je spojené s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, nemôže byť dnes spoplatnené. A súčasťou aj poskytovania zdravotnej starostlivosti je aj manažovanie pacienta. Vy ste to tam nemali poriadne nadefinované. Tuto v tomto zákone je to jasne explicitne povedané. A myslím si, že je to správne, pretože ako môžem vyšetriť pacienta a poskytnúť mu zdravotnú starostlivosť, keď ho nedostanem do ambulancie? Dostať ho do ambulancie znamená ho nejakým spôsobom manažovať. To znamená objednať sa, dohodnúť sa, kedy má pacient prísť a tak ďalej. To je súčasť zdravotnej starostlivosti.
Alebo to boli rôzne formy nadštandardu, napríklad klimatizácia v čakárni.
Nadštandardný prístup k pacientom. Ja ho oceňujem. Ale myslím si, že by nemal byť spoplatňovaný ten nadštandardný prístup pacienta, ak príde pacient do ordinácie a ponúknu mu kávičku alebo čaj. To je nadštandardný prístup k pacientovi. To, si myslím, nie je to správne. A to bolo takisto spoplatňované alebo aj je spoplatňované. Táto novela zákona to odstraňuje.
Administratívne poplatky rôzne zahrnujúce náklady na poštovné, tvorbu poradovníkov na ošetrenie, tlač pozývacích lístkov, prevádzka príjmových kancelárií, toto všetko na základe zákona, ktorý ste vy schválili, "normálne" fungovalo. Ale táto novela zákona, ktorú tak kritizujete, práve má za cieľ toto odstrániť.
A presne hovorím, že za to všetko, čo je v zákone č. 577/2004 Z. z. a v prílohách alebo v nariadení vlády č. 777/2004 Z. z. uvedené ako poskytovanie zdravotnej starostlivosti, ktorá je plne preplácaná zdravotnými poisťovňami, nebude možné nijakým spôsobom vyberať poplatok dnes. Je toto posun dopredu alebo späť? Ja sa domnievam, že áno, ak je tam jasne povedané, že to nemôžu byť darovacie zmluvy a takéto rôzne finty, ktoré boli využívané, v ktorých sa nemohol pacient jednoducho zorientovať, nemal na to šancu. Toto už dnes tam vypadáva.
A povedzme si otvorene, to vyberanie poplatkov a vôbec celá administrácia je sama osebe veľmi problematická nielen pre samotného lekára, ktorý, mimochodom, veľakrát čelí aj tomu, že tieto poplatky vyberal bez toho, aby vydával potvrdenie o tomto poplatku. Preto minister financií prišiel aj s nejakým opatrením, pretože je to príjem. Tak ako pre ostatným podnikateľov to musí platiť, ak môže v úvodzovkách babka na trhovisku hocikde mať registračnú pokladňu a musí ju jednoducho evidovať a berie nejaké poplatky za to, aby sa uživila, tak ja si myslím, že to rovnako môže byť aj u lekárov. Ale je to určitá nadštandardná vec, ktorú musia robiť aj možno na úkor zdravotnej starostlivosti. Ale takto to prinieslo cunami, ktoré tu zaviedol pán minister Zajac.
A na druhej strane zoberme si pacienta, ktorý príde do ordinácie a je v podstate traumatizovaný. Je to človek, ktorý potrebuje pomoc. A od toho predsa nemôžete chcieť, aby pri tom, čo si vypočul diagnózu a bol vyšetrený, zaplatil poplatok, ktorý od neho niekto vyžadoval, aby ešte vyžadoval od pani sestričky alebo od lekára: „Ale dajte mi potvrdenie, zabudli ste mi ho dať.“ To asi máloktorý pacient povie svojmu lekárovi. Ale nechcem tým povedať, že všetci sú takí, práve, naopak, ja si myslím, že drvivá väčšina lekárov je serióznych. Ale medzi nimi sú aj takí, ktorí práve tak to možno neurobili, či z nedbanlivosti alebo naschvál. Ale pacient nikdy nepôjde proti svojmu lekárovi. A tu je práve úloha štátu, aby ochraňoval toho pacienta a bol aj za ním a dokázal mu pomôcť.
Čiže toľko komentár k tomu, čo sa týka urobenia poriadkov v poskytovaní zdravotnej starostlivosti, zdravotných výkonov, ktoré sú plne hradené zo zdravotného poistenia.
Avšak táto novela zavádza aj niečo, čo hovorí o tom, že ak sú zdravotné výkony taxatívne vymedzené v prílohách zákona č. 577/2004 Z. z. a v nariadení vlády č. 777/2004 Z. z. a sú iba čiastočne hradené zo zdravotného poistenia, tak môže lekár za túto službu vybrať poplatok. Nuž ale tu sa vnáša jasný poriadok, vážené panie poslankyne, páni poslanci, poriadok v tom, že on môže iba za tie výkony vyberať poplatok, ktoré sú taxatívne určené v týchto prílohách. On už nemôže dnes preformulovať to nejakým iným spôsobom, schovávať to a možno prekrúcať, že to je niečo iné, ale podobá sa to na toto. Vôbec to nejde. Dnes už to môže jedine takto taxatívne vymedziť. Už sa tam nemôže objaviť klimatizácia, možno nadštandardný prístup a tak ďalej, pretože v prílohách je to jasne pomenované. A tieto poplatky sa budú týkať takého poskytovania zdravotnej starostlivosti, ako napríklad je sterilizácia, môžete si to pozrieť. Alebo je to určovanie výšky objemu alkoholu v krvi. A mohol by som to menovať ďalej. Za toto si budú môcť lekári dnes zobrať finančné prostriedky, ale, samozrejme, nemôžu tam nič iné k tomu dať.
Bola tu diskusia, a tú otvorili páni poslanci, ktorí to podporili predtým, aby to mohlo takto byť, že nie je tam stanovená limitácia týchto poplatkov. Úprimne poviem, že ja rovnako som za to, aby sme to nejakým spôsobom limitovali. Ale zároveň si uvedomujem komplikáciu toho, ako to urobiť. Ministerstvo si nad tým láme hlavu už dlhé obdobie a rovnako aj my poslanci sme nad tým sedeli veľmi dlho, čo urobiť už v tomto prostredí, ktoré už sa dostalo do takého štádia, že dnes toto sú podnikateľské subjekty, ktoré sa riadia podľa obchodného práva a rovnako podľa aj príslušných zákonov, ktoré s tým súvisia (napríklad aj tvorba ceny). A jednoducho som nepočul ani od vás, páni poslanci, ako toto ustanoviť, urobiť. Len hovoríte, že by bolo dobré to urobiť, ale že to nie je limitované. Ale nepovedali ste, to ako urobiť, pretože dnes už na druhej strane musíme priznať, že u týchto poskytovateľov zdravotnej starostlivosti je aj slušná skupina skvelých právnikov, ktorí veľmi dobre sa pozerajú, ako to celé bude vyzerať a či môžeme alebo nemôžeme takto zasiahnuť. Ja si myslím, že toto je úloha ešte pred nami a že ministerstvo sa tým bude naďalej zaoberať, ako aj s týmto sa, povedzme, vysporiadať, pretože to nie je jednoduchá záležitosť, podotýkam, a nie je to také jednoduché, ako to spomínali páni poslanci z opozície, práve, naopak, je to komplikované. A náš záujem by mal byť, aby sme boli vždy na strane pacienta, pretože od pacienta nemôžeme chcieť, aby on bol tak zdatný a poznal všetky zákony, aby dokázal nebodaj toho lekára kontrolovať alebo nejakým spôsobom ho žiadať o informáciu.
Z uvedeného dôvodu sme aj zmenili prístup k tomu, ako bude prebiehať kontrola, lebo to bolo zo strany pána poslanca Novotného aj kritizované. A zrejme s tým bude pokračovať. Nuž môžem vám povedať, vážený pán poslanec, že samosprávne kraje ako prenesený výkon štátnej správy v tejto oblasti si to vykonávajú zodpovedne. Robia to v zastúpení štátu. A to je aj, by som povedal, dôstojná úloha krajskej samosprávy, pretože pozná miestne podmienky a môže to efektívne robiť. Ale ak to nemá v zákone jasne zadefinované, tak to veľmi ťažko môže robiť. Ale tento zákon to už jasne definuje.
A ja vám poviem, v čom bude tá zmena práve aj toho, čo chcem predložiť v tom pozmeňujúcom návrhu. Bude v tom, že ak sa tieto poplatky v zmysle príloh, ktoré sú taxatívne jasne vymenované v zákone č. 577/2004 Z. z. a v nariadení vlády č. 777/2004 Z. z., jednotlivý lekár rozhodne spoplatniť, tak musí ich vypísať, k tomu prideliť cenu, za ktorú to chce robiť, a ešte predtým, ako to začne byť v platnosti, to znamená do 31. mája, tak to musí poslať príslušnému samosprávnemu kraju, teda na odbor zdravotníctva, ergo hlavnému lekárovi, kde bude presne vymenované, ako ide postupovať od 1. júna. Nuž a ja si nemyslím, že toto by mala byť ťažká úloha pre samosprávne kraje, aby všetky tieto cenníky, ktoré takto prišli, skontrolovali a posúdili, či sú v súlade so zákonom. To vôbec nie je problém.
Ja poviem za Žilinský samosprávny kraj, keď máme 1 400 takýchto poskytovateľov, ktorých kontrolujeme, dostaneme 1 400 takýchto cenníkov. A tie vieme veľmi elegantne skontrolovať. Ak tam budeme vidieť, že je tam rozpor s prílohou, ktorá jasne hovorí, za čo môžu pýtať finančné prostriedky, okamžite tam nastúpime a budeme konať. Toto je prístup pozitívny, ktorý tu nebol predtým. A my sme to tam dali.
A budem tu prezentovať ešte ďalšiu vec, aby sa nestávalo, že by si to lekár mohol meniť zo dňa na deň a možno to nejakým spôsobom prispôsobovať. Ešte raz, nemyslím si, že to lekári robia všetci, ale nájdu sa aj takí. Napokon, dnes sú medializované súvislosti s úplatkami, počúvame to. A vidíte, že aj toto sa stáva medzi nimi. Pri každej zmene, keď sa rozhodne urobiť nejakú zmenu v tomto cenníku, musí ju okamžite bezodkladne poslať opäť samosprávnemu kraju. Čiže opäť máme možnosť pozrieť sa, čo urobil. A v prípade, keď nám príde aj sťažnosť, tak to vieme pekne porovnať aj z hľadiska dátumov, či to bolo urobené pred zmenou alebo po zmene, ktorú tam zapracoval lekár. Toto je podľa môjho názoru pozitívum a práve, naopak, ja si myslím, že takýmto spôsobom dokážeme vrátiť aj lekárskemu stavu opäť takúto dôstojnosť, akú ju má, pretože mnohí lekári aj mi hovoria: „Prosím vás, pomôžte nám, pretože sa medializujú rôzne veci, ktoré sú spojené s negatívnym pohľadom na lekárov, ale my nie sme takí.“ Áno, majú pravdu. A ministerstvo túto snahu pretavilo aj do tohto zákona. Aj podporu pozmeňujúceho návrhu, ktorý prednesiem, tu prejavilo.
No a teraz skôr ako ešte formálne prednesiem v zmysle rokovacieho poriadku ten pozmeňujúci návrh, spomeniem ešte jeden dôvetok k jednému inštitútu, ktorý ste vy priniesli k dokonalosti, páni poslanci z opozície, za druhej Dzurindovej vlády. A to je poplatok za prednostné vyšetrenie.
Pre úplnosť je potrebné povedať, že takýto poplatok, keď si to pozriete, široko-ďaleko okolo nás v Európe neexistuje. Ak mi poviete čo i len jednu krajinu, kde to je, tak budem veľmi rád, dokonca v Nemecku, ktoré, si myslím, je z hľadiska tých reforiem trošku vpredu, však napokon aj DRG systém, ktorý sa snažíme implementovať, bude prevzatý odtiaľ, je to tiež komplikované, bola veľká diskusia o tom, či takýto poplatok zavedú. Ale upustili od toho, pretože sami povedali, že jednoducho zavedením takéhoto poplatku, to je rétorika, ktorú hovorili Nemci, by robili dve kategórie pacientov, to sú tí, ktorí sú bohatí, a tí, ktorí na to nemajú.
Povedal aj teraz medializovaný pán MUDr. Lipták, keď sa ho redaktorka spýtala, čo bude s tými, ktorí na to nebudú mať, že tak majú smolu. Ale my takto nechceme zdravotníctvo riešiť. My toto nechceme, a preto si myslím, že tento inštitút, ktorý nemá opodstatnenie, by nemal byť súčasťou poplatkov, pretože keď to zoberieme v plnom význame, tak v podstate lekár napriek snahe pána poslanca Bastrnáka vyberá peniaze za to, že tí ostatní musia čakať dlhšie, lebo niekto má na to, aby mohol ísť dopredu. A pritom nie je to v podstate nič iné ako manažovanie pacienta. Ja som presvedčený a mám mnohé príklady, že mnoho lekárov to vôbec ani nevyužívalo, lebo si manažujú svojich pacientov a nemajú s tým absolútne problém a nevyberajú tento poplatok, ale potvrdilo sa množstvo podaní, ktoré sú na samosprávnych krajoch, ktoré to kontrolujú, že sa výskyt zneužívania tohto inštitútu zvýšil. A, bohužiaľ, preukázanie potom bolo absolútne nemožné, pretože vôbec v zákone dnes nie je určené, akým spôsobom administratívne sa má viesť objednávanie na prednostné vyšetrenie. To nie je vôbec dneska definované.
Ja by som mohol množstvo príkladov priniesť, ktoré sú s tým spojené, čo máme ako podnety od pacientov, ktorí boli odhodlaní a predsa len s malou dušičkou prišli za nami a povedali, že zobrali od nich poplatky, a pritom nedodržali ani termín a presunuli ich na druhý deň a znova ten poplatok zobrali. Ja teraz hovorím predovšetkým o tých, ktorí to možno zneužívali, lebo drvivá väčšina lekárov to vôbec nepoužívala, a preto si myslíme, že to nie je potrebné, aby to bolo v zákone, pretože ak je súčasťou poskytovania zdravotnej starostlivosti aj manažovanie pacienta, tak každý lekár si ho dokáže objednať a dohodnúť sa na spôsobe, ako ho prijme, a zároveň zákon hovorí už dnes, že ak sa jedná o akútny prípad, tak akútny prípad musí lekár riešiť bez toho, aby od neho vyžadoval nejaké poplatky za prednostné vyšetrenie, lebo je to akútny prípad, ktorý dokonca, môžeme to teraz, áno, povedať, je aj v ústave zakotvený s tým, že ak jednoducho človek potrebuje neodkladnú zdravotnú starostlivosť, musíte mu ju poskytnúť. Pritom musíte mu ju poskytnúť aj vtedy, keď už máte napríklad limitné výkony, ktoré sú zazmluvnené so zdravotnou poisťovňou, minuté. Jednoducho je to v ústave zakotvené, a preto si myslím, že je to správne.
Ja si myslím, že venovali sme tomu veľa času, spoločne s ministerstvom sme o tom komunikovali veľmi intenzívne, a že takto upravený zákon po všetkých diskusiách bude veľkým krokom vpred s tým, že budeme, samozrejme, ešte hľadať ďalšie možnosti aj z hľadiska aplikačnej praxe, čo sa bude dať ešte v prospech pacienta urobiť a napraviť, čo tu bolo spôsobené pánom ministrom Zajacom a vládou Mikuláša Dzurindu.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi v tejto chvíli, aby som v zmysle rokovacieho poriadku predniesol pozmeňujúci návrh môj a spoločných predkladateľov Jaroslava Bašku, Milana Panáčka, Jána Podmanického a Dušana Bublavého k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhradenej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Po prvé. V čl. I 4. bode sa v § 44 ods. 1 a ods. 3 a 5 v prvej vete za slovo „poisťovňa" vkladá slovo „poistenca".
Po druhé. V čl. I 4. bode sa v § 44 ods. 3 a 5 v prvej vete za slovo „požadovať'" vkladajú slová „od poistenca".
Po tretie. V čl. I 4. bode sa v § 44 ods. 3 druhej a tretej vete nad slovo „starostlivosti" umiestňuje odkaz 36. Poznámka pod čiarou k odkazu 36 znie: „36) § 13 zákona č. 576/2004 Z. z."
V nadväznosti na uvedenú zmenu sa v čl. I bode 4 § 44 ods. 3 vzostupne prečíslujú nasledujúce odkazy.
Po štvrté. V čl. I 4. bode sa v § 44 ods. 3 slová „schvaľuje príslušný vyšší územný celok podľa osobitného predpisu36)" nahradzujú slovami „kontroluje vyšší územný celok príslušný podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia výkonom dozoru podľa osobitného predpisu36)" a vypúšťa sa posledná veta vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 37. Poznámka pod čiarou k odkazu 36 znie: „36) Zákon č. 578/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.“
Po piate. V čl. I 4. bode sa v § 44 vypúšťa odsek 4. Doterajší odsek 5 sa označí ako odsek 4.
Po šieste. V článku II sa za 1. bod vkladá nový 2. bod, ktorý znie: „V § 46 ods. 1 písm. m) sa vypúšťajú slová „vrátane ordinačných hodín vyhradených na prednostné poskytnutie zdravotnej starostlivosti53b)" vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 53b." Ďalší bod sa primerane prečísluje.
Po siedme. V článku III sa za 1. bod vkladá nový 2. bod, ktorý znie: „V § 79 ods. 1 písm. za) sa vypúšťajú slová „s osobitným vyznačením ordinačných hodín vyhradených na prednostné poskytnutie zdravotnej starostlivosti55ba)" vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 55ba." Ďalší bod sa primerane prečísluje.
Po ôsme. V článku II sa vypúšťa bod 2.
Po deviate. V článku III bod 2 znie: „V § 79 sa odsek 1 dopĺňa písmenami zu) až zw), ktoré znejú: „zu) dodržiavať cenník všetkých zdravotných výkonov, ktorý musí bezodkladne a preukázateľne zaslať vrátane každej jeho zmeny samosprávnemu kraju príslušnému podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia, zv) umiestniť na prístupnom a viditeľnom mieste vo vstupných priestoroch alebo v priestoroch čakárne zoznam zdravotných výkonov poskytovaných pri chorobe uvedenej v Zozname chorôb, pri ktorých sa zdravotné výkony plne uhrádzajú alebo čiastočne uhrádzajú, alebo sa neuhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia a služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, ktoré poskytovateľ poskytuje a pri ktorých môže požadovať úhradu podľa osobitných predpisov55jah) (ďalej len "zoznam zdravotných výkonov a služieb, pri ktorých možno požadovať úhradu"), ak ide o poskytovateľa, s ktorým má zdravotná poisťovňa uzatvorenú zmluvu podľa osobitného predpisu11), zw) dodržiavať zoznam zdravotných výkonov a služieb, pri ktorých možno požadovať úhradu, ktorý musí bezodkladne a preukázateľne zaslať vrátane každej jeho zmeny samosprávnemu kraju príslušnému podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia, ak ide o poskytovateľa, s ktorým má zdravotná poisťovňa uzatvorenú zmluvu podľa osobitného predpisu11)". Poznámka pod čiarou k odkazu 55jah znie: „55jah) Napríklad zákon č. 577/2004 Z. z., § 13 zákona č. 576/2004 Z. z., nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 722/2004 Z. z. o výške úhrady poistenca za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov, nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 777/2004 Z. z., ktorým sa vydáva Zoznam chorôb, pri ktorých sa zdravotné výkony čiastočne uhrádzajú alebo neuhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia.“ Ustanovenie § 79 ods. 1 písm. zv) a zw) nadobúda účinnosť 1. júna 2015, čo sa premietne do ustanovenia článku IV upravujúceho účinnosť zákona.
Po desiate. V článku III sa za bod 2 vkladajú nové body 3 až 6, ktoré znejú: „3. V § 79 ods. 3 písm. a) sa za slová „zi) až zp)" vkladá čiarka a slová „zu) až zw)“. 4. V § 81 ods. 1 písm. a) sa za slová „§ 79“ vkladajú slová „okrem § 79 ods. 1 písm. g), za), zu) až zw)". 5. V § 81 sa odsek 1 dopĺňa písmenom g), ktoré znie: „g) samosprávny kraj príslušný podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia, ak ide o plnenie povinností podľa § 79 ods. 1 písm. g), za), zu) až zw)". 6. V § 82 ods. 1 písm. a) sa vypúšťa slovo "za)".“ Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
Po jedenáste. V článku III bod 3 znie: „V § 82 ods. 1 písm. b) sa vypúšťa slovo „g)".“
Po dvanáste. V čl. III sa za bod 3 vkladajú nové body 4 a 5, ktoré znejú: „4. V § 82 sa za odsek 8 vkladá nový odsek 9, ktorý znie: „Samosprávny kraj uloží poskytovateľovi za porušenie niektorej z povinností ustanovených v § 79 ods. 1 písm. g), za), zu) až zw) pokutu až do výšky 3 319 eur.".“ Doterajšie odseky 9 a 10 sa označujú ako odseky 10 a 11. 5. V § 82 ods. 10 sa slová „1 až 8" nahrádzajú slovami „1 až 9".". Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
Trinásty bod pozmeňujúceho návrhu. V čl. III 5. bode v nadpise pod § 102r sa slová „1. marca" nahrádzajú slovami „1. apríla" a odseky 1 až 3 znejú:
Odsek 1: „Poskytovateľ je povinný najneskôr do 31. mája 2015 preukázateľne zaslať samosprávnemu kraju príslušnému podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia cenník všetkých zdravotných výkonov podľa § 79 ods. 1 písm. g) a zoznam zdravotných výkonov a služieb, pri ktorých možno požadovať úhradu podľa § 79 ods. 1 písm. zv).“
Odsek 2: „Konania o uložení pokuty, ktoré orgán príslušný na vydanie povolenia začal do 31. marca 2015, sa dokončia podľa doterajších predpisov.“
Odsek 3: „Pokuty, o uložení ktorých začal samosprávny kraj konať do 31. marca 2015, sú príjmom štátneho rozpočtu."
Štrnásty bod pozmeňujúceho návrhu. V čl. III 5. bode sa § 102r dopĺňa odsekom 4, ktorý znie: „Poskytovateľ ambulantnej zdravotnej starostlivosti, ktorého ordinačné hodiny nie sú v súlade s právnymi predpismi účinnými od 1. apríla 2015, je povinný požiadať samosprávny kraj o schválenie a potvrdenie ordinačných hodín najneskôr do 30. apríla 2015. Takýto poskytovateľ je oprávnený prednostne poskytovať zdravotnú starostlivosť vo vyhradených ordinačných hodinách, ktoré boli schválené a potvrdené samosprávnym krajom podľa právnych predpisov účinných do 31. marca 2015, najneskôr do 30. júna 2015."
Po pätnáste. V článku IV sa slová „1. marca" nahrádzajú slovami „1. apríla".
V súvislosti s týmto pozmeňujúcim návrhom vynímam za predkladateľov tohto pozmeňujúceho návrhu na osobitné hlasovanie tieto body spoločnej správy: 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12 a 13.
Dovoľte mi, aby som ešte zdôvodnil pozmeňujúci návrh k bodom 3, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13 a 15.
V nadväznosti na § 13 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, v ktorom sú taxatívne vymenované služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, a v nadväznosti na nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 777/2004 Z. z., ktorým sa vydáva Zoznam chorôb, pri ktorých sa zdravotné výkony čiastočne uhrádzajú alebo neuhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia, sa javí byť diskutabilné, čo vlastne má schvaľovať samosprávny kraj, keďže je to taxatívne vymedzené v právnej úprave. Navrhujeme preto namiesto schvaľovania zoznamu zdravotných výkonov a služieb, pri ktorých možno požadovať úhradu, ktorý musí byť v súlade s platnými právnymi predpismi, posilniť kontrolnú činnosť samosprávnych krajov vo vzťahu k dodržiavaniu cenníka všetkých zdravotných výkonov. Tieto povinnosti, ako aj povinnosti vo vzťahu k ordinačným hodinám, ktoré schvaľuje a potvrdzuje samosprávny kraj, budú kontrolovať príslušné samosprávne kraje podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia.
Súčasne v nadväznosti na navrhované zmeny sa vypúšťajú z prechodných ustanovení odseky týkajúce sa postupu samosprávneho kraja pri schvaľovaní zoznamu, čo vyplýva zo samotnej podstaty. No a posúva sa účinnosť zákona na 1. apríla 2015.
Zdôvodnenie k bodom 1, 2, 5, 7, 8, 14 je, že inštitút prednostného poskytovania zdravotnej starostlivosti spôsoboval v aplikačnej praxi problémy. Pacientom, ktorí čakali na riadne poskytnutie zdravotnej starostlivosti sa mnohokrát predlžoval čas čakania na ošetrenie práve v prípade, keď mal poskytovateľ v rámci ordinačných hodín osobitne vyznačené ordinačné hodiny na prednostné poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Pacient, ktorý riadne čakal na ošetrenie, bol predbehnutý tými, ktorí si zaplatili, aby nemuseli čakať. Problematická bola aj kontrola dodržiavania predmetných hodín a prešetrovanie sťažností s tým súvisiacich.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, ešte raz, plne podporujem tento zákon a chcem poďakovať ministerstvu zdravotníctva, že naozaj k tomu pristupovalo zodpovedne ešte za pôsobenia pani ministerky a že tá diskusia bola až do poslednej chvíle naozaj plodná a že výsledok tohto zákona bude podľa môjho názoru prospešný pre pacientov, ktorých musíme chrániť, a zároveň aby sme aj lekársky stav dokázali dostať na tú pozíciu, kde má byť, aby neboli všetci hádzaní do jedného vreca s tými, ktorí možno veľakrát tento zákon o poplatkoch obchádzali a zneužívali to.
A chcem vás zároveň aj požiadať o podporu tohto pozmeňujúceho návrhu. Ďakujem veľmi pekne za pozornosť.
Neautorizovaný
11:58
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:58
Anton MartvoňChcem poukázať na to, že zrušenie inštitútu prednostného ošetrenia alebo poskytnutia zdravotnej starostlivosti je výborný nápad. Tak ako si nikto nevie na Slovensku predstaviť inštitút prednostného prijatia na úrade a ešte za to zaplatiť poplatok, tak ja si...
Chcem poukázať na to, že zrušenie inštitútu prednostného ošetrenia alebo poskytnutia zdravotnej starostlivosti je výborný nápad. Tak ako si nikto nevie na Slovensku predstaviť inštitút prednostného prijatia na úrade a ešte za to zaplatiť poplatok, tak ja si myslím, že je aj úplne zbytočný inštitút prednostného poskytnutia zdravotnej starostlivosti, nebodaj ešte za platbu, zvlášť keď všetci si platíme povinné zdravotné poistenie. Čiže ja zrušenie tohto inštitútu vítam.
Čo sa týka legislatívneho procesu, v ústavnoprávnom výbore som poukázal na zopár právnych nedostatkov, na ktoré som upozornil ministerstvo v tom predmetnom návrhu. Týmto chcem povedať, že tie právne nedostatky, na ktoré som poukázal, boli týmto pozmeňujúcim návrhom odstránené a bolo to dopracované z pohľadu práva tak, aby to bolo čo najlepšie, za čo chcem poďakovať aj pánovi ministrovi.
A myslím si, že ten zoznam výkonov, za ktoré sa budú môcť vyberať poplatky, ktoré ministerstvo bude zverejňovať, je výborná vec. Funguje to aj pri iných slobodných povolaniach, ktoré majú priamo vo vyhláške uvedené zoznamy svojich výkonov, za ktoré môžu brať poplatky alebo tarify. Je to aj pri advokátoch alebo pri notároch. Čiže ja osobne si myslím, že toto je práve tá dobrá cesta, že bude priamo zverejnené, za čo bude môcť lekár vyberať nejaké poplatky. A pokiaľ ešte aj ministerstvo bude stanovovať maximálne ceny alebo maximálne poplatky pri týchto výkonoch, to o to bude ešte lepšie.
Preto ja predmetný pozmeňujúci návrh pánov poslancov Blanára a Bašku vítam a myslím si, že veľmi pomôže urobiť poriadok už dnes v dosť rozbitom systéme poplatkov, ktoré zaviedol ešte pán Zajac.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
12.2.2015 o 11:58 hod.
Mgr. PhD.
Anton Martvoň
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán poslanec Blanár, ja osobne podporujem tento tvoj návrh, pri ktorom som mal možnosť aj predtým odborne so všetkými aj s pánom ministrom diskutovať na túto tému.
Chcem poukázať na to, že zrušenie inštitútu prednostného ošetrenia alebo poskytnutia zdravotnej starostlivosti je výborný nápad. Tak ako si nikto nevie na Slovensku predstaviť inštitút prednostného prijatia na úrade a ešte za to zaplatiť poplatok, tak ja si myslím, že je aj úplne zbytočný inštitút prednostného poskytnutia zdravotnej starostlivosti, nebodaj ešte za platbu, zvlášť keď všetci si platíme povinné zdravotné poistenie. Čiže ja zrušenie tohto inštitútu vítam.
Čo sa týka legislatívneho procesu, v ústavnoprávnom výbore som poukázal na zopár právnych nedostatkov, na ktoré som upozornil ministerstvo v tom predmetnom návrhu. Týmto chcem povedať, že tie právne nedostatky, na ktoré som poukázal, boli týmto pozmeňujúcim návrhom odstránené a bolo to dopracované z pohľadu práva tak, aby to bolo čo najlepšie, za čo chcem poďakovať aj pánovi ministrovi.
A myslím si, že ten zoznam výkonov, za ktoré sa budú môcť vyberať poplatky, ktoré ministerstvo bude zverejňovať, je výborná vec. Funguje to aj pri iných slobodných povolaniach, ktoré majú priamo vo vyhláške uvedené zoznamy svojich výkonov, za ktoré môžu brať poplatky alebo tarify. Je to aj pri advokátoch alebo pri notároch. Čiže ja osobne si myslím, že toto je práve tá dobrá cesta, že bude priamo zverejnené, za čo bude môcť lekár vyberať nejaké poplatky. A pokiaľ ešte aj ministerstvo bude stanovovať maximálne ceny alebo maximálne poplatky pri týchto výkonoch, to o to bude ešte lepšie.
Preto ja predmetný pozmeňujúci návrh pánov poslancov Blanára a Bašku vítam a myslím si, že veľmi pomôže urobiť poriadok už dnes v dosť rozbitom systéme poplatkov, ktoré zaviedol ešte pán Zajac.
Neautorizovaný
12:00
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:00
Dušan BublavýVystúpenie s faktickou poznámkou
12.2.2015 o 12:00 hod.
Mgr.
Dušan Bublavý
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Veľmi pekne ďakujem pánovi kolegovi Blanárovi za to, že sme podali spoločne takýto pozmeňujúci návrh, ktorý odbremení ľudí od poplatkov za prednostné vyšetrenia, lebo tí ostatní, ktorí nemajú finančné zdroje, tak museli čakať, niekedy do dlhých poobedňajších hodín, a aby sa podarilo odstrániť naozaj mylný názor určitých lekárov, ktorí hovorili, že kto nemá peniaze, tak má smolu, a že sa podarí naozaj touto novelou odstrániť úkony bez poplatkov, ktoré sú hradené z poisťovní. Takže myslím si, že táto novela bude podporená aj od opozície.
Neautorizovaný
12:01
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:01
Janka ŠípošováA jednu vetu som si zapísala, pretože som ju nepochopila alebo zle počula, tak vás poprosím o vysvetlenie. Povedali ste, doslova som si to zapísala: „Toto všetko na základe zákona, ktorý ste vy schválili, normálne fungovalo. Táto novela zákona to chce odstrániť.“ Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
12.2.2015 o 12:01 hod.
PhDr. CSc.
Janka Šípošová
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predseda. Pán poslanec Blanár, ja by som sa vás celkom korektne chcela opýtať, či by sme nedokázali prijať taký spôsob, že by sme napríklad a možno vecne vyvrátili argumenty „protistrany“, prípadne aj možno akceptovali niektoré výhrady, aj keď sú opozičné, lebo takto, keď to počúvam, tak to vyzerá, že nejde ani tak o to, aby systém lepšie fungoval, v tomto prípade aby zdravotníctvo bolo priateľské voči pacientom, ale skôr o to, kto koho preháda. To sa mi úprimne nepáči.
A jednu vetu som si zapísala, pretože som ju nepochopila alebo zle počula, tak vás poprosím o vysvetlenie. Povedali ste, doslova som si to zapísala: „Toto všetko na základe zákona, ktorý ste vy schválili, normálne fungovalo. Táto novela zákona to chce odstrániť.“ Ďakujem.
Neautorizovaný
12:02
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:02
Jaroslav BaškaNo a bolo tu aj spomínané, že je určitá kapitácia, ktorú majú tí lekári vlastne od pacientov. Čiže aký kmeň majú, tak takú majú kapitáciu potom za pacientov títo lekári. A ak by naozaj tie poplatky reálne aj končili v tom zdravotníctve, tak, áno, som za to. Ale tie poplatky alebo gro z tých poplatkov nekončí v zdravotníctve. A myslím, že ten pacient z tých poplatkov, ktoré doteraz platil, nemal nič, nemal žiadne benefity, nemal žiadnu ďalšiu výhodu, ako tu bolo spomenuté aj poslancom Blanárom, že bol poplatok za to, že bola klimatizovaná chodba alebo že tam bola klimatizácia, hej, u toho lekára. Takže to sú podľa mňa úplné nezmysly, ktoré sa práve touto novelou zákona vypúšťajú.
Ja som veľmi rád, určite samosprávne kraje budú kontrolovať aj tie jednotlivé cenníky. A možno do budúcna vznikne aj nejaká cenová mapa za tieto... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
12.2.2015 o 12:02 hod.
Ing.
Jaroslav Baška
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Ja som veľmi rád, že sme teda po dohode s ministerstvom zdravotníctva mohli pripraviť takýto pozmeňujúci návrh. Ďakujem aj pánovi ministrovi, určite to stálo za to, že sa aj posunulo prerokovanie o tomto bode programu, o tejto novele zákona o dva týždne, aby sme našli teda naozaj spoločnú reč, ktorá pomôže teda nielen určite samosprávnym krajom, ministerstvu zdravotníctva, ale hlavne pacientom, ktorí naozaj niekedy nezmyselne platili rôzne poplatky. Týmto zákonom vlastne ministerstvo obmedzuje výber týchto poplatkov, aj zoznam týchto poplatkov. A som rád, že sme mohli do tohto zoznamu zaradiť aj takzvané vypustenie inštitútu prednostného poskytovania zdravotnej starostlivosti, pretože to naozaj spôsobovalo problémy pacientom, ktorí navštevovali týchto lekárov. A bolo to tu dnes aj v rozprave povedané, že tie poplatky chýbajú potom v tom zdravotníctve a tak ďalej.
No a bolo tu aj spomínané, že je určitá kapitácia, ktorú majú tí lekári vlastne od pacientov. Čiže aký kmeň majú, tak takú majú kapitáciu potom za pacientov títo lekári. A ak by naozaj tie poplatky reálne aj končili v tom zdravotníctve, tak, áno, som za to. Ale tie poplatky alebo gro z tých poplatkov nekončí v zdravotníctve. A myslím, že ten pacient z tých poplatkov, ktoré doteraz platil, nemal nič, nemal žiadne benefity, nemal žiadnu ďalšiu výhodu, ako tu bolo spomenuté aj poslancom Blanárom, že bol poplatok za to, že bola klimatizovaná chodba alebo že tam bola klimatizácia, hej, u toho lekára. Takže to sú podľa mňa úplné nezmysly, ktoré sa práve touto novelou zákona vypúšťajú.
Ja som veľmi rád, určite samosprávne kraje budú kontrolovať aj tie jednotlivé cenníky. A možno do budúcna vznikne aj nejaká cenová mapa za tieto... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Neautorizovaný
12:04
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:04
Erika JurinováA rovnako som presvedčená o tom, že naozaj poplatok za prednostné vyšetrenie býva často zneužívaný. Spomínam si napríklad na jednu starkú, ktorá hovorila, že dostala čas na termín na vyšetrenie, potom zistila, že má nejaké iné vyšetrenie blízko toho termínu, tak pár dní potom sa...
A rovnako som presvedčená o tom, že naozaj poplatok za prednostné vyšetrenie býva často zneužívaný. Spomínam si napríklad na jednu starkú, ktorá hovorila, že dostala čas na termín na vyšetrenie, potom zistila, že má nejaké iné vyšetrenie blízko toho termínu, tak pár dní potom sa preobjednala. Samozrejme, lekár veľmi ochotne ju preobjednal, ale zabudol jej povedať, že aj keď teda sa objednala alebo preobjednala mesiac vopred, aj tak musí zaplatiť poplatok 5 eur. Tak naozaj toto tiež považujem za hyenizmus. A bola by som veľmi rada, keby sa to aj správne vyriešilo.
Obávam sa, že tento zákon tým, že som ho počula kritizovať množstvo aj odborníkov, asi nie je to pravé orechové, a neviem teraz posúdiť možno vhodnosť riešenia, ktoré navrhuje pán Blanár.
Ale ja by som pri tejto príležitosti si teda dovolila upozorniť na iný problém. Hovorili ste o lekároch, ktorých máte vo VÚC-ke 1 400, ak si dobre pamätám, hovorili ste o pacientoch. Ja vám pripomínam, pán poslanec a pán predseda vyššieho územného celku Žilina, prosím vás, pozrite sa naozaj aj na tie zdravotné sestry, ktoré robia v Hornooravskej nemocnici a ktoré, ako viete, majú príjem aj o 200 eur nižší ako v iných nemocniciach, ktoré sú vo vašom zriaďovateľskom pôsobení. O toto vás naozaj prosím, žiadam, využívam aj takúto možnosť, aby ste pomohli. Aj viem, že riaditeľka je tá osoba, ktorá sa o to snaží alebo má to robiť. Ale, prosím vás, buďte aj vy prínosom pre tie sestry. Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
12.2.2015 o 12:04 hod.
Ing.
Erika Jurinová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predseda. No ja sa teším, že týmto pozmeňujúcim návrhom došlo k odstráneniu aj právnych nedostatkov, ktoré spomínal aj kolega Martvoň.
A rovnako som presvedčená o tom, že naozaj poplatok za prednostné vyšetrenie býva často zneužívaný. Spomínam si napríklad na jednu starkú, ktorá hovorila, že dostala čas na termín na vyšetrenie, potom zistila, že má nejaké iné vyšetrenie blízko toho termínu, tak pár dní potom sa preobjednala. Samozrejme, lekár veľmi ochotne ju preobjednal, ale zabudol jej povedať, že aj keď teda sa objednala alebo preobjednala mesiac vopred, aj tak musí zaplatiť poplatok 5 eur. Tak naozaj toto tiež považujem za hyenizmus. A bola by som veľmi rada, keby sa to aj správne vyriešilo.
Obávam sa, že tento zákon tým, že som ho počula kritizovať množstvo aj odborníkov, asi nie je to pravé orechové, a neviem teraz posúdiť možno vhodnosť riešenia, ktoré navrhuje pán Blanár.
Ale ja by som pri tejto príležitosti si teda dovolila upozorniť na iný problém. Hovorili ste o lekároch, ktorých máte vo VÚC-ke 1 400, ak si dobre pamätám, hovorili ste o pacientoch. Ja vám pripomínam, pán poslanec a pán predseda vyššieho územného celku Žilina, prosím vás, pozrite sa naozaj aj na tie zdravotné sestry, ktoré robia v Hornooravskej nemocnici a ktoré, ako viete, majú príjem aj o 200 eur nižší ako v iných nemocniciach, ktoré sú vo vašom zriaďovateľskom pôsobení. O toto vás naozaj prosím, žiadam, využívam aj takúto možnosť, aby ste pomohli. Aj viem, že riaditeľka je tá osoba, ktorá sa o to snaží alebo má to robiť. Ale, prosím vás, buďte aj vy prínosom pre tie sestry. Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
12:06
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:06
Ján PodmanickýTakže to som chcel doplniť k vystúpeniu pána poslanca Blanára a chcem doplniť ešte ďalšiu vec, že jednak veľmi si vážim jeho pozmeňujúci návrh, ktorý rieši toľko kritizované poplatky za prednostné vyšetrenie, nechcem o tom viac hovoriť, povedalo sa už o tom veľa, a rovnako chcem oceniť aj celý návrh ministerstva zdravotníctva, ktorý je veľkým posunom v prospech pacientov. Je to veľký posun v prospech pacientov. Treba si to uvedomiť a oceniť to. Samozrejme, zostávajú ešte niektoré technické otázky, ktoré treba v budúcnosti doriešiť, ale myslím si, že sme sa vybrali dobrým smerom, tie otázky, ktoré treba doriešiť, jednak je problematika tých cenových stropov za tie poplatky, ktoré zostali, je to zložitá vec, treba hľadať spôsob, akým sa vyriešia, a jednak je potreba možno riešiť nejaký logistický systém, ktorý by veľmi zjednodušil, sprehľadnil systém objednávania bežných vyšetrení a kontrol pacientov, niečo podobné, ako má Žilinský samosprávny kraj: „Nečakajte v rade.“ Toto je možno taká úloha, ktorá by veľmi pacientom pomohla.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
12.2.2015 o 12:06 hod.
JUDr. PhDr. PhD.
Ján Podmanický
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ja chcem doplniť pána poslanca Blanára informáciou o tom, že rozdiel v platoch sestier medzi napríklad Hornooravskou nemocnicou na oddelení chirurgie a sestrami na oddelení chirurgie v Čadci je spôsobený aj tým, že práve v Čadci na chirurgickom oddelení pracujú v totálne rizikových podmienkach, kde je zo strany hygieny už naozaj akútna požiadavka niečo s tým oddelením urobiť z hľadiska rekonštrukcie a zatiaľ tie sestry tam poberajú rizikové príplatky. Druhá vec je, že rozhodujú o tom riaditelia jednotlivých zariadení podľa toho, ako hospodária s prostriedkami v rámci svojej nemocnice.
Takže to som chcel doplniť k vystúpeniu pána poslanca Blanára a chcem doplniť ešte ďalšiu vec, že jednak veľmi si vážim jeho pozmeňujúci návrh, ktorý rieši toľko kritizované poplatky za prednostné vyšetrenie, nechcem o tom viac hovoriť, povedalo sa už o tom veľa, a rovnako chcem oceniť aj celý návrh ministerstva zdravotníctva, ktorý je veľkým posunom v prospech pacientov. Je to veľký posun v prospech pacientov. Treba si to uvedomiť a oceniť to. Samozrejme, zostávajú ešte niektoré technické otázky, ktoré treba v budúcnosti doriešiť, ale myslím si, že sme sa vybrali dobrým smerom, tie otázky, ktoré treba doriešiť, jednak je problematika tých cenových stropov za tie poplatky, ktoré zostali, je to zložitá vec, treba hľadať spôsob, akým sa vyriešia, a jednak je potreba možno riešiť nejaký logistický systém, ktorý by veľmi zjednodušil, sprehľadnil systém objednávania bežných vyšetrení a kontrol pacientov, niečo podobné, ako má Žilinský samosprávny kraj: „Nečakajte v rade.“ Toto je možno taká úloha, ktorá by veľmi pacientom pomohla.
Neautorizovaný
12:08
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:08
Juraj BlanárA chcem odpovedať pani poslankyni Šípošovej. Áno, ak ste ma počúvali, tak to vyjadrenie bolo aj v neverbálnej rovine myslené ironicky. Čiže možno pre vás ešte by som to doplnil aj úvodzovky na začiatku a úvodzovky na konci pri slovíčku normálne. Ale som rád, že ste to takto pozorne počúvali, pretože v tom som chcel vyjadriť tú nie normálnosť.
A, pani poslankyňa Jurinová, ja ďakujem za vašu...
A chcem odpovedať pani poslankyni Šípošovej. Áno, ak ste ma počúvali, tak to vyjadrenie bolo aj v neverbálnej rovine myslené ironicky. Čiže možno pre vás ešte by som to doplnil aj úvodzovky na začiatku a úvodzovky na konci pri slovíčku normálne. Ale som rád, že ste to takto pozorne počúvali, pretože v tom som chcel vyjadriť tú nie normálnosť.
A, pani poslankyňa Jurinová, ja ďakujem za vašu podporu. Pevne verím, že budete aj za ten pozmeňujúci návrh hlasovať podľa toho, čo ste teraz povedali.
A k tomu, čo ste vytiahli popri tom, k tým sestričkám. Viete, ja mám pocit, ako keby najväčší bojovníci za platy sestričiek boli tí ľudia, ktorí so zdravotníctvom nič nemajú spoločné. Pani podpredsedníčka, my nemocnice stabilizujeme, nemocnice sa snažíme dostať do vyrovnaného rozpočtu. A toto všetko, čo priniesla doba, sa snažíme odstraňovať. Veľmi dobre viete, že aj súčasné vedenie trstenskej nemocnice neustále zvyšuje platy na rozdiel od vedenia, ktoré tam bolo predtým, ktoré síce to kritizuje dnes, ale neurobilo pre to absolútne nič. Ja som ten posledný, kto by to urobil. Ale mrzí ma, že keď ste boli vy vo vláde a podporovali ste ju, že napríklad v trstenskej nemocnici ste dovolili, aby bolo zrušené pľúcne oddelenie. To bol pekný príspevok z vašej strany ako poslankyne z Oravy. Pritom som ja bol osobne za pánom Uhliarikom a aj vás som žiadal, aby ste s tým pomohli, pretože dnes všetci tí z hornej Oravy musia tak chodiť do Martina. To je váš príspevok, pani poslankyňa, ale ja už s tým neurobím nič.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
12.2.2015 o 12:08 hod.
Ing.
Juraj Blanár
Videokanál poslanca
Ďakujem všetkým za ich reakcie podporné.
A chcem odpovedať pani poslankyni Šípošovej. Áno, ak ste ma počúvali, tak to vyjadrenie bolo aj v neverbálnej rovine myslené ironicky. Čiže možno pre vás ešte by som to doplnil aj úvodzovky na začiatku a úvodzovky na konci pri slovíčku normálne. Ale som rád, že ste to takto pozorne počúvali, pretože v tom som chcel vyjadriť tú nie normálnosť.
A, pani poslankyňa Jurinová, ja ďakujem za vašu podporu. Pevne verím, že budete aj za ten pozmeňujúci návrh hlasovať podľa toho, čo ste teraz povedali.
A k tomu, čo ste vytiahli popri tom, k tým sestričkám. Viete, ja mám pocit, ako keby najväčší bojovníci za platy sestričiek boli tí ľudia, ktorí so zdravotníctvom nič nemajú spoločné. Pani podpredsedníčka, my nemocnice stabilizujeme, nemocnice sa snažíme dostať do vyrovnaného rozpočtu. A toto všetko, čo priniesla doba, sa snažíme odstraňovať. Veľmi dobre viete, že aj súčasné vedenie trstenskej nemocnice neustále zvyšuje platy na rozdiel od vedenia, ktoré tam bolo predtým, ktoré síce to kritizuje dnes, ale neurobilo pre to absolútne nič. Ja som ten posledný, kto by to urobil. Ale mrzí ma, že keď ste boli vy vo vláde a podporovali ste ju, že napríklad v trstenskej nemocnici ste dovolili, aby bolo zrušené pľúcne oddelenie. To bol pekný príspevok z vašej strany ako poslankyne z Oravy. Pritom som ja bol osobne za pánom Uhliarikom a aj vás som žiadal, aby ste s tým pomohli, pretože dnes všetci tí z hornej Oravy musia tak chodiť do Martina. To je váš príspevok, pani poslankyňa, ale ja už s tým neurobím nič.
Neautorizovaný