7. schôdza

12.10.2010 - 26.10.2010
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2010 o 17:23 hod.

prof. Ing. CSc.

Ján Mikolaj

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:06

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Mám procedurálny návrh, kolegovia.(Ruch v sále a hlasy z pléna.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

21.10.2010 o 17:06 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 17:06

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Keďže tlačivo hlasovacieho lístka musí podľa volebného poriadku vychádzať vždy z parlamentnej tlače, ktorú schválil ústavnoprávny výbor a je to parlamentná tlač, ktorá bola schválená jednomyseľne v ústavnoprávnom výbore, to znamená aj hlasmi opozičných poslancov, nebola iná možnosť ako zostaviť hlasovací lístok, ako tá, ktorú sme mali včera v rukách.
Aby bolo, ale zadosťučinenie na mieste, navrhujem procedurálnym návrhom, aby bola celá vec vrátená ústavnoprávnemu výboru. Ústavnoprávny výbor, aby sa uzniesol na novom rozmiestnení kandidátov na hlasovacom lístku, a aby bola opakovaná voľba potom uskutočnená s novým hlasovacím lístkom, ktorý bude zodpovedať podľa volebného poriadku, parlamentnej tlači na novo prijatej ústavnoprávnym výborom. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.10.2010 o 17:06 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 17:09

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, aj za túto možnosť dokončiť a dovysvetliť viaceré podnety. Jedna z opakovaných tém bola, aby sme vysvetlili, čo je a či je predražené. Čo je už dávnejšie, je dôležité samozrejme porovnávať s referenciami, či tej doby alebo konať tak, ako ukazuje alebo ukladá právo, myslím tým staršie témy z deväťdesiatych rokov alebo z predchádzajúcich období.
Ale rád by som na tému predraženia uviedol jednu dôležitú skutočnosť. 29. marca finančný poradca ministerstva dopravy doručil ministerstvu analýzu, ktorej výsledok pre PPP prvý balík bol viac ako jednoznačný. Stavať 75 km cez túto formou, znamenalo oproti klasickej metóde, teda štátny rozpočet, resp. štátny rozpočet a eurofondy, náklady vyššie o 546 mil. EUR, teda vyše o 16 mld. Sk drahšie. Podotýkam, že v tomto prípade ide o čistú súčasnú hodnotu nákladov. V nominálnom vyjadrení by to bolo v násobkoch viac.
A čo sa stalo na ministerstve? Boli upravené tieto čísla, aby sa dalo pustiť do prvého balíka. Vyše pol miliardový rozdiel v EUR bol v priebehu jedného dňa, resp. pár hodín zmenšený len na 29 mil. v neprospech PPP. Takto zmanipulovanou analýzou bola dosiahnutá vlastne obhajoba dodatku 4, ktorý zostal tým záverečným definitívnym dodatkom ku koncesnej zmluve na prvý balík PPP. Bol to krok, aby sa dalo stavať podľa tejto formy. Jednoducho predraženie par excellence. A uvediem napríklad jeden absurdný detail z tohoto porovnávania. Aby bolo zdvihnuté cenové uvažovanie oproti klasickému obstarávaniu na úroveň porovnateľnú, boli upravené vo finančnom modeli percentá inflácie z 3 na 6. S takýmto percentom, 6-percentnou infláciou na obdobie 30 rokov sa počítalo pri uvažovaní o 30-ročnom záväzku na financovanie PPP formy, pričom Slovenskou je súčasťou eurozóny a má parametre, ktoré do eurozóny patria.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.10.2010 o 17:09 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 17:12

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ctené dámy, vážení páni, chceme a budeme stavať diaľnice, rýchlostné cesty, cesty prvej triedy a ďalšiu infraštruktúru, nebudeme pritom ale klamať ľudí, nebude to o propagande, ale o serióznych analýzach a rozhodnutiach. Pretože toto je tá cesta, ktorá vedie do scenára, alebo súvislosti maďarských alebo gréckych.
Predchádzajúca vláda napríklad v auguste 2007 zrušila dva roky staré uznesenie vlády o tom, aby sa diaľnice nestavali drahšie ako je maximálna cena určená štátnou expertízou. Nie je dobré, nepamätať na základné, či ekonomické alebo iné súvislosti, pretože je veľmi vážna súvislosť medzi deficitom verejných financií a rastom HDP.
My nehovoríme, že spájanie týchto dvoch kategórii je miešanie hrušiek s jablkami. Chceme byť zodpovednými hospodármi a ako to možnosti aj štátneho rozpočtu, ale aj verejno-súkromného vzťahu dovolia, budeme a sme pripravení stavať diaľnice aj cez PPP formu. Ale rozum káže, čerpať dôsledne najprv prostriedky, ktoré sú v podstate zadarmo a teda eurofondy. To sú peniaze z Európskej únie, ktoré boli za minulého obdobia opomínané. Už spomínané čerpanie v júli na úrovni 11 % bolo toho potvrdením. 
Chceme stavať diaľnice kvalitne, nielen staveniská, ktoré sa za diaľnice potom označujú. Bezpečnosť musí byť kritériom tak pri Bratislave, ako aj na Spiši. Nejde o strihanie pások a dvíhanie preferencií, ale o serióznu výstavbu, ktorej kvalita a všetky parametre sú rozhodujúce pre dlhodobé užívanie, to je o zodpovednosti aj za ľudské životy, nie o prieskumy.
Chcem ešte odpovedať na niektoré podnety, ktoré tu zazneli, že prečo chceme zaťažovať peňaženky, ak nemáme ucelenú sieť diaľničných ciest. No kedy bude ucelená? To ktorý ten rok je taký, že už by sa malo pozrieť aj na diaľničné nálepky?
My sme v strede regiónu. To určenie, ktoré navrhujeme po piatich rokoch, stavia slovenskú cenu diaľničnej nálepky na úroveň Českej republiky v podstate, je výrazne nižšie než v susednom Maďarsku alebo v Rakúsku. Jednoducho sú isté pravidlá, nič nie je zadarmo.
Jedna múdra osoba povedala: "Niet nič drahšieho, než to, čo vám vláda dáva zadarmo". Vy ste chceli dávať ľuďom zadarmo to, čo teraz ťažko chceme stavať. Veď princíp užívateľ platí, jeden spravodlivý, seriózny princíp. A nielen veľké autá. A preto nehovoriť o diaľničných nálepkách, pritom chceme ďalej a viac stavať, je nezodpovedné alebo nelogické. Ale samozrejme, hovorme aj o primeranosti a to vidím v regionálnych číslach.
Ďalší princíp, znečisťovateľ platí. Je tlak na to, aby to, čo je zaťažujúce pre životné prostredie bolo menej zaťažujúce, aby cestná doprava bola smerovaná viac na železnice. To je o ďalšej modernizácii, o intermodeálnych druhoch dopravy a prekladísk a ďalších, ďalších možností. 
Ak mi je spomínané, že som hovoril o žiarovkách alebo hadiciach, no kto je verný nad málom, bude nad mnohým ustanovený. Ak nebudeme rozumní pri drobných, tak potom pri veľkých už vôbec nebudeme, lebo to spolu súvisí. Dobrý gazda je ten, kto vie, že babka k babce, budú kapce. Na železniciach ide o milióny a milióny, pretože sú to veľké firmy, veľké čísla, veľké obstarávanie. Tu nejde len tak o hadice a koberce alebo žiarovky. Tu ide o zodpovednosť za spoločné, za štátne. 
Čo, kedy a za čo stavať. Vláda príde s definitívnou odpoveďou, o ktorej rokujeme aj preto, lebo sme predložili štátny rozpočet. Na jeho báze je formulovaná aj základňa pre spolufinancovanie s eurofondmi, rokujeme v týchto dňoch tak, aby aj realokácia, navýšenie prostriedkov mohlo podporiť výstavbu, ktorá zostane a bude aj ďalej viaczdrojová. Ja som presvedčený, že to je to najlepšie aj pre rokovania o cene, aj pre celkovú vitalitu rozvoja infraštruktúry.
Hrubé čísla, o ktorých môžem hovoriť, že chceme v najbližších rokoch vkladať do cestnej, hovoríme o cestnej infraštruktúre, sú na budúci rok vyše 800 mil. EUR, v ďalšom roku 1,2 mld., v ďalšom 1,13, v ďalšom asi 1,16. Sú to čísla, ktoré tu doteraz neboli. Súvisia s jedinečnou, časovou a obsahovou položkou, že máme európske fondy a k tomu a popri tom dôveryhodnosť krajiny, kde môžu aj súkromné peniaze rozvíjať viaceré dôležité zámery. A ja sa o to budem usilovať, určite aj s podporou mnohých aj spomedzi vás. 
Detailnejšie návrhy alebo názory na jednotlivé úseky, aj keď som už hovoril, že môžem ísť k niektorých, rád prediskutujem v dohľadnej dobe, ktorá súvisí s ďalšími rokovaniami. Nechcem predbiehať slovami to, čo znamenajú dôležité a zodpovedné rozhodnutia, ale za tými slovami si stojím a budem stáť.
Bolo tu hovorené o tom, že sa predtým zastavila výstavba diaľnic, teraz to isté. Nezastavila a dokonca ani 1998 nie, len sa nedalo tak gazdovať. To nevyrieši imidž, to nemôže byť o Schifferovej, ktorá strihá pásky. V roku 1998 až 2002 bolo odovzdaných 83 km diaľnic a rozpracovaných ďalších 29 km. Tu sa urobili istý, ako keby odkaz, že stredopravé strany nebudujú, ale zastavujú. Nie je to pravda, ani nebola, ani to nie je pravda. Chceme stavať a budeme stavať a už staviame zodpovedne. Chceme aj nadviazať, opraviť, čo treba opraviť a ísť ďalej.
Možno nehovoríme natoľko o číslach, ale hovoríme o nadštandardnom spojení východ - západ, ale aj sever - juh. Odtiaľto idem pre podklady a hneď do Poľska na rokovanie o európskych koridoroch preto, aby Slovensko a tu chcem vlastne trošku uzavrieť, aby bolo stredom Európy, aby malo nielen víziu, ale aj charakter krajiny, ktorá spája, spája svojich, spája susedov, dokáže byť centrálnym bodom pre spoluprácu, či už ekonomickú, kultúrnu alebo dopravnú. Nebyť ostrovom, lebo to sa tiež dá, sme dosť malí na to, aby sme ostrovom boli, ale robiť všetko preto, aby sme si rozumeli a dohody plnili. Chceme stavať kvalitne za primerané ceny a zodpovedne. 
Za rozhodnutiami, ktoré som robil a robím si stojím, neodradí ma od toho ani intenzívna a v mnohých ohľadoch až štvavá kampaň, ktorú zažívam ako osoba aj s mojimi blízkymi, pretože tu sa láme chlieb. Tu sa láme charakter spoločnosti a orientácia Slovenska cez veľké, dlhodobé, zásadné rozhodnutia.
Budem vďačný za každú pomoc a porozumenie v tomto úsilí. Toto je tá základná vízia, ku ktorej potom už dopracujeme aj tie úseky, aj tie kilometre, ale tu ide o charakter aj spoločnosti a politiky. Politiky ako služby verejnému záujmu, nie finančným skupinám, nech sa volajú akokoľvek.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.10.2010 o 17:12 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:21

Igor Choma
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán minister, vo svojom príhovore ste povedali strašne veľa vecí a strašne veľa tém, na ktoré by sa žiadalo reagovať, ale nie je na to priestor. V každom prípade ste minimálne 20-krát povedali, že budeme a chceme alebo chceme a budeme. Len ani raz ste nepovedali kedy, ako a za čo. Žiadna konkrétna vec, žiadny konkrétny údaj.
Povedali ste, že s polopravdami sa ťažko bojuje, čo máte absolútnu pravdu. Vy ste ich tu tiež dneska niekoľko povedali. Jedna sa týka aj Svidníka, kde ste nás vykreslili ako ľudí, ktorí absolútne nevedia čo robia a vďaka ľuďom z NDS stavba je v katastrofálnom stave. Ale prišiel záchranca. Pozor, prišiel švagor, všetko vyrieši. A škoda, že nemáte tých švagrov viac, lebo možno by sa tu niekde uživili. Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2010 o 17:21 hod.

Ing.

Igor Choma

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:22

Stanislav Kubánek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán minister, veľmi pozorne vaše vystúpenie som si vypočul a musím povedať, že obidvaja pochádzame z východného Slovenska, sme obidvaja východniari, pochádzame z prešovského kraja a myslím si, že rovnaký záujem na výstavbe diaľnic, máme spoločný záujem na výstavbe diaľnic na východe.
Vo svojom vystúpení ste málo priestoru venovali Prešovu a použili ste slovo, že nebudem ľudí klamať. Dodnes viseli billboardy v Prešove, kde ste robili kampaň so svojich štátnym tajomníkom na predsedu Prešovského samosprávneho kraja a verejnosti ste sľúbili výstavbu diaľnice do Sniny. Rád by som v tejto sále počul, ako bude pokračovať výstavba diaľnice u nás na východe do Sniny.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2010 o 17:22 hod.

Bc.

Stanislav Kubánek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:23

Ján Mikolaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda vlády, ja sa pokúsim byť skôr odbornejší, aby ste nemohli argumentovať, že sa voči vašej osobe tu spúšťa nejaká kampaň, ktorá súvisí s diaľnicami.
Pravdu máte v tom, že súkromné zdroje, teda každý investičný projekt, kde sa môžu využiť súkromné zdroje, by mala byť priorita číslo jeden, pre každú vládu. Čiže, akonáhle je čo len trošku možné, že súkromný investičný kapitál je ochotný financovať akýkoľvek projekt, podľa môjho názoru vláda by okamžite mala nastúpiť a využiť túto súkromnú investíciu, samozrejme, pokiaľ je zabezpečené cez verejné výberové konania.
Tuto je ten náš problém s vami, že vy ste zrušili D1 a už som tu niekoľkokrát povedal, že ten model bol nastavený za druhej Dzurindovej vlády. Vtedy bol nastavený celý ten mechanizmus, ten model, ktorý je a bývalá vláda sa snažila tento model uskutočniť a nezasahovala do podstaty toho modelu a to len z jedného dôvodu, aby ste nás nemohli kritizovať, že ten model je zlý, a že treba postupovať inak. Čiže, len sa snažilo len to, čo bolo nastavené, vrátane výberu úsekov, ktoré sme kritizovali pred tými šiestimi rokmi, že sú nastavené zle, tak takým to spôsobom sa postupovalo.
Po druhé, nie je korektná, tá finančná analýza, o ktorej ste hovorili, že nejaký pán poradca vám ju dal, tých 17 mld. korún, to je úplná, úplná, z odbornosti hlúposť, lebo treba spočítať všetky náklady. To, že čistá súčasná hodnota, veď to je bežná klasická metóda, ktorá nehovorí nič o tom, či sú porovnateľné veci a v tomto prípade náklady na údržbu počas 30 rokov, náklady na rekonštrukciu počas alebo po skončení tých 30 rokov a potom môžete tieto dve položky porovnávať. Ale je fakt, že zatiaľ si myslím, že nebudete súkromný investičný kapitál... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2010 o 17:23 hod.

prof. Ing. CSc.

Ján Mikolaj

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:26

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán podpredseda vlády a minister dopravy, ja si myslím, že je absolútne korektné, pokiaľ sa poslanci, ktorí sme z určitých regiónov pýtame na to, že kedy začne konkrétny úsek výstavby diaľnice a kedy sa skončia a za aké finančné prostriedky. Na tom nie je nič, čo by ste mali brať osobne, je to odborná vec a myslím si, že každý, kto ide do vlády a na takýto zodpovedný post, musí na takúto otázku odpovedať. 
Hovoríte, že treba stavať lacnejšie a tak ďalej. Veľakrát tu hovoria aj zástupcovia koalície, že treba urobiť výberové konanie, ktoré sa spoja do väčších celkov, aby sa obstarávalo za lacnejšie peniaze. Veď práve o tomto je aj ten úsek, keď sa spojili tie úseky, tak môžete dostať omnoho lepšiu výhodnejšiu cenu, pretože keď tam budete mať na piatich úsekoch piatich dodávateľov, každý bude chcieť 10 betonárok. Takto možno si využíva betonárku, ktorú si postaví jeden dodávateľ alebo konzorcium. Čiže je to úplne protirečenie, ktoré ma presviedča o tom, že naozaj neviete, akým spôsobom postúpiť vo výstavbe diaľnic a naviac hovoríte o financiách z Európskej únie. Operačný program Doprava má alokovaných 3,8 mld. EUR. Keď zoberiete, že delenie je 47 % do ciest a 57 % do železníc, ostáva vám nejakých 1, 6 mld. EUR. Z toho už bolo mnoho vyčerpaných, keď zoberiete len úsek Hričovské Podhradie - presnejšie Dubná skala - Svinia, stavebné náklady sú okolo 2 mld. Čiže, to je tiež dôkaz toho, že neviete, odkiaľ tie finančné prostriedky zobrať a preto dávame tie konkrétne otázky, aby ste na ne odpovedali, lebo mi ich musíme potom zodpovedať ľuďom, keď sa vrátime späť, odtiaľto z tejto snemovne a budú sa nás pýtať, tak kedy prestanú tie autá chodiť cez moju obec?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2010 o 17:26 hod.

Ing.

Juraj Blanár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:28

Martin Fronc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne pán predsedajúci. Pán minister po prvé, chcem oceniť, že ste vyvrátili tú lož, ktorá sa šíri donekonečna médiami, že vláda alebo vy ste zastavili výstavbu diaľnice D1 a ste jasne poukázali, že zmluva skončila, pretože na šiesty pokus nebolo konzorcium schopné nájsť finančné krytie. 
Po druhé, pán minister, chcem oceniť váš odkaz obyvateľom Slovenska, že diaľnicu D1 budete stavať ďalej.
A po tretie, pán minister, chcem vám popriať, aby sa vám podarilo postaviť túto diaľnicu aspoň v jednom profile z Bratislavy do Košíc, aby to, čo Fico sľúbil, Figeľ splnil. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2010 o 17:28 hod.

doc. Mgr. PhD.

Martin Fronc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:29

Alexander Slafkovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja by som chcel doplniť môjho predrečníka vyjadrením k stanovisku pána podpredsedu s tým, že PPP projekt od Martina po Prešov nezastavila táto vláda, ale zastavila ho pažravosť pripravovateľov PPP projektu. Keby skupina, ktorá to pripravovala, by nebola taká pažravá, tak peniaze dávno na to získala. Neboli by sa tlačili do 10 % úroku, pretože bankári spočítali, že z požičaných peňazí by mali pri 30 ročnej činnosti zhruba návratnosť na úrovni 10 %, pritom takýto úrok žiadna banka nikomu pri vložení peňazí neposkytne.
Preto je dnes taký krik, pretože obrovský kšeft bol prekazený. Ale ten, kto jazdí medzi Liptovským Mikulášom a Bratislavou alebo Košicami a Prešovom vie, že problém je Strečno. Problém nie sú Turany, problém nie sú Kraľovany, problém je obísť Strečno, a o tom tu vôbec reč nie je.
Veď ten tunel Višňové, ten mal byť už hotový, za tie štyri roky, keby ste neboli urobili kilometre smerom od Popradu na východ, tak sa nič nestane. Keby ste boli urobili tunel popod Martinské hole, tam je kruks slovenskej dopravnej situácie, dnešnej, pre tých, ktorí sa vracajú domov na východ alebo idú do práce v pondelok ráno! Tam je hrôza prejsť tento úsek.
My sa tu naťahujeme s prepáčením, o somarinách, voči tomu, čo by malo byť naozaj absolútnou prioritou. A viem o tom, že pán podpredseda vlády, na tomto pracuje a verím, že sa to podarí dotiahnuť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2010 o 17:29 hod.

MUDr.

Alexander Slafkovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom