11. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.12.2012 o 16:14 hod.
Ing.
Richard Sulík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pani predsedajúca, úvodom mi dovoľte oceniť vašu zhovievavosť.
Pán minister Jahnátek, bez akéhokoľvek ideologického či politického boja, dovoľte mi, čiste z technického pohľadu vás upozorniť na jednu vec. Akákoľvek daňová výnimka, a to viem z vlastnej skúsenosti, a nie krátkej, už je to takmer desať rokov, čo sa dosť intenzívne venujem daniam. Akákoľvek daňová výnimka: po prvé, zvyšuje administratívnu náročnosť, po druhé, vytvára priestor na zneužívanie systému. A asi teda ste si už všimli, strana SaS je za podporu poľnohospodárov. A keď teda padne politické rozhodnutie im dať sumu peňazí xy, tak v poriadku, to vnímam ako legitímne, dokonca možno by sme sa zhodli na tom, i keď my si myslíme, že tie peniaze by mali pochádzať z Bruselu. Ale čo ja by som vám rád povedal, že skúste, prosím vás, zvážiť spôsob, ktorým poľnohospodárom peniaze dáte, preto, lebo keď zavediete daňovú výnimku, ja si pamätám v našej vláde, aké to boli galeje túto výnimku zrušiť, aké podvody sa tam robili, ako to bolo náročné, tú naftu bolo treba farbiť. Toto, skrátka, bol naozaj problém.
A skúste teda, prosím vás, zvážiť - tú istú sumu peňazí, tú istú politiku, tú istú podporu vyplatiť iným spôsobom.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
Vystúpenia
15:43
Vystúpenie v rozprave 15:43
Magda KošútováĎakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
17.12.2012 o 15:43 hod.
Ing.
Magda Košútová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. No, keď sme za prvej vlády Roberta Fica prijímali zákon o ochrane poľnohospodárskej pôdy, tak som ho spravodajcovala. Veľmi si dobre pamätám, čo tu bolo, aký krik-šmarc, potom sa zase nástupom novej vlády poplatky zrušili. Ja chcem vysloviť presvedčenie, že prijmeme dobrý zákon, ktorý bude chrániť poľnohospodársku pôdu, pretože ja v tomto s Martinom Feckom úplne súhlasím. Pôda je to jediné, čo máme a čo sa nedá ničím iným nahradiť, tak si ju, prosím pekne, vážme a chráňme, lebo pôda, to je náš chlieb každodenný.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
15:43
Vystúpenie v rozprave 15:43
Ľubomír JahnátekZ dôvodu, aby opätovným zavedením daňového zvýhodnenia minerálnych olejov používaných ako motorové palivá v poľnohospodárskej prvovýrobe nedochádzalo k nadmernému administratívnemu zaťaženiu colných orgánov, predkladá sa vládny návrh zákona o podpore poľnohospodárskej prvovýroby v roku 2013, cieľom ktorého je umožniť poskytovať dotáciu podnikom poľnohospodárskej prvovýroby v roku 2013 na úhradu časti spotrebnej dane z minerálnych olejov uvedených v § 2 odseku 1 písm. a), spotrebovaných v poľnohospodárskej prvovýrobe z rozpočtovej kapitoly Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka prostredníctvom Pôdohospodárskej platobnej agentúry.
Navrhovaný systém úhrady časti spotrebnej dane z minerálnych olejov poľnohospodárske podniky menej zaťaží, pretože nebudú musieť Poľnohospodárskej platobnej agentúre predkladať údaje, ktoré má tohto času už k dispozícii.
Smernicou Rady 2003/96/ES z 20. októbra 2003 o reštrukturalizácii právneho rámca spoločenstva pre zdaňovanie energetických výrobkov a elektriny sa členským štátom Európskej únie umožňuje uplatňovať daňové výnimky, znížené dane, diferencovanú daň a úhradu dane. Tieto daňové zvýhodnenia sú štátnou pomocou. Pokiaľ sa daňové zvýhodnenia ustanovené v čl. 8 a v článku 15 ods. 3 smernice Rady 2003/96/ES uplatňujú rovnako na celý sektor poľnohospodárstva, Európska komisia usudzuje, že takéto opatrenia môžu prispieť k rozvoju poľnohospodárskeho sektora a nenarúšajú hospodársku súťaž.
Nádväzne na uvedenú smernicu Rady upravuje možnosť poskytnutia daňových zvýhodnení aj čl. 6 usmernenia spoločenstva o štátnej pomoci v sektore poľnohospodárstva a lesného hospodárstva na roky 2007 až 2013.
Daňové zvýhodnenie v poľnohospodárskej prvovýrobe Slovenskej republiky sa uplatňovalo v období od 1. mája 2004 do 31. decembra 2010 podľa smernice Rady 2003/96/ES formou zníženej sadzby spotrebnej dane z minerálneho oleja vo výške 225,71 eura na tisíc litrov.
Podniky podnikajúce v poľnohospodárskej prvovýrobe, ktoré chceli využiť daňovo zvýhodnený minerálny olej, museli požiadať colný úrad o vydanie osvedčenia o oslobodení od spotrebnej dane z minerálneho oleja. Colný úrad preveril skutočnosti a údaje uvedené v žiadosti žiadateľa a ak boli pravdivé, vydal osvedčenie o oslobodení od spotrebnej dane.
V predloženom vládnom návrhu zákona sa navrhuje poskytnutie dotácie v sume 153 eur na tisíc litrov minerálneho oleja, uvedeného v § 2 ods. 1 písm. a), a to najviac do množstva 25,45 litra na hektár poľnohospodárskej pôdy obhospodarovanej žiadateľom a najviac do množstva 54,3 eura na veľkú dobytčiu jednotku v chove žiadateľa. Táto suma tvorí, pardon, na liter, 54,3 eura na liter a na veľkú dobytčiu jednotku v chove žiadateľa. Táto suma tvorí základ pre výpočet dotácie. Dotácia sa vypočíta ako súčin stanoveného normatívu na jednu veľkú dobytčiu jednotku žiadateľa alebo jeden hektár obhospodarovanej poľnohospodárskej plochy žiadateľom k počtu veľkých dobytčích jednotiek alebo výmery poľnohospodárskej plochy, uvedených v evidencii k 1. marcu 2013, a uvedenej sadzby.
Stanovením uvedeného algoritmu výpočtu sa predpokladá, že zo štátneho rozpočtu sa na tento účel nepoužije viac ako 10 miliónov eur pri spotrebe minerálnych olejov používaných ako motorová nafta v rastlinnej a živočíšnej výrobe vo výške približne 65 miliónov litrov v roku 2013. V prípade, že celková suma požiadaviek o dotáciu prekročí stanovený limit 10 miliónov eur, Poľnohospodárska platobná agentúra vypočíta koeficient, ktorým bude požadovanú výšku dotácie rovnomerne krátiť všetkým žiadateľom.
Predložený vládny návrh zákona je v súlade s legislatívou Európskej únie. Vzhľadom na to, že tento druh podpory je štátnou pomocou v sektore poľnohospodárskej prvovýroby, navrhovaný zákon je potrebné predložiť na notifikáciu Európskej komisii.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vzhľadom na to, že navrhovaná štátna podpora v sektore poľnohospodárskej prvovýroby prispeje k rozvoju poľnohospodárstva v Slovenskej republike, dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie predloženého vládneho návrhu zákona a odporučenie na jeho ďalšie prerokovanie.
Ďakujem za pozornosť.
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, priebeh žatvy v roku 2012 ukázal, že výpadok produkcie vo výške viac ako 30 % spôsobil niektorým farmárom zníženie tržieb a nedostatok likvidity na založenie novej úrody a na ochranu a ošetrovanie kultúrnych rastlín. K týmto stratám sa okrem toho pridružili aj zvýšené náklady na motorové palivá, na ktoré sa v minulosti vzťahovala znížená sadzba spotrebnej dane. Vláda Slovenskej republiky s cieľom pomôcť poľnohospodárskej prvovýrobe uložila uznesením vlády č. 413 z 22. augusta 2012 ministrovi pôdohospodárstva a rozvoja vidieka v spolupráci s podpredsedom vlády a ministrom financií iniciovať novelu zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja alebo pripraviť iný legislatívny návrh podpory, ktorý by umožňoval poskytovať dotácie poľnohospodárskym prvovýrobcom v roku 2013 na zníženie spotrebnej dane na minerálne oleje používané ako motorové palivá v rovnakom objeme, aký by sa dosiahol pri novelizácii zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja.
Z dôvodu, aby opätovným zavedením daňového zvýhodnenia minerálnych olejov používaných ako motorové palivá v poľnohospodárskej prvovýrobe nedochádzalo k nadmernému administratívnemu zaťaženiu colných orgánov, predkladá sa vládny návrh zákona o podpore poľnohospodárskej prvovýroby v roku 2013, cieľom ktorého je umožniť poskytovať dotáciu podnikom poľnohospodárskej prvovýroby v roku 2013 na úhradu časti spotrebnej dane z minerálnych olejov uvedených v § 2 odseku 1 písm. a), spotrebovaných v poľnohospodárskej prvovýrobe z rozpočtovej kapitoly Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka prostredníctvom Pôdohospodárskej platobnej agentúry.
Navrhovaný systém úhrady časti spotrebnej dane z minerálnych olejov poľnohospodárske podniky menej zaťaží, pretože nebudú musieť Poľnohospodárskej platobnej agentúre predkladať údaje, ktoré má tohto času už k dispozícii.
Smernicou Rady 2003/96/ES z 20. októbra 2003 o reštrukturalizácii právneho rámca spoločenstva pre zdaňovanie energetických výrobkov a elektriny sa členským štátom Európskej únie umožňuje uplatňovať daňové výnimky, znížené dane, diferencovanú daň a úhradu dane. Tieto daňové zvýhodnenia sú štátnou pomocou. Pokiaľ sa daňové zvýhodnenia ustanovené v čl. 8 a v článku 15 ods. 3 smernice Rady 2003/96/ES uplatňujú rovnako na celý sektor poľnohospodárstva, Európska komisia usudzuje, že takéto opatrenia môžu prispieť k rozvoju poľnohospodárskeho sektora a nenarúšajú hospodársku súťaž.
Nádväzne na uvedenú smernicu Rady upravuje možnosť poskytnutia daňových zvýhodnení aj čl. 6 usmernenia spoločenstva o štátnej pomoci v sektore poľnohospodárstva a lesného hospodárstva na roky 2007 až 2013.
Daňové zvýhodnenie v poľnohospodárskej prvovýrobe Slovenskej republiky sa uplatňovalo v období od 1. mája 2004 do 31. decembra 2010 podľa smernice Rady 2003/96/ES formou zníženej sadzby spotrebnej dane z minerálneho oleja vo výške 225,71 eura na tisíc litrov.
Podniky podnikajúce v poľnohospodárskej prvovýrobe, ktoré chceli využiť daňovo zvýhodnený minerálny olej, museli požiadať colný úrad o vydanie osvedčenia o oslobodení od spotrebnej dane z minerálneho oleja. Colný úrad preveril skutočnosti a údaje uvedené v žiadosti žiadateľa a ak boli pravdivé, vydal osvedčenie o oslobodení od spotrebnej dane.
V predloženom vládnom návrhu zákona sa navrhuje poskytnutie dotácie v sume 153 eur na tisíc litrov minerálneho oleja, uvedeného v § 2 ods. 1 písm. a), a to najviac do množstva 25,45 litra na hektár poľnohospodárskej pôdy obhospodarovanej žiadateľom a najviac do množstva 54,3 eura na veľkú dobytčiu jednotku v chove žiadateľa. Táto suma tvorí, pardon, na liter, 54,3 eura na liter a na veľkú dobytčiu jednotku v chove žiadateľa. Táto suma tvorí základ pre výpočet dotácie. Dotácia sa vypočíta ako súčin stanoveného normatívu na jednu veľkú dobytčiu jednotku žiadateľa alebo jeden hektár obhospodarovanej poľnohospodárskej plochy žiadateľom k počtu veľkých dobytčích jednotiek alebo výmery poľnohospodárskej plochy, uvedených v evidencii k 1. marcu 2013, a uvedenej sadzby.
Stanovením uvedeného algoritmu výpočtu sa predpokladá, že zo štátneho rozpočtu sa na tento účel nepoužije viac ako 10 miliónov eur pri spotrebe minerálnych olejov používaných ako motorová nafta v rastlinnej a živočíšnej výrobe vo výške približne 65 miliónov litrov v roku 2013. V prípade, že celková suma požiadaviek o dotáciu prekročí stanovený limit 10 miliónov eur, Poľnohospodárska platobná agentúra vypočíta koeficient, ktorým bude požadovanú výšku dotácie rovnomerne krátiť všetkým žiadateľom.
Predložený vládny návrh zákona je v súlade s legislatívou Európskej únie. Vzhľadom na to, že tento druh podpory je štátnou pomocou v sektore poľnohospodárskej prvovýroby, navrhovaný zákon je potrebné predložiť na notifikáciu Európskej komisii.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vzhľadom na to, že navrhovaná štátna podpora v sektore poľnohospodárskej prvovýroby prispeje k rozvoju poľnohospodárstva v Slovenskej republike, dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie predloženého vládneho návrhu zákona a odporučenie na jeho ďalšie prerokovanie.
Ďakujem za pozornosť.
Autorizovaný
15:58
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie svojím uznesením č. 79 z 20. novembra 2012 ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona o podpore poľnohospodárskej prvovýroby v roku 2013. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom...
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie svojím uznesením č. 79 z 20. novembra 2012 ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona o podpore poľnohospodárskej prvovýroby v roku 2013. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona. Uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku, to jest doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel a zaradil ho v súlade s § 72 ods. 2 rokovacieho poriadku na rokovanie dnešnej schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálnoprávnej stránke všetky náležitosti uvedené v § 67 a § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Zo znenia vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informácie o súlade návrhu zákona s Ústavou Slovenskej republiky, o súvislostiach s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, o zhodnotení súčasného stavu, o dôvode potreby novej právnej úpravy, o hospodárskom a finančnom dopade a vplyvu na štátny rozpočet.
Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení.
Problematika vládneho návrhu zákona je upravená v práve Európskej únie, nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvoru Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený vládny návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 9. novembra 2012 číslo 278 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Odporúčam, aby určené výbory predmetný vládny návrh zákona prerokovali v termíne do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, ctené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som predložil spravodajskú správu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie svojím uznesením č. 79 z 20. novembra 2012 ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona o podpore poľnohospodárskej prvovýroby v roku 2013. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona. Uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku, to jest doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel a zaradil ho v súlade s § 72 ods. 2 rokovacieho poriadku na rokovanie dnešnej schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálnoprávnej stránke všetky náležitosti uvedené v § 67 a § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Zo znenia vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informácie o súlade návrhu zákona s Ústavou Slovenskej republiky, o súvislostiach s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, o zhodnotení súčasného stavu, o dôvode potreby novej právnej úpravy, o hospodárskom a finančnom dopade a vplyvu na štátny rozpočet.
Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení.
Problematika vládneho návrhu zákona je upravená v práve Európskej únie, nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvoru Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený vládny návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 9. novembra 2012 číslo 278 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Odporúčam, aby určené výbory predmetný vládny návrh zákona prerokovali v termíne do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Autorizovaný
15:58
Vystúpenie v rozprave 15:58
Ľubomír GalkoZmajkovičová, Renáta, podpredsedníčka NR...
Zmajkovičová, Renáta, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec, poprosím vás, vyjadrujte sa slušne! Ospravedlňte sa, takéto slová sa nepoužívajú v sále!
Galko, Ľubomír, poslanec NR SR
Áno, ospravedlňujem sa vám za to, že som povedal, že pokiaľ máte gule, pán minister.
Takže pokiaľ naozaj je pravda to, čo ste povedali, že máte odvahu pustiť sa do boja s reťazcami, tak sa postavte do diskusie za diskusný pult v rozprave a nechajte na seba reagovať a neurážajte druhých.
Hneď na úvod chcem oznámiť, dámy a páni, že poslanecký klub SaS tento návrh zákona nepodporí. Na jednej strane by sa mohlo zdať, že ideme proti dobrému úmyslu rezortu pôdohospodárstva pomôcť našim poľnohospodárom tým, že nepodporíme daňové zvýhodnenie minerálnych olejov formou zníženej sadzby dane, teda takzvanú červenú naftu. Avšak sme presvedčení, že je to nesystémové opatrenie, ktoré deformuje podnikateľské prostredie nielen v segmente poľnohospodárstva, ale i v podnikateľskom sektore ako celku.
Žiadne z tých opatrení, ktoré sú uvedené v návrhu tohto zákona, totiž nezabezpečia, že zákon nebude zneužívaný a že nebudú na červenú naftu jazdiť aj automobily, ktoré majú s poľnohospodárstvom spoločné asi toľko ako ja s astronautikou.
Zákon rovno navádza na korupciu, pretože s červenou naftou sa bude vo veľkom kšeftovať. Tak ako sa s ňou veselo kšeftovalo v minulosti a tak to bude aj teraz. Pán minister Jahnátek, vy podporujete korupciu? V dôvodovej správe uvádzate, že v snahe, aby neprichádzalo k neúmernému nadmernému administratívnemu zaťaženiu colných orgánov ako v minulosti, dotáciu bude poskytovať Poľnohospodárska platobná agentúra. A tam bude tú administratívu kto robiť? Tam sa bude robiť sama?
Veď tam ju budú tiež robiť ľudia a bude si vyžadovať potrebné personálne kapacity. Možno menšie ako predtým, ale tá práca sa sama nespraví. Čiže vznikne opäť ďalšia nadmerná administratíva.
Pán minister, vás netreba odpočúvať, na vás sa stačí pozrieť a hneď človek vie, že čo ste zač. (Reakcia.)
Chcete zaviesť deformácie a výnimky, ktoré spôsobia viac škody ako osohu. A pritom slovenským poľnohospodárom a potravinárom je možné pomôcť úplne inak. Návrh tohto zákona navyše pokladám za neúprimný. Úprimný, pani podpredsedníčka, prosím vás, upozornite pána spravodajcu, nech ma nevyrušuje. Ďakujem.
Úprimný by bol, keby ministerstvo pôdohospodárstva a vy osobne, pán minister, ste už vyčerpali všetky možnosti pomoci našim poľnohospodárom a potravinárom. Čo však zďaleka neplatí. A úprimný by aj bol, keby ste sa ruka v ruke s týmto propoľnohospodárskym - v úvodzovkách - opatrením, ktorým chcete ich peniaze akože šetriť, druhou rukou nesnažili peniaze slovenským potravinárom a poľnohospodárom z vreciek vytiahnuť. Áno, mám na mysli ten váš šialený nápad so zákonom o odbytovom fonde, pomocou ktorého chcete vstupovať do marketingu súkromných firiem v sektore poľnohospodárstva a potravinárstva, robiť ten marketing za nich a ešte ich ho aj nechať zaplatiť.
Najprv ste ho v tichosti pripravovali, potom, keď sme to zistili a začali sme robiť krik, tak ste to najprv zatĺkali, že to je, že to je váš nápad a zhodili ste to na SPPK, neskôr ste práce na ňom v tichosti zastavili a ak médiá majú správne informácie, tak teraz zasa koketujete s myšlienkou ho zriadiť. No hotové Kocúrkovo, pán minister.
Riešenie namiesto červenej nafty, namiesto zavádzania takýchto nesystémových výnimiek a deformácií, ktorými len podporíte podvody a korupciu, tkvie v Bruseli, pán minister. Vo vašich vyjednávaniach, ktoré ste doteraz neskutočným spôsobom zanedbávali. Tam treba vyjednať spravodlivé rozdelenie dotácií v rámci Európskej únie. Tam je potrebné vyjednať dorovnanie priamych platieb na 100 % priemeru Európskej únie, tak ako nám to bolo pri vstupe do únie prisľúbené, a nielen na 90 % a ešte aj to iba z jednej tretiny, tak ako to bruselskí úradníci teraz zamýšľajú. Tam je kľúč v podpore našich poľnohospodárov a potravinárov na najbližších sedem rokov. Pretože teraz sa rozhoduje o reforme spoločnej poľnohospodárskej politiky a tam ste, žiaľ, pán minister Jahnátek, ešte veľa vody nenamútili.
Nemáme žiadneho europoslanca v AGRIvýbore Európskeho parlamentu, nezúčastnili ste sa na rokovaní dôležitého júnového medziparlamentného zasadnutia Európskeho parlamentu a národných parlamentov, nevyslali ste tam ani jedného zástupcu, nesformulovali ste individuálnu pozíciu na tomto zasadnutí a ani neskôr sme sa nepridali k spoločnej pozícii k niektorým iným krajinám s podobnými problémami, ako máme my. Skrátka, doteraz ste boli neaktívny, robili ste veľké nič!
Namiesto toho, pán minister, sa tu naťahujete s hypermarketmi, beháte po nich, kontrolujete dátum spotreby na jogurtoch, rozmýšľate o všelijakých odbytových fondoch a zavádzate takéto nesystémové výnimky, ako je červená nafta.
Som hlboko presvedčený, že ak si začnete poctivo plniť svoje povinnosti v Bruseli, o ktorých som tu hovoril, a vyjednáte pre našich poľnohospodárov a potravinárov to, čo si naozaj zaslúžia, tento zákon o takzvanej červenej nafte ani jemu podobné zákony vôbec nebudete potrebovať.
Ďakujem za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
17.12.2012 o 15:58 hod.
Mgr.
Ľubomír Galko
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister vlády istôt pre občanov, vážené kolegyne, kolegovia. Hneď na úvod vás musím, pán minister, upozorniť, že sa chováte zbabelo, lebo nevystupujete v diskusii, ale vystupujete v záverečnom slove a útočíte na poslancov. To nie je fér. Pokiaľ máte gule a ako ste to povedali (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Zmajkovičová, Renáta, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec, poprosím vás, vyjadrujte sa slušne! Ospravedlňte sa, takéto slová sa nepoužívajú v sále!
Galko, Ľubomír, poslanec NR SR
Áno, ospravedlňujem sa vám za to, že som povedal, že pokiaľ máte gule, pán minister.
Takže pokiaľ naozaj je pravda to, čo ste povedali, že máte odvahu pustiť sa do boja s reťazcami, tak sa postavte do diskusie za diskusný pult v rozprave a nechajte na seba reagovať a neurážajte druhých.
Hneď na úvod chcem oznámiť, dámy a páni, že poslanecký klub SaS tento návrh zákona nepodporí. Na jednej strane by sa mohlo zdať, že ideme proti dobrému úmyslu rezortu pôdohospodárstva pomôcť našim poľnohospodárom tým, že nepodporíme daňové zvýhodnenie minerálnych olejov formou zníženej sadzby dane, teda takzvanú červenú naftu. Avšak sme presvedčení, že je to nesystémové opatrenie, ktoré deformuje podnikateľské prostredie nielen v segmente poľnohospodárstva, ale i v podnikateľskom sektore ako celku.
Žiadne z tých opatrení, ktoré sú uvedené v návrhu tohto zákona, totiž nezabezpečia, že zákon nebude zneužívaný a že nebudú na červenú naftu jazdiť aj automobily, ktoré majú s poľnohospodárstvom spoločné asi toľko ako ja s astronautikou.
Zákon rovno navádza na korupciu, pretože s červenou naftou sa bude vo veľkom kšeftovať. Tak ako sa s ňou veselo kšeftovalo v minulosti a tak to bude aj teraz. Pán minister Jahnátek, vy podporujete korupciu? V dôvodovej správe uvádzate, že v snahe, aby neprichádzalo k neúmernému nadmernému administratívnemu zaťaženiu colných orgánov ako v minulosti, dotáciu bude poskytovať Poľnohospodárska platobná agentúra. A tam bude tú administratívu kto robiť? Tam sa bude robiť sama?
Veď tam ju budú tiež robiť ľudia a bude si vyžadovať potrebné personálne kapacity. Možno menšie ako predtým, ale tá práca sa sama nespraví. Čiže vznikne opäť ďalšia nadmerná administratíva.
Pán minister, vás netreba odpočúvať, na vás sa stačí pozrieť a hneď človek vie, že čo ste zač. (Reakcia.)
Chcete zaviesť deformácie a výnimky, ktoré spôsobia viac škody ako osohu. A pritom slovenským poľnohospodárom a potravinárom je možné pomôcť úplne inak. Návrh tohto zákona navyše pokladám za neúprimný. Úprimný, pani podpredsedníčka, prosím vás, upozornite pána spravodajcu, nech ma nevyrušuje. Ďakujem.
Úprimný by bol, keby ministerstvo pôdohospodárstva a vy osobne, pán minister, ste už vyčerpali všetky možnosti pomoci našim poľnohospodárom a potravinárom. Čo však zďaleka neplatí. A úprimný by aj bol, keby ste sa ruka v ruke s týmto propoľnohospodárskym - v úvodzovkách - opatrením, ktorým chcete ich peniaze akože šetriť, druhou rukou nesnažili peniaze slovenským potravinárom a poľnohospodárom z vreciek vytiahnuť. Áno, mám na mysli ten váš šialený nápad so zákonom o odbytovom fonde, pomocou ktorého chcete vstupovať do marketingu súkromných firiem v sektore poľnohospodárstva a potravinárstva, robiť ten marketing za nich a ešte ich ho aj nechať zaplatiť.
Najprv ste ho v tichosti pripravovali, potom, keď sme to zistili a začali sme robiť krik, tak ste to najprv zatĺkali, že to je, že to je váš nápad a zhodili ste to na SPPK, neskôr ste práce na ňom v tichosti zastavili a ak médiá majú správne informácie, tak teraz zasa koketujete s myšlienkou ho zriadiť. No hotové Kocúrkovo, pán minister.
Riešenie namiesto červenej nafty, namiesto zavádzania takýchto nesystémových výnimiek a deformácií, ktorými len podporíte podvody a korupciu, tkvie v Bruseli, pán minister. Vo vašich vyjednávaniach, ktoré ste doteraz neskutočným spôsobom zanedbávali. Tam treba vyjednať spravodlivé rozdelenie dotácií v rámci Európskej únie. Tam je potrebné vyjednať dorovnanie priamych platieb na 100 % priemeru Európskej únie, tak ako nám to bolo pri vstupe do únie prisľúbené, a nielen na 90 % a ešte aj to iba z jednej tretiny, tak ako to bruselskí úradníci teraz zamýšľajú. Tam je kľúč v podpore našich poľnohospodárov a potravinárov na najbližších sedem rokov. Pretože teraz sa rozhoduje o reforme spoločnej poľnohospodárskej politiky a tam ste, žiaľ, pán minister Jahnátek, ešte veľa vody nenamútili.
Nemáme žiadneho europoslanca v AGRIvýbore Európskeho parlamentu, nezúčastnili ste sa na rokovaní dôležitého júnového medziparlamentného zasadnutia Európskeho parlamentu a národných parlamentov, nevyslali ste tam ani jedného zástupcu, nesformulovali ste individuálnu pozíciu na tomto zasadnutí a ani neskôr sme sa nepridali k spoločnej pozícii k niektorým iným krajinám s podobnými problémami, ako máme my. Skrátka, doteraz ste boli neaktívny, robili ste veľké nič!
Namiesto toho, pán minister, sa tu naťahujete s hypermarketmi, beháte po nich, kontrolujete dátum spotreby na jogurtoch, rozmýšľate o všelijakých odbytových fondoch a zavádzate takéto nesystémové výnimky, ako je červená nafta.
Som hlboko presvedčený, že ak si začnete poctivo plniť svoje povinnosti v Bruseli, o ktorých som tu hovoril, a vyjednáte pre našich poľnohospodárov a potravinárov to, čo si naozaj zaslúžia, tento zákon o takzvanej červenej nafte ani jemu podobné zákony vôbec nebudete potrebovať.
Ďakujem za pozornosť.
Autorizovaný
16:14
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:14
Zsolt SimonK tomu, aby tento zákon vstúpil do platnosti a mohol byť...
K tomu, aby tento zákon vstúpil do platnosti a mohol byť uplatnený, je treba aj notifikáciu. Pán kolega, no, snáď nám zostáva len dúfať, že pri frekvencii návštev Rady ministrov pánom ministrom Jahnátkom bude vedieť vybaviť notifikáciu na tento návrh zákona, teda na tento zákon a naši farmári z toho môžu vôbec čokoľvek dostať, hoc riešiť červenú naftu cez PPA je tým najneštandardnejším a najhorším riešením, ktoré môže existovať.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.12.2012 o 16:14 hod.
Ing.
Zsolt Simon
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, pani predsedajúca. Pán kolega, snáď jednu vec by bolo treba povedať, že aj tento zákon je podobný ako ten, ktorý sme mali možnosť v júli tohto roka schvaľovať na pomoc farmárom z hľadiska pôžičiek. Aj to bolo veľmi nutné a rýchle, ale účinnosť: 41 prihlášok. Sľúbilo sa aj veľkým podnikom, že aj ony sa budú môcť prihlásiť. Zatiaľ to možné nie je.
K tomu, aby tento zákon vstúpil do platnosti a mohol byť uplatnený, je treba aj notifikáciu. Pán kolega, no, snáď nám zostáva len dúfať, že pri frekvencii návštev Rady ministrov pánom ministrom Jahnátkom bude vedieť vybaviť notifikáciu na tento návrh zákona, teda na tento zákon a naši farmári z toho môžu vôbec čokoľvek dostať, hoc riešiť červenú naftu cez PPA je tým najneštandardnejším a najhorším riešením, ktoré môže existovať.
Ďakujem.
Autorizovaný
16:14
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:14
Richard SulíkPán minister Jahnátek, bez akéhokoľvek ideologického či politického boja, dovoľte mi, čiste z technického pohľadu vás upozorniť na jednu vec. Akákoľvek daňová výnimka, a to viem z vlastnej skúsenosti, a nie krátkej, už je to takmer desať rokov, čo sa dosť intenzívne venujem daniam. Akákoľvek daňová výnimka: po prvé, zvyšuje administratívnu náročnosť, po druhé,...
Pán minister Jahnátek, bez akéhokoľvek ideologického či politického boja, dovoľte mi, čiste z technického pohľadu vás upozorniť na jednu vec. Akákoľvek daňová výnimka, a to viem z vlastnej skúsenosti, a nie krátkej, už je to takmer desať rokov, čo sa dosť intenzívne venujem daniam. Akákoľvek daňová výnimka: po prvé, zvyšuje administratívnu náročnosť, po druhé, vytvára priestor na zneužívanie systému. A asi teda ste si už všimli, strana SaS je za podporu poľnohospodárov. A keď teda padne politické rozhodnutie im dať sumu peňazí xy, tak v poriadku, to vnímam ako legitímne, dokonca možno by sme sa zhodli na tom, i keď my si myslíme, že tie peniaze by mali pochádzať z Bruselu. Ale čo ja by som vám rád povedal, že skúste, prosím vás, zvážiť spôsob, ktorým poľnohospodárom peniaze dáte, preto, lebo keď zavediete daňovú výnimku, ja si pamätám v našej vláde, aké to boli galeje túto výnimku zrušiť, aké podvody sa tam robili, ako to bolo náročné, tú naftu bolo treba farbiť. Toto, skrátka, bol naozaj problém.
A skúste teda, prosím vás, zvážiť - tú istú sumu peňazí, tú istú politiku, tú istú podporu vyplatiť iným spôsobom.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.12.2012 o 16:14 hod.
Ing.
Richard Sulík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pani predsedajúca, úvodom mi dovoľte oceniť vašu zhovievavosť.
Pán minister Jahnátek, bez akéhokoľvek ideologického či politického boja, dovoľte mi, čiste z technického pohľadu vás upozorniť na jednu vec. Akákoľvek daňová výnimka, a to viem z vlastnej skúsenosti, a nie krátkej, už je to takmer desať rokov, čo sa dosť intenzívne venujem daniam. Akákoľvek daňová výnimka: po prvé, zvyšuje administratívnu náročnosť, po druhé, vytvára priestor na zneužívanie systému. A asi teda ste si už všimli, strana SaS je za podporu poľnohospodárov. A keď teda padne politické rozhodnutie im dať sumu peňazí xy, tak v poriadku, to vnímam ako legitímne, dokonca možno by sme sa zhodli na tom, i keď my si myslíme, že tie peniaze by mali pochádzať z Bruselu. Ale čo ja by som vám rád povedal, že skúste, prosím vás, zvážiť spôsob, ktorým poľnohospodárom peniaze dáte, preto, lebo keď zavediete daňovú výnimku, ja si pamätám v našej vláde, aké to boli galeje túto výnimku zrušiť, aké podvody sa tam robili, ako to bolo náročné, tú naftu bolo treba farbiť. Toto, skrátka, bol naozaj problém.
A skúste teda, prosím vás, zvážiť - tú istú sumu peňazí, tú istú politiku, tú istú podporu vyplatiť iným spôsobom.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
16:14
Vystúpenie v rozprave 16:14
Martin FeckoPo prvé. Dokladom v § 2 ods. 2, dokladom, že predmetom jeho podnikania je poľnohospodárska prvovýroba a v § 3 ods. 2 spôsob určenia výmery poľnohospodárskej pôdy žiadateľa a spôsob určenia počtu veľkých dobytčích jednotiek žiadateľa uvedie platobná agentúra vo výzve na predkladanie žiadosti.
Ja by som chcel, aby sa ten spôsob určenia výmery poľnohospodárskej pôdy zakladal na, buď na vlastnej pôde, to znamená list vlastníctva, že na nej gazdujem, alebo plus nájomné zmluvy, na ktorej pôde gazdujem. Toto keď tam nebude, tak hovorím, že je to v rozpore so zákonom a s užívaním vlastníctva ako takého poľnohospodárskej pôdy. Takže to by som žiadal, aby bol tam každopádne tento moment podchytený, lebo to je základ. A ďalší, hovoríme, že budeme to dávať na poľnohospodársku pôdu a veľkú dobytčiu jednotku, ale v § 3 je to uvedené, ako keby to bolo aj na jedno, aj na druhé. Aj na jedno, aj na druhé, to znamená aj na pôdu, aj na dobytčiu jednotku. Ale v odôvodnení máte alebo. Takže pozor! Tak si ujasnime, kde to vlastne sme, lebo ja by som to skôr bral, že malo by to byť jednoznačné. Alebo máš, alebo nemáš.
Takže to by bolo asi k tomu. Myslím, že ešte jedna vec by tu mala byť, a síce, keď hovoríme, že chceme podporovať malých a stredných, lebo, pán kolega, viem, že my tu máme iba tých veľkých, a ako bolo aj pánom ministrom odôvodnené, 70 % farmárov v západnej Európe teda má päť hektárov poľnohospodárskej pôdy. Takže podpora tým našim novozačínajúcim farmárom, to ešte nemáme stále definované, čo je farmár, tak to si ešte musíme znovu nejak uvedomovať, by mala byť možno že aj to, že budú môcť aj oni čerpať, tí, ktorí by chceli teraz napríklad začať. To by sme im pomohli. Lebo tu hovoríme, že mali by dokázať, že či je podnik v nejakých ťažkostiach finančných a ďalších veciach. Dajme takúto šancu aj tým, ktorí by chceli tohto roku, v roku 2013 začať. Aby mohli aj oni si požiadať o to a nech ukážu, že ten stimul je do poľnohospodárstva. Aby sme znížili nezamestnanosť. Že je aj zo strany ministerstva počin úprimný a že aj tých malých budeme podporovať.
Lebo zdedili sme tie veľké transformované družstvá, resp. privatizované štátne majetky a mne sa zdá, že tých 10 %, čo nám súkromne hospodáriaci roľníci obrábajú, tak myslím si, že nie je to adekvátne a mali by sme aj ich podporiť. Tam je tá mikrozamestnanosť v území, a hlavne v poľnohospodárskej krajine nášho Slovenska.
Toľko myslím, že z mojej strany a ďalší nejaký pozmeňovák prípadne v druhom čítaní, ktoré bude nasledovať.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
17.12.2012 o 16:14 hod.
Ing.
Martin Fecko
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Pán minister, pán spravodajca, kolegyne, kolegovia, budem krátky. Nebudem to nejako zbytočne súriť, siliť. Takže, áno, znovu sa nám tu dostáva ako kvázi červená nafta. To, že akým spôsobom to budeme dávať, či 10 miliónov dáme týmto spôsobom alebo iným, to už je vec pána ministra. Rozhodli sa takto, dobre, idú týmto spôsobom. Ja by som chcel upozorniť skôr na nejaké, podľa mňa, nedostatky, ktoré by dobre bolo z tohto návrhu odstrániť.
Po prvé. Dokladom v § 2 ods. 2, dokladom, že predmetom jeho podnikania je poľnohospodárska prvovýroba a v § 3 ods. 2 spôsob určenia výmery poľnohospodárskej pôdy žiadateľa a spôsob určenia počtu veľkých dobytčích jednotiek žiadateľa uvedie platobná agentúra vo výzve na predkladanie žiadosti.
Ja by som chcel, aby sa ten spôsob určenia výmery poľnohospodárskej pôdy zakladal na, buď na vlastnej pôde, to znamená list vlastníctva, že na nej gazdujem, alebo plus nájomné zmluvy, na ktorej pôde gazdujem. Toto keď tam nebude, tak hovorím, že je to v rozpore so zákonom a s užívaním vlastníctva ako takého poľnohospodárskej pôdy. Takže to by som žiadal, aby bol tam každopádne tento moment podchytený, lebo to je základ. A ďalší, hovoríme, že budeme to dávať na poľnohospodársku pôdu a veľkú dobytčiu jednotku, ale v § 3 je to uvedené, ako keby to bolo aj na jedno, aj na druhé. Aj na jedno, aj na druhé, to znamená aj na pôdu, aj na dobytčiu jednotku. Ale v odôvodnení máte alebo. Takže pozor! Tak si ujasnime, kde to vlastne sme, lebo ja by som to skôr bral, že malo by to byť jednoznačné. Alebo máš, alebo nemáš.
Takže to by bolo asi k tomu. Myslím, že ešte jedna vec by tu mala byť, a síce, keď hovoríme, že chceme podporovať malých a stredných, lebo, pán kolega, viem, že my tu máme iba tých veľkých, a ako bolo aj pánom ministrom odôvodnené, 70 % farmárov v západnej Európe teda má päť hektárov poľnohospodárskej pôdy. Takže podpora tým našim novozačínajúcim farmárom, to ešte nemáme stále definované, čo je farmár, tak to si ešte musíme znovu nejak uvedomovať, by mala byť možno že aj to, že budú môcť aj oni čerpať, tí, ktorí by chceli teraz napríklad začať. To by sme im pomohli. Lebo tu hovoríme, že mali by dokázať, že či je podnik v nejakých ťažkostiach finančných a ďalších veciach. Dajme takúto šancu aj tým, ktorí by chceli tohto roku, v roku 2013 začať. Aby mohli aj oni si požiadať o to a nech ukážu, že ten stimul je do poľnohospodárstva. Aby sme znížili nezamestnanosť. Že je aj zo strany ministerstva počin úprimný a že aj tých malých budeme podporovať.
Lebo zdedili sme tie veľké transformované družstvá, resp. privatizované štátne majetky a mne sa zdá, že tých 10 %, čo nám súkromne hospodáriaci roľníci obrábajú, tak myslím si, že nie je to adekvátne a mali by sme aj ich podporiť. Tam je tá mikrozamestnanosť v území, a hlavne v poľnohospodárskej krajine nášho Slovenska.
Toľko myslím, že z mojej strany a ďalší nejaký pozmeňovák prípadne v druhom čítaní, ktoré bude nasledovať.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
16:14
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:14
Igor MatovičVystúpenie s faktickou poznámkou
17.12.2012 o 16:14 hod.
Mgr.
Igor Matovič
Videokanál poslanca
Pani predsedajúca, prosím, odhláste ma z rozpravy. Ja som chcel v podstate povedať to, čo povedal Martin Fecko. Išlo mi naozaj o apelovanie na podporu aj malých farmárov voči pánovi ministrovi. Nebudem sa opakovať.
Autorizovaný
16:14
Vystúpenie v rozprave 16:14
Marian ZáhumenskýKeď ste ma upozorňovali, aby som vás nevyrušoval, tak som vám položil otázku, že je možné urobiť aj iné podpory, samozrejme, je veľa možností. Je veľa konštrukcií, ako pomôcť poľnohospodárom. Ja som sa len spýtal: Povedzte ako. Ako nie, to vieme povedať všetci, že nie. Povedzte ako, príďte s návrhom, s lepším návrhom, ak bude dobrý, ja vám garantujem, že tak ako minister pôdohospodárstva, tak aj výbor, aj celý agrosektor to len privíta a určite sa budeme tým zaoberať.
Apelujete stále na Brusel, že jednoducho v Bruseli sa nič nedeje a že súčasné ministerstvo nekomunikuje s farmármi. To ako pán Simon hovorí, že máme krátku pamäť, tak ja mu chcem pripomenúť jeho pamäť a poslednú vládu pani Radičovej, ktorá za celé pôsobenie, čo bola vo funkcii premiérky, asi zabudla na slovo poľnohospodárstvo. Keď som jej to pripomenul v interpeláciách, že nech povie, koľkokrát sa stretla s poľnohospodármi, koľkokrát rokovala s ktorými samosprávami, s ktorými záujmovými zväzmi, profesijnými zväzmi, aké sú z toho výstupy, koľkokrát rokoval minister pôdohospodárstva so samosprávou. No tak výsledok bol, že ani jedenkrát! A tak sa asi spýtala pána Simona ako vtedajšieho ministra pôdohospodárstva, no tak, aby mal, mohol deklarovať a stretávať sa so samosprávou, založil si vlastnú samosprávu, potravinovú komoru, poľnohospodársku, či akú to má komoru Slovenska, Agrárnu komoru Slovenska, pardon.
A potom vlastne komunikoval len s touto vlastnou samosprávou, ktorá zahŕňala asi 5 % poľnohospodárov na Slovensku a vlastne to bola komunikácia vtedajšieho vedenia rezortu a vtedajšieho vedenia vlády a správy tejto krajiny s poľnohospodármi.
A dnes máte plné ústa toho, že minister nekomunikuje napriek tomu, že hneď od prvého dňa vstúpil do aktívneho dialógu so všetkými samosprávnymi organizáciami, so všetkými profesijnými organizáciami a že vedie ten dialóg dodnes a že jednoducho hľadajú riešenia na mnoho naakumulovaných problémov, ktoré sa neriešili aj za šesť rokov pôsobenia pána Simona vo funkcii ministra.
Hovoríte, že zákon bude zneužívaný. Áno, zneužívať sa dá všetko, ale ak hovoríme o podpore pre farmárov v rámci červenej nafty, aj keď to nie je červená nafta, je to normatív, ktorý sa napočíta na výrobu, najmä dobytčej jednotky a pôdu, ale je treba podporiť touto formou hlavne aktívnych poľnohospodárov, ktorí produkujú potraviny, nielen tých, ktorí sa tvária, že sú poľnohospodári. A tak ako pán Simon zaviedol podporu ničoho, to znamená mulčovanie a poberanie podpory, tak títo by v tej podpore nemali byť takým spôsobom zahrnutí, alebo mali by dostať podstatne menej, keďže vlastne toho veľa neprodukujú, nikoho nezamestnávajú, nedávajú pridanú hodnotu spoločnosti, a preto je potrebné nájsť formu, ako to urobiť tak, aby práve došli tí farmári a dostali sa k podpore, ktorí vytvárajú pridanú hodnotu a tvoria pracovné príležitosti a formujú vidiek. Toto je cieľ, ktorý má byť. A samozrejme, že modelov, ako to urobiť, môže byť strašne veľa. Návrhov môže byť veľa, ja budem rád, keď tie modely sa budú predstavovať a budeme hľadať spolu riešenia, ako vlastne pomôcť slovenským poľnohospodárom, najmä aktívnym poľnohospodárom, aby sme sa vrátili naspäť k tvorbe pracovných príležitostí a k produkcii potravín, aby sme nemuseli konštatovať, že Slovensko hlboko stratilo potravinovú sebestačnosť.
Ak vás trápi odbytový fond, o ktorom sa tu dnes nebavíme, a napádate ho, tak môžem vám povedať, že drvivá väčšina krajín má určitým spôsobom nejaký fond vytvorený alebo vytvárajú ho - ako producenti potravín, tak spracovatelia potravín, aby sa vytváral priestor, finančný priestor na určité marketingové aktivity na podporu domácich potravín. Pán Galko, možno o tom neviete, ale spýtajte sa, možno ak poznáte nejakých potravinárov, poľnohospodárov v Rakúsku, Nemecku, Francúzsku, kdekoľvek vo svete, ako sa vlastne združujú prostriedky a kto všetko prispieva na to, aby sa vlastne zvyšovala spotreba domácich potravín. Máme na Slovensku mliečny fond, tzv. mliečny fond, kde ešte v starej mene jeden halier dávajú producenti mlieka, jeden halier dávajú spracovatelia mlieka na každý liter mlieka a z toho vidíte ten program, ktorý beží na Slovensku. Vidíte bilbordy, vidíte televízne spoty, z toho to je financované. Samozrejme, že veľkú časť prispieva rezort a, samozrejme, prispieva aj Brusel. Ale musíme mať aj vlastné zdroje a tie vlastné zdroje musíme deklarovať, že ich máme, poskladali sa farmári, spracovatelia, ministerstvo a Brusel. To znamená, že je treba združovať prostriedky a ísť do programov a aj samotní spracovatelia, aj poľnohospodári sú náchylní takýto fond tvoriť. Bola to aj požiadavka samosprávy, aby niečo podobné vzniklo na zlepšenie marketingu domácich potravín.
Takže kritizovať to, čo ešte sa len ide rodiť a v čom Slovensko hlboko zaostáva, je tak trošku kritika do vašich vlastných radov, že ste nič neurobili, keď ste boli, chvalabohu, že iba tie dva roky vo vláde.
Pán kolega Fecko, dve poznámky k vášmu vystúpeniu. Ja kvitujem to, že si uvedomujete, že je potrebné podporiť aktívnych farmárov. Čo sa týka tej vašej poznámky, že je treba, aby to bolo len na vlastnej pôde alebo len na pôde, ktorá je v nájomnom vzťahu, dokonca tu boli v minulosti návrhy, aby sa predkladali nájomné zmluvy na platobnú agentúru. Platobná agentúra by musela byť archív ako futbalové ihrisko zakrytý, aby tam tie zmluvy mohli vojsť. Myslím si, že každý poľnohospodár deklaruje pôdu, na ktorej hospodári, že má k nej aktívny vzťah a je možné vstupovať až pri určitých korekciách do toho vzťahu, či oprávnene alebo neoprávnene. Ale treba si uvedomiť, že platobná agentúra nie je vyšetrovací orgán, a ak sa pozriete na množstvo sporov, ktoré existujú, keďže slovenská pôda je neuveriteľne rozdrobená, keď dochádza pri krížových kontrolách k rôznym pochybeniam, ale aj úmyselným pochybeniam, že jednoducho platobná agentúra vtedy zastavuje výplatu nárokov a jednoducho pokiaľ sa ten spor nevyrieši, nemôže ho riešiť platobná agentúra a musia si to vyriešiť sporné strany - či už to je formou súdnych rozhodnutí, alebo iných rozhodnutí - či sa dohodnú proste, akým spôsobom, kto oprávnene deklaruje tú pôdu, ale platobná agentúra to fakt nemôže robiť.
Čiže platobná agentúra nemá kapacity, nie je na to určená a nie je na to stavaná, aby ona bola arbitrom toho, že kto tú pôdu obrába legitímne alebo nelegitímne. Pokiaľ príde k sporu, platobná agentúra zastavuje výplatu peňazí a je to na účastníkoch sporu, aby tento spor riešili.
A keď aj pán kolega Matovič hovoril, že treba podporiť aj malých farmárov, samozrejme, že malí farmári nie sú vylúčení z tej podpory. Toľko isto na každú dobytčiu jednotku, na každý hektár pôdy dostane malý farmár ako veľký farmár, takže tam nie je žiadny rozdiel, nie sú ani zvýhodňovaní, ani nezvýhodňovaní. A myslím si, že je treba podporovať aj malých farmárov, hlavne keď sú to rodinné farmy, ktoré tvoria tie pracovné príležitosti, aj keď robia iba malú časť, vlastne malú časť pôdy obrábajú, veľké množstvo takzvaných rodinných farmárov. A táto podpora ich nijakým spôsobom neobchádza.
A vrátim sa ešte snáď jednou poznámkou k tej korupcii a kšeftovaniu. Pán kolega, porušovať zákon môže každý, ale musia byť mechanizmy v každej krajine na to, aby sa odhaľovalo porušovanie zákona. A akýkoľvek dobrý úmysel, ktorý predložíte, môže byť zneužitý. Môže byť, niekto môže sa snažiť obchádzať tento zákon. A čo sa týka tohto návrhu, tak si myslím, že je to normatív, ktorý je stanovený do takej výšky, ktorý ani nepokryje potrebu toho samotného farmára.
Čiže množstvo zdrojov, ktoré sú určené okolo tej sumy, ktorá bola deklarovaná, tak nepokrýva skutočne potreby pre naše poľnohospodárstvo. Čiže, tí farmári dostanú iba časť tejto nafty, ktorá je trochu zvýhodnená, a je to vlastne reakcia na to, že tento rok bol katastrofálne problémový, hlavne žatvy v niektorých oblastiach Slovenska, najmä južných oblastiach Slovenska od západu až po východné Slovensko. A hlavne v živočíšnej výrobe to má neuveriteľný dopad na to, že zvýšili sa ceny vstupov a ceny ich výstupov klesali.
Keď v roku 2009 napríklad v tej produkcii mlieka, neuveriteľne sa prepadla cena mlieka až na vtedy päť korún slovenských, tak aj klesali vstupy. Klesali ceny obilovín. Obiloviny stáli menej ako sto eur. Dnes stoja obiloviny viacej ako dvestodvadsať, dvestoštyridsať eur a sója sa pohybuje až cez štyristo, štyristopäťdesiat eur. To znamená, že tam je multiplikačný efekt pre producentov živočíšnych komodít, a preto treba hľadať formu podpory práve pre tých producentov, ktorí sú ešte viacej znevýhodnení ako tí, ktorí zaznamenali sucho a z časti zvýšenej tržby kompenzovali ich straty. Ale každopádne je treba oceniť to, že vláda našla zdroje na to, aby aspoň malou formou prispela k tomu, aby tí poľnohospodári dokázali založiť svoju úrodu a dokázali prežiť ďalší rok.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
17.12.2012 o 16:14 hod.
Ing.
Marian Záhumenský
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Myslel som si, že takýto návrh skutočne zožne podporu aj v opozícii, ale pán kolega Galko, nehnevajte sa na mňa, musím vám povedať, máte v tom jasno ako pivničné okno. Trvalo vám dva roky, kým ste pochopili, že z experta na obranu, odpočúvanie vlastne ste expert na poľnohospodárstvo. Tak teraz neviem, koľko rokov budete pôsobiť ako expert na poľnohospodárstvo a potom sa možno stanete expertom, ja neviem, na vyšívanie alebo niečo iné. Ale fakt je ten, že akékoľvek vaše vystúpenie, ktoré tu ste dnes realizovali a ktoré ste urobili, budilo akoby dojem, že vám ho ktosi napísal, a myslím si, že ste ho možno čítali tuná pri pulte prvýkrát. Ale bohužiaľ, musím povedať, že absolútne neviete, o čom hovoríte.
Keď ste ma upozorňovali, aby som vás nevyrušoval, tak som vám položil otázku, že je možné urobiť aj iné podpory, samozrejme, je veľa možností. Je veľa konštrukcií, ako pomôcť poľnohospodárom. Ja som sa len spýtal: Povedzte ako. Ako nie, to vieme povedať všetci, že nie. Povedzte ako, príďte s návrhom, s lepším návrhom, ak bude dobrý, ja vám garantujem, že tak ako minister pôdohospodárstva, tak aj výbor, aj celý agrosektor to len privíta a určite sa budeme tým zaoberať.
Apelujete stále na Brusel, že jednoducho v Bruseli sa nič nedeje a že súčasné ministerstvo nekomunikuje s farmármi. To ako pán Simon hovorí, že máme krátku pamäť, tak ja mu chcem pripomenúť jeho pamäť a poslednú vládu pani Radičovej, ktorá za celé pôsobenie, čo bola vo funkcii premiérky, asi zabudla na slovo poľnohospodárstvo. Keď som jej to pripomenul v interpeláciách, že nech povie, koľkokrát sa stretla s poľnohospodármi, koľkokrát rokovala s ktorými samosprávami, s ktorými záujmovými zväzmi, profesijnými zväzmi, aké sú z toho výstupy, koľkokrát rokoval minister pôdohospodárstva so samosprávou. No tak výsledok bol, že ani jedenkrát! A tak sa asi spýtala pána Simona ako vtedajšieho ministra pôdohospodárstva, no tak, aby mal, mohol deklarovať a stretávať sa so samosprávou, založil si vlastnú samosprávu, potravinovú komoru, poľnohospodársku, či akú to má komoru Slovenska, Agrárnu komoru Slovenska, pardon.
A potom vlastne komunikoval len s touto vlastnou samosprávou, ktorá zahŕňala asi 5 % poľnohospodárov na Slovensku a vlastne to bola komunikácia vtedajšieho vedenia rezortu a vtedajšieho vedenia vlády a správy tejto krajiny s poľnohospodármi.
A dnes máte plné ústa toho, že minister nekomunikuje napriek tomu, že hneď od prvého dňa vstúpil do aktívneho dialógu so všetkými samosprávnymi organizáciami, so všetkými profesijnými organizáciami a že vedie ten dialóg dodnes a že jednoducho hľadajú riešenia na mnoho naakumulovaných problémov, ktoré sa neriešili aj za šesť rokov pôsobenia pána Simona vo funkcii ministra.
Hovoríte, že zákon bude zneužívaný. Áno, zneužívať sa dá všetko, ale ak hovoríme o podpore pre farmárov v rámci červenej nafty, aj keď to nie je červená nafta, je to normatív, ktorý sa napočíta na výrobu, najmä dobytčej jednotky a pôdu, ale je treba podporiť touto formou hlavne aktívnych poľnohospodárov, ktorí produkujú potraviny, nielen tých, ktorí sa tvária, že sú poľnohospodári. A tak ako pán Simon zaviedol podporu ničoho, to znamená mulčovanie a poberanie podpory, tak títo by v tej podpore nemali byť takým spôsobom zahrnutí, alebo mali by dostať podstatne menej, keďže vlastne toho veľa neprodukujú, nikoho nezamestnávajú, nedávajú pridanú hodnotu spoločnosti, a preto je potrebné nájsť formu, ako to urobiť tak, aby práve došli tí farmári a dostali sa k podpore, ktorí vytvárajú pridanú hodnotu a tvoria pracovné príležitosti a formujú vidiek. Toto je cieľ, ktorý má byť. A samozrejme, že modelov, ako to urobiť, môže byť strašne veľa. Návrhov môže byť veľa, ja budem rád, keď tie modely sa budú predstavovať a budeme hľadať spolu riešenia, ako vlastne pomôcť slovenským poľnohospodárom, najmä aktívnym poľnohospodárom, aby sme sa vrátili naspäť k tvorbe pracovných príležitostí a k produkcii potravín, aby sme nemuseli konštatovať, že Slovensko hlboko stratilo potravinovú sebestačnosť.
Ak vás trápi odbytový fond, o ktorom sa tu dnes nebavíme, a napádate ho, tak môžem vám povedať, že drvivá väčšina krajín má určitým spôsobom nejaký fond vytvorený alebo vytvárajú ho - ako producenti potravín, tak spracovatelia potravín, aby sa vytváral priestor, finančný priestor na určité marketingové aktivity na podporu domácich potravín. Pán Galko, možno o tom neviete, ale spýtajte sa, možno ak poznáte nejakých potravinárov, poľnohospodárov v Rakúsku, Nemecku, Francúzsku, kdekoľvek vo svete, ako sa vlastne združujú prostriedky a kto všetko prispieva na to, aby sa vlastne zvyšovala spotreba domácich potravín. Máme na Slovensku mliečny fond, tzv. mliečny fond, kde ešte v starej mene jeden halier dávajú producenti mlieka, jeden halier dávajú spracovatelia mlieka na každý liter mlieka a z toho vidíte ten program, ktorý beží na Slovensku. Vidíte bilbordy, vidíte televízne spoty, z toho to je financované. Samozrejme, že veľkú časť prispieva rezort a, samozrejme, prispieva aj Brusel. Ale musíme mať aj vlastné zdroje a tie vlastné zdroje musíme deklarovať, že ich máme, poskladali sa farmári, spracovatelia, ministerstvo a Brusel. To znamená, že je treba združovať prostriedky a ísť do programov a aj samotní spracovatelia, aj poľnohospodári sú náchylní takýto fond tvoriť. Bola to aj požiadavka samosprávy, aby niečo podobné vzniklo na zlepšenie marketingu domácich potravín.
Takže kritizovať to, čo ešte sa len ide rodiť a v čom Slovensko hlboko zaostáva, je tak trošku kritika do vašich vlastných radov, že ste nič neurobili, keď ste boli, chvalabohu, že iba tie dva roky vo vláde.
Pán kolega Fecko, dve poznámky k vášmu vystúpeniu. Ja kvitujem to, že si uvedomujete, že je potrebné podporiť aktívnych farmárov. Čo sa týka tej vašej poznámky, že je treba, aby to bolo len na vlastnej pôde alebo len na pôde, ktorá je v nájomnom vzťahu, dokonca tu boli v minulosti návrhy, aby sa predkladali nájomné zmluvy na platobnú agentúru. Platobná agentúra by musela byť archív ako futbalové ihrisko zakrytý, aby tam tie zmluvy mohli vojsť. Myslím si, že každý poľnohospodár deklaruje pôdu, na ktorej hospodári, že má k nej aktívny vzťah a je možné vstupovať až pri určitých korekciách do toho vzťahu, či oprávnene alebo neoprávnene. Ale treba si uvedomiť, že platobná agentúra nie je vyšetrovací orgán, a ak sa pozriete na množstvo sporov, ktoré existujú, keďže slovenská pôda je neuveriteľne rozdrobená, keď dochádza pri krížových kontrolách k rôznym pochybeniam, ale aj úmyselným pochybeniam, že jednoducho platobná agentúra vtedy zastavuje výplatu nárokov a jednoducho pokiaľ sa ten spor nevyrieši, nemôže ho riešiť platobná agentúra a musia si to vyriešiť sporné strany - či už to je formou súdnych rozhodnutí, alebo iných rozhodnutí - či sa dohodnú proste, akým spôsobom, kto oprávnene deklaruje tú pôdu, ale platobná agentúra to fakt nemôže robiť.
Čiže platobná agentúra nemá kapacity, nie je na to určená a nie je na to stavaná, aby ona bola arbitrom toho, že kto tú pôdu obrába legitímne alebo nelegitímne. Pokiaľ príde k sporu, platobná agentúra zastavuje výplatu peňazí a je to na účastníkoch sporu, aby tento spor riešili.
A keď aj pán kolega Matovič hovoril, že treba podporiť aj malých farmárov, samozrejme, že malí farmári nie sú vylúčení z tej podpory. Toľko isto na každú dobytčiu jednotku, na každý hektár pôdy dostane malý farmár ako veľký farmár, takže tam nie je žiadny rozdiel, nie sú ani zvýhodňovaní, ani nezvýhodňovaní. A myslím si, že je treba podporovať aj malých farmárov, hlavne keď sú to rodinné farmy, ktoré tvoria tie pracovné príležitosti, aj keď robia iba malú časť, vlastne malú časť pôdy obrábajú, veľké množstvo takzvaných rodinných farmárov. A táto podpora ich nijakým spôsobom neobchádza.
A vrátim sa ešte snáď jednou poznámkou k tej korupcii a kšeftovaniu. Pán kolega, porušovať zákon môže každý, ale musia byť mechanizmy v každej krajine na to, aby sa odhaľovalo porušovanie zákona. A akýkoľvek dobrý úmysel, ktorý predložíte, môže byť zneužitý. Môže byť, niekto môže sa snažiť obchádzať tento zákon. A čo sa týka tohto návrhu, tak si myslím, že je to normatív, ktorý je stanovený do takej výšky, ktorý ani nepokryje potrebu toho samotného farmára.
Čiže množstvo zdrojov, ktoré sú určené okolo tej sumy, ktorá bola deklarovaná, tak nepokrýva skutočne potreby pre naše poľnohospodárstvo. Čiže, tí farmári dostanú iba časť tejto nafty, ktorá je trochu zvýhodnená, a je to vlastne reakcia na to, že tento rok bol katastrofálne problémový, hlavne žatvy v niektorých oblastiach Slovenska, najmä južných oblastiach Slovenska od západu až po východné Slovensko. A hlavne v živočíšnej výrobe to má neuveriteľný dopad na to, že zvýšili sa ceny vstupov a ceny ich výstupov klesali.
Keď v roku 2009 napríklad v tej produkcii mlieka, neuveriteľne sa prepadla cena mlieka až na vtedy päť korún slovenských, tak aj klesali vstupy. Klesali ceny obilovín. Obiloviny stáli menej ako sto eur. Dnes stoja obiloviny viacej ako dvestodvadsať, dvestoštyridsať eur a sója sa pohybuje až cez štyristo, štyristopäťdesiat eur. To znamená, že tam je multiplikačný efekt pre producentov živočíšnych komodít, a preto treba hľadať formu podpory práve pre tých producentov, ktorí sú ešte viacej znevýhodnení ako tí, ktorí zaznamenali sucho a z časti zvýšenej tržby kompenzovali ich straty. Ale každopádne je treba oceniť to, že vláda našla zdroje na to, aby aspoň malou formou prispela k tomu, aby tí poľnohospodári dokázali založiť svoju úrodu a dokázali prežiť ďalší rok.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Autorizovaný
16:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29
Ľubomír GalkoNa druhej strane vám musím povedať, viete, vy ste v tom SMER-e takí srandisti. Ako vy, vy podľa mňa idete podľa nejakého manuálu, lebo vy keď nemáte argumenty, tak začnete osobne urážať a...
Na druhej strane vám musím povedať, viete, vy ste v tom SMER-e takí srandisti. Ako vy, vy podľa mňa idete podľa nejakého manuálu, lebo vy keď nemáte argumenty, tak začnete osobne urážať a začnete sa zaoberať vecami, ktoré vôbec s tým, o čom rozprávame, nesúvisia.
Teraz to predviedol posledne pán minister Kažimír v STV-éčke, keď bol s Richardom Sulíkom, a staral sa o všetko možné, o naše preferencie, o to, koľko sme boli vo vláde, a o to, že niekto koľkokrát robil rozpočet a nerobil rozpočet, namiesto toho, aby argumentoval, a presne toto vy tu predvádzate obidvaja. Dnes je v podstate už niekoľko hodín.
Ja som jasne povedal, že kde je riešenie. Kľúč je v Bruseli. Tu máte veľké ramená, keď dôjdete do Bruselu, tak ste pokakaní. Tam dojdite, tam buchnite do stola a tam zastupujte záujmy slovenských poľnohospodárov a potravinárov. Toto, čo vy tu predvádzate, však tie odbytové fondy a červené nafty, a neviem čo, to sú všetko veci, ktoré sú mimoriadne pohodlné a ktoré charakterizujú socialistov. Socialisti vždy boli navyknutí rozdávať to, čo im nepatrilo.
Vrátim sa ešte raz k tomu, čo som povedal ohľadne, aj vy ste to spomenuli, že niekto mi písal príspevky. Nie! Ja si príspevky píšem sám. To sa tak robí zrejme u vás. Ja by som vám odporúčal, keby ste aj vy niekedy povedali niečo z vlastnej hlavy. Koniec koncov, aj váš predseda dokázal vlastnou hlavou zarobiť tridsať miliónov. Tak skúste aj vy niekedy niečo z vlastnej hlavy tu povedať a nielen to, čo máte presne v manuáli napísané.
Po prvé, uraziť. Po druhé, odviesť pozornosť. A po tretie, vystúpiť až na záver, aby na mňa nikto nemohol reagovať. Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.12.2012 o 16:29 hod.
Mgr.
Ľubomír Galko
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán poslanec Záhumenský, ja by som chcel najprv oceniť, že ste sa nezachovali tak zbabelo ako pán minister Jahnátek, ktorý vystupuje zásadne len v záverečnom slove, ale že ste vystúpili v rozprave. A dá sa na vás reagovať.
Na druhej strane vám musím povedať, viete, vy ste v tom SMER-e takí srandisti. Ako vy, vy podľa mňa idete podľa nejakého manuálu, lebo vy keď nemáte argumenty, tak začnete osobne urážať a začnete sa zaoberať vecami, ktoré vôbec s tým, o čom rozprávame, nesúvisia.
Teraz to predviedol posledne pán minister Kažimír v STV-éčke, keď bol s Richardom Sulíkom, a staral sa o všetko možné, o naše preferencie, o to, koľko sme boli vo vláde, a o to, že niekto koľkokrát robil rozpočet a nerobil rozpočet, namiesto toho, aby argumentoval, a presne toto vy tu predvádzate obidvaja. Dnes je v podstate už niekoľko hodín.
Ja som jasne povedal, že kde je riešenie. Kľúč je v Bruseli. Tu máte veľké ramená, keď dôjdete do Bruselu, tak ste pokakaní. Tam dojdite, tam buchnite do stola a tam zastupujte záujmy slovenských poľnohospodárov a potravinárov. Toto, čo vy tu predvádzate, však tie odbytové fondy a červené nafty, a neviem čo, to sú všetko veci, ktoré sú mimoriadne pohodlné a ktoré charakterizujú socialistov. Socialisti vždy boli navyknutí rozdávať to, čo im nepatrilo.
Vrátim sa ešte raz k tomu, čo som povedal ohľadne, aj vy ste to spomenuli, že niekto mi písal príspevky. Nie! Ja si príspevky píšem sám. To sa tak robí zrejme u vás. Ja by som vám odporúčal, keby ste aj vy niekedy povedali niečo z vlastnej hlavy. Koniec koncov, aj váš predseda dokázal vlastnou hlavou zarobiť tridsať miliónov. Tak skúste aj vy niekedy niečo z vlastnej hlavy tu povedať a nielen to, čo máte presne v manuáli napísané.
Po prvé, uraziť. Po druhé, odviesť pozornosť. A po tretie, vystúpiť až na záver, aby na mňa nikto nemohol reagovať. Ďakujem pekne.
Autorizovaný