7. schôdza

12.10.2010 - 26.10.2010
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2010 o 16:42 hod.

Ing.

Juraj Blanár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:36

Igor Choma
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Musím povedať, že zase sa tu zneužívajú nejaké veci a prekrúca sa tu krížom krážom. Viete, ak vy hovoríte o nejakom volebnom podvode, že nebola sprejazdnená cesta z Košíc do Bratislavy a sám ste povedali, že to bolo vyhlásené v roku 2007, no tak to nemohol byť volebný predsa podvod. My sme jasne, a už to tu takisto bolo povedané, jasne zadeklarovali v programovom vyhlásení vlády 100 km a bolo odovzdaných 150. Takže, prosím pekne, toto nie.
K tým číslam, o ktorých hovoríte v súvislosti s PPP alebo s balíkmi PPP projektov, nejdem sa vyjadrovať, pretože sústavne dookola motáte všetko, čo sa týka nevýhodnosti, a tak ďalej a tak ďalej, že sú analýzy, a tak ďalej a tak ďalej. Do dnešného dňa nebol schopný nikto, ani pán minister, ani pani predsedníčka vlády, ktorá mne sľúbila v hodine otázok, že mi predloží takú analýzu, do dnešného dňa nebola schopná predložiť nič.
A cena diaľničných nálepiek a mýto. Sústavný mýtus o mýte, ktorý hovorí, tu na pôde parlamentu, keď mi niekto povie, že sme vylúčili tri najlacnejšie ponuky. A čo som mal porušiť zákon? Ja mám 13 rozhodnutí Úradu pre verejné obstarávanie a 7 vyhratých krajských súdov o tom, že bolo toto rozhodnutie v poriadku, v súlade so zákonom. Tak prečo tu stále rozprávate, tu na pôde Národnej rady o tom, že sme mali zvoliť najlacnejšiu? Ako? Mali sme porušiť zákon? Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2010 o 16:36 hod.

Ing.

Igor Choma

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:37

Ján Mikolaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán poslanec Přidal, možnože by bolo dobré vám trošičku osviežiť pamäť, pretože ak si zistíte, že kto vlastne prvý vyšiel s projektami PPP bola druhá Dzurindová vláda, vtedy keď bol ministrom dopravy pán Prokopovič. Vtedy po prvýkrát bolo povedané a bol vybratý za drahé peniaze, veľmi drahé peniaze poradca spoločnosť Mott Mac Donald, ktorá za viac ako 300 mil. Sk vypracovala prvý návrh projektu na PPP projekt pre pomery diaľnic. Oni vtedy vybrali tri úseky, ktoré sú dneska toľko kritizované a z tých povedzme 10 modelov PPP, pretože PPP nie je jeden model. Tých modelov je možno 10. Tento jeden bol vybratý práve druhou Dzurindovou vládou a všetko čo robila vláda minulá, tak bolo to, že sa snažila zrealizovať, uskutočniť ten model, ktorý bol nastavený, lebo ak by ho chcela zmeniť, tak to sú ďalšie 3 - 4 roky.
To, že ten model bol nastavený tak ako bol, je aj dôsledok toho, že ten úsek, ktorý teraz je a je dlhý, vychádza preto tak draho, lebo bolo v tom modeli povedané, že celú údržbu a prevádzku bude platiť súkromný koncesionár a štát to v závere všetko zaplatí. Sú aj iné modely, ktoré naozaj hovoria o tom, že by sa mohla využiť aj spoluúčasť a zo svojich tržieb, ktoré tá diaľnica má, splatiť tie veci. Ale opakujem, bolo to nastavené vtedy a v tomto sa stále pokračuje. A vy, dnes kritizujete presne to, čo nastavené bolo za druhej Dzurindovej vlády, čo považujem za absolútne, budˇ neznalosť alebo nekorektné.
Takisto sa treba dohodnúť, páni poslanci z koalície, medzi sebou, či zmluva bude dočasná a čo to je dočasná, alebo či zanikla, ako ste to povedali vy.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2010 o 16:37 hod.

prof. Ing. CSc.

Ján Mikolaj

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:40

Štefan Kužma

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:42

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, ja by som vás poprosil, aby ste dbali na to, aby vo faktických poznámkach reagovali na predrečníka, pretože pán Kužma hovoril úplne o niečom inom.
Dovoľte mi, vážený pán poslanec, kolega Přidal, aby som povedal zopár postrehov, ktoré ste hovorili vo svojej reči. Spomínali ste o tom, že je tu tzv. zníženie konkurencie. To ma celkom prekvapilo a bol by som rád, keby ste to nejako vysvetlili, pretože predtým kolega váš reagoval a hovoril, že v podstate tu nebudú ani firmy, ktoré to budú môcť stavať. No viete, možno by bolo dobré, keby ste sa na to lepšie pozreli. Toto sú všetko európske tendre a tu sa môže akákoľvek firma z Európy a vy to neurobíte nijako ináč a nebudete to môcť obmedziť, že sa môžu len slovenské firmy uchádzať o túto prácu. To, že využijú slovenské kapacity, je už druhá vec, ale sme v Európskej únii a tá nás zaväzuje, aby sme takéto veľké projekty obstarávali v tzv. fidikoch, ak vám to niečo hovorí, a vtedy sa môžu zúčastniť aj európske firmy a neobávam sa vôbec o nejakom znížení konkurencieschopnosti. To by som bol rád, keby ste to vysvetlili.
A ešte na záver, pán kolega Přidal, chcem povedať, môžete dávať akékoľvek prívlastky PPP projektom, rozumné, transparentné, v každom prípade sú to projekty, ktoré vytvárajú partnerstvo medzi štátom a súkromným kapitálom, ale v konečnom dôsledku sa obyvatelia, občania Slovenskej republiky vás pýtajú, kedy postavíte diaľnice, pretože do vášho programového vyhlásenia ste si nedali ani kilometer, pán poslanec. Prečo ste sa k tomuto nevyjadrili a povedzte aj vy, svoj názor, prečo tam nemáte ani kilometer, keď tak veľmi vám vadí, že predchádzajúci premiér chcel spojiť Bratislavu a Košice do roku 2011?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2010 o 16:42 hod.

Ing.

Juraj Blanár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:44

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Přidal, ja by som vás trošičku opravil. Hovorili ste, že v prípade, ak by Ficova vláda nevybrala víťaza mýtneho tendra, ktorý si vyúčtoval o 7 mld. korún viac ako ten druhý najlacnejší, tak by sa nemuseli zdvíhať ceny diaľničných známok. Myslím si, že by to bolo trošku viac v prospech ľudí a 4 roky našej vlády by ľudia nemuseli platiť žiadne diaľničné známky, ak by oni tohto víťaza, svojho kamaráta nevybrali.
Potom ste hovorili niečo o tom, že prečo boli združené nejaké 5 úsekov do jedného PPP projektu. Zdieľam váš názor, že to bolo účelné a iba preto, lebo chceli svojmu mecenášovi dohodiť jeden poriadny veľký kšeft.
A na rečnícku otázku, ktorú ste dali, že či Fico má hanbu, predpokladám, že nikto z poslancov SMER-u a ani samotný pán expremiér Fico vám odpovedať nebude. Ja vám osobne teda môžem povedať, že podľa toho, čo som tu za posledné 4 roky videl, tak bol som svedkom toho, že Ficovi hanbu vyoperovali. A vyoperovali ju takisto aj ostatným poslancom SMER-u, ktorí do kolečka nemajú hanbu sa pýtať nás, prečo nestaviame diaľnice a dobre vedia, že ich expremiér Fico všetkým nám sľúbil, že diaľnica do Košíc bude do roku 2010.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2010 o 16:44 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:45

Viliam Jasaň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Vážený pán kolega Přidal, zdúpnel a spozornel som aj ja, a viete kedy? Ja som tu spomínal v minulom období, keď som to povedal pánovi Prokopovičovi, keď som sa dozvedel, komu, koľko a za čo, zaplatili ste z peňazí daňových poplatníkov zabezpečovacie zariadenia v Branisku. Síce nie objemovo veľká čiastka, ale naozaj "pekná ukážka" vášho hospodárenia. Stačilo sa vtedy pozrieť, a to som im povedal, že stačí sa pozrieť, koľko bolo zaplatené, komu zaplatené, za čo a porovnať s vtedajšími trhovými cenami. A bolo by to určite zaujímavé čítanie.
A už len dve také poznámky. Vy tu sa vždy obhajujete tým, že niečo bolo najlacnejšie a nikto to nevybral. No, viete, ja som, kým som išiel do parlamentu, ja som podnikal a nie vždy to najlacnejšie bolo aj najlepšie, a naopak. Mnohokrát rôznymi dodatkami to najlacnejšie bolo veľmi, veľmi drahé a je to príklad aj tých niekoľko desiatok dodatkov pri výstavbe tunela Branisko. Takže, keď budete v budúcnosti niečo porovnávať, skúste si to najprv prečítať v zrkadle, či sa pri tom nebudete červenať. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2010 o 16:45 hod.

RSDr.

Viliam Jasaň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:47

Alexander Slafkovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja by som, pána kolegu Přidala, chcel doplniť tiež tak možno v takej teoretickej rovine, ktorá je, si myslím, tiež dôležitá a treba sa na to pozrieť, pretože my sme tu svedkami absolútneho fetišizovania výstavby diaľnic. Ale, keď si pozriete mapu Talianska, zistíte, že tam už je 40 rokov diaľnica zo severu na juh po obidvoch stranách "čižmy". Keď sa pozriete na Španielsko, keď sa pozriete na Portugalsko, aká je tam hustota diaľničnej siete a koľko diaľnic tam bolo postavených za ostatné roky, a keď si porovnáte výšku nezamestnanosti v týchto jednotlivých územiach, tak zistíte, že či majú alebo nemajú diaľnicu, je dopad na zamestnanosť prakticky nulový, resp. po skončení stavebných prác ešte horšia úroveň produktivity a tvorby HDP v daných regiónoch ako predtým.
Takže ja by som to nefetišizoval, ja som z tejto oblasti, bývam tam, žijem, viem si predstaviť čo všetko to môže priniesť. Som za to, aby sa cesta stavala čím skôr a čo najefektívnejšie, ale nerobme tu z toho fetiš a v tomto vás teda podporujem, pán kolega Přidal, absolútne, že je treba si rozmyslieť, za čo to budeme stavať, lebo celkové náklady na prevádzku, koncesiu tak ako boli vysúťažené, sa majú vyšplhať niekde až na 9,1 mld. EUR a to sú peniaze, ktoré táto stavba nie je hodná. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2010 o 16:47 hod.

MUDr.

Alexander Slafkovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:49

Alojz Přidal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja by som chcel najprv pánovi poslancovi Chomovi povedať, že to hádam nemyslíte vážne, že ste nesľubovali v roku 2006, že spojíte Bratislavu s Košicami. To jednoducho, keď toto tvrdíte, ste schopný zaprieť nos medzi ušami. 2007 ste už boli pristihnutí pri volebnom podvode.
Čo sa týka pána poslanca Mikolaja, áno, PPP projekty prvýkrát rok 2005, ale už tam poradca hovoril, že treba robiť najprv malé úseky do 900 mil. EUR.
A čo sa týka, pán poslanec Blanár, tej konkurencie, no tak jednoducho spojením do týchto megaprojektov megalománskych bola vylúčená konkurencia, pretože bola obmedzená účasť len naozaj na obrovské firmy. My chceme robiť malé úseky, aby sa tam mohol zúčastniť aj Doprastav aj Váhostav.
V závere by som vám chcel povedať, že budeme určite stavať diaľnice lacnejšie ako vy, efektívnejšie a kvalitnejšie a v tendroch sa budú môcť zúčastniť aj také firmy, ktoré majú vo svojom vedení, ale i výkonných ľudí, ľudí obyčajných, ľudí bežných, ja hovorím, ľudí normálnych, vy hovoríte ľudí práce a nielen také firmy, ktoré majú vo vedení ľudí dlhých, širokých a bystrozrakých.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2010 o 16:49 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 16:51

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ďakujem veľmi pekne, vážený pán podpredseda, ctená snemovňa, za možnosť pridať sa alebo vystúpiť a zároveň byť súčasťou takejto otvorenej, aj odbornej, aj politickej debaty.
Chcem vás uistiť, že verejná infraštruktúra, jej stav, rozvoj, perspektíva je jednou z priorít, povedal by som prvou medzi prioritami, z hľadiska tých väčších alebo veľkých tém, ktoré sa týkajú vlády, parlamentu, celej krajiny a jasné, že aj celej spoločnosti. Nechcem ju ani preceňovať ani podceňovať, ale má svoj súvis medzinárodný, národnoštátny, regionálny, lokálny, nedá sa hovoriť o ekonomike, ak nehovoríme aj o doprave, o pracovnom trhu alebo zamestnanosti. To isté je vo vzťahu k ekológii. Čo nie je ekologické, nie je ekonomické. Je tam toľko tém, toľko dimenzií, že sa vlastne pri diaľniciach stretáva všetko.
Zároveň, niekedy až neuveriteľná kombinácia poloprávd zjednodušením neodbornosti, sa vraví, ako keby každý rozumel diaľniciam ako pivu alebo futbalu a pritom aj pivo potrebuje profesionalitu, futbal detto, takže pri diaľniciach o to viac. Nemá to byť ani fetiš, ani modla, veľmi som vás pozorne počúval, rozvíjame to dve desaťročia, preto skúsenosti Slovenska sú aj veľmi cenné, veľmi dôležité pre ďalšie a ďalšie rozhodnutia.
Sústredím sa na ten odkaz, že súčasná vláda zastavila výstavbu diaľnic. Nie je to pravda, nie je to ani polopravda a niekedy je ťažšie bojovať s polopravdami ako so lžami, ale prišiel som neskôr nie preto, že by som si neuctil túto debatu, ale bol som pri podpise výstavby ďalšieho úseku D1 Jablonov-Studenec, teraz popoludní, medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a Doprastavom, akciovou spoločnosťou. Za 24 mesiacov ďalších vyše 5 km, snáď v kvalite aj vo všetkom, čo znamená odovzdanie do prevádzky motoristickej verejnosti, bude znamenať ďalší úsek na Spiši.
Diaľnice potrebujú viaczdrojové financovanie. Celá infraštruktúra to potrebuje, aj štátne peniaze európske, ktoré sú nebývalé, neopakovateľné a súkromné. Väčšina ekonomík je v súkromných rukách. Prečo by nemohli byť aj súkromné zdroje rozvíjané alebo využívané na rozvoj infraštruktúry?
Veľmi správne ste viacerí poznamenali, že už v predchádzajúcom období boli PPP projekty zadefinované a skúšané ako pilotný projekt Turany - Lietavská Lúčka v roku 2004. Preto by som z toho nerobil ani drámu, ani nejaký fetiš, skôr jednu dôležitú súčasť celkovej stratégie. A štát nemôže byť odkázaný iba na PPP projekty, alebo nemôže im nerozumieť, takže ich buď z ideologizuje alebo nesprávne využíva.
Kritizujete nás za to, že skončil, resp. nerozbehol sa projekt pôvodného prvého balíka PPP na D1. Rád by som tu zdôraznil, že to nebola vláda, nebolo to ministerstvo, ktoré od realizácie projektu ustúpilo, ani na šiesty pokus, ani na šiesty pokus po vyše 16 mesiacoch sa výstavba naplno nerozbehla, lebo víťazné konzorcium nedokázalo zabezpečiť potrebné finančné krytie.
To, že sa rozhodli využiť vstup EIB a miliardu, čo nie je málo, ale naozaj najväčší prínos alebo podiel finančný, zároveň znamenalo ďalšie súvislosti a v tom aj blokáciu celého balíka pred prijatím ekologických odobrení na strane Európskej komisie.
Prípadné ďalšie posunutie termínu, hľadanie siedmeho, by znamenalo len odkladanie rizík alebo ich zvýšenie, vzhľadom na zhoršujúce sa podmienky aj na finančnom trhu. Je v záujme aj vlády, aj ministerstva a celej spoločnosti pokračovať vo výstavbe úsekov diaľnice D1, ktoré boli pôvodne súčasťou tohto balíka. Ako som hovoril, dnešný podpis malého, ale predsa dôležitého úseku, zároveň práca na najbližšom verejnom obstarávaní, začiatkom novembra na dvoch 9 km úsekoch pri Levoči. Na ďalšie úseky, radšej hovorím o väčších mestách, lebo ľuďom to skôr lokalitu pomenuje. Pri Ružomberku a pri Prešove, tak plánujeme urobiť začiatkom budúceho roka. Vlastne na budúci rok, by sme mohli takto začať výstavbu spolu, ak zoberieme od augusta, od Košíc cez 60 km nových diaľničných úsekov, diaľničných a rýchlostných úsekov, čo je podstatne viac než vláda Robeta Fica dokázala začať a dokončiť za štyri roky. Spolu 42 nových, začatých a dokončených úsekov.
Nehovorím o žiadnych pretekoch. Hovorím o tom, že dynamika a rozvoj môže pokračovať a bude pokračovať za predpokladov, ktorými sú dôležité obstarávanie a rozhodnutia aj vo vzťahu k financiám, aj vo vzťahu k technike a technológiám.
Viacerí spomínali a osobitne, pán kolega Fico, že ten druhý balík rýchlostnej cesty z Nitry do Tekovských Nemiec považuje za osobnú výhru. Je to jedna z dôležitých skúseností. A ja musím upozorniť na mnohé a narastajúce kompenzačné udalosti, ktoré znamenajú ďalšie a ďalšie platby alebo požiadavky na platby, a tým sa celý projekt ďalej predražuje.
Dovoľte mi, dámy a páni, zopakovať, že táto vláda výstavbu diaľnic nezastavila. Je to slogan bez obsahu. Ak tu niekto brzdil výstavbu, tak práve ten spôsob zhotovenia alebo zostavenia veľkého balíka, ktorý blokoval viaceré úseky a nedoriešil to, čo bolo náročnejšie. Už na konci roka 2008, nie 2009, 2008 mali úseky Hubová - Ivachnová a Jánovce -Jablonov pripravenú potrebnú dokumentáciu a stavebné povolenie. Takže sa mohli stavať z eurofondov, teda z peňazí, ktoré sú nám dané, darované, a za ktoré nemusíme platiť žiadne úroky. Rokujeme o treťom balíku PPP pri Žiline, ktorý má realizovať najťažší spomedzi ťažkých úsekov a chceme dosiahnuť podmienky, ktoré budú výhodnejšie aj pre štát, nielen pre banky a staviteľa.
Nezastavili sme teda výstavbu, a ako som už naznačil, pokračuje R1 za Nitrou. Rozbehli sme cestu od Košíc smerom na juh. Pôjdu aj ďalšie úseky. Ak hovorím o eurofondoch, tak práve preto, že sme v jedinečnom období, ktoré si žiada veľmi zodpovedný a sústredený prístup. Chceme stavať aj lacnejšie, transparentnejšie, bez korupcie, so zreteľom na možnosti krajiny. Udržateľnosť verejných financií, ale aj udržateľnosť ďalšieho celkového rozvoja výstavby, či už hovoríme o dopravnej infraštruktúre alebo celkovej infraštruktúre Slovenska, je naším základným národnoštátnym záujmom. Nedajú sa rozpočtové pravidlá oklamať tým, že sa niečo nepočíta do deficitu a potom to už nejako bude.
Ak by sme boli tento kumulatívny PPP projekt pozostávajúci z troch balíkov realizovali tak, ako bol podpísaný, tak Slovensko by bolo po dobu 30 rokov muselo platiť medzi 650 a 700 mil. EUR ročne. Ročne to je oveľa viac, než sa za posledné štyri roky ročne investovalo do rozvoja diaľnic. Z čoho by sme potom tie ďalšie cesty, o ktorých tu bola reč, 1 900 celkovo km diaľničných ciest na Slovensku financovali. Prečo by sme mali pripravovať finančné suchoty, keď môžeme pripravovať perspektívu aj pre ďalšiu výstavbu?
Čo je horšie, zabúdalo sa aj na inú infraštruktúru, napr. na cesty prvej triedy. Tie realizujú obrovský objem dopravy a my potrebujeme do nich investovať aj teraz, aj zajtra, aj následne, do novej, aj rekonštruovanej infraštruktúry na cestách prvej triedy.
Skryt prepis

Vystúpenie

21.10.2010 o 16:51 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:05

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Pán predsedajúci, ako spravodajca pre voľbu kandidátov na sudcov Disciplinárneho súdu, cítim potrebu uviesť veci na správnu mieru, lebo opoziční kolegovia si tu ráno z toho spravili žúr, neviem prečo. (Ruch v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

21.10.2010 o 17:05 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom