23. schôdza

26.11.2024 - 11.12.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

28.11.2024 o 14:32 hod.

Ing.

Juraj Blanár

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie 14:03

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, dovoľte mi na úvod ešte pred formálnou časťou mojej odpovede pozdraviť krehkú väčšinu (rečník poukázal rukou na koalíciu), ale aj masívnu menšinu (rečník poukázal rukou na opozíciu). Som rád, že máme veľa komentárov, ale nejakým spôsobom naši kolegovia z opozície nejavia záujem o takéto informácie, ale dobre vedieť.
Vážený pán predsedajúci, dovoľte mi, aby som z poverenia predsedu vlády podľa § 131 ods. 7 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky ospravedlnil z dnešnej hodiny otázok neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených zastupovaním.
Neprítomný je minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Tomáš Drucker a zastupuje ho pán minister Juraj Blanár. Rovnako tak minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Richard Takáč, zastupuje ho pán minister Blanár, ministra vnútra Matúša Šutaja Eštoka zastupuje pán minister Blanár a ministra zdravotníctva Kamila Šaška zastupuje pán minister Jozef Ráž.
Neprítomní sú aj členovia vlády pani ministerka Denisa Saková, minister financií Ladislav Kamenický a minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš, na ktorých neboli položené otázky. (Rečník odišiel od rečníckeho pultu. Reakcie z pléna.)
Okuliare hľadám. Staroba dobehla úplne každého (Povedané s pobavením.) Nielenže človek oslepne, ale ešte aj s pribúdajúcou sklerózou zabúda. (Reakcie z pléna. Minister Ráž podával rečníkovi svoje okuliare. Minister Kaliňák si ich vyskúšal a vrátil ministrovi Rážovi, ktorý povedal: "Môžem ti to čítať ja." Smiech v pléne. Minister Ráž sa opýtal predsedajúceho: "Môžem ja čítať či nie?") Dobre, tak máme výbornú zábavu na úvod. Ešte raz sa ospravedlňujem za moje zlyhanie. Nechal som si čítacie potreby.
Pán predsedajúci, čiže ja som skončil s uvedením neprítomných členov vlády a tých, ktorí sú pripravení odpovedať na otázky.
Skryt prepis

Vystúpenie

28.11.2024 o 14:03 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 14:05

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Asi vás neprekvapí, keď poviem pri plnom rešpektovaní súkromnej povahy nášho rozhovoru, že kľúčovou témou bol konflikt na Ukrajine, ktorý sa napriek urputnej snahe Západu nevyvíja tak, ako si to naplánovali. Naopak, zvolenie Donalda Trumpa, ktorý odmieta ďalšiu ekonomickú a vojenskú podporu Ukrajiny, im výrazne nabúralo ich dvojročné status quo.
Osobne som považoval zvolenie nového amerického prezidenta za ideálny moment, kedy mohli lídri členských štátov Európskej únie prehodnotiť svoju stratégiu, ktorá sa ukázala ako nefunkčná. Samozrejme, že mám dostatok skúseností, aby som nečakal obrat o 180 stupňov v ich rétorike, ale zdá sa, že túto príležitosť na vytriezvenie zo situácie na fronte nielenže v rámci Európskej únie nevyužijeme, ale drvivá väčšina členských štátov je pripravená na seba komplexne prebrať bremeno financovania tohto vojenského konfliktu, ktorý ako som už možno niekoľkokrát povedal, nemá vojenské riešenie. Ekonomické dôsledky tohto rozhodnutia pre Európsku úniu sú nedozierne a zistenie, že mnohí politickí lídri sú ho pripravení spraviť bez akejkoľvek spoločenskej diskusie s vlastnými občanmi, ma napĺňa reálnymi obavami.
Môj prístup k takýmto rozhodnutiam je iný a ja som ho deklaroval pred samitom v Paríži, kde bola snaha nájsť zhodu pri vyslaní spoločných vojsk na Ukrajinu. Považujem za svoju povinnosť o tom dopredu informovať slovenskú verejnosť a zvolať k tomu bezpečnostnú radu za účasti predsedov koaličných strán, pretože politika môže byť v mnohých ohľadoch pánskym huncútstvom, ale rozhodnutie financovať alebo sa aktívne zapojiť do vojny ním rozhodne nie je. A preto odmietam názor mojich večných kritikov, že takéto rozhodnutia sa majú robiť potichu za zatvorenými dverami bez vedomia občanov, v mene ktorých politici rozhodujú. Preto nech najbližšie mesiace prinesú čokoľvek, myslím, že všetci cítime, že niektoré udalosti naberú rýchly spád, a neurobím v mene Slovenskej republiky žiadne rozhodnutie, o ktorom by som najprv neinformoval vás, ale hlavne celú verejnosť.
Ja by som ešte dodal, vážení kolegovia a kolegyne, že čím sú krajiny ďalej od frontovej línie, tým menšia vôľa po mieri je. A keď urobila niekoľkokrát predtým Európska únia chybné rozhodnutia napriek tomu že boli varovaní mnohými tými, ktorí s problémom boli priamo spojení, alebo s tým mala skúsenosť, dohodnime sa, že neboli vždy úplne ľudské životy tým najväčším ohrozením. Pretože v prípade nelegálnej migrácie, kde jednoznačne sa nenechali presvedčiť o tom, že spôsob, akým zvolili prístup, bol zlý, tak napriek tomu, že sa ukázal ako zlý, naďalej v tom chceli vlastne pokračovať. Hovorím teraz o kvótach.
Veľké zlyhanie však bolo aj v súvislosti s covidovou krízou, kedy sa rozhodli pristupovať absolútne nelogicky a proti všetkým zásadám zdravého rozumu. Ale v prípade tejto vojny, kde umierajú desaťtisíce ľudí, si berú na zodpovednosť práve životy týchto ľudí, že úmyselne chcú pokračovať napriek tomu, že je evidentné, že momentálne nie je možné cestou len dodávok zbraní zmeniť priebeh vojny, ktorá na Ukrajine v tejto chvíli prebieha. A ja verím, že ten zdravý rozum nakoniec snáď príde, ale minimálne sa oňho našimi vyhláseniami budeme, budeme pokúšať.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Skryt prepis

Vystúpenie

28.11.2024 o 14:05 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:11

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Áno, je to presne tak, ako hovoríte, pán poslanec. Od nástupu novej vlády sme sa sústredili, aby sme tento projekt dotiahli do konca a ľudia videli namiesto bilbordov nové nájomné byty. V prvom kole má vzniknúť až tisíc nových nájomných bytov a s tým, že sme zmenili podmienky tak, aby sme uľahčili vstup do tohto projektu aj pre ďalších investorov. Treba povedať, že nejde o sociálne byty s výrazne nižším nájmom, ako ich zavádzajúco prezentovala predchádzajúca vláda, avšak vzhľadom na nižšiu sadzu DPH, ako aj možnosť znížiť cenu nájmu príspevkom od zamestnávateľa by mala byť cena týchto nájomných bytov rozhodne nižšia ako komerčná, ale nie zanedbateľná.
Slovensku dnes chýba plnohodnotná alternatíva k vlastnému bývaniu a aj tento projekt prinesie širšiu ponuku na trhu s bývaním, čo prirodzene povedie k poklesu tak cien nehnuteľností, ako aj nájmov. Rovnako pozitívny efekt to bude mať aj pre atraktivitu zamestnania vo verejnej sfére, kde bude môcť štát ponúknuť benefit kvalitného, ale zároveň cenovo dostupného bývania, čo dokáže pomôcť pri stabilizácii tak zdravotníkov, ako aj učiteľov alebo aj policajtov. Osobne ma teší, že sa našej vláde podarilo naplniť ďalší z politických sľubov iných strán, pretože už je to železné pravidlo, že jedine SMER doručuje. Len po vláde SMER-u môžete prejsť Slovenskom, na každom kroku ukázať, čo všetko sa vybudovalo alebo zrekonštruovalo, a cenovo dostupné nájomné bývanie nebude výnimka.
Kým prví investori začínajú s výstavbou a výkupom bytoviek, agentúra štátom podporovaného nájomného pracuje na spustení funkčného informačného systému so záväzným prihlasovaním. Prihlásiť sa môže každý občan, ktorý má trvalý, prechodný alebo obdobný pobyt na území Slovenskej republiky. Či nájomný byt dostane, bude závisieť od splnenia kritérií. Kritériami budú najmä maximálna výška príjmu, ktorá je aktuálne stanovená na osemnásobok životného minima domácnosti. To znamená, ak urobíme rýchly prepočet, je to okolo 2 191 eur čistého. Znevýhodňujúcim kritériom je vlastníctvo nehnuteľnosti určenej na bývanie v rovnakom kraji, ako je nájomný byt. Takýto uchádzač sa v okrese, kde vlastní nehnuteľnosť, automaticky dostane na koniec zoznamu. Diskvalifikačným kritériom je, ak žiadateľ je vedený ako dlžník na daňovom úrade, na verejnom zdravotnom poistení a sociálnom zabezpečení, má exekúciu a nespĺňa príjmové finančné kritéria. Naopak, zvýhodňujúcim kritériom je, ak ide o ťažko postihnutého nájomcu alebo zdravotne, alebo inak znevýhodneného občana, alebo zamestnancov štátnej a verejnej správy, to znamená učitelia, zdravotníci, policajti, hasiči. Tam vlastne bude evidovaných až do 40 % bytov. Zvyšok bytov sa ponúkne na trh ostatným záujemcom.
Čiže keď to zhrniem, či už zdravotne znevýhodneným občanom alebo štátnym zamestnancom bude určených 50 % z celého objemu bytov a ten zvyšok bude určený na voľný trh.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.11.2024 o 14:11 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:14

Igor Válek
Skontrolovaný text
Bol by som veľmi rád, keby ste, pán podpredseda vlády, mohli dopovedať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.11.2024 o 14:14 hod.

Ing.

Igor Válek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:14

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Sme svedkami fatálnych zlyhaní, ktoré dnes boli prezentované aj na tlačovej konferencii, kde Slovensko musí zaplatiť desiatky miliónov navyše len pre jednoduché šlendriánstvo a neodbornosť.
Investície vo Valalikoch a v Rimavskej Sobote sú de facto jediné dva úspechy ministrov hospodárstva za posledné tri roky, ktorými sa pýšili pri každej príležitosti, ale až sa vymenila vláda a my sme s hrôzou zistili, že okrem nevýhodných zmlúv, v ktorých sme investorom sľúbili všetko, nie je urobené nič. Na predprípravu oboch pozemkov vysúťažilo ministerstvo tú istú firmu, ktorá v oboch prípadoch porazila totožných dvoch konkurentov svojou lacnotou, ktorá priniesla svoje ovocie v podobe premeškaných míľnikov a hrozby sankcií vo výške 36 mil. eur.
Toto je typická SaS-ka, aby vo výkone nemuseli robiť, čo i len pohnúť prstom, delegujú aj tak obrovskú investíciu, akou je Volvo vo Valalikoch, na súkromnú firmu a sú ešte aj natoľko leniví, aby ju vôbec kontrolovali. Citujem zo správy národného kontrolného úradu. Najvyššieho kontrolného úradu: "Dozorné rady, v ktorých sú zástupcovia ministerstva hospodárstva, rozumejte priami politickí nominanti Richarda Sulíka v rokoch ´21 a ´22 nezasadali v súlade so zakladateľskou listinou a rezortu hospodárstva nepredložili v kontrolovanom období ani jednu správu o svojej činnosti."
Idem ďalej. NKÚ skonštatoval, že omeškanie míľnikov projektu a posuny v harmonograme boli spôsobené jednak nastavením nereálnych termínov v investičnej zmluve a taktiež zlým manažmentom prípravy a realizácie projektu.
NKÚ neboli predložené žiadne dokumenty, analýzy či štúdie, ktoré by boli využité ako podklady na uzavretie investičných zmlúv. Samotné zmluvy s firmami sídliacimi v parkoch vykazujú známky jednostrannej výhodnosti. Zmluvné pokuty totiž hrozia iba obchodným spoločnostiam ministerstva hospodárstva, investorom pre neplnenie zmluvných podmienok nehrozia žiadne sankcie. Toto si myslím, že je veľmi dôležitá časť. Stalo sa nejakou módou pravicových vlád, tí, ktorí dodávajú, nemusia mať žiadne povinnosti, povinnosti má iba štát a aj keď sú v omeškaní, tak im v zásade stúpa cena, čím viac meškajú, tým majú lepšie peniaze od štátu. Je to neuveriteľné a myslím si, že to je tiež súčasťou, momentálne v súčasnosti záujmom Najvyššieho kontrolného úradu.
No a pýtate sa prečo im neboli predložené žiadne dokumenty? No lebo rovnako ako pri organizovaní EXPO v Dubaji neexistujú. Opäť citujem: "Kontrola ukázala, že pred podpisom zmluvy s touto spoločnosťou neboli dané základné požiadavky na rozbory územia a vytýčená plocha nebola pripravená na spustenie výstavby. Svedčia o tom chýbajúce radónové, archeologické, geodetické a pyrotechnické prieskumy či chyby v projektovej dokumentácii týkajúce sa použitých materiálov alebo hydrogeologického prieskumu." Len ten rozdiel, kedy približne rovnako veľká investícia, ktorá bola v Nitre a ktorá je momentálne vo Valalikoch, pokiaľ v Nitre sme vykonali, keď sme pripravovali túto investíciu, viac ako 200 prieskumných vrtov, vo Valalikoch ich bolo ani nie 30. Ten rozdiel je, myslím si, že úplne zrejmý.
Aké prekvapenie, že oba tieto projekty postihli komplikácie spojené s vysokou hladinou podzemnej vody, keď si neurobili ich základnú domácu úlohu. Vážení páni kolegovia poslanci za SaS, tu ide všetka sranda bokom, pretože cena za takéto babráctvo a neschopnosť a lenivosť sa meria v päťdesiatich miliónoch eur. Náklady na výstavbu, ktoré boli pôvodne zazmluvnené vo výške 46 mil. bez DPH, stúpli o 100 % na viac ako 92 mil. eur bez DPH.
Viete, čo je však najbizarnejšie na tomto celom? Keď experti zo SaS-ky začali tušiť, že niečo nie je v poriadku s územím, ktoré tak narýchlo vybrali, nechali si vypracovať doplnkový hydrogeologický prieskum, ktorý však potvrdil zvýšenú hladinu spodných vôd v oblasti budúceho priemyselného parku. A čo si myslíte, čo s ním urobili? No utajilo ho. Utajili ho, ako keby k nemu nebol prístup. A keďže tento prieskum v rozpore so zákonom utajili, malo za následok výrazné omeškanie celého tohto projektu a permanentné navyšovanie ceny a aj potrebu realizácie drahých dočasných riešení.
Je neuveriteľné, že nič iné nemáme na starosti len žehlenie a riešenie všetkých tých... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.11.2024 o 14:14 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:15

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Toto všetko a tieto všetky zistenia podstúpil Najvyšší kontrolný úrad orgánom činným v trestnom konaní a myslím, že aj pán premiér osobne bude
sledovať s veľkým záujmom, ako sa s týmito zisteniami vysporiadajú. Podľa informácií, ktoré práve padli na tlačovej konferencii, ktorú usporadúval na Valalikoch, tak ešte po ceste na bezpečnostnú radu sa hádam zastaví na Generálnej prokuratúre, ako povedal, a dodá ešte spresňujúce trestné oznámenie.
Vážené dámy a páni, je až absurdné, že musíme bojovať so situáciou, kedy naši kolegovia, ktorí tu sedia, nie všetci, nie všetci boli pri tom, ale väčšina z nich áno, priviedli krajine 24-miliardové zadlženie navyše oproti štandardnému. To by sme mohli obísť len vtedy, kedy by sme aspoň chvíľku počúvali odborníkov a správali sa racionálne. A namiesto toho, aby vlastne teraz podporili v zásade aj všetky opatrenia v rámci konsolidácie a tak ďalej, tak rozprávajú o dražobách a o všetkých veciach. Jednu vec treba veľmi dôležitú vysvetliť. Ak neurobíte konsolidačné opatrenia, tým pádom stratíte svoj kredit u svojich veriteľov, ktorými sú zahraničné, samozrejme, investičné celky. Vy automaticky začnete viacej platiť za rizikovú prirážku, ktorá sa premietne do úverov bánk pre všetkých tých, ktorí úvery potrebujú. To sú všetci podnikatelia, tí to premietnu do cien. To znamená inflácia bez tej konsolidácie, ktorú sme urobili, by bola ďaleko väčšia. Dopad na domácnosti by bol ďaleko väčší ako ten balík, ktorý umožní ozdravovanie, ozdravovanie verejných financií. A každý mal doma nejakú matematiku a dokáže počítať a rozumie tomu, že táto nevyhnutnosť, ktorá sa stala, práve ozdraví. Nekonanie alebo používanie takých tých vecí, že prečo nešetríte na štáte. Drvivá väčšina výdavkov štátu sú ľudia. Môžete šetriť na učiteľoch, na lekároch, na sociálnom poistení, na zdraví, to sú výdavky štátu, tak skúsme sa už konečne baviť o tom, čo je reálny problém. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.11.2024 o 14:15 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:20

Andrej Danko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán minister, pán podpredseda vlády, uplynul nám čas, ospravedlňujem sa.
Pokračujeme otázkami na ministrov. Ďakujem vám za vašu účasť. Pokračujeme odpoveďami členov vlády na otázky poslancov podľa vyžrebovaného poradia.
Prvá je otázka pána Mažgúta, odpovie minister zahraničných vecí a európskych záležitostí pán Blanár.
"Vážený pán minister, slovenská diplomacia výrazne posilňuje sieť honorárnych konzulov Slovenskej republiky v zahraničí. Čo je prínosom tohto opatrenia?"
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.11.2024 o 14:20 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:20

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán podpredseda.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, pán poslanec Mažgút, áno, rozširovanie siete honorárnych konzulov Slovenskej republiky je dôležitým nástrojom slovenskej zahraničnej politiky. Tento proces nie je iba o kvantitatívnom zvyšovaní počtu honorárnych konzulov, ale predovšetkým o ich kvalitnom fungovaní a schopnosti efektívne reagovať na aktuálne potreby Slovenskej republiky.
Honorárni konzuli majú nezastupiteľnú úlohu pri rozvoji obchodných a investičných vzťahov. Mnohí z nich pochádzajú z podnikateľského prostredia a majú rozsiahle kontakty v hostiteľských krajinách. Pomáhajú slovenským firmám identifikovať ich pôsobenie a rozvíjať obchodné vzťahy a získavať aj investície.
V krajinách, kde Slovensko nemá napríklad veľvyslanectvo, poskytujú slovenským občanom potrebnú pomoc od riešenia straty dokladov až po asistenciu v právnych alebo iných núdzových situáciách. Týmto spôsobom rozširujú dostupnosť konzulárnych služieb aj do vzdialenejších regiónov.
Takáto pomoc je pre občanov nenahraditeľná najmä v kritických situáciách, kedy je potrebná rýchla a efektívna pomoc a podpora.
Okrem toho honorárni konzuli tiež organizujú aj kultúrne podujatia, podporujú akademické a vedecké kontakty, rozširujú spoluprácu s miestnymi úradmi, podporujú slovenské komunity a posilňujú medzinárodné väzby.
V roku 2025 dochádza k plánovanej revízii, ktorú sme prichystali v sieti honorárnych konzulárnych úradov na základe prijatia novej smernice o honorárnych konzuloch. Táto revízia je nevyhnutná na zabezpečenie kvality a efektivity činnosti honorárnych konzulov.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci a pán poslanec, ktorý ste položil otázku, očakáva sa preto, že niektorí honorárni konzuli a honorárne konzuláty budú uzavreté najmä z dôvodu vysokého veku niektorých honorárnych konzulov, ale aj ich pasivity. Treba sa jasne postaviť k tomu a povedať si, že ak niekto sa rozhodol, že už nie je celkom výkonný alebo sa pozerá na to trošku pasívnejšie, musíme to zobrať do úvahy a konať. Tento krok je prirodzenou súčasťou dlhodobého procesu optimalizácie siete, ktorý má za cieľ udržať vysoký štandard reprezentácie Slovenskej republiky v zahraničí. Revízia však neznamená oslabenie diplomatickej prítomnosti Slovenskej republiky, ale jej prispôsobenie aktuálnym potrebám a prioritám. Súčasne sa očakáva hľadanie nových kandidátov na pozície honorárnych konzulov v strategických lokalitách, kde Slovensko môže posilniť svoje záujmy.
V súčasnosti má Slovensko 203 honorárnych konzulov v zahraničí. Za posledný rok Slovensko otvorilo deväť nových honorárnych konzulátov, čím rozšírilo svoju diplomatickú prítomnosť v dôležitých teritóriách. Medzi novozriadené konzuláty patrí napríklad Vaduz v Lichtenštajnsku, Dammám v Saudskej Arábii, Kansas City v Spojených štátoch amerických, Göteborg vo Švédsku, resp. ďalšie honorárne konzuláty v Srbsku, Mexiku a Poľsku. V procese je aj ďalších 29 honorárnych konzulátov, ktoré pripravujeme, avšak v súčasnosti naši diplomati a veľvyslanci pracujú na tom, aby identifikovali vhodných kandidátov, ktorí budú zastupovať záujmy Slovenskej republiky v zahraničí.
Ďakujem, dohovoril som, pán predsedajúci.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.11.2024 o 14:20 hod.

Ing.

Juraj Blanár

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 14:28

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za otázku a v zastúpení pána ministra školstva vám prečítam odpoveď.
Vážená pani poslankyňa, menštruačná chudoba je globálny problém, ktorý sa vyskytuje nielen v rozvojových krajinách, ale, žiaľ, aj v ekonomicky vyspelých krajinách sveta vrátane Slovenska. Aj tu sa nájdu ženy a dievčatá, ktoré si nemôžu dovoliť hygienické potreby, predovšetkým, ak žijú v hmotnej núdzi.
Ministerstvo školstva si uvedomuje, že tento problém nie je len finančný, ale súvisí aj s otázkou rovnosti, ľudskej dôstojnosti a základných ľudských práv a v prípade dievčat, žiačok a študentiek môže spôsobiť aj absencie v škole, čo môže viesť k zhoršeniu prospechu. Práve preto ministerstvo oceňuje a podporuje snahy zriaďovateľov škôl, ktorí si tento problém uvedomujú a pristupujú k jeho riešeniu aktívne.
Zároveň je potrebné priznať si potrebu edukácie širšieho spektra ľudí od mládeže, rodinných príslušníkov až po pedagógov, pretože menštruácia je stále v spoločnosti stigmatizovaná a tabuizovaná. Pomôcť však môže aj otvorená komunikácia, o ktorú sa ministerstvo snaží aj v rámci kurikula základného vzdelávania. Žiaci a žiačky sa na druhom stupni učia témam, ako je pohlavná zrelosť, ostych, intimita, hygiena, intímna hygiena, pozornosť a empatia voči opačnému pohlaviu. Taktiež sa venujú témam ako sociálna empatia, vzťah k chorým, starým, zdravotne a sociálne znevýhodneným. Prierezovosť tejto témy nájdeme aj vo vyučovacích predmetoch ako napríklad etická výchova či biológia. Ako som už uviedol v úvode, oceňujeme v tomto smere zriaďovateľov škôl, ktorí k tejto téme pristupujú proaktívne a poskytujú svojim žiačkam menštruačné pomôcky.
Vážená pani poslankyňa, ďakujem vám za vašu pozornosť.
Pán predsedajúci, skončil som.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

28.11.2024 o 14:28 hod.

Ing.

Juraj Blanár

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:32

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Táto otázka bola položená aj v tých ďalších niekoľkokrát a teraz prečítam odpoveď pána ministra pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Richarda Takáča.
Vážené pani poslankyne a vážení páni poslanci, vzhľadom k tomu, že mi bola otázka položená niekoľkokrát, budem odpovedať naraz na všetky otázky.
K príčinám nedostatočného čerpania finančných prostriedkov v rámci prístupu LEADER/CLLD za programové obdobie 2014 – 2023 patrí najmä uplatňovanie multifondového prístupu implementácie stratégií miestneho rozvoja prostredníctvom programu rozvoja vidieka Slovenskej republiky na obdobie 2014 – ´22 a integrovaného regionálneho operačného programu multifondové financovanie, kde každý z príslušných fondov uplatňoval v rámci projektov iné pravidlá, ktoré riadiace orgány boli povinné dodržiavať v zmysle nariadenia Európskej únie, spomalil jeho implementáciu. Zároveň sa uplatňovali rozdielne podmienky, odlišné implementačné postupy, schvaľovacie a kontrolné orgány a IT systémy, čo má dopad na čerpanie.
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky identifikovalo okruh problémov pri implementácii projektov miestnych akčných skupín, ktoré majú vplyv na nedostatočné čerpanie. Na úrovni miestnych akčných skupín, ako aj na úrovni Pôdohospodárskej platobnej agentúry neboli však dodržané lehoty stanovené v riadiacej dokumentácii na výkon jednotlivých činností. Taktiež boli identifikované veľké prestoje medzi jednotlivými časťami kontroly žiadostí o nenávratný finančný príspevok. Po našom príchode trvali procesy na PPA rádovo niekoľko mesiacov a nezriedka rokov. Audit NKÚ konštatoval, že procesy kontroly verejného obstarávania na PPA trvali 36 mesiacov. Nedostatok personálnych kapacít na úrovni Pôdohospodárskej platobnej agentúry, zároveň aj nedostatočná odbornosť riadiacich pracovníkov PPA a fluktuácia zamestnancov miestnych akčných skupín v ostatných rokoch mala za následok zvýšenú mieru chybovosti pri administrácii predložených žiadostí o nenávratný finančný príspevok, čo malo vplyv na predlžovanie procesov v rámci vyhodnocovania predložených žiadostí a následne aj vyplácanie finančných prostriedkov, pretože žiadateľov... pre žiadateľov a prijímateľov.
Komplikovaná situácia v Pôdohospodárskej platobnej agentúre v ostatných rokoch vzhľadom na vonkajšie faktory, ako napríklad covid, znamenala v priebehu roku 2021 istým spôsobom paralýzu implementácie programu Líder. V roku 2021 bolo vyplatených 90 847 000 eur a v roku 2022 to bolo 2 489 686 eur. Predpokladá sa, že v súčasnosti s nastavenými procesmi na poľnohospodárskej platobnej agentúre by sa mali jednotlivé procesy stabilizovať a dosahovať výkon, ktorý požadujeme a ktorý je na tejto úrovni požadovaný.
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky s cieľom urýchlenia čerpania finančných prostriedkov určených pre miestne akčné skupiny vynakladá maximálne úsilie na zefektívnenie implementácie projektov miestneho rozvoja. V súčasnosti sa prostredníctvom aktualizácie riadiacej dokumentácie revidujú jednotlivé úkony na úrovni miestnych akčných skupín a aj PPA-čky, skracuje sa celkový čas na spracovanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok na oboch úrovniach. Zároveň sa stanovujú nové lehoty na výkon kontrolnej činnosti na strane PPA vrátane stanovenia hraničných lehôt na začiatok výkonu jednotlivých úkonov. Uvedenými procesmi sa eliminujú prestoje v rámci vyhodnocovania žiadostí o nenávratný finančný príspevok a kontroly žiadostí o platbu. Dôraz sa kladie aj na zjednodušenie postupov pri vykonávaní zmien projektov prijímateľov a stratégie s cieľom umožniť presun finančných prostriedkov v rámci jednotlivých podopatrení, kde sa predpokladá väčší dopyt, tak aby došlo k ich maximálneho vyčerpaniu. Na zefektívnenie čerpania sa prijímajú aj kroky v podobe úpravy postupov PPA-čky pri základnej finančnej kontrole žiadosti o platbu. Škoda, že tieto kroky sa nerealizovali už v rokoch 2021 až... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

28.11.2024 o 14:32 hod.

Ing.

Juraj Blanár

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video