14. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vážená pani podpredsedníčka, milé kolegyne, kolegovia, vážený pán predkladateľ, spravodajca, dovoľte mi niekoľko slov. V úvode musím povedať hneď, aby to nebolo zle pochopené, že si cením dobrý úmysel predkladateľa, verím, že tento úmysel bol dobrý, ale zas na druhej strane ja som to už tuná od toho rečníckeho pultu povedal a nemôžem ani teraz mlčať a dovolím si s tým nesúhlasiť. Ono je to tak, že v podstate ja sa dívam na tú prácu ako na dar a dneska mnoho ľudí nemá naozaj skutočne prácu a nie je jednoduché znášať aj takúto traumu, keď človek o túto prácu prichádza a ju urputne alebo veľmi usilovne hľadá a nemôže ju nájsť. Preto trestať niekoho prácou ja považujem za niečo veľmi zlé. Veľmi negatívne a nevýchovné. Presný opak výchovy sa tuná docieli. Ako ja môžem niekoho prácou trestať?
Ja by som poprosil, keby pán Novotný teraz dával pozor, lebo minule pozor nedával, a aj teraz je tomu tak, okrem jedného prípadu, kedy som to povedal, ak stratíš slobodu a si väzeň, prosím, vtedy musíš pracovať. Nikto sa ťa nebude pýtať, že či ty pracovať chceš alebo nechceš. Jednoducho musíš pracovať, ale strácaš slobodu. A práca, ktorá je z donútenia, naozaj človeka zotročuje. Tu navrhovateľ nenavrhuje to, že by ten samotný páchateľ priestupku, aspoň som to ja tak pochopil, vykonával túto prácu, lebo je dieťa, ale jeho zákonný zástupca, t. j. rodič alebo ten, ktorý je zodpovedný za tohto páchateľa. Trestať navyše tých rodičov alebo vychovávateľov, alebo tých, ktorí sú zodpovední za výchovu tohto dieťaťa prácou na verejnoprospešných službách. Ja sa pýtam, čo budú robiť? Čo budú robiť? Minulý týždeň, no zametať, ale kde, čo budú zametať? V akej obci? No niekde asi niekde v susednej krajine. (Reakcia z pléna.) Kolega mi hovorí, že v tej, kde žijú. No ale v každej obci sú zamestnaní ľudia na obecných službách. Však tá obec by mala byť taká vyzametaná a taká vyčistená, keď sme tu spomínali Jarovnice, kde je 1181 aktivovaných, tak čo budú zametať? Keď by tie listy zo stromov po jednom zbierali do ruky, no tak nemajú tam čo robiť, lebo to ja hovorím, 1180 ľudí zamestnaných na obecných službách, však to je firma, veľká firma. To je Volkswagen alebo, ja neviem, možno Peugeot, alebo nejaká výrobná firma a v takej malej obci a 1180 ľudí, tak zase ešte máme tam 1182. človeka, ešte tam k tomu ešte priloží, akú užitočnú prácu bude robiť. No nebude ju robiť, lebo starosta má v obci problém v obci zamestnať, čo len 50 ľudí a každý deň im prideliť prácu.
Má s tým problém, však si to povedzme, že či má, alebo nemá. A tu netreba nejaké možno naozaj kontroly alebo čosi také, ale úradníci od stola by mali vedieť, že 1181 ľudí aktivovaných v jednej obci je úplne čosi, čo nie je ako v poriadku, čo je úplne absurdné, preto aj keď, samozrejme, spravodlivé je dať každému to, čo mu patrí. Ak niekto urobí ten priestupok, je správne, ak nasleduje trest. To nechcem ako spochybňovať, ale zase to je neprimerané, lebo tam je ten prvý stupeň, ak nezaplatí musí pracovať. Ak neodpracuje, to je ten druhý stupeň a ak ten tretí stupeň nesplní, tak môže byť, teda spácha trestný čin, je preklasifikovaný z priestupku. No ja neviem, deti ukradli jablká napr. alebo tú železnú bráničku, ako kolega to minule spomínal, a teraz sa to preklasifikuje na trestný čin, za ktorý hrozí trest odňatia slobody od jedného až do piatich rokov. Prosím vás pekne, ja toto nepovažujem za spravodlivosť.
Aká je to spravodlivosť? Tak na jednej strane je za priestupok je človek odsúdený na rok až päť rokov. Päť rokov, zoberme tú krajnú formu. Zločinci v tejto krajine, hej, a sú to veľakrát vážne delikty, ktoré spáchajú mnohí ľudia, dostanú síce, ja neviem, dostanú, ja neviem, 10 alebo 12, alebo 15 rokov, majú to skrátené potom na polovicu. V skutočnosti odsedia možno si 8 alebo 5 rokov, alebo možno aj menej rokov a teraz za priestupok, ktoré spácha jeho dieťa, tak ktosi by mal sedieť v base ako päť rokov? Prepáčte, ale toto ja za spravodlivé nemôžem považovať. Trest má byť primeraný a adekvátny tomu prehrešku, ktorý sa urobil. Aj keď znova podčiarkujem, že úmysel bol dobrý a chvályhodné je to, že ste sa nad tým zamysleli, ale tá forma nie je správna, nie je dobrá. Znova to zopakujem, podčiarkujem. Nikoho nemožno trestať prácou, lebo táto práca z donútenia ťa zotročuje, si otrokom, nie si slobodným človekom a navyše v marginalizovaných skupinách, ktoré sa to tuná takto spomínalo, že tie marginalizované skupiny.
Ja sa pýtam, aké je to výchovné, keď tie deti budú vnímať - aha však môj otec bol potrestaný za priestupok, ale on musel pracovať, on musel pracovať? To je trest, práca! Tak práca je čosi potom negatívne, čosi zlé. Ja prácu nevnímam ako nejakú negatívnu vec. Naopak, výchovné je to a správny rodič je ten, ktorý svoje deti vedie k práci od malého decka. Ja to nechcem hovoriť tu teraz vekovú hranicu, či 14, či 15 rokov, aby sme sa na tom doťahovali. Však aj 10-ročné deti, ak ten otec pracuje na záhrade, napr. okopáva zeleninu, a tie deti sú možno aj malé a sa tam hrabú alebo vytrhávajú tú burinku, a tie zelinky, oni veľakrát urobia viac tej škody ako osohu, ale učia sa pracovným návykom. Ale oni musia mať vzory správania, a to je ten problém, že dneska v mnohých marginalizovaných skupinách vyrástla nám ďalšia generácia, ktorá nevidela svojich otcov, svoje matky, aby ráno vstali, a išli pracovať, a teraz keď budú vidieť, naopak, že musí ráno vstať a ísť do práce, lebo on je trestaný prácou, myslím si, že toto není správne. Ja som to už avizoval aj predtým, že ja teda s týmto súhlasiť nebudem. Ak by sa tam našla nejaká iná forma, ak navrhovateľ zákona by sa nad tým zamyslel, ako túto vec, ako riešiť. Na druhej strane naozaj si uvedomujem, ak dospelí ľudia nahovárajú deti na konanie priestupkov, tak ale treba trestať tých rodičov.
Ak to vieme alebo ak to viete, no tak majú konať orgány činné v trestnom konaní. Ja viem, že je to veľmi zložitý proces. Každý na každého sa vyhovára. Viete, ale keď taký príklad ste tuná spomenuli, že deti kradnú a napchávajú si tašky v potravinách, tak mne skrsla taká otázka, tu skôr zamyslieť sa nad tým, prečo to robia? Robia to od hladu, je tam alkohol, ktorý tam nakladajú, sú to cigarety? Ak toto robia, no tak to je druhá vec. Ale ak tam dávajú, ja neviem, dáva tam chlieb, potraviny, lebo on je hladný, tak treba za myslieť nad tým, ako v podstate túto chudobu riešiť na Slovensku. To je vážny fenomén.
Ja keď vidím žobrajúcich ľudí na uliciach a týchto bezdomovcov, a to možno to tak nesúvisí, tak celkom s tým, ale ma to veľmi mrzí a veľmi ma to trápi, že takáto situácia je tuná.
Je 21. storočie a stále dennodenne stretávam týchto ľudí. Stretávate ich aj vy, lebo chodíte aj po uliciach, verím, že nechodíte so zavretými očami, ani ušami. Ja som len toľko chcel povedať.
Na záver ešte raz, každá práca z donútenia zotročuje. Mal by som tuná aj veľmi silné príklady, nepoužijem ich, lebo používali sa tuná takéto prípady. Teda boli tu situácie aj vôbec aj v histórii aj v dejinách ľudstva a každý sa môžte nad tým zamyslieť. Práca je darom pre každého z nás, pre každého z nás - či pre poslanca, či pre robotníka, či pre zametača, či pre kohokoľvek.
Preto nemôžme nikoho nútiť, lebo stávaš sa otrokom, nie si slobodný. Ďakujem.
Neautorizovaný
Vystúpenia
10:06
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:06
Miroslav KadúcPán poslanec Novotný, pre vás je prekvapivé, že prišiel tu vlastne prvý Róm a pokúša sa dať prvé konštruktívne riešenie za 20 rokov. Keď ste to neboli schopní urobiť vy za vašej 10-ročnej vlády a javí sa, že ani, žiaľ, ani SMER. Tak prvý Róm musel prísť, aby sa o to aspoň pokúsil, a vy mu hádžete polená pod nohy. Výborné....
Pán poslanec Novotný, pre vás je prekvapivé, že prišiel tu vlastne prvý Róm a pokúša sa dať prvé konštruktívne riešenie za 20 rokov. Keď ste to neboli schopní urobiť vy za vašej 10-ročnej vlády a javí sa, že ani, žiaľ, ani SMER. Tak prvý Róm musel prísť, aby sa o to aspoň pokúsil, a vy mu hádžete polená pod nohy. Výborné. To je veľmi konštruktívne.
Ten návrh, ktorý predkladáte vy aj pán Kaník, je veľmi jednoduchý, veď to je, to je otázka pre ministerstvo možno deň. Prečo ste to dokelu neurobili? Však to bolo, šmahom ruky to máte spravené, teraz sa tu hráte na nejakých spasiteľov. Úplne zbytočné. A keď vy ste teda útočili na nás, ja sa cez to prenesiem a tento návrh proste podporím, lebo ho považujem za dobrý, len nebuďte farizeji, prosím vás.
A pre tých, ktorí si myslia, že je to nútená práca, že Zákonník práce a iné obmedzenia. Ste vo vláde, nech sa páči, pripravte podklady, aby sa to zmenilo. Máte na to. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
12.2.2013 o 10:06 hod.
JUDr. Ing.
Miroslav Kadúc
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Ja vlastne poviem to, čo povedal pán poslanec Hraško, a ja len to tak zopakujem a zosumarizujem.
Pán poslanec Novotný, pre vás je prekvapivé, že prišiel tu vlastne prvý Róm a pokúša sa dať prvé konštruktívne riešenie za 20 rokov. Keď ste to neboli schopní urobiť vy za vašej 10-ročnej vlády a javí sa, že ani, žiaľ, ani SMER. Tak prvý Róm musel prísť, aby sa o to aspoň pokúsil, a vy mu hádžete polená pod nohy. Výborné. To je veľmi konštruktívne.
Ten návrh, ktorý predkladáte vy aj pán Kaník, je veľmi jednoduchý, veď to je, to je otázka pre ministerstvo možno deň. Prečo ste to dokelu neurobili? Však to bolo, šmahom ruky to máte spravené, teraz sa tu hráte na nejakých spasiteľov. Úplne zbytočné. A keď vy ste teda útočili na nás, ja sa cez to prenesiem a tento návrh proste podporím, lebo ho považujem za dobrý, len nebuďte farizeji, prosím vás.
A pre tých, ktorí si myslia, že je to nútená práca, že Zákonník práce a iné obmedzenia. Ste vo vláde, nech sa páči, pripravte podklady, aby sa to zmenilo. Máte na to. Ďakujem.
Neautorizovaný
10:07
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:07
Viliam NovotnýPán poslanec Martvoň, no veď práve o to ide aj v tejto poslaneckej novele zákona, že pri priestupkoch je tá hranica 15 rokov, napr. v Trestnom poriadku je je 14 rokov a spomenuli ste aj Zákonník práce, ktorý umožňuje z výchovného hľadiska prácu už od 14 rokov, tak nevidím potom celkom zmysel toho, prečo to nevieme zosynchronizovať tak,...
Pán poslanec Martvoň, no veď práve o to ide aj v tejto poslaneckej novele zákona, že pri priestupkoch je tá hranica 15 rokov, napr. v Trestnom poriadku je je 14 rokov a spomenuli ste aj Zákonník práce, ktorý umožňuje z výchovného hľadiska prácu už od 14 rokov, tak nevidím potom celkom zmysel toho, prečo to nevieme zosynchronizovať tak, aby to bolo všade od 14 rokov. V tomto ja problém nevidím. Povedali ste, že aj dnes sú zodpovední za páchanie priestupkov maloletých rodičia. No to je pravda, len aj tí rodičia sú v hmotnej núdzi, čiže vy nedokážete sa dostať k tomu, aby ten priestupok bol reálne odškodnený, resp. bola zaplatená tá pokuta, o tom je táto poslanecká novela zákona. A v mnohom ste trafili naozaj klinec po hlavičke, naozaj toto nie je zákon o Rómoch ani proti Rómom, ale týka sa celého Slovenska. Nevidím v tom veľký problém ani z pohľadu celého Slovenska, aby sme zodpovednosť za priestupky posunuli na hranicu 14 rokov, keď je zodpovednosť za trestný čin pri hranici 14 rokov.
Pán poslanec Hraško a pán poslanec Kadúc, pozrite, keď budeme čestní a budeme veci pomenovávať tak, ako sú, tak ich pomenúvajme, keď mi poviete, že SDKÚ - DS za 10 rokov nič nerobila s rómskou problematikou, tak musím vám povedať, že z obdobia rokov 2002 až 2006 máte zrejme veľmi silnú amnéziu, to je ten stav, keď ste na všetko zabudli, pretože jediná strana, jediná vláda, ktorá sa púšťala vtedy do toho, je SDKÚ - DS a vláda Mikuláša Dzurindu a chcem tiež povedať, že, viete, teším sa na tú rómsku reformu a určite budem o nej... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
12.2.2013 o 10:07 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne všetkým, ktorí na mňa reagovali, naozaj len niekoľko myšlienok k faktickým poznámkam.
Pán poslanec Martvoň, no veď práve o to ide aj v tejto poslaneckej novele zákona, že pri priestupkoch je tá hranica 15 rokov, napr. v Trestnom poriadku je je 14 rokov a spomenuli ste aj Zákonník práce, ktorý umožňuje z výchovného hľadiska prácu už od 14 rokov, tak nevidím potom celkom zmysel toho, prečo to nevieme zosynchronizovať tak, aby to bolo všade od 14 rokov. V tomto ja problém nevidím. Povedali ste, že aj dnes sú zodpovední za páchanie priestupkov maloletých rodičia. No to je pravda, len aj tí rodičia sú v hmotnej núdzi, čiže vy nedokážete sa dostať k tomu, aby ten priestupok bol reálne odškodnený, resp. bola zaplatená tá pokuta, o tom je táto poslanecká novela zákona. A v mnohom ste trafili naozaj klinec po hlavičke, naozaj toto nie je zákon o Rómoch ani proti Rómom, ale týka sa celého Slovenska. Nevidím v tom veľký problém ani z pohľadu celého Slovenska, aby sme zodpovednosť za priestupky posunuli na hranicu 14 rokov, keď je zodpovednosť za trestný čin pri hranici 14 rokov.
Pán poslanec Hraško a pán poslanec Kadúc, pozrite, keď budeme čestní a budeme veci pomenovávať tak, ako sú, tak ich pomenúvajme, keď mi poviete, že SDKÚ - DS za 10 rokov nič nerobila s rómskou problematikou, tak musím vám povedať, že z obdobia rokov 2002 až 2006 máte zrejme veľmi silnú amnéziu, to je ten stav, keď ste na všetko zabudli, pretože jediná strana, jediná vláda, ktorá sa púšťala vtedy do toho, je SDKÚ - DS a vláda Mikuláša Dzurindu a chcem tiež povedať, že, viete, teším sa na tú rómsku reformu a určite budem o nej... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Neautorizovaný
10:09
Vystúpenie 10:09
Štefan KuffaJa by som poprosil, keby pán Novotný teraz dával pozor, lebo minule pozor nedával, a aj teraz je tomu tak, okrem jedného prípadu, kedy som to povedal, ak stratíš slobodu a si väzeň, prosím, vtedy musíš pracovať. Nikto sa ťa nebude pýtať, že či ty pracovať chceš alebo nechceš. Jednoducho musíš pracovať, ale strácaš slobodu. A práca, ktorá je z donútenia, naozaj človeka zotročuje. Tu navrhovateľ nenavrhuje to, že by ten samotný páchateľ priestupku, aspoň som to ja tak pochopil, vykonával túto prácu, lebo je dieťa, ale jeho zákonný zástupca, t. j. rodič alebo ten, ktorý je zodpovedný za tohto páchateľa. Trestať navyše tých rodičov alebo vychovávateľov, alebo tých, ktorí sú zodpovední za výchovu tohto dieťaťa prácou na verejnoprospešných službách. Ja sa pýtam, čo budú robiť? Čo budú robiť? Minulý týždeň, no zametať, ale kde, čo budú zametať? V akej obci? No niekde asi niekde v susednej krajine. (Reakcia z pléna.) Kolega mi hovorí, že v tej, kde žijú. No ale v každej obci sú zamestnaní ľudia na obecných službách. Však tá obec by mala byť taká vyzametaná a taká vyčistená, keď sme tu spomínali Jarovnice, kde je 1181 aktivovaných, tak čo budú zametať? Keď by tie listy zo stromov po jednom zbierali do ruky, no tak nemajú tam čo robiť, lebo to ja hovorím, 1180 ľudí zamestnaných na obecných službách, však to je firma, veľká firma. To je Volkswagen alebo, ja neviem, možno Peugeot, alebo nejaká výrobná firma a v takej malej obci a 1180 ľudí, tak zase ešte máme tam 1182. človeka, ešte tam k tomu ešte priloží, akú užitočnú prácu bude robiť. No nebude ju robiť, lebo starosta má v obci problém v obci zamestnať, čo len 50 ľudí a každý deň im prideliť prácu.
Má s tým problém, však si to povedzme, že či má, alebo nemá. A tu netreba nejaké možno naozaj kontroly alebo čosi také, ale úradníci od stola by mali vedieť, že 1181 ľudí aktivovaných v jednej obci je úplne čosi, čo nie je ako v poriadku, čo je úplne absurdné, preto aj keď, samozrejme, spravodlivé je dať každému to, čo mu patrí. Ak niekto urobí ten priestupok, je správne, ak nasleduje trest. To nechcem ako spochybňovať, ale zase to je neprimerané, lebo tam je ten prvý stupeň, ak nezaplatí musí pracovať. Ak neodpracuje, to je ten druhý stupeň a ak ten tretí stupeň nesplní, tak môže byť, teda spácha trestný čin, je preklasifikovaný z priestupku. No ja neviem, deti ukradli jablká napr. alebo tú železnú bráničku, ako kolega to minule spomínal, a teraz sa to preklasifikuje na trestný čin, za ktorý hrozí trest odňatia slobody od jedného až do piatich rokov. Prosím vás pekne, ja toto nepovažujem za spravodlivosť.
Aká je to spravodlivosť? Tak na jednej strane je za priestupok je človek odsúdený na rok až päť rokov. Päť rokov, zoberme tú krajnú formu. Zločinci v tejto krajine, hej, a sú to veľakrát vážne delikty, ktoré spáchajú mnohí ľudia, dostanú síce, ja neviem, dostanú, ja neviem, 10 alebo 12, alebo 15 rokov, majú to skrátené potom na polovicu. V skutočnosti odsedia možno si 8 alebo 5 rokov, alebo možno aj menej rokov a teraz za priestupok, ktoré spácha jeho dieťa, tak ktosi by mal sedieť v base ako päť rokov? Prepáčte, ale toto ja za spravodlivé nemôžem považovať. Trest má byť primeraný a adekvátny tomu prehrešku, ktorý sa urobil. Aj keď znova podčiarkujem, že úmysel bol dobrý a chvályhodné je to, že ste sa nad tým zamysleli, ale tá forma nie je správna, nie je dobrá. Znova to zopakujem, podčiarkujem. Nikoho nemožno trestať prácou, lebo táto práca z donútenia ťa zotročuje, si otrokom, nie si slobodným človekom a navyše v marginalizovaných skupinách, ktoré sa to tuná takto spomínalo, že tie marginalizované skupiny.
Ja sa pýtam, aké je to výchovné, keď tie deti budú vnímať - aha však môj otec bol potrestaný za priestupok, ale on musel pracovať, on musel pracovať? To je trest, práca! Tak práca je čosi potom negatívne, čosi zlé. Ja prácu nevnímam ako nejakú negatívnu vec. Naopak, výchovné je to a správny rodič je ten, ktorý svoje deti vedie k práci od malého decka. Ja to nechcem hovoriť tu teraz vekovú hranicu, či 14, či 15 rokov, aby sme sa na tom doťahovali. Však aj 10-ročné deti, ak ten otec pracuje na záhrade, napr. okopáva zeleninu, a tie deti sú možno aj malé a sa tam hrabú alebo vytrhávajú tú burinku, a tie zelinky, oni veľakrát urobia viac tej škody ako osohu, ale učia sa pracovným návykom. Ale oni musia mať vzory správania, a to je ten problém, že dneska v mnohých marginalizovaných skupinách vyrástla nám ďalšia generácia, ktorá nevidela svojich otcov, svoje matky, aby ráno vstali, a išli pracovať, a teraz keď budú vidieť, naopak, že musí ráno vstať a ísť do práce, lebo on je trestaný prácou, myslím si, že toto není správne. Ja som to už avizoval aj predtým, že ja teda s týmto súhlasiť nebudem. Ak by sa tam našla nejaká iná forma, ak navrhovateľ zákona by sa nad tým zamyslel, ako túto vec, ako riešiť. Na druhej strane naozaj si uvedomujem, ak dospelí ľudia nahovárajú deti na konanie priestupkov, tak ale treba trestať tých rodičov.
Ak to vieme alebo ak to viete, no tak majú konať orgány činné v trestnom konaní. Ja viem, že je to veľmi zložitý proces. Každý na každého sa vyhovára. Viete, ale keď taký príklad ste tuná spomenuli, že deti kradnú a napchávajú si tašky v potravinách, tak mne skrsla taká otázka, tu skôr zamyslieť sa nad tým, prečo to robia? Robia to od hladu, je tam alkohol, ktorý tam nakladajú, sú to cigarety? Ak toto robia, no tak to je druhá vec. Ale ak tam dávajú, ja neviem, dáva tam chlieb, potraviny, lebo on je hladný, tak treba za myslieť nad tým, ako v podstate túto chudobu riešiť na Slovensku. To je vážny fenomén.
Ja keď vidím žobrajúcich ľudí na uliciach a týchto bezdomovcov, a to možno to tak nesúvisí, tak celkom s tým, ale ma to veľmi mrzí a veľmi ma to trápi, že takáto situácia je tuná.
Je 21. storočie a stále dennodenne stretávam týchto ľudí. Stretávate ich aj vy, lebo chodíte aj po uliciach, verím, že nechodíte so zavretými očami, ani ušami. Ja som len toľko chcel povedať.
Na záver ešte raz, každá práca z donútenia zotročuje. Mal by som tuná aj veľmi silné príklady, nepoužijem ich, lebo používali sa tuná takéto prípady. Teda boli tu situácie aj vôbec aj v histórii aj v dejinách ľudstva a každý sa môžte nad tým zamyslieť. Práca je darom pre každého z nás, pre každého z nás - či pre poslanca, či pre robotníka, či pre zametača, či pre kohokoľvek.
Preto nemôžme nikoho nútiť, lebo stávaš sa otrokom, nie si slobodný. Ďakujem.
Vážená pani podpredsedníčka, milé kolegyne, kolegovia, vážený pán predkladateľ, spravodajca, dovoľte mi niekoľko slov. V úvode musím povedať hneď, aby to nebolo zle pochopené, že si cením dobrý úmysel predkladateľa, verím, že tento úmysel bol dobrý, ale zas na druhej strane ja som to už tuná od toho rečníckeho pultu povedal a nemôžem ani teraz mlčať a dovolím si s tým nesúhlasiť. Ono je to tak, že v podstate ja sa dívam na tú prácu ako na dar a dneska mnoho ľudí nemá naozaj skutočne prácu a nie je jednoduché znášať aj takúto traumu, keď človek o túto prácu prichádza a ju urputne alebo veľmi usilovne hľadá a nemôže ju nájsť. Preto trestať niekoho prácou ja považujem za niečo veľmi zlé. Veľmi negatívne a nevýchovné. Presný opak výchovy sa tuná docieli. Ako ja môžem niekoho prácou trestať?
Ja by som poprosil, keby pán Novotný teraz dával pozor, lebo minule pozor nedával, a aj teraz je tomu tak, okrem jedného prípadu, kedy som to povedal, ak stratíš slobodu a si väzeň, prosím, vtedy musíš pracovať. Nikto sa ťa nebude pýtať, že či ty pracovať chceš alebo nechceš. Jednoducho musíš pracovať, ale strácaš slobodu. A práca, ktorá je z donútenia, naozaj človeka zotročuje. Tu navrhovateľ nenavrhuje to, že by ten samotný páchateľ priestupku, aspoň som to ja tak pochopil, vykonával túto prácu, lebo je dieťa, ale jeho zákonný zástupca, t. j. rodič alebo ten, ktorý je zodpovedný za tohto páchateľa. Trestať navyše tých rodičov alebo vychovávateľov, alebo tých, ktorí sú zodpovední za výchovu tohto dieťaťa prácou na verejnoprospešných službách. Ja sa pýtam, čo budú robiť? Čo budú robiť? Minulý týždeň, no zametať, ale kde, čo budú zametať? V akej obci? No niekde asi niekde v susednej krajine. (Reakcia z pléna.) Kolega mi hovorí, že v tej, kde žijú. No ale v každej obci sú zamestnaní ľudia na obecných službách. Však tá obec by mala byť taká vyzametaná a taká vyčistená, keď sme tu spomínali Jarovnice, kde je 1181 aktivovaných, tak čo budú zametať? Keď by tie listy zo stromov po jednom zbierali do ruky, no tak nemajú tam čo robiť, lebo to ja hovorím, 1180 ľudí zamestnaných na obecných službách, však to je firma, veľká firma. To je Volkswagen alebo, ja neviem, možno Peugeot, alebo nejaká výrobná firma a v takej malej obci a 1180 ľudí, tak zase ešte máme tam 1182. človeka, ešte tam k tomu ešte priloží, akú užitočnú prácu bude robiť. No nebude ju robiť, lebo starosta má v obci problém v obci zamestnať, čo len 50 ľudí a každý deň im prideliť prácu.
Má s tým problém, však si to povedzme, že či má, alebo nemá. A tu netreba nejaké možno naozaj kontroly alebo čosi také, ale úradníci od stola by mali vedieť, že 1181 ľudí aktivovaných v jednej obci je úplne čosi, čo nie je ako v poriadku, čo je úplne absurdné, preto aj keď, samozrejme, spravodlivé je dať každému to, čo mu patrí. Ak niekto urobí ten priestupok, je správne, ak nasleduje trest. To nechcem ako spochybňovať, ale zase to je neprimerané, lebo tam je ten prvý stupeň, ak nezaplatí musí pracovať. Ak neodpracuje, to je ten druhý stupeň a ak ten tretí stupeň nesplní, tak môže byť, teda spácha trestný čin, je preklasifikovaný z priestupku. No ja neviem, deti ukradli jablká napr. alebo tú železnú bráničku, ako kolega to minule spomínal, a teraz sa to preklasifikuje na trestný čin, za ktorý hrozí trest odňatia slobody od jedného až do piatich rokov. Prosím vás pekne, ja toto nepovažujem za spravodlivosť.
Aká je to spravodlivosť? Tak na jednej strane je za priestupok je človek odsúdený na rok až päť rokov. Päť rokov, zoberme tú krajnú formu. Zločinci v tejto krajine, hej, a sú to veľakrát vážne delikty, ktoré spáchajú mnohí ľudia, dostanú síce, ja neviem, dostanú, ja neviem, 10 alebo 12, alebo 15 rokov, majú to skrátené potom na polovicu. V skutočnosti odsedia možno si 8 alebo 5 rokov, alebo možno aj menej rokov a teraz za priestupok, ktoré spácha jeho dieťa, tak ktosi by mal sedieť v base ako päť rokov? Prepáčte, ale toto ja za spravodlivé nemôžem považovať. Trest má byť primeraný a adekvátny tomu prehrešku, ktorý sa urobil. Aj keď znova podčiarkujem, že úmysel bol dobrý a chvályhodné je to, že ste sa nad tým zamysleli, ale tá forma nie je správna, nie je dobrá. Znova to zopakujem, podčiarkujem. Nikoho nemožno trestať prácou, lebo táto práca z donútenia ťa zotročuje, si otrokom, nie si slobodným človekom a navyše v marginalizovaných skupinách, ktoré sa to tuná takto spomínalo, že tie marginalizované skupiny.
Ja sa pýtam, aké je to výchovné, keď tie deti budú vnímať - aha však môj otec bol potrestaný za priestupok, ale on musel pracovať, on musel pracovať? To je trest, práca! Tak práca je čosi potom negatívne, čosi zlé. Ja prácu nevnímam ako nejakú negatívnu vec. Naopak, výchovné je to a správny rodič je ten, ktorý svoje deti vedie k práci od malého decka. Ja to nechcem hovoriť tu teraz vekovú hranicu, či 14, či 15 rokov, aby sme sa na tom doťahovali. Však aj 10-ročné deti, ak ten otec pracuje na záhrade, napr. okopáva zeleninu, a tie deti sú možno aj malé a sa tam hrabú alebo vytrhávajú tú burinku, a tie zelinky, oni veľakrát urobia viac tej škody ako osohu, ale učia sa pracovným návykom. Ale oni musia mať vzory správania, a to je ten problém, že dneska v mnohých marginalizovaných skupinách vyrástla nám ďalšia generácia, ktorá nevidela svojich otcov, svoje matky, aby ráno vstali, a išli pracovať, a teraz keď budú vidieť, naopak, že musí ráno vstať a ísť do práce, lebo on je trestaný prácou, myslím si, že toto není správne. Ja som to už avizoval aj predtým, že ja teda s týmto súhlasiť nebudem. Ak by sa tam našla nejaká iná forma, ak navrhovateľ zákona by sa nad tým zamyslel, ako túto vec, ako riešiť. Na druhej strane naozaj si uvedomujem, ak dospelí ľudia nahovárajú deti na konanie priestupkov, tak ale treba trestať tých rodičov.
Ak to vieme alebo ak to viete, no tak majú konať orgány činné v trestnom konaní. Ja viem, že je to veľmi zložitý proces. Každý na každého sa vyhovára. Viete, ale keď taký príklad ste tuná spomenuli, že deti kradnú a napchávajú si tašky v potravinách, tak mne skrsla taká otázka, tu skôr zamyslieť sa nad tým, prečo to robia? Robia to od hladu, je tam alkohol, ktorý tam nakladajú, sú to cigarety? Ak toto robia, no tak to je druhá vec. Ale ak tam dávajú, ja neviem, dáva tam chlieb, potraviny, lebo on je hladný, tak treba za myslieť nad tým, ako v podstate túto chudobu riešiť na Slovensku. To je vážny fenomén.
Ja keď vidím žobrajúcich ľudí na uliciach a týchto bezdomovcov, a to možno to tak nesúvisí, tak celkom s tým, ale ma to veľmi mrzí a veľmi ma to trápi, že takáto situácia je tuná.
Je 21. storočie a stále dennodenne stretávam týchto ľudí. Stretávate ich aj vy, lebo chodíte aj po uliciach, verím, že nechodíte so zavretými očami, ani ušami. Ja som len toľko chcel povedať.
Na záver ešte raz, každá práca z donútenia zotročuje. Mal by som tuná aj veľmi silné príklady, nepoužijem ich, lebo používali sa tuná takéto prípady. Teda boli tu situácie aj vôbec aj v histórii aj v dejinách ľudstva a každý sa môžte nad tým zamyslieť. Práca je darom pre každého z nás, pre každého z nás - či pre poslanca, či pre robotníka, či pre zametača, či pre kohokoľvek.
Preto nemôžme nikoho nútiť, lebo stávaš sa otrokom, nie si slobodný. Ďakujem.
Neautorizovaný
10:18
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:18
Anton MartvoňĎalší nedostatok tohto návrhu je to, že z pôvodnej sankcie podľa bodu 8 návrhu, by sa dokonca tá pôvodná sankcia až strojnásobila za určitých okolností, čiže ide o 300-percentné úroky, čo je zasa nonsens v demokratickom alebo právnom štáte. Zároveň dovolím si upozorniť, že bod 8 čl. I tohto návrhu, posledná veta je dokonca podľa môjho osobného názoru nepriama novela Trestného zákona ako takého vzhľadom na to, že novelizuje sa alebo upresňuje sa skutková podstata Trestného zákona priamo v texte tohto zákona bez osobitného článku, ktorý by odkazoval priamo na Trestný zákon, čiže mal tam byť aj čl. 2 alebo čl. 3 s upresnením Trestného zákona.
A zároveň si dovolím poukázať ešte aj na to, že neviem si predstaviť, kým prejde dieťa alebo teda človek, ktorý má 14 rokov jeden mesiac, po tráve, a chytí ho polícia, že ako ho budú legitimovať, lebo nemá občiansky preukaz, tak ich budú všetkých predvádzať? No ako nezdá sa mi to vhodné. Práve preto je to tak nastavené, že až od 15. roku veku, že aj spoločenská nebezpečnosť priestupkov je oveľa nižšia ako trestných činov, preto trestné činy sú od 14. roku veku. A keď prichytia páchateľa pri páchaní trestného činu, rovno ho môžu policajti zobrať a predviesť a poriadne dať do väzby.
Čiže celý tento návrh ja vidím ako veľké nedorozumenie, urobiť si trošku také PR na rómskej otázke, zo strany SDKÚ. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
12.2.2013 o 10:18 hod.
Mgr. PhD.
Anton Martvoň
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pani predsedajúca. Pán poslanec Kuffa, myslím si, že bolo to dobré vystúpenie. Znova chcem poukázať, že plne súhlasím, že za tento priestupok bude finálne ten mladý človek odsúdený. Dovolím si ale upozorniť, že pri tejto úprave, by rodičia zodpovedali za priestupky mladých iba do 14. roku veku. Od 14. roku a prvého dňa by veku, si už za to zodpovedali priamo tí mladí ľudia alebo tie deti, dá sa povedať.
Ďalší nedostatok tohto návrhu je to, že z pôvodnej sankcie podľa bodu 8 návrhu, by sa dokonca tá pôvodná sankcia až strojnásobila za určitých okolností, čiže ide o 300-percentné úroky, čo je zasa nonsens v demokratickom alebo právnom štáte. Zároveň dovolím si upozorniť, že bod 8 čl. I tohto návrhu, posledná veta je dokonca podľa môjho osobného názoru nepriama novela Trestného zákona ako takého vzhľadom na to, že novelizuje sa alebo upresňuje sa skutková podstata Trestného zákona priamo v texte tohto zákona bez osobitného článku, ktorý by odkazoval priamo na Trestný zákon, čiže mal tam byť aj čl. 2 alebo čl. 3 s upresnením Trestného zákona.
A zároveň si dovolím poukázať ešte aj na to, že neviem si predstaviť, kým prejde dieťa alebo teda človek, ktorý má 14 rokov jeden mesiac, po tráve, a chytí ho polícia, že ako ho budú legitimovať, lebo nemá občiansky preukaz, tak ich budú všetkých predvádzať? No ako nezdá sa mi to vhodné. Práve preto je to tak nastavené, že až od 15. roku veku, že aj spoločenská nebezpečnosť priestupkov je oveľa nižšia ako trestných činov, preto trestné činy sú od 14. roku veku. A keď prichytia páchateľa pri páchaní trestného činu, rovno ho môžu policajti zobrať a predviesť a poriadne dať do väzby.
Čiže celý tento návrh ja vidím ako veľké nedorozumenie, urobiť si trošku také PR na rómskej otázke, zo strany SDKÚ. Ďakujem.
Neautorizovaný
10:20
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:20
Viliam NovotnýTy hovoríš, že nie je vhodné, keď niekto spácha priestupok, trestať ho prácou, lebo potom tá práca sa v jeho mysli dostane do zlej pozície. Ale ja sa ťa naozaj chcem opýtať, či je správne, že ak niekto spácha priestupok, vopred vie, že za to nebude nikdy potrestaný? To...
Ty hovoríš, že nie je vhodné, keď niekto spácha priestupok, trestať ho prácou, lebo potom tá práca sa v jeho mysli dostane do zlej pozície. Ale ja sa ťa naozaj chcem opýtať, či je správne, že ak niekto spácha priestupok, vopred vie, že za to nebude nikdy potrestaný? To znamená, že rodič môže vychovávať svoje deti v intenciách, len kľudne páchaj priestupky lebo trest nás minie, tak sme si to nastavili v tomto systéme právnom, na Slovensku. Je to správne alebo nie?
Ty hovoríš o tom, že otec má viesť k práci. Áno aj ja vediem svoje deti k práci a určite aj ty ako statočný otec si viedol svoje deti k práci a určite aj pracujú a hľadajú si prácu, ak ju nemajú. No len potom si sám sebe odpovedal a hovoríš, že, žiaľ, v tých komunitách nám rastie už ďalšia generácia, ktorých rodičia nepoznali, čo je to práca a chodiť do práce, takže nemajú tento model doma a nevidia tento model. Naopak, rodičia im mnohokrát hovoria, že páchať malé priestupky je celkom fajn a dokonca ich k tomu aj navádzajú. Potom je nesprávne, že ak ich k tomu navádzajú, aby to aspoň títo rodičia potom odpracovali? To je naozaj nesprávne? Myslíš si, že je to nesprávne? Ja som celkom o tom presvedčený.
Opýtal si sa, prečo tie deti kradnú? Pýtal si sa na to a ja ti aj odpoviem na to. Lebo sú v pasci chudoby. Sú v pasci chudoby, sú chudobní, ale sú aj v pasci a nevedia sa z tejto chudoby dostať nijak ináč von, iba tak, že znovu a znovu páchajú priestupky a trestnú činnosť. A keď ju páchajú, tak sa im tá trestná chudoba ešte viac prehlbuje.
Preto my ponúkame riešenie. Zákony platiace pre všetkých, motiváciu pracovať a reálne pracovné príležitosti. Aké sú zatiaľ iné riešenia? Žiadne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
12.2.2013 o 10:20 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Štefan Kuffa, ty si chronický idealista a asi sa už nezmeníš, nevadí, bolo to veľmi zaujímavé to tvoje vystúpenie, ale tak logicky ti budem teraz oponovať.
Ty hovoríš, že nie je vhodné, keď niekto spácha priestupok, trestať ho prácou, lebo potom tá práca sa v jeho mysli dostane do zlej pozície. Ale ja sa ťa naozaj chcem opýtať, či je správne, že ak niekto spácha priestupok, vopred vie, že za to nebude nikdy potrestaný? To znamená, že rodič môže vychovávať svoje deti v intenciách, len kľudne páchaj priestupky lebo trest nás minie, tak sme si to nastavili v tomto systéme právnom, na Slovensku. Je to správne alebo nie?
Ty hovoríš o tom, že otec má viesť k práci. Áno aj ja vediem svoje deti k práci a určite aj ty ako statočný otec si viedol svoje deti k práci a určite aj pracujú a hľadajú si prácu, ak ju nemajú. No len potom si sám sebe odpovedal a hovoríš, že, žiaľ, v tých komunitách nám rastie už ďalšia generácia, ktorých rodičia nepoznali, čo je to práca a chodiť do práce, takže nemajú tento model doma a nevidia tento model. Naopak, rodičia im mnohokrát hovoria, že páchať malé priestupky je celkom fajn a dokonca ich k tomu aj navádzajú. Potom je nesprávne, že ak ich k tomu navádzajú, aby to aspoň títo rodičia potom odpracovali? To je naozaj nesprávne? Myslíš si, že je to nesprávne? Ja som celkom o tom presvedčený.
Opýtal si sa, prečo tie deti kradnú? Pýtal si sa na to a ja ti aj odpoviem na to. Lebo sú v pasci chudoby. Sú v pasci chudoby, sú chudobní, ale sú aj v pasci a nevedia sa z tejto chudoby dostať nijak ináč von, iba tak, že znovu a znovu páchajú priestupky a trestnú činnosť. A keď ju páchajú, tak sa im tá trestná chudoba ešte viac prehlbuje.
Preto my ponúkame riešenie. Zákony platiace pre všetkých, motiváciu pracovať a reálne pracovné príležitosti. Aké sú zatiaľ iné riešenia? Žiadne.
Neautorizovaný
10:23
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:23
Jozef MihálA ďalej sa čudujem aj preto lebo neviem, či vy si to vlastne sám uvedomujete, ale takýmito vystúpeniami, nielen vaším aj ďalšími vašimi kolegami z OĽaNO, zužujete manévrovací priestor vášmu splnomocnencovi, pánovi Pollákovi, ktorého úlohou je...
A ďalej sa čudujem aj preto lebo neviem, či vy si to vlastne sám uvedomujete, ale takýmito vystúpeniami, nielen vaším aj ďalšími vašimi kolegami z OĽaNO, zužujete manévrovací priestor vášmu splnomocnencovi, pánovi Pollákovi, ktorého úlohou je pripraviť tzv. rómsku reformu a sám som zvedavý ako pán Pollák vyrieši problém kriminality maloletých rómskych detí. Sám som na to zvedavý. A som zvedavý na vašu osobnú integritu, keď pán Pollák v spolupráci s pánom ministrom Kaliňákom predstaví riešenia, ktoré budú represívneho charakteru, či už tie pokuty, alebo tie nútené práce, ako hovoríte, budú možno trošku modifikované oproti tomu, čo tu dnes zaznieva, alebo či to možno bude doslova a dopísmena skopírované z návrhu pána poslanca Kaníka.
Skutočne som potom zvedavý, akým spôsobom budete vystupovať v rozprave a biť sa za pána Polláka, vášho poslanca, kolegu a zároveň splnomocnenca, ktorého úlohou je tento obrovský problém pozitívnym spôsobom na prospech ľudí Slovenska vyriešiť.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
12.2.2013 o 10:23 hod.
RNDr.
Jozef Mihál
Videokanál poslanca
Ďakujem. Pán poslanec Kuffa, ste z regiónov, kde problém, ktorý chce riešiť pán Kaník, je absolútne vypuklý, a preto sa čudujem, že ste vystúpili takým razantným spôsobom proti tomuto návrhu.
A ďalej sa čudujem aj preto lebo neviem, či vy si to vlastne sám uvedomujete, ale takýmito vystúpeniami, nielen vaším aj ďalšími vašimi kolegami z OĽaNO, zužujete manévrovací priestor vášmu splnomocnencovi, pánovi Pollákovi, ktorého úlohou je pripraviť tzv. rómsku reformu a sám som zvedavý ako pán Pollák vyrieši problém kriminality maloletých rómskych detí. Sám som na to zvedavý. A som zvedavý na vašu osobnú integritu, keď pán Pollák v spolupráci s pánom ministrom Kaliňákom predstaví riešenia, ktoré budú represívneho charakteru, či už tie pokuty, alebo tie nútené práce, ako hovoríte, budú možno trošku modifikované oproti tomu, čo tu dnes zaznieva, alebo či to možno bude doslova a dopísmena skopírované z návrhu pána poslanca Kaníka.
Skutočne som potom zvedavý, akým spôsobom budete vystupovať v rozprave a biť sa za pána Polláka, vášho poslanca, kolegu a zároveň splnomocnenca, ktorého úlohou je tento obrovský problém pozitívnym spôsobom na prospech ľudí Slovenska vyriešiť.
Neautorizovaný
10:24
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:24
Štefan KuffaKolega Novotný ako hovoril, že položil som si otázku, hľadal som na to odpoveď. Áno, dostať týchto ľudí z pasce chudoby. Nie je to taká ľahká...
Kolega Novotný ako hovoril, že položil som si otázku, hľadal som na to odpoveď. Áno, dostať týchto ľudí z pasce chudoby. Nie je to taká ľahká odpoveď na to, ako dostať ľudí z pasce chudoby. Nad tým sa treba zamyslieť. Prečo kradnú? A tuto to odstrániť, túto príčinu, aby tých priestupkov na Slovensku nebolo 1 200 ročne, tak ako tomu je. Áno, ja som z regiónu, kde je v podstate tá rómska populácia jedna zo samosprávnych krajov, myslím, že nie, že najväčšia, ale celkom ako najväčšia. Poznám túto problematiku a vidím to dennodenne pred očami a samého ma to trápi. Verím, že aj vidím to, lebo aj rozprávam priamo v priamej komunikácii aj s mnohými Rómami, či už pri cestovaní, alebo aj osobných stretnutiach. Nie sú to všetci takí ľudia, ktorým sa nechce pracovať, a všetci sú zlodeji, aby sme ich hádzali do jedného vreca. Rovnako aj tam sú, jak dobrí ľudia, tak aj zlí ľudia, aj tým, ktorým ide o dobro veci, aj chcú vychovávať svoje deti a záleží im na budúcnosti svojich detí. Nie sú všetci rovnakí.
A ešte k tomu trestu chcem povedať toľko, ak ktosi spácha, či už priestupok, trestný čin alebo čosi zlé urobíš, musí nasledovať trest. To je spravodlivé, potrestať. Hej, ale ja som tuná hovoril a znova to vravím, nemôže byť za dieťa trestaný rodič, otec a navyše trestaný prácou, lebo je to práca z donútenia, ktorá zotročuje a dáva to veľmi zlý príklad pre tie deti. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
12.2.2013 o 10:24 hod.
PhDr.
Štefan Kuffa
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Aj za kolegov. Ja sa budem stále biť v tejto Národnej rade za dobré návrhy. Dobré návrhy. A viem si ich predstaviť jak z jednej, tak aj z druhej strany. Naopak, všetky zlé návrhy, ktoré nebudú dobré, či budú zľava alebo sprava, tak dovolím si takýto komentár, ako som povedal.
Kolega Novotný ako hovoril, že položil som si otázku, hľadal som na to odpoveď. Áno, dostať týchto ľudí z pasce chudoby. Nie je to taká ľahká odpoveď na to, ako dostať ľudí z pasce chudoby. Nad tým sa treba zamyslieť. Prečo kradnú? A tuto to odstrániť, túto príčinu, aby tých priestupkov na Slovensku nebolo 1 200 ročne, tak ako tomu je. Áno, ja som z regiónu, kde je v podstate tá rómska populácia jedna zo samosprávnych krajov, myslím, že nie, že najväčšia, ale celkom ako najväčšia. Poznám túto problematiku a vidím to dennodenne pred očami a samého ma to trápi. Verím, že aj vidím to, lebo aj rozprávam priamo v priamej komunikácii aj s mnohými Rómami, či už pri cestovaní, alebo aj osobných stretnutiach. Nie sú to všetci takí ľudia, ktorým sa nechce pracovať, a všetci sú zlodeji, aby sme ich hádzali do jedného vreca. Rovnako aj tam sú, jak dobrí ľudia, tak aj zlí ľudia, aj tým, ktorým ide o dobro veci, aj chcú vychovávať svoje deti a záleží im na budúcnosti svojich detí. Nie sú všetci rovnakí.
A ešte k tomu trestu chcem povedať toľko, ak ktosi spácha, či už priestupok, trestný čin alebo čosi zlé urobíš, musí nasledovať trest. To je spravodlivé, potrestať. Hej, ale ja som tuná hovoril a znova to vravím, nemôže byť za dieťa trestaný rodič, otec a navyše trestaný prácou, lebo je to práca z donútenia, ktorá zotročuje a dáva to veľmi zlý príklad pre tie deti. Ďakujem.
Neautorizovaný
10:26
Uvádzajúci uvádza bod 10:26
Ľudovít KaníkZačnem pánom Martvoňom. Je to až pozoruhodné, že, pán Martvoň, veď vy ste právnik, jak vy dokážete pospletať veci a vytvoriť...
Začnem pánom Martvoňom. Je to až pozoruhodné, že, pán Martvoň, veď vy ste právnik, jak vy dokážete pospletať veci a vytvoriť dojem, možno pre laikov a neprávnikov, aké sa tu dejú nejaké veci mimo obvyklých rámcov alebo mimo zvyklostí. Ako môžeme zavádzať nútenú prácu detí? Veď nič v tom návrhu tohto typu nie je. Práve naopak, hovorí sa, že pokiaľ priestupok spôsobí maloletý, tak zodpovednosť prechádza na rodiča. Takže maloletého sa žiadna práca netýka, to je prvá vec.
Druhá, to platí aj pre pána Kuffu, veď už dnes máme v našom právnom systéme objektívne prenesenie zodpovednosti pri priestupkoch v rámci cestnej premávky. Na vašom aute ide cudzia osoba, spôsobí priestupok, nikto sa vás nepýta, kto to bol, tá zmena nastala prednedávnom, ale to auto je vaše a vy znášate priestupok. Trest za ten priestupok. (Reakcia z pléna.) No tak, ale je to tu, je to existujúce, je to existujúce. Takže netvárme sa, že tu niečo ideme robiť niečo úplne nové.
A hlavne, pán Martvoň, trest povinnej práce je tu, je súčasťou Trestného poriadku a vzťahuje sa už na deti od 14 rokov, takže čo to tu rozprávame o občianskom preukaze, pozrite si § 109 Trestného zákona. Veď to tu je reálnou súčasťou. Toto, čo tu prinášame je, že priestupky, ktoré sú netrestateľné, a vďaka nim ich podporujeme, dávame podporu trestnej činnosti. Tak zavádzame cestu, ako zabrániť tej trestnej činnosti primeraným spôsobom.
Trošku sa pozastavím ešte, mnohí diskutujúce, napriek tomu že ja som ani slovkom nič také nepovedal, sa posunuli do etnickej roviny. A tu opäť aj zdôvodním, čo som minule v rámci rozpravy už povedal, prečo podľa mňa terminus technicus rómska reforma je nezmysel. Ja nemám nič proti pánovi Pollákovi, naopak, podľa mňa to verejne znova zopakujem, z tých splnomocnencov, ktorých som poznal, je momentálne najlepší z hľadiska porozumenia problematike, aj z hľadiska toho, čo, ktorou cestou chce ísť. A má moju plnú podporu. Ale budem tvrdiť, že rómska reforma, ako terminus technicus je nesprávny. Pretože my nemôžme a nechceme dúfam reformovať etnickú skupinu. Čo potom budeme reformovať Vietnamcov alebo východniarov, Maďarov? Veď to sú ľudia ako my všetci ostatní. Sú to občania tejto krajiny. My nebudeme reformovať jednotlivé zložky, jednotlivých občanov našej krajiny. To, ale to, čo potrebujeme reformovať, sú zle nastavené zákony, zle nastavený sociálny systém a v tomto prípade aj priestupkové zákony. To potrebujeme reformovať. Ale to sa netýka Rómov, pán Martvoň. A je správne, že sa to netýka len Rómov. My, aspoň my v SDKÚ - DS sme mali vždy taký pohľad, my sme za univerzálne zákony. My sme proti etnickému členeniu, proti rasovému pohľadu na vec, proti porušovaniu ľudských práv. Alebo my sme nikdy nepovedali že Európska únia by nám mala dať výnimku z ľudských práv, lebo inak sa nebude dať riešiť rómsky problém. To povedal vás premiér, ja s tým nesúhlasím.
Potrebujeme dobre nastavené zákony, ktoré budú rešpektovať všetci a ktoré keď ich niekto poruší, tak za ne bude nasledovať primeraný trest a potom sa budú dodržiavať. A táto novela je o tom, že navrhujeme primeraný trest, aby sme dosiahli rešpektovanie zákona a uťali páchanie tej masovej drobnej kriminality.
Takže zároveň som aj odpovedal pánovi Hraškovi, že to nie je v tom, že my teraz chceme nejakým spôsobom spochybňovať pána Polláka. Naozaj zopakujem, má moju plnú podporu, čo ale dôsledne hovorím, no, stačí nám to, že sa tu ohlásilo v novembri, že nejaká tzv. rómska reforma bude? Ale kde sú tie zákony? Kde sú? Vy hovoríte, že sú to smeti. No tak poďme s tými smeťami! Veď tie smeti, viete, ako významne ovplyvnia život ľudí? Viete, ako významne by pomohli. Ja budem rád, keď príde či už minister Kaliňák, alebo iniciatívne pán pán Pollák s vlastnými návrhmi. Veď aj o tomto návrhu som s ním hovoril a dokonca povedal, keď tu v predchádzajúcom, predtým už na rokovaní, tento zákon, veď je tu druhýkrát, že ho podporí a podporuje, a ja podpisujme spolu tie návrhy. Podpisujme aj s ľuďmi z opozície, ja s tým nemám najmenší problém.
Ale prestaňme sa tu už pretekať v tom, kto to predložil. A také vyťahovať, že 22 rokov sa tu nič nerobilo - no nie je to pravda! A vy veľmi dobre viete, že to nie je pravda. Bola by to pravda, keby ste vyňali roky 2002 a 2006. Ale keď som ja bol minister práce a sociálnych vecí, to bol jediný čas, kedy sa veľmi razantne a zásadne robilo a prinieslo to a prinášalo to aj výsledky. Že sa potom, sme sa vrátili naspäť, to je už druhá vec a nie moja zodpovednosť a nie moje rozhodnutia.
Takže poďme to robiť a nepretekajme sa, kto to robí, ale čo sa ide urobiť, lebo ľudia čakajú. Ľudia naozaj trpia, to všetci veľmi dobre vieme. A teraz sa tu budeme tváriť, že je dôležité, kto to predložil? Predložme to spolu. Ja s tým nemám najmenší problém.
Tu nejde o, Alojz, tu nejde o represiu. Represia, keby sme hovorili, že to je represia a že to je zlé, tak potom by bolo správne povedať: trestanie za priestupky je represia a je to nesprávne. Zrušme všetkým tresty za priestupky, lebo tie tresty za priestupky ľudia znášajú. Akurát istá skupina občanov je z toho vyňatá. To je to nesprávne. Je represiou nastoliť spravodlivosť pre všetkých? Nastoliť to, že zákon musí platiť pre všetkých rovnako? Veď to je ústavná zásada naša. Takže určite to nie je represia. Je to len nastolenie zákona, vlády zákona. Veď o to sa máme usilovať a snažiť.
No, pán poslanec Kuffa, vás mám na konci, lebo ste posledný. Teba mám na konci, lebo si posledný vystupoval. Ja rozumiem tomu takému čistému, takému naivnému, prepáč, naivnému pohľadu na vec, že jak by to tu bolo dobre, keby sme všetci boli dobrí a keby sme všetci vychovávali deti k láske k práci a viedli ich k tomu. Ale je to tak. Všetci rodičia sú tí dobrí? Bude to tak niekedy? (Ruch v sále.) Tá naivita nás nespasí. My musíme nastoľovať zákony pre hriešnych ľudí, to povedal Michael Novak, mimochodom, nie je to z mojej hlavy. Vtedy to bude fungovať. Pretože po zemi nelietajú anjeli, ale hriešni ľudia. A zákony... (Ruch v sále.) A to sme všetci, presne tak. A preto zákony nemôžu byť postavené na naivnom očakávaní, akí sme dobrí.
Zákony musia práve počítať s tým, že sme hriešni a že keď sa toho hriešnosti, toho hriechu dopustíme, tak že sú tu nástroje, aby toho hriešnika sme dali na poriadok.
Takže nejakým takým naozaj naivným volaním po dobrote a láske poriadok a spravodlivosť nenastolíme. Naopak, mnohokrát tým pomáhame zlu. Pretože zlo nemá problém konať.
Keď sa bavíme o tom postupe toho, že stane sa priestupok a potom sú tri lehoty na jeho uhradenie prácou, ktorá už dnes je súčasťou. Trest prácou, ako som už spomínal je súčasťou Trestného zákona. Nikto ho nespochybňuje. A je mnoho štátov na svete, kde účinne tento trest využívajú, a je omnoho efektívnejší, ako posadiť toho človeka za mreže.
Takže práca je, naopak, veľmi dobrý výchovný prostriedok a je určite lepšie pri malých trestných činoch, ako posadiť toho človeka za mreže. A teraz hovoríme o priestupkoch. Takže keď tá skutková podstata tu existuje, my tu nevytvárame nič nové. Je existujúca skutková podstata - marenie výkonu úradného rozhodnutia. Treba si to pozrieť v zákone, čo je to, keď niekto marí výkon úradného rozhodnutia. To nie je trest za ten priestupok. To je to, že niekto na trikrát odmietol sa podrobiť riadne uloženému trestu. Na trikrát! To je marenie výkonu úradného rozhodnutia.
A keď v zákone nemá to, tá sankcia koncovku, že zase sa nič nestane, tak tí horší z tých páchateľov si povedia, no a čo, pokrčia ramenami a konajú ďalej, tak ako nechceme, aby konali. Jasné, že musí tam byť nakoniec odstrašujúci nejaký nástroj, ktorý odstrašuje od toho, aby k tomu konaniu došlo. Nie, kto, aby všetci dopadli do toho, ale aby nikto sa tam nedostal, pretože vie, že keď neodpracuje, tak jednoducho bude potrestaný. Preto je aj to zvyšovanie tej sankcie, pán Martvoň už odišiel, ale keby sme len 3 lehoty a nezvyšovali sankciu, no tak čo, tak ten páchateľ povie, že načo pôjdem, však možno pôjdem nabudúce a potom povie a možno pôjdem zasa, a keď nebude s Pánom Bohom trest, že je to trestný čin, tak povie - a kašlem na nich, nepôjdem vôbec - a je, sme tam, kde sme boli. Veď ten trest musí mať, naozaj musí byť tvrdý v konečnom dôsledku, keď ten páchateľ sa bráni uloženiu, odskákaniu si toho miernejšieho trestu. (Reakcia z pléna.) Trest musí byť spravodlivý! Ale keď páchateľ, keď páchateľ odmietne plniť spravodlivý mierny trest, tak musí nastúpiť tvrdšia sankcia. Keď odmietne aj tú tvrdšiu sankciu, musí nastúpiť ešte tvrdšia. To je proste z logiky veci.
Takže, ako som povedal, naivita, dobrota, láska je dobrá vec, ale spravodlivosť nenastolí. Spravodlivosť nastolia spravodlivé zákony, ktoré sa dajú vykonať, ktoré sú pre všetkých rovnako platné, rovnako účinné a tento zákon takým chce byť a tak je nastavený. Až sú tam niektoré nedostatky, ja pripúšťam, poďme ich riešiť v rámci druhého čítania a, vážení kolegovia z vládnej strany, keďže považujem tento zákon, aj túto tému za veľmi dôležitú, aj túto diskusiu za určite tú, ktorá prispieva k tomu, aby sme otvárali oči ľuďom, tak ja budem trpezlivý. Sú dve možnosti, buď vláda, alebo splnomocnenec vlády príde so svojim riešením tejto problematiky a ja mu budem rád nápomocný a budem ho podporovať, keď to riešenie bude účinné, ale už uplynulo 10 mesiacov, znova poviem, 10 mesiacov, ja som tu už druhýkrát s týmto návrhom zákona.
A pokiaľ nedostanem od vás signál, že chcete podporiť tento návrh zákona do druhého čítania, aby sme sa mohli o ňom vecne baviť, tak s nim prídem tretíkrát a budem s ním prichádzať dovtedy, pokým nepríde vláda so svojim riešením. Dúfam, že to nebude za 4 roky, alebo kým sa nedohodneme nejakým spôsobom na tom, ako by sme mohli tento návrh spoločne schváliť.
Ďakujem za pozornosť.
Uvádzajúci uvádza bod
12.2.2013 o 10:26 hod.
Ing.
Ľudovít Kaník
Videokanál poslanca
Ďakujem. Rád by som teda zaujal k niektorým vystúpeniam stanovisko, ale ešte skôr by som chcel predniesť požiadavku, návrh, aby v prípade, že tento návrh by bol posunutý do druhého čítania, aby bol prejednaný výborom pre sociálne veci, pretože určite sa dotýka aj tejto problematiky. Takže k samotnej rozprave.
Začnem pánom Martvoňom. Je to až pozoruhodné, že, pán Martvoň, veď vy ste právnik, jak vy dokážete pospletať veci a vytvoriť dojem, možno pre laikov a neprávnikov, aké sa tu dejú nejaké veci mimo obvyklých rámcov alebo mimo zvyklostí. Ako môžeme zavádzať nútenú prácu detí? Veď nič v tom návrhu tohto typu nie je. Práve naopak, hovorí sa, že pokiaľ priestupok spôsobí maloletý, tak zodpovednosť prechádza na rodiča. Takže maloletého sa žiadna práca netýka, to je prvá vec.
Druhá, to platí aj pre pána Kuffu, veď už dnes máme v našom právnom systéme objektívne prenesenie zodpovednosti pri priestupkoch v rámci cestnej premávky. Na vašom aute ide cudzia osoba, spôsobí priestupok, nikto sa vás nepýta, kto to bol, tá zmena nastala prednedávnom, ale to auto je vaše a vy znášate priestupok. Trest za ten priestupok. (Reakcia z pléna.) No tak, ale je to tu, je to existujúce, je to existujúce. Takže netvárme sa, že tu niečo ideme robiť niečo úplne nové.
A hlavne, pán Martvoň, trest povinnej práce je tu, je súčasťou Trestného poriadku a vzťahuje sa už na deti od 14 rokov, takže čo to tu rozprávame o občianskom preukaze, pozrite si § 109 Trestného zákona. Veď to tu je reálnou súčasťou. Toto, čo tu prinášame je, že priestupky, ktoré sú netrestateľné, a vďaka nim ich podporujeme, dávame podporu trestnej činnosti. Tak zavádzame cestu, ako zabrániť tej trestnej činnosti primeraným spôsobom.
Trošku sa pozastavím ešte, mnohí diskutujúce, napriek tomu že ja som ani slovkom nič také nepovedal, sa posunuli do etnickej roviny. A tu opäť aj zdôvodním, čo som minule v rámci rozpravy už povedal, prečo podľa mňa terminus technicus rómska reforma je nezmysel. Ja nemám nič proti pánovi Pollákovi, naopak, podľa mňa to verejne znova zopakujem, z tých splnomocnencov, ktorých som poznal, je momentálne najlepší z hľadiska porozumenia problematike, aj z hľadiska toho, čo, ktorou cestou chce ísť. A má moju plnú podporu. Ale budem tvrdiť, že rómska reforma, ako terminus technicus je nesprávny. Pretože my nemôžme a nechceme dúfam reformovať etnickú skupinu. Čo potom budeme reformovať Vietnamcov alebo východniarov, Maďarov? Veď to sú ľudia ako my všetci ostatní. Sú to občania tejto krajiny. My nebudeme reformovať jednotlivé zložky, jednotlivých občanov našej krajiny. To, ale to, čo potrebujeme reformovať, sú zle nastavené zákony, zle nastavený sociálny systém a v tomto prípade aj priestupkové zákony. To potrebujeme reformovať. Ale to sa netýka Rómov, pán Martvoň. A je správne, že sa to netýka len Rómov. My, aspoň my v SDKÚ - DS sme mali vždy taký pohľad, my sme za univerzálne zákony. My sme proti etnickému členeniu, proti rasovému pohľadu na vec, proti porušovaniu ľudských práv. Alebo my sme nikdy nepovedali že Európska únia by nám mala dať výnimku z ľudských práv, lebo inak sa nebude dať riešiť rómsky problém. To povedal vás premiér, ja s tým nesúhlasím.
Potrebujeme dobre nastavené zákony, ktoré budú rešpektovať všetci a ktoré keď ich niekto poruší, tak za ne bude nasledovať primeraný trest a potom sa budú dodržiavať. A táto novela je o tom, že navrhujeme primeraný trest, aby sme dosiahli rešpektovanie zákona a uťali páchanie tej masovej drobnej kriminality.
Takže zároveň som aj odpovedal pánovi Hraškovi, že to nie je v tom, že my teraz chceme nejakým spôsobom spochybňovať pána Polláka. Naozaj zopakujem, má moju plnú podporu, čo ale dôsledne hovorím, no, stačí nám to, že sa tu ohlásilo v novembri, že nejaká tzv. rómska reforma bude? Ale kde sú tie zákony? Kde sú? Vy hovoríte, že sú to smeti. No tak poďme s tými smeťami! Veď tie smeti, viete, ako významne ovplyvnia život ľudí? Viete, ako významne by pomohli. Ja budem rád, keď príde či už minister Kaliňák, alebo iniciatívne pán pán Pollák s vlastnými návrhmi. Veď aj o tomto návrhu som s ním hovoril a dokonca povedal, keď tu v predchádzajúcom, predtým už na rokovaní, tento zákon, veď je tu druhýkrát, že ho podporí a podporuje, a ja podpisujme spolu tie návrhy. Podpisujme aj s ľuďmi z opozície, ja s tým nemám najmenší problém.
Ale prestaňme sa tu už pretekať v tom, kto to predložil. A také vyťahovať, že 22 rokov sa tu nič nerobilo - no nie je to pravda! A vy veľmi dobre viete, že to nie je pravda. Bola by to pravda, keby ste vyňali roky 2002 a 2006. Ale keď som ja bol minister práce a sociálnych vecí, to bol jediný čas, kedy sa veľmi razantne a zásadne robilo a prinieslo to a prinášalo to aj výsledky. Že sa potom, sme sa vrátili naspäť, to je už druhá vec a nie moja zodpovednosť a nie moje rozhodnutia.
Takže poďme to robiť a nepretekajme sa, kto to robí, ale čo sa ide urobiť, lebo ľudia čakajú. Ľudia naozaj trpia, to všetci veľmi dobre vieme. A teraz sa tu budeme tváriť, že je dôležité, kto to predložil? Predložme to spolu. Ja s tým nemám najmenší problém.
Tu nejde o, Alojz, tu nejde o represiu. Represia, keby sme hovorili, že to je represia a že to je zlé, tak potom by bolo správne povedať: trestanie za priestupky je represia a je to nesprávne. Zrušme všetkým tresty za priestupky, lebo tie tresty za priestupky ľudia znášajú. Akurát istá skupina občanov je z toho vyňatá. To je to nesprávne. Je represiou nastoliť spravodlivosť pre všetkých? Nastoliť to, že zákon musí platiť pre všetkých rovnako? Veď to je ústavná zásada naša. Takže určite to nie je represia. Je to len nastolenie zákona, vlády zákona. Veď o to sa máme usilovať a snažiť.
No, pán poslanec Kuffa, vás mám na konci, lebo ste posledný. Teba mám na konci, lebo si posledný vystupoval. Ja rozumiem tomu takému čistému, takému naivnému, prepáč, naivnému pohľadu na vec, že jak by to tu bolo dobre, keby sme všetci boli dobrí a keby sme všetci vychovávali deti k láske k práci a viedli ich k tomu. Ale je to tak. Všetci rodičia sú tí dobrí? Bude to tak niekedy? (Ruch v sále.) Tá naivita nás nespasí. My musíme nastoľovať zákony pre hriešnych ľudí, to povedal Michael Novak, mimochodom, nie je to z mojej hlavy. Vtedy to bude fungovať. Pretože po zemi nelietajú anjeli, ale hriešni ľudia. A zákony... (Ruch v sále.) A to sme všetci, presne tak. A preto zákony nemôžu byť postavené na naivnom očakávaní, akí sme dobrí.
Zákony musia práve počítať s tým, že sme hriešni a že keď sa toho hriešnosti, toho hriechu dopustíme, tak že sú tu nástroje, aby toho hriešnika sme dali na poriadok.
Takže nejakým takým naozaj naivným volaním po dobrote a láske poriadok a spravodlivosť nenastolíme. Naopak, mnohokrát tým pomáhame zlu. Pretože zlo nemá problém konať.
Keď sa bavíme o tom postupe toho, že stane sa priestupok a potom sú tri lehoty na jeho uhradenie prácou, ktorá už dnes je súčasťou. Trest prácou, ako som už spomínal je súčasťou Trestného zákona. Nikto ho nespochybňuje. A je mnoho štátov na svete, kde účinne tento trest využívajú, a je omnoho efektívnejší, ako posadiť toho človeka za mreže.
Takže práca je, naopak, veľmi dobrý výchovný prostriedok a je určite lepšie pri malých trestných činoch, ako posadiť toho človeka za mreže. A teraz hovoríme o priestupkoch. Takže keď tá skutková podstata tu existuje, my tu nevytvárame nič nové. Je existujúca skutková podstata - marenie výkonu úradného rozhodnutia. Treba si to pozrieť v zákone, čo je to, keď niekto marí výkon úradného rozhodnutia. To nie je trest za ten priestupok. To je to, že niekto na trikrát odmietol sa podrobiť riadne uloženému trestu. Na trikrát! To je marenie výkonu úradného rozhodnutia.
A keď v zákone nemá to, tá sankcia koncovku, že zase sa nič nestane, tak tí horší z tých páchateľov si povedia, no a čo, pokrčia ramenami a konajú ďalej, tak ako nechceme, aby konali. Jasné, že musí tam byť nakoniec odstrašujúci nejaký nástroj, ktorý odstrašuje od toho, aby k tomu konaniu došlo. Nie, kto, aby všetci dopadli do toho, ale aby nikto sa tam nedostal, pretože vie, že keď neodpracuje, tak jednoducho bude potrestaný. Preto je aj to zvyšovanie tej sankcie, pán Martvoň už odišiel, ale keby sme len 3 lehoty a nezvyšovali sankciu, no tak čo, tak ten páchateľ povie, že načo pôjdem, však možno pôjdem nabudúce a potom povie a možno pôjdem zasa, a keď nebude s Pánom Bohom trest, že je to trestný čin, tak povie - a kašlem na nich, nepôjdem vôbec - a je, sme tam, kde sme boli. Veď ten trest musí mať, naozaj musí byť tvrdý v konečnom dôsledku, keď ten páchateľ sa bráni uloženiu, odskákaniu si toho miernejšieho trestu. (Reakcia z pléna.) Trest musí byť spravodlivý! Ale keď páchateľ, keď páchateľ odmietne plniť spravodlivý mierny trest, tak musí nastúpiť tvrdšia sankcia. Keď odmietne aj tú tvrdšiu sankciu, musí nastúpiť ešte tvrdšia. To je proste z logiky veci.
Takže, ako som povedal, naivita, dobrota, láska je dobrá vec, ale spravodlivosť nenastolí. Spravodlivosť nastolia spravodlivé zákony, ktoré sa dajú vykonať, ktoré sú pre všetkých rovnako platné, rovnako účinné a tento zákon takým chce byť a tak je nastavený. Až sú tam niektoré nedostatky, ja pripúšťam, poďme ich riešiť v rámci druhého čítania a, vážení kolegovia z vládnej strany, keďže považujem tento zákon, aj túto tému za veľmi dôležitú, aj túto diskusiu za určite tú, ktorá prispieva k tomu, aby sme otvárali oči ľuďom, tak ja budem trpezlivý. Sú dve možnosti, buď vláda, alebo splnomocnenec vlády príde so svojim riešením tejto problematiky a ja mu budem rád nápomocný a budem ho podporovať, keď to riešenie bude účinné, ale už uplynulo 10 mesiacov, znova poviem, 10 mesiacov, ja som tu už druhýkrát s týmto návrhom zákona.
A pokiaľ nedostanem od vás signál, že chcete podporiť tento návrh zákona do druhého čítania, aby sme sa mohli o ňom vecne baviť, tak s nim prídem tretíkrát a budem s ním prichádzať dovtedy, pokým nepríde vláda so svojim riešením. Dúfam, že to nebude za 4 roky, alebo kým sa nedohodneme nejakým spôsobom na tom, ako by sme mohli tento návrh spoločne schváliť.
Ďakujem za pozornosť.
Neautorizovaný
10:40
Uvádzajúci uvádza bod 10:40
Monika GibalováV tomto návrhu novely zákona sa v paragrafe 69 zákona, ktorý má názov "Vylúčenie nároku na starobný dôchodok", dopĺňa odsek 2, ktorým sa z nároku na starobný dôchodok vylučuje povinne dôchodkovo poistený štátny zamestnanec a povinne dôchodkovo poistený...
V tomto návrhu novely zákona sa v paragrafe 69 zákona, ktorý má názov "Vylúčenie nároku na starobný dôchodok", dopĺňa odsek 2, ktorým sa z nároku na starobný dôchodok vylučuje povinne dôchodkovo poistený štátny zamestnanec a povinne dôchodkovo poistený zamestnanec pri výkone práce vo verejnom záujme. Toto navrhované riešenie umožní dotknutým osobám slobodne si zvoliť status, individuálny status, ktorý spočíva buď v prijatí rozhodnutia pokračovať v zamestnaneckom pomere bez poberania starobného dôchodku, alebo v ukončení zamestnaneckého pomeru.
Schválenie navrhovanej zmeny bude mať významný vplyv na zníženie nezamestnanosti bez nárokov na čerpanie prostriedkov z verejných zdrojov. Dôjde k úspore prostriedkov vyplácaných vo forme dávky v nezamestnanosti aj sociálnych dávok a v alternatíve tiež k úspore prostriedkov vyplácaných zo základného fondu, sociálneho poistenia Sociálnej poisťovne tým starobných dôchodcom, ktorí sa rozhodnú zostať v zamestnaneckom pomere.
Návrh novely zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vplyv na rozpočet verejnej správy a podnikateľské prostredie je uvedený v doložke vybraných vplyvov a potom ho aj odôvodním.
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy, pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a nemá vplyvy na životné prostredie.
Konkrétne východiská návrhu a analýzy predstavím po prednesení spravodajskej správy.
Zatiaľ ďakujem.
Uvádzajúci uvádza bod
12.2.2013 o 10:40 hod.
PhDr. Mgr. PhD.
Monika Gibalová
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani predsedajúca, dámy poslankyne, páni poslanci, dovoľte, aby som za skupinu predkladateľov predložila a odôvodnila návrh novely zákona o sociálnom poistení.
V tomto návrhu novely zákona sa v paragrafe 69 zákona, ktorý má názov "Vylúčenie nároku na starobný dôchodok", dopĺňa odsek 2, ktorým sa z nároku na starobný dôchodok vylučuje povinne dôchodkovo poistený štátny zamestnanec a povinne dôchodkovo poistený zamestnanec pri výkone práce vo verejnom záujme. Toto navrhované riešenie umožní dotknutým osobám slobodne si zvoliť status, individuálny status, ktorý spočíva buď v prijatí rozhodnutia pokračovať v zamestnaneckom pomere bez poberania starobného dôchodku, alebo v ukončení zamestnaneckého pomeru.
Schválenie navrhovanej zmeny bude mať významný vplyv na zníženie nezamestnanosti bez nárokov na čerpanie prostriedkov z verejných zdrojov. Dôjde k úspore prostriedkov vyplácaných vo forme dávky v nezamestnanosti aj sociálnych dávok a v alternatíve tiež k úspore prostriedkov vyplácaných zo základného fondu, sociálneho poistenia Sociálnej poisťovne tým starobných dôchodcom, ktorí sa rozhodnú zostať v zamestnaneckom pomere.
Návrh novely zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vplyv na rozpočet verejnej správy a podnikateľské prostredie je uvedený v doložke vybraných vplyvov a potom ho aj odôvodním.
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy, pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a nemá vplyvy na životné prostredie.
Konkrétne východiská návrhu a analýzy predstavím po prednesení spravodajskej správy.
Zatiaľ ďakujem.
Neautorizovaný
10:43
Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:43
Viliam JasaňPredseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 341 z 11. januára 2013 navrhol prideliť návrh zákona na jeho prerokovanie výborom a navrhol gestorský výbor, vrátane lehôt na jeho prerokovanie. Súčasne predseda Národnej rady Slovenskej republiky konštatoval, že návrh zákona spĺňa všetky ustanovené náležitosti podľa rokovacieho poriadku Národnej rady a podľa legislatívnych pravidiel na jeho prerokovanie Národnej rade Slovenskej republiky.
Návrh zákona odôvodnil navrhovateľ. Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
S ohľadom na oprávnenia, ktoré pre mňa ako spravodajcu výboru vyplývajú, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky po všeobecnej rozprave o podstate návrhu zákona uzniesla na tom, že v zmysle rokovacieho poriadku prerokuje predmetný návrh zákona v druhom čítaní.
V súlade s § 74 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku a citovaným návrhom predsedu Národnej rady Slovenskej republiky odporúčam prideliť návrh zákona v druhom čítaní na prerokovanie:
- Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
- Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci, pričom odporúčam, aby výbory, ktorým bol návrh zákona pridelený ho prerokovali v termíne do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky.
Skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
12.2.2013 o 10:43 hod.
RSDr.
Viliam Jasaň
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som podľa § 73 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky vystúpil, ďakujem pekne, vystúpil ako určený spravodajca v prvom čítaní k návrhu skupiny poslancov na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, a podal spravodajskú informáciu k návrhu zákona.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 341 z 11. januára 2013 navrhol prideliť návrh zákona na jeho prerokovanie výborom a navrhol gestorský výbor, vrátane lehôt na jeho prerokovanie. Súčasne predseda Národnej rady Slovenskej republiky konštatoval, že návrh zákona spĺňa všetky ustanovené náležitosti podľa rokovacieho poriadku Národnej rady a podľa legislatívnych pravidiel na jeho prerokovanie Národnej rade Slovenskej republiky.
Návrh zákona odôvodnil navrhovateľ. Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
S ohľadom na oprávnenia, ktoré pre mňa ako spravodajcu výboru vyplývajú, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky po všeobecnej rozprave o podstate návrhu zákona uzniesla na tom, že v zmysle rokovacieho poriadku prerokuje predmetný návrh zákona v druhom čítaní.
V súlade s § 74 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku a citovaným návrhom predsedu Národnej rady Slovenskej republiky odporúčam prideliť návrh zákona v druhom čítaní na prerokovanie:
- Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
- Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci, pričom odporúčam, aby výbory, ktorým bol návrh zákona pridelený ho prerokovali v termíne do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky.
Skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Neautorizovaný