7. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vážená pani predsedajúca, vážení kolegovia, vážený pán minister, pravdou je, a skutočne, pravdou je u mňa, že nezávidím tuná ministrovi, koniec koncov, som oprostený dvoch základných pocitov bežného Slováka, to znamená závisť a nenávisť, čiže aj kvôli tomu nezávidím, lebo zas mu nezávidím v tej situácii, v ktorej je, že je ministrom financií v krajine, kde od vkusu Číňanov stojí hospodársky rast a ekonomika. Som zisťoval taký problém, že niektoré veci nerozumie, nie všetci pochopia, tak pretože keď sa Číňanom prestane páčiť Porsche Cayenne, tak sme vystavení obrovskému poklesu hospodárskeho rastu, a zároveň sme aj krajinou, kde si vláda urobila ochrannú známku z rómskeho problému, čiže aj preto je dosť ťažké byť ministrom v tejto krajine, znova dovysvetlím, že naozaj, niekedy mám pocit, že z rómskeho problému má vláda tendenciu urobiť Coca-Colu, a keby sa niekto chcel pridať a trošku pomôcť, tak musí zaplatiť licenčný poplatok na ministerstvo vnútra. Čiže v tejto krajine je naozaj ťažké byť ministrom financií, to uznávam, už poviem ja len také, že ja nie som Nostradamom, som priemerným analytikom a ešte som aj niečo prežil v Číne. A mám pocit, že by bolo zahodno ľuďom povedať pravdu, ono to, čo sme tu aj počuli, to zhoršenie makroekonomickej prognózy, jednoduchými slovami sa dá povedať, bude horšie, tieto ekonomické eufemizmy ja mám celkom rád, lebo že keď, ako poviete, že nemám peniaze, som podkapitalizovaný, ono sa to tak zvykne, tie veci, čarovne nazývať, ľuďom treba povedať pravdu zjednodušene, že najlepší dôchodok, čo sa tu hovorilo o dôchodkovej reforme, najlepší dôchodok je dobre vychované dieťa, je a bude a lepšie sú kvalitné montérky ako nekvalitný diplom. Čo znova sme tu častokrát svedkom, že študujeme už pomaly v každej druhej dedine, ľudí popletieme, dáme im do rúk takúto pomaly bezcennú A4, a to chlapča, alebo to dievča si myslí, že tisíc eur nástup, auto a telefón k tomu, a keď to nepríde, tak sa cíti urazený na celý svet, aký je nespravodlivý, a nikto nechápe tú genialitu toho, že on vyštudoval vysokú školu niekde na dedine.
Svet naštartoval, znova sa vrátim, ja mám predsa len taký určitý vzťah k tej Číne, ale tam sa dá veľa vecí namodelovať na tej Číne, že svet naštartoval Čínu, že nevie nastaviť, a tak keby sme hľadali už teraz v tom zlom niečo dobré, tak taký príklad vám len poviem, že to je, pekne ho používa, neviem, či som ho už nehovoril, ak som, tak sa ospravedlňujem, že čínština má na problém a otázku ten istý výraz, čo je veľmi zaujímavé, ostatné jazyky majú dva rozdielne výrazy. Čiže problém je rozdielne ako otázka, Číňania majú rovnaké, čiže pre nich je problém otázka a na otázku hľadajú odpoveď. V jednoduchosti sa dá povedať, v Číne nie je nič problém. A naozaj, aj jedno z najpoužívanejších slovíčok, ktoré tam je nie je problém. Mel ven ty. A to je presne to, čo nás zničí, zničí Európu, keď sa tomu nepostavíme, že tá ich schopnosť, improvizácia a toho, že sa s problémami boria, kdežto naopak, Európa ide presne opačným smerom, lebo keby sme znova robili nejaké komparácie, že v čom sú najpoužívanejšie slovíčka, tak v slovenčine by to kľudne mohol byť problém, samostatná kategória, kľudne by to mohlo byť slovíčko štát a dokonca sa nám už teraz veľmi často objavuje úloha štátu. Európanom sa vštepil gén takého socializmu, takého európskeho socializmu, a keď sa ho nezbaví, tak bude skanzenom, po ktorom sa títo Číňania budú voziť, ale iba po vybraných štvrtiach, lebo v tých iných štvrtiach bude taký nepokoj, že sa tam budú báť ísť. Jedna vec je socializmus, očakávania od štátu a druhá vec je absolútne, aj zvrátené použitie finančných prostriedkov, čo znova tu vieme aj demonštrovať, ja to len v krátkosti poviem, investície typu štadión, alebo jeden kilometer diaľnic, ale aj taká investícia, súkromná investícia a la Turkmenistan, najväčšie Audi centrum v Európe. Nuž, viete, to je presne a la Turkmenistan, alebo taký ruský spôsob investovania, že najväčšie a neviemčo, dokazovanie si síl, a neviem, načo Slovensko potrebuje najväčšie Audi centrum v Európe. To je presne to, že kam sme uleteli, a je načase ľuďom povedať pravdu, že dve autá v rodine nie sú demokratickou výsadou a štát im to má pomôcť zabezpečiť. Mladým ľuďom treba povedať, že práca a častokrát aj montérky sú pre život dôležitejšie ako X Factor a chatovanie na nete. Ľuďom treba aj povedať to, že ľudia ako Kollár, a teraz nemyslím pána Kollára zo SaS, ale iného pána Kollára, ktorý zvrátil hodnoty rodiny, je exces a asi aj posledné štádium pred zrútením určitého typu spoločnosti. V kontexte tohto ja nerozumiem, prečo posilňujete socializmus vo vedomí ľudí. Prečo upínate ich pohľad na štát napríklad novelou Zákonníka práce. Sme sa tu o tom bavili, že najhorší možný signál, aký vláda môže vyslať dovnútra, ale hlavne do sveta v tomto prípade, je novelizovať Zákonník práce v protismere. V absolútnom protismere. Keby sme si predstavili, že sedíte na tridsiatom siedmom poschodí v Chicagu alebo Hongkongu, teraz analyzujete, že niekde je krajina v strednej Európe, ktorá mení a posilňuje v tejto dobe, áno, je to pravdou, však to je v poriadku, posilňujete postavenia zamestnancov, tak ten človek, ktorý by teoreticky rozmýšľal nad nejakou iniciatívou, mávne rukou, poďme ďalej, tých krajín je dosť. Keby sme si dali takú porovnávaciu štúdiu, že sedíte, stále v tom príklade zostanem, že sedíte niekde na tom tridsiatom siedmom - tridsiatom šiestom poschodí, analyzujete Slovensko a poviete si, nuž, poďme. Malá krajina, pol milióna ľudí na hrane chudoby s obrovskými problémami, horúci juh a ešte aj vláda, ktorá je schopná v tejto dobe ísť v protismere. No, kto by tam šiel, všakže? A ten, kto tu je, kto by nerozmýšľal nad tým, že by prípadne aj odišiel? Častokrát sú tie investície, ono sa tak hovorí, že dobrý investor je ten, ktorý vie byť do hodiny na letisku. To sa tak chodilo investovať do Afriky. Tam bol základný úspech do hodiny na letisku. Čiže aj tuná máme, teraz tu povedať pravdu, investorov, ktorí do dvoch týždňov vedia byť preč. Takže nepokúšajme, aby nám to neodskúšali, že to naozaj funguje.
Zmajkovičová, Renáta, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec, chvíľočku len. Chcem sa spýtať, či máte ešte nadlho. Dobre.
Hlina, Alojz, poslanec NR SR
Už končím, minútku. Teda, aby to malo, aby niekto nepovedal, že to nemá s tým súvis. Má to s tým súvis. Svet je o produkte. Ak nemáte produkt, nemáte nič. Ak my teraz máme jediný produkt, a to je Porsche Cayenne, samozrejme, hyperbolizujem, tak ešte jeden máme, plus-mínus, čiastočne, keď to pritiahnem za vlasy, a to je pracovná sila, naša pracovná sila. Ak ju však naočkujeme génom socializmu a ešte im dokážeme, že netreba byť najlepší a spravodlivosť je dostupná iba ľuďom, ktorí majú správne čísla v telefóne, tak stratíme ešte aj tento posledný produkt. A na toto riziko oficiálne pána ministra upozorňujem. To len taký príklad spomeniem, že som sedel vedľa takej partie mladých ľudí, nieže by som načúval, ale začul som, o čom sa rozprávajú, a výsledok z toho je: Nuž, vážení, nevsadil by som si, že títo nám zarobia na dôchodky. Naozaj, z toho, o čom sa rozprávali, ako sa rozprávali, nevsadil by som si. Keď som ja bol mladý chalan na Orave, tak u nás bol najväčší hrdina ten, kto už mal v apríli vybavenú brigádu na leto. Teraz je, podľa mňa, najväčší loser ten, kto musí ísť na brigádu. To je zásadný posun. A vy ho posilňujete, vy ho posilňujete v tom, čo tu teraz robil. Chcem odporučiť pánovi ministrovi, pán župan, môžem, nie? Aby zastavil, ak môže, apeloval na Zákonník práce, zrušil kočíkovné, prekopal sociálny systém, ľuďom povedal pravdu a jednoduchšími slovami, hlavne zabezpečil, aby najlepší vyhrávali, a potom ešte poslednú vec, to, čo s tým súvisí, a prípadne pánovi premiérovi povedzte, aby ľudí skúsil, príde čas, keď bude potrebné to kennedyovské - niečo štát pre vás, ale čo vy pre štát. Ale vtedy a na to, aby to ľudia uverili, to musíte byť spravodlivý a tým končím, pán župan, dobre, aby som vás nezdržiaval. Že teda spravodlivosť súvisí teraz aj s aktuálnou vecou, neviem, či včera, či kedy, už sa zvažuje o pridaní stimulov pre firmu Mondi. Ak by ste v nejakej príručke hľadali, že komu nedať stimuly, tak tam kľudne môžete napísať firmu Mondi. Túto firmu už tento štát nastimuloval dosť. Čiže ak má niekto uveriť tomu, že to zvolanie raz bude musieť prísť a budete to potrebovať od tých ľudí, aby to vydržali, aby to vydržali, čo budú musieť vydržať, a aby ten výraz a tá sila a to presvedčenie z tých očí šlo a tá spravodlivosť, tak nemôžete dať firme Mondi stimuly. Takto to naozaj nefunguje. Končím. Nezávidím vám. Situácia je zlá, nie však zúfalá. Obzvlášť, keď budete rešpektovať niektoré fakty, ktoré som tu možno aj spomenul, i keď som hrozným spôsobom zdržal pána župana.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
Vystúpenia
16:53
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:53
Jozef KollárĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.9.2012 o 16:53 hod.
Ing. PhD.
Jozef Kollár
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. No, k tej interpretačnej prestrelke čo teraz tu predviedol pán minister Kažimír, mám dve poznámky. Vy ste hovorili dnes na tlačovej konferencii aj o tom, citujem: "Že, áno, budeme musieť aj improvizovať." Také slovo padlo, opäť si ho môžeme prehrať. Ja by som vás poprosil, lebo predpokladám, že určite po skončení rozpravy budete mať ešte nejakú záverečnú reč, keby ste mohli ctenej snemovni vysvetliť, čo máte na mysli pod pojmom improvizovať, či je to naozaj nedostatok profesionality, alebo nedostatok odbornosti, že sa púšťate do improvizácie. A druhá poznámka sa týka toho, že naozaj od slova vláda je odvodené slovo vládnuť. No tak, pokiaľ vládnete od marca, od apríla tohto roku, tak potom vládnite, tak veď je predsa normálne a prirodzené, že vždy sa reálny vývoj ekonomiky, skutočné povyberané príjmy a skutočné rozpočtové výdavky sa vždy budú odlišovať od predpokladov, pri ktorých bol zostavený, rok predtým, alebo na jeseň predtým rozpočet na nasledujúci rok. To je tak v každej krajine bez ohľadu na to, kto vládne, ľavičiari, pravičiari. Ale je tu práve od toho vláda, aby v správnom čase, opakujem, pristúpila k správnym korekciám, aby dostala ten príjmovo-výdavkový mix práve do polohy, aby bola schopná udržať plánovaný deficit pre daný fiškálny rok. Takže poprosím jednak o to vysvetlenie toho slova, čo idete improvizovať a prečo, čo je toho dôvodom. Tak pokiaľ ste vládou, tak vládnite, a príďte konečne s korekciami štátneho rozpočtu.
Ďakujem.
Autorizovaný
16:55
Vystúpenie v rozprave 16:55
Alojz HlinaSvet naštartoval, znova sa vrátim, ja mám predsa len taký určitý vzťah k tej Číne, ale tam sa dá veľa vecí namodelovať na tej Číne, že svet naštartoval Čínu, že nevie nastaviť, a tak keby sme hľadali už teraz v tom zlom niečo dobré, tak taký príklad vám len poviem, že to je, pekne ho používa, neviem, či som ho už nehovoril, ak som, tak sa ospravedlňujem, že čínština má na problém a otázku ten istý výraz, čo je veľmi zaujímavé, ostatné jazyky majú dva rozdielne výrazy. Čiže problém je rozdielne ako otázka, Číňania majú rovnaké, čiže pre nich je problém otázka a na otázku hľadajú odpoveď. V jednoduchosti sa dá povedať, v Číne nie je nič problém. A naozaj, aj jedno z najpoužívanejších slovíčok, ktoré tam je nie je problém. Mel ven ty. A to je presne to, čo nás zničí, zničí Európu, keď sa tomu nepostavíme, že tá ich schopnosť, improvizácia a toho, že sa s problémami boria, kdežto naopak, Európa ide presne opačným smerom, lebo keby sme znova robili nejaké komparácie, že v čom sú najpoužívanejšie slovíčka, tak v slovenčine by to kľudne mohol byť problém, samostatná kategória, kľudne by to mohlo byť slovíčko štát a dokonca sa nám už teraz veľmi často objavuje úloha štátu. Európanom sa vštepil gén takého socializmu, takého európskeho socializmu, a keď sa ho nezbaví, tak bude skanzenom, po ktorom sa títo Číňania budú voziť, ale iba po vybraných štvrtiach, lebo v tých iných štvrtiach bude taký nepokoj, že sa tam budú báť ísť. Jedna vec je socializmus, očakávania od štátu a druhá vec je absolútne, aj zvrátené použitie finančných prostriedkov, čo znova tu vieme aj demonštrovať, ja to len v krátkosti poviem, investície typu štadión, alebo jeden kilometer diaľnic, ale aj taká investícia, súkromná investícia a la Turkmenistan, najväčšie Audi centrum v Európe. Nuž, viete, to je presne a la Turkmenistan, alebo taký ruský spôsob investovania, že najväčšie a neviemčo, dokazovanie si síl, a neviem, načo Slovensko potrebuje najväčšie Audi centrum v Európe. To je presne to, že kam sme uleteli, a je načase ľuďom povedať pravdu, že dve autá v rodine nie sú demokratickou výsadou a štát im to má pomôcť zabezpečiť. Mladým ľuďom treba povedať, že práca a častokrát aj montérky sú pre život dôležitejšie ako X Factor a chatovanie na nete. Ľuďom treba aj povedať to, že ľudia ako Kollár, a teraz nemyslím pána Kollára zo SaS, ale iného pána Kollára, ktorý zvrátil hodnoty rodiny, je exces a asi aj posledné štádium pred zrútením určitého typu spoločnosti. V kontexte tohto ja nerozumiem, prečo posilňujete socializmus vo vedomí ľudí. Prečo upínate ich pohľad na štát napríklad novelou Zákonníka práce. Sme sa tu o tom bavili, že najhorší možný signál, aký vláda môže vyslať dovnútra, ale hlavne do sveta v tomto prípade, je novelizovať Zákonník práce v protismere. V absolútnom protismere. Keby sme si predstavili, že sedíte na tridsiatom siedmom poschodí v Chicagu alebo Hongkongu, teraz analyzujete, že niekde je krajina v strednej Európe, ktorá mení a posilňuje v tejto dobe, áno, je to pravdou, však to je v poriadku, posilňujete postavenia zamestnancov, tak ten človek, ktorý by teoreticky rozmýšľal nad nejakou iniciatívou, mávne rukou, poďme ďalej, tých krajín je dosť. Keby sme si dali takú porovnávaciu štúdiu, že sedíte, stále v tom príklade zostanem, že sedíte niekde na tom tridsiatom siedmom - tridsiatom šiestom poschodí, analyzujete Slovensko a poviete si, nuž, poďme. Malá krajina, pol milióna ľudí na hrane chudoby s obrovskými problémami, horúci juh a ešte aj vláda, ktorá je schopná v tejto dobe ísť v protismere. No, kto by tam šiel, všakže? A ten, kto tu je, kto by nerozmýšľal nad tým, že by prípadne aj odišiel? Častokrát sú tie investície, ono sa tak hovorí, že dobrý investor je ten, ktorý vie byť do hodiny na letisku. To sa tak chodilo investovať do Afriky. Tam bol základný úspech do hodiny na letisku. Čiže aj tuná máme, teraz tu povedať pravdu, investorov, ktorí do dvoch týždňov vedia byť preč. Takže nepokúšajme, aby nám to neodskúšali, že to naozaj funguje.
Zmajkovičová, Renáta, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec, chvíľočku len. Chcem sa spýtať, či máte ešte nadlho. Dobre.
Hlina, Alojz, poslanec NR SR
Už končím, minútku. Teda, aby to malo, aby niekto nepovedal, že to nemá s tým súvis. Má to s tým súvis. Svet je o produkte. Ak nemáte produkt, nemáte nič. Ak my teraz máme jediný produkt, a to je Porsche Cayenne, samozrejme, hyperbolizujem, tak ešte jeden máme, plus-mínus, čiastočne, keď to pritiahnem za vlasy, a to je pracovná sila, naša pracovná sila. Ak ju však naočkujeme génom socializmu a ešte im dokážeme, že netreba byť najlepší a spravodlivosť je dostupná iba ľuďom, ktorí majú správne čísla v telefóne, tak stratíme ešte aj tento posledný produkt. A na toto riziko oficiálne pána ministra upozorňujem. To len taký príklad spomeniem, že som sedel vedľa takej partie mladých ľudí, nieže by som načúval, ale začul som, o čom sa rozprávajú, a výsledok z toho je: Nuž, vážení, nevsadil by som si, že títo nám zarobia na dôchodky. Naozaj, z toho, o čom sa rozprávali, ako sa rozprávali, nevsadil by som si. Keď som ja bol mladý chalan na Orave, tak u nás bol najväčší hrdina ten, kto už mal v apríli vybavenú brigádu na leto. Teraz je, podľa mňa, najväčší loser ten, kto musí ísť na brigádu. To je zásadný posun. A vy ho posilňujete, vy ho posilňujete v tom, čo tu teraz robil. Chcem odporučiť pánovi ministrovi, pán župan, môžem, nie? Aby zastavil, ak môže, apeloval na Zákonník práce, zrušil kočíkovné, prekopal sociálny systém, ľuďom povedal pravdu a jednoduchšími slovami, hlavne zabezpečil, aby najlepší vyhrávali, a potom ešte poslednú vec, to, čo s tým súvisí, a prípadne pánovi premiérovi povedzte, aby ľudí skúsil, príde čas, keď bude potrebné to kennedyovské - niečo štát pre vás, ale čo vy pre štát. Ale vtedy a na to, aby to ľudia uverili, to musíte byť spravodlivý a tým končím, pán župan, dobre, aby som vás nezdržiaval. Že teda spravodlivosť súvisí teraz aj s aktuálnou vecou, neviem, či včera, či kedy, už sa zvažuje o pridaní stimulov pre firmu Mondi. Ak by ste v nejakej príručke hľadali, že komu nedať stimuly, tak tam kľudne môžete napísať firmu Mondi. Túto firmu už tento štát nastimuloval dosť. Čiže ak má niekto uveriť tomu, že to zvolanie raz bude musieť prísť a budete to potrebovať od tých ľudí, aby to vydržali, aby to vydržali, čo budú musieť vydržať, a aby ten výraz a tá sila a to presvedčenie z tých očí šlo a tá spravodlivosť, tak nemôžete dať firme Mondi stimuly. Takto to naozaj nefunguje. Končím. Nezávidím vám. Situácia je zlá, nie však zúfalá. Obzvlášť, keď budete rešpektovať niektoré fakty, ktoré som tu možno aj spomenul, i keď som hrozným spôsobom zdržal pána župana.
Ďakujem pekne.
Vážená pani predsedajúca, vážení kolegovia, vážený pán minister, pravdou je, a skutočne, pravdou je u mňa, že nezávidím tuná ministrovi, koniec koncov, som oprostený dvoch základných pocitov bežného Slováka, to znamená závisť a nenávisť, čiže aj kvôli tomu nezávidím, lebo zas mu nezávidím v tej situácii, v ktorej je, že je ministrom financií v krajine, kde od vkusu Číňanov stojí hospodársky rast a ekonomika. Som zisťoval taký problém, že niektoré veci nerozumie, nie všetci pochopia, tak pretože keď sa Číňanom prestane páčiť Porsche Cayenne, tak sme vystavení obrovskému poklesu hospodárskeho rastu, a zároveň sme aj krajinou, kde si vláda urobila ochrannú známku z rómskeho problému, čiže aj preto je dosť ťažké byť ministrom v tejto krajine, znova dovysvetlím, že naozaj, niekedy mám pocit, že z rómskeho problému má vláda tendenciu urobiť Coca-Colu, a keby sa niekto chcel pridať a trošku pomôcť, tak musí zaplatiť licenčný poplatok na ministerstvo vnútra. Čiže v tejto krajine je naozaj ťažké byť ministrom financií, to uznávam, už poviem ja len také, že ja nie som Nostradamom, som priemerným analytikom a ešte som aj niečo prežil v Číne. A mám pocit, že by bolo zahodno ľuďom povedať pravdu, ono to, čo sme tu aj počuli, to zhoršenie makroekonomickej prognózy, jednoduchými slovami sa dá povedať, bude horšie, tieto ekonomické eufemizmy ja mám celkom rád, lebo že keď, ako poviete, že nemám peniaze, som podkapitalizovaný, ono sa to tak zvykne, tie veci, čarovne nazývať, ľuďom treba povedať pravdu zjednodušene, že najlepší dôchodok, čo sa tu hovorilo o dôchodkovej reforme, najlepší dôchodok je dobre vychované dieťa, je a bude a lepšie sú kvalitné montérky ako nekvalitný diplom. Čo znova sme tu častokrát svedkom, že študujeme už pomaly v každej druhej dedine, ľudí popletieme, dáme im do rúk takúto pomaly bezcennú A4, a to chlapča, alebo to dievča si myslí, že tisíc eur nástup, auto a telefón k tomu, a keď to nepríde, tak sa cíti urazený na celý svet, aký je nespravodlivý, a nikto nechápe tú genialitu toho, že on vyštudoval vysokú školu niekde na dedine.
Svet naštartoval, znova sa vrátim, ja mám predsa len taký určitý vzťah k tej Číne, ale tam sa dá veľa vecí namodelovať na tej Číne, že svet naštartoval Čínu, že nevie nastaviť, a tak keby sme hľadali už teraz v tom zlom niečo dobré, tak taký príklad vám len poviem, že to je, pekne ho používa, neviem, či som ho už nehovoril, ak som, tak sa ospravedlňujem, že čínština má na problém a otázku ten istý výraz, čo je veľmi zaujímavé, ostatné jazyky majú dva rozdielne výrazy. Čiže problém je rozdielne ako otázka, Číňania majú rovnaké, čiže pre nich je problém otázka a na otázku hľadajú odpoveď. V jednoduchosti sa dá povedať, v Číne nie je nič problém. A naozaj, aj jedno z najpoužívanejších slovíčok, ktoré tam je nie je problém. Mel ven ty. A to je presne to, čo nás zničí, zničí Európu, keď sa tomu nepostavíme, že tá ich schopnosť, improvizácia a toho, že sa s problémami boria, kdežto naopak, Európa ide presne opačným smerom, lebo keby sme znova robili nejaké komparácie, že v čom sú najpoužívanejšie slovíčka, tak v slovenčine by to kľudne mohol byť problém, samostatná kategória, kľudne by to mohlo byť slovíčko štát a dokonca sa nám už teraz veľmi často objavuje úloha štátu. Európanom sa vštepil gén takého socializmu, takého európskeho socializmu, a keď sa ho nezbaví, tak bude skanzenom, po ktorom sa títo Číňania budú voziť, ale iba po vybraných štvrtiach, lebo v tých iných štvrtiach bude taký nepokoj, že sa tam budú báť ísť. Jedna vec je socializmus, očakávania od štátu a druhá vec je absolútne, aj zvrátené použitie finančných prostriedkov, čo znova tu vieme aj demonštrovať, ja to len v krátkosti poviem, investície typu štadión, alebo jeden kilometer diaľnic, ale aj taká investícia, súkromná investícia a la Turkmenistan, najväčšie Audi centrum v Európe. Nuž, viete, to je presne a la Turkmenistan, alebo taký ruský spôsob investovania, že najväčšie a neviemčo, dokazovanie si síl, a neviem, načo Slovensko potrebuje najväčšie Audi centrum v Európe. To je presne to, že kam sme uleteli, a je načase ľuďom povedať pravdu, že dve autá v rodine nie sú demokratickou výsadou a štát im to má pomôcť zabezpečiť. Mladým ľuďom treba povedať, že práca a častokrát aj montérky sú pre život dôležitejšie ako X Factor a chatovanie na nete. Ľuďom treba aj povedať to, že ľudia ako Kollár, a teraz nemyslím pána Kollára zo SaS, ale iného pána Kollára, ktorý zvrátil hodnoty rodiny, je exces a asi aj posledné štádium pred zrútením určitého typu spoločnosti. V kontexte tohto ja nerozumiem, prečo posilňujete socializmus vo vedomí ľudí. Prečo upínate ich pohľad na štát napríklad novelou Zákonníka práce. Sme sa tu o tom bavili, že najhorší možný signál, aký vláda môže vyslať dovnútra, ale hlavne do sveta v tomto prípade, je novelizovať Zákonník práce v protismere. V absolútnom protismere. Keby sme si predstavili, že sedíte na tridsiatom siedmom poschodí v Chicagu alebo Hongkongu, teraz analyzujete, že niekde je krajina v strednej Európe, ktorá mení a posilňuje v tejto dobe, áno, je to pravdou, však to je v poriadku, posilňujete postavenia zamestnancov, tak ten človek, ktorý by teoreticky rozmýšľal nad nejakou iniciatívou, mávne rukou, poďme ďalej, tých krajín je dosť. Keby sme si dali takú porovnávaciu štúdiu, že sedíte, stále v tom príklade zostanem, že sedíte niekde na tom tridsiatom siedmom - tridsiatom šiestom poschodí, analyzujete Slovensko a poviete si, nuž, poďme. Malá krajina, pol milióna ľudí na hrane chudoby s obrovskými problémami, horúci juh a ešte aj vláda, ktorá je schopná v tejto dobe ísť v protismere. No, kto by tam šiel, všakže? A ten, kto tu je, kto by nerozmýšľal nad tým, že by prípadne aj odišiel? Častokrát sú tie investície, ono sa tak hovorí, že dobrý investor je ten, ktorý vie byť do hodiny na letisku. To sa tak chodilo investovať do Afriky. Tam bol základný úspech do hodiny na letisku. Čiže aj tuná máme, teraz tu povedať pravdu, investorov, ktorí do dvoch týždňov vedia byť preč. Takže nepokúšajme, aby nám to neodskúšali, že to naozaj funguje.
Zmajkovičová, Renáta, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec, chvíľočku len. Chcem sa spýtať, či máte ešte nadlho. Dobre.
Hlina, Alojz, poslanec NR SR
Už končím, minútku. Teda, aby to malo, aby niekto nepovedal, že to nemá s tým súvis. Má to s tým súvis. Svet je o produkte. Ak nemáte produkt, nemáte nič. Ak my teraz máme jediný produkt, a to je Porsche Cayenne, samozrejme, hyperbolizujem, tak ešte jeden máme, plus-mínus, čiastočne, keď to pritiahnem za vlasy, a to je pracovná sila, naša pracovná sila. Ak ju však naočkujeme génom socializmu a ešte im dokážeme, že netreba byť najlepší a spravodlivosť je dostupná iba ľuďom, ktorí majú správne čísla v telefóne, tak stratíme ešte aj tento posledný produkt. A na toto riziko oficiálne pána ministra upozorňujem. To len taký príklad spomeniem, že som sedel vedľa takej partie mladých ľudí, nieže by som načúval, ale začul som, o čom sa rozprávajú, a výsledok z toho je: Nuž, vážení, nevsadil by som si, že títo nám zarobia na dôchodky. Naozaj, z toho, o čom sa rozprávali, ako sa rozprávali, nevsadil by som si. Keď som ja bol mladý chalan na Orave, tak u nás bol najväčší hrdina ten, kto už mal v apríli vybavenú brigádu na leto. Teraz je, podľa mňa, najväčší loser ten, kto musí ísť na brigádu. To je zásadný posun. A vy ho posilňujete, vy ho posilňujete v tom, čo tu teraz robil. Chcem odporučiť pánovi ministrovi, pán župan, môžem, nie? Aby zastavil, ak môže, apeloval na Zákonník práce, zrušil kočíkovné, prekopal sociálny systém, ľuďom povedal pravdu a jednoduchšími slovami, hlavne zabezpečil, aby najlepší vyhrávali, a potom ešte poslednú vec, to, čo s tým súvisí, a prípadne pánovi premiérovi povedzte, aby ľudí skúsil, príde čas, keď bude potrebné to kennedyovské - niečo štát pre vás, ale čo vy pre štát. Ale vtedy a na to, aby to ľudia uverili, to musíte byť spravodlivý a tým končím, pán župan, dobre, aby som vás nezdržiaval. Že teda spravodlivosť súvisí teraz aj s aktuálnou vecou, neviem, či včera, či kedy, už sa zvažuje o pridaní stimulov pre firmu Mondi. Ak by ste v nejakej príručke hľadali, že komu nedať stimuly, tak tam kľudne môžete napísať firmu Mondi. Túto firmu už tento štát nastimuloval dosť. Čiže ak má niekto uveriť tomu, že to zvolanie raz bude musieť prísť a budete to potrebovať od tých ľudí, aby to vydržali, aby to vydržali, čo budú musieť vydržať, a aby ten výraz a tá sila a to presvedčenie z tých očí šlo a tá spravodlivosť, tak nemôžete dať firme Mondi stimuly. Takto to naozaj nefunguje. Končím. Nezávidím vám. Situácia je zlá, nie však zúfalá. Obzvlášť, keď budete rešpektovať niektoré fakty, ktoré som tu možno aj spomenul, i keď som hrozným spôsobom zdržal pána župana.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
17:05
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:05
Ľudovít KaníkĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.9.2012 o 17:05 hod.
Ing.
Ľudovít Kaník
Videokanál poslanca
Ďakujem. Ja som už spomínal v tej predchádzajúcej, že to najhoršie nás ešte čaká, lebo to, čo sa namiešalo, ten mix, určite nepomôže ekonomike ani rastu. Ilustratívne len poviem, že však už aj vo Švédsku budú mať podnikové dane nižšie, čo je teda veľmi zlé z hľadiska konkurencieschopnosti Slovenska. A pána ministra by som sa chcel spýtať, keďže sa chystá k záverečnému slovu, že kedy teda a či vôbec sa pristúpi k nejakej revízii a hľadaniu zdrojov práve v zle nastavenom sociálnom systéme, ktorý som spomínal vo svojom prvom vystúpení, pretože tam naozaj plytváme stovkami miliónov eur, a tam by bolo treba hľadať zdroje nielen preto, že sa získa niečo pre štátny rozpočet, ale získa sa omnoho viac tým, že sa zmení správanie ľudí a prestane sa podporovať všetko to negatívne, čo okolo seba v tejto oblasti vidíme.
Ďakujem.
Autorizovaný
17:06
Čo ja viem dnes a to, čo som verejne musel aj oznámiť, a oznámil som to v júli a oznámil som to dnes a oznámim to vždycky po každom zasadnutí výboru pre či už makroekonomické prognózy, alebo daňové prognózy, tak ako sme sa tu zhodli aj s mojím predchodcom, pretože sú to inštitúcie, ktoré sú dokonca zakotvené v ústavnom zákone o rozpočtovej zodpovednosti, pretože tu roky je súhlas s tým, že sú v ňom zastúpení odborníci z externého prostredia aj z rezortu financií, ktorí slúžia v tejto budove už desať - dvanásť rokov, odhliadnuc od toho, aká farba legislatívy, alebo exekutívy, pardon, tu funguje. Myslím si, že to sú veci, ktoré by sme nikdy nemali spochybňovať. A pravdou je, že prichádzam so správou, že príjmy, daňové a odvodové príjmy, tak ako boli rozpočtované, klesajú skoro o 500 mil. eur v tomto roku. Proste je to holý fakt. A pravdou aj je, že oproti istým východiskám, na ktorých bolo založené aj naše plánovanie stavby budúceho rozpočtu, to ide o 380 mil. eur dole. To, z čoho je nervozita, a to, čo musí aj vyvolať istý druh improvizácie, pretože nenechám sa tu zase tu obviňovať z nejakého kreativizmu, respektíve tie podsúvania, tie štuchance tým spôsobom, že sa niečo utajuje, že sa niečo proste vytvára inak. Pán poslanec Kollár, naštudujte si, skúste pochopiť to, čo sa urobilo napríklad za vašej vlády z hľadiska zverejňovania všetkých rozpočtových opatrení na internete. To sú verejné a prístupné veci. Vy zas nemusíte cez finančný výbor teraz akože odhaľovať obrovské tajomstvá, ktoré podľa vás ako sa uchovávajú v budove ministerstva financií. Nie je to pravdou. Viazanie výdavku v objeme 120 mil. eur urobím, lebo ma k tomu viaže uznesenie vlády a urobím ho preto, že ho musím urobiť. A urobím to v termíne, ktorý mi bol daný. To znamená do konca tohto mesiaca. Ale ak chcete, ja vám poviem pár titulov, na ktorých som sa s rezortnými kolegami dohodol. Úrad vlády 9 mil., 700 revitalizácia krajiny, zdroj. Ministerstvo zahraničí vecí vyše 13 mil. viazaných výdavkov, kapitálové aktíva, kapitálové výdavky. Ministerstvo obrany vyše 5 mil., najmä bežné výdavky. Ministerstvo vnútra 22 mil., prevažne ide o výpočtovú techniku a informačné systémy. Ministerstvo spravodlivosti vyše, skoro 8 mil., 7 mil. 700 na civilnom úseku a sčasti aj na väzenstve, nie v tej mzdovej oblasti, ale v tej oblasti bežných výdavkov. Na ministerstve financií vyše 9 mil. na informačných systémoch. Takýto zoznam dostanete úplne presný. Nemusíte sa obávať, že by ho niekto utajoval, menil, manipuloval. Stodvadsať miliónov eur bude viazaných v rozpočte tohto roku, pretože tieto prostriedky musia byť viazané, pretože sme odchýlení vyše 500 mil. eur od cieľa 4,6 percenta, ktorý ste naplánovali vy do svojho rozpočtu. Ak vám niečo vyčítame, nie je to samotná technika prípravy rozpočtu. Je to situácia, v ktorej bol rozpočet na tento rok prijímaný. A vy veľmi dobre viete. Väčšina z nás tu sedela v tejto miestnosti a vieme, v akom kŕči sa rozpočet pripravoval. Proste po rozpade vlády, pri neschopnosti sa dohodnúť na ďalšom škrtaní výdavkov, alebo na ďalšom navyšovaní príjmov. Čiže ten výsledok 4,6 percenta je obeťou politickej situácie v tejto krajine po rozpade vlády, ktorá sa rozbila ako chorá hračka práve v tejto miestnosti v októbri minulého roku. Problémom naozaj je, že ambícia znižovať deficit v tomto roku bola vypustená. Problémom aj je, že naozaj reálny ekonomický vývoj v tejto krajine ide smerom dolu, a o tom proste, o tom hovoria konkrétne údaje, čo sa týkajú daní aj odvodov. A problém, ktorý sa týka finančnej správy, musím ho tu spomenúť, pretože ak prídete k moci, ak prídete na nejaký rezort, tak rátate s istou korektnosťou technokratickou. To znamená, beriete niektoré veci, že sú proste dané. To znamená, napríklad keď sme došli na rezort financií, tak východiská štátneho rozpočtu, ktoré boli pripravené technokratmi, boli brané z nášho hľadiska, odhliadnuc od politických náhľadov, za korektné. Na základe toho v apríli, v máji, v júni sa vytvárala architektúra, akýsi dizajn konsolidácie aj z hľadiska jeho objemu aj z hľadiska dizajnovania ďalších príjmov, ktoré potrebuje každá vláda. Problémom je, že tieto východiská sú dnes ako v ruinách. Problémom je, že sme sa v júli dozvedeli s trojmesačným oneskorením o tom, že máme úplne inú základňu dane z pridanej hodnoty, aká bola v roku 2011. Prečo? Pretože finančná správa nefungovala. Pretože sme sa dostali k analytickým výkazom, ku konkrétnym výkazom DPH-čky namiesto apríla niekedy na prelome júna a júla. Problémom je, že daň z príjmov právnických osôb je o 91 mil. eur v minulom roku nižšia, a tým pádom sa znižuje báza aj na tento aj na budúci rok. Ja sa sťažujem na časové oneskorenie. Ja sa nesťažujem, môžem sa k Pánu Bohu sťažovať, že je výber daní oveľa horší, aký je. Z toho neobviňujem bývalú vládu. Obviňujem ju z nezodpovednosti, ktorá doviedla finančnú správu k totálnemu kolapsu a napríklad k tomu, že sme sa k výsledkom daňových priznaní pri dani z príjmu právnických osôb nedostali tak opäť, ako sme sa mali dostať, v júni, začiatkom júla, ale začiatkom septembra. A dnes sme v situácii, že máme výpadok na tejto dani vyše 180 mil. eur aj na tento rok a de facto aj na rok budúci. A tam vzťahujem slovo improvizácia. Pretože do predloženia štátneho rozpočtu na rokovanie vlády máme naozaj pár dní. A tento problém musíme vyriešiť, pretože ako tu stojím, predložíme rozpočet, ktorý bude na úrovni pod troma percentami hrubého domáceho produktu. Žiadnu inú šancu nemáme.
Bol som v niektorých veciach pochválený, v niektorých veciach som upodozrievaný, v niektorých veciach som, samozrejme, absolútne kritizovaný. Je mi úplne jasné, že z hľadiska konkrétností, ktoré sa týkajú tohto roku, hlavne terajšej opozície, je nepríjemné sa im detailne venovať, tak to proste odťahujú do dlhodobej udržateľnosti. Považujem, pán poslanec Mikloš, za veľmi nebezpečné vašu vetu o tom, že ak si fiškálna rada bude plniť svoje zákonné funkcie, tak dôjde k záveru, ktorý ste vy už predikovali tým spôsobom, že naša vláda teda robí opatrenia na úkor dlhodobej udržateľnosti. Ako, spolu sme formulovali zákon o rozpočtovej zodpovednosti, spolu sme formulovali nezávislosť fiškálnej rady. Bohužiaľ, vaším osobným zvykom je, a poviem vám to na konkrétnej skúsenosti z fungovania Národnej banky Slovenska, ktorá má takisto svoju nezávislosť, keď ste boli v opozícii, stále ste očakávali a verejne kritizovali centrálnu banku z nedostatku politických komentárov. To isté, proste vy už predikujete správanie Fiškálnej rady. Považujem to za veľmi, veľmi nebezpečné. Všetci vieme, že sa poslanci klubu SDKÚ obrátili na Fiškálnu radu s otázkou, akým spôsobom ovplyvní dlhodobú udržateľnosť zákon č. 461, to znamená zmeny v I. a II. pilieri v penzijnom systéme ako celku. A vy už vysielate vyhrážku Fiškálnej rade, že len, teda ak si bude plniť svoje zákonné funkcie, tak proste bude nejakým spôsobom konať. Považujem to za veľmi nebezpečné, v tomto je s vami veľmi, veľmi negatívna skúsenosť, a hlavne čo sa týka Národnej banky Slovenska. Dúfam, že nepôjdete v tom istom režime.
Pretože ja viem veľmi dobre na základe prepočtov, ktoré máme my, že zmeny v penzijnom systéme, ktoré sme predložili a ktoré sme presadili, samozrejme, že znižujú a pozitívne ovplyvňujú dlhodobú udržateľnosť. O tom ešte budete, samozrejme, sa musieť presvedčiť a dúfam, že, takisto dúfam, že Fiškálna rada vydá ortieľ, ktorý bude férový. A viete, ak hovoríme o dlhodobej udržateľnosti, si veľmi dobre pamätám spor medzi bývalým ministrom Kaníkom a bývalým ministrom Miklošom o tom, v akom veku sa ľuďom oplatí ísť do druhého piliera. Viete, prečo ja nie som v II. pilieri? Pretože som uveril Ivanovi Miklošovi, ktorý vtedy hovoril, že sa asi o sedem rokov oplatí ľuďom mladším ísť do tohto systému. Podľa Kaníka to bolo niekedy cez štyridsať, podľa Ivana Mikloša to bolo niekde pod 40, 37 rokov možno. Ja už som bol na hranici vtedy. Bolo to posledný krát, keď som veril Ivanovi Miklošovi. Vtedy som urobil dobre. (Potlesk a reakcia z pléna.)
Ak hovoríte, to si vybavte vy tam. Hovoríte, to je akože neskutočná barlička, Medzinárodný menový fond tvrdí, že dopadne deficit 4,4 percent, a ja tvrdím, že to bude 5,3. No, Medzinárodný menový fond bol tu na misii, ktorá sa nazýva Article IV Mission, to znamená, na základe článku IV zmluvy s Medzinárodným menovým fondom tu bola, tuším, na začiatku mája. To znamená, boli sme v ministerských kreslách pár týždňov. Samozrejme, že sme prezentovali a museli sme prezentovať plán konsolidácie a, samozrejme, že sme prezentovali aj výsledky, alebo náš pohľad na realizáciu štátneho rozpočtu v tomto roku. My sme sa de facto bili za rozpočet, ktorý ste schválili v tejto Národnej rade. A my sme boli spokojní s tým, že sme vtedy v máji presvedčili Medzinárodný menový fond, že udržíme deficit na úrovni 4,6, alebo dokonca ho dostaneme nižšie. Ale to bolo v máji tohto roku. Medzitým bol jún, júl a teraz september, to znamená veľmi zlé informácie, na základe ktorých, opakujem, oproti rozpočtu je to 500 mil. eur nižšie.
Súhlasili ste, kolegovia, že zareagujem, tak poprosím o trpezlivosť. Veľa vecí tu bolo povedaných.
Samosprávy. Samosprávy, tak je tu spochybňované zhoršenie hospodárenia samospráv v tomto roku. Áno, vy ste ho prognózovali s ľahkým prebytkom, my sme zatiaľ urobili, jediné, čo sme urobili, preniesli sme zhoršenie výberu daní, z ktorých žijú samosprávy do konkrétneho fiškálneho rámca toho, čo sa volá rozpočet verejných financií. To znamená, nepredpokladali sme zmenu ich správania. Pretože nemáme možnosť ich priamo ovplyvniť a to veľmi dobre viete, že samospráva je autonómna. A takisto viete, že som rovno sem, do tejto snemovne prišiel z rokovania s radou ZMOS-u, kde som ich, v tejto, už vážnej situácii žiadal, aby zmenili svoje správanie, lebo bez toho sa nám nepodarí udržať úroveň 4,6 a bez toho sa nám ani nepodarí postaviť deficit na úrovni 3 percent v budúcom roku.
K otázkam, k zásobám ropy a nadkontrahovania, môžete si hovoriť, že je to vymyslené. Pravdou je, že Slovensko má povinnosť doplniť zásoby ropy o 95 mil., v hodnote 95 mil. eur v tomto roku, do konca tohto roku. Pravdou je, že nezostal žiadny záznam, žiadne uznesenie vlády, žiadna konkrétna analýza podpísaná niekým z vás, ako sa to má robiť. Zostal ústny odkaz: "Mohlo by to byť takto riešené." Pravdou je, že sa to snáď podarí vyriešiť na základe zmluvy s Transpetrolom, ak sa takúto zmluvu podarí podpísať, čo pevne verím, že podarí, a ak takýto systém bude notifikovaný v Európskej komisii, pretože takýto postup nám musí byť uznaný orgánmi Európskej komisie.
Preto stojím si za tým, že je tu povinnosť upozorniť na to riziko. Ak sa nám to nepodarí, budeme musieť zaplatiť dodatočných 95 mil., čo vám vyčítam, že ste to nikde neuviedli. Keby ste to boli rozpočtovali a podarilo sa to vyriešiť mimo verejnej správy, tak tie peniaze sa ušetria. O to viac sa uľahčí rozpočtu v tejto chvíli.
Čo sa týka nadkontrahácie, je to presne ten istý prípad. Nie je to mávnutie žiadnym čarovným prútikom, je to o realokáciách, je to o tom, že to zase podlieha schvaľovaniu Európskej komisie, je to o tom, že štát dlží samospráve a prijímateľom. Je to o tom, že tí prijímatelia môžu štát žalovať a môžu si žiadať ďalšie nároky.
Problém je v tom, že vy veci zľahčujete, a problém je v tom, že my dávame momentálne konkrétne veci na stôl. Vy môžete hodnotiť, či to je ľahké, alebo nie je to ľahké, na to máte plnú legitimitu. Môžete povedať, že je to ľahké vyriešiť, ale nevyčítajte mi, že to dávam na stôl a že to dávam na svetlo sveta, že ten problém tu je. Ten problém tu reálne je a je zarátaný do rizík rozpočtu tohto roku.
O Švédsku sa vyjadrovať nebudem. Možno niekedy inokedy.
Skončím snáď s tým, dámy a páni, že ešte do konca roka budeme musieť viazať výdavky v štátnom rozpočte, že ešte do konca roka budeme musieť veľmi spolupracovať vo veľkej súčinnosti so samosprávou v tej veci, aby udržala svoje hospodárenie na reťazi, a dokonca, že bude musieť šetriť, aby nám pomohli pri splnení konsolidačného cieľa, a skončím s tým, že prídem a predložím štátny rozpočet s úrovňou deficitu pod 3 percentá na budúci rok.
Ďakujem. (Potlesk.)
Ďakujem za možnosť vystúpiť a prajem dobrý večer tým, ktorí došli uprostred tejto debaty. Ja začnem možno úplne reakciou na Alojza Hlinu, ktorý ma teda vyzval k mnohým, mnohým a ďalším veciam, a odpoviem na to iba tým spôsobom, tak ako cítim, že nie som ten, čo sníma všetky hriechy sveta. Nie som ním, aj keď si myslím, že v danom momente mám naložené na chrbte dosť, ale nenariekam. Ja proste z pohľadu toho, čo nás čaká a neminie a v akej situácii sa nachádzame v rámci krajiny Slovenska, ale aj Slovenska doma, ale aj Slovenska uprostred, v srdci Európy a uprostred zase celého sveta, niet nám čo závidieť. A v tom sme naozaj na spoločnej lodi, tak ako sa tu, možno nie asi úplne úprimne, na to odvolal iný pán poslanec. Viete, nemám energiu v tejto situácii na potýčky a na vzájomné si vysvetľovanie a vystatovanie sa toho, kto má na to lepší, alebo horší recept. Musím vám len povedať, že po tej hodinke debaty hlavne s poslancami SDKÚ veľa modrého peria tu lieta, lebo tu bolo povedané mnohokrát mnohým inými slovami to isté o tom, ako by sme to mali, ako by sme to mohli robiť, ako to oni urobili, akože skvelé, a robili celé desiatky rokov v tejto krajine, a prečo sme, kde sme v danom momente.
Čo ja viem dnes a to, čo som verejne musel aj oznámiť, a oznámil som to v júli a oznámil som to dnes a oznámim to vždycky po každom zasadnutí výboru pre či už makroekonomické prognózy, alebo daňové prognózy, tak ako sme sa tu zhodli aj s mojím predchodcom, pretože sú to inštitúcie, ktoré sú dokonca zakotvené v ústavnom zákone o rozpočtovej zodpovednosti, pretože tu roky je súhlas s tým, že sú v ňom zastúpení odborníci z externého prostredia aj z rezortu financií, ktorí slúžia v tejto budove už desať - dvanásť rokov, odhliadnuc od toho, aká farba legislatívy, alebo exekutívy, pardon, tu funguje. Myslím si, že to sú veci, ktoré by sme nikdy nemali spochybňovať. A pravdou je, že prichádzam so správou, že príjmy, daňové a odvodové príjmy, tak ako boli rozpočtované, klesajú skoro o 500 mil. eur v tomto roku. Proste je to holý fakt. A pravdou aj je, že oproti istým východiskám, na ktorých bolo založené aj naše plánovanie stavby budúceho rozpočtu, to ide o 380 mil. eur dole. To, z čoho je nervozita, a to, čo musí aj vyvolať istý druh improvizácie, pretože nenechám sa tu zase tu obviňovať z nejakého kreativizmu, respektíve tie podsúvania, tie štuchance tým spôsobom, že sa niečo utajuje, že sa niečo proste vytvára inak. Pán poslanec Kollár, naštudujte si, skúste pochopiť to, čo sa urobilo napríklad za vašej vlády z hľadiska zverejňovania všetkých rozpočtových opatrení na internete. To sú verejné a prístupné veci. Vy zas nemusíte cez finančný výbor teraz akože odhaľovať obrovské tajomstvá, ktoré podľa vás ako sa uchovávajú v budove ministerstva financií. Nie je to pravdou. Viazanie výdavku v objeme 120 mil. eur urobím, lebo ma k tomu viaže uznesenie vlády a urobím ho preto, že ho musím urobiť. A urobím to v termíne, ktorý mi bol daný. To znamená do konca tohto mesiaca. Ale ak chcete, ja vám poviem pár titulov, na ktorých som sa s rezortnými kolegami dohodol. Úrad vlády 9 mil., 700 revitalizácia krajiny, zdroj. Ministerstvo zahraničí vecí vyše 13 mil. viazaných výdavkov, kapitálové aktíva, kapitálové výdavky. Ministerstvo obrany vyše 5 mil., najmä bežné výdavky. Ministerstvo vnútra 22 mil., prevažne ide o výpočtovú techniku a informačné systémy. Ministerstvo spravodlivosti vyše, skoro 8 mil., 7 mil. 700 na civilnom úseku a sčasti aj na väzenstve, nie v tej mzdovej oblasti, ale v tej oblasti bežných výdavkov. Na ministerstve financií vyše 9 mil. na informačných systémoch. Takýto zoznam dostanete úplne presný. Nemusíte sa obávať, že by ho niekto utajoval, menil, manipuloval. Stodvadsať miliónov eur bude viazaných v rozpočte tohto roku, pretože tieto prostriedky musia byť viazané, pretože sme odchýlení vyše 500 mil. eur od cieľa 4,6 percenta, ktorý ste naplánovali vy do svojho rozpočtu. Ak vám niečo vyčítame, nie je to samotná technika prípravy rozpočtu. Je to situácia, v ktorej bol rozpočet na tento rok prijímaný. A vy veľmi dobre viete. Väčšina z nás tu sedela v tejto miestnosti a vieme, v akom kŕči sa rozpočet pripravoval. Proste po rozpade vlády, pri neschopnosti sa dohodnúť na ďalšom škrtaní výdavkov, alebo na ďalšom navyšovaní príjmov. Čiže ten výsledok 4,6 percenta je obeťou politickej situácie v tejto krajine po rozpade vlády, ktorá sa rozbila ako chorá hračka práve v tejto miestnosti v októbri minulého roku. Problémom naozaj je, že ambícia znižovať deficit v tomto roku bola vypustená. Problémom aj je, že naozaj reálny ekonomický vývoj v tejto krajine ide smerom dolu, a o tom proste, o tom hovoria konkrétne údaje, čo sa týkajú daní aj odvodov. A problém, ktorý sa týka finančnej správy, musím ho tu spomenúť, pretože ak prídete k moci, ak prídete na nejaký rezort, tak rátate s istou korektnosťou technokratickou. To znamená, beriete niektoré veci, že sú proste dané. To znamená, napríklad keď sme došli na rezort financií, tak východiská štátneho rozpočtu, ktoré boli pripravené technokratmi, boli brané z nášho hľadiska, odhliadnuc od politických náhľadov, za korektné. Na základe toho v apríli, v máji, v júni sa vytvárala architektúra, akýsi dizajn konsolidácie aj z hľadiska jeho objemu aj z hľadiska dizajnovania ďalších príjmov, ktoré potrebuje každá vláda. Problémom je, že tieto východiská sú dnes ako v ruinách. Problémom je, že sme sa v júli dozvedeli s trojmesačným oneskorením o tom, že máme úplne inú základňu dane z pridanej hodnoty, aká bola v roku 2011. Prečo? Pretože finančná správa nefungovala. Pretože sme sa dostali k analytickým výkazom, ku konkrétnym výkazom DPH-čky namiesto apríla niekedy na prelome júna a júla. Problémom je, že daň z príjmov právnických osôb je o 91 mil. eur v minulom roku nižšia, a tým pádom sa znižuje báza aj na tento aj na budúci rok. Ja sa sťažujem na časové oneskorenie. Ja sa nesťažujem, môžem sa k Pánu Bohu sťažovať, že je výber daní oveľa horší, aký je. Z toho neobviňujem bývalú vládu. Obviňujem ju z nezodpovednosti, ktorá doviedla finančnú správu k totálnemu kolapsu a napríklad k tomu, že sme sa k výsledkom daňových priznaní pri dani z príjmu právnických osôb nedostali tak opäť, ako sme sa mali dostať, v júni, začiatkom júla, ale začiatkom septembra. A dnes sme v situácii, že máme výpadok na tejto dani vyše 180 mil. eur aj na tento rok a de facto aj na rok budúci. A tam vzťahujem slovo improvizácia. Pretože do predloženia štátneho rozpočtu na rokovanie vlády máme naozaj pár dní. A tento problém musíme vyriešiť, pretože ako tu stojím, predložíme rozpočet, ktorý bude na úrovni pod troma percentami hrubého domáceho produktu. Žiadnu inú šancu nemáme.
Bol som v niektorých veciach pochválený, v niektorých veciach som upodozrievaný, v niektorých veciach som, samozrejme, absolútne kritizovaný. Je mi úplne jasné, že z hľadiska konkrétností, ktoré sa týkajú tohto roku, hlavne terajšej opozície, je nepríjemné sa im detailne venovať, tak to proste odťahujú do dlhodobej udržateľnosti. Považujem, pán poslanec Mikloš, za veľmi nebezpečné vašu vetu o tom, že ak si fiškálna rada bude plniť svoje zákonné funkcie, tak dôjde k záveru, ktorý ste vy už predikovali tým spôsobom, že naša vláda teda robí opatrenia na úkor dlhodobej udržateľnosti. Ako, spolu sme formulovali zákon o rozpočtovej zodpovednosti, spolu sme formulovali nezávislosť fiškálnej rady. Bohužiaľ, vaším osobným zvykom je, a poviem vám to na konkrétnej skúsenosti z fungovania Národnej banky Slovenska, ktorá má takisto svoju nezávislosť, keď ste boli v opozícii, stále ste očakávali a verejne kritizovali centrálnu banku z nedostatku politických komentárov. To isté, proste vy už predikujete správanie Fiškálnej rady. Považujem to za veľmi, veľmi nebezpečné. Všetci vieme, že sa poslanci klubu SDKÚ obrátili na Fiškálnu radu s otázkou, akým spôsobom ovplyvní dlhodobú udržateľnosť zákon č. 461, to znamená zmeny v I. a II. pilieri v penzijnom systéme ako celku. A vy už vysielate vyhrážku Fiškálnej rade, že len, teda ak si bude plniť svoje zákonné funkcie, tak proste bude nejakým spôsobom konať. Považujem to za veľmi nebezpečné, v tomto je s vami veľmi, veľmi negatívna skúsenosť, a hlavne čo sa týka Národnej banky Slovenska. Dúfam, že nepôjdete v tom istom režime.
Pretože ja viem veľmi dobre na základe prepočtov, ktoré máme my, že zmeny v penzijnom systéme, ktoré sme predložili a ktoré sme presadili, samozrejme, že znižujú a pozitívne ovplyvňujú dlhodobú udržateľnosť. O tom ešte budete, samozrejme, sa musieť presvedčiť a dúfam, že, takisto dúfam, že Fiškálna rada vydá ortieľ, ktorý bude férový. A viete, ak hovoríme o dlhodobej udržateľnosti, si veľmi dobre pamätám spor medzi bývalým ministrom Kaníkom a bývalým ministrom Miklošom o tom, v akom veku sa ľuďom oplatí ísť do druhého piliera. Viete, prečo ja nie som v II. pilieri? Pretože som uveril Ivanovi Miklošovi, ktorý vtedy hovoril, že sa asi o sedem rokov oplatí ľuďom mladším ísť do tohto systému. Podľa Kaníka to bolo niekedy cez štyridsať, podľa Ivana Mikloša to bolo niekde pod 40, 37 rokov možno. Ja už som bol na hranici vtedy. Bolo to posledný krát, keď som veril Ivanovi Miklošovi. Vtedy som urobil dobre. (Potlesk a reakcia z pléna.)
Ak hovoríte, to si vybavte vy tam. Hovoríte, to je akože neskutočná barlička, Medzinárodný menový fond tvrdí, že dopadne deficit 4,4 percent, a ja tvrdím, že to bude 5,3. No, Medzinárodný menový fond bol tu na misii, ktorá sa nazýva Article IV Mission, to znamená, na základe článku IV zmluvy s Medzinárodným menovým fondom tu bola, tuším, na začiatku mája. To znamená, boli sme v ministerských kreslách pár týždňov. Samozrejme, že sme prezentovali a museli sme prezentovať plán konsolidácie a, samozrejme, že sme prezentovali aj výsledky, alebo náš pohľad na realizáciu štátneho rozpočtu v tomto roku. My sme sa de facto bili za rozpočet, ktorý ste schválili v tejto Národnej rade. A my sme boli spokojní s tým, že sme vtedy v máji presvedčili Medzinárodný menový fond, že udržíme deficit na úrovni 4,6, alebo dokonca ho dostaneme nižšie. Ale to bolo v máji tohto roku. Medzitým bol jún, júl a teraz september, to znamená veľmi zlé informácie, na základe ktorých, opakujem, oproti rozpočtu je to 500 mil. eur nižšie.
Súhlasili ste, kolegovia, že zareagujem, tak poprosím o trpezlivosť. Veľa vecí tu bolo povedaných.
Samosprávy. Samosprávy, tak je tu spochybňované zhoršenie hospodárenia samospráv v tomto roku. Áno, vy ste ho prognózovali s ľahkým prebytkom, my sme zatiaľ urobili, jediné, čo sme urobili, preniesli sme zhoršenie výberu daní, z ktorých žijú samosprávy do konkrétneho fiškálneho rámca toho, čo sa volá rozpočet verejných financií. To znamená, nepredpokladali sme zmenu ich správania. Pretože nemáme možnosť ich priamo ovplyvniť a to veľmi dobre viete, že samospráva je autonómna. A takisto viete, že som rovno sem, do tejto snemovne prišiel z rokovania s radou ZMOS-u, kde som ich, v tejto, už vážnej situácii žiadal, aby zmenili svoje správanie, lebo bez toho sa nám nepodarí udržať úroveň 4,6 a bez toho sa nám ani nepodarí postaviť deficit na úrovni 3 percent v budúcom roku.
K otázkam, k zásobám ropy a nadkontrahovania, môžete si hovoriť, že je to vymyslené. Pravdou je, že Slovensko má povinnosť doplniť zásoby ropy o 95 mil., v hodnote 95 mil. eur v tomto roku, do konca tohto roku. Pravdou je, že nezostal žiadny záznam, žiadne uznesenie vlády, žiadna konkrétna analýza podpísaná niekým z vás, ako sa to má robiť. Zostal ústny odkaz: "Mohlo by to byť takto riešené." Pravdou je, že sa to snáď podarí vyriešiť na základe zmluvy s Transpetrolom, ak sa takúto zmluvu podarí podpísať, čo pevne verím, že podarí, a ak takýto systém bude notifikovaný v Európskej komisii, pretože takýto postup nám musí byť uznaný orgánmi Európskej komisie.
Preto stojím si za tým, že je tu povinnosť upozorniť na to riziko. Ak sa nám to nepodarí, budeme musieť zaplatiť dodatočných 95 mil., čo vám vyčítam, že ste to nikde neuviedli. Keby ste to boli rozpočtovali a podarilo sa to vyriešiť mimo verejnej správy, tak tie peniaze sa ušetria. O to viac sa uľahčí rozpočtu v tejto chvíli.
Čo sa týka nadkontrahácie, je to presne ten istý prípad. Nie je to mávnutie žiadnym čarovným prútikom, je to o realokáciách, je to o tom, že to zase podlieha schvaľovaniu Európskej komisie, je to o tom, že štát dlží samospráve a prijímateľom. Je to o tom, že tí prijímatelia môžu štát žalovať a môžu si žiadať ďalšie nároky.
Problém je v tom, že vy veci zľahčujete, a problém je v tom, že my dávame momentálne konkrétne veci na stôl. Vy môžete hodnotiť, či to je ľahké, alebo nie je to ľahké, na to máte plnú legitimitu. Môžete povedať, že je to ľahké vyriešiť, ale nevyčítajte mi, že to dávam na stôl a že to dávam na svetlo sveta, že ten problém tu je. Ten problém tu reálne je a je zarátaný do rizík rozpočtu tohto roku.
O Švédsku sa vyjadrovať nebudem. Možno niekedy inokedy.
Skončím snáď s tým, dámy a páni, že ešte do konca roka budeme musieť viazať výdavky v štátnom rozpočte, že ešte do konca roka budeme musieť veľmi spolupracovať vo veľkej súčinnosti so samosprávou v tej veci, aby udržala svoje hospodárenie na reťazi, a dokonca, že bude musieť šetriť, aby nám pomohli pri splnení konsolidačného cieľa, a skončím s tým, že prídem a predložím štátny rozpočet s úrovňou deficitu pod 3 percentá na budúci rok.
Ďakujem. (Potlesk.)
Autorizovaný
17:23
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:23
Ľudovít KaníkĎakujem.
Ďakujem.
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
27.9.2012 o 17:23 hod.
Ing.
Ľudovít Kaník
Videokanál poslanca
Ďakujem. Ja by som chcel požiadať o preloženie hlasovania o tých dvoch bodoch, ktoré sme už raz prekladali, to je stavebný zákon a zákon o službách zamestnanosti z našej dielne. A už keď mám slovo, rovno požiadam aj o zákon o odpadoch, pretože ono, tam sa to dotýka tej istej témy vlastne, ešte na zajtrajšie hlasovanie, aby sme využili všetky možnosti k hľadaniu nejakých spoločných stanovísk.
Ďakujem.
Autorizovaný
17:23
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Dámy a páni, v rozprave zaznel jediný pozmeňovací návrh z dielne kolegu Jozefa Mikloška, ktorý chce, aby sme v ods. a) v prvej vete vypustili text "neboli slobodné a spravodlivé". Ja k tomu ako predseda zahraničného výboru mám len taký komentár, že ak by sme tento návrh schválili, celé naše vyhlásenie stratí fundamentálny zmysel, stalo by sa úplne zbytočným.
Autorizovaný
17:23
Áno, bol to návrh, musíme o ňom hlasovať.
Autorizovaný
17:23
Ďakujem pekne. Konštatujem, že neboli v rozprave podané nijaké ďalšie pozmeňujúce návrhy, preto vás prosím, pani podpredsedníčka, dajte hlasovať o uznesení tak, ako bolo predložené, teda, že Národná rada schvaľuje vyhlásenie podané zahraničným výborom.
Autorizovaný
17:23
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Kolegovia, dovoľte, aby som sa všetkým, ktorí hlasovali za, zo všetkých politických strán, poďakoval.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Autorizovaný
17:23
Ďalšie pozmeňujúce návrhy a doplňujúce neboli podané.
Ďalšie pozmeňujúce návrhy a doplňujúce neboli podané.
Pani predsedajúca, v rozprave vystúpil pán poslanec Osuský a pán poslanec Šebej. Pán poslanec Osuský podal procedurálny návrh vrátiť návrh zákona predkladateľovi na dopracovanie podľa § 73 ods. 3 písm. a) rokovacieho poriadku.
Ďalšie pozmeňujúce návrhy a doplňujúce neboli podané.
Autorizovaný