19. schôdza

14.5.2013 - 5.6.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.5.2013 o 18:54 hod.

Bc.

Dušan Bublavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:40

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja si tiež dovolím zareagovať na príspevok pána poslanca Přidala, a to v tom zmysle, že rovnako zastávam názor, že uvedený zákon aj chýbajúca koncepcia bytovej politiky, si myslím, zásadne neposunie veci dopredu. Už dlhodobo požiadavky miest a obcí, ktoré vedú siahodlhé zoznamy žiadateľov, uchádzačov o sociálne nájomné bývanie, predčia možnosti či už tohto zákona alebo viac-menej bytovej politiky určovanej a nastavovanej štátom.
Naozaj si myslím, a v tomto smere podporujem aj to, čo tu predniesol poslanec Přidal, od sociálnej vlády sa očakával ďaleko ambicióznejší návrh, okrem ambiciózne pripraveného návrhu riešenia sociálneho bývania sa naozaj žiada určitá prognóza, ktorá by argumentačne podoprela, či napríklad a v akom rozsahu je záujem o sociálne nájomné bývanie alebo, ako sa v materiáli uvádza, aj stimulácia investorov pri rozvoji súkromného nájomného sektora.
V samotnej dôvodovej správe sa uvádza tiež, že tento spôsob zabezpečenia bývania cez Štátny fond rozvoja bývania kombináciou stavebného sporenia a hypotekárnych úverov je ľahko dostupný. No poznajúc pomery v praxi nemôžem zastať tento názor, lebo naozaj počet nízkopríjmových skupín obyvateľstva má narastajúci trend, počet ľudí alebo rodín, ktoré si nedokážu zabezpečiť vlastné bývanie, vzrastá. A neviem či dostatočnou pomôckou je či už tento samotný zákon alebo aj samotný Štátny fond rozvoja bývania.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.5.2013 o 18:40 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:43

Juraj Droba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán minister, vážený pán predsedajúci, ctení kolegovia, vypočul som si so záujmom kolegu Alojza Přidala a musím povedať, že zanalyzoval predkladaný návrh zákona naozaj veľmi dôsledne, hovorím, veľmi dôsledne preto, lebo obsiahol v ňom aj to, na čo chcem poukázať ja a čo, dúfam, sa stalo naozaj iba nedopatrením.
Keďže chcem byť konštruktívny, tak prichádzam s pozmeňujúcim návrhom zákona, ktorý sa týka toho, čo sa mi zdá byť na návrhu najabsurdnejšie. A to je jednak povinnosť, aby žiadateľ fyzická osoba bol zosobášený a bol manžel. A druhá limitácia je dieťa vo veku do troch rokov.
Takže dovoľte, aby som prečítal pozmeňujúci návrh zákona, ktorý je pozmeňovákom od poslancov Drobu, Kollára, Chrena, Miškova a Krajcera. Je to k parlamentnej tlači 381.
V § 10 ods. 5 sa vypúšťa písmeno a). Doterajšie písmená b) až d) sa označujú ako písmená a) až c).
Odôvodnenie je jednoduché. Doterajšia právna úprava nie je až tak obmedzujúca voči subjektom, ktoré môžu byť žiadateľmi o podporu zo Štátneho fondu rozvoja bývania. Predkladaná právna úprava limituje subjekty fyzické osoby, ktoré môžu žiadať o podporu pri získavaní bývania. Ako som už spomínal, ide o manželov, ktorý majú do 35 rokov, kde podmienka je, že každý z nich musí mať do 35 rokov, a majú dieťa vo veku do troch rokov. Nie je mi celkom jasné, prečo by mali potenciálni žiadatelia takto obmedzovaní, prečo sa má spôsob podpory, ktorý zabezpečuje Štátny fond rozvoja bývania, obmedzovať len manželov, prečo by nemohol obsiahnuť aj páry, ktoré žijú normálne ako rodiny, aj keď nie sú ľudia zosobášení, ale okrem toho spĺňajú všetky ostatné podmienky z pohľadu zákona o Štátnom fonde rozvoja bývania. Ja mám za to, že títo občania sú takisto plnoprávnymi občanmi tohto štátu a, tak ako to už naznačil kolega Přidal, môže to byť naozaj v rozpore aj s európskou legislatívou, môže to byť označené za diskriminačné.
Takže korektne a vecne upozorňujem na nedostatok tohto zákona. Ja verím, že to bolo len nedopatrením a že ste nechceli takýmto spôsobom diskriminovať ľudí, ktorí nie sú zosobášení alebo ktorí nebodaj majú dieťa staršie ako tri roky. Ťažko sa to dá zdôvodniť nejakej mladej slobodnej mamičke, ktorá, inak, spĺňa všetky kritériá, prečo by ju nemohla dostať. Možno mala traumatizujúci rozvod a my ako štát ju ešte ideme trestať aj za to, že nemá toho manžela, ktorého sa ona konečne s radosťou zbavila, lebo ju vykorisťoval alebo utláčal.
Takže poprosím, aby ste zvážili podporu tohto pozmeňujúceho návrhu. Je veľmi stručný. Má iba jednu vetu. A odstraňuje toto, čo ja považujem za diskriminačné. Odstraňuje túto podmienku bez náhrady a tým pádom ju umožňuje rozšíriť o subjekty, ktoré sa môžu o takúto podporu uchádzať. A v konečnom dôsledku aj pomáha niektorým fyzickým osobám postaviť sa na vlastné nohy a nebyť na obtiaž štátu. Takže dávam na zváženie podporu tohto pozmeňujúceho návrhu zákona. Ďakujem vám.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.5.2013 o 18:43 hod.

Mgr. MBA M.A.

Juraj Droba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:47

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi, aby som uviedol v druhom čítaní návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní.
Jeho vypracovanie súvisí jednak so snahou zefektívniť priamu podporu bývania, ako aj s úpravami, ktoré sú vyvolané aplikáciou zákona v praxi.
Navrhuje sa zúženie rozsahu podporovaných systémových porúch, a to len na tie, ktoré ohrozujú bezpečnosť užívania bytových domov. Súčasne sa však navrhuje, aby celý komplex systémových porúch bol podporený zvýhodneným úverom zo Štátneho fondu rozvoja bývania.
Ďalej sa navrhuje zjednodušenie mechanizmu úpravy súm oprávnených nákladov a dotácie. Zákon bude stanovovať len limity dotácií, podrobnosti upraví nariadenie vlády. To umožní pružnejšie reagovať na ekonomický vývoj.
Navrhujú sa aj úpravy vo výške dotácií na obstarávanie nájomných bytov. Pri bytoch bežného štandardu sa zvyšuje dotačný podiel financovania maximálne do 40 % opravených nákladov. Tento podiel je ešte možné zvýšiť o ďalších 5 % pri navrhnutí stavby s lepšími tepelnoizolačnými parametrami, ako sú normované hodnoty.
Ďalšou významnou zmenou je možnosť poskytnutia dotácie aj na základe zmluvy o budúcej kúpnej zmluve v prípade, že obec obstaráva nájomné byty kúpou.
Všetky tieto navrhované zmeny majú vytvoriť lepšie podmienky pre obstarávanie nájomných bytov pre riešenie sociálneho bývania. Ďakujem za slovo, skončil som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

14.5.2013 o 18:47 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:49

Maroš Kondrót
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážené kolegyne poslankyne, kolegovia poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní, podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 13. marca 2013 č. 493 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom. Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady, ďalej, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, výboru pre hospodárske záležitosti a výboru pre sociálne veci.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť ústavnoprávny výbor uznesením zo 7. mája 2013 č. 211, Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet uznesením z 9. mája č. 151, výbor pre hospodárske záležitosti uznesením zo 7. mája č. 139 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením zo 7. mája 2013 č. 50.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto správy vyplývajú štyri pozmeňujúce a doplňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča o bodoch 1 až 4 hlasovať spoločne s odporúčaním schváliť ich.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní, schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením zo 14. mája 2013 č. 160. Týmto uznesením výbor zároveň poveril spravodajcu predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

14.5.2013 o 18:49 hod.

Ing.

Maroš Kondrót

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:52

Jana Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, dovoľte, aby som predniesla pozmeňujúci návrh k tomuto zákonu.
Po prvé. V § 12 ods. 7 sa slovo „šesťmesačného“ nahrádza slovom „trojmesačného“.
Odôvodnenie. V praxi sa stretávame so skutočnosťou, že o sociálne bývanie žiadajú občania, ktorí sú finančne insolventní na to, aby boli schopní uhradiť šesťnásobok nájomného, ktoré si často mestá a obce definujú vo svojich všeobecne záväzných nariadeniach. Budúci nájomcovia hneď od začiatku majú veľké výdavky, čo sa celkom nezhoduje s koncepciou problematiky sociálneho nájomného bývania. Výber a objem zábezpeky pre správcu bytového fondu v objeme trojmesačného
nájomného je prakticky postačujúce ekonomické riešenie a postačujúca zábezpeka pre obce a mestá. Touto zmenou sa sociálne bývanie reálne sprístupní tým, ktorí to najviac potrebujú.
Po druhé. V § 22 ods. 3 písm. b) 3. bode sa pôvodné znenie mení nasledovne: „aspoň jeden z členov tejto domácnosti zabezpečuje zdravotnícku starostlivosť, sociálne a všeobecne prospešné spoločenské služby, vzdelávanie, kultúru alebo ochranu pre obyvateľov obce“.
Odôvodnenie. Oblasť sociálnych a všeobecne prospešných spoločenských služieb sa považuje za významnú oblasť služieb spoločnosti rovnako ako tie, ktoré zákon doteraz uvádza. Významnosť poskytovania uvádzaných služieb je pre spoločnosť verejnoprospešná a pre obce a mestá relevantne dôležitá.
A preto o tieto služby chceme rozšíriť časť, ktorá hovorí o podmienkach a rozsahu poskytovania sociálneho bývania v byte. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.5.2013 o 18:52 hod.

Mgr.

Jana Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:54

Dušan Bublavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja by som chcel pochváliť navrhovateľov zákona, naozaj, že rozmýšľajú pre všetky kategórie ľudí, ktorí majú záujem o bývanie. A tým že sa podporuje výstavba nájomných bytov, tým, že pri bežnom štandarde je možná dotácia do 50 metrov štvorcových až 40-percentná, tak naozaj je tu veľká pomoc pre obce a pre mestá, aby tieto nájomné byty mali chuť stavať, lebo záujemcov o tie byty je strašne veľa a ja si myslím, že týmto spôsobom bude sa riešiť situácia s bývaním do budúcna, až si myslím, že bude potrebné navýšiť finančné zdroje, lebo myslím si, že obce a mestá do výstavby nájomných bytov pôjdu s určitosťou. A tým, že v podstate či už sú to byty od 50 do 56 metrov štvorcových, tam to bude 35 %, a od 56 do 60 metrov štvorcových bude dotácia 30-percentná, naozaj je to 10-percentný nárast.
A technická vybavenosť, ktorá sa navyšuje až na 70- alebo 80-percentnú dotáciu, to je ďalší veľký krok dopredu. A myslím si, že dva roky naspäť, keď sa schválilo parkovanie pozdĺžnym spôsobom pre obce a mestá, to bola len záťaž a tento zákon rieši, aby sa mohlo parkovanie robiť priečne, kde môžu dostávať obce dotáciu, lebo to naozaj bol celkom neuvážený krok a zaťaženie prišlo ešte aj v tom, že balkóny sa započítavali do úžitkovej plochy.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.5.2013 o 18:54 hod.

Bc.

Dušan Bublavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:56

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, návrh zákona implementuje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 305/2011 z 9. marca 2011, ktorým sa ustanovujú harmonizované podmienky uvádzania stavebných výrobkov na trh do slovenského právneho poriadku, a zároveň ustanovuje podmienky pre neharmonizovanú oblasť stavebných výrobkov.
Upravuje podmienky uvádzania stavebných výrobkov na trh Slovenskej republiky a ich sprístupňovanie na domácom trhu je zákonnou úpravou úloh vnútroštátnych orgánov, ktoré vyplývajú pre Slovenskú republiku z nariadenia, vrátane požadovaných notifikácií, štátneho dohľadu nad činnosťou vnútroštátnych orgánov a nad domácim trhom a ukladanie sankcií za porušovanie pravidiel.
Návrh zákona zásadne nemení doterajší režim uvádzania stavebných výrobkov na trh.
Podstata zmeny je hlavne v zabezpečení jednotnej aplikácie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady.
Doteraz sa postupovalo podľa pôvodného zákona č. 90/1998 Z. z. o stavebných výrobkoch, ktorým sa transponovala pôvodná smernica 89/106/EHS. A tento zákon týmto pádom sa aj ruší. Ďakujem za slovo, skončil som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

14.5.2013 o 18:56 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:58

Michal Bagačka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, pán minister, dámy a páni, predkladám spoločnú správu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o stavebných výrobkoch (tlač 389) v druhom čítaní.
Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o stavebných výrobkoch (tlač 389) podáva Národnej rade podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady.
Národná rada uznesením z 13. marca 2013 č. 495 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a Výboru Národnej rady pre hospodárske záležitosti.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade schváliť ústavnoprávny výbor uznesením zo 7. mája 2013 č. 212 a Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti uznesením zo 7. mája 2013 č. 140.
Z uznesení výborov Národnej rady pod bodom III vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča o bodoch 1 až 19 hlasovať spoločne s odporúčaním schváliť ich.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky zákon o stavebných výrobkoch schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením zo 14. mája 2013 č. 161. Týmto uznesením výbor ma poveril predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Ďakujem, pán predsedajúci, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

14.5.2013 o 18:58 hod.

Mgr.

Michal Bagačka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
19. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie v rozprave 9:03

Alojz Hlina

Uvádzajúci uvádza bod 9:14

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, tak ako pani predsedajúca uviedla, predkladané protokoly vychádzajú z Medzinárodného dohovoru o občianskoprávnej zodpovednosti za škody vzniknuté v dôsledku znečistenia ropnými látkami a z Medzinárodného dohovoru o zriadení medzinárodného fondu na kompenzáciu škôd vzniknutých v dôsledku znečistenia ropnými látkami, ktoré medzinárodne nadobudli platnosť 30. mája 1996 a ktorých Slovenská republika nie je zmluvnou stranou. Cieľom predkladaných protokolov je vytvoriť právne podmienky a pravidlá na zabránenie znečisťovaniu spôsobeného únikom ropných látok na území štátu vrátane pobrežného mora a oblasti výlučne ekonomickej zóny a na preventívne opatrenia na predchádzanie alebo minimalizáciu takýchto škôd. Zároveň je protokolmi vytvorený systém kompenzácie a náhrady škôd, ktoré dopĺňa pôvodný medzinárodný dohovor, s cieľom zabezpečiť, aby obetiam znečistenia ropnými látkami boli úplne kompenzované ich škody a aby majiteľom lodí bola súčasne poskytnutá úľava, pokiaľ ide o dodatočné finančné bremená, ktoré im uložil spomínaný medzinárodný dohovor. Povinnosť pristúpenia Slovenskej republiky k protokolom vyplýva z vyhlásenia členských štátov námornej bezpečnosti zo 7. októbra 2008 a Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/21/ES o plnení povinností vlajkového štátu. Predkladané protokoly sú podľa čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky medzinárodnými zmluvami všeobecnej povahy a zároveň sú medzinárodnými zmluvami, ktoré zakladajú priamo práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb, na platnosť ktorých sa vyžaduje pred ratifikáciou súhlas Národnej rady Slovenskej republiky. Zároveň sú podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky medzinárodnými zmluvami, na vykonanie ktorých nie je potrebný zákon a ktoré majú po ratifikácii a vyhláseným spôsobom ustanoveným zákonom prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky.
Ďakujem za slovo, skončil som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

15.5.2013 o 9:14 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video