51. schôdza

19.5.2015 - 21.5.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Zodpovedanie otázky

28.5.2015 o 14:32 hod.

prof. Ing. CSc.

Ľubomír Jahnátek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Zodpovedanie otázky 14:31

Juraj Draxler
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca. Pán poslanec, ešte raz dovoľte, aby som vás uistil, že si vážim ľudí, ktorí pracujú v Slovenskej akadémii vied, na danom návrhu zákona sme so Slovenskou akadémiou vied spolupracovali a budeme naďalej spolupracovať na tomto návrhu zákona podobne ako na ostatných dokumentoch tak, aby naozaj prostredie v Akadémii vied bolo pokojné a aby sme smerovali k tomu, že vedci skutočne budú predovšetkým sa venovať svojej práci a nebudú naďalej znepokojovaní možným budúcim vývojom.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

28.5.2015 o 14:31 hod.

Juraj Draxler

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:32

Ľubomír Jahnátek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za otázku, vážený pán poslanec. Orgány štátnej správy lesného hospodárstva a poľovníctva vykonávajú v rámci svojich kompetencií štátny dozor. Cieľom týchto štátnych dozorov je sledovať, zisťovať a kontrolovať, ako sa dodržiava zákon, napr. zákon o lesoch, zákon o poľovníctve a podobne, a osobitné predpisy, všeobecne záväzné právne predpisy vydané na ich vykonanie a rozhodnutia vydané na ich základe.
Cieľom štátnych dozorov nie je prioritne ukladať pokuty a sankcie, ale zistiť, či bol dodržaný zákon. V prípade zistenia nedostatkov orgány štátnej správy môžu v rámci výkon štátneho dozoru uložiť opatrenia a zakázať alebo obmedziť vykonávanie určitej činnosti, pričom uloženie opatrenia neznamená vždy aj uloženie sankcie. Sankcie sa ukladajú za porušenie zákona v samostatnom konaní. Výsledky a zistenia štátneho dozoru bývajú väčšinou podnetom na konanie o uložení sankcie, t. j. na konanie, v ktorom sa rozhoduje o priestupkoch a iných správnych deliktoch.
V roku 2013 orgány štátnej správy viedli v tejto veci celkovo 350 konaní a v roku 2014 vo veci uloženia sankcií viedli celkovo 300 konaní. V roku 2013 aj v roku 2014 bol porovnateľný rozsah počtu vykonaných štátnych dozorov orgánmi štátnej správy lesného hospodárstva a poľovníctva, a to v roku 2013 celkovo 1 409 štátnych dozorov a v roku 2014 celkovo 1 487 štátnych dozorov. V roku 2014 bolo 1 119 štátnych dozorov vykonaných pozemkovými a lesnými odbormi okresných úradov a 368 štátnych dozorov vykonaných odbormi opravných prostriedkov okresných úradov v sídle kraja.
Rozsah výkonu štátnych dozorov rozdelených na prvo- a druhostupňové orgány štátnej správy bol v roku 2013 porovnateľný. Na úseku lesného hospodárstva v roku 2014 vykonaných 832 štátnych dozorov pozemkovými a lesnými odbormi okresných úradov a 362 štátnych dozorov odbormi oprávnených prostriedkov okresných úradov v sídle kraja.
Na úseku poľovníctva bolo v roku 2014 vykonaných 287 štátnych dozorov pozemkovými a lesnými odbormi okresných úradov a 6 štátnych dozorov odbormi opravných prostriedkov okresných úradov v sídle kraja.
Z úrovne ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka bolo v roku 2013 aj v roku 2014 vykonaných po osem štátnych dozorov každý rok. Vo vojenských lesoch štátnu správu na úrovni okresného úradu aj na úrovni okresného úradu v sídle kraja vykonáva ministerstvo obrany. Hlavný dozor v lesoch je kompetencia Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky ako ústredného orgánu štátnej správy lesného hospodárstva na vykonanie štátneho dozoru vo vojenských lesoch. V období rokov 2013 a ’14 ministerstvo túto kompetenciu voči ministerstvu obrany neuplatnilo.
Ďakujem za pozornosť, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

28.5.2015 o 14:32 hod.

prof. Ing. CSc.

Ľubomír Jahnátek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:36

Marián Radošovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán minister, za odpoveď. Poviem, že nie som spokojný, lebo čísla, ktoré síce jasne hovoria o tom, že boli akoby značné počty kontrol vykonané, ale cielenie podľa zákona o lesoch, kontrola jednoducho v lesnom hospodárstve má svoje špecifiká. A, žiaľ, jednoducho máme vážne informácie o tom, že jednoducho takéto kontroly vzhľadom na to, čo sa udialo v správe štátu, sa jednoducho a hlavne na mieste neuskutočnili. To znamená, že takéto výkony, keby boli urobené, výkon takejto správy by asi musel poukázať na obrovské nedostatky, ktoré máme, a zároveň teda aj neschopnosť súčasnej štátnej správy v lesnom hospodárstve vykonávať akýkoľvek dozor na zodpovedajúcej úrovni. To je, to je to, čo vám chcem touto otázkou povedať, že jednoducho je poddimenzovaná.
Nečudujem sa tej odpovedi, pretože jednoducho museli by ste kriticky vyjadriť na spôsob a formu reformy štátnej správy ESO v segmente špecializovaných štátnych správ. Čiže musím konštatovať, že ste neustáli tieto dôležité pozície pre špecializované štátne správy. Sú oslabené.
Viete mi vysvetliť, prečo ste ako ústredný orgán štátnej správy, ktorému jedinému prináleží výkon hlavného dozoru, nezabezpečili ani jeden hlavný dozor, alebo si myslíte, že obhospodarovanie lesov vo vojenských obvodoch je korektné a bezproblémové?
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

28.5.2015 o 14:36 hod.

Ing.

Marián Radošovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:38

Ľubomír Jahnátek
Skontrolovaný text
Pán poslanec, ministerstvá a príslušné orgány štátnej správy môžu vykonávať kontrolu len na základe zákona, ktorý im jasne stanovuje kompetencie, ktoré môže uplatniť pri takejto kontrole. Ja neviem odpovedať na vaše pocity a názory. My postupujeme podľa zákona.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

28.5.2015 o 14:38 hod.

prof. Ing. CSc.

Ľubomír Jahnátek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:39

Ľubomír Jahnátek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem ešte raz, pán poslanec, za vašu otázku, ktorú ste mi položili v otázke plánov starostlivosti o lesy. Dali ste v podstate dve otázky, takže budem na každú otázku odpovedať samostatne.
Na prvú otázku, akým spôsobom, v akom objeme a z akých zdrojov chcete zabezpečiť financovanie programov starostlivosti o lesy, financovanie vyhotovenia programov starostlivosti o lesy bude v roku 2015 zabezpečené z finančných prostriedkov kapitoly Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky v celkovom objeme finančných prostriedkov 1 068 735 eur navýšením kontraktu Národného lesníckeho centra. Zmluvy o dielo s taxačnými kanceláriami, ktoré uspeli vo verejnom obstarávaní, budú uzatvorené do 29. 5., t. j. do zajtra, 2015. Financovanie programov starostlivosti o lesy prostredníctvom programu rozvoja vidieka na roky 2014 až ’20, ako aj ich vyhotovenie v budúcich rokoch bude vykonávané štandardným postupom v súlade s ustanoveniami zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov.
K druhej otázke. Je v súčasnej dobe schválená schéma štátnej pomoci na financovanie programov starostlivosti o lesy? Momentálne je schéma štátnej pomoci na ministerstve financií a čakáme na jej stanovisko.
Skončil som.
Skryt prepis

28.5.2015 o 14:39 hod.

prof. Ing. CSc.

Ľubomír Jahnátek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:41

Marián Radošovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za odpoveď, pán minister. Pri rokovaní o rozpočte v decembri som vás upozorňoval na nestíhanie termínov plnenia, termínov v zmysle zákona, vo väzbe na zazmluvnenie vyhotovenia programov starostlivosti o lesy.
V kapitole bolo vyčlenených 1,760 mil. eur, ktoré sa vlastne sčasti použili na dofinancovanie a teraz tento zbytok vlastne chcete zajtra zazmluvniť. Termín však bol zo zákona 31. 12. 2014. To bol zákonný termín.
Druhá vec je, že jednoznačne ide pri tomto financovaní programov starostlivosti o lesy o štátnu pomoc, ale k tomu sú takéto podmienky: existencia relevantných schém schválených ministerstvom financií a Európskou komisiou. A vy hovoríte o tom, že v tejto chvíli sa rokuje na ministerstve financií. Uvedomujete si, do akej pozície zajtrajším zazmluvnením dostane Národné lesnícke centrum ako vykonávateľa vyhotoviteľov programov a samotných obhospodarovateľov, ktorí sú koncovým prijímateľom štátnej pomoci? Keď Brusel ešte toto neschválil, keď ministerstvo financií toto neschválilo? Tá štátna pomoc je neoprávnená.
Pán minister, ja som vám už veľakrát povedal, že akceptujem, že nie ste ani poľnohospodár, ani lesník. Ja vás beriem ako manažéra a je na vašej nominácii a tým pádom aj na vašej osobnej zodpovednosti, koho ste nanominovali v lesníckom sektore. Takýto chaos slovenské lesníctvo, musím konštatovať, že nezažilo od roku 1879, od prijatia zákonného článku 31 prijatého v uhorskom parlamente.
Žiaľ, neskutočne ste v tejto chvíli ohrozili slovenské lesníctvo.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

28.5.2015 o 14:41 hod.

Ing.

Marián Radošovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:43

Ľubomír Jahnátek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Neviem presne, čo bola z toho otázka, ale skúsim to vysvetliť. Vy hovoríte o chaose. Samozrejme, neviete podstatu problému, prečo sa časovo natiahol celý tento proces. V podstate finančné prostriedky, ktoré boli alokované na financovanie plánov, hospodárskych plánov lesa, boli na úrovni 6,69 eura na hektár, čo sa asi určite zhodneme na tom, že taxačné kancelárie sú úplne na dne, a jednoducho tieto peniaze im nestačia na to, aby riadne vykonali pasportizáciu a následne hospodárske plány lesa. Preto sme sa rozhodli a nastavili sme novú súťaž na proces, kde by sa tieto jednotkové ceny na hektár mali zvýšiť na 10 euro bez DPH, čo už umožňuje taxátorským spoločnostiam vcelku dobre pokračovať, a majú nejakú perspektívu v budúcnosti, lebo tých 11 taxátorských spoločností, ktoré hlavne vykonávajú túto činnosť, sú jednoducho závislé len na týchto zdrojoch. Oni žiadne iné zdroje k dispozícii nemajú.
Preto keď prebehla nová súťaž, bolo treba dohodnúť finančné vykrytie tohto celého procesu a to dofinancovanie predstavovalo výšku asi 540-tisíc eur, ktoré bolo treba cez navýšený kontrakt dostať na NLC-čko. Celé tieto postupy boli dohodnuté, neuveriteľným spôsobom sa nám zaseklo vedenie Národného lesníckeho centra a zrejme ste zaregistroval, že až došlo k výmene generálneho riaditeľa Národného lesníckeho centra, došlo k výmene kvôli tomu, že stále neboli podpísané tieto zmluvy s 11 taxátorskými spoločnosťami. To je, to je reálny dôvod, prečo pán generálny riaditeľ bol vymenený novým generálnym riaditeľom. Môžem vám povedať, že dnešným dňom by mali byť už tie zmluvy podpísané. Prebehli transakcie, posilnenie financovania a celý proces z hľadiska nastavenia za 10 euro na hektár by mohol plynule pokračovať. Nič nie je ohrozené. Nič.
Teraz ale je druhá otázka a to hovoríme o schéme štátnej pomoci, kde my sme vedeli, že vždy je tlak na štátny rozpočet, vždy sú problémy s navyšovaním kapitol v štátnom rozpočte, preto sme pri formulovaní Programu rozvoja vidieka prišli s iniciatívou, že cez opatrenie, myslím, že 8.1 by sme mohli vlastne zabezpečiť aj prípravu lesných hospodárskych plánov, ale zároveň sme aj povedali, že pri poslednej novele zákona o lesoch bol doplnený článok 3, ktorý práve spomína oblasť hospodárskych plánov lesa, čiže by sme rozšírili a už by sa robili komplexné plány hospodárenia lesa, nie také, aké sa historicky doteraz vyrábali, ale podstatne rozšírené. A vtedy by tá suma podľa nás mohla byť niekde na úrovni 14 euro na hektár bez DPH, lebo je tam podstatné navýšenie povinnosti, čo všetko bude treba robiť v tých plánoch. Na toto potrebujete schému štátnej pomoci. Tá schéma štátnej pomoci možno v priebehu pár dní bude, bude odsúhlasená ministerstvom financií a je dohodnutý postup, že ešte pred letnými prázdninami bude vypísaná výzva cez Poľnohospodársku platobnú agentúru, a môj pracovný termín pre PPA-čku a pre Národné lesnícke centrum je, aby zmluvy, nové zmluvy od roku 2016 pre víťazné taxátorské spoločnosti boli podpísané v mesiacoch október až december tohto roku, čiže nemal by byť ohrozený ani termín prípravy nových plánov hospodárenia o lesy pre budúce roky, ale teda už s dostatočným aj jednotkovým finančným zabezpečením na hektár takýchto lesov.
Ďakujem pekne, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

28.5.2015 o 14:43 hod.

prof. Ing. CSc.

Ľubomír Jahnátek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:49

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pani podpredsedníčka Národnej rady, pani poslankyňa, vám za otázku.
Úvodom by som si dovolil uviesť, že problematika zamestnávania v štátnej službe a pri výkone práce vo verejnom záujme bola kompetenčným zákonom od 1. novembra 2013 zverená z ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny do gescie Úradu vlády Slovenskej republiky, pri ktorom pracuje aj pracovná skupina, ktorá sa zaoberá možnými zmenami v oblasti zamestnávania v štátnej službe.
Nechcem bagatelizovať túto problematiku, ktorú mnoho ľudí môže celkom oprávnene vnímať veľmi citlivo. Aj na našom ministerstve aktívne komunikujeme s pracovníkmi, ktorí dovŕšili dôchodkový vek, s cieľom, aby ich čo najskôr nahradili mladší. Myslím si, že sa uvoľňovanie na takýchto pracovných miestach, kde sedia momentálne dôchodcovia, jednoducho dá robiť síce citlivo, racionálne, ale aj v dnešnom legislatívnom konaní. Je to možno otázka ochoty a chcenia. Samozrejme, podporujem, aby mladí nahradzovali ľudí v dôchodkovom veku tam, kde je to možné, lebo upozorňujem, že je mnoho pracovných miest, o ktoré jednoducho mladí ľudia nemajú záujem. Tých dôvodov môže byť viacero. My sa dôsledne zaoberáme možnosťou upraviť túto záležitosť v zákone a mali sme takéto návrhy pripravené v pracovnej podobe aj minulý rok. Avšak musím upozorniť, že sú s tým spojené objektívne riziká, ktoré vyplývajú aj z práv starších zamestnancov, priznaných Chartou základných práv Európskej únie, Ústavou Slovenskej republiky, antidiskriminačným zákonom, ale aj ďalšími právnymi predpismi, ktoré všeobecne zakazujú diskrimináciu. Základný právny rámec pre zákaz diskriminácie, ale aj odôvodnené rozdielne zaobchádzanie je dané smernicami Európskej únie a aj Súdny dvor Európskej únie sa v rôznych prípadoch zaoberal diskrimináciou zamestnancov na základe veku, pričom pri svojej rozhodovacej činnosti náležitým spôsobom bral na zreteľ aj napĺňanie podmienok pre odôvodnené rozdiely v zaobchádzaní z dôvodu veku. Upozorňujem, že Európsky súdny dvor už členským krajinám takéto zákonné úpravy v minulosti zrušil, napr. našim susedom v Maďarsku.
Minulý rok po konzultácii so sociálnymi partnermi sme pripravili návrh zákona, kde bol záujem riešiť zamestnávanie dôchodcov po troch rokoch od nadobudnutia dôchodkového veku. Teoreticky 65 rokov. Mal dať právo, opakujem, právo, nie povinnosť zamestnávateľom rozviazať v takomto prípade pracovný pomer na základe zákona. Po podrobnej analýze sme však zistili, že základný cieľ nenapĺňame, a z vlády bol tento návrh zákona stiahnutý s tým, že budeme naďalej sledovať tento vývoj, ak by sa štatistiky v značnej miere menili, že by sme opätovne s takýmto návrhom zákona uvažovali.
Pre vašu informáciu, pani poslankyňa, počet pracujúcich dôchodcov podľa štatistík je približne 120-tisíc. Z nich je cirka 50 % dohodárov, okolo ktorých sa v podstate nedá debatovať, pretože dohoda je pracovnoprávny vzťah, ale iný. Z tých zvyšných cirka 54-tisíc tvoria zamestnanci a živnostníci, to znamená samostatne zárobkovo činné osoby, skoro 11-tisíc a v súbehu samostatne zárobkovo činná osoba a zamestnanec alebo dohodár ďalších 2-tisíc. Právo podnikať a pôsobiť ako živnostník má občan aj po dovŕšení dôchodkového veku. Zvyšných, v súkromnom sektore z toho pôsobí ďalších asi 30-tisíc zamestnancov. Bez nejakej bližšej analýzy súkromný sektor obmedzovať z hľadiska zamestnávania dôchodcov, ten zamestnávateľ asi vie, prečo ich zamestnáva. Možnože sú to miesta, ktoré sú pre mladých nezaujímavé, možno sú to miesta, kde, kde by nedokázal s mladšími ľuďmi jednoducho tieto miesta obsadiť. Zvyšných približne 21-tisíc pôsobí vo verejnej správe, a to najmä školstve, zdravotníctve a miestnej samospráve. Viac ako 85 % z nich je vo veku do 65 rokov. V zdravotníctve sú to najmä obvodní lekári a stomatológovia, ktorí pôsobia väčšinou na vidieku. To sa týka aj učiteľov. V samospráve pôsobí skoro 8-tisíc dôchodcov, ale väčšinou na skrátený pracovný úväzok, väčšinou ako účtovníčky na obecných úradoch. Na základe tejto analýzy a samozrejmá vec, že nad 65 rokov sú to úplne zanedbateľné skupiny jednotlivých dôchodcov, vo vláde sme dospeli k názoru, že takýto zákon by teraz nesplnil základný cieľ a účel, a treba povedať, že hlavne rokovania so zástupcami ZMOS-u bol o tom, že tie miesta hlavne v malých obciach riešia účtovníčkami na tretinový a podobný úväzok za relatívne veľmi nízkeho mzdového ohodnotenia a že tieto miesta by pre mladých ľudí zaujímavé neboli, skôr naopak, sú zaujímavé pre dôchodkyne, pretože popri dôchodku, pokiaľ má prax v oblasti účtovníctva, vedia tieto úlohy, úlohy, ktoré s tým pôsobením na tých obecných úradoch súvisia, zabezpečovať.
Ubezpečujem vás, vážená pani poslankyňa, že je v záujme Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky riešiť situáciu všetkých občanov, vytvárať priestor na ich zamestnávanie a zlepšovať tak sociálnu situáciu na Slovensku, a teda riešiť aj otázku nezamestnanosti. Je však viacero nástrojov, ako túto otázku riešiť aj v rámci terajšej legislatívy, najmä aktívnej politiky zamestnanosti, podpory tvorby nových pracovných miest a čo sa v súčasnosti, o čo v súčasnosti vláda Slovenskej republiky sa aj aktívne usiluje.
Ďakujem pekne. Skončil som.
Skryt prepis

28.5.2015 o 14:49 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:56

Monika Gibalová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, vážený pán minister, za vašu odpoveď. Ja v tejto chvíli ani by som nemala otázku, skôr konštatovanie.
Spomínali ste antidiskriminačný zákon. Áno, v jeho ustanovení v § 38 ods. 3 sa hovorí, že "rozdielne zaobchádzanie z dôvodu veku nie je diskriminácia, ak je objektívne odôvodnené sledovaním oprávneného cieľa a je na jeho dosiahnutie nevyhnutné a primerané, ak to ustanovuje osobitný predpis." Napadlo ma to v súvislosti aj s tým, že včera ste sa vyjadrovali s aj odôvodňovaním sa k antidiskriminačnému zákonu, aj ste použili Ústavu Slovenskej republiky pri obhajobe, alebo resp. pri vysvetľovaní diskriminácie sporiteľov II. piliera pri tzv. minimálnom dôchodku. Čiže vlastne tam, tam ste vy včera použili v inom prípade argumentáciu, o ktorej ja stále hovorím, že ak je odôvodnený cieľ, tak je treba použiť ho v rámci osobitného predpisu. V prípade zamestnávania štátnych a verejných zamestnancov si myslím, že je to odôvodnené, aby sme prijali takýto zákon, aby ste s ním prišli, aj keď si uvedomujem, že je veľmi nepopulárny a najmä pred, pred voľbami, a podľa štatistiky ekonomických činností existuje viac ako 20 % uchádzačov o zamestnanie z odvetvia verejnej správy, obrany a povinného poistného sociálneho zabezpečenia, a to činí viac ako 40-tisíc ľudí. Čiže ja si myslím, že toto je ten cieľ, ktorý by sme mali nasledovať, a viete, že už v Českej republike už je zákon o štátnej službe, ktorý ohraničuje... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

28.5.2015 o 14:56 hod.

PhDr. Mgr. PhD.

Monika Gibalová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:56

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja si myslím, že som v značnej miere zodpovedal, pani poslankyňa.
Čo sa týka zákona o štátnej službe, platí to, čo som povedal, od roku 2013 je to v gescii úradu vlády. Áno, v tej pracovnej komisii, ktorá tam pôsobí, máme aj my od nás z rezortu svojich ľudí, do akej miery stihnú ešte v tomto volebnom období pripraviť návrhy na špecifikáciu a riešenie štátnej a verejnej služby, samozrejmá vec, ja nezodpovedám.
Čo sa týka tej antidiskriminácie, celkom iste sa dá nájsť formulácia a použiť tak, aby sme vedeli tento problém riešiť. Ja som to konkrétne pomenoval, že v minulom roku som do vlády predložil návrh, ktorý mal podobný cieľ, s tým, že sme ho však postavili v rovine dobrovoľnosti smerom k zamestnávateľom, nie v rovine povinnosti, pretože je veľmi veľa dôvodov, ktoré nás k tomu viedli, a vyjadrenia mojich kolegov, napr. vtedy ešte pani ministerky zdravotníctva, že tých obvodných lekárov a stomatológov jednoducho nemá kým nahradiť, mladí nemajú o tie posty a miesta záujem. Akonáhle by tam tí terajší dôchodcovia odišli, ostali by tie ordinácie voľné. To bol jeden z argumentov. To znamená, skôr pripraviť podmienky pre to, aby mladí ľudia o to mali záujem, to znamená aj z hľadiska možno širšej sociálnej podpory, no a hlavne v malotriedkach na tých vidieckych školách je tiež taká skupina ľudí, ktorá by sa ťažko týmto spôsobom nahrádzala.
A argumentáciu smerom k samospráve, k ZMOS-u, ako nahradiť tie účtovníčky, ktoré robia na tretinový alebo na polovičný úväzok, asi netreba veľa hovoriť, je to dosť objektívne dané, je to prirodzené. Tí, čo žijú na vidieku, asi vnímajú ten problém. To znamená, že áno, vnímame ten problém. Ja by som bol jeden z tých prvých, ktorí by mali záujem, aby tí mladí ľudia čím skôr pracovali, a to nielen kvôli nejakým štatistikám, ale hlavne kvôli ich zlepšeniu sociálno-ekonomického stavu. Čím skôr nadobudnú pracovné návyky, tým sa skôr budú vedieť reálne zaradiť do života.
Každopádne si myslím, že to problém je, ktorý nie je jednorazový, a každopádne musí ostať vo veľmi konkrétnom sledovaní každej jednej vlády. Aj tejto, aj tá, ktorá vzíde z volieb v marci budúceho roku.
Ďakujem.
Skryt prepis

28.5.2015 o 14:56 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video