3. schôdza

3.8.2010 - 10.8.2010
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.8.2010 o 11:32 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:29

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Pán minister, ako zástupca mladej generácie, ktorá na svojich bedrách nesie ťarchu a povinnosť zlepšovať demografickú situáciu v tomto štáte, ti musím povedať, že som veľmi rád, že na stoličke ministra sociálnych vecí, práce a rodiny, sedí človek, ktorý sociálne myslí a koná a nielen o sociálnom myslení rozpráva. Ďakujem ti veľmi pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.8.2010 o 11:29 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:30

Andrej Kolesík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážený pán minister, v programovom vyhlásení tejto šesťkoaličnej vlády sa píše o rodinnej politike. Rodinnej politike bude vláda venovať pozornosť a podporu rodine v kritických fázach jej existencie, najmä po narodení dieťaťa, atď., atď. Vy ste avizovali zrušenie príspevku pri narodení prvého, druhého, tretieho dieťaťa a sľubujete nejaké rozrátanie v budúcnosti. Uvidíme, počkáme si. A ďalej, som veľmi zvedavý a budem pozorne sledovať, ako budú mladí ľudia sledovať sociálne kroky od človeka, ktorý nevie, ktorému je málo na mesiac 6 tis. eur. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.8.2010 o 11:30 hod.

Mgr.

Andrej Kolesík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:31

Stanislav Janiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredseda. Tak krátko by sa dalo charakterizovať vystúpenie pána ministra ako priama reč, jasná reč. Reč ministra, pre ktorého je úplne jasné, že rezort sociálnych vecí a rezort hospodárstva je prepojený, že ak bude fungovať hospodárstvo, tak bude viac zamestnaných, viac príjmov do Sociálnej poisťovne a menej nákladov na výdavky na nezamestnanosť. A keď bude viac peňazí v Sociálnej poisťovni, bude viac peňazí na adresnú sociálnu politiku. Na adresnú, sociálnu politiku pre ľudí, ktorí sú na sociálnu pomoc štátu objektívne odkázaní. Bohužiaľ, pani exministerka a celý SMER, toto ešte stále nepochopili a zamestnávateľov stále považujú za triedneho nepriateľa ľudu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.8.2010 o 11:31 hod.

Ing.

Stanislav Janiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:32

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán minister, chcel by som vás poprosiť, aby ste naozaj venovali pozornosť tomu, čo tu trebárs pani Vaľová hovorila, kde evidentne nechápe, čo to znamená preniesť odvodovú povinnosť na zamestnancov. Budú toto používať ako argument, antisociálny argument. A pani Vaľová, teda veľa ľudí nechápe, že aj doteraz odvodová povinnosť bola na zamestnancoch, len bola iba čiastočná, druhá časť bola tej povinnosti na zamestnávateľoch. Treba naozaj vysvetľovať, že to neznamená, že zamestnanec si sám bude platiť odvody a treba vysvetľovať, že naďalej zamestnávateľ vlastne celú tú agendu bude mať na starosti a zamestnanca to vôbec nezaťaží.
Som veľmi rád, že ministrom budete vy, lebo považujem vás za stelesnenie odbornosti v tejto brandži, a práve pani Tomanovú považujem za stelesnenie len plnej pusy sociálnych rečí. Reagujem na ministra. Potom ešte k tým pracujúcim dôchodcom. Tiež si myslím, že treba toto zdôrazňovať a treba vysvetliť ľuďom, že nie je správne, ak ministerka zamestnáva kamarátov dôchodcov na ministerstve v čase, keď mladí ľudia nemajú prácu. To, čo tu teda aj vlastne bývalá ministerka hovorila, že nesúhlasí s tým, alebo v podstate SMER nesúhlasí s tým, aby nemohli pracovať dôchodcovia vo verejnej správe, treba ľuďom povedať a mladým ľuďom treba zvýrazniť, že ako antisociálne myslia.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.8.2010 o 11:32 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:33

Jozef Burian
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Vážený pán minister, ja sa viac vyjadrím vo svojom vystúpení. Chcem len podotknúť, že odvodový bonus, ktorý je teda nosnou témou, vašou, a myslím, že aj veríte, aj vy tomu, že nebude zavedený. Vzhľadom k tomu, to čo je napísané v programovom vyhlásení, to programové vyhlásenie je jasne napísané, že len za predpokladu fiskálnej neutrality a dopadu na jednotlivé marginalizované skupiny. Čiže je jasné z toho, že teda to, čo hovoríte, nebude celkom pravdou a ja si myslím, že možno nejaký iný odvodový bonus, alebo niečo také, možno viem si predstaviť, lebo už len z toho, čo ste povedali, všetky opatrenia, ktoré chcete prijať preto, aby ste získali zdroje na zavedenie takéhoto projektu, sú jednoducho veľmi malé. Len harmonizácia odvodových a daňových základov je veľmi malá, ja sa vyjadrím potom v rozprave o tom, kde vidím ďalšie peniaze, ktoré vám jednoducho budú unikať a jednoducho tí podnikatelia nebudú mať záujem platiť z nejakého vyššieho základu dane, a to potom už hraničí s tým, ako budeme riešiť problémy, povedzme, dividendovej politiky atď., či toto chcete zodvodovať, rôznych odmien, ktoré sú zdaňované, eventuálne nie sú zodvodované. Veď to je obrovský projekt, ktorý je, a ja dovolím si povedať, že v tomto štádiu vy nemáte dostatok zdrojov na to, aby ste to zabezpečili, už nehovoriac o tom, že v prvom pilieri máte sekeru viac ako 600 miliónov eur, a to nevyriešite podľa mňa ani tými opatreniami, ktoré teraz zavádzate, aby ste znížili len zabezpečením zníženia pohľadávok v tomto systéme a kvalitnejšou prácou s tými pohľadávkami. Jednoducho to ľahké nebude. Jednoducho je kríza, a tie podniky majú problém so zaplatením týchto inštitútov. Potom musíte zaviesť nejakú trestnoprávnu zodpovednosť za platenie týchto odvodov, inak nevidím radikálne riešenie tohto problému. Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.8.2010 o 11:33 hod.

Ing.

Jozef Burian

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 11:36

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň prajem. Rád by som reagoval na faktickú poznámku. Stálo ma to dva obedy a niekoľko hodín času, čo som sa snažil Jozefovi vysvetliť podstatu odvodového bonusu a fungovanie. A Jozef, jednoducho, mýliš sa, nie je to tak ako vravíš, je to ďaleko detailnejšie premyslené. Niektorí tvoji kolegovia to vedia, Ján Počiatek určite, Boris Zala, no a ja ti rád dovysvetlím všetky tieto otázky, lebo ty sa to skrátka zakaždým nanovo pýtaš a ja sa ti to snažím zakaždým vysvetliť, ale ešte raz. Odvody sa budú platiť z akéhokoľvek príjmu. To sa dá pochopiť, nie?
Čo sa týka trestnoprávnej zodpovednosti, v programovom vyhlásení je to napísané veľmi dobre, to nemaj najmenšiu obavu. A čo sa dá, čo sa týka tej trestnoprávnej zodpovednosti, tá už niekoľko rokov existuje, len jednoducho sa neuplatňuje, ani vaša vláda ju neuplatňovala, platenie odvodov do Sociálnej poisťovne, neplatenie odvodov do Sociálnej poisťovne je už dnes trestným činom. (Ruch v sále.) No je. Dobre, tak toto...hádam to tu vieme nejakým spôsobom... pre vás nie...
(Potlesk.)
Poslednú poznámku k tým 600 miliónom euro, ktoré chýbajú v Sociálnej poisťovni. No, veď tento dlh tam zanechávate vy a tento dlh je preto taký veľký, lebo za štyri roky nebola pani Tomanová schopná zmeniť jedno číselko v § 63 zákona o sociálnom poistení, to je miera ako sa vnáša zásluhovosť do toho systému. Som to vravel včera. Ja patrím ku kritikom vlády Mikuláša Dzurindu a vravím, že veľká chyba bola reforma prvého piliera v rokoch 2002 až 2006, ale to, že vy ste s týmto nespravili najmenšiu nápravu v tomto systéme, to je vaša vina. A som veľmi prekvapený, že práve ľavicová vláda pripustila, aby štyri roky, každý rok po sebe o štyri percentuálne body, solidárnosť klesla, zásluhovosť stúpla. Tam naozaj stačilo jednu vetu zmeniť. Pani Tomanová, ja som vám to vtedy aj písal, aj vravel. A tu sa stala veľká škoda. Mohli sme ten deficit, mohol byť dnes menší. Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.8.2010 o 11:36 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:38

Jana Vaľová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, ja chcem upozorniť, aby sa dodržiaval rokovací poriadok § 33 rokovacieho poriadku, kde predrečník nemôže reagovať na faktickú poznámku predrečníka. Pán Matovič to dokázal, že to inflagrantne porušuje trikrát, pretože reagoval na mňa, na pani poslankyňu Tomanovú a opätovne na mňa a rovnako aj pani poslankyňu Tkáčovú, ktorá rovnako na mňa reagovala. Sľúbili ste, že zavediete do parlamentu novú kultúru, vravím, že sú to noví poslanci, ale rázne ich, prosím vás, pekne upozornite, že nie sú na ulici, ale sú v parlamente. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

5.8.2010 o 11:38 hod.

Mgr.

Jana Vaľová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:39

Dušan Muňko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Vážený pán predseda, nemáte pravdu. V prvom rade dávam za pravdu pánovi podpredsedovi Miklošovi. Pokiaľ chcete zaviesť odvodový bonus, tak musíte najprv spraviť serióznu reformu verejných financií a samosprávy, po prvé. Za druhé musíte sa vrátiť k daňovej reforme. Prepracovať ju, aby ste získali príjmovú časť. Ja sa nechcem vracať k niektorým veciam, pretože  som povedal na výbore sociálnych vecí, že ja pripravím podklady a rozdám každému členovi sociálneho výboru. Ten deficit Sociálnej poisťovne, ktorý bol naplánovaný, že je to 1 mld. 475 mil. eur za rok 2010 bude vyšší. Len doteraz sme zaplatili, resp. bolo prevedených do SP 885 mil. eur zo štátnych aktív. Boli predané dlhopisy, a potom boli odvedené do druhého piliera,  väčšinou do konzervatívneho piliera. Ale nechcem sa tu zdržiavať, ale môžme si k tomu sadnúť a prebrať si veci, aj super hrubú mzdu, čo nám robí aké problémy. Ja som odovzdal podpredsedovi vlády za Sociálnu poisťovňu legislatívne návrhy, ktoré chceme riešiť. Ja ich odovzdám aj predsedovi výboru pre sociálne veci, aby sme si k tomu sadli. Pretože, ja tvrdím jednu vec, pokiaľ nenájdeme spoločnú reč, koalícia - opozícia, tak budú zatiaľ na to doplácať naši rodičia, starí rodičia, neskoršie aj my. Pokiaľ sa týka celkove, tak ako je nastavený zákon 461 a nastavený zákon 43, je to zlé. Ďakujem pekne. 

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.8.2010 o 11:39 hod.

Ing.

Dušan Muňko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:41

Jozef Burian
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, keď to bolo tak familiárne, tak, pán predseda Národnej rady, Rišo, ja ti musím povedať, že mýliš sa, a mýliš sa v dvoch veciach. Tá prvá vec je to, že trestnoprávna zodpovednosť je za tie odvody, ktoré boli zamestnancovi strhnuté z výplaty a neboli odvedené do Sociálnej poisťovne. Čiže nie za sociálne poistenia ako celok, čiže to je ten kameň úrazu, a to je ten kameň úrazu, o ktorom hovorím. Dnes je kríza. Vy, alebo ty, alebo ľudia, ktorí si myslia, že jednoducho len žijú v Bratislave, jednoducho si neuvedomujú ten proces, ktorý zasiahol tieto podniky. Tieto podniky majú dlhodobý problém s platením svojich záväzkov, a ak chce udržať výboru, tak musí si uvedomiť, čo chce v prvom rade, či udržať výrobu, alebo jednoducho platiť všetky záväzky, ktoré má aj voči štátu. Čiže to je ten kľúčový problém, kde zastali tie pohľadávky v Sociálnej poisťovni v tom objeme, ktoré tu aj prezentoval pán poslanec Muňko, aj predseda Sociálnej poisťovne alebo generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne. 
Čiže to prvý problém. Druhý problém je to, my môžme chápať, hoc ako chceme, problém odvodového bonusu. Ten základný a kľúčový problém je to, a s tým súhlasím, čo povedal aj pán Muňko, ak sa neurobí seriózna reforma, seriózna reforma príjmovej stránky štátneho rozpočtu, a neurobí sa, ale obrovské škrty vo výdavkovej časti štátneho rozpočtu, odvodový bonus je len miniatúrnym, miniatúrnym nejakým odvodovým bonusom, ktorý bude založený na harmonizácii nejakých daňových základov spolu s odvodovými základmi, ale to nevyrieši kľúčový problém. Na ten kľúčový problém potrebujeme podstatne viac peňazí. Ja som si to vypočul x-krát, ale stále tvrdím, že jednoducho my si môžme to vysvetliť, môžme si to ďalej vysvetľovať, nebude na to dostatok peňazí, a to si myslím, že pán Mikloš ako minister financií je dostatočne šikovný ... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.8.2010 o 11:41 hod.

Ing.

Jozef Burian

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 11:43

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, ctená pani predsedníčka vlády, vážený pán minister zdravotníctva a ostatní členovia vlády, ctené kolegyne, kolegovia. Ospravedlňujem sa, že k vám budem hovoriť chrbtom, ale mikrofóny sú takto nastavené. Budem vecný, prejdem rovno k programovému vyhláseniu vlády a zároveň chcem odprezentovať aj pripomienky, ktoré už prišli z terénu, ktoré prišli z terénu od lekárov, od odborných spoločností, ale aj zástupcov zamestnancov.
Prvou pripomienkou alebo prvým postulátom je, že program, ktorý bol prezentovaný, je chápaný ako návrat zajacovej reformy, čo aj pán minister povedal, že nebola zlá, ale bola zle odkomunikovaná.
Druhým je, že ani slovo sa v programovom vyhlásení nenachádza o zdravotníkoch a o potrebe ich stabilizácie, napriek tomu, že všetci vieme, že riziko straty ďalších zamestnancov v zdravotníctve je pomerne veľké, pričom nejde len o ekonomickú stabilizáciu, ale aj o stabilizáciu z hľadiska pracovného prostredia, ale tretí fakt a fakt, ktorý zarezonoval medzi zdravotníckou obcou, najviac bol, že z návrhu, ktorý odišiel z ministerstva zdravotníctva, a ktorý sme dostali ako bývalí ministri teraz, ktorý som dostal ako bývalý minister na pripomienkovanie, vypadli mnohé body, ktoré naozaj boli pre systém pozitívne a zdravotnícka obec to chápe, vážený pán minister, ako prvé k.o., ktoré si dostal, pretože, naozaj, aj tých niekoľko pozitívnych bodov, ktoré mohli byť prospešné pre systém z tohto programového vyhlásenia, vypadli. 
A teraz by som prešiel k jednotlivým konkrétnym vyjadreniam. Prvou otázkou je, píše sa, že systém zdravotnej starostlivosti musí zabezpečiť dostupnosť opodstatnenej zdravotnej starostlivosti. Otázka je, že kto doteraz vykonával zdravotnú starostlivosť neopodstatnene, či to boli zdravotníci, či to boli pacienti, a ak o nich vieme, treba ich identifikovať a treba ich z nášho systému odstrániť.
Za druhé. Píše sa, že zdravotná starostlivosť má byť poskytovaná v adekvátnej kvalite, za čo najnižšiu cenu. Dovoľte mi, aby som prečítal, aký bol návrh ministerstva zdravotníctva. Ministerstvo zdravotníctva navrhovalo, aby zdravotná starostlivosť bola poskytovaná v maximálnej kvalite, za adekvátnu cenu. Z maximálnej kvality sa stala adekvátna kvalita a z adekvátnej ceny sa stala čo najnižšia cena. Pán minister, kto určí mieru adekvátnej kvality? Nebude adekvátna kvalita nižšia ako doteraz? Najmä vtedy, keď rozsah zdravotnej starostlivosti, ako sa píše ďalej, bude viazaný na príjem, na disponibilné zdroje. 
Za tretie. Píše sa, že záťaž financovania zdravotníctva aj vo forme individuálnych platieb by mala byť rozložená spravodlivo. Naozaj je otázkou, čo bude spravodlivé na tom, ak tí pacienti, ktorí doteraz nemuseli platiť, si za zdravotnú starostlivosť platiť budú.
Po štvrté. Zdravotníctvo 2020. Naozaj, aj ja chápem zdravotníctvo ako kategóriu, kde je možné nájsť určitý konsenzus, ale ako som povedal, aj na výbore v prezentovanom materiáli ide naozaj o hodnotové rozdiely a aj podľa reakcií, ktoré určite, pán minister, sám vnímate z terénu, s touto, s týmto programovým vyhlásením za rezort zdravotníctva konsenzus ani medzi zdravotníkmi, ani medzi odbornými spoločnosťami, nájdený nebude.
Po piate. Vláda posilní prevenciu a motiváciu, vrátane podpory existujúcich celonárodných programov, a ďalej podporí sa aj, podporí ďalšie programy, ako sú národný program pre seniorov a onkologických pacientov, bez nároku na dodatočné rozpočtové zdroje.
Z ministerstva zdravotníctva išiel návrh, že podporí rozvoj ďalších programov, ktoré budú kryté rozpočtovými zdrojmi. Vážený pán minister, pokiaľ národný onkologický program, ktorý už čaká iba na podpis, nebude krytý rozpočtovými zdrojmi, nebude sa môcť robiť prevencia, nebude sa môcť robiť vzdelávanie pacientov, vzdelávanie zdravotníkov, nebude sa môcť robiť skríning, teda vyhľadávanie onkologických ochorení, ktorý je jednoducho finančne náročný, ale stále je finančne výrazne menej náročný ako je liečba daných ochorení.
Pokiaľ sa nepodarí financovať národné programy, ako je národný onkologický program alebo národný program ochrany seniorov, pacienti, počet onkologických ochorení sa nám bude naďalej zvyšovať. 
Ďalší bod. Vláda zavedie bonus pre obyvateľov, ktorí nevyčerpali zdravotnú starostlivosť v danom roku. Tento bod je chápaný ako iná forma zajacových dvadsaťkorunáčiek a chcem vám prečítať to, čo, aký návrh išiel pôvodne. Vláda umožní možnosť bonifikácie pacientov, ktorí sa zúčastňujú na preventívnych prehliadkach, alebo sa ináč starajú o svoje zdravie. Áno, to je správny postoj, ktorý chcel pán minister prezentovať, aby sa bonifikoval niekto, kto sa stará o svoje zdravie. Zmenilo sa to na to, že bude bonifikovaný ten, ktorý nevyčerpá zdravotnú starostlivosť. Všetci, čo máte svojich príbuzných lekárov, zdravotníkov, viete, že pacienti môžu nevyčerpať zdravotnú starostlivosť aj kvôli možnej bonifikácii, a potom prísť k lekárovi častokrát, keď už je neskoro. 
Za siedme. Je tam časť, ktorá hovorí o indikátoroch kvality, o štandardných terapeutických postupoch, o e-Health-e alebo o health technology assessment-e, je to časť, ktorá bola začatá na ministerstve zdravotníctva, a ktorá bola ponechaná, a ktorá je pozitívnym prvkom tohto programového vyhlásenia.
Za ôsme. Vláda vráti nezávislosť Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Chcem pripomenúť, že pôvodne bolo v návrhu, že predseda Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou bude vyriešený a menovaný a schválený tu v parlamente. Vypadlo to, čiže myslím si, že tak, keď považujete súčasného predsedu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou za závislého, pretože ho menuje vláda, tak, tak isto zostane bez ohľadu na to, kto bude šéfom Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, tak isto bude závislý na vláde, ako tomu bolo podľa vás doteraz. 
Deviaty bod. Veľmi kritický pre celé slovenské a zvlášť bratislavské zdravotníctvo. Rázsochy. V jednej z predvolebných diskusií som pani poslankyni Sabolovej povedal, že sme za Rázsochy, tak ako aj KDH, ale že Rázsochy dostaviate iba vtedy, keď pôjdete s nami do vlády. Z ministerstva zdravotníctva išiel návrh na dostavbu Rázsoch, tento návrh z tohto vyhlásenia vypadol. Vážený pán minister, ak nebudú Rázsochy, skončí výchova medikov v Bratislave a bude veľmi otrasené bratislavské zdravotníctvo, aj celoslovenské, lebo viac ako 40 %, viac ako 30 % pacientov z celého Slovenska je odliečených práve v Bratislave. Bratislavská nemocnica má 3-tisíc lôžok, má 5-tisíc zamestnancov, bol som tam riaditeľom, je v technicky katastrofálnom stave pri vysokej kvalite personálu. Mali ste to vo vyhlásení, je to ďalší podraz voči vám a voči vami prezentovanému programu.
Za ďalšie, vláda sa zbaví nemocníc, teda, pardon, vláda chce zachovať, chce vytvoriť sieť zdravotníckych zariadení, ktorá musí byť schopná reagovať aj na udalosti s hromadným postihnutím osôb. Pán minister, pokiaľ sa zbavíte nemocníc a v rámci transformácie na akciovky sa vám do akcionárskej štruktúry dostanú aj iní akcionári ako je štát, budete mať problém pri akejkoľvek kritickej situácii, sám som to zažil, keď jeden z poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby odmietol nastúpiť na bodoch, ktoré prevádzkoval, do práce, a keby nezasiahli nemocnice a štát, mohol byť z toho veľký problém. Naozaj, nemocnice, ktoré nebudete mať pod vlastnou kontrolou, nebudete im vedieť ani v mimoriadnych situáciách nariadiť nič.
Po jedenáste. Veľmi kritický bod, ktorý sa stretol s veľkým nesúhlasom odbornej obce. Vláda zavedie predpisovanie liekov na úrovni účinnej látky. Má to viacero rovín. Buď je to prejav nedôvery voči lekárom, alebo prejav toho, že tvrdíte, že lekári sú motivovaní farmabiznisom, a teda finančne alebo nefinančne. Pán minister, na to, ako bývalý riaditeľ mnohých firiem, pokiaľ viete o firmách, ktoré toto robia, treba proti nim konkrétne zasiahnuť a treba ich na trhu zlikvidovať, lebo ak lekárom nedovolíte písať lieky tie, ktoré si myslia, že sú pre ich pacientov najlepšie, môže sa stať, že predpísaním účinnej látky môže dôjsť k alergii alebo k intolerancii na rozličné aditívne a prídavné látky a jednoducho môže byť z toho vážna zdravotná komplikácia. Za druhé, najmä starí pacienti, neviem si predstaviť, že im bude lekárnik vysvetľovať v lekárňach z osemdesiatich možností lieku, ktorý je pre nich najlepší. Za ďalšie, ak existuje farmalobing, presunie sa na úroveň lekární a z hľadiska systémových opatrení sa, naozaj, neurobí nič. Toto opatrenie je, naozaj, veľmi negatívne vnímané a urobí zle nielen zdravotníkom, ako aj pacientom.
Za dvanáste. Vláda zruší povinnosť vystavovania odporúčacích listov k špecialistom, pokračujem, so zreteľom na bezpečnosť pacienta bude odosielanie pacientov lekárom všeobecnej starostlivosti do špecializovanej ambulantnej starostlivosti zdôvodnené v dokumentácii stanovenou formou. Buďme otvorení, treba výmenné lístky alebo nie? Keď nie, treba ich zrušiť úplne. Ale toto je taký mačkopes. Pretože pôvodný návrh bol, že pacient, ktorý pôjde k špecialistovi si zaplatí, ktorý pôjde k všeobecnému lekárovi, tento to zdôvodní v dokumentácii, že tam ísť musí, a musí tam stráviť ten čas, a potom ide k špecialistovi. Čo bude s pacientami, ktorí nepôjdu k všeobecnému lekárovi, pôjdu rovno k špecialistovi a na základe toho, že pacient si nemusí pamätať všetky svoje alergie a lieky, ktoré berie, a špecialista ho nemusí poznať, dôjde k poškodeniu zdravia pacienta. Buď to zrušte úplne, keď si myslíte, že výmenné lístky terorizujú pacientov, a jednoducho, aj tak neplnia svoj účel, alebo to zachovajte vo forme, nemusia to volať výmenný lístok, nech sa to volá zdôvodnenie zdravotnej dokumentácie, ale zachovajte to potom komplexne, lebo z týchto nejasností môžu byť iba problémy.
Za ďalšie, za trináste. Vláda zavedie systém zavedenia hornej hranice výšky platieb za lieky pre vybrané skupiny obyvateľov. Vážený pán minister, vaše pôvodné znenie, ktoré bolo aj v programovom vyhlásení vlády, a ktoré malo naozaj sociálny charakter, bolo, vláda zavedie hornú hranicu za čerpanie zdravotnej starostlivosti. Medzi hornou hranicou výšky platieb za lieky a medzi hornou hranicou výšky platieb za čerpanie zdravotnej starostlivosti je obrovský rozdiel. Obrovský rozdiel je práve preto, že sa ďalej hovorí o tom, že bude definovaný rozsah bezplatnej zdravotnej starostlivosti. Pokiaľ sa zavedie horná hranica iba výšky platieb za lieky, tak starí pacienti, ktorí potrebujú čerpať aj zdravotnú starostlivosť, nebudú od platenia za zdravotnú starostlivosť nijako chránení. Mali ste tam dobrú vetu. Bohužiaľ, zásahom, pravdepodobne, niekoho, kto drží financie v rukách, to bolo zmenené a teraz je to, naozaj, opatrenie, ktoré môže byť výrazne rizikové pre starých pacientov.
Za štrnáste. Vláda zadefinuje zákonný nárok na rozsah zdravotnej starostlivosti, hradenej z verejného zdravotného poistenia, pričom tento rozsah, ktorý bude teda bezplatný, bude stanovený s prihliadnutím na vývoj zdrojov verejného zdravotného poistenia a sociálno-ekonomickú situáciu na Slovensku.
Vieme, čo sa môže stať. Môže sa stať to, naozaj môže byť vývoj zdrojov taký, že rozsah zdravotnej starostlivosti sa môže zúžiť výrazne. Chýba akékoľvek krytie, akákoľvek limitácia výkonov, limitácia finančných nákladov pre rizikové skupiny. Pokiaľ nezavediete, a pokiaľ tam nedostanete nejaký iný ochranný prvok, naozaj sa môže stať, že ľudia, či starí či mladí, chorí viac alebo menej, budú za zdravotnú starostlivosť platiť. A nebudú to naozaj iba zajacove dvadsaťkorunáčky, budú to mnoho, desať, sto a možno aj tisíc eurové sumy.
Za pätnáste. Vláda uskutoční transformáciu nemocníc na obchodné spoločnosti a umožní transformáciu aj neziskovým organizáciám. Dovoľujem si tu tvrdiť, že toto, bez ohľadu na to ako dlho budete vládnuť, neurobíte. Najmä kvôli limitácii zdrojov, ktoré máte, pretože pokiaľ by ste transformáciu urobili k 1. 1. budúceho roku, väčšina nemocníc zanikne.
A vzniká ďalší problém, pán minister, pretože fakultné nemocnice, najmä ktorých sa to týka, sú už nemocnice vaše, že niekedy liečia pacientov, tých komplikovaných, tých ťažkých, kde sú naozaj nepredvídateľné náklady. A niekedy jeden pacient vyjde aj na viac desaťtisíc eur.
Nestane sa to, že nemocnica, kvôli tvrdým rozpočtovým kritériám, ktoré bude musieť dodržiavať, týchto pacientov nebude liečiť tak, ako má? A bude ich liečiť, iba ak adekvátne a nie, naozaj, v maximálnej kvalite?
Za ďalšie. Zriaďovatelia, vlastníci, regulačné úrady zabránia kartelovým dohodám. A v prípade nejasností sa zavedú inštitúcie dohodovacieho konania, mediácie a rozhodcovského konania. Pán minister, pokiaľ sa nepodarí presadiť 5 % za poistencov štátu, všetky tieto inštitúcie budú musieť byť využívané už v najbližších mesiacoch.
Za sedemnáste. Na prevádzku a výber RZP a LRP a tak ďalej, chcem upozorniť, že LRP neexistuje. Takýto pojem sa v našom systéme nenachádza ani ako skratka. A je to síce chybný terminus technicus, ale je to programové vyhlásenie vlády. Máme RZP a RLP.
A za ďalšie píšete, že tieto licencie sa budú vydávať postupne a nie naraz. Chcem upozorniť, že aj v súčasnej dobe sa nevydávali licencie naraz, ale vydávali sa v štyroch rozličných obdobiach.
Za osemnáste. Vláda umožní zdravotným poisťovniam možnosť tvorby zisku za presne stanovených podmienok.
Máme v súčasnosti, máme čakacie listiny na operácie, máme čakacie listiny ku špecialistom. Každý poskytovateľ zdravotnej starostlivosti žiada na svoju prevádzku viac. A tí, ktorí ste lekári, alebo ktorí máte ambulancie, ktorí viete, že stále je nepokoj medzi všetkými poskytovateľmi a platbami zdravotných poisťovní, ako chceme v období, keď naozaj každý žiada viac, vývoj zdrojov je limitovaný a je nižší ako sa očakával, aby sa z týchto zdrojov, z verejného zdravotného poistenia, z našich povinných zdravotníckych daní, vytváral zisk?
Za devätnáste. Vláda zváži zvýšenie percenta poistného, ktoré nebude predmetom prerozdelenia a prehodnotí mechanizmus tohto poistného. To je to percento, ktoré nie je predmetom prerozdelenia, je momentálne iba 5 %. Pokiaľ ho zvýšite, môže sa stať to, čo sa dialo v minulosti, že budú, bude sa robený z hľadiska poisťovní selektívny kontrakting zdravých poistencov.
A za ďalšie, vláda zníži bariéry pre vstup nových subjektov na trh zdravotného poistenia. Všetci poskytovatelia zdravotnej starostlivosti si pamätajú na obdobie, keď sme mali poskytovateľov v zdravotnej starostlivosti viac ako desať. Bol z toho jeden veľký zmätok. A jeden veľký nepokoj.
A na záver, pán minister, naozaj chcem, aby ste brali programové vyhlásenie a jeho definitívnu podobu ako výstrahu, pretože zodpovedný za rezort budete vy. A to najpodstatnejšie, čo v ňom bolo... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.8.2010 o 11:43 hod.

MUDr. MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom