14. schôdza

21.3.2017 - 7.4.2017
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Zodpovedanie otázky

23.3.2017 o 14:52 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:38

Árpád Érsek
Skontrolovaný text

26.
Neviem, bola to otázka, alebo?

Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

23.3.2017 o 14:38 hod.

PaedDr.

Árpád Érsek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:39

Peter Plavčan
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážená pani poslankyňa, dámy poslankyne, páni poslanci, ďakujem za slovo. Vážená pani poslankyňa, na rozhodovanie riaditeľov materských škôl aj riaditeľov základných škôl s materskými školami a riaditeľov spojených škôl vo vzťahu k deťom v predškolskom veku o prijímaní detí do materskej školy bez ohľadu na ich zriaďovateľa sa nevzťahuje zákon o správnom konaní. I napriek tomu, že nejde o rozhodnutie podľa zákona v správnom konaní, každý zákonný zástupca má možnosť požiadať riaditeľa materskej školy o prehodnotenie jeho rozhodnutia o neprijatí dieťaťa na predprimárne vzdelávanie v materskej škole. Riaditeľ materskej školy musí v prvom rade dodržiavať podmienky prijímania detí stanovené školským zákonom, ktoré môžeme nazvať aj zákonné podmienky.
Školským zákonom sú stanovené nasledovné podmienky: Prednostne sa do materskej školy prijímajú deti, ktoré dovŕšili 5. rok veku, deti s odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky, deti s dodatočne odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky. Okrem týchto zákonom stanovených podmienok riaditeľ určuje v súlade s vyhláškou o materskej škole ostatné podmienky prijímania detí. Robí tak po ich prerokovaní v pedagogickej rade školy. Ostatné podmienky zverejňuje riaditeľ na viditeľnom mieste a má ich zakomponované aj v školskom poriadku materskej školy. Zodpovednou osobou, ktorá musí vedieť vysvetliť podmienky prijímania detí do materskej školy, je riaditeľ materskej školy.
Kontrola prijímania detí do materskej školy patrí do kompetencie Štátnej školskej inšpekcie, ktorá okrem všeobecného procesu prijímania kontroluje aj dodržiavanie princípov výchovy a vzdelávania podľa školského zákona v rámci procesu prijímania, najmä princíp rovnakého zaobchádzania a zákazu akýchkoľvek foriem diskriminácie a zvlášť segregácie. Znamená to, že ak má zákonný zástupca pochybnosť o korektnosti prijímania detí do materskej školy, môže sa v tejto veci obrátiť so sťažnosťou na Štátnu školskú inšpekciu, príslušné školské inšpekčné centrum, ktoré má sídlo v každom krajskom meste.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

23.3.2017 o 14:39 hod.

Peter Plavčan

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:41

Zuzana Zimenová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za odpoveď, pán minister. Chcela by som sa iba opýtať, v pripravovanej reforme vzdelávania sa uvažuje o tom, že by už 5-ročné deti mali povinne absolvovať výchovno-vzdelávací program, a to najmä v materských školách. Či v prípade, že bude takýto návrh úspešný a bude prijatý, či budete uvažovať teda o tom, a malo by sa zrejme uvažovať o tom, aby aj materské školy podliehali zákonu o správnom konaní. A ak sa to nestane, ak sa teda tie 5-ročné deti naozaj zatiaľ vyjmú z povinného vzdelávania, či predsa len nepristúpite k tomu, aby v tých materských školách boli tieto rovnaké podmienky, ako je v prípade základných škôl. Pretože práve v tomto podnete sa ukázalo, že boli uprednostnené mladšie deti ako 4-ročné dieťa, takže nie je to celkom správne a rodičia si nevedia poradiť.
Skryt prepis

23.3.2017 o 14:41 hod.

Mgr.

Zuzana Zimenová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:42

Peter Plavčan
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Nie je to správne a zákon by mal dodržiavať aj každý riaditeľ materskej školy, to znamená, sú tam zákonné podmienky a je jeho povinnosťou ako každého iného občana tento zákon dodržiavať. Programové vyhlásenie vlády hovorí o garancii od troch rokov, Učiace sa Slovensko hovorí o garancii od troch rokov veku, nehovorí o bezplatnosti, ani o povinnosti. Ak si dobre pamätám, tak aj dnes hovoríme roku predchádzajúcemu povinnej školskej dochádzke o bezplatnosti a nie povinnosti. Ale malo by byť súčasťou reformy to, aby sa podarilo zvýšiť kapacity tak, aby tá zaškolenosť, tá garancia na materiálne vybavenie a vôbec na miesta v materských školách boli od troch rokov veku. Je to otvorené v rámci diskusie Učiaceho sa Slovenska a pre mňa je to takisto aj jeden z bodov, ktoré by bolo potrebné pre našich občanov urobiť. To znamená garanciu od troch rokov, zaškolenosť maximálnu, to znamená maximálnu zaškolenosť od troch rokov veku.
Skryt prepis

23.3.2017 o 14:42 hod.

Peter Plavčan

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:44

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani poslankyňa, vážený pán predsedajúci, milí kolegovia z vlády, dámy poslankyne, páni poslanci, dá sa povedať, že by sme mohli zadefinovať tento problém ako určitý problém kultúry. Ale nemôžem s jedinou vecou, a niežeby som nesúhlasil a len mierne poviem, že už by som nepoužil slovíčko "často". Už by som nepoužil úplne slovíčko "často", pred možno 10 rokmi to bolo veľmi veľa, často bolo zhruba pred 5 rokmi a myslím si, že teraz je to ešte stále občas vidieť, kedy to môže byť naozaj znervózňujúce pre tých, ktorí práve toto miesto potrebujú preto, aby sa pohodlne dostali k svojmu lekárovi alebo do obchodného centra, alebo kdekoľvek inde.
Polícia v posledných piatich rokoch vykonala niekoľko osobitných akcií, ktoré boli zamerané na dodržiavanie predpisov aj de facto toho statického značenia, medzi ktoré patrí aj toto označenie, venujú sa tomu intenzívne aj policajti z obecných polícií, pretože to je presne to, čo tiež spadá pod ich kompetenciu, a môžem vás ubezpečiť, pani poslankyňa, že toto je jedna z priorít, pretože je to otázka bezohľadnosti, otázka, ktorá je naozaj mimoriadne vyrušujúca, pretože tie miesta nie sú samoúčelne plánované pri jednotlivých stavbách. Som rád, že medzičasom došlo aj k takým zmenám stavebných zákonov, ktoré majú ako jednoznačný nárok alebo podmienku udelenia nielen stavebného povolenia nakoniec, ale aj kolaudačného rozhodnutia adekvátne množstvo a počet miest, ktorý je určený pre zdravotne znevýhodnených.
Z tohto uhlu pohľadu považujeme to stále za problém, ktorý je dôležité riešiť a ktorému sa aj odbor dopravnej polície, ale aj otázka poriadkovej polície venuje. Určite aj v roku 2017, tak ako každý rok, bude niekoľko aktivít zameraných aj týmto smerom. Nedá sa však vylúčiť, že sú ľudia, ktorí sa rozhodnú napriek tomu tieto pravidlá porušiť či už z nedostatku výchovy, alebo z práveže prebytku arogancie, alebo akejkoľvek bezohľadnosti.
A z tohto pohľadu hovorím, že je táto situácia do určitej miery na ústupe, a myslím si, že s ňou je potrebné naozaj bojovať ďalej. A je to porovnanie, najmä ktoré my môžme robiť s niektorými štatistikami, keď robíte aj s počtom priestupkov tohto druhu a aj so zvýšenou kontrolou vydávania takýchto preukazov, viete, že to bolo predmetom častého obchodovania v minulosti, tak smerom do minulosti, keď porovnávate počty a častosť výskytu tohto problému, tak tá situácia sa bezpochyby zlepšuje a myslím, že k tomu prispieva aj všeobecné vzdelávanie mládeže, ktorá ešte pred 10 rokmi vodičské preukazy nemala a dneska ich má. Takže verím, že ten problém sa pohybuje výrazne správnejším smerom, a mám taký pocit, že sa dočkáme takého klasického obrazu, ktorý poznáme aj z niektorých vyspelých štátov, kde táto téma bola vždy citlivo vnímaná a dneska si to jednoducho nikto nedovolí, už je to len taký ten pocit toho nepríjemna, že jednoducho tu nezaparkujem, lebo niekto intenzívne to miesto bude potrebovať, bude potrebovať namiesto mňa.
Takže ďakujem za aj takéto vyzvanie, upozornenie, bezpochyby to neostane bez odozvy a určite môžme skúsiť aj urobiť určité štatistické čísla, ktorým sa povenujeme do budúcna, vyhodnotíme aj tento rok, ako aktivita v tejto oblasti prebehla.
Ďakujem.
Skryt prepis

23.3.2017 o 14:44 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:48

Silvia Shahzad
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán minister. Neviem, na základe čoho tak presvedčivo tvrdíte, že tento problém, už sa nedá o tom hovoriť, že či je to často, veľmi často alebo ako veľa, pretože ja keď som si pýtala štatistiky z ministerstva vnútra, tak mi na všetky odpovedalo, neevidujeme, neevidujeme priestupky, koľko ich bolo spáchaných, alebo teda koľko ľudí parkovalo, nie že mi neodpovedalo, ani že na vozičkárskych miestach, ale ani na miestach, ktoré, teda koľko priestupkov bolo spáchaných ako zákaz zastavenia, státia na vyhradenom parkovacom mieste. Rovnako som nedostala odpoveď, ani či sa eviduje falšovanie týchto parkovacích preukazov. Takže vy tvrdíte, že už to je menej často, ale na základe čoho?
Preto sa opäť pýtam, že či sa tieto štatistiky budú zverejňovať v nejakej dobe a či sa s týmto mieni niečo robiť, lebo si myslím, že toto zdravotne postihnutí ako problém naozaj vnímajú, či sa vám to páči, alebo nie. A preto by sme uvítali aj tie akcie, ktoré by možno robili trošku väčšiu osvetu o tom, či na týchto parkovacích miestach parkovať, prečo a kto. Budem veľmi rada, ak mi odpoviete na toto. Ďakujem.
Skryt prepis

23.3.2017 o 14:48 hod.

Mgr.

Silvia Shahzad

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:50

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pani poslankyňa, určite máte pravdu, že osobitnú štatistiku porušovania tejto dopravnej značky nevedú jednotlivé dopravné inšpektoráty, podstatnejšie je to, akým spôsobom sa zameriavajú na tento typ priestupkov. A ja verím, že rovnako, a som rád, že to ste mi nevyvrátili, že situácia spred 10 rokov a dnes je dramaticky odlišná. To si myslím, že je. A to uznáte aj z pohľadu samotného vydávania týchto preukazov, kedy aj vo vlastnom zväze, ktorý vlastne má vplyv na to, akým spôsobom sa vydávajú tieto preukazy, tá situácia sa výraznejšie zmenila. Je to podobne, ako to bývalo s rôznymi šesťčísliami alebo štvorčísliami a trojčísliami podľa dnešného typu značiek, ktoré sa udeľujú a udeľovali sa vždy pod nejakým problémom, či to bol, nebol priestupok, skrátka, sa nám podarilo tú situáciu vyriešiť a dneska ju môžme hodnotiť ako uspokojivú, kedy napríklad tu priestor pre korupciu, ktorý častokrát bol predmetom diskusie aj v tomto parlamente, sme aj úplne zlikvidovali.
Tento problém sme nezlikvidovali úplne, nepochybné je, že naďalej priestupcovia existujú, ale početnosť tých priestupkov aj z pohľadu volaní a oznámení dajme tomu, ktoré musia častokrát dopravné hliadky riešiť alebo tí, ktorí sa venujú ukladaniu tých zamedzovacích alebo známych papúč alebo odťahovaniu tých vozidiel, je odlišná, ako bola pred niekoľkými rokmi a postupne sa vylepšuje aj tým, že samotný stavebný zákon ukladal väčšie počty takýchto špecializovaných miest, ako boli kedykoľvek pred tým.
To znamená, ten rešpekt k tejto značke sa určite zvýšil a povedal som vo svojej vete aj úmyselne v tom, že môžme tento rok si pozrieť konkrétne čísla, ktoré, nielen aktivít, ale aj tých zákrokov, ktoré sa vykonajú, aby sme vedeli vás o takejto situácii informovať.
Pani poslankyňa, môžem zverejniť to, čo máme, preto som hovoril, že tento rok vykonáme určite, aby sme vedeli aj na túto vašu otázku lepšie odpovedať.
Skryt prepis

23.3.2017 o 14:50 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:52

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, vážený pán podpredseda Národnej rady, pani poslankyňa, vám za otázku. V prvom rade treba povedať, že základné financovanie týchto zariadení núdzového bývania, ako sa nazývajú v zmysle zákona, funguje cez systém sociálnych služieb podľa zákona 448 o sociálnych službách a ako aj u mnohých iných typov zariadení táto služba cez samosprávne kraje. Pri systémovej zmene nastavenia sociálnych služieb sa počíta aj s takýmito zariadeniami, samozrejme, že projektové peniaze sú tiež dôležité, pretože umožňujú viacročné financovanie a aj podporu aktivít, ktoré, bohužiaľ, vyššie územné celky nefinancujú. Preto sme v minulosti vyhradili špecificky na podporu zariadení pomáhajúcich ženám a iným obetiam domáceho násilia prostriedky tak z Európskeho sociálneho fondu, ktorý je pod gesciou ministerstva práce, ako aj Nórskeho finančného mechanizmu, ktorý garantuje Úrad vlády Slovenskej republiky, ktorý končí v apríli tohto kalendárneho roku, na čo zrejme aj vy, pani poslankyňa, vo svojej otázke priamo narážate a budem mať záujem na to veľmi konkrétne reagovať.
Z týchto zdrojov vo výške cca 12 mil. eur boli podporené tak poradenské centrá, bezpečné ženské domovy, resp. zariadenia núdzového bývania, ako aj v sociálnych službách sa v zmysle zákona takto nazývajú. Ako aj opatrenia na národnej úrovni, a to národná bezplatná nonstop linka pre ženy zažívajúce násilie a vytvorenie koordinačno-metodického centra pre rodovo podmienené domáce násilie, ktoré je opätovne pod gesciou ministerstva práce. V najbližších dňoch bude vyhlásená výzva na dopytovo orientované projekty z Operačného programu Ľudské zdroje na prevencie a elimináciu všetkých druhov diskriminácie, kde medzi oprávnenými aktivitami je aj poskytovanie poradenstva ženám, obetiam domáceho, resp. rodovo podmieneného násilia. Celková lokácia tejto výzvy je 10 mil. eur, z toho 3 mil. na Bratislavský samosprávny kraj a 7 mil. na ostatné kraje Slovenskej republiky.
Zároveň sa pripravuje nové programové obdobie pre Nórsky finančný mechanizmus, kde budú opätovne inštitucionálne podporené tieto zariadenia tak ako v doterajšom období.
Takýmto viaczdrojovým financovaním by mal byť zabezpečený chod zariadení, ktoré pomáhajú ženám a ich deťom, ako aj ostatným obetiam domáceho násilia. Dlhodobý cieľ však je taký, aby obete nemuseli utekať z domova do núdzového ubytovania, ale aby bydlisko jednoducho opustil násilník. Preto sa snažíme v spolupráci s rezortami vnútra a spravodlivosti nastaviť systém práve takýmto spôsobom. Ako príklad by som chcel uviesť predĺženie lehoty vykázania násilnej osoby z bydliska zo 48 hodín na 10 dní.
Teraz, čo po apríli, keď skončí projekt, prostredníctvom ktorého sa financujú tieto zariadenia? Celkové náklady na tieto zariadenia ročne predstavujú 3,242-tisíc eur. Máme záujem preklenúť to obdobie, pokiaľ bude možnosť čerpať prostriedky, či už z toho projektu, ktorý otvárame cez môj operačný program, ale cez Nórsky finančný mechanizmus.
V tejto chvíli tá analýza vykazuje potrebu asi 1,5 mil. eur, prostredníctvom ktorých by sa to obdobie celé vyfinancovalo. Hľadáme spôsob a techniku a právny titul, pretože ten chýba, aby prostriedky z ministerstva financií mohli byť buď prostredníctvom ministerstva práce, alebo prostredníctvom rezervy predsedu vlády distribuované na všetky tie zariadenia. On umožňuje potom ten mechanizmus, aby dodatočne boli refinancované v rámci projektu, či už Operačného programu Ľudské zdroje, alebo toho Nórskeho finančného mechanizmu. V žiadnom prípade, a to vás ubezpečujem, aj bez ohľadu na to, že to je originálna kompetencia samosprávnych krajov, si nedovolíme, aby tieto zariadenia z ekonomických dôvodov padli.
Ďakujem.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

23.3.2017 o 14:52 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:57

Árpád Érsek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, vážený pán predsedajúci. Ďakujem za otázku, pán poslanec. Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky sa dlhodobo snaží zdynamizovať proces výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Tento proces je v posledných rokoch obzvlášť viditeľný v okolí Žiliny, kde sa stavia hneď niekoľko diaľničných úsekov. Medzi nimi aj úseky D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Ide o dve susediace stavby, na ktorých pomedzí má vzniknúť privádzač na Žilinu. Neviem, či ste niekedy boli na stavbe niektorého z diaľničných úsekov, ide o komplikované technické diela, špeciálne v styčných bodoch, kde sa musia koordinovať dve stavebné firmy, je mimoriadne náročné koordinovať aj dve spoločnosti tak, aby stavba prebiehala hladko a bez komplikácií. V tomto prípade bude na tomto styčnom bode ešte vznikať nový diaľničný privádzač. Preto Národná diaľničná spoločnosť, .... (pozn. red.: nejasne vyslovené) spoločnosť analyzuje všetky možnosti, ako zabezpečiť výstavbu tejto cesty čo najtransparentnejším postupom a zároveň v čase, ktorý zabezpečí, že diaľnica bude funkčná.
Neviem, či na základe čoho tvrdíme, že Národná diaľničná spoločnosť postupuje protiprávne, ale podľa mojich informácií sa mýlite. Všetky kroky, ktoré Národná diaľničná spoločnosť podniká v tomto smere a ktorých jedným cieľom je zabezpečiť kvalitné cesty pre ľudí aj v okolí Žiliny, sú plne v súlade so zákonom.
Zákon o verejnom obstarávaní umožňuje zmeniť zmluvu počas jej trvania bez nového verejného obstarávania, ak ide o doplňujúce tovary, stavebné práce alebo služby, ktoré sú nevyhnutné a zabezpečujú funkčnosť celého diela predmetu zmluvy, nie sú zahrnuté do pôvodnej zmluvy a poskytuje ich pôvodný dodávateľ. Hodnota všetkých zmien musí byť nižšia ako finančný limit podľa zákona o verejnom obstarávaní a od závislosti od typu zákazky alebo koncesie a zároveň musí byť nižšia ako 15 % hodnoty pôvodnej zmluvy, ak ide o zákazku na uskutočnenie stavebných prác. Stavba privádzača túto podmienku spĺňa.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

23.3.2017 o 14:57 hod.

PaedDr.

Árpád Érsek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 15:00

Ján Marosz
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán minister, za vašu odpoveď, aj keď táto odpoveď ma neuspokojila. 7,5-kilometrový úsek, neviem, či spĺňa parametre len nejakej doplnkovej stavby alebo doplnkového tovaru. Dva roky sú všetky dokumentácie pripravené na súťaženie, nesúťažilo sa. Napriek tomu teraz namiesto toho, aby bola vypísaná riadna, transparentná verejná súťaž, verejné obstarávanie, medzi sebou interne na Národnej diaľničnej spoločnosti beží príprava cenových ponúk pre dve konkrétne spoločnosti: spoločnosť Doprastav, ktorá stavia Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, a spoločnosť okolo pána Remetu, teda Dúha. Takže títo zamestnanci sú tam pod tlakom, robí sa tu jedna netransparentná a špinavá záležitosť.
Po druhé, treba ešte, pán minister, aj toto povedať, že neni termín, tá križovatka tam v tej Lietavskej Lúčke postavená nebude, ani tam nie je stanovený termín, že kedy tá križovatka tam má byť.
Ale vráťme sa k meritu veci. Ešte raz z tohto miesta vás prosím a vyzývam, aby ste ako zodpovedný minister dohliadli na to, aby bola vypísaná na celý úsek privádzača Žilina – Lietavská Lúčka riadne, transparentné výberové konanie, aby sa mohli zapojiť všetky firmy, ktoré o túto súťaž majú záujem.
Prostriedky, ktoré na tom ušetríme, sa budú rátať v miliónoch eur a môžu byť použité napríklad na cestu smrti, na ktorú sa dopytoval pán poslanec Podmanický.
Kartelové súťaže, ktoré sa dejú na ministerstve dopravy, rozdiel medzi najnižšou a najvyššou cenou je mínus 3-4 %. Keď sa súťaží, ako sa má, v súlade so zákonmi Slovenskej republiky a verejnej súťaže, vieme ušetriť 22, 26 % hodnoty, obstarávacej hodnoty zákazky.
Takže ešte raz ďakujem za vašu odpoveď, ale prosím, dohliadnite na riadnu, transparentnú súťaž.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

23.3.2017 o 15:00 hod.

Mgr.

Ján Marosz

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video