14. schôdza

29.1.2013 - 14.2.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

30.1.2013 o 14:26 hod.

Ing.

Martin Chren

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 11:56

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, pán minister, ctené dámy a páni, novela kompetenčného zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a o organizácii ústrednej štátnej správy je vždy dôležitou, pretože hovorí o základnom nosnom systéme exekutívy, ako kde chceme veci verejné riešiť, ale to najdôležitejšie je vždy kto riadi, kto ako spravuje dané inštitúcie, pretože systém sa môže meniť aj sa mení dosť často na normálne pomery, ale, budiž, ak rozhodujúci je človek.
To, čo znamená koordinácia európskych fondov, je už dnes súčasťou novodobej histórie, má to obdobie pred vstupom, pred 1. 1. 2004, vstupom do Európskej únie. Potom bolo prvé skrátené prechodné obdobie v rokoch 2004 až 2006 a teraz sme v plnom, prvom období 2007 – 2013, keď Slovensko sa plnohodnotne zúčastňuje na európskej kohéznej politike a všetkých súvislostiach. S tým súvisí aj krátka história presunov alebo rozhodnutí o koordinácii. Ona má svoje rácio, má svoje miesto, je veľmi dôležitou, nie je bezmedznou, ale koordinuje činnosti tak, aby boli efektívne, transparentné a prinášali verejný prospech. Začínalo to pri Úrade vlády, áno, ale prvá Ficova vláda postavila tento orgán do priestoru ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja. Na konci toho obdobia v roku 2010 roku skončilo činnosť toto ministerstvo a bolo rozdelené medzi vnútro, hospodárstvo, Úrad vlády i pôdohospodárstvo. Podobne bolo zlikvidované i ministerstvo životného prostredia. Je to nedávna vec.
A som rád, že sme boli pri tom, keď sme rekonštituovali tieto dôležité oblasti, jednak otvorením, obnovením znovu ministerstva životného prostredia, ktorého pôsobnosť narastá, aj v európskom rozmere, a zároveň vytvorením veľkého rezortu, ktorý je svojím spôsobom netradične veľký, ale podobne to riešia napríklad Nemci na spolkovej úrovni, a to je ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, predtým ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Narástlo čo do rozsahu, ale aj čo do synergie a možného prispenia k tomu, aby efektívne z jedného miesta sa strategické dôležité veci riešili. A pribudol k tomu aj samotný CKO, orgán pre koordináciu preto, lebo bol súčasťou ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja predtým. A chceli sme to riešiť v tom kompaktne, ako to predtým fungovalo, aby sa nelaborovalo príliš a neefektívne. A tak boli prijaté aj dôležité rozhodnutia, novela zákona o eurofondoch, ktorá od minulého roku pomáha transparentnejšie, efektívnejšie a rýchlejšie kontrahovať i čerpať európske financie, bol vytvorený dobrý základ pre partnerskú zmluvu, ktorá bude Slovensko sprevádzať v rokoch 2014 až 2020. Aj keď sme odovzdávali mandát, tak boli vyhliadky na postavenie Slovenska vynikajúce, per kapitál alebo na obyvateľa najvyšší podiel na európskej štrukturálnej politike s objemom vyše 14 miliárd eur.
Druhá Ficova vláda, terajšia, potvrdzuje, že mení prístup, ale hlavne nevie šetriť a chce míňať. Totiž vytvorenie ďalšieho nového postu vo vláde, postu podpredsedu vlády pre veľké investície, vyvoláva otáznik: Akéže to investície, za čo? Skôr to vyvoláva pocit alebo očakávanie veľkých hesiel, veľkých analýz stratégií, ale nie reálnych investícií. Tak sa aj potvrdzuje, za dva mesiace je to najmenej viditeľný post, najnepotrebnejší post vo vláde Slovenskej republiky. Premiér berie od pána ministra Počiatka a dáva pánu kolegovi vicepremiérovi Vážnemu. Chcem sa teda spýtať, lebo toto je to obsahové a personálne: Berie pre neschopnosť? Berie pre príliš veľký údel, ktorý znamená prácu na výstavbe, na doprave, na regionálnom rozvoji, preto, lebo sa nedarí spustiť veľké, dôležité stavebné alebo dopravné zámery (filiálka, tunel Višňové, ružomberská diaľnica, kysucká hore na Poľsko)? Veď, pán minister, vaša skúsenosť z predchádzajúceho obdobia bola hlavne s miliardami eur, s financiami, ako to riešiť, ako to zlepšiť, ako to zefektívniť, nie doprava. No a prečo Ľubomírovi Vážnemu? Pre prílišnú schopnosť? Na základe jeho pôsobenia Slovensko dodnes čelí veľkému zložitému prípadu, ktorý sa nazýva elektronické mýto, pred Európskou komisiou a Európskym súdnym dvorom v Luxemburgu. Policajný zbor obvinil konkrétne osoby nie vo veci, ale už aj osoby zo zvlášť závažného podvodu pri falšovaní analýz PPP projektov pre vládu. A ako čerešničku na torte spomeniem, že vicepremiér Vážny si za poradcu zobral pána Mateja Augustína, bývalého generálneho riaditeľa železničnej spoločnosti Cargo, ktorú tento dostal na hranicu bankrotu so stratami za rok 2009 a 2010 presahujúcimi 120 miliónov nie korún, ale eur. Preto som si dovolil povedať vážne súvislosti, že toto vymenovanie, toto rozhodnutie robí capa záhradníkom, a preto KDH nepodporí takúto zmenu kompetenčného zákona. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.1.2013 o 11:56 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
14. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní
 

Vystúpenie v rozprave 14:01

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Dáma a páni, dnes tu veľa kolegov nevidím teraz, pán minister aj všetci milí hostia, čo sú na balkóne, dovoľte mi, aby som sa vyjadril k predloženému návrhu zákona.
Nežijeme v jednoduchej situácii na Slovensku, rastie nezamestnanosť, ktorá je najvyššia od mája 2004, mesiaca, keď sme vstúpili do Európskej únie. Vláda zaviedla ozdravný balíček, ktorým zvyšuje dane, odvody, poplatky, tento rok o vyše 1,137 mld. eur. Na každého občana Slovenska to znamená, že bude doplácať na vládu tento rok 210 eur. V tejto situácii vznikol nový úrad, úrad, ktorý nepotrebujeme. Úrad, ktorý samotný podpredseda vlády, ktorý obsadil pozíciu šéfa tohto úradu, nazval, že je úradom, ktorý mu vymyslel predseda vlády. Budem citovať slová pána vicepremiéra Vážneho. Doslova povedal, že pán Fico mu povedal nasledovné: „Vymyslel som ti post podpredsedu vlády.“ Je zarážajúce, že v situácii, keď všetci musia šetriť, či sú to domácnosti, či sú to firmy, či sú to mestá a obce, tak vláda nešetrí, práve, naopak, zvyšuje si počet svojich nominantov, počet svojich teplých miest. A začala tým, že vytvorila 6 nových štátnych tajomníkov, pokračuje tým, že vytvorila post ďalšieho člena vlády, dokonca na úrovni vicepremiéra. Teraz mu presúva kompetencie z ministerstva dopravy.
Stojí za takisto povšimnutie, že v jednom z rozhovorov pán vicepremiér Vážny na otázku, či sa môže stať, že počas svojho pôsobenia nerozbehne ani jeden projekt, tak pripustil, že, áno, môže sa to stať. Čiže sám podpredseda vlády hovorí, že tento úrad vlastne je zbytočný. Hovoria o akýchsi kvázi stratégiách, kvázi investíciách, ale, bohužiaľ, bez výsledkov, bez žiadnej zodpovednosti za narábanie s verejnými zdrojmi, bez akejkoľvek zodpovednosti za veci verejné. Nie je to veselé konštatovanie, ale je to konštatovanie, ktoré je určite namieste, o tom som presvedčený, totiž že vláda, aj keď jej predseda obdivuje údajne Jánošíka, ku ktorému sa hlási, tak sa správa antijánošíkovský, pretože chudobným berie a bohatým, najmä tým svojim, rozdáva, rozdáva teplé miesta, rozdáva napríklad dotácie na udržanie pracovných miest, čo sme tu v minulosti nemali za žiadnej vlády. Preto považujem tento zákona za zbytočný lebo už funkcia vicepremiéra vlády je zbytočná.
Dovolím si preto, dámy a páni, navrhnúť podľa § 73 ods. 3 písm. b) rokovacieho poriadku, aby sa nepokračovalo v rokovaní o tomto návrhu zákona. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.1.2013 o 14:01 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:05

Zoltán Daniš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca. Vážený pán poslanec, hneď úvodom chcem zdôrazniť, že na rozdiel od vás podporujem predložený návrh. Tak ako to uviedol pán minister Počiatek, je to najracionálnejší návrh. Koordinačné centrum má byť na vláde v pôsobnosti podpredsedu vlády pre investície. Som presvedčený, že postavenie tejto funkcie a nominácia Ľubomíra Vážneho na ňu je správnym riešením v dobe, keď treba razantnejšie hľadať cesty, ako pomôcť zvýšiť prepotrebný hospodársky rast, bez ktorého, ako dúfam, všetci vieme, sa zásadne nezlepší stav v oblasti zamestnanosti. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.1.2013 o 14:05 hod.

Ing.

Zoltán Daniš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:06

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Ďakujem aj pánovi poslancovi za faktickú. Nuž stav zamestnanosti sa nezlepší, pán poslanec, keď sa budú predkladať také zákony, ktoré presadzuje vaša vládna strana. Presadili ste zrušenie rovnej dane, zvýšenie daní odvodov, zhoršenie Zákonníka práce a logickým výsledkom je nárast nezamestnaných. Veď len za december, za posledný mesiac, keď boli zverejnené čísla, odišlo zo Slovenska 13 500 pracovných miest. To je, ako keby jedno stredne veľké mesto odišlo zo Slovenska. Ten stav je skutočne zarážajúci. Treba riešiť nezamestnanosť. My sme to viackrát navrhovali, aby o nezamestnanosti sa hovorilo. Ale nezamestnanosť nevyriešime tak, že vytvoríte nový štátny úrad a budete hádzať krabičkami z jednej strany na druhú. Bohužiaľ, práve neefektívnosť vo verejnej správe podporovaná takýmito úradmi znižuje dôveryhodnosť vlády a je výsmechom slušným ľuďom, ktorí platia vyššie dane, odvody, poplatky a musia sa skladať stále väčšími a väčšími čiastkami na túto vládu.
Ja si dokonca myslím, že výsmechom je aj nominácia pána vicepremiéra Vážneho, ktorý má priamu zodpovednosť za neslávne predražený tender elektronického mýta, že nielen táto funkcia, ale aj nominácia pána Ľubomíra Vážneho je niečo, čo sa vám skutočne nevydarilo. A na vašom mieste by som na to naozaj nebol hrdý. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.1.2013 o 14:06 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:07

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, pán spravodajca, dáma a páni, bola tu povedaná genéza toho, ako boli koordinované eurofondy, že to bolo najprv na ministerstve výstavby, potom logicky na ministerstve dopravy. Teraz je návrh, aby to bolo pod Úradom vlády. Na prvý pohľad by sa mohlo povedať, je skoro jedno, kto to riadi, hlavná vec, aby sa tie eurofondy riadili čo najlepšie a aby naša republika čo najviac vyčerpala jednotlivé operačné programy, aby naše hlavne zaostávajúce regióny boli čo najviac podporované z fondov Európskej únie. O to vlastne ide. Na prvý pohľad sa to zdá, že to je jedno, kde to je. Ale nie je to celkom jedno. A vôbec už nie je jedno, kto to robí. Ak by premiér Fico zobral túto právomoc ministerstvu dopravy, pánu ministrovi preto, že sa má viacej venovať tomu, aby na Slovensku sa rýchlejšie budovali diaľnice a rýchlostné cesty, ak by to bolo preto, aby zintenzívnil svoju prácu v tejto oblasti, bol by som za to.
Ale aké sú výsledky za desať mesiacov ministerstva dopravy? Ani jeden začatý úsek diaľnice a rýchlostnej cesty. Jedenásť mesiacov máte na stole ponuky na diaľnicu D1 pri Ružomberku, sedem mesiacov máte ponuky na tunel Višňové, nič nie je uzatvorené.
Zastavili ste prípravu R deviatky na východnom Slovensku. Namiesto toho bude sa stavať R osmička. Pred chvíľou tu bol primátor zo Sniny, pani primátorka z Humenného sedí v tejto sále medzi nami, momentálne tu nesedí, ale nehovoria nič k pozastavenej R deviatke ani len k jej príprave. Intenzita dopravy je obrovská, niekde sme začuli, že mala by sa namiesto R deviatky zásadne preložiť cesta I/18, ktorá ide v súčasnosti súbežne cez Vranov, Humenné, Sninu. Ale v programe výstavby ciest I. triedy a rekonštrukcie týchto ciest som nenašiel preložku cesty I/18, pán minister, takže ani pri preložke cesty I/18, ani R deviatke ani len nezačneme prípravu, aby sme mohli v budúcnosti postaviť tam rýchlostnú cestu.
Tohto týždňa vyšla správa, že ministerstvo bude prehodnocovať alebo zastavilo súťaž na projektovú dokumentáciu na R štvorku modrý variant. Pán minister, v decembri vláda Roberta Fica prijala Plán výstavby a prípravy diaľnic a rýchlostných ciest. Tam tento variant je v decembri. Je január a už to pozastavujete. O čo tu vlastne ide? ide o to, že pri červenom variante R4, ktorý, mimochodom, nie je tak výhodný pre celý tento región, má niekto nakúpené pozemky? Ide tu o kšefty? Viete veľmi dobre, že pozastavenie projektovej prípravy oddiali možnú výstavbu tejto veľmi dôležitej rýchlostnej cesty, ktorá prepája východné Slovensko zo severu na juh. Doprava medzi Slovenskom, Poľskom a Maďarskom, ktorá za posledné roky je taká intenzívna a ničí cesty I. triedy, je veľmi veľká. A táto R štvorka je veľmi dôležitá. Dokonca pred troma týždňami pán premiér Fico bol v Poprade, kde sa rozhodlo alebo nerozhodlo o možnej príprave olympijských hier, o kandidatúre Slovenska spolu s Poľskom. A tam bolo spomínané, že infraštruktúra by sa mohla v tomto regióne viacej rozvíjať, a táto R štvorka tam bola vyslovene povedaná tak, že táto kandidatúra by mohla napomôcť tomu, že výstavba tejto R štvorky by sa urýchlila. Prejdú tri týždne pán minister a vy pozastavíte projektovú prípravu.
Poďme teraz k podpredsedovi vlády pre strategické investície. Na čo bola táto funkcia dobrá? Moji predrečníci viacerí povedali, že je nepotrebná. Pre tento štát, pre občanov tejto krajiny je, samozrejme, nepotrebná, ale pre určitú finančnú skupinu akcionára strany SMER je potrebná. Predsa aj táto skupina ľudí potrebuje jedného ministra. Jedna finančná skupina si dosadila za ministra vás, pán minister. (Reakcia ministra.) Neviete, ktorá to je? Tá, na jachte ktorej ste boli, kde ste dojednali kurz slovenskej koruny voči euru, v novinách som to vyčítal, áno. A ďalšia skupina si potrebuje dosadiť pána Vážneho za podpredsedu vlády pre strategické investície. Ale čo by tam robil? Tak mu prihráme eurofondy, koordináciu eurofondov. Tak to v tejto krajine ide. Nie prvýkrát z tohto miesta hovorím, že v tejto krajine majú väčšiu moc finančné skupiny ako volební zástupcovia občanov v tejto Národnej rade. A to tu treba donekonečna opakovať. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec, poprosím vás, hovoríme o zákone o organizácii činnosti vlády, keby ste nerozoberali finančné skupiny, ale vyjadrovali sa k zákonu. Ďakujem pekne.

Zajac, Pavol, poslanec NR SR
Pani predsedajúca, veď práve o tom hovorím. Funkcia podpredsedu vlády nechýbala nikomu, mimo finančných skupín alebo jednej finančnej skupiny, alebo akcionára strany SMER. Takže pánu Vážnemu pridelíme eurofondy, áno, je to ten najvhodnejší človek na koordináciu eurofondov, tak si povedzme, aké skutky vykonal, keď bol ministrom dopravy, v súvislosti s eurofondmi, pani podpredsedníčka, aby ste vedeli... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Nechcem sa s vami škriepiť, ale prvé čítanie je o cieľoch a zámeroch k predkladanému návrhu, nie o tom, aby ste tu rozoberali pána podpredsedu vlády Vážneho. Poprosím vás, buďte konkrétny.

Zajac, Pavol, poslanec NR SR
Pani podpredsedníčka, pán podpredseda vlády Vážny bude koordinovať eurofondy. O tom sa tu bavíme. Že? Takže ja hovorím, že pán Vážny ako minister dopravy mohol postaviť R jednotku, 46 km cesty medzi Nitrou a Banskou Bystricou, z eurofondov. A zaujímavé je, že to bolo postavené cez PPP projekt. Pri rozpočte na rok 2013 som to tu povedal a musím to tu zopakovať, veľa ľudí tu nebolo, tento úsek diaľnice sa dal postaviť zhruba za 400 mil. eur. Pri použití eurofondov by to túto krajinu stálo možno 80 mil., možno 100 mil. rozložených na tri roky, do roku 2012 je to trikrát po 30 mil., už by bola tá cesta splatená. Využil by sa pritom operačný program Doprava. A na rok 2013 sme mohli mať diaľnicu a minister financií nemusel hľadať v rozpočte 130 mil. ako splátku za R jednotku. A ďalších 30 rokov každý jeden minister financií bude musieť nájsť 130 mil. za túto cestu. Veď aj malé decko by rozumelo 80 mil. alebo 30 krát 130 mil. Skúste si to niektorí spočítať.
Ďalší PPP projekt, ktorý pán exminister Vážny podpísal na D jednotku medzi Žilinou a Prešovom. Tam by tá cena, ktorú by štát platil za jeden rok krát 30 rokov, bola zhruba okolo 670 mil. To znamená, všetci ministri, ak by sa tento úsek staval cez PPP projekt, by museli nájsť v nasledujúcich tridsiatich rokoch 670 mil., spolu s R jednotkou je to 800 mil. eur ročne. Bolo dobré, že to pán minister Figeľ zastavil. A staviame to dneska z eurofondov. No asi to bolo dobré.
Ak by v minulosti pán podpredseda vlády Vážny takto pristupoval k eurofondom, tak dneska by moja dôvera, ale dôvera aj ďalších kolegov aj z KDH, aj z celej opozície voči nemu bola taká, že by sme povedali, áno, je to jedno, nebude to riešiť minister dopravy, bude koordinovať eurofondy pán podpredseda vlády Vážny. Ale túto minulosť a skúsenosť tu máme. To nie je nič osobné proti podpredsedovi vlády Vážnemu.
Ešte tu bolo spomínané elektronické mýto. Elektronické mýto bolo vytendrované za ministrovania Vážneho tak, že dvaja uchádzači, ktorí ponúkali skoro polovičnú cenu za elektronické mýto, boli vyradení zo súťaže a najdrahší uchádzač vyhral. Dneska NDS-ka platí ročne 100 mil. eur za toto elektronické mýto. Boli by sme všetci radšej, keby sme za to platili len polovičku? Asi áno. Plus máme na krku súdny spor s Európskou úniou, možno to bude riadením osudu, že práve za prvej vlády Roberta Fica keď sa toto elektronické mýto takto vytendrovalo, druhá vláda Roberta Fica bude musieť znášať súdne spory a penále, ktoré bude musieť vyplatiť. A exminister Vážny ako podpredseda vlády bude pri tom. Takže v zásade proti presunu by sme nemali nič, keby podpredseda vlády exminister Vážny nemal takúto minulosť a takéto skúsenosti s eurofondmi. Tam, kde mohol použiť eurofondy, išiel do PPP projektov. A eurofondy dneska aj v operačnom programe doprava budeme musieť pomaly vracať naspäť do Bruselu. Urobíme takto z capa záhradníka. A je to výsmech všetkým občanom Slovenska. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.1.2013 o 14:07 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:20

Zsolt Simon
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán kolega, no vy ste to pomenovali pomerne presne. A ja s vami súhlasím, že keď onen podnik nefunguje, tak nie nábytok, ale personál sa vymieňa. Toto je jasný príklad, že sa vymieňa nie personál, ale nábytok.
Dnes Slovenská republika má mizerné čerpanie eurofondov, ešte mizernejšie čerpanie alebo stiahnutie peňazí z Bruselu. To nie je len chybou ministra Počiatka, ale v každom prípade aj ministra Kažimíra, pretože nepredkladáme súhrnnú žiadanku o platbu z Bruselu a už máme meškanie, mali by sme ju mať už štvrtú a máme ju len prvú. Celé toto nastavenie nastavila prvá Ficova vláda. Dnes vidíme, že toto čerpanie je nízke, preto, lebo to bolo zlé nastavené. Som presvedčený, že táto zmena nepomôže k lepšiemu práve z tých dôvodov, ktoré ste aj vy sám pomenovali. A v plnej miere s vami súhlasím, že eurofondy je v prvom rade potrebné v maximálnej miere využiť, ale to sme neurobili.
Aj s tým súhlasím, že tento návrh má asi jediný cieľ, samovláda strany SMER musí naplniť asi svoje sľuby s koaličným partnerom, ktorým sú finančné skupiny.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.1.2013 o 14:20 hod.

Ing.

Zsolt Simon

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:22

Igor Choma
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán poslanec, ja v prvom rade chcem povedať, že ste sa nevenovali téme a venovali ste aj iným veciam. A v tejto súvislosti mi nedá nereagovať na tie sprostosti, ktoré ste tu porozprávali, pretože to naozaj vychádza z vašej absolútnej neznalosti problematiky výstavby diaľnic.
Viete, ak hovoríme o fondoch, a to je teraz vaša téma, tak treba zdôrazniť jednu vec, PPP projekty boli nastavené na to, aby bola D jednotka dnes už v štádiu dostavovania, čiže mali byť hotové úseky v roku 2012 bez tunelov, v roku 2014 aj s tunelovými úsekmi. A všetky ostatné úseky ciest D trojky, R dvojky boli pripravené na čerpanie fondov, boli zároveň pripravené absorpčné plány. Ja som to už raz vysvetľoval, možno sa na to dobre pamätáte. A vidím, že nepadli na úrodnú pôdu absorpčné plány na úplné vyčerpanie eurofondov. Ale dôsledky tých vašich rozhodnutí dnes vidíme. Konkrétne presne v tej situácii, ktorá sa týka diaľnic na Slovensku, ste to úplne rozvrátili, rozhasili. Takže sú nedočerpané fondy, padajúce mosty z titulu nereálne nízkych cien. Ja som o tom hlboko presvedčený, že ceny, ktoré ste nastavili, a dohnali ste dodávateľov do nejakých takýchto cien, to sú prvé dôsledky. Je to ten padajúci most alebo teda padajúca opora, padajúce lešenie, debnenie, nech to nazveme akokoľvek, čo úzko súvisí s nereálne nízkymi cenami. A toto sú dôsledky príkazov vášho laického veliteľa Figeľa pri riadení výstavby diaľnic. Nedá sa nič robiť.
A keď hovoríte o mýte, ešte sa krátko k tomu zmienim. Všetky súdne spory na slovenských súdoch sme vyhrali vrátane Najvyššieho súdu o tom že sme postupovali korektne, správne. Len pre vašu informáciu, NDS-ka mala zaradeného aj najlacnejšieho uchádzača, ale Úrad pre verejné obstarávanie ho vylúčil. A my sme všetky súdne spory dodnes vyhrali a takisto vyhráme aj súdny spor na európskom súde. O tom som presvedčený. A sme vzorom pre Európsku komisiu, čo sa týka mýta. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.1.2013 o 14:22 hod.

Ing.

Igor Choma

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:24

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne predrečníkom. Musím reagovať na kolegu Chomu. Som rád, že vy ste sa držali témy, a ste rozprávali o tom, kedy mali byť postavené diaľnice do Košíc. Myslím si, že ste spomenuli rok 2012. Ja si pamätám na vyhlásenie pána Roberta Fica ako premiéra prvej vlády, kde povedal, že v roku 2010 bude diaľnica bez tunelov v Košiciach. Do roku 2010 ste vládli, diaľnica nie je dodnes v Košiciach. Tak si upresnite trošku termíny. Nebudem tu s vami rozoberať a zneužívať mŕtvych ľudí na diaľnici moste v Kurimanoch na tejto schôdzi, ešte máme správu o Kurimanoch, tam v tej rozprave sa môžeme o tom rozprávať, ale verte tomu, že cena, ktorá bola vytendrovaná serióznou stavebnou slovenskou firmou, ktorá sa zúčastnila seriózneho tendra, kde dobrovoľne ponúkla cenu, za ktorú je ochotná tam stavať, toto je pre občanov Slovenska najlepšia cesta, ako stavať čo najlacnejšie. Ak máte záujem stavať čo najdrahšie, tak to povedzte, len potom by ma zaujímalo, kde majú ísť rozdiely medzi tou čiastkou, za ktorú sa stavalo za Figeľa, a tou čiastkou, za ktorú sa malo stavať cez PPP projekty. Toto treba povedať občanom tejto krajiny, kde a do čích vreciek mal ísť ten rozdiel. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.1.2013 o 14:24 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:26

Martin Chren
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, vážený pán predseda výboru, ctené kolegyne, kolegovia, dovoľte aj mne veľmi stručne vystúpiť s takým krátkym politickým stanoviskom k tomuto predloženému návrhu zákona. To stanovisko je politické kvôli tomu, že aj predložený návrh je čisto politickým riešením, ktorý nie je založený na nejakom odbornom zdôvodnení alebo odbornom rozhodnutí, ale je o politickom rozhodnutí, na ktoré, samozrejme, máte právo, tak ako my máme právo pýtať sa, čo za ním bolo a čo k nemu viedlo.
Tento zákon by sme naozaj, ako naznačili už aj kolegovia, mohli nazvať lex Vážny, lebo jeho jediným cieľom je urobiť zákon pre nového pána vicepremiéra Vážneho, ktorému pán premiér vymyslel teplé miesto na Úrade vlády. On však nemá pod sebou žiaden rezort. A štatút podpredsedu, ktorý schválila vláda, je naozaj objektívne málo. Prenáša sa teda koordinácia eurofondov naspäť na Úrad vlády.
Dovoľte mi pripomenúť, že na Úrade vlády už koordinácia eurofondov bola pol roka do konca roku 2010. Bola tam presunutá z ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja po škandáloch počas vlády Roberta Fica v rokoch 2006 až 2010. Od januára 2011 do tejto zmeny je Centrálny koordinačný orgán na ministerstve dopravy. A teraz sa opäť dostáva na Úrad vlády v predloženej novele zákona. No a je naozaj otázne z odborného hľadiska, či sú takéto časté presuny prínosom pre takú citlivú a pre takú problematickú oblasť, akou je koordinácia využívania fondov Európskej únie na Slovensku.
Keď sa na tento zákon pozrieme a keď si ho prečítame. Politicky je úplne jasné, že sa pán premiér rozhodol mať takúto citlivú agendu pri sebe. A zároveň, a mne je to veľmi ľúto, z tohto návrhu vlastne vyplýva, že pánu ministrovi dopravy bola v tomto vyjadrená veľká nedôvera. Je to o to okatejšie, že sa táto zmena, tento presun neudial pri veľkej novele kompetenčného zákona, s ktorým prišla vláda Roberta Fica hneď po svojom nástupe. O to viac to však, žiaľ, vrhá nedobré svetlo na vzťah medzi premiérom a jeho ministrom dopravy. Skutočnosť je však aj tak nakoniec taká, že hoci je tento návrh návrhom lex Vážny, veci nebude mať až tak v rukách podpredseda vlády, pretože jeho postavenie vo vláde je veľmi slabé. Na čele Úradu vlády ako ústredného orgánu štátnej správy totiž nestojí jeho vicepremiér, ale vedúci Úradu vlády. Vedúci Úradu vlády je štatutár, pán Federič, a on bude podpisovať všetky zmluvy a formálne teda robiť všetky rozhodnutia. Pán vicepremiér Vážny bude teda vicepremiérom, človekom, ktorého postavenie bude skôr ako postavenie vykonávateľa z niečej cudzej vôle. Ten skutočný výkon má a bude mať v rukách niekto iný. Podstatný tu bude, samozrejme, pán premiér a jeho výkonný človek, teda pán vedúci Úradu vlády Federič. Možno by teda stálo za to, na záver môjho vystúpenia naozaj vás požiadať o to, aby ste odborne skúsili zdôvodniť, prečo sa Centrálny koordinačný orgán v skutočnosti, a odborne podložiť, naozaj presúva na Úrad vlády. Ďakujem vám veľmi pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.1.2013 o 14:26 hod.

Ing.

Martin Chren

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 14:31

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Zareagujem len krátko. Je fakt, že témy sa tu držalo málo rečníkov, najviac asi posledný rečník, tak začnem asi odzadu.
V skutočnosti tá genéza toho, prečo sa to presúva, má, samozrejme, hlboké odborné rácio. Vo veľa krajinách je tento orgán centralizovaný. A tá centrálnosť znamená, že úplne najvhodnejšie je zastrešiť to na najvyššej úrovni. A tá logika je nespochybniteľná, pretože celkovo eurofondy sú nadrezortné. A viete sám, že je tam toľko rôznych oblastí, že konkrétne ministerstvo nechápe až tak agendu iného ministerstva, je vhodné, aby to bolo zastrešené na najvyššej úrovni. Je na to veľa príkladov, ale nechcem sa teraz tým zapodievať, možno sa k tomu vrátim v ďalších čítaniach.
Faktom zostáva, že ten inicializačný impulz na ten presun bol z mojej strany, nie zo strany ani premiéra, ani exministra Vážneho. Takže máte mylné informácie, tak ako som videl stav, v akom som zdedil tento Centrálny koordinačný orgán, ako úplne bez mocnú inštitúciu. A vy sa tu hlásite k niečomu. Pozrite sa, ako ste vy zdokonalili to čerpanie, aký žalostný stav ste nám zachovali v eurofondoch. Že vôbec nemáte tú hanbu niečo rozprávať. Sú to pozastavené operačné programy, proste absolútny bordel, aký svet nevidel.
Takže aj vzhľadom na to, že som zdedil túto inštitúciu ako úplne bezmocnú, bezzubú, ktorá len veľmi ťažko sa dostáva do toho systému s tým svojím, by som povedal, synchronizačným efektom, bude treba ešte strašne veľa práce na tom urobiť, vzhľadom na rozsah tej agendy, ktorá je na ministerstve dopravy, čo tiež bol prilepený tento inštitút podľa môjho názoru veľmi nesystémovo. Čiže keď sa tu bavíme o tom, kde to systémovo má byť, tak sa potom pýtam, či bol podľa vás systémový krok vraziť CKO na ministerstvo dopravy. Tak to by som rád počul ja zase vašu odpoveď, pretože to určite systémové nebolo. Oveľa systémovejšie je to mať na Úrade vlády. A toto bol môj nápad, aby sa to tak stalo.
To, k čomu vy už tu ďalej elaborujete až po úroveň finančných skupín, to už je absurdné, ale o odbornej úrovni pána Zajaca sa tu nemusíme ani baviť podľa toho, čo povedal. Nechce sa mi to tu ani čítať, tie poznámky, čo tu mám, kde všade sa vy mýlite. A vlastne vôbec nemáte ani pravdu a nemáte ani doštudované niektoré veci.
Mimochodom, vláda napríklad ten plán výstavby diaľnic ešte ani neschválila. Takže vy tu hovoríte, že už sa to schválilo, ale ešte sa to neschválilo. No ale k tomu sa všetkému dostaneme inokedy.
Alebo napríklad taký úplne odborný pohľad, že my sme zastavili výstavbu Filiálky. Vy ste vysúťažili Filiálku bez toho, aby ste mali istotu, že bude preplatená z eurofondov, pretože ste nemali štúdiu uskutočniteľnosti. A viete, že tá nevyšla. Vy ste vysúťažili niečo, čo by nám nikdy Únia nepreplatila. A vy tu idete niečo rozprávať o eurofondoch.
Takže zhrniem to asi tak. Myslím si ja osobne, a je na to veľa dôkazov, že je najracionálnejšie, aby Centrálny koordinačný orgán už z tohto titulu, že je centrálny, bol umiestnený na centrálnej úrovni. A to je vláda, Úrad vlády. A čaká nás veľká výzva. A to je dorokovanie partnerskej dohody s Úniou, kde vy ste nám zanechali čistý stôl, nulovú pripravenosť a ani čiarku nezanechali. A treba to celé vynegociovať, čo je pomerne rozsiahla agenda. Myslím si, že je to tak rozsiahla agenda, ktorá si vyžaduje samostatné riadenie, nie ako nejakú piatu, šiestu, alebo siedmu agendu konkrétneho ministerstva. Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

30.1.2013 o 14:31 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video