8. schôdza

3.11.2010 - 5.11.2010
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.11.2010 o 16:27 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

16:11

Miroslav Číž
Skontrolovaný text
Nájdete veľmi rýchlo súvis, keď mi nebudete brať čas, pretože nemôžem vysvetliť to, čo chcem. Počkajte, trošku trpezlivosti... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

3.11.2010 o 16:11 hod.

JUDr.

Miroslav Číž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:11

Miroslav Číž
Skontrolovaný text
To sa ocení aj na nebesiach, toto. (Smiech v sále a potlesk.)
Takže to sme tu už mali, trebárs je drahá káva v parlamente a podobné záležitosti. Prípadne ešte by sme mohli doplniť, že trh určí spoločenský význam práce poslanca. Kto je vlastne poslanec? Aký je význam jeho roboty? Aký je jeho plat v kontexte iných platov, ktoré fungujú pri vrcholovej správe štátu? (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.11.2010 o 16:11 hod.

JUDr.

Miroslav Číž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:13

Anton Marcinčin
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Som rád, že hovoríme o verejných financiách, aj keď mnohé otázky sú, samozrejme, mierené skôr na exekutívu než na poslanca alebo poslancov. Dovoľte iba veľmi stručne.
Ak označujeme návrh na zmrazenie platov v dvoch predchádzajúcich rokoch za populistický, tak sa mi to zdá nespravodlivé nielen voči KDH, ale voči vtedajším 150 poslancom Národnej rady. Bolo to ich rozhodnutie o sebe, nebolo to o deficite, nebolo to nepriame rozhodovanie, bolo to o sebe a myslím, že takto by som sa k tomu nestaval.
Ak 16 % je málo, lebo je to len jedna šestina platu, no povedal by som to nejakému zamestnancovi, prípadne podnikateľovi, že mu znížim niečo o 16 %, veď o nič nejde. V ekonómii je 5 % tak maximum, hovoríme tomu ešte štatistická významnosť 5 alebo 1 %, ale 16, to už je štatisticky veľmi významné.
Motivačná sila vzorca. Ak neexistuje, ak sa poslanci nebudú správať podľa tohto vzorca v rozhodovaní o deficite, tak ten vzorec nemá zmysel, tak ho tam nedávajme jednoducho.
A pokiaľ ide o Grécko, ja sa chcem spýtať, akú vinu má tento parlament na tom, kde je dnes Slovensko?
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.11.2010 o 16:13 hod.

Ing. Ph. D.

Anton Marcinčin

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 16:16

Dušan Čaplovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, podpredseda Národnej rady, vážený pán predseda Národnej rady, predkladateľ, vážené dámy, vážení páni, k predloženému návrhu novely zákona č. 120/1993 Z. z. si dovolím predložiť stanovisko Súdnej rady, s ktorým som sa stotožnil, Slovenskej republiky s poukazom na § 4 ods. 1 písm. f) zákona č. 185/2002 Z. z. Uvediem nasledovné vety, ktoré sa odrážajú z hľadiska poznatku zástupcov nášho súdnictva.
"Návrh zákona sa dotýka platových pomerov sudcov, napriek tomu návrh nebol daný na vyjadrenie Súdnej rade Slovenskej republiky a doposiaľ neprebehlo žiadne rokovanie o tom, aká je predstava zákonodarnej moci o postavení sudcov vzhľadom na to, že zákon o sudcoch jednoznačne ustanovuje, že zníženie", ja to citujem presne, "že zníženie platu sudcu je možné len na základe uloženého disciplinárneho opatrenia."
Takže opäť pokračuje stav, kedy sa ignoruje základný zákon štátu - Ústava Slovenskej republiky, čl. 141a. K otázke znižovania platov sudcov už v minulosti zaujal stanovisko Ústavný súd Slovenskej republiky. Predložený návrh znižuje základ pre výpočet základného platu ústavného činiteľa, teda aj základného platu sudcov. Zníženie sa viaže na vývoj schodku rozpočtu verejnej správy. Napriek proklamovaným vyjadreniam pani predsedníčky vlády, že taký spôsob stanovenia platu sa nemôže vzťahovať na sudcov, predložený návrh nerozlíšil postavenie sudcov od postavenia iných ústavných činiteľov, na ktorých sa predmetný zákon vzťahuje.
Dovoľujem si preto na tomto mieste priblížiť dôsledky navrhovanej zmeny, pokiaľ by sa mala dotýkať aj sudcov.
1. Sudcovia rozhodujú množstvo sporov, v ktorých je účastníkom... (Ruch v sále. Rečník prerušil svoje vystúpenie.)
1. Sudcovia rozhodujú množstvo sporov, v ktorých je účastníkom konania štát a ktoré majú bezprostredný dopad na štátny rozpočet. Ide o množstvo obchodných či správnych sporov, ale aj sporov občianskoprávnych. Sudcovia rozhodujú o peňažných trestoch, o treste prepadnutia majetku, o administratívnych sankciách. Sudcovia musia byť pri svojej rozhodovacej činnosti nezávislí nielen od akejkoľvek inej moci, ale aj od účastníkov konania, teda aj od štátu, a nezávislými sa musia aj takýmto spôsobom javiť.
Ako sa bude asi občanovi, fyzickej či právnickej osobe javiť sudca, ktorý nerozhodne v jeho prospech, ak bude vedieť, že plat sudcu bude priamo závislý aj od toho, ako sa bude aj on podieľať na znižovaní schodku rozpočtu napríklad aj tým, či a akú sankciu účastníkovi uloží, akú sumu v prospech štátu napríklad na dani účastníka konania zaviaže zaplatiť, alebo či prizná účastníkovi pohľadávky voči štátu? Skutočne je potrebné stavať sudcov do pozície, aby sa svojou rozhodovacou činnosťou podieľali na schodku rozpočtu?
2. Okrem uvedenej dilemy, ktorá v právnom štáte by vôbec nemala nastať, predložený návrh v porovnaní s poslancami bude znamenať zníženie základného platu sudcu o vyše 10 %. Teda celé zníženie sa dotkne jediného zdroja príjmu sudcu, teraz nechcem porovnávať stav, ako sa dotkne poslancov, prípadne iných ústavných činiteľov. Sudcovia nemajú dve a viac verejných funkcií a nemôžu popri výkone funkcie podnikať. Tieto všeobecne známe veci len pripomíname preto, že základom sudcovskej nezávislosti počas celej doby výkonu funkcie - často celoživotného povolania - je len a len plat sudcu. Nemôže byť teda závislý na zmene politických garnitúr ani na vývoji rozpočtového schodku.
Doterajší platový základ zodpovedajúci trojnásobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy... (Ruch v sále. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.11.2010 o 16:16 hod.

doc. PhDr. DrSc.

Dušan Čaplovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:27

Dušan Čaplovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda, predsedajúci.
Doterajší platový základ zodpovedajúci trojnásobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy je tým objektívnym východiskom, ktorý sa od roku 2003 osvedčil a Súdna rada žiada, aby vo vzťahu k sudcom bol jediným východiskom aj naďalej.
3. Súdna rada očakáva, že bude prizvaná k rokovaniam k uvedenej téme, a je pripravená podieľať sa aj na hľadaní takého prijateľného riešenia potrebných úspor, ktoré nebudú spochybňovať nezávislosť sudcovského rozhodnutia a rozhodovania.
Na okraj ešte dve poznámky.
Veľa sme počuli alebo počúvali pri tvorbe Špeciálneho súdu, aké je potrebné, aby sudcovia boli zaplatení, že to je jedno z protikorupčných opatrení. Nechcem útočiť na kolegov zo Špecializovaného súdu, lebo tieto názory padali nie z ich úst. Ja pripomínam, hovorím teda v mene Súdnej rady a v mene predsedu Súdnej rady, že celkové znižovanie rozpočtu pre súdy bude viesť k prepúšťaniu na súdoch a znižovaniu platov v súdnictve u asistentov, vyšších súdnych úradníkov, čakateľov a zapisovateliek. Toto vytvára priestor pre dlhoročné súdne spory, úniky citlivých informácií a odchodu skúsenej administratívy. Skúsená zapisovateľka na súde je často na nezaplatenie.
Druhá poznámka sa týka jednej zo základných vecí sudcu, že sa má podieľať vlastne na hospodárení štátu. Toto nebolo ani pred novembrom 1989, ak občan bude hľadať ochranu pred zlým rozhodnutím štátneho orgánu, ak podnikateľovi vznikne zásahom štátu škoda a štát by mal platiť, je možné, že sa ohrozí nezávislosť sudcov. Máme tu arbitráže za 20 miliárd a miliardové spory so štátom a teoreticky je vždy možné, že aj štát môže pochybiť a v právnom štáte musí nájsť každý na súde rovnakú ochranu svojich práv.
Súdnictvo, vážené dámy, vážení páni, ako sa na záver konštatuje, nie je akciová spoločnosť ani štátny podnik.
Toľkoto zo stanoviska Súdnej rady, ktorej nebolo jeho predsedovi umožnené tuná vystúpiť v Národnej rade Slovenskej republiky pred váženým plénom, čo považujem skutočne za škandál.
Teraz mi dovoľte ešte povedať niekoľko poznámok, skutočne krátkych, aj za mňa, lebo som nechcel hovoriť v rôznych faktických pripomienkach, ktoré trhajú myšlienky.
Viete, keď som si prečítal tento návrh, ktorý vzišiel predovšetkým zo strany pána predsedu Národnej rady a predsedu SaS, ku ktorému sa pridali ďalší zo zástupcov iných politických strán, ktorí sú v parlamente, tam by som si rád povedal, že, Bože, odpusť im, lebo nevedia, čo činia, ale uvedomujem si aj to, že slávny Aristoteles mal peknú myšlienku a týka sa to aj tohto návrhu: "Myslenie občas škodí zdraviu."
Tento návrh skutočne nie je konzistentný a vytvára naozaj, ak pôjdeme naozaj na čisté znižovanie platov, aj ja patrím k tým poslancom, ktorý som ochotný hovoriť o svojom plate, o znižovaní konkrétne svojho platu. Áno, to je to solidárne. Ale odmietam, aby sa siahlo na plat asistenta, aby sa siahalo na plat alebo na mzdy, ktoré sa vykrývajú poslaneckým kanceláriám. Toto zásadne odmietam. Poďme sa baviť predovšetkým o plate poslanca Národnej rady a potom myslím si, že môžeme dosiahnuť jednoznačný konsenzus.
Schodkoví "jastrabi", a vy k nim asi patríte tiež, pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky, sa teraz veľmi často predvádzajú a často pod vplyvom médií, lebo my už nerobíme pre občanov Slovenskej republiky, my často reagujeme a celkom otvorene, čo hovoria médiá, čo nám diktujú médiá Slovenskej republiky. (Potlesk.)
Toto treba v Slovenskej republike a v Národnej rade odmietnuť. Nebojme sa povedať svoj názor! Nebojme sa povedať svoj názor, pretože, ak má byť kvalitne zaplatený poslanec, tak predovšetkým aby vykonával kvalitnú prácu - a o toto podstatne ide - a nech je aj zaplatený.
My dnes vnímame, že platy niektorých hovorcov vo vláde Slovenskej republiky sú ďaleko vyššie ako platy poslancov Národnej rady. Aká je zodpovednosť toho hovorcu (potlesk) a aká je zodpovednosť poslanca Národnej rady (potlesk) alebo člena vlády Slovenskej republiky?
O týchto veciach poďme hovoriť. A preto naozaj odmietam sa podliezať a klaňať pred novinármi Slovenskej republiky a na základe ich volania akože za občanov Slovenskej republiky, "ich poznatkov" sa podriaďovať v tejto oblasti v Národnej rade Slovenskej republiky.
Preto nemôžem tento návrh, ktorý ste predložili, pán predseda Národnej rady, so skupinou poslancov v žiadnom prípade podporiť.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.11.2010 o 16:27 hod.

doc. PhDr. DrSc.

Dušan Čaplovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:27

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Rád by som zareagoval na prvú časť vystúpenia môjho predrečníka.
Vážený pán Harabin, s potešením konštatujem, že vaše dnešné vystúpenie na pôde Národnej rady bolo oveľa stručnejšie, vecnejšie a menej emotívne, ako keď ste na pôde parlamentu vystupovali naposledy. No vidíte, že to ide aj takto, bez zbytočného zvyšovania hlasu a nedôstojného rozčuľovania sa. Zvážte, prosím, aj do budúcnosti takúto kultivovanú formu.
Ďakujem. (Pískanie a potlesk v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.11.2010 o 16:27 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:28

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán Čaplovič, uzavreli ste váš prejav slovami teda, že odmietate sa skláňať pred médiami a novinármi a že oni tu nebudú diktovať. No ale, diktovať platy poslancov, ale veď čo to bolo v roku 2008, keď tie platy boli zmrazené? To bolo práve na tlak médií a bolo vybraté to najhoršie možné riešenie preto, lebo, skrátka, teraz nás všetkých dostalo do situácie, z ktorej sa veľmi ťažko dá vyjsť von. Veď ja tu len navrhujem nejaké riešenie, ktoré začína, ten bod č. 1 je odmrazenie platov.
Ja s vami súhlasím, že plat poslanca alebo práca poslanca má hodnotu trojnásobku priemernej mzdy. A tým, že to zmrazíme, tak to vlastne negujeme. A teraz ide o to, že ako sa z tohto dostať von, z tejto prekérnej situácie, ktorú vyrobili práve poslanci, lebo sa skláňali, vaši poslanci to boli, ktorí to schválili.
No a preto navrhujem toto riešenie. Ako som povedal, keď to nebude, že mínus dvakrát deficit, ale mínus 10 % alebo ten 2,7-násobok, v poriadku. Ale môžete mi veriť, bez ohľadu na to, že kto je z akej strany, toto sú všetko technicky horšie riešenia, o rok sa tu budeme štípať znovu. O rok tu bude zase pán Čaplovič hovoriť, že odmieta sa skláňať pred médiami. A opäť sa pred nimi kloní. Lebo čo ste navrhli vy, zmraziť platy, to je čo? To je také isté skláňanie sa pred médiami.
Navrhujem vám riešenie, ktoré bude stabilné na veľa rokov. Ako skúste toto nejak doceniť.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.11.2010 o 16:28 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:30

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Čaplovič, keďže ste väčšinu vašeho príspevku v podstate čítali, to, čo mal tu hovoriť pán Harabin, vyjadrím sa iba k tomu málu, čo ste povedali.
A tam ste povedali, že nebolo pánovi Harabinovi umožnené vystúpiť a považujete to za škandál. Čiže ako obvinili ste nás, si myslím, že nás koalíciu, že sme pánovi poslancovi Harabinovi neumožnili vystúpiť, pánovi predsedovi Najvyššieho súdu.
Chcem vás iba upozorniť na to, že... (Rušenie zvuku signálom mobilného telefónu.) Jasné. Chcem vás upozorniť na to, že zo 61 poslancov, či 62 poslancov SMER-u v tejto sále bolo prítomných iba 18 v tom čase. A ak by aj ostatných 44 bolo prítomných a takisto 9 poslancov SNS, ktorý tu nebol ani jeden, tak by ste nás prehlasovali 73 : 33.
Takže prosím vás pozrieť sa do vlastných radov, kritizujte do vlastných radov a neobviňujte nás z toho, že sme neumožnili vystúpiť a je to škandál. Lebo škandál ste spôsobili vy tým, že nechodíte do práce, beriete za to plat a ešte sa nehanbíte nás z toho obviňovať. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.11.2010 o 16:30 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:31

Stanislav Fořt
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Čaplovič, ja by som sa chcel vecne vyjadriť k tej časti vášho príspevku, kde ste hovorili o tom, že odmietate znižovať plat asistentom. Tak ja neviem, ja som tiež čítal návrh tohto zákona a mne z tohto návrhu vyplýva, že pokiaľ si myslíte, že váš asistent je pre vás väčším prínosom ako možno časť nájomného, ktoré dnes platíte za svoju poslaneckú kanceláriu, tak nie je pre vás absolútne žiaden problém, aby ste nielenže neznížili plat svojmu asistentovi, ale tento návrh zákona vám, naopak, umožňuje, aby ste mu ho primerane jeho schopnostiam a využitiu pre vašu poslaneckú prácu mohli aj zvýšiť. Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.11.2010 o 16:31 hod.

Ing. Mgr.

Stanislav Fořt

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:32

Dušan Čaplovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi krátko. V podstate vo vzťahu k celému balíku, ktorý je určený, odmietam jeho zníženie, či sa to týka na kancelárie, či sa to týka na asistentov. Tento treba v podstate zachovať, pretože ten poslanec Národnej rady nemá be grant taký veľký, ako má člen vlády a mnohí ďalší, aby si mohol skutočne zodpovedne robiť svoju funkciu. A doteraz ju takto robil a myslím si, že to je cesta nie do záhuby, ale cesta naspäť.
Po druhé, chcem naozaj pripomenúť, že ja som nehovoril, že či tu boli, akí, ktorí tu boli poslanci, či to boli poslanci, či to niekto prehlasuje, alebo neprehlasuje. Tento parlament je demokratický parlament. Je parlament Národnej rady Slovenskej republiky. Ak je tu predseda Najvyššieho súdu Slovenskej republiky a požiada o vystúpenie, tak by mal celý parlament, ktokoľvek zľava, sprava zahlasovať za to, aby predseda Najvyššieho súdu mohol vystúpiť v Národnej rade. Toto je pre mňa podstatné. A preto som mal tieto kritické poznámky.
A napokon, pán Sulík, do budúcnosti ja odmietam niesť zodpovednosť za to, čo robia páni vo Wall Streete a spôsobia ďalšiu hospodársku krízu a príde k ďalším deficitom a k ďalšiemu rozporu.
Skutočne toto, čo vy tu predvádzate s týmto vaším návrhom, má nedozerné následky. Ukážte mi jeden takýto návrh v parlamente demokratickej Európy, že by bol takýto návrh prijatý. Potom sa vám podvolím.
Ďakujem vám veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.11.2010 o 16:32 hod.

doc. PhDr. DrSc.

Dušan Čaplovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom