20. schôdza

28.6.2011 - 13.7.2011
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

6.7.2011 o 10:18 hod.

JUDr.

Ladislav Tichý

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 9:55

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán predsedajúci, vážení kolegovia, moje vystúpenie bude môcť byť pomerne stručné. A myslím si, že veľa z toho, čo som plánoval, povedať už povedal pán kolega Dostál a nemá význam to opakovať. Napriek tomu mi dovoľte pán stručných poznámok.
V prvom rade dovoľte mi len pripomenúť to, čo myslím, že pán kolega Dostál nespomínal, a to je to, že my ako Národná rada naozaj nemáme právomoc zasahovať do textu tejto správy. Znamená to, tá správa je zrkadlom generálnej prokuratúry, resp. tých, ktorí ju v mene generálnej prokuratúry predkladajú, a my len toto zrkadlo môžme schváliť alebo neschváliť. A dovoľte mi uviesť príčiny, prečo si myslím, že napriek tomu, že možno nemám na prácu prokuratúry až taký kritický názor ako kolega Dostál, si myslím, že takúto správu schváliť nemôžeme.
V prvom rade sú to tie citáty, ktoré už pán kolega Dostál citoval, a nebudem ich celé opakovať a znovu čítať, ale dovoľte mi predsa len dve-tri vety z toho ešte raz povedať. "Politická elita neobvykle podporovaná niektorými médiami začala doslova pohon na prokuratúru ako inštitúciu a najmä na osobu generálneho prokurátora. Vzniknutý stav poukazuje jednoznačne na to, že výkonnej moci nevyhovuje prokuratúra ako orgán sui generis, exekutíva potrebuje prokuratúru podriadenú, ktorá plní politické požiadavky vládnej moci." To sú naozaj zásadné politické vyhlásenia, ktorými vedenie generálnej prokuratúry politizuje samo seba a politizuje svoju inštitúciu. Dovoľte mi v tej chvíli, v tejto súvislosti len možno trošku metaforicky pripomenúť to, že v starom Ríme, keď nastali klebety proti žene Gaia Júlia Cézara o tom, že mu je neverná, tak on sa s ňou rozviedol napriek tomu, že si myslel, že mu verná bola. A keď sa ho pýtali, ako je to možné, tak povedal, že Cézarova žena musí byť nadovšetky pochybnosti a pochybenia. A myslím si, že vo vzťahu k politizácii toto platí o generálnej prokuratúre. Generálna prokuratúra dokonca aj v politicky citlivých veciach, ktoré naozaj vyšetruje veľa, sa musí chovať tak, aby žiadnej strane nedala dôvod si myslieť, že vstupuje do politického boja, pretože v tej chvíli si žiadna strana nemôže byť istá, že prístup k rôznym trestným stíhaniam a prípadne k vzneseniu obžaloby nie je motivovaný aj politickými faktormi. V okamihu, keď sama generálna prokuratúra koná alebo hovorí tak, aby takúto pochybnosť zavdávala, tak deštruuje samu seba a škodí samej sebe, resp. jej najvyšší predstavitelia.
Nielen týmito vetami, ale aj mnohými inými vyhláseniami doktora Trnku a musím povedať, že aj vás, pán doktor Tichý, ste do tohto politického zápasu v poslednom polroku naozaj zásadne vstupovali. A myslím si, že vy sám a najmä váš predchodca ste tým najviac poškodili inštitúciu, ktorú dnes vediete, a najmä teda nespochybniteľnosti jej apolitického postavenia. Z tohto pohľadu vnímam tieto poznámky len ako záver a určité vyvrcholenie tohto prístupu. Je to však zároveň vyvrcholenie, ktoré by sme my mali schváliť. A ja teda si dovolím za seba povedať, že takéto poznámky nielen, že sú nepravdivé, ale aj, pretože naozaj by len posvätili politizáciu postavenia prokuratúry z vašej strany, s nimi súhlasiť nemôžem a za túto správu hlasovať nebudem.
Dovoľte mi na záver sa vyjadriť k jednej veci. A to je naozaj k postaveniu radových prokurátorov alebo ostatných zamestnancov generálnej prokuratúry a celého systému prokuratúry. V piatok sme tu prerokovali určitú analýzu o fungovaní Národnej banky Slovenska, ktorú prednášal guvernér národnej banky. Ja som k tej analýze bol už predtým verejne kritický a dostal som list, resp. e-mail od zamestnankyne národnej banky, ktorá hovorila o tom, že ona poctivo pracuje, ona sa snaží a my zrazu spochybníme fungovanie tejto inštitúcie. Povieme, že je neefektívna, že by mohla byť menšia a podobne. No a moja odpoveď, ktorú som jej zaslal, bola, že mi je to veľmi ľúto, pretože si vážim poctivú prácu každého zamestnanca, každej verejnej, teda aj súkromnej inštitúcie, ale nemyslím si, že zodpovednosť je na nás poslancoch, ktorí poukazujeme na nedostatky správy podanej guvernérom národnej banky. Myslím, že zodpovednosť je na vedení národnej banky. V tej istej súvislosti, to isté si dovolím dnes povedať o vašej správe a o vašej práci. Ak niekto dneska dáva nešťastne dôvod na to, aby bola spochybňovaná práca radových prokurátorov, ktorí naozaj bojujú s trestnou činnosťou, resp. s inými nezákonnosťami, či už 8 hodín denne, 10 hodín denne, je asi individuálne, ale v drvivej väčšine určite veľmi poctivo, tak nemyslím si, že zodpovednosť padá na či už poslancov Národnej rady alebo na členov vlády alebo na iných kritikov. Myslím si zodpovednosť padá predovšetkým naozaj na vedenie generálnej prokuratúry, ktoré vstúpilo do politického boja a nezachovalo si ten odstup, ktorý by si mal.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.7.2011 o 9:55 hod.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 10:00

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda. No, tá situácia, v ktorej teraz sme, vážené dámy, vážení páni, je veľmi nemilá, lebo reálne hrozí, že by Národná rada neschválila správu o činnosti generálnej prokuratúry, čo myslím, že sa v doterajšej histórii ešte nestalo. Opravte ma, ak sa mýlim. A ten dôvod je nie odborný. Ten dôvod nie je o tom, že by generálna prokuratúra do tej správy nedala o svojej činnosti to, čo od nej Národná rada vyžaduje. Ten dôvod je ten, že sa v nej vyskytli pasáže, o ktorých už tu obšírnejšie predo mnou hovorili kolegovia Dostál a Beblavý. Z toho dôvodu som dal návrh na vrátenie tejto správy generálnej prokuratúre na prepracovanie a k tomuto návrhu sa priklonil celý ústavnoprávny výbor, resp. jeho väčšina tak, aby to prešlo do uznesenia.
Chcem vás poprosiť, milé kolegyne a milí kolegovia, aby sme dali možnosť generálnej prokuratúre upraviť správu tak, aby subjektívne názory a vyjadrenia z nej boli vypustené a aby prišla naspäť do Národnej rady v takej podobe, aby nebol problém za ňu dvihnúť ruku. Hovorí sa v parlamente, že v roku 2008 ešte vtedajší generálny prokurátor pán Trnka napísal niekde na posledné strany správy o činnosti prokuratúry vetu, že kto sa dočítal až sem, má u mňa fľašu koňaku. Neviem, či je to pravda, vraj sa o tú fľašu nikto neprihlásil, ale predpokladám, že v podobnom duchu bola predkladaná aj táto správa, že sa na generálnej prokuratúra ľudia spoľahli, že to proste nikto do konca nedočíta a bude to odklepnuté len tak. Ja si pamätám to príjemné prekvapenie na tvári pána Tichého, keď sedel na ústavnoprávnom výbore a skonštatoval, že je veľmi príjemne prekvapený, že sme to čítali tak podrobne a čítali sme to až do konca. No, a keďže sme to čítali podrobne a čítali sme to až do konca, tak môžem konštatovať minimálne za seba a za kolegu Krnáča zo SaS, že sme boli celkom spokojní s hĺbkou analýzy, ktorá v tej správe je. Tie veci k obsahu, ktoré sme vzniesli na ústavnoprávnom výbore, sme mali prisľúbené od pána kolegu tu Tichého, že budú dopracované.
A preto opätovne vás vyzývam, kolegyne a kolegovia, podporte výzvu ústavnoprávneho výboru, aby táto správa bola vrátená na prerokovanie, vrátená na prepracovanie na generálnu prokuratúru. Súhlasím s tým, čo už tu povedali aj pán Dostál, aj pán Beblavý, že 99 % z tej správy je v poriadku, stačí vypustiť inkriminované pasáže. A myslím si, že nebude problém, aby pri najbližšej príležitosti Národnou radou prešla. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.7.2011 o 10:00 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:03

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja chcem len potvrdiť, že obsahom spoločnej správy je návrh, aby Národná rada vrátila generálnej prokuratúre na dopracovanie tento návrh, ale na rozdiel od kolegu Poliačika by som zasa až tak nezľahčoval tú skutočnosť, že sa tam takéto pasáže ocitli. A nemyslím si, že je to nejaký milý žart typu, že kto sa dočítal až sem, dostane koňak. To neviem, či je to údajná legenda alebo je to naozaj tak. To môže byť naozaj nejaký milý zážitok, ktorý ilustruje, ako podrobne poslanci pracujú a zaoberajú sa materiálmi, ktoré majú predložené. Tento fakt však hovorí o politickom postoji vedenia generálnej prokuratúry. Myslím si, že ho nemôžeme brať na ľahkú váhu a tváriť sa, že no dobre, tak vypustíme pár riadkov a nič sa nestalo. Veď inak je to všetko v poriadku. Nehovorím o obsahu správy, zvyšnom, alebo väčšine zvyšného obsahu správy, hovorím o činnosti vedenia generálnej prokuratúry, ktorá podľa mňa určite nie je v poriadku.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.7.2011 o 10:03 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 10:05

Jana Dubovcová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predseda, ďakujem za slovo. Ja považujem za potrebné, aby som sa za náš klub a aj za seba taktiež vyjadrila k predkladanej správe. S predkladanou správou o činnosti prokuratúry za rok 2010 my nie sme v žiadnom prípade spokojní a nesúhlasíme ani s takým miernym hodnotením, ktoré tu odznelo od predrečníkov, že pokiaľ ide o inkriminované pasáže, keby boli vypustené, že správa je v poriadku. Podľa nášho názoru táto správa - a môjho názoru - táto správa nie je dobrá. Nezodpovedá správe alebo našej predstave o správe o činnosti takého dôležitého štátneho orgánu, akým je prokuratúra za rok 2010. A to z toho dôvodu, že podľa môjho názoru správa je formalisticky poňatá. Ona nevybočuje nijakým spôsobom z toho, že je predkladaná ako nejaký povinný tanec parlamentu.
Táto správa totižto neobsahuje žiadne ciele a úlohy, ktoré boli na rok 2010 pre prokuratúru stanovené alebo, ktoré si prokuratúra stanovila, a potom hodnotenie plnenia týchto úloh, akýsi odpočet. Ona len akoby faktograficky alebo štatisticky popisovala činnosť prokuratúry. Je pravda, že obsahuje aj závery a opatrenia, ale vzhľadom na to, že nedošlo k žiadnemu stanoveniu úloh a k hodnoteniu plnenia úloh a cieľov prokuratúry, tak ani závery a opatrenia nemožno považovať za dostatočné, lebo v podstate tiež si nekladú nejaké ciele,  merateľné ciele, ktoré by bolo možné potom v ďalšom období vyhodnotiť. Čiže správa je skôr štatistická a je bez riadneho hodnotenia, analýzy, hlbokej analýzy, ktorú by mohla spraviť prokuratúra sama. No neurobila tak.
Ďalej, pokiaľ ide o správu, musím sa vážne ohradiť proti tomu, že sústavne sa tu dávajú do jednej úrovne súdy a prokuratúra. Niekoľkokrát to dokonca aj zaznelo vo vystúpení zástupcu generálneho prokurátora v dnešnej rozprave pri predkladaní správy.  Aj správa je tak postavená, súdy a prokuratúra. Toto je dokonalá manipulácia verejnej mienky, pretože neexistuje v demokratickom štáte rovina súdy a prokuratúra.
Súdy sú nezávislé orgány štátnej moci a prokuratúra nemá s nimi nič spoločné. Akurát to, že je žalobcom v súdnych konaniach a zastupuje záujmy štátu a predkladá ich súdu. Prokuratúra ani nemôže kontrolovať súdy a výkon súdnej moci. Pokiaľ sa hodnotí činnosť prokuratúry, tak prokuratúra by mohla hodnotiť svoju činnosť a svoj vzťah k polícii a k orgánom vyšetrovania, pretože to je normálna funkcia prokuratúry v demokratickom štáte. Je pravda, že týchto vystúpení alebo aj z tej správy je možné konštatovať, že časť prokuratúry seba samú vníma ako orgán, ktorý má na starosti dohľad a dozor nad činnosťou súdov napríklad a že takto je možno vnímaná aj v našej spoločnosti. To len preto, lebo od roku 1950 takéto postavenie prokuratúra mala do roku 1993. Čiže považujem to za brzdnú dráhu v tejto našej spoločnosti.
Pre nás, podľa môjho názoru, je veľmi dôležité vyjasniť si, aké je vlastne postavenie prokuratúry, nielen právne, ale hlavne v našich hlavách a vo vnímaní prokuratúry. A zisťujem z tejto správy, ale aj z vystúpenia zástupcu prokuratúry, že hlavne prokurátori a prokurátora by si mali ujasniť,aké je ich postavenie. Vychádzajúc zo záverov Benátskej komisie nikdy nemôže mať prokuratúra a prokurátor postavenie ako súdy, pretože nie sú nezávislou štátnou mocou. A preto aj v hodnotení činnosti prokuratúry sa prokuratúra má zamestnať, zaoberať najmä svojou interakciou vo vzťahu k polícii, pretože tam má byť jej základný a zásadný vplyv.
Pokiaľ ide o tzv. netrestnú časť prokuratúry, je to taká anomália, ktorá je v týchto východoeurópskych krajinách, ktorú iné štáty vyspelých demokracií nepoznajú. My sme s týmto inštitútom vžití tak, že s týmto nemáme nejaký veľký problém. A hodnotiť netrestnú činnosť prokuratúry, podľa môjho názoru, by bolo tiež potrebné komplexnejšie, vzhľadom na to, že časť činnosti prokuratúry v netrestnej oblasti má mimoriadny dopad na pocit vymožiteľnosti práva u občanov Slovenskej republiky a z tohto pohľadu je teda činnosť prokuratúry mimoriadne dôležitá. Nielen rýchlosť konania, ktorú skritizoval aj zástupca prokuratúry v správe aj v dnešnom vystúpení, je dôležitá, ale aj to, či sme spokojní s činnosťou týchto orgánov, pretože celkový vplyv na vymožiteľnosť práva má práve pozícia prokuratúry, ktorá to má zabezpečiť od orgánov polície a vo vzťahu k súdom. Keď zabudneme na vetu "Kde nieto žalobcu, nieto sudcu", potom sa môžeme o vymožiteľnosti práva rozprávať od rána do večera. Ak prokuratúra koná pomaly, orgány polície konajú pomaly. Navyše, ak sa nepredkladajú včas žaloby na súdy, tak potom pocit vymožiteľnosti práva v štáte vo veľkej oblasti trestnej aj netrestnej bude stále pretrvávať.
Mám preto vážne výhrady k tomu, aká správa je. Nereflektuje na tieto najvážnejšie výzvy, ktoré máme v poslednom období, zaoberá sa skôr naozaj politikárčením ako svojou vlastnou činnosťou. A okrem iného z poznámok, ktoré tu boli citované, vyplýva istá arogancia, s ktorou sa niektorí prokurátori a prokuratúra stavia vo vzťahu k ostatným orgánom štátu a možno aj k občanom spoločnosti, ako keby sa dostávala do akéhosi nadradeného postavenia alebo videla sa v nadradenom postavení voči všetkým. Hoci je to služba, služba štátu a služba občanom republiky. Čiže z tohto dôvodu ja navrhujem a dávam  návrh, aby sme túto správu neprijali a budem vyzývať poslancov, minimálne poslancov koalície, aby zvažovali aj tú možnosť, aby sme správu neprijali.
Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.7.2011 o 10:05 hod.

JUDr.

Jana Dubovcová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:12

Peter Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Chcem sa poďakovať pani poslankyni Dubovcovej za jej príspevok v rozprave. A to z jednoduchého dôvodu. Poukázala totiž na to, že správa o činnosti generálnej prokuratúry nemá len tie inkriminované miesta, ktoré sú naozaj do takejto správy o činnosti absolútne nepatria, ale že celá táto správa vypovedá veľmi veľa o stave generálnej prokuratúry, a to veľmi zlom stave generálnej prokuratúry. Vo výbore pre ľudské práva a menšiny máme so zástupcami generálnej prokuratúry za posledný rok veľmi zlé skúsenosti práve čo sa týka veľmi arogantného postoja k tomu, čím sa výbor pre ľudské práva v súvislosti s generálnou prokuratúrou zaoberal. To svedčí o tom, že generálna prokuratúra, jej zástupcovia si myslia alebo sa domnievajú, že generálna prokuratúra je v slobodnom demokratickom štáte čímsi exteritoriálnym, čímsi samým pre seba, či akýmsi štátom v štáte, čo absolútne odporuje elementárnej funkcii generálnej prokuratúry v slobodnom demokratickom štáte. Takže úplne súhlasím s tými závermi, že takúto správu o činnosti nemožno prijať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.7.2011 o 10:12 hod.

prof. PhDr. DrSc.

Peter Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:14

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja by som chcel poprosiť pani poslankyňu Dubovcovú o upresnenie toho jej procedurálneho návrhu, pretože ústavnoprávny výbor v spoločnej správe odporúča Národnej rade, aby vrátila na dopracovanie tú správu. Predpokladám, že nemôžeme hlasovať o návrhu, že Národná rada neprijíma alebo neschvaľuje. Mám to teda chápať tak, že navrhujete to pôvodné uznesenie, ktoré je v správe, že Národná rada schvaľuje Správu o činnosti prokuratúry Slovenskej republiky za rok 2010 s tým, že vaše odporúčanie je, aby Národná neschválila takto formulované uznesenie, áno? Tak.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.7.2011 o 10:14 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:15

Ľubomír Jahnátek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Pani kolegyňa, pôvodne som vôbec nechcel vystúpiť k tejto téme, ale nedalo mi to a nemôžem nezareagovať na vaše slová o politizácii súdnej moci, o politizácii prokuratúry.
Prosím vás pekne, to hovoríte vy, osoba, ktorá ako sudkyňa krajského súdu ste vstúpila do politickej scény, vstúpila ste do politického boja, dala ste sa na kandidátku SDKÚ a kľudne ste bola ešte aj sudkyňou krajského súdu. Vám to vôbec nevadilo, pošliapala ste jednoducho Ústavu Slovenskej republiky. A teraz si vy, ktorá ste toto všetko spravila, dovoľujete kritizovať generálnu prokuratúru z politizácie. Prosím vás pekne, toto je neuveriteľné! A ja si myslím, že aj poslanec, aj poslanec SDKÚ by mal mať určitú hrdosť a k určitým veciam sa radšej nevyjadrovať, pokiaľ to sám pošliapava a sám zneuctieva Ústavu Slovenskej republiky.
Ozaj je to smiešne z vašej strany a mal som o vás trošku väčšiu mienku, ale skutočne, nehnevajte sa, toto ma, toto ma vytiahlo na to, aby som zareagoval na váš príspevok. A som veľmi prekvapený, že práve vy hovoríte o politizácii súdnictva a prokuratúry.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.7.2011 o 10:15 hod.

prof. Ing. CSc.

Ľubomír Jahnátek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:16

Anna Vitteková

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:17

Jana Dubovcová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Budem reagovať iba na tie poznámky, ktoré sa týkali mňa ako sudkyne v politike. Ja tak musím sklamať svojich kolegov z opozície, pretože ja  som vstúpila do politiky ako nezávislá poslankyňa, ktorou som doteraz. Som členkou poslaneckého klubu SDKÚ-DS a bolo mi to ponúknuté ako expertke, aby som sa mohla venovať tvorbe zákonov týkajúcich sa justície a právneho štátu, čo som ako expertka prijala. A predtým, kým som vstúpila do politiky a na kandidátku a súhlasila s kandidátkou, som sa vzdala sudcovskej funkcie, čo neurobili adepti vaši, ako napr. pán sudca Harabin, ktorý sa stal ministrom, a tak podobne. Oni nemali tú odvahu vzdať sa vysokej ústavnej funkcie sudcu  preto, aby s touto funkciou  sudcu neboli v kolízii. Ja som sa vzdala sudcovskej funkcie, až potom som vstúpila ako nezávislá kandidátka na kandidátku politickej strany.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.7.2011 o 10:17 hod.

JUDr.

Jana Dubovcová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 10:18

Ladislav Tichý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Ak dovolíte, vážené poslankyne, páni poslanci, ja budem reagovať, budem sa snažiť konkrétne reagovať. Nie je mojim zvykom hovoriť všeobecne.
Ale prvá konkrétna reakcia je asi takáto. V žiadnom prípade prokuratúra - a už vôbec nie generálna prokuratúra - nemá za ušami politikov a ani nemá záujem o takéto niečo. Tento problém tu podsúva niekto iný. Správa nie je ladená politicky a ani nebude ladená politicky a ani nikdy nebola ladená politicky. Keď si budete čítať aj iné ustanovenia, kde, rovno si pozrite stranu 91, ak chcete, kde my vysvetľujeme, napr. pokiaľ sa týka mladistvých a maloletých, prečo asi dochádza k určitej trestnej činnosti, čo sa asi deje, tak tam tiež musíme trošku sa pohrať s tými sociálnymi motívmi a nechtiac možno že aj s politickými, že čo vlastne sa deje s tými deťmi, prečo páchajú trestnú činnosť, že ako to je.
Čiže začal tento problém tým záverom. Je to, prosím pekne, jedna strana. Nič viac, je to názor prokuratúry k tomu, čo sa vlastne stalo v tom októbri, v novembri, nič viac. Nikoho tam neurážame, nehovoríme osobne o tom, že kto to zavinil alebo nezavinil. Je tam iba holý fakt, že zrazu sa to všetko otočilo naopak. Zhruba mesiac alebo dva po hlasovaní o predchádzajúcej správe, ktorá dopadla vynikajúco. Takže, čo sa vlastne stalo? To sa zrazu za mesiac stal zo Šavla Pavel? Alebo z Pavla Šavel, naopak? Je to vôbec možné? Takže, toľko k tomu záveru.
Ten záver, opakujem ešte raz, nemyslím si, že je urážlivý. Je, ak sa niekto pozrie do zrkadla a vidí svoju tvár, tak musí ju brať, že taká tvár je. A toto som už povedal aj na tom výbore pánovi poslancovi Poliačikovi. A skutočne som aj povedal aj to a som rád, že tá správa bola preštudovaná, prečítaná, ako vidím, všetkými. Ak nám ale niekto vyčíta, že tá správa je dokumentačného charakteru alebo štatistického, sa mýli. Hovorím ešte raz, my máme extra takúto hrubú štatistiku k tomu. Snažíme sa zaoberať aj dôvodmi trestnej činnosti, snažíme sa zaoberať príčinami, snažíme sa nachádzať aj riešenie. Je to na takej úrovni, ako tá správa dovoľuje. Nie je vylúčené, že ak vás zaujme niektorá časť a budete ju chcieť rozobrať skutočne právne, to znamená dôvody, prečo dochádza k takej alebo hentakej trestnej činnosti alebo prečo, alebo prečo dochádza k vzťahom, k určitým, že je tam meškanie, je tam problém právnej kvalifikácie a podobne. To sa tiež dá vysvetliť, stačí položiť takúto úlohu pred generálneho prokurátora.
Pred generálneho prokurátora bola postavená aj úloha, okrem iného, to odpovedám pánovi poslancovi Zajacovi, Akčný plán predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a tak ďalej a tak ďalej. Na tejto správe, na tejto činnosti a komisii sa zúčastňujeme a tak isto aj v roku 2010. Stačí si prečítať stranu tri. Neni problém. Tam vidíte zhruba povedané, že čo generálna prokuratúra robila aj v takýchto oblastiach. To znamená, nesúhlasím s tým, že by sa prokurátori alebo generálna prokuratúra chovala k tejto otázke, to znamená ľudské práva, arogantne. Je tu množstvo trestných činov, ktoré, ktoré sme stíhali v tejto oblasti, a čoho je teda dôkazom, že to nie je pravdou. Že to je vytrhnuté z kontextu, možno že nejaký jeden problém.
Pokiaľ sa týka ďalších námietok, že, že tu ide o kritiku vedenia generálnej prokuratúry. Parlament je oprávnený vedenie generálnej prokuratúry kritizovať, proti tomu nemôžem mať nič, to je v poriadku. Ale táto správa nie je o generálnej prokuratúre, táto správa je o prokuratúre. To znamená, že je to komplex celej činnosti, čo tá prokuratúra robí. Tu sa vedenie spomínajú a možnože na dvoch, na troch stranách, viac nič. Podstatná časť práce spočíva na okresných prokuratúrach. Čiže, ak zamietnete túto správu, v podstate ste nespokojní s prácou okresných prokuratúr. Tak, potom vymeníme všetkých tisícdvesto ľudí! Alebo tisícštyristo aj s administratívou. Už potom iná možnosť asi nebude. Ale pozrite sa na tie čísla bez toho, žeby ste to, žeby ste si dali pred sebou, pred oči zásteru nejakej tej, tých problémov od toho októbra minulého roku! Pozrite si ich objektívne! Pozrite si jednotlivé vyjadrenia, čo a kde robíme.
A teraz, pán poslanec Dostál, ten metodický pokyn alebo k tomu problému, toho domáceho násilia. Poviem vám na rovinu, že to, že ste dostali tú tretiu odpoveď, lebo ja viem presne o čo ide, máte ju vďaka mne. A poviem vám prečo. Lebo mi ju doniesli na vybavenie, váš podnet, ja som si to prečítal, zavolal som si prokurátorku a musím s vami súhlasiť, som jej povedal: No ale, nehnevaj sa, ja vôbec nerozumiem, čo píšeš. Veď tu máš jasne položené otázky, mala si na ne odpovedať. Tak, ešte raz, skúsme to. Prosím ťa, nevykladajte tam nejaké nezmysly, čo, kde je, a napíšte na rovinu, ako to vyzerá, kde to je a tak ďalej. A po bodoch odpovedajte, tak ako ste dostali otázku. Nevymýšľajte si nejaké iné veci. Čiže viem presne, o čo išlo. Problém spočíva v tom, že žiadny predpis na domáce násilie, ktorý by sme mali interného charakteru, nie je, pretože tam je jedine úprava v zákone. A to je dosť problematická otázka. A vôbec stíhanie tých vecí, to by bolo na dlhší rozhovor, to by bolo asi na samostatnú správu, vôbec.
A bol som jeden z tých, ktorý ešte pred troma rokmi, keď domáce násilie rezonovalo aj na stránkach Občianskeho súdneho poriadku, kde som presadil určité oprávnenia zásahu, možnosti súdu, ktoré mali urýchliť práve tým postihovaným osobám, ktoré boli postihnuté domácim násilím, aby sa takéhoto násilníka zbavili. Čiže toľko to k tejto otázke.
Pokiaľ sa pýtate na skládku v Pezinku, Malinovú a tak ďalej. Najprv poviem, že tieto veci, ale ani toto, čo som povedal, nie je súčasťou tejto správy. To sú vaše osobné pocity a dojmy, ale nie sú súčasťou tejto správy. Na skládku v Pezinku aj Malinovú som vám odpovedal, dokonca písomne. Viac by som nemal čo k tomu dodať. Mám možno iba pre vás jednu ponuku, ak chcete, ja zavolám - pretože tú skládku, ani som netušil v podstate o čo ide, to robila krajská prokuratúra v Bratislave - prídete, navštívite ma na generálnej prokuratúre, vezmeme tie spisy a vysvetlíme si to. To je uzavretá vec, to znamená ja nemám problém s vami o tom diskutovať a vypočuť si, ak chcete, ten môj názor, a ja vypočujem váš názor, hej, alebo názor námestníka krajského prokurátora.
Pokiaľ môžem ešte k týmto otázkam, ktoré predložila pani poslankyňa Dubovcová. Súdy a prokuratúru si nedovolím zrovnávať. Viem veľmi dobre, čo je to nezávislosť súdov. A viem veľmi dobre, aké postavenie majú súdy nielen u nás, ale aj v Európe. Spomínanie Benátskej komisie v tomto ohľade, že prokuratúra taká nemôže byť, je v poriadku, ale chcem povedať, že naša prokuratúra je samostatná. A nebudem sa tu hrať so slovíčkami - nezávislá, samostatná a podobne - ale tá prokuratúra má svoje postavenie dané v ústave. A z tohoto treba aj vychádzať. Naviac, keď už ste spomenuli Benátsku komisiu, jednoznačne povedala Benátska komisia, že naviazanie prokuratúry na politickú moc, že je nevhodné. V akomkoľvek rozsahu. A tak isto aj na výkonnú moc. Pokiaľ sa týka vášho, vašej námietky, ktorá by naznačovala, že v našej správe je, že prokuratúra vykonáva dohľad nad súdmi, to nie je pravda, nič tam také nespomíname. Takéto niečo nie je ani nemôže byť. Prokurátor má oprávnenie podať iba návrh na súd a vstúpi do konania, alebo podať obžalobu. Je pravdou, že niekde sa môže nájsť v správe, že súdy o tejto otázke nerozhodujú jednotne, napríklad poviem, to znamená, že je naše skonštatovanie, že sme trošku v našej odbornej činnosti dopletení, ako máme postupovať, lebo je ťažko si potom vybrať ďalší postup, keď viem, že senát A má takýto názor, senát B má na tú istú vec iný názor a ešte aj senát C môže mať tretí názor. Čiže, ale ja nemôžem odpísať či už podateľovi alebo takisto nemôžem ani trestné stíhanie viesť podľa toho, že - a rozhodovať si - že kde žalobu alebo obžalobu ktorému senátu podám. Čiže to bolo len také poťažkanie si, nič viac. Ale o tom, o otázke, že by prokurátor mal vykonávať dohľad nad súdmi, tam nikde nie je ani slovo. Také niečo vy tam nenájdete, to nie je pravdou.
Ešte jedna námietka sa tu objavila, že táto správa neobsahuje analýzu a neobsahuje jednotlivé úlohy na rok 2010. Keď si prečítate hneď úvod správy, tam máte jednu úlohu alebo dve, ktoré plnila prokuratúra, ďalej nájdete v netrestnej oblasti dve až štyri úlohy, ktoré prokuratúry plnili, všeobecného charakteru, kde vykonávali previerky na orgánoch verejnej správy s následnými výsledkami, ktoré tam sú zverejnené, že čo sa teda stalo, čo sme zistili a aké opatrenia sme prijali v tomto smere. Teda chcem tým aj naznačiť, že by tam chýbala analýza, no to by som musel vedieť, v ktorej časti tam chýba analýza. Ak chcete rozobrať analyticky niektorý trestný čin alebo niektoré ustanovenie, napríklad zákona o katastri, to je môžno doplniť, nikdy sa nebudeme brániť takýmto veciam, nevidím v tom žiadny problém. Ale povedať vo všeobecnosti, že chýbajú analýzy, tak potom môžeme dospieť asi k tomu, ak to takto bude, že tu predložím asi päťtisíc stranovú správu, keď potom budem analyzovať. Čiže, ak má byť nejaká analýza alebo v nejakej oblasti, tak by som chcel vedieť teda, v ktorej.
Na záver chcem povedať asi toľko, čo som povedal na začiatok. Nie je našim problémom to, že sme sa dostali medzi takéto mlynské kolá. My sme to nezavinili. V podstate sme do toho spadli na konci minulého roku vcelku nevinne. Stali sa z nás známe osoby, o ktoré majú záujem nielen novinári, ale ešte aj rôzni iní ľudia. Myslím si, že túto situáciu si nepraje žiadny sudca ani prokurátor, teraz poviem znova aj tých sudcov. Lebo som si istý, že nie, že si to nepraje nikto. Čiže nie našou vinou sme sa dostali do takejto nezávideniahodnej pozície. Túto správu v minulosti, ako povedal pán poslanec Poliačik správne, nikdy, nikto, nikdy nenamietal, bola vždy obdobného charakteru, pretože na jej formuláciu neexistuje žiadny systém, neexistuje žiadna osnova. To znamená, že sa robí dobrých dvadsať rokov takýmto spôsobom stále. Nikto nikdy ju nenamietal. Teraz sa idú diať veci, ktoré sú úplne nového charakteru. Ale ak si myslíte, že nový generálny prokurátor tu správu je schopný urobiť nejakým iným spôsobom, pokiaľ vy si nedáte svoje požiadavky na neho, teda, čo chcete tam mať konkrétne, tak to sa mu nemôže podariť. Pretože tá činnosť prokuratúry je namierená určitým cieľom, má svoje úlohy. Je to jednoducho vec, ktorá má určitý systém, a ten systém sa prejaví takýmto spôsobom. Nemôžete predsa opravovať Škodovku súčiastkami, ktoré sú z Mercedesu. A ak vy budete chcieť činnosť prokuratúry napravovať, alebo chcieť od nej správu spôsobmi, napr. ktoré sú vlastné národnej banke alebo, ja neviem, ministerstvu financií, to znamená, že úplne iná osnova by bola, tak to sa nedostaneme asi nikde.
Ja vám ďakujem za pozornosť a prosím, aby ste zvážili váš ďalší postoj. On síce nemá na prokuratúru pri tých všetkých útokoch a nedorozumeniach takmer žiadny vplyv, takto vám to ešte poviem. Ale nie je dobré aj v tomto bode sa úplne rozísť a najmä skonštatovať, že nie. Ja beriem od vás, opakujem, ako som začal, aj kritickú pripomienku, no nemuseli ste nám napísať tú štvrtú časť, ale zoberte vy to odo mňa, čo som vám povedal, nastavili sme vám iba zrkadlo, nič iné. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.7.2011 o 10:18 hod.

JUDr.

Ladislav Tichý

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom