4. schôdza

24.7.2012 - 2.8.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

24.7.2012 o 14:36 hod.

Mgr. MEconSc.

Martin Fedor

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:21

Peter Šuca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. Vážený pán poslanec Galko, mňa zaujala tá časť vášho príspevku, keď ste tam rozprávali o vyššej kontrole Vojenského spravodajstva. No, viete, z vašich úst rozprávať o kontrole Vojenského spravodajstva je veľmi zaujímavé. V prípade, že sa na post ministra obrany Slovenskej republiky dostane James Bond v slovenskom obleku bez kravaty, ktorý je presvedčený, že predstavuje etalón neomylnosti, spravodlivosti, a v jeho osobe sa skoncentrovala veškerá múdrosť, bohorovnosť a neomylnosť, tak potom sa deje na Vojenskom spravodajstve to, čo sa dialo za vašej éry. Už raz som vám povedal, že ste dostali Vojenské spravodajstvo do doby kamennej a veľmi ste poškodili ľuďom, ktorí svoju robotu vykonali v zmysle zákonov Slovenskej republiky.
Teraz niekoľko konkrétnych faktov a bodov, čo sa stane, keď sa zlúči Vojenské obranné spravodajstvo a Vojenská spravodajská služba pozitívne. Zabezpečí to vyššiu efektivitu spravodajskej činnosti vytvorením centralizovaného automatického prvku alebo logistického centra, ktorý využije informačné výstupy z rozviednych a kontrarozviednych súčastí ako informácií z otvorených a ďalších dostupných zdrojov, dokáže lepšie zhodnotiť bezpečnostnú situáciu a identifikovať hrozby. Ďalšie pozitívum, efektívnejšie zdieľanie informácií, lepšie využívanie špeciálnych prostriedkov potrebných pre spravodajskú činnosť, zefektívnenie plánovacieho procesu, jednotné riadenie spravodajskej činnosti, prispeje k jednotnej a dôslednej koordinácii činnosti Vojenského spravodajstva. Čiže toto sú konkrétne fakty, čo sa stane, keď sa zlúči Vojenské obranné spravodajstvo s Vojenskou spravodajskou službou. A toto má za následok pozitívny efekt a dopad na štátny rozpočet a na úsporu finančných prostriedkov... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

24.7.2012 o 14:21 hod.

PaedDr.

Peter Šuca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:36

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
V podstate na pána poslanca Bašku netreba reagovať.
Pán poslanec Šuca, ja by som naozaj odporúčal, aby ste sa venovali v tých faktických pripomienkach tomu, čo sa hovorí, a nie tomu, kto to hovorí, pretože keby sme chceli naskočiť na spoločnú nôtu, to vy mi poviete, že ja som nastúpil bez kravaty a vy ju máte krásku červenú, komunistickú, boľševickú... (Reakcia z pléna.) No, viete, myslím si, že je to zbytočné, neskáčte mi do reči, ja som vám neskákal do reči, to vás nectí. Dobre ďakujem. Čiže ale ja nechcem sa k tomuto znížiť, takže som to prvý a posledný raz povedal. Ešte raz vám zopakujem: Ktorý paragraf v tom zákone zaručí to, čo ste povedali? Ja to nebudem opakovať, lebo to bola znôžka fráz. Ja neviem, či vám to niekto poslal alebo ste to mali dopredu napísané. Ja som kritizoval tú časť, kde boli zrušené dve pozície dvoch riaditeľov a nahradená jednou. Toto predsa nemôže zabezpečiť to, čo ste povedali, nejaké centralizované obstarávanie a nejaké logistické úspory a ja neviem čo všetko. Jednoducho, dámy a páni, z tohto sa nevykrútite. Pán minister sa z toho nevykrúti, pretože natrel suchý chlieb s masťou a cibuľou a teraz sa nás snaží presvedčiť, že nám dáva nejaký novo upečený chlieb s kaviárom. A tak to proste jednoducho nie je. Ja sa mu v podstate ani moc nečudujem, pretože on má taký veľký vzor. Ja si pamätám, že pred niekoľkými dňami váš predseda, premiér povedal, že len 12 % ľudí sa dotknú vaše reštrikčné opatrenia. No ďakujem pekne. Ja vám garantujem, že keď tie veci zavediete, tak keď stretnem na ulici 100 ľudí, tak deväťdesiatich ôsmich sa tie opatrenia dotknú, to šklbanie, ktoré pripravujete, a tých dvoch sa nedotknú preto, lebo to budú buď politici strany SMER, alebo vaši mecenáši. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.7.2012 o 14:36 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:36

Martin Fedor
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážený pán minister, panie poslankyne, páni poslanci, na úvod môžem vyjadriť obdiv vláde a pánovi ministrovi za to, čo sa im už v súvislosti s týmto návrhom zákona podarilo. Za posledný mesiac som si totiž všimol niekoľko príspevkov v správach, kde sa im podarilo vyvolať dojem, že ide o racionálne a úsporné opatrenie. Spojíme dve spravodajské služby do jednej a ušetríme verejné zdroje. Prečo by verejnosť neocenila, ak vláda v čase krízy navrhuje efektívne riešenia? Klobúk dole.
Bohužiaľ, niekto si asi neprečítal dôvodovú správu k návrhu tohto zákona, ktorý je v parlamente. V tejto správe sa totiž uvádza, že návrh zákona nemá vplyv na verejné financie, že štát neušetrí ani cent. Aj keď pán minister v úvodnom slove hovoril o nejakých 19 percentách úspor pri zlúčení Vojenského spravodajstva do jednej organizácie, nevidíme ani v dôvodovej správe ani v paragrafovom znení tohto návrhu zákona, prečo by tomu tak malo byť. Ibaže tým padá hlavný argument v prospech tohto zákona. A nejaký iný dôvod vláda dosiaľ neuviedla.
Osobne som dlhodobý zástanca spojenia dvoch vojenských spravodajských služieb do jednej. Mal by som byť teda spokojný, že sa táto myšlienka nakoniec presadila, že rokujeme o takomto návrhu zákona.
Verejne som ocenil, keď súčasná vláda avizovala reformy v oblasti tohto spravodajstva vo svojom programovom vyhlásení, pretože spravodajské služby reformy potrebujú, pretože si myslím, že veci nemôžu fungovať tak, ako fungovali doteraz. Týmto vás môžem aj ubezpečiť, že to nie sú politické dôvody, prečo tento návrh zákona nemôžem podporiť. Nemôžem ho podporiť preto, lebo nerieši nič z toho, čo by sme riešiť mali. Toto je iba narýchlo uvarená jednoduchá zmena, ktorá navyše prichádza v zlom čase, preto v zlom čase, lebo predbieha skutočnú, ak vôbec pripravovanú reformu spravodajských služieb. Vláda ju síce sľubuje, ale zatiaľ ešte sama nevie, ako bude vyzerať.
Tento návrh zákona nič podstatné nerieši. Je aj celkom dobre možné, že daňových poplatníkov vyjde spojenie vojenských služieb do jednej takýmto spôsobom ešte drahšie.
Keď som takto pripravený návrh zákona v predchádzajúcich týždňoch kritizoval, zo strany predstaviteľov vlády vždy prišla rovnaká odpoveď. A tá znela, že problém bude riešiť nový komplexný návrh zákona o spravodajských službách. No dobre, len potom sa pýtam: Dnes ideme robiť organizačnú zmenu bez toho, aby sme vedeli, aké skutočné úlohy a kompetencie pripadnú Vojenskému spravodajstvu po prijatí nového zákona o spravodajských službách? Štruktúra organizácie by mala predsa podporovať plnenie úloh. Tu to skôr vyzerá, že si povieme na začiatku, ako má vyzerať organizácia, a potom budeme vymýšľať, čo má vlastne robiť. Ako to vlastne je? Keď prijmeme tento zákon o zlúčení Vojenského spravodajstva, plánujú sa v ňom organizačné zmeny? A keď vláda o nejaký čas predloží komplexný zákon o spravodajských službách, zase budú robiť zmeny? Alebo to môže byť tak, že zákon ktorý dnes prerokujeme, v skutočnosti žiadne organizačné zmeny nepredpokladá, teda okrem jedinej zmeny, teda, že namiesto dvoch doterajších riaditeľov, vojenskej rozviedky a vojenskej kontrarozviedky, vznikne pozícia tretieho riaditeľa, zjednoteného Vojenského spravodajstva. A je možné, že pod ním ostanú jeden riaditeľ pre rozviednu činnosť, jeden riaditeľ pre kontrarozviednu činnosť. Alebo to hádam znamená, že vláda už dnes v predstihu vie, že v komplexnom zákone o spravodajských službách v skutočnosti nedôjde k žiadnym obsahovým a kompetenčným reformám spravodajských služieb oproti súčasnosti. Takže Vojenské spravodajstvo bude fungovať ako doteraz, akurát pod jedným riaditeľom. Naozaj neviem, aký a ktorý z týchto variantov je pravdepodobnejší. Myslím si, že všetky tieto otázky ukazujú, že tento návrh netreba podporiť už len z toho dôvodu, že je zbytočný a aby sme požiadali vládu, aby svoj návrh na zlúčenie Vojenského spravodajstva uplatnila až v komplexnom zákone o spravodajských službách.
Kolegyne, kolegovia, pán minister, som presvedčený, že Slovensko musí mať funkčné spravodajské služby ktoré by zodpovedali skutočným potrebám. Preto spravodajské služby potrebujú reformy, aby to boli služby dobre vyzbrojené do novej doby vhodnými kompetenciami a vhodnými nástrojmi. Myslím si, že je zhoda, že potrebujeme aktualizovať a spresniť úlohy tak, aby sa neprekrývali. Často totiž vynakladáme zdroje na to, aby sa úlohy plnili na dvakrát. A potom tieto zdroje nestačia na to, aby si spravodajské služby mohli plniť svoje úlohy poriadne. Jednofarebná vláda by mala mať oveľa väčšie ambície aj v tejto oblasti, urobiť zo spravodajských služieb funkčné, vysoko efektívne organizácie, ktoré budú oporou bezpečnosti tohto štátu. Na to potrebujú, samozrejme, zdroje, ale aj jasnú deľbu úloh, legislatívou upravené úlohy a nástroje, ktoré na plnenie týchto úloh potrebujú, aby nedochádzalo k pochybnostiam o ich prípadnom zneužívaní, a to hlavne v podmienkach vlády jednej strany, teda aj úpravy ich dôkladnej kontroly.
V prípade Vojenského spravodajstva sa domnievam, že by sme mali sa vrátiť k podstate, definovať, spresniť, zúžiť jeho úlohy na spravodajskú ochranu ozbrojených síl doma i v zahraničí. Vojenské spravodajstvo sa nemusí zaoberať rovnakými úlohami ako Slovenská informačná služba. Verím, že tieto zmeny by znamenali menší politický vplyv na činnosť Vojenského spravodajstva a zároveň aj efektívnejšie ich pôsobenie v prospech toho, čo Slovensko naozaj potrebuje.
Som si vedomý, čo sa môže ozvať po tomto mojom príspevku zo strany predkladateľa, pána ministra, prečo sme tieto zmeny neurobili, keď sme boli pri vláde. Pokúsim sa predbehnúť také námietky. Ja v tejto chvíli nevyčítam súčasnej vláde, že sa tieto zmeny zaviazala predložiť a ich dosiaľ nepredložila, naopak, vítam, že sa v programovom vyhlásení zaviazala reformovať spravodajské služby. V minulosti na to chýbala politická vôľa, presnejšie povedané, schopnosť dohody v koaličných vládach, jednofarebná vláda má ľahšiu politickú pozíciu.
A ako opozičný poslanec určite podporím také reformy, ktoré budú rozumné, ale nemôžem súhlasiť s návrhom, o ktorom dnes rokujeme, z dôvodov, ktoré som už uviedol, lebo týmto zákonom umožníme spustiť vo Vojenskom spravodajstve organizačné zmeny, o ktorých nevieme, ako by mali byť také, aby boli efektívne a optimálne. Nemôžeme to vedieť, lebo nevieme, aké bude mať úlohy Vojenské spravodajstvo zadefinované podľa toho komplexného zákona ktorý sa vláda hotuje predložiť niekedy na jeseň tohto roku, alebo týmto zákonom nespúšťame jednoducho nič. Ale potom to nemá vôbec žiaden zmysel, aby sme o ňom diskutovali a aby sme ho pustili do druhého čítania, pretože lacné P. R. nemusí byť vždy najlacnejšie, najmä nie vtedy, keď ide na úkor spravodajských služieb. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.7.2012 o 14:36 hod.

Mgr. MEconSc.

Martin Fedor

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:36

Jaroslav Baška
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predseda. Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte aj mne vyjadriť sa k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon o Vojenskom spravodajstve.
Ja si myslím, že je to dobrý návrh zákona, a moji predrečníci, ktorí tu vystúpili z opozície, hovorili o konkrétnych veciach. Áno, je to technická novela, technická novela zákona, ktorá vlastne zlučuje dve vojenské spravodajské služby, kontrarozviedku a rozviedku pod jedno vedenie Vojenského spravodajstva. Mohli sme nenavrhnúť alebo vláda nemusela navrhnúť tento zákon a mohlo to byť riešené komplexne v tom jednom zákone o spravodajských službách. Ale myslím si, že tento postup, ktorý je teraz volený, je oveľa lepší. A toto je vlastne prvým krokom k zmenám, ktoré budú nielen vo Vojenskom spravodajstve, ale aj v Slovenskej informačnej službe. Toto je prvý krok, vlastne technické riešenie, ktoré mení to, že Vojenské spravodajstvo bude pod jedným vedením od 1. januára. A zároveň sa pripravuje, ako tu už bolo viackrát spomínané, zákon o spravodajských službách, moderný, nový zákon, ktorý reflektuje na všetky tie zmeny, na nové hrozby, ktoré sú vo svete aj tu na Slovensku, na ktoré by mala spravodajská komunita reagovať.
Možno spomeniem len jednu vec. Možno aj v tom novom zákone, ktorý sa pripravuje, možno zaviesť aj takú jednu časť, ktorá sa týka aj tzv. whistle blowingu. Keď je napríklad problém alebo sú nejaké nekalé veci v spravodajských službách, možno zadefinovať, akým spôsobom by sa mali tieto informácie dostať na verejnosť, a nie nejakým spôsobom sa len odvolávať, ako to bolo doteraz, na únik utajovaných skutočností, ale nejakým spôsobom riešiť aj toto. Možno to bude jedna zo zaujímavých vecí, ktorú by možno mal nejakým spôsobom riešiť nový zákon o spravodajských službách. Určite vám garantujeme, že ten nový zákon príde, je to aj v programovom vyhlásení vlády a bude komplexne riešená celá spravodajská komunita v Slovenskej republike.
Je do pléna predložená ešte jedna novela zákona. Tá sa týka vlastne zákona o ochrane pred odposluchmi, ktorú predkladajú naši opoziční kolegovia. Chcem povedať, že keď sa bude prijímať nový zákon o spravodajských službách, kde budú teda zadefinované aj tie nové veci, ktoré musia spravodajské služby plniť, tak určite bude riešená v tomto zákone aj ich kontrola a navyše budeme riešiť aj nové metódy, nové postupy pri kontrole pred nezákonnými odposluchmi.
Ja si myslím, že teda celý ten proces legislatívny, ktorý tu je takto nastavený do viacerých krokov, je veľmi dobrý a začína sa vlastne touto technickou novelou spájania vojenskej rozviedky a vojenskej kontrarozviedky. Bude nasledovať nový zákon o spravodajských službách. A paralelne s týmto novým zákonom, čiže keďže tam budú aj určite nejaké nové kompetencie, bude aj nová ochrana pred odpočúvaním, nové spôsoby ochrany pred odpočúvaním a aj nové kompetencie a, samozrejme, aj kontrola týchto spravodajských služieb, či už je to Slovenská informačná služba alebo zlúčené Vojenské spravodajstvo. Toľko z mojej strany. Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.7.2012 o 14:36 hod.

Ing.

Jaroslav Baška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:52

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán poslanec Baška, zopakujem to ešte jedenkrát, aby to bolo jasné, lebo neviem, či ste ma nepočúvali, nikto nespochybnil to, že je to technická novela zákona, nikto nespochybnil to, že je ten dobrý úmysel, že nahrádzate staré pojmy novými pojmami, aj tá časť, kde definujete možnosť pracovníkov v štátnozamestnaneckom pomere podieľať sa na činnosti Vojenského spravodajstva. To je to nové, ale jednoducho ste boli prichytený pri tom, ako ste si chceli spraviť lacné P. R. z niečoho, kde sa to absolútne nehodí. Proste ja neviem, či to bolo tak, že pán minister tlačil na legislatívcov na spravodajstve, aby konečne začali robiť na tom zákone o zlučovaní, a oni mu toto podstrčili do ruky a dali tam jeden paragraf, kde sa rušia dve pozície riaditeľov a nahradzujú sa jednou pozíciou pre obidve služby. Ale to predsa nie je žiadne zlučovanie. Však to zdravý sedliacky rozum, s prepáčením, musí pochopiť, že nemôžem zlučovať dve inštitúcie tak, že zruším jedného riaditeľa, druhého riaditeľa a prehlásim, že jeden z nich alebo nejaký nový je riaditeľom toho všetkého. Ja som takéto niečo ešte nevidel. Tak si to treba normálne prijať. Tuto kolega Poliačik mi hovoril, že mám dať procedurálny návrh na to, aby ste to stiahli. Ale však ukážte novú politickú kultúru, stiahnite to, priznajte si to alebo to potom zmeňte v druhom čítaní, vyhoďte odtiaľ tento paragraf a všetci vám za to zahlasujeme. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

24.7.2012 o 14:52 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:52

Jaroslav Baška
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. V krátkosti, pokiaľ ja mám informácie, pán poslanec Galko, vy ste mali tiež pripravené zlučovanie vojenských spravodajských služieb. Neviem, v akom stave ste to mali. Čiže ja nevidím v tom nič zlé, keď aj náš minister obrany už konkrétne predkladá aj do parlamentu, bolo to aj v medzirezortnom pripomienkovom konaní, zlúčenie týchto spravodajských služieb.
A ešte raz hovorím, neporovnávajme zlučovanie Vojenského spravodajstva a napríklad rozhlasu a televízie, pretože tu nemôžeme diskutovať o tom, aká nová štruktúra bude pri Vojenskom spravodajstve. Ja si myslím, že majú pripravené aj vojenské spravodajské služby, už predstavu, ako bude vyzerať po schválení tohto zákona po 1. januári 2013 organizačná štruktúra, jednotlivé kompetencie celého Vojenského spravodajstva. To je všetko.
Skryt prepis

24.7.2012 o 14:52 hod.

Ing.

Jaroslav Baška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:52

Martin Glváč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Len v krátkosti, lebo pán Baška veľa podstatného povedal. Počúval som vás, a nie odpočúval, pán Galko, veľmi pozorne. Ale keď vy hovoríte o populizme, tak toto bol megapopulizmus. Sám ste povedali, že viete o tom, že to je technická novela a dôvodom je šetrenie finančných prostriedkov. Vašej bývalej vláde nie je to asi veľmi po vôli a blízke, nakoľko ste to ukázali pri všelijakých nomináciách a zlatých padákoch ako hospodárite. Tak nám tých 19 % stojí za to. A tie prostriedky sa dajú využiť na úplne iné účely. Garantujem vám ale, že mi svoju novelu, ktorú sme si dali aj do programového vyhlásenia vlády o spravodajských službách, pripravíme a na rozdiel od vás a minulých vlád schválime. Nebudeme rozprávať o tom, čo máme v šuplíku a čo by bolo, keby bolo. Ďakujem.
Skryt prepis

24.7.2012 o 14:52 hod.

JUDr.

Martin Glváč

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:52

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne len v krátkosti. Pán minister, nerobte tú istú chybu, ktorú som povedal, ktorú urobil aj pán poslanec Šuca. Nevšímajte si, kto čo hovorí a nehovorí, ale všímajte si obsah. Vy ste vôbec nevyvrátili to, čo som vám povedal. To znamená, že tie vaše poznámky dve o tom odpočúvaní a o tých zlatých padákoch boli úplne nemiestne. Je to úplne zbytočné, pretože ja začnem teraz rozprávať, že ste 100 dní nič neurobili, len ste tam hľadali niečo, čo by ste mohli kdesi vyštúrať s nejakým poistením, a potom sa tu budeme navzájom prestreľovať.
Vaše vystúpenie veľmi krátke ma utvrdilo v tom, že, pán minister, teraz aj vy ste si vedomý toho, že vám podstrčili sprostosť. Proste jednoducho vám podstrčili niečo, kde napchali paragraf a povedali vám, že toto je zlučovanie spravodajských služieb a tým, že dvoch riaditeľov zrušíme a urobíme z toho jedného, tak už to máme za sebou. No tak sa vám to stalo, ja som tiež všeličo podpísal, keď som tam bol krátko, a tiež som potom nad tým možno rozmýšľal. Jednoducho si to treba uznať, treba to stiahnuť alebo vypustiť henten paragraf a ideme ďalej. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

24.7.2012 o 14:52 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:52

Martin Glváč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, kolegyne poslankyne, poslanci, Slovenská republika je platným členom medzinárodného spoločenstva a dôveryhodným partnerom Európskej únie i NATO.
Na poslednom samite NATO v Chicagu sa predsedovia vlád a hlavy štátov dohodli na začatí plánovacieho procesu novej operácie NATO, ktorá bude po skončení bojových činností medzinárodných jednotiek ISAF zameraná výhradne na výcvik, poradenstvo a podporu afganských bezpečnostných zložiek.
Výsledkom spoločnej ambície spojencov je aj navrhovaná transformácia vojenských príspevkov jednotlivých členských krajín, čo má vplyv aj na náš vojenský príspevok do operácií ISAF. Od septembra tohto roku preto navrhujeme vyslať do operácie jednotky, ktorých pôsobením práve tieto ciele naplníme. Novým prvkom je napríklad účasť štyroch slovenských príslušníkov vojenskej polície, ktorí spoločne s českými vojakmi začnú cvičiť afganské policajné jednotky.
Na výcviku obsluhy húfnic D-30, ktoré mala vo výzbroji aj naša armáda, sa už bude v tomto roku podieľať šesťčlenný poradný tým príslušníkov našich ozbrojených síl. Okrem úloh výcviku však posilníme aj počet ľudí pôsobiacich vo veliteľstve operácie a v prípade požiadavky veliteľa nasadíme aj jednotlivcov zo spojovacej jednotky NATO budovanej na území Slovenskej republiky.
Na to, aby bol náš príspevok k operácii skutočne kvalitný, je potrebné sústrediť sa na jeho kvalitnú prípravu a vybavenie. Preto tie jednotky, ktoré nám už z hľadiska rozvoja ozbrojených síl nič neprinášajú, budeme postupne z operácie sťahovať. Do konca roka 2012 svoje pôsobenie v operácii ISAF ukončí multifunkčná ženijná rota, ktorej tradičné úlohy v súčasnosti čoraz častejšie plnia súkromné kontraktorské firmy. Do konca roka plánujeme stiahnuť aj 53-člennú strážnu jednotku zo základne Tarin Kowt v provincii Uruzgan, kde pracovala spoločne s Austrálčanmi. Predkladaný materiál prekračuje hranice roka 2012. Do apríla 2013 navrhujeme ukončiť pôsobenie a stiahnuť z operačného priestoru ISAF aj 20 príslušníkov jednotky špeciálnych síl a do júna 2013 aj 165-člennú strážnu jednotku zo základne Kandahár.
Predpokladaná transformácia účasti ozbrojených síl Slovenskej republiky v operácii ISAF bude plne hradená z rozpočtovej kapitoly ministerstva obrany. Predpokladaný objem finančných prostriedkov, ktoré ušetríme, sa pohybuje okolo 5 mil. až 8 mil. eur.
Tento materiál bol schválený vládou Slovenskej republiky na jej 16. rokovaní 18. mája.
Vážený pán predsedajúci, poslankyne, poslanci, týmto si vás dovoľujem požiadať o vyslovenie súhlasu s predkladaným materiálom. Ďakujem.
Skryt prepis

24.7.2012 o 14:52 hod.

JUDr.

Martin Glváč

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:52

Rastislav Čepák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Vážený pán predsedajúci, páni ministri, dámy a páni, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu na ukončenie pôsobenia a vyslanie príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky do vojenskej operácie ISAF a na zmenu mandátu príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky v tejto vojenskej operácii (tlač 160) podáva Národnej rade Slovenskej republiky túto správu.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 146 z 18. júla 2012 pridelil návrh na ukončenie pôsobenia a vyslanie príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky do vojenskej operácie ISAF a na zmenu mandátu príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky v tejto vojenskej operácii (tlač 160) na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť prerokoval návrh na ukončenie pôsobenia a vyslanie príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky do vojenskej operácie ISAF a na zmenu mandátu príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky v tejto vojenskej operácii (tlač 160) v určenej lehote a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky podľa čl. 86 písm. k) Ústavy Slovenskej republiky a § 12 ods. 5 a 6 zákona č. 321/2002 Z. z. o ozbrojených silách Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov vysloviť súhlas s ukončením pôsobenia a vyslaním príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky do vojenskej operácie ISAF a so zmenou mandátu príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky v tejto vojenskej operácii.
Prílohou tejto správy je návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, skončil som.
Skryt prepis

24.7.2012 o 14:52 hod.

Bc.

Rastislav Čepák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video