18. schôdza

24.11.2020 - 17.12.2020
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

3.12.2020 o 14:40 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Zodpovedanie otázky 14:26

Branislav Gröhling
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Prepáčte, ak to vyznelo, že som bol osobný, ale ja sa celkom teším, že som v Národnej rade po dlhom čase, lebo som tu strávil štyri roky, tak je to veľmi príjemné byť opäť tu. Verte mi, že robíme všetko pre to, aby sme nastavili tie pravidlá na jednej strane tak, aby sme vedeli spustiť vzdelávací proces a na druhej strane, aby sme vedeli chrániť zdravie náš všetkých. A ten balans medzi tým je naozaj veľmi náročný. A ja verím, že v priebehu pár dní to vyriešime k spokojnosti nás všetkých.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

3.12.2020 o 14:26 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:26

Branislav Gröhling
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, pán poslanec, dámy a páni, asi obavu máme všetci. Obavu máte vy, obavu majú ostatní poslanci v Národnej rade, obavu majú členovia vlády a obavu mám aj ja ako minister školstva.
Robíme všetky opatrenia už od marca, kedy bola tá prvá vlna, aby sme dopady pandémie na žiakov zmiernili, aby sme ich vedeli nejakým spôsobom aj regulovať, aby sme vedeli vyrovnávať tie nerovnosti, ktoré môžu nastať aj v rámci jednotlivých regionálnych rozdielov alebo možno aj sociálnych rozdielov, aby sme robili kroky k tomu.
My sme hneď spustili web Učíme na diaľku, kde nájdu učitelia všetky tie dostupné materiály, kde sme diskutovali aj s jednotlivými vydavateľmi, aby tieto materiály boli naozaj dostupné aj tie, za ktoré sa platí. A ja viem, že mi teraz budete hovoriť, že a čo tí žiaci, ktorí nemajú prístup k internetu alebo prístup k digitálnych technológiám. Tam sme okamžite oslovili RTVS, ktorá vyšla či už v prvej vlne, alebo aj v tejto druhej vlne naozaj ústretovo smerom k nám k ministerstvu školstva, a spustili sme školský klub. Ten sa natáčal v prvej vlne, teraz sa natáča 22 dielov v druhej vlne, lebo ten predpoklad je, že by si toto mohli pozerať všetky deti.
Kontinuálne alebo naše priamo riadené organizácie ako ŠPÚ a VÚDPaP naozaj pravidelne organizujú semináre, webináre učiteľov o tom, ako vyučovať na diaľku, ako rozlišovať či už sociálne, alebo iné rozdiely, a tak prispôsobovať aj výučbu. Toto sa deje. Keď si pozriete tieto portály, tak nájdete množstvo rôznych webinárov, ktoré sa dajú pozerať. Bohužiaľ, nie je možné robiť celoplošné nejaké školenia alebo stretnutie, že sto riaditeľov, sto učiteľov. Toto prebieha tým dištančným a online vzdelávaním. Uzavreli sme dohodu s mobilnými operátormi ohľadom navýšení dát a hovorov pre učiteľov. A môžete mi znova hovoriť, že nebolo to korektné voči všetkým, že tam boli rôzne podmienky, ale snažili sme sa to zabezpečiť v rámci možností, ktoré sú aj v rámci toho komerčného biznisu, ktorý je nastavený.
Investovalo sa 6 mil. hneď do digitálnych technológií, aby si vedeli nakúpiť školy nejaké web kamery alebo tie základné ukazovatele, ktoré sú. Teraz je požiadavka, pani ministerka Remišová naozaj obhajuje finančné prostriedky z fondu obnovy a z programu REACT, aby bolo školstvo vybavené. Tam sa rozprávame o niekoľkých desiatkach miliónov, kde pôjdeme naozaj postupne v rámci druhého stupňa základných škôl, stredné školy, učitelia, aby sme mali tento prístup, že keď nastane táto situácia, ktorá verím, že skončí a nebude pokračovať ďalej, tak nejakým spôsobom budú si vedieť títo žiaci zobrať tieto vybavenia domov alebo budeme vytvárať samostatné miestnosti a tak ďalej.
Vyčlenilo sa 82 mil. na pozíciu asistentov a podporných profesií, ktoré majú byť nápomocné v jednotlivých školách. Spustil sa projekt Edu TV, ktorý je podporený pracovnými listami. Tým, že si to pozrú, vedia si vytlačiť ten pracovný list a takýmto spôsobom vedia komunikovať.
Takže všetky tie možnosti naozaj za ministerstvo školstva využívajú ľudia, ktorí tam pracujú a celý ten tím, v maximálne možnej miere, aby sme čo najviac minimalizovali ten dopad. Samozrejme, že to plnohodnotne nikdy nenahradí vzdelávanie, vzdelávanie pred tabuľou, resp. v rámci triedy. Ale, bohužiaľ, a tam sa vrátim k tej pôvodnej, stojíme niekde na rozmedzí, že kde je tá ochrana zdravia a vzdelania a budeme sa snažiť nejakým spôsobom ju nájsť, aby sme vedeli deti pustiť do škôl, aby sme následne potom robili ďalšie kroky, že budeme vyrovnávať rozdiely vedomosti, ktoré oni môžu dosiahnuť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.12.2020 o 14:26 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:30

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán minister. A vážim si aj to, že ste prišli vôbec, lebo minule som kládol otázky na pána ministra zdravotníctva a odpovedá mi pani ministerka kultúry a už som mal obavu takú, že aj tentokrát to tak bude, že pani ministerka kultúry mi bude odpovedať. Ale to už by bolo bližšie k tomu školstvu.
Ako ste to spomenuli, presne tak tie marginalizované skupiny, ktoré sú a nie je ich málo, a to nie sú len rómske komunity, ale to sú veľakrát chudobné rodiny, kde tie deti jednoducho ani ten počítač nemajú doma a nieto ešte internet. A dovolím si povedať, že sú rodiny na Slovensku, v Bratislave vám sa to nezdá, ale dovolím si povedať, že sú aj také, ktoré nemajú aj ten televízor. A darmo to budete nahrávať, nenahradíte to.
Ako sa mamička sťažovala, sa smiala z toho, že jej dcéra cvičila telocvik online, hej, cez webkameru, tak ako ste to spomenuli. Toto všetko doceňujem. Na jednej strane ten COVID by som zase dokázal tu vnímať aj pozitívne, že konečne aj školstvo dostane nejakú tú techniku. Ale na druhej strane, pán minister, nikdy to nenahradíme, tak jak ste to povedali. Tá výuka v škole ničím nie je nahraditeľná. Ten kontakt učiteľa, proces socializácie, osobný kontakt detí medzi sebou. Jednoducho sa formujú a vychovávajú.
Dávam doplňujúcu otázku, pán minister, neni to tam, ale neuvažovali ste aj nad takou vecou. A ja som sa koľkokrát nad tým zamýšľal. Však sme mali deti školopovinné, stredoškolákov, aby decká, ktoré chodia na základné školy si zopakovali ročník ešte raz? Veď mi nechcete povedať, že tá online výuka nahradí tú výuku. Ako odborné školy získajú zručnosti? A to sú nielen remeselníci, ktorí sú, ja neviem, učni, ale to sú aj zdravotné sestry a všetky odborné, keď oni nemajú hmatateľný kontakt s tou školou, nikdy sa to nenahradí.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

3.12.2020 o 14:30 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:30

Branislav Gröhling
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec, ja by som bol najradšej, aby školstvo bolo témou, ale nie v rámci COVID problematiky. A verte mi, že vám to hovorím veľmi úprimne. Samozrejme, že vzdelávanie detí, ktoré nemajú prístup, nielen vzdelávanie v rómskych komunitách alebo osadách, sú to naozaj sociálne vylúčené spoločenstvá. My si to uvedomujeme. Aj jednotlivé analýzy, ktoré robili naše organizácie, to potvrdzujú, že takéto niečo sa deje. Preto ja som rád, že sa vykomunikovalo s Úradom verejného zdravotníctva, že môže prebiehať vzdelávanie v rámci šiestich žiakov, resp. piatich a učiteľa a uznávam, že to je náročné pre danú školu. Urobiť rozvrh, urobiť úväzky, urobiť fungovanie celej tej školy. Samozrejme, že je to náročné. Ale akú máte inú možnosť?
Sme vďační aj za to, že môžme takýmto spôsobom fungovať a najradšej by sme boli, keby všetky deti boli naspäť v školách. Samozrejme, za dodržanie všetkých tých podmienok zdravotných, dezinfekcia, meranie teploty a tak ďalej, ale reálne poďme to urobiť, aby sme vedeli vynahradiť možno nejaké vzdelanie, ktoré nedosahujú v takej tej plnej výške, ako si my myslíme. Lebo to nemáme stále vydokladované, že je to reálne tak.
Vy ste sa ma pýtali ohľadom toho opakovania ročníku, lebo to je taká tá najčastejšia otázka, ktorú dostávam, či už na Facebooku, alebo na Instagrame. Nie, neuvažujeme o tom, že by sa opakoval ročník. To ani nie je možné. To nie je reálne, aby ste 55-tisíc detí nechali opätovne opakovať v rámci jednotlivých ročníkov. Našou úlohou bude, aby sme vykryli všetky možné nedostatky v rámci vedomostí, ktoré budeme overovať, keď deti prídu do škôl, aby sme poskytli kompletne celý personál z tých 82 mil., aby sme potiahli každé jedno dieťa na tú maximálnu možnú mieru v rámci toho ročníka, kde chodí, a môžme do budúcna rozmýšľať nad nejakými krokmi, ktoré by sme spravili.
Ale prosím vás, túto tému ani neotvárajme, lebo zbytočne bude polarizovať spoločnosť a zbytočne sa bude o tom rozprávať. A logisticky to je niečo, čo nedokážete zvládnuť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

3.12.2020 o 14:30 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:30

Branislav Gröhling
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec, neviem, že či budem odpovedať to isté, lebo tie otázky sa opakujú. Aj z tej minulosti viem, že som aj ja kládol tú istú otázku v rôznych variantách a veril som, že vylosujú iba jednu. Teraz sa podarilo, že sa vylosovalo na tú istú tému dve a zrovna po sebe alebo možno aj ďalšie.
Ak vám nemusím opakovať tú istú odpoveď, tak budem veľmi rád a poďme na ďalšiu otázku, lebo si myslím, že by ste ma zavalili teraz ďalšími otázkami, že aj ďalšia je vaša? (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Šeliga, Juraj, podpredseda NR SR
Poslankyňa Pleštinská, ale ...

Gröhling, Branislav, minister školstva, vedy, výskumu a športu SR
Ale ak chcete sa niečo spýtať, nech sa páči, spýtajte sa, ja vám budem opäť odpovedať.

Šeliga, Juraj, podpredseda NR SR
Nech sa páči.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.12.2020 o 14:30 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:35

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vy ste to tu naznačili, pán minister, ale tí učitelia naozaj reálne sa aj sťažujú na to online vyučovanie. A veľmi radi by nielen tie deti išli do tých škôl, ale aj tí samotní učitelia.
Nehovoriac o takejto veci, viete, teraz sme možno rozprávali len o tých deťoch, sme to spomínali v rámci nejakej tej diskusie tuná na základných a stredných školách, ale aj to univerzitné vzdelávanie. Lenže to univerzitné vzdelávanie, čo sa týka vzdelávania samotného ako tých študentov, to si viem predstaviť, že tí študenti to zvládajú, hej, pretože keď už je ten človek taký zrelý a je na univerzite, tak dokáže zvládať aj to vzdelávanie online. Ale čo s profesormi?
Tuná, pán minister, a vy to viete veľmi dobre, aká situácia je na tých univerzitách a hrozí tu prepúšťanie univerzitných profesorov, docentov. Nebude to také jednoduché. Ak sa vám toto zosype, že naozaj niektorí rektori pristúpia k tomu, že budú donútení redukovať počty univerzitných profesorov a vysokoškolských pracovníkov, mnohé vysoké školy a možno mnohé univerzity budú mať veľké problémy z toho a veľmi ťažko sa to bude dávať dohromady.
Viete, keď ste spomenuli, že neviete si predstaviť to opakovanie toho ročníka, ja som to desaťtisíckrát tuná začul v rámci toho COVID-u. Áno, správne, dobre. My sme nezačínali a neotvárali tú tému a zneužíva sa COVID na všetko. Desaťtisíckrát tuná stále sa spomínalo, že sme vo vojne. Je vojna, je to všetko, je to, je hento. Pýtajte sa staršie ročníky, keď bola vojna, či neopakovali ročníky. Opýtajte sa ich. Tu bolo spomínané, lebo je tu Slovenské národné povstanie, neviem jaká vojna, deťom všetko. A zopakovali si to tí ľudia. Čo chceme, aby sme vychovali tú generáciu za každú cenu, len aby poskočila. Jeden vyučovací rok nič nestratia tie deti. To sú len také imaginárne ako predstavy. Nič nestratia.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

3.12.2020 o 14:35 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:35

Branislav Gröhling
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pani poslankyňa, dobrý deň. Myslím si, že túto otázku ste mi už kládli asi pred niekoľkými týždňami, ak si dobre pamätám. Samozrejme, že to opätovné spustenie a realizácia transformácie Slovenskej akadémie vied je aj súčasťou programového vyhlásenia vlády. Naschvál sme to tam dávali, lebo štátny tajomník pán Pavlis, ktorý má na starosti celú túto oblasť, sa tomu aj intenzívne venuje a naozaj sa stretáva s predsedníctvom a jednotlivými aktérmi Slovenskej akadémie vied. Preto okrem zákona 243 a 133 sa pripravuje novelizácia týchto zákonov. Zatiaľ, aby som vás nevystrašil, je to čisto iba v zámeroch, ktoré by sa mali realizovať v rámci jednotlivých legislatívnych krokov. Ak tieto zámery budú vykonzultované asi prioritne teda u nás na ministerstve, lebo sa potrebujeme za to postaviť, keď budeme prinášať takýto návrh do Národnej rady, tak potom bude v rámci jednotlivých procesov daný aj vám ako poslancom alebo v medzirezortnom pripomienkovanom konaní. A prebehne tam nejaký proces, ktorý je stanovený.
Samozrejme, že pán štátny tajomník Pavlis sa zúčastnil aj rokovaní s predsedníctvom, s riaditeľmi jednotlivých ústavov. Minulý týždeň aj toho transformačného snemu, ktorý bol. Budúci týždeň sú naplánované rokovania v rámci ministerstva financií medzi nami ako ministerstvom školstva, pretože ministerstvo financií je veľmi dôležitým aktérom v rámci celého tohto procesu transformácie. Potrebujeme tam veľmi veľa vecí mať odsúhlasených.
Ja vám môžem možno prezradiť, že naším zámerom, ako to máme časovo naplánované, je, aby tá transformácia SAV-ky na verejné výskumné inštitúcie prebehla k 1. 1. 2022. A s tým, ak pôjdu všetky kroky, samozrejme, môže nás zabrzdiť COVID problematika, môžu nás zabrzdiť ostatné náležitosti. My by sme veľmi radi v rámci diskusie s ministerstvom financií, ak budete mať tú vôľu, tak nás v tejto diskusii reálne aj podporte, vydebatovali nejaký finančný balík v rámci plánu obnovy, ktorý by mohol byť použitý na transformáciu.
Možno môžme uvažovať aj o tom, že budú v rámci nejakých našich budov presťahované jednotlivé časti a bude vytvorený jeden veľký..., ktorý bude zastrešovať jednotlivé, jednotlivých aktérov. A je množstvo rôznych plánov, ktoré sú zatiaľ v rámci zámerov. Budeme ich konzultovať, budeme ich realizovať a ja verím, že k tomu 1. 1. 2022 ich budeme aj realizovať.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.12.2020 o 14:35 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:40

Zita Pleštinská
Skontrolovaný text
Chcela by som sa opýtať, pán minister, ďakujem pekne za vašu odpoveď, že či budete vlastne sa inšpirovať nejakým modelom zo zahraničia alebo je to úplne nejaký nový model, ktorý budete vlastne aplikovať na Slovensku.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

3.12.2020 o 14:40 hod.

Ing. arch.

Zita Pleštinská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:40

Branislav Gröhling
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja si myslím, že netreba vymýšľať niečo, čo už bolo vymyslené, preto sa budeme inšpirovať, samozrejme, aj v zahraničí a budeme sa snažiť to aplikovať na náš systém.
Na druhej strane môžem vám povedať, že zas nie všetky veci, ktoré boli vymyslené vonku na základe nejakej hierarchie a štruktúry daného štátu, môžu plnohodnotne fungovať u nás, lebo predsa len tu máme zas iné podhubie a iné fungovanie.
Je niekoľko zámerov. Ani nie že modelov, ale sú to iba zámery, ktoré diskutuje naša implementačná jednotka IVP s jednotkou na ministerstve financií a tam prebiehajú a medzi štátnym tajomníkom, ktorý má na starosti túto tému, a tam prebiehajú naozaj veľmi časté diskusie a stretnutia, aby sa prišlo k nejakému návrhu, kde budeme s ním spokojní či už my na ministerstve školstva, alebo predstavitelia SAV-ky, alebo predstavitelia ministerstva financií, lebo podľa mňa toto bude tá trojkombinácia, ktorá sa bude musieť nejakým spôsobom dohodnúť na tom, ako tento projekt a celá tá transformácia bude fungovať.
Ďakujem.
Skryt prepis

3.12.2020 o 14:40 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:42

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, vážený pán podpredseda, ďakujem za otázku, vážená pani poslankyňa. To, že situácia na Pôdohospodárskej platobnej agentúre je zlá, je známy fakt. Možno nie celkom známy fakt, ale tiež nie je až taký tajný, že táto situácia je dlhodobo veľmi zlá až doslova roky.
Agentúrou prešli miliardy eur. Prešli spôsobom, ktorý určite nebol transparentný v mnohých prípadoch. Aký je rozsah správania, ktoré možno považovať za kriminálne, trestuhodné a zločinné v tejto chvíli odpovedať neviem. A rovnako môžem povedať, že opatrenia, ktoré sa doteraz vykonali, neboli zásadného charakteru. Určite by som si teraz nedovolil povedať, že už sme dali PPA-čku do poriadku.
Ale je jeden fakt, že práve v týchto dňoch sa končí postupne pomaly, bude to možno trvať ešte dva týždne, možno to bude aj mierne do nového roka, ale v zásade je to už na konci, vyšetrovanie forenzného auditu. Stretávame sa každé dva týždne riadiaci výbor a tých zistení, ktoré vyplývajú zo zhruba šesťmesačnej procedúry tohto auditu, sú viac ako vážne a myslím si, že akonáhle to bude možné, aby som neohrozil vyšetrovanie, budú určite zverejnené mimoriadne závažné fakty o tom, ako PPA-čka fungovala, aké konkrétne nepeknosti tam boli vykonávané, kto ich vykonal.
Myslím, že korupčné oddelenie, ktoré máme zriadené na ministerstve pôdohospodárstva a ktoré podáva veľmi často trestné oznámenia na mnohé zistené fakty, ktoré máme, žiaľbohu, v dedičstve tohto rezortu, bude mať aj v tomto prípade pomerne zložitú úlohu z hľadiska úloh, ktoré vyplývajú z formulovania trestných oznámení. Takže ten forenzný audit je presne možno tá podstata, ktorou by som odpovedal na otázku, že všetky veci budú v krátkej dobe odhalené a určite bude o tom informovaná nielen táto sieň, ale celá spoločnosť.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

3.12.2020 o 14:42 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video