34. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vážený pán predsedajúci, vážení podpredsedovia Národnej rady, vážené panie poslankyne, páni poslanci, kolegovia ministri, dovoľte mi, aby som podľa rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky ospravedlnil z dnešnej hodiny otázok neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním.
Neprítomný je minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky Miroslav Lajčák, zastupuje ho podpredseda vlády a minister financií Peter Kažimír. Ministerku vnútra Denisu Sakovú, ktorá je na zahraničnej pracovnej ceste, zastupuje minister hospodárstva Peter Žiga.
A prečítam členov vlády, na ktorých neboli položené žiadne otázky, a preto sa hodiny otázok dnes nezúčastňujú: podpredsedníčka vlády a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná, ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská, ministerka kultúry Ľubica Laššáková, minister spravodlivosti Gábor Gál a minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter. Na týchto všetkých nie sú položené otázky, a preto ich ospravedlňujem z hodiny otázok.
Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
11:50
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:50
Juraj BlanárA...
A k pani kolegyni Cigánikovej, reagovali ste na mňa, tak chcem odpovedať. Ja som nikdy nepovedal, že sa nedá so zdravotnými sestrami diskutovať. A práve naopak, pri mojej praxi, ktorá bola dvanásťročná, som sa vždy stretol so všetkými stavmi, či už to boli zdravotné sestry, lekári, aby sme riešili problémy, a myslím si, že sme mnoho veci dokázali diskusiou vyriešiť aj v tých kritických časoch a podarilo sa nám v nemocniciach stabilizovať situáciu, aj keď to nebolo jednoduché. A za to som všetkým, všetkým vďačný.
Chcem vás ale poopraviť, lebo ste povedali možno v zápale toho prejavu, že zdravotní asistenti alebo komora zdravotných asistentov bola proti tomuto, čo sme priniesli z hľadiska praktických sestier, tak to nie je tak. Tí súhlasili s tým a dokonca ešte doplním, súhlasila s tým aj asociácia zdravotných; zdravotníckych škôl. Pamätáte si, keď na tom výbore bol dokonca predseda tej asociácie, lebo oni sa potýkali naozaj s týmto problémom veľmi, veľmi vážne. Čiže zároveň vás chcem aj poprosiť, nezovšeobecňujte nejaké pochybenie jedno, ktoré sa môže stať na hocijakej klinike, automaticky, že sa to bude diať na všetkých, pretože potom robíte len medvediu službu, kde vytvárate dojem pred všetkými pacientami, že... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
13.9.2018 o 11:50 hod.
Ing.
Juraj Blanár
Videokanál poslanca
Ďakujem. Pán kolega Krajčí, fandíme všetci našim pacientom, lekárom, lebo to nie je jednoduchá vec a viete, že je to ťažké. Chcem vás ubezpečiť, že aj v našom klube máme slobodu svedomia, aby to nevyzeralo tak, že len váš klub je ten, ktorý má. Upozorniť alebo zdôrazniť, že my nejdeme nahrádzať sestričky, my ideme umožniť, aby lekári mohli aj týchto, tieto praktické sestry zamestnať. Ja som presvedčený, že lekári ich nahrádzať nebudú.
A k pani kolegyni Cigánikovej, reagovali ste na mňa, tak chcem odpovedať. Ja som nikdy nepovedal, že sa nedá so zdravotnými sestrami diskutovať. A práve naopak, pri mojej praxi, ktorá bola dvanásťročná, som sa vždy stretol so všetkými stavmi, či už to boli zdravotné sestry, lekári, aby sme riešili problémy, a myslím si, že sme mnoho veci dokázali diskusiou vyriešiť aj v tých kritických časoch a podarilo sa nám v nemocniciach stabilizovať situáciu, aj keď to nebolo jednoduché. A za to som všetkým, všetkým vďačný.
Chcem vás ale poopraviť, lebo ste povedali možno v zápale toho prejavu, že zdravotní asistenti alebo komora zdravotných asistentov bola proti tomuto, čo sme priniesli z hľadiska praktických sestier, tak to nie je tak. Tí súhlasili s tým a dokonca ešte doplním, súhlasila s tým aj asociácia zdravotných; zdravotníckych škôl. Pamätáte si, keď na tom výbore bol dokonca predseda tej asociácie, lebo oni sa potýkali naozaj s týmto problémom veľmi, veľmi vážne. Čiže zároveň vás chcem aj poprosiť, nezovšeobecňujte nejaké pochybenie jedno, ktoré sa môže stať na hocijakej klinike, automaticky, že sa to bude diať na všetkých, pretože potom robíte len medvediu službu, kde vytvárate dojem pred všetkými pacientami, že... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
11:52
Vystúpenie v rozprave 11:52
Martin PoliačikNajprv sa vyjadrím k pozmeňováku kolegu Krajčího, plne ho podporujem. A chcem upozorniť, pani ministerka, na prípad z Ostravy z 11. 9., máme úmrtie človeka na syntetický kanabinoid, ktorý s...
Najprv sa vyjadrím k pozmeňováku kolegu Krajčího, plne ho podporujem. A chcem upozorniť, pani ministerka, na prípad z Ostravy z 11. 9., máme úmrtie človeka na syntetický kanabinoid, ktorý s vysokou pravdepodobnosťou je predávaný cez internet. Nepodarilo sa mi dostať ku chemickému zloženiu tej látky, ale vzhľadom k tomu, že máme výhodu pred Čechmi toho flexibilného zoznamu, tak možno keby ste začali komunikovať s českými autoritami a zistili chemický vzorec, tak by sa nám mohlo podariť vlastne zaradiť túto látku na ten náš flexibilný zoznam predtým, než niekto umrie aj na Slovensku, podobne ako sa nám to podarilo s molekulou alfa-PVP v minulosti.
Takže ja iba, ja iba musím skonštatovať, čo som hovoril dávno predtým, že bohužiaľ, chybou zle nastavenej, a to je globálne, celosvetovo, zle nastavenej drogovej politiky prehrávame vojnu so syntetickými drogami. Dizajnové drogy sú dnes už vyrábané na týždennej a mesačnej báze, v tom labáku – či už je to v Poľsku, alebo v Číne – majú na stene zoznam molekúl legálnych a iba si vyškrtávajú, čo im práve zakázali, a postupujú rovno vo výrobe tých ďalších, už ich to ani na deň nezbrzdí. To je dôvod, prečo je potrebné akútne zaoberať sa nastavením globálnej drogovej politiky.
Dobre viete, že tá diskusia na úrovni OSN je dnes pomerne živá, tlačí sa na to, aby sa rezolúcie zmenili, a ja verím tomu, že prípad z Kanady, ktorá s vysokou pravdepodobnosťou legalizuje marihuanu aj pre rekreačné účely; 17. októbra, takže ospravedlňujem sa za zavádzanie, ja som vám minule povedal, že už si Kanadu môžte škrtnúť; 17. októbra tento zákon vstúpi do platnosti, v júni bol schválený senátom, ale v momente, keď vstúpi, tak jednak to bude porušením medzinárodného práva zo strany Kanady, lebo rezolúcie stále platia, ale zároveň pre CBD, o ktorom my sme sa rozprávali, to znamená plnú legalizáciu, takže tam som nezavádzal, tam som hovoril pravdu iba v inom kontexte, než som vám to pôvodne hovoril.
Teda druhá vec, o ktorej chcem hovoriť, je moja už stálica, a to je vyškrtnutie kanabidiolu zo zoznamu omamných a psychotropných látok. Argumenty, na základe ktorých to chcem urobiť, sú nasledovné: prvý argument, sme jediná európska krajina, ktorá má CBD na zozname omamných a psychotropných látok, a ten, dovolím si povedať, že tá látka sa tam dostala omylom. Vo veľkom zákone o liekoch, ktorý predkladal minister Uhliarik v roku 2011, sa schvaľovala, schvaľovalo zaradenie sativexu, liečiva na Slovensku, a myšlienkový postup bol, že keď už THC zapísané máme, tak zapíšeme aj CBD bez toho, aby sme skúmali jeho psychoaktivitu alebo, alebo možné ovplyvnenie stavov vedomia ľudských bytostí. Mám vyjadrenie z Ústavu chemických procesů ČR, ktorý odpovedal na otázku, či je CBD psychoaktívne, a jednoznačne sa vyjadril, že napriek tomu, že sa viaže na rovnaké receptory ako delta THC, psychoaktívne nie je, dokonca zmierňuje psychoaktívne účinky iných látok, ktoré sa na tie isté receptory viažu.
To znamená, že ak hovoríme o látke, ktorú žiadna iná európska krajina ani OSN nemá na zozname zakázaných, jedna z krajín, ktorá ho tam mala, od 17. októbra plne legalizuje všetky konopné produkty a Spojené štáty americké, ktoré ho tam tiež majú, sa tým nemusia riadiť, pretože jednotlivé členské štáty Spojených štátov amerických majú vyššiu autoritu pre reguláciu omamných a psychotropných látok, ako má federálny zákon. Tak v zásade nevieme nájsť na svete krajinu, ktorá by slúžila ako pozitívny príklad, prečo by CBD ako zakázaná látka mala v krajine nejakým spôsobom prinášať úžitok.
Vieme ale ukázať, ako môže priniesť výraznú škodu. A to je na základe toho, že väčšina ľudí, drtivá väčšina ľudí, ktorá nejakým spôsobom príde z kanabidiolom do styku, s ním prichádza do styku na základe jeho pozitívnych liečebných účinkov. Či už sú to účinky na psoriázu, či už sú to účinky na iné kožné choroby, ale v prvom rade používa sa u zvierat, u dospelých a hlavne u detí na výrazné zmierňovanie epileptických záchvatov, kde už máme štúdie na malých vzorkách, ktoré preukazujú, že má veľmi dobré účinky. Tak ak takýto človek – Čech, Rakúšan, ale aj slovenský občan –, ak používa CBD na tieto účely a dovezie si ho z inej krajiny, tak sa absolútne zbytočne stáva kriminálnym živlom v momente, keď prekročí hranice. A ja to vždy hovorím s nadsázkou, ale úprimne sa desím momentu, kedy sa stane, že rodič epileptického dieťaťa si privezie CBD olej zo zahraničia, použije ho na zmiernenie záchvatov svojho vlastného dieťaťa a nájde sa policajt, prokurátor a sudca, ktorý ho na základe dnešnej legislatívy dokáže odsúdiť za držbu látky, ktorá je zaradená v druhej kategórii rovnako ako kokaín. Pre mňa by toto osobne bola že tragická chyba tohto štátu. Preto nalieham na Národnú radu opätovne, aby sme zvážili dnešné znenie, ktoré naozaj s vysokou pravdepodobnosťou bolo urobené omylom, a zvrátili tento omyl a napravili ho.
23. 7.; pani ministerka, vy ste mi spomínali, že práve teraz prebieha diskusia o CBD na úrovni OSN. Ja som sa nedostal ešte k zápisu z toho rokovania, zháňam ho, ale viem, čo sa stalo predtým. 23. 7. 2018 riaditeľ Svetovej zdravotníckej organizácie zaslal list na OSN, v ktorom odporúča nezaradiť CBD na zoznam zakázaných látok a opiera sa o závery expertnej komisie pre drogové závislosti, čo je ECDD, ktorá skonštatovala, že CBD nemá miesto v zozname zakázaných psychotropných a omamných látok. A teda opäť, ak je pravda, že by sme mali čakať na vyjadrenie OSN, s vysokou pravdepodobnosťou vzhľadom ku faktickému stavu po celom svete sa nestane to, že by OSN túto látku zaradila, pretože tam je tiež dôkazné bremeno na strane toho, kto toto zapisuje. A ja nepoznám úprimne jedinú autoritu na celom svete, ktorá by povedala, že CBD patrí, ktorá by dokázala obstáť v dôkaznom bremene a dokázala, že CBD je natoľko spoločensky nebezpečná látka, aby bola na zozname psychotropných a omamných látok.
Preto vás prosím a žiadam, aby ste podporili môj pozmeňovací návrh, ktorý opätovne dávam s kolegyňou Cigánikovou, ktorá mi s ním pomáhala predtým pri poslednej novele v zdravotníckom výbore. A týmto pozmeňovákom jednoduchým by sme vlastne CBD vyškrtli zo zoznamu omamných a psychotropných látok druhej kategórie v našom zákone a zamedzili tak možnej kriminalizácii ľudí, ktorí túto látku používajú výslovne na liečebné účely a ktorá nemá omamné a psychotropné účinky.
Pamätám si ešte na argumentáciu pána Zelníka na zdravotníckom výbore. Vzhľadom k tomu, že delta THC a CBD, to znamená hlavné účinné látky cannabisu, sú veľmi príbuzné a dokonca sa z jednej dá robiť druhá, tak existuje teoretická šanca z CBD vyrábať THC. Prakticky je toto nezmysel. A dôvod je ten, že THC je tak lacné, že nemá vôbec význam to robiť. Ľudia, ktorí sú že veľkovýkupcovia výťažkov z cannabisu v mnohých krajinách a ktorí rokovali aj na Slovensku so zástupcami vlády, za predpokladu, že by u nás sa zvýšil počet technicky pestovaných rastlín, tak oni by chceli odkupovať, povedali, my vám kľudne THC, všetko necháme zadarmo, to je tak lacné a nič neznamenajúce, že my to nepotrebujeme. My potrebujeme tie liečivé komponenty, ktoré dokážeme z tej rastliny vytiahnuť. A teda hovoriť, že vyškrtnutím CBD by sme ako keby podporili drogový trh v produkcii THC, je technický nezmysel. A aj preto je to nezmysel, že keď by sa to aj niekomu podarilo, že by zainvestoval do toho chemického vybavenia a tú energiu a tú prácu do toho, že by to spravil, tak tak či tak sa v tom momente stáva držiteľom nepovolenej látky. V momente, keď prebehne ten chemický proces a z CBD sa stane THC, tak tak či tak drží zákonom zakázanú látku a bude s ním zaobchádzané ako s človekom, ktorý porušuje zákon. Ale ešte raz, pri tom, ako je THC ľahké získať, nemá význam, aby to niekto robil.
A druhá vec, pán Zelník hovoril, že... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Danko, Andrej, predseda NR SR
Nechcem vás prerušovať, ale budete ešte dlhšie rozprávať?
Poliačik, Martin, poslanec NR SR
Dve minúty. Pán Zelník hovoril, že CBD sa môže využívať ako potláčateľ účinkov marihuany, dobre si to pamätám? Čo je pravda, ale znovu, prečo by to niekto robil? Keď už niekto konopné produkty užíva, tak to robí kvôli tomu, aby tie účinky boli čo najsilnejšie, nie kvôli tomu, aby ich zmierňoval. A neviem si popravde predstaviť, že by niekto držal u seba CBD olej iba kvôli tomu, aby v momente, keď požije marihuanu, potom si ho dal a ten účinok, no, však načo by to potom robil. Takže áno, tá technikalita sedí, ale robiť to nemá zmysel. CBD sa oveľa viacej a vo väčšine prípadov používa na zmierňovanie úzkostí, zmierňovanie epileptických záchvatov a vo veľkom sa používa v dermatológii, čo keby tu bol Peter Osuský, potvrdí, napríklad na veci, ako sú maste na psoriázu a tak ďalej.
A teda dávam pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Martina Poliačika a Jany Cigánikovej k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov.
V čl. I sa za bod č. 16 vkladá nový bod 17, ktorý znie:
"17. V prílohe č. 1 II. skupine psychotropných látok sa vypúšťajú slová "Cannabidiol, CBD, chemicky 2-/(1R,6R)-6-izopromenyl-3-metylcyklohex-2-en-1-yl/-5-pen-tylbenzene (snáď to čítam poslednýkrát v tejto sále) -1,3-diol".
Nasledujúce novelizačné body sa primerane prečísľujú.
Odôvodnenie už som predniesol vo svojej doterajšej reči, preto ho čítať nebudem. Je súčasťou pozmeňováku tak, ako ho dávam teraz pánovi spravodajcovi.
Úprimne vám prosím o podporu tohto pozmeňováku. Je to technická vec, ktorá na jednej strane mnohým ľuďom pomôže, nikomu v zásade neuškodí, ale môže predstavovať veľké riziko kriminalizácie nevinných ľudí.
Ďakujem vám veľmi pekne.
Vystúpenie v rozprave
13.9.2018 o 11:52 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predseda. Ja sa od omamných sestier vrátim k omamným a psychotropným látkam. Mrzí ma, že cez prílepok sa ako keby zdvojila téma, ale na druhej strane ma to teší, lebo je tu oveľa viacej ľudí, než zvyčajne býva. Takže pôjdem porade.
Najprv sa vyjadrím k pozmeňováku kolegu Krajčího, plne ho podporujem. A chcem upozorniť, pani ministerka, na prípad z Ostravy z 11. 9., máme úmrtie človeka na syntetický kanabinoid, ktorý s vysokou pravdepodobnosťou je predávaný cez internet. Nepodarilo sa mi dostať ku chemickému zloženiu tej látky, ale vzhľadom k tomu, že máme výhodu pred Čechmi toho flexibilného zoznamu, tak možno keby ste začali komunikovať s českými autoritami a zistili chemický vzorec, tak by sa nám mohlo podariť vlastne zaradiť túto látku na ten náš flexibilný zoznam predtým, než niekto umrie aj na Slovensku, podobne ako sa nám to podarilo s molekulou alfa-PVP v minulosti.
Takže ja iba, ja iba musím skonštatovať, čo som hovoril dávno predtým, že bohužiaľ, chybou zle nastavenej, a to je globálne, celosvetovo, zle nastavenej drogovej politiky prehrávame vojnu so syntetickými drogami. Dizajnové drogy sú dnes už vyrábané na týždennej a mesačnej báze, v tom labáku – či už je to v Poľsku, alebo v Číne – majú na stene zoznam molekúl legálnych a iba si vyškrtávajú, čo im práve zakázali, a postupujú rovno vo výrobe tých ďalších, už ich to ani na deň nezbrzdí. To je dôvod, prečo je potrebné akútne zaoberať sa nastavením globálnej drogovej politiky.
Dobre viete, že tá diskusia na úrovni OSN je dnes pomerne živá, tlačí sa na to, aby sa rezolúcie zmenili, a ja verím tomu, že prípad z Kanady, ktorá s vysokou pravdepodobnosťou legalizuje marihuanu aj pre rekreačné účely; 17. októbra, takže ospravedlňujem sa za zavádzanie, ja som vám minule povedal, že už si Kanadu môžte škrtnúť; 17. októbra tento zákon vstúpi do platnosti, v júni bol schválený senátom, ale v momente, keď vstúpi, tak jednak to bude porušením medzinárodného práva zo strany Kanady, lebo rezolúcie stále platia, ale zároveň pre CBD, o ktorom my sme sa rozprávali, to znamená plnú legalizáciu, takže tam som nezavádzal, tam som hovoril pravdu iba v inom kontexte, než som vám to pôvodne hovoril.
Teda druhá vec, o ktorej chcem hovoriť, je moja už stálica, a to je vyškrtnutie kanabidiolu zo zoznamu omamných a psychotropných látok. Argumenty, na základe ktorých to chcem urobiť, sú nasledovné: prvý argument, sme jediná európska krajina, ktorá má CBD na zozname omamných a psychotropných látok, a ten, dovolím si povedať, že tá látka sa tam dostala omylom. Vo veľkom zákone o liekoch, ktorý predkladal minister Uhliarik v roku 2011, sa schvaľovala, schvaľovalo zaradenie sativexu, liečiva na Slovensku, a myšlienkový postup bol, že keď už THC zapísané máme, tak zapíšeme aj CBD bez toho, aby sme skúmali jeho psychoaktivitu alebo, alebo možné ovplyvnenie stavov vedomia ľudských bytostí. Mám vyjadrenie z Ústavu chemických procesů ČR, ktorý odpovedal na otázku, či je CBD psychoaktívne, a jednoznačne sa vyjadril, že napriek tomu, že sa viaže na rovnaké receptory ako delta THC, psychoaktívne nie je, dokonca zmierňuje psychoaktívne účinky iných látok, ktoré sa na tie isté receptory viažu.
To znamená, že ak hovoríme o látke, ktorú žiadna iná európska krajina ani OSN nemá na zozname zakázaných, jedna z krajín, ktorá ho tam mala, od 17. októbra plne legalizuje všetky konopné produkty a Spojené štáty americké, ktoré ho tam tiež majú, sa tým nemusia riadiť, pretože jednotlivé členské štáty Spojených štátov amerických majú vyššiu autoritu pre reguláciu omamných a psychotropných látok, ako má federálny zákon. Tak v zásade nevieme nájsť na svete krajinu, ktorá by slúžila ako pozitívny príklad, prečo by CBD ako zakázaná látka mala v krajine nejakým spôsobom prinášať úžitok.
Vieme ale ukázať, ako môže priniesť výraznú škodu. A to je na základe toho, že väčšina ľudí, drtivá väčšina ľudí, ktorá nejakým spôsobom príde z kanabidiolom do styku, s ním prichádza do styku na základe jeho pozitívnych liečebných účinkov. Či už sú to účinky na psoriázu, či už sú to účinky na iné kožné choroby, ale v prvom rade používa sa u zvierat, u dospelých a hlavne u detí na výrazné zmierňovanie epileptických záchvatov, kde už máme štúdie na malých vzorkách, ktoré preukazujú, že má veľmi dobré účinky. Tak ak takýto človek – Čech, Rakúšan, ale aj slovenský občan –, ak používa CBD na tieto účely a dovezie si ho z inej krajiny, tak sa absolútne zbytočne stáva kriminálnym živlom v momente, keď prekročí hranice. A ja to vždy hovorím s nadsázkou, ale úprimne sa desím momentu, kedy sa stane, že rodič epileptického dieťaťa si privezie CBD olej zo zahraničia, použije ho na zmiernenie záchvatov svojho vlastného dieťaťa a nájde sa policajt, prokurátor a sudca, ktorý ho na základe dnešnej legislatívy dokáže odsúdiť za držbu látky, ktorá je zaradená v druhej kategórii rovnako ako kokaín. Pre mňa by toto osobne bola že tragická chyba tohto štátu. Preto nalieham na Národnú radu opätovne, aby sme zvážili dnešné znenie, ktoré naozaj s vysokou pravdepodobnosťou bolo urobené omylom, a zvrátili tento omyl a napravili ho.
23. 7.; pani ministerka, vy ste mi spomínali, že práve teraz prebieha diskusia o CBD na úrovni OSN. Ja som sa nedostal ešte k zápisu z toho rokovania, zháňam ho, ale viem, čo sa stalo predtým. 23. 7. 2018 riaditeľ Svetovej zdravotníckej organizácie zaslal list na OSN, v ktorom odporúča nezaradiť CBD na zoznam zakázaných látok a opiera sa o závery expertnej komisie pre drogové závislosti, čo je ECDD, ktorá skonštatovala, že CBD nemá miesto v zozname zakázaných psychotropných a omamných látok. A teda opäť, ak je pravda, že by sme mali čakať na vyjadrenie OSN, s vysokou pravdepodobnosťou vzhľadom ku faktickému stavu po celom svete sa nestane to, že by OSN túto látku zaradila, pretože tam je tiež dôkazné bremeno na strane toho, kto toto zapisuje. A ja nepoznám úprimne jedinú autoritu na celom svete, ktorá by povedala, že CBD patrí, ktorá by dokázala obstáť v dôkaznom bremene a dokázala, že CBD je natoľko spoločensky nebezpečná látka, aby bola na zozname psychotropných a omamných látok.
Preto vás prosím a žiadam, aby ste podporili môj pozmeňovací návrh, ktorý opätovne dávam s kolegyňou Cigánikovou, ktorá mi s ním pomáhala predtým pri poslednej novele v zdravotníckom výbore. A týmto pozmeňovákom jednoduchým by sme vlastne CBD vyškrtli zo zoznamu omamných a psychotropných látok druhej kategórie v našom zákone a zamedzili tak možnej kriminalizácii ľudí, ktorí túto látku používajú výslovne na liečebné účely a ktorá nemá omamné a psychotropné účinky.
Pamätám si ešte na argumentáciu pána Zelníka na zdravotníckom výbore. Vzhľadom k tomu, že delta THC a CBD, to znamená hlavné účinné látky cannabisu, sú veľmi príbuzné a dokonca sa z jednej dá robiť druhá, tak existuje teoretická šanca z CBD vyrábať THC. Prakticky je toto nezmysel. A dôvod je ten, že THC je tak lacné, že nemá vôbec význam to robiť. Ľudia, ktorí sú že veľkovýkupcovia výťažkov z cannabisu v mnohých krajinách a ktorí rokovali aj na Slovensku so zástupcami vlády, za predpokladu, že by u nás sa zvýšil počet technicky pestovaných rastlín, tak oni by chceli odkupovať, povedali, my vám kľudne THC, všetko necháme zadarmo, to je tak lacné a nič neznamenajúce, že my to nepotrebujeme. My potrebujeme tie liečivé komponenty, ktoré dokážeme z tej rastliny vytiahnuť. A teda hovoriť, že vyškrtnutím CBD by sme ako keby podporili drogový trh v produkcii THC, je technický nezmysel. A aj preto je to nezmysel, že keď by sa to aj niekomu podarilo, že by zainvestoval do toho chemického vybavenia a tú energiu a tú prácu do toho, že by to spravil, tak tak či tak sa v tom momente stáva držiteľom nepovolenej látky. V momente, keď prebehne ten chemický proces a z CBD sa stane THC, tak tak či tak drží zákonom zakázanú látku a bude s ním zaobchádzané ako s človekom, ktorý porušuje zákon. Ale ešte raz, pri tom, ako je THC ľahké získať, nemá význam, aby to niekto robil.
A druhá vec, pán Zelník hovoril, že... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Danko, Andrej, predseda NR SR
Nechcem vás prerušovať, ale budete ešte dlhšie rozprávať?
Poliačik, Martin, poslanec NR SR
Dve minúty. Pán Zelník hovoril, že CBD sa môže využívať ako potláčateľ účinkov marihuany, dobre si to pamätám? Čo je pravda, ale znovu, prečo by to niekto robil? Keď už niekto konopné produkty užíva, tak to robí kvôli tomu, aby tie účinky boli čo najsilnejšie, nie kvôli tomu, aby ich zmierňoval. A neviem si popravde predstaviť, že by niekto držal u seba CBD olej iba kvôli tomu, aby v momente, keď požije marihuanu, potom si ho dal a ten účinok, no, však načo by to potom robil. Takže áno, tá technikalita sedí, ale robiť to nemá zmysel. CBD sa oveľa viacej a vo väčšine prípadov používa na zmierňovanie úzkostí, zmierňovanie epileptických záchvatov a vo veľkom sa používa v dermatológii, čo keby tu bol Peter Osuský, potvrdí, napríklad na veci, ako sú maste na psoriázu a tak ďalej.
A teda dávam pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Martina Poliačika a Jany Cigánikovej k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov.
V čl. I sa za bod č. 16 vkladá nový bod 17, ktorý znie:
"17. V prílohe č. 1 II. skupine psychotropných látok sa vypúšťajú slová "Cannabidiol, CBD, chemicky 2-/(1R,6R)-6-izopromenyl-3-metylcyklohex-2-en-1-yl/-5-pen-tylbenzene (snáď to čítam poslednýkrát v tejto sále) -1,3-diol".
Nasledujúce novelizačné body sa primerane prečísľujú.
Odôvodnenie už som predniesol vo svojej doterajšej reči, preto ho čítať nebudem. Je súčasťou pozmeňováku tak, ako ho dávam teraz pánovi spravodajcovi.
Úprimne vám prosím o podporu tohto pozmeňováku. Je to technická vec, ktorá na jednej strane mnohým ľuďom pomôže, nikomu v zásade neuškodí, ale môže predstavovať veľké riziko kriminalizácie nevinných ľudí.
Ďakujem vám veľmi pekne.
Rozpracované
14:02
Zodpovedanie otázky 14:02
Peter PellegriniNeprítomný je minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky Miroslav Lajčák, zastupuje ho podpredseda vlády a minister financií Peter Kažimír. Ministerku vnútra Denisu Sakovú, ktorá je na zahraničnej pracovnej ceste, zastupuje minister hospodárstva Peter Žiga.
A prečítam členov vlády, na ktorých neboli položené žiadne otázky, a preto sa hodiny otázok dnes nezúčastňujú: podpredsedníčka vlády a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná, ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská, ministerka kultúry Ľubica Laššáková, minister spravodlivosti Gábor Gál a minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter. Na týchto všetkých nie sú položené otázky, a preto ich ospravedlňujem z hodiny otázok.
Ďakujem.
Vážený pán predsedajúci, vážení podpredsedovia Národnej rady, vážené panie poslankyne, páni poslanci, kolegovia ministri, dovoľte mi, aby som podľa rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky ospravedlnil z dnešnej hodiny otázok neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním.
Neprítomný je minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky Miroslav Lajčák, zastupuje ho podpredseda vlády a minister financií Peter Kažimír. Ministerku vnútra Denisu Sakovú, ktorá je na zahraničnej pracovnej ceste, zastupuje minister hospodárstva Peter Žiga.
A prečítam členov vlády, na ktorých neboli položené žiadne otázky, a preto sa hodiny otázok dnes nezúčastňujú: podpredsedníčka vlády a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná, ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská, ministerka kultúry Ľubica Laššáková, minister spravodlivosti Gábor Gál a minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter. Na týchto všetkých nie sú položené otázky, a preto ich ospravedlňujem z hodiny otázok.
Ďakujem.
Rozpracované
14:09
Zodpovedanie otázky 14:09
Peter PellegriniPokiaľ ide o...
Pokiaľ ide o problematiku odmeňovania začínajúcich pedagogických zamestnancov, ministerstvo školstva, vedy a výskumu a športu navrhuje zvyšovanie platov učiteľov na začiatku kariéry úpravou ich tarifného platu začínajúceho učiteľa na základnej alebo strednej škole pri zohľadnení ohláseného 10-percentného zvyšovania platov od 1. 1. 2019. Napríklad v súčasnosti začínajúcemu učiteľovi zaraďovanému v 9. platovej triede prináleží tarifný plat 731 eur. Po už schválenom 10-percentnom zvyšovaní od 1. 1. 2019 sa začínajúcemu učiteľovi zvýši tarifný plat na 805 eur. Po schválení navrhovaného zvyšovania platov učiteľov špecificky na začiatku kariéry sa začínajúcemu učiteľovi zvýši tarifný plat o 9,5 % na cirka 832 eur.
Valorizácia platových taríf pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a rovnako učiteľov vysokých škôl a vývojových a výskumných zamestnancov sa v zmysle dohody sociálnych partnerov uskutoční v roku 2019 a v roku 2020 formou nariadenia vlády po podpise príslušnej kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa o 10 % každý rok.
Som veľmi rád a chcem veľmi pekne poďakovať paniam poslankyniam a pánom poslancom, ktorí odsúhlasili poslanecký návrh, že je možné podpísať kolektívnu dohodu aj na viac ako jeden rok, čo garantuje naozaj stabilitu zvyšovania platov zamestnancov verejnej správy, ale aj pedagógov, kde v priebehu dvanástich mesiacov dôjde k výraznému navýšeniu platov o pätinu, to znamená o 20 percent.
Je veľmi potešiteľné, že sa tak už niekoľko rokov v rade darí výrazne zvyšovať platy našich učiteľov nad priemer bežného rastu platov zamestnancov v štátnej a verejnej správe, to znamená, platy pedagógov posledné roky vždy rastú rýchlejším tempom, ako rastú platy iným zamestnancom v štátnej a verejnej správe. Som rád, že aj za tohto volebného obdobia už došlo k zvýšeniu platov trikrát po 6 % a ešte do konca volebného obdobia by sa mali dvakrát výrazne zvýšiť platy našim pedagógom, čím ich postupne chceme dostať na avizovanú úroveň 85 % zárobku, priemerného zárobku vysokoškolských pracovníkov v Slovenskej republike.
Naším cieľom je mzdu začínajúceho pedagóga zvýšiť tak, aby bola zaujímavá aj pre mladého človeka, ktorý si chce po skončení štúdia založiť rodinu a pritom chce pracovať ako učiteľ. Prvý krok bude vykonaný už v roku 2019, ďalší bude nasledovať už o rok neskôr. Chceme, aby noví učitelia, ktorí ukončia pedagogické fakulty, nastupovali za lepších podmienok ako ich predchodcovia, a toto považujeme za kľúčové.
Na tomto mieste ale chcem pripomenúť, že aj v prípade začínajúcich učiteľov nepôjde len o štandardné navyšovanie nástupného platu v tej základnej tarife o 10 a 10 %, ale pán podpredseda vlády a minister financií spolu s pani ministerkou školstva pripravujú opatrenie, špeciálne opatrenie, akým spôsobom by sa skokovo mohli od 1. 9. 2019, to znamená v nasledujúcom školskom roku, výrazne zvýšiť nástupné platy začínajúcich učiteľov nad rámec štandardného navyšovania 10 % a 10 % v roku ´19 a ´20, pretože v opačnom prípade nebudeme schopní – hlavne v regiónoch, ako je Bratislava alebo ekonomicky dobre prosperujúce regióny – prilákať učiteľov do tejto praxe. Takže konkrétny návrh špeciálneho opatrenia na nárast začínajúcich pedagógov bude predstavený v priebehu roka 2019 a už návrh rozpočtu, ktorý predloží pán podpredseda vlády a minister financií do Národnej rady, bude v sebe mať zakomponovanú určitú rezervu, aby toto špeciálne skokové navýšenie platov začínajúcich učiteľov od 1. 9. 2019 aj v sebe obsahovalo.
Pokiaľ ide o druhú časť vašej otázky, chcem uviesť, že v súčasnosti je v legislatívnom procese, a včera ste o ňom hlasovali, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. Chcem veľmi pekne poďakovať, že našiel včera podporu až 138 poslancov a bol postúpený do ďalšieho štádia.
Predmetný návrh upúšťa od roztrieštenosti existujúceho systému odmeňovania zamestnancov pri výkone prác vo verejnom záujme, nakoľko redukuje súčasný počet stupníc platových taríf na tri a návrh ponecháva základnú stupnicu platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, ktoré žiada z platových taríf; v ktorej žiadna z platových taríf už nebude pod úrovňou minimálnej mzdy, čomu sme naozaj čelili niekoľko rokov dozadu aj napriek tomu, že vždy boli zamestnancovi doplácané mzdy do úrovne minimálnej mzdy a zákon nebol nikdy porušovaný.
Ešte raz chcem veľmi pekne poďakovať za podporu a verím, že budeme môcť naozaj byť svedkami v priebehu nasledujúcich dvanástich mesiacov najvýraznejšieho rastu platov zamestnancov štátnej a verejnej správy v histórii Slovenskej republiky, a pevne verím, že to ocenia všetci, ktorí poctivo a zodpovedne pracujú pre našu republiku, pre našu samosprávu a pre ďalšie organizácie, ktoré sú financované z verejných financií.
Ďakujem veľmi pekne. Skončil som, pán predsedajúci.
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán poslanec, dámy a páni, programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky uvádza, že zvyšovanie finančného ocenenia sa bude realizovať u všetkých kategórií pedagogických a odborných zamestnancov s osobitným dôrazom aj na začínajúcich učiteľov.
Pokiaľ ide o problematiku odmeňovania začínajúcich pedagogických zamestnancov, ministerstvo školstva, vedy a výskumu a športu navrhuje zvyšovanie platov učiteľov na začiatku kariéry úpravou ich tarifného platu začínajúceho učiteľa na základnej alebo strednej škole pri zohľadnení ohláseného 10-percentného zvyšovania platov od 1. 1. 2019. Napríklad v súčasnosti začínajúcemu učiteľovi zaraďovanému v 9. platovej triede prináleží tarifný plat 731 eur. Po už schválenom 10-percentnom zvyšovaní od 1. 1. 2019 sa začínajúcemu učiteľovi zvýši tarifný plat na 805 eur. Po schválení navrhovaného zvyšovania platov učiteľov špecificky na začiatku kariéry sa začínajúcemu učiteľovi zvýši tarifný plat o 9,5 % na cirka 832 eur.
Valorizácia platových taríf pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a rovnako učiteľov vysokých škôl a vývojových a výskumných zamestnancov sa v zmysle dohody sociálnych partnerov uskutoční v roku 2019 a v roku 2020 formou nariadenia vlády po podpise príslušnej kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa o 10 % každý rok.
Som veľmi rád a chcem veľmi pekne poďakovať paniam poslankyniam a pánom poslancom, ktorí odsúhlasili poslanecký návrh, že je možné podpísať kolektívnu dohodu aj na viac ako jeden rok, čo garantuje naozaj stabilitu zvyšovania platov zamestnancov verejnej správy, ale aj pedagógov, kde v priebehu dvanástich mesiacov dôjde k výraznému navýšeniu platov o pätinu, to znamená o 20 percent.
Je veľmi potešiteľné, že sa tak už niekoľko rokov v rade darí výrazne zvyšovať platy našich učiteľov nad priemer bežného rastu platov zamestnancov v štátnej a verejnej správe, to znamená, platy pedagógov posledné roky vždy rastú rýchlejším tempom, ako rastú platy iným zamestnancom v štátnej a verejnej správe. Som rád, že aj za tohto volebného obdobia už došlo k zvýšeniu platov trikrát po 6 % a ešte do konca volebného obdobia by sa mali dvakrát výrazne zvýšiť platy našim pedagógom, čím ich postupne chceme dostať na avizovanú úroveň 85 % zárobku, priemerného zárobku vysokoškolských pracovníkov v Slovenskej republike.
Naším cieľom je mzdu začínajúceho pedagóga zvýšiť tak, aby bola zaujímavá aj pre mladého človeka, ktorý si chce po skončení štúdia založiť rodinu a pritom chce pracovať ako učiteľ. Prvý krok bude vykonaný už v roku 2019, ďalší bude nasledovať už o rok neskôr. Chceme, aby noví učitelia, ktorí ukončia pedagogické fakulty, nastupovali za lepších podmienok ako ich predchodcovia, a toto považujeme za kľúčové.
Na tomto mieste ale chcem pripomenúť, že aj v prípade začínajúcich učiteľov nepôjde len o štandardné navyšovanie nástupného platu v tej základnej tarife o 10 a 10 %, ale pán podpredseda vlády a minister financií spolu s pani ministerkou školstva pripravujú opatrenie, špeciálne opatrenie, akým spôsobom by sa skokovo mohli od 1. 9. 2019, to znamená v nasledujúcom školskom roku, výrazne zvýšiť nástupné platy začínajúcich učiteľov nad rámec štandardného navyšovania 10 % a 10 % v roku ´19 a ´20, pretože v opačnom prípade nebudeme schopní – hlavne v regiónoch, ako je Bratislava alebo ekonomicky dobre prosperujúce regióny – prilákať učiteľov do tejto praxe. Takže konkrétny návrh špeciálneho opatrenia na nárast začínajúcich pedagógov bude predstavený v priebehu roka 2019 a už návrh rozpočtu, ktorý predloží pán podpredseda vlády a minister financií do Národnej rady, bude v sebe mať zakomponovanú určitú rezervu, aby toto špeciálne skokové navýšenie platov začínajúcich učiteľov od 1. 9. 2019 aj v sebe obsahovalo.
Pokiaľ ide o druhú časť vašej otázky, chcem uviesť, že v súčasnosti je v legislatívnom procese, a včera ste o ňom hlasovali, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. Chcem veľmi pekne poďakovať, že našiel včera podporu až 138 poslancov a bol postúpený do ďalšieho štádia.
Predmetný návrh upúšťa od roztrieštenosti existujúceho systému odmeňovania zamestnancov pri výkone prác vo verejnom záujme, nakoľko redukuje súčasný počet stupníc platových taríf na tri a návrh ponecháva základnú stupnicu platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, ktoré žiada z platových taríf; v ktorej žiadna z platových taríf už nebude pod úrovňou minimálnej mzdy, čomu sme naozaj čelili niekoľko rokov dozadu aj napriek tomu, že vždy boli zamestnancovi doplácané mzdy do úrovne minimálnej mzdy a zákon nebol nikdy porušovaný.
Ešte raz chcem veľmi pekne poďakovať za podporu a verím, že budeme môcť naozaj byť svedkami v priebehu nasledujúcich dvanástich mesiacov najvýraznejšieho rastu platov zamestnancov štátnej a verejnej správy v histórii Slovenskej republiky, a pevne verím, že to ocenia všetci, ktorí poctivo a zodpovedne pracujú pre našu republiku, pre našu samosprávu a pre ďalšie organizácie, ktoré sú financované z verejných financií.
Ďakujem veľmi pekne. Skončil som, pán predsedajúci.
Rozpracované
14:09
Vystúpenie v rozprave 14:09
Peter PellegriniV programovom vyhlásení...
V programovom vyhlásení vlády sa vláda zaviazala, že bude znižovať bremeno byrokracie v rôznych sférach spoločnosti, napríklad v daňovo-odvodovom systéme, v sociálnom poistení, v školstve, vo vede a výskume, v zdravotníctve, v poľnohospodárstve, v potravinárstve a vo verejnom obstarávaní, a naším cieľom bolo hneď od začiatku navrhnúť systematické, konkrétne, ale hlavne realistické opatrenia na radikálne zjednodušenie regulačného a právneho rámca na znižovanie administratívneho zaťaženia, tzv. debyrokratizácia, ktorá najviac trápi občanov a podnikateľov po celom Slovensku.
Prvým koncepčným materiálom bola Národná koncepcia informatizácie verejnej správy Slovenskej republiky, ktorú som mal tú česť predložiť ešte ako podpredseda vlády pre investície a informatizáciu a bola schválená v septembri 2016. Naplnili sme tak jeden z našich programových cieľov, ktorým je podpora elektronickej a automatizovanej komunikácie so štátnymi a verejnými inštitúciami a jej optimalizácia.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vyvrcholením úprimného úsilia vlády bolo predloženie vládneho návrhu zákona o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov, takzvaný zákon proti byrokracii, ktorý Národná rada Slovenskej republiky schválila dňa 15. mája 2018, za čo aj tu na tomto mieste vám chcem všetkým úprimne poďakovať. Proti schváleniu tohto zákona nezahlasoval v Národnej rade Slovenskej republiky ani jeden prítomný poslanec a zákon proti byrokracii bol schválený v Národnej rade jednohlasne.
Historicky prvý zákon zameraný proti byrokracii vstúpil do platnosti len nedávno 1. septembra a niektoré ustanovenia ako výpisy a odpisy z registra trestov alebo potvrdenia o návšteve školy, o nedoplatkoch na sociálnom a zdravotnom poistení a daniach nadobudnú platnosť až neskôr, konkrétne od 1. januára 2019 a neskôr. Uvedený zákon, ako isto dobre viete, zavádza povinnosť pre orgány verejnej moci získavať a používať dáta pri svojej úradnej činnosti, ktoré má vo svojich informačných systémoch, a zároveň oslobodzuje občanov a fyzické osoby aj právnické osoby od povinnosti predkladať tieto najčastejšie požadované výpisy z registrov pri najčastejších životných situáciách, v ktorých dochádza ku komunikácii občana a štátu. Ide o výpis z listu vlastníctva, výpis z obchodného registra, výpis zo živnostenského registra a výpisy a odpisy z registra trestov.
Zníženie a odbúranie neúčelnej, nadmernej a zbytočnej administratívnej záťaže fyzických a právnických osôb sa stáva skutočnosťou. Zákon proti byrokracii mení 167 zákonov, dotýka sa 12 nariadení vlády, 68 vyhlášok a ôsmich opatrení. A od tohto momentu orgány verejnej moci už nemôžu požadovať preukazovanie skutočností uvedených v listinných výpisoch príslušných registrov, pokiaľ si tieto skutočnosti vedia samé preveriť prostredníctvom informačných systémov verejnej správy, alebo sú im známe z ich úradnej činnosti.
Ide však iba o prvý krok z celého radu opatrení, takzvaného princípu jedenkrát a dosť, ktoré vláda Slovenskej republiky pripravila a bude postupne rozširovať o ďalšie údaje a skutočnosti, ktoré už občania nebudú povinní štátu dokladovať v listinnej podobe. V príprave je napríklad aj projekt o dátovej integrácii, ktorý by sa mal začať od polovice roku 2019.
Implementáciou tohto zákona začíname novú etapu komunikácie občana a podnikateľov s úradmi. V aplikačnej praxi sa v súčasnosti uskutočňujú požadované úkony, dolaďujú sa, samozrejme, technické detaily a prebiehajú školenia zamestnancov štátnej a verejnej správy, ktorí musia razantne zmeniť svoje doterajšie myslenie a svoje postupy, pretože si to vyžaduje naozaj náležitú prípravu a veľkú dôkladnosť. Zákon proti byrokracii sa dotýka priamo minimálne 40-tisíc úradníkov, ktorí prichádzajú do styku s týmto novým systémom. A v zákone, čomu sa ja veľmi teším, je konečne aj sankcia za jeho porušenie od tisíc do päťtisíc eur pre inštitúciu, ktorá by nerešpektovala tento zákon a naďalej terorizovala občana alebo firmu požadovaním dokumentov, ktoré si vie získať aj sama.
Po zavedení takýchto opatrení do praxe by sa mohlo reálne ušetriť a občanom a firmám by zostalo v peňaženkách viac než 13 mil. eur a mali by sme im ušetriť viac ako 600-tisíc hodín ich drahocenného času, ktorý doteraz míňali pobehovaním po úradoch a žiadaním rôznych výpisov. Takže sa veľmi teším, že sa pod vedením nového pána podpredsedu darí tento zákon uvádzať do praxe, a želám si, aby tak, ako to k 1. 9. bolo pri týchto troch rôznych dokumentoch, v nasledujúcich mesiacoch sme boli svedkami odbúravania ďalších a ďalších byrokratických opatrení v našom štáte.
Ďakujem veľmi pekne.
Vážený pán poslanec, súčasná vláda, ako aj predchádzajúca vláda, ktorá vzišla z volieb do Národnej rady v roku 2016, si vytýčila ako jeden z primárnych cieľov boj s byrokraciou, resp. odstraňovanie neprimeraného nadmerného administratívneho zaťaženia občanov a podnikateľov.
V programovom vyhlásení vlády sa vláda zaviazala, že bude znižovať bremeno byrokracie v rôznych sférach spoločnosti, napríklad v daňovo-odvodovom systéme, v sociálnom poistení, v školstve, vo vede a výskume, v zdravotníctve, v poľnohospodárstve, v potravinárstve a vo verejnom obstarávaní, a naším cieľom bolo hneď od začiatku navrhnúť systematické, konkrétne, ale hlavne realistické opatrenia na radikálne zjednodušenie regulačného a právneho rámca na znižovanie administratívneho zaťaženia, tzv. debyrokratizácia, ktorá najviac trápi občanov a podnikateľov po celom Slovensku.
Prvým koncepčným materiálom bola Národná koncepcia informatizácie verejnej správy Slovenskej republiky, ktorú som mal tú česť predložiť ešte ako podpredseda vlády pre investície a informatizáciu a bola schválená v septembri 2016. Naplnili sme tak jeden z našich programových cieľov, ktorým je podpora elektronickej a automatizovanej komunikácie so štátnymi a verejnými inštitúciami a jej optimalizácia.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vyvrcholením úprimného úsilia vlády bolo predloženie vládneho návrhu zákona o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov, takzvaný zákon proti byrokracii, ktorý Národná rada Slovenskej republiky schválila dňa 15. mája 2018, za čo aj tu na tomto mieste vám chcem všetkým úprimne poďakovať. Proti schváleniu tohto zákona nezahlasoval v Národnej rade Slovenskej republiky ani jeden prítomný poslanec a zákon proti byrokracii bol schválený v Národnej rade jednohlasne.
Historicky prvý zákon zameraný proti byrokracii vstúpil do platnosti len nedávno 1. septembra a niektoré ustanovenia ako výpisy a odpisy z registra trestov alebo potvrdenia o návšteve školy, o nedoplatkoch na sociálnom a zdravotnom poistení a daniach nadobudnú platnosť až neskôr, konkrétne od 1. januára 2019 a neskôr. Uvedený zákon, ako isto dobre viete, zavádza povinnosť pre orgány verejnej moci získavať a používať dáta pri svojej úradnej činnosti, ktoré má vo svojich informačných systémoch, a zároveň oslobodzuje občanov a fyzické osoby aj právnické osoby od povinnosti predkladať tieto najčastejšie požadované výpisy z registrov pri najčastejších životných situáciách, v ktorých dochádza ku komunikácii občana a štátu. Ide o výpis z listu vlastníctva, výpis z obchodného registra, výpis zo živnostenského registra a výpisy a odpisy z registra trestov.
Zníženie a odbúranie neúčelnej, nadmernej a zbytočnej administratívnej záťaže fyzických a právnických osôb sa stáva skutočnosťou. Zákon proti byrokracii mení 167 zákonov, dotýka sa 12 nariadení vlády, 68 vyhlášok a ôsmich opatrení. A od tohto momentu orgány verejnej moci už nemôžu požadovať preukazovanie skutočností uvedených v listinných výpisoch príslušných registrov, pokiaľ si tieto skutočnosti vedia samé preveriť prostredníctvom informačných systémov verejnej správy, alebo sú im známe z ich úradnej činnosti.
Ide však iba o prvý krok z celého radu opatrení, takzvaného princípu jedenkrát a dosť, ktoré vláda Slovenskej republiky pripravila a bude postupne rozširovať o ďalšie údaje a skutočnosti, ktoré už občania nebudú povinní štátu dokladovať v listinnej podobe. V príprave je napríklad aj projekt o dátovej integrácii, ktorý by sa mal začať od polovice roku 2019.
Implementáciou tohto zákona začíname novú etapu komunikácie občana a podnikateľov s úradmi. V aplikačnej praxi sa v súčasnosti uskutočňujú požadované úkony, dolaďujú sa, samozrejme, technické detaily a prebiehajú školenia zamestnancov štátnej a verejnej správy, ktorí musia razantne zmeniť svoje doterajšie myslenie a svoje postupy, pretože si to vyžaduje naozaj náležitú prípravu a veľkú dôkladnosť. Zákon proti byrokracii sa dotýka priamo minimálne 40-tisíc úradníkov, ktorí prichádzajú do styku s týmto novým systémom. A v zákone, čomu sa ja veľmi teším, je konečne aj sankcia za jeho porušenie od tisíc do päťtisíc eur pre inštitúciu, ktorá by nerešpektovala tento zákon a naďalej terorizovala občana alebo firmu požadovaním dokumentov, ktoré si vie získať aj sama.
Po zavedení takýchto opatrení do praxe by sa mohlo reálne ušetriť a občanom a firmám by zostalo v peňaženkách viac než 13 mil. eur a mali by sme im ušetriť viac ako 600-tisíc hodín ich drahocenného času, ktorý doteraz míňali pobehovaním po úradoch a žiadaním rôznych výpisov. Takže sa veľmi teším, že sa pod vedením nového pána podpredsedu darí tento zákon uvádzať do praxe, a želám si, aby tak, ako to k 1. 9. bolo pri týchto troch rôznych dokumentoch, v nasledujúcich mesiacoch sme boli svedkami odbúravania ďalších a ďalších byrokratických opatrení v našom štáte.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
14:14
Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:14
Juraj BlanárTakže ďakujem veľmi pekne aj pánovi podpredsedovi, aj vám, lebo ste to napĺňali, väčšiu časť agendy.
Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho
13.9.2018 o 14:14 hod.
Ing.
Juraj Blanár
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predseda vlády. A tým, čo ste povedali, ste potvrdili, že to rozhodnutie o prijatí toho zákona bolo naozaj dobré, prináša ovocie. Aj kde-tu práve po tom spustení prichádzajú nejaké otázky od občanov, že niekde to nefunguje. Je to práve o tom doladení, o ktorom ste hovorili, a pevne verím, že sa tomu bude venovať veľká pozornosť. A chcem za mňa a, som presvedčený, aj za ostatných kolegov povedať, že ak sa ukáže, že ešte je potrebné a je tam priestor, kde môžeme debyrokratizovať, tak sme pripravení to určite podporiť.
Takže ďakujem veľmi pekne aj pánovi podpredsedovi, aj vám, lebo ste to napĺňali, väčšiu časť agendy.
Rozpracované
14:15
Zodpovedanie otázky 14:15
Peter PellegriniĎakujem veľmi pekne za vašu podporu, pán poslanec.
Rozpracované
14:19
Očakávam, že budeme svedkami od jednotlivých rezortných ministrov, že budeme svedkami rôznych návrhov, ktoré znížia a zjednodušia nám život. Nie je to len o byrokracii, niekedy je to o až prehnanej regulácii, ktorú sme tak nejakým spôsobom za 25 rokov svojej existencie zaviedli do nášho právneho systému, niekedy, samozrejme, pod rúškom implementácie európskych smerníc. Popri bežnej implementácii základných smerníc častokrát naše odborné útvary na rôznych ministerstvách do toho vniesli ešte mnohé slovenské špecifiká a v mnohých prípadoch sa ukazuje, že si škodíme, pretože sme preregulovaní viacej, ako je regulovaná Únia v priemere, a kde sme častokrát, a ten výraz častokrát zaznieval u bežných občanov, že sa niekedy tvárime pápežskejšie ako od pápeža. A niekedy navytvárame toľko rôznych predpisov a regulácií, že dokonca bránime rozvoju v mnohých oblastiach, či už poskytovania drobných služieb, alebo založenia si podnikania, alebo naozaj úprav nejakých, nejakých objektov a tak ďalej.
Nebudem hovoriť o problematickom celom spôsobe stavebných konaní a povoľovaní, o rôznych iných predpisoch, ktoré vyžadujú úrady veterinárnej alebo teda takzvaná naša hygiena, ktorá keď príde do podniku, tak vyžaduje naozaj také veci, ktoré ak by ste navštívili obdobnú reštauráciu alebo zariadenie vo Francúzsku, v Taliansku, Nemecku alebo niekde inde, tak podľa predpisov Slovenskej republiky by museli dve tretiny týchto zariadení okamžite zavrieť, prelepiť páskou a nedovoliť tam nikomu sa napiť ani vody, nieto ešte najesť. A preto by sme mali byť svedkami a ja urobím všetko pre to, aby sme prezentovali teda na jeseň a začiatkom budúceho roku veľký rad opatrení v jednotlivých agendách, kde budeme postupne zjednodušovať si život navzájom a vytvárať tak priestor možno pre našich úradníkov, aby menej trávili času v kanceláriách prehadzovaním papierov, ale tí, ktorí majú napríklad vykonávať kontrolu v rôznych oblastiach, aby radšej každý deň boli na uliciach, navštevovali firmy, navštevovali tie oblasti, ktoré kontrolovať majú, a aby tak efektívne skôr sme kontrolovali dodržiavanie jednoduchších zákonov, ako keď ich chceme z kancelárií byrokraticky tak skomplikovať, že už radšej nakoniec človek ani nič nerobí, lebo sa v tej spleti zákonov nevyzná. Takže toto bude druhá vlna. Myslím si, že takisto nájdeme u vás podporu, tak ako sme ju našli aj pri jednomyseľnom schválení zákona boja proti byrokracii.
Ďakujem pekne.
Ďakujem veľmi pekne aj za túto otázku. Sčasti som vám na ňu odpovedal už v tej prvej, ale dovolím si povedať o ďalšej iniciatíve, ktorú chystáme. Ešte pred letnými prázdninami som uznesením požiadal jednotlivých členov vlády, aby nám teraz v jesennom období priniesli každý za seba a za svoj rezort balík opatrení, ktoré by mali pomôcť a napĺňať našu ďalšiu ambíciu vytvoriť zo Slovenska takzvaný, nazvali sme ho, priateľský štát. To znamená štát, ktorý zbytočne neobťažuje občana alebo spoločnosť nejakými požiadavkami, ale vie fungovať do istej miery maximálne autonómne bez toho, aby potreboval interakciu s občanom a s občanom komunikoval len v nevyhnutných prípadoch.
Očakávam, že budeme svedkami od jednotlivých rezortných ministrov, že budeme svedkami rôznych návrhov, ktoré znížia a zjednodušia nám život. Nie je to len o byrokracii, niekedy je to o až prehnanej regulácii, ktorú sme tak nejakým spôsobom za 25 rokov svojej existencie zaviedli do nášho právneho systému, niekedy, samozrejme, pod rúškom implementácie európskych smerníc. Popri bežnej implementácii základných smerníc častokrát naše odborné útvary na rôznych ministerstvách do toho vniesli ešte mnohé slovenské špecifiká a v mnohých prípadoch sa ukazuje, že si škodíme, pretože sme preregulovaní viacej, ako je regulovaná Únia v priemere, a kde sme častokrát, a ten výraz častokrát zaznieval u bežných občanov, že sa niekedy tvárime pápežskejšie ako od pápeža. A niekedy navytvárame toľko rôznych predpisov a regulácií, že dokonca bránime rozvoju v mnohých oblastiach, či už poskytovania drobných služieb, alebo založenia si podnikania, alebo naozaj úprav nejakých, nejakých objektov a tak ďalej.
Nebudem hovoriť o problematickom celom spôsobe stavebných konaní a povoľovaní, o rôznych iných predpisoch, ktoré vyžadujú úrady veterinárnej alebo teda takzvaná naša hygiena, ktorá keď príde do podniku, tak vyžaduje naozaj také veci, ktoré ak by ste navštívili obdobnú reštauráciu alebo zariadenie vo Francúzsku, v Taliansku, Nemecku alebo niekde inde, tak podľa predpisov Slovenskej republiky by museli dve tretiny týchto zariadení okamžite zavrieť, prelepiť páskou a nedovoliť tam nikomu sa napiť ani vody, nieto ešte najesť. A preto by sme mali byť svedkami a ja urobím všetko pre to, aby sme prezentovali teda na jeseň a začiatkom budúceho roku veľký rad opatrení v jednotlivých agendách, kde budeme postupne zjednodušovať si život navzájom a vytvárať tak priestor možno pre našich úradníkov, aby menej trávili času v kanceláriách prehadzovaním papierov, ale tí, ktorí majú napríklad vykonávať kontrolu v rôznych oblastiach, aby radšej každý deň boli na uliciach, navštevovali firmy, navštevovali tie oblasti, ktoré kontrolovať majú, a aby tak efektívne skôr sme kontrolovali dodržiavanie jednoduchších zákonov, ako keď ich chceme z kancelárií byrokraticky tak skomplikovať, že už radšej nakoniec človek ani nič nerobí, lebo sa v tej spleti zákonov nevyzná. Takže toto bude druhá vlna. Myslím si, že takisto nájdeme u vás podporu, tak ako sme ju našli aj pri jednomyseľnom schválení zákona boja proti byrokracii.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
14:19
Toľko, čo vám môžem, pán poslanec, prečítať. Taký je skutkový, skutkový stav. Môžem vám voľnou rečou odpovedať, že určite rezort financií nekomunikuje a nereaguje na výzvy akéhokoľvek podnikateľa, ktorý hodlá stavať akýkoľvek štadión v krajine.
Skončil som.
Ďakujem za slovo. Pán podpredseda, dámy a páni, príjemný dobrý deň vám prajem. Odpoveď je na otázku: Výstavbu Národného futbalového štadióna vláda Slovenskej republiky schválila uznesením č. 400 z 10. júla roku 2013. Citovaným uznesením bolo uložené podpredsedovi vlády a ministrovi financií zabezpečiť finančné prostriedky na výstavbu športovej infraštruktúry Národný futbalový štadión do výšky 27,2 mil. euro v rokoch 2013 až 2017. Ministerstvo financií Slovenskej republiky túto úlohu splnilo.
Toľko, čo vám môžem, pán poslanec, prečítať. Taký je skutkový, skutkový stav. Môžem vám voľnou rečou odpovedať, že určite rezort financií nekomunikuje a nereaguje na výzvy akéhokoľvek podnikateľa, ktorý hodlá stavať akýkoľvek štadión v krajine.
Skončil som.
Rozpracované
14:20
Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:20
Ondrej DostálLen ma teda zaujímal váš názor, lebo teda pýtal som sa niečo podobné aj pána premiéra, ale mal teda zaujímavejšie otázky od poslancov SMER-u, a teda musel sa venovať dôležitejším veciam ako odpovedaniu na otázky opozičného poslanca. Tak aspoň váš názor by som teda rád poznal na tieto tri aspekty celého problému.
Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho
13.9.2018 o 14:20 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Áno. Ďakujem za rýchlu odpoveď. To znamená teda, že žiadne navyšovanie oproti pôvodnému schválenému rozpočtu sa nebude konať? Lebo ono to má viacero aspektov. Však pán premiér aj pán primátor Nesrovnal boli u pána Kmotríka na štadióne, a teda nevyzeralo to akoby v tom vzťahu podnikateľ, štát a samospráva bol štát a samospráva tým, ktorý je tam silnejší. Práve naopak, má to aspekt ten, že nie sú peniaze na veci, ktoré by mali byť dôležitejšie, napríklad na navýšenie prostriedkov na asistentov v školách, a budeme dávať viac peňazí na výstavbu štadióna, ktorú, ktorá by mala byť zrealizovaná za nižšiu sumu. No a tretí rozmer toho je to, že aj komu sa to dáva, keď syn pána Kmotríka je, pokiaľ viem, obvinený alebo trestne stíhaný za extrémistické prejavy, keď hajloval na štadióne. A teda či toto je partner najvhodnejší na to, aby sme navyšovali dotácie z verejných zdrojov.
Len ma teda zaujímal váš názor, lebo teda pýtal som sa niečo podobné aj pána premiéra, ale mal teda zaujímavejšie otázky od poslancov SMER-u, a teda musel sa venovať dôležitejším veciam ako odpovedaniu na otázky opozičného poslanca. Tak aspoň váš názor by som teda rád poznal na tieto tri aspekty celého problému.
Rozpracované