94. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
20.6.2023 o 10:41 hod.
RNDr.
Anna Zemanová
Videokanál poslanca
Ďakujem, vážený pán minister, pán podpredseda, kolegovia, kolegyne, mám dva krátke pozmeňovacie a doplňovacie návrhy, ktoré upravujú vzťah najmä k fungovaniu samosprávnych krajov.
Prvý pozmeňovací návrh dáva povinnosť ministerstvu dopravy Slovenskej republiky ustanoviť všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti o náležitostiach národného integrovaného cestovného lístka, integrovanej tarify, integrovaného prepravného poriadku, výške cestovného a zliav integrovanej tarify a o spôsobe predaja národného integrovaného cestovného lístka; ten musí obsahovať aj spôsob a mechanizmus finančnej kompenzácie za uznávanie národného integrovaného cestovného lístka vzhľadom na to, že jeho cena alebo poskytovaná zľava môžu spôsobovať dopravcom výpadok z tržieb. V prípade dopravných služieb vo verejnom záujme ide o výpadok, ktorý je v konečnom dôsledku (podľa platných zmlúv o službách vo verejnom záujme) uhrádzaný z rozpočtov obcí, miest a vyšších územných celkov. Ak zákonom vzniká povinnosť akceptovať cestovný lístok, ktorého cena nie je vopred známa, musí byť prípadný rozdiel v príjme tržieb z cestovného kompenzovaný tým subjektom, ktorý túto, tú povinnosť zavádza. V opačnom prípade má táto povinnosť preukázateľne negatívny dopad na rozpočty samosprávy.
Teraz prečítam prvý pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Anny Zemanovej a Karola Galeka k vládnemu návrhu zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Vládny návrh zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587) sa dopĺňa takto:
V čl. I § 42 písm. j) znie:
„j) podrobnosti o náležitostiach národného integrovaného cestovného lístka, integrovanej tarify, integrovaného prepravného poriadku, výške cestovného a zliav integrovanej tarify, o spôsobe predaja národného integrovaného cestovného lístka a spôsob riešenia finančnej kompenzácie pre dopravcov za akceptáciu národného integrovaného cestovného lístka,".
To je prvý pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Ďalší pozmeňujúci návrh, ide o úpravu ustanovenia vzhľadom na to, že navrhované znenie zákona určuje v jeho pôvodnom znení pre vyššie územné celky pevný a povinný 45-percentný podiel financovania vopred neznámej sumy úhrady za vopred neznámy rozsah dopravných služieb, ktorých objednávateľom je pritom výlučne ministerstvo dopravy. Naviac pôvodné znenie návrhu zákona zavádzalo povinné spolufinancovanie lodnej dopravy pre vyššie územné celky bez akéhokoľvek krytia výdavkov vyšších územných celkov, vzniknutý na základe tohto zákona, zo štátneho rozpočtu. Z uvedeného dôvodu máme za to, že navrhované znenie bolo v priamom rozpore s čl. VI ods. 2 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti, podľa ktorého ak zákon pri úprave pôsobnosti ustanovuje nové úlohy obci alebo vyššiemu územnému celku, štát na ich plnenie súčasne zabezpečí obci alebo vyššiemu územnému celku zodpovedajúce finančné prostriedky. Pozmeňujúcim návrhom sa obligatórna povinnosť vyššieho územného celku uhrádzať príspevok mení na fakultatívnu možnosť podieľať sa na úhrade príspevku a aj to len za predpokladu, že dopravné výkony, na ktorých úhrade sa dobrovoľne podieľa vyšší územný celok, sú realizované na základe jeho žiadosti a v súlade s plánom dopravnej obslužnosti vyššieho územného celku.
Teraz prečítam pozmeňujúci a doplňujúci návrh. V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587).
Vládny návrh zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587) sa mení takto:
V čl. I § 30 odsek 9 znie:
„(9) Na financovaní úhrady za dopravnú službu vo verejnom záujme v lodnej doprave sa môžu na základe zmluvy o poskytnutí príspevku podieľať aj vyššie územné celky, ktorých požiadavky na dopravné služby boli zohľadnené v zmluve o dopravných službách. Poskytnutá dopravná služba vo verejnom záujme musí byť v súlade s plánom dopravnej obslužnosti vyššieho územného celku. Na financovaní úhrady za objednanú dopravnú službu vo verejnom záujme v lodnej doprave sa môžu podieľať aj obec alebo iná osoba, ktorej požiadavky na dopravné služby boli zohľadnené v pláne dopravnej obslužnosti a dohodnuté v zmluve o dopravných službách."
To je vlastne všetko. Oproti tomu, ako bol predložený, tu mi chýbala predložka písmenka z "v zmluve", ja som ho prečítala, ja to opravím ručne a odovzdávam vám, pán spravodajca, aj s touto predložkou v, aby bol odovzdaný pozmeňovací a doplňujúci návrh tak, ako bol prečítaný. Takže vám ho odovzdávam opravený.
Rozpracované
Vystúpenia
10:07
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1639 z 18. apríla 2023 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Určila zároveň výbor pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Návrh zákona odporúčal Národnej rade Slovenskej republiky schváliť ústavnoprávny výbor uznesením č. 786 z 8. júna 2023 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 449 z 8. júna 2023. Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto spoločnej správy, tejto spoločnej správy vyplýva jeden pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
V čl. II sa slová „1. augusta 2023“ nahrádzajú slovami „1. septembra 2023“.
Gestorský výbor odporúča tento bod schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktorú gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 480 z 13. júna 2023. Týmto ma výbor zároveň poveril predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážený pán minister, dovoľte mi, aby som predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 402/2013 Z. z. o Úrade pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a Dopravnom úrade a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1586), v druhom čítaní.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1639 z 18. apríla 2023 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Určila zároveň výbor pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Návrh zákona odporúčal Národnej rade Slovenskej republiky schváliť ústavnoprávny výbor uznesením č. 786 z 8. júna 2023 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 449 z 8. júna 2023. Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto spoločnej správy, tejto spoločnej správy vyplýva jeden pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
V čl. II sa slová „1. augusta 2023“ nahrádzajú slovami „1. septembra 2023“.
Gestorský výbor odporúča tento bod schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktorú gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 480 z 13. júna 2023. Týmto ma výbor zároveň poveril predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Rozpracované
10:11
Ďakujem. Chcem ohlásiť termín hlasovania na 29. 6. Ďakujem.
Rozpracované
10:11
Nevyhnutnosť reformy a potreba novej legislatívy sa premietli aj do plánu obnovy a odolnosti. Tento zákon je jedným z jej, jeho míľnikov, a to v komponente Udržateľná doprava, ktorý si predkladaný návrh tiež kladie za cieľ. Cieľom tohto zákona je systémovo a systematicky riešiť oblasť verejnej osobnej dopravy v podmienkach Slovenskej republiky. Najmä v poslednej dekáde, ale už aj predtým výrazne poklesol podiel verejnej dopravy na úkor individuálnej automobilovej dopravy a práve ambíciou nového zákona a masívnych reformných krokov je tento trend zmeniť.
Návrh tohto zákona predstavuje funkčnú integráciu verejnej osobnej dopravy, pokrýva oblasť verejnej dopravy jedným zákonom, podporuje efektívne fungovanie integrovaných dopravných systémov a vytvára legislatívne podmienky pre vznik národného integrovaného cestovného lístka, ktorý umožní cestovať naprieč celým Slovenskom použitím jedného jediného cestovného lístka.
Tento zákon tiež vytvára predpoklady a podmienky pre vznik národnej dopravnej autority, ktorá bude národným koordinátorom verejnej osobnej dopravy a okrem iného bude dohliadať na spoľahlivé a efektívne objednávanie verejnej osobnej dopravy zo strany verejnej správy. Tento návrh je na jednej strane dosť značne ambiciózny vzhľadom na ten rozsah a hĺbku zmien, ale myslím si, že je aj zároveň kompromisný a nekonfliktný. Bol prerokovaný so všetkými relevantnými partnermi, záujmovými združeniami a odborníkmi verejného aj súkromného sektora. Zvlášť by som chcel vyzdvihnúť diskusie s SK8, ZMOS-om a pod., myslím si, že naozaj bola veľká snaha zo všetkých strán prísť k rozumnej dohode.
Ďakujem veľmi pekne, to je zatiaľ na úvod všetko.
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni, predkladáme na rokovanie Národnej rady návrh zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Toto je veľmi, veľmi dôležitý, veľmi vážny zákon a je, dá sa povedať, vyvrcholením dlhodobej spolupráce ministerstva dopravy s partnermi, odborníkmi z oblasti verejnej osobnej dopravy a tento zákon je zároveň nevyhnutným predpokladom komplexnej reformy, ktorú, a to sa asi zhodneme, verejná osobná doprava na Slovensku nevyhnutne a mimoriadne potrebuje.
Nevyhnutnosť reformy a potreba novej legislatívy sa premietli aj do plánu obnovy a odolnosti. Tento zákon je jedným z jej, jeho míľnikov, a to v komponente Udržateľná doprava, ktorý si predkladaný návrh tiež kladie za cieľ. Cieľom tohto zákona je systémovo a systematicky riešiť oblasť verejnej osobnej dopravy v podmienkach Slovenskej republiky. Najmä v poslednej dekáde, ale už aj predtým výrazne poklesol podiel verejnej dopravy na úkor individuálnej automobilovej dopravy a práve ambíciou nového zákona a masívnych reformných krokov je tento trend zmeniť.
Návrh tohto zákona predstavuje funkčnú integráciu verejnej osobnej dopravy, pokrýva oblasť verejnej dopravy jedným zákonom, podporuje efektívne fungovanie integrovaných dopravných systémov a vytvára legislatívne podmienky pre vznik národného integrovaného cestovného lístka, ktorý umožní cestovať naprieč celým Slovenskom použitím jedného jediného cestovného lístka.
Tento zákon tiež vytvára predpoklady a podmienky pre vznik národnej dopravnej autority, ktorá bude národným koordinátorom verejnej osobnej dopravy a okrem iného bude dohliadať na spoľahlivé a efektívne objednávanie verejnej osobnej dopravy zo strany verejnej správy. Tento návrh je na jednej strane dosť značne ambiciózny vzhľadom na ten rozsah a hĺbku zmien, ale myslím si, že je aj zároveň kompromisný a nekonfliktný. Bol prerokovaný so všetkými relevantnými partnermi, záujmovými združeniami a odborníkmi verejného aj súkromného sektora. Zvlášť by som chcel vyzdvihnúť diskusie s SK8, ZMOS-om a pod., myslím si, že naozaj bola veľká snaha zo všetkých strán prísť k rozumnej dohode.
Ďakujem veľmi pekne, to je zatiaľ na úvod všetko.
Rozpracované
10:15
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1640 z 18. apríla 2023 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru...
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1640 z 18. apríla 2023 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet a výboru pre hospodárske záležitosti. Určila zároveň výbor pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť ústavnoprávny výbor uznesením č. 787 z 8. júna 2023, výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 469 z 24. mája 2023 a výbor pre hospodárske záležitosti uznesením č. 450 z 8. júna 2023.
Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom III tejto správy vyplýva 78 pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča hlasovať nasledovne: o bodoch 1 až 9, 11 až 49, 51 až 53 a 55 až 78 spoločne s odporúčaním schváliť, o bode 10, 50 a 54 osobitne s odporúčaním neschváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587) schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre hospodárske záležitosti č. 481 z 13. júna 2023. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady.
Pán predsedajúci, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, predkladám spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587) v druhom čítaní.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1640 z 18. apríla 2023 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet a výboru pre hospodárske záležitosti. Určila zároveň výbor pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť ústavnoprávny výbor uznesením č. 787 z 8. júna 2023, výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 469 z 24. mája 2023 a výbor pre hospodárske záležitosti uznesením č. 450 z 8. júna 2023.
Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom III tejto správy vyplýva 78 pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča hlasovať nasledovne: o bodoch 1 až 9, 11 až 49, 51 až 53 a 55 až 78 spoločne s odporúčaním schváliť, o bode 10, 50 a 54 osobitne s odporúčaním neschváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587) schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre hospodárske záležitosti č. 481 z 13. júna 2023. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady.
Pán predsedajúci, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Rozpracované
10:18
Vystúpenie v rozprave 10:18
Miloš SvrčekPodpora verejnej osobnej doprave zo strany štátu vychádzala aj z programových vyhlásení vlády, ktorá tu bola aj v roku 2020 do ´21. a od ´21. do ´23. V rámci programového vyhlásenia vlády vnímala vláda Slovenskej republiky verejnú osobnú dopravu ako ekologickejšiu a bezpečnejšiu alternatívu k individuálnej automobilovej doprave. Jedným z tých základných predpokladov na podporu verejnej osobnej dopravy je vytvorenie podmienok na rozširovanie integrovaných dopravných systémov, zlepšenie podmienok hromadnej dopravy v mestách a pokračovanie v budovaní záchytných parkovísk na najvyťaženejších dopravných uzloch. Je to téma, ktorá sa otvára dlhé roky, a fakt môžem povedať, keď sa pozrieme aj do okolitých štátov, tak verejná osobná doprava je veľký fenomén alebo inštitút, ktorý výrazným spôsobom podľa môjho názoru pomôže zlepšiť dopravu na Slovensku. V rámci toho zatraktívnenia verejnej osobnej dopravy je určite veľmi dôležitým podkladom, aby došlo k zjednodušeniu a sprehľadneniu podmienok využívania bezplatnej dopravy pre vybrané kategórie cestujúcich. A práve v tejto súvislosti je potrebné zaviesť aj v rámci dopravy vo vlakoch, regionálnych autobusoch, v mestskej hromadnej doprave pre študentov, dôchodcov, vozičkárov to jednotné cestovanie.
V rámci prehlbovania harmonizácie verejnej osobnej dopravy vláda Slovenskej republiky bola aj zaviazaná, aby pripravila vládny návrh zákona o verejnej osobnej doprave, ktorý práve mal vytvoriť tie podmienky pre zjednotenie tarifných prepravných podmienok medzi železničnou dopravou, prímestskou autobusovou dopravou, mestskou hromadnou dopravou a mal stanoviť aj podmienky, pravidlá a štandardy tejto dopravy zohľadňujúce spoločenskú pridanú hodnotu a hlavne aj finančnú udržateľnosť. Tým cieľom, tým primárnym cieľom pri koncipovaní, kreovaní tohto zákona bolo to, aby sa umožnilo pre cestujúcich cestovať na jeden prepravný doklad všetkými prostriedkami verejnej osobnej dopravy vo verejnom záujme. Práve z toho dôvodu aj vláda pokračovala v aktivitách na zabezpečenie koordinácie osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy.
V tejto súvislosti som aj rád, že nová vláda, ktorá vzišla v máji z menovania pani prezidentkou, pokračuje pri predkladaní a pri presadzovaní tohto zákona, pretože práve aj vláda Slovenskej republiky, aj keď je dočasne poverená, by mala zabezpečiť spravovanie a implementáciu aj národného plánu dopravnej obsluhy, ktorý určí želaný rozsah verejnej osobnej dopravy na jednotlivých trasách objednávaných na základe zmlúv o dopravných službách vo verejnom záujme.
V tejto snahe o zefektívnenie výdavkov na verejnú dopravu je dôležité utvoriť aj ďalšie otázky, ako napr. možnosti primerane zjednotiť objednávanie dopravných služieb vo verejnom záujme či už v železničnej doprave, prímestskej autobusovej doprave do jediného subjektu, ktorého organizačná štruktúra umožní efektívnu spoluprácu a spolurozhodovanie medzi štátom a regiónmi. Čiže aby som zbytočne aj nenaťahoval čas, tak laicky povedané, konečne tu budeme mať jednu národnú dopravnú autoritu, ktorá bude pod jednou strechou zabezpečovať všetky tieto procesy, postupy pri zabezpečovaní jednotnej dopravnej politiky v tejto oblasti.
V tejto súvislosti, ako som povedal aj začiatkom pri mojom vystúpení, je riešenie aj otázky národnej dopravnej autority. Vo viacerých strategických a plánovacích dokumentoch, ako aj v príslušných programových vyhláseniach vlády sa uvádza to, čo som povedal, že vláda Slovenskej republiky v tej snahe o zefektívnenie výdavkov na verejnú dopravu by mala zvážiť primerane zjednotiť všetky tie druhy vykonávania dopravy. Tento záväzok je možné objektívne splniť len v prípade, ak bude kreovaný, ak bude vytvorený samostatný a nezávislý subjekt. Pre garanciu odborného, nezávislého a všeobecne akceptovateľného postavenia národnej dopravnej autority je nevyhnutné zabezpečiť pre všetkých objednávateľov verejnej osobnej dopravy existenciu schvaľovacieho orgánu pre národnú dopravnú autoritu. Všeobecný súhlas s objednávateľom s návrhmi a zásadnými rozhodnutiami národnej dopravnej autority je nevyhnutnosťou, nakoľko ich následná realizácia bude mať priamy vplyv na život obyvateľov, rozvoj regiónov, miest a rozpočty samospráv.
V tejto súvislosti preto podávam aj pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorý bol kreovaný a vytvorený medzi Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky a združením SK8, ktorá zastrešuje všetky vyššie územné celky, samosprávne kraje a z toho dôvodu je tu aj vzniknutý konsenzus medzi jednotlivými poslaneckými klubmi. Ja som rád, že aj v rámci opozície je tu zhoda na tom, aby došlo k predloženiu tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu, na ktorý je pripísaný aj predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja.
Takže ja to veľmi pozitívne vnímam, že je tu široká politická dohoda a široký politický konsenzus na predložení tohto pozmeňujúceho návrhu a hlavne, keďže už nemôžem sa vyjadrovať po predložení pozmeňováku, tak aj ctené plénum chcem poprosiť o podporu tomuto návrhu, pretože je to určite veľký míľnik, veľký krok pre dopravu na Slovensku, aby sme mali už konečne prijatú legislatívu schválenú, aj keď v tomto búrlivom politickom období je veľmi ťažké sa zhodnúť na niečom v tomto pléne, ale myslím si, že toto je tak dôležitý zákon, pán minister určite súhlasí, že je veľmi dôležité, aby sme sa posunuli dopredu aj v rámci tejto legislatívy aj v praktických krokoch.
Takže za mňa všetko. Teraz by som predložil teda pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka, Petry Hajšelovej, Jaroslava Bašku a Ľuboša Krajčíra k vládnemu návrhu zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587).
Vládny návrh zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
1. V čl. I § 6 ods. 11 písm. e) sa slová „stav, priepustnosť infraštruktúry alebo bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky" nahrádzajú slovami „stav a kapacita zastávok a infraštruktúry verejnej dopravy".
2. V čl. I § 15 ods. 6 prvej vete sa slová „§ 40" nahrádzajú slovami „§ 41".
3. V čl. I § 22 ods. 3 sa slová „vyhotovuje národná dopravná autorita" nahrádzajú slovami „sa vyhotovuje".
4. V čl. I § 28 ods. 9 sa slová „§ 33 písm. d)" nahrádzajú slovami „§ 34 písm. d)".
5. V čl. I § 31 ods. 2 sa za písmeno a) vkladá nové písmeno b), ktoré znie:
„b) Národná dopravná autorita,".
Nasledujúce písmená sa primerane prečíslujú.
6. V čl. I § 32 ods. 1 písm. s) a t) sa za slovo „určuje" vkladajú slová „na návrh Národnej dopravnej autority".
7. V čl. I § 32 ods. 1 písm. v), § 34 písm. k) a § 35 písm. k) sa slová „§ 39 a 40" nahrádzajú slovami „§ 40 a 41" a slová „§ 40" sa nahrádzajú slovami „§ 41".
8. V čl. I § 32 sa vypúšťajú odseky 2 a 3. Zároveň sa zrušuje označenie odseku 1.
9. V čl. I sa za § 32 vkladá § 33, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 33
Národná dopravná autorita
(1) Zriaďuje sa Národná dopravná autorita ako národný koordinátor verejnej osobnej dopravy. Národná dopravná autorita je rozpočtová organizácia zapojená na štátny rozpočet prostredníctvom rozpočtovej kapitoly ministerstva dopravy.
(2) Sídlom Národnej dopravnej autority je Bratislava.
(3) Národnú dopravnú autoritu riadi a za jej činnosť zodpovedá generálny riaditeľ, ktorého na návrh Rady objednávateľov vymenúva a odvoláva minister dopravy Slovenskej republiky.
(4) Národná dopravná autorita
a) v súvislosti s národným plánom dopravnej obslužnosti
1. vypracúva návrh národného plánu dopravnej obslužnosti a návrhy na jeho zmeny,
2. dohliada nad vykonávaním národného plánu dopravnej obslužnosti, hodnotí stav a výsledky jeho vykonávania a zverejňuje ich na svojom webovom sídle,
3. posudzuje súlad organizácie pravidelnej dopravy, plánov dopravnej obslužnosti a strategických a plánovacích dokumentov v oblasti verejnej osobnej dopravy s národnou stratégiou verejnej osobnej dopravy a národným plánom dopravnej obslužnosti,
4. koordinuje zámery objednávateľov a organizátorov v oblasti dopravnej obslužnosti územia,
5. vypracúva návrhy na zlepšenie technického stavu dopravnej infraštruktúry a zvýšenie kapacity dopravných ciest na účel uprednostňovania verejnej osobnej dopravy a predkladá ich príslušnému cestnému správnemu orgánu,54)
6. vypracúva návrhy pravidiel a štandardov dopravnej obslužnosti územia pre uplatňovanie nadväzností cestovných poriadkov pravidelnej dopravy s cieľom obmedziť paralelné trasy a súbežné spoje po dohode s objednávateľmi a organizátormi,
7. vypracúva návrhy pravidiel zabezpečovania dopravnej obslužnosti územia pre dané záujmové územie alebo pre prepravný vzťah s uprednostnením takého druhu verejnej dopravy, ktorý optimálne spĺňa prepravné požiadavky vzhľadom na kapacitu, cestovnú rýchlosť, ekonomickú efektívnosť, životné prostredie a dochádzkovú vzdialenosť,
b) v oblasti riadenia rozvoja a realizácie integrovaného dopravného systému najmä
1. zabezpečuje koordináciu a integráciu pravidelnej dopravy, navrhuje a vykonáva činnosti, ktoré umožnia prepojenie tarifných, predajných a kontrolných systémov s cieľom cestovať v rámci celej pravidelnej dopravy v Slovenskej republike na jeden cestovný lístok,
2. spolupracuje pri tvorbe strategických dokumentov a koncepčných dokumentov týkajúcich sa pravidelnej dopravy v Slovenskej republike,
3. spravuje a prevádzkuje národný informačný systém integrovaných cestovných lístkov,
4. navrhuje a vykonáva činnosti, ktoré vedú k zvyšovaniu kvality a atraktívnosti pravidelnej dopravy s cieľom zvyšovania počtu cestujúcich v pravidelnej doprave,
5. pripravuje podklady k návrhom cestovných poriadkov verejnej osobnej dopravy,
6. vypracúva návrh integrovanej tarify a integrovaného prepravného poriadku a spôsobu predaja národného integrovaného cestovného lístka a v spolupráci s organizátormi spracováva návrh jednotného rozsahu tarifných skupín s nárokom na kompenzácie, zľavu a spôsoby dokladovania príslušnosti cestujúcich v rámci nich a predkladá ich ministerstvu dopravy,
7. vykonáva odborný dozor nad dodržiavaním povinností dopravcov pri implementácii národného integrovaného cestovného lístka, integrovanej tarify a integrovaného prepravného poriadku a spôsobu predaja národného integrovaného cestovného lístka a ukladá pokuty v rozsahu svojej pôsobnosti podľa tohto zákona,
8. vypracúva návrh rozúčtovania tržieb z predaja národného integrovaného cestovného lístka,
9. zabezpečuje rozúčtovanie tržieb z predaja národného integrovaného cestovného lístka a na základe žiadosti objednávateľa tiež rozúčtovanie cestovného regionálnych integrovaných dopravných systémov,
c) v súvislosti s koordináciou pravidelnej dopravy
1. je koordinačným a integračným orgánom v oblasti pravidelnej dopravy a multimodálneho cestovania,
2. spolupracuje s orgánmi verejnej správy, objednávateľmi, organizátormi a dopravcami poskytujúcimi dopravné služby vo verejnom záujme v oblasti svojej pôsobnosti,
3. spolupracuje s orgánmi Európskej únie a s inými medzinárodnými orgánmi alebo organizáciami v oblasti svojej pôsobnosti,
4. vypracúva návrhy štandardov technického zabezpečenia vydávania a kontroly cestovných lístkov v pravidelnej doprave vykonávanej na základe zmluvy o dopravných službách s cieľom zabezpečiť interoperabilitu elektronických systémov platieb a vybavenia cestujúcich, používaných pri zabezpečovaní dopravnej obslužnosti územia, a predkladá ich ministerstvu dopravy,
5. vykonáva dohľad nad implementáciou jednotného technického zabezpečenia vydávania a kontroly cestovných lístkov,
6. vykonáva funkciu národného prístupového bodu podľa osobitného predpisu.30)
(5) Minister dopravy Slovenskej republiky zriadi odborný orgán Radu objednávateľov, ktorej Národná dopravná autorita predkladá návrhy podľa odseku 4 písm. a) bodov 1, 5 až 7, písm. b) bodov 1, 4, 6 a 8 a písm. c) bodu 4 na schválenie.
(6) Rada objednávateľov má deväť členov, troch zástupcov ministerstva dopravy, troch zástupcov Združenia samosprávnych krajov, dvoch zástupcov Únie miest Slovenska a jedného zástupcu Ministerstva financií Slovenskej republiky. Člen Rady objednávateľov musí byt' odborne spôsobilý v oblasti osobnej cestnej dopravy55) alebo dopravy na dráhe56) alebo mať 5 rokov praxe v oblasti verejnej osobnej dopravy. Rada objednávateľov rozhoduje nadpolovičnou väčšinou členov. Členstvo v Rade objednávateľov nezakladá nárok na odmenu. Podrobnosti o zložení Rady objednávateľov a postupe pri jej rozhodovaní upravuje štatút, ktorého súčasťou je rokovací poriadok. Štatút schvaľuje minister dopravy Slovenskej republiky.
(7) Národná dopravná autorita je na účely plnenia svojich úloh podľa tohto zákona oprávnená požadovať od objednávateľov informácie a súčinnosť a objednávatelia sú povinní požadované informácie a súčinnosť bezodplatne poskytnúť."
Poznámky pod čiarou k odkazom 54 až 56 znejú:
"54) § 3 zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov.
55) § 6 ods. 6 zákona č. 56/2012 Z. z.
56) § 11 ods. 3 zákona č. 514/2009 Z. z. v znení zákona 259/2015 Z. z."
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou sa primerane prečíslujú.
Nasledujúce paragrafy sa primerane prečíslujú.
10. V čl. I § 33 písm. b) sa slová „§ 39 a 40" nahrádzajú slovami „§ 40 a 41".
11. V čl. I § 36 ods. 2 sa slová „§ 37" nahrádzajú slovami „§ 38".
12. V čl. I § 36 ods. 3 sa slová „4 až 9" nahrádzajú slovami „4 až 10".
13. V čl. I § 36 ods. 4 sa vypúšťa posledná veta.
14. V čl. I § 36 sa za odsek 4 vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
„(5) Národná dopravná autorita vykonáva dozor nad dodržiavaním povinností dopravcov, najmä pri implementácií národného integrovaného cestovného lístka, integrovanej tarify, integrovaného prepravného poriadku a spôsobe predaja národného integrovaného cestovného lístka a kontroluje súlad plánov dopravnej obslužnosti s národným plánom dopravnej obslužnosti."
Nasledujúce odseky sa primerane prečíslujú.
15. V čl. I § 36 ods. 10 sa slová „4 až 7" nahrádzajú slovami „4 až 8".
16. V čl. I § 38 ods. 1 sa slová „§ 39" nahrádzajú slovami „§ 40" a slová „§ 40" sa nahrádzajú slovami „§ 41".
17. V čl. I § 40 ods. 1 úvodnej vete sa slová „Ministerstvo dopravy" nahrádzajú slovami „Národná dopravná autorita" a v ods. 11 písm. c) sa vypúšťajú slová „podľa § 21 ods. 4 alebo ods. 5".
18. V čl. I § 40 ods. 11 písm. d) sa slová „§ 34" nahrádzajú slovami „§ 35" a slová „§ 35" sa nahrádzajú slovami „§ 36".
19. V čl. I § 41 ods. 2 sa za slovo „dopravy," vkladajú slová „Národnou dopravnou autoritou,".
20. V čl. I § 42 písm. e) sa slová „§ 34" nahrádzajú slovami „§ 35" a slová „§ 35" sa nahrádzajú slovami „§ 36".
21. V celom čl. I sa slová „národná dopravná autorita" vo všetkých tvaroch nahrádzajú slovami „Národná dopravná autorita" v príslušnom tvare.
22. V čl. VIII sa slová „1. augusta 2023" nahrádzajú slovami „1. januára 2024".
V tejto súvislosti sa
– v čl. I v § 43 ods. 1 slová „do 31. júla 2023" sa nahrádzajú slovami „do 31. decembra 2023",
– v čl. III v 4. bode v § 23h v nadpise sa slová „1. augusta 2023" nahrádzajú slovami „1. januára 2024" a v texte 23h sa slová „do 31. júla 2023" nahrádzajú slovami „do 31. decembra 2023",
– v čl. V v 49. bode v § 46h v nadpise sa slová „1. januára 2023" nahrádzajú slovami „1. januára 2024" a v texte § 46h sa slová „do 31. júla 2023" nahrádzajú slovami „do 31. decembra 2023",
–v čl. VI v 57. bode v § 56k v nadpise sa slová „1. augusta 2023" nahrádzajú slovami „1. januára 2024" a v texte § 56k sa slová „do 31. júla 2023" nahrádzajú slovami „do 31. decembra 2023",
– v čl. VII v 20. bode v § 43i v nadpise sa slová „1. augusta 2023" nahrádzajú slovami „1. januára 2024" a v texte v § 43i sa slová „do 31. júla 2023" nahrádzajú slovami „1. januára 2024" a v texte § 43 sa slová „do 31. júla 2023" nahrádzajú slovami „do 31. decembra 2023".
V súvislosti s týmto bodom žiadam vyňať zo spoločnej správy na samostatné hlasovanie kolidujúci bod 78 a v súvislosti s bodom 8 žiadam vyňať zo spoločnej správy bod 62. Takže ešte pre pána spravodajcu, bod 78 a bod 62.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
20.6.2023 o 10:18 hod.
JUDr. Mgr. PhD., LL.M.
Miloš Svrček
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Ako už v úvodnom slove povedal aj pán minister, máme na stole veľmi dôležitý zákon o verejnej osobnej doprave. Tento návrh zákona bol pripravovaný doslova roky. Tá myšlienka bola riešená ešte v predchádzajúcich volebných obdobiach a ja som veľmi rád, že v druhom čítaní tu máme už tento zákon, ktorý bol prerokovaný so všetkými dotknutými subjektmi, ako aj s VÚC-kami, správne bolo podotknuté, že aj s SK8, ktorý bol výrazný partner pri rokovaniach o tomto návrhu zákona a ja aj v rámci otvorenej rozpravy prečítam pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorý vzišiel aj z ďalších rokovaní ešte pred druhým čítaním k tomuto návrhu zákona.
Podpora verejnej osobnej doprave zo strany štátu vychádzala aj z programových vyhlásení vlády, ktorá tu bola aj v roku 2020 do ´21. a od ´21. do ´23. V rámci programového vyhlásenia vlády vnímala vláda Slovenskej republiky verejnú osobnú dopravu ako ekologickejšiu a bezpečnejšiu alternatívu k individuálnej automobilovej doprave. Jedným z tých základných predpokladov na podporu verejnej osobnej dopravy je vytvorenie podmienok na rozširovanie integrovaných dopravných systémov, zlepšenie podmienok hromadnej dopravy v mestách a pokračovanie v budovaní záchytných parkovísk na najvyťaženejších dopravných uzloch. Je to téma, ktorá sa otvára dlhé roky, a fakt môžem povedať, keď sa pozrieme aj do okolitých štátov, tak verejná osobná doprava je veľký fenomén alebo inštitút, ktorý výrazným spôsobom podľa môjho názoru pomôže zlepšiť dopravu na Slovensku. V rámci toho zatraktívnenia verejnej osobnej dopravy je určite veľmi dôležitým podkladom, aby došlo k zjednodušeniu a sprehľadneniu podmienok využívania bezplatnej dopravy pre vybrané kategórie cestujúcich. A práve v tejto súvislosti je potrebné zaviesť aj v rámci dopravy vo vlakoch, regionálnych autobusoch, v mestskej hromadnej doprave pre študentov, dôchodcov, vozičkárov to jednotné cestovanie.
V rámci prehlbovania harmonizácie verejnej osobnej dopravy vláda Slovenskej republiky bola aj zaviazaná, aby pripravila vládny návrh zákona o verejnej osobnej doprave, ktorý práve mal vytvoriť tie podmienky pre zjednotenie tarifných prepravných podmienok medzi železničnou dopravou, prímestskou autobusovou dopravou, mestskou hromadnou dopravou a mal stanoviť aj podmienky, pravidlá a štandardy tejto dopravy zohľadňujúce spoločenskú pridanú hodnotu a hlavne aj finančnú udržateľnosť. Tým cieľom, tým primárnym cieľom pri koncipovaní, kreovaní tohto zákona bolo to, aby sa umožnilo pre cestujúcich cestovať na jeden prepravný doklad všetkými prostriedkami verejnej osobnej dopravy vo verejnom záujme. Práve z toho dôvodu aj vláda pokračovala v aktivitách na zabezpečenie koordinácie osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy.
V tejto súvislosti som aj rád, že nová vláda, ktorá vzišla v máji z menovania pani prezidentkou, pokračuje pri predkladaní a pri presadzovaní tohto zákona, pretože práve aj vláda Slovenskej republiky, aj keď je dočasne poverená, by mala zabezpečiť spravovanie a implementáciu aj národného plánu dopravnej obsluhy, ktorý určí želaný rozsah verejnej osobnej dopravy na jednotlivých trasách objednávaných na základe zmlúv o dopravných službách vo verejnom záujme.
V tejto snahe o zefektívnenie výdavkov na verejnú dopravu je dôležité utvoriť aj ďalšie otázky, ako napr. možnosti primerane zjednotiť objednávanie dopravných služieb vo verejnom záujme či už v železničnej doprave, prímestskej autobusovej doprave do jediného subjektu, ktorého organizačná štruktúra umožní efektívnu spoluprácu a spolurozhodovanie medzi štátom a regiónmi. Čiže aby som zbytočne aj nenaťahoval čas, tak laicky povedané, konečne tu budeme mať jednu národnú dopravnú autoritu, ktorá bude pod jednou strechou zabezpečovať všetky tieto procesy, postupy pri zabezpečovaní jednotnej dopravnej politiky v tejto oblasti.
V tejto súvislosti, ako som povedal aj začiatkom pri mojom vystúpení, je riešenie aj otázky národnej dopravnej autority. Vo viacerých strategických a plánovacích dokumentoch, ako aj v príslušných programových vyhláseniach vlády sa uvádza to, čo som povedal, že vláda Slovenskej republiky v tej snahe o zefektívnenie výdavkov na verejnú dopravu by mala zvážiť primerane zjednotiť všetky tie druhy vykonávania dopravy. Tento záväzok je možné objektívne splniť len v prípade, ak bude kreovaný, ak bude vytvorený samostatný a nezávislý subjekt. Pre garanciu odborného, nezávislého a všeobecne akceptovateľného postavenia národnej dopravnej autority je nevyhnutné zabezpečiť pre všetkých objednávateľov verejnej osobnej dopravy existenciu schvaľovacieho orgánu pre národnú dopravnú autoritu. Všeobecný súhlas s objednávateľom s návrhmi a zásadnými rozhodnutiami národnej dopravnej autority je nevyhnutnosťou, nakoľko ich následná realizácia bude mať priamy vplyv na život obyvateľov, rozvoj regiónov, miest a rozpočty samospráv.
V tejto súvislosti preto podávam aj pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorý bol kreovaný a vytvorený medzi Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky a združením SK8, ktorá zastrešuje všetky vyššie územné celky, samosprávne kraje a z toho dôvodu je tu aj vzniknutý konsenzus medzi jednotlivými poslaneckými klubmi. Ja som rád, že aj v rámci opozície je tu zhoda na tom, aby došlo k predloženiu tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu, na ktorý je pripísaný aj predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja.
Takže ja to veľmi pozitívne vnímam, že je tu široká politická dohoda a široký politický konsenzus na predložení tohto pozmeňujúceho návrhu a hlavne, keďže už nemôžem sa vyjadrovať po predložení pozmeňováku, tak aj ctené plénum chcem poprosiť o podporu tomuto návrhu, pretože je to určite veľký míľnik, veľký krok pre dopravu na Slovensku, aby sme mali už konečne prijatú legislatívu schválenú, aj keď v tomto búrlivom politickom období je veľmi ťažké sa zhodnúť na niečom v tomto pléne, ale myslím si, že toto je tak dôležitý zákon, pán minister určite súhlasí, že je veľmi dôležité, aby sme sa posunuli dopredu aj v rámci tejto legislatívy aj v praktických krokoch.
Takže za mňa všetko. Teraz by som predložil teda pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka, Petry Hajšelovej, Jaroslava Bašku a Ľuboša Krajčíra k vládnemu návrhu zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587).
Vládny návrh zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
1. V čl. I § 6 ods. 11 písm. e) sa slová „stav, priepustnosť infraštruktúry alebo bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky" nahrádzajú slovami „stav a kapacita zastávok a infraštruktúry verejnej dopravy".
2. V čl. I § 15 ods. 6 prvej vete sa slová „§ 40" nahrádzajú slovami „§ 41".
3. V čl. I § 22 ods. 3 sa slová „vyhotovuje národná dopravná autorita" nahrádzajú slovami „sa vyhotovuje".
4. V čl. I § 28 ods. 9 sa slová „§ 33 písm. d)" nahrádzajú slovami „§ 34 písm. d)".
5. V čl. I § 31 ods. 2 sa za písmeno a) vkladá nové písmeno b), ktoré znie:
„b) Národná dopravná autorita,".
Nasledujúce písmená sa primerane prečíslujú.
6. V čl. I § 32 ods. 1 písm. s) a t) sa za slovo „určuje" vkladajú slová „na návrh Národnej dopravnej autority".
7. V čl. I § 32 ods. 1 písm. v), § 34 písm. k) a § 35 písm. k) sa slová „§ 39 a 40" nahrádzajú slovami „§ 40 a 41" a slová „§ 40" sa nahrádzajú slovami „§ 41".
8. V čl. I § 32 sa vypúšťajú odseky 2 a 3. Zároveň sa zrušuje označenie odseku 1.
9. V čl. I sa za § 32 vkladá § 33, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 33
Národná dopravná autorita
(1) Zriaďuje sa Národná dopravná autorita ako národný koordinátor verejnej osobnej dopravy. Národná dopravná autorita je rozpočtová organizácia zapojená na štátny rozpočet prostredníctvom rozpočtovej kapitoly ministerstva dopravy.
(2) Sídlom Národnej dopravnej autority je Bratislava.
(3) Národnú dopravnú autoritu riadi a za jej činnosť zodpovedá generálny riaditeľ, ktorého na návrh Rady objednávateľov vymenúva a odvoláva minister dopravy Slovenskej republiky.
(4) Národná dopravná autorita
a) v súvislosti s národným plánom dopravnej obslužnosti
1. vypracúva návrh národného plánu dopravnej obslužnosti a návrhy na jeho zmeny,
2. dohliada nad vykonávaním národného plánu dopravnej obslužnosti, hodnotí stav a výsledky jeho vykonávania a zverejňuje ich na svojom webovom sídle,
3. posudzuje súlad organizácie pravidelnej dopravy, plánov dopravnej obslužnosti a strategických a plánovacích dokumentov v oblasti verejnej osobnej dopravy s národnou stratégiou verejnej osobnej dopravy a národným plánom dopravnej obslužnosti,
4. koordinuje zámery objednávateľov a organizátorov v oblasti dopravnej obslužnosti územia,
5. vypracúva návrhy na zlepšenie technického stavu dopravnej infraštruktúry a zvýšenie kapacity dopravných ciest na účel uprednostňovania verejnej osobnej dopravy a predkladá ich príslušnému cestnému správnemu orgánu,54)
6. vypracúva návrhy pravidiel a štandardov dopravnej obslužnosti územia pre uplatňovanie nadväzností cestovných poriadkov pravidelnej dopravy s cieľom obmedziť paralelné trasy a súbežné spoje po dohode s objednávateľmi a organizátormi,
7. vypracúva návrhy pravidiel zabezpečovania dopravnej obslužnosti územia pre dané záujmové územie alebo pre prepravný vzťah s uprednostnením takého druhu verejnej dopravy, ktorý optimálne spĺňa prepravné požiadavky vzhľadom na kapacitu, cestovnú rýchlosť, ekonomickú efektívnosť, životné prostredie a dochádzkovú vzdialenosť,
b) v oblasti riadenia rozvoja a realizácie integrovaného dopravného systému najmä
1. zabezpečuje koordináciu a integráciu pravidelnej dopravy, navrhuje a vykonáva činnosti, ktoré umožnia prepojenie tarifných, predajných a kontrolných systémov s cieľom cestovať v rámci celej pravidelnej dopravy v Slovenskej republike na jeden cestovný lístok,
2. spolupracuje pri tvorbe strategických dokumentov a koncepčných dokumentov týkajúcich sa pravidelnej dopravy v Slovenskej republike,
3. spravuje a prevádzkuje národný informačný systém integrovaných cestovných lístkov,
4. navrhuje a vykonáva činnosti, ktoré vedú k zvyšovaniu kvality a atraktívnosti pravidelnej dopravy s cieľom zvyšovania počtu cestujúcich v pravidelnej doprave,
5. pripravuje podklady k návrhom cestovných poriadkov verejnej osobnej dopravy,
6. vypracúva návrh integrovanej tarify a integrovaného prepravného poriadku a spôsobu predaja národného integrovaného cestovného lístka a v spolupráci s organizátormi spracováva návrh jednotného rozsahu tarifných skupín s nárokom na kompenzácie, zľavu a spôsoby dokladovania príslušnosti cestujúcich v rámci nich a predkladá ich ministerstvu dopravy,
7. vykonáva odborný dozor nad dodržiavaním povinností dopravcov pri implementácii národného integrovaného cestovného lístka, integrovanej tarify a integrovaného prepravného poriadku a spôsobu predaja národného integrovaného cestovného lístka a ukladá pokuty v rozsahu svojej pôsobnosti podľa tohto zákona,
8. vypracúva návrh rozúčtovania tržieb z predaja národného integrovaného cestovného lístka,
9. zabezpečuje rozúčtovanie tržieb z predaja národného integrovaného cestovného lístka a na základe žiadosti objednávateľa tiež rozúčtovanie cestovného regionálnych integrovaných dopravných systémov,
c) v súvislosti s koordináciou pravidelnej dopravy
1. je koordinačným a integračným orgánom v oblasti pravidelnej dopravy a multimodálneho cestovania,
2. spolupracuje s orgánmi verejnej správy, objednávateľmi, organizátormi a dopravcami poskytujúcimi dopravné služby vo verejnom záujme v oblasti svojej pôsobnosti,
3. spolupracuje s orgánmi Európskej únie a s inými medzinárodnými orgánmi alebo organizáciami v oblasti svojej pôsobnosti,
4. vypracúva návrhy štandardov technického zabezpečenia vydávania a kontroly cestovných lístkov v pravidelnej doprave vykonávanej na základe zmluvy o dopravných službách s cieľom zabezpečiť interoperabilitu elektronických systémov platieb a vybavenia cestujúcich, používaných pri zabezpečovaní dopravnej obslužnosti územia, a predkladá ich ministerstvu dopravy,
5. vykonáva dohľad nad implementáciou jednotného technického zabezpečenia vydávania a kontroly cestovných lístkov,
6. vykonáva funkciu národného prístupového bodu podľa osobitného predpisu.30)
(5) Minister dopravy Slovenskej republiky zriadi odborný orgán Radu objednávateľov, ktorej Národná dopravná autorita predkladá návrhy podľa odseku 4 písm. a) bodov 1, 5 až 7, písm. b) bodov 1, 4, 6 a 8 a písm. c) bodu 4 na schválenie.
(6) Rada objednávateľov má deväť členov, troch zástupcov ministerstva dopravy, troch zástupcov Združenia samosprávnych krajov, dvoch zástupcov Únie miest Slovenska a jedného zástupcu Ministerstva financií Slovenskej republiky. Člen Rady objednávateľov musí byt' odborne spôsobilý v oblasti osobnej cestnej dopravy55) alebo dopravy na dráhe56) alebo mať 5 rokov praxe v oblasti verejnej osobnej dopravy. Rada objednávateľov rozhoduje nadpolovičnou väčšinou členov. Členstvo v Rade objednávateľov nezakladá nárok na odmenu. Podrobnosti o zložení Rady objednávateľov a postupe pri jej rozhodovaní upravuje štatút, ktorého súčasťou je rokovací poriadok. Štatút schvaľuje minister dopravy Slovenskej republiky.
(7) Národná dopravná autorita je na účely plnenia svojich úloh podľa tohto zákona oprávnená požadovať od objednávateľov informácie a súčinnosť a objednávatelia sú povinní požadované informácie a súčinnosť bezodplatne poskytnúť."
Poznámky pod čiarou k odkazom 54 až 56 znejú:
"54) § 3 zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov.
55) § 6 ods. 6 zákona č. 56/2012 Z. z.
56) § 11 ods. 3 zákona č. 514/2009 Z. z. v znení zákona 259/2015 Z. z."
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou sa primerane prečíslujú.
Nasledujúce paragrafy sa primerane prečíslujú.
10. V čl. I § 33 písm. b) sa slová „§ 39 a 40" nahrádzajú slovami „§ 40 a 41".
11. V čl. I § 36 ods. 2 sa slová „§ 37" nahrádzajú slovami „§ 38".
12. V čl. I § 36 ods. 3 sa slová „4 až 9" nahrádzajú slovami „4 až 10".
13. V čl. I § 36 ods. 4 sa vypúšťa posledná veta.
14. V čl. I § 36 sa za odsek 4 vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
„(5) Národná dopravná autorita vykonáva dozor nad dodržiavaním povinností dopravcov, najmä pri implementácií národného integrovaného cestovného lístka, integrovanej tarify, integrovaného prepravného poriadku a spôsobe predaja národného integrovaného cestovného lístka a kontroluje súlad plánov dopravnej obslužnosti s národným plánom dopravnej obslužnosti."
Nasledujúce odseky sa primerane prečíslujú.
15. V čl. I § 36 ods. 10 sa slová „4 až 7" nahrádzajú slovami „4 až 8".
16. V čl. I § 38 ods. 1 sa slová „§ 39" nahrádzajú slovami „§ 40" a slová „§ 40" sa nahrádzajú slovami „§ 41".
17. V čl. I § 40 ods. 1 úvodnej vete sa slová „Ministerstvo dopravy" nahrádzajú slovami „Národná dopravná autorita" a v ods. 11 písm. c) sa vypúšťajú slová „podľa § 21 ods. 4 alebo ods. 5".
18. V čl. I § 40 ods. 11 písm. d) sa slová „§ 34" nahrádzajú slovami „§ 35" a slová „§ 35" sa nahrádzajú slovami „§ 36".
19. V čl. I § 41 ods. 2 sa za slovo „dopravy," vkladajú slová „Národnou dopravnou autoritou,".
20. V čl. I § 42 písm. e) sa slová „§ 34" nahrádzajú slovami „§ 35" a slová „§ 35" sa nahrádzajú slovami „§ 36".
21. V celom čl. I sa slová „národná dopravná autorita" vo všetkých tvaroch nahrádzajú slovami „Národná dopravná autorita" v príslušnom tvare.
22. V čl. VIII sa slová „1. augusta 2023" nahrádzajú slovami „1. januára 2024".
V tejto súvislosti sa
– v čl. I v § 43 ods. 1 slová „do 31. júla 2023" sa nahrádzajú slovami „do 31. decembra 2023",
– v čl. III v 4. bode v § 23h v nadpise sa slová „1. augusta 2023" nahrádzajú slovami „1. januára 2024" a v texte 23h sa slová „do 31. júla 2023" nahrádzajú slovami „do 31. decembra 2023",
– v čl. V v 49. bode v § 46h v nadpise sa slová „1. januára 2023" nahrádzajú slovami „1. januára 2024" a v texte § 46h sa slová „do 31. júla 2023" nahrádzajú slovami „do 31. decembra 2023",
–v čl. VI v 57. bode v § 56k v nadpise sa slová „1. augusta 2023" nahrádzajú slovami „1. januára 2024" a v texte § 56k sa slová „do 31. júla 2023" nahrádzajú slovami „do 31. decembra 2023",
– v čl. VII v 20. bode v § 43i v nadpise sa slová „1. augusta 2023" nahrádzajú slovami „1. januára 2024" a v texte v § 43i sa slová „do 31. júla 2023" nahrádzajú slovami „1. januára 2024" a v texte § 43 sa slová „do 31. júla 2023" nahrádzajú slovami „do 31. decembra 2023".
V súvislosti s týmto bodom žiadam vyňať zo spoločnej správy na samostatné hlasovanie kolidujúci bod 78 a v súvislosti s bodom 8 žiadam vyňať zo spoločnej správy bod 62. Takže ešte pre pána spravodajcu, bod 78 a bod 62.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
10:41
Vystúpenie v rozprave 10:41
Anna ZemanováPrvý pozmeňovací návrh dáva povinnosť ministerstvu dopravy Slovenskej republiky ustanoviť všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti o náležitostiach národného integrovaného cestovného lístka, integrovanej tarify, integrovaného prepravného poriadku,...
Prvý pozmeňovací návrh dáva povinnosť ministerstvu dopravy Slovenskej republiky ustanoviť všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti o náležitostiach národného integrovaného cestovného lístka, integrovanej tarify, integrovaného prepravného poriadku, výške cestovného a zliav integrovanej tarify a o spôsobe predaja národného integrovaného cestovného lístka; ten musí obsahovať aj spôsob a mechanizmus finančnej kompenzácie za uznávanie národného integrovaného cestovného lístka vzhľadom na to, že jeho cena alebo poskytovaná zľava môžu spôsobovať dopravcom výpadok z tržieb. V prípade dopravných služieb vo verejnom záujme ide o výpadok, ktorý je v konečnom dôsledku (podľa platných zmlúv o službách vo verejnom záujme) uhrádzaný z rozpočtov obcí, miest a vyšších územných celkov. Ak zákonom vzniká povinnosť akceptovať cestovný lístok, ktorého cena nie je vopred známa, musí byť prípadný rozdiel v príjme tržieb z cestovného kompenzovaný tým subjektom, ktorý túto, tú povinnosť zavádza. V opačnom prípade má táto povinnosť preukázateľne negatívny dopad na rozpočty samosprávy.
Teraz prečítam prvý pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Anny Zemanovej a Karola Galeka k vládnemu návrhu zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Vládny návrh zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587) sa dopĺňa takto:
V čl. I § 42 písm. j) znie:
„j) podrobnosti o náležitostiach národného integrovaného cestovného lístka, integrovanej tarify, integrovaného prepravného poriadku, výške cestovného a zliav integrovanej tarify, o spôsobe predaja národného integrovaného cestovného lístka a spôsob riešenia finančnej kompenzácie pre dopravcov za akceptáciu národného integrovaného cestovného lístka,".
To je prvý pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Ďalší pozmeňujúci návrh, ide o úpravu ustanovenia vzhľadom na to, že navrhované znenie zákona určuje v jeho pôvodnom znení pre vyššie územné celky pevný a povinný 45-percentný podiel financovania vopred neznámej sumy úhrady za vopred neznámy rozsah dopravných služieb, ktorých objednávateľom je pritom výlučne ministerstvo dopravy. Naviac pôvodné znenie návrhu zákona zavádzalo povinné spolufinancovanie lodnej dopravy pre vyššie územné celky bez akéhokoľvek krytia výdavkov vyšších územných celkov, vzniknutý na základe tohto zákona, zo štátneho rozpočtu. Z uvedeného dôvodu máme za to, že navrhované znenie bolo v priamom rozpore s čl. VI ods. 2 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti, podľa ktorého ak zákon pri úprave pôsobnosti ustanovuje nové úlohy obci alebo vyššiemu územnému celku, štát na ich plnenie súčasne zabezpečí obci alebo vyššiemu územnému celku zodpovedajúce finančné prostriedky. Pozmeňujúcim návrhom sa obligatórna povinnosť vyššieho územného celku uhrádzať príspevok mení na fakultatívnu možnosť podieľať sa na úhrade príspevku a aj to len za predpokladu, že dopravné výkony, na ktorých úhrade sa dobrovoľne podieľa vyšší územný celok, sú realizované na základe jeho žiadosti a v súlade s plánom dopravnej obslužnosti vyššieho územného celku.
Teraz prečítam pozmeňujúci a doplňujúci návrh. V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587).
Vládny návrh zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587) sa mení takto:
V čl. I § 30 odsek 9 znie:
„(9) Na financovaní úhrady za dopravnú službu vo verejnom záujme v lodnej doprave sa môžu na základe zmluvy o poskytnutí príspevku podieľať aj vyššie územné celky, ktorých požiadavky na dopravné služby boli zohľadnené v zmluve o dopravných službách. Poskytnutá dopravná služba vo verejnom záujme musí byť v súlade s plánom dopravnej obslužnosti vyššieho územného celku. Na financovaní úhrady za objednanú dopravnú službu vo verejnom záujme v lodnej doprave sa môžu podieľať aj obec alebo iná osoba, ktorej požiadavky na dopravné služby boli zohľadnené v pláne dopravnej obslužnosti a dohodnuté v zmluve o dopravných službách."
To je vlastne všetko. Oproti tomu, ako bol predložený, tu mi chýbala predložka písmenka z "v zmluve", ja som ho prečítala, ja to opravím ručne a odovzdávam vám, pán spravodajca, aj s touto predložkou v, aby bol odovzdaný pozmeňovací a doplňujúci návrh tak, ako bol prečítaný. Takže vám ho odovzdávam opravený.
Vystúpenie v rozprave
20.6.2023 o 10:41 hod.
RNDr.
Anna Zemanová
Videokanál poslanca
Ďakujem, vážený pán minister, pán podpredseda, kolegovia, kolegyne, mám dva krátke pozmeňovacie a doplňovacie návrhy, ktoré upravujú vzťah najmä k fungovaniu samosprávnych krajov.
Prvý pozmeňovací návrh dáva povinnosť ministerstvu dopravy Slovenskej republiky ustanoviť všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti o náležitostiach národného integrovaného cestovného lístka, integrovanej tarify, integrovaného prepravného poriadku, výške cestovného a zliav integrovanej tarify a o spôsobe predaja národného integrovaného cestovného lístka; ten musí obsahovať aj spôsob a mechanizmus finančnej kompenzácie za uznávanie národného integrovaného cestovného lístka vzhľadom na to, že jeho cena alebo poskytovaná zľava môžu spôsobovať dopravcom výpadok z tržieb. V prípade dopravných služieb vo verejnom záujme ide o výpadok, ktorý je v konečnom dôsledku (podľa platných zmlúv o službách vo verejnom záujme) uhrádzaný z rozpočtov obcí, miest a vyšších územných celkov. Ak zákonom vzniká povinnosť akceptovať cestovný lístok, ktorého cena nie je vopred známa, musí byť prípadný rozdiel v príjme tržieb z cestovného kompenzovaný tým subjektom, ktorý túto, tú povinnosť zavádza. V opačnom prípade má táto povinnosť preukázateľne negatívny dopad na rozpočty samosprávy.
Teraz prečítam prvý pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Anny Zemanovej a Karola Galeka k vládnemu návrhu zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Vládny návrh zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587) sa dopĺňa takto:
V čl. I § 42 písm. j) znie:
„j) podrobnosti o náležitostiach národného integrovaného cestovného lístka, integrovanej tarify, integrovaného prepravného poriadku, výške cestovného a zliav integrovanej tarify, o spôsobe predaja národného integrovaného cestovného lístka a spôsob riešenia finančnej kompenzácie pre dopravcov za akceptáciu národného integrovaného cestovného lístka,".
To je prvý pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Ďalší pozmeňujúci návrh, ide o úpravu ustanovenia vzhľadom na to, že navrhované znenie zákona určuje v jeho pôvodnom znení pre vyššie územné celky pevný a povinný 45-percentný podiel financovania vopred neznámej sumy úhrady za vopred neznámy rozsah dopravných služieb, ktorých objednávateľom je pritom výlučne ministerstvo dopravy. Naviac pôvodné znenie návrhu zákona zavádzalo povinné spolufinancovanie lodnej dopravy pre vyššie územné celky bez akéhokoľvek krytia výdavkov vyšších územných celkov, vzniknutý na základe tohto zákona, zo štátneho rozpočtu. Z uvedeného dôvodu máme za to, že navrhované znenie bolo v priamom rozpore s čl. VI ods. 2 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti, podľa ktorého ak zákon pri úprave pôsobnosti ustanovuje nové úlohy obci alebo vyššiemu územnému celku, štát na ich plnenie súčasne zabezpečí obci alebo vyššiemu územnému celku zodpovedajúce finančné prostriedky. Pozmeňujúcim návrhom sa obligatórna povinnosť vyššieho územného celku uhrádzať príspevok mení na fakultatívnu možnosť podieľať sa na úhrade príspevku a aj to len za predpokladu, že dopravné výkony, na ktorých úhrade sa dobrovoľne podieľa vyšší územný celok, sú realizované na základe jeho žiadosti a v súlade s plánom dopravnej obslužnosti vyššieho územného celku.
Teraz prečítam pozmeňujúci a doplňujúci návrh. V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587).
Vládny návrh zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1587) sa mení takto:
V čl. I § 30 odsek 9 znie:
„(9) Na financovaní úhrady za dopravnú službu vo verejnom záujme v lodnej doprave sa môžu na základe zmluvy o poskytnutí príspevku podieľať aj vyššie územné celky, ktorých požiadavky na dopravné služby boli zohľadnené v zmluve o dopravných službách. Poskytnutá dopravná služba vo verejnom záujme musí byť v súlade s plánom dopravnej obslužnosti vyššieho územného celku. Na financovaní úhrady za objednanú dopravnú službu vo verejnom záujme v lodnej doprave sa môžu podieľať aj obec alebo iná osoba, ktorej požiadavky na dopravné služby boli zohľadnené v pláne dopravnej obslužnosti a dohodnuté v zmluve o dopravných službách."
To je vlastne všetko. Oproti tomu, ako bol predložený, tu mi chýbala predložka písmenka z "v zmluve", ja som ho prečítala, ja to opravím ručne a odovzdávam vám, pán spravodajca, aj s touto predložkou v, aby bol odovzdaný pozmeňovací a doplňujúci návrh tak, ako bol prečítaný. Takže vám ho odovzdávam opravený.
Rozpracované
10:48
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:48
Karol GalekVystúpenie s faktickou poznámkou
20.6.2023 o 10:48 hod.
RNDr. MSc.
Karol Galek
Videokanál poslanca
Anka, ďakujem veľmi pekne za prečítanie toho pozmeňovacieho návrhu, ja iba možno vysvetlím to pozadie. Prišiel nám podnet od SK8, ktorá upozornila na dve tieto oblasti, ktoré by ich mohli finančne poškodiť, následne sme otvorili diskusiu aj s ministerstvom dopravy, kde sme naozaj našli veľmi ústretový prístup, za ktorý chcem veľmi pekne poďakovať, a spoločne sme doladili tieto dva pozmeňujúce návrhy tak, aby vyhovovali obom stranám, to znamená aj ministerstvu dopravy, aj SK8. Takže ešte raz veľká vďaka a takisto všetkým za podporu tohto návrhu.
Rozpracované
10:49
Ďakujem. Hlasovanie o tomto určite dôležitom vládnom zákone bude 29. o sedemnástej, vo štvrtok.
Rozpracované
10:50
Cieľom tohto návrhu zákona je odbúrať povinnosť evidencie druhu a čísla dokladu totožnosti u...
Cieľom tohto návrhu zákona je odbúrať povinnosť evidencie druhu a čísla dokladu totožnosti u konečných užívateľov výhod v obchodnom registri a v registri mimovládnych organizácií. Ide vlastne o takú technickú novelu, ktorú si vyžiadala aj prax, napríklad nedávne zneplatnenie certifikátov občianskych preukazov slúžiacich na vyhotovenie elektronického podpisu viedlo k hromadným výmenám občianskych preukazov a následne to spôsobilo hromadné zmenové konania v uvedených registroch. Keďže Slovenská republika nemá žiadny záväzok uvádzať takéto údaje v evidenciách a v registroch, preto sme sa rozhodli takouto krátkou novelou vypustiť túto povinnosť zo zákona a z tohoto dôvodu sme predložili Národnej rade tento zákon, ktorý je už v druhom čítaní. Bol prerokovaný aj v ústavnoprávnom výbore, vo vzťahu k tomuto prerokovaniu bol podaný aj pozmeňovací a doplňujúci návrh, ku ktorému nemáme žiadne pripomienky a ho vítame.
Takže dovolím si vás požiadať o podporu predloženého vládneho návrhu zákona. Ďakujem.
Dobrý deň, vážená Národná rada Slovenskej republiky, predkladám návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2003 o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorým sa mení a dopĺňa aj zákon č. 346/2018 o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Cieľom tohto návrhu zákona je odbúrať povinnosť evidencie druhu a čísla dokladu totožnosti u konečných užívateľov výhod v obchodnom registri a v registri mimovládnych organizácií. Ide vlastne o takú technickú novelu, ktorú si vyžiadala aj prax, napríklad nedávne zneplatnenie certifikátov občianskych preukazov slúžiacich na vyhotovenie elektronického podpisu viedlo k hromadným výmenám občianskych preukazov a následne to spôsobilo hromadné zmenové konania v uvedených registroch. Keďže Slovenská republika nemá žiadny záväzok uvádzať takéto údaje v evidenciách a v registroch, preto sme sa rozhodli takouto krátkou novelou vypustiť túto povinnosť zo zákona a z tohoto dôvodu sme predložili Národnej rade tento zákon, ktorý je už v druhom čítaní. Bol prerokovaný aj v ústavnoprávnom výbore, vo vzťahu k tomuto prerokovaniu bol podaný aj pozmeňovací a doplňujúci návrh, ku ktorému nemáme žiadne pripomienky a ho vítame.
Takže dovolím si vás požiadať o podporu predloženého vládneho návrhu zákona. Ďakujem.
Rozpracované
10:52
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Dámy a páni, výbor tento návrh zákona prerokoval, boli k nemu prijaté aj pozmeňujúce návrhy, ktoré sú v spoločnej správe, po rozprave navrhnem uznesenie, aby Národná rada Slovenskej republiky schválila tento návrh zákona. Prosím, otvorte rozpravu.
Rozpracované