19. schôdza

14.5.2013 - 5.6.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.5.2013 o 17:28 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:02

Ladislav Andreánsky
Skontrolovaný text
Hlasujeme o pozmeňujúcom návrhu pána poslanca Kuffu.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

16.5.2013 o 17:02 hod.

MUDr.

Ladislav Andreánsky

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:02

Ladislav Andreánsky
Skontrolovaný text
Hlasujeme o pozmeňujúcich návrhoch pána poslanca Chrena 1 až 4.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

16.5.2013 o 17:02 hod.

MUDr.

Ladislav Andreánsky

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:02

Ladislav Andreánsky
Skontrolovaný text
Tým sme vyčerpali hlasovanie o pozmeňujúcich návrhoch, návrhoch z rozpravy. Pán predseda, mám splnomocnenie gestorského výboru navrhnúť postúpenie prerokovania návrhu zákona do tretieho čítania ihneď. Dajte, prosím, hlasovať o tomto návrhu.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

16.5.2013 o 17:02 hod.

MUDr.

Ladislav Andreánsky

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:02

Ladislav Andreánsky
Skontrolovaný text
Prosím, dajte hlasovať o návrhu zákona ako o celku s prijatými pozmeňujúcimi návrhmi, gestorský výbor odporúča schváliť.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

16.5.2013 o 17:02 hod.

MUDr.

Ladislav Andreánsky

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 17:22

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Ďakujem. Pán predseda, mám procedurálny návrh, aby sme prerušili rokovanie schôdze teraz - aj tak tu nebudú poslanci, v zásade hráme štvrťfinále - a rokovali o hodinu dlhšie zajtra v piatok. Dávam takýto procedurálny návrh, lebo myslím, že je to také úprimnejšie, ako sa tuná potulovať po televízoroch.
Skryt prepis

Vystúpenie

16.5.2013 o 17:22 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:23

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predseda, pani ministerka, kolegyne, kolegovia, k návrhu zákona o elektronizácii zdravotníctva, keď to tak môžem nazvať, by som chcel povedať možno iba pár slov a veľmi stručne.
Hneď na začiatok si myslím, že zažívame, alebo teda chcem konštatovať, že sme v dobe elektronizácie a v dome elektronickej a bolo by asi smiešne dnes bojovať proti elektronizácii a zároveň si uvedomujem, že vždy budú paranoici, ktorí budú za každým rohom pomaly vidieť ufóna, ktorý nám bude nahliadať do nejakej zdravotnej dokumentácie, ale na druhej strane chápem ľudí, ktorí majú obavy, že teoreticky sa také niečo môže stať. Len čo mňa robí kľudným, tak je to, že napr. na Slovensku už vyše 20 rokov máme elektronické bankovníctvo a ja som za tých 20 rokov nezaregistroval prípad, že by sa niekde na internete potuloval nejaký výpis z účtu kohokoľvek z nás alebo akéhokoľvek občana na Slovensku. Takže ak sme to boli schopný urobiť pred 20 rokmi s technológiami ochrany omnoho nižšími, ako máme dnes, tak o to viac verím, že po 20-ročnom pokroku elektronizáciu zdravotníctva takisto s citlivými údajmi, ako sú možno tie bankové výpisy, takisto dokážeme zvládnuť tak, aby žiaden človek nebol žiadnym spôsobom poškodený.
Čo v mojom prípade hovorí pre elektronizáciu, tak je to, že dnes lekári, bohužiaľ, veľmi podstatnú časť trávia vypisovaním papierov, čakaním na výsledky z vyšetrení, jednoducho zabíjajú čas, čo je veľmi v neprospech pacienta. Čiže z tohto pohľadu aj elektronizácia zdravotníctva de facto nám môže skvalitniť poskytovanie zdravotnej starostlivosti a možno zaujímavý príklad, čo sa týka ochrany alebo rizika zneužitia informácii v zdravotnej karte, tak si myslím, že paradoxne môže elektronizácia napomôcť tomu, aby tieto dáta boli bezpečnejšie. Poviem príklad, akým spôsobom to teda funguje dnes. Dnes ľubovoľný lekár má ľubovoľnú upratovačku a teoreticky, ak by sa niekto chcel dostať k zdravotnej dokumentácii kohokoľvek z nás, stačí dať iba správnu ponuku cez nastrčenú upratovaciu firmu tomu jednému konkrétnemu lekárovi, u ktorého viete, že sa nachádza tá zdravotná dokumentácia a táto upratovačka teoreticky, ktorá s týmto nie práve s čistým úmyslom by upratovacie služby poskytovala, dokáže odkopírovať, na noc vziať zdravotnú dokumentáciu kohokoľvek z nás. V systéme elektronického zdravotníctva už takáto upratovačka šancu nebude mať, takže paradoxne vidím tam možnosť ešte väčšej ochrany tej zdravotnej dokumentácie, ako je dnes tá zdravotná dokumentácia chránená. Použil som možno taký zvláštny príklad, ale naozaj realisticky a viem, že aj dnes ochrana zdravotnej dokumentácie funguje asi tak, že keď si lekár zavolá druhému lekárovi alebo sestra nejakému druhému lekárovi známemu a chce zistiť niečo o niekom náhodou, lebo teda je to možno človek, o ktorom sa hovorí, ktorý mal nejakú tragédiu doma alebo niečo, zavolá a po telefóne sa informácie podajú mnohokrát. Čiže netvárme sa, že teraz zrazu tým, že to bude elektronické, bude to menej bezpečné, hovorím v tomto prípade určite príklad elektronizácie slovenského bankovníctva hovorí sám za seba, nie sú to údaje alebo sú to údaje rovnako možno háklivé, ako sú údaje tie zdravotné, tam sme to zvládli aj pred 20 rokmi, aj počas celých predošlých 20 rokov, pevne verím, že v tomto prípade takisto situáciu zvládneme. Čiže ja to vnímam, môže byť vyššia bezpečnosť, lekári budú mať viacej času na to, aby sa venovali pacientovi a nie byrokracii a tým pádom si myslím, že to je dobrý návrh. Samozrejme, spolieham sa na to, že ministerstvo, aj teda všetci, ktorí to budú doťahovať dokonca, že ustrážia, že naozaj to, aby sa náhodou nestalo to, čo teda niekto tu s tým straší. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.5.2013 o 17:23 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:28

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Informačný systém je fajn vec, možno by mal ísť ďalej pán poslanec, mal by odhaľovať možno aj personálne nominácie a konflikty záujmov v zdravotníctve. Poviem to na príklade.
Ing. Róbert Rigo od leta je členom dozornej rady na SÚSCH-u, jednej z najväčším nemocníc a zároveň je člen dozornej rady vo firme vlastniacej MEDICAL GROUP SK, jedného z najväčších dodávateľov v rezorte zdravotníctva. To je tiež konflikt záujmov ako vyšitý, na ktorý by bol dobrý informačný systém, lebo v štátnom ústave dozerá na to, aby nakupovali čo najlacnejšie, a v súkromnej firme, aby predávali čo najdrahšie. Napr. v auguste minulého roku zákazka SÚSCH v hodnote 120-tisíc eur na dodanie liekov, víťazom bola firma MEDICAL GROUP. Spoločnosť MEDICAL GROUP pôvodne mala iný názov, volala sa FAKON a zakladal ju pán predseda parlamentu Paška, bol tento systém služieb na to, aby odhalil, že v tejto malej firme sa začala dariť za prvej vlády Roberta Fica, za štyri roky sa jej podarilo zdesaťnásobiť jej biznis so slovenskými nemocnicami zo 4,4 mil. eur na 46 mil. eur.
A posledná ešte otázka na pána poslanca Matoviča, na najväčšieho bojovníka proti finančným skupinám pána premiéra. Umožní tento systém informačný zistiť, kto je dnes skutočným vlastníkom firmy MEDICAL GROUP SK a kto sa teda skrýva za schránkovými firmami na Cypre a na Belize? Umožní tento informačný systém takúto firmu s neznámymi schránkovými vlastníkmi vylúčiť z verejného obstarávania? Neumožní, pretože vždy táto vláda, ak si má vybrať medzi záujmami bežných ľudí, záujmami biznisu, uprednostní... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.5.2013 o 17:28 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:30

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, vážený pán predseda. Oceňujem racionálny pohľad pána poslanca Matoviča na problém eHealthu, myslím si, že je veľmi dobré, keď rizikám, ktoré tu evidentne existujú, dokážeme pripísať reálne váhy, vôbec nepochybujem o tom, že to nie je jednoduché, ale predpokladám, že stojíme pred klasickým príkladom toho, keď môžme s vaničkou vyliať aj dieťa, bolo by veľmi nesprávne, keby sme možno z dôvodu toho, že existuje kopu rôznych korupčných podozrení pri zavádzaní takýchto veľkých elektronických aktivít, použili aj k tomu, aby sme dopredu apriori povedali, že dáme takémuto návrhu z toho pohľadu a z toho dôvodu stop. Preto som presvedčený, že je dobré, keď budeme pokračovať v tejto diskusii, respektíve keď tento návrh podporíme a, samozrejme, bude veľmi dobre, ak zároveň bude v tejto chvíli možné povedať, že riziká, ktoré bývajú spojené s korupčným správaním, dokážeme v tejto súvislosti z vôle vlády vylúčiť. O to ju prosím. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.5.2013 o 17:30 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:31

Zuzana Zvolenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vznieslo sa tu množstvo jednak otázok, jednak technického, časového a celkového charakteru. Ja sa budem snažiť zodpovedať naozaj na všetky, aj keď možno trošku riskujem, že vzhľadom teda na aktivity, ktoré prebiehajú teraz v televízii, ma možno budete nenávidieť, ale nebudem to predlžovať viac, ako je to nutné. chcela by som povedať, že vzhľadom na to, že my sme už na prvom čítaní mali takúto diskusiu a ja som povedala, že to považujem nie na informatický, hlavne za výsostne spoločenský projekt, dovolila som si v rámci tých intencií, keďže na vás nielen ako poslancov a ako odborníkov vo vašich oblastiach, ale aj ako ľudí skutočne určite zaujíma, už pred niekoľkými týždňami alebo neviem presne dátum, priznám sa, technicky na vašom intranete takéto tie základné body k tomu aj vyvesiť, aby ste to mali všetci k dispozícii.
Pán poslanec, ja budem veľmi riskovať, lebo už jedno mínus u vás mám, ktoré si, dúfam, teda naozaj budem sa snažiť nejakým spôsobom ho predsa len zmeniť na to plus, ale predpokladám, že vzhľadom na hodinu, kedy ste pracovali na tej našej stráne, ste to mali na notebooku, na ktorej nemáte myšku, lebo to sú linky, musíte to rozkliknúť, čiže pozrite sa na to, ja som to vyskúšala cez prestávku, funguje to, prvá otázka je vidieť, aby bolo vidno, ako je, a všetky ďalšie podotázky treba dvakrát kliknúť a to sa rozklikne. Teraz to určite funguje, ja som to vyskúšala, čiže myšku by to nabudúce, naozaj to funguje. Takže toľko k tomu, že predsa len na niektoré veci, možno keď tak tá informatizácia, keď tu odznelo množstvo vôbec ako pochybností na Slovenskej republike na úrovni vlastne nášho vzťahu k týmto veciam, fungujú možno lepšie, ako by sme mysleli.
Ja sa pokúsim ísť postupne, keď dovolíte, aby sme to mali v takých celkoch, a to možno najprv sa vyjadrím k tým dátumom. Prečo účinnosť zákona? Hovoríme tu stále o roku 2016. Účinnosť zákona je rok 2013, poviem, že pokiaľ ide o elektronickú zdravotnú knižku občana, je to jedna z priorít projektu elektronické zdravotníctvo a v súčasnosti sa realizuje, je nosným projektom tejto prvej fázy. A tento projekt, má byť zmysel zmluvy skončený ku koncu roku 2013. V rámci tohto projektu sa vlastne zrealizuje vytvorenie Národného portálu zdravia a jeho naplnenie tým základným informačným obsahom. Vytvorí sa, spustí sa skúšobná prevádzka aplikácií: elektronická zdravotná knižka, e-preskripcia, e-medikácia a e-alokácia. Potom následne máme množstvo činností naviazané na ďalšie a iné termíny, skutočne tam my potrebujeme hovoriť o tom, že ako to bude prebiehať, čiže dovolím si veľmi stručne len povedať, že služby eHealth, na ktorej sa momentálne pracuje v rámci tohto projektu elektronickej služby, reálne začnú fungovať od roku 2013. Uvedený rok 2016 je zákonom dané prechodné obdobie, ktoré má slúžiť na jeho postupné pripájanie všetkých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti - lekární, ambulancií, laboratórií, nemocníc - ide približne o 12-tisíc poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. V návrhu zákona sú uvedené prechodné ustanovenia, ktoré umožňujú postupný nábeh eHealth aplikácií. Nikde vo svete to nebola záležitosť pár mesiacov. Systém bude plne funkčný, keď sa k nemu pripoja všetky ambulancie, lekárne, laboratóriá a nemocnice. Toto pripájanie je náplňou druhého veľkého projektu v rámci eHealth, projektu Národného zdravotníckeho informačného systému, ktoré sa, ktoré sa buduje v rámci, z peňazí EÚ v rámci OPIS-u a má byť realizované do septembra 2015. Preto povinnosť používať elektronickú zdravotnú knižku, preukaz zdravotníckeho pracovníka a ďalšie e-health aplikácie je navrhovaná od 1. 1. 2016.
Tu by som sa zastavila k tej zásadnej otázke, ktorá tu padla, a to, ak nechceme mať svoje údaje na internete, bude mi poskytnutá zdravotná starostlivosť? Áno, tuto to jasne hovoríme, je to povinnosť používať zdravotnú knižku, ale musím povedať, že to nie je nič nové, pán poslanec, vaše údaje všetky, tak ako ich voláte - trenírky, už na internete dávno sú. Ale na rozdiel od e-healthu sú, sú oveľa menej chránené. Dnes vás žiadny lekár neošetrí bez toho, aby si to elektronickou dávkou vykázal do svojej poisťovne. Tie údaje už v tejto chvíli, ja sa teším, že ste skutočne v dobrom zdraví, pretože to nie je o tom, že pán doktor teraz len zapisuje a do tejto, dáva do, do skrine nejakú tú, naozaj tiež, ako to bolo správne povedané, nie veľmi dobre chránenú dokumentáciu, pretože ani to nemusí byť konšpiráciou od upratovačky, tie dvere sú väčšinou papierové, keď niekto chce, by sa dostal aj tam. Ale keď hovoríme čisto o tom, kde behajú, a či povedať, že e-health zavesí vaše údaje na internet, nie je správne v tejto dobe, pretože každý jeden výkon, ktorý vám je poskytnutý, lekár nahadzuje automaticky do dávky, posiela do zdravotnej poisťovne. Tam ho revízny lekár prejde, odobrí, či bol poskytnutý riadne, či patrí do verejného zdravotného poistenia, vracia späť potvrdenú túto dávku a na základe tejto vzniká úhrada. Od roku 2006 je už povinnosť materiálno-technického vybavenia či ambulancie, alebo nemocníc mať nielen počítače, ale aj pripojenie na..., to sa nejako volá špeciálne, ale je to v podstate na internet. Čiže musím povedať, že to nie je o tom, že by sme menili ten systém a vešali niekam vaše dáta. Tie dáta nejakým spôsobom sú kumulované či už na pôde vašej poisťovne, alebo teda sú v dávkach, ktoré zasiela lekár. Je pravda, že v tejto chvíli ešte sme v takom medzistupni, kde lekári zasielajú dávky elektronicky a väčšinou ich posielajú ešte aj na takzvanom pevnom nosiči, čiže tu máte ešte ďalšiu vec, kde na cédečku tie vaše údaje idú poštou, kde sú chránené teda listovým tajomstvom, ale tu máme ochranu výrazne, výrazne silnejšiu. Je to aj odpoveď na to, čo spomínal pán poslanec Novotný ako negatívum, že v podstate na tej kartičke nie sú základné údaje, a môžem smelo povedať, že bez vášho súhlasu - skutočne z tej kartičky môžte jesť párky, lebo nikto ju nezneužije. Tie údaje nenosíte so sebou na kartičke, ona je vstupným kľúčom a tieto údaje a tam sa dostanem aj k tomu, k tej otázke vznesenej - záchranár, operačné stredisko - fungujú tak, že nie sú možné tie zdravotné údaje pripárovať k vašim demografickým údajom. Samozrejme, povieme hackeri, podobne asi všetko je možné, ale v tejto chvíli oproti súčasnému stavu tá bezpečnosť je neporovnateľná. Tie údaje sú na serveroch zhromaždené v tejto chvíli len v tých poisťovniach, tu sú hlboko chránené, neprepájajú sa vôbec s údajmi o vašej osobe a vaša kartička funguje na množstvo levelov tým, že vy vlastne strčením, strčením... (povedané so smiechom), zasunutím, čo sa ešte tak slušne s tou kartičkou, vložením, vložením tej kartičky vznikajú rôzne štádiá, kto môže. Tak ako ste povedali, základom je váš primárny lekár. Je to lekár, s ktorým si vy totiž uzatvárate písomnú dohodu o tom, že chcete, aby bol tým pilierom vašej zdravotnej starostlivosti aj teraz. Ten má prístup k vašim všetkým vyšetreniam. Lekár, u ktorého vy idete, ale nemá ju, prístup sám, pri vložení vašej kartičky, musíte vy zadať svoj PIN, vy ho zadávate, aby on sa dostal k vašim veciam. Takisto pri špecialistoch on vidí len svoje. V lekárni, aj v prípade že na recepte máte napísané niekoľko liekov, on vidí len ten, ktorý chcete v lekárni vyberať. Takže toto je skutočne ošetrené a je to prípad aj záchranára. Áno, v prípade, že nemáte so sebou svoju kartičku, ste na tom tak ako teraz, záchranár urobí všetky... (Prerušenie vystúpenia okoloidúcim poslancom.)
Ja viem, že je hokej, ale toto je fakt zaujímavé. Záchranár urobí všetky tie úkony životzachraňujúce tak ako teraz, v prípade, že máte kartičku, sú rôzne stupne a záchranár s vašou kartičkou bez vášho PIN-u na svoj PIN, že je záchranár, dostane len ten malý výcuc toho základu, že či máte alergie alebo potom, čo je tam to malé, len to, čo potrebujete k svoju životuzachraňujúcemu úkonu. Takže takto je stanovená vlastne celá tá koncepcia, ktorá je. Musím povedať, skúsim to fakt zostručniť, som otvorená na akékoľvek aj interné dopyty, pretože, pozrite, aj ten materiál kľudne dodáme k akýmkoľvek ďalším veciam. Čiže áno, tam v podstate vy nevstupujete, tak ako teraz nevstupujete do tých vzťahov, nie je to na vašom rozhodnutí, je to pravdou. Čo sa týka finančných nárokov musím povedať, že je, bola spomenú čiastka, ktorá je vysoká, a bola spomenutá smerom k roku 2015 - úspora poisťovní. Len podľa tejto štúdii realizovateľnosti, ktorú ste aj spomínali, pán poslanec, sú jasne rozložené už tie benefity a áno, poisťovne v prvom roku budú prispievať sumou niečo cez 3 milióny, následne je to dokopy okolo 9,3 milióna, ale štúdia realizovateľnosti, ktorá skutočne bola, táto analýza, potvrdená jej správnosť aj Európskou komisiou, hovorí jasne, že tie úspory, a preto poisťovne, lebo oni respondenti, gro týchto benefitov finančných budú dosahované už postupne, a to v roku 2014 sa rátajú už vo výške - pardon, len teraz v tej rýchlosti, som si to tu vypísala - v 2014. je to 11,4 milióna predpokladanej úspory; v roku 2015 35,2; v roku 2016 50,2; čiže už v roku 2014 oproti 9,3; ktoré na to vydajú, na úsporu, už 11 usporia. Tam preto aj takáto je tam tá rýchla návratnosť, o ktorej ste hovorili, a ja chcem poďakovať za podporu tej myšlienky, pretože je to naozaj nóvum, ale možnože ja takisto som v zdravotníctve od roku 2002 a prvé, čo som v zdravotníctve zažila, bola konferencia o e-healthe. Ale ja si myslím, že práve dneska sme v prelomovom období, kedy sa od tej prípravnej fázy, práve týmto legislatívnym procesom tie naše už pripravené veci ideme dávať do realizačnej fázy. To je za ten celý čas, čo ja vnímam, jeho obrovský posun. Nemyslím si, že je to finančne, že je to časovo málo ambiciózne, a je pravdou, ja nebudem sa hrať na tú hru, kto je lepší minister a kto toho menej pokazil, poviem iba toľko, že určité zdržanie tu naozaj nastalo, pretože tento rok bude e-health spustený v skúšobnej prevádzke, bude nasledovať pilot, veľký pilot a následne ten roll out, čiže pripojenie všetkých. Zdržanie nastalo v roku 2010, kedy ministerstvo financií pozastavilo na celý jeden rok realizačný projekt ESO 1 a následne projekt, ktorý okrem iného slúžil aj na pripájanie poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, a tento projekt sa nedostal ani do štádia schválenej štúdie uskutočniteľnosti, tam je reálne meškanie fyzické dva roky. Pri legislatívnej norme, skutočne áno, musíme hovoriť o postihnutí všetkých vzťahov, ale časovo ide o to, aby bola prijatá tak, aby dátumy v nej sa aj reálne dali splniť. Preto podstatné je, v akom reálnom stave ten projekt je a bol. A musíme zase povedať úprimne, že z dôvodu tohto pozastavenia nebol pripravený a obstaraný projekt Národného zdravotníckeho informačného systému, ktorý všetkých zdravotníkov pripojí, a ten projekt ESO 1 bol pozastavený na 1 rok. Takže tam vznikol určitý posun. Podstatné je, že v tejto chvíli už si dávame záväzné termíny a takisto máme aj, máme stále, stále hovoríme o tej istej cene, ktorú nemeníme, a takisto sme ju uviedli aj v materiáloch, ktoré sú prístupné, ja sa snažím, čo si spomínam, čo všetky boli ako dopyty, a hovoríme o zmluvnej cene asi 40 mil. eur, je to prefinancované z OPIS-u, z európskych peňazí, čo ale neznamená, že je to predražené, je to veľký národný projekt, je to veľká zmena, a keď budeme sa baviť o tom, čo je veľa a málo alebo čo všetko by niekde malo byť a nie je, prvotná je skutočne bezpečnosť, sú to citlivé údaje. A práve preto aj ten spôsob, že na tej vašej kartičke nič nenosíte, pretože ak ju stratíte, nič sa nestane, len vám za 2 eurá vydajú novú. Takisto napríklad čítačky, ale čítačky budú, keďže tieto dve veci sú kompaktné s elektronickým občianskym preukazom, na základe ktorého sa do svojho portálu tiež budete môcť obmedzene dostať k tým informáciám, tak čítačku dostanete k elektronickému preukazu od ministerstva vnútra zdarma ako občan a táto slúži, navyše funguje do nej tá naša kartička zdravotnícka. Vy aj naďalej máte právo na bezplatné výpisy a informácie od poisťovní, toto je navyše benefit, kde si skutočne aj z pohodlia domova môžte vždy skontrolovať všetko, čo sa deje na vašom účte. Takže nevnímam to ako zmenu, že niečo, čo niekde leží, nasýpame.
Musím takisto v tejto súvislosti sa vyjadriť k tomu, kto nasype údaje, lebo. Tam existuje a je to overený model, ktorý naozaj tie európske štáty, inak prijatím tohto zákona sa dostaneme niekde tak do stredu zhruba, keď to poviem tak laicky, medzi európske štáty. Ani špička, ani koniec, nie je to nejaká topka, ako hovoríme. Nie je to nič nadštandardné. Tak európske štáty... K čomu som to mala? To prvé, čo som chcela povedať, prepáčte, táto, toto zrýchlenie ma tak ako znervózňuje. Dúfam, že je ešte 0:0, lebo ma fakt budete nenávidieť. (Reakcie z pléna: "Prehrávame 2:0") Teraz som sa ešte aj dekompenzovala. (Povedané so smiechom. Reakcie z pléna.) Nevzdávajte sa, veď dneska ste tak negatívne ladení, to všetko vždy nakoniec dobre dopadne! (Povedané so smiechom. Reakcie z pléna.)
Áno, tá bezpečnosť je na prvom mieste. Takže tam skutočne je podstatné, že tá investícia týmto spôsobom. Nemyslíme si, že by nejakým spôsobom netradične sme situáciu riešili. Je pravdou, že je to obrovská úspora. Je to veľký ekonomický projekt. Z nášho hľadiska je to veľký spoločenský projekt. Ja pevne verím, že som nezabudla na nejakú dôležitú otázku alebo nejakú dôležitú námietku, ktorá voči nemu bola vznesená.
Áno, dopracovávali sme do zákona možnosť, aby aj práve elektronickým preukazom bolo možné doňho vstúpiť. Vybrali sme si tú ťažšiu cestu, ktorá ale pre takýto projekt je lepšia podľa nás jednoznačne, upraviť ho samostatným zákonom, neupravovať len množstvo zdravotníckych zákonov a tam potom vzniklo aj množstvo možno legislatívno-technických drobných pripomienok. Napriek tomu, ja som presvedčená o tom, že predkladáme zákon v naozaj dobrej kvalite a predkladáme zákon s reálnymi termínmi.
A čo to prinesie pre vás ako pre pacienta? Nie je to všeliek. Nie je to všeliek na to, aby k vám váš lekár bol slušnejší, ako je. Ale je pravda, že možno, keď mu odbúrame administratívu, možno, že keď bude mať viacej na všetko času, že nájde si čas vám vysvetliť, čo vám naozaj je, ako ste spomínali vy, pán poslanec. Rovnako to nie je všeliek ani na všetky ostatné informácie. Je to naozaj pacientsky orientovaná záležitosť, ktorá zároveň okrem toho, že usporí peniaze, zabráni tomu, aby sme sa otravovali spústou liekov, ktorá navzájom nepasuje, aby sme sa vedeli objednávať k lekárovi, aby sme vedeli skutočne na nejakej úrovni komunikovať.
Ja len tak možno na záver poviem, že mňa mimoriadne povzbudilo, mali sme k nejakej úplne inej téme teraz stretnutie s Jednotou dôchodcov a musím povedať, že som žasla nad technickými informáciami, ktorými dámy a páni ako disponovali, a mimoriadne povzbudzujú tento projekt a tešia sa naňho. Takže pevne verím, že presvedčíme aj tých, čo sa boja, a musím znova povedať, ak vôbec vás s tým... (povedané so smiechom), vôbec som to teraz nemyslela na vás, lebo tých otázok, ako ste videli, je veľa. Samozrejme, že tí ľudia, ktorí sa nemáte prečo starať, ako beží úhrada za vašu zdravotnú starostlivosť, nato máte tú poisťovňu. Treba im len povedať, že nie je zmena v tom, že niečo, čo tam nebolo na tom internete, zrazu bude. Ale bude to tam bezpečnejšie, bude sa to pohybovať pod dozorom a hlavne ho budete mať vy, pretože vašou kartičkou vy vidíte aj všetky vstupy, ktokoľvek sa vám pozrie do tej karty, vy to časovo vidíte.
Čo sa týka zastupiteľnosti, tam je to riešené tak ako pri zákonnom zástupcovi, hocičom. Keď ste v kóme, súd určí, kto vykonáva, a tam automaticky ide aj tá zdravotná starostlivosť.
Takže ak niečo, som k dispozícii a pevne verím, že ten výsledok nie je preto, že sme všetci nefandili.
Takže ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

16.5.2013 o 17:31 hod.

JUDr.

Zuzana Zvolenská

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:50

Zuzana Zvolenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda. Pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, v zmysle § 26 ods. 2 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“), pardon, Dozorná rada Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou má 5 členov, ktorými sú predseda dozornej rady, podpredseda dozornej rady a ďalší traja členovia dozornej rady. Keďže predseda, podpredseda a dva členovia dozornej rady sa písomne vzdali funkcií zastávajúcich v dozornej rade a písomné žiadosť doručili Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 26 ods. 8 písm. a) zákona zaniká dňom 18. apríla 2013 výkon funkcie predsedu dozornej rady MUDr. Rudolfovi Sokolovi, MPH; podpredsedu dozornej rady Ing. Marte Jančovičovej, MPH; členovi dozornej rady MUDr. Dušanovi Smolkovi, MPH, a členovi dozornej rady MUDr. Františkovi Jurčagovi, MPH.
Nakoľko v zmysle § 26 ods. 3 zákona členov dozornej rady volí a odvoláva Národná rada Slovenskej republiky na návrh vlády Slovenskej republiky, predkladám návrh Národnej rade Slovenskej republiky na voľbu predsedu, podpredsedu a členov dozornej rady nasledovne:
- do funkcie predsedu dozornej rady navrhuje vláda prof. MUDr. Jána Zvonára, CSc.,
- do funkcie podpredsedu dozornej rady MUDr. Ľubomíru Romanovú, PhD.,
- do funkcie člena dozornej rady MUDr. Rastislava Šipoša,
- do funkcie člena dozornej rady MUDr. Róberta Illéša a
- do funkcie člena dozornej rady MUDr. Františka Jurčagu, MPH.
Nasledovní kandidáti spĺňajú všetky zákonom stanovené požiadavky na zvolenie členov dozornej rady. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

16.5.2013 o 17:50 hod.

JUDr.

Zuzana Zvolenská

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video