19. schôdza

14.5.2013 - 5.6.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

29.5.2013 o 16:11 hod.

Ing.

Igor Hraško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:35

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja si myslím, že ten návrh zákona by mal byť trošku upravený, čo sa týka názvu, alebo zasiahnuť aj do názvu, že je to vyvlastňovanie v kvázi verejnom záujme. A vtedy by to mohlo ísť, vtedy by to aj zodpovedalo tomu obsahu. Samozrejme, hovorím to s tou iróniou, že my máme obhajovať verejný, nie kvázi alebo takzvaný, alebo skrytý, iný záujem.
Návrh zákona, ako hovorili aj kolegovia vo faktických, je škodlivý. Nie je prínosný, ale škodlivý. Ešte je možný návrat z cesty, z tej skratky, na ktorú ste sa vydali, pán Kondrót s kolegami. Nechali ste sa nahovoriť na chytráctvo. Ja vám odporúčam vrátiť sa z tejto skratky na normálnu legislatívnu cestu, pri ktorej verejnosť, odborníci, samozrejme, vláda a parlament môžu upraviť alebo nájsť vylepšenia pre procesy, ktoré sú verejnom záujme, ale nie takéto chytráctvo. Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.5.2013 o 15:35 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:37

Maroš Kondrót
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Čím začať, lebo tu zaznelo toľko významných pripomienok, že ťažko k tomu niečo povedať?
Pán Figeľ, toto je zákon z roku 1999, ktorý schválila Dzurindova vláda. Pravdepodobne ste zaň hlasovali aj vy. Pravdepodobne zaň hlasoval aj pán poslanec Lipšic. Neviem, či tu už bol aj Vilko Novotný. Možno aj on zaň hlasoval. (Reakcia z pléna.) Tak vy nie. Zákon z roku 1999 hovoril, že významnou investíciou je stavba, ktorá má najmenej miliardu, je národohospodársky významná a vláda rozhodne, že je vo verejnom záujme. To platí stále doteraz aj teraz, ak bude schválený náš návrh.
Tu zaznelo zo strany viacerých kolegov spochybňovanie verejného záujmu. Preboha, veď sa spamätajte. Dzurindova vláda mohla a Ficova vláda nemôže rozhodovať, čo je verejný záujem? Toto urobila Dzurindova vláda. A v tejto podobe to pretrvalo 14 rokov. V tejto podobe sa dalo vyvlastňovať, ak bolo treba, ak to splnilo podmienky, ak tam bola miliarda. Koľko takých vecí bolo? V roku 2005 do toho nabehlo, že to musí byť len veda. Výskum tam niekto vsunul. Sa ukázalo, že je to nefunkčné, preto to odtiaľ vypúšťame. Ale vraciame sa k tomu, čo ste schválili, vážení kolegovia, pred štrnástimi rokmi.
Prosím vás neplašte tuto nových kolegov, pán poslanec Kuffa bude asi prvý, ktorý spácha rituálnu samovraždu. Veď vy skutočne navykladáte niečo, čo niektorí ľudia skutočne vezmú vážne. Vilo, tým, čo ty si vykladal, napĺňaš skutkovú podstatu šírenia poplašnej správy. Ty plašíš Košičanov, že budú mať urán pod nosom. No bodaj by ho vyťažili, nech tam nesvieti. Nech to niekde odvezú, preboha, a tak ďalej. To je strašenie. No ďakujem za dojemnú starostlivosť o mňa, to bolo celkom príjemné.
Vážení kolegovia, je to vládny návrh zákona. Všetci ste tu nariekali, že by mal byť vládnym. Je to vládny návrh zákona, ktorý dala vláda pred 14 rokmi. Hej, je to vládny návrh zákona, takto bol schválený. Bol ušitý na podmienky Dzurindovej vlády. Nejako významne sa nemenil. Myslím si, že sa ale ani nejako významne nevyužíval.
Väčšina takých trápnych pripomienok bola, až dojemne slzíte nad vyvlastňovaním. Ale my sa vo svojej novele zákona vyvlastňovania vôbec nedotýkame. Platí tu to, čo platí 14 rokov. My sa toho vôbec nedotýkame a toho ani sa nechceme dotýkať, ani sa nebudeme dotýkať v druhom čítaní, pretože je pripravený nový zákon.
Ja súhlasím s tým, že vyvlastňovanie je vážna vec. Je pripravený vládny návrh zákona, ktorý je teda rozsahovo oveľa väčší ako pôvodný Dzurindov návrh trojstranový, naša novela má stranu a pol, je pripravený seriózny návrh zákona, ktorý je preddiskutovaný, pôjde do medzirezortného pripomienkového konania, bude daný do parlamentu alebo do vlády niekedy koncom roku, pre toho, kto o tom nevie, tak doplním tú informáciu, v súvislosti s novým zákonom, ktorý má sto strán, o územnom plánovaní a stavebnom konaní. Takisto k tomu sa robí nový zákon. A preto sa aj toho nedotýkam. Opakujem vám, vláda rozhodne vo verejnom záujme. A to platí 14 rokov. Čiže ak Dzurindova vláda mohla o tom rozhodnúť, môže o tom rozhodnúť aj Ficova vláda. Trošičku vážte slová, ktoré rozprávate.
Padlo tu: „Veselo vyvlastňujete.“ Nič sa tu nemení. To sa mohlo robiť aj doteraz. Vyvlastňovalo sa, nevyvlastňovalo sa? Neviem.
Niekoho trápi, že to bude J&T. Jasné. Mne je to úplne jedno, či to bude PENTA, J&T alebo Hlina et company. (Reakcia z pléna.) Nie, naopak, ja som s nikým nerozprával. A neviem, prečo pánovi Hlinovi tu ide o Jasnú. Keď tento zákon vznikol, keď ho Dzurindovci schválili, tak ešte o olympiáde ani v roku 2004, ani roku 2005 sa nechyrovalo. Čiže vtedy už takáto hlúposť nemohla nikoho napadnúť, aká tuná niekoho napadla, že to bude zneužité alebo využité, alebo použité, ale vo vašich slovách zneužité na olympiádu. Už sme počuli olympiáda, už sme počuli kasíno, už sme počuli ropovod, už sme počuli Jasná. Zajtra príde investor na Kysuce a povie, že tam postaví Disneyland, investuje 3 mld. korún, vytvorí 500 pracovných miest a vy poviete, že to bolo naňho šité. No gratulujem. Je to jasnozrivé.
Ak niekto je ochotný investovať na Slovensku takúto sumu peňazí, vytvoriť pracovné miesta, vláda to uzná, veď, preboha, nedehonestujte vládu, dá ten štatút, že to je národohospodársky významná investícia a prizná mu štatút významnej investície, z čoho sa odvíjajú nejaké práva a povinnosti. Tak to na tú vládu nechajte. Veď tá vláda sa nevlúpala do Úradu vlády. Ona tam bola legálne zvolená a vykonáva moc, ktorú dostala od občanov. (Hlasy v sále.) Niekomu sa to páči, nepáči, prosím, SaS, trošku sa preberte. Neskáčte mi do reči, lebo vás nechám vyviesť, prosím vás, spamätajte sa.
A zaujímavé bolo to, čo tu ste navykladali mnohí. Keby niekto urobil taký nejaký psychologický rozbor toho, čo ste tu navykladali, by ste sa čudovali, čo by vám z toho vyšlo, lebo platí: Podľa seba súdim teba. To, čoho sa sami bojíte, to, čo sami vymýšľate, nám v dobrej viere ani nenapadlo. Čistému všetko je čisté.
Takže zopakujem, čo som povedal. Ak sú nejaké dobré nápady alebo je niekde nejaká pochybnosť, či to bude 300 či 400, či 200, či 500, to nie je podstatné, ak máme obavu, že je niečo nejednoznačné, môžeme to potvrdiť, poradíme sa s právnikmi, či existuje nejaký terminus technicus „trvalo udržateľný“, používa sa to bežne a vždy to vieme dať do zákona, tak tie trvalo udržateľné pracovné miesta. Ja s tým nemám problém. Dokonca ja to tak vnímam, že to tak je. Treba vedieť čítať zákony. Význam toho je, ak platí A a B a C, to, čo ste tu spochybňovali, stále je to v duchu toho, čo bolo napísané pred štrnástimi rokmi Dzurindovou vládou. Tak, prosím vás, nespochybňujte právo vlády rozhodnúť, či je niečo významnou investíciou, či je niečo národohospodársky významnou investíciou. A uvidíme to v druhom čítaní.
Samozrejme, takýto zákon, aj keď je maličký, rozbúri mnohé vášne a určite veľa vecí sa objaví, mnoho pripomienok bude. Budeme sa snažiť nezasahovať ponad rámec zákona a akceptovať to, čo je rozumné, aby tento zákon v druhom čítaní prešiel. Ale sme ochotní akceptovať každú rozumnú pripomienku, ale prosím vás, držte sa toho, čo bolo schválené, a držte sa toho, čo navrhujeme, nie toho, čo by ste tam vy radi videli. Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

29.5.2013 o 15:37 hod.

Ing.

Maroš Kondrót

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:45

Jaroslav Baška
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi predložiť novelu zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým sa dopĺňa zároveň zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Dovoľte mi na začiatok povedať teda súčasný stav, aký je, a vlastne čo touto novelou mienime urobiť a do akého stavu sa mienime dostať.
V súčasnosti staré auto, ktoré už neexistuje, čiže neexistujúce auto, ktoré bolo možno v minulosti darované alebo odplatne predané niekomu a nebolo odhlásené, respektíve prehlásené na dopravnom inšpektoráte, nie je možné toto neexistujúce vozidlo žiadnym spôsobom, zákonným spôsobom, odhlásiť z evidencie. A preto prichádzajú možno aj po určitom období práve tým pôvodným vlastníkom exekučné príkazy od exekútorov a z poisťovní za nezaplatené povinné zákonné poistenie. Áno, v minulosti niektorí ľudia v dobrej viere darovali toto vozidlo. A to sa týka hlavne teda vozidiel, ktoré určite dávali na náhradné diely. Respektíve tí, ktorí nadobudli tieto vozidlá, ich neprihlásili na nové značky. A tomu pôvodnému majiteľovi prišli takéto exekúcie. Nie je možné v súčasnosti odhlásiť takéto neexistujúce vozidlo, ktorého možno nejakým spôsobom je ja neviem karoséria a tak ďalej niekde v prírode odhodená, respektíve tie náhradné diely sú použité do iných automobilov, aby bolo toto vozidlo odhlásené.
Takáto podobná úprava tu už raz bola. A to bolo pri novom zákone č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, kde takzvaná táto šrotová amnestia už určité obdobie bola do konca roku 2009. A vtedy ju využilo okolo 64 tisíc vlastníkov starých vozidiel. Aj v súčasnosti sú rôzne požiadavky a dotazy práve týchto vlastníkov neexistujúcich vozidiel, ktorí nemôžu toto neexistujúce vozidlo odhlásiť, čiže dať dole z evidenčného čísla. A naďalej im chodia. A musia podľa zákona platiť toto povinné zákonné poistenie, dokonca musia robiť aj tú povinnú zákonnú STK-čku, respektíve emisnú kontrolu každé dva roky. Táto novela umožňuje zákonným spôsobom odhlásiť toto neexistujúce vozidlo z evidencie. A tým pádom nebudú poisťovne exekvovať týchto pôvodných vlastníkov za nezaplatené zákonné povinné poistenie. Podľa informácií, ktoré máme z Policajného zboru, tak tých žiadostí alebo tých otázok, akým spôsobom sa to dá urobiť, je okolo 4 500, takýchto podnetov. A predpokladáme, že ich je oveľa viac. Čiže my umožníme touto novelou zákona toto vozidlo po splnení jednej podmienky, ktorú poviem o chvíľu, odhlásiť z evidencie na dopravnom inšpektoráte.
Bola tu aj v minulosti snaha poslancov, to bolo v bývalom tom skrátenom volebnom období, takúto šrotovú amnestiu znova zaviesť. Len prezident to vrátil vtedy a nenašlo to teda ďalších 76 hlasov na to, aby to bolo opätovne schválené cez veto prezidenta.
My do tejto novely dávame ďalšiu vec, ktorá hovorí o tom, že takéto neexistujúce vozidlo určitým spôsobom zaťažilo životné prostredie.
A vkladáme tam jednu vec, že po zaplatení poplatku do Environmentálneho fondu v určitej výške, či je to tých 50, 100, respektíve 150 eur, záleží na tom, kedy bolo prvýkrát zaregistrované toto vozidlo do evidencie, obvodný úrad životného prostredia vydá potvrdenie, kde na základe tohto potvrdenia bude takéto neexistujúce vozidlo odhlásené z evidencie.
Rozprávali sme aj s ďalšími ľuďmi z ministerstva vnútra, že v druhom čítaní by sme chceli oslobodiť od poplatkov za nevykonanú, samozrejme, STK-čku, respektíve emisnú kontrolu pri týchto neexistujúcich automobiloch, aby nebola vyrubená pokuta od obvodného úradu dopravy za to, že na týchto neexistujúcich vozidlách v minulosti nebola vykonaná STK-čka, respektíve emisná kontrola. Čiže aj takýmto spôsobom chceme týmto zábudlivcom nejakým spôsobom pomôcť zbaviť sa tých starých vozidiel, respektíve odhlásiť tieto vozidlá z evidencie.
Toľko z mojej strany na úvod. Ak budú nejaké otázky v rozprave, tak určite budem na toto reagovať. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

29.5.2013 o 15:45 hod.

Ing.

Jaroslav Baška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:51

Ľuboš Martinák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie svojím uznesením č. 133 zo 7. mája 2013 ma určil za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jaroslava Bašku a Róberta Puciho na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom poslaneckom návrhu zákona.
Uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku, t. j. doručenie návrhu zákona najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel a zaradil ho v súlade s § 73 ods. 2 rokovacieho poriadku na rokovanie dnešnej, 19. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia poslaneckého návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje všetky zákonom požadované informácie.
Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenia jednotlivých ustanovení.
Problematika poslaneckého návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený poslanecký návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 26. apríla 2013 č. 471 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby poslanecký návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby určené výbory predmetný poslanecký návrh zákona prerokovali v termíne do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

29.5.2013 o 15:51 hod.

Ing.

Ľuboš Martinák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:55

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážení predkladatelia, vážený spravodajca, vážené kolegyne, kolegovia, vyjadrím sa kratučko naozaj k tejto veci. Ja som to chcel pri tom prvom poslaneckom návrhu vládnej strany povedať, ale poviem to teraz, že v zásade to asi funguje tak pre ľudí, že idú vládne, potom idú poslanecké návrhy z vládnej strany a potom v poslednom vagóne ideme my. Čiže tento luxus majú tuná páni. A majú aj luxus toho, že im to prejde a môžu sa venovať témam, ktoré sú všeobecne známe a ktoré, vieme, sú v excesii, by som povedal, takých drobných chýb, ktoré treba jednoznačne odstrániť. A výhodou vládnych poslancov je, že to môžu predložiť, prejde im to a zlížu celú smotanu, hej. To je proste úplne krásne. Ale ja nenariekam, neplačem, na to treba vyhrať voľby. Čiže ja to len konštatujem. Len chcel som, aby to zaznelo, hej, že aj mňa trebárs niektoré veci trápia. Ináč, keď vám prešli, pán kolega, mopedy, tak ja som mal tiež mopedy pripravené. Ja som ich stiahol, vy ste ich dali, vám prešli, mne by neprešli. Vám aj toto prejde. A prejdú vám aj vlečky a ku vlečkám nevystúpim, toto je ten druhý zákon, lebo tam som dokonca v konflikte záujmov, lebo ja tiež mám vlečku, ktorú nemám na značkách, tak budem úpenlivo čakať, ako to dopadne. Užívajte si ten luxus, ktorý máte, hej, že dobré veci vám prejdú. A ja, vidíte, nie som tak malicherný, že by som na to sypal síru. A ja to dokonca pochválim, pán kolega. Chválim vás, že ste si dali tú prácu. Ja by som si ju zbytočne dal, lebo mne by to neprešlo. A vás len pochválim, že ste to pripravili, že sa odstránia nedostatky, ktoré naozaj sú excesmi, aj tento zákon, aj ten ďalší. A potom nasledujeme my v poslednom vagóne, hej, s našimi návrhmi, o ktorých možno aj vy viete, že niektoré sú dobré. Ale nepoviete, ani čo by vás na kole drali. A to mi je ľúto. A to chcem teda avizovať a v zásade aj pripomenúť, čo som hovoril. Aj za seba budem hovoriť určite. Pokiaľ sa mi vy, vážení vládni poslanci, nevyjadríte k mojim predkladaným návrhom poslaneckým, tak urobím to, čo som urobil minule, to znamená, vždycky pred hlasovaním ho stiahnem. A to by som vrelo odporučil, lebo ideme my v poslednom vagóne o chvíľku, aj vám, našim teda kolegom z opozície, že pokiaľ nevydobyjeme od nich nejaký názor, lebo však oni ho nejaký majú, len hovoria ho tak pokútne a tu sa bojí niekto vystúpiť, tak to radšej stiahnime a príďme s tým znova, lebo tertium non datur. To znamená, že ich k tomu buď dokopeme, alebo nedokopeme, aby zaujali stanovisko, aby povedali, čo je zlé, prečo to nepodporia alebo prečo to podporia, ale nie teraz, hej, lebo ja vám poviem k predkladanej novele, ja ju podporím, lebo je dobrá. Aj tú druhú, tie vlečky skrátene vám podporím, lebo je dobrá. Aj za mopedy som zahlasoval preto, lebo boli dobré. Proste tak to funguje. Je mi ľúto, že vy za nič z toho, čo my budeme z posledného vagóna predkladať, nezahlasujete. Zdá sa, že inštrukcie sú jasné. To som chcel povedať. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.5.2013 o 15:55 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:59

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja by som tiež chcel oceniť tento návrh zákona a pochváliť predkladateľov, teda aj pána poslanca Bašku a ďalších. Aj mne prišli k tomu rôzne podnety. A myslím si, že toto je vec, ako môžeme pomôcť ľuďom na Slovensku, ktorí majú úplne konkrétny reálny problém, ktorí sa snažia nejakým spôsobom napr. gazdovať alebo prevádzkovať iné činnosti. Je to dobrá vec. Tiež poviem, že tento zákon podporím. A tiež si myslím, že ak ide o konkrétne a reálne problémy ľudí, tak by naozaj mala ustúpiť nejaká politika, straníckosť, vládne opozičné zápasy, nielen z našej strany, ale aj z vašej strany. Môžeme sa hádať o nejakých systémových veľkých riešeniach, ale v takýchto veciach by naozaj by naozaj bolo dobré aj toho posledného vagóna byť veľkodušnými a byť grandmi a podporiť to. Takže to je taký apel. Pripájam sa k tomu, k pánu poslancovi Hlinovi. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.5.2013 o 15:59 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:00

Jaroslav Baška
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja naozaj len v krátkosti sa vyjadrím k tomu, čo povedali kolegovia v rozprave. Ja tiež som sa s týmito návrhmi počas tejto schôdze skoro dostal na koniec do toho posledného vagóna. Ja už čakám vlastne druhý týždeň, kedy prídeme na poradie. Tak musíme byť trpezliví. A možno prídeme s nejakým spoločným riešením ďalších zákonov, kde budeme spoločne podpísaní. Ak sú to reálne, dobré, racionálne návrhy, tak prečo by to nemohlo byť. Určite to privítam. A môžeme niečo také rozumné pripraviť. To je všetko.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

29.5.2013 o 16:00 hod.

Ing.

Jaroslav Baška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:02

Jaroslav Baška
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi predložiť novelu zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, ktorým sa vlastne dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch.
Ja poviem zasa na začiatku najskôr ten súčasný stav, ktorý je, a čo mienime teda zmeniť touto novelou zákona, ktorú spolu s kolegami predkladáme.
V súčasnosti nie je možné z rôznych dôvodov prideliť evidenčné číslo, resp. to tzv. otypovanie, otypovanie, ktoré je potrebné na pridelenie evidenčného čísla rôznym vozidlám.
A prišlo veľmi veľa dotazov na to na ministerstvo vnútra, ale aj mne, aby sme nejakým spôsobom vyriešili tie vozidlá, ktoré nemajú teda evidenčné číslo a nemôžu ho dostať z dôvodu toho, že nemajú technické osvedčenie vozidla, resp. toto technické osvedčenie vozidla je veľmi ťažké jednak z finančného hľadiska, ale aj z toho technického hľadiska vôbec dostať.
My prichádzame s tou novelou zákona, že tie po domácky vyrobené rôzne vozidlá, či už sú to traktory, rôzne vlečky, ktoré majú občania, a nie je ich naozaj málo, ten odhad je niekde, keď máme tritisíc miest a obcí, určite medzi 20 až 30 pre jednu obec, čo sa týka týchto po domácky zhotovených traktorov a vlečiek, vlastne chcú nejakým spôsobom pri tých drobných lesných prácach, resp. poľnohospodárskych prácach vyjsť aj na miestne komunikácie, komunikácie III., II. a niekedy aj I. triedy, pretože v súčasnosti je to zakázané, pretože nemajú žiadne evidenčné číslo a sa aj tak trošku sťažovali, že niektorí policajti vlastne, samozrejme, plnili si svoju zákonnú povinnosť, dávali a mohli uložiť pokutu až do 500 eur za porušenie tohto zákona a mohli odobrať vodičský preukaz, tomu teda, samozrejme, kto mal vodičské oprávnenie až na dobu jedného roka.
My touto novelou odstraňujeme a umožňujeme vlastne týmto malým roľníkom, ktorí používajú tieto po domácky vyrobené vozidlá, či už sú to traktory, rôzne prívesné vozíky, chodiť po cestách III. triedy miestnych komunikáciách a účelových komunikáciách. A, samozrejme, ak dostanú títo vlastníci, ktorí žiadajú o to, aby tieto po domácky vyrobené vozidlá mohli chodiť po komunikáciách III. triedy, takúto značku, zvláštne evidenčné číslo s písmenom C za určitý poplatok, ktorý je v súčasnosti vo výške 33 eur na rok, ale sme sa bavili aj s ľuďmi na ministerstve vnútra, že tento poplatok 33 eur by mal byť až na dobu troch rokov, čiže 11 eur za takéto jedno zvláštne evidenčné číslo na rok nie je veľa v porovnaní s tým, že mohli dostať pokutu do 500 eur, resp. odobrať vodičský preukaz až po dobu jedného roka, ktorí používajú tieto vozidlá a budú ich používať už aj s týmto zvláštnym evidenčným číslom po komunikáciách III. triedy, miestnych a účelových komunikáciách, tým to bude umožnené. A keď dostanú takéto evidenčné číslo, dokonca môžu požiadať o výnimku, ktorá aj teraz v súčasnosti je, ak už budú mať takéto evidenčné číslo, používať tieto po domácky vyrobené vozidlá aj na komunikáciách II., resp. I. triedy a resp. za zníženej viditeľnosti. Samozrejme, v tej žiadosti budú musieť títo majitelia uviesť teda, komu to patrí. Ak má číslo motora alebo ak má VIN nejakej tej karosérie, teda toho podvozku, ktorý má po domácky vyrobený a ďalšie takéto veci, musí priložiť aj fotografie tohto vozidla, na ktoré žiada toto zvláštne evidenčné číslo, podotýkam, na dopravnom inšpektoráte, nie na obvodnom úrade dopravy. A vlastne tento dopravný inžinier po zvážení všetkých tých okolností, samozrejme, na komunikácie za zníženej viditeľnosti nepustí taký traktor po domácky vyrobený, ktorý nemá žiadne svetlá. Tento dopravný inžinier, policajt vlastne rozhodne, či mu toto zvláštne evidenčné číslo obsahujúce písmeno C, bude pridelené.
Spomínal som už, že táto výnimka bude zadarmo, že nebude sa týkať správnych poplatkov. A chceme to stihnúť, ak teda aj parlament, aj pán prezident dá, aby ešte tá druhá časť tohoročnej sezóny bola chytená, aby to platilo niekedy po tom 15. júli, resp. od 1. augusta tohto roku.
Čo sa týka ministerstva financií, nám povedalo, že teda keď tá výnimka bude oslobodená od správnych poplatkov, že to bude mať negatívny vplyv na štátny rozpočet. Nebude to mať negatívny vplyv na štátny rozpočet, pretože udelením tohto zvláštneho evidenčného čísla sa platí jediný poplatok, za pridelenie tohto zvláštneho evidenčného čísla, ktorý bude vo výške 33 eur. A bude platiť, teda v druhom čítaní to zmeníme, to rozšírenie až po dobu troch rokov, nie jedného roka.
My sme to chceli všetko zjednodušiť, nechceli sme ísť v rámci zákona o správnom konaní, pretože si myslím, že to nie je potrebné, sú občania, ktorí používajú naozaj tie po domácky vyrobené vozidlá a používajú ich na týchto komunikáciách III., II., zriedkakedy komunikáciách I. triedy, len párkrát do roka.
Dostal som aj otázku, či tam treba nejaké zákonné poistenie. Už v súčasnosti každá poisťovňa má aj určitý poistný produkt na tieto zvláštne evidenčné čísla. Takže tam nebude problém. A je to len na tom majiteľovi, aby sa sám chránil, že si to zákonné poistenie zaplatí, pretože môže dôjsť ku rôznym kolíziám.
Čiže toľko na úvod. Ja sa teším na rozpravu. Ďakujem veľmi pekne, pani podpredsedníčka.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

29.5.2013 o 16:02 hod.

Ing.

Jaroslav Baška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:09

Marián Kovačócy
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani podpredsedníčka, vážené pani poslankyne, páni poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ma určil za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jaroslava Bašku, Petra Šucu a Milana Panáčka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov. Je to tlač 491. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že uvedený návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 26. apríla 2013 č. 472 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona prerokovali výbory v lehote do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Skončil som, pani podpredsedníčka, otvorte rozpravu, prosím.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

29.5.2013 o 16:09 hod.

Ing.

Marián Kovačócy

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:11

Igor Hraško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážený pán navrhovateľ, vážení kolegovia, kolegyne, pred chvíľkou sme tu mali dosť ostrú diskusiu na tému jedného zákona, naopak, teraz by som povedal, že je to veľmi príjemné.
Ja by som chcel týmto poďakovať kolegovi Baškovi za takúto novelu zákona, ktorá pomôže rôznym skupinám ľudí.
A chcel by som ešte poukázať na jednu skupinu ľudí, ktorým dokáže táto novela pomôcť. A to sú včelári, pretože, áno, týka sa to presne včelínov na kolesách, ktoré sú stavané na rôznych podvozkoch. A keďže nie sú vyrábané hromadne, každý si ich urobí svojsky, domácky. No a neviem si predstaviť, že by mal včelár dostať ŠPZ-ku. Okrem toho neviem, kto z vás je včelár. So včelím úľom sa musí narábať opatrne pri prevoze. Takže nemôže ísť ani nejakou extra veľkou rýchlosťou, preto nemusí ani spĺňať nejaké štandardy na brzdy a podobné záležitosti, pretože tam je iné nebezpečenstvo, a nie nebezpečenstvo nejakej zrážky.
Len možno pri tých poplatkoch by som sa chcel ešte opýtať, či prípadne by sa to nedalo zapracovať, prípadne prejednať s ministerstvom financií, že včelár napr., po prvé, potrebuje prejsť možno aj komunikáciou I. triedy, či to nevadí, že len prejde, a potom bolo by fakt lepšie, keby ten poplatok bol, povedzme, na to dlhšie obdobie. A jemu ale pri tom prevoze toho pojazdného včelína, povedzme, dvakrát, trikrát za tú znášku z jedného územia na druhé územie možno aj by to bolo veľa. Takže len to dávam na zváženie, ale ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.5.2013 o 16:11 hod.

Ing.

Igor Hraško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video