9. schôdza

30.11.2010 - 15.12.2010
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

10.12.2010 o 10:45 hod.

Ľubomír Želiezka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 10:28

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Dovoľte mi ešte, než prednesiem svoj pozmeňovací návrh, aby som ešte zareagoval v rozprave aj na predchádzajúcu diskusiu, kde by som chcel uviesť, že, samozrejme, ten vecný, vecný cieľ toho pozmeňovacieho návrhu, predchádzajúceho, asi by sme všetci podporili, ale my sme ako koaliční poslanci tiež komunikovali s Národnou radou občanov so zdravotným postihnutím a oni nás nakoniec informovali, že nepotrebujú ten pozmeňovací návrh. Takže ono by bolo možno dobré ešte pred hlasovaním si to navzájom vysvetliť, keďže naozaj súhlasím aj s pánom poslancom, že nejde o žiadnu politickú záležitosť v tomto prípade, a dávam to aj na zváženie, ešte nejakú debatu koalično-opozičných poslancov.
Teraz k pozmeňujúcemu návrhu. Ja si dovolím predložiť pozmeňujúci návrh, ktorým vás obťažujem pri každom dotačnom zákone, a je to teda ten návrh, ktorý sa snaží zvýšiť mieru transparentnosti poskytovania dotácií. Je to tak aj pri tomto návrhu, ktorý bol pripravený v spolupráci s ministerstvom. Ide teda o pozmeňujúci návrh, ktorý obsahuje päť bodov a ešte aj krátku zmenu čl. II.
K článku I. V bode 1, teda bod 1, v bode 5 úvodná veta znie: "Za § 11 sa vkladajú § 11a až 11f, ktoré znejú:", koniec.
Odôvodnenie: Legislatívnotechnická úprava v nadväznosti na vloženie nového § 11c.
Bod 2. V bode 5 § 11b odsek 2 znie: "(2) Výzva obsahuje najmä:
a) oblasti aktivít, v rámci ktorých možno predkladať žiadosti o poskytnutie dotácie (ďalej len "žiadosť"),
b) adresu na predkladanie žiadostí,
c) spôsob predkladania žiadostí,
d) dátum ukončenia predkladania žiadostí, ktorý je najmenej 30 dní odo dňa zverejnenia výzvy,
e) výšku finančných prostriedkov určených na spolufinancovanie, ak sa na uskutočnenie účelu dotácie spolufinancovanie vyžaduje,
f) výberové kritériá a ich váhu,
g) formulár žiadosti v elektronickej forme,
h) okruh oprávnených žiadateľov,
i) výšku finančných prostriedkov určených na rozdelenie,
j) najvyššiu a najnižšiu dotáciu pre jedného žiadateľa,
k) časový harmonogram vyhodnocovania žiadostí."
Bod 3. V bod 5 sa za § 11b vkladá nový § 11c, ktorý znie:
"§ 11c
(1) Žiadosti vyhodnocuje komisia, ktorú zriaďuje ministerstvo ako svoj poradný orgán.
(2) Komisia má najmenej troch členov. Člen komisie alebo jemu blízka osoba nesmie byť:
a) žiadateľom alebo byť zaujatý vo vzťahu k žiadateľovi,
b) štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu žiadateľa,
c) spoločníkom právnickej osoby, ktorá je žiadateľom,
d) v pracovnoprávnom vzťahu k žiadateľovi alebo v pracovnoprávnom vzťahu k záujmovému združeniu podnikateľov, ktorého je žiadateľ členom.
(3) Komisia je pri vyhodnocovaní žiadostí nezávislá a vyhodnocuje ich podľa kritérií uvedených vo výzve podľa § 11b ods. 2 písm. f).
(4) Na žiadosti vyhodnocované len na základe kritérií, pri ktorých je možné priradiť bodové hodnotenie len jedným spôsobom na základe objektívne overiteľných údajov, sa ustanovenia odsekov 1 a 2 nevzťahujú.
(5) Podrobnosti o zloženía rozhodovaní komisie, organizácie práce a postupe komisie pri vyhodnocovaní žiadostí upraví štatút, ktorý vydá ministerstvo."
Poznámka pod čiarou k odkazu 4d) znie: "4d) § 116 Občianskeho zákonníka."
Doterajšie § 11c až 11e sa označujú ako § 11d až 11f.
Bod 4. V bode 5 sa novooznačený § 11d ods. 1, tu opravujem písomný text doplnením slov: odsek 1 dopĺňa písmenami e) až g), ktoré znejú:
"e) vyhodnotenie výsledkov dosiahnutých už poskytnutými dotáciami, ak nimi ministerstvo disponuje,
f) informáciu o tom, v ktorých prípadoch ministerstvo rozhodlo o poskytnutí alebo neposkytnutí dotácie inak, ako navrhla komisia zriadená pre vyhodnocovanie žiadostí a zdôvodnenie tohto rozhodnutia,
g) zloženie komisie zriadenej pre vyhodnocovanie žiadostí."
Bod 5. V bode 5 sa novooznačený § 11f dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
"(5) Týmto zákonom nie sú dotknuté ustanovenia o obmedzení prístupu k informáciám podľa osobitného predpisu.4h)"
Poznámka pod čiarou k odkazu 4h) znie: "4h) § 8 až 13 zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov."
K článku II.
Čl. II znie: "Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2011 okrem ustanovenia § 11c v piatom bode, ktorý nadobudne účinnosť 1. marca 2011."
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

10.12.2010 o 10:28 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:33

Martin Fronc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, moje vystúpenie bude krátke, ale predsa len pokladám za dôležité niektoré veci povedať.
Ja si myslím, že je dobré, že je tu tento návrh, legislatívny návrh, pretože jednoducho naozaj stransparentní pravidlá pri financovaní športu. V tomto prípade to hovorím špecificky s dôrazom tým, že všetci tí, ktorí pôsobili na ministerstve školstva, a to tak rovnako v opozícii, aj v koalícii, alebo sa pohybovali okolo športu, vedia veľmi dobre, že práve pri poskytovaní dotácií na šport boli najväčšie problémy s používaním finančných prostriedkov. Ja si myslím, že dá mi za pravdu aj pán spravodajca. Z tohto pohľadu to vidím za veľmi dôležité a zvlášť by som chcel zdôrazniť jeden paragraf, § 11. Tam je 11 a, b, c, d, ale priamo § 11 a tú časť, kde sa hovorí, že prostriedky, ktoré sú poskytnuté, teda tá dotácia nesmie sa použiť spätne na refundovanie výdavkov okrem špecifických výdavkov, ktoré súvisia napríklad s infraštruktúrou, to znamená zaplatenie, ja neviem, povedzme nejakej výstavby niečoho a podobne.
A poviem, prečo je to dôležité. Pretože častokrát sa tieto prostriedky veľmi zneužívali a dokonca sme sa neraz ocitli aj v situácii, ktorá bola takmer neriešiteľná. Iste sa budete pamätať na problém Slovenského lyžiarskeho zväzu, ktorý spôsobil sekeru okolo 50 mil. V podstate boli sme, bolo potrebné, samozrejme, dávať dotáciu. V tom období sme mali a dnes ešte máme špičkovú zjazdárku Zuzulovú, no ale, žiaľbohu, cez Slovenský lyžiarsky zväz, keď ste poskytli dotáciu, tak tie peniaze išli inde a nemohli ísť priamo pre ňu a bol problém ju dotovať.
Preto si myslím, že aj tie ustanovenia, ktoré hovoria o tom, že dotovať môžeme aj priamo fyzické osoby, tak si myslím, že je to dobré ustanovenie, ktoré môže pomôcť vyriešiť niektoré veci, ktoré ešte, musím povedať, že stále pretrvávajú v dotovaní športu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

10.12.2010 o 10:33 hod.

doc. Mgr. PhD.

Martin Fronc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:36

Ján Mikolaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda Národnej rady, ďakujem za priestor. Takisto budem stručný, ale niektoré veci treba povedať.
V prvom rade si myslím, že to, čo tento návrh zákona ustanovuje, je v podstate to, čo bolo doteraz, a to, pokiaľ to ja tak poznám, v jednotlivých smerniciach a vyhláškach a teraz sa to posúva na úroveň zákona, čím sa tomu možno dáva vyššia váha, ale fakt je to, že určitá filozofia bola aj taká, ktorá hovorila, že to, čo nemusí byť v zákone, nech sa do zákona nedáva a na to sú vyhlášky a smernice, aby ustanovovali ďalší postup. To je po prvé.
Po druhé, my máme dva zákony o športe. Teraz ide novela jedného z nich. Bolo by možno dobré, aby naozaj už ďalšie novely nešli, ale išiel jeden súborný zákon. My sme ho nechali, poviem otvorene, preto, lebo tam je určité stanovisko vo vzťahu k financovaniu športu ešte z minulosti, ale ono sa nedodržiava ani dnes. Ak si pozrieme rozpočet športu na tento rok, ten je skokovo, pán minister, bohužiaľ, skokovo najnižší za ostatné roky. On bol zhruba rovnaký, ale teraz tým, že je to takmer 15 mil. eur po odpočítaní nákladov na štadióny, aj jeden, aj druhý, tak ten pokles je výrazný a ten zákon nepomohol, takže by bolo vhodné, aby bol zákon jeden.
Pán Beblavý, zrejme je tam nejaký právnický problém, keď vystupujete neustále s tým istým ku každému zákonu, pretože otázka je, že tá vaša, ten pozmeňovací návrh je pomaly dlhší, ako sú tie novely tých jednotlivých zákonov. Ale z hľadiska obsahu ja si nemyslím, že komisia je riešením. My systémoví inžinieri hovoríme, že buď je systém, alebo je komisia. Čiže tam, kde nie je systém, je komisia. A vy zavádzate komisiu namiesto toho, aby ste stanovili presné pravidlá, na základe ktorých bude dotácia poskytnutá, a potom stačí len kontrolný mechanizmus. Tak radšej sa ešte potrápte. A keď už toľko pozmeňovákov a tak dlhých, a nakoniec tie pozmeňováky tak či tak končia komisiou, ktorú dokonca menuje minister, dokonca bez nejakých ďalších pravidiel, tak si myslím, že sa to takisto minie účinku, ešte tam dajte tajné hlasovanie v komisii a vec je jasná.
Takže nepovažujem to za správne a som skôr za to, aby sa, keď už sa toľko trápime s dotáciami, dopracovali pravidlá tak, aby z mechanizmu, zo systému vyšli dotácie, také systémové metódy sú bežné. Dneska sú operačné programy, ktoré sa na to dajú použiť, a jednoducho na internete zverejnite poradie, urobte čiaru podľa toho, koľko máte finančných prostriedkov, a je to na 100 % transparentné, čisté a nezavádzajte tu niektoré ďalšie komisie, ktoré tomu len uškodia.
Pán poslanec Fronc, máš pravdu, ale keby si čítal ďalej, tak by si zistil, že s výnimkou, čiže opäť je tam výnimka, ktorá hovorí o viacročných zmluvách a neviem, či aj ten lyžiarsky zväz nemá viacročnú zmluvu, asi mal, čiže opäť sa to nevzťahuje na to, čo bolo v minulosti. Väčšinou sú viacročné zmluvy dotačné, čiže na toto dobre myslené opatrenie neplatí, lebo je tu výnimka, ktorá podľa mňa to celé zlikviduje.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

10.12.2010 o 10:36 hod.

prof. Ing. CSc.

Ján Mikolaj

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:40

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán poslanec, predpokladám, že ako systémový inžinier poznáte pravidlo "garbage in garbage out", čo sa označuje teda, že ak do systému vhodíte nesprávne údaje, vyjdú z neho nesprávne výsledky. Obavám sa, že to sa vám stalo pri vašom vystúpení v rozprave, lebo ste buď nedostatočne počúvali, alebo čítali ten pozmeňovací návrh, pretože ten návrh práve zavádza systém. Ten návrh práve hovorí, že ak je možné použiť objektívne kritériá, ktoré nemusí nikto vyhodnocovať, komisia sa nepoužije, lebo sa spočítajú body a potom rieši to, čo sa dať, také kritériá byť nemôžu, kde hovorí, že tak či tak musia byť kritériá, ale teda ak sú nevyhodnotiteľné počítačom, musia ich vyhodnotiť ľudia. A tí ľudia budú práve v tej komisii a u tých ľudí sa rieši na rozdiel od vašej doby, aby to neboli samotní žiadatelia alebo nejakí im blízki ľudia. Takže niekedy naozaj tá kvalita vstupných údajov do analýzy je dôležitá pre kvalitu výstupného vystúpenia.
A ešte by som si dovolil v tejto súvislosti kontrastovať vaše vystúpenie s pánom exministrom Froncom, ktorý je rovnako exminister, ale musím napriek tomu oceniť, že sa nesústreďoval na či už napádanie nejakých nových nápadov, s ktorým prichádza jeho nástupca, alebo na nejakú snahu sa umelo diferencovať, naopak, by som povedal, že treba asi externe oceniť to, že podporil tento návrh vlády a nehľadal spôsob, by som povedal, nejakých relatívne lacných politických bodov, ale sa k tomu postavil veľmi charakterne.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.12.2010 o 10:40 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:41

Martin Fronc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Nie, nie. Ja som to uviedol, že nie všetko je tam, čo sa týka, že sú tam aj výnimky na financovanie v minulosti, ale to nie je podstatné. Ja si myslím, že niečo iné je podstatné.
Pán kolega, a to podstatné je v tom, ani nie v tej komisii, ale že sú jasne stanovené pravidlá, zverejnené a zverejnené sú na internete alebo iným spôsobom a dostupné všetkým ľuďom výsledky, rozhodnutia. Toto je kľúčové podľa mňa, aby bola dosahovaná istá spravodlivosť a kontrola verejnosti, že tam sa nebudú diať nejaké veci.
A ja poviem aj iné, ja by som bol, nebol, ja by som vôbec nebol rád, keby mali rozhodovať komisie, ale nejaké kritériá, počty bodov, ja si myslím, že minister je preto ministrom, že by mal mať tú záverečnú, by som povedal, zodpovednosť za rozhodnutie a aj zmenenie niektorých návrhov, a preto je ministrom. Toto pokladám za dôležité. Keď bude robiť zle a bude rozhodovať zle, tak ja si myslím, že sa mu to politicky vráti. Ale ministrom je preto a toto pokladám za dôležité.
A posledná jedna, by som povedal, téma, ktorá, už len tak ako načrtnem, ja si myslím, že možnože by sme pomaly mali prísť k okamihu, keď začneme vôbec uvažovať o inom systéme financovania športu, to znamená, že nie cez dotácie zo štátu, ale nájsť mechanizmus, kde šport bude istým spôsobom mať možnosť získavať prostriedky. Nechcem povedať, že to je návrat k tomu, ako bolo s TIPOS-som, ale niečo obdobného. A myslím, že v tom prípade budú aj oni zodpovední za použitie a nech sa medzi sebou vyhádajú. Pretože tu je skôr problém v tom, že jednotlivé športové zväzy medzi sebou neraz aj nekorektne veľmi súťažia o tie peniaze.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.12.2010 o 10:41 hod.

doc. Mgr. PhD.

Martin Fronc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:44

Ján Mikolaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pán kolega Beblavý, možnože ste mladší... Odišiel? Ale má jednu vlastnosť, že neustále charakterizuje poslancov a hodnotí poslancov. To, ak si všimol, ja nikdy nerobím, ani pán Fronc to, pán Fronc sem-tam, ale my hovoríme... (Smiech v sále.) ... my hovoríme skôr veci a nehodnotím jeho ako takého, či vaša doba, tá doba. Naša doba, keď už teda ja som bol ministrom, tak my sme prevzali na 100 % tie kritériá, ktoré boli za predchádzajúcu vládu, teda prvú a druhú vládu pána Dzurindu, dokonca vtedy, keď bol ministrom pán Fronc. Na 100 % sme prevzali tie kritériá, ktoré, áno, boli postavené na osobnosti ministra. To musím povedať.
Dnes sa tu zavádza iný systém a my len hovoríme, že ten systém je polovičatý. A ak teda má byť transparentný a má byť objektívny, tak treba zúžiť kompetencie komisie na minimum alebo vôbec a nechať len kontrolné mechanizmy. A keď to bude všetko na internete, tak je množstvo iných prostriedkov, kde sa alokácia koná na základe určitého softvéru, na základe určitého logického postupu, z ktorého vyjde poradie, a potom nech si nechá pán minister povedzme 10 %, keď teda, ale to už teraz musí mať v zákone, kde môže subjektívne rozhodnúť na základe politických vplyvov alebo politickej zodpovednosti.
Takže nejde o nejaké zháňanie lacných politických bodov. Nie všetko, čo táto alebo pán Beblavý navrhnú, je čisté, je správne, je domyslené. A my keď tam nachádzame v tom chyby, tak to neznamená, že hľadáme lacné politické riešenia.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.12.2010 o 10:44 hod.

prof. Ing. CSc.

Ján Mikolaj

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:45

Ľubomír Želiezka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, skôr než podám svoj pozmeňujúci návrh, nedá mi, aby som sa niekoľkými vetami nevyjadril o športe ako takom. My, ktorí sa motáme hlavne, keď to tak ľudovo poviem, motáme hlavne v malých obciach a v malých mestách okolo športu, tak najlepšie vieme, kde nás tlačí topánka, alebo šport ako taký kde tlačí topánka.
Dosahovanie úspechov našich športovcov na významných európskych, svetových podujatiach je možné len vďaka systematickej príprave v kvalitatívne zodpovedajúcich podmienkach už na základných stupňoch, to je v športových kluboch. Jedná sa o dlhodobý proces, ktorý sa začína prejavením záujmu, objavením a rozvojom predpokladov talentu v rámci cieľavedomého tréningu a vyvrcholí podaním výkonu na športovom podujatí.
Vo svojom programovom vyhlásení sa, samozrejme, problematike športu venuje aj súčasná vláda. I keď stručne. Ja som si to zrátal, v dvanástich riadkoch. Myslím si, že aj nie príliš konkrétne, ale predsa sa dozvedáme o plánovanej podpore športu v nasledujúcom období. Vety, ako "vláda bude finančne podporovať mládežnícky šport na školách, resp. štát zabezpečí postupný rast financovania športu", sú pekné, a preto sa všetci športovci už teraz tešia na ich naplnenia a konkrétnu realizáciu.
Predchádzajúca vláda v rokoch 2006 až 2010 napĺňala totiž svoje vyhlásenia vo vzťahu k športu aj konkrétnymi činmi, medzi ktoré patrilo okrem iného aj budovanie multifunkčných ihrísk v našich mestách a obciach. Tieto ihriská slúžia denne tisícom detí, ale i dospelej populácii na rozvoj športových aktivít, a preto je potrebné naďalej pokračovať v ich výstavbe, pretože je tu aj evidentný záujem zo strany obcí.
Predstavitelia samosprávy si najviac uvedomujú, že boj proti drogám, alkoholu a iným negatívnym vplyvom sa nevyrieši plagátmi s protidrogovou tematikou, ktoré, mimochodom, nie sú tiež lacnou záležitosťou, ale aj pravidelným športovaním alebo inými podobnými aktivitami.
Každá vláda a jej vrcholoví predstavitelia sa radi pochvália výsledkami športovcov na európskom alebo svetovom fóre a v mnohých prípadoch vedia tie výsledky zneužiť aj na svoju politickú propagáciu bez toho, aby reálne danému športovcovi, resp. športovému odvetviu výraznejšie pomohli, a keď pomôžu, nevyhnú sa mediálnej kritike.
Koho dnes zaujíma, s akými problémami bojujú kluby a telovýchovné jednoty v našich obciach a mestách? Tí, ktorí nemajú solventného sponzora, sú bez možnosti podnikať alebo mať príjem napríklad z prenájmu vlastných priestorov, sú odkázaní na pomoc z troch zdrojov. Prvý zdroj sú rodičia, druhý obec a tretí zdroj je štát. Športové kluby pre nedostatok finančných prostriedkov sú nútené prenajímať svoju športovú infraštruktúru na komerčné účely z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov na športové aktivity. Prenájom týchto objektov pomerne často narušuje tréningový proces alebo ho presúva do včasných ranných alebo do neskorých večerných hodín. Toto má, samozrejme, negatívny vplyv hlavne u začínajúcich športovcov. Samozrejme, že rodičia v rámci finančných možností svoje ratolesti podporia. Často je cieľom vidina zabezpečenia dieťaťa cez šport budúcnosti, ale vo väčšine prípadov im ide o vhodné voľnočasové aktivity na báze rekreačného športovania.
Obce i napriek kríze vyvíjajú snahu o zabezpečenie základných podmienok pre športové kluby, či už je to formou priamej finančnej pomoci, resp. pomoci pri zabezpečení prevádzky športových objektov. Najväčšie bremeno zodpovednosti však musí niesť na svojich ramenách štát. Veď reprezentanti, majstri sveta či Európy nám vyrastajú zo širokej základne, ktorá môže svoje kvality rozvíjať vďaka vytvorenému systému štátnej starostlivosti o športovo talentovanú mládež v existujúcich útvaroch. Školské strediská záujmovej činnosti, športové triedy, športové školy, centrá talentovanej mládeže a zväzové centrá prípravy mládeže.
Tento systém je potrebné ďalej zdokonaľovať a finančne zabezpečovať na požadovanej úrovni, pretože sa jedná o nie zanedbateľný počet mladých ľudí. Je to cca 35 000 športovcov, čo je zruba 20 % celkovej aktívnej športujúcej mládeže. Alarmujúca je skutočnosť, že klesá počet športovcov schopných presadiť sa v olympijských športoch v rámci medzinárodnej konkurencie. Je to spôsobené na základné nasledovných skutočností: nepriaznivý demografický vývoj spoločnosti, mnohí športovci zaradení do útvarov vyššej úrovne nespĺňajú parametre športového talentu, koordinovanie činnosti a riadenie útvarov je ponechané na športové zväzy a v systéme chýba odborný orgán.
Zriaďovanie športových tried a škôl je v kompetencii samosprávy, ktorá málokedy zohľadňuje požiadavky športových zväzov, a tým aj športovej reprezentácie. Väčšina centier talentovanej mládeže je zriadená pri športových kluboch a telovýchovných jednotách a ich činnosť nepresahuje miestny rámec záujmu. Útvary športovo talentovanej mládeže sú dlhodobo finančne poddimenzované a takisto nie je na úrovni ohodnotenia ani práca trénerov mládeže. Preto je nutné umožniť čo najväčšiemu počtu talentovaných žiakov na základných školách venovať sa športovým aktivitám pod odborným vedením kvalifikovaných trénerov a učiteľov a následne podporovať systém starostlivosti o športovo talentovanú mládež, pretože ten je hlavným predpokladom prípravy športovcov pre potreby štátnej reprezentácie.
Aj z týchto dôvodov sa nám javí ako unáhlený a nepremyslený krok zrušenia funkcie splnomocnenca vlády pre mládež a šport. Zamyslel sa niekto, že vláda tak stratí priame prepojenie na športové zväzy a ich základné zložky, to je kluby? V iných štátoch riadia šport samostatné ministerstvá, čo v našom prípade nie je, samozrejme, možno aj z objektívnych príčin možné, a preto aspoň funkcia splnomocnenca pre mládež a šport mala zostať zachovaná. Táto funkcia pri vytvorení správnej náplne, posilnení kompetencií a zastúpená človekom so skúsenosťami zo športového hnutia je jednou z podmienok bezproblémového fungovania športových aktivít od základných zložiek až po reprezentáciu. Veríme, že na miestach športovísk, hlavne vo veľkých mestách, nebudú vyrastať výškové budovy, obchodné centrá a podobné zariadenia. Veríme, že projekt Národného futbalového štadióna sa dotiahne do úspešného konca, pán minister, a že my Slováci budeme hrdí nielen na futbalovú reprezentáciu, ale i na tento nový futbalový stánok. Žiadna vláda nesmie zabúdať, že šport je dnes fenomén, ktorý ovplyvňuje myslenie širokej verejnosti, je zdrojom zábavy a zdravého životného štýlu.
Teraz by som pristúpil k avizovanému pozmeňujúcemu návrhu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2008 o organizácii a podpore športu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 462/2008 Z. z.
V čl. I v bode 4 v § 11 ods. 1 písm. e) sa vypúšťajú slová "osobitného významu".
Odôvodnenie: Rozširuje okruh žiadateľov o dotácie na výstavbu, rekonštrukciu a modernizáciu športovej infraštruktúry, čím sa vytvára priestor žiadať o dotáciu pre malé mestá a obce.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

10.12.2010 o 10:45 hod.

Ľubomír Želiezka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:57

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Áno, pán kolega, súhlasím s vami, sú to krásne slová, všetko je tu oukej. Ja by som len chcel trošku pripomenúť, že aby sme nezabúdali aj na tie minišporty, kde podľa mňa vyrastajú tiež talenty. Ja som tiež svojho času sa venoval futbalu a tiež som prešiel nejakou tou etapou športovou a videl som, kde prakticky zháňanie talentov, to není iba súčasná etapa.
V 70. rokoch, konkrétne poviem, v Bardejovskej Novej Vsi, keď sme hrali futbal, prišli v týchto rokoch zo Slavie Praha a z dorastencov futbalových si vytypovali talenty a brali si ich priamo do Prahy. To znamená, myslím si, že Slováci máme dosť talentov, len treba ich nájsť a všetko je o ľuďoch. To znamená, aby tí športoví funkcionári, ktorí budú na príslušných miestach, aby mali snahu tých najlepších vytypovať, nájsť ich a dať im príslušnú aj finančnú podporu, aby ten talent slovenský nezanikol.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.12.2010 o 10:57 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:58

Eugen Jurzyca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Tak naozaj krátko a stručne.
Za najdôležitejšie v tom zákone naozaj považujem posun k transparentnosti a to ho aj odlišuje od tých podzákonných noriem, ktoré doteraz platili a upravovali dotácie najviac. V transparentnosti budeme aj naďalej pokračovať.
Pokiaľ ide o pozmeňujúce návrhy, tak ten pána Beblavého považujeme za dobrý, pomôže nám so zvyšovaním transparentnosti. Veríme, že sa popasujeme s rizikami spojenými s administratívnou náročnosťou, ale súhlasíme s týmto návrhom.
Pokiaľ ide o návrh poslancov pánov Galisa a Kolesíka, tam máme obavu z toho, že keby prešiel tento návrh, tak by výklad tohto zákona mohol znamenať, že nárok na pomôcky pre zdravotne postihnutých by mal každý, nielen športovci. Zámerom zákona je poskytovať pritom dotácie na konkrétne účely a činnosti. Takže my aj naďalej aj podľa tohto zákona budeme tieto pomôcky, samozrejme, poskytovať zdravotne postihnutým.
Potom ešte by som sa chcel vyjadriť, samozrejme, k poznámkam pána poslanca Fecka. Samozrejme, aj naďalej budeme podporovať aj minišporty, aj talenty vyberať, budeme meniť systém financovania športu tak, aby boli dotácie poskytované efektívnejšie.
A myslím, že som nezabudol na žiaden. Aha, ešte potom tam bol návrh pána poslanca Galisa. Tam mám pocit, že ten s... by skôr patril k zákonu o štátnom rozpočte. Samozrejme, my by sme privítali viac peňazí, ale takisto nemôžeme súhlasiť ani s týmto pozmeňujúcim návrhom.
Takže ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

10.12.2010 o 10:58 hod.

Ing.

Eugen Jurzyca

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:02

Eugen Jurzyca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážené dámy, vážení páni, cieľom predkladanej novely je vytvorenie legislatívneho prostredia na zabezpečenie niekoľkých úloh, ktorými sú:
Vytvoriť legislatívny priestor, aby štát mohol štátnym vzdelávacím programom určiť zavedenie povinného vyučovania anglického jazyka.
V záujme znižovania administratívnej náročnosti ustúpiť od obligatórneho vydávania polročných vysvedčení a na ich fakultatívne vydávanie na základe požiadania zákonného zástupcu žiaka alebo dospelého žiaka, pričom informácia zákonného zástupcu žiaka alebo plnoletého žiaka o jeho hodnotení a klasifikácii bude zabezpečená obyčajným výpisom, ktorého formu si určí samotná škola, resp. triedny učiteľ.
Ďalej zabezpečiť bezplatné vydávanie nových alebo prepisovanie existujúcich učebníc do Braillovho písma v nadväznosti na právo nevidiacich vzdelávať sa aj pomocou Braillovho písma.
A ďalej v záujme možností dlhodobého plánovania, napríklad podnikateľov v oblasti cestovného ruchu, dopravcov, ale aj bežných obyvateľov, návrhom zákona zaviazať ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu, aby termíny školských prázdnin zverejňovalo tri roky vopred na internete.
Návrh zákona predkladám bez rozporov. Všetky pozmeňujúce a doplňujúce návrhy Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, ktorých cieľom je napríklad odklad platnosti opatrenia na postupné znižovanie počtov žiakov v 8-ročných gymnáziách, zabezpečiť, aby ich zriaďovateľ súkromnej a cirkevnej strednej školy predložil na vyjadrenie samosprávnemu kraju, do ktorého územnej pôsobnosti stredná škola patrí, návrh na počet tried prvého ročníka pre prijímacie konanie v nasledujúcom školskom roku aj návrh, aby pri tlačivách na pedagogickú dokumentáciu a tlačivách prihlášok na strednú školu ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu vydávalo len vzory tlačív namiesto schvaľovania samotných tlačív, akceptujeme.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

10.12.2010 o 11:02 hod.

Ing.

Eugen Jurzyca

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video