18. schôdza

17.5.2011 - 2.6.2011
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

26.5.2011 o 14:36 hod.

Ing.

Ivan Mikloš

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Zodpovedanie otázky 14:16

Iveta Radičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani poslankyňa, reakcia aj tempo zotavovania sa z krízy jednotlivých členských krajín Európskej únie sa značne líši prípad od prípadu. Hoci možno sledovať postupné, veľmi pomalé, pomerne slabé oživenie rastu, za hlavný problém Európskej únie možno popri dlhovej kríze označiť predovšetkým nedostatočnú reakciu a vysporiadanie sa členských štátov s vývojom nezamestnanosti v Európskej únii. Najnovšie údaje Eurostatu z polovice mája tohto roku hovoria o tom, že zaznamenávame isté medziročné tempo rastu v prvom kvartáli roku 2011 za eurozónu, ale aj Európsku úniu ako celok. Podľa prognóz Európskej komisie, ktoré sa týkajú rastu, možno očakávať optimistickejší vývoj v roku 2011. Zlepšil sa odhad vývoja na rok 2011 v niektorých krajinách. V Nemecku, Francúzsku a v Slovenskej republike. Hlavným a najdôležitejším impulzom rastu hospodárstva v Európskej únii, ale aj na Slovensku však naďalej zostáva Nemecko. Pre Slovenskú republiku je skutočne kľúčovým vývoj v Spolkovej republike Nemecko. Rast nášho hrubého domáceho produktu je ťahaný predovšetkým rastom zahraničného dopytu a investíciami. Očakávame oživenie rastu investícií a to na úrovni 6,7 %. Medzi najvážnejšie problémy, s ktorými sa vyrovnávajú všetky krajiny v Európe, patrí okrem poklesu hrubého domáceho produktu predovšetkým prepad v oblasti daňových príjmov. Reakcia zodpovedných hospodárov by v tejto situácii bola taká, že sa proporcionálne zníži aj oblasť výdavkov a teda, že sa bude v rozpočte významne škrtať najmä výdavková stránka rozpočtu. Bohužiaľ, boli sme v čase krízy svedkami pravého opaku, výdavky stúpali, dôsledkom čoho sa zvyšovali deficity jednotlivých štátov a dnes mnohé krajiny majú zásadný problém prefinancovať dlh a udržať vôbec krajinu pri živote. Vývoj ekonomiky Slovenskej republiky a verejných financií za posledné roky potvrdil predpoklad, že ekonomika a príjmy verejných rozpočtov sú mimoriadne citlivé na celý priebeh a dopady hospodárskych cyklov. Ako som spomínala, sme otvorená ekonomika, reagujeme na situáciu v ostatných krajinách a čelíme vážnym problémom v Grécku, v Španielsku, v Portugalsku, v Belgicku, v Taliansku, a aká bude prognóza vývoja v Grécku, to možno budeme trošku viac vedieť o tri týždne, ale nijak nie je ružová, naopak, naopak. Vo viacerých krajinách sa dejú reformy, vo viacerých krajinách sa dejú opatrenia, predlžujú sa odchody veku do dôchodku na šesťdesiatosem rokov, sedemdesiat rokov. Znižujú sa mzdy, znižujú sa nároky, zoškrtáva sa sociálny štát a popri všetkom tomto sa dáva týmto krajinám finančná pomoc, aby ako tak udržali situáciu v rámci dlhovej krízy.
Najkomplikovanejším zostáva prípad Grécka. Misia medzinárodného menového fondu a Európskej únie minulý týždeň prerušila svoju kontrolnú činnosť, čím de facto odložila rozhodnutie o uvoľnení v poradí už piatej tranže na pomoc Grécku, tentokrát v objeme 12 mld. eur, až do momentu, kým Grécko nepríjme ďalšie opatrenia na riešenie finančnej situácie. Inými slovami, všetky prijaté opatrenia sú nedostačujúce. Po znížení ratingu krajiny rastú trhové úroky gréckych dlhopisov, v prípade dvojročných až na úroveň 26 %. Celkový dlh Grécka je už na úrovni 327 mld. eur, čo je viac ako štvornásobok daňových príjmov Grécka. Inými slovami, ak by Grécko aj robilo reformy, po najbližšie štyri roky z rozpočtu škrtlo aj všetky výdavky a zároveň všetok daňový výnos použilo len na splatenie dlhu, stále to nebude stačiť. Dôsledky? Scenár postupného oživenia európskej a tým pádom aj slovenskej ekonomiky je preto aj naďalej vystavený viacerým rizikám. Tieto obavy vychádzajú najmä z faktu, že spúšťacím mechanizmom súčasnej recesie bola systémová kríza vo finančnom sektore, kde pretrvávajú naďalej problémy. A potreba otvorene povedať, že situácia sa nijako nezlepšuje ani za posledné roky. Európsky finančný systém nie je zdravý a riešenia dlhovej krízy vo forme prekrývania starých dlhov tými novými nie sú správne a celkový dlh v Európe nezmenšujú a vďaka vzájomnej previazanosti hrozí preliatie dlhového problému z jednej krajiny do druhej.
No, a v neposlednom rade treba z pomedzi ďalších rizikových faktorov ohrozujúcich pozitívny vývoj Slovenska a EÚ nutne uviesť slabú kondíciu trhu práce a už spomínaný nepriaznivý stav verejných financií vo väčšine krajín Európskej únie, čo v kombinácii s dlhovou krízou a problémami jednotlivých krajín prefinancovať svoj dlh, zatiaľ, bohužiaľ, nenabáda k žiadnemu optimizmu.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

26.5.2011 o 14:16 hod.

prof. PhDr. PhD.

Iveta Radičová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:16

Iveta Radičová
Skontrolovaný text
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

26.5.2011 o 14:16 hod.

prof. PhDr. PhD.

Iveta Radičová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:23

Neznámy Rečník
 

26.5.2011 o 14:23 hod.

Neznámy Rečník

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:24

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem vám, vážený pán podpredseda. Vážená pani premiérka, vážení kolegovia, vážení poslanci, novela Zákonníka práce je dnes už vlastne vo vašich rukách a v prvom rade sa chcem poďakovať, že ste ju posunuli do druhého čítania. Je to dôležitý krok, pretože ak chceme niečo urobiť pre zníženie hrozivých čísiel zamestnanosti, tak je nevyhnutné zmeniť aj samotný Zákonník práce. A to preto, lebo je nespravodlivý, nepružný a byrokratický. Nespravodlivý napr. preto, lebo nezohľadňuje rozdielne postavenie zamestnancov vo firme. Nepružný preto, lebo neumožňuje reagovať na rôzne situácie na trhu práce. Byrokratický preto, lebo zaťažuje zamestnancov aj zamestnávateľov zbytočným papierovaním.
Vláda Slovenskej republiky si v programovom vyhlásení stanovila cieľ zmeniť Zákonník práce na modernú, flexibilnú pracovnú normu. A ja sa vás pokúsim presvedčiť o tom, že vláda svoje predsavzatie aj dodržala. Neodradili nás od toho ani odborári, ktorí robili pod oknami ministerstva práce rámus, kým naši experti spracovávali stovky pripomienok, mimochodom, aj tých odborárskych. Navrhovaný Zákonník práce je v prvom rade spravodlivejší ako ten súčasný. Odráža totiž pozíciu konkrétneho zamestnanca vo firme. To sa najvýraznejšie prejavuje v navrhnutej úprave výpovednej doby, ktorá by mala byť odstupňovaná podľa rokov odpracovaných u zamestnávateľa. Navyše, zamestnanec, ktorý dostáva výpoveď, môže sám rozhodnúť, či si vyčerpá výpovednú dobu, alebo namiesto nej dostane odstupné, alebo kombináciu obidvoch týchto možností. Chcem pripomenúť, že odstupňovanie výpovednej doby je v krajinách Európskej únie bežným štandardom. Naopak, súbeh výpovednej doby a odstupného štandardom rozhodne nie je, po dôkazy nemusíme chodiť ďaleko, napr. sa môžme pozrieť do susedného Rakúska, kde je výpovedná doba odstupňovaná od štrnástich dní do piatich mesiacov a vyplatenie odstupného rozhodne nie je samozrejmosťou. Takéto rozdielne postavenie zamestnancov navrhujeme aj pri skúšobnej dobe, ktorá zostáva v štandardnej dĺžke troch mesiacov, ale v prípade vedúcich zamestnancov by to malo byť šesť mesiacov. Hoci sa to odborárom veľmi nezdá, návrh novely zákonníka zároveň zvyšuje ochranu zamestnancov. Pracovný pomer na dobu určitú bude síce možné dohodnúť až na tri roky, v rámci týchto troch rokov predlžovať po sebe najviac trikrát, ale odstraňujeme niektoré výnimky, pri ktorých neexistovalo obmedzenie práce na dobu určitú vôbec. Napríklad pri umelcoch alebo ošetrovateľoch či vedeckých pracovníkoch. Odstraňuje sa tiež možnosť obchádzať ustanovenie o pracovnom pomere na dobu určitú prostredníctvom najímania agentúrnych zamestnancov, pretože aj tých bude možné prideliť ku konkrétnemu zamestnávateľovi na dobu určitú najviac trikrát počas najviac troch rokov s tým, že pri ďalšom pridelení im už vznikne nárok na pracovnú zmluvu na dobu neurčitú.
Ochraňujeme výraznejšie aj tých zamestnancov, ktorí odchádzajú do dôchodku. Súčasný zákonník hovorí, že o odchodné treba zamestnávateľa požiadať ešte pred skončením pracovného pomeru, či bezodkladne po jeho skončení. V praxi sa tak stáva, že niektorí zamestnanci tieto podmienky nestihnú splniť. Preto sme navrhli zakotviť na požiadanie o odchodné lehotu desiatich pracovných dní od skončenia pracovného pomeru. Tým sa poskytne zamestnancom dostatočný priestor na to, aby bez stresu stihli požiadať o vyplatenie odchodného.
Zákonník práce bude aj menej byrokratický. Napríklad nárok na päť týždňov dovolenky už nebude treba prácne dokazovať rôznymi potvrdeniami, ale tento nárok vznikne automaticky po dosiahnutí tridsiatich troch rokov veku. V prípade dovolenky bude zákonník ústretovejší aj pri dlhodobej práceneschopnosti, alebo pri úraze, pretože dnes prichádza zamestnanec o nárok na dovolenku, ak si ju nevyčerpá do dvoch rokov. Po novom v týchto situáciách bude nárok na dovolenku časovo neobmedzený.
Menej problémov budú mať aj študenti pri dohodách o brigádnickej práci študentov. Dnes prišli o tento štatút a o možnosť čerpania takých dohôd, aj keď ich prijali na vysokú školu, pokiaľ nemali v ruke potvrdenie o návšteve školy, čo sa v letných mesiacoch dalo niekedy naozaj ťažko vybaviť. Po novom sa budú považovať za študentov až do októbra, inými slovami majú viac času na to, aby deklarovali potvrdením z vysokej školy svoj status.
Nezabúdame ani na rodinu, rodina je pre nás, samozrejme, dôležitá a treba rodinný život, rodiny podporiť, hlavne pokiaľ ide o mladé rodiny. A preto novela Zákonník práce vychádza rodinám v ústrety. Znamená to lepšie definovaný pružný pracovný čas. Znamená to zavedenie novej možnosti - delené pracovné miesta, ďalej sú to zlepšenia pri domáckej práci. Sú to všetko opatrenia, ktoré umožnia lepšie zladiť pracovné a rodičovské povinnosti zamestnancov. A mysleli sme aj na takú drobnosť, že nový zákonník prizná nárok na pracovné voľno pri prevoze matky do pôrodnice nielen manželovi, ale aj každému otcovi dieťaťa.
Silnejšia bude v zákonníku aj ochrana tehotných žien počas skúšobnej doby. Tehotné ženy, matky do konca deviateho mesiaca po pôrode a dojčiace ženy bude možné prepustiť v skúšobnej dobe len z dôvodov, ktoré nesúvisia s ich tehotenstvom alebo materstvom, a každé takéto prepustenie bude musieť zamestnávateľ zdôvodniť písomne.
Ministerstvo práce má veľký záujem na tom, aby bol nový Zákonník práce v súlade s medzinárodnými záväzkami a nepoškodzoval zamestnancov, no zároveň, aby zaručoval zamestnávateľom väčšiu pružnosť pri uzatváraní pracovných zmlúv a prispel tak k znižovaniu nezamestnanosti.
Tento záväzok sme splnili.
Aká bude definitívna podoba Zákonníka práce, o tom už rozhodnete vy, vážené poslankyne, vážení páni poslanci, a všetky návrhy, ktoré predloženú novelu vylepšia, radi privítame. Je to v záujme zvyšovania zamestnanosti a teda v záujme slovenských občanov.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

26.5.2011 o 14:24 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:33

Ivan Mikloš

14:36

Ivan Mikloš
Skontrolovaný text
Tak, presne tak. (Potlesk.) Pán podpredseda, ty tomu rozumieš už dlhé roky, takže je to presne tak, ako hovoríš.
Skryt prepis

26.5.2011 o 14:36 hod.

Ing.

Ivan Mikloš

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:36

Jaroslav Suja
Skontrolovaný text
Podotázku.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

26.5.2011 o 14:36 hod.

Jaroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:37

Jaroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
V tejto situácii je minister Galko nútený prijímať opatrenia, ktoré obmedzujú poslanie ozbrojených síl, napr. zastavenie výcviku v niektorých oblastiach, predovšetkým v letectve, neopravovanie zastaranej techniky, čo má negatívny dosah na ich schopnosť plniť svoje úlohy v domácom aj v medzinárodnom krízovom manažmente.
Na druhej strane, keď predostrel návrh stiahnutia našich vojakov z Cypru z finančných dôvodov a z dôvodov nízkeho efektu pre rozvoj ozbrojených síl, nikto ho nepodporil. A teda podotázka je, či podporíte ministra obrany v jeho riešeniach.
Skryt prepis

26.5.2011 o 14:37 hod.

Jaroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:37

Ivan Mikloš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec, vláda rozhoduje v zbore a o rozpočte rozhodujete nakoniec vy ako Národná rada. Ja som presvedčený, že rozpočet tak, ako bol pripravený a schválený, bol v rámci možností, ktoré sme mali a v rámci priorít, ktoré sme museli robiť. A naozaj rozpočet bol, resp. verejné financie v minulých rokoch boli vo veľmi, veľmi zlom stave, to veľmi dobre viete.
Museli sme výrazne šetriť, museli sme výrazne šetriť vo všetkých rezortoch, v každom jednom rezorte by som vám vedel vymenovať, k akým opatreniam musia pristupovať jednotliví ministri. Podobným, ako sú tie, ktoré ste vy menovali v rezorte obrany. A zároveň ale platí, že v každom jednom rezorte, vrátane môjho, môj nevynímajúc, sú stále rezervy na to, aby sme mohli peniaze využívať lepšie a efektívnejšie.
Keď hovoríte napríklad o výcviku, o letectve, o podobnom, preto som spomenul vo svojej odpovedi, že do konca júna by mal minister predložiť aj zásadný strategický zámer ďalšieho smerovania slovenskej armády. Mali by sme sa rozhodnúť, či chceme udržiavať napr. v tej šírke všetky možné zamerania vojsk, ako máme dnes.
Ako otázku položím, neberte to, že to navrhujem. Potrebujeme nevyhnutne my mať nadzvukové letectvo, keď sme taká malá krajina, sme súčasťou Severoatlantickej aliancie? Nebolo by lepšie, keby sme sa špecializovali na to, v čom sme naozaj dobrí, keď nemáme peniaze na to, zabezpečiť intenzívny výcvik pre nadzvukových letcov vrátane veľmi vysokých investičných nákladov, ale aj prevádzkových na kúpu, a údržbu nadzvukových stíhačiek?
Nebolo by efektívnejšie, s otáznikom to kladiem, sústrediť sa, špecializovať sa na to, v čom sme naozaj dobrí? Napríklad ženijné jednotky, protichemické jednotky, odmínovacie, pyrotechnické a iné jednotky. V tom, v čom sme naozaj dobrí a v rámci toho aj v aliancii naozaj sa ešte zlepšovať, byť špičkoví. Veď preto sme v aliancii, aby sme nemuseli ako malá krajina budovať všetky typy armád a udržiavať ich tak draho, pretože sa môžeme spoľahnúť na spojencov a sme súčasťou širšej aliancie.
Takže z tohto pohľadu, ale ja verím a myslím si že, som presvedčený o tom, že teda to tak je, že minister koná v tomto zmysle, aby sme naozaj našli efektívnejší spôsob fungovania našej armády, aby sme aj s obmedzenými zdrojmi mohli cvičiť. Lebo súhlasím, že nie je dobré, keď udržiavame také typy armád, ktoré nemajú na to, aby cvičili, aby trénovali, aby boli naozaj, naozaj dobrí. A naša úloha nie je len v tom, udržiavať systém, tak ako bol doteraz často nerozumne vytvorený alebo sa vytvoril, ale aby sme sa zamysleli na tým, ako to môže fungovať lepšie.
Ak bude takáto snaha, ak bude takýto rozumný návrh, tak, samozrejme, ho podporím. Ale mojou prioritou - a preto by som nerád odpovedal na otázky typu, podporíte tento rezort, a iný rezort alebo ešte iný a ten nie, pretože mojou prioritou, prvoradou a za to som tu, za to ste mi dali tú zodpovednosť - je, aby sme mali zdravé verejné financie. Aby sme nezadlžovali budúce generácie, aby nerástol ten dlh našich detí a vnukov tak prudko, ako rástol počas uplynulých rokov. A verím, že spoločne tieto priority naplníme vrátane priority lepšieho fungovania armády. Ideálne by bolo, keby mohla lepšie fungovať za menej peňazí, ako funguje dnes.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

26.5.2011 o 14:37 hod.

Ing.

Ivan Mikloš

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:41

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja si najskôr dovolím zacitovať z korešpondencie, ktorú dostávame v týchto dňoch na ministerstvo. Napríklad: Ocitáme sa v patovej situácii, pretože VÚC nemajú záujem financovať poskytovateľov sociálnych služieb. Prevádzku dokážeme udržať maximálne do polovice júna. Nezisková organizácia Jazmín Handlová.
VÚC najprv musia zabezpečiť svoje zariadenia a zvyšok rozdelia, ale určite to nepokryje našich klientov. Budeme nútení zariadenie pre seniorov a domov sociálnych služieb pre dospelých zatvoriť. Niektorí klienti sa nám vyhrážajú dokonca samovraždou, ak ich pošleme domov. To píše riaditeľka malokapacitného Domova dôchodcov v Jarabine, okres Stará Ľubovňa.
Ocitáme sa v akútnej krízovej situácii, môže sa stať, že bez pomoci štátu naše zariadenie zanikne a vznikne problém, čo s klientmi a zároveň zamestnanci pracujúci v zariadení prídu o prácu, to nám píšu zo Sobraniec.
Zariadenia postavené obcami po 1. 7. 2002 nemá kto financovať. Boli by sme radi, keby ste pochopili situáciu, ktorá je priam likvidačná. Mnohé zariadenia majú peniaze len na jeden mesiac a potom hrozí ich zánik, to nám píšu z Domu sociálnych služieb Senecio, Bratislava.
Doteraz sme platili asi 300 eur mesačne, do výšky ekonomicky oprávnených nákladov nám peniaze poskytoval štát. Tento rok pre nás peniaze neboli poskytnuté, preto si máme hradiť asi 660 eur sami. My však nemáme taký vysoký príjem a tiež na to nemajú ani naše deti a tiež sa nechceme sťahovať do iných zariadení nášho samosprávneho kraja, ktoré sú kapacitne väčšie a staršie, píšu obyvatelia zariadenia opatrovateľskej služby Varín, nezisková organizácia. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

26.5.2011 o 14:41 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video