Ďakujem veľmi pekne. Pán podpredseda, dámy a páni, chcem reagovať na niektoré výroky, ktoré tu odzneli zo strany vládnej strany, osobitne na pána ministra, aj keď ho tu nevidím. Zachytil som, že má zdravotný problém a úprimne mu želám skoré uzdravenie, ale verím, že túto diskusiu sleduje, a preto chcem na neho reagovať. Mrzí ma, že je tu tak málo poslancov, osobitne z vládnej strany. Mimochodom, teraz ich som napočítal šesť. Takže to je asi dôležitosť, akú vládna strana venuje tejto diskusii. Je to smutné.
Pán minister Richter končil svoj príhovor so slovami: "Toto je smer." Dovoľte mi, aby som pár poznámok začal práve s rovnakým výrokom: "Toto je smer." (Rečník zobral do rúk papier, na ktorom je znázornený graf.) Už som tento graf ukazoval, dámy a páni, toto je smer, je to zlý smer, je to nárast nezamestnanosti, mimochodom aj tá šípka v logu SMER-u je, bohužiaľ, rovnaká, ukazuje nárast nezamestnanosti. Táto vláda ľuďom prácu nedáva, berie im ju.
Dovolím si aj pre pána kolegu Blahu, pretože on povedal, že táto vláda dáva ľuďom prácu. Pán kolega, nie je tomu tak. Vy beriete ľuďom prácu! Za rok 40-tisíc pracovných miest zo Slovenska odišlo. Je to 40-tisíc rodín, je to, keď sa pozrieme na rodinné príbuzenstvo, viac ako 100-tisíc ľudí, ktorým ste zhoršili životnú úroveň. A nielen to.
Vláda vytvára zástupy nezamestnaných a aj tým, ktorí pracujú, zhoršuje životnú úroveň. Za vlády SMER-u, dámy a páni, klesla reálna mzda o 1,2 %. Za minulý rok klesla reálna mzda. Majú sa horšie aj tí, čo pracujú. SMER im svojimi opatreniami sťažuje túto pozíciu.
Pán poslanec Jasaň, ani toho tu nevidím, ale v poslednej faktickej hovoril o tom, že prečo nedávame návrhy. Nuž, pán poslanec, chcem vám povedať, že keď sledujete našu prácu, tak tieto návrhy aj zaregistrujete. Len v tomto volebnom období sme pre pomoc živnostníkom navrhovali licencie, navrhovali odbúrať diskrimináciu stravného, navrhovali odbúrať čakaciu lehotu pre podporu nových živnostníkov, ktorí boli nezamestnaní a ktorých chceme podporiť, aby začali tvoriť pracovné miesta pre seba, svojich zamestnancov, pre celé Slovensko. Tieto návrhy dávame a ja ich rád zopakujem ešte raz, pretože ak niekto nezaregistroval v mojom prvom vystúpení tieto návrhy, tak ich veľmi rád zopakujem.
Hovorilo sa o podnikateľskom prostredí. Dovolím si citovať výrok pána ministra, ktorý doslova povedal, že ich "opatrenia zlepšujú podnikateľské prostredie". Dámy a páni, toto je vývoj podnikateľského prostredia. Dnes na horšej úrovni ako v roku 2001, odkedy sa podnikateľské prostredie začalo merať týmto indexom podnikateľského prostredia. Toto nie je názor politikov, je to názor tých, ktorí tvoria pracovné miesta. Podnikateľské prostredie je dnes za vlády SMER-u na najhoršej úrovni, odkedy sa začalo merať.
Ďalej pán minister sa zmienil o tom, že údajne aj opozícia má zodpovednosť za súčasný stav. Nuž, považujem to za veľmi trápnu výhovorku. Keby to povedal pán minister po mesiaci, dvoch, odkedy je vo vláde, dalo by sa o tom diskutovať, o istej zotrvačnosti. Ale po roku, odkedy je súčasná vláda jednej strany pri moci, to považujem za trápne vyhováranie sa. Súčasná tragická situácia na trhu práce je výsledkom ideologických rozhodnutí vlády jednej strany a výsledkom, bohužiaľ, víťazstva tejto ideológie nad zdravým rozumom.
Pán minister opäť hovoril o tom, že Zákonník práce vraj nevplýva na rast nezamestnanosti a vraj mu to hovoria aj tvorcovia pracovných miest. Dámy a páni, dovolím si ešte raz pripomenúť, v piatok minulý týždeň sme sa stretli s predstaviteľmi zamestnávateľských zväzov. Na stretnutí boli zúčastnení najvyšší predstavitelia Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení, Republikovej únie zamestnávateľov, Podnikateľskej aliancie Slovenska, Slovenskej asociácie malých podnikov, Živnostenskej komory, Živnostenského zväzu, všetci, všetci do jedného konštatovali zhoršenie podmienok pre zamestnávanie kvôli Zákonníku práce.
Súčasná vláda má tendenciu veci zľahčovať a dokonca hovorí o tom, že súčasný stav je výsledkom toho, že podniky nemajú zákazky. Nuž ale každý, kto len trošku sa orientuje v ekonomike, vie, že zákazky preto nemajú, lebo nie sú konkurencieschopní. A konkurencieschopní nie sú preto, pretože majú najvyššie dane v postkomunistických krajinách, príliš veľké daňové, odvodové zaťaženie a pracovné právo, ktoré sa zhoršilo. Taká je realita. Bohužiaľ, zákony súčasnej vlády vyháňajú prácu zo Slovenska.
Zarazilo ma, že pán minister hovorí o stimuloch ako o riešení na nezamestnanosť. Nuž, ale na jednej strane, dámy a páni z vládnej strany, vy beriete ľuďom prácu a chcete ešte z ich peňazí rozhadzovať tieto zdroje preto, aby ste vraj pomáhali tvoriť pracovné miesto. To už je neetické. Ľuďom, ktorým ste zobrali robotu, tak chcete zobrať ešte ďalšie zdroje, chcete, aby sa oni poskladali, lebo vy len hospodárite s ich peniazmi, chcete, aby sa oni poskladali na to, aby sa vytvárali pracovné miesta. Nielenže je to zlé a škodlivé, ale je to aj neetické.
Hovoril som o reálnych mzdách a pán minister mal viacero nepravdivých výrokov, okrem iného hovoril o tom, že údajne v celej Únii sa situácia na trhu práce zhoršuje. Nie je tomu tak, opätovne si dovolím pripomenúť, v Nemecku, vo Veľkej Británii, Írsku, Dánsku, Rumunsku, Lotyšsku, Litve, Estónsku, v týchto všetkých krajinách sa medziročne nezamestnanosť znížila. Dá sa to robiť aj ináč.
Považujem za neprimerané, ak vláda operuje údajmi za jeden mesiac, ktoré nie sú dôveryhodné, ale práve my sme dokázali údajmi, ktoré sú sezónne očistené, ktoré sú za jeden rok, ktoré sú porovnateľné, skutočnosť, že v mnohých krajinách Únie sa nezamestnanosť znižuje, na rozdiel od Slovenska.
No a v neposlednom rade, a ešte mi dovoľte, Zákonník práce, nuž prečo je zlý? Nuž preto, lebo zvýšil cenu práce, zlepšil pozíciu odborárskym funkcionárom na úkor zamestnancov, na úkor, ktorí si poctivo zarábajú. A v konečnom dôsledku cez tieto opatrenia, cez zvýšenie ceny práce, znepružnenie práce, odbúranie možnosti zarobiť si cez nadčasy, berie ľuďom prácu.
Pán minister nepočul tie naše opatrenia, naše návrhy, takže rád jemu aj všetkým kolegom ich pripomeniem.
Predovšetkým navrhujeme znížiť neúmerne vysoké priame dane. Tie sú na najvyššej úrovni medzi postkomunistickými krajinami.
Chceme aj zlepšiť výber daní, osobitne daň z pridanej hodnoty, pretože už za prvej vlády Roberta Fica táto efektívnosť klesala. Za vlády Ivety Radičovej sa mierne zlepšila. Dnes sme opäť dole. Dnes opäť efektívnosť klesá. Vláda bezradne len na to pozerá a v roku 2020 podľa Národného programu reforiem si dáva absurdný cieľ, mať efektívnosť výberu na úrovni 72 %, čo je, mimochodom, dámy a páni, nižšia efektívnosť než v roku 2005. Čiže o sedem rokov máme mať horší výber daní, ako sme mali pred ôsmimi rokmi. Toto je ambiciózny cieľ? To je hanba!
Ďalšie opatrenia.
V oblasti odvodov znížiť odvody pre nízkopríjmových zamestnancov, aby sme im dali väčšiu šancu zamestnať sa. Zjednodušiť odvodový systém s cieľom jeho postupného znižovania.
V oblasti pracovného práva chceme spružniť možnosti pracovnoprávnych vzťahov, osobitne na kratšie pracovné úväzky, ale aj zlepšiť možnosti práce nadčas pri sezónnych zákazkách. Predovšetkým ide o to, aby sme nezvyšovali cenu práce zbytočnými nariadeniami a zbytočnými zvyšovaniami vymeriavacích základov na dane a odvody, pretože v konečnom dôsledku uberáme ľuďom z ich príjmu. Ľudia majú menšiu možnosť si zarobiť a v konečnom dôsledku to je aj výsledok poklesu reálnych miezd.
Chceme zmeniť sociálny systém tak, aby sa zlepšila efektívnosť sociálnych dávok s cieľom nastavenia systému pre heslo "Pracovať sa oplatí".
Dlhodobo presadzujeme zavedenie možnosti kombinácie dávok a práce.
V oblasti energetiky chceme zmeniť regulačnú politiku tak, aby jej výsledkom neboli najvyššie ceny elektrickej energie pre zamestnávateľov v celej Únii.
Dôležitá je oblasť zjednodušenia administratívy. Spomínal som osobitne licencie. Najmä malí podnikatelia, živnostníci sú zbytočne zaťažovaní veľkými administratívnymi povinnosťami. Licencie by im umožnili sústrediť sa len na produktívne činnosti.
Chceme urýchliť zjednotenie výberu daní a odvodov a chceme, aby aj vláda dodržiavala Small Business Act, ku ktorému sa zaviazala.
Veľký priestor je v zlepšení služieb štátu, v zlepšení elektronickej komunikácie, ale aj v šetrení na výdavkovej stránke rozpočtu, aby vláda neprenášala len všetky povinnosti a celú ťarchu konsolidácie cez dane a odvody, poplatky na ľudí a zamestnávateľov.
Oblasť úradov práce je osobitný bod na riešenie, pretože je tam veľký priestor pre zlepšenie kvality výkonnosti týchto úradov.
Považujem za kľúčové, aby sme urýchlili trvanie súdnych sporov v oblasti súdnictva. Stále máme veľkú dĺžku sporov, ktoré sú otvorené v porovnaní s inými krajinami.
V oblasti školstva ide o lepšiu informovanosť, o uplatnenie absolventov stredných a vysokých škôl.
No a v neposlednom rade netreba podceňovať ani legislatívu EÚ. Súčasná vláda je veľmi, veľmi pasívna v tejto oblasti a len prijíma to, čo prichádza z Bruselu. Je potrebné reagovať na tieto právne normy, je potrebné prispievať k legislatíve na európskej úrovni tak, aby neznižovala konkurencieschopnosť krajín celej Únie. Navrhujeme presadiť moratórium, aby sa tvorcom pracovných miest nezvyšovali náklady z dôvodu európskych nariadení a smerníc. A, samozrejme, ide aj o dokončenie spoločného európskeho trhu a rovnaké dodržiavanie pravidiel pre všetkých.
Aj cez tieto opatrenia dokážeme zlepšiť pozíciu ľudí na Slovensku tak, aby mali viac možností pracovať, aby tento trend, ktorý nás nikoho neteší, sa obrátil.
Toto sú naše návrhy riešení, dámy a páni. Zatiaľ sme počuli z vládnej strany len rozhadzovanie peňazí, ale žiadna nádej na zlepšenie, nepočul som ani jedno opatrenie, ktoré by sa týkalo daňovej, odvodovej povinnosti, prípadne pracovného práva. A keď nebudeme hovoriť o týchto základných veciach, keď nezmeníme sociálny systém, keď nemotivujeme ľudí pracovať, tak sa nedočkáme ani zásadného obratu v tomto neradostnom trende.
Z našej strany opätovne rád deklarujem, že máme záujem o presadenie takých riešení, ktoré pomôžu vytvárať pracovné miesta na Slovensku a nie vyháňať prácu z našej krajiny.
Ďakujem pekne.