53.schôdza

16.6.2015 - 3.7.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

17.6.2015 o 16:37 hod.

MUDr. PhD. MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

16:24

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Na vaše vystúpenie, pán spravodajca, sú prihlásení dvaja páni poslanci, uzatváram možnosť prihlásiť sa s faktickou poznámkou.
Nech sa páči, pán poslanec Mičovský.
Skryt prepis

17.6.2015 o 16:24 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:26

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

58.
Ďakujem za slovo. Asi nemá význam, aby sme v tomto priestore ešte po sebe teraz opakovali tie argumenty.
Povedali ste ale to, že najdôležitejšie, čo teda tým deťom môžeme dať, žiakom, je vzdelanie, a ja by som na konto môjho úvodu v rozprave oponoval a povedal, že je to najdôležitejšie, a nepovedal som to ja, povedal to Dalajláma a mne sa to strašne páči, čo môžeme našim deťom dať, je čas. Mať na nich dostatok času. Nie peňazí, nie vybavené učebne, aj keď to sú všetko dôležité veci, ale dostatok času. A možno tá atmosféra, ktorú som sa snažil zdôrazniť, že je podľa mňa veľmi dôležitá pre formovanie charakterov, je spojená práve s tým, aby sme vytvorili dostatok chute, chutí pre všetkých učiteľov na to, aby mali čas na riešenie svojich problémov, na problémov školy, na formulovanie toho, čo považujú za dôležité, na individuálny prístup k žiakom.
Zdá sa mi, že povyšovanie zastupiteľstva, ktoré má tisíc iných úloh kvôli kanalizáciám, osvetleniam a nedostatku financií, a povedať, že to sú tí, ktorí majú mať konečné slovo, stále mi to, pán poslanec Petrák, voľajako rezonuje len do tej podoby, že chcete tým zástupcom zriaďovateľa, rodičov, žiakov, aby ste mohol povedať, že nemajú vo vašich očiach dostatok dôvery a že viacej dôverujete tomu zastupiteľstvu. Ja si myslím, že toto neobstojí. Naozaj, prečo nechceme veriť tým členom tejto školskej rady? Prečo si myslíme, že sa nedokážu, hoc aj o dvojkolovom riešení, aké tu teraz platilo alebo ako by bolo navrhnuté, že by to mohlo byť dostatočné pre to, aby sme vedeli si povedať, áno, keď sa tam dostali tí jedenásti, nie sú ideálni, ale vyberú lepšie ako ľudia, ktorí nemajú dostatok času na riešenie tohto problému a možnože podľahnú tlaku pána primátora alebo pána starostu.
Zdá sa mi, že nemôžte celkom presvedčivo byť stotožnení sám so sebou, ale chápem, no, padlo to na vás... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.6.2015 o 16:26 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:26

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Pán poslanec Kuffa.
Skryt prepis

17.6.2015 o 16:26 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:28

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

60.
Ďakujem za slovo. Zriaďovateľ je predovšetkým ten, ktorý nesie zodpovednosť za to vzdelávanie, a tuná teraz nejak to spochybňovať, tú demokratičnosť alebo nedemokratičnosť, dovoľte mi, aj aj ja som aspoň krátkou faktickou poznámkou tuná reagoval.
V podstate aj jedni, aj druhí sú zástupcovia ľudí. Aj školská rada je volená ľuďmi, však sú tam zástupcovia školských, pedagogických zamestnancov, nepedagogických zamestnancov. Dokonca zástupcovia obce a rovnako aj obecné zastupiteľstvá sú volené takisto ľuďmi a dá sa povedať, veľakrát tými istými ľuďmi, ktorí sú v obciach. Takže to je naozaj také na polemiku, že teda, že kto má väčšiu kompetenciu, či tá školská rada, alebo to zastupiteľstvo. Ale predovšetkým najväčšiu zodpovednosť nesie zriaďovateľ. Ale keď zriaďovateľ nesie zodpovednosť a sú naozaj veľakrát patové situácie aj v tej samospráve, ešte, myslím si, že stále sa učíme žiť tú demokraciu, to je v podstate ten, ktorý nesie zodpovednosť, tak musí aj rozhodnúť.
Ja si dovolím tuná ešte jednu vec povedať, lebo veľmi tuná rezonovalo to, a ja často zase hovorím tu ten iný rozmer a dovolím si ho pripomenúť znova, že vzdelávanie alebo vzdelanie je to najväčšie, čo môžeme deťom dať. Kolega tu teraz aj spomenul dokonca čas, to už bolo čosi lepšie, ale to nie je len tá atmosféra a vzdelanie, ale je to predovšetkým výchova a formovanie toho mladého človeka, lebo dnes naše deti sú vzdelané. Majú veľmi veľa informácií, hej, a cez to všetko aj mladí ľudia, aj vysokoškolskí ľudia, nielen ako to sú stredoškoláci základnej školy, ale nevedia žiť. Stratia sa v živote. A keď ty spoločensky prepadneš, to je ten najväčší problém a pedagóg, dobrý učiteľ je ten, ktorý nielen odovzdáva informácie, vedomosti, ale formuje toho človeka a formuje ho na každej hodine, či je to matematika, slovenčina, prírodné vedy, čokoľvek, ale formovať človeka v osobnosť. (Potlesk.)

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.6.2015 o 16:28 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:28

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Pán spravodajca, chcete reagovať? Pán spravodajca nie. Vyhlasujem všeobecnú rozpravu za skončenú.
Pán navrhovateľ, pán minister, chcete zaujať stanovisko? Nech sa páči.
Skryt prepis

17.6.2015 o 16:28 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 16:31

Juraj Draxler
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca Národnej rady, vážení páni poslanci, pani poslankyne, dovoľte, aby som na záver ešte raz podčiarkol, že tento súbor navrhovaných zmien ministerstvo dôkladne prediskutovalo so všetkými zúčastnenými, ktorí chceli diskutovať v rámci okrúhlych stolov, ktoré na ministerstve prebiehali na jeseň a na začiatku zimy. Týka sa to odborov, stavovských organizácií a ďalších zúčastnených, ktorí, ešte raz, boli ochotní aktívne sa zapájať do tohto procesu.
Áno, niektoré zmeny bolo potrebné zaradiť na poslednú chvíľu, týka sa to najmä súboru ustanovení, ktorými bolo potrebné ošetriť riziká segregácie na školách. Ministerstvo konalo po vlastnej línii, ale časovo nás pritlačila aj Európska komisia, ktorá mala určité výhrady. Tu som vďačný za dobrú spoluprácu, ktorú máme s poslancami, a vďaka tejto dobrej spolupráci sa nám podarilo spoločne pripraviť návrhy ustanovení, ktoré, ešte raz hovorím, ošetruje toto možné riziko segregácie na školách.
Podobne určitým spôsobom na poslednú chvíľu bolo potrebné zaradiť návrhy, ktoré vzišli z našej debyrokratizačnej jednotky na ministerstve, tu si ale naozaj myslím, že tie návrhy sú absolútne prehľadné, transparentné a ťažko sa s nimi nestotožniť. No a v určitej miere bolo potrebné zohľadniť aj to, že ministerstvo musí plniť realizáciu sociálneho balíčka, takže aj preto tieto zmeny.
Jedna zo zmien sa týka aj cizelovania procesu voľby riaditeľa školy. Z môjho pohľadu musím povedať, že som spokojný, že napriek obavám, ktoré panovali aj tu, nedošlo k žiadnej dramatickej zmene spôsobu voľby riaditeľa. K jedinému, k čomu môže dôjsť podľa pozmeňovacieho návrhu poslanca Petráka, je vytvorenie jednej špeciálnej poistky pre zriaďovateľa, ale nemení sa ani podľa tohto pozmeňovacieho návrhu to, že rada školy bude naďalej mať rozhodujúce slovo pri výbere riaditeľa školy. Chcem pripomenúť, že tá trojpätinová blokácia je naozaj veľmi silné kvórum. Ešte raz chcem pripomenúť to, čo už hovoril aj pán poslanec Petrák. Tri pätiny je väčšina, pri ktorej zastupiteľstvo rozhoduje dokonca už o rušení školy. Takže naozaj je to veľmi silné kvórum, je to veľmi silné kvórum, je to poistka. Nič viac, nič menej, beriem to ako vyrovnávanie systému. Takýto návrh sa mi zdá rozumný a s takýmto návrhom sa stotožňujem aj ja a podporujem ho.
Rovnako podporujem aj tie ďalšie body pozmeňovacieho návrhu pána poslanca Petráka, ktoré sa týkajú vzdelávania väzňov, podobne ako predĺženia lehôt skúšky na overovanie odbornej spôsobilosti, čo je vyslovene technická záležitosť. Podobne súhlasím aj s pozmeňovacím návrhom poslanca Érseka, ktorý sa týka posunutia účinnosti minimálnych počtov žiakov v triedach, a súhlasím aj s pozmeňovacím návrhom pána poslanca Poliačika, ktorý sa týka vytvorenia explicitnej možnosti toho, aby zriaďovateľ mohol dofinancovať triedy s menším počtom študentov. Toľko na záver z mojej strany.
Ešte raz chcem zdôrazniť, že tento celý súbor zmien podľa môjho presvedčenia vrátane teda pozmeňovacích návrhov, ktoré prešli výborom a ktoré som práve v tejto chvíli aj tu spomenul, prispieva k zjednodušovaniu školskej praxe, k sprehľadňovaniu a k zefektívňovaniu procesov v školách. Naozaj je to veľmi potrebný súbor zmien, preto pevne verím, pani poslankyne a páni poslanci, že tento súbor zmien podporíte.
Ďakujem, skončil som. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

17.6.2015 o 16:31 hod.

Juraj Draxler

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:31

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Pán spravodajca, nech sa páči, máte slovo.
Skryt prepis

17.6.2015 o 16:31 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:35

Ľubomír Petrák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, už pri tomto zákone poslednýkrát. Kolegyne, kolegovia, len štatistika. V rozprave vystúpilo desať poslancov. Pán poslanec Fronc vystúpil dvakrát, ja som vystúpil trikrát, využijúc svoje práva spravodajcu, za čo sa ospravedlňujem, ale považoval som to za potrebné. Bolo podaných osem pozmeňujúcich návrhov, ktoré budeme zvažovať. Pán minister naznačil, asi akým spôsobom, a vyslovil súhlas s niektorými pozmeňujúcimi návrhmi, ktoré sú v rámci zákona a nejdú nad jeho rámec. V prípade, že idú nad jeho rámec, bol potrebný súhlas predkladateľa návrhu zákona, a tým je pán minister. Čiže všetky veci prebehli v súlade s rokovacím poriadkom. Vzhľadom na to, že možno je potrebné o niektorých veciach hovoriť dlhšie vzhľadom na to, že opozícia požiadala, aby sa mohla bližšie zoznámiť s pozmeňujúcimi návrhmi, ktoré zazneli v tomto, vrátane odbornej verejnosti, dávam ako spravodajca návrh, aby sa o tomto návrhu zákona hlasovalo až 25. 6., vo štvrtok o týždeň, aby sme mali dostatok času, aby sme sa oboznámili so všetkými pozmeňujúcimi návrhmi.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

17.6.2015 o 16:35 hod.

Ing. CSc.

Ľubomír Petrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:35

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

65.
Ďakujem pekne, pán spravodajca. Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Pristúpime k prvému čítaniu o návrhu poslancov Richarda Rašiho, Jozefa Valockého, Vladimíra Baláža na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 363/2011 Z. z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 460/2012 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona má tlač 1606, návrh na jeho pridelenie na prerokovanie výborom je v rozhodnutí č. 1623.
Nech sa páči, pán poslanec Richard Raši, uveďte návrh zákona.

(Rokovanie o návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Richarda Rašiho, Jozefa Valockého a Vladimíra Baláža na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 363/2011 Z. z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 460/2012 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 1606.)

Skryt prepis

17.6.2015 o 16:35 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 16:37

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

66.
Ďakujem pekne. Príjemné popoludnie prajem. Vážená pani predsedajúca, ctené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, cieľom návrhu zákona je zníženie súčasného limitu spoluúčasti v súvislosti s prekročením úhrnnej výšky úhrad poistenca za doplatky za lieky v príslušnom kalendárnom štvrťroku a súčasne rozšírenie okruhu poistencov, na ktorých sa limit spoluúčasti vzťahuje.
Podľa platnej právnej úpravy limit spoluúčasti sa vzťahuje na poistencov, ktorí sú držiteľmi preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, sú poberateľmi invalidného dôchodku, invalidného výsluhového dôchodku alebo sú invalidní a nevznikol im nárok na invalidný dôchodok, a ďalej na poistencov, ktorí sú poberateľmi starobného dôchodku, dôchodku z výsluhového zabezpečenia policajtov a vojakov vo veku ustanovenom na vznik nároku na starobný dôchodok alebo dovŕšili dôchodkový vek a nevznikol im nárok na starobný dôchodok. Limit spoluúčasti pre tieto skupiny poistencov navrhujeme znížiť na 25 eur a pre ťažko zdravotne postihnuté deti mladšie ako šesť rokov na 0 eur za kalendárny štvrťrok.
Rozšírenie okruhu poistencov, na ktorých sa vzťahuje limit spoluúčasti, navrhujeme v dvoch rovinách, a to upustením od sledovania výšky príjmov tých skupín poistencov, ktorí sú už v súčasnosti uvedení v zákone, ako aj doplnením novej skupiny poistencov, na ktorých sa vzťahuje ochranný limit doplatku na lieky, sú nimi deti mladšie ako šesť rokov, pre ktoré sa navrhuje limit spoluúčasti 8 euro za kalendárny štvrťrok. Všetky tieto opatrenia sa vzťahujú na najzraniteľnejšiu skupinu poistencov, ťažko zdravotne postihnuté osoby, dôchodcov a deti.
Poistenci v dôchodkovom veku sú, častejšie ako iné vekové skupiny poistencov trpia chronickými ochoreniami vyžadujúcimi dlhodobú liečbu, pričom viaceré lieky využívajú niekoľko rokov alebo doživotne. Prijatím navrhovaného riešenia tieto osoby zaplatia na doplatkoch za lieky najviac 100 eur ročne, ak budú užívať najlacnejšie lieky z jednotlivých referenčných skupín a využívať lacnejšie terapeutické alternatívy liečby. V praxi to bude znamenať, že ak takýto pacient zaplatí na doplatkoch za kalendárny štvrťrok viac ako 25 eur, zdravotná poisťovňa mu rozdiel vráti.
Rovnako deti v predškolskom veku sú vystavené zvýšenému riziku, najmä prenosných infekčných ochorení. Deti v prvých rokoch svojho života prekonávajú ochorenia súvisiace s ich celkovou adaptáciou a budovaním imunitného systému, ako je adaptáciou v kolektíve. Často sa u nich zaznamenávajú rôzne druhy alergií a diagnostikujú sa im mnohé vrodené dedičné ochorenia, ktoré sú chronické a spojené so zvýšenými finančnými nárokmi. Osobitnou skupinou sú deti v predškolskom veku, ktoré sú ťažko zdravotne postihnuté.
Navrhované opatrenia prispejú nielen k zlepšeniu poskytovania zdravotnej starostlivosti pre tieto skupiny poistencov, ale zároveň majú aj pozitívne sociálne dopady. Ide o také opatrenia sociálneho charakteru na zvýšenie dostupnosti liekov a zabezpečenie dostupnej zdravotnej starostlivosti v oblasti liekovej politiky, ktoré sú zamerané na nízkopríjmové skupiny obyvateľstva, ktoré sú v istých štádiách svojho života, detstvo a staroba, vystavené vyššiemu riziku, vzniku a vývoja ochorení v dôsledku svojho veku a fyziologického stavu.
Navrhované opatrenia majú zabezpečiť ako zdravotnú, tak aj sociálnu stabilizáciu predmetných vekových skupín obyvateľstva, aby tieto neplatili za hradené lieky viac, ako je sociálne únosné.
Vážená pani predsedajúca, ctené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, ďakujem pekne za vypočutie si úvodného slova.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

17.6.2015 o 16:37 hod.

MUDr. PhD. MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom