22. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.11.2024 o 14:29 hod.
MUDr. PhD.
Vladimír Baláž
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Ja som včera tiež na reakciu na pána poslanca Krajčího povedal, že tie body sa v zásade plnili a s tým, že ten bod č. 1, ktorý prečítal aj on teraz, zmena systému financovania a tak ďalej, je uholným kameňom toho problému, ktorý je teraz. Ten sa bude musieť vyriešiť. Aspoň tak to deklarujú aj odborári.
Chcel by som sa vyjadriť ešte k lekárskym fakultám. Lekárske fakulty prijímajú podstatne väčší, alebo podstatne, väčší počet študentov. Našťastie lekárske fakulty začali oveľa aktívnejšie pracovať hlavne v praktickej časti výučby. Teoretickú časť výučby lekárske fakulty zvládajú dobre. V minulosti nevyužívali ostatné zariadenia v Slovenskej republike, ktoré mohli byť akreditované pre to, aby robili výučbu v troch praktických disciplínach, čiže od tretieho ročníka vyššie, ale začína to pracovať, pracuje tak lekárska fakulta v Bratislave UK, Univerzity Komenského v Bratislave, aj SZU v Bratislave a tiež takisto lekárska fakulta v Košiciach. Takže toto je strašne dôležité. Na lekársku fakultu, kde ju urobiť novú, mám trošička iný názor, ale to je naozaj iba na debatu a to treba iba dobre rozpracovať.
Čo sa týka Českej republiky, môžeme vidieť sami, že v Českej republike narážajú na strop výdavkový, ktorý majú na zdravotníctvo. Teraz tam znova prebehli nejaké jednania ohľadom, ohľadom ambulantných pracovníkov, ale ak ste si všimli, vyrokovali si výsledky také, že navýšia tým, ktorí zoberú viac pacientov a tým, ktorí budú naozaj reálne robiť päť dní v týždni. Čiže toto sú aj tie také highlighty pre našu vládu a pre... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
Vystúpenia
11:07
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:07
Vladimír BalážVystúpenie s procedurálnym návrhom
6.11.2024 o 11:07 hod.
MUDr. PhD.
Vladimír Baláž
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Zvolávam výbor pre zdravotníctvo o jednej hodine poobede.
Rozpracované
11:07
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:07
Ján BlcháčVystúpenie s procedurálnym návrhom
6.11.2024 o 11:07 hod.
Ing. PhD.
Ján Blcháč
Videokanál poslanca
Ďakujem. Zvolávam výbor pre financie a rozpočet na 12.30 h v miestnosti 31. Ďakujem.
Rozpracované
11:07
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:07
Miroslav ČellárVystúpenie s procedurálnym návrhom
6.11.2024 o 11:07 hod.
Mgr. et Mgr. PhD.
Miroslav Čellár
Videokanál poslanca
Ďakujem. Ústavnoprávny výbor zasadne o dvanástej.
Rozpracované
11:41
Zápisnica o výsledku tajného hlasovania o návrhu na odvolanie predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, ktoré sa konalo 6. novembra 2024.
Na tajné hlasovanie o návrhu na odvolanie predsedu výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie bolo vydaných a poslanci si osobne prevzali 65 hlasovacích lístkov, teda na hlasovaní bolo...
Zápisnica o výsledku tajného hlasovania o návrhu na odvolanie predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, ktoré sa konalo 6. novembra 2024.
Na tajné hlasovanie o návrhu na odvolanie predsedu výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie bolo vydaných a poslanci si osobne prevzali 65 hlasovacích lístkov, teda na hlasovaní bolo prítomných 65 poslancov.
Národná rady teda nebola uznášaniaschopná.
Ďakujem pekne, skončil som. (Potlesk.)
Pán predseda, ďakujem pekne za slovo.
Zápisnica o výsledku tajného hlasovania o návrhu na odvolanie predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, ktoré sa konalo 6. novembra 2024.
Na tajné hlasovanie o návrhu na odvolanie predsedu výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie bolo vydaných a poslanci si osobne prevzali 65 hlasovacích lístkov, teda na hlasovaní bolo prítomných 65 poslancov.
Národná rady teda nebola uznášaniaschopná.
Ďakujem pekne, skončil som. (Potlesk.)
Rozpracované
14:01
Zároveň sa na roky 2025 a 2026 zavádzajú prechodné ustanovenia, ktoré upravujú koeficienty pre niektoré skupiny zdravotníkov s cieľom dosiahnuť spravodlivé odmeňovania a zabezpečiť finančnú stabilitu zdravotníctva. Vzhľadom na závažnosť situácie, ktorá zahŕňa riziko odchodu zdravotníckych pracovníkov a klesajúci záujem o štúdium v zdravotníctve, sa navrhuje schválenie tohto návrhu zákona v skrátenom legislatívnom konaní, aby sa minimalizovali potenciálne hospodárske školy a zachovali základné ľudské práva a slobody občanov.
Návrh zahŕňa aj úpravu sadzby poistného za poistencov štátu na mesiac december 2024. Cieľom zvýšenia je zabezpečiť, aby verejné zdravotné poistenie skutočne získalo plánovanú sumu, ktorá bola rozpočtovaná na rok 2024. Ak by sa sadzba neupravila, zdravotné poisťovne by boli nútené vytvoriť rezervu už v roku 2024 na vyúčtovanie so štátom v roku 2025, čo by mohlo negatívne ovplyvniť ich účtovné závierky a finančnú stabilitu.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie predloženého návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Dobrý deň, po tretíkrát v krátkom čase. Vážený pán podpredseda, vážení páni poslanci, vláda Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorý mení a dopĺňa zákon 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkov, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene doplnení niektorých zákonov v neskorších predpisov a ktorým dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení, s cieľom predísť riziku hromadných výpovedí zo strany zdravotníckych pracovníkov v nemocniciach prostredníctvom obnovenia minimálnej výšky základnej mzdy zdravotníckych pracovníkov na úroveň pred konsolidáciou verejných zdrojov, čo má pomôcť stabilizovať pracovné podmienky a zabrániť odchodu zdravotníkov do iných štátov alebo mimo systému.
Zároveň sa na roky 2025 a 2026 zavádzajú prechodné ustanovenia, ktoré upravujú koeficienty pre niektoré skupiny zdravotníkov s cieľom dosiahnuť spravodlivé odmeňovania a zabezpečiť finančnú stabilitu zdravotníctva. Vzhľadom na závažnosť situácie, ktorá zahŕňa riziko odchodu zdravotníckych pracovníkov a klesajúci záujem o štúdium v zdravotníctve, sa navrhuje schválenie tohto návrhu zákona v skrátenom legislatívnom konaní, aby sa minimalizovali potenciálne hospodárske školy a zachovali základné ľudské práva a slobody občanov.
Návrh zahŕňa aj úpravu sadzby poistného za poistencov štátu na mesiac december 2024. Cieľom zvýšenia je zabezpečiť, aby verejné zdravotné poistenie skutočne získalo plánovanú sumu, ktorá bola rozpočtovaná na rok 2024. Ak by sa sadzba neupravila, zdravotné poisťovne by boli nútené vytvoriť rezervu už v roku 2024 na vyúčtovanie so štátom v roku 2025, čo by mohlo negatívne ovplyvniť ich účtovné závierky a finančnú stabilitu.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie predloženého návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
14:04
Uvedený vládny návrh zákona prerokovali určené výbory, a to ústavnoprávny výbor, výbor pre financie a rozpočet a výbor pre zdravotníctvo ako gestorský výbor. Výbory súhlasili s vládnym návrhom zákona a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky návrh...
Uvedený vládny návrh zákona prerokovali určené výbory, a to ústavnoprávny výbor, výbor pre financie a rozpočet a výbor pre zdravotníctvo ako gestorský výbor. Výbory súhlasili s vládnym návrhom zákona a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť. Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému vládnemu návrhu zákona, čo je tlač 575, odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením č. 901 zo 6. novembra 2024, kde ma výbor poveril ako spoločného spravodajcu a Petra Slyška a Zdenka Svobodu ako náhradníkov k predmetnému návrhu zákona v prípade neúčasti spravodajcu.
Pán predsedajúci, skončil som, môžete otvoriť rozpravu.
Vážený pán predsedajúci, vážené, vážení páni aj dáma, vážený pán minister, ako spoločný spravodajca výboru predkladám spoločnú správu výborov Národnej rady k predmetnému návrhu zákona.
Uvedený vládny návrh zákona prerokovali určené výbory, a to ústavnoprávny výbor, výbor pre financie a rozpočet a výbor pre zdravotníctvo ako gestorský výbor. Výbory súhlasili s vládnym návrhom zákona a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť. Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému vládnemu návrhu zákona, čo je tlač 575, odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením č. 901 zo 6. novembra 2024, kde ma výbor poveril ako spoločného spravodajcu a Petra Slyška a Zdenka Svobodu ako náhradníkov k predmetnému návrhu zákona v prípade neúčasti spravodajcu.
Pán predsedajúci, skončil som, môžete otvoriť rozpravu.
Rozpracované
14:05
Vystúpenie v rozprave 14:05
Marek KrajčíÁno, možno niekto bude hovoriť, že sa tu treba pripraviť na nejaký variant bé. Ja som osobne toho názoru aj zo skúseností, ktoré z predchádzajúcich období máme, že variant bé neexistuje. Títo lekári sú pripravení naozaj svojím tlakom zabezpečiť to, aby sa napĺňalo memorandom, ktoré v roku 2022 s vládou Slovenskej republiky podpísali a s jeho bodmi nikto z nás, myslím, čo sedíme tu v tejto miestnosti, nemáme problém, aby sa napĺňali. A treba si úprimne povedať, že od podpisu memoranda až na niektoré body, ktoré boli riešené priamo v zákone, ktorý bol predložený Národnej rade a ktorý sme prerokovávali tu v roku 2022 a ktorý riešil niektoré rýchlo riešiteľné veci, ktoré memorandum požadovalo, sa odvtedy, čo sa týka naplnenia požiadavky memoranda, neriešilo v podstate nič.
Preto tento hnev lekárov, samozrejme, narastá, ja si myslím, že do veľkej miery za to, samozrejme, zodpovedá, pán minister, vaša pani predchodkyňa, ktorá abdikovala na svoju funkciu, a teda rozumieme, že vy v tejto situácii musíte hasiť veľký požiar, za ktorý do veľkej miery nemôžete a nenesiete zodpovednosť. Treba si však uvedomiť, že ten návrh zákona, ktorý ste tu predložili tu do parlamentu, nie je návrhom zákona, tak ako to bolo v roku 2022, ktorý vznikol po konsenze so sociálnymi partnermi ministerstva zdravotníctva a teda najmä po konsenze s lekárskym odborovým združením, ale je to návrh zákona, ktorý schválila vláda Slovenskej republiky a s ktorým podľa všetkých dostupných medializovaných informácií lekárske odborové združenie ani nesúhlasí. Ich návrh je a trvajú na tom, aby sa dodržovalo memorandum z roku 2022 v každom jednom bode a teda návrh koeficientov, ktoré prinášate v tomto návrhu zákona, samozrejme, nereflektuje to, čo lekári žiadajú.
Môj názor je, že rokovať s lekármi sa dá, dá sa dohodnúť, avšak táto Národná rada, a v dobrom to hovorím, by mala ustúpiť ich požiadavkám čo sa týka aj platových koeficientov. Vy ste viac-menej v drvivej väčšine sa snažili nájsť kompromis, nájsť zhodu. Dochádza, súhlasím, k nie výrazným škrtom, ale áno, stále je to porušenie dohody a názor môj, ale aj nášho poslaneckého klubu je, že ide tu o principiálne dodržanie dohody, z ktorou svojho času súhlasili aj poslanci súčasných vládnych strán, ktorí vtedy sedeli v parlamente, a dohody sa majú dodržovať. Pokiaľ konsolidujeme v našej krajine, áno, v poriadku, avšak veľmi dobre vieme, že tá konsolidácia bola potrebná len na úrovni 1,6 mld. eur, konsoliduje sa 2,7 mld. eur. Poslanci v tejto snemovni nevedia, ako ide vlády využiť tú vyše miliardu, ktorú chce budúci rok skonsolidovať. Nevieme, naozaj nevieme. Vieme len toľko, že sa konsoliduje, samozrejme, na úkor bežných občanov. Zvyšujú sa dane, poplatky a my ako zdravotníci veľmi citlivo vnímame, že to najcennejšie, čo máme, a teda náš zdravotnícky personál, týmto spôsobom, že nedodržujeme dohody, ktoré sme s nimi mali uzavreté ako táto spoločnosť skrze vládu Slovenskej republiky, určitým spôsobom ich až vyháňame zo slovenského zdravotníctva.
Preto si myslím, že treba v tejto jednej veci ustúpiť lekárskemu dobrovoľnému združeniu, nakoniec lekári nebojujú za svoje platy, nie, tam vôbec nejde o 62 eur, pretože mnohí lekári, ktorí dávajú výpovede, sú identický s tými lekármi, ktorí dávali výpovede v roku 2022, a títo následkom vtedajších výpovedí majú podpísané pracovnoprávne zmluvy so svojimi nemocnicami tak, že im garantujú navyšovanie ich mzdových koeficientov na budúci rok v tej úrovni, v akej im to do konsolidačného balíčku garantoval aj zákon. Teda oni za svoje mzdy nebojujú. Oni bojujú za to, aby boli vypočutí, aby sa realizovalo memorandum, takisto aby sa nerozdeľovali zdravotníci, ktorí sú v slovenských nemocniciach zastúpení, pretože niektorým tie koeficienty teda platia, tak ako boli dohodnuté v memorande z roku 2022, iným sa naopak znižujú. A čo chcem povedať, týka sa to najmä nelekárskych odborov a profesií, ktoré, ktoré sú extrémne dôležité v nemocniciach, bez nich štandardný chod nemocníc nevieme zabezpečiť. Nie je to vôbec tak veľa ľudí, tak veľa zdravotníkov a myslíme si, že aj im znižovať koeficienty, ktoré mali na budúci rok prisľúbené a ich platy, úprimne poviem, nie sú adekvátne. Nie sú adekvátne ich práci, ich mzdové ohodnotenie by sa malo približovať lekárom, pretože častokrát robia vysokošpecializovanú, erudovanú prácu v nemocniciach, ktorá je nezastupiteľná. Je nezastupiteľná dokonca lekármi. Lekári ju nevedia zastúpiť. Týchto ľudí si musíme udržať, sú to naši odborníci, tu na naši špecialisti a nemyslím si, že to za naozaj, a ja to nemám vyčíslené, to nemám vyčíslené, ale ja si myslím, že my sa bavíme momentálne o nejakých pán desiatok miliónov eur, aby sme mohli dorovnať koeficienty zdravotníkom tak, ako to požadujú oni a ako to tento zákon momentálne teraz nereflektuje.
Dovoľte ešte, aby som sa vyjadril k dvom bodom memoranda. Pretože aj včera tu zaznelo, že memorandum je v podstate splnené. V zmene systému financovania zdravotníckych zariadení tak, aby platby zdravotných poisťovní odzrkadľovali reálne náklady na zdravotnú starostlivosť vrátane zohľadnenia ceny práce zdravotníckych pracovníkov. Toto je naozaj bod, ktorý traumatizuje najmä štátne zdravotníctvo a bez uspokojivého vyriešenia tohto problému bude nasledovať skôr či neskôr rozklad celého zdravotného systému a ten rozklad sa bude, samozrejme, realizovať spôsobom, že ľudia budú stráca tú komplexnú zdravotnú starostlivosť. Áno, najmä súkromníci budú realizovať tie tzv. jednoduchšie výkony, ktoré sa dajú realizovať aj v jednodňovej chirurgii možno v tých menších nemocniciach, avšak tie komplexné zdravotné výkony, ktoré každý štát koncentruje do štátnych, väčšinou verejných univerzitných nemocníc, práve tieto budú pokrivkávať. Tým, že budú tieto nemocnice podfinancované, budú naozaj investične s obrovským dlhom slúžiace a budú sa rozpadať v priamom prenose, to, samozrejme, bude ohrozovať pracovné prostredie našich najšpičkovejších zdravotníkov, lekárov, ktorí budú, áno, odchádzať aj k súkromníkom alebo odchádzať do zahraničia.
Toto je jeden z kľúčových problémov, s ktorými si, prosím, sadnite aj s odborármi a treba ho riešiť. Je jasné, že nemocnice by štát mal spravovať ako sieť, ako jednu sieť s centrálnym riadením. Je jasné, že malo by sa zabezpečiť centrálne obstarávanie služieb, tovarov, samozrejme aj manažment ľudskej sily by sa mal takýmto spôsobom optimalizovať. A mimochodom je to priamo podmienené aj veľkou reformou, ktorá sa volá optimalizácia siete nemocníc, na ktorú sa postupne nabieha. Tá reforma nemôže fungovať pokiaľ nebude sfunkčnené hospodárenie a, samozrejme, systém financovania našich koncových štátnych zdravotníckych zariadení. Toto je veľmi dôležitý bod, ktorému sa musíme venovať, on bol aj v pláne obnovy a je aj v pláne obnovy a aj vďaka tomu, že sa to naozaj nepodarilo poriadne pretaviť do návrhu zákona, ktorý, jeden sme tu mali, ale to bol naozaj len taký pseudo zákon, aby pritiekli peniaze, ale nič by neriešil, ešte za čias predchádzajúcej vlády. Takže rozumiem, že tie tlaky možno aj priamo na ministerstve sú, aby sa to nedalo urobiť. Aby ministerstvo nakoniec nebolo zodpovedné za to riadenie tých nemocníc centrálne, pretože ja si myslím, že mnohým to tak vyhovuje, že každá tá nemocnica si robí kvázi ten svoj vlastný biznis. A s tým, že aj právne zodpovedný je potom štatutár tejto nemocnice a nikto si nechce zobrať tú zodpovednosť za hospodárenie nemocníc priamo hore na ministerstvo. Čo je podľa mňa obrovská chyba a toto sa musí zmeniť.
Takže ja si myslím, že sú konkrétne návrhy riešení, ako sa to dá urobiť, len treba k tomu mať odvahu a možno aj preargumentovať ľudí, ktorí tvrdia, že sa to nedá, a konečne rozlúsknuť túto vec. Ale nie spôsobom, že v tomto rozbitom systéme nenastavenom optimálnom manažmente financovania tvrdiť, že riešením je prechod na akciové spoločnosti. Akokoľvek vieme, že akciové spoločnosti zabraňujú tvorbe dlhov, čo je v poriadku, to všetci chceme, lenže my najprv musíme nastaviť to hospodárenie tých inštitúcií, ako to svojho času spravil minister Zajac, že nastavil optimálne hospodárenie a hlavne cenotvorbu koncových kardio ústavov tak, aby to fungovalo. Tak, aby aj biznis išiel a aby skrátka sa tieto koncové kardioústavy nezadlžovali. No, šikovný bol. Lenže toto isté treba spraviť aj v týchto nemocniciach. Teraz nehovorím, aby išiel biznis (povedané s pobavením), ale aby sa nezadlžovali, aby mali nastavenú cenotvorbu tak, aby to zvládali tak, ako to zvládajú tie kardioústavy.
Takisto je tu v memorande návrh na zabezpečenie lekárskych fakúlt tak, aby mohli produkovať viac kvalitných slovenských lekárov. Toto je problém, ktorý sa snažili vlády riešiť, jedna, druhá, tretia, a snažili sa zaviazať jednotlivé fakulty, aby povedzme aj na úkor tých zahraničných zobrali viac slovenských študentov. Treba si uvedomiť jednu vec, že to, ako tento štát funguje, že tie fakulty sa naozaj reálne nemôžu spoľahnúť, že ten štát bude trvalo financovať navýšenie počtu študentov, nakoniec oni si to zažili, keď svojho času predseda vlády Pellegrini urobil túto vec a tie niektoré lekárske fakulty aj poslúchli a zobrali viac slovenských študentov na úkor zahraničných, tak nakoniec sa zistilo, že financovanie bolo zabezpečené len na jeden rok. V ďalšom roku tie financie zrazu chýbali. Takže netreba sa diviť, že tie fakulty majú voči takýmto návrhom svoje vážne pochybnosti. Nehovoriac o tom, že oni roky pracovali na tom, aby si vytvorili, a je to, žiaľ, pre nás systém, ale aby si vytvorili systém spolupracujúcich inštitúcií v rôznych európskych krajinách, ktoré im dodávajú tých zahraničných študentov. A tí zahraniční študenti pre nich predstavujú príjem. A toto je možno podstatné, čo málokto vám povie, že to je v podstate príjem, ktorý je úplne nezávislý. Oni si ten príjem môžu použiť viac-menej ľubovoľne. Je to ich príjem ako keby z podnikateľskej činnosti. A to sú peniaze, ktorých sa oni zriecť nechcú.
Lenže situácia je už teraz taká vypuklá, že naše lekárske fakulty summa summarum produkujú 50 % zahraničných študentov. Z toho, samozrejme, drvivá väčšina odchádza preč. Drvivá väčšina, hej. Keď jednotlivci zostanú, tak sme radi. Ten zvyšok slovenských študentov, tak z nich ani neodchádza také obrovské, masívne percento preč, hovorí sa, že je to nejak do 20 %. No dobre, ale výsledok je, že naše lekárske fakulty nám, prosím pekne, vyprodukujú asi 30 % z toho celkového, z tej celkovej nálože študentov, lekárov pre náš zdravotnícky systém. A to je málo. To je absolútne málo. A tých lekárov bude čím ďalej menej, keď to bude takto fungovať. Veľmi ťažko sa dá spoliehať na to, že nám začnú sem chodiť naspäť napríklad Česi, hej, a najmä keď robíme takéto čachre-machre aj s platmi. Lebo aj vďaka aj tomuto platovému automatu alebo valorizácie miezd lekárov my sme sa naozaj dostali v niektorých úrovniach nad úroveň ohodnocovania českých lekárov, čo mohlo byť motivačné najmä pre tých absolventov, ktorí sa rozhodovali, a teraz myslím najmä na Slovákov, ktorí študujú v Českej republike. Myslím, že teraz nemám úplne presné čísla, je to myslím, že okolo 20 % na českých lekárskych fakultách študujú Slováci a veľmi málo, bolo to svojho času len 3 %, sa vracali späť. Možno teraz je to už možno trošku viac, lebo možno aj vďaka tomuto a tejto platovej valorizácii, ktorá tu bola a ktorá ich motivovala, že by sa mohli vrátiť späť.
Takže my máme naozaj vážny problém. My máme vyslovene vážny problém do budúcna, či budeme mať dostatok aj lekárov, práve tých absolventov, ktorí sa začlenia do nášho zdravotníckeho systému. A viete, je tu jedno riešenie. A ja som o ňom hovoril a ja chcem teraz povedať znova nahlas a ja som presvedčený, ja som nepočul lepšie riešenie zatiaľ tejto situácie. Všetky ostatné riešenia, ktoré tu boli, že nech príjmu viac študentov, nech teda nechajú tých zahraničných, ale nech príjmu viac Slovákov. Len viete, čo je problém? V kapacitách. Vzdelávanie potom už nemá tú kvalitu. Keď vidíme, v akých rozpadajúcich sa nemocniciach sa to vzdelávanie deje. Keď budete navyšovať kapacitu bez toho, aby sa znižoval pomer, alebo teda počet zahraničných študentov na našich lekárskych fakultách, tak výsledok bude ten, že sa bude zhoršovať kvalita výučby. To je priama úmera. Takže toto nie je dobré riešenie.
Riešením predstavuje otvoriť novú lekársku fakultu. A tú novú lekársku fakultu otvorte, vláda, pán minister, viem že to nie je len vaša vec, je to vec školstva, v Prešove. Rektor tejto univerzity je pripravený, má pripravených garantov na jednotlivé študijné programy. Ide sa tam teraz stavať veľká nemocnica. Dokonca sme sa bavili, tak dobre, nech to je, kľudne vojenská lekárska fakulta, nevadí, ale keď tam budú študovať nových dvesto študentov, budú to, predpokladám, najmä študenti z východoslovenského regiónu, tam je nedostatok lekárov, však tam pomaly v tých nemocniciach tej súkromnej siete, ktorá tam je, tam pomaly musíte vedieť po ukrajinsky, aby vás ošetrili, hej, tam je tak málo lekárov, tam sú skoro samí Ukrajinci. My tam potrebujeme mať našich Slovákov, je ich tam nedostatok. Keď tam otvoríte lekársku fakultu v Prešove, a dá sa to urobiť veľmi rýchlo, pretože sa tento projekt už pripravoval už za predchádzajúcich vlád, tak vy môžete mať plus dvesto študentov, ktorí s najväčšou pravdepodobnosťou vám zostanú a pravdepodobne aj v tom východoslovenskom regióne.
Takže dovolil som si takto poradiť, povedať, čo by sa dalo robiť aj s tým memorandom, ktoré tu je na stole a ktoré odborári chcú, aby sa plnilo. Tam sú, samozrejme, aj ďalšie veci, o ktorých sa s nimi treba rozprávať, ale nedá sa to urobiť bez toho, aby sa prestalo s nimi prieť a handrkovať a aby sa dodržalo to, čo mali sľúbené. Ja viem, pán minister, že vy pravdepodobne by ste im to najradšej dali, ale že ste tlačený možnosťami, ktoré štátny rozpočet na budúci rok má. V každom prípade ja si myslím, že ten tlak na vládu, na ministra financií, eventuálne na to, aby sa poodkryli dvierka tej jednej miliardy, ktorá nevieme naozaj na čo má ísť, a možno z tej túto krízu prekonať. Ja si myslím, že to stojí za to, ako ísť proti kríze, ktorá môže mať naozaj pre celý zdravotnícky systém a vôbec aj pre túto vládu akože naozaj drastické dopady. Bude sa každý jeden deň hovoriť o tom, že lekári trvajú na svojich výpovediach, budú vám pribúdať svedectvá ako pribúdajú, že mnohí odídu. Akokoľvek by sa vám to podarilo možno nejakým spôsobom urovnať, určite na sto percent časť tých lekárov odíde preč. Keby to malo skončiť tak, že im neustúpite. To budú lekári, ktorí už potom sa nevrátia, už potom sa nevrátia. Neviem, koľko ich bude, ale určite ich nebude málo.
Takže ja si myslím, že túto vládu tých pár desiatok miliónov a ja dúfam, že možno aj my ako tu za zdravotníctvo sme tu teraz na tejto strane, že s tým súhlasíte, že podľa mňa to za to stojí dať im to, schváliť tie koeficienty tak, ako to mali prisľúbené, sadnúť si s nimi za rokovací stôl. Keby sme vedeli, že im to dáte, že tie koeficienty budú také, ako si želajú, všetci sme kľudní a táto téma hasne. A ja som presvedčený, že vy to s nimi ďalej vyrokujete a že veci sa budú ďalej hýbať. Pokiaľ si budeme, alebo vy si budete tvrdošijne trvať na tom, že to nejde, budete naozaj mať veľmi krušné a ťažké chvíle a bude to kto z koho a ja si myslím, že to vôbec za to nestojí a tá cena, ktorú my ako Slovenská republika, ako zdravotníctvo to zaplatíme, bude príliš vysoká.
Preto dovoľte, aby som prečítal pozmeňujúci návrh, ktorý pokiaľ by toto plénum schválilo, tak sa nám všetkým a vám sa rozviažu ruky, otvorí sa vám rokovací stôl a s najväčšou pravdepodobnosťou, keby prešiel tento pozmeňujúci návrh, môžeme za týždeň hovoriť o tom, že kríza je zažehnaná. A preto ja dúfam, že všetci, ktorí tu ste v tomto pléne, koalícia a opozícia, pochopíte, že toto by skončilo, toto by uzavrelo tú traumatizáciu, ktorú momentálne teraz v zdravotníctve máme, a vám by to aj, pán minister, umožnilo, aby ste sa mohli venovať tým potrebným systémovým opatreniam, ktoré v zdravotníctve treba urobiť, treba ich urobiť naozaj veľmi veľa a v tomto vám úprimne držíme palce, nech sa vám to darí, nech v zdravotníctve sú efektívne vynaložené všetky zdroje a financie, ktoré k dispozícii máme, tak, aby pacient dostal, čo najkvalitnejšiu zdravotnú starostlivosť.
Takže dovoľte teraz, aby som prečítal pozmeňujúci návrh... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Prosím vás, pozastavte čas pánovi poslancovi. Nech sa páči.
Krajčí, Marek, poslanec NR SR
Ďakujem pekne. Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Mareka Krajčího k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch v stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, č. parlamentnej tlače 575.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch v stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa mení takto:
1. V čl. I sa vypúšťa bod 63.
2. V čl. III sa vypúšťajú slová: „a bodu 63 §102ax, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2025, čl. I bodu 63 § 102ay, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2026".
Ďakujem, skončil som.
Vystúpenie v rozprave
6.11.2024 o 14:05 hod.
MUDr.
Marek Krajčí
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegovia, kolegyňa, tak máme tu teraz už druhé čítanie predmetného návrhu zákona, o ktorom debatujeme už druhý deň. Mali sme k nemu výhrady, ktoré pretrvávajú, a ja v tejto rozprave chcem priniesť riešenie celej situácie, pretože tento návrh zákona má zabrániť kolapsu zdravotníctva, ktorý nám reálne hrozí, nakoľko vo výpovediach máme viac ako 3 200 lekárov a sú to nemocniční lekári, a mnohí z týchto lekárov vykonávajú naozaj, by som povedal, rozhodujúce činnosti v jednotlivých nemocniciach. Hovorím tak napríklad o anestéziológoch, hovorím tak o niektorých internistických, chirurgických disciplínach, ktoré pokiaľ títo lekári by vytrvali vo svojich výpovediach, tak ku koncu roka nám bude hroziť kolaps celého ústavného zdravotného systému, nemocničného systému a naozaj bolo by to extrémne náročné, pretože by došlo k zamedzeniu ústavného práva pre občanov tejto krajiny s tým, že by im nemohla byť poskytnutá adekvátna zdravotná starostlivosť.
Áno, možno niekto bude hovoriť, že sa tu treba pripraviť na nejaký variant bé. Ja som osobne toho názoru aj zo skúseností, ktoré z predchádzajúcich období máme, že variant bé neexistuje. Títo lekári sú pripravení naozaj svojím tlakom zabezpečiť to, aby sa napĺňalo memorandom, ktoré v roku 2022 s vládou Slovenskej republiky podpísali a s jeho bodmi nikto z nás, myslím, čo sedíme tu v tejto miestnosti, nemáme problém, aby sa napĺňali. A treba si úprimne povedať, že od podpisu memoranda až na niektoré body, ktoré boli riešené priamo v zákone, ktorý bol predložený Národnej rade a ktorý sme prerokovávali tu v roku 2022 a ktorý riešil niektoré rýchlo riešiteľné veci, ktoré memorandum požadovalo, sa odvtedy, čo sa týka naplnenia požiadavky memoranda, neriešilo v podstate nič.
Preto tento hnev lekárov, samozrejme, narastá, ja si myslím, že do veľkej miery za to, samozrejme, zodpovedá, pán minister, vaša pani predchodkyňa, ktorá abdikovala na svoju funkciu, a teda rozumieme, že vy v tejto situácii musíte hasiť veľký požiar, za ktorý do veľkej miery nemôžete a nenesiete zodpovednosť. Treba si však uvedomiť, že ten návrh zákona, ktorý ste tu predložili tu do parlamentu, nie je návrhom zákona, tak ako to bolo v roku 2022, ktorý vznikol po konsenze so sociálnymi partnermi ministerstva zdravotníctva a teda najmä po konsenze s lekárskym odborovým združením, ale je to návrh zákona, ktorý schválila vláda Slovenskej republiky a s ktorým podľa všetkých dostupných medializovaných informácií lekárske odborové združenie ani nesúhlasí. Ich návrh je a trvajú na tom, aby sa dodržovalo memorandum z roku 2022 v každom jednom bode a teda návrh koeficientov, ktoré prinášate v tomto návrhu zákona, samozrejme, nereflektuje to, čo lekári žiadajú.
Môj názor je, že rokovať s lekármi sa dá, dá sa dohodnúť, avšak táto Národná rada, a v dobrom to hovorím, by mala ustúpiť ich požiadavkám čo sa týka aj platových koeficientov. Vy ste viac-menej v drvivej väčšine sa snažili nájsť kompromis, nájsť zhodu. Dochádza, súhlasím, k nie výrazným škrtom, ale áno, stále je to porušenie dohody a názor môj, ale aj nášho poslaneckého klubu je, že ide tu o principiálne dodržanie dohody, z ktorou svojho času súhlasili aj poslanci súčasných vládnych strán, ktorí vtedy sedeli v parlamente, a dohody sa majú dodržovať. Pokiaľ konsolidujeme v našej krajine, áno, v poriadku, avšak veľmi dobre vieme, že tá konsolidácia bola potrebná len na úrovni 1,6 mld. eur, konsoliduje sa 2,7 mld. eur. Poslanci v tejto snemovni nevedia, ako ide vlády využiť tú vyše miliardu, ktorú chce budúci rok skonsolidovať. Nevieme, naozaj nevieme. Vieme len toľko, že sa konsoliduje, samozrejme, na úkor bežných občanov. Zvyšujú sa dane, poplatky a my ako zdravotníci veľmi citlivo vnímame, že to najcennejšie, čo máme, a teda náš zdravotnícky personál, týmto spôsobom, že nedodržujeme dohody, ktoré sme s nimi mali uzavreté ako táto spoločnosť skrze vládu Slovenskej republiky, určitým spôsobom ich až vyháňame zo slovenského zdravotníctva.
Preto si myslím, že treba v tejto jednej veci ustúpiť lekárskemu dobrovoľnému združeniu, nakoniec lekári nebojujú za svoje platy, nie, tam vôbec nejde o 62 eur, pretože mnohí lekári, ktorí dávajú výpovede, sú identický s tými lekármi, ktorí dávali výpovede v roku 2022, a títo následkom vtedajších výpovedí majú podpísané pracovnoprávne zmluvy so svojimi nemocnicami tak, že im garantujú navyšovanie ich mzdových koeficientov na budúci rok v tej úrovni, v akej im to do konsolidačného balíčku garantoval aj zákon. Teda oni za svoje mzdy nebojujú. Oni bojujú za to, aby boli vypočutí, aby sa realizovalo memorandum, takisto aby sa nerozdeľovali zdravotníci, ktorí sú v slovenských nemocniciach zastúpení, pretože niektorým tie koeficienty teda platia, tak ako boli dohodnuté v memorande z roku 2022, iným sa naopak znižujú. A čo chcem povedať, týka sa to najmä nelekárskych odborov a profesií, ktoré, ktoré sú extrémne dôležité v nemocniciach, bez nich štandardný chod nemocníc nevieme zabezpečiť. Nie je to vôbec tak veľa ľudí, tak veľa zdravotníkov a myslíme si, že aj im znižovať koeficienty, ktoré mali na budúci rok prisľúbené a ich platy, úprimne poviem, nie sú adekvátne. Nie sú adekvátne ich práci, ich mzdové ohodnotenie by sa malo približovať lekárom, pretože častokrát robia vysokošpecializovanú, erudovanú prácu v nemocniciach, ktorá je nezastupiteľná. Je nezastupiteľná dokonca lekármi. Lekári ju nevedia zastúpiť. Týchto ľudí si musíme udržať, sú to naši odborníci, tu na naši špecialisti a nemyslím si, že to za naozaj, a ja to nemám vyčíslené, to nemám vyčíslené, ale ja si myslím, že my sa bavíme momentálne o nejakých pán desiatok miliónov eur, aby sme mohli dorovnať koeficienty zdravotníkom tak, ako to požadujú oni a ako to tento zákon momentálne teraz nereflektuje.
Dovoľte ešte, aby som sa vyjadril k dvom bodom memoranda. Pretože aj včera tu zaznelo, že memorandum je v podstate splnené. V zmene systému financovania zdravotníckych zariadení tak, aby platby zdravotných poisťovní odzrkadľovali reálne náklady na zdravotnú starostlivosť vrátane zohľadnenia ceny práce zdravotníckych pracovníkov. Toto je naozaj bod, ktorý traumatizuje najmä štátne zdravotníctvo a bez uspokojivého vyriešenia tohto problému bude nasledovať skôr či neskôr rozklad celého zdravotného systému a ten rozklad sa bude, samozrejme, realizovať spôsobom, že ľudia budú stráca tú komplexnú zdravotnú starostlivosť. Áno, najmä súkromníci budú realizovať tie tzv. jednoduchšie výkony, ktoré sa dajú realizovať aj v jednodňovej chirurgii možno v tých menších nemocniciach, avšak tie komplexné zdravotné výkony, ktoré každý štát koncentruje do štátnych, väčšinou verejných univerzitných nemocníc, práve tieto budú pokrivkávať. Tým, že budú tieto nemocnice podfinancované, budú naozaj investične s obrovským dlhom slúžiace a budú sa rozpadať v priamom prenose, to, samozrejme, bude ohrozovať pracovné prostredie našich najšpičkovejších zdravotníkov, lekárov, ktorí budú, áno, odchádzať aj k súkromníkom alebo odchádzať do zahraničia.
Toto je jeden z kľúčových problémov, s ktorými si, prosím, sadnite aj s odborármi a treba ho riešiť. Je jasné, že nemocnice by štát mal spravovať ako sieť, ako jednu sieť s centrálnym riadením. Je jasné, že malo by sa zabezpečiť centrálne obstarávanie služieb, tovarov, samozrejme aj manažment ľudskej sily by sa mal takýmto spôsobom optimalizovať. A mimochodom je to priamo podmienené aj veľkou reformou, ktorá sa volá optimalizácia siete nemocníc, na ktorú sa postupne nabieha. Tá reforma nemôže fungovať pokiaľ nebude sfunkčnené hospodárenie a, samozrejme, systém financovania našich koncových štátnych zdravotníckych zariadení. Toto je veľmi dôležitý bod, ktorému sa musíme venovať, on bol aj v pláne obnovy a je aj v pláne obnovy a aj vďaka tomu, že sa to naozaj nepodarilo poriadne pretaviť do návrhu zákona, ktorý, jeden sme tu mali, ale to bol naozaj len taký pseudo zákon, aby pritiekli peniaze, ale nič by neriešil, ešte za čias predchádzajúcej vlády. Takže rozumiem, že tie tlaky možno aj priamo na ministerstve sú, aby sa to nedalo urobiť. Aby ministerstvo nakoniec nebolo zodpovedné za to riadenie tých nemocníc centrálne, pretože ja si myslím, že mnohým to tak vyhovuje, že každá tá nemocnica si robí kvázi ten svoj vlastný biznis. A s tým, že aj právne zodpovedný je potom štatutár tejto nemocnice a nikto si nechce zobrať tú zodpovednosť za hospodárenie nemocníc priamo hore na ministerstvo. Čo je podľa mňa obrovská chyba a toto sa musí zmeniť.
Takže ja si myslím, že sú konkrétne návrhy riešení, ako sa to dá urobiť, len treba k tomu mať odvahu a možno aj preargumentovať ľudí, ktorí tvrdia, že sa to nedá, a konečne rozlúsknuť túto vec. Ale nie spôsobom, že v tomto rozbitom systéme nenastavenom optimálnom manažmente financovania tvrdiť, že riešením je prechod na akciové spoločnosti. Akokoľvek vieme, že akciové spoločnosti zabraňujú tvorbe dlhov, čo je v poriadku, to všetci chceme, lenže my najprv musíme nastaviť to hospodárenie tých inštitúcií, ako to svojho času spravil minister Zajac, že nastavil optimálne hospodárenie a hlavne cenotvorbu koncových kardio ústavov tak, aby to fungovalo. Tak, aby aj biznis išiel a aby skrátka sa tieto koncové kardioústavy nezadlžovali. No, šikovný bol. Lenže toto isté treba spraviť aj v týchto nemocniciach. Teraz nehovorím, aby išiel biznis (povedané s pobavením), ale aby sa nezadlžovali, aby mali nastavenú cenotvorbu tak, aby to zvládali tak, ako to zvládajú tie kardioústavy.
Takisto je tu v memorande návrh na zabezpečenie lekárskych fakúlt tak, aby mohli produkovať viac kvalitných slovenských lekárov. Toto je problém, ktorý sa snažili vlády riešiť, jedna, druhá, tretia, a snažili sa zaviazať jednotlivé fakulty, aby povedzme aj na úkor tých zahraničných zobrali viac slovenských študentov. Treba si uvedomiť jednu vec, že to, ako tento štát funguje, že tie fakulty sa naozaj reálne nemôžu spoľahnúť, že ten štát bude trvalo financovať navýšenie počtu študentov, nakoniec oni si to zažili, keď svojho času predseda vlády Pellegrini urobil túto vec a tie niektoré lekárske fakulty aj poslúchli a zobrali viac slovenských študentov na úkor zahraničných, tak nakoniec sa zistilo, že financovanie bolo zabezpečené len na jeden rok. V ďalšom roku tie financie zrazu chýbali. Takže netreba sa diviť, že tie fakulty majú voči takýmto návrhom svoje vážne pochybnosti. Nehovoriac o tom, že oni roky pracovali na tom, aby si vytvorili, a je to, žiaľ, pre nás systém, ale aby si vytvorili systém spolupracujúcich inštitúcií v rôznych európskych krajinách, ktoré im dodávajú tých zahraničných študentov. A tí zahraniční študenti pre nich predstavujú príjem. A toto je možno podstatné, čo málokto vám povie, že to je v podstate príjem, ktorý je úplne nezávislý. Oni si ten príjem môžu použiť viac-menej ľubovoľne. Je to ich príjem ako keby z podnikateľskej činnosti. A to sú peniaze, ktorých sa oni zriecť nechcú.
Lenže situácia je už teraz taká vypuklá, že naše lekárske fakulty summa summarum produkujú 50 % zahraničných študentov. Z toho, samozrejme, drvivá väčšina odchádza preč. Drvivá väčšina, hej. Keď jednotlivci zostanú, tak sme radi. Ten zvyšok slovenských študentov, tak z nich ani neodchádza také obrovské, masívne percento preč, hovorí sa, že je to nejak do 20 %. No dobre, ale výsledok je, že naše lekárske fakulty nám, prosím pekne, vyprodukujú asi 30 % z toho celkového, z tej celkovej nálože študentov, lekárov pre náš zdravotnícky systém. A to je málo. To je absolútne málo. A tých lekárov bude čím ďalej menej, keď to bude takto fungovať. Veľmi ťažko sa dá spoliehať na to, že nám začnú sem chodiť naspäť napríklad Česi, hej, a najmä keď robíme takéto čachre-machre aj s platmi. Lebo aj vďaka aj tomuto platovému automatu alebo valorizácie miezd lekárov my sme sa naozaj dostali v niektorých úrovniach nad úroveň ohodnocovania českých lekárov, čo mohlo byť motivačné najmä pre tých absolventov, ktorí sa rozhodovali, a teraz myslím najmä na Slovákov, ktorí študujú v Českej republike. Myslím, že teraz nemám úplne presné čísla, je to myslím, že okolo 20 % na českých lekárskych fakultách študujú Slováci a veľmi málo, bolo to svojho času len 3 %, sa vracali späť. Možno teraz je to už možno trošku viac, lebo možno aj vďaka tomuto a tejto platovej valorizácii, ktorá tu bola a ktorá ich motivovala, že by sa mohli vrátiť späť.
Takže my máme naozaj vážny problém. My máme vyslovene vážny problém do budúcna, či budeme mať dostatok aj lekárov, práve tých absolventov, ktorí sa začlenia do nášho zdravotníckeho systému. A viete, je tu jedno riešenie. A ja som o ňom hovoril a ja chcem teraz povedať znova nahlas a ja som presvedčený, ja som nepočul lepšie riešenie zatiaľ tejto situácie. Všetky ostatné riešenia, ktoré tu boli, že nech príjmu viac študentov, nech teda nechajú tých zahraničných, ale nech príjmu viac Slovákov. Len viete, čo je problém? V kapacitách. Vzdelávanie potom už nemá tú kvalitu. Keď vidíme, v akých rozpadajúcich sa nemocniciach sa to vzdelávanie deje. Keď budete navyšovať kapacitu bez toho, aby sa znižoval pomer, alebo teda počet zahraničných študentov na našich lekárskych fakultách, tak výsledok bude ten, že sa bude zhoršovať kvalita výučby. To je priama úmera. Takže toto nie je dobré riešenie.
Riešením predstavuje otvoriť novú lekársku fakultu. A tú novú lekársku fakultu otvorte, vláda, pán minister, viem že to nie je len vaša vec, je to vec školstva, v Prešove. Rektor tejto univerzity je pripravený, má pripravených garantov na jednotlivé študijné programy. Ide sa tam teraz stavať veľká nemocnica. Dokonca sme sa bavili, tak dobre, nech to je, kľudne vojenská lekárska fakulta, nevadí, ale keď tam budú študovať nových dvesto študentov, budú to, predpokladám, najmä študenti z východoslovenského regiónu, tam je nedostatok lekárov, však tam pomaly v tých nemocniciach tej súkromnej siete, ktorá tam je, tam pomaly musíte vedieť po ukrajinsky, aby vás ošetrili, hej, tam je tak málo lekárov, tam sú skoro samí Ukrajinci. My tam potrebujeme mať našich Slovákov, je ich tam nedostatok. Keď tam otvoríte lekársku fakultu v Prešove, a dá sa to urobiť veľmi rýchlo, pretože sa tento projekt už pripravoval už za predchádzajúcich vlád, tak vy môžete mať plus dvesto študentov, ktorí s najväčšou pravdepodobnosťou vám zostanú a pravdepodobne aj v tom východoslovenskom regióne.
Takže dovolil som si takto poradiť, povedať, čo by sa dalo robiť aj s tým memorandom, ktoré tu je na stole a ktoré odborári chcú, aby sa plnilo. Tam sú, samozrejme, aj ďalšie veci, o ktorých sa s nimi treba rozprávať, ale nedá sa to urobiť bez toho, aby sa prestalo s nimi prieť a handrkovať a aby sa dodržalo to, čo mali sľúbené. Ja viem, pán minister, že vy pravdepodobne by ste im to najradšej dali, ale že ste tlačený možnosťami, ktoré štátny rozpočet na budúci rok má. V každom prípade ja si myslím, že ten tlak na vládu, na ministra financií, eventuálne na to, aby sa poodkryli dvierka tej jednej miliardy, ktorá nevieme naozaj na čo má ísť, a možno z tej túto krízu prekonať. Ja si myslím, že to stojí za to, ako ísť proti kríze, ktorá môže mať naozaj pre celý zdravotnícky systém a vôbec aj pre túto vládu akože naozaj drastické dopady. Bude sa každý jeden deň hovoriť o tom, že lekári trvajú na svojich výpovediach, budú vám pribúdať svedectvá ako pribúdajú, že mnohí odídu. Akokoľvek by sa vám to podarilo možno nejakým spôsobom urovnať, určite na sto percent časť tých lekárov odíde preč. Keby to malo skončiť tak, že im neustúpite. To budú lekári, ktorí už potom sa nevrátia, už potom sa nevrátia. Neviem, koľko ich bude, ale určite ich nebude málo.
Takže ja si myslím, že túto vládu tých pár desiatok miliónov a ja dúfam, že možno aj my ako tu za zdravotníctvo sme tu teraz na tejto strane, že s tým súhlasíte, že podľa mňa to za to stojí dať im to, schváliť tie koeficienty tak, ako to mali prisľúbené, sadnúť si s nimi za rokovací stôl. Keby sme vedeli, že im to dáte, že tie koeficienty budú také, ako si želajú, všetci sme kľudní a táto téma hasne. A ja som presvedčený, že vy to s nimi ďalej vyrokujete a že veci sa budú ďalej hýbať. Pokiaľ si budeme, alebo vy si budete tvrdošijne trvať na tom, že to nejde, budete naozaj mať veľmi krušné a ťažké chvíle a bude to kto z koho a ja si myslím, že to vôbec za to nestojí a tá cena, ktorú my ako Slovenská republika, ako zdravotníctvo to zaplatíme, bude príliš vysoká.
Preto dovoľte, aby som prečítal pozmeňujúci návrh, ktorý pokiaľ by toto plénum schválilo, tak sa nám všetkým a vám sa rozviažu ruky, otvorí sa vám rokovací stôl a s najväčšou pravdepodobnosťou, keby prešiel tento pozmeňujúci návrh, môžeme za týždeň hovoriť o tom, že kríza je zažehnaná. A preto ja dúfam, že všetci, ktorí tu ste v tomto pléne, koalícia a opozícia, pochopíte, že toto by skončilo, toto by uzavrelo tú traumatizáciu, ktorú momentálne teraz v zdravotníctve máme, a vám by to aj, pán minister, umožnilo, aby ste sa mohli venovať tým potrebným systémovým opatreniam, ktoré v zdravotníctve treba urobiť, treba ich urobiť naozaj veľmi veľa a v tomto vám úprimne držíme palce, nech sa vám to darí, nech v zdravotníctve sú efektívne vynaložené všetky zdroje a financie, ktoré k dispozícii máme, tak, aby pacient dostal, čo najkvalitnejšiu zdravotnú starostlivosť.
Takže dovoľte teraz, aby som prečítal pozmeňujúci návrh... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Prosím vás, pozastavte čas pánovi poslancovi. Nech sa páči.
Krajčí, Marek, poslanec NR SR
Ďakujem pekne. Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Mareka Krajčího k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch v stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, č. parlamentnej tlače 575.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch v stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa mení takto:
1. V čl. I sa vypúšťa bod 63.
2. V čl. III sa vypúšťajú slová: „a bodu 63 §102ax, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2025, čl. I bodu 63 § 102ay, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2026".
Ďakujem, skončil som.
Rozpracované
14:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:29
Vladimír BalážChcel by som sa vyjadriť ešte k lekárskym fakultám. Lekárske fakulty prijímajú podstatne väčší, alebo...
Chcel by som sa vyjadriť ešte k lekárskym fakultám. Lekárske fakulty prijímajú podstatne väčší, alebo podstatne, väčší počet študentov. Našťastie lekárske fakulty začali oveľa aktívnejšie pracovať hlavne v praktickej časti výučby. Teoretickú časť výučby lekárske fakulty zvládajú dobre. V minulosti nevyužívali ostatné zariadenia v Slovenskej republike, ktoré mohli byť akreditované pre to, aby robili výučbu v troch praktických disciplínach, čiže od tretieho ročníka vyššie, ale začína to pracovať, pracuje tak lekárska fakulta v Bratislave UK, Univerzity Komenského v Bratislave, aj SZU v Bratislave a tiež takisto lekárska fakulta v Košiciach. Takže toto je strašne dôležité. Na lekársku fakultu, kde ju urobiť novú, mám trošička iný názor, ale to je naozaj iba na debatu a to treba iba dobre rozpracovať.
Čo sa týka Českej republiky, môžeme vidieť sami, že v Českej republike narážajú na strop výdavkový, ktorý majú na zdravotníctvo. Teraz tam znova prebehli nejaké jednania ohľadom, ohľadom ambulantných pracovníkov, ale ak ste si všimli, vyrokovali si výsledky také, že navýšia tým, ktorí zoberú viac pacientov a tým, ktorí budú naozaj reálne robiť päť dní v týždni. Čiže toto sú aj tie také highlighty pre našu vládu a pre... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.11.2024 o 14:29 hod.
MUDr. PhD.
Vladimír Baláž
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Ja som včera tiež na reakciu na pána poslanca Krajčího povedal, že tie body sa v zásade plnili a s tým, že ten bod č. 1, ktorý prečítal aj on teraz, zmena systému financovania a tak ďalej, je uholným kameňom toho problému, ktorý je teraz. Ten sa bude musieť vyriešiť. Aspoň tak to deklarujú aj odborári.
Chcel by som sa vyjadriť ešte k lekárskym fakultám. Lekárske fakulty prijímajú podstatne väčší, alebo podstatne, väčší počet študentov. Našťastie lekárske fakulty začali oveľa aktívnejšie pracovať hlavne v praktickej časti výučby. Teoretickú časť výučby lekárske fakulty zvládajú dobre. V minulosti nevyužívali ostatné zariadenia v Slovenskej republike, ktoré mohli byť akreditované pre to, aby robili výučbu v troch praktických disciplínach, čiže od tretieho ročníka vyššie, ale začína to pracovať, pracuje tak lekárska fakulta v Bratislave UK, Univerzity Komenského v Bratislave, aj SZU v Bratislave a tiež takisto lekárska fakulta v Košiciach. Takže toto je strašne dôležité. Na lekársku fakultu, kde ju urobiť novú, mám trošička iný názor, ale to je naozaj iba na debatu a to treba iba dobre rozpracovať.
Čo sa týka Českej republiky, môžeme vidieť sami, že v Českej republike narážajú na strop výdavkový, ktorý majú na zdravotníctvo. Teraz tam znova prebehli nejaké jednania ohľadom, ohľadom ambulantných pracovníkov, ale ak ste si všimli, vyrokovali si výsledky také, že navýšia tým, ktorí zoberú viac pacientov a tým, ktorí budú naozaj reálne robiť päť dní v týždni. Čiže toto sú aj tie také highlighty pre našu vládu a pre... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
14:39
Vystúpenie v rozprave 14:39
Tomáš SzalayVystúpenie v rozprave
6.11.2024 o 14:39 hod.
MUDr. PhD.
Tomáš Szalay
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Je veľa vecí, na ktoré by som chcel reagovať, za dve minúty nemôžem, čiže asi si zrejme vezmem potom slovo v ústnej rozprave, ale asi by som sa pustil do tej lekárskej fakulty, lebo mi to príde by dobrá téma, takže by som urobil takú upútavku na moje vystúpenie. Nemyslím si, že prvé riešenie, ktoré máme zvoliť, je vystavanie novej lekárskej fakulty, máme štyri lekárske fakulty nie úplne rovnocennej kvality. Možno je aj otázka, či ich nemáme príliš veľa, aby sme koncentrovali naše možnosti. Ale treba povedať, že existuje taká metrika, ktorou vieme porovnávať, aké kvalitné sú naše vysoké školy a skôr, než začneme rozrieďovať ich kvalitu, by sme sa mohli pozrieť, ako si stoja naše lekárske fakulty napríklad v porovnaní s Českou republikou. Každý rok vychádza také porovnanie, ktoré sa volá že barometer medikov. Veľmi dobrá vec, lebo je to prieskum názorov študentov medicíny tak v Českej, ako Slovenskej republike, že čo si myslia o tých vysokých školách. A ten ostatný prieskum, som si vypísal zopár čísiel, lekárske fakulty sú vybavené na výučbu odborných predmetov. Takéto tvrdenie. Súhlasí s ním 75 % študentov v Čechách, ale len 36 % študentov na Slovensku. Čiže my ani tie existujúce fakulty nemáme vybavené na výučbu odborných predmetov. Neviem, čo tu ideme halucinovať o nejakej novej lekárskej fakulte. Podobne, lekárske fakulty podporujú rozvoj praktických zručností mimo bežný študijný plán. V Čechách s tým súhlasí 50 % opýtaných, na Slovensku len tretina. Čiže výsledkom je, že tým študentom sa ani dnešné vyučovanie na lekárskych fakultách nepáči a poďme sa porozprávať o skvalitnení toho štúdia, nie o zväčšovaní počtu absolventov menej kvalitných vysokých škôl. Najlepšia slovenská lekárska fakulta je na Masarykovej univerzite v Brne.
Rozpracované
14:39
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:39
Michal ŠipošPán poslanec Krajčí podľa mňa veľmi trefne naznačil a pomenoval problémy v zdravotníctve. Pomenoval to, ako to tu bolo, v akej sme situácii a čo treba vlastne robiť, aby sa tento vážny problém vyriešil. Pred dvoma rokmi približne v tomto pléne sme hlasovali za to, že zdravotníci si zaslúžia lepšie podmienky. Zaslúžia si svoje odmeny. Tak ako sme hlasovali o tom my, hlasovali za to aj poslanci SMER-u, teraz niektorí...
Pán poslanec Krajčí podľa mňa veľmi trefne naznačil a pomenoval problémy v zdravotníctve. Pomenoval to, ako to tu bolo, v akej sme situácii a čo treba vlastne robiť, aby sa tento vážny problém vyriešil. Pred dvoma rokmi približne v tomto pléne sme hlasovali za to, že zdravotníci si zaslúžia lepšie podmienky. Zaslúžia si svoje odmeny. Tak ako sme hlasovali o tom my, hlasovali za to aj poslanci SMER-u, teraz niektorí sú poslancami HLAS-u, a všetci sme sa jednoducho zhodli na tom, že tým zdravotníkom treba dať adekvátne ohodnotenie. Treba im zlepšovať podmienky. Pred voľbami nikto zo stany SMER ani zo strany HLAS nehovoril, že po voľbách sa to zmení a vy tým zdravotníkom budete brať peniaze. To ste nehovorili na žiadnom videu, na žiadnom bilborde, nikde ste to nehovorili. Zrazu prešli voľby, vy ste vo vláde a po roku idete zdravotníkom brať ich peniaze, ktoré boli dohodnuté, sľúbené a tu ste za nich hlasovali. Ste prvá vláda, ktorá ide zdravotníkom brať. A beriete to tým ľuďom, ktorí zachraňovali život premiérovi Robertovi Ficovi. Týmto ľuďom idete brať peniaze. Týmto ľuďom podkopávate nohy. Podľa mňa to je úplne cynické a zvrátené.
A teraz aj týmto pozmeňujúcim návrhom, ktorý podal poslanec Krajčí, podľa mňa to je taká pomocná ruka novému ministrovi, aby prišiel a ukázal, že jeho slovo má nejakú váhu, že jednoducho tým zdravotníkom to nejdú zobrať. Ak to nezoberiete, pán minister, túto pomocnú ruku od Mareka Krajčího, tak potom bude len obyčajnou podržtaškou Roberta Fica, bohužiaľ. Vezmite to a bojujte za zdravotníkov.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.11.2024 o 14:39 hod.
Mgr.
Michal Šipoš
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Pán poslanec Krajčí podľa mňa veľmi trefne naznačil a pomenoval problémy v zdravotníctve. Pomenoval to, ako to tu bolo, v akej sme situácii a čo treba vlastne robiť, aby sa tento vážny problém vyriešil. Pred dvoma rokmi približne v tomto pléne sme hlasovali za to, že zdravotníci si zaslúžia lepšie podmienky. Zaslúžia si svoje odmeny. Tak ako sme hlasovali o tom my, hlasovali za to aj poslanci SMER-u, teraz niektorí sú poslancami HLAS-u, a všetci sme sa jednoducho zhodli na tom, že tým zdravotníkom treba dať adekvátne ohodnotenie. Treba im zlepšovať podmienky. Pred voľbami nikto zo stany SMER ani zo strany HLAS nehovoril, že po voľbách sa to zmení a vy tým zdravotníkom budete brať peniaze. To ste nehovorili na žiadnom videu, na žiadnom bilborde, nikde ste to nehovorili. Zrazu prešli voľby, vy ste vo vláde a po roku idete zdravotníkom brať ich peniaze, ktoré boli dohodnuté, sľúbené a tu ste za nich hlasovali. Ste prvá vláda, ktorá ide zdravotníkom brať. A beriete to tým ľuďom, ktorí zachraňovali život premiérovi Robertovi Ficovi. Týmto ľuďom idete brať peniaze. Týmto ľuďom podkopávate nohy. Podľa mňa to je úplne cynické a zvrátené.
A teraz aj týmto pozmeňujúcim návrhom, ktorý podal poslanec Krajčí, podľa mňa to je taká pomocná ruka novému ministrovi, aby prišiel a ukázal, že jeho slovo má nejakú váhu, že jednoducho tým zdravotníkom to nejdú zobrať. Ak to nezoberiete, pán minister, túto pomocnú ruku od Mareka Krajčího, tak potom bude len obyčajnou podržtaškou Roberta Fica, bohužiaľ. Vezmite to a bojujte za zdravotníkov.
Rozpracované