8. schôdza

16.10.2012 - 7.11.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

19.10.2012 o 11:49 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 11:01

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň, dámy a páni, takže ďakujem za dobrý úmysel, že debata skončila pred hlasovaním, lebo mohla asi ešte pokračovať naozaj ďalej.
Je veľmi ťažko zaujať postoj, lebo nikomu neberiem, ja som to včera večer povedal, nikomu neberiem legitímny pohľad na vec, že sa mu niečo nepáči, že s tým proste vnútorne nesúhlasí, že vidí za tým tragédie konkrétnych ľudí a ich rodín, ale musím odlíšiť ľudí, ktorí využívajú túto tému celé roky na to, aby sa na nej živili. A, samozrejme, mne neumožní momentálne čas, ani vás nechcem trápiť konkrétnymi výpočtami z histórie, ale keď tuto niekto tak srdcervúco mi vykladal a pripomínal minulosť ohľadom megakasína, tak mu veľmi dobre viem pripomenúť, že ten, kto sa ozval, bol prvý, kto bol, bol bývalý poslanec KDH Palko, ktorý v rámci nekonečného štiepenia KDH si urobil vlastnú stranu a urobil si z neho, z tejto témy, vlastnú agendu a vtedajší kresťanskí demokrati, samozrejme, keďže boli pred voľbami, tak si museli uchopiť túto tému ako zástavu a išli s ňou až do volieb.
Problém je, kolegovia z KDH, úplne selektívne, nehovorím to plošne, že keď obcujete s mocou, keď obcujete s mocou a ste v nejakej koalícii, tak tieto plamenné témy a tieto nálady vás upustia, pretože si viete vymeniť svoje pozície, svoje stoličky za to, že upustíte od takého príkreho postoja k veciam.
Áno, ak máte pohľad na hazardné hry a na gambling ako taký, že ho chcete zakázať, zakážte ho, choďte s touto témou do volieb. A takisto sa postavte k ďalším negatívnym externalitám, k ďalším ľudským činnostiam, ktoré ničia ľudské životy, je to alkoholizmus, je to používanie drog. A čo tak prostitúcia, priatelia? Skláňate hlavy, keď chodíte okolo Slovnaftu? Alebo vykúkate z okienka? Takže, priatelia, pozrite si... (Smiech v sále.) Pozrite si to, čo... (Potlesk.)
Pozrite sa na to, čo je pokrytectvo a čo je skutočný pohľad na vec. Môžme hovoriť o veciach, že sa nám nepáčia, že vytvárajú problémy, že ničia konkrétne ľudské životy, ale viete, že žijeme v spoločnosti,... (Ruch v sále. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Figeľ, Ján, podpredseda NR SR
Poprosím o kľud v sále, prosím vás.

Kažimír, Peter, podpredseda vlády a minister financií SR
... ktorá možno podľa plebiscitov je väčšinovo kresťanská, je konzervatívna, ale v noci za zakrytými záclonami sa sledujú reality šou, kde nič s kresťanstvom nie je spoločné, a je to väčšinové vnímanie spoločnosti, bohužiaľ, to je tak. Ak chceme niečo robiť, robme to v oblasti prevencie, nie je to v tom, že to zakážete. Keď to zakážete, vytlačíte to len do, proste, pokútnosti pivníc. Nie sú z toho žiadne peniaze a ten biznis, to správanie pokračuje ďalej. (Potlesk.)
Ja som včera vyzýval konkrétnych poslancov, pán Zajac sa dobre díva, a vyzýval som k pokore a k slušnosti, nebuďme namyslení. Pán poslanec Zajac, z vašich slov som presne cítil namyslenosť, nehnevajte sa, namyslenosť poslanca obecného zastupiteľstva. A čo vy máte od Boha tú ako moc, akože môžte rozhodovať o tom, čo sa má robiť a čo sa nemá robiť? Nie je oveľa lepšie sa opýtať ľudí, čo si o tom myslia? Máte pocit, že ak ste zvolení za poslanca Národnej rady, poslanca obecného zastupiteľstva, že máte patent na rozum, že vy ste ten, ktorý proste máte o tejto veci rozhodnúť?
Opakujem, pokiaľ je gambling legitímny, legálny biznis, je to druh podnikania, máme ho regulovať, máme sa mu pozerať na prsty a druhá možnosť je ho potrieť, zakázať, prestrihnúť, ako čínski komunisti internet, uzavrieť sa. Toto nie je riešenie. Môžte s tým ísť do volieb, môžte si získať ako na to ľudí.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

19.10.2012 o 11:01 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 11:25

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda, za slovo. Vládny návrh zákona o obmedzení platieb v hotovosti bol vypracovaný na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky, ktorým vláda schválila Akčný plán boja proti daňovým podvodom na roky 2012 – 2016 a cieľom ktorého je zabezpečiť naozaj vytvorenie nevyhnutných podmienok pre kreovanie stabilného, transparentného a spravodlivého ekonomického prostredia.
V Slovenskej republike existuje pomerne rozsiahly hotovostný platobný styk, pričom bolo identifikované, že aj legálne podnikajúce daňové subjekty čiastočne „optimalizujú“ svoju daňovú povinnosť vystavovaním fiktívnych faktúr. Opatrením obmedzenia platieb v hotovosti by sa zabránilo fiktívnemu vystavovaniu príjmových a výdavkových dokladov bez reálneho toku finančných prostriedkov k takzvanému, snažíme sa vyhnúť takzvanému kreatívnemu účtovníctvu na konci účtovného a zdaňovacieho obdobia podľa toho, aký základ dane daňový subjekt dnes vykazuje.
Dá sa predpokladať, že zavedenie povinného bezhotovostného styku nad určitý limit je možné vnímať ako príspevok nielen k obmedzeniu podvodných konaní v daňovej oblasti, ale ako opatrenie na boj proti praniu špinavých peňazí, na boj proti korupcii a trestnej činnosti či pri ochrane pred financovaním terorizmu, proste na ochranu pred legalizáciou príjmov z takýchto pokútnych konaní.
Týmto zákonom sa navrhuje v súlade s vyšším uvedeným cieľom zakázať platbu v hotovosti nad 5 000 eur, resp. 15 000 eur pri platbách medzi fyzickými osobami nepodnikateľmi navzájom, pričom tento zákaz sa vzťahuje na všetky platby bez ohľadu na ich právny dôvod a príslušný limit sa vzťahuje na vecne súvisiace platby vyplývajúce z jedného právneho vzťahu. Uplatňovať zákon aj mimo územia Slovenskej republiky na platby v hotovosti, ktoré súvisia s plnením uskutočneným na území Slovenskej republiky, pričom odovzdávajúci alebo príjemca má v Slovenskej republike trvalý pobyt, prechodný pobyt, tolerovaný pobyt, sídlo, prevádzkareň alebo miesto podnikania.
V ďalšom sa snažíme alebo navrhujeme uplatniť výnimky zo zákona pre vymedzené platby, keď je stranou platby štát alebo iný verejný orgán, t. j. dane, ak máme na mysli platbu daní, cla a iné platby podľa daňového poriadku a colného zákona, a keď je pre výnimku závažný dôvod, ako napríklad hotovostné platby v čase vojny, krízového stavu alebo núdzového stavu, ak ide o platobné služby, poštový platobný styk, spracovanie alebo preprava hotovosti a aj ak ide o zmenárenskú činnosť.
V ďalšom stanovujeme sankcie za priestupky a správne delikty za platbu v hotovosti nad stanovený limit podľa tohto zákona.
Návrh zákona má negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a hospodárenie obyvateľstva, nemá však vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Keď podčiarkujem, že má negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, beriem do úvahy tú záležitosť, že musíme merať na váhach, čo viac škodí podnikateľskému prostrediu, či je tu preferencia existencie ľudí, skupín, podnikateľov, firiem, ktoré neplatia dane a majú tým pádom výhodu pred všetkými ostatnými, ktorí dane platia.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Vnímame to tak, že je zároveň v súlade aj s európskou legislatívou.
Tento návrh zákona bol schválený vládou Slovenskej republiky 28. septembra tohto roku.
Ďakujem, pán predseda, toľko na úvod.
Skryt prepis

Vystúpenie

19.10.2012 o 11:25 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:30

Milan Mojš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, vážený pán minister, dovoľte mi, aby som v zmysle zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky vystúpil k vládnemu návrhu zákona o obmedzení platieb v hotovosti (tlač 235) ako spravodajca Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet.
Uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku, t. j. doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie.
Predseda Národnej rady posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel ho zaradil na rokovanie 8. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Ako spravodajca v prvom čítaní si osvojujem stanovisko, že predmetný návrh spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti návrhu zákona uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Z hľadiska vecného zastávam stanovisko, že predložený návrh zákona rieši závažnú problematiku a je zrejmý aj jej účel. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o jeho cieli a že je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Jej osobitná časť obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení návrhu.
Po rozprave odporučím, aby po prvé podľa § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku Národná rada Slovenskej republiky uvedený návrh zákona prerokovala v druhom čítaní, po druhé v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 219 z 28. septembra 2012 a podľa § 71 zákona o rokovacom poriadku návrh zákona prerokovali výbory: Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predseda, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

19.10.2012 o 11:30 hod.

Ing.

Milan Mojš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:33

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Dámy a páni, návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré ďalšie zákony, sa predkladá ako iniciatívny materiál nášho rezortu.
Predkladaným návrhom sa ruší Kompetenčné centrum finančných operácií, ktoré ako preddavková organizácia napojená na rozpočet Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky zabezpečovalo, skôr nezabezpečovalo, administratívno-informatickú podporu orgánom finančnej správy a jeho kompetencie sa posunuli na Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky. Je to ten vymyslený orgán, ktorý bol šitý na mieru niektorým bývalým šéfom a podšéfom Finančného riaditeľstva. A je to jeden z tých orgánov, ktorý doviedol aj do úplného kolapsu Finančnú správu začiatkom tohto roku.
V súvislosti s týmito zmenami sa navrhujú zmeniť aj vybrané právne predpisy.
Ďalej sa navrhuje presunúť sídlo Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky do Banskej Bystrice, rozšíriť územnú pôsobnosť daňového úradu pre vybrané daňové subjekty na celé územie Slovenskej republiky, ako aj presunúť Správu informačných systémov finančnej správy na ministerstvo financií. Rovnako sa navrhuje zrušiť zákon o finančnej správe s cieľom posúdiť opodstatnenosť zlúčenia daňových úradov a colných úradov.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

19.10.2012 o 11:33 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:35

Štefan Hreha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi, aby som v zmysle zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady vystúpil k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 236), ako spravodajca Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet.
Uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku, t. j. doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie.
Predseda Národnej rady posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel ho zaradil na rokovanie 8., dnešnej schôdze Národnej rady.
Ako spravodajca v prvom čítaní si osvojujem stanovisko, že predmetný návrh spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti návrhu zákona uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Z hľadiska vecného zastávam stanovisko, že predložený návrh zákona rieši závažnú problematiku a je zrejmý aj jej účel. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o jeho cieli a že je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Jej osobitná časť obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení návrhu.
Po rozprave odporučím po prvé podľa § 71 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku, aby Národná rada Slovenskej republiky uvedený návrh zákona prerokovala v druhom čítaní, po druhé v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 220 z 28. septembra 2012 a podľa § 71 zákona o rokovacom poriadku návrh zákona prerokovali výbory: Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor, Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní, gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady.
Pán predseda, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

19.10.2012 o 11:35 hod.

Ing.

Štefan Hreha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:38

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. Návrh zákona sa predkladá v súvislosti s implementáciou smernice Rady Európskej únie o administratívnej spolupráci v oblasti daní a o zrušení podobnej smernice. Prijatím smernice Rady, ktorú som spomínal, sa podstatne mení poskytovanie, požadovanie a prijímanie medzinárodnej pomoci a spolupráce pri správe daní upravenej smernicou Rady, v dôsledku čoho je nevyhnutné nahradiť zákon č. 76/2007 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní a zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov.
Predkladaným návrhom zákona sa rozširuje vecný rozsah úpravy ustanovenej tým pôvodným zákonom č. 76/2007, a to na všetky dane akéhokoľvek druhu, ktoré vyberá ktorýkoľvek členský štát Európskej únie, s výnimkou spotrebných daní, dane z pridanej hodnoty, cla, odvodov, sociálneho zabezpečenia, poplatkov vyberaných orgánmi verejnej moci.
V rámci medzinárodnej pomoci a spolupráce pri správe daní sa zavádza nový inštitút pravidelnej výmeny vopred určeného druhu informácií týkajúcich sa osôb majúcich trvalý pobyt alebo sídlo v inom členskom štáte. Ustanovujú sa lehoty na vybavenie žiadostí o výmenu informácií, takisto lehoty na poskytovanie alebo ustanovujú sa lehoty na poskytovanie informácií pred žiadosti, ako aj lehoty na oznámenie výsledku využitia poskytnutých informácií.
Výmena informácií medzi členskými štátmi Európskej únie bude vykonávaná elektronickými prostriedkami prostredníctvom štandardného formulára, ktorého náležitosti a formu ustanoví ešte v budúcnosti Európska komisia. Tým sa zabezpečí efektívnejší a hospodárnejší spôsob výmeny informácií medzi členskými štátmi Európskej únie, ktorého primárnym cieľom je boj proti daňovým únikom a podvodom, rovnako ako v našej krajine.
Z hľadiska efektivity medzinárodnej pomoci a spolupráce pri správe daní je možné za ustanovených podmienok použiť informácie získané v rámci medzinárodnej výmeny informácií aj na iné účely, ako sú ustanovené návrhom zákona. Návrh zákona zároveň ustanovuje povinnosť zhodnotiť účinnosť a prínos pravidelnej výmeny informácií s cieľom zabrániť ďalším daňovým únikom.
Toľko na úvod. Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

19.10.2012 o 11:38 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:41

Vladislav Petráš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážený pán minister, dovoľte mi, aby som v zmysle zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady vystúpil k vládnemu návrhu zákona o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní (tlač 237) ako spravodajca Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet.
Uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku, t. j. doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie.
Predseda Národnej rady posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel ho zaradil na rokovanie dnešnej schôdze Národnej rady.
Ako spravodajca v prvom čítaní si osvojujem stanovisko, že predmetný návrh zákona spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti návrhu zákona uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, a taktiež môžem konštatovať, že daný návrh spĺňa i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Z hľadiska vecného zastávam stanovisko, že predložený návrh zákona rieši závažnú problematiku v oblasti medzinárodnej spolupráce a pomoci pri správe daní.
Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o cieli a zámeroch predloženého návrhu zákona a taktiež stanovisko, že návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Jej osobitná časť obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení návrhu.
Na základe môjho postavenia ako spravodajcu v zmysle zákona § 73 zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov po rozprave odporučím predmetný návrh zákona v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku, aby Národná rada Slovenskej republiky prerokovala v druhom čítaní.
Ďalej odporúčam, aby v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 221 z 28. septembra 2012 a podľa § 71 zákona o rokovacom poriadku bol návrh zákona prerokovaný vo Výbore Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a ďalej aby bol prerokovaný v Ústavnoprávnom výbore Národnej rady Slovenskej republiky. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady.
Pán predseda, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému zákonu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

19.10.2012 o 11:41 hod.

Ing.

Vladislav Petráš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:44

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Tak pokračujem v maratóne.
Predkladaným návrhom zákona sa upravujú niektoré ustanovenia daňového poriadku na základe poznatkov z praxe tak, aby sa zefektívnila správa daní a zabezpečil sa účinnejší výber štátnych príjmov a tiež aby sa zohľadnili požiadavky daňových subjektov pri uplatňovaní ich práv.
Návrhom zákona sa reaguje aj na opatrenia na zamedzenie daňových únikov, ktoré sú predmetom novely zákona, ktorý už bol prijatý v Národnej rade, mám na mysli zákon o dani z pridanej hodnoty.
Na základe podnetov podnikateľskej verejnosti, ako aj na základe poznatkov daňovej správy sa tiež novelizujú niektoré ustanovenia zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice s cieľom zabezpečiť dostatočný časový rámec. Pre komplexnú prípravu plne funkčného informačného systému sa navrhuje posunúť účinnosť niektorých ustanovení daňového poriadku a zákona o účtovníctve.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

19.10.2012 o 11:44 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:45

Jaroslav Demian
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážený pán minister, dovoľte mi, aby som v zmysle zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky vystúpil k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ako spravodajca Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet.
Uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku, t. j. doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie.
Predseda Národnej rady posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel ho zaradil na rokovanie dnešnej, 8. schôdze Národnej rady.
Ako spravodajca v prvom čítaní si osvojujem stanovisko, že predmetný návrh spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti návrhu zákona uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Z hľadiska vecného zastávam stanovisko, že predložený návrh zákona rieši závažnú problematiku a je zrejmý aj jej účel. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o jeho cieli a že je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Ako spravodajca po rozprave odporučím, aby podľa § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku Národná rada Slovenskej republiky uvedený návrh zákona prerokovala v druhom čítaní a ďalej v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 222 z 28. septembra tohto roku a podľa § 71 zákona o rokovacom poriadku návrh zákona prerokovali výbory: Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporučím, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady.
Vážený pán predseda, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

19.10.2012 o 11:45 hod.

Ing.

Jaroslav Demian

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:49

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda. Takže dovoľte mi uviesť novelu zákona o dani z príjmov a pri návrhu tohto zákona zrejme s vami strávim celý budúci týždeň, na čo sa teším.
Dovoľte mi v mene vlády Slovenskej republiky predložiť na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré ďalšie zákony.
Predkladaný návrh zákona nadväzuje na zámer vlády vyjadrený potrebou konsolidácie verejných financií a postupného znižovania deficitu verejných financií pod 3 % hrubého domáceho produktu v roku 2013. Vláda Slovenskej republiky sa pri plnení tohto cieľa zaviazala zamerať na opatrenia, ktoré v snahe o zníženie deficitu nezablokujú ekonomickú aktivitu a hospodársky rast a nebudú predstavovať hlavne neúmerne veľký dopad na najzraniteľnejšie vrstvy obyvateľstva. Toto považujem za kľúčový odkaz.
Z tohto záväzku vlády Slovenskej republiky vychádzajú aj navrhované úpravy, ktoré sú zamerané najmä na obmedzenie možnosti uplatnenia 40-percentných paušálnych výdavkov v maximálnej výške 5 040 eur ročne, t. j. 420 eur mesačne. Ide o zrušenie možnosti uplatnenia takzvaných paušálnych výdavkov pri prenájme nehnuteľností naďalej.
Ďalšie uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane na manželku (manžela), ktorá žije s daňovníkom v spoločnej domácnosti a stará sa o maloleté dieťa tiež žijúce s daňovníkom v domácnosti do troch rokov alebo do šiestich rokov v prípade dieťaťa so zdravotným postihnutím alebo ktorá poberala v zdaňovacom období príspevok na opatrovanie, alebo ktorá bola evidovaná na úrade práce.
Tu musím vysvetliť, že ide o opatrenie, ktoré mení paušálnu možnosť uplatňovania takejto odpočítateľnej položky vo forme nezdaniteľnej časti základu dane, keď dnes partneri žijúci v manželstve si môžu teda uplatňovať bez ohľadu na podmienky, ktoré som uviedol. Chcem ubezpečiť, že všetci v rodinách, kde sa ženy alebo muž, ktorý je na materskej, starajú o dieťa, budú mať možnosť si zachovať takúto odpočítateľnú položku. Takisto ak sa niekto stará, je v opatrovníckom vzťahu voči svojim rodičom alebo má proste status opatrovateľa, teda má prekážku v práci, tým pádom takisto si bude môcť uplatniť takú odpočítateľnú položku. A takisto človek, ktorý si aktívne hľadá prácu, je partnerom v rodine a hľadá si aktívne prácu a je evidovaný na úrade práce, bude si môcť uplatniť túto daňovú výhodu.
Obmedzenie. Navrhujeme obmedziť možnosť uplatnenia daňového bonusu len za podmienky, že daňovník dosahuje zákonom ustanovenú minimálnu výšku len z tzv. aktívnych príjmov, t. j. z príjmov zo závislej činnosti a príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti. Ide o opatrenie, ktoré je nasmerované hlavne voči tým skupinám obyvateľstva, ktoré nepracujú a vytvárajú si fiktívne typy príjmov, napríklad vzájomným si prenajímaním svojej chatrče, a tým pádom si vytvárajú vlastne nárok na uplatňovanie takéhoto bonusu.
Zavedenie progresívneho zdaňovania príjmov fyzických osôb s dvoma sadzbami dane. Navrhujeme teda zaviesť opätovne po rokoch progresívne zdaňovanie fyzických osôb, pričom vyššia z týchto sadzieb bude uplatňovaná pre fyzické osoby, ktorých základ dane v roku 2013 presiahne sumu cca 34 400 eur, čiže niečo vyše 3-tisíc eur mesačne hrubého príjmu.
Navrhujeme zaviesť osobitnú sadzbu dane vo výške 5 % pre vybraných ústavných činiteľov, to znamená všetkých, tak ako aj my dnes sedíme, vymenujem ich: je to poslanec, sú to poslanci, prezident, členovia vlády, predseda a podpredseda Najvyššieho kontrolného úradu. Pričom popri tejto 5-percentnej sadzbe ponechávame fungovanie progresívneho zdaňovania týchto príjmov a zostáva to zachované podľa osobitných príjmov konkrétnych osôb.
Zvyšujeme sadzbu dane pre právnické osoby. Navrhujeme takisto úpravu zdanenia podielov na zisku vykázanom za zdaňovacie obdobie do roku 2003, ktoré by boli alebo budú vyplácané po 31. decembri tohto roku. Viete veľmi dobre, že je to vlastne návrh zákona, ktorý nesie so sebou druhý najväčší balík peňazí zvýšeného príjmu do štátneho rozpočtu popri zákone o sociálnom poistení, ktorý bol predmetom búrlivej debaty v Národnej rade v lete. Nami predpokladaný pozitívny dopad na štátny rozpočet v metodike ESA 95 je v roku 2013 vyše 376 mil. eur, v hotovostnom vyjadrení 313 mil. eur. V ďalších rokoch, v roku 2014 metodika ESA 419 mil. eur, v roku 2015 448 mil. eur.
Vážený pán predseda, dámy a páni, poprosím vás, aby sme mohli o tomto zákone rokovať v Národnej rade.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

19.10.2012 o 11:49 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video