26. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem za slovo. Dovoľte mi len k pár veciam, lebo, pretože budem sa opakovať, čo som povedal už pred mesiacom a dvoma mesiacmi k tomu zákonu, čo sme stiahli. V konečnom dôsledku ja, ako viete, a nebudem klamať, ja som za liberalizáciu. Situácia je taká, o tomto rozhodnú poslanci. Sú podané pozmeňovacie návrhy, s ktorými niektorými viem súhlasiť, niektorými neviem súhlasiť, ale v konečnom dôsledku budete rozhodovať vy.
Každého zaujíma, samozrejme, koľko STK-ačok, koľko nie, prečo. Podľa toho nového pozmeňovacieho návrhu, tu už pán kolega Ivan hovoril na túto tému. Samozrejme, tento zákon je tvrdší na otváranie STK-ačok, jak bol doteraz. Čiže sleduje viacej komponentov preto, aby ste mohli dostať tú licenciu, aby ste mohli pracovať. Samozrejme, ja si myslím, že trh ukáže. Každý si zváži, či otvorí STK-ačku, či má na to, vidí v tom nejakú podnikateľskú činnosť a potom uvidí, jak to pôjde. Nie je to malá investícia. Teraz by som strieľal, keby som mal koľko, ale určite je to do 500-tisíc alebo viacej tisícov euro podľa toho nového zákona.
Dopad by som povedal teraz a pár vecí by som vám chcel odcitovať. Ak prejde pozmeňujúci návrh, je to niečo medzi tým. Je to jeden medzikrok, medzi pustením viacej týchto kontrol na Slovensku. Možnosť pustenia, nie pustenie, možnosť pustenia a, samozrejme, čas ukáže, že či treba úplne liberalizovať, alebo tento stav na Slovensku bude postačujúci. Neviem to teraz odhadnúť, ale môžem vám povedať pár vecí.
Teraz sa to kvórum znížilo na 0,50 %, na 25. Znamená to asi toľko, že v súčasnosti v Bratislave je 12 prevádzkovaných STK-ačok, 4 povolenia na zriadenie. Čiže toto tu už hovorí, že niečo sa tu nekalé hraje, pretože 4 povolenia na zriadenie a nie sú užívané podľa nového zákona, nebude možné, pokiaľ sa nebude realizovať tá STK-ačka, tak sa zoberie, zoberie - jak sa to volá - povolenie, ktoré majú vydané a tým pádom to dostane ďalší. V konečnom dôsledku a po tomto prepočte pozmeňujúcich návrhov môžu vzniknúť ešte ďalšie 4. Čiže v Bratislave môže byť 20 STK-ačok, teraz je v tomto regióne 12. Košice 4 prevádzkované, 3 povolenia vydané, ktoré sa nevykonávajú, na zriadenie. Ten istý stav. Pozmeňujúci návrh, môže ešte vzniknúť jedna, čiže 8. A hovoril by som ďalej, v Žiline sú 2, môžu byť 4, v Banskej Bystrici 2, môžu byť 4, ak o to bude záujem, ešte raz veľmi dôrazne opakujem.
A, samozrejme, keď zoberieme okresy, okresné mestá alebo krajské mestá, Nitra, v súčasnosti sú prevádzkované 2, po prijatí pozmeňovacieho návrhu môžu mať 4 a tak ďalej atď., by som povedal, ale to sa dá veľmi jednoducho vypočítať podľa toho zákona, ako predloží na ministerstvo podklady, ktoré je treba, nie je problém s tým, aby tá STK-ačka mohla vzniknúť.
Samozrejme, neni tu pán poslanec, som sa pýtal na tie pluhy, čo tu uviedol, to je technický stav pluhu, vieme mať, musí mať nejaké označenie, ale nemusí mať ŠPZ, samozrejme.
Takže v krátkosti by som vedel ešte, ale myslím si, že sa budeme navzájom opakovať. Všetko tu bolo povedané, čo sa týka. Necháme do pondelka, preštudujeme tie pozmeňovacie návrhy, ktoré tu vznikli z pléna, aj teraz toto posledné, čo povedal pán Ivan, a my budeme vedieť dať doporučenie poslancom, ako majú hlasovať, ako nie.
Čo sa týka, pravdepodobne s prvým pozmeňujúcim návrhom pána poslanca Ivana nebudeme súhlasiť. Druhý dorábal, tretí, tie bilbordy, neviem teraz, pravdepodobne nie, lebo to je úplne iná vec. To sa musí robiť úplne v inom zákone.
Čo sa týka poslanca Marosza, tam to vyžaduje ďalšie náklady na štát, aby sme zrealizovali váš. To sme hovorili v začiatku. Čiže tam treba zas zobrať nejakých zamestnancov, poštovné atď. a potom príde naspäť, že nemusí platiť ani pokutu a štát platí tak zamestnanca, ako poštovné, všetko s tým súvisiace, ako povedal pán Bastrnák. Samozrejme, my musíme spraviť, a to sme hovorili včera spolu, pán poslanec, kampaň preto, aby sa ľudia zaevidovávali do toho systému, ktorý je bezplatný, a 30 dní a 14 dní pred STK-ačkou ich upozorní. Áno, môžme mať o tom polemiku, že dôchodcovia, starší ľudia nevedia, no dobre, starší ľudia už nechodia autom a tí dôchodcovia, ktorí chodia autom a majú od lekára povolenie, tak, prosím vás pekne, vedia sa zaregistrovať na tom internete, alebo keď nie, tak poprosia nejakého príslušníka. Ja som tiež nevedel. Spravili mi to, lebo veľmi mi to nejde.
Takže v krátkosti, ak dovolíte, myslím si, že každý zákon má svoje nedostatky. Je to veľký zákon, je to implementácia európskych zákonov, ktoré musíme spraviť, pretože ak zákon neprejde od 1. mája, máme infrigement. Nepýtajte sa, prečo tento zákon toľko meškal, je tu čas a musíme predložiť a dúfam, že bude lepší ako doterajší. Ťažko posúdiť. Vždycky sa hovorí, že prax ukáže.
Takže ja v krátkosti pozriem ešte, jaké poznámky som si robil.
Čo sa týka tých chodníkov, my to tam máme, poslanci rozhodnú, nechcem tu zaujímať stanovisko, či áno, zametať-nezametať. My sme tam dali, pretože, pretože keď platím daň z nehnuteľnosti obci, tak obec má na niečo tie peniaze použiť. Posúďte vy, páni poslanci, jak to budete a, pani poslankyne, jak to bude najlepšie a myslím si, že tak.
No terajšia notifikácia týchto je, okolo 10 000 áut je zahlásených na ten systém. Hovorím, musíme neustále robiť tú reklamu, aby boli. Nie je to 4 000, ide to hore. Samozrejme, čo sa týka tých pokút, to sme tu už mali minule. Najnižšia pokuta, keď všetko dodržíte, je 55 euro, čo nejdete na tú, ale keď ju spravíte do tej doby, keď zistíte alebo dostanete, tak už 55 euro, myslím si, že nie je až tak veľká čiastka, to tu odznelo, že stále nejakým spôsobom štát len pokutuje, ale nejakým spôsobom keď nepokutuje, tak potom nič z toho nebude. 130-tisíc aut na Slovensku nemá STK-ačku platnú, aj s tým treba rátať. Musíme ich prinútiť buď nejakým spôsobom, dobrou reklamou, aby išli vo vlastnom záujme, alebo prinútiť ich potom len sa dá pokutami, že jednoducho my chceme mať technicky spoľahlivé autá na cestách, preto je to bezpečnosť tak pre šoféra, ale aj tak pre tých ľudí, aby tie brzdy boli funkčné, keď treba niekde zastaviť. O to ide v konečnom dôsledku.
Čím ďalej, jako pokračujem a vidím ten nátlak tých združení STK-arov, ktorí, samozrejme, majú na to právo, že ma potvrdzuje v tom, že asi je to dobrá vec, vlastniť STK, teraz sa to bude dať ďalším osobám skúsiť. Nech to skúsia a nech to ide ďalej.
Myslím si, že ja dneska tu končím. Ďakujem vám veľmi pekne. Prajem príjemný víkend. Na budúci týždeň hlasujte podľa najlepšieho svedomia a vedomia.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
Vystúpenia
12:27
Uvádzajúci uvádza bod 12:27
Árpád ÉrsekTento návrh predkladá vláda Slovenskej republiky na rokovanie podľa čl. 86 písm....
Tento návrh predkladá vláda Slovenskej republiky na rokovanie podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky, na základe Národnej rady vyslovuje súhlas s medzinárodnou zmluvou priamo zakladajúcej práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb. Zároveň ide o medzinárodnú zmluvu podľa čl. 7 ods. 4 ústavy, pred ratifikáciou ktorej sa vyžaduje súhlas Národnej rady a na jej vykonávanie nie je potrebné prijať alebo meniť žiadne vnútroprávne predpisy.
Dohoda bola podpísaná 14. septembra 2017 v Budapešti na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 568 zo 14. decembra 2016.
Prezident vyslovil súhlasil s dohodou a jej predložením na rokovanie Národnej rady.
Ďakujem.
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi uviesť odôvodnený materiál návrh na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s Dohodou medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Maďarska o prevádzkovaní, údržbe a rekonštrukcii cestných hraničných mostov a úsekov hraničných ciest na spoločnej štátnej hranici.
Tento návrh predkladá vláda Slovenskej republiky na rokovanie podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky, na základe Národnej rady vyslovuje súhlas s medzinárodnou zmluvou priamo zakladajúcej práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb. Zároveň ide o medzinárodnú zmluvu podľa čl. 7 ods. 4 ústavy, pred ratifikáciou ktorej sa vyžaduje súhlas Národnej rady a na jej vykonávanie nie je potrebné prijať alebo meniť žiadne vnútroprávne predpisy.
Dohoda bola podpísaná 14. septembra 2017 v Budapešti na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 568 zo 14. decembra 2016.
Prezident vyslovil súhlasil s dohodou a jej predložením na rokovanie Národnej rady.
Ďakujem.
Rozpracované
12:28
Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:28
Milan MojšPredseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 856 z 12. januára 2018 pridelil návrh na prerokovanie: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor určil Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Ústavnoprávny výbor o návrhu rokoval 23. januára 2018 a prijal uznesenie č. 310. Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti o návrhu rokoval 25. januára 2018 a prijal uznesenie č. 203. Obidva výbory odporučili Národnej rade Slovenskej republiky podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky vysloviť súhlas s Dohodou medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Maďarska o prevádzkovaní, údržbe a rekonštrukcii cestných hraničných mostov a úsekov hraničných ciest na spoločnej štátnej hranici a rozhodnúť, že ide o medzinárodnú zmluvu podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Gestorský výbor odporúča Národnej rade podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky vysloviť súhlas s predmetnou dohodou a rozhodnúť, že ide o medzinárodnú zmluvu, ktorá má podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky prednosť pred zákonmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady o prerokovaní návrhu na vyslovenie súhlasu s Dohodou medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Maďarska o prevádzkovaní, údržbe a rekonštrukcii cestných hraničných mostov a úsekov hraničných ciest na spoločnej štátnej hranici vrátane návrhu uznesenia Národnej rady bola schválená uznesením gestorského výboru č. 218 z 30. januára 2018. Týmto uznesením ma výbor poveril ako spoločného spravodajcu, aby som informoval o výsledku rokovania výborov, odôvodnil návrh a stanovisko gestorského výboru uvedené v spoločnej správe a predniesol návrh uznesenia.
Ďakujem, prosím, otvorte rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
2.2.2018 o 12:28 hod.
Ing.
Milan Mojš
Videokanál poslanca
Ďakujem. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi, aby som predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu na vyslovenie súhlasu Národnej rady s Dohodou medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Maďarska o prevádzkovaní, údržbe a rekonštrukcii cestných hraničných mostov a úsekov hraničných ciest na spoločnej štátnej hranici (tlač 791a).
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 856 z 12. januára 2018 pridelil návrh na prerokovanie: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor určil Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Ústavnoprávny výbor o návrhu rokoval 23. januára 2018 a prijal uznesenie č. 310. Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti o návrhu rokoval 25. januára 2018 a prijal uznesenie č. 203. Obidva výbory odporučili Národnej rade Slovenskej republiky podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky vysloviť súhlas s Dohodou medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Maďarska o prevádzkovaní, údržbe a rekonštrukcii cestných hraničných mostov a úsekov hraničných ciest na spoločnej štátnej hranici a rozhodnúť, že ide o medzinárodnú zmluvu podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Gestorský výbor odporúča Národnej rade podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky vysloviť súhlas s predmetnou dohodou a rozhodnúť, že ide o medzinárodnú zmluvu, ktorá má podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky prednosť pred zákonmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady o prerokovaní návrhu na vyslovenie súhlasu s Dohodou medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Maďarska o prevádzkovaní, údržbe a rekonštrukcii cestných hraničných mostov a úsekov hraničných ciest na spoločnej štátnej hranici vrátane návrhu uznesenia Národnej rady bola schválená uznesením gestorského výboru č. 218 z 30. januára 2018. Týmto uznesením ma výbor poveril ako spoločného spravodajcu, aby som informoval o výsledku rokovania výborov, odôvodnil návrh a stanovisko gestorského výboru uvedené v spoločnej správe a predniesol návrh uznesenia.
Ďakujem, prosím, otvorte rozpravu.
Rozpracované
12:32
Uvádzajúci uvádza bod 12:32
Árpád ÉrsekTento návrh predkladá vláda Slovenskej republiky na rokovanie Národnej rady podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej...
Tento návrh predkladá vláda Slovenskej republiky na rokovanie Národnej rady podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky, na základe ktorého Národná rada vyslovuje súhlas s medzinárodnými zmluvami, ktoré priamo zakladajú práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb. Zároveň ide o medzinárodnú zmluvu podľa čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, pred ratifikáciou ktorej sa vyžaduje súhlas Národnej rady.
Vláda Slovenskej republiky vyslovila súhlas so zmenami, doplnkami dohovoru COTIF uznesením č. 578 dňa 13. decembra 2017. Prezident Slovenskej republiky nemá pripomienky k predmetnému materiálu, súhlasí s jeho predložením na rokovanie Národnej rady.
Ďakujem.
Ďakujem veľmi pekne. Vážené poslankyne, poslanci, dovoľte mi uviesť odôvodnenie materiálu návrh na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky so zmenami a doplnkami dohovoru COTIF v znení protokolu 1999 prijatými na 12. valnom zhromaždení Medzivládnej organizácie pre medzinárodnú železničnú prepravu (OTIF).
Tento návrh predkladá vláda Slovenskej republiky na rokovanie Národnej rady podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky, na základe ktorého Národná rada vyslovuje súhlas s medzinárodnými zmluvami, ktoré priamo zakladajú práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb. Zároveň ide o medzinárodnú zmluvu podľa čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, pred ratifikáciou ktorej sa vyžaduje súhlas Národnej rady.
Vláda Slovenskej republiky vyslovila súhlas so zmenami, doplnkami dohovoru COTIF uznesením č. 578 dňa 13. decembra 2017. Prezident Slovenskej republiky nemá pripomienky k predmetnému materiálu, súhlasí s jeho predložením na rokovanie Národnej rady.
Ďakujem.
Rozpracované
12:34
Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:34
Milan MojšPredseda Národnej rady rozhodnutím č. 857 z...
Predseda Národnej rady rozhodnutím č. 857 z 12. januára 2018 pridelil návrh na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru a Výboru Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor určil Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Ústavnoprávny výbor o návrhu rokoval 23. januára 2018 a prijal uznesenie č. 311. Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti o návrhu rokoval 25. januára 2018 a prijal uznesenie č. 204. Obidva výbory odporučili Národnej rade podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky vysloviť súhlas so zmenami a doplnkami dohovoru COTIF v znení protokolu 1999 prijatými na 12. valnom zhromaždení Medzinárodnej organizácie pre medzinárodnú železničnú prepravu a rozhodnúť, že ide o medzinárodnú zmluvu podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Gestorský výbor odporúča Národnej rade podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky vysloviť súhlas so zmenami a doplnkami predmetného dohovoru a rozhodnúť, že ide o medzinárodnú zmluvu podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady o prerokovaní návrhu na vyslovenie súhlasu Národnej rady so zmenami a doplnkami predmetného dohovoru vrátane návrhu uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky bola schválená uznesením gestorského výboru č. 219 z 30. januára 2018. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril ako spoločného spravodajcu, aby som informoval o výsledku rokovania výborov, odôvodnil návrh a stanovisko gestorského výboru uvedené v spoločnej správe a predniesol návrh uznesenia.
Ďakujem, prosím, otvorte rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
2.2.2018 o 12:34 hod.
Ing.
Milan Mojš
Videokanál poslanca
Ďakujem. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, páni poslanci, pán minister, dovoľte, aby som predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania návrhu na vyslovenie súhlasu Národnej rady so zmenami a doplnkami dohovoru COTIF v znení protokolu 1999 prijatými na 12. valnom zhromaždení Medzinárodnej organizácie pre medzinárodnú železničnú prepravu (tlač 804).
Predseda Národnej rady rozhodnutím č. 857 z 12. januára 2018 pridelil návrh na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru a Výboru Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor určil Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Ústavnoprávny výbor o návrhu rokoval 23. januára 2018 a prijal uznesenie č. 311. Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti o návrhu rokoval 25. januára 2018 a prijal uznesenie č. 204. Obidva výbory odporučili Národnej rade podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky vysloviť súhlas so zmenami a doplnkami dohovoru COTIF v znení protokolu 1999 prijatými na 12. valnom zhromaždení Medzinárodnej organizácie pre medzinárodnú železničnú prepravu a rozhodnúť, že ide o medzinárodnú zmluvu podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Gestorský výbor odporúča Národnej rade podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky vysloviť súhlas so zmenami a doplnkami predmetného dohovoru a rozhodnúť, že ide o medzinárodnú zmluvu podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady o prerokovaní návrhu na vyslovenie súhlasu Národnej rady so zmenami a doplnkami predmetného dohovoru vrátane návrhu uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky bola schválená uznesením gestorského výboru č. 219 z 30. januára 2018. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril ako spoločného spravodajcu, aby som informoval o výsledku rokovania výborov, odôvodnil návrh a stanovisko gestorského výboru uvedené v spoločnej správe a predniesol návrh uznesenia.
Ďakujem, prosím, otvorte rozpravu.
Rozpracované
12:40
Vystúpenie v rozprave 12:40
Miroslav IvanTakže nech sa páči, pán spravodajca, prosím zaevidovať ako pozmeňujúci a doplňujúci návrh č. 4.
A ešte na záver musím prečítať celé znenie tohto pozmeňujúceho návrhu.
Takže pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Miroslava Ivana k vládnemu návrhu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 751).
Bod 1. V čl. I § 95 ods. 1 písm. c) sa vypúšťajú slová "písm. a) až c)".
Bod 2. V čl. I § 111 ods. 1 písmena a) sa na konci vypúšťa čiarka, vkladá sa slovo "a", v písmene b) sa slovo "a" nahrádza bodkou a vypúšťa sa písmeno c).
3. V čl. I § 111 ods. 10 sa vypúšťajú slová "a vyznačenou (perforovanou) kontrolnou nálepkou".
Bod 4. V čl. I § 120 ods. 1 písm. a) sa na konci vypúšťa čiarka a vkladá sa slovo "a", v písmene b) sa slovo "a" nahrádza bodkou a vypúšťa sa písmeno c).
A bod 5. V čl. I § 120 ods. 9 sa vypúšťajú slová "a vyznačenou (perforovanou) kontrolnou nálepkou".
Ďakujem za slovo, skončil som. Nech sa páči, pán spravodajca.
Ďakujem za slovo. Vážené dámy a páni, po diskusii s kolegami som sa rozhodol predložiť ešte jeden pozmeňujúci návrh k zákonu o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Tento pozmeňujúci návrh sa zakladá na zrušení povinnosti kontrolných nálepiek na sklách vozidiel, a to nálepka o vykonaní technickej kontroly, ako aj zrušenie povinnosti lepiť nálepky o emisnej kontrole. A vychádzam teda z toho, že som preveril, že niektoré dokumenty osvedčujúce vozidlo, ktoré prejde kontrolou technickou alebo emisnou, sú európskymi smernicami predpísané. Nálepky nie sú predpísané, a preto sa pokúsim aspoň s kolegami, ktorí všetci sú podpísaní pod tento návrh, presadiť takéto zjednodušenie, ktoré môže, aj keď málo, ale predsa len zlacnieť cenu vykonania technickej a emisnej kontroly a znížiť byrokraciu, ktorá je okolo tohoto celého procesu.
Takže nech sa páči, pán spravodajca, prosím zaevidovať ako pozmeňujúci a doplňujúci návrh č. 4.
A ešte na záver musím prečítať celé znenie tohto pozmeňujúceho návrhu.
Takže pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Miroslava Ivana k vládnemu návrhu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 751).
Bod 1. V čl. I § 95 ods. 1 písm. c) sa vypúšťajú slová "písm. a) až c)".
Bod 2. V čl. I § 111 ods. 1 písmena a) sa na konci vypúšťa čiarka, vkladá sa slovo "a", v písmene b) sa slovo "a" nahrádza bodkou a vypúšťa sa písmeno c).
3. V čl. I § 111 ods. 10 sa vypúšťajú slová "a vyznačenou (perforovanou) kontrolnou nálepkou".
Bod 4. V čl. I § 120 ods. 1 písm. a) sa na konci vypúšťa čiarka a vkladá sa slovo "a", v písmene b) sa slovo "a" nahrádza bodkou a vypúšťa sa písmeno c).
A bod 5. V čl. I § 120 ods. 9 sa vypúšťajú slová "a vyznačenou (perforovanou) kontrolnou nálepkou".
Ďakujem za slovo, skončil som. Nech sa páči, pán spravodajca.
Rozpracované
12:43
Uvádzajúci uvádza bod 12:43
Árpád ÉrsekKaždého zaujíma,...
Každého zaujíma, samozrejme, koľko STK-ačok, koľko nie, prečo. Podľa toho nového pozmeňovacieho návrhu, tu už pán kolega Ivan hovoril na túto tému. Samozrejme, tento zákon je tvrdší na otváranie STK-ačok, jak bol doteraz. Čiže sleduje viacej komponentov preto, aby ste mohli dostať tú licenciu, aby ste mohli pracovať. Samozrejme, ja si myslím, že trh ukáže. Každý si zváži, či otvorí STK-ačku, či má na to, vidí v tom nejakú podnikateľskú činnosť a potom uvidí, jak to pôjde. Nie je to malá investícia. Teraz by som strieľal, keby som mal koľko, ale určite je to do 500-tisíc alebo viacej tisícov euro podľa toho nového zákona.
Dopad by som povedal teraz a pár vecí by som vám chcel odcitovať. Ak prejde pozmeňujúci návrh, je to niečo medzi tým. Je to jeden medzikrok, medzi pustením viacej týchto kontrol na Slovensku. Možnosť pustenia, nie pustenie, možnosť pustenia a, samozrejme, čas ukáže, že či treba úplne liberalizovať, alebo tento stav na Slovensku bude postačujúci. Neviem to teraz odhadnúť, ale môžem vám povedať pár vecí.
Teraz sa to kvórum znížilo na 0,50 %, na 25. Znamená to asi toľko, že v súčasnosti v Bratislave je 12 prevádzkovaných STK-ačok, 4 povolenia na zriadenie. Čiže toto tu už hovorí, že niečo sa tu nekalé hraje, pretože 4 povolenia na zriadenie a nie sú užívané podľa nového zákona, nebude možné, pokiaľ sa nebude realizovať tá STK-ačka, tak sa zoberie, zoberie - jak sa to volá - povolenie, ktoré majú vydané a tým pádom to dostane ďalší. V konečnom dôsledku a po tomto prepočte pozmeňujúcich návrhov môžu vzniknúť ešte ďalšie 4. Čiže v Bratislave môže byť 20 STK-ačok, teraz je v tomto regióne 12. Košice 4 prevádzkované, 3 povolenia vydané, ktoré sa nevykonávajú, na zriadenie. Ten istý stav. Pozmeňujúci návrh, môže ešte vzniknúť jedna, čiže 8. A hovoril by som ďalej, v Žiline sú 2, môžu byť 4, v Banskej Bystrici 2, môžu byť 4, ak o to bude záujem, ešte raz veľmi dôrazne opakujem.
A, samozrejme, keď zoberieme okresy, okresné mestá alebo krajské mestá, Nitra, v súčasnosti sú prevádzkované 2, po prijatí pozmeňovacieho návrhu môžu mať 4 a tak ďalej atď., by som povedal, ale to sa dá veľmi jednoducho vypočítať podľa toho zákona, ako predloží na ministerstvo podklady, ktoré je treba, nie je problém s tým, aby tá STK-ačka mohla vzniknúť.
Samozrejme, neni tu pán poslanec, som sa pýtal na tie pluhy, čo tu uviedol, to je technický stav pluhu, vieme mať, musí mať nejaké označenie, ale nemusí mať ŠPZ, samozrejme.
Takže v krátkosti by som vedel ešte, ale myslím si, že sa budeme navzájom opakovať. Všetko tu bolo povedané, čo sa týka. Necháme do pondelka, preštudujeme tie pozmeňovacie návrhy, ktoré tu vznikli z pléna, aj teraz toto posledné, čo povedal pán Ivan, a my budeme vedieť dať doporučenie poslancom, ako majú hlasovať, ako nie.
Čo sa týka, pravdepodobne s prvým pozmeňujúcim návrhom pána poslanca Ivana nebudeme súhlasiť. Druhý dorábal, tretí, tie bilbordy, neviem teraz, pravdepodobne nie, lebo to je úplne iná vec. To sa musí robiť úplne v inom zákone.
Čo sa týka poslanca Marosza, tam to vyžaduje ďalšie náklady na štát, aby sme zrealizovali váš. To sme hovorili v začiatku. Čiže tam treba zas zobrať nejakých zamestnancov, poštovné atď. a potom príde naspäť, že nemusí platiť ani pokutu a štát platí tak zamestnanca, ako poštovné, všetko s tým súvisiace, ako povedal pán Bastrnák. Samozrejme, my musíme spraviť, a to sme hovorili včera spolu, pán poslanec, kampaň preto, aby sa ľudia zaevidovávali do toho systému, ktorý je bezplatný, a 30 dní a 14 dní pred STK-ačkou ich upozorní. Áno, môžme mať o tom polemiku, že dôchodcovia, starší ľudia nevedia, no dobre, starší ľudia už nechodia autom a tí dôchodcovia, ktorí chodia autom a majú od lekára povolenie, tak, prosím vás pekne, vedia sa zaregistrovať na tom internete, alebo keď nie, tak poprosia nejakého príslušníka. Ja som tiež nevedel. Spravili mi to, lebo veľmi mi to nejde.
Takže v krátkosti, ak dovolíte, myslím si, že každý zákon má svoje nedostatky. Je to veľký zákon, je to implementácia európskych zákonov, ktoré musíme spraviť, pretože ak zákon neprejde od 1. mája, máme infrigement. Nepýtajte sa, prečo tento zákon toľko meškal, je tu čas a musíme predložiť a dúfam, že bude lepší ako doterajší. Ťažko posúdiť. Vždycky sa hovorí, že prax ukáže.
Takže ja v krátkosti pozriem ešte, jaké poznámky som si robil.
Čo sa týka tých chodníkov, my to tam máme, poslanci rozhodnú, nechcem tu zaujímať stanovisko, či áno, zametať-nezametať. My sme tam dali, pretože, pretože keď platím daň z nehnuteľnosti obci, tak obec má na niečo tie peniaze použiť. Posúďte vy, páni poslanci, jak to budete a, pani poslankyne, jak to bude najlepšie a myslím si, že tak.
No terajšia notifikácia týchto je, okolo 10 000 áut je zahlásených na ten systém. Hovorím, musíme neustále robiť tú reklamu, aby boli. Nie je to 4 000, ide to hore. Samozrejme, čo sa týka tých pokút, to sme tu už mali minule. Najnižšia pokuta, keď všetko dodržíte, je 55 euro, čo nejdete na tú, ale keď ju spravíte do tej doby, keď zistíte alebo dostanete, tak už 55 euro, myslím si, že nie je až tak veľká čiastka, to tu odznelo, že stále nejakým spôsobom štát len pokutuje, ale nejakým spôsobom keď nepokutuje, tak potom nič z toho nebude. 130-tisíc aut na Slovensku nemá STK-ačku platnú, aj s tým treba rátať. Musíme ich prinútiť buď nejakým spôsobom, dobrou reklamou, aby išli vo vlastnom záujme, alebo prinútiť ich potom len sa dá pokutami, že jednoducho my chceme mať technicky spoľahlivé autá na cestách, preto je to bezpečnosť tak pre šoféra, ale aj tak pre tých ľudí, aby tie brzdy boli funkčné, keď treba niekde zastaviť. O to ide v konečnom dôsledku.
Čím ďalej, jako pokračujem a vidím ten nátlak tých združení STK-arov, ktorí, samozrejme, majú na to právo, že ma potvrdzuje v tom, že asi je to dobrá vec, vlastniť STK, teraz sa to bude dať ďalším osobám skúsiť. Nech to skúsia a nech to ide ďalej.
Myslím si, že ja dneska tu končím. Ďakujem vám veľmi pekne. Prajem príjemný víkend. Na budúci týždeň hlasujte podľa najlepšieho svedomia a vedomia.
Ďakujem pekne.
Ďakujem za slovo. Dovoľte mi len k pár veciam, lebo, pretože budem sa opakovať, čo som povedal už pred mesiacom a dvoma mesiacmi k tomu zákonu, čo sme stiahli. V konečnom dôsledku ja, ako viete, a nebudem klamať, ja som za liberalizáciu. Situácia je taká, o tomto rozhodnú poslanci. Sú podané pozmeňovacie návrhy, s ktorými niektorými viem súhlasiť, niektorými neviem súhlasiť, ale v konečnom dôsledku budete rozhodovať vy.
Každého zaujíma, samozrejme, koľko STK-ačok, koľko nie, prečo. Podľa toho nového pozmeňovacieho návrhu, tu už pán kolega Ivan hovoril na túto tému. Samozrejme, tento zákon je tvrdší na otváranie STK-ačok, jak bol doteraz. Čiže sleduje viacej komponentov preto, aby ste mohli dostať tú licenciu, aby ste mohli pracovať. Samozrejme, ja si myslím, že trh ukáže. Každý si zváži, či otvorí STK-ačku, či má na to, vidí v tom nejakú podnikateľskú činnosť a potom uvidí, jak to pôjde. Nie je to malá investícia. Teraz by som strieľal, keby som mal koľko, ale určite je to do 500-tisíc alebo viacej tisícov euro podľa toho nového zákona.
Dopad by som povedal teraz a pár vecí by som vám chcel odcitovať. Ak prejde pozmeňujúci návrh, je to niečo medzi tým. Je to jeden medzikrok, medzi pustením viacej týchto kontrol na Slovensku. Možnosť pustenia, nie pustenie, možnosť pustenia a, samozrejme, čas ukáže, že či treba úplne liberalizovať, alebo tento stav na Slovensku bude postačujúci. Neviem to teraz odhadnúť, ale môžem vám povedať pár vecí.
Teraz sa to kvórum znížilo na 0,50 %, na 25. Znamená to asi toľko, že v súčasnosti v Bratislave je 12 prevádzkovaných STK-ačok, 4 povolenia na zriadenie. Čiže toto tu už hovorí, že niečo sa tu nekalé hraje, pretože 4 povolenia na zriadenie a nie sú užívané podľa nového zákona, nebude možné, pokiaľ sa nebude realizovať tá STK-ačka, tak sa zoberie, zoberie - jak sa to volá - povolenie, ktoré majú vydané a tým pádom to dostane ďalší. V konečnom dôsledku a po tomto prepočte pozmeňujúcich návrhov môžu vzniknúť ešte ďalšie 4. Čiže v Bratislave môže byť 20 STK-ačok, teraz je v tomto regióne 12. Košice 4 prevádzkované, 3 povolenia vydané, ktoré sa nevykonávajú, na zriadenie. Ten istý stav. Pozmeňujúci návrh, môže ešte vzniknúť jedna, čiže 8. A hovoril by som ďalej, v Žiline sú 2, môžu byť 4, v Banskej Bystrici 2, môžu byť 4, ak o to bude záujem, ešte raz veľmi dôrazne opakujem.
A, samozrejme, keď zoberieme okresy, okresné mestá alebo krajské mestá, Nitra, v súčasnosti sú prevádzkované 2, po prijatí pozmeňovacieho návrhu môžu mať 4 a tak ďalej atď., by som povedal, ale to sa dá veľmi jednoducho vypočítať podľa toho zákona, ako predloží na ministerstvo podklady, ktoré je treba, nie je problém s tým, aby tá STK-ačka mohla vzniknúť.
Samozrejme, neni tu pán poslanec, som sa pýtal na tie pluhy, čo tu uviedol, to je technický stav pluhu, vieme mať, musí mať nejaké označenie, ale nemusí mať ŠPZ, samozrejme.
Takže v krátkosti by som vedel ešte, ale myslím si, že sa budeme navzájom opakovať. Všetko tu bolo povedané, čo sa týka. Necháme do pondelka, preštudujeme tie pozmeňovacie návrhy, ktoré tu vznikli z pléna, aj teraz toto posledné, čo povedal pán Ivan, a my budeme vedieť dať doporučenie poslancom, ako majú hlasovať, ako nie.
Čo sa týka, pravdepodobne s prvým pozmeňujúcim návrhom pána poslanca Ivana nebudeme súhlasiť. Druhý dorábal, tretí, tie bilbordy, neviem teraz, pravdepodobne nie, lebo to je úplne iná vec. To sa musí robiť úplne v inom zákone.
Čo sa týka poslanca Marosza, tam to vyžaduje ďalšie náklady na štát, aby sme zrealizovali váš. To sme hovorili v začiatku. Čiže tam treba zas zobrať nejakých zamestnancov, poštovné atď. a potom príde naspäť, že nemusí platiť ani pokutu a štát platí tak zamestnanca, ako poštovné, všetko s tým súvisiace, ako povedal pán Bastrnák. Samozrejme, my musíme spraviť, a to sme hovorili včera spolu, pán poslanec, kampaň preto, aby sa ľudia zaevidovávali do toho systému, ktorý je bezplatný, a 30 dní a 14 dní pred STK-ačkou ich upozorní. Áno, môžme mať o tom polemiku, že dôchodcovia, starší ľudia nevedia, no dobre, starší ľudia už nechodia autom a tí dôchodcovia, ktorí chodia autom a majú od lekára povolenie, tak, prosím vás pekne, vedia sa zaregistrovať na tom internete, alebo keď nie, tak poprosia nejakého príslušníka. Ja som tiež nevedel. Spravili mi to, lebo veľmi mi to nejde.
Takže v krátkosti, ak dovolíte, myslím si, že každý zákon má svoje nedostatky. Je to veľký zákon, je to implementácia európskych zákonov, ktoré musíme spraviť, pretože ak zákon neprejde od 1. mája, máme infrigement. Nepýtajte sa, prečo tento zákon toľko meškal, je tu čas a musíme predložiť a dúfam, že bude lepší ako doterajší. Ťažko posúdiť. Vždycky sa hovorí, že prax ukáže.
Takže ja v krátkosti pozriem ešte, jaké poznámky som si robil.
Čo sa týka tých chodníkov, my to tam máme, poslanci rozhodnú, nechcem tu zaujímať stanovisko, či áno, zametať-nezametať. My sme tam dali, pretože, pretože keď platím daň z nehnuteľnosti obci, tak obec má na niečo tie peniaze použiť. Posúďte vy, páni poslanci, jak to budete a, pani poslankyne, jak to bude najlepšie a myslím si, že tak.
No terajšia notifikácia týchto je, okolo 10 000 áut je zahlásených na ten systém. Hovorím, musíme neustále robiť tú reklamu, aby boli. Nie je to 4 000, ide to hore. Samozrejme, čo sa týka tých pokút, to sme tu už mali minule. Najnižšia pokuta, keď všetko dodržíte, je 55 euro, čo nejdete na tú, ale keď ju spravíte do tej doby, keď zistíte alebo dostanete, tak už 55 euro, myslím si, že nie je až tak veľká čiastka, to tu odznelo, že stále nejakým spôsobom štát len pokutuje, ale nejakým spôsobom keď nepokutuje, tak potom nič z toho nebude. 130-tisíc aut na Slovensku nemá STK-ačku platnú, aj s tým treba rátať. Musíme ich prinútiť buď nejakým spôsobom, dobrou reklamou, aby išli vo vlastnom záujme, alebo prinútiť ich potom len sa dá pokutami, že jednoducho my chceme mať technicky spoľahlivé autá na cestách, preto je to bezpečnosť tak pre šoféra, ale aj tak pre tých ľudí, aby tie brzdy boli funkčné, keď treba niekde zastaviť. O to ide v konečnom dôsledku.
Čím ďalej, jako pokračujem a vidím ten nátlak tých združení STK-arov, ktorí, samozrejme, majú na to právo, že ma potvrdzuje v tom, že asi je to dobrá vec, vlastniť STK, teraz sa to bude dať ďalším osobám skúsiť. Nech to skúsia a nech to ide ďalej.
Myslím si, že ja dneska tu končím. Ďakujem vám veľmi pekne. Prajem príjemný víkend. Na budúci týždeň hlasujte podľa najlepšieho svedomia a vedomia.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
12:52
Uvádzajúci uvádza bod 12:52
Tomáš DruckerNávrh zákona upravuje nový prístup k používaniu, kontrole rôznych druhov zdrojov ionizujúceho žiarenia. Návrh zákona upravuje aj činnosti v praxi už zavedené a zároveň ustanovuje nové povinnosti pri výkone štátnej správy v oblasti radiačnej ochrany. Tento návrh zákona upravuje aj podmienky na vykonávanie činnosti vedúcej k ožiareniu v plánovanej situácii ožiarenia, k existujúcej situácii ožiarenia a v núdzovej situácii ožiarenia. Vykonávanie činnosti vedúcich k ožiareniu a poskytovanie služieb dôležitých z hľadiska radiačnej ochrany sa vzhľadom na výšku možného radiačného rizika rozdeľujú na činnosti a na služby, ktoré sú vyňaté spod pôsobnosti návrhu tohto zákona. Činnosti a služby podliehajúce oznamovacej povinnosti, činnosti a služby podliehajúce registrácii a činnosti a služby, na vykonávanie ktorých je potrebné povolenie príslušného orgánu štátnej správy v oblasti radiačnej ochrany.
Týmto návrhom zákona sa ďalej upravujú aj činnosti zabezpečujúce ochranu zdravia obyvateľov pri kontrole a monitoringu pred nebezpečenstvami vznikajúcimi v dôsledku ionizujúceho žiarenia a zabezpečuje bezpečnosť štátu a obyvateľov v radiačnej ochrane pri medzirezortnej spolupráci.
Návrhom zákona sa menia a dopĺňajú niektoré s ním súvisiace zákony. Návrh zákona predpokladá aj dobudovanie komplexnej radiačnej monitorovacej siete, ktorú Slovensko nemá a za ktorú sme už niekoľko dekád aj kritizovaní. Investície v oblasti vybudovania radiačnej monitorovacej siete vrátane prevádzkových nákladov sa odhadujú zhruba na 21 mil. na nasledujúce tri roky. My pripravujeme v spolupráci aj s Úradom jadrového dozoru a Úradom verejného zdravotníctva zmenu v kompetenciách medzi týmito dvomi úradmi v oblasti monitoringu radiačnej ochrany a takisto prídeme s návrhom zavedenia tzv. poplatkov alebo udržateľnosti financovania radiačného monitoringu od jednotlivých eminentov radiačného žiarenia.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, verím, že tento predložený návrh zákona podporíte. Ďakujem vám.
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, páni poslanci, návrh zákona o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa predkladá z dôvodu transpozície smernice Rady č. 2013/59/EURATOM, ktorou sa ustanovujú základné bezpečnostné normy ochrany pred nebezpečenstvami vznikajúcimi v dôsledku ionizujúceho žiarenia, a do návrhu zákona sa zároveň preberá už transponovaná smernica Rady č. 2013/51/EURATOM, ktorou sa ustanovujú požiadavky na ochranu zdravia obyvateľstva vzhľadom na rádioaktívne látky obsiahnuté vo vode určenej na ľudskú spotrebu, a to z dôvodu zjednotenia problematiky radiačnej ochrany do jedného právneho predpisu.
Návrh zákona upravuje nový prístup k používaniu, kontrole rôznych druhov zdrojov ionizujúceho žiarenia. Návrh zákona upravuje aj činnosti v praxi už zavedené a zároveň ustanovuje nové povinnosti pri výkone štátnej správy v oblasti radiačnej ochrany. Tento návrh zákona upravuje aj podmienky na vykonávanie činnosti vedúcej k ožiareniu v plánovanej situácii ožiarenia, k existujúcej situácii ožiarenia a v núdzovej situácii ožiarenia. Vykonávanie činnosti vedúcich k ožiareniu a poskytovanie služieb dôležitých z hľadiska radiačnej ochrany sa vzhľadom na výšku možného radiačného rizika rozdeľujú na činnosti a na služby, ktoré sú vyňaté spod pôsobnosti návrhu tohto zákona. Činnosti a služby podliehajúce oznamovacej povinnosti, činnosti a služby podliehajúce registrácii a činnosti a služby, na vykonávanie ktorých je potrebné povolenie príslušného orgánu štátnej správy v oblasti radiačnej ochrany.
Týmto návrhom zákona sa ďalej upravujú aj činnosti zabezpečujúce ochranu zdravia obyvateľov pri kontrole a monitoringu pred nebezpečenstvami vznikajúcimi v dôsledku ionizujúceho žiarenia a zabezpečuje bezpečnosť štátu a obyvateľov v radiačnej ochrane pri medzirezortnej spolupráci.
Návrhom zákona sa menia a dopĺňajú niektoré s ním súvisiace zákony. Návrh zákona predpokladá aj dobudovanie komplexnej radiačnej monitorovacej siete, ktorú Slovensko nemá a za ktorú sme už niekoľko dekád aj kritizovaní. Investície v oblasti vybudovania radiačnej monitorovacej siete vrátane prevádzkových nákladov sa odhadujú zhruba na 21 mil. na nasledujúce tri roky. My pripravujeme v spolupráci aj s Úradom jadrového dozoru a Úradom verejného zdravotníctva zmenu v kompetenciách medzi týmito dvomi úradmi v oblasti monitoringu radiačnej ochrany a takisto prídeme s návrhom zavedenia tzv. poplatkov alebo udržateľnosti financovania radiačného monitoringu od jednotlivých eminentov radiačného žiarenia.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, verím, že tento predložený návrh zákona podporíte. Ďakujem vám.
Rozpracované
12:55
Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:55
Igor JanckulíkPredseda Národnej rady Slovenskej republiky pridelil vládny návrh zákona o radiačnej ochrane na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru pre sociálne veci, výboru pre pôdohospodárstvo a...
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky pridelil vládny návrh zákona o radiačnej ochrane na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru pre sociálne veci, výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a výboru pre zdravotníctvo, ktorý súčasne určil za gestorský výbor. Výbory, ktorým bol návrh zákona pridelený, ho prerokovali v stanovenej lehote. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci odporučil návrh zákona schváliť bez pripomienok. Ostatné výbory s uvedeným návrhom zákona súhlasili a odporučili Národnej rade návrh zákona schváliť s pripomienkami, ktoré sú obsiahnuté v IV. časti spoločnej správy. Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrh zákona o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 760) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom IV tejto správy a v stanovisku gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 760) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Súčasne gestorský výbor odporučil hlasovať o bodoch 1 až 187 uvedených v IV. časti spoločnej správy spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením č. 93 z 31. januára 2018, kde ma výbor poveril za spoločného spravodajcu predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pani predsedajúca, skončil som, môžete otvoriť rozpravu, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
2.2.2018 o 12:55 hod.
Igor Janckulík
Videokanál poslanca
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, ako spoločný spravodajca výboru predkladám spoločnú správu k vládnemu návrhu zákona o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 760a).
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky pridelil vládny návrh zákona o radiačnej ochrane na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru pre sociálne veci, výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a výboru pre zdravotníctvo, ktorý súčasne určil za gestorský výbor. Výbory, ktorým bol návrh zákona pridelený, ho prerokovali v stanovenej lehote. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci odporučil návrh zákona schváliť bez pripomienok. Ostatné výbory s uvedeným návrhom zákona súhlasili a odporučili Národnej rade návrh zákona schváliť s pripomienkami, ktoré sú obsiahnuté v IV. časti spoločnej správy. Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrh zákona o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 760) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom IV tejto správy a v stanovisku gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 760) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Súčasne gestorský výbor odporučil hlasovať o bodoch 1 až 187 uvedených v IV. časti spoločnej správy spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením č. 93 z 31. januára 2018, kde ma výbor poveril za spoločného spravodajcu predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pani predsedajúca, skončil som, môžete otvoriť rozpravu, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Rozpracované
12:58
Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:58
Igor Janckulík1. Za čl. III sa vkladá nový čl. IV, ktorý znie:
Čl. IV
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 551/2003 Z. z., zákona č. 600/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č....
1. Za čl. III sa vkladá nový čl. IV, ktorý znie:
Čl. IV
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 551/2003 Z. z., zákona č. 600/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 186/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 439/2004 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 721/2004 Z. z., zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 244/2005 Z. z., zákona č. 351/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 584/2005 Z. z., zákona č. 310/2006 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 460/2006 Z. z., zákona č. 529/2006 Z. z., zákona č. 592/2006 Z. z., zákona č. 677/2006 Z. z., zákona č. 274/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 555/2007 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 204/2008 Z. z., zákona č. 434/2008 Z. z., zákona č. 449/2008 Z. z., zákona č. 599/2008 Z. z., zákona č. 108/2009 Z. z., zákona č. 192/2009 Z. z., zákona č. 200/2009 Z. z., zákona č. 285/2009 Z. z., zákona č. 571/2009 Z. z., zákona č. 572/2009 Z. z., zákona č. 52/2010 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 403/2010 Z. z., zákona č. 543/2010 Z. z., zákona č. 125/2011 Z. z., zákona č. 223/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 334/2011 Z. z., zákona č. 348/2011 Z. z., zákona č. 521/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., zákona č. 252/2012 Z. z., zákona č. 413/2012 Z. z., zákona č. 96/2013 Z. z., zákona č. 338/2013 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 183/2014 Z. z., zákona č. 195/2014 Z. z., zákona č. 204/2014 Z. z., zákona č. 240/2014 Z. z., zákona č. 298/2014 Z. z., zákona č. 25/2015 Z. z., zákona č. 32/2015 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 87/2015 Z. z., zákona č. 112/2015 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z., zákona č. 176/2015 Z. z., zákona č. 336/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 407/2015 Z. z., zákona č. 440/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 285/2016 Z. z., zákona č. 310/2016 Z. z., zákona č. 355/2016 Z. z., zákona č. 2/2017 Z. z., zákona č. 85/2017 Z. z., zákona č. 184/2017 Z. z. a zákona č. 266/2017 Z. z. sa dopĺňa takto:
Za § 293ea sa vkladá § 293eaa, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 293eaa
Prechodné ustanovenia účinné od 15. marca 2018
(1) Pohľadávku na poistnom vzniknutú do 31. decembra 2016, pohľadávku na penále, ktoré sa viaže na toto poistné, alebo pohľadávku na pokute vzniknutú do 31. decembra 2016 voči nemocnici,125) môže Sociálna poisťovňa postúpiť podľa § 149 na právnickú osobu so 100 % majetkovou účasťou štátu, určenú ministerstvom po dohode s ministerstvom financií; § 149 ods. 2 sa nepoužije.
(2) Právnická osoba so 100 % majetkovou účasťou štátu uvedená v odseku 1 môže nakladať s postúpenou pohľadávkou ako vlastník aj iným spôsobom ako podľa § 149 ods. 9.
(3) Na postúpenie pohľadávky podľa odseku 1 sa od 15. marca 2018 § 277b až 279 nepoužijú.“
(pozn. red.: správne „277d“, nie 279)
Poznámka pod čiarou k odkazu 125 znie: „125) § 7 ods. 4 písm. a) zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 653/2007 Z. z.“Návrh nadobúda účinnosť 15. marca 2018.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Uznesením vlády Slovenskej republiky č. 425 z 13. septembra 2017 (ďalej len „uznesenie“) bola schválená „Koncepcia oddlženia zdravotníckych zariadení“, ktorým vláda vyslovila súhlas (bod B.1. uznesenia) s použitím finančných aktív na realizáciu koncepcie oddlženia. Navrhovaná úprava v súvislosti s realizáciou úlohy C.2. uznesenia a s tým súvisiacim procesom oddlženia rieši oddlženie zdravotníckych zariadení, ktoré sú dlžníkmi aj na poistnom voči Sociálnej poisťovni.
To bol prvý pozmeňovací a teraz by som ešte prečítal druhý pozmeňovací návrh.
Druhý môj pozmeňovací návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Igora Janckulíka k vládnemu návrhu zákona o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 760).
1. Za čl. VII sa vkladá nový čl. VIII, ktorý znie:
Čl. VIII
Zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 719/2004 Z. z., zákona č. 353/2005 Z. z., zákona č. 538/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 25/2006 Z. z., zákona č. 282/2006 Z. z., zákona č. 522/2006 Z. z., zákona č. 12/2007 Z. z., zákona č. 215/2007 Z. z., zákona č. 309/2007 Z. z., zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 358/2007 Z. z., zákona č. 530/2007 Z. z., zákona č. 594/2007 Z. z., zákona č. 232/2008 Z. z., zákona č. 297/2008 Z. z., zákona č. 461/2008 Z. z., zákona č. 581/2008 Z. z., zákona č. 192/2009 Z. z., zákona č. 533/2009 Z. z., zákona č. 121/2010 Z. z., zákona č. 34/2011 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 79/2011 Z. z., zákona č. 97/2011 Z. z., zákona č. 133/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 362/2011 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 185/2012 Z. z., zákona č. 313/2012 Z. z., zákona č. 421/2012 Z. z., zákona č. 41/2013 Z. z., zákona č. 153/2013 Z. z., zákona č. 220/2013 Z. z., zákona č. 338/2013 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 185/2014 Z. z., zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z., zákona č. 265/2015 Z. z., zákona č. 429/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 286/2016 Z. z., zákona č. 315/2016 Z. z., zákona č. 317/2016 Z. z., zákona č. 356/2016 Z. z., zákona č. 41/2017 Z. z., zákona č. 238/2017 Z. z., zákona č. 257/2017 Z. z., zákona č. 266/2017 Z. z., zákona č. 336/2017 Z. z. a zákona č. 351/2017 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. § 6 sa dopĺňa odsekom 18, ktorý znie:
„(18) Zdravotná poisťovňa nesmie podmieňovať prepojenie poskytovateľa zdravotnej starostlivosti na národný zdravotnícky informačný systém akýmikoľvek zmluvnými dojednaniami nesúvisiacimi s týmto prepojím alebo so vzájomným poskytovaním údajov podľa § 7 ods. 20.“
Poznámka pod čiarou k odkazu 18ab) znie: „18ab) § 2 ods. 9 zákona č. 153/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov.“
2. V § 6a sa odsek 3 dopĺňa písmenom j), ktoré znie: „j) preplatenie úhrady pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ústavnej pohotovostnej služby podľa osobitného predpisu.18da)
Poznámka pod čiarou k odkazu 18da znie: „18da) § 38a ods. 6 písm. a) zákona č. 577/2004 Z. z. v znení zákona č. 257/2017 Z. z.“
3. V § 15 ods. 1 písm. w) sa za slovo „úradu“ vkladajú slová „a národnému centru“ a slová „rodné číslo, meno a priezvisko poistenca a dátum narodenia poistenca“ sa nahrádzajú slovami „rodné číslo, predchádzajúce rodné číslo, ak došlo k jeho zmene, meno, priezvisko, rodné priezvisko, dátum a miesto narodenia poistenca, počítačové číslo občana, dátum narodenia, pohlavie, štátnu príslušnosť, adresu trvalého pobytu, identifikačné číslo poistenca v príslušnej zdravotnej poisťovni, číselný kód príslušnej zdravotnej poisťovne a číselný kód pobočky príslušnej zdravotnej poisťovne, dátum a miesto úmrtia poistenca, údaj o tom, že ide o poistenca, ktorému bol vydaný preukaz poistenca s označením „EÚ“ alebo s označením „P“ podľa osobitného predpisu11a)“.
4. V § 15 sa odsek 1 dopĺňa písmenom ae), ktoré znie: „ae) preplatiť poistencovi úhradu pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ústavnej pohotovostnej služby podľa osobitného predpisu,18da) ak jemu poskytnutá zdravotná starostlivosť bola urgentnou zdravotnou starostlivosťou alebo zdravotnou starostlivosťou, bez poskytnutia ktorej by mohlo byť vážne ohrozené jeho zdravie; splatnosť úhrady podľa prvej časti vety je najneskôr do 90 kalendárnych dní odo dňa doručenia žiadosti o preplatenie úhrady pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ústavnej pohotovostnej služby podľa osobitného predpisu.35aah)
Poznámka pod čiarou k odkazu 35aah znie: „35aah) § 38b zákona č. 577/2004 Z. z. v znení zákona č. .../2018 Z. z.“
5. V § 86v ods. 6 sa slová „odseku 4“ nahrádzajú slovami „odseku 5“.
6. Za § 86v sa vkladá § 86x, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 86x
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 15. marca 2018
(1) Ustanovenia § 47d ods. 2 a 3 sa uplatňujú od 15. marca 2018.
(2) Ustanovenia § 47d ods. 4 a 5 sa do 1. januára 2020 neuplatňujú.
(3) Verejné obstarávanie na uzatvorenie zmluvy o zabezpečení vykonávania prehliadok mŕtvych tiel začaté a neukončené do 14. marca 2018 sa dokončí podľa tohto zákona v znení účinnom od 15. marca 2018.
(4) Ustanovenie § 47d ods. 9 sa do 1. júla 2018 neuplatňuje.
(5) Ak úrad nedokáže na území samosprávneho kraja, pre ktorý nie je uzatvorená zmluva o zabezpečení vykonávania prehliadok mŕtvych tiel, úplne zabezpečiť vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel podľa § 47d ods. 7 prostredníctvom lekárov podľa § 47d ods. 8, doplní v období od 15. marca 2018 do 30. júna 2018 do rozpisu úradu lekára poskytovateľa všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti63g) na území samosprávneho kraja, pre ktorý úrad úplne nezabezpečil vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel."
Nasledujúce články sa primerane preznačia.
Odôvodnenie: V prvom bode piateho bodu pozmeňovacieho návrhu sa v súvislosti so spustením elektronického zdravotníctva do ostrej prevádzky od januára 2018 navrhuje doplnenie zákazu pre zdravotné poisťovne podmieňovať prepojenie poskytovateľa zdravotnej starostlivosti na národný zdravotnícky informačný systém akýmikoľvek zmluvnými dojednaniami nesúvisiacimi s týmto prepojením alebo so vzájomným poskytovaním údajov podľa § 7 ods. 20.
V druhom bode piateho bodu pozmeňovacieho návrhu sa navrhuje, aby preplatenie úhrady pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ústavnej pohotovostnej služby nebolo výdavkom na prevádzkové činnosti zdravotnej poisťovne.
V treťom bode piateho bodu pozmeňovacieho návrhu sa navrhuje doplnenie povinnosti pre zdravotné poisťovne poskytovať vymedzené údaje nielen úradu pre dohľad, ale súčasne aj Národnému centru zdravotníckych informácií. Pre funkčnosť národného zdravotníckeho informačného systému je nevyhnutné, aby malo národné centrum prístup k aktuálnym údajom o poistencoch a ich „kapitačných vzťahoch“ priamo zo zdravotných poisťovní (oneskorenie poskytovania týchto údajov úradom pre dohľad je aktuálne dva mesiace).
V štvrtom bode piateho bodu pozmeňovacieho návrhu sa navrhuje nová povinnosť pre zdravotné poisťovne, a to uhradiť úhradu pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ústavnej pohotovostnej služby, ak bola poistencovi poskytnutá urgentná zdravotná starostlivosť. Ďalej sa navrhuje lehota pre zdravotnú poisťovňu, do ktorej má poistencovi preplatiť úhradu pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ústavnej pohotovostnej služby.
V piatom bode piateho bodu pozmeňovacieho návrhu ide o legislatívnotechnickú úpravu nesprávneho označenia odseku v zákone č. 351/2017 Z. z.
V šiestom bode piateho bodu pozmeňovacieho návrhu ide o úpravu prechodných ustanovení v súvislosti s technickou chybou pri určení nadobudnutia účinnosti niektorých ustanovení zákona v zákone č. 351/2017 Z. z.
Zároveň sa upravuje prechodné obdobie, kedy úrad nebude do rozpisu úradu na vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel zaradovať lekárov poskytovateľa špecializovanej ambulantnej starostlivosti, nakoľko lekári špecialisti budú potrebovať preškolenie na vykonávanie prehliadky mŕtveho tela.
Skončil som. Ďakujem.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
2.2.2018 o 12:58 hod.
Igor Janckulík
Videokanál poslanca
Mám dva pozmeňovacie návrhy. Prvý pozmeňovací návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Štefana Zelníka a Igora Janckulíka k vládnemu návrhu zákona o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 760).
1. Za čl. III sa vkladá nový čl. IV, ktorý znie:
Čl. IV
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 551/2003 Z. z., zákona č. 600/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 186/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 439/2004 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 721/2004 Z. z., zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 244/2005 Z. z., zákona č. 351/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 584/2005 Z. z., zákona č. 310/2006 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 460/2006 Z. z., zákona č. 529/2006 Z. z., zákona č. 592/2006 Z. z., zákona č. 677/2006 Z. z., zákona č. 274/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 555/2007 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 204/2008 Z. z., zákona č. 434/2008 Z. z., zákona č. 449/2008 Z. z., zákona č. 599/2008 Z. z., zákona č. 108/2009 Z. z., zákona č. 192/2009 Z. z., zákona č. 200/2009 Z. z., zákona č. 285/2009 Z. z., zákona č. 571/2009 Z. z., zákona č. 572/2009 Z. z., zákona č. 52/2010 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 403/2010 Z. z., zákona č. 543/2010 Z. z., zákona č. 125/2011 Z. z., zákona č. 223/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 334/2011 Z. z., zákona č. 348/2011 Z. z., zákona č. 521/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., zákona č. 252/2012 Z. z., zákona č. 413/2012 Z. z., zákona č. 96/2013 Z. z., zákona č. 338/2013 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 183/2014 Z. z., zákona č. 195/2014 Z. z., zákona č. 204/2014 Z. z., zákona č. 240/2014 Z. z., zákona č. 298/2014 Z. z., zákona č. 25/2015 Z. z., zákona č. 32/2015 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 87/2015 Z. z., zákona č. 112/2015 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z., zákona č. 176/2015 Z. z., zákona č. 336/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 407/2015 Z. z., zákona č. 440/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 285/2016 Z. z., zákona č. 310/2016 Z. z., zákona č. 355/2016 Z. z., zákona č. 2/2017 Z. z., zákona č. 85/2017 Z. z., zákona č. 184/2017 Z. z. a zákona č. 266/2017 Z. z. sa dopĺňa takto:
Za § 293ea sa vkladá § 293eaa, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 293eaa
Prechodné ustanovenia účinné od 15. marca 2018
(1) Pohľadávku na poistnom vzniknutú do 31. decembra 2016, pohľadávku na penále, ktoré sa viaže na toto poistné, alebo pohľadávku na pokute vzniknutú do 31. decembra 2016 voči nemocnici,125) môže Sociálna poisťovňa postúpiť podľa § 149 na právnickú osobu so 100 % majetkovou účasťou štátu, určenú ministerstvom po dohode s ministerstvom financií; § 149 ods. 2 sa nepoužije.
(2) Právnická osoba so 100 % majetkovou účasťou štátu uvedená v odseku 1 môže nakladať s postúpenou pohľadávkou ako vlastník aj iným spôsobom ako podľa § 149 ods. 9.
(3) Na postúpenie pohľadávky podľa odseku 1 sa od 15. marca 2018 § 277b až 279 nepoužijú.“
(pozn. red.: správne „277d“, nie 279)
Poznámka pod čiarou k odkazu 125 znie: „125) § 7 ods. 4 písm. a) zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 653/2007 Z. z.“Návrh nadobúda účinnosť 15. marca 2018.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Uznesením vlády Slovenskej republiky č. 425 z 13. septembra 2017 (ďalej len „uznesenie“) bola schválená „Koncepcia oddlženia zdravotníckych zariadení“, ktorým vláda vyslovila súhlas (bod B.1. uznesenia) s použitím finančných aktív na realizáciu koncepcie oddlženia. Navrhovaná úprava v súvislosti s realizáciou úlohy C.2. uznesenia a s tým súvisiacim procesom oddlženia rieši oddlženie zdravotníckych zariadení, ktoré sú dlžníkmi aj na poistnom voči Sociálnej poisťovni.
To bol prvý pozmeňovací a teraz by som ešte prečítal druhý pozmeňovací návrh.
Druhý môj pozmeňovací návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Igora Janckulíka k vládnemu návrhu zákona o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 760).
1. Za čl. VII sa vkladá nový čl. VIII, ktorý znie:
Čl. VIII
Zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 719/2004 Z. z., zákona č. 353/2005 Z. z., zákona č. 538/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 25/2006 Z. z., zákona č. 282/2006 Z. z., zákona č. 522/2006 Z. z., zákona č. 12/2007 Z. z., zákona č. 215/2007 Z. z., zákona č. 309/2007 Z. z., zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 358/2007 Z. z., zákona č. 530/2007 Z. z., zákona č. 594/2007 Z. z., zákona č. 232/2008 Z. z., zákona č. 297/2008 Z. z., zákona č. 461/2008 Z. z., zákona č. 581/2008 Z. z., zákona č. 192/2009 Z. z., zákona č. 533/2009 Z. z., zákona č. 121/2010 Z. z., zákona č. 34/2011 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 79/2011 Z. z., zákona č. 97/2011 Z. z., zákona č. 133/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 362/2011 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 185/2012 Z. z., zákona č. 313/2012 Z. z., zákona č. 421/2012 Z. z., zákona č. 41/2013 Z. z., zákona č. 153/2013 Z. z., zákona č. 220/2013 Z. z., zákona č. 338/2013 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 185/2014 Z. z., zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z., zákona č. 265/2015 Z. z., zákona č. 429/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 286/2016 Z. z., zákona č. 315/2016 Z. z., zákona č. 317/2016 Z. z., zákona č. 356/2016 Z. z., zákona č. 41/2017 Z. z., zákona č. 238/2017 Z. z., zákona č. 257/2017 Z. z., zákona č. 266/2017 Z. z., zákona č. 336/2017 Z. z. a zákona č. 351/2017 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. § 6 sa dopĺňa odsekom 18, ktorý znie:
„(18) Zdravotná poisťovňa nesmie podmieňovať prepojenie poskytovateľa zdravotnej starostlivosti na národný zdravotnícky informačný systém akýmikoľvek zmluvnými dojednaniami nesúvisiacimi s týmto prepojím alebo so vzájomným poskytovaním údajov podľa § 7 ods. 20.“
Poznámka pod čiarou k odkazu 18ab) znie: „18ab) § 2 ods. 9 zákona č. 153/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov.“
2. V § 6a sa odsek 3 dopĺňa písmenom j), ktoré znie: „j) preplatenie úhrady pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ústavnej pohotovostnej služby podľa osobitného predpisu.18da)
Poznámka pod čiarou k odkazu 18da znie: „18da) § 38a ods. 6 písm. a) zákona č. 577/2004 Z. z. v znení zákona č. 257/2017 Z. z.“
3. V § 15 ods. 1 písm. w) sa za slovo „úradu“ vkladajú slová „a národnému centru“ a slová „rodné číslo, meno a priezvisko poistenca a dátum narodenia poistenca“ sa nahrádzajú slovami „rodné číslo, predchádzajúce rodné číslo, ak došlo k jeho zmene, meno, priezvisko, rodné priezvisko, dátum a miesto narodenia poistenca, počítačové číslo občana, dátum narodenia, pohlavie, štátnu príslušnosť, adresu trvalého pobytu, identifikačné číslo poistenca v príslušnej zdravotnej poisťovni, číselný kód príslušnej zdravotnej poisťovne a číselný kód pobočky príslušnej zdravotnej poisťovne, dátum a miesto úmrtia poistenca, údaj o tom, že ide o poistenca, ktorému bol vydaný preukaz poistenca s označením „EÚ“ alebo s označením „P“ podľa osobitného predpisu11a)“.
4. V § 15 sa odsek 1 dopĺňa písmenom ae), ktoré znie: „ae) preplatiť poistencovi úhradu pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ústavnej pohotovostnej služby podľa osobitného predpisu,18da) ak jemu poskytnutá zdravotná starostlivosť bola urgentnou zdravotnou starostlivosťou alebo zdravotnou starostlivosťou, bez poskytnutia ktorej by mohlo byť vážne ohrozené jeho zdravie; splatnosť úhrady podľa prvej časti vety je najneskôr do 90 kalendárnych dní odo dňa doručenia žiadosti o preplatenie úhrady pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ústavnej pohotovostnej služby podľa osobitného predpisu.35aah)
Poznámka pod čiarou k odkazu 35aah znie: „35aah) § 38b zákona č. 577/2004 Z. z. v znení zákona č. .../2018 Z. z.“
5. V § 86v ods. 6 sa slová „odseku 4“ nahrádzajú slovami „odseku 5“.
6. Za § 86v sa vkladá § 86x, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 86x
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 15. marca 2018
(1) Ustanovenia § 47d ods. 2 a 3 sa uplatňujú od 15. marca 2018.
(2) Ustanovenia § 47d ods. 4 a 5 sa do 1. januára 2020 neuplatňujú.
(3) Verejné obstarávanie na uzatvorenie zmluvy o zabezpečení vykonávania prehliadok mŕtvych tiel začaté a neukončené do 14. marca 2018 sa dokončí podľa tohto zákona v znení účinnom od 15. marca 2018.
(4) Ustanovenie § 47d ods. 9 sa do 1. júla 2018 neuplatňuje.
(5) Ak úrad nedokáže na území samosprávneho kraja, pre ktorý nie je uzatvorená zmluva o zabezpečení vykonávania prehliadok mŕtvych tiel, úplne zabezpečiť vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel podľa § 47d ods. 7 prostredníctvom lekárov podľa § 47d ods. 8, doplní v období od 15. marca 2018 do 30. júna 2018 do rozpisu úradu lekára poskytovateľa všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti63g) na území samosprávneho kraja, pre ktorý úrad úplne nezabezpečil vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel."
Nasledujúce články sa primerane preznačia.
Odôvodnenie: V prvom bode piateho bodu pozmeňovacieho návrhu sa v súvislosti so spustením elektronického zdravotníctva do ostrej prevádzky od januára 2018 navrhuje doplnenie zákazu pre zdravotné poisťovne podmieňovať prepojenie poskytovateľa zdravotnej starostlivosti na národný zdravotnícky informačný systém akýmikoľvek zmluvnými dojednaniami nesúvisiacimi s týmto prepojením alebo so vzájomným poskytovaním údajov podľa § 7 ods. 20.
V druhom bode piateho bodu pozmeňovacieho návrhu sa navrhuje, aby preplatenie úhrady pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ústavnej pohotovostnej služby nebolo výdavkom na prevádzkové činnosti zdravotnej poisťovne.
V treťom bode piateho bodu pozmeňovacieho návrhu sa navrhuje doplnenie povinnosti pre zdravotné poisťovne poskytovať vymedzené údaje nielen úradu pre dohľad, ale súčasne aj Národnému centru zdravotníckych informácií. Pre funkčnosť národného zdravotníckeho informačného systému je nevyhnutné, aby malo národné centrum prístup k aktuálnym údajom o poistencoch a ich „kapitačných vzťahoch“ priamo zo zdravotných poisťovní (oneskorenie poskytovania týchto údajov úradom pre dohľad je aktuálne dva mesiace).
V štvrtom bode piateho bodu pozmeňovacieho návrhu sa navrhuje nová povinnosť pre zdravotné poisťovne, a to uhradiť úhradu pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ústavnej pohotovostnej služby, ak bola poistencovi poskytnutá urgentná zdravotná starostlivosť. Ďalej sa navrhuje lehota pre zdravotnú poisťovňu, do ktorej má poistencovi preplatiť úhradu pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ústavnej pohotovostnej služby.
V piatom bode piateho bodu pozmeňovacieho návrhu ide o legislatívnotechnickú úpravu nesprávneho označenia odseku v zákone č. 351/2017 Z. z.
V šiestom bode piateho bodu pozmeňovacieho návrhu ide o úpravu prechodných ustanovení v súvislosti s technickou chybou pri určení nadobudnutia účinnosti niektorých ustanovení zákona v zákone č. 351/2017 Z. z.
Zároveň sa upravuje prechodné obdobie, kedy úrad nebude do rozpisu úradu na vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel zaradovať lekárov poskytovateľa špecializovanej ambulantnej starostlivosti, nakoľko lekári špecialisti budú potrebovať preškolenie na vykonávanie prehliadky mŕtveho tela.
Skončil som. Ďakujem.
Rozpracované
13:21
Vystúpenie v rozprave 13:21
Igor JanckulíkEšte poprosím, páni predsedajúca.
Rozpracované