7. schôdza

11.9.2012 - 28.9.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

27.9.2012 o 18:14 hod.

Mgr.

Magdaléna Vášáryová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

18:14

Magdaléna Vášáryová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ak ma pamäť neklame, to hovoril svätý Augustín, že kde je vôľa, tam je cesta. V Biblii je to. Však je to tak?
Len viete, táto novela zákona vznikla ako reakcia na skutočnú situáciu. Ja si viem predstaviť, že by sme pripravili skutočne možno pätnásťstranový zákon, ktorý by naozaj riešil všetky tieto možnosti, len upozorňujem, a znovu to zopakujem, my čakáme už od roku 2006 na veľký zákon o galériách a múzeách, ktorý by toto riešil. A veľmi to potrebujeme,
Takže ja súhlasím, aby sme to vylepšili trochu v druhom čítaní, len myslím si, že čím ďalej pôjdeme, tým budeme objavovať ďalšie a ďalšie, ďalšie možnosti, ktoré by tam mohli byť. A tie už potom musia, nehnevajte sa, byť vo veľkom zákone.
Ďakujem.
Skryt prepis

27.9.2012 o 18:14 hod.

Mgr.

Magdaléna Vášáryová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 18:15

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Pán poslanec Krajcer, chcete reagovať?
Nech sa páči.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

27.9.2012 o 18:15 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:15

Daniel Krajcer
Skontrolovaný text
Iste. Chápem. Preto som aj povedal, že sa s tým zámerom dokážem stotožniť, napriek tomu, že ide naozaj len o krátku novelu. Ale aj v tej krátkej novele, si myslím, že by mohol byť priestor zakomponovať niektoré faktické zmeny, ktoré môžu vylepšiť aj takúto vyslovene účelovú novelu, ktorá v podstate reaguje na konkrétnu, na konkrétnu situáciu. Čiže nehovorím o nejakom významnom alebo výraznom rozširovaní predloženého návrhu, ale len o vylepšení.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.9.2012 o 18:15 hod.

Mgr.

Daniel Krajcer

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 18:15

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Týmto sme vyčerpali písomnú aj ústnu rozpravu. Ukončujem všeobecnú rozpravu. A pýtam sa navrhovateľa, či sa chce vyjadriť?
Pán spravodajca? Nie. Ďakujem. Prerušujem tento bod programu.
Nasledujúcim bodom programu.
Pán poslanec má procedurálny návrh, nech sa páči.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

27.9.2012 o 18:15 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 18:16

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Ďakujem, pani predsedajúca. Z dôvodu niektorých procesných vecí si dovoľujem dať procedurálny návrh na návrh poslaneckých klubov SMER - SD, Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti, KDH aj SaS, a to, aby body, alebo tlače číslo 205, 207, 208, 209, 210, 211 a 212 boli zaradené ako vyradené z tejto schôdze a zaradené na nasledujúcu schôdzu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

27.9.2012 o 18:16 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

18:16

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, týmto napravujeme vlastne procedurálnu chybu, ktorú sme spôsobili.
Takže pýtam sa, či je všeobecný súhlas na preradenie spomínaných bodov?
(Kladná reakcia pléna.)
Dobre, ďakujem vám, jednoznačná odpoveď. A môžeme pokračovať nasledujúcim bodom programu, čo je návrh poslankyne Renáty Zmajkovičovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov. Návrh zákona je uverejnený ako tlač 203. Návrh na jeho pridelenie na prerokovanie výborom je v rozhodnutí č. 188.
Dávam slovo pani podpredsedníčke Renáte Zmajkovičovej, aby návrh zákona uviedla.
Nech sa páči.

[Rokovanie o návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Renáty ZMAJKOVIČOVEJ na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, tlač 203.]
Skryt prepis

27.9.2012 o 18:16 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 18:18

Renáta Zmajkovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, do prvého čítania predkladám návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, parlamentná tlač č. 203.
Cieľom predloženého návrhu zákona je striktnejšie regulovať vonkajšiu reklamu primárne z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky, ale i z hľadiska estetického zhodnotenia zasiahnutého územia, takzvaného vizuálneho smogu. Predkladaný návrh je reakciou na požiadavky občanov, že reklama by mala menej násilne zasahovať do ich života. Reklamné propagačné a informačné zariadenia sprostredkovávajú ponuku najmä tovaru a služieb s cieľom získania zákazníkov, komerčná reklama, pričom ponuky priamo nesúvisia s komfortom, ktorý občan môže bezprostredne využívať ako účastník dopravy na pozemnej komunikácii, alebo nesúvisia so zvyšovaním bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Súčasná legislatíva neumožňuje cestným správnym orgánom a správcom ciest efektívne postupovať pri riešení jednotlivých prípadov odstraňovania rozporných reklamných zariadení, respektíve pri ukladaní povinností ich vlastníkom a pri vlastnom vymáhaní plnenia povinností v súvislosti s odstraňovaním zariadení. Nová právna úprava sa podrobne venuje umiestňovaniu reklamných a propagačných zariadení. Hlavným cieľom návrhu zákona je obmedziť umiestňovanie reklamných a propagačných zariadení. Návrh zákona presne vymedzuje, kde nie je možné umiestniť tieto zariadenia, to jest, kde to zákon vyslovene zakazuje.
V minulosti dochádzalo k rozdielnemu výkladu tohto zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách. Napriek vyslovenému zákazu boli umiestňované reklamné zariadenia aj v ochranných pásmach. Zákon neuvádzal, ako má postupovať cestný správny orgán v prípade zastavaných území miest, čo nakoniec viedlo k nekontrolovateľnému umiestňovaniu zariadení, hlavne v intravilánoch miest.
Zodpovedné úrady nemajú možnosť podľa platnej úpravy žiadostiam na nové reklamné plochy nevyhovieť. Voľnosť právnej úpravy vedie k bezhlavému umiestňovaniu informačných reklamných a propagačných zariadení bez ohľadu na charakteristiku a vizuálnu stránku zasiahnutého územia. Samozrejme, nie je výnimkou aj množstvo načierno postavených reklamných a propagačných zariadení, či už v mestách, obciach, alebo pri cestách, ale to je potrebné riešiť v stavebnom zákone.
Rada by som ešte uviedla niektoré poznámky Asociácie vonkajšej reklamy, ktorá argumentuje, že je nespochybniteľným faktom, že aj vonkajšia reklama je neoddeliteľnou súčasťou spoločensko-ekonomických procesov a ich rozvoja a že sa výrazne podieľa na ich uskutočňovaní. Avšak na Slovensku absentuje monitoring zásahu vonkajšej reklamy a nie je možné skutočne kvantifikovať, ako efektívna je vonkajšia reklama, a to obzvlášť v blízkosti ciest, kde je doba vnímania znížená, i keď zároveň práve táto doba vnímania iného vnemu je iná než situácia na ceste. Je nebezpečná pre plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky. Preto bez možnosti vyčíslenia dôležitosti či priam nezastupiteľnosti vonkajšej reklamy pri cestných komunikáciách je zavádzajúce tvrdiť, že predkladaný návrh ohrozuje, či priam likviduje ekonomické aktivity v spoločnosti vonkajšej reklamy. O to zarážajúca je informácia, citujúc článok z týždenníka Trend, že "samotné firmy, ktoré sa zaoberajú vonkajšou reklamou o takýto monitoring neprejavili zatiaľ záujem, napriek tomu, že tvrdia, že reklamný mediálny trh je v súčasnosti presýtený nosičmi, a práve takýto monitoring by mohol prispieť k vyčisteniu trhu".
Ja budem vo svojom úvode už krátka, možno iba ešte na záver, že ďalší a nemenej dôležitý významný aspekt potreby regulácie vonkajšej reklamy je aspekt estetický. Vyjadrenia mnohých občanov sú totožné a ja budem citovať: "Konečne preč s bilbordovou džungľou." "Bilbordy špatia mestá, prírodu slovenskú." Alebo také sarkastické: "Ešteže ich máme, aspoň vieme, kedy sme prekročili hranice Slovenskej republiky."
Kolegyne a kolegovia, ja vás poprosím o podporu tohto návrhu zákona.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.9.2012 o 18:18 hod.

JUDr.

Renáta Zmajkovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

18:18

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Ďakujem pani podpredsedníčke.
Prosím pána spravodajcu Michala Bagačku, ktorého určil navrhnutý gestorský výbor pre hospodárske záležitosti, aby predniesol správu.
Skryt prepis

27.9.2012 o 18:18 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:23

Michal Bagačka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, vážená pani predsedajúca, kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma uznesením č. 65 určil za spravodajcu k návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Renáty Zmajkovičovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, tlač 203. Podľa § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Návrh zákona bol doručený poslancom v zákonom ustanovenej pätnásťdňovej lehote pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky, na ktorej sa uskutočňuje jeho prvé čítanie.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálnoprávnej stránke náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia zákona, návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o cieli predloženého návrhu zákona a o súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými všeobecnozáväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Z doložky o vybraných vplyvoch je zrejmé, že predpokladaný návrh bude mať vplyv na verejné financie, pozitívny vplyv na životné prostredie. Nepredpokladá sa negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, ani na zamestnanosť.
Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení návrhu.
Návrh zákona obsahuje doložku zlučiteľnosti s právom Európskej únie. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 24. augusta 2012 č. 188 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti a Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali v druhom čítaní vo výboroch do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

27.9.2012 o 18:23 hod.

Mgr.

Michal Bagačka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

18:23

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán spravodajca.
Otváram všeobecnú rozpravu. Do rozpravy som dostala dve písomné prihlášky, za klub SaS pán poslanec Martin Chren, za klub MOST-HÍD Andrej Hrnčiar.
Nech sa páči, pán poslanec Chren.
Skryt prepis

27.9.2012 o 18:23 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom