25. schôdza

15.10.2013 - 30.10.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

17.10.2013 o 14:47 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

14:41

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Prečítam teda odpoveď pripravenú pánom podpredsedom vlády, pánom Lajčákom.
Vážený pán poslanec, tragédia pri talianskom ostrove Lampedusa je extrémnym príkladom javu spoločného pre južnú hranicu Európskej únie. Tisícky migrantov sa pokúšajú dosiahnuť jej brehy. Situácia dospela do bodu, keď už iba samotné slová a gestá nepostačujú. Problému je potrebné sa aktívne venovať. V tejto súvislosti Rada Európskej únie pre spravodlivosť a vnútorné záležitosti na svojom zasadnutí dňa 8. októbra 2013 rokovala o tragickej nehode pri ostrove Lampedusa. Ministri diskutovali o potrebných opatreniach s cieľom predchádzať takýmto tragédiám. Návrh talianskeho ministra vnútra zriadiť pracovnú skupinu, ktorá v spolupráci s Európskou komisiou bude identifikovať nástroje, ktoré má Európska únia k dispozícii a ktoré by mohla efektívnejšie využívať na ochranu morských vonkajších hraníc Európskej únie, bol členskými krajinami prijatý pozitívne. (Ruch v sále. Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Poprosím vás, páni poslanci, poprosím vás, nevyrušujte pána podpredsedu vlády v odpovedi. Poprosím vás o pokoj.

Kažimír, Peter, podpredseda vlády a minister financií SR
Ďakujem.

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Nech sa páči, pán minister.

Kažimír, Peter, podpredseda vlády a minister financií SR
Ochrana hraníc je samozrejme aj otázkou peňazí. Finančná pomoc Európskej únie podľa dotknutých južných krajín nie je dostatočná. Migrácia po mori má za následok veľké náklady na záchranu ľudí, ako aj ich následné spracovanie a objemy finančných prostriedkov nereflektujú celkovú realitu počtu utečencov. Členské štáty Európskej únie by mali konštruktívne pristupovať k tomu, ako budeme riadiť externé hranice Európskej únie. Nejedná sa o ojedinelý problém, ktorý zajtra zmizne zo stola. Dáta, ktoré máme k dispozícii, sú jasné. Podľa údajov agentúry Frontex prekročilo v roku 2012 nelegálne hranice Európskej únie viac ako sedemdesiatdvatisíc osôb, zhruba o polovicu menej, ako tomu bolo v roku 2011, ale aj keď ešte nemáme konečné čísla, je evidentné, že v roku 2013 počet nelegálnych migrantov znovu narastá. Len v Líbyi je jeden milión ľudí pripravených dostať sa do Európskej únie. Je potrebná spolupráca s krajinami pôvodu a tranzitu migrantov.
Žiadne riešenie nie je možné bez spolupráce s partnermi. Najlepšie riešenie je v konečnom dôsledku vytvoriť potenciálnym migrantom vhodné podmienky na život vo svojich vlastných krajinách, aby necítili potrebu odtiaľ utekať. To len potvrdzuje slovenskú a európsku zahraničnú politiku, ktorá kladie dôraz na demokraciu a ľudské práva a pomáha rozvojovým krajinám zlepšiť hospodársky rast a dosiahnuť vyššiu životnú úroveň pre svojich obyvateľov. Potrebujeme však aj opatrenia, ktoré budú fungovať ihneď, respektíve v krátkodobom a strednodobom časovom horizonte. Európska komisia preto už od roku 2011 pracuje na vytvorení nového mechanizmu na ochranu hraníc. Štáty by sa v rámci nového systému mali zapojiť do novej komunikačnej siete, ktorá im umožní vymieňať informácie medzi sebou a s európskou agentúrou pre správu vonkajších hraníc, takzvaným Frontexom.
Cieľom komunikačnej siete EUROSUR je posilniť odhaľovanie, prevenciu a boj proti nelegálnej migrácii a cezhraničnej trestnej činnosti, ale aj zlepšiť koordináciu pri záchrane života migrantov. Pri záchrane migrantov je totiž dôležitá spolupráca predmetných orgánov a rýchly zásah. Prostredníctvom siete EUROSUR bude možné sledovať v reálnom čase informácie poskytnuté členskými štátmi a ďalšími zdrojmi. Počíta sa ale tiež so zdieľaním techniky pre sledovanie, ako sú satelity, ako sú systémy hlásenia lodí. Štáty Európskej únie zapojené do EUROSUR budú tiež musieť rešpektovať zákaz vrátenia, ktorý zakazuje vracať migrantov na miesta, kde im mohla hroziť smrť či obmedzenie slobody.
Prevádzkové pravidlá siete EUROSUR-u už boli dohodnuté s vládami členských štátov a Slovensko začne EUROSUR používať v prvej vlne od 2. decembra 2013 spoločne s Bulharskom, Estónskom, Gréckom, Španielskom, Francúzskom, Chorvátskom, Talianskom a ďalšími krajinami. Ostatné členské štáty by sa mohli napojiť od 1. decembra 2014.
Je zrejmé, že v roku 2014 počas gréckeho a talianskeho predsedníctva Rady sa problematika migrácie v rámci politických diskusií dostane do väčšej pozornosti. Grécko sa chce zamerať na zdôraznenie pozitívnych aspektov riadenej migrácie v prospech hospodárskeho rastu, avšak, samozrejme, bude nevyhnutné riešiť aj problémy, ktoré súvisia s ilegálnou migráciou z hľadiska hospodárskeho, z hľadiska sociálnej súdržnosti a politickej stability.
Rezort zahraničných vecí je presvedčený, že aj rozvoj mobilných, mobilitných partnerstiev s tretími krajinami predstavuje správnu cestu, ako čeliť problémom spojených s migráciou. Vláda Slovenska víta pokrok, ktorý bol dosiahnutý v rozhovoroch medzi Európskou úniou a Marokom, a veríme, že tento smer budú nasledovať aj Tunisko a ďalšie krajiny severnej Afriky. Máme záujem hrať aktívnu úlohu v tejto oblasti. Snažíme sa o to, aby Slovensko prevzalo líderskú úlohu v mobilitnom partnerstve s Azerbajdžanom. Táto krajina síce z pohľadu Európskej únie momentálne nepredstavuje hlavný migračný problém, avšak migračné toky z východu sú tiež významné, predovšetkým pre krajiny strednej Európy.
Je evidentné, že pokiaľ nebude situácia v severnej Afrike stabilná, bude dochádzať k tragickým udalostiam. Európska únia musí uznať, že legálne kanály, ako sa dostať do Európy, nie sú dostatočné. A toto by mal reflektovať aj post-štokholmský program. Jednou z odpovedí je posilňovanie spolupráce s partnermi v severnej Afrike. Mobilitné partnerstvo s Marokom je dôležitým krokom. Legálna mobilita a boj proti neregulovanej migrácii musia byť v súlade. A preto je rovnako dôležité integrované riadenie hraníc a pobrežné hliadky, máme na mysli operáciu Hermes skoordinovanú Frontexom.
Skončil som. Ďakujem.
Skryt prepis

17.10.2013 o 14:41 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:47

Ľuboš Blaha
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Otázky Európskej únie si potom, samozrejme, s pánom ministrom ešte budeme diskutovať, ale v tejto chvíli by som naozaj len chcel poďakovať autorovi predošlej otázky pánovi Frešovi, že tu nesedí a vďaka tomu došlo na mňa, na moju otázku. A namiesto toho, aby si plnil svoje parlamentné povinnosti, behá kdesi po kampani. To len je vizitkou našej opozície a ďakujeme pekne za to, že s takouto slabučkou opozíciou môžeme pracovať. Vďaka.
Skryt prepis

17.10.2013 o 14:47 hod.

PhDr. PhD.

Ľuboš Blaha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:47

Peter Žiga

14:51

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Pán minister, ďakujem, že ste prečítali odpoveď pána ministra pôdohospodárstva. Myslím si, ešte niektoré veci si preberiem osobne s ním, nechcem vás dostať do nejakej chúlostivej situácie, pretože je to jasné, že nebudete vedieť odpovedať na určité veci. Takže ďakujem za tlmočenie odpovede a nabudúce dovidenia.
Skryt prepis

17.10.2013 o 14:51 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:53

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, ďakujem za slovo. Vážený pán poslanec, slovenský postoj k statusu Kosova vychádza z Vyhlásenia Národnej rady Slovenskej republiky k riešeniu budúceho štatútu srbskej provincie Kosovo z marca roku 2007. Podľa tohto vyhlásenia "úplná a ničím neobmedzená nezávislosť provincie Kosovo nie je v záujme stability regiónu vystaveného dlhé roky tragédiám a krízam a zároveň riešenie budúceho štatútu provincie Kosovo musí vychádzať z rešpektovania legitímnych požiadaviek Srbska, ako aj Charty OSN a ostatných medzinárodných právnych noriem".
Na strane druhej však Slovensko dlhodobo podporuje európsku perspektívu všetkých krajín Západného Balkánu a teda aj Kosova. Tento postoj sa odráža v existencii styčného úradu Slovenskej republiky v Prištine, ako aj v niekoľkých konkrétnych krokoch vrátane uznávania kosovských cestovných dokladov či podpore pre členstvo Kosova v Európskej banke pre obnovu a rozvoj. Členstvo Kosova v banke podporila Slovenská republika aj preto, aby prispela k hospodárskemu rozvoju a vytvoreniu štandardných pravidiel v tejto krajine.
Slovensko taktiež podporuje otvorenie rokovaní o stabilizačnej a asociačnej dohode medzi Európskou úniou a Kosovom, ktoré by mali byť zahájené, ktoré by sa mali začať v októbri v roku 2013. Slovenskí vládni predstavitelia v roku 2013 absolvovali niekoľko bilaterálnych rozhovorov s predstaviteľmi prištinskej administratívy na okraj viacerých významných podujatí. Počas 68. zasadnutia Valného zhromaždenia OSN v septembri tohto roku som sa osobne, hovorí pán podpredseda vlády Lajčák, stretol s ministrom zahraničných vecí Kosova Enverom Hoxhajom, Hodžajom (Vyslovené foneticky.), prepáčte. V rámci stretnutí s kosovskými predstaviteľmi potvrdzujeme platnosť slovenskej pozície vo vzťahu k jednostranne vyhlásenej nezávislosti Kosova, no zároveň zdôrazňujeme náš pragmatický prístup v otázkach, akými sú zvyšovanie životnej úrovne obyvateľstva Kosova a jeho sociálny a ekonomický rozvoj v procese transformácie.
V blízkej budúcnosti, už v novembri tohto roku bola predbežne avizovaná návšteva Slovenska ministerkou pre európsku integráciu Kosova Vlorou Citaku a kosovská strana má taktiež záujem potenciálne otvoriť takzvanú obchodnú kanceláriu v Bratislave, ktorá by však nemala diplomatický charakter.
Okrem stretnutí na úrovni vládnych predstaviteľov má slovenská strana záujem i na podpore projektov, ktoré umožňujú budovanie kapacít kosovských inštitúcií a transfer skúseností zo slovenského prostredia. Kosovská strana tak s podporou British Council uskutočnila v priebehu ostatných dvoch rokov niekoľko aktivít zameraných na študijné pobyty kosovských poslancov, parlamentných pracovníkov, predstaviteľov médií a mimovládnych organizácií na Slovensku. V máji tohto roku bola realizovaná takisto odborná stráž kosovských, stáž kosovských expertov na niekoľkých ministerstvách na Slovensku. Išlo o rezort financií, zdravotníctva a ministerstva vnútra a tiež, takisto v rámci slovenských mimovládnych organizácií.
V ekonomickej oblasti existuje spolupráca viacerých subjektov na individuálnej báze. Styčný úrad Slovenska v Prištine v prípade požiadaviek o pomoc a súčinnosť je podnikateľským subjektom nápomocný. Zatiaľ táto spolupráca prebieha bez angažovania sa slovenských podporných subjektov, napríklad Slovenskej obchodnej priemyselnej komory, ktoré ku Kosovu zaujímajú rezervovaný prístup a nereagujú napríklad na pozvanie zo strany možných partnerov. Situáciu by mohol zmeniť fakt, že koncom júla tohto roku došlo k podpisu memoranda o porozumení medzi obchodnými komorami Srbska a Kosova.
Medzi Slovenskom a Kosovom funguje spolupráca tiež v justičnej oblasti prostredníctvom misie ULEX na základe memoranda, misie s rezortom spravodlivosti z roku 2011. V prípadoch závažnejšej povahy mimo rámca tohto dokumentu sa spolupráca odvíja na ad hoc báze. Príkladom rozvoja kontaktov je v kultúrnej oblasti, je spolupráca medzi mimovládnymi komunitami v Prizrene a v Banskej Štiavnici, súvisiaca s ambíciou Prizrenu dostať sa na zoznam Svetového kultúrneho dedičstva už aj na základe skúseností, ktoré má samotná Banská Štiavnica. Priestor na vhodné formy spolupráce s Kosovom existuje samozrejme tiež v rámci parlamentnej dimenzie, čoho dôkazom je septembrová návšteva skupiny ôsmich poslancov Národnej rady Slovenskej republiky v Kosove. Presne tá, ktorú spomína vo svojej otázke pán poslanec Mikloško. Ale ide ďalej aj o konzultačné a školiace aktivity pre pracovníkov kancelárie kosovského parlamentu realizované pracovníkmi Národnej rady v júli tohto roku v zmysle memoranda o spolupráci medzi Národnodemokratickým inštitútom a Kanceláriou Národnej rady Slovenska ešte z roku 2007.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

17.10.2013 o 14:53 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:58

Jozef Mikloško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za dobrú odpoveď. Kosovo bola zaujímavá návšteva, len niektoré, niektorých predsudkov sme sa zbavili, aj sám, ale niektoré otázky ostali otvorené. A ja sa, veľmi stručne zopakujem ich.
Príliš veľká ingerencia Ameriky, Spojených štátov a Veľkej Británie do záležitostí tejto krajiny. Na to sme odpoveď asi nedostali. Ďalej, otázka návratu srbského obyvateľstva do krajiny, so srbskou menšinou sme sa málo stretli. Postoje 90 % moslimského obyvateľstva ku kresťanskej menšine ortodoxnej, ktorej je dnes už iba 7 percent. Vyšetrovanie a odsúdenie minulých zločinov v Kosove, ktoré do Haagu na medzinárodný súd ešte doteraz neprišli, neviem či prídu.
Čiže to, že aj pán minister hovoril o nutnosti spolupráce s touto, by som povedal, mladou krajinou je veľmi dôležité. Aj keď nemáme s ňou diplomatické styky, veľmi chcem zdôrazniť kultúru, napríklad v tom Prizrene spomínanom je veľmi známy filmový festival DokuFest, kde občas aj Slováci sa objavia, ale proste tá kultúra tam srší z mnohých obyvateľov a veľmi odporúčam v nej pokračovať.
Zaujímavé, že táto krajina má suroviny, že nie je zadlžená, ale ani že nie je doteraz v žiadnych medzinárodných organizáciách, iba v Medzinárodnom menovom fonde a Svetovej banke, čo bude asi za chvíľu príčina, že sa táto krajina rýchlo zadlží.
No, takže teším sa, že ministerka európskej integrácie sem príde, je to fešná dáma, má 33 rokov. A prezidentka má 38 rokov. To sú asi najmladšie baby, ktoré sú vo vládach tuná krajín, takže teším sa na túto návštevu. Vlastne ja to ešte ministrovi potom zopakujem, keď sa s ním stretnem.
Takže ďakujem pekne za, že ste si ma vypočúvali.
Skryt prepis

17.10.2013 o 14:58 hod.

Doc. RNDr. DrSc.

Jozef Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:01

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani podpredsedníčka Národnej rady. Vážená pani poslankyňa, v mene ministra školstva, vedy, výskumu a športu, ktorého dnes zastupujem, vám ďakujem za položenú otázku. Dovoľte mi prečítať odpoveď pána ministra Čaploviča.
"Vážená pani poslankyňa, vami položená otázka nie je formulovaná jasne. Národný projekt sa zameriava na to, aby pedagogickí a odborní zamestnanci v praxi efektívne využívali aktivizujúce metódy vo výchove a vedeli tak výrazne prispieť k eliminovaniu výchovných problémov. Jedným z najdôležitejších aspektov pri využívaní aktivizujúcich metód vo vzdelávaní je, že žiak získa nové poznatky a skúsenosti prostredníctvom zážitku a reflexie vlastného konania alebo postoja. Tento projekt prináša inovovanie profesijných kompetencií pedagogických a odborných zamestnancov.
Garantom odbornej realizácie národného projektu aktivizujúceho metódy vo výchove je hlavná odborná pracovná skupina, ktorú tvoria zamestnanci prijímateľa, t. j. MPC. To znamená, že za odborné garantovanie využíva MPC svoje vlastné existujúce interné kapacity. To bol aj dôvod, prečo práve MPC je prijímateľom tohto národného projektu. MPC má viac ako 20-ročné skúsenosti vo vzdelávaní pedagogických a odborných zamestnancov. Okrem hlavnej odbornej pracovnej skupiny pôsobia v národnom projekte aj ďalšie pracovné skupiny. Každý typ školy a školského zariadenia má vytvorenú pracovnú skupinu. Členmi pracovných skupín sú externí experti, ktorí poznajú situáciu v teréne. Vzdelávanie je tak sprístupnené reálnym potrebám škôl a školských zariadení. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky považuje implementáciu tohto národného projektu za bezproblémovú."
Vážená pani poslankyňa, ďakujem za vašu pozornosť. Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, skončil som.
Skryt prepis

17.10.2013 o 15:01 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:03

Magdaléna Vášáryová
Skontrolovaný text
Ďakujem, ďakujem, už som. Ďakujem pekne. Pán minister, ja sa ospravedlňujem, že ste to museli prečítať, ale viete, moja otázka bola o voze a tá odpoveď bola o koze. Takže ďakujem, vy s tým nemáte nič spoločného, ale pán minister veľmi dobre vie, na čo som sa pýtala. A ja sa budem pýtať ďalej a budem žiadať vysvetlenie od pána ministra.
Ďakujem vám pekne.
Skryt prepis

17.10.2013 o 15:03 hod.

Mgr.

Magdaléna Vášáryová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:04

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, čas, ktorý je určený na hodinu otázok, sa naozaj schyľuje ku koncu. A aby som vypracovanú otázku odborníkmi prečítal, asi by sme tento čas nestihli. Skúsim teda iba všeobecne v nejakých krátkych bodoch.
Je veľmi dôležité, pán predseda výboru, aby sme možno ešte bližšie konkretizovali otázku, na čo sa presne pýtate, pretože v prípade nášho rezortu, ale predpokladám, že aj ostatných rezortov, prísne rozlišujeme započítavanie odbornej praxe v závislosti od, či ide o zamestnancov vo verejnom záujme, či ide o zamestnanca v štátnozamestnaneckom, alebo príslušníka Policajného zboru. Samozrejme vždy sa hľadí na započítavanie odbornej praxe prísne individuálne. Svojím spôsobom aj sekretárka, ktorá pripravuje podklady, ktorá pracuje s agendou, teoreticky po preukázaní, že vykonávala odborné činnosti a je na nich dokonca podpísaná, že existujú určité výsledky, ktoré by boli merateľné v atribútoch, ktorými napríklad teraz meriame reformu ESO, to znamená výkon jednotlivých rozhodnutí odborných pracovníkov, príprava podkladov a tak ďalej, tak za určitého predpokladu pri zložení skúšky a samozrejme konkurzu sa to určite asi dá. Nie je to vylúčené. Ale možno by tá otázka mala byť úplne na konkrétnejší príklad, aby sme vám vedeli odpovedať podrobne. A na to je ministerstvo, na tú otázku vám odpovedať, pripravené, samozrejme.
Skryt prepis

17.10.2013 o 15:04 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:04

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pani predsedajúca. Ďakujem za trpezlivosť, dámy a páni. Cieľom návrhu zákona je zlepšiť podnikateľské prostredie, a to znižovanie administratívnej záťaže najmä pre registrované subjekty, ako aj zjednodušiť procesy registrácie nových daňových subjektov. Ďalším cieľom je zrušiť ustanovenia obmedzujúce formu predkladania žiadostí, napríklad žiadosť o registráciu daňového subjektu alebo spôsobu oznamovania zmien údajov uvedených pri registrácii.
Ďalej návrh zákona navrhuje v súvislosti so znížením administratívnej záťaže zvýšiť limit, kedy daňové subjekty nebudú povinné podať daňové priznanie ani zaplatiť daň.
Toľko asi na úvod, dámy a páni, ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.10.2013 o 15:04 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video