23. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem pekne. Ešte nás čaká päť bodov, ktoré musím predložiť.
Čiže návrh súhrnnej výročnej správy za rok ´23. Schodok verejnej správy bol vo výške 6,39 mld., čo predstavuje 5,21 % HDP. Na revíziu schodku celkovej výške 390 mil. eur spôsobili viaceré vplyvy, či už aktualizácia údajov na základe daňových priznaní auditovaných účtovných uzávierok subjektov verejnej správy a metodických usmernení štatistiky.
Časťou tohto rozdielu je aj solidárny príspevok Slovnaftu, ktorý finančná správa rieši. Viem, že započala aj nejaké daňové kontroly. Lepšia daň z príjmu právnických osôb, lepšia dépeháčka, lepšia daň z príjmu fyzických osôb a čo sa týka celkový, negatívne vplyvy bolo zhoršenie hospodárenie spoločnosti Valaliky o 44 mil. a iné zmeny.
Dlh verejnej správy ku koncu roku dosiahol bez 0,1 mld. 69 mld. eur, čo predstavuje 56,1 % HDP. Revízia dlhu je tak minimálna, že nebudem o nej hovoriť. Je to 0,01 percentuálneho bodu.
Takže asi toľko, potom v rozprave, ak bude mať niekto záujem o debatu.
Rozpracované
Vystúpenia
11:30
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:30
Jozef PročkoĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
2.12.2024 o 11:30 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslanca
Marián Viskupič, podpisujem tvoju rozpravu v každom jednom bode, v každej jednej vete. Naozaj toto je rozpočet, ktorý je jeden z najhorších, ak nie najhorší rozpočet v dejinách novodobého Slovenska. Je to rozpočet, ktorý drancuje Slovákov a samozrejme papalášom a vládnej koalícii prináša zisky. Toto je rozpočet, ktorý znova Slovensku ukáže, o čom Robert Fico a jeho vládnutie je. O kšeftoch. Trošíčku musím povedať, že vieš, teraz vytiahla Saková s Ficom na vás tých 50 mil., tak mi príde také čudné potom, keď ťa vidím vzadu so Sakovou ako s najlepšou kamarátkou, ale to si ty, to si ty, Marián. Takže ja k tomu len toľko poviem, že určite sa nebudem dávať dokopy ja so žiadnym z týchto kšeftárov. Len poviem, že teraz na záver vystúpi Kamenický jak žlč a kopu hnoja bude hádzať na všetkých, na Ódora, na Hegera, na Matoviča, už aj na Šimečku. Lebo na tých bilbordoch si si mohol všimnúť, už aj Šimečka je, ktorý zničil Slovensko. Šimečka, ktorý naozaj teraz je v parlamente, ale nikdy nevládol. Takže toto sú oni. Hádzať špinu, hádzať žlč na iných za svoje neschopnosti a za to, čo oni robia a nevedia to robiť. Tak ako maľujú obrazy, tak aj vládnu. Naivne, amatérsky a neodborne. Ja teraz odídem preč, pretože nebudem počúvať tieto klamstvá, ktoré tu Kamenický a bude rozprávať o tom, ako Matovič to tu zničil a oni sú záchrancovia sveta. Oni sú tí jediní, každú jednu zákazku už teraz predražujú. Na každej jednej zákazke zarábajú. Toto je ich rozpočet.
Ďakujem.
Rozpracované
11:32
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:32
Marián ViskupičÁno, presne tak, idem ku kolegovi Ondrovi Dostálovi. Tie dobré časy boli prejedené a tá zodpovednosť vlád SMER-u v rokoch ´12 až ´20 je jasná. Zasa, porovnávajme sa s nám najbližšími krajinami, porovnám to s Českom. V tom období od rokov 2013 až 2020, v tom dobrom období kľudu a v podstate ekonomického rastu malo Česko...
Áno, presne tak, idem ku kolegovi Ondrovi Dostálovi. Tie dobré časy boli prejedené a tá zodpovednosť vlád SMER-u v rokoch ´12 až ´20 je jasná. Zasa, porovnávajme sa s nám najbližšími krajinami, porovnám to s Českom. V tom období od rokov 2013 až 2020, v tom dobrom období kľudu a v podstate ekonomického rastu malo Česko štyrikrát prebytkový rozpočet. Štyrikrát prebytkový rozpočet. A v tejto dekáde zásadne znížilo aj dlh štátu. Tým pádom bolo, samozrejme, pripravené v roku 2020 oveľa, oveľa lepšie ako Slovensko, ktoré jednoducho tie dobré roky prejedlo. A čo je ešte horšie, jednoducho neprišli žiadne reformy, žiadne rozhodnutia, žiadne úpravy, ktoré by pomohli Slovensku napredovať v ďalšom období. Takže toto, bohužiaľ, je, samozrejme, objektívny a jasný fakt.
A, pán kolega Šmilňák, jednoznačne, to si veľmi dobre povedal, že tento rozpočet stavia generácie proti sebe. Ja by som to ešte zovšeobecnil, bohužiaľ celý spôsob vládnutia aktuálnej koalície je o tom, že stavia jednotlivé generácie proti sebe a je to škoda, obrovská škoda. Lebo vo finále, či sme pravicoví, ľavicoví, sociálnodemokratickí, liberálni, progresívni, krajinu máme len jednu. A proste máme normálne že spoločných 5,4 mil. občanov a stavať generácie proti sebe je to najhoršie, čo môže akákoľvek vláda robiť. A asi viac už ani nestihnem.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
2.12.2024 o 11:32 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo a ďakujem, samozrejme, všetkým kolegom za faktické pripomienky. Čo stihnem skúsim reagovať.
Áno, presne tak, idem ku kolegovi Ondrovi Dostálovi. Tie dobré časy boli prejedené a tá zodpovednosť vlád SMER-u v rokoch ´12 až ´20 je jasná. Zasa, porovnávajme sa s nám najbližšími krajinami, porovnám to s Českom. V tom období od rokov 2013 až 2020, v tom dobrom období kľudu a v podstate ekonomického rastu malo Česko štyrikrát prebytkový rozpočet. Štyrikrát prebytkový rozpočet. A v tejto dekáde zásadne znížilo aj dlh štátu. Tým pádom bolo, samozrejme, pripravené v roku 2020 oveľa, oveľa lepšie ako Slovensko, ktoré jednoducho tie dobré roky prejedlo. A čo je ešte horšie, jednoducho neprišli žiadne reformy, žiadne rozhodnutia, žiadne úpravy, ktoré by pomohli Slovensku napredovať v ďalšom období. Takže toto, bohužiaľ, je, samozrejme, objektívny a jasný fakt.
A, pán kolega Šmilňák, jednoznačne, to si veľmi dobre povedal, že tento rozpočet stavia generácie proti sebe. Ja by som to ešte zovšeobecnil, bohužiaľ celý spôsob vládnutia aktuálnej koalície je o tom, že stavia jednotlivé generácie proti sebe a je to škoda, obrovská škoda. Lebo vo finále, či sme pravicoví, ľavicoví, sociálnodemokratickí, liberálni, progresívni, krajinu máme len jednu. A proste máme normálne že spoločných 5,4 mil. občanov a stavať generácie proti sebe je to najhoršie, čo môže akákoľvek vláda robiť. A asi viac už ani nestihnem.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
11:34
Vystúpenie 11:34
Ladislav Kamenický===== 46.
rozpočet z jedného roka na druhý a povedať, že tu sa zvýšili neviem ako neúmerne výdavky a podobne, ale obsah tých výdavkov ťa vôbec nezaujíma. To považujem za dosť populistické. Ja som, u teba som si zvykal na to, že sme komunikovali viac odborne, ale mám pocit, ja chápem, že SaS sa prepadáva v preferenciách, že musíš robiť všetko, nemáte Sulíka a musíte robiť všetko pre to, aby ste sa zviditeľnili, aby proste vás bolo počuť, ale bolo by dobré, keby sme sa bavili fakticky.
Takže k SaS. Pán Viskupič, vy veľmi dobre viete, veľmi dobre viete, že sú tu nejaké limity verejných výdavkov, ktoré nám tu zaviedla bývalá vláda a opäť a to je proste fakt a môžete si to vyhovárať sa, koľko chcete, ale proste limity verejných výdavkov zaviedla bývalá vláda, dala si ich do zákona, nie do toho ústavného, ale do normálneho, kde teda, samozrejme, si povedali, že rok pred voľbami si urobíme výnimku, však načo by sme my dodržiavali limity verejných výdavkov a to, čo tu dneska niekto prezentuje, tak ako keby zabudol na to, čo sa tu dialo v roku 2023. A ja spomeniem aj to, že sa tu naťahovali voľby o 10 mesiacov a budem to opakovať dokola. Žiadna krajina podľa mňa si nemôže dovoliť 10 mesiacov takéhoto bezvládia, ktoré sme tu mali, lebo to, čo sa stalo, a budem odpovedať na otázky pána, aj pána Kišša, tak áno. Pán Ódor a minister Horváth oznámili, že na rok ´24 očakávame deficit vo výške 8,5 mld. Osem a pol miliardy. A pán Kišš sa pýta vo svojej rozprave, že preboha, kde my budeme, skade zoberieme nejakú kredibilitu na to, aby sme si požičali 13 mld. Tak si to povedzme najprv, prečo musíme tých 13 mld. si požičať. No lebo potrebujem prefinancovať 8,5-miliardový deficit. A ďalšie roky, ak si dobre pamätám, tak náš deficit posledný bol 1,2 % a dúfam, že uznáte, že rozdiel medzi 1,2 a 6,5 je dosť veľký rozdiel. A keď máte 1,2 % je pod 3 % deficitu, znamená to, že aj dlh vám bude klesať vzhľadom na rast HDP, to vieme. To je ekonomická nielen teória, ale aj ekonomická prax. Takže toto je podstata toho, o čom sa tu bavíme.
Čiže prečo si musíme požičať toľko peňazí? No lebo musíme prefinancovať deficity. Všetky tie deficity, ktoré nám budú postupne klesať, musíme prefinancovať, samozrejme. A prečo konsolidujem? No aby sme nestratili dôveru finančných trhov, aby sme sa vedeli financovať. Ak by sme to nevedeli, tak pán Kišš vie, aj pán Viskupič, že by sme sa dostali do takzvaného bankrotu. To je situácia, ktorá bola v tom Grécku, o ktorom toľko rozprávame. Takže preto to robíme. A teraz niekto tu hovorí, že my sa vyhovárame na bývalé vlády. Proste toto sú fakty, ktoré som povedal. Ale my nielenže hovoríme to, kto to tu spôsobil na jednej strane, na druhej strane hovoríme aj to, že sa správame zodpovedne a nevykašľali sme sa na to. My tu konsolidáciu doručujeme. My ju doručujeme. Čiže to nie sú len reči, že hovoríme, kto to tu spôsobil. Kto to tu spôsobil charakterizoval presne vo svojich vyjadreniach už pán Ódor, ktorý dnes stojí a za ním je v podstate baner Progresívneho Slovenska a hovorí, že máme najhoršie verejné financie v Európskej únii, konštatovala to Európska komisia. To je proste fakt. A na tom, že treba konsolidáciu, sa zhodneme asi všetci, okrem OĽANA. Lebo tí si myslia, že všetko je tu v najlepšom poriadku. No nie je.
A teraz keď hovoríme o dlhodobej udržateľnosti, tu dneska bola reč. No áno, keď sme dali 13. dôchodky, zhoršuje sa dlhodobá udržateľnosť. A prečo sa vám nezhoršovala, pán Krátky? Viete prečo? Lebo ste ukradli 750 mil. ZMOS-u a za to ste si zaplatili najdrahšiu predvolebnú kampaň na Slovensku. Vy ste z deficitov, ktoré ste mali, ste vystúpali na 6,5 %, 8,5 mld. A tú si musíme požičať. To je odpoveď na otázky, jednu z otázok pána Kišša.
Poďme sa pobaviť o tých 3,7 mil., o ktorých hovorí pán Viskupič. Vy viete veľmi dobre, že tie limity verejných výdavkov, my sme prvá krajina, alebo teda prvá krajina, ktorú sme si dohodli s Komisiou, že sme napasovali limity verejných výdavkov, ktoré prvýkrát začali platiť vďaka tomu, že ste nám to tu nechali pre túto vládu, sme napasovali s fiškálnymi pravidlami. A keď teda sa tomu tak detailne venujete, tak sa pozrite, že čo môžeme a nemôžeme urobiť. Máme za štyri roky môžeme maximálne zvýšiť výdavky o 8,1 % a to sú čísla, ktoré sú odsúhlasené Európskou komisiou. 3,8; 0,9; 1,6; 1,5, takže si to doštudujte. A teraz sa poďme pozrieť na tých 3,7 mil., o ktorých ste hovorili. Tak skoro jednu tretinu z tej sumy tvorí, viete čo? Tvorí rast výdavkov európskych fondov a spolufinancovanie. To ste si tam zahrnuli bez toho, že by ste mihli brvou. Absolútne, bez problémov. Však porozprávate v televízii a pani Saková, ktorá vám povedala, že stúpol dlh o 24 mld., povedala dobré číslo, vy ste sa ju snažili zneistiť, lebo ste začali rozprávať o čistom dlhu 18 mld. S tým súhlasím, ale chápem, je to taktika, beriem. Ale povedala správne číslo. Pozdravujem pani ministerku, pani podpredsedníčku vlády.
Ďalšiu tretinu tých výdavkov, o ktorých hovoríte, tvoria tie dôchodky. Áno, bol to náš predvolebný sľub a my si svoje predvolebné sľuby plníme. Trináste dôchodky. Vy ste ich zrušili. Áno, 13. dôchodky ste zrušili. Ale vy aspoň k tomu priznáte, pán Viskupič. Pán Dostál sa k tomu prizná. Pán Dostál ide dokonca oveľa ďalej. Samozrejme, že treba sociálne transfery znížiť, treba zrušiť obedy zadarmo, vlaky zadarmo a rôzne iné opatrenia, ktoré treba zrušiť. Však dobre, tak to povedzte, ale musím povedať kriticky na stranu Progresívneho Slovenska, že vy sa k tomu nepriznáte. Povedzte páni, že zrušíte 13. dôchodky, keď budete vo vláde. Povedzte to nahlas, ako to povie SaS-ka. Vy nemáte ani tú odvahu. Povedzte to. Takže tretina sú tie dôchodky, o ktorých sme sa bavili. A ja si za tým stojím, SMER – sociálna demokracia a celá vláda, ktorá za to hlasovala, si za tým stojí.
Poďme ďalej. Poslednú tretinu tvoria, mnoho sa tu rozpráva o školstve, akí sme macošskí. Túto pán poslanec dneska rozprával o školstve. Tak na školstvo ide z tej sumy 806 mil. a viete dobre, že je to vrátane aj tých 550, tuším, miliónov, ktoré, 560 mil., ktoré sme prevzali od samospráv. Týchto je tých vašich, pán Viskupič, 4,7 mld. Aj táto suma, ktorú sme prevzali od samospráv za to, že škôlky budeme prevádzkovať. Sú tam peniaze, mnohí ste tu hovorili, teraz k tomu školstvu, jedni tu hovorili málo peňazí, druhí veľa a ja hovorím, že školstvo dostalo ďalšie peniaze nad túto sumu. To je rozdiel medzi tými 806 a 560 mil., 246 mil. navyše. A môže niekto hovoriť, že málo, ale preboha, o čom sa tu bavíme? Bavíme sa tu o konsolidácii, alebo sa tu bavíme o míňaní peňazí. Ja tu počúvam na jednej strane, míňajme, míňajme, míňajme, na druhej konsolidujme, konsolidujme, konsolidujme. To nejak mi nevychádza, jak hovorí ten hovorca, neviem už, ktorý to bol. Potom tu máme, 191, nie 223 mil. išlo na valorizáciu platov a plus ešte, ak sa nemýlim, 112 mil. zdravotníkom, zdravotníckemu personálu. Ďalších 112 miliónov. Aj to je v tom. Tak povedzte, že to netreba, tých 3,7 mld., pán Viskupič. Povedzte, že to netreba.
Poďme ďalej, sociálne veci. Koľkokrát som tu ja počul, jak treba opatrovať, opatrovateľ, treba asistenciu a rôzne, personál, ktorý treba pre ľudí, ktorí sa nevedia o seba postarať, ZŤP a podobne. Tak je tu s tých 3,7 mld. 191 mil. sú dávky opatrovateľom, podpora rodiny sociálne slabších skupín. Takže to je ďalšia položka. Keď si toto všetko spočítate, teraz som vám povedal, 3,52 mld., pán Viskupič. Takže toto sú tie čísla. Keď sa chceme odborne a k veci, tak sa bavme o číslach, ktoré si pozriete. Čo sa týka nárastu výdavkov, sme nikto nebol tak limitovaný, pán Viskupič, ak sme limitovaní dneska my. Moji kolegovia, keď robíme konsolidačné opatrenia, sledujú čísla, kde skončíme s deficitom a či plníme limity verejných výdavkov. Takže čo nám vy vyčítate? Že ste nám tu vlastne zanechali oveľa prísnejšie pravidlá a že my ich plníme? Toto nám chcete vyčítať?
A teraz hodnotenie Európskej komisie. Všetci tu rozprávate tie prívlastky, to už ani neviem všetko povedať, aký je tento rozpočet zlý. Jediný, kto si to nemyslí, je Európska komisia. Sme medzi premiantmi, to znamená medzi ôsmymi krajinami, ktoré splnili prísne fiškálne pravidlá. Mnohé krajiny dodnes tie rozpočty ani nepredložili. Takže nie je pravda ani to, čo píše Denník N, že väčšina krajín všetko splnila a Slovensko je medzi nimi. Respektíve, že Kamenický sa pochválil, alebo niečo také. Nie, nás pochválila Európska komisia, nie ja som sa chválil. Ja hovorím to, čo sú fakty. Že náš rozpočet je realistický. Dokonca mierne ambiciózny, áno. My sme nepovedali, že poďme sedemročným plánom, ale štvorročným, aby sme ten dlh otočili, o ktorom tu toľko bolo porozprávané. Ja už som sa k tomu vyjadroval, nebudem sa vracať k tým číslam, lebo to asi nemá úplne zmysel.
Viete, PS-ko tu veľa hovorilo o tom, alebo aj všetci, že treba šetriť. Však šetrime, v poriadku. Len sa pýtam, napríklad, pán Viskupič, vás, ako ste šetrili, keď ste boli vo vláde, alebo keď ste tu boli do roku ešte ´23. A neni pravda, pán Krátky, ja si stojím za tým, že to, čo sa tu vyrobilo za rok ´23, môže bývalá vláda, nie táto. A sám ste povedali, že je tu nejaký dojazd. Však my sme nastúpili v októbri ´23, myslím, že 25., ak si to dobre pamätám. A asi tak za mesiac asi táto vláda nedokáže zmeniť úplne všetko, čo ste tu napáchali. Nedá sa, to sa nedá. Ja som zdedil viete čo? Zdedil som tu nejaké lego kocky. Mal som zdediť rozpočet realistický. Zdedil som vyrovnaný rozpočet so zoškrtanými, ja neviem, 7 až 8 mld. Kde teda sama Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, o ktorej toľko hovoríte, že to bude znamenať kolaps tejto krajiny, že táto krajina nedokáže takto fungovať. To bol výsledok toho, čo tu bolo povedané.
Pán Hargaš, vy ste tu na to, áno, aby ste kontroloval. Však ja som za to, však kontrolujte, keď niekto iný pochybil, poukazujte. Ale ja vám tiež pripomeniem niektoré veci, ako sa tu šafárilo. Šafárilo sa tu. Stovky miliónov na všelijaké vakcíny, ktorým prešla všelijaká tá expiračná doba. Sa vyhodili, alebo neviem, čo sa s nimi stalo. Dokonca sa platili, sa platili vakcíny, ktoré nikto nikdy nepoužil a nikdy nikto nedodal. Aj to sa platilo tu. Ja pevne verím, že sa to aj vyšetrí. MOM-ky a štátni tajomníci sa tu nabaľovali, mali 110-tisícové príjmy z MOM-iek. Som zvedavý, kedy sa to takisto vyšetrí.
Čo sa týka pána Krátkeho, ktorý tu rozprával o tom, že sme spálili dom a neviem čo. Vy ste spálili dom, nie ja som, ja som to stále hovoril, vy ste spálili dom. Dali ste nám, povedali ste, tu máte metlu, pozametajte popol, nedáme vám nič a postavte ten dom znova. A ja netvrdím, že to je ľahké a my tu máme recept na všetko. Nemáme. Situácia nie je dobrá. A bolo to tu viackrát povedané. Viackrát povedané to bolo. Áno, Nemecko má problémy, má. A to bude mať vplyv aj na okolité krajiny. A my, poviem otvorene, máme ešte jeden z tých najvyšších rastov, ale takisto nie je to večné. A budú problémy, nie je to jednoduché. Takže ja nehovorím, že my máme recept na všetko. Nemáme. My robíme to, čo viete a budeme to doručovať tak, aby sme doručili ten plán, ktorý sme povedali. Máme jasný plán. Kedy, keď prídete vy a poviete mi, že máte plán, že v roku ´27, to znamená na konci volebného obdobia, ak by ste prevzali verejné financie v stave, v ktorom sme ich prevzali my, že otočíte dlh pri deficite, keď by ste ho zdedili 8,5 mld., tak poviem, že ste dobrý. A keď ho doručíte, ten plán, tak poviem, že ste splnili svoje predsavzatie. To nie je jednoduchá úloha. Niekto to tu bagatelizuje, hovorí rôzne prívlastky. Ja hovorím, to nie je jednoduchá úloha. Viete to veľmi dobre. Samozrejme, že čím horšie, tým lepšie.
Pán Viskupič a neviem, kto to tu povedal, že my tu staviame generácie proti sebe. Nie je to pravda. Robíte to vy a za tým si stojím. Nie my. Slovenská republika je jedna z krajín, ktorá má najmenšiu, jeden z najmenších rozdielov v príjmoch skoro na svete. A vy keď poviete, že dobre, však o našich otcov a mamy sa netreba starať. Dobre, tak si to povedzte, ale povedzte to verejne. A nielen kritizujte, lebo áno, za tým sú, za všetkým sú čísla. Za všetkým sú nejaké čísla. Aj za týmto, aj za dôchodkami sú čísla. Áno, sú to výdavky, ktoré niekto povie, že treba ušetriť. My si to nemyslíme. Nemyslíme si to.
Poviem ešte k tomu dlhu...
=====
Ďakujem pekne, kolegovia. Tak prišiel čas, si myslím, že trvalo nám to nejakých 15 hodín aj nejakých pár minút na to, aby sme skončili rozpravu o rozpočte po troch dňoch. Na jednej strane chcem sa poďakovať za kultivovanú rozpravu, až na pána Pročka, ktorý tu jediný vykrikoval. Myslím si, že všetci sa snažili použiť nejaké svoje argumenty, aj keď teda s mnohými nemôžem a ani nesúhlasím a myslím si, že sa to aj dosť veľa zavádzalo a keď teda chceme byť faktickí, tak si musíme povedať fakty. Dnes sa budem, nebudem sa venovať už OĽANU, OĽANU som sa venoval dosť dlho v piatok, takže dnes by som si možno zobral radšej tie rozpravy, ktoré tu zazneli od Progresívneho Slovenska. Maroš Viskupič, tebe sa budem špeciálne venovať dnes pri záverečnom slove. Počúval som nedeľné relácie a tam sa teda tiež narozprávalo. A poviem aj o tých tvojich 3,7 mil., ktoré donekonečna opakuješ, teda miliardy zvýšených výdavkov a chcel by som ťa požiadať, aby si sa trošku aj si naštudoval niektoré veci, o ktorých hovoríš, lebo iba porovnať dve čísla rozpočet, štátny rozpočet z jedného roka na druhý a povedať, že tu sa zvýšili neviem ako neúmerne výdavky a podobne, ale obsah tých výdavkov ťa vôbec nezaujíma. To považujem za dosť populistické. Ja som, u teba som si zvykal na to, že sme komunikovali viac odborne, ale mám pocit, ja chápem, že SaS sa prepadáva v preferenciách, že musíš robiť všetko, nemáte Sulíka ....
===== 46.
rozpočet z jedného roka na druhý a povedať, že tu sa zvýšili neviem ako neúmerne výdavky a podobne, ale obsah tých výdavkov ťa vôbec nezaujíma. To považujem za dosť populistické. Ja som, u teba som si zvykal na to, že sme komunikovali viac odborne, ale mám pocit, ja chápem, že SaS sa prepadáva v preferenciách, že musíš robiť všetko, nemáte Sulíka a musíte robiť všetko pre to, aby ste sa zviditeľnili, aby proste vás bolo počuť, ale bolo by dobré, keby sme sa bavili fakticky.
Takže k SaS. Pán Viskupič, vy veľmi dobre viete, veľmi dobre viete, že sú tu nejaké limity verejných výdavkov, ktoré nám tu zaviedla bývalá vláda a opäť a to je proste fakt a môžete si to vyhovárať sa, koľko chcete, ale proste limity verejných výdavkov zaviedla bývalá vláda, dala si ich do zákona, nie do toho ústavného, ale do normálneho, kde teda, samozrejme, si povedali, že rok pred voľbami si urobíme výnimku, však načo by sme my dodržiavali limity verejných výdavkov a to, čo tu dneska niekto prezentuje, tak ako keby zabudol na to, čo sa tu dialo v roku 2023. A ja spomeniem aj to, že sa tu naťahovali voľby o 10 mesiacov a budem to opakovať dokola. Žiadna krajina podľa mňa si nemôže dovoliť 10 mesiacov takéhoto bezvládia, ktoré sme tu mali, lebo to, čo sa stalo, a budem odpovedať na otázky pána, aj pána Kišša, tak áno. Pán Ódor a minister Horváth oznámili, že na rok ´24 očakávame deficit vo výške 8,5 mld. Osem a pol miliardy. A pán Kišš sa pýta vo svojej rozprave, že preboha, kde my budeme, skade zoberieme nejakú kredibilitu na to, aby sme si požičali 13 mld. Tak si to povedzme najprv, prečo musíme tých 13 mld. si požičať. No lebo potrebujem prefinancovať 8,5-miliardový deficit. A ďalšie roky, ak si dobre pamätám, tak náš deficit posledný bol 1,2 % a dúfam, že uznáte, že rozdiel medzi 1,2 a 6,5 je dosť veľký rozdiel. A keď máte 1,2 % je pod 3 % deficitu, znamená to, že aj dlh vám bude klesať vzhľadom na rast HDP, to vieme. To je ekonomická nielen teória, ale aj ekonomická prax. Takže toto je podstata toho, o čom sa tu bavíme.
Čiže prečo si musíme požičať toľko peňazí? No lebo musíme prefinancovať deficity. Všetky tie deficity, ktoré nám budú postupne klesať, musíme prefinancovať, samozrejme. A prečo konsolidujem? No aby sme nestratili dôveru finančných trhov, aby sme sa vedeli financovať. Ak by sme to nevedeli, tak pán Kišš vie, aj pán Viskupič, že by sme sa dostali do takzvaného bankrotu. To je situácia, ktorá bola v tom Grécku, o ktorom toľko rozprávame. Takže preto to robíme. A teraz niekto tu hovorí, že my sa vyhovárame na bývalé vlády. Proste toto sú fakty, ktoré som povedal. Ale my nielenže hovoríme to, kto to tu spôsobil na jednej strane, na druhej strane hovoríme aj to, že sa správame zodpovedne a nevykašľali sme sa na to. My tu konsolidáciu doručujeme. My ju doručujeme. Čiže to nie sú len reči, že hovoríme, kto to tu spôsobil. Kto to tu spôsobil charakterizoval presne vo svojich vyjadreniach už pán Ódor, ktorý dnes stojí a za ním je v podstate baner Progresívneho Slovenska a hovorí, že máme najhoršie verejné financie v Európskej únii, konštatovala to Európska komisia. To je proste fakt. A na tom, že treba konsolidáciu, sa zhodneme asi všetci, okrem OĽANA. Lebo tí si myslia, že všetko je tu v najlepšom poriadku. No nie je.
A teraz keď hovoríme o dlhodobej udržateľnosti, tu dneska bola reč. No áno, keď sme dali 13. dôchodky, zhoršuje sa dlhodobá udržateľnosť. A prečo sa vám nezhoršovala, pán Krátky? Viete prečo? Lebo ste ukradli 750 mil. ZMOS-u a za to ste si zaplatili najdrahšiu predvolebnú kampaň na Slovensku. Vy ste z deficitov, ktoré ste mali, ste vystúpali na 6,5 %, 8,5 mld. A tú si musíme požičať. To je odpoveď na otázky, jednu z otázok pána Kišša.
Poďme sa pobaviť o tých 3,7 mil., o ktorých hovorí pán Viskupič. Vy viete veľmi dobre, že tie limity verejných výdavkov, my sme prvá krajina, alebo teda prvá krajina, ktorú sme si dohodli s Komisiou, že sme napasovali limity verejných výdavkov, ktoré prvýkrát začali platiť vďaka tomu, že ste nám to tu nechali pre túto vládu, sme napasovali s fiškálnymi pravidlami. A keď teda sa tomu tak detailne venujete, tak sa pozrite, že čo môžeme a nemôžeme urobiť. Máme za štyri roky môžeme maximálne zvýšiť výdavky o 8,1 % a to sú čísla, ktoré sú odsúhlasené Európskou komisiou. 3,8; 0,9; 1,6; 1,5, takže si to doštudujte. A teraz sa poďme pozrieť na tých 3,7 mil., o ktorých ste hovorili. Tak skoro jednu tretinu z tej sumy tvorí, viete čo? Tvorí rast výdavkov európskych fondov a spolufinancovanie. To ste si tam zahrnuli bez toho, že by ste mihli brvou. Absolútne, bez problémov. Však porozprávate v televízii a pani Saková, ktorá vám povedala, že stúpol dlh o 24 mld., povedala dobré číslo, vy ste sa ju snažili zneistiť, lebo ste začali rozprávať o čistom dlhu 18 mld. S tým súhlasím, ale chápem, je to taktika, beriem. Ale povedala správne číslo. Pozdravujem pani ministerku, pani podpredsedníčku vlády.
Ďalšiu tretinu tých výdavkov, o ktorých hovoríte, tvoria tie dôchodky. Áno, bol to náš predvolebný sľub a my si svoje predvolebné sľuby plníme. Trináste dôchodky. Vy ste ich zrušili. Áno, 13. dôchodky ste zrušili. Ale vy aspoň k tomu priznáte, pán Viskupič. Pán Dostál sa k tomu prizná. Pán Dostál ide dokonca oveľa ďalej. Samozrejme, že treba sociálne transfery znížiť, treba zrušiť obedy zadarmo, vlaky zadarmo a rôzne iné opatrenia, ktoré treba zrušiť. Však dobre, tak to povedzte, ale musím povedať kriticky na stranu Progresívneho Slovenska, že vy sa k tomu nepriznáte. Povedzte páni, že zrušíte 13. dôchodky, keď budete vo vláde. Povedzte to nahlas, ako to povie SaS-ka. Vy nemáte ani tú odvahu. Povedzte to. Takže tretina sú tie dôchodky, o ktorých sme sa bavili. A ja si za tým stojím, SMER – sociálna demokracia a celá vláda, ktorá za to hlasovala, si za tým stojí.
Poďme ďalej. Poslednú tretinu tvoria, mnoho sa tu rozpráva o školstve, akí sme macošskí. Túto pán poslanec dneska rozprával o školstve. Tak na školstvo ide z tej sumy 806 mil. a viete dobre, že je to vrátane aj tých 550, tuším, miliónov, ktoré, 560 mil., ktoré sme prevzali od samospráv. Týchto je tých vašich, pán Viskupič, 4,7 mld. Aj táto suma, ktorú sme prevzali od samospráv za to, že škôlky budeme prevádzkovať. Sú tam peniaze, mnohí ste tu hovorili, teraz k tomu školstvu, jedni tu hovorili málo peňazí, druhí veľa a ja hovorím, že školstvo dostalo ďalšie peniaze nad túto sumu. To je rozdiel medzi tými 806 a 560 mil., 246 mil. navyše. A môže niekto hovoriť, že málo, ale preboha, o čom sa tu bavíme? Bavíme sa tu o konsolidácii, alebo sa tu bavíme o míňaní peňazí. Ja tu počúvam na jednej strane, míňajme, míňajme, míňajme, na druhej konsolidujme, konsolidujme, konsolidujme. To nejak mi nevychádza, jak hovorí ten hovorca, neviem už, ktorý to bol. Potom tu máme, 191, nie 223 mil. išlo na valorizáciu platov a plus ešte, ak sa nemýlim, 112 mil. zdravotníkom, zdravotníckemu personálu. Ďalších 112 miliónov. Aj to je v tom. Tak povedzte, že to netreba, tých 3,7 mld., pán Viskupič. Povedzte, že to netreba.
Poďme ďalej, sociálne veci. Koľkokrát som tu ja počul, jak treba opatrovať, opatrovateľ, treba asistenciu a rôzne, personál, ktorý treba pre ľudí, ktorí sa nevedia o seba postarať, ZŤP a podobne. Tak je tu s tých 3,7 mld. 191 mil. sú dávky opatrovateľom, podpora rodiny sociálne slabších skupín. Takže to je ďalšia položka. Keď si toto všetko spočítate, teraz som vám povedal, 3,52 mld., pán Viskupič. Takže toto sú tie čísla. Keď sa chceme odborne a k veci, tak sa bavme o číslach, ktoré si pozriete. Čo sa týka nárastu výdavkov, sme nikto nebol tak limitovaný, pán Viskupič, ak sme limitovaní dneska my. Moji kolegovia, keď robíme konsolidačné opatrenia, sledujú čísla, kde skončíme s deficitom a či plníme limity verejných výdavkov. Takže čo nám vy vyčítate? Že ste nám tu vlastne zanechali oveľa prísnejšie pravidlá a že my ich plníme? Toto nám chcete vyčítať?
A teraz hodnotenie Európskej komisie. Všetci tu rozprávate tie prívlastky, to už ani neviem všetko povedať, aký je tento rozpočet zlý. Jediný, kto si to nemyslí, je Európska komisia. Sme medzi premiantmi, to znamená medzi ôsmymi krajinami, ktoré splnili prísne fiškálne pravidlá. Mnohé krajiny dodnes tie rozpočty ani nepredložili. Takže nie je pravda ani to, čo píše Denník N, že väčšina krajín všetko splnila a Slovensko je medzi nimi. Respektíve, že Kamenický sa pochválil, alebo niečo také. Nie, nás pochválila Európska komisia, nie ja som sa chválil. Ja hovorím to, čo sú fakty. Že náš rozpočet je realistický. Dokonca mierne ambiciózny, áno. My sme nepovedali, že poďme sedemročným plánom, ale štvorročným, aby sme ten dlh otočili, o ktorom tu toľko bolo porozprávané. Ja už som sa k tomu vyjadroval, nebudem sa vracať k tým číslam, lebo to asi nemá úplne zmysel.
Viete, PS-ko tu veľa hovorilo o tom, alebo aj všetci, že treba šetriť. Však šetrime, v poriadku. Len sa pýtam, napríklad, pán Viskupič, vás, ako ste šetrili, keď ste boli vo vláde, alebo keď ste tu boli do roku ešte ´23. A neni pravda, pán Krátky, ja si stojím za tým, že to, čo sa tu vyrobilo za rok ´23, môže bývalá vláda, nie táto. A sám ste povedali, že je tu nejaký dojazd. Však my sme nastúpili v októbri ´23, myslím, že 25., ak si to dobre pamätám. A asi tak za mesiac asi táto vláda nedokáže zmeniť úplne všetko, čo ste tu napáchali. Nedá sa, to sa nedá. Ja som zdedil viete čo? Zdedil som tu nejaké lego kocky. Mal som zdediť rozpočet realistický. Zdedil som vyrovnaný rozpočet so zoškrtanými, ja neviem, 7 až 8 mld. Kde teda sama Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, o ktorej toľko hovoríte, že to bude znamenať kolaps tejto krajiny, že táto krajina nedokáže takto fungovať. To bol výsledok toho, čo tu bolo povedané.
Pán Hargaš, vy ste tu na to, áno, aby ste kontroloval. Však ja som za to, však kontrolujte, keď niekto iný pochybil, poukazujte. Ale ja vám tiež pripomeniem niektoré veci, ako sa tu šafárilo. Šafárilo sa tu. Stovky miliónov na všelijaké vakcíny, ktorým prešla všelijaká tá expiračná doba. Sa vyhodili, alebo neviem, čo sa s nimi stalo. Dokonca sa platili, sa platili vakcíny, ktoré nikto nikdy nepoužil a nikdy nikto nedodal. Aj to sa platilo tu. Ja pevne verím, že sa to aj vyšetrí. MOM-ky a štátni tajomníci sa tu nabaľovali, mali 110-tisícové príjmy z MOM-iek. Som zvedavý, kedy sa to takisto vyšetrí.
Čo sa týka pána Krátkeho, ktorý tu rozprával o tom, že sme spálili dom a neviem čo. Vy ste spálili dom, nie ja som, ja som to stále hovoril, vy ste spálili dom. Dali ste nám, povedali ste, tu máte metlu, pozametajte popol, nedáme vám nič a postavte ten dom znova. A ja netvrdím, že to je ľahké a my tu máme recept na všetko. Nemáme. Situácia nie je dobrá. A bolo to tu viackrát povedané. Viackrát povedané to bolo. Áno, Nemecko má problémy, má. A to bude mať vplyv aj na okolité krajiny. A my, poviem otvorene, máme ešte jeden z tých najvyšších rastov, ale takisto nie je to večné. A budú problémy, nie je to jednoduché. Takže ja nehovorím, že my máme recept na všetko. Nemáme. My robíme to, čo viete a budeme to doručovať tak, aby sme doručili ten plán, ktorý sme povedali. Máme jasný plán. Kedy, keď prídete vy a poviete mi, že máte plán, že v roku ´27, to znamená na konci volebného obdobia, ak by ste prevzali verejné financie v stave, v ktorom sme ich prevzali my, že otočíte dlh pri deficite, keď by ste ho zdedili 8,5 mld., tak poviem, že ste dobrý. A keď ho doručíte, ten plán, tak poviem, že ste splnili svoje predsavzatie. To nie je jednoduchá úloha. Niekto to tu bagatelizuje, hovorí rôzne prívlastky. Ja hovorím, to nie je jednoduchá úloha. Viete to veľmi dobre. Samozrejme, že čím horšie, tým lepšie.
Pán Viskupič a neviem, kto to tu povedal, že my tu staviame generácie proti sebe. Nie je to pravda. Robíte to vy a za tým si stojím. Nie my. Slovenská republika je jedna z krajín, ktorá má najmenšiu, jeden z najmenších rozdielov v príjmoch skoro na svete. A vy keď poviete, že dobre, však o našich otcov a mamy sa netreba starať. Dobre, tak si to povedzte, ale povedzte to verejne. A nielen kritizujte, lebo áno, za tým sú, za všetkým sú čísla. Za všetkým sú nejaké čísla. Aj za týmto, aj za dôchodkami sú čísla. Áno, sú to výdavky, ktoré niekto povie, že treba ušetriť. My si to nemyslíme. Nemyslíme si to.
Poviem ešte k tomu dlhu...
=====
Rozpracované
11:57
Vystúpenie v rozprave 11:57
Ladislav KamenickýPoviem ešte k tomu dlhu a za tým si stojím a budem to opakovať, že ak by táto vláda, keď prevzala verejné financie v stave, v ktorom ich prevzala, nič nerobila, tak to je číslo, ktoré je od...
Poviem ešte k tomu dlhu a za tým si stojím a budem to opakovať, že ak by táto vláda, keď prevzala verejné financie v stave, v ktorom ich prevzala, nič nerobila, tak to je číslo, ktoré je od IFP, dokonca Európska komisia ho spracuvávala, tak v roku ´27 by sme mali dlh 109 mld. euro, to je 71,4 % HDP. Ak by sme teda nič nerobili, tak jak to tu hovoríte. Konsolidácia je škaredé slovo pre mňa a nemám ho rád a ja pevne verím, že Slovenská republika sa jedného dňa dostane do stavu, že už nebude musieť ďalej konsolidovať, ale tie časy sú ešte trošku pred nami. Tam sme sa ešte nedopracovali a čaká náš veľa roboty. A či to už bude táto alebo budúca vláda, každý musí prispieť nejakým spôsobom do toho, ale rozprávať tu, že my sme tu za všetko zodpovední, keď sme odovzdali deficit 1,2 a zdedili 6,5 % HDP, to považujem za nekorektné. My sme deficity posledné tri roky znižovali. Boli stále okolo jedného percenta. A dlh Slovenskej republiky sme takisto znižovali. Vy hovoríte, že keď áno, keď je tu SMER, tak my tu máme naprávať verejné financie. Prečo ste to nerobili vy? Ja hovorím, Slovenská republika aj Európa urobila jednu obrovskú chybu. Keď som ja bol ministrom financií, mali sme fiškálne pravidlá, počas covidu tu žiadne neboli. Minister financií bol Matovič a tak sme aj dopadli s našimi verejnými financiami. Dnes sú opäť fiškálne pravidlá, my ich plníme, plníme ich v prvej najlepšej skupine a vy tu budete kritizovať. Samozrejme, médiá, si nikto to ani nevšimne. Však prečo, treba povedať, že však sa vlastne nič nedeje. Keby sa čokoľvek stalo, čokoľvek, tak to bude článkov na dva týždne, budem počúvať. To príde, lebo však, samozrejme, tá ekonomika, aj európska, urobili sa obrovské chyby, ja to tu nebudem spomínať. Ja som presvedčený, že Európa, Európska komisia, európske krajiny urobili fatálne chyby, čo sa týka ekonomických rozhodnutí a to nás budete, to sa bude ťahať možno, nie roky, ale možno aj desiatky rokov kým sa z týchto problémom Európa dostane.
A tvrdím jednu vec, že slovenská ekonomika je tak závislá na vonkajších faktoroch, sme jedna z najotvorenejších ekonomík, že je veľmi dôležité, aby sme tiež boli možno nejakým zdravím hlasom zdravého rozumu aj v tých európskych inštitúciách. Treba hovoriť bez prikrášľovania, v akej sme situácii sme, a ja to hovorím. Aj keď teda mnohí kolegovia majú možno na to iný názor, ja hovorím, Európa urobila fatálne chyby a robí ich naďalej. Keď sa niečo nezmení, niečo nezmení, tak bude mať aj slovenská ekonomika problémy. A nie je žiadny pojem, my sme malá krajina, my máme jedno percento všetkých obyvateľov celej Európske únie a ak sa pretavia tie externé riziká, ktoré máme, tak s tým v mnohých prípadoch ani žiadna vláda, ktorá by sem prišla, nevedela veľa urobiť. Každý tu hovoril o rastových impulzoch a neviem čo. Tak keď Nemci sa potácajú v recesii, tak niekedy mám pocit, že dajú sa robiť nejaké rastové impulzy, my sa snažíme niektoré, aby boli verejné investície, aby sa stavali cesty, aby sa stavali tunely, aby sa stavali zdravotnícke zariadenia.
A musím povedať jednu vec. Čo urobila tá bývalá vláda? V boji s daňovými únikmi, povedzme si, čo urobila bývalá vláda. Ani jedno opatrenie v boji s daňovými únikmi. Ja si pamätám asi tri plány, ktoré urobila tá smerácka zlá vláda. A dnes robíme ďalší a nie je to jednoduché. Ja od toho veľa očakávam, samozrejme, to je možno odpovedať na otázku pánovi Kiššovi. Samozrejme, že detaily vám dáme, hej. My na tom už robíme nejaký čas a chceme vám to dať v nejakom tvare, ktorý ja som jasne povedal tú koncepciu, jak by to malo vyzerať, samozrejme to treba aj technicky naplniť. A to sú tie debatu o tom, lebo iba niečo povedať a nevedieť to technicky naplniť, tak to je asi málo. My vieme, že to vieme technicky zabezpečiť, ale tiež sme si na to dali nejaký čas. Instantné platby sú možné až od 9. októbra budúceho roku a toto opatrenie by malo prísť od 1. 1. 2026.
takže na záver, nebudem už dlho rečniť, lebo už sme strávili mnoho hodín debatou, ale chcem sa poďakovať za vaše vystúpenia. Pevne verím, že budeme aj do budúcna korektne debatovať a všetkých tých, ktorých náš rozpočet presvedčil, chcem požiadať o to, aby ho podporili. Preto, aby Slovensko malo rozpočet, ktorý aj Európska komisia vyhodnotila ako jeden z najlepších v rámci Európy.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
... povedzte to verejne. A nielen kritizujte, lebo áno, za tým, za všetkým sú čísla, za všetkým sú nejaké čísla, aj za týmto, aj za dôchodkami sú čísla, áno. Sú to výdavky, ktoré niekto povie, že treba ušetriť, my si to nemyslíme. Nemyslíme si to.
Poviem ešte k tomu dlhu a za tým si stojím a budem to opakovať, že ak by táto vláda, keď prevzala verejné financie v stave, v ktorom ich prevzala, nič nerobila, tak to je číslo, ktoré je od IFP, dokonca Európska komisia ho spracuvávala, tak v roku ´27 by sme mali dlh 109 mld. euro, to je 71,4 % HDP. Ak by sme teda nič nerobili, tak jak to tu hovoríte. Konsolidácia je škaredé slovo pre mňa a nemám ho rád a ja pevne verím, že Slovenská republika sa jedného dňa dostane do stavu, že už nebude musieť ďalej konsolidovať, ale tie časy sú ešte trošku pred nami. Tam sme sa ešte nedopracovali a čaká náš veľa roboty. A či to už bude táto alebo budúca vláda, každý musí prispieť nejakým spôsobom do toho, ale rozprávať tu, že my sme tu za všetko zodpovední, keď sme odovzdali deficit 1,2 a zdedili 6,5 % HDP, to považujem za nekorektné. My sme deficity posledné tri roky znižovali. Boli stále okolo jedného percenta. A dlh Slovenskej republiky sme takisto znižovali. Vy hovoríte, že keď áno, keď je tu SMER, tak my tu máme naprávať verejné financie. Prečo ste to nerobili vy? Ja hovorím, Slovenská republika aj Európa urobila jednu obrovskú chybu. Keď som ja bol ministrom financií, mali sme fiškálne pravidlá, počas covidu tu žiadne neboli. Minister financií bol Matovič a tak sme aj dopadli s našimi verejnými financiami. Dnes sú opäť fiškálne pravidlá, my ich plníme, plníme ich v prvej najlepšej skupine a vy tu budete kritizovať. Samozrejme, médiá, si nikto to ani nevšimne. Však prečo, treba povedať, že však sa vlastne nič nedeje. Keby sa čokoľvek stalo, čokoľvek, tak to bude článkov na dva týždne, budem počúvať. To príde, lebo však, samozrejme, tá ekonomika, aj európska, urobili sa obrovské chyby, ja to tu nebudem spomínať. Ja som presvedčený, že Európa, Európska komisia, európske krajiny urobili fatálne chyby, čo sa týka ekonomických rozhodnutí a to nás budete, to sa bude ťahať možno, nie roky, ale možno aj desiatky rokov kým sa z týchto problémom Európa dostane.
A tvrdím jednu vec, že slovenská ekonomika je tak závislá na vonkajších faktoroch, sme jedna z najotvorenejších ekonomík, že je veľmi dôležité, aby sme tiež boli možno nejakým zdravím hlasom zdravého rozumu aj v tých európskych inštitúciách. Treba hovoriť bez prikrášľovania, v akej sme situácii sme, a ja to hovorím. Aj keď teda mnohí kolegovia majú možno na to iný názor, ja hovorím, Európa urobila fatálne chyby a robí ich naďalej. Keď sa niečo nezmení, niečo nezmení, tak bude mať aj slovenská ekonomika problémy. A nie je žiadny pojem, my sme malá krajina, my máme jedno percento všetkých obyvateľov celej Európske únie a ak sa pretavia tie externé riziká, ktoré máme, tak s tým v mnohých prípadoch ani žiadna vláda, ktorá by sem prišla, nevedela veľa urobiť. Každý tu hovoril o rastových impulzoch a neviem čo. Tak keď Nemci sa potácajú v recesii, tak niekedy mám pocit, že dajú sa robiť nejaké rastové impulzy, my sa snažíme niektoré, aby boli verejné investície, aby sa stavali cesty, aby sa stavali tunely, aby sa stavali zdravotnícke zariadenia.
A musím povedať jednu vec. Čo urobila tá bývalá vláda? V boji s daňovými únikmi, povedzme si, čo urobila bývalá vláda. Ani jedno opatrenie v boji s daňovými únikmi. Ja si pamätám asi tri plány, ktoré urobila tá smerácka zlá vláda. A dnes robíme ďalší a nie je to jednoduché. Ja od toho veľa očakávam, samozrejme, to je možno odpovedať na otázku pánovi Kiššovi. Samozrejme, že detaily vám dáme, hej. My na tom už robíme nejaký čas a chceme vám to dať v nejakom tvare, ktorý ja som jasne povedal tú koncepciu, jak by to malo vyzerať, samozrejme to treba aj technicky naplniť. A to sú tie debatu o tom, lebo iba niečo povedať a nevedieť to technicky naplniť, tak to je asi málo. My vieme, že to vieme technicky zabezpečiť, ale tiež sme si na to dali nejaký čas. Instantné platby sú možné až od 9. októbra budúceho roku a toto opatrenie by malo prísť od 1. 1. 2026.
takže na záver, nebudem už dlho rečniť, lebo už sme strávili mnoho hodín debatou, ale chcem sa poďakovať za vaše vystúpenia. Pevne verím, že budeme aj do budúcna korektne debatovať a všetkých tých, ktorých náš rozpočet presvedčil, chcem požiadať o to, aby ho podporili. Preto, aby Slovensko malo rozpočet, ktorý aj Európska komisia vyhodnotila ako jeden z najlepších v rámci Európy.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Rozpracované
11:57
Vystúpenie v rozprave 11:57
Ladislav KamenickýČiže návrh súhrnnej výročnej správy za rok ´23. Schodok verejnej správy bol vo výške 6,39 mld., čo predstavuje 5,21 % HDP. Na revíziu schodku celkovej výške 390 mil. eur spôsobili viaceré vplyvy, či už aktualizácia údajov na základe daňových priznaní auditovaných účtovných uzávierok subjektov verejnej správy a metodických usmernení štatistiky.
Časťou tohto rozdielu je...
Čiže návrh súhrnnej výročnej správy za rok ´23. Schodok verejnej správy bol vo výške 6,39 mld., čo predstavuje 5,21 % HDP. Na revíziu schodku celkovej výške 390 mil. eur spôsobili viaceré vplyvy, či už aktualizácia údajov na základe daňových priznaní auditovaných účtovných uzávierok subjektov verejnej správy a metodických usmernení štatistiky.
Časťou tohto rozdielu je aj solidárny príspevok Slovnaftu, ktorý finančná správa rieši. Viem, že započala aj nejaké daňové kontroly. Lepšia daň z príjmu právnických osôb, lepšia dépeháčka, lepšia daň z príjmu fyzických osôb a čo sa týka celkový, negatívne vplyvy bolo zhoršenie hospodárenie spoločnosti Valaliky o 44 mil. a iné zmeny.
Dlh verejnej správy ku koncu roku dosiahol bez 0,1 mld. 69 mld. eur, čo predstavuje 56,1 % HDP. Revízia dlhu je tak minimálna, že nebudem o nej hovoriť. Je to 0,01 percentuálneho bodu.
Takže asi toľko, potom v rozprave, ak bude mať niekto záujem o debatu.
Ďakujem pekne. Ešte nás čaká päť bodov, ktoré musím predložiť.
Čiže návrh súhrnnej výročnej správy za rok ´23. Schodok verejnej správy bol vo výške 6,39 mld., čo predstavuje 5,21 % HDP. Na revíziu schodku celkovej výške 390 mil. eur spôsobili viaceré vplyvy, či už aktualizácia údajov na základe daňových priznaní auditovaných účtovných uzávierok subjektov verejnej správy a metodických usmernení štatistiky.
Časťou tohto rozdielu je aj solidárny príspevok Slovnaftu, ktorý finančná správa rieši. Viem, že započala aj nejaké daňové kontroly. Lepšia daň z príjmu právnických osôb, lepšia dépeháčka, lepšia daň z príjmu fyzických osôb a čo sa týka celkový, negatívne vplyvy bolo zhoršenie hospodárenie spoločnosti Valaliky o 44 mil. a iné zmeny.
Dlh verejnej správy ku koncu roku dosiahol bez 0,1 mld. 69 mld. eur, čo predstavuje 56,1 % HDP. Revízia dlhu je tak minimálna, že nebudem o nej hovoriť. Je to 0,01 percentuálneho bodu.
Takže asi toľko, potom v rozprave, ak bude mať niekto záujem o debatu.
Rozpracované
12:00
Vystúpenie v rozprave 12:00
Daniel KarasNávrh Súhrnnej výročnej správy za rok 2023 prerokúva Národná rada v zmysle § 23, pardon, § 29a ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. o...
Návrh Súhrnnej výročnej správy za rok 2023 prerokúva Národná rada v zmysle § 23, pardon, § 29a ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov.
Predmetný návrh pridelil predseda Národnej rady s rozhodnutím č. 643 zo dňa 14. novembra 2024 na prerokovanie výboru pre financie a rozpočet a výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj a zároveň určil lehotu na prerokovanie. Predseda Národnej rady zároveň ako gestorský výbor určil Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady prerokoval návrh Súhrnnej výročnej správy Slovenskej republiky za rok 2023 výbor pre financie rozpočet, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Uvedené výbory predloženú správu svojím uznesením zobrali na vedomie.
Zároveň odporučili Národnej rade navrhnúť Súhrn výročnej správy Slovenskej republiky za rok 2023 vziať na vedomie.
Zo strany výborov Národnej rady ani poslancov neboli predložené iné stanoviská, podmienky či pozmeňujúce návrhy v súlade s § 75 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov.
Gestorský výbor podľa § 79 ods. 4 a 5 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady schválil spoločnú správu uznesením č. 177 zo dňa 26. novembra 2024 a určil ma za spoločného spravodajcu.
Gestorský výbor ma zároveň poveril predniesť spoločnú správu na schôdzi Národnej rady. Po druhé, navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov. Návrh uznesenia Národnej rady je prílohou tejto správy.
Ďakujem, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som ako spoločný spravodajca za výbor pre financie a rozpočet predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania návrhu Súhrnnej výročnej správy Slovenskej republiky za rok 2023, tlač 590a.
Návrh Súhrnnej výročnej správy za rok 2023 prerokúva Národná rada v zmysle § 23, pardon, § 29a ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov.
Predmetný návrh pridelil predseda Národnej rady s rozhodnutím č. 643 zo dňa 14. novembra 2024 na prerokovanie výboru pre financie a rozpočet a výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj a zároveň určil lehotu na prerokovanie. Predseda Národnej rady zároveň ako gestorský výbor určil Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady prerokoval návrh Súhrnnej výročnej správy Slovenskej republiky za rok 2023 výbor pre financie rozpočet, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Uvedené výbory predloženú správu svojím uznesením zobrali na vedomie.
Zároveň odporučili Národnej rade navrhnúť Súhrn výročnej správy Slovenskej republiky za rok 2023 vziať na vedomie.
Zo strany výborov Národnej rady ani poslancov neboli predložené iné stanoviská, podmienky či pozmeňujúce návrhy v súlade s § 75 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov.
Gestorský výbor podľa § 79 ods. 4 a 5 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady schválil spoločnú správu uznesením č. 177 zo dňa 26. novembra 2024 a určil ma za spoločného spravodajcu.
Gestorský výbor ma zároveň poveril predniesť spoločnú správu na schôdzi Národnej rady. Po druhé, navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov. Návrh uznesenia Národnej rady je prílohou tejto správy.
Ďakujem, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Rozpracované
12:03
Vystúpenie v rozprave 12:03
Štefan KiššAk dovolíte, tak v tomto v tomto materiály sa hovorí, že deficit v roku 2023 končí vo výške 5,2 %, keď ste preberali moc, preberali vládu, tak očakávaný deficit bol 4,7 %. A zároveň v priebehu tohto roka sa ten deficit ešte zvýšil, ako sme viackrát v tejto rozprave hovorili. A na konci budúceho roka sa vlastne oproti tomu východisku, odkedy ste prebrali moc, ani vlastne nezníži. To najdôležitejšie, a ja by som si želal, aby som o tomto hovoril poslednýkrát v živote, asi sa mi to nenaplní, ale už sme to tu párkrát omieľali a minister financií to opäť pred chvíľou nám začal rozprávať o tom znovu, že za jeho posledného ministrovania mala vláda deficit 1 % HDP. Akurát opäť vám nepovedal, že to bolo v lepších časoch a tom čase 17 krajín Európskej únie malo prebytky. To znamená, šetrilo si na tie horšie časy, ktoré veľmi rýchlo, bohužiaľ, prišli a nenašetril na tie ťažké opatrenia, ktoré prirodzene museli nastať.
No a v tejto súvislosti opäť. Pán minister rád rozpráva o MOM-kách, o vakcínach a ďalších opatreniach, ale napríklad nehovorí o tom, že počas covidu išli masívne peniaze, obrovské sumy, stovky miliónov, miliardy eur na pomoc priamo firmám, priamo ľuďom. Pretože, a spomeňte si na to, podniky boli zatvorené, teda firmy, podniky, ale aj podniky v zmysle reštaurácie a krčmy. A jednoducho v tom čase išli obrovské peniaze na to, aby sme vôbec prežili my ako ľudia aj....
===== 52.
... spomeňte si na to. Podniky boli zatvorené, teda firmy – podniky, ale aj podniky v zmysle reštaurácie a krčmy. A jednoducho v tom čase išli obrovské peniaze na to, aby sme vôbec prežili my ako ľudia, aj firmy ako svoje podnikanie. Prečo nehovoríte aj o týchto výdavkoch, ktoré prirodzene stáli nejaké peniaze. A ja som za to, že nech sa vyšetria MOM-ky. Ale ako to chcete, pán minister, dosiahnuť, keď na čele vyšetrovania covidu je dezinformátor a propagátor kadečoho, plochej Zemi, neviem, hovorí tu, niečo tu blúzni o bioterorizme v súvislosti s vakcínami a neviem, čo všetkom. Ako môžme viesť normálnu, slušnú diskusiu o proticovidových opatreniach, keď s takýmito ľuďmi vládnete a takýto ľudia vám dávajú rozpočtové požiadavky, ktoré potom musíme naplniť a potom máme deficity a dlh také, ako tu o nich hovoríme.
Ďalšia poznámka. Aj v tomto reporte sa nachádzajú údaje o tom, a minister financií o tom pred chvíľou hovoril, že aký by sme mali dlh, keby vláda nerobila nič. Dovolím si povedať, že vašou úlohou nie je nerobiť nič, ste vláda, ste pri moci, nemali by ste sa vyhovárať, ale robiť opatrenia, ktoré zabezpečia to, aby tu nenastala tá Ficova drahota alebo takéto, takéto zvyšovanie dlhu, ktoré ešte stále aj napriek dvom rokom uťahovania opaskov kvôli nezodpovednosti vlády nastanú.
Ďalšia, ďalšia vec. Opäť predmetom aj tejto správy je tá legislatívna smršť, ktorá nastala na konci minulého parlamentného obdobia, kedy parlament, ten predchádzajúci, prijal rôzne opatrenia, myslím, že boli dokopy za 1,3 mld. eur, ak sa nemýlim, štrukturálne, to znamená, očakávali výdavky aj do ďalších rokov. A pán minister financií rád hovorí, že vlastne on za to nemôže, pretože za minulej vlády sa schválili nejaké opatrenia. Tak potom prečo ste ich nezrušili, keď teda sú také, také škodlivé. Mohli ste prísť, tento parlament vám ešte vtedy schvaľoval veci, ktoré, ktoré ste chceli, tak ste mohli prísť a povedať, že tieto opatrenia sú nesprávne, môže za nich zlý predchádzajúci parlament a mohli ste ich zrušiť. Neurobili ste to, tak sa dnes nevyhovárajte.
Takisto sme počuli, že na školstvo ide o 240 mil. eur viac, tak som sa zasmial. Fakticky je to asi správne, akurát, že, akurát, že inflácia zje viacej ako tých 240 mil. eur, to znamená v reálnom vyjadrení, tak ako sme hovorili, výdavky na vzdelávanie, tak ako je na zdravotníctvo, rásť, a mnohé ďalšie, kde to potrebujeme, rásť nebudú. A naopak budú rásť výdavky na platy vlády, aj pána ministra financií, na doživotné renty, jedného dôchodcu sme, teda tento parlament už schválil, druhý dôchodca je ešte v legislatívnom procese pred druhým čítaním. Takisto sa našli peniaze na kamerové systémy, našli sa peniaze na luxusné business jety za 80 mil., našli sa na, peniaze na mnohé nepotrebné priority od ministerstva športu pána Danka až po kadečo všetko, avšak na to, aby sa rozumne nastavili peniaze na priority, na to sa peniaze nenašli. (Ruch v sále.) No však keď...
No a ďalšia vec, pán minister sa nám pochválil, že v správe z roku ´23 sa zlepšuje výber niekoľkých daní. Opäť, keby sme to premostili, v tomto roku sa výber daní zhoršuje. S tým sa nepochválil. Takže tu platí tá otázka, veľmi sa teším na tie, na skutočnú stratégiu lepšieho výberu daní, zatiaľ sme videli len tlačovku, kde sa budeme môcť teda pozrieť na to, že akým spôsobom sa vláda chystá bojovať s výberom daní. Z toho, čo vidíme na základe dát za posledné štyri štvrťroky, vidíme sa jej to veľmi nedarí. A ja sa opäť pýtam, že ako v konštalácii s touto krehkou sedemdesiat šestkou tu v parlamente, kedy ledva prechádzajú zákony, koaliční, koaličníci sa hádajú, určuje sa hádajú ešte viacej v kuloároch ako na verejnosti, ale teda nemohli sme si nevšimnúť, ako v tejto konštalácii chce minister financií zabezpečiť lepší výber daní. Neviem si to úplne predstaviť, aj keď by som si rád želal, aby sa mu to podarilo.
A posledná poznámka, ešte pán minister rád rozpráva o tom, jak vehementne konsoliduje, že ho za to pochválil Brusel, tak ja si dovolím povedať, že konsolidujete, lebo musíte, a konsolidujete toľko, koľko musíte, kvôli tomu, aby vám ešte finančné trhy požičali. Zatiaľ sa nám to darí a pevne verím, že sa to, že v tom budete pokračovať takým spôsobom, aby ste našli aj financie na financovanie štátneho rozpočtu aj na budúci rok, ale opäť sa pýtam, ako to chcete dosiahnuť v krehkej koalícii so sedemdesiat šestkou, kedy tu každý má svoje, svoje požiadavky a dokopy budú tvoriť až makroekonomický vplyv, a ako to chcete dosiahnuť, keď nepoznáme žiadnu stratégiu riadenia dlhu. Zatiaľ po roku, vyše roku vládnutia len avizujete lepší výber daní, seriózny plán šetrenia na sebe či už v podobe komplexnejšej revízie výdavkov alebo vôbec zmysluplných auditov sme nevideli a jednoducho chýba koncepcia a chýba vízia riadenia verejných financií.
Ako už bolo spomenuté, jednak v závere roka ´23, takisto v tomto roku aj v ďalších vláde, vláde chýba vízia a tie priority, ako nastavuje verejné financie, veľmi nepomáhajú tomu, aby sa na Slovensku žilo lepšie, to, čo ste ľuďom sľubovali, skôr to pomáha tomu, aby sa im žilo horšie, aby doľahla na ľudí tá Ficova drahota a rastúce zadlžovanie.
Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
2.12.2024 o 12:03 hod.
Ing. MSc.
Štefan Kišš
Videokanál poslanca
Pekný deň všetkým. Pán predsedajúci, vážený pán minister, ja len krátko. Ukončili sme relatívne dlhú rozpravu o rozpočte. Tento materiál, ktorý tu máme, je dá sa povedať odpočet rozpočtu toho minuloročného. A kým by sme tomu nadchádzajúcemu rozpočtu dali niekoľko prívlastkov, napríklad rozpočet minulosti, Ficovej drahoty alebo rastúceho dlhu, tak v rozprave a teda vystúpilo pomerne málo, resp. skoro žiadni koaliční poslanci, ale vystúpil minister financií, tak tie vystúpenia by som nazval vystúpenia výhovoriek a celá tá rozprava sa opäť niesla v duchu, kto za to môže, nie aké máme riešenia. Takže pán minister si možno pomýlil rozpravu, že teraz by mal hovoriť o tom, že kto za to môže, kto sa pričinil akými peniazmi o zhoršenie alebo zlepšenie stavu. Tak ak dovolíte, tak pár poznámok k tomu. Ak dovolíte. (Rečník sa otočil za seba.) Hej, dobre, ale nedá sa tak rozprávať.
Ak dovolíte, tak v tomto v tomto materiály sa hovorí, že deficit v roku 2023 končí vo výške 5,2 %, keď ste preberali moc, preberali vládu, tak očakávaný deficit bol 4,7 %. A zároveň v priebehu tohto roka sa ten deficit ešte zvýšil, ako sme viackrát v tejto rozprave hovorili. A na konci budúceho roka sa vlastne oproti tomu východisku, odkedy ste prebrali moc, ani vlastne nezníži. To najdôležitejšie, a ja by som si želal, aby som o tomto hovoril poslednýkrát v živote, asi sa mi to nenaplní, ale už sme to tu párkrát omieľali a minister financií to opäť pred chvíľou nám začal rozprávať o tom znovu, že za jeho posledného ministrovania mala vláda deficit 1 % HDP. Akurát opäť vám nepovedal, že to bolo v lepších časoch a tom čase 17 krajín Európskej únie malo prebytky. To znamená, šetrilo si na tie horšie časy, ktoré veľmi rýchlo, bohužiaľ, prišli a nenašetril na tie ťažké opatrenia, ktoré prirodzene museli nastať.
No a v tejto súvislosti opäť. Pán minister rád rozpráva o MOM-kách, o vakcínach a ďalších opatreniach, ale napríklad nehovorí o tom, že počas covidu išli masívne peniaze, obrovské sumy, stovky miliónov, miliardy eur na pomoc priamo firmám, priamo ľuďom. Pretože, a spomeňte si na to, podniky boli zatvorené, teda firmy, podniky, ale aj podniky v zmysle reštaurácie a krčmy. A jednoducho v tom čase išli obrovské peniaze na to, aby sme vôbec prežili my ako ľudia aj....
===== 52.
... spomeňte si na to. Podniky boli zatvorené, teda firmy – podniky, ale aj podniky v zmysle reštaurácie a krčmy. A jednoducho v tom čase išli obrovské peniaze na to, aby sme vôbec prežili my ako ľudia, aj firmy ako svoje podnikanie. Prečo nehovoríte aj o týchto výdavkoch, ktoré prirodzene stáli nejaké peniaze. A ja som za to, že nech sa vyšetria MOM-ky. Ale ako to chcete, pán minister, dosiahnuť, keď na čele vyšetrovania covidu je dezinformátor a propagátor kadečoho, plochej Zemi, neviem, hovorí tu, niečo tu blúzni o bioterorizme v súvislosti s vakcínami a neviem, čo všetkom. Ako môžme viesť normálnu, slušnú diskusiu o proticovidových opatreniach, keď s takýmito ľuďmi vládnete a takýto ľudia vám dávajú rozpočtové požiadavky, ktoré potom musíme naplniť a potom máme deficity a dlh také, ako tu o nich hovoríme.
Ďalšia poznámka. Aj v tomto reporte sa nachádzajú údaje o tom, a minister financií o tom pred chvíľou hovoril, že aký by sme mali dlh, keby vláda nerobila nič. Dovolím si povedať, že vašou úlohou nie je nerobiť nič, ste vláda, ste pri moci, nemali by ste sa vyhovárať, ale robiť opatrenia, ktoré zabezpečia to, aby tu nenastala tá Ficova drahota alebo takéto, takéto zvyšovanie dlhu, ktoré ešte stále aj napriek dvom rokom uťahovania opaskov kvôli nezodpovednosti vlády nastanú.
Ďalšia, ďalšia vec. Opäť predmetom aj tejto správy je tá legislatívna smršť, ktorá nastala na konci minulého parlamentného obdobia, kedy parlament, ten predchádzajúci, prijal rôzne opatrenia, myslím, že boli dokopy za 1,3 mld. eur, ak sa nemýlim, štrukturálne, to znamená, očakávali výdavky aj do ďalších rokov. A pán minister financií rád hovorí, že vlastne on za to nemôže, pretože za minulej vlády sa schválili nejaké opatrenia. Tak potom prečo ste ich nezrušili, keď teda sú také, také škodlivé. Mohli ste prísť, tento parlament vám ešte vtedy schvaľoval veci, ktoré, ktoré ste chceli, tak ste mohli prísť a povedať, že tieto opatrenia sú nesprávne, môže za nich zlý predchádzajúci parlament a mohli ste ich zrušiť. Neurobili ste to, tak sa dnes nevyhovárajte.
Takisto sme počuli, že na školstvo ide o 240 mil. eur viac, tak som sa zasmial. Fakticky je to asi správne, akurát, že, akurát, že inflácia zje viacej ako tých 240 mil. eur, to znamená v reálnom vyjadrení, tak ako sme hovorili, výdavky na vzdelávanie, tak ako je na zdravotníctvo, rásť, a mnohé ďalšie, kde to potrebujeme, rásť nebudú. A naopak budú rásť výdavky na platy vlády, aj pána ministra financií, na doživotné renty, jedného dôchodcu sme, teda tento parlament už schválil, druhý dôchodca je ešte v legislatívnom procese pred druhým čítaním. Takisto sa našli peniaze na kamerové systémy, našli sa peniaze na luxusné business jety za 80 mil., našli sa na, peniaze na mnohé nepotrebné priority od ministerstva športu pána Danka až po kadečo všetko, avšak na to, aby sa rozumne nastavili peniaze na priority, na to sa peniaze nenašli. (Ruch v sále.) No však keď...
No a ďalšia vec, pán minister sa nám pochválil, že v správe z roku ´23 sa zlepšuje výber niekoľkých daní. Opäť, keby sme to premostili, v tomto roku sa výber daní zhoršuje. S tým sa nepochválil. Takže tu platí tá otázka, veľmi sa teším na tie, na skutočnú stratégiu lepšieho výberu daní, zatiaľ sme videli len tlačovku, kde sa budeme môcť teda pozrieť na to, že akým spôsobom sa vláda chystá bojovať s výberom daní. Z toho, čo vidíme na základe dát za posledné štyri štvrťroky, vidíme sa jej to veľmi nedarí. A ja sa opäť pýtam, že ako v konštalácii s touto krehkou sedemdesiat šestkou tu v parlamente, kedy ledva prechádzajú zákony, koaliční, koaličníci sa hádajú, určuje sa hádajú ešte viacej v kuloároch ako na verejnosti, ale teda nemohli sme si nevšimnúť, ako v tejto konštalácii chce minister financií zabezpečiť lepší výber daní. Neviem si to úplne predstaviť, aj keď by som si rád želal, aby sa mu to podarilo.
A posledná poznámka, ešte pán minister rád rozpráva o tom, jak vehementne konsoliduje, že ho za to pochválil Brusel, tak ja si dovolím povedať, že konsolidujete, lebo musíte, a konsolidujete toľko, koľko musíte, kvôli tomu, aby vám ešte finančné trhy požičali. Zatiaľ sa nám to darí a pevne verím, že sa to, že v tom budete pokračovať takým spôsobom, aby ste našli aj financie na financovanie štátneho rozpočtu aj na budúci rok, ale opäť sa pýtam, ako to chcete dosiahnuť v krehkej koalícii so sedemdesiat šestkou, kedy tu každý má svoje, svoje požiadavky a dokopy budú tvoriť až makroekonomický vplyv, a ako to chcete dosiahnuť, keď nepoznáme žiadnu stratégiu riadenia dlhu. Zatiaľ po roku, vyše roku vládnutia len avizujete lepší výber daní, seriózny plán šetrenia na sebe či už v podobe komplexnejšej revízie výdavkov alebo vôbec zmysluplných auditov sme nevideli a jednoducho chýba koncepcia a chýba vízia riadenia verejných financií.
Ako už bolo spomenuté, jednak v závere roka ´23, takisto v tomto roku aj v ďalších vláde, vláde chýba vízia a tie priority, ako nastavuje verejné financie, veľmi nepomáhajú tomu, aby sa na Slovensku žilo lepšie, to, čo ste ľuďom sľubovali, skôr to pomáha tomu, aby sa im žilo horšie, aby doľahla na ľudí tá Ficova drahota a rastúce zadlžovanie.
Ďakujem.
Rozpracované
12:13
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:13
Ján HargašĎakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
2.12.2024 o 12:13 hod.
Ing.
Ján Hargaš
Videokanál poslanca
Ďakujem. Števo, ty si sa venoval v tvojej rozprave aj výdavkom počas covidu a keď sme sa rozprávali o rozpočte, tak ja som pánovi ministrovi narátal, keď to tak zhruba zrátam, nejakých 250 mil. na potenciálnych úsporách, ktoré by táto vláda mohla spraviť v budúcoročnom rozpočte, aby na ľudí nemusela uvaliť drahotu a zvýšené dane a poplatky. Na toto minister reagoval, na toto moje vystúpenie, v záverečnom slove, nemohli sme vtedy reagovať faktickou, tak teraz sa k tomu vraciam, tak vlastne povedal, že oni si teda kupujú tie triskáče a rozhadzujú na IT-čko a kupujú predražené hasičské autá, lebo MOM-ky. Tak neviem úplne, že ako mám tomu teda rozumieť. Tak možno teraz je ten čas, pán minister, či by ste mi teda na to vedeli zareagovať, lebo mne z toho vychádza, že jediný argument, ktorý máte, je, že lebo aj tí druhí. A ja si myslím, že vaši voliči toto veľmi ľahko prekuknú a kritizujete tých druhých za výdavky počas pandémie, za chaos, ale v skutočnosti robíte presne to isté. Rozhadzujete tu peniaze na luxusné triskáče, máme tu chaos v parlamente, keď každú chvíľu je neuznášaniaschopný a nedokáže prijímať zákony a neviem, tak skúste mi možno v tejto rozprave odpovedať na tú moju otázku z tej predošlej, lebo ste sa teda hotovali, že mi to vysvetlíte, ako je to s tými úsporami, ktoré by ste mohli robiť, ale ich nerobíte, a jediné, čo ste povedali, bolo, že teda lebo MOM-ky. Nerozumiem tomu, že teda prečo kupujete triskáče, keď teda, fakt nechápem, hej, že vy kupujete teraz triskáče za 80 mil. zo štátneho rozpočtu, lebo MOM-ky? Nerozumiem tomu. Tak veľmi by som bol rád, keby ste na to riadne reagovali. Ideálne teda, aj sme vás viacerí za to ocenili, aj to oceňujeme, reálne hovorím, že je to korektné, keď vystúpite v rámci rozpravy, aby sa dalo faktickou potom reagovať a nie v záverečnom slove. Tak budem čakať.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
12:16
Hlavnou snahou v rámci produktového portfólia bude kontinuálne zjednodušovanie produktovej štruktúry, lepšia adaptácia na potreby...
Hlavnou snahou v rámci produktového portfólia bude kontinuálne zjednodušovanie produktovej štruktúry, lepšia adaptácia na potreby exportérov, vytváranie priestoru na poradenstvo, poradensko-partnerské vzťahy, kde Eximbanka zastáva pozíciu významného partnera pre slovenských exportérov. Ku koncu roku 2025 dosiahne celková majetková angažovanosť financovania úveru a poskytovania záruk 886 mil., čo predstavuje nárast o 0,7, teda o 7 % oproti očakávanej skutočnosti za rok ´24. V oblasti poistenia obchodovateľných a neobchodovateľných rizík Eximbanka predkladá ku koncu roku ´25 a predpokladá upísať riziká brutto vo výške 530 mil., čo predstavuje nárast oproti očakávanej skutočnosti o 11 %. Celková majetková angažovanosť bankového a poistného portfólia Eximbanky ku koncu roka ´25 v objeme 1,4 mld. sa v porovnaní s predkladanou celkovou majetkovou angažovanosťou ku koncu roku ´24 zvýši o 8,5 %.
Eximbanka predpokladá za rok ´25 dosiahnuť zisk po zdanení 600-tisíc eur. V priebehu roka ´25 predpokladá v rámci rozvoja očakávaného za rok, zisku za rok ´24 umorenie časti neuhradenej straty dosiahnutej v roku 2021. Súčasťou rozdelenia disponibilného zisku bude aj návrh na odvodu do štátneho rozpočtu v predpokladanej výške 250-tisíc eur.
Ďakujem pekne.
Ďakujem pekne. Návrh rozpočtu Eximbanky na rok 2025 sa predkladá na schvaľovanie Národnej rady Slovenskej republiky a je založený na predpoklade pokračujúceho zintenzívnenia obchodných aktivít súvisiacich s podporou exportu slovenských podnikateľských subjektov s dôrazom na sektor malých a stredných podnikov.
Hlavnou snahou v rámci produktového portfólia bude kontinuálne zjednodušovanie produktovej štruktúry, lepšia adaptácia na potreby exportérov, vytváranie priestoru na poradenstvo, poradensko-partnerské vzťahy, kde Eximbanka zastáva pozíciu významného partnera pre slovenských exportérov. Ku koncu roku 2025 dosiahne celková majetková angažovanosť financovania úveru a poskytovania záruk 886 mil., čo predstavuje nárast o 0,7, teda o 7 % oproti očakávanej skutočnosti za rok ´24. V oblasti poistenia obchodovateľných a neobchodovateľných rizík Eximbanka predkladá ku koncu roku ´25 a predpokladá upísať riziká brutto vo výške 530 mil., čo predstavuje nárast oproti očakávanej skutočnosti o 11 %. Celková majetková angažovanosť bankového a poistného portfólia Eximbanky ku koncu roka ´25 v objeme 1,4 mld. sa v porovnaní s predkladanou celkovou majetkovou angažovanosťou ku koncu roku ´24 zvýši o 8,5 %.
Eximbanka predpokladá za rok ´25 dosiahnuť zisk po zdanení 600-tisíc eur. V priebehu roka ´25 predpokladá v rámci rozvoja očakávaného za rok, zisku za rok ´24 umorenie časti neuhradenej straty dosiahnutej v roku 2021. Súčasťou rozdelenia disponibilného zisku bude aj návrh na odvodu do štátneho rozpočtu v predpokladanej výške 250-tisíc eur.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
12:18
Výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 6 ods. 6 a § 31 ods. 1 zákona č....
Výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 6 ods. 6 a § 31 ods. 1 zákona č. 80/1997 Z. z. o Exportno-importnej banke Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto správu výboru a prerokúva vyššie uvedeného návrhu rozpočtu.
Predseda Národne rady svojím rozhodnutím č. 581 z 21. októbra 2024 pridelil návrh rozpočtu Exportno-importnej banky Slovenskej republiky na rok 2025, tlač 556, na prerokovanie výboru pre financie a rozpočet. Zároveň určil výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, ktorý predloží Národnej rade správu a výsledky prerokovania uvedeného návrhu vo výbore.
Výbor Národnej rady uznesením č. 160 z 19. novembra 2024 súhlasil s návrhom rozpočtu, ktorý vykazuje výnosy vo výške 41 137 euro a náklady vo výške 40 537 euro. Zároveň odporučil Národnej rade tento návrh rozpočtu schváliť.
Výbor pre financie a rozpočet následne schválil svojím uznesením č. 176 z 26. novembra 2024 správu výboru. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril:
1. predniesť správu výboru na schôdzi Národnej rady,
2. pri rokovaní o predmetnom návrhu predkladať návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky je prílohou tejto správy.
Ďakujem, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené pani kolegyne, vážení páni kolegovia, dovoľte, aby som ako spoločný spravodajca za výbor pre financie a rozpočet predniesol správu výboru o výsledku prerokovania návrhu rozpočtu Exportno-importnej banky Slovenskej republiky na rok 2025, tlač 556/a.
Výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 6 ods. 6 a § 31 ods. 1 zákona č. 80/1997 Z. z. o Exportno-importnej banke Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto správu výboru a prerokúva vyššie uvedeného návrhu rozpočtu.
Predseda Národne rady svojím rozhodnutím č. 581 z 21. októbra 2024 pridelil návrh rozpočtu Exportno-importnej banky Slovenskej republiky na rok 2025, tlač 556, na prerokovanie výboru pre financie a rozpočet. Zároveň určil výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, ktorý predloží Národnej rade správu a výsledky prerokovania uvedeného návrhu vo výbore.
Výbor Národnej rady uznesením č. 160 z 19. novembra 2024 súhlasil s návrhom rozpočtu, ktorý vykazuje výnosy vo výške 41 137 euro a náklady vo výške 40 537 euro. Zároveň odporučil Národnej rade tento návrh rozpočtu schváliť.
Výbor pre financie a rozpočet následne schválil svojím uznesením č. 176 z 26. novembra 2024 správu výboru. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril:
1. predniesť správu výboru na schôdzi Národnej rady,
2. pri rokovaní o predmetnom návrhu predkladať návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky je prílohou tejto správy.
Ďakujem, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Rozpracované