94. schôdza

13.6.2023 - 28.6.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2023 o 18:18 hod.

Ing.

Zuzana Šebová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:16

Milan Kuriak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Kolegyňa Zuzka Šebová, samozrejme, že tento návrh zákona podporím. Hlavne keď ide o zdravie ľudí. Tak ako doteraz, vždy som podporoval takéto zákony a aj budem, lebo my sme tu na to, aby sme chránili aj fyzické, psychické, duševné aj duchovné zdravie ľudí. Trošku ma mrzí, nedá mi, nedá mi nespomenúť, troška ma mrzí, viem, že vy ste podporili, myslím, aj ešte jeden váš kolega, zákon o obmedzení dostupnosti a predaja energetických nápojov iba do 15 rokov sme tam dali, že naozaj v návrhu sme znížili vekovú hranicu iba na 15 rokov. A naozaj v tomto ma veľmi mrzí, veľmi mrzí to, že to nepodporili iní poslanci zo strana SaS a ďalší, ale že vy ako SME RODINA že ste toto nepodporili, to ma naozaj veľmi mrzí a argument, nejdem menovať pána poslanca z úcty k nemu, lebo ho pokladám za slušného človeka, ale jeho argument, jeho argument, ktorý mi povedal, že prečo toto vy vo SME RODINA nemôžte podporiť, tak to ma veľmi mrzí. Verím tomu, že hneď v ďalšom volebnom období, že sa toto podarí presadiť. Vy všetci dobre viete, aj väčšina ľudí na Slovensku, že ako škodia energetické nápoje hlavne deťom aj dospelým, ale hlavne deťom, naozaj je to zabijak. Odrazí sa to na ich zdravotnom stave, keď budú mať trošku, trošku viacej rokov, keď všetky tieto negatívne vplyvy sa začnú odrážať a naozaj toto mi je veľmi ľúto, že konečne aspoň to tých 15 rokov mohlo by, mohli byť používa... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2023 o 18:16 hod.

Milan Kuriak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:18

Zuzana Šebová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, dobre, takže začnem vami, pán kolega.
Správne ste podotkli, ja som tento návrh zákona podporila. Nemôžem rozhodovať za mojich kolegov a urobila by som to znova, pretože si nemyslím, že, že mladiství by sa mali nalievať nejakými energetickými nápojmi.
A, kolega Miloš Svrček, ďakujem pekne za podporu a ja len verím, že tak ako v prvom čítaní, tak aj v druhom čítaní táto novela zákona bude podporená naprieč celým politických spektrom.
Ďakujem pekne kolegovia.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2023 o 18:18 hod.

Ing.

Zuzana Šebová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:20

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Vážený pán podpredseda, vážené kolegyne, kolegovia, cieľom návrhu zákona je zadefinovať mladšie historické vozidlá. Sú to vozidlá, ktoré majú preukaz mladšieho historického vozidla, ktorý vydá príslušný národný orgán Medzinárodnej organizácie historických vozidiel FIVA. Vozidlo musí byť vyrobené pred viac ako 20 rokmi, ale nie viac ako 30 rokmi a už sa nevyrába ako typ vozidla, je historicky zachované, udržiavané v pôvodnom stave a neprešlo žiadnou podstatnou zmenou technických vlastností jeho hlavných súčastí, obvykle by sa malo používať vo voľnom čase a je prihlásené v evidencii vozidiel a po dosiahnutí veku 30 rokov má nárok na preukaz historického vozidla.
Neustály pokrok, globalizácia a rastúci trh vyprodukovali milióny vozidiel, ktoré z historického, technického, dizajnového, či z hľadiska významu pre automobilizmus neprinášajú takú hodnotu, aby existoval dôvod na ich zachovanie v neúmerných množstvách, a to z ekologického i bezpečnostného pohľadu a tiež z hľadiska uchádzania sa o významný status historického vozidla.
Postupné prehodnocovanie vozidiel národným orgánom takzvané FIVA na Slovensku Združením zberateľov historických vozidiel Slovenskej republiky a ich precízne triedenie za účelom zachovania relevantnosti a myšlienky kategórie „historické vozidlo“ prináša nové výzvy. Aj preto sa v zahraničí, a to za účasti organizácie FIVA, pomaly udomácňuje pojem youngtimer, skrývajúci 20 – 25 ročné vozidlá. Na legislatívnej úrovni ponúka vybraným vozidlám, ktoré technický, dizajnový či spoločenský význam predurčuje na uchovanie pre ďalšie generácie, ochranu, a pri zachovaní pôvodnosti, po dovŕšení 30 rokov jednoduchší vstup do kategórie historické vozidlo.
Slovensko by v tomto trende určite nemalo zaostávať. V našom regióne je aj obec zberateľov, renovátorov a uchovávateľov hodnôt automobilizmu pomerne široká a má rastúci trend. Nová kategória preto týmto návrhom zákona umožní mladým vodičom vstúpiť do sveta veteránizmu s vozidlom svojich rodičov, ktoré býva spravidla tým spúšťačom záujmu o históriu automobilizmu. Popritom rámcovo vytriedi zo zástupu uchádzačov hodnotovo vzácny status, s potenciálom na status „historické vozidlá.“
Takže s týmto dôvodom predkladáme tento návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o prevádzke vozidiel a v cestnej premávke. A v rámci úvodného slova za mňa asi všetko.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

27.6.2023 o 18:20 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

18:23

Peter Vons
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán podpredseda.
Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som vám predložil spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Jozefa Hlinku, Petry Krištúfkovej, Adriany Pčolinskej, Zuzany Šebovej, Miloša Svrčeka a Ľuboša Krajčíra na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 1601, v druhom čítaní.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1666 z 18. apríla 2023 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a výboru pre hospodárske záležitosti.
Zároveň určila výbor pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu, návrhu zákona.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť: ústavnoprávny výbor uznesením č. 779 zo 7. júna 2023, výbor pre hospodárske záležitosti uznesením č. 466 z 9. júna 2023.
Z uznesení výborov uvedených pod bodom III tejto správy vyplýva 11 pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov.
Gestorský výbor odporúča hlasovať nasledovne: O bodoch 1 až 6 a 8 až 11 spoločne s odporúčaním schváliť a o bode 7 osobitne s odporúčaním neschváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre hospodárske záležitosti č. 482 z 13. júna 2023. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

27.6.2023 o 18:23 hod.

PaedDr.

Peter Vons

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

18:26

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Ja by som bližšie priblížil, že aký je dôvod predloženia tejto právnej úpravy. V rámci aj ústavnoprávneho výboru som predkladal pozmeňujúce návrhy, ktoré boli schválené. Riešili sa tam ďalšie legislatívno-technické úpravy, ale týmto návrhom predovšetkým dochádza k legislatívno-technickej úprave vôbec zavedenia toho pojmu „mladšie historické vozidlo" do návrhu zákona.
Čo to je mladšie historické vozidlo? Definovanie tohto pojmu, ktorými môžu byť iba vozidlá, ktoré majú preukaz mladšieho historického vozidla, by mal vydávať príslušný národný orgán medzinárodnej organizácie historických vozidiel, tzv. FIVA. Vozidlo musí byť vyrobené pred viac ako 20 rokmi, ale nie viac ako 30 rokmi a už sa nevyrába ako typ vozidla, je to historicky zachované, udržiavané vozidlo v pôvodnom stave a neprešlo žiadnou podstatou zmenou technických vlastnostní jeho hlavných súčastí, čiže obvykle by sa malo používať aj vo voľnom času, je prihlásené v evidencii vozidiel a po dosiahnutí veku 30 rokov má nárok na preukaz historického vozidla.
Určiť by sa mal aj štátny orgán Slovenskej republiky, ktorý môže vydávať preukaz mladšieho historického vozidla po splnení všetkých podmienok, ktoré upravuje zákon. Ja som spomenul aj v rámci úvodného slova pojem „youngtimer". Ide o mladšie historické vozidlo, ktoré by malo pomôcť zachrániť to dedičstvo v rámci automobilizmu. Automobilový priemysel, tzv. fenomén 20. storočia, je dnes už bežnou súčasťou našich životov a je určite aj dôležitý míľnik dejín ľudstva a vďaka nemu aj rastie, to si musíme otvorene povedať, ekonomika, zamestnáva státisíce ľudí po celom svete, zachraňuje životy, pomáha v práci a stal sa aj koníčkom, ktorý tvorí ekonomické a kultúrne hodnoty. Aby bol zachovaný ten odkaz automobilizmu, tak zberatelia, múzeá i jednotlivci sa v rôznych hĺbkach venujú práve jeho histórii, a to je udržiavať, zachraňovať, pri špeciálnych príležitostiach aj propagovať historické vozidlá, ktoré stáli pri rozmachu tohto fascinujúceho odvetvia dávajúceho ľudstvu slobodu, skracujúceho vzdialenosti a prehlbujúceho, zbližujúceho vôbec rodiny.
Slovensko by podľa môjho názoru nemalo stáť bokom, v našom regióne tiež časť zberateľov, takých renovátorov, uchovávateľov, ktorí veria tým hodnotám automobilizmu, sú pomerne širokou obcou, ktorá rastúci trend. Nová kategória umožní mladým vodičom vstúpiť do sveta áut, ktoré sú veteránmi a ktoré bývajú spravidla tým spúšťačom záujmu o históriu automobilizmu. Popritom rámcovo sa vytriedi zo zástupcu uchádzačov hodnotovo vzácny status s potenciálom na status historického vozidla, a na ten by nemali dosiahnuť automobily či motocykle po neodborných úpravách, tzv. tuningu, bez spoločenského, technického či dizajnového významu. Aby bol tento proces správne pochopení, potrebujeme aj aby bol vytvorený ten legislatívny rámec, aby to bolo zakotvené aj v zákone, aby to nebolo postavené na subjektívnych dojmoch, ale aby to bolo presne zakotvené aj v legislatíve.
Takže v krátkosti toto je hlavný dôvod, prečo prichádzame s takýmto návrhom zákona, samozrejme, že zákon bol aj odkomunikovaný s ministerstvom dopravy, so sekciou cestnej dopravy, takže v tomuto svetu automobilizmu, kde by sme zaviedli tento pojem „youngtimer" by sme pomohli aj touto legislatívnou úpravou.
Za mňa asi všetko, ďakujem pekne.
Skryt prepis

27.6.2023 o 18:26 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:31

Jozef Lukáč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredseda.
Pán kolega Svrček, som veľmi rád, že tak ako Slovensko sa snaží kráčať s dobou pri elektromobiloch a najnovších vý... najnovšie vyvíjaných autách, tak zároveň nezabúdame, alebo nechceme zabudnúť ani na vozidlá, ktoré sú staršie, ktoré teda tým, že zavádzame kategóriu mladšie historické vozidlo, teda „youngtimer", myslím si, že otvárame cestu mladým alebo mladším ľuďom k tomu, aby mohli sa nadýchnuť trochu histórie automobilového priemyslu a zároveň vzbudzujeme záujem o hodnoty, ktoré vytvárali aj naši otcovia. A myslím si, že tieto vozidlá, ktoré postupne nadobudnú, keď prekročia 30 rokov, historickú hodnotu vyššiu, budú aj motivujúce pre mladých, aby sa tejto činnosti venovali.
Čiže myslím si, že tento návrh zákona je správnou cestou. Ďakujem ti.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2023 o 18:31 hod.

PhDr.

Jozef Lukáč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:32

Lukáš Kyselica
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vďaka. Vďaka za dobrú rozpravu. My sme sa dneska na obed bavili na ústavnoprávnom výbore troška o jednej veci, čo by som chcel dať pod tento zákon, len, žiaľ, dneska som na to došiel alebo dneska som dostal taký podnet a už, už by sme to nestíhali, ide o to, že zo starých fondov bolo umožnené čerpať 25 miliónov na nové sanitky, ktoré by sa mali dodávať priebežne na jeseň tohto roka, no a jazdilo sa na 3,5 tonkách, no a tieto nové sanitky prídu cca 3 900, takže si začali robiť títo záchranári, teda tí sanitkári vodičáky na céčko, sanitkári, čo 10-15 rokov jazdili na céčko, lenže pokiaľ chcú viesť sanitky s majákom, tak musia mať to céčko aspoň dva roky. Takže takáto situácia na rýchlo vyvstala a, žiaľ, už sme to nestihli, ale je to potrebná vec, ktorá, ja neviem, či tu budem, nebudem, alebo to je jedno, ale proste aby nový parlament, ktorý tu bude, že čím skôr niečo takéto keby schválil. Alebo uvidíme, ak bude schôdza pokračovať a bol by tam nejaký možný zákon, kde by sa to dalo riešiť aj s ohľadom na rôzne transpozície, tak, tak to určite spravíme, vďaka.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2023 o 18:32 hod.

Mgr.

Lukáš Kyselica

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:33

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za obe faktické poznámky.
Téma historických vozidiel je už známa desaťročia a ako som spomenul aj v rámci rozpravy, tak tým, že máme ten počet vozidiel rok od roka stále vyšší a máme tu, samozrejme, aj posúvanú tú hranicu veku týchto vozidiel, tak je dobré, že sa prichádza s týmto návrhom.
Čo sa týka pripomienky pána poslanca Kyselicu, áno, viem o tomto probléme, čiže skôr je to otázka možno aj na ministerstvo vnútra, že akým spôsobom sa to bude riešiť aj po komunikácii s dopravou, lebo je to problém, pretože, pre tých vodičov, aby museli mať potom podmienku aspoň dvojročného používania toho céčkového vodičského preukazu, tak je to, samozrejme, že v súčasnosti problém, len z legislatívneho hľadiska, bohužiaľ, neriešiteľný v tomto volebnom období, lebo už sa to nedá riešiť ani pozmeňujúcim návrhom a ani poslaneckým návrhom a určite nevidím cestu, aby to išlo v skrátenej forme zo strany vlády. Takže, bohužiaľ, sa to bude musieť riešiť asi až v ďalšom volebnom období.
A ešte raz ďakujem za pozme... za faktické poznámky.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2023 o 18:33 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

18:35

Peter Vons
Skontrolovaný text
No dobre, ešte som zisťoval, že či by predsa sa nestihol nejaký pozmeňovák k tomu spraviť, ale keďže nie, tak budeme o tom hlasovať zajtra o jedenástej.
Skryt prepis

27.6.2023 o 18:35 hod.

PaedDr.

Peter Vons

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

18:36

Milan Kuriak