49. schôdza

16.4.2015 - 23.4.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.4.2015 o 17:11 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:47

Zoltán Daniš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda.
Vážený pán kolega, dovoľ, aby som tiež zopár poznámok k tvojmu vystúpeniu predniesol. Všetci vieme, pravda, že podstatnou náležitosťou každej zmluvy o diele je cena. Čiže ty si to tak kulantne, pekne vysvetlil, že, samozrejme, a to platí, že každý uchádzač dobrovoľne si kalkuluje svoje náklady a predkladá návrhy cenové. Samozrejme, rozhodujúcou úlohou zase verejného obstarávateľa je čo najhospodárnejšie tú cenu ustrážiť. Sú to, samozrejme, vždy protiklady, ten investor to tlačí dole, zhotovitelia sa snažia tú cenu nejako dvíhať, to je v poriadku. Ale chcem zdôrazniť, že aj to je zodpovednosť verejného obstarávateľa, keď predloží dobrovoľne, ako si povedal, ten uchádzač neobvyklú nízku cenu.
Sám si povedal a je to komplikovanejšie, samozrejme, keďže sa v podmienkach výstavby diaľnic používa žltý FIDIC. Čiže na rozdiel od červeného nie je k dispozícii výkaz, výmer klasický, nedá sa to jednoducho naceňovať, realizačný projekt si robí sám zhotoviteľ, ale môžu tam byť rozdiely, pretože jeden má lom, druhý má lacnejšiu dopravu, tretí, neviem, nezakalkuluje takú mieru zisku. To je všetko v poriadku, ale nedá sa vysvetliť reálne, a to ťa žiadam, aby si v ďalšom vystúpení povedal, ako je možné prijať cenu, ktorá reprezentuje nižšie o 60 % od expertízy cenovej, ktorú tak isto obstarávateľ objednal aj zaplatil. Tak kde je potom, prosím? Buď ste zobrali nejaké nekvalitné podklady. Ja chápem, že sa to robí na nejaký kontrolný rozpočet projektanta, že ten je zvyčajne vždy trošku nadhodnotený, pretože z toho dostáva odmenu projektant. Čiže nejaká berná minca musí byť, nejaký etalón. Osobne si myslím... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.4.2015 o 16:47 hod.

Ing.

Zoltán Daniš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:49

Igor Hraško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán kolega Zajac, áno, vláda prišla s návrhom odkúpenia 40 % pohľadávok. Ale povedzme si na rovinu, čo vyrieši 40 % z nevyplatených pohľadávok pre okradnutých a podvedených veriteľov, teda dodávateľov? Budú mať snáď len 40-percentné exekúcie? Čo zvyšných 60 %, či si niekto myslí, že im chýbať nebudú, nebudú chýbať ich rodinám? Koho to vlastne napadlo, že len 40 percent? A prečo len 40 %, veď oni predsa majú nárok na 100 percent. Odviedli 100 % práce. Toto je evidentné zalepenie úst momentálne, aby to trochu utíchlo, a pritom sa na to poskladajú všetci občania, ktorí majú účty v bankách. Lebo to nejde z nejakých súkromných, to ide presne z odvodov bánk, do ktorých prispievajú občania, kde majú uložené svoje peniaze, ktoré banky len spravujú a z toho si berú poplatky. Z týchto peňazí ideme vyplatiť 40 % veriteľom. A akože ich štát potom bude cez štátnu banku vymáhať. Či vymôže, či nevymôže, to je opäť len polemika, pretože má ich vymáhať zo zisku. Čo je tiež už polemické a, samozrejme, už to tu párkrát odznelo. Áno, je to opäť len populistický návrh, ktorý nerieši situáciu ani systémovo, ani komplexne.
Kto je v tomto prípade vinný? Lebo to tu veľakrát zaznelo. No v prvom rade ten, kto nekoná. A SMER je vo vláde už tri roky a nekonal, doteraz nič poriadne neurobil pre toto, nič neriešil, tak kto je vinný? SMER, nikto iný len SMER.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.4.2015 o 16:49 hod.

Ing.

Igor Hraško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:51

Jozef Bobík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Na rozdiel od prvých dvoch kolegov, ktorí sa prihlásili do faktickej poznámky, ktorí nemajú zjavne, aj z toho, čo povedali, zjavne predstavu o tom, ako funguje stavebníctvo, tak ja sa hlásim tam, kde aspoň si myslím, že reálne situáciu poznám. Z toho pohľadu môžem a chcem pochváliť kolegu Zajaca, že pre tých, ktorí počúvali jeho vystúpenie, mohli si zjavne urobiť obraz o tom, ako sa na Slovensku tvoria ceny. A aj to, že ako sa tvoria ceny štátnej expertízy a ako je potom možné, že niektorí zhotovitelia ponúkajú ceny aj nižšie, ako sú štátne expertízy. Dokonca by som povedal, že je tu aj možno aj viac, ale jeden určite príklad stavby, nebudem menovať zhotoviteľa, ale nebol to Váhostav, pochopiteľne, kde firma v čase, keď bol ministrom Ján Figeľ na ministerstve dopravy, bola úspešná, pretože dala najnižšiu cenu, samozrejme, tá cena bola nižšia, ako bola cena expertízy. Ešte raz hovorím, pán poslanec Zajac vysvetlil, ako je to možné, že reálni zhotovitelia môžu dať aj nižšie ceny, ako boli štátne expertízy. A tá firma dielo dokončila, bolo skolaudované, dnes už slúži a fakt je ten, že táto firma vyplatila všetkých svojich poddodávateľov a vytvorila si aj nejaký mierny zisk. Takže toto je taký reálny príklad, že tie úvahy alebo podsúvania nového terminus technicus na Slovensku, že "kultúra podvodu", že ak niekto je zástancom klasickej súťaže, kde prídu nedohodnutí uchádzači a ponúknu reálnu zhotoviteľskú cenu, tak... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.4.2015 o 16:51 hod.

Ing.

Jozef Bobík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:53

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne všetkým, naozaj veľmi korektný bol kolega Daniš, tak mu skúsim odpovedať. Naozaj ste popísali ten postup, ako sa určuje cena, tak ako aj ja, akurát vám na konci vadilo, že neobvyklá, nízka cena v Dubnej Skale, lebo bola 41 % oproti štátnej expertíze. Nuž minulého roku podpísal minister Počiatek tunel Višňové s treťou najnižšou ponukou, ktorá bola na úrovni 45 % oproti štátnej expertíze. Čiže keď sme my podpísali za 41 %, tak to sú lacné diaľnice. Ak podpísal Počiatek za 45 %, tak dostal otázku od novinárov, či to teda nie je lacný tento tunel. On odpovedal, reálna cena, reálna zmluva, reálny dodávateľ, do piatich rokov bude tunel. Čiže v tom je rozdiel, keď niečo robíme my, tak je to podľa vás ako neobvyklá, nízka cena, lacné diaľnice. Keď to robíte vy, je to reálna.
Pán Jarjabek a Martvoň, nuž, chcel by som vám, pán Jarjabek, povedať, že teda nebol som pracovníkom NDS, bol som členom dozornej rady, kde som bol nominovaný jediným akcionárom – ministerstvom dopravy, mám vyštudované konštrukčné a dopravné stavby, mám určitú prax za sebou, mal som dôveru ministerstva, tak ma dali do dozornej rady, tak ako sedí v dozornej rade dneska predseda dozornej rady pán Igor Choma, ktorý zvláda byť zároveň primátorom, poslancom Národnej rady a ešte aj predsedom dozornej rady. Takže tak to funguje a snažil som sa v tej dozornej rade robiť čo najlepšie.
Súťaže majú byť a boli za našej vlády spustené férovo, boli vysúťažené ceny porovnateľné s okolitými krajinami, s krajinami v Európskej únii. Takto má postupovať rozumný... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.4.2015 o 16:53 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:55

Ľubomír Vážny
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predseda Národnej rady, vážené pani poslankyne, páni poslanci, pokúsim sa stručne pár faktov uviesť k tejto problematike. Veľa sa tu rozvíja technických nezmyslov, a preto sa pokúsim ich nejako napraviť alebo uviesť na správnu mieru.
Poslanci Národnej rady, členovia vlády, zamestnávateľské zväzy, iné subjekty, prakticky všetci dostávame a dostávali sme negatívne správy najmä zo stavebného trhu o neplatení subdodávateľov, o ich ťaživej situácii v celom reťazci obchodných vzťahov a následkov, ktoré vyúsťujú do reštrukturalizácie alebo konkurzu, resp. do krachu doposiaľ viacej rokov žijúcich a zdravých podnikateľských subjektov. Áno, tento nový neduh treba riešiť a myslím si, že aj my vláda sme ho mali riešiť skôr, ale nikto si nepoložil otázku, prečo to tu zrazu vzniklo, veď to tu nebolo a ak áno, tak zanedbateľne a ojedinele, pretože obchodní partneri na stavbách boli vzájomne časom vyskúšaní vzťahmi, obchodnými vzťahmi, plnením vzťahov a tento segment vzťahov bol prakticky vyčistený.
Je treba, páni opoziční poslanci, si konečne uvedomiť, že problém s neplatením na diaľničných stavbách je len čiastočne zapríčinený legislatívou, a preto chcem zdôrazniť aj to, že nielen neplatenie na diaľničných stavbách, ale aj zníženie kvality stavieb, oneskorenie výstavby nie je spôsobené len legislatívou, ale aj tým, že uskutočnené súťaže, ktoré z postu ministra alebo exministra Figeľa boli realizované z politickej moci, negatívne boli ovplyvňované a tieto súťaže boli vysúťažené pod cenu, pod reálnu cenu.
Ja som na tento neduh upozorňoval v roku 2011, pretože bol som často pertraktovaný a predstavovaný pred skutočnosti, ako predražene sme stavali, a tie heslá si všetci pamätáte: My staviame lacno a vy ste stavali predražené diaľnice. Na to som reagoval iba to, že počkajte, vysúťažiť neznamená postaviť a vysúťažiť, doplním aj po dnešku, vysúťažiť s touto kultúrou podvodu neznamená ukončiť a skolaudovať, a platí staré slovenské porekadlo, že na konci bič plieska. Čo sa teraz tuto objavilo, žiaľ, na konci bič plieska a je potrebné, aby sme to dotiahli, súčasná vláda, aby aspoň tieto nezmysly boli reálne ukončené.
Veľmi stručne pár parametrov, kým prídem k tomu, ako boli firmy donútené k takýmto cenám. Tie parametre sú pomerne jednoduché. Hovoríte, že ste realizovali v žltom FIDIC-u, ale tento žltý FIDIC bol, nechcem ísť hlboko do technických problémov, ale bol nastavený zle. Bol nastavený tak, že štát kupoval mačku vo vreci, ale politici vtedajší s obľubou porovnávali túto mačku vo vreci s projektom podľa červeného FIDIC-u, podľa ktorého sa mal úsek stavať. To znamená, výstavba žltým FIDIC-om, zhotoviteľ takouto výstavbou, zhotoviteľ urobil úplne nové projektové riešenie, ktoré je ťažko porovnateľné s tým, ktoré malo byť realizované červeným FIDIC-om. A takýmto novým žltým FIDIC-om a projektom podľa žltého FIDIC-u utrpela kvalita, narástli nároky na štátny rozpočet v rámci údržby a generálnych opráv a zhotoviteľ pripravil štátu neznáme technické riešenie s akcentom na stlačenie ceny, čo sa zase prejavilo a prejavuje alebo bude prejavovať v kvalite a viacnásobných údržbách a generálnych opravách.
Čiže prvá línia je tá, že žltým FIDIC-om bola vlastne diskriminácia celého tendra, pretože žltý FIDIC znamená to, ale ak ste chceli postupovať žltým FIDIC-om, mali ste hlbšie definovať parametre tejto stavby, čo sa nestalo, a preto každý z uchádzačov si urobil v podstate ľudovú tvorivosť tým, že technická norma to odo mňa nepýta, tak to nebudem realizovať, ale má to dopad na prevádzkové náklady na údržbu a na kvalitu stavby.
Pre porovnanie, kde bol zdeformovaný žltý FIDIC, lebo sám som si urobil, tú analýzu nikto neurobil. Doteraz sa tu len doslova tára o nezmysloch a porovnáva sa, ale nikto si neurobil porovnanie, ktoré som si ja v roku 2011 urobil, lebo samému mi nešlo do hlavy, že či sme až tak predražene stavali a kde to dospeje, a vtedy som na to poukazoval aj tu v Národnej rade, čo sa stane, a poukazoval som aj cez médiá, ale vtedy to bolo málo uverejňované a v podstate mi nikto neveril a, žiaľ, ten scenár sa napĺňa. Poukazoval som na to, že keď stlačíte tie ceny do nereálnych relácií, vtedy získame nižšiu kvalitu, väčšie nároky na štátny rozpočet pri údržbách a opravách a zároveň, keď už bude do kúta zahnaný vyšší dodávateľ, to je jedno, či Váhostav, alebo Doprastav, alebo hociktorý, tak, samozrejme, vždy to v tých zmluvných vzťahoch sa bude snažiť vytiahnuť od tých subdodávateľov, čo je veľmi nebezpečný úkaz, a že bude to spôsobovať celý reťazec krachujúcich malých subjektov, čo sa dnes deje.
Takže vrátim sa k žltému FIDIC-u, nemôžem teraz všetky parametre, lebo toho sú tri strany, ale napríklad v červenom FIDIC-u, to znamená, to, podľa čoho sa malo porovnávať a podľa čoho vyšla štátna expertíza 330 miliónov a podľa čoho predpokladaná hodnota zákazky NDS-ky bola, myslím, že 260 miliónov na úseku Dubná Skala – Turany a vysúťažená cena bola 137 miliónov, tak zdeformovalo sa technické riešenie v žltom FIDIC-u nasledovne, napríklad: Trativody v červenom FIDIC-u boli zapracované popri diaľnici. V žltom FIDIC-u ich uchádzač, doprojektoval to a vypustil ich, lebo norma ich od neho nepýta. Zhoršenie vodného režimu stavby. Geomreže. Osemmetrové svahy popri Váhu, kde bol v červenom FIDIC-u navrhnutý každý meter výstuž z toho svahu geomreží, aby sa nezosúval vplyvom podmývania, prípadného podmývania Váhom. Geomreže boli vypustené, pretože norma ich nepýta. Červený FIDIC stabilizoval ten svah tak, aby sa nezosunul najbližších 30 – 40 rokov, ale zhoršenie vodného režimu tejto stavby je evidentné. Ja som sa aj pýtal: Prečo ste vypustili tie geomreže? Pretože nás tlačili do takejto nízkej ceny. No, ale... (reakcia z pléna), hneď to vysvetlím. Ale záruka? Ako chceš poskytnúť záruku? No, my sa modlíme, aby 4 – 5 rokov, kým je záruka, aby neboli také povodne, ktoré nám to podmyjú a potom už to bude platiť štát.
Ďalšie. Pruh pre pomalé vozidlá. 600-metrový pruh pre pomalé vozidlá bol naprojektovaný v červenom FIDIC-u, ale v žltom FIDIC-u víťazný uchádzač tento pruh pre pomalé vozidlá vypustil. To znamená, že stúpanie viac ako 2 %, zníženie rýchlosti pomalých vozidiel, zníženie priepustnosti úseku. Takže to sú tie rozdiely v tých parametroch. Môžem ešte ďalej hovoriť, ale asi stačí k tým parametrom.
Ďalšie veci boli v cene. Zas len poviem pár ukazovateľov. Tiež som robil určité roky a nie dva roky v stavebníctve, takže sa trošku vyznám do toho aj do cenovej politiky v stavebníctve. V cenových náležitostiach to bolo takto. Vybral som si ja, keďže som staval tak predražene, rozhodujúce položky z toho rozpočtu. Rozpočet diaľnice má do dvetisíc položiek, čiže nechcem tu teraz prezentovať všetkých dvetisíc položiek, ale jednoducho tie rozhodujúce, ktoré sú napríklad betón. Betónu je na každej diaľnici veľa. Meter kubický betónu bol ocenený vo víťaznej ponuke uchádzača na 28 eur za meter kubický. Na trhu v tom čase oscilovala cena za meter kubický betónu okolo 50 eur. Ja som sa pýtal aj vtedy víťazného uchádzača, lebo mi to nešlo do hlavy, ako si mohol toto oceniť, keď vieš, že za toto to nevieš dodať? Ja som sa pýtal aj kamarátov, ktorých mám v betonárkach. Vieš ty dodať meter kubický betónu za 27 eur, v tom čase? Ho, ho, keď takého nájdeš, tak mi ho pošli a ja od neho zoberiem 100-tisíc metrov kubických ročne a ešte na tom zarobím, lebo na trhu je cena 50 eur. Neviem, prečo to tam dali, ale poviem za chvíľu. Betonárska oceľ. Ďalšia rozhodujúca položka pri výstavbe diaľnic. Tona betonárskej ocele bola ocenená okolo 600 eur za tonu betonárskej ocele v priemere. Samozrejme, každá, je tam 6 druhov betonárskych ocelí, hrebienková a tak ďalej, to nejdem do takých technikálií vojsť, ale v tom čase bola tona betonárskej ocele 1 300 eur za tonu. Tak zase som sa pýtal, ako si takúto cenu mohol dať? No uvidíme, však...
Čiže toto je určitý diletantizmus, a preto to nazývame kultúrou podvodu, že takéto prostredie ste vytvorili. Pretože štát nemá vytvoriť takéto deformované prostredie bez toho, čo sa potom následne stane. Štát má byť aj zodpovedný a toto vám vytýkame, že toto sa vtedy udialo.
Ako ste donútili tie firmy? Na toto som sa tiež pýtal. Povedali mi jednoznačne, nikdy by som takúto ponuku nedal, ale jednoducho vysokí predstavitelia, ktorí sa volali pán Figeľ a pán Kolník, si ma zavolali a povedali mi, ak bude cena za úsek Dubná Skala – Turany okolo 150 miliónov plus 10 %, plus-mínus 15 %, vtedy môžete ísť ďalej. Ak ale takéto ceny nebudú, zrušíme súťaž. Čo je v moci, lebo tam sa ozaj nedá povedať, že takéto položky takto oceň, ale toto bolo v moci vtedajšieho rezortu dopravy. Jednoducho zrušíme súťaž a nebudete mať robotu. Preto sa oni snažili, preto zápasili s existenčnými problémami, a preto toto prostredie vytvorili. Samozrejme, ich neospravedlňujem, lebo je nebezpečné a nehorázne a zlé, že zakontrahujú subdodávateľov a subdodávateľov neplatia a dovolia krach tých subdodávateľov, ale prvotná príčina a štart tohto je na pleciach exministra Figeľa.
A ešte jedno poviem: premiérka Radičová alebo expremiérka Radičová, ktorú ste tu spomínali, s tým absolútne nič nemala. Ona o tom vôbec nevedela. Takže pozor, neklaďme do toho Radičovú, pretože naozaj toto bolo zapríčinené odtiaľ, kde som pred chvíľou povedal. Preto to nazývame kultúrou podvodu.
Ešte jedno spomeniem, že nielen živnostníci, nielen kvalita stavieb týmto bude trpieť, nielenže budú drahšie prevádzkové náklady, ale okradli sme sa aj o eurofondy takýmto postupom. Zjednodušene tak, že 137-miliónová stavba má cirka 70 % z eurofondov. Ale reálna cena 200-miliónová by mala 70 % a tá suma by predstavovala niečo úplne iné. Čiže vytvorili ste také prostredie, že menej čerpáme eurofondy, musíme to teraz nahrádzať v strese inými projektami a spôsobilo to reťazec, na ktorý som upozorňoval v roku 2011, ktorý sám neviem, kde sa dostane.
Na záver poviem len pár slov k zákonu a bližšie k tomu povie kolega Borec, minister spravodlivosti, ale rešpektujem to, že naozaj sme mali sa týmto problémom vážnejšie zaoberať pred rokom, keď boli tie prvé avíza, ale aj keď sme sa tým nezaoberali, máme snahu to doriešiť teraz tým, čo sme postavili na stôl. Ak je niečo zmysluplnejšie, samozrejme, budeme radi to riešiť. Nevieme z dnešného stupňa pohľadu a poznania vymyslieť niečo, čo je lepšie, také, aby aj zachránilo určitý život v stavebníctve, lebo to sa nejedná len o Váhostav, lebo tento reťazec sa nám bude reťaziť aj v iných stavbách, to neskončí ešte tak jednoducho. Takže toto je to najlepšie a najvhodnejšie, čo sme vedeli dať na stôl. Ak budú zmysluplné návrhy, radi sa s nimi stotožníme, ale nie nereálne ako z dielne KDH vyšlo, myslím, že pred trištvrte rokom, zmeniť úhrady priamo subdodávateľov. Ako to chcete vyriešiť? To vôbec sa nedá retroaktívne urobiť. Ako to chcete urobiť? Je to citlivé tiež z hľadiska záruk. Kto prevezme záruku? Kto prevezme prácu? Čiže je to na dlhšiu diskusiu, ale vnímam to ako pokrytecké minimálne z úrovne KDH v tom, že vy ste ten problém spôsobili. Teraz ho riešite nerealizovateľne alebo vtedy ste ho riešili nerealizovateľnými legislatívnymi zmenami a teraz ešte aj kritizujete to, čo dávame na stôl.
Čiže skúsme sa pobaviť o tom, že hľadajme zmysluplnejšie riešenie, tak aby sme zachránili život týchto podnikateľských subjektov, pretože mne osobne to veľmi vadí. Napríklad v eurofondoch máme nie 10 miliónov, ale rádove 30-krát viac na to, aby sme zachránili alebo udržali dlhšiu životnosť malých a stredných podnikov. Ideme robiť okolo toho nové projekty a na druhej strane pripustíme, že takto nám krachujú desiatky malých a stredných podnikov. Toto je nezmysel, ktorý nemôžme dopustiť. My musíme sa tým hlbšie zaoberať, musíme nájsť teraz nejaké okamžité riešenie, ktoré túto situáciu zastabilizuje a, samozrejme, koncepčne sa potom pozerať ďalej.
A doporučím, viacej sa počúvajme, pretože naozaj tento problém bol spôsobený najmä tým, že takéto nereálne ceny, ktoré boli realizované, ku ktorým boli donútené tieto stavebné firmy. Tak ako som povedal, nemusel, ale nebudeš robiť nič, zajtra krachuješ. Takže toto sú tie nebezpečné veci, ktoré nazývame kultúrou podvodu, a je to pokrytectvo z vašej strany, že nám to dávate za vinu, keď ste to spôsobili vy. Ten štart a ten prvotný podnet bol od vás v tom, že ste sa chceli prezentovať, ako lacno staviate za nereálne hodnoty a nereálne ceny. Toto jednoducho ešte neskončilo a ťažko sa tieto stavby budú dokončovať. A ak sa dokončia, tak len vtedy, že bude nižšia kvalita, nižšie parametre, to je jednoznačne preukázateľné, a sám neviem, kde sa to vôbec dostane.
A tiež to hodnotím ako nehoráznosť, že v rámci reštrukturalizácie niekto za 15 eur si kúpi 100 eur, to je nezmysel. Dnes si kúpi za 40 eur 100 eur, samozrejme, môže byť polemika, či je to dobrá cena, ale priemerná výťažnosť v reštrukturalizáciách je na Slovensku, to povie pán minister, myslím, že okolo 25 percent. Čiže snažili sme sa tam dať takú hladinu, ktorú ešte budeme vedieť zachrániť a s ktorou dúfame, že prežijú títo malí a strední podnikatelia tak, aby ich život na Slovensku aj podnikateľský život na Slovensku, ktorý nie je jednoduchý, ale aby sa udržal a pokračoval ďalej.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.4.2015 o 16:55 hod.

Ing.

Ľubomír Vážny

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:11

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán podpredseda, niečo ste možno predsa len nespomenuli. Za vašej vlády vysúťažil Váhostav cez PPP 9 miliárd eur na diaľnicu Martin – Prešov. Nafúkol sa, kúpil techniku, kúpil stroje, zobral ľudí a potom sa zistilo následne, že vaša vláda schvaľovala projekt PPP diaľnice, ako viete, na základe sfalšovaných, vaším ministerstvom, žiaľ, sfalšovaných podkladov. To bolo dokázané v trestnom konaní. Sfalšované boli. Váhostav asi nechcel zoštíhliť, lebo mal veľkú zákazku z minulosti za vašej vlády, tak sa rozhodol, že za každú cenu musí diaľnice stavať aj za podseknuté ceny.
Ale chcem povedať ešte vec, že ste stále sa nevyjadrili k tomu, že v účtovnej závierke Váhostavu prevyšujú aktíva Váhostavu všetky záväzky. Ako je možné, že Váhostav navrhuje 15 % nezabezpečeným veriteľom, a síce sa koná vo veci po mediálnom tlaku, čo tiež sa mi nezdá, že je správne, trestné oznámenia boli podávané už v minulom roku v lete živnostníkmi, ale žiadne, žiadne invazívne úkony trestného konania sa nedejú. Žiadne zabezpečovacie úkony, nič sa v princípe nedeje.
A druhá vec, tu poslanci nadšene, no nadšene asi nie, povinne tlieskajú. Pán Široký má impérium, len z Dôvery vytiahol s Pentou 450 miliónov eur na Cyprus, fifty-fifty. Tam už potlesk asi nie je. Prečo, ak má problém s likvidovosťou svojich aktív vo Váhostave, nepomôže cez svoje ďalšie impérium v zdravotníctve, ktoré mu bolo prihodené tiež za vašej vlády? Čiže ešte sa vraciam k tomu stále, to, čo robí Váhostav, je podvod.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.4.2015 o 17:11 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:13

Gábor Gál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pani podpredsedníčka.
Tak traja mušketieri zo SMER-u tu zostali ako poslanci a ešte dvaja členovia vlády; traja členovia vlády, no tak vidím, že ako záleží tejto vláde a SMER-u a sociálnym istotám vláde, ktorú zastupuje zlepenec oligarchov, na tom, aby tí malí a strední podnikatelia, živnostníci nestratili svoje pohľadávky. Tak prosím pekne, to je také krásne, že o aký záujem ide zo strany SMER-u.
Pán podpredseda vlády, nechápem vaše vystúpenie, keďže máme bod programu skrátené legislatívne konanie k návrhu, ktorý predložil pán minister spravodlivosti. Toto bolo troška o inom. V jednej vete ste sa toho fakt, fakt dotkli, keď ste povedali, že hľadajme zmysluplnejšie riešenia. Hľadajme, lebo toto nie je zmysluplné, čo predložila vláda, to nie je zmysluplné. Potom to vo svojom vystúpení poviem.
Jedine, čo by som vám chcel ale vysvetliť, je to, že prečo Váhostav podpísal tú nevýhodnú zmluvu. Jednak, že podpísal, vedeli, čo podpísali, oni mali vedieť, či idú do podvodu, alebo nejdú do podvodu, že podvádzajú svojich obchodných partnerov, že ich nevyplatia. Ale mám skúsenosti a celé Slovensko má dostatočné skúsenosti s tou snehovou guľou, ktorú tlačia niektoré spoločnosti pred sebou, a to je to, aby som mal nejaký obrat. Nevadí, že nemám zisk, mám obrat. A mám schránkové firmy, ktoré nastrčím, vlastné, ktoré nastrčím do svojho účtovníctva a tunelujem vlastnú spoločnosť. Mám obrat, mám tam nejaké financie a neustále, mesiac čo mesiac vyplácam týmto svojim tuneláckym schránkovým firmám z toho obratu, a nie zo zisku... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.4.2015 o 17:13 hod.

Mgr.

Gábor Gál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:15

Eugen Jurzyca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán podpredseda vlády, hovoríte, že výber najnižšej ceny vo verejnom obstarávaní je vytváranie kultúry podvodu, a tak sa chcem opýtať, že aká je alternatíva k tomu, aká je alternatíva? Výber vyššej ceny? Pred pár dňami premiér Robert Fico v televízii povedal, že by to možno bolo škrtnutie najnižšej a najvyššej ceny vo verejnom obstarávaní. Tak chcem upozorniť, že podľa analýzy Transparency Internacional v roku 2014 klesol oproti roku 2013 priemerný počet ponúk v tendri na Slovensku na 2,6. Máme 2,6 účastníka v jednom tendri. Ak škrtnete najvyššiu a najnižšiu ponuku, tak to bude dosť veľký problém, to sa vytvorí čudná situácia a ja si myslím, že to bude situácia, kde sa vytvorí kultúra podvodu. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.4.2015 o 17:15 hod.

Ing.

Eugen Jurzyca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:17

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Som aj rád, že sa chytá nový autorský novotvar kolegu Lipšica – "zlepenec oligarchov", to bude pozitívum tejto schôdze, keď sa nám to bude fixovať mentálne a budeme ho používať.
K tomu, čo povedal pán kolega, mrzí ma, a ja som sa včera toho bál, dokonca aj na statuse sa vyplakal, že bojím sa, že bude potlesk. A bol. Prosím vás, nevieme to aspoň zvládnuť bez toho potlesku, teda toho hnusného potlesku, že tlieskate niečomu tak brutálnemu ako tomu, že dlhy, ktoré narobil váš chránenec, zaplatí štát? Proste neviete sa aspoň zdržať, že to zvládnete bez toho?
Viete, pán Borec neprišiel so sprísnením zákona o preukázaní majetku, neprišiel s cizelovaním ustanovení o prepadnutí majetku, o zhabaní majetku, neprišiel s cizelovaním nejakých ustanovení, ktoré by dali jasný odkaz niekomu. Vy ste neprišli s návrhom, ja by som vám poradil, ja som vám radil dva mesiace dozadu. Keby ste povedali, že prijmete zákon o reštrukturalizácii tak, že firma, ktorá ňou prešla a uspokojila dajme tomu menej ako 50 %, nielenže nebude môcť sa zúčastňovať ďalších, ale aj existujúce, musíme sa radiť s právnikmi, či to je, ale aj existujúce, bude musieť sa ich vzdať, tak ja vám poviem, viete, skade by vám chodili peniaze do Váhostavu? To je jedno skade, to by chodilo z celého sveta, by to prišlo, hej, len kvôli tomu, aby bolo z čoho zaplatiť tým ľuďom. Ale vy ste to neurobili, vy ste to neurobili, vy s kamennou tvárou sa tu jeden, druhý, tretí postavíte a poviete, že idete chrániť, ale vy idete zaplatiť dlhy Širokého z peňazí štátu, z peňazí daňových poplatníkov, to je celé. That´s all.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.4.2015 o 17:17 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:18

Zsolt Simon
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán podpredseda vlády, musím povedať, tak ako aj kolega Gál spomenul, nevyjadrili ste sa vôbec k tomu, prečo to skrátené konanie. Pre mňa je nepochopiteľné, keď niečo má vstúpiť do platnosti koncom tohto roku, prečo sa musíme náhliť a musí to byť teraz hneď schválené.
Ale k meritu. Viete, skade nabral Široký a Váhostav odvahu ísť aj pod cenu z prvej Ficovej vlády? Skúsenosti z opravy Bratislavského hradu. Však oproti pôvodnej zákazke dostal takmer 100 % navýšené. Predsa Široký a jeho ľudia sú zodpovední za to, akú cenovú ponuku dali do konania, a majú za to niesť plnú zodpovednosť, majú za to niesť plnú zodpovednosť. Prečo súdy nežiadajú vykonať forézny audit spoločnosti Váhostav a pozrieť sa, kde sa uliali peniaze? Ale dáme tam mladú správkyňu, ktorá určite bude dozerať na to, že malí veritelia majú dostať peniaze tak, ako majú dostať, a vy tu ešte budete chrániť celou vládou Širokého a Váhostav. A majú to zaplatiť, má to zaplatiť každý jeden občan, pretože nech to bude z čohokoľvek, teda z bánk, na to sa poskladáme my všetci. Rovno by ste mohli zaviesť, že zaveďte radšej daň pre Širokého, každý máme prispieť preto, lebo vy si to prajete, lebo je to váš chránenec.
Jednoducho Široký dostával zákazky, tie fotky svedčia o tom, aké máte blízke vzťahy so Širokým, celý SMER a celé jeho vedenie, a dnes Robert Fico sa tu bojí a nepríde sem si vypočuť od opozície a ani poslanci SMER-u si to neprídu vypočuť, to, čo... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.4.2015 o 17:18 hod.

Ing.

Zsolt Simon

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video