8. schôdza

16.10.2012 - 7.11.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.10.2012 o 9:36 hod.

Ing.

Július Brocka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:48

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za príspevok.. A takisto vážiac si, v tomto prípade morálnu autoritu dvojnásobného predsedu tohoto, tejto snemovne zákonnosti, ako hovorieva Janko Mičovský. Myslím si, že rešpektovať džentlmenské dohody treba. A vítam to, že príde k nejakej následnej dohode a nebudeme môcť otvárať, čo bolo najväčším strachom všetkých poslancov zúčastnených poslaneckého grémia, že ak sa otvorí rokovací poriadok, tak bude smršť pozmeňovacích návrhov. To, čo robíme my na úplne iných miestach, je, že otvára sa otázka, a otvoril ju aj sám súčasný predseda parlamentu, a je to otázka postavenia poslanca, ako si, pán poslanec, spomínal. A to je tým, že máme veľmi starú normu, normu z roku 1989, zákona o poslancoch. Táto norma je veľmi obsolentná a v mnohých bodoch nerešpektuje súčasnú realitu. Tým, že je ambícia vedenia parlamentu ju zmeniť a zmeniť ju na širokom politickom fóre, je toto dobre. A myslím si, že pracovná komisia, ktorá sa bude touto otázkou zaoberať, má priniesť nové otázky, ktoré môžu rešpektovať aj to, čo hovoríš, a to je, že postavenie poslanca v spoločnosti má byť upravené na základe jasných pravidiel. Zároveň jedna z tých otázok je aj vykonávanie poslaneckého prieskumu a v následnom bode tejto schôdze sa jej venujem tým, že som ju otvoril.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.10.2012 o 14:48 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:50

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ďakujem veľmi pekne. Ja chcem poďakovať pánom poslancom, ktorí vystúpili v rozprave a vyjadrili podporu predloženému návrhu zmeny zákona o rokovacom poriadku. Chcem povedať, že predkladatelia pôvodne navrhovali zmenu až v štyroch bodoch. Tam, kde sa na určité návrhy vyžadoval súhlas dvoch alebo troch poslaneckých klubov, po tom, ako bola dohoda na poslaneckom grémiu, je tu pozmeňujúci návrh, ktorý predniesol pán poslanec Susko. A som teda rada, že aj bolo zo strany poslancov, bola vyjadrená podpora a súhlas s týmto návrhom zákona.
Nemôžem súhlasiť s pozmeňujúcim návrhom, ktorý predložil pán poslanec Chren, pretože ten je nad rámec dohôd, ktoré boli prijaté na poslaneckom grémiu, ale aj na rokovaní poslaneckých klubov.
Ďakujem vám pekne za podporu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.10.2012 o 14:50 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 14:54

Vladimír Matejička
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pani predsedajúca. Vážená pani predsedajúca, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Renáty Zmajkovičovej, Mariána Kovačócyho a Ivana Vargu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 204, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku túto spoločnú správu výborov:
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 248 z 28. septembra 2012 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru, Výboru Národnej rady pre ľudské práva a národnostné menšiny a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému výboru. Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny neprijal uznesenie, keďže navrhnuté uznesenie nezískalo potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov. Ostatné výbory, ktoré rokovali o uvedenom návrhu zákona, súhlasili s návrhom zákona a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pripomienkami uvedenými v bode III tejto správy.
Gestorský výbor odporúča o pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu zo spoločnej správy hlasovať takto: body 1 až 4 schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Renáty Zmajkovičovej, Mariána Kovačócyho a Ivana Vargu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod III tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona o rokovacom poriadku odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení schváleného pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu uvedeného v tejto správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Renáty Zmajkovičovej, Mariána Kovačócyho a Ivana Vargu a na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 41 na svojej 9. schôdzi.
Pani predsedajúca, prosím, otvorte rozpravu k tomuto návrhu zákona.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

26.10.2012 o 14:54 hod.

Mgr.

Vladimír Matejička

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:54

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Otváram rozpravu. Do rozpravy som nedostala žiadnu písomnú prihlášku. Pýtam sa, či sa chce niekto prihlásiť do rozpravy ústne. Nie je tomu tak. Vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Asi nechce zaujať stanovisko ani navrhovateľka, ani spravodajca. Prerušujem rokovanie o tomto bode programu a prerokujem, ste ma skoro zaskočili, prerušujem rokovanie. Budeme pokračovať v pondelok o 9.00 hodine bodom č. 48, návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Lucie Nicholsonovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 576, atď., tlač 207.
Prajem vám pekný víkend a stretneme sa v pondelok.

(Prerušenie rokovania o 14.58 hodine.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.10.2012 o 14:54 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
8. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia
 

Uvádzajúci uvádza bod 9:03

Lucia Nicholsonová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani predsedajúca, vážená pani poslankyňa, vážení páni poslanci, je mi strašne ľúto, že vás je tu ako šafranu.
Hlavným zámerom predloženého návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon o zdravotnej starostlivosti, o službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a zákon o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, je zvýšenie ochrany osôb, ktoré sa dobrovoľne rozhodnú podstúpiť sterilizáciu, a zároveň zaistenie, aby sa výkon sterilizácie pre osoby s minimálne štyrmi deťmi a pre osoby staršie ako 35 rokov s minimálne troma deťmi plne uhrádzal z verejného zdravotného poistenia.
Podľa súčasne platného stavu je možné vykonať sterilizáciu len na základe písomnej žiadosti s tým, že pacient, ktorému bude sterilizácia vykonaná, musí byť plne informovaný o celom zákroku, o alternatívnych metódach antikoncepcie a plánovaného rodičovstva, o možnej zmene životných okolností, ako aj o možnom zlyhaní a medicínskych dôsledkoch sterilizácie. Porozumenie a súhlas vyjadrí pacient podpisom pod písomný informovaný súhlas. Od okamihu podpisu informovaného súhlasu do vykonania zákroku musí uplynúť 30.dňová lehota, počas ktorej je možné informovaný súhlas odvolať.
Mnou predkladaná právna úprava zachováva súčasné nastavenie podmienok na vykonanie sterilizácie, ktorá bude aj naďalej vykonávaná výlučne na základe písomnej žiadosti dobrovoľne. Nemení sa ani lehota, keď od podpisu informovaného súhlasu po zákrok musí uplynúť minimálne 30 dní. Podľa novely bude musieť byť pri podpise informovaného súhlasu prítomný aj iný zdravotnícky pracovník, napríklad zdravotná sestra. A zároveň tá osoba, ktorá sa rozhodne podstúpiť dobrovoľnú sterilizáciu, bude môcť požiadať o prítomnosť ďalšieho svedka na základe vlastného výberu. To je vyslovene pre komfort tej osoby, ktorá sa rozhodne dobrovoľne postúpiť sterilizáciu. Poskytovateľ bude povinný tejto osobe umožniť prítomnosť pri podpise informovaného súhlasu.
Do zákona o zdravotnej starostlivosti zavádzame novú povinnosť pre Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, vydať prostredníctvom všeobecne záväzného právneho predpisu vzory informovaného súhlasu nielen v štátnom jazyku a aj v jazyku národnostných menšín a zverejňovať ich na svojom webovom sídle. Týmto opatrením by sa mala zjednodušiť práca zdravotníckych pracovníkov, ktorým vyplýva v zmysle § 6 ods. 2 zákona o zdravotnej starostlivosti povinnosť poskytnúť poučenie o informovanom súhlase zrozumiteľne, čo v prípade osôb z inej národnostnej menšiny môže byť problematické, ak úplne nerozumejú informovanému súhlasu len v štátnom jazyku.
Samozrejme, najväčšou zmenou oproti súčasne platnej legislatíve v predloženej novele je bezplatná sterilizácia pre osoby, ktoré majú minimálne štyri deti, a pre osoby staršie ako 35 rokov, ktoré majú minimálne tri deti. V súčasnosti je priemerná pôrodnosť v Slovenskej republiky na jednu ženu približne 1,4 dieťaťa. Predkladaný návrh nebude mať vplyv na kontinuálne sa znižujúci trend pôrodnosti, práve z tohto dôvodu, že bezplatná sterilizácia bude prístupná len pre osoby, ktoré majú minimálne štyri deti, respektíve, ak majú viac ako 35 rokov tri deti.
Je potrebné si uvedomiť, že cena jednej sterilizácie sa v súčasnosti pohybuje od 300 do 500 eur. V súkromných zdravotníckych zariadeniach je cena 500 eur a vyššie. Pre rodiča, ktorý sa stará o štyri deti, môže byť suma, ktorá by musela byť vynaložená na sterilizáciu, príliš vysoká. Sotva dokáže plne pokryť náklady na základné potreby pre svoje deti a rodinu, nieto ešte hľadať prostriedky na výkon, ktorý by, ak by bol bezplatný, pravdepodobne podstúpila. Osoby s minimálne štyrmi deťmi by väčšinou prijali rôzne možnosti antikoncepcie, avšak tá je v Slovenskej republike príliš drahá, samozrejme, narážam na hormonálnu antikoncepciu, pretože tiež nie je hradená z verejného zdravotného poistenia. Náš návrh sme nechceli orientovať na bezplatnú hormonálnu antikoncepciu, keďže s jej užívaním bývajú zväčša praktické problémy a, samozrejme, aj vyplývajúce zdravotné riziká.
Pre potreby kompetentného posudzovania predkladanej novely je potrebné vyjasniť si prípadné stereotypy a používané pojmy. Ja aj za ten čas, teda čo som pripravovala tento návrh novely, tak som sa stretávala s rôznymi aj cieľovými skupinami a, samozrejme, aj s bežnou verejnosťou a je neuveriteľné, koľko ľudí si zamieňa sterilizáciu s kastráciou. Pri sterilizácií nedochádza k vybratiu pohlavných orgánov, tie ostávajú na svojom pôvodnom mieste. Po zákroku však nedôjde po pohlavnom styku k spojeniu vajíčok a spermií. Čiže nemôže dôjsť k otehotneniu. U žien aj naďalej dochádza k menštruácii. A rovnako prechádzajú procesom menopauzy. Jediné, čo je odlišné, je to možnosť otehotnenia. Tieto ženy dokonca rovnako ovulujú ako tie ženy, ktoré nepodstúpili sterilizáciu, takže o akejkoľvek menejcennosti sa v prípade podstúpenia sterilizácie, ktorou zvyknú argumentovať oponenti, určite nedá hovoriť. Rovnako ako u žien, tak ani u mužov nedochádza k žiadnym vonkajším zmenám. Mužom sa jednoducho podviažu spermovody. Ide o jednoduchý chirurgický zákrok, ktorý sa vykonáva ambulantne v lokálnej anestéze a trvá zhruba 10 až 15 minút.
Ide síce o nezvratný zákrok, ktorý však aj vďaka medicínskemu pokroku úplne nevylučuje možnosť otehotnenia. Stále je možné splodiť dieťa prostredníctvom umelého oplodnenia. Sterilizácia v prípadoch, keď má pár, prípadne aj jednotlivec vlastné deti, a už v budúcnosti neplánuje mať potomstvo, je jedným z najistejších spôsobov trvalej antikoncepcie. Samozrejme, najväčší vplyv na využívanie sterilizácie ako antikoncepčnej metódy má na jednej strane liberálna zákonná úprava, ktorú máme momentálne v aj Slovenskej republike, ale na druhej strane je to jej finančná dostupnosť.
Predkladaný návrh nezmierňuje podmienky na podstúpenie sterilizácie. Práve naopak, vo väčšine ustanovení zvyšujeme nielen právnu, odbornú, ale aj etickú ochranu osôb, ktoré sa rozhodnú tento zákrok podstúpiť. Zavádzame aj novú možnosť pre osoby patriace k národnostným menšinám, a to, aby informovaný súhlas bol písaný v jazyku ich národnostnej menšiny, ku ktorej patria. Na základe ich vlastnej žiadosti bude následne poskytovateľ povinný im na podpis predložiť informovaný súhlas v jazyku národnostnej menšiny nimi zvolenej.
Keďže hovoríme o zákroku s celoživotnými dôsledkami, osoby, ktoré tento zákrok podstupujú, by mali mať možnosť mať pri sebe aj svedka, ktorého si sami pri podpise informovaného súhlasu zvolia. Ide o nové opatrenie, ktoré by malo okrem zvýšenia právnej ochrany podporiť tieto osoby aj po psychickej stránke.
Predkladaný návrh zákona bude mať negatívny dopad na rozpočet verejnej správy, nezakladá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Chcem vás všetkých, ctení páni poslanci, strašne pekne poprosiť, aby ste pri tomto prerokúvanom bode odložili všetky svoje izmy a zapojili zdravý rozum, lebo mne skutočne ide o tie ženy, ktoré si neželajú rodiť štrnáste a pätnáste dieťa, ale nevedia si pomôcť, pretože nemajú peniaze na hormonálnu antikoncepciu, nie sú dostatočne vzdelané, keďže, samozrejme, sexuálna výchova nám absentuje na školách, a nevedia si pomôcť nijak inak. Ja som mapovala osady, pretože práve tam máme najviac detí. Tak musím povedať, že tá cieľová skupina toto prijala s nadšením, pretože dnes naozaj nemajú inú možnosť. A ja vás strašne pekne prosím, aby ste im nezabránili, aby po tejto zmene zákona tú možnosť získali. Nie je to nariadenie proti nim, je to vyslovene pre ne. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

29.10.2012 o 9:03 hod.

Lucia Nicholsonová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:13

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobré ráno, dámy a páni, dovoľte mi, prvýkrát v mojej krátkej politickej kariére prehovoriť ako spravodajca.
V súlade s § 73 ods. 1 o rokovacom poriadku som bol určený výborom pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu poslankyne Lucie Nicholsonovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov (tlač 207). Na základe uvedeného podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady, ako i náležitosti uvedené v legislatívnych pravidlách.
Predložený návrh zákona obsahuje doložku zlučiteľnosti s právom Európskej únie.
Ako sa uvádza v dôvodovej správe, návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh zákona bude mať negatívny dopad na rozpočet verejnej správy, nezakladá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, nemá vplyv na zamestnanosť ani na životné prostredie.
Súčasťou predloženého návrhu zákona je stanovisko ministerstva financií.
Teraz je tu taký riadok, priestor pre vlastnú úvahu. Tak jednu vlastnú úvahu si dovolím v tejto súvislosti spomenúť. To je dopad na verejné financie. Ako uviedla Lucia Nicholsonová, tak cena sterilizácie, náklady sa pohybujú okolo 300 až 500 eur. Skúsme si predstaviť, koľko takýchto prípadov by do roka bolo. Ako sme sa s Luciou o tom rozprávali, nepredpokladáme nejaké masívne využívanie takéhoto pravidla. Čiže keby to bolo tisíc prípadov ročne, tak sa bavíme maximálne o 0,5 mil. eur. Keď si teraz predstavíme, že platíme miliardu na španielske banky, tak to je jedna dvojtisícina. Do Španielska pošleme bez akéhokoľvek účinku dvetisíckrát viac, ako by boli ročné náklady na takúto dobrovoľnú sterilizáciu. To je toľko moja úvaha.
A ešte pár riadkov.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave uvedený návrh zákona prerokuje v druhom čítaním.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 187 z 24. augusta 2012 a podľa § 71 rokovacieho poriadku navrhujem, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor, výbor pre zdravotníctvo a výbor pre ľudské práva a národnostné menšiny. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona prerokovali výbory do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, prosím, otvorte rozpravu. Ďakujem vám.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

29.10.2012 o 9:13 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:17

Lucia Nicholsonová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja vás poprosím o chvíľočku strpenia, lebo budem vám aj premietať ako v kine, a pánov technikov poprosím o spoluprácu. Teraz všetci uvidíte, že pracujem na Sulíkovom počítači aj s jeho heslom. Dobre, snáď to pôjde. Presunieme sa teda trochu do minulosti. (Premietanie filmu z notebooku na obrazovkách v rokovacej sále s hlasom Roberta Fica: „SMER sa nikdy nebál pomenovať veci pravými slovami. Nezatvorili sme oči pred skutočnosťou, že zlodeji nám ničia lesy a polia, a presadili sme v parlamente farmársky zákon. Ak budeme vo vláde, garantujem, že zlodej so sekerou nebude silnejší ako zákon a nebudeme pri tom hľadieť na to, či je páchateľom Róm alebo niekto iný. Máme odvahu hovoriť aj o nezodpovednom raste rómskej populácie. Aj keď budeme kritizovaní zahraničím, sme pripravení urobiť takú sociálnu politiku, ktorá bude vyžadovať od rodičov zodpovednosť za výchovu a životný štandard svojich detí. Neprispôsobivým rodičom budú vyplácané sociálne dávky len na základe potvrdenia o pravidelnej školskej dochádzke ich detí. Urobíme všetko pre to, aby časovaná bomba rastu rómskej populácie nevybuchla a aby etnoturistika špekulantských skupín obyvateľstva nediskriminovala celú republiku. Zostaňte s nami a voľte poriadok.“)
Tak pán poriadok bol aktuálny v roku 2006. Dnes máme rok 2012 a tá bomba tej populácie proste vybuchla a vybuchuje naďalej. Takže niečo s tým, samozrejme, budeme musieť urobiť, ale ja musím povedať, že, hneď na úvod, prosím vás, nechápte to, že ja tu navrhujem bezplatné sterilizácie ako niečo, čím chcem teraz riešiť vyslovene pôrodnosť rómskych žien. Nie je to tak. Ja som povedala už pri tej dôvodovej správe, že toto opatrenie nie je proti nim. Toto opatrenie je pre ne a ony to chápu. A preto ja strašne, strašne sa spolieham na to, že to pochopíte dnes aj vy a že to podporíte.
V septembri v roku 2014 uplynie 20 rokov od tzv. káhirskej konferencie, čo bola vlastne populačná konferencia OSN. Konala sa v roku 1994. Tu boli v emotívnych diskusiách zástupcov krajín z celého sveta s rôznou kultúrou, s rôznym náboženstvom, s rôznym stupňom ekonomického rozvoja definované problémy súčasného sveta a hľadali sa optimálne návrhy na riešenia. Samozrejme, to nebolo jednoduché. Samozrejme, to bolo strašne emotívne. Ale dopracovali sa ku konsenzu. V tých rôznych kultúrach sa zásadne líšili názory hlavne na oblasť vzťahu mužov a žien, miesta žien v spoločenskej hierarchii, na ich vzdelávanie, na ich ľudské práva a všeobecne na ľudskú sexualitu. No napriek všetkým týmto emóciám, napriek tej rôznorodosti sa prijali konsenzy, ktoré sa zhrnuli v akčnom programe z tejto konferencie, hoci s jeho znením, samozrejme, nesúhlasili niektoré fundamentalistické krajiny arabského sveta na jednej strane a predstavitelia Svätej stolice na strane druhej. Princípy akčného programu sa však zaviazali rešpektovať aj zástupcovia Slovenskej republiky už v roku 1994. Okrem iného sa v tom akčnom pláne píše, že každá krajina, ktorá podpísala ten akčný plán, ktorá podpísala závery káhirskej konferencie, sprístupní služby reprodukčného zdravia pre všetky sociálne skupiny, podotýkam, v roku 2004.
Reprodukčné zdravie treba považovať za bohatstvo každého národa a každý štát má preto povinnosť chrániť ho. Je ohrozované v rôznych fázach života rôznymi faktormi, sexuálnym zneužívaním v najmladšom veku, pohlavne prenosnými infekciami, rizikom nebezpečných ilegálnych potratov, nútenou prostitúciou, materskou úmrtnosťou, onkologickými ochoreniami pohlavných orgánov a špecifickými problémami pohlavných orgánov v seniu, ako aj neželanými tehotenstvami, tam by som to chcela podčiarknuť.
Štáty, ktoré rizikové faktory poznajú a počítajú s nimi, majú možnosť ich nepriaznivý dopad aktívnymi, cieľavedomými opatreniami obmedziť. Svetová zdravotnícka organizácia preto vytvorila pre svoje členské krajiny všeobecné doporučenia pre implementáciu záverov z káhirskej konferencie do podoby národných programov sexuálneho a reprodukčného zdravia. Z doporučení Svetovej zdravotníckej organizácie a Medzinárodnej federácie gynekológov a pôrodníkov vyplývajú princípy, na ktorých má byť štátna politika postavená.
Po prvé. Aby sa deti mohli chrániť pred sexuálnym zneužívaním, pred pohlavne prenosnými infekciami, pred neželanými tehotenstvami, musia byť informácie, ktoré im má v primeranej podobe zabezpečiť štátny vzdelávací systém, a to formou sexuálnej výchovy. Tu by som sa chcela zastaviť. Samozrejme, toto nerieši môj návrh novely, ale myslím si, že to je pre ďalšiu diskusiu. Mali by sme skutočne prestať byť spiatočnícki. Mali by sme dostať sexuálnu výchovu na základné školy a čo najviac vzdelávať v tejto oblasti naše deti, aby boli pripravené na vstup do života.
Po druhé. Aby ľudia sa mohli chrániť pred sexuálne prenosnými infekciami, pred neželaným tehotenstvom, mali zabezpečenú starostlivosť v tehotenstve, onkologickú prevenciu a liečbu, ako aj špecifickú starostlivosť o problémy v seniu, má štát zabezpečiť primeranú sieť služieb zameranú na komplexnú ochranu sexuálneho a reprodukčného zdravia. O ničom takom na Slovensku neviem.
Po tretie. Aby neboli ženy vystavené riziku nebezpečných nelegálnych potratov a potratovej turistike, má štát orientovať svoju politiku na ich prevenciu, ale zachovať legálny status tohto výkonu. Tu podotýkam, môj návrh o sterilizáciách nemá nič spoločné s interrupciami, takže by som poprosila, tak ako si to niekto zamieňa s kastráciou, aby sme si to tu nezamieňali s interrupciami.
Po štvrté, veľmi dôležitý bod. Vzhľadom na to, že je vzťah medzi chudobou, absenciou vzdelania a počtom detí, považuje Svetová zdravotnícka organizácia za dôležité, aby štát odstraňoval ekonomické bariéry voči dostupnosti služieb a prostriedkov plánovaného rodičovstva. O tomto štvrtom bode je takmer 20 rokov po káhirskej konferencii môj návrh novely.
Na Slovensku závery Akčného programu OSN odmietla Biskupská konferencia Slovenska a predstavitelia tzv. Fóra života. Poviem prečo. V odôvodnení negatívneho postoja uviedli nekonkrétnu výhradu o údajnom sprisahaní proti životu, ako dôvod pre svoj odpor proti zavedeniu sexuálnej výchovy uvádzajú, že vyzýva k predčasnému štartu sexuálneho života, a v súvislosti s odporom k antikoncepcii zas výhradu, že zvyšujú počet potratov, hoci presný opak je pravdou. A prosím ctených poslancov, aby si uvedomili, a ctenú pani poslankyňu, aby si uvedomila, že tie sterilizácie sú len forma antikoncepcie a my máme na svete krajiny, ktoré to pochopili už strašne, strašne dávno, a 50 % ľudí využíva ako antikoncepciu práve dobrovoľnú sterilizáciu a nie sú to len ženy, sú to v prevažnej miere muži. V krajinách, kde je zavedená povinná sexuálna výchova, je neskorší štart sexuálneho života, nižší výskyt potratov a tehotenstiev tínedžerov, ako aj nižší výskyt sexuálne prenosných infekcií. Tam, kde je nárast počtu užívateliek antikoncepcie, nastáva až dramatický pokles počtu interrupcií. To dokazuje aj vývoj za posledných 20 rokov, a to aj na Slovensku. Ako alternatívu otvorenej sexuálnej výchovy ponúkajú odporcovia akčného programu káhirskej konferencie náboženskú výchovu a pohlavnú zdržanlivosť. Odmietajú informácie o možnosti ochrany pred neželaným tehotenstvom a pred sexuálne prenosnými infekciami.
Abstinenčný princíp je súčasťou oficiálnej vzdelávacej doktríny v Spojených štátoch amerických, ale americké dievčatá, ktoré sú vzdelávané v duchu abstinencie ako jedinej správnej cesty, otehotnejú štyrikrát častejšie ako napríklad nemecké. V porovnaní s francúzskymi rovesníčkami porodí päťkrát viac Američaniek a v porovnaní s Holandskom až sedemkrát viac z nich skončí v konečnom dôsledku pri interrupcii.
Po takmer 20 rokoch od konferencie v Káhire a po takmer 10 rokoch od pôvodného návrhu národného programu sexuálneho a reprodukčného zdravia nemá Slovensko definované žiaden zásady štátnej politiky v tejto oblasti. Sme naozaj oproti ostatným spiatočnícka krajina. Súvisí to s konzervatívnou opozíciou proti záverom káhirskej konferencie a proti základným princípom jej akčného programu a zrejmou neochotou všetkých liberálnejších aj konzervatívnejších vlád, ktoré sa za obdobie posledných 20 rokov na Slovensku vystriedali. Štátna politika v oblasti sexuálneho a reprodukčného zdravia sa doteraz preto vyvíja živelne a veľmi nekoncepčne. Obavy vyvoláva fakt, že neriešenie situácie sa už prejavuje v rôznych oblastiach, kde by vedomá štátna politika mohla zabezpečiť prevenciu negatívnych javov. Štát nemá pripravené absolútne žiadne mechanizmy, ktorými by pomáhal marginalizovaným skupinám vrátane mládeže a sociálne slabým prekonávať ekonomické bariéry voči metódam plánovaného rodičovstva. Zdá sa, že o tom vieme rozprávať naozaj iba pred voľbami. V tejto oblasti absencia štátnej politiky má negatívne dopady aj na možnosť racionálneho riešenia takzvanej rómskej problematiky. Ženy z tejto komunity nemajú šancu riešiť svoje problémy kontrolou plodnosti, lebo aj keď sa pre antikoncepciu, sterilizáciu alebo interrupciu tehotnosti slobodne rozhodnú, ekonomická bariéra je pre ne neprekonateľná.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, to, čo vám teraz hovorím, to som dávala dokopy s veľmi ctenými gynekológmi zo Slovenskej republiky aj zo zahraničia. To sú fakty. Oni sa dennodenne potýkajú s tým, že ženy zo sociálne slabších vrstiev by aj chceli podstúpiť sterilizačný zákrok, ale nemôžu, pretože si ho jednoducho nemôžu dovoliť, aj by chceli brať nejaké antikoncepčné tabletky, ale nemôžu si ich jednoducho dovoliť. Štatistika svedčí pre pokles užívateľov antikoncepcie práve z dôvodu ekonomickej nedostupnosti jej moderných metód pre sociálne slabé skupiny obyvateľstva, vznikajú bizarné situácie, pri ktorých ženy zo sociálne najslabších skupín, kde patrí aj väčšina rómskych žien a dievčat, prevažne z rómskych osád, nemajú možnosť slobodne a zodpovedne si riadiť svoju plodnosť, lebo štát im nedal informácie, znemožnil im prístup k antikoncepcii, k interrupcii a k sterilizácii, a to ekonomickou bariérou. Deti nevedia, že existujú sexuálne prenosné infekcie a sexuálne zneužívanie, a nevedia ako sa k problému postaviť a ako pri objavení sa tohto rizika komunikovať s dospelými. Namiesto toho trpia pocitmi viny. Najmladšia veková skupina dievčat je najviac ohrozená nútenou prostitúciou a neželanými tehotenstvami. A štát ich ponecháva v zmätku v súvislosti s rozdielnymi informáciami, ktoré získavajú v rámci liberálnejšej etickej a na druhej strane konzervatívnej náboženskej výchovy. Namiesto doporučovanej prevencie nebezpečných potratov zlepšením vzdelávania v oblasti sexuality, zlepšením dostupnosti služieb a odstraňovaním ekonomických bariér voči prostriedkom plánovaného rodičovstva sa zvyšuje tlak konzervatívnych síl nielen na postavenie výkonu interrupcie tehotnosti mimo zákona, ale aj proti sexuálnej výchove a proti antikoncepcii. Tak sa namiesto odstraňovania príčin, ktoré k potratom vedú, vytvára situácia, ktorá zvyšuje nielen riziko ilegálnych nebezpečných potratov, ale aj riziko nárastu ich počtu.
Tieto fakty berie do úvahy aj Medzinárodná federácia gynekológov a pôrodníkov pri tvorbe etických noriem, ktorými sa majú gynekológovia riadiť. Kombinácia faktorov, akým je chýbanie dostatku informácii, ekonomické bariéry voči antikoncepcii aj interrupcii a riziko straty legality tohto výkonu, podľa Svetovej zdravotníckej organizácie aj podľa Medzinárodnej federácie gynekológov a pôrodníkov vytvára riziko vývoja, akým sa vydali v Poľsku po delegalizácii interrupcií a napríklad aj v Írsku. Tu napriek proklamovanému predpokladu nárastu pôrodov sa ich počet nezvýšil, ale zvýšila sa potratová turistika.
Ja by som vás naozaj chcela veľmi pekne poprosiť, tak ako som povedala už v úvode, aby ste na chvíľu odložili tie izmy a skutočne si predstavili tú ženu, ktorá očakáva svoje štrnáste dieťa. A nie je to pravda, že má kalkulačku zabudovanú v hlave, nie je to pravda, že si predtým vypočítala, koľko dostane na prídavkoch. Ona sa jednoducho takémuto neželanému tehotenstvu nedokáže vzoprieť. Ja som sa veľmi otvorene s týmito ženami rozprávala, pýtala som sa ich či, či to takto chcú, či to majú naplánované. Hovorila som s jednou z nich o tom, čo si myslia gadžovia, ako jednoducho si to predstavujeme my. A ona mi na to povedala, že takto si to nepredstavovala, takto si nepredstavovala svoj život, že bude rodiť svoje štrnáste alebo pätnáste dieťa. Ale vzápätí dodala, že jej sa na to nikto nepýta, manžel proste príde domov alebo druh príde domov a na nič sa jej nepýta. Ako som povedala, tú hormonálnu antikoncepciu si ona nemôže dovoliť. Nemá prístup k žiadnej inej antikoncepcii, pretože to je, samozrejme, na partnerovi, ktorý to odmieta. Ja neviem možno tu budeme počúvať rôzne príspevky diskusné, ktoré budú podmienené vierou, možno sa dopočujeme, možno sa dozvieme, že všetko má riadiť Boh a máme nechať na Boha. Ja sa ale pýtam, kde je ten Boh. Kde je ten Boh, keď ten jej druh prichádza domov a na nič sa jej nepýta, a kde je ten Boh, keď potom ona ide do pôrodnice porodiť svoje pätnáste dieťa, vzápätí, ako odrodí, musí utiecť, pretože nie je toho Boha, ktorý by sa jej postaral doma o tých 14 už narodených detí?
Takže ja by som vás veľmi pekne chcela poprosiť, keby ste naozaj urobili všetko pre to, aby ste to vnímali triezvo a racionálne a s takým tým zdravým ľudským rozumom, aby ste si predstavili obrazy tých žien, ktorým by mohol tento návrh novely pomôcť, a potom vás poprosím, aby ste, keď sa vám to všetko podarí, tak zahlasovali za tento návrh novely. V opačnom prípade skutočne neviem, čo odkázať tým ženám, ktoré sú každý rok tehotné a ktorých deti potom vychováva štát, pretože ony samy sa o ne nedokážu postarať. Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

29.10.2012 o 9:17 hod.

Lucia Nicholsonová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:36

Július Brocka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Neviem na všetky otázky odpovedať, ale na tú, ktorú ste, pani poslankyňa, položili nakoniec, že kde je ten Boh, tak vám odpoviem, že je aj tu. Je aj tu a rešpektuje tak vašu, ako aj moju slobodu. A rešpektuje tak slobodu aj iných, všetkých ľudí. A my potom všetci musíme niesť dôsledky za svoje konanie.
A teraz k tomu, čo ste hovorili predtým.
Dvakrát ste povedali, aby si ľudia neplietli sterilizáciu s kastráciou. Pani poslankyňa, ja mám pocit, že vy si pletiete plodnosť s chorobou. Plodnosť, to nie je choroba. A sterilizácia ako nástroj regulácie pôrodnosti alebo plodnosti je neprirodzená. Existujú iné prirodzené metódy regulovania plodnosti, pôrodnosti. Ale ja viem, že to je možno ťažšie a pre farmaceutické firmy je to absolútne nezaujímavé, lebo na tom vôbec nezarobia.
Ale ja mám výhrady aj z iného dôvodu, že aj ja nesúhlasím, ale na Slovensku je veľa ľudí, ktorí tiež nesúhlasia s tým, aby z verejného zdravotného poistenia boli platené úkony, ktoré považujem za neprirodzené. A preto aj tento postup považujem za nespravodlivý alebo možno až zvrátený.
A možno ešte jeden argument, ktorý chcem položiť, teda pretože ja nebudem hlasovať za váš návrh, že my sme krajina, ktorá si v súvislosti so sterilizáciami už jednu blamáž v Európe, na Európskom súdnom dvore už vystála. A myslím si, že táto jedna blamáž v súvislosti so sterilizáciami by nám mala stačiť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.10.2012 o 9:36 hod.

Ing.

Július Brocka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:38

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pani poslankyňa, vďaka svojej konzervatívnej a ideologickej výchove ma učili, že nemám hodnotiť dámu na verejnosti, takže niečo, čo by som povedal kolegom, vám nepoviem. Budem sa naozaj venovať len obsahu.
Prvá vec je, že sa hlboko mýlite a zavádzate vo viacerých veciach. Napísal som toľko poznámok, že to, bohužiaľ, nestihnem vo faktickej povedať, takže sa prihlásim aspoň krátko ústne.
Ale chcel by som povedať, že čudujem sa, že taká supermoderná strana ako je SaS, v 21. storočí nevie marginalizovaným skupinám ponúknuť iné riešenie, napríklad ochranu pred znásilnením, ako zaplatiť nejaký lekársky zákrok, ktorý, mimochodom, nie je formou antikoncepcie, ale mrzačenie človeka, pretože ho zbavuje jeho reprodukčnej schopnosti, plodnosti, čo je vec zdravá, a nie chorá.
A ste púšťali video z predvolebnej kampane strany SMER, tak ja by som vám chcel pripomenúť vaše predvolebné heslo Práca namiesto dávok. A vy idete robiť úplne presný opak. Chcete dávať dávky, aby sme vyriešili takto ten problém namiesto toho, aby ste pracovali s tými ľuďmi.
A vaše narážky na vieru. Keby som bol veľmi vzťahovačný, tak poviem, že to bolo na trestné oznámenie za urážanie a znevažovanie náboženského presvedčenia. A to bolo absolútne nevecné, ale nebudem na to reagovať, pretože je to pod úroveň. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.10.2012 o 9:38 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:40

Branislav Škripek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pani kolegyňa, tiež zareagujem na niektoré tie vaše otázky.
Ale môj prvý pohľad je taký, že neviem, prečo by sme mali tieto sterilizácie chcieť hradiť zo všeobecného zdravotného poistenia, pretože doň prispieva celá krajina a všetci obyvatelia Slovenska a státisíce ľudí si to neželajú. Takže toto chcem povedať. Napríklad môžete so svojou stranou sa snažiť pomôcť týmto ľuďom a trebárs im to nejako zaplatiť. Môžete urobiť nejaký fond na to alebo urobiť niečo pre nich.
Ale ja tu mám ešte iný pohľad. Ste spomínali tie nešťastné prípady. Ja si viem poľahky predstaviť, že niektorých na to jednoducho a ľahko navediete, pretože, povedzme, sú ľahko manipulovateľní. Tieto ženy budú ľahko na to manipulovateľné a sa po čase prebudia, pretože tento zákrok je nezvratný, nie je možné s ním už nič urobiť. Ony sa po čase prebudia a začnú hovoriť: „Však ja som to vôbec nechcela, však ja neviem ani, kto ma do toho namočil. A potom začnú podávať rôzne žaloby. A nakoniec sa budeme na medzinárodnom súde musieť za to zodpovedať. A nakoniec budeme odsúdení v mnoho, v mnoho, mnoho prípadoch, ktoré by toto nejakí úžerníci radi využili. Tak potom sa stane, že im zasa prisúdime právo na náhradu a budeme im do smrti alebo do nejakej doby platiť náhrady.
A takisto sa musím len zľahka pristaviť pri vašej dobre mienenej otázke zrejme, ak teda nebola ironická, že kde je ten Boh. Nuž tak práve to je ten problém, že ak ste to nepostrehli, teda kde je, tak ma to mrzí. Ale ja by som sa rád s vami o tom porozprával, kde ten Pán Boh je teda, keď nezabráni tam tomu Rómovi, aby znásilnil ženu, alebo nejakému nezodpovednému človeku, aby znásilnil zasa partnerku. Takže ten Boh tam je, ale konať musíme aj my.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.10.2012 o 9:40 hod.

Mgr.

Branislav Škripek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video