11. schôdza

27.11.2012 - 19.12.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

4.12.2012 o 11:19 hod.

doc. JUDr. PhD.

Lucia Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 11:12

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Tak ale ja môžem, ja rád preruším, keď sa o 11.00 hod. hlasuje. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2012 o 11:12 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:12

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Ešte tu nemáte predsedu, hej. Dobre. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2012 o 11:12 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:12

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Tak keď vám príde predseda. Ďakujem pekne.
Bol som pri tom, ako rýchlo rástol výnos dane z príjmu a oznamujem, že rástol trikrát rýchlejšie. Rast výnosu dane z príjmu bol po zavedení rovnej dane 3-krát rýchlejší ako napríklad v Čechách.
Zásadne nesúhlasím s tvrdením, že u nás bude len dovtedy dobre, dokedy bude Čína odoberať luxusné autá, ako vraví pán Kamenický. Toto sú porazenecké reči. Ľudia, ktorí majú takéto porazenecké reči, nech nevládnu Slovensku! Áno je kríza, ale to neznamená predsa, že založíme ruky a už tu budeme čakať na ten hrmot a zmierime sa s tým, že všetko teda už bude veľmi zlé. Práve keď je v Európe kríza eura, treba proti tomu bojovať, treba robiť opatrenia proti tejto kríze a je to možné. Vždy sú krajiny, ktorým sa darí lepšie, a krajiny, ktorým sa darí horšie. A s porazeneckými rečami to určite lepšie nebude. Bohužiaľ, musím konštatovať, že opatrenia, ktoré robíte, sú veľmi zlé a v podstate dopady nejakej krízy, ktorá tu je, už jedno, aká je, zhoršia, zhoršia situáciu na Slovensku.
No. Teraz by sme sa mohli pozrieť na odhady a výnosy dane z príjmov právnických osôb. V roku 2003, to znamená, to je posledný rok pred zavedením rovnej dane, sa odhadoval výnos dane z právnických osôb 30 miliárd korún, 29 miliárd korún. Výnos bol taký istý alebo takmer rovnaký: 29,3 oproti 29,1. Rok na to, 2004, to bol prvý rok, kedy bola zavedená rovná daň, bol odhad nižší preto, lebo sadzba išla dole z 25 % pre právnické osoby na 19, logicky, rozumný a opatrný hospodár očakáva nižší výnos. Skutočnosť ale bola taká, že výnos bol trochu väčší, ako rok predtým: 29,7. Už na tomto vidieť, že rovná daň, napriek tomu, že sme znížili sadzbu z 25 na 19 %, nespôsobila nižší výnos dane z príjmu. Garantujem vám, že, naopak, keď zvýšite sadzbu dane z príjmu, môže vám výnos dane z príjmu poklesnúť, určite nenarastie toľko, koľko si sľubujete.
Druhý rok po zavedení rovnej dane, keďže v roku 2004 bol výnos 29,7 miliardy korún, tak druhý rok, v roku 2000, pre rok 2005 bol minister financií Ivan Mikloš odvážnejší v odhadoch, očakával 30 miliárd korún výnos, ale ten výnos priam explodoval. Bol 42 miliárd korún! Pri odhade 30 bol výnos 42! Na Slovensku v tomto roku rástli výnosy dane z príjmov právnických osôb najrýchlejšie vôbec. Spôsobil to jednak pokles, pokles dane, pokles sadzby dane z 25 na 19 %, ale aj to, že zároveň sme zrušili 15-percentné dividendy. Do konca roku, kto vlastnil firmu, v ktorej zamestnával ľudí a ktorou tvoril hrubý domáci produkt, a keď zarobené peniaze chcel on použiť, musel platiť najprv 25-percentnú sadzbu dane z príjmu právnických osôb v tej firme a následne 15-percentnú sadzbu na dani z dividend. Celkovo došlo k efektívnemu zdaneniu vo výške 36 %. Toto sme znížili na 19 a takto rástol výnos, výnos dane z právnických osôb. V roku 2004 bol na úrovni 30, v roku 2005 bol na úrovni 42.
Ďalší rok: odhad 36 - výnos 47. Nie je teda pravda, že... (Ruch v sále.)
Vidím, že už tu máte predsedu, ja rád preruším a budem po hlasovaní pokračovať. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2012 o 11:12 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:12

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem vám, pán predseda. Dámy a páni, vzhľadom na veľmi búrlivú a širokú rozpravu, ktorá prebehla pri novele alebo pri vládnom návrhu zákona o hazardných hrách, osobitne kvôli rozsiahlemu pozmeňovaciemu návrhu, ktorý bol k článku o správnych poplatkoch prečítaný tu v Národnej rade, dovoľte mi, aby som využil rokovací poriadok, a dovoľte, aby som ešte raz otvoril rozpravu k tomuto zákonu.
Takže otváram rozpravu k vládnemu návrhu, ktorým sa dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov. Ďakujem.

(Pokračovanie rokovania o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, tlač 234.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2012 o 11:12 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:12

Pavol Hrušovský
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Pán predseda, ja som len chcel poprosiť, aby sme v súlade s rokovacím poriadkom postupovali tak, že vyhlásite 5-minútovú prestávku, aby sa poslanci mohli prihlásiť do rozpravy písomne. (Krátka pauza.) Áno.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

4.12.2012 o 11:12 hod.

JUDr.

Pavol Hrušovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:13

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo. Pán predseda, bolo by dobré stanoviť, kedy má táto rozprava prebiehať, lebo práve je otvorená rozprava k rovnej dani. Ja som moju rozpravu k rovnej dani prerušil, rád by som ju dokončil. Chcem sa teda spýtať, či by sme sa nevedeli možno všeobecným súhlasom dohodnúť na tom, keď skončíme rozpravu k rovnej dani, pokračujme v rozprave o hazarde.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

4.12.2012 o 11:13 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:19

Lucia Žitňanská
Skontrolovaný text
Len aby sme v tom mali jasno, chápem to správne, to znamená, tieto prihlásenia do rozpravy neplatia, budeme sa prihlasovať písomne a potom sa bude riadne prihlasovať? (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

4.12.2012 o 11:19 hod.

doc. JUDr. PhD.

Lucia Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:19

Lucia Žitňanská
Skontrolovaný text
Áno, ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

4.12.2012 o 11:19 hod.

doc. JUDr. PhD.

Lucia Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:25

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Tak budem teda pokračovať. Bol som pri výnosoch, ktoré generovala daň z príjmu právnických osôb a poprosil by som graf. (Ruch v sále. Krátka pauza.)
Ja si počkám, dokým sa usadia... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2012 o 11:25 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:40

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Tak v roku 2004 bol plánovaný výnos na úrovni 22. Skutočnosť bola 29. Toto bol prvý efekt rovnej dane, daňovej reformy, pri dani z príjmov právnických osôb výnos neklesol.
Rok na to - rok 2005 - odhadovaný výnos bol na úrovni 30 miliárd korún. Čiže tam, kde sa nachádzal výnos v poslednom roku pred zavedením rovnej dane, ale skutočný výnos bol na úrovni 42. Tu vidieť, ako priam explodovali výnosy dane z príjmov právnických osôb, a nie je pravda, pán Kamenický a pán Duchoň, keď vravíte, že to bol iba jednorazový efekt a že potom už skrátka ďalej nič nenasledovalo.
Preto, lebo v roku 2006 plán bol 36 miliárd korún, ale výnos bol 47. Čiže naďalej silný rast dane z príjmov právnických osôb.
V roku 2007 - rátalo sa s 50 miliardami korún na výnose daní z príjmov právnických osôb, skutočnosť bola opäť vyššia: 52. Tu sa už blížime pomaly k zdvojnásobeniu výnosov.
Rok 2008 - posledný rok pred krízou - rátalo sa s výnosom 58 miliárd korún, skutočný výnos opäť výrazne vyšší, 64. Toto bol aj zároveň aj posledný rok pred zavedením eura: 64 miliárd korún. Rok čo rok rástli niekoľko rokov po sebe prudko výnosy daní z príjmov právnických osôb a behom piatich rokov od zavedenia rovnej dane sa u právnických osôb tieto výnosy zdvojnásobili, viac ako zdvojnásobili.
Potom prišiel rok 2009. To bol ten rok, kedy už bola kríza, kedy na jeseň 2008 bolo zrejmé, že dôjde k poklesu HDP, ale na ministerstve financií si to vtedajší šéf Ján Počiatek nejak nestihol všimnúť, napriek veľa rôznym upozorneniam odhadoval výnos na 74 miliárd korún. Samozrejme, vtedy už bolo euro. Čiže táto suma je prepočítaná konverzným kurzom. Skutočnosť bola 64. Tu vidieť, tu vidieť, ako sa dá nezodpovedne pristupovať k plánovaniu výnosov z daní, keď jednoducho sa lineárne prepočítajú čísla, A krát B, hotovo, dovidenia, keď sa nezohľadnia dynamické efekty a multiplikačné efekty.
Ďalší rok neskôr, bohužiaľ, Ján Počiatek sa nepoučil. Rátal síce s nižším výnosom dane z príjmov, a to pre rok 2010 na úrovni 54 miliárd korún, skutočnosť bola výrazne nižšia. Opäť preto, lebo toto je nezodpovedný prístup k rozpočtu. Preto, lebo neboli zohľadnené dynamické efekty, a aj preto, lebo Ján Počiatek nejaký prudký záujem na zodpovednom hospodárení nemal.
V ďalšom roku 2011 výnos bol síce nižší ako odhad - tento rozpočet robil Ivan Mikloš. Výnos bol síce nižší ako odhad, ale len nepatrne. Tu vidieť rozdiel: keď sa k rozpočtu pristupuje zodpovedne - alebo keď sa k nemu pristupuje: "A tam napíš niečo, veď čo, opravíme, zmeníme, napravíme."
Rok 2012 - výnos trochu vyšší. Toto je odhad na základe čísel, ktoré boli urobené do konca októbra. Chcel by som však povedať, že výnos dane z právnických osôb k 31. augustu tohto roka je 100,6 % odhadu. Všetky tieto čísla, ktoré vám tu prezentujem, sú zo stránky daňového riaditeľstva. Tam si ich môžte nájsť na www.drsr.sk a treba kliknúť na "Štatistika".
Pozrime sa, aké boli robené odhady. V roku 2003 odhad na začiatku roka - odhad na konci roka - rovnaký. Takto treba plánovať. To isté v roku 2004, '5, '6, '7, ešte aj '8. Toto sú tie roky, kedy kolegovia zo SMER-u zdedili plnú špajzu a mysleli si, že riadiť štátne financie, že to sa robí vo fajčiarni a tutok medzi cigaretkou tam niečo rozhodneme a dohodneme. Potom nastúpili roky, kde rozpočet robil kozmonaut, kde skrátka tam nechal napísať nejaké hausnumerá. A niečo podobné sa deje tento rok. Preto o tom toľko rozprávam. A na konci roka, to je tá červená čiara, musel byť rozpočet výrazne, výrazne revidovaný, a to konkrétne zo 74 na 63 miliárd korún, samozrejme, v prepočte na eurá.
O rok neskôr - opäť s veľmi nízkou mierou odbornosti bolo napísané do rozpočtu, že výnos daní z právnických osôb bude 54 miliárd. To zodpovedá nejakej 1 mld. 800 mil. eur. Skutočnosť, skutočnosť bola výrazne nižšia. To je ten červený stĺpček. Takto sa rozpočty nerobia.
A v roku 2011 opäť nebolo potrebné meniť odhad na začiatku roka a na konci roka. Ďalej tu bolo argumentované tým, že výnos daní rástol preto, lebo rástlo HDP, HDP rástlo preto, lebo to tu spadlo z neba. Tak sa poďme pozrieť, aký je pomer rastu HDP a dane z príjmov právnických osôb. V roku 2003, úplne maličkým, rast HDP bol výrazne vyšší ako rast dane z príjmov právnických osôb. Teda v roku 2004, prepáčte, to je prvý rok po zavedení rovnej dane. Ale už v roku 2005 bol rast výnosu dane výrazne vyšší ako rast HDP. V roku 2006 - detto, 2007 - opäť výrazne silnejší rast výnosu dane z príjmov ako nominálny rast HDP. 2008. 2008 - výnosy daní priam explodovali. Výrazne vyšší ako rast HDP. Toto je tá plná špajza, ktorú zdedila strana SMER. Netreba pod tým rozumieť to, že niekde v trezore ste našli veľa peňazí. Treba rozumieť to, že na ministerstve financií ste našli strojček na tlačenie peňazí a pokazili ste ho. A teraz ho kazíte ešte viac. Toto, toto vám zanechala druhá Dzurindova vláda. Ďalší rok, 2009 - ešte stále výrazne vyšší rast výnosu dane z príjmov právnických osôb ako HDP, ale už sa začína schyľovať na zlé časy a v roku 2010 sa to pokazilo nielen krízou, ale aj neodbornými opatreniami proti kríze, ktoré nieže Slovensko tá kríza postihla, ešte ste riadne v týchto rokoch dali Slovensku zabrať.
Teraz sa tá situácia začína stabilizovať. A teraz to idete pokaziť druhýkrát. (Premietanie grafov v rokovacej sále.)
Keď si pozriete tento graf, ktorý som tu ukazoval pred chvíľou, tento, pozrite si, prosím vás, prvých 7 rokov tie výnosy rástli. Raz silnejšie, raz slabšie. Potom došlo k výraznému poklesu a teraz opäť tri roky po sebe rastie výnos dane z príjmov právnických osôb. Vy to zabijete. Vy tento jemný rast zabijete. Budúci rok nebude rast dane z príjmov právnických osôb. Samozrejme, Slovensko má ďalších iks daní. Dokopy v daňovom systéme je 9 daní, toto je iba, alebo 10, toto je iba jedna z nich. Ale táto je veľmi dôležitá. Preto, lebo je to, je to silný indikátor pre to, ako bude rásť počet pracovných miest, ako sa bude vyvíjať nezamestnanosť, ako sa bude vyvíjať HDP a na to je naviazaný verejný dlh a deficit. Na tomto to krásne vidieť možno s polročným, možno s ročným predstihom. Samozrejme, ten, kto o tom niečo vie, na tom niečo vidí. Tri roky po sebe rastie výnos dane z právnických osôb a vy tento jemný rast, páni poslanci zo SMER-u zabijete. Toľko k tým odhadom a k vývoju a k porovnaniu rastu hrubého domáceho produktu a dane z príjmov právnických osôb.
A teraz niečo špeciálne pre pána Blahu. Poďme sa pozrieť, akú daň platilo najchudobnejších 10 % daňovníkov. V rokoch 2001 - 2003, čiže to je trojročný priemer rokov 2001, '2, '3. Desať percent najchudobnejších zaplatilo 0,5 % všetkých výnosov daní. V rokoch, potom došla daňová reforma a v rokoch 2004, 2005, 2006, čiže 3 roky oproti trom rokom. 10 % najchudobnejších, nieže žiadnu daň neplatili, ešte dostali 2 % všetkých výnosov vrátených. Preto, lebo bol zavedený daňový bonus na deti.
Najchudobnejších 20 % daňovníkov platilo 3 roky pred zavedením rovnej dane v priemere 2 % všetkých výnosov, 3 roky po zavedení rovnej dane dostali 3,5 % od štátu vrátených.
Najchudobnejších 30 % - platili 5 % výnosov všetkých daní. 3 roky po zvedení rovnej dane dostali 3 % vrátené.
A najchudobnejších 40 %, to nie je málo, 40 % ľudí, to je takmer polovica, platili 8 % všetkých výnosov, ale po daňovej reforme neplatili nič. Dokonca dostali trochu vrátené.
Môže sa stať, že teraz povie pán Blaha, to je síce pekné, ale je to málo, nestačí že 40 % daňovníkov neplatí žiadnu daň z príjmov fyzických osôb. Prosím? K tomu ešte dôjdem. Daň z príjmov fyzických osôb. To je málo. 80 % ľudí nesmie platiť nič. Veď tých 20 % majú dosť. Oni budú platiť. Len títo ľudia majú na to, aby zo systému utiekli. Môžte tu apelovať na morálku, koľko chcete. Ale keď si myslíte, že z nejakého človeka, ktorý je bohatý a bohatý preto, lebo má zrejme, že má dostatočne v hlave alebo má iné schopnosti, alebo vyššie, alebo skrátka viac pracoval v živote. Keď si myslíte, že z tohoto človeka spravíte vola a poviete mu: "Môj milý, ty teraz budeš jednoducho platiť do nemoty," tento človek povie: "Nebudem!" Utečie zo systému. Vy si nemyslíte, že ten systém je vodotesný. On je deravý jak švajčiarsky syr. O tom vám môže Jozef Mihál porozprávať, až budete mať záujem. Títo ľudia vám utečú. Nebude mať tie dane kto platiť. Po internete chodí taká průpovídka - s desiatimi pánmi, ktorí chodili na obedy a delili si ich solidárne, a potom, keď došla zľava, tak zrazu toho najbohatšieho vyhnali od stola a potom zistili, že nemajú za čo obedovať.
Po zavedení rovnej dane - niekoľkoročnom priemere - platí 7,5 % najbohatších daňovníkov 40 % všetkých výnosov daní z príjmu. 7,5 % platí 40 % všetkých výnosov. Nepodceňujte tento stav. 13 %, to je, toľko daní platila polovica všetkých daňovníkov. 13 %, po novom už iba 4 %. Rovná daň je oveľa solidárnejšia, ako bol predtým progresívny daňový systém. Môžme robiť ešte solidárnejšie systémy. Áno, len to už jednoducho nebudú tí, ktorí to platia, akceptovať. A pri 60 %, vidíte, to sú skoro dve tretiny všetkých daňovníkov platilo 17 % a po novom iba 9,5. To znamená, zvyšných 40 %, najbohatších 40 % daňovníkov platilo 90 % všetkých výnosov. Vy si myslíte, že vy im naparíte ešte viac, že veď to oni znesú. V poriadku. Opäť upozorňujem, títo ľudia vám utečú.
Na záver môjho prejavu chcem povedať dve veci. Opäť raz chcem upozorniť na nebezpečnú kombináciu faktorov. Na tú dynamiku, ktorú vy si dnes ani neviete predstaviť, ktorú vyvoláte, keď schválite to, čo schváliť chcete. Na jednej strane je to daň z príjmu právnických osôb, ktorú idete zvýšiť z 19 na 23 %. Toto samo o sebe nie je dráma. Horšie zniesla slovenská ekonomika. 4 % naozaj nikoho nepoložia. Ako vy ste to vraveli, pán Kamenický. S tým súhlasím. Zároveň idete zaviesť zdravotné odvody na dividendy. Zdravotné odvody sú daňou. Preto, lebo všetci platia podľa svojho príjmu, všetci dostanú to isté, to je typická daň. Vy idete de facto zaviesť daň z dividend, ale len pre domácich. Čo to je po prvé veľmi nespravodlivé, lebo zahraničným to nezavediete. Zavediete to len domácim. Daň z dividend. Fajn. Idete to vrátiť do stavu pred rok 2003. Teraz nespomínam si presne či vy, pán Kamenický, či vy, pán Duchoň, ako ste, kto z vás argumentoval spôsobom, že, no veď, kde je, veď bol pokles HDP, rovná daň nefunguje, lebo veď v roku 2009 bol pokles HDP. No len pokles, alebo nárast HDP, pán Kamenický, to nie sú absolútne hodnoty, ale relatívne. To je len skrátka tá delta. Tá zmena. Čo ale rovná daň spravila, ona - prvé 3 alebo 4 roky po zavedení rovnej dane rástlo slovenské HDP výrazne rýchlejšie ako české alebo maďarské, alebo keď to spriemerujete, alebo jedno čo. Čiže dá sa pomerne presne odhadnúť efekt zavedenia rovnej dane. Povedzme, že to bolo 12 alebo 15 nominálnych % toho HDP z toho obdobia. Ale nečakajte, že každé štyri roky dostanete 15 %. Veď sme urobili iba jeden krok. Ten priniesol 15 %. To, ako keby ste chceli mať v ruke 5-eurovku a chcete každý týždeň za tú istú 5-eurovku nakúpiť. Urobili sme krok, urobili sme rovnú daň a od roku 2004 do roku 2008 to prinieslo, povedzme tých 15 % HDP. Nejaká suma. HDP bolo vtedy okolo 2-tisíc, 15 %, 300 miliárd korún. Toto je doma. No ale nečakajte, že dostanete každých štyri roky ďalších 300 miliárd.
V roku 2007 to chcelo spraviť ďalšie úpravy. Vtedy som navrhoval, napr. znížme daň na 16 % a financujme to zrušením tých výnimiek, ktoré tam ešte ostali. A to ma ekonóm všetkých ekonómov označil za avanturistu. Tak to bolo. (Obrátenie sa rečníka k podpredsedovi vlády a ministrovi financií.) Mám na mysli Roberta Fica, Peter, aby si náhodou, dobre.
Keby že spravíme ďalší krok, mohli sme mať ďalšie efekty. Takže nečakajte, že z jedného opatrenia budete, neviem, čo to je vôbec za zmýšľanie. Teraz idete ale spraviť opak. Vy keď to vrátite do stavu pred rok 2004, tak sa vám vráti aj to HDP, aj tie výnosy z daní a vám poklesnú. Poklesnú vám, keď spravíte tieto dve veci. A keby že robíte len tieto dve veci. Vy idete spraviť Zákonník práce úplne socialistickým. Alebo idete zaťažiť odvodmi, daňami, všetko, čo sa hýbe. Tutok, taký expert sedí na ministerstve financií, kolega Filko. Ten by zdanil úplne všetko. Toto zabije hospodársky rast. Zabije. A teraz my sa netvárme, že môžme si to dovoliť, lebo máme rast 8 % alebo 10. A to tu trošku znesieme 2-3 percentá. My máme rast 1,8 alebo 2, alebo 2,2 %. Pri takomto raste ani len nestúpa, nebude stúpať počet pracovných miest poriadne. A tento rast, to je nič. To je maličký zárodok nejakého rastu a toto vy to skrátka sfúknete z povrchu zemského.
K tým opatreniam, ktoré som spomínal, nepatria len vaše legislatívne opatrenia, ktorých teda je neúrekom. A ešte raz: tá kombinácia je nebezpečná, ten smrteľný kokteil. Ale patria k ním potom aj také individuálne. Minule sme sa tu bavili o tom, že pri DPH treba zložiť zábezpeku minimálne 2-tisíc eur. No ale stáva sa, že jedna firma dostala zábezpeku 350-tisíc eur. 350-tisíc eur. Ja na jednej strane, pán minister, oceňujem to, že ste sa to snažili dostať mimo vplyvu úradníkov a že teda tých 50 kritérií, že skrátka nejaký algoritmus, kde vstupuje 50 kritérií, že je objektívny, toto oceňujem. Ale zároveň upozorňujem na to, že tento algoritmus bol zjavne robený od zeleného stola. V tomto prípade idete, až vás to zaujíma, ja vám, samozrejme, toto môžem dať, úplne z nezmyselných dôvodov je to ani nie daňová pozdlžnosť, tá bola pred desiatimi rokmi vyrovnaná, ale nejaké penále, ktoré boli vtedy nekresťanské: 50 %. A ten človek ich ešte dodnes spláca, tak ste mu naparili 350-tisíc eur zábezpeku - a to ho zlikviduje. Tento človek zamestnáva 77 ľudí. Keď toto nezmeníte, tak máte 77 ďalších nezamestnaných alebo nejakú časť z nich.
Ale vrátim sa k tým objektívnym kritériám. Je dobre, že máte objektívne kritériá, ale odporúčam v úplne v extrémnych hodnotách, ako je táto, do toho možno vstúpiť na individuálnej báze a, samozrejme, na vysokej, nie úradník, ale možno že na ministerstve niekto by sa mohol pozrieť na to. Ďakujem vám pekne za pozornosť.
Úplne na konci sa chcem poďakovať a chcem oceniť, že minister financií otvoril rozpravu k hazardu, aj keď sa to bude opäť okolo hazardu točiť. Ale oceňujem to, že mám možnosť predniesť moje výhrady k pozmeňovaciemu návrhu k poplatkom v stavebnom konaní. Veľmi pekne ďakujem (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2012 o 11:40 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video