12. schôdza

16.4.2024 - 14.5.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

18.4.2024 o 14:59 hod.

JUDr.

Peter Kmec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 14:26

Peter Kmec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Dovoľte mi, aby som odprezentoval odpoveď v mene pána ministra vnútra Matúša Šutaja Eštoka.
Vážená pani poslankyňa, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky sa dlhodobo usiluje o zavedenie telových kamier do priameho výkonu služby príslušníkov Policajného zboru na účel zabezpečenia videozáznamov o priebehu vykonania služobných zákrokov. Nedávny zámer spustiť takzvanú pilotnú prevádzku menšieho množstva telových kamier v počte 193 kusov bol zrušený, a to z dôvodu prehodnotenia pôvodného technického zadania nákupu telových kamier vzhľadom na využiteľnosť a rozsah potrieb viacerých útvarov Policajného zboru. V súčasnosti gestor problematiky – sekcia informatiky, telekomunikácie a bezpečnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, vykonáva analýzu potrieb dotknutých útvarov Policajného zboru, ktoré budú špecifikovať svoje požiadavky na technické riešenie a na typ špecifických periférií, t. j. rôznych typov telových kamier nevyhnutných pre komplexné riešenie tejto problematiky v oblasti dokumentovania priebehu služobnej činnosti policajnými zložkami a zložkami Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
Výsledkom analýzy využitia videoanalytických služieb a telových kamier bude návrh komplexného riešenia danej problematiky v rámci rezortu ministerstva vnútra a Policajného zboru, t. j. hraničnej a cudzineckej polície, poriadkovej polície, dopravnej polície a železničnej polície v oblasti zabezpečenia zberu dát v priamom výkone služby príslušníkov Policajného zboru, archivácie a ďalšieho spracovania záznamov. Budú analyzované nasledujúce oblasti. Detekcia, t. j. nástroj na prvotný zber informácií a materiálov prostredníctvom video a zvukového záznamu, t. j. telové kamery umožňujúce nahrávanie hlasu a videa. Následne evidencia, t. j. bezpečné ukladanie záznamov vyhotovených prostredníctvom kamier, t. j. centrálne uloženie šifrovania archivácie na zákonom stanovené obdobie. A ďalší, ďalší krok bude inteligencia, to je komponent, ktorý poskytne automatizovanú analýzu a detekciu požadovaných informácií buď ako následné spracovanie a vyhodnotenie, alebo analýza dát v takmer reálnom čase z priameho premietania. A posledné, odpoveď, reakcia na zistené informácie z analýzy získaných dát, ktorá umožní rýchlu a cielenú reakciu pre jednotlivé policajné zložky a odvrátenie hrozby.
Aký je aktuálny stav projektu? Po prvé, prebieha základná finančná kontrola k predmetu pripravovaného vyhlásenia písomných konzultácií v súlade s rámcovými dohodami o poskytovaní poradenských služieb v oblasti auditu. Po druhé, ukončenie základnej finančnej kontroly a zadanie obstarávania poradenských služieb sekcie verejného obstarávania sa má uskutočniť do 26. 4. 2024. Po tretie, obstaranie zhotoviteľa je v predpokladanom termíne do 3. 5. 2024 a harmonogram dodávky v rámci prvej etapy je predpokladaný najneskôr do 3. novembra 2024.
V druhej etape, ktorá sa predpokladá realizovať do 3. 1. 2025 s výstupmi, by mala byť štúdia uskutočniteľnosti, ktorá by mala obsahovať najmä:
1. Úvodnú časť, ktorá by mala poskytnúť prehľad o cieľoch štúdie uskutočniteľnosti s identifikáciou jej hlavných výziev, príležitostí.
2. Podrobný opis plánovaného projektu vrátane jeho cieľov, rozsahu, technických požiadaviek a očakávaných výstupov.
3. Zhodnotenie trhového potenciálu projektu vrátane analýzy konkurencie, dopytu a trendov v odvetví, ako aj identifikácia cieľových segmentov a ich potrieb.
4. Hodnotenie technickej realizovateľnosti projektu vrátane analýzy potrebných zdrojov, technológie a odborných znalostí.
5. Zhodnotenie finančnej životaschopnosti projektu vrátane odhadu nákladov a príjmov, analýzy investičných návratností, cash flow, ziskovosti a rizík.
6. Posúdenie organizačnej schopnosti realizovaných projektov vrátane analýzy personálu, manažmentu, riadenia rizík a plánovania projektov.
7. Posúdenie právnych aspektov projektu vrátane analýzy príslušných právnych predpisov, licencií, povolení a zmlúv.
8. Identifikáciu hlavných rizík spojených s projektom a navrhnutie opatrení a ich riadenie a minimalizáciu.
9. Zhrnutie výsledkov štúdie... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.4.2024 o 14:26 hod.

JUDr.

Peter Kmec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:31

Zuzana Števulová
Skontrolovaný text
Pán podpredseda, ďakujeme za zodpovedanie, keďže nie ste minister vnútra, tak v zásade nemám inú doplňujúcu otázku, lebo predpokladám, že asi by ste nám bližšie nevedeli odpovedať, ale poprosím vás písomne o tú písomnú odpoveď, ak nám to viete dať. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.4.2024 o 14:31 hod.

JUDr.

Zuzana Števulová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:33

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, vážená pani poslankyňa. V úvode odpovede na vašu otázku ešte odpoviem pani poslankyni Gažovičovej.
Pani poslankyňa, ja totižto som prisahal na ústavu a nesmiem klamať. Čiže keď sa ma opýtate, že čo Robert Fico robí, tak vám odpovedám, čo robí. Hasí proste požiare po tom, čo tu ostalo po predchádzajúcej vláde. Toto je, aj táto otázka, ja by som tak strašne, až položíte raz otázku, viete, ja s vašou vládou nesúhlasím, akým smerom idete, ale zdôveríte sa, prosím vás pekne, aké máte plány do budúcna? O bývalej vláde nebudete počuť. Len keď sa pýtate, čo robíme teraz, a táto otázka paradoxne smeruje k tomu, že čo robím práve teraz. Ja by som tak strašne rád staval na nejakých základoch, na ktorých môžete to rozvíjať ďalej. Hrozne rád, ale, a už vôbec to nie je edukatívne, vôbec sa nesnažím poučovať, ja len hovorím a hodnotím tak ako v rámci tej diskusie o tom, že raz sa stane chyba a raz sa napraví a dôvod, to, že ste chodili, alebo teda vaši predstavitelia, respektíve váš predseda využil svoje kontakty v Európskom parlamente, aby sa pokúsil zastaviť fondy pre Slovensko, tak to proste považujeme za naozaj trápne. Naozaj trápne. Však ináč by to proste akože téma nebola. Pretože ja som na tých rokovaniach bol a viem presne, aký spôsobom sa menila rétorika. A ak máte predstavu, že luxemburský poslanec žije naším ÚŠP, tak nežije. Dokiaľ ho na to pán Hojsík a ďalší a pán Šimečka neupozornia, kedy sa nezorganizuje, že aký obrovský problém. Povedzte mi, že prečo máte potrebu na holandskom veľvyslanectve v Prahe rozprávať o katastrofickej situácii právneho štátu. To je proste frustrácia.
Základ, a teraz to tiež nie je edukatívne, proste naučme sa prijať prehru. My sme zažili prehru veľakrát a naučili sme sa ju prijať. Naučili sme sa, že máme na čom stavať, že nikdy to nie je o tom, že by ste dostali nulu, nikto nevyhrá desať nula. Vždy je to nejaký pomer. Vy ste získali svojich voličov, pre ktorých musíte odvádzať veci, a my sme získali svojich voličov, ktorých bolo proste viac. Mali ste o tom pochybnosti po voľbách, mali ste pocit, že to bol omyl, prezidentské voľby potvrdili, že to omyl nebol. A teraz napríklad platí to isté, že mali by ste svojmu voličovi hovoriť pravdu. Pretože ak budete využívať politickú hyperbolu v takomto prehnanom systéme, nastane takisto po voľbách, ako po vláde Igora Matoviča, gigantické sklamanie. Proste príde človek, ktorý bude, také očakávania vytvoríte, že nedokážete zvládnuť. Preto práve naozaj konštruktívna kritika, aj tvrdá kritika, nemyslím, že konštruktívna, nemusí byť mäkká, nie, tvrdá. Viete, toto ste neschopne urobili, toto naozaj toto rozhodnutie je proste vážne zlé. Ale rozprávať o tom, že tu niekto ide likvidovať najlepších vyšetrovateľov, ktorí ani nevedia písať, ja skutočne sa netvárim, že som preborník zo slovenskej gramatiky, ale teda akože niektoré tie výstupy, keby ste si prečítali, tak by ste naozaj akože mali pocit, že nie je to materinským jazykom tvorcu ten text, ktorý vyprodukoval.
A teraz vlastne k otázke, aby som ešte stihol nejaké minúty aj na to minúť. No faktom je, že sú miesta, že keby Rusi teda napadli to NATO a prišli by na Slovensko, tak po obsadení vojenských základní by ostali zmätení, lebo by sa cítili, že sú doma. Sociálne zariadenia na úrovni päťdesiatych rokov. Kancelárske na úrovni päťdesiatych rokov. Rozpadnuté, zničené. Viete, najviac ma fascinuje, že minister bol sa fotiť na videu, áno, sľuboval, v roku 2020 toto odstránim. Už nikdy sa nevrátil medzi tých vojakov. Všetko to, čo sa hovorí, ako proste niekto miluje, chodí, pravidelne má gigantickú podporu, všetci všetko idú, proste to sú vymyslené báchorky, vymyslené báchorky. A preto vlastne musíme odstraňovať hlavné chyby, ktoré stáli ozbrojené sily relevantnú obranyschopnosť, jediné, čo máme kvalitné, sú vojaci, to sa môžme dohodnúť, že toto je, našťastie, veľmi dobre pripravené, vycvičené a vlastenecké, s technikou (reakcia z pléna), aj, pardon, inak aj toto je konkrétna kritika, ktorú absolútne beriem, vojačky a vojaci. Áno, naozaj odvádzajú fantastickú robotu bez ohľadu na to, či sú dámy alebo páni, a sú rovnako zanietené pre svoju prácu a ďakujem pekne, že ste ma napomenula, poslankyňa, a uznávam túto svoju chybu, ktorá, verím, že sa už nikdy nebude opakovať. Ale v skutočnosti platí, že nemôžeme rezignovať na to, aby sme základné poučky, ktoré platia v právnom systéme... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.4.2024 o 14:33 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:38

Zuzana Plevíková
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán minister, budete určite môcť pokračovať. Moja podotázka je: Vyšla aj informácia, že vznikne nová vojenská nemocnica v Prešove a chcem sa spýtať, či máte na pláne ďalšie projekty v rámci rezortu obrany. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.4.2024 o 14:38 hod.

Mgr.

Zuzana Plevíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:38

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani poslankyňa. V zásade platí, že keď uzavriete a tvrdíte pred verejnosťou, že ste, to je najväčší problém, ktorý je zhruba za štyri miliardy eur, keď tvrdíte, že ste uzavreli zmluvu vláda – vláda, podľa európskych predpisov si máte kupovať od danej vlády dané stroje. Presne tak, ako je napríklad vláda – vláda zmluva o F-16, kde Slovenská republika platí americkej vláde, kde americká vláda to kupuje od Lockheed Martin a predáva slovenskej vláde. Kdežto vláda – vláda zmluvy podľa predchádzajúcej vlády sú vláda – súkromná firma. Čo je v rozpore s európskou smernicou. A čo máme urobiť? Páni poslanci z opozície, čo mám urobiť? Tá zmluva je podľa zákona proste v rozpore so zákonom, tým pádom neplatná. Len viete, čo je problém? Že predchádzajúca vláda v rozpore so zmluvou zaplatila 655 mil. ako preddavkovú platbu stroju, ktorý príde o tri roky. Tak mi povedzte, že kto je riadny hospodár. Teraz tu bol doteraz pán poslanec Štefunko, škoda, že odišiel. Chápete? My úverujeme firmu 655 mil., ktoré sme mohli používať v rozpočte pre sociálne a všetky ostatné záležitosti, 655-miliónovkrát priemerná úroková sadzba, dnes 3 % a prvé auto príde o tri roky. A tá zmluva je ešte v rozpore so zákonom. Keby to malo byť všetko lege artis, tak proste musím s ňou skončiť. No ale 655 mil. našich daňových poplatníkov je vec, ktorá je hodnota a stojí za to, aby sme tu, zabojoval nejako, tak to teraz robím.
A otázka smerom k nemocnici, pani poslankyňa. Daňoví poplatníci platia 2 % hrubého domáceho produktu na zvýšenie obranyschopnosti krajiny. A preto existujú určité časti, ktoré sú vojensko-civilným rozhraním, kde vlastne armáda sa zúčastňuje aj na službách pre civilné obyvateľstvo, a preto sme povinní prevziať zodpovednosť či už v otázke infraštruktúry, alebo napríklad v otázke vojenského zdravotníctva, ktoré na pomery Ozbrojených síl Slovenskej republiky je proste malé. Česká republika má štyri vojenské nemocnice, keby sme to len podľa pomeru zobrali, aký kedysi medzi nami bol, potrebujeme minimálne dve toho rozsahu.
Čiže z môjho pohľadu jedna z tých vecí bol príspevok, že potrebujeme k posilneniu východného krídla NATO, aby sme vybudovali vojenské zariadenie, ktoré pochopiteľne počas mieru slúži aj civilným obyvateľom a plní úlohu fakultnej nemocnice, lebo to bude aj naďalej fakultná nemocnica, a pokúsili sme sa v zrýchlenom postupe obnoviť poskytovanie zdravotnej starostlivosti v hlavnom poskytovateľovi Prešovského kraja na východnom Slovensku. A myslím si, že tento projekt bude naozaj veľmi náročný, budeme sa ho snažiť robiť rýchlo, budeme sa ho snažiť robiť efektívne. Myslím, že sme to ukázali už pri Nemocnici sv. Michala v Bratislave, ktorá bola postavená rýchlo, bola postavená efektívne a dodnes vlastne tvorí aj chrbticu civilného zdravotníctva pre Staré Mesto Bratislava. A toto isté chceme vlastne aj v nemocnici Prešov.
Pochopiteľne potom ďalšie naše úlohy súvisia s obnovou infraštruktúry, ktorú používa aj armáda, čiže určite sa budeme chcieť pustiť aj do obnovy niektorých ciest, či už obecných, mestských, mostov pochopiteľne, ktoré sú v kritickej situácii v rámci Slovenskej republiky. Čiže tých prvkov je veľmi veľa. A budeme určite niektoré služby, keď sa bavíte aj o vojenskom zdravotníctve, chcieť podporiť aj v rámci Bratislavy rozšírením určitých miest pre diagnostiku a pre odborné ambulancie, pretože tie čakacie lehoty sú aj podľa mňa neudržateľné, a preto chceme vlastne popri obhajovaní našich úloh, ktoré máme voči profesionálnym vojakom, samozrejme, tie nadštandardné kapacity poskytnúť aj civilným osobám, teda občanom Slovenskej republiky, aby vedeli, že do čoho presne investujú. A zároveň v krízových situáciách mám dostatočne masívne vojenské zdravotníctvo počas vojnovej situácie napríklad, že sa dokáže postarať o všetky tie nepríjemnosti, ktoré sa môžu počas vojnového alebo iného krízového stavu stať. Čiže to je hlavný ten dôvod, s ktorým sme vlastne do toho išli.
Tie projekty budeme postupne predstavovať. Samozrejme, hlavná časť je zameraná na zlepšovanie infraštruktúry ministerstva obrany. Čiže obnova a, by som povedal, ani nieže supermoderné zariadenia, ale poľudštenie toho, že tí ľudia žijú naozaj v podmienkach, ktoré sú nedôstojné, a pracujú a fungujú v podmienkach, ktoré sú nedôstojné. Určite platí, že budeme sa, a to budeme informovať, otázky modernizácie ozbrojených síl, ale aj otázky odmeňovania a benefitov, ktoré vlastne ľudia, ktorí nasadzujú svoj život k obrane vlasti, budú poskytovať. Toto je základná úloha, ktorú robíme ako prvú, kedy budeme chcieť predstaviť systém vlastne motivácie k tomu, aby sme vlastne aj tie nega... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.4.2024 o 14:38 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 14:44

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážený pán poslanec, Slovenská republika sa dlhodobo zaujíma o rozširovanie Európskej únie o nových členov a naše angažovanie sa práve na západnom Balkáne o tom svedčí, pretože pred dvadsiatimi rokmi, viac ako pred dvadsiatimi rokmi bolo prisľúbené práve balkánskym krajinám to, aby sa situácia zmiernila po tej hroznej občianskej vojne, ktorá tam nastala, že otvárame perspektívu pre tieto krajiny v Európskej únii. Avšak čas beží a tá perspektíva sa akosi vzďaľuje.
A preto som veľmi rád, že práve Slovenská republika je členom aj krajín Priateľov západného Balkánu a na svojom stretnutí, ktoré sme mali v Taliansku v Ríme, ktoré zorganizoval pán minister zahraničných vecí Talianska Antonio Tajani, sme túto vec rozobrali do hĺbky s priateľskými krajinami a vzišlo z toho aj komuniké, ktoré sme odosielali do Európskej únie na Európsku komisiu, kde sme podporovali urýchlenie procesu prijímania týchto krajín do Európskej únie. A keďže Bosna a Hercegovina bola najďalej z hľadiska tých prípravných konaní, hlavne prijímania legislatívnych zmien, tak som veľmi rád, že sa to podarilo a že sme boli vyslyšaní, pretože Bosna a Hercegovina je dnes jedna z najkomplikovanejších, jeden z najkomplikovanejších štátnych útvarov na svete. Pretože keby som vám to vysvetľoval, ako funguje, možno by ste ani nepochopili a o to som rád, pretože dáva to nejakú nádej tým občanom západného Balkánu, že predsa len sa to ide naplniť. Lebo v opačnom prípade, ak by sa to nestalo, tak by nastala obrovská frustrácia, a to by nám určite neprospelo, pretože my chceme, aby tento región sa stabilizoval. Napriek tomu, že tá stabilita je tam veľmi krehká, ale je to predovšetkým stabilita medzi Kosovom a Srbskom v súvislosti s dohodami, ktoré sa nedodržiavajú medzi Prištinou a Belehradom.
Čiže sme veľmi radi, že Európska rada rozhodla o tom, že sa otvoria rokovania s Bosnou a Hercegovinou a Bosna a Hercegovina má pred sebou veľké úsilie, ktoré musí ešte prekonať či pri prijímaní jednotlivých záväzkov, ktoré ešte nie všetky naplnili, ale potom, samozrejme, pri otváraní všetkých kapitol a uzatváraní týchto kapitol, čo nebude jednoduché, avšak je potrebné povedať, že sme nápomocní. Tak ako som spomínal, krajiny, priateľské krajiny západnému Balkánu avizovali, že sú pripravené pomôcť a Slovensko medzi ne patrí práve v tom zmysle, že my máme skúsenosti z prístupového procesu a ja som svojmu kolegovi ministrovi zahraničných vecí Bosny a Hercegoviny ponúkol expertnú pomoc pri týchto rokovaniach a by sme im mohli niektoré veci pomôcť vyrokovať bez toho, aby sa museli učiť na vlastných chybách, ak to tak môžem povedať.
Áno, samozrejme, že každé rozširovanie si prinesie so sebou aj nejaké ďalšie nové témy, a to už je téma ako taká pre Európsku úniu, pretože my čelíme v podstate rozširovaniu o potencionálne deviatich krajín do Európskej únie, a to prinesie významné zmeny. A preto Európska únia má pred sebou po najbližších voľbách veľké témy, ako diskutovať o tom, čo to prinesie, na čo je potrebné sa pripraviť, ale tak, aby to neohrozilo našu spoločnú kohéznu politiku a poľnohospodársku politiku. Pretože tá je veľmi, veľmi dôležitá práve z pohľadu, že najväčšia časť z rozpočtu Európskej únie ide do podpory spoločnej poľnohospodárskej politiky. No a každá krajina je rôzne nastavená. Môže sa stať, že z niektorých krajín, ktoré sú v súčasnosti poberateľmi eurofondov, sa stane len krajinou, ktorá bude len platiť a už nebude prijímať, pretože všetko sa prenastaví. Ale napriek tomu je potrebné touto cestou ísť, pretože skúsenosť a história nás poúča, že radšej je potrebné mať tieto krajiny, ktoré vznikli po rozpade Juhoslávie, za rokovacím stolom v Bruseli, ako... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie

18.4.2024 o 14:44 hod.

Ing.

Juraj Blanár

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:50

Peter Kmec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. V mene pani ministerky Zuzany Dolinkovej by som chcel poskytnúť nasledujúcu informáciu.
Vážená pani poslankyňa, ďakujem za vašu otázku. Na území Slovenskej republiky je registrovaných viacero kombinovaných vakcín proti ochoreniu čierneho kašľa pre rôzne vekové kategórie. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky eviduje krátkodobú nedostupnosť jednej z kombinovaných vakcín proti čiernemu kašľu do doby naskladnenia plánovanej dodávky od držiteľa rozhodnutia o registrácii vakcíny. Ministerstvo zdravotníctva v spolupráci so Štátnym ústavom pre kontrolu liečiv vydalo rozhodnutie pre veľkodistribúciu, výdaj a používanie vakcíny Boostrix Polio, ktoré by podľa informácií od zástupcu držiteľa mali byť dodané na územie Slovenskej republiky koncom budúceho týždňa a následne na základe objednávok dodávané do verejných lekární pre potreby pacientov. Ministerstvu zdravotníctva bola doručená informácia od zástupcu držiteľa jednej z kombinovaných vakcín proti čiernemu kašľu Boostrix o dlhodobej nedostupnosti tejto vakcíny z dôvodu globálnych problémov v dodávkach. Na základe tejto informácie ministerstvo zdravotníctva začalo podnikať kroky pre hľadanie alternatívneho riešenia vzniknutej situácie oslovením zástupcu držiteľa ďalšej registrovanej vakcíny.
Ďakujem za vašu pozornosť. Skončil som.
Skryt prepis

18.4.2024 o 14:50 hod.

JUDr.

Peter Kmec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:53

Peter Kmec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Vážený pán poslanec, dovoľte, aby som na začiatku vašej otázky predložil určité vysvetlenie, pretože, ako mnohí viete, došlo k zmene kompetenčného zákona po vzniku novej vládnej koalície a ten názov, ktorý mám momentálne ja, už nesúladí s novelizáciou kompetenčného zákona. Ja mám teda v názve podpredseda vlády pre plán obnovy a odolnosti a čerpanie eurofondov, podľa novely zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy som dostal do kompetencii otázku plánu obnovy a odolnosti, následne koordinácie v oblasti politík vedy, výskumu a inovácií. A tretia oblasť je oblasť takzvaných strategických iniciatív, do ktorej spadá aj obnova Ukrajiny. Takže ak by ste mali záujem o informáciu v oblasti čerpania takzvaných klasických eurofondov, tak by som vás poprosil potom sa obrátiť na ministra investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie pána Rašiho, ktorému táto problematika z kompetencie nového zákona prináleží.
Ak by som sa mal dotknúť plánu obnovy, rozdelil by som túto otázku na dve oblasti. Tou prvou je otázka plnenia míľnikov a cieľov zo strany Slovenskej republiky. Ako viete, Slovensko sa zaviazalo splniť v rámci plánu obnovy a odolnosti 222 míľnikov a cieľov. Za také krátke obdobie je to veľmi ambiciózny plán, ktorý, samozrejme, veľmi silne naráža na administratívne, personálne kapacity Slovenskej republiky, už aj teda z minulosti, že Slovensko nikdy nebolo premiantom pri čerpaní európskych zdrojov a týka sa to aj predovšetkým týchto personálnych a administratívnych kapacít. Takže tu, samozrejme, narážame aj na to, že od začiatku nebola zohľadnená táto problematika pri tvorbe plánu obnovy a odolnosti, môžem len povedať, že ak si porovnáme český plán obnovy a odolnosti, ktorý má sto strán, slovenský plán obnovy a odolnosti má osemsto strán. Takže je to určitý vianočný stromček, ktorý vznikal pri zachovaní princípu výsledkov parlamentných volieb bývalej koalície, kde si prerozdelili tieto peniaze alikvotne podľa toho, ako dopadli politické strany v parlamentných voľbách.
Takže ja hovorím, že od začiatku ten plán obnovy je zle zapnutá košeľa a musíme sa stretávať aj s týmito, s týmito problematickými otázkami, ktoré vznikali úplne pri začiatku vzniku plánu obnovy. Ale toto berieme ako fakt, pretože je to, je to zmluva medzi Slovenskou republikou a Európskou komisiou a v tomto prípade všetky tieto míľniky a ciele sa snažíme naplniť do bodky. Samozrejme vedieme s Európskou komisiou veľmi intenzívnu diskusiu, pretože aj tie míľniky a ciele sa vyvíjajú v určitom, v určitom čase, pretože to krízové obdobie pominulo, dostávame sa do nejakej určitej rozvojovej fázy a mnohé tie míľniky a ciele predovšetkým v tej oblasti investícií a implementácie sa dostávajú do problémov, že či už z časového hľadiska, alebo potom z hľadiska realizácie mnohé tieto projekty nie sú, nie sú realizovateľné. Preto sme iniciovali aj v pláne obnovy takzvaný koncept cielenej revízie, kde paralelne s plnením jednotlivých míľnikov a cieľov sa snažíme komunikovať s Európskou komisiou v určitom prispôsobovaní týchto jednotlivých projektov v súčasnej, aktuálnej, reálnej situácii. Ako viete, momentálne sme v hodnotení, v záverečnej fáze hodnotenia štvrtej žiadosti o platbu vo výške 932 mil. eur, kde na tejto aprílovej schôdzi práve sa podarilo schváliť legislatívu k... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

18.4.2024 o 14:53 hod.

JUDr.

Peter Kmec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:58

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Ďakujem veľmi pekne aj za odpoveď, pán podpredseda vlády. Ale odpoveď na tú otázku, sa obávam, že som úplne nedostal. Tá otázka znie, ak dovolíte, ja ju zopakujem ešte raz, poprosil som vás, aby ste uviedli všetky opatrenia a ich presný časový rámec, ktoré robíte, aby sme tie peniaze z Európskej únie zachránili. Rozumiem, že tá situácia je aj vplyvom zlých rozhodnutí vlády, najmä v oblasti trestných kódexov ťaživá a veľmi ťažká, ale napriek tomu snáď robíte aj niečo viac, ako je len komunikácia s Európskou komisiou.
Ak vás môžem poprosiť, skúsme ešte raz. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

18.4.2024 o 14:58 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:59

Peter Kmec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, v skratke vám odpoviem na túto vašu otázku. Ja zatiaľ z mojej komunikácie s Európskou komisiou v žiadnom prípade ne, v podstate nevyhodnocujem, že by nám hrozilo bezprostredné krátenie alebo zastavenie toku európskych peňazí, čo sa týka plánu obnovy. Máme tam určité otvorené otázky, ktoré sú datované aj z minulosti, to je predovšetkým limity verejných výdavkov. Tam vedieme veľmi intenzívnu komunikáciu, ako nahradiť tie pôvodné nastavené, ten pôvodne nastavený míľnik a sme v etape, kde sa začíname stretávať na mieste s Komisiou, kde by sme mohli dosiahnuť určitý kompromis. Tu by som len chcel pripomenúť, že šéf vašej kandidátky, ktorý bol v tom čase predsedom vlády, odmietol taktiež tieto limity verejných výdavkov plniť a vyžiadal si výnimku od Európskej komisie. Takže aj z pohľadu vášho špicen kandidáta na európskej kandidátke realizácia týchto limitov verejných výdavkov bola nereálna. Takže momentálne sa bavíme s Európskou komisiou, ako tieto limity verejných výdavkov nastaviť do nejakého reálne, reálneho stavu.
Čo sa týka horizontálnej témy, kde, samozrejme, tiež sa vedie veľmi, veľmi aktívna verejná diskusia, otázka právneho štátu a predovšetkým ochrana finančných záujmov Európskej únie, tam, samozrejme, snažíme sa dostať po novelizácii Trestného zákona tú diskusiu s Európskou komisiou do stavu, že uspokojíme všetky jej prípadné obavy, čo sa týka ochrany finančnej dohody Európskej únie, ktorá je základom tvorby tejto dohody v rámci plánu obnovy. A tu opäť sa dostávame do situácie, že vedieme veľmi odbornú a detailnú diskusiu nie o otázke, či zrušiť alebo nezrušiť Úrad špeciálnej prokuratúry, ale akým spôsobom je momentálne organizovaná Generálna prokuratúra na to, aby boli ošetrené finančné záujmy Európskej únie. A tam vysvetľujeme, že zrušením Úradu špeciálnej prokuratúry došlo k tomu, že momentálne boj proti organizovanej trestnej činnosti a ochrane finančných záujmov Európskej únie bude riešiť viac prokurátorov, ako tomu bolo v prípade Úradu špeciálnej prokuratúry, a mnohí títo prokurátori sú už zapojení do týchto aktivít či už na úrovni krajskej prokuratúry, alebo potom aj v rámci vytvorenia oddelenia v boji so závažnou trestnou činnosťou.
Takže z pohľadu čo sa týka počtov konkrétnych prokurátorov, tak tieto otázky sú ošetrené. Generálny prokurátor pripravuje momentálne odpoveď, ktorá by mala odísť v piatok, a myslím si, že mnohé tieto otvorené otázky, ktoré boli aj komunikované prostredníctvom médií v rámci uniknutého dôverného materiálu, budú zodpovedané.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.4.2024 o 14:59 hod.

JUDr.

Peter Kmec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video