16. schôdza

13.3.2013 - 27.3.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

13.3.2013 o 9:37 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 9:03

Mikuláš Huba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. Navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky prijala uznesenie, ktorým žiada vládu Slovenskej republiky predložiť na 16. schôdzu Národnej rady komplexnú štúdiu uskutočniteľnosti avizovanej časti Zimných olympijských hier 2022, o ktorú sa vláda Slovenskej republiky plánuje uchádzať, a to vrátane ekologicko-environmentálnych aspektov a dlhodobej udržateľnosti plánovaných zariadení, ako aj návratnosti vynaložených investícií.
Po druhé, navrhujem doplniť program 16. schôdze o Správu o plnení Národnej stratégie trvalo udržateľného rozvoja v Slovenskej republike, tak ako to vyplýva z unesenia Národnej rady č. 1989/2002 bod B.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

13.3.2013 o 9:03 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 9:04

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Ďakujem veľmi pekne. Pán predseda, chcem dať dva návrhy na hlasovanie. Prvý návrh je, aby sme dali hlasovať o tom, že kandidáti na členov disciplinárnych senátov, aby boli verejne vypočutí v pléne. Odôvodňujem stavom súdnictva na Slovensku. V prípade, že by toto hlasovanie neprešlo, tak navrhujem ďalšie hlasovanie, aby boli vypočutí aspoň na ústavnoprávnom výbore. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

13.3.2013 o 9:04 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 9:04

Jozef Mikuš
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo, pán predseda. Pán predseda, navrhujem zaradiť bod č. 48, ktorý máme pod tlačou 395, poslanecký návrh zákona č. 377/2004 o ochrane nefajčiarov, za bod č. 4, čo je identický vládny návrh zákona. Odôvodnenie: Jedná sa o ten istý zákon a obe novely riešia podobnú problematiku. V prípade, že plénum schváli toto preradenie, tak súčasne navrhujem spojiť rozpravu o obidvoch bodoch.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

13.3.2013 o 9:04 hod.

Ing.

Jozef Mikuš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:11

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, vzhľadom na to, že najracionálnejším inštitucionálnym nastavením riadenia eurofondov je umiestnenie Centrálneho koordinačného orgánu na Úrade vlády, navrhujem presunúť túto pôsobnosť v oblasti koordinácie využívania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky na Úrad vlády Slovenskej republiky.
Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nemá negatívny vplyv na životné prostredie, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti a nemá ani sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ostatnými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Ďakujem za slovo. Skončil som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

13.3.2013 o 9:11 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:12

Tibor Glenda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov (tlač 338), podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 412 z 31. januára 2013 pridelila vládny návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledovné stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 186 z 26. februára 2013 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkou. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 117 z 5. marca 2013 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 67 zo 6. marca 2013 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplýva tento pozmeňujúci a doplňujúci návrh:
V čl. II sa slová "1. apríla" nahrádzajú slovami "1. mája".
Zároveň v čl. I v treťom bode v § 40 slová "1. apríla" sa nahrádzajú slovami "1. mája" a slová "31. marca" sa nahrádzajú slovami "30. apríla".
Tento návrh však gestorský výbor odporúča neschváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhu výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto: hlasovať o bode 1 s odporúčaním gestorského výboru neschváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v uznesení uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov (tlač 338), schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky bola schválená v druhom čítaní uznesením gestorského výboru č. 78 z 12. marca 2013 a výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov. Súčasne ma poveril predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky a navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy, a hlasovať o predmetnom vládnom návrhu zákona ihneď po skončení rozpravy k nemu. Zároveň po skončení druhého čítania pristúpiť k tretiemu čítaniu ihneď.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

13.3.2013 o 9:12 hod.

Ing.

Tibor Glenda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:17

Alojz Hlina

Vystúpenie v rozprave 9:21

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani podpredsedníčka, vážený pán minister, pán spravodajca, dámy a páni, dovoľte mi, aby som sa vyjadril k predkladanému návrhu zákona.
V prvom rade chcem povedať za seba, ale aj za mojich kolegov z KDH, funkciu vicepremiéra pre strategické investície považujeme v súčasnej dobe za absolútne zbytočnú funkciu. V čase konsolidácie verejných financií táto funkcia je vymyslená kvôli jednému človeku, kvôli jednej finančnej skupine, ktorá stojí za stranou SMER. Jeden z akcionárov SMER-u potreboval mať vo vláde svojho človeka. Tak ako ďalší akcionári SMER-u majú svojich ľudí vo vláde, tak aj táto finančná skupina potrebovala mať jedného človeka. Tak preto pán Vážny sa stal vicepremiérom. Toľko na úvod.
Centrálna koordinačná jednotka bola na vláde, na ministerstve jednom, druhom, teraz naspäť na vláde pod vicepremiérom Vážnym. Myslím si, že tieto presuny centrálnej koordinačnej jednotke určite neprospievajú. Tí ľudia, ktorí tam robia, možno by potrebovali personálne posilniť a z môjho pohľadu je vlastne jedno, kto ich riadi. Ak kvalitne a dobre pracuje táto centrálna koordinačná jednotka, tak je jedno, na ktorom ministerstve to je. Vedel by som si to predstaviť pod Úradom vlády, priamo pod premiérom. Áno, tak to už bolo. Ale vytvárať novú funkciu vicepremiéra kvôli riadeniu centrálnej koordinačnej jednotky sa mi zdá zbytočné a zbytočne drahé.
Teraz mi dovoľte, aby som sa vyjadril aj k osobe pána vicepremiéra Vážneho, ktorý má riadiť eurofondy, centrálnu koordinačnú jednotku. Pán minister Vážny mohol v minulosti za prvej vlády Roberta Fica preukázať, aký obrovský záujem má na čerpaní eurofondov. To znamená, ak by R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou 46 kilometrov bol staval z eurofondov, najlepšie pripravený projekt na stavanie z eurofondov bola R1. Nie, pán minister Vážny rozhodol o tom, aj celá vláda ,samozrejme, že sa to stavalo pomocou PPP projektu. Severná časť D1, tej D1 o prepojení Bratislavy a Košíc, o ktorej sa už 20 rokov na Slovensku hovorí, tak D1 medzi Žilinou a Prešovom pán minister Vážny podpísal tretí balík PPP projektov, kde sa malo stavať nie z eurofondov, ale združenie súkromných investorov a bánk. Bol to najlepší kšeft pre súkromné firmy a pre banky v celej Európe.
Dámy a páni, zopakujem tie čísla tu ešte raz, aby si to niektorí všimli a zapamätali. Za R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou platíme už dneska v tomto roku 130 mil. eur. A budeme tak platiť 30 rokov. A teraz ma počúvajte dobre, medzi Žilinou a Prešovom sa za tieto úseky, ktoré už boli podpísané pánom Vážnym, malo platiť zhruba 670 mil. ročne, plus tých 130 za R1, to je 800 mil. ročne. Táto krajina mala 30 rokov platiť. Všetci ministri financií, ktorí by tu prišli, ďalších 30 rokov museli by nájsť 800 mil. ročne.
Vyjadrenie pána ministra Kažimíra spred dvoch-troch týždňov je, že táto krajina nemá na viac, aby vyčlenila na PPP projekty, ako 260 mil. eur. Z toho 130 už dneska platíme. To znamená, aj podľa vyjadrenia pána ministra Kažimíra máme dneska cca voľných 130 mil. na prípadné možné PPP projekty.
Tak tu niečo nesedí. Prvá vláda Roberta Fica, kde bol aj pán minister Počiatek, aj pán minister Vážny, ktorý bol ministrom dopravy, aj pán súčasný minister Kažimír bol v tejto vláde ako štátny tajomník, chcela podpísať PPP projekty alebo podpísala PPP projekty za 800 mil. ročne? Dneska hovoríme, že nemáme na viac ako na 260 mil. Tu sa nebavíme o stotisícoch. Tu sa bavíme o miliónoch eur ročne.
Áno, prišla vláda Ivety Radičovej a pán minister Figeľ ten PPP projekt zastavil medzi Žilinou a Prešovom. A spustil súťaže, kde sa vysúťažilo a z európskych fondov sa dneska stavajú štyri úseky medzi Žilinou a Prešovom.
Ešte sa vrátim k R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Pre vašu informáciu, tá stavba mala stáť zhruba 400 mil. eur. Ak by sa stavala z európskych fondov, vyšla by nás zhruba na 15 až 20 % nákladov Slovenskej republiky, to znamená 80 alebo 100 mil. rozložené na 3 roky výstavby. Výstavbu sme mohli mať za sebou. A nemuseli sme platiť 130 mil. ročne krát 30 rokov.
Vrátim sa ešte k tej D1 medzi Žilinou a Prešovom. Pán minister, aj včera som si prečítal, ako vaše ministerstvo, predpokladám, že vy, ste slávnostne oznámili prešovskému županovi Petrovi Chudíkovi, že občania sa môžu tešiť už o 2 roky na spojenie Ružomberka a Prešova. Dúfam, že to citujem správne. No, úžasnú vec ste mu oznámili. Vlastne ste mu povedali, že tie úseky, ktoré pán minister Figeľ, pozastavil PPP projekt, spustil a pripravil súťaže z eurofondov a ešte tie súťaže uzatvoril a tie úseky sa dneska stavajú, že tie úseky, ktoré pán minister Figeľ pripravil, spustil do výstavby, o 2 roky budú dokončené. Tak toto ste oznámili pánovi Chudíkovi. Pochválili ste sa prácou pána Figeľa. Dobre, ale dneska to budete dokončovať vy, tak kľudne sa tým môžte pochváliť.
Prečo odrazu ale z úst ministerstva alebo pána ministra už málo počujeme o prepojení Bratislavy a Košíc. Odrazu aj vo včerajšom vyjadrení sme sa dopočuli, že prepojenie Bratislavy a Prešova bude v roku 2018. Dúfam, že znova to dobre citujem. Tak som si to prečítal v tlači včera, v tlačovej správe ministerstva. Prepojenie Bratislavy a Prešova. Nuž ja vám poviem, dámy a páni, prečo. Na D1 medzi Bratislavou a Košicami je úsek západo-južný obchvat Prešova D1. Neviem, či už vláda schválila zmenený plán výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Minule som bol presvedčený, že už je schválený. Potom ma pán minister poučil, že ešte nie. Dobre. Ale minimálne videl som materiály ministerstva, ktoré sú na webe, kde sa píše o tom, že západo-južný obchvat Prešova D1, ktorý je, samozrejme, strategický preto, aby sme mohli prepojiť Bratislavu a Košice, o ktorom už 20 rokov hovoríme na Slovensku, takže tento úsek bude zaradený do výstavby niekedy po roku 2014. Niekedy po roku 2014, môže byť aj v roku 2015,16,17, je to náročný úsek. Bude sa stavať minimálne, minimálne 3 roky. To znamená, asi preto pán minister o prepojení Bratislavy a Košíc nehovorí.
A chcem sa tu zásadne spýtať. Hovoríme o inej diaľnici D1, ako bola tá diaľnica D1, o ktorej premiér Robert Fico v roku 2007 spolu v ministrom Vážnym povedali, že v roku 2010 bude D1 v Košiciach? Mimo tunelov, aby som bol korektný. Teraz hovoríme o inej D1, keď už nemáme odvahu ani zadefinovať, kedy D1 bude v Košiciach?
Pán minister, boli ste ministrom aj prvej vlády Roberta Fica. Premiér bol premiérom aj vtedy, pán minister Vážny bol ministrom dopravy, dneska je vicepremiérom pre strategické investície. Tak ja sa vás pýtam, kedy tá D1 bude v Košiciach? Odrazu veľa hovoríme o R2, tam rozostávame 15-20 kilometrov, a o ďalších rýchlostných cestách. Ja som za to, aby sa stavali aj ďalšie rýchlostné cesty a diaľnice, ale táto strategická chrbtová kosť diaľnic medzi Bratislavou a Košicami, akosi sme upustili od tejto priority?
Takisto ste včera povedali pánovi Chudíkovi, že urýchli sa R4. Ako sa urýchli, keď ste pozastavili projektovú prípravu na R4 v modrom variante, ktorý je jednoznačne výhodnejší pre celý tento región? Už vôbec nebudem hovoriť o tom, že chcete organizovať olympijské hry a R4 je strategické prepojenie Poľska a Slovenska, východného Slovenska. A chceme, aby teoreticky tu bola olympiáda s Poliakmi, a vy pozastavíte prípravu tejto R4. Kedy sa bude stavať? Kedy sa dokončí? O 15 rokov po tej plánovanej olympiáde?
Naspäť k ministrovi, vicepremiérovi Vážnemu. Všetky jeho činnosti v prvej vláde Roberta Fica, jeho postoj k eurofondom pri R1, pri D1 ho diskvalifikujú k tomu, nemá dôveru, aby mohol riadiť eurofondy. Ideme do ďalšieho programového obdobia Európskej únie, kde je veľmi dôležité, ako sa nastavia jednotlivé operačné programy. Aj ako člen výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj, kolegovia to môžu potvrdiť, veľa o tejto príprave nevieme. A sme sa o to už párkrát zaujímali, mali sme špeciálny výbor k tomu, nedozvedeli sme sa nič. Vláda Slovenskej republiky pohŕda poslancami Národnej rady? Myslím si, že minimálne by sme mali byť informovaní. Predpokladám, že aj vládni poslanci SMER-u, aj ich by zaujímalo, ako sa pripravuje ďalšie programové obdobie Európskej únie. Aké sú, budú pripravené zdroje pre Slovensko, koľko operačných programov budeme mať. Nič sme sa na tom výbore nedozvedeli, keď sme sa vás, pána minister, pýtali. Áno, dneska už sa toho zbavíte. Vládni poslanci vám tento návrh zákona schvália. Od 1. apríla alebo od 1. mája to prejde pod vicepremiéra Vážneho, ale našu dôveru nemá a nemôže mať. Vo svojom vystúpení som sa to snažil poukázať. Sú tu pádne dôkazy na to, že my to takto podporiť nemôžme.
Ešte by ma zaujímalo čisto filozoficky, prečo sa ministerstvo a vládni poslanci bránia tomu, keď predpokladám, že legislatívny odbor sa vyjadril k tomu, že nie od 1. apríla, ale od 1. mája. Neviem, či sa legislatívny odbor neobával toho, či pán prezident Slovenskej republiky bude mať 15 dní na to, aby stihol do 1. apríla podpísať tento zákon. Ale keďže vieme podľa zákona o verejnom obstarávaní, keď v skrátenom legislatívnom konaní ste pánovi premiérovi dali 2-3 dni na to, aby to podpísal, a on vám veľmi rýchle vyhovel. Tak asi aj táto obava legislatívneho odboru je asi naozaj zbytočná. Pán prezident sa cíti súčasťou SMER-u a podpíše vám všetko, čo len chcete, ale nechcite to od opozičných poslancov. Ja a moji kolegovia z KDH toto nepodporíme.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

13.3.2013 o 9:21 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:35

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca. Ja by som chcel oceniť vystúpenie pána poslanca Zajaca, ktoré sa týkalo možno aj takého širšieho kontextu týchto vecí, nielen samotného zákona. A chcel by som naozaj sa pridať k tomu, že tá situácia na východnom Slovensku je vážna. Bol som tam teraz cez víkend. A čo je možno dôležite, že ľudia, keď chodia po diaľnici, ak už existuje, tak si nebudú pamätať, či ju otváral Počiatek, alebo Figeľ, ale sú radi, že sa tam proste dostanú, že sa tam dostanú investori a tak ďalej.
Je mi to ľúto, že už niekoľko v podstate volebných období vidím taký zápal, že sa to preťahuje o nejakú koncepciu tých diaľnic. A naozaj sa znova prihováram k tomu, aby koncepcia výstavby diaľnic nebola len nejaká koaličná, opozičná, ale naozaj celospoločenská a potom sa dávala za prioritu a pracovalo sa na tom už v závislosti na možnostiach štátneho rozpočtu a ďalších okolností, lebo inak bude stále ten východ Slovenska odstrčený a bude zaostávať. A budú tam ľudia, ktorí si naozaj nevedia inak pomôcť. Takže za toto sa prihováram.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.3.2013 o 9:35 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:37

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Zareagujem teda krátko. Boli tu postavené nejaké otázky, pokúsim sa na ne odpovedať.
Čo sa týka pána Hlinu, ten by si mal asi prečítať detailnejšie, že o čom tu vlastne dnes rokujeme. Čiže to vaše vystúpenie vôbec nesúviselo s predkladaným návrhom, takže nie je ani čo komentovať.
Pán Zajac, prvá taká malá korekcia. Pri eurofondoch nie je spoluúčasť 15-20 %, pretože to závisí od cost benefit analýzy, čo by ste mali vedieť, a tá participácia štátneho rozpočtu je väčšia ako 15-25 % alebo 20 %.
Na porovnávanie, takisto treba byť detailnejší aj v tom porovnávaní PPP projektov a klasického obstarávania. Tiež by ste mali vedieť, že na to existuje metodika, ktorá sa volá PSC, a porovnáva celkové náklady, ako sú aj údržba, financovanie v podobe súčasnej hodnoty budúcich splátok verzus to obstarávanie. A toto je jediná metodika, podľa ktorej môžme porovnať výhodnosť alebo nevýhodnosť toho projektu. R1 má tieto analýzy, môžte si ich pozrieť a dozviete sa tam, že tento komparátor vychádza v prospech financovania cez PPP.
Keď ste sa pýtali na to, že kedy bude prepojenie Bratislavy a Košíc, stále a nič sa na tom nezmenilo, platí to, že našou ambíciou je, aby bolo všetko rozbehnuté tak, aby do roku 2018 toto spojenie bolo vrátane obchvatu Prešova.
Keď hovoríte o tom, že sa tu niečo azda zanedbalo, tak sa chcem vás opýtať, že ukážte mi dokumentáciu, ktorá by hovorila o tom, že tento obchvat Prešova bol za vás pripravený tak, že by sa dal realizovať. Absolútna lož. Nič také nie je. Je to v ranom štádiu rozpracovanosti a tak ste to zanechali. Takže sa tu netvárte, že obchvat Prešova už stačilo len začať stavať. To vôbec nie je pravda.
Takisto ako nie je pravda to, že vy tu hovoríte o tom, že jak ste vy mali perfektne pripravené prepojenie Bratislavy a Košíc. A napríklad jeden z úsekov Turany - Hubová vôbec nebol vyriešený. Súhlasím s tým, že momentálne je priorita financovať to z eurofondov, tak v tom prípade, keď toto ste nemali schválené Komisiou, ani dohodnuté s Komisiou, že to zaplatí z eurofondov, by ma zaujímalo, z čoho ste to chceli financovať.
Takže je ľahko hovoriť, ale treba sa aj pozrieť na to, kam ste sa dostali vy. My sme mali na stole 18 kilometrov stavebných povolení. To je asi tak tá aktivita, ktorá po vás zostala na ministerstve, a to sa dohodnime, že teda nie je veľa. A z tohto ťažkého štartovacieho bodu sa postupne rozbiehame a už v tomto roku a už ste mohli vidieť aj vo vestníku konkrétne súťaže, ktoré prebiehajú, všetko to záleží len od toho, ako rýchlo prebehnú verejné obstarávania, ale v tomto roku rozostaviame viac ako 80 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. A toto tempo sa bude aj zvyšovať v budúcich rokoch.
Čiže ten plán prepojiť Bratislavu s Košicami do roku 2018 je reálny. Všetko záleží najmä od toho, ako rýchlo sa pohnú verejné obstarávania.
Čo sa týka R4, na ktorú ste sa, na ktorú ste tu tiež reagovali. To nie je o tom, či červený, alebo modrý variant. To je o tom, či nám tieto úseky preplatí Komisia, alebo nie. Pretože ak nie, tak štátny rozpočet naozaj na toto kapacitu nemá. Robíme všetko pre to, aby Komisia akceptovala, že tieto úseky sú pre nás prioritné, a zaradila ich tiež do financovania z budúceho programového obdobia. Ale to vyžaduje detailnú štúdiu realizovateľnosti týchto jednotlivých úsekov. A tú ste vy neurobili. To, že ste si nakreslili jeden alebo druhý variant, to je síce fajn, ale nepresvedčili ste Komisiu o tom, že toto bude financovať.
Takže môžme sa k tomu hocikedy vrátiť a ukážte mi, kde ste mali vymyslené financovanie a ako. Pretože toto nie je tak lacná záležitosť, toto prepojenie Prešova a hranice.
A vzhľadom na to, že budúce programové obdobie má zložitejšie pravidlá ako to súčasné, je nevyhnutné byť v úplnom synchróne s Európskou komisiou, najmä v duchu toho, čo oni chcú vidieť a ako my musíme preukázať oprávnenosť realizácie tých jednotlivých úsekov.
Takže keď sa vrátim k tej meritórnej veci, stále si myslím, že je úplne najracionálnejším nastavením inštitucionálnym koordinácie eurofondov umiestnenie centrálnej koordinačnej jednotky na Úrade vlády. A nemyslím si, že je zmysluplné, keď to bude na akomkoľvek ministerstve, pretože väčšina ministerstiev aj implementuje eurofondy. A myslím si, že pravidlo, kto koordinuje, nemôže implementovať, je namieste.
Ďakujem za slovo, skončil som. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

13.3.2013 o 9:37 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:43

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň, dámy a páni. Ďakujem veľmi pekne, pani podpredsedníčka, za udelené slovo.
Dovoľte mi predložiť na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Návrhom zákona sa v nadväznosti na požiadavku Európskej komisie splnomocňuje Ministerstvo financií Slovenskej republiky na ustanovenie vzoru nového tlačiva na ohlásenie peňažných prostriedkov v hotovosti vo vykonávacom predpise k Colnému zákonu.
V súlade s požiadavkami komunitárneho práva sa modifikuje právny režim vykonávania následných kontrol s cieľom zrýchliť a zefektívniť ich výkon. Zjednodušuje sa postup pri prerokovaní nedostatkov zistených následnou kontrolou s možnosťou doručenia písomného vyjadrenia, ako aj poskytnutia požadovaných údajov v elektronickej podobe. Zároveň sa ustanovujú prípady, kedy je možné opätovne vykonať nasledovnú kontrolu. Predloženým návrhom sa upravuje aj inštitút zabezpečenie colného dlhu a spresňuje sa spôsob zabezpečenia colného dlhu rovnocenný zloženiu peňažných prostriedkov v hotovosti. Keď osoba, ktorej sa vracia prebytok poskytnutého zabezpečenia colného dlhu, a precizuje sa vymedzenie subjektov, ktoré môže colný úrad schváliť ako ručiteľa.
V nadväznosti na vykonávacie nariadenie k colnému kódexu sa ustanovuje aj povinnosť prikladať k písomnej deklarácii údajov o colnej kontrole a o colnej hodnote len kópiu faktúry a nie je tam povinnosť predkladať originál tejto faktúry.
To je asi v zásade všetko o základných bodoch návrhu. Takže vás poprosím o prerokovanie predloženého návrhu zákona.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

13.3.2013 o 9:43 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video