11. schôdza

27.11.2012 - 19.12.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2012 o 16:06 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:44

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Pán poslanec Novotný hovoril aj o dôsledku ideologických rozhodnutí prvej Ficovej vlády a o tom, čo nás to dnes stojí. Všetci vieme o sume takmer 40 mil. eur, ktorá pozostáva z prehratého sporu, nákladov na právnikov, na súdne trovy, a sú to peniaze podľa všetkých dostupných informácií, ktoré vláda bude musieť zaplatiť.
Chcem dať do povedomia informáciu, ktorá bola zverejnená dnes, že pokiaľ táto suma nebude zaplatená, hrozí dokonca suma vyššia, suma vo výške 750 mil. eur, čo už predstavuje takmer 140 eur na občana Slovenska. Je to ďalší dôkaz toho, ako ideológia a nepragmatizmus škodia občanom tejto krajiny. Je to podobná vec, ako tu debatujeme už štvrtý deň o rozpočte, ktorý momentálne stojí na vode a ktorý, bohužiaľ, konsoliduje predovšetkým na príjmovej stránke, vytvára dodatočne záťaže cez dane, odvody, poplatky a tým spôsobom je sám osebe ohrozený, pretože, ako vieme, hrozí, že daňové príjmy nebudú naplnené. Ostatne, priznávajú to vládni poslanci už aj pozmeňovacími návrhmi, ktoré sami predložili.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2012 o 15:44 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:46

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja tiež sa tak pozerám v takých rozpakoch na tie zdravotné poisťovne, netušil som, že to bude  až také dramatické, pri štátnom rozpočte o zdravotných poisťovniach diskusia. Ale vnímam to tiež ako veľmi nespravodlivú vec. Keď na jednej strane sa vykazujú veľké zisky a na druhej strane veľakrát máme zanedbaných pacientov a nie je o nich postarané. Zdravotníctvo, to kolegovi odpovedám teraz, nie tu, ale za sebou, odpustite mi to, je tvrdým biznisom. Žiaľ, tvrdým biznisom. A asi zaujímavejší pre ten biznis zdravotníckeho trhu, čím viac platíš doňho, a samozrejme pre farmaceutický priemysel zase čím viac liekov spotrebuješ.
Táto arbitráž, ak s touto zdravotnou poisťovňou nás bud,e stáť 25 mil., to by bolo čosi skutočne nespravodlivé. Aj ja by som to vnímal ako veľmi  zlú vec. Dokonca 13 mil. na súdoch. Lenže to prehrali naši právnici, neviem, ako tých 13 mil., kto vráti. Zdá sa, že to zaplatíme my všetci, všetci poistenci zdravotných poisťovní, respektíve poistenci zdravotnej poisťovne Unionu, lebo toľko to stálo. Union to stálo 3 mil., pokiaľ som dobre počúval.
Veľakrát v tom našom zdravotníctve je situácia až tak desivá, že keď si dlhodobo chorý pacient, nevyliečiteľne chorý, stávaš sa nezaujímavým a zaťažujúcim pre rozpočet zdravotnej poisťovne. Veľakrát dajú takú čiaru, škrtnú tvoje meno, jednoducho už sa ťa neoplatí ani liečiť. Mnohí ľudia dožívajú a zomierajú vo veľmi nedôstojných podmienkach. A na druhej strane sa tu budú vykazovať zisky a budeme sa tu teraz doťahovať, komu patria tieto zisky a komu nepat... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2012 o 15:46 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:48

Daniel Duchoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. No, čo sa týka tej arbitráže, už ste to celé postavili do roviny, ako keby už vláda vyplatila tie prostriedky, ale tomu tak nie je. Ja verím tomu, že vláda využije všetky možnosti odvolania sa na to, aby sa zvrátil ten nepriaznivý stav, alebo teda ten dočasný výsledok.
Ale ja by som sa opýtal inú podstatnú skutočnosť. Že akým spôsobom alebo akú pridanú hodnotu prinášajú súkromné zdravotné poisťovne pre pacienta? Pretože dnes si myslím, že nie je rozdiel medzi tým, či je pacient poistený v súkromnej zdravotnej poisťovni alebo v štátnej zdravotnej poisťovni. V zásade dostáva rovnakú zdravotnú starostlivosť. To po prvé.
A po druhé, znovu zopakujem, že si myslím, že súkromné zdravotné poisťovne by mali podnikať, ak, tak vo sférach dobrovoľného zdravotného poistenia, a nie na základe toho, že zákon jednoducho prikazuje ľuďom platiť odvody. A to sa netýka len zdravotných poisťovní, ale týka sa to aj dôchodcovských správcovských poisťovní a teda druhého piliera.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2012 o 15:48 hod.

Ing.

Daniel Duchoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:49

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. K pánovi poslancovi Duchoňovi, áno, viem o tom. Je normálne, že sa vláda bude odvolávať a bude ťahať čas, tomu tiež rozumiem. Ale vy veľmi dobre viete, že čas sa dá dlho naťahovať v súdnych sporoch, môžete sa odvolávať, môžete neuznať, môžete sa sporiť. Bude to stáť ďalšie peniaze, minimálne náklady na právnikov. Ale chcem povedať to, čo som povedal aj vo vystúpení, viete to veľmi dobre vy, vieme to veľmi dobre my, toto nie je konečný účet za zákaz zisku, ešte to nie je konečný účet. Zatiaľ je to 38 mil. eur, bez mihnutia oka vláda nechá v budúcnosti zaplatiť daňovým poplatníkom a občanom, lebo nepočul som, že predáte nejaké aktíva, z ktorých to vyrovnáte. Aj keď s tými aktívami to je dobrý nápad.
O tom, ako je to so systémom zdravotného poistenia, je namieste diskutovať, je to na dlhšiu diskusiu. Sú rozdiely medzi zdravotnými poisťovňami, ale nemám priestor v tejto faktickej poznámke o tom dlhšie rozprávať. Ale budem o tom rozprávať v januári na schôdzi Národnej rady, veľmi rád. Ale súhlasím s tým, že sa môžeme snažiť vylepšovať systém, aby sme ešte viac obmedzili zisk, ako sme ho obmedzili za predchádzajúcej vlády. Predložím takýto návrh zákona do parlamentu v januári. Som zvedavý, ako sa k nemu postavíte. A aby sme zlepšili súťaž medzi zdravotnými poisťovňami. Ale vy ich idete vyvlastniť. Vy idete proste úplne inou cestou, než je potrebné postupovať v pluralitnom systéme zdravotného poistenia na Slovensku.
Čo sa týka ostatných rečníkov, predovšetkým pána Hlinu a pána Kuffu, chcem len povedať, že nezamieňajme si dôsledok s príčinou. Príčina je, že prvá vláda Roberta Fica robila v zdravotníctve populistický marketingový experiment. A za ten teraz medzinárodná arbitráž vystavila účet, to je fakt.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2012 o 15:49 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:51

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Nebudem naťahovať čas, skúsim svoje vystúpenie skrátiť. Vážená pani predsedajúca, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, na úvod vy som chcel povedať, že som si pozorne vypočul viacerých opozičných poslancov. Skutočne súhlasím s niektorými vecami, že rozpočet má svoje riziká, ale či sa to opozícii páči alebo nie, ja vidím riziká hlavne dve. A to je riziko ekonomického vývoja externého prostredia a vývoj plnenia rozpočtov samospráv.
Riešenie ostatných rizík považujem za priebežne riešiteľné, ak nenastane nepredvídaný ekonomický vývoj v eurozóne, respektíve v Európskej únii. Som skutočne rád, že sa našiel aj jeden opozičný poslanec, ktorý férovosť predkladateľa v súvislosti s aktualizáciou rozpočtu na základe prognózy aj ocenil.
Doba je skutočne turbulentná a priebežná aktualizácia, priebežné prognózovanie na týždennej, respektíve mesačnej báze bude určite nutné. Toľko ku rizikám.
Zožali sme tu veľkú kritiku za to, že sme svojím pozmeňujúcim návrhom zásadným spôsobom zmenili príjmy rozpočtu verejnej správy na budúci rok. Chcem stručne pripomenúť, prečo sa tak stalo, čo sú hlavné príčiny nutnosti posledných zmien. Ako prvé by som uviedol kolaps na finančnej správe začiatkom roka 2012, jednoznačne spôsobený nominantmi opozície, z toho vyplývajúce chybné údaje o bázach dôležitých pre zostavovanie rozpočtu, a to už v roku 2011 a aj roku 2012, a oneskorený prístup k údajom z finančnej správy. Po druhé, ako za výpadok, ako ďalšiu príčinu vidím výpadok daňových príjmov v roku 2012 o neuveriteľných 700 mil. eur, to znamená, 1 % HDP proti vášmu rozpočtu na tento rok. Myslím si, že na základe týchto dvoch faktov nikto zo strán bývalej vlády nemá ani najmenšie právo terajší rozpočet trhať. Je mi skutočne záhadou, z akých dát ste vychádzali pri rozpočte na tento rok. Áno, vo výbere daní sú veľké problémy, ale viniť za to opatrenia vlády, z ktorých niektoré budú účinné až v budúcom roku, považujem za neseriózne.
Ani vami glorifikovaná rovná daň, ktorá je momentálne platná, nezabezpečila tento rok daňové príjmy v rozsahu, ktorý ste si naplánovali. Čím to asi je? Myslím, že sa jasne ukazuje, že vaša teória o zázraku rovnej dane sa v čase krízy rúca.
V prípade výšky rozpočtovaných výdavkov nám tu pán poslanec Štefanec stále dokola opakuje, ako daňové výdavky v rozpočtovanom roku 2013 stúpajú o 1,7 mld. eur. Snaží sa to opakovať tisíckrát dokola, aby sa to stalo pravdou. Čo je však zarážajúce, že pán Štefanec v skutočnosti používa porovnanie skutočnosti v roku 2011 oproti rozpočtu 2013. Prečo nepoužíva vlastné rozpočtované výdavky na tento rok vo výške 17 mld. 299 mil. na rok 2012? No lebo sa mu to nehodí, nakoľko rozpočtované výdavky na rok 2013 vo výške 17 mld. 001 mil. eur sú o 298,5 mil. nižšie, to znamená, o 1,72 percenta ako v roku 2012.
Ak od týchto výdavkov odpočítame rezervu na otvorenie druhého piliera v objeme 229 mil. eur, je síce pravdou, že táto rezerva je neistá, ukáže sa až v budúcom roku, či bude naplnená, ale na druhej strane na túto rezervu nie sú viazané žiadne konkrétne výdavky. Ak odpočítame výdavky z titulu metodickej zmeny spôsobu výberu príspevkov prevádzkovateľov jadrových zariadení vo výške 58 mil. eur a medziročný rast výdavkov rozpočtu Európskej únie vo výške 480 mil. eur, výdavky štátneho rozpočtu 2013 oproti výdavkom rozpočtu vašej vlády na rok 2012 budú nižšie o 6,2 %, čo predstavuje viac ako 1 mld. eur. To sú fakty.
Porovnávať výšku výdavkov z rozpočtu, z rozpočtu 2013 voči skutočnosti 2011 považujem za účelové. Tento rozdiel, rozdiely v týchto dvoch rokov boli spôsobené hlavne veľkým nečerpaním eurofondov. To pán Štefanec vie.
K čomu som sa chcel v mojej rozprave pristaviť, je boj s daňovými podvodmi. Považujem to za veľmi dôležitú agendu z pohľadu naplnenia hlavného cieľa budúcoročného rozpočtu, dosiahnutie deficitu pod 3 percentá. Podľa mňa nie je normálne, aby pri kontrole v pätnástich reštauráciách v ôsmich prevádzkach klient dostal falošný doklad, aby sa tam predával neokolkovaný alkohol a neokolkované cigarety.
Viem, že opozícia bude kričať, že boj s daňovými podvodmi má regresívny, represívny charakter, ale realita je taká, že po Grécku sme na predposlednom mieste z krajín Európskej únie v efektívnosti výberu daní. Na to poukázal aj generálny tajomník OECD.
Musím povedať, že terajšia vláda je prvou vládou, ktorá sa vážne a seriózne zaoberá bojom proti daňovým podvodom, zvýšením efektívnosti výberu daní. Koniec koncov pri poslednej návšteve práve tajomník OECD upozornil na to, že Slovenská republika musí sa sústrediť na zvýšenie efektívnosti výberu daní. Neplatiť dane by nemalo byť národným športom.
Vláda pripravila účinné veľmi opatrenia. A musím povedať, je to skutočne prvá vláda, ktorá urobila komplexný program boja. Vznikla tu Národná jednotka finančnej polície nazývaná Daňová kobra, ktorá napríklad odhalila tunel na pašovanie tovaru, cigariet a ľudí na ukrajinsko-slovenskej hranici, karuselové podvody s DPH v kauze cukor. Ďalším opatrením je rozšírenie počtu kontrolujúcich osôb. Okrem daňových kontrolórov to budú aj colníci a naposledy aj všetci pracovníci Finančnej správy, čím sa počet osôb rozšíri z tisícdvesto na deväťtisíc osôb.
Boli tu prijaté legislatívne zmeny, napríklad obmedzenie platieb v hotovosti do 15 000 eur pre fyzické osoby a 5 000 eur pre právnické osoby, v neposlednom rade aj plán boja proti daňovým podvodom na roky 2012 až 2016, v ktorom sa bude postupne zavádzať 52 opatrení, ktoré sa zamerajú hlavne na daňové podvody z DPH, ukazujú spôsob riešenia tejto problematiky. Tomu hovorím efektívny a konkrétny plán boja proti daňovým podvodom. To skutočne nie je rezignácia na riešenie problémov s výberom daní, ako tu bolo ixkrát povedané. Skutočne si toto nemyslím.
Neplatenie daní ja osobne považujem za nekalú súťaž. Ako k tomu prídu bežní občania, ktorí poctivo platia dane? Takisto ako k tomu prídu poctiví podnikatelia, ktorých tu mnohí zastávate, ktorí majú cenovo konkurovať špekulantom, ktorí dane neplatia? Je to nemorálne a boj proti daňovým podvodom a zvýšenie efektívnosti výberu daní je aj preto vládnou prioritou č. 1 na budúci rok.
Je pravda, že do daňových rajov odchádzajú firmy, ktoré sa vyhýbajú plateniu daní z príjmov, ale tento výrazný trend tu bol aj v minulosti a nijako sa nedá spájať so zvýšením dane z príjmu pre právnické osoby na 23 percent. Kým pred troma rokmi bolo takýchto subjektov asi tisíc zo Slovenska, dnes je ich vyše tri a pol tisíca. Tento nárast bol výrazný aj v rokoch 2010 a 2011, to znamená počas vlády terajšej opozície. Toto dokazuje, že ani zázrak zvaný "rovná daň" nepomohol tento problém vyriešiť. Ak sa bavíme o daňových rajoch, základným a nevyvrátiteľným faktom je, že pri sadzbe dane z príjmu 0 % alebo 1 % sa nedá konkurovať ani 19-percentnou sadzbou, ani 23-percentnou sadzbou dane z príjmu právnických osôb.
Podnikatelia sa rovnako ako ľudia delia na poctivých a na špekulantov. Existujú proste subjekty, ktoré dane platia v krajine, v ktorej podnikajú, lebo ich ani nenapadne ísť do daňových rajov a chcú si splniť svoju daňovú povinnosť tam, kde vytvorili zisk. To považujem za fér voči krajine, napríklad aj Slovenskej republike, ktorá im to umožnila. Nabádanie subjektov na daňové podvody a na daňové úniky považujem za nekorektné.
Na druhej strane sú tu aj firmy, ktoré sa plateniu daní snažia všemožne vyhýbať. Myslím, že je nutné vytvoriť podmienky, aby sa takéto firmy cítili menej komfortne, ako tomu bolo doteraz. Vidím problém hlavne v tom, že v rámci Európskej únie existujú zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia s členskými krajinami Európskej únie, ktoré majú skrytý status daňových rajov. Je to napríklad Cyprus, Luxembursko, Holandsko. Na základe týchto zmlúv, ak ste už raz boli zdanení v takejto krajine, napríklad aj sadzbou nula percent, tak dodatočne už platiť dane v druhej krajine, to znamená, napríklad aj na Slovensku nemusíte. To považujem za veľký problém. Takto v podstate nezaplatí daňový subjekt žiadnu daň. A bavíme sa o dvoch krajinách Európskej únie.
Som presvedčený, že na to, aby sa zamedzilo takémuto obchádzaniu daní, je nutná zmena smerníc a prispôsobenie legislatívy všetkých krajín Európskej únie týmto smerniciam. Vyhýbanie sa plateniu daní v rámci Európskej únie skutočne považujem za nekalú súťaž a verím, že tieto závody ku dnu sa podarí aspoň v rámci Európskej únie zastaviť. Inak na to skutočne doplatia všetky členské krajiny Európskej únie.
Viacerokrát sa tu hovorilo o vplyve inflácie a poklese reálnych miezd ako výsledku vládnutia tejto vlády. Spomínal to napríklad poslanec Štefanec. Pán poslanec Štefanec, ako ste priznali, za vašej vlády v roku 2011 bol pokles reálnych miezd na Slovensku. Je to skutočne tak, pričom musím s poľutovaním poznamenať, že to bol najhlbší prepad reálnych miezd od roku 2006. Staršie dáta som, žiaľ, nemal k dispozícii. Preto nechápem, prečo vy najviac kričíte o tom, že v budúcom roku 2013 bude pokles reálnych miezd na Slovensku v dôsledku opatrení vlády. Na zopár číslach by som vám chcel ukázať, že tomu tak nie je. Národná banka Slovenska vo svojej najnovšej prognóze uvádza, že v roku 2013 sa očakáva pomalý reálny rast miezd. Takisto IFP odhad potvrdil, že rast reálnych miezd bude na úrovni 0,4 percenta.
Často z úst opozície počuť, že to bude zdražovanie. Až si však pozriete najnovšiu prognózu Národnej banky, tak sa v roku 2013 očakáva inflácia na úrovni 2,3 %, aj keď teda my v rozpočte máme 3,1, to je pravda, čo je oproti roku 2012 o 1,5 menej, ak vychádzame z očakávanej skutočnosti na rok 2012 na úrovni 3,8 percenta. Miera inflácie v roku 2011 bola cca na úrovni roku 2012.
Národná banka vo svojej prognóze udáva. "V horizonte predikcie sa predpokladá spomaľovanie inflácie." V roku 2012 by mala dosiahnuť 3,8 %, v ďalších rokoch postupne 2,3 % v roku 2013 a 1,9 % v roku 2014. Príčinu nižšej inflácie vidí Národná banka Slovenska v spomalení rastu importných cien, v poklese cien ropy, v spomalení dynamiky cien energií a v dôsledku nízkeho domáceho dopytu po tovaroch a službách z dôvodu hospodárskej krízy.
Očakávaná miera inflácie len potvrdzuje reálnosť mierneho rastu reálnych miezd v roku 2013. Takže to, čo tu tvrdí opozícia, z momentálneho pohľadu, samozrejme v prognózach sa vždy vychádza z toho, čo momentálne poznáme, považujem to za nepodložené politikárčenie, ktoré nie je podložené ekonomickými faktami.
Kričíte, že budeme všetko zdražovať, pritom ceny plynu na Slovensku na budúci rok rastú len skutočne minimálne, skôr vôbec, a ceny elektriny pre domácnosti budú dokonca klesať. Áno, žijeme v turbulentnej dobe charakteristickej rýchlymi zmenami. Tento rozpočet bol prerokovaný vo Výbore pre daňové prognózy. Je postavený na, aj vďaka teda nášmu pozmeňovaciemu návrhu alebo pozmeňovacím návrhom, na najčerstvejších číslach, pričom výbor posúdil prognózu ako realistickú. S prihliadnutím na riziká, ktoré som uviedol na začiatku svojho vystúpenia, ho tiež považujem za realistický a podporím ho.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.12.2012 o 15:51 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:06

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Zachytil som, že pán poslanec Kamenický má stále problém s rešpektovaním toho faktu, keďže ma spomínal. Nuž, pán poslanec, je to realita, aj keď sa vám to nepáči. Posledná skutočnosť, ktorá bola vo výdavkoch štátneho rozpočtu, je v minulom roku a je o 1,723 mld. nižšia. Inými slovami, budúci rok výdavky štátneho rozpočtu budú vyššie o 1,723 mld. eur. Je to hrozné číslo a práve viem, že táto suma vám kole oči. Ale práve táto suma je najlepším dôkazom toho, že ani náhodou sa nesnažíte riešiť výdavkovú stránku rozpočtu, ani náhodou sa nesnažíte šetriť. Preto vám to budem stále rád pripomínať.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2012 o 16:06 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:06

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Pán poslanec Sulík, nech sa páči.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.12.2012 o 16:06 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:07

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán Kamenický, no, ja by som rád povedal niečo, po prvé, k tým cenám. Vy ste vraveli, že kričíme, že ceny idú hore a že inflácia bude. Ja si nemyslím, ja som aspoň také nezachytil, že by sme kričali. A keď bude na Slovensku inflácia, pričom máme euro, sme v eurozóne, tak rovno teraz vám tu vravím, že toto nebude vina strany SMER. Jednoducho v jednom veľkom menovom priestore, kde je 17 krajín, kde Slovensko hrá rolu jedného percenta, nemáme my tú možnosť jednoducho, nejakú veľkú možnosť ovplyvniť infláciu. Takisto rast HDP. Moja výčitka je iná, že ja nehovorím, že vy ste na vine, že nie je rast HDP minimálne z okamžitého pohľadu, skôr teda, že mali by ste zohľadniť reálie.
No, a potom by som vám rád povedal ešte jednu vec, k tým priemerným mzdám. Áno, priemerná mzda bude mierne rásť. Ale uvedomte si, že čím to bude spôsobené, lebo už sa to raz stalo za prvej vlády Roberta Fica. Keď dochádza k nejakému významnejšiemu nárastu nezamestnanosti, tak prví ľudia, ktorí prídu o prácu, to sú tí, ktorí najmenej pracujú, ktorí sú menej kvalifikovaní, ktorí skrátka aj menej zarábajú. Toto je holý fakt. Teraz si predstavte, máte dva milióny pracujúcich a vyberiete z nich stotisíc, ktorí zarábajú podpriemerne, tak čo sa stane s celkovým priemerom? No ten vám stúpne. Čiže netešte sa z toho, že budete mať rast o 4 desatiny percenta. A dokonca toto nevnímam ako vec, ktorú by ste mali vy riešiť.
No a škoda, že sa mi minul čas, nabudúce vám poviem ešte niečo o tej rovnej dani.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2012 o 16:07 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:10

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Už dobre. Pán Štefanec, skutočne ja s týmto skutočne nesúhlasím. S tým 1,723 mld., ktoré tu spomínate. Porovnávajme váš rozpočet s naším rozpočtom. Neberte tu čísla z nejakého roku 2011, keď dobre viete, že boli tam výpadky aj čo sa týka čerpania fondov a podobne. Čiže skutočne porovnáme vaše čísla na tento rok s našimi číslami na budúci. To skutočne považujem za férové. Vy si vždy vyberiete nejaké čísla, kde sa vám to hodí, kde ten rozdiel je najväčší, čo chápem, ale myslím, že mali by sme byť v tomto skutočne korektní.
Pánu Kaníkovi, teda pánu Sulíkovi, čo sa týka, možno sa to práve vás netýkalo, SaS možno nekričala ohľadne rastu reálnych miezd na budúci rok. Boli to viaceré tlačovky z úst iných, nebudem ich tu menovať. To znamená, ale skutočne asi hovoriť o tom a strašiť ľudí, že bude tu rast alebo teda pokles reálnych miezd na budúci rok, keď reálne to tak nevyzerá. Samozrejme, musíme vychádzať z momentálnej situácie. Ako to bude, sme otvorená ekonomika, budúci rok budeme monitorovať, tak ako aj pán minister povedal, týždenná, mesačná báza na prognózovanie bude veľmi dôležitá. Tá doba je skutočne turbulentná.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2012 o 16:10 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:11

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani podpredsedníčka, vážený pán minister, ja som tu doniesol hneď jeden predmet, ktorý bude pre ministerstvo financií jeden z najdôležitejších pracovných nástrojov v budúcom roku. Takže hneď ho tu dávam vizuálne k dispozícii a pánovi ministrovi ho potom aj nechám, pretože, tak ako sme v rozprave už mnohokrát povedali, tento rozpočet, tak ako je navrhnutý, je absolútne nereálny. On sa zosype ako domček z kariet a bude sa sypať už hneď od začiatku roka. V zásade sa začal sypať už teraz a sype sa z dôvodu zlých hospodárskych opatrení, zlých zmien zákonov, ktoré táto vláda pripravila a ktoré budú spomaľovať hospodársky rast až k jeho úplnému zastaveniu, budú zvyšovať nezamestnanosť, tak ako ju zvyšujú už teraz, a preto nebude nakoniec pre ministerstvo financií a pre pána ministra nič presnejšie a nič potrebnejšie ako takáto veštecká guľa, keď bude chcieť odhadnúť to, ako vlastne rozpočet nakoniec dopadne.
Ja som už vo svojom vystúpení v prvej časti tohto rokovania povedal, že odhadujem, že bude veľký problém pre ministerstvo financií, pre vládu stlačiť deficit rozpočtu budúceho roku pod 4 percentá, pokiaľ nebude chcieť pristúpiť k nejakým drastickým, radikálnym opatreniam. V tej súvislosti opäť len zopakujem, že mám veľkú obavu. Mám veľkú obavu o budúcnosť druhého dôchodkového piliera, o budúcnosť sporenia, mám veľkú obavu, že v rámci posledných možností a posledných záchranných, v úvodzovkách, prác bude veľké nutkanie siahnuť aj na tieto posledné peniaze, ktoré ľuďom na budúce dôchodky ešte táto vláda nechala.
K tým zlým správam, ktoré prichádzajú zo dňa na deň. Stále viac a viac. O prepúšťaní, o znižovaní výberu daní, o potrebe revízií rozpočtu, sa pridružili aj tie zlé informácie o prehratých arbitrážach. Už tu boli spomínané veľakrát, ale jednoducho si to jasne treba uvedomiť, platíme za amatérske chyby Ficovej prvej vlády. To, že možno bude pripadať na jedného obyvateľa, keď dopadnú na hlavu Slovenska ďalšie súdne rozhodnutia, až stoštyridsať eur na jedného obyvateľa, ktoré vďaka týmto amatérskym a zbabraným novelám, ktoré prvá Ficova vláda urobila, je katastrofa. Je to veľmi, veľmi zlé.
A pritom najhroznejšie na tom je, že tá zmena, ktorú SMER mal v pláne urobiť, že zamedzí poisťovniam vyťahovať zo systému zdravotného, zdravotnej starostlivosti peniaze nejakým spôsobom, ktorý je nie celkom transparentný, sa dala urobiť aj úplne jednoducho, čisto, ústavne, bez rizika arbitráží, bez rizika súdnych sporov. Pre mňa je nepochopiteľné, ako premiér vlády, ktorý sa hrdí tým, že je právnik, ktorý dokonca svojho času zastupoval Slovensko, nechá prejsť cez vládu taký návrh, ktorý je od samého začiatku odsúdený na to, že bude predmetom súdnych sporov a že budú za neho slovenskí občania platiť. Je to naozaj znak veľkej nekvalifikovanosti. A len pripomeniem, že pamätám sa, ako pán dnešný premiér Fico ako podpredseda Národnej rady mal ísť zastupovať na príslušné konanie pred arbitrážou Slovensko, práve v tomto spore. Odmietol to. Asi preto, že veľmi dobre vedel, že tento spor bude prehratý.
Odporučil by som pánovi ministrovi, keď bude hľadať v budúcom roku, keď už bude vidieť, že situácia je neudržateľná, aby sa preto čo najrýchlejšie vrátil k zdaneniu, ktoré nevyháňa firmy zo Slovenska, ktoré nevyháňa pracovné miesta zo Slovenska. A ja rozumiem tomu, že potreboval, bez toho, aby dvíhal DPH, niekde zvýšiť dane, ale najväčšou chybou bolo zvýšiť daň z príjmu za podnikanie. Takže moje odporúčanie je, aby sa vrátil nielen k 19-percentnej dani, ako bola z podnikania, ale dobre by urobil, keď chce získať do rozpočtu viac peňazí, keby Slovensko išlo na osemnásť percent. To znamená, aspoň o percento nižšie pre korporátnu daň a daň z podnikania. A nech zostane progresívne zdanenie pre fyzické osoby, keď si myslíte, že vám to prinesie viac a že to je spravodlivé. Máte na to právo, lebo ste socialisti a ľavičiari, keď tak vidíte svet, dobre. Ale je praktickou veľkou chybou, že ste pristúpili k zdvihnutiu dane z podnikania, pretože to brzdí hospodársky rast a spôsobí to rast nezamestnanosti a zníženie, zníženie príjmov do rozpočtu a zhoršenie situácie.
Som veľmi rád, že druhým pozmeňovákom pána Duchoňa naprávate to, čo ste zamýšľali urobiť voči učiteľom, a to, že pritlačiť ich k múru, dať im pištoľ k hlave a povedať, buď podpíšete a budete mať tých päť percent, ktoré vláda sľúbila, alebo nebudete mať nič.
Keď sme to ako opozícia odhalili, tento váš úskok a poukázali naň, som rád, že ste sa zbadali a zľakli toho, čo by mohlo potom nasledovať, a že ustupujete od tohto zámeru a opravujete ten pôvodný zámer druhým pozmeňovacím návrhom pána Duchoňa.
Takže nebudem už ďalej rozvíjať to, čo som veľmi podrobne popísal vo svojom prvom vystúpení. Odovzdávam tento významný pracovný nástroj pre ministerstvo financií a ministra financií v budúcom roku s tým, že možno v tejto sklenenej guli nájde podstatne presnejšie odpovede na vývoj verejných financií Slovenskej republiky, ako my nachádzame v návrhu štátneho rozpočtu.
Nech sa páči, pán minister. (Pán poslanec odovzdal predkladateľovi sklenenú guľu.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.12.2012 o 16:11 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video