27. schôdza

26.11.2013 - 18.12.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Zodpovedanie otázky

28.11.2013 o 14:50 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:44

Anton Martvoň
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Pán podpredseda vlády, chcel by som poďakovať za vašu odpoveď. Zároveň by som chcel na tomto mieste poďakovať všetkým hasičom a dobrovoľným hasičom na Slovensku, ktorí pomáhajú práve v týchto situáciách, čo spomínal pán podpredseda vlády, a zároveň im týmto chcem aj vyjadriť úctu. Ešte raz veľmi pekne ďakujem za odpoveď. (Potlesk.)
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

28.11.2013 o 14:44 hod.

Mgr. PhD.

Anton Martvoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:45

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Pán predseda, vážené dámy a páni, prečítam vám odpoveď, ktorú pripravil pán minister Lajčák:
„Predpokladám, že vašou otázkou smerujete na proces prípravy celoštátnej stratégie ochrany a podpory ľudských práv na Slovensku a s ňou spojenú verejnú diskusiu. Stratégia ako významný celospoločenský dokument zameraný na vnútroštátnu ochranu a podporu ľudských práv by mala reflektovať moderné ponímanie ľudských práv a hodnotového systému v zmysle medzinárodnoprávnych záväzkov Slovenska ako člena Organizácie Spojených národov, Rady Európy, Európskej únie a ďalších medzinárodných organizácií.
Tento dokument na Slovensku prvý svojho druhu je výnimočný aj spôsobom prípravy. Participatívny mechanizmus tvorby predpokladá zapojenie širokého spektra mimovládnych organizácií a iných relevantných zástupcov občianskej spoločnosti. Ukázalo sa však, že v diskusii na také zložité a rozsiahle témy, akými sú aj ľudské práva, tolerancia či rovnosť príležitostí, má slovenská spoločnosť značné rezervy v ochote zapojiť sa do odborného dialógu aj v kultúre komunikácie a aj v schopnosti načúvať jeden druhému. Povzbudením pri plnení tejto neľahkej úlohy bolo pre nás vyhlásenie, aby Slovensko bolo krajinou pre všetkých, vydané zástupcami viacerých mimovládnych neziskových organizácií 24. októbra tohto roku. Podporili v ňom iniciatívy vlády a štátnych orgánov, ktoré smerujú k zdokonaľovaniu ľudskoprávneho prostredia, k zlepšovaniu kvality života obyvateľov našej krajiny, a tak i k naplneniu všetkých záväzkov, ktoré Slovensko v tejto oblasti má. Zasadili sa za prijatie stratégie. Vážime si podporu , ktorú nám mimovládne organizácie vyjadrili. A vnímame ju ako zásadný impulz k zmysluplnej celospoločenskej diskusii o rozmere a hĺbke podpory a ochrany ľudských práv na Slovensku.
Proces prípravy stratégie teda intenzívne pokračuje a v týchto dňoch vstupuje do ďalšej fázy. Odborníci aj široká verejnosť sa môžu podieľať na jej príprave, a to prostredníctvom odborných workshopov organizovaných gestormi jednotlivých ľudskoprávnych tém. Tieto workshopy budú prebiehať od decembra tohto roku do jari budúceho roku v gescii vecne príslušných ministerstiev a rôznych regiónov Slovenska. Prvé workshopy sa uskutočnia v gescii Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky dňa 4. decembra. A budú to workshop k právam seniorov a dňa 9. decembra k právam osôb so zdravotným postihnutím. V dňoch 3., 4. a 11. decembra tohto roku sa budú konať regionálne stretnutia k problematike práv osôb žijúcich na hranici chudoby v gescii Úradu splnomocnenca vlády Slovenska pre rómske komunity v spolupráci s ministerstvom práce sociálnych vecí a rodiny.
Som presvedčený, že konštruktívna diskusia všetkých zúčastnených prispeje k tvorbe strategického dokumentu, ktorý bude reprezentovať čo možno najširší spoločenský záujem a vytvorí proporčný priestor pre všetky, naozaj všetky zraniteľné skupiny. Ľudské práva 21. storočia si vyžadujú vysokú mieru tolerancie k odlišnostiam. A výnimočnosť univerzality ľudských práv spočíva aj v rešpektovaní dôstojnosti každého z nás.“
Skončil som, pán predsedajúci.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

28.11.2013 o 14:45 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:49

Ľuboš Blaha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Chcel by som iba povzbudiť pána ministra zahraničných vecí, ktorý tu teraz, žiaľ, nie je, v jeho boji za ľudské práva a za európske normy a európske hodnoty, pretože treba si uvedomiť, a to aj pán minister vo svojej odpovedi zdôraznil, že ľudské práva, to nie sú len občianske a politické práva, to sú aj sociálne a ekonomické práva, to znamená právo nežiť v chudobe v prvom rade, právo na sociálnu rovnosť a právo na základné ľudské potreby, sociálne potreby, ale sú to aj práva menšín, a preto naozaj sa desím toho, že aj minister, aj my, viacerí poslanci, dostávame nenávistné e-maily od rôznych náboženských skupín, od rôznych fanatikov, ktoré nám bránia chrániť alebo chcú nám zabrániť chrániť práva tých najzraniteľnejších menšín. Čiže chcel by som povzbudiť pána ministra v tom, aby neustupoval náboženským fanatikom, aby neustupoval homofóbom, aby neustupoval mačoidným samcom a aby chránil tých najslabších. Ďakujem.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

28.11.2013 o 14:49 hod.

PhDr. PhD.

Ľuboš Blaha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:50

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, vážený pán poslanec, komplexný balík opatrení, ktorého súčasťou je aj zavedenie spoplatnenia ciest II. a III. triedy nulovou sadzbou, je výsledkom takmer ročných intenzívnych rokovaní medzi ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, samosprávnymi krajmi, Národnou diaľničnou spoločnosťou a dopravcami.
Monitorovanie pohybu kamiónov na cestách II. a III. triedy je spojené s investičnými nákladmi vo výške 2,6 mil. eur, ročné prevádzkové náklady sú vo výške 0,35 mil. eur a transakčné náklady pri predpokladanom ročnom objeme transakcií, ktorých výška je variabilná, bude závisieť od skutočnej intenzity dopravy, sa odhaduje od 0,5 mil. do 0, 85 mil. eur. Je potrebné však upozorniť na fakt, že náklady na monitoring ciest II. a III. triedy sú len zlomkom nákladov potrebných na údržbu, opravy, rekonštrukcie ciest II. a III. triedy zničených od nákladných vozidiel, pretože tieto nie sú konštrukčne navrhnuté na takúto záťaž.
Tiež treba pripomenúť, že na úrovni len vyšších územných celkov sa míňa zhruba 150 miliónov eur ročne na cesty, ktoré majú v správe. Zároveň sa týmto vytvára príprava na eventuálne spoplatnenie úsekov ciest II. a III. triedy nenulovou sadzbou, samozrejme, podľa výberu a selekcie vyšších územných celkov s predpokladom a iba v prípade, že by mali záujem aj o výnos z tohto spoplatnenia.
Náklady súvisiace so zavedením inštitútu objektívnej zodpovednosti sú tvorené investičnými nákladmi vo výške 1 mil. eur a ročnými prevádzkovými nákladmi tiež vo výške 1 mil. eur. Zavedenie objektívnej zodpovednosti bude mať pozitívny finančný dopad na príjmy Národnej diaľničnej spoločnosti v odhadovanej kumulatívnej výške 8 miliónov eur za obdobie trvania zmluvy. Okrem zvýšenia príjmov bude mať aj pozitívny efekt na dodržiavanie dopravných predpisov, a tým aj na zvyšovanie bezpečnosti na cestách. Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

28.11.2013 o 14:50 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:52

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán minister, túto otázku som vám asi päťkrát kládol v rozprave pri prvom aj druhom čítaní. Odpovedali ste teraz na ňu, takže ďakujem za odpoveď. Ale pri čítaní rozpočtu ministerstva dopravy som si prečítal, že nárast príjmov z elektronického mýta na ďalšie roky je len minimálny, ale nárast nákladov v roku 2014 oproti roku 2013 je vo výške 18,7 mil. eur. To znamená, zaplatíme firma SkyToll o 18,7 mil. eur viacej. Minister Figeľ za vlády Ivety Radičovej vyrokoval zníženie ročných splátok pre SkyToll z čiastky 103 miliónov na čiastku 80 miliónov. Vy túto čiastku dneska navyšujete o 18,5 mil. eur, a pritom hovoríte, že monitoring na cestách II. a III. triedy bude vo výške zhruba 3,8 mil. eur. To znamená, v čom je ten nárast o tých ďalších 15 miliónov eur, takto si vládna strana SMER predstavuje konsolidáciu verejných financií, nárast o 18,5 mil. eur, keď monitoring na cestách II. a III. triedy bude len 3,5 milióna?
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

28.11.2013 o 14:52 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:54

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Zajac, som nesmierne rád, že ste položili túto otázku. A presne som ju aj čakal. A naozaj vám ju veľmi dopodrobna vysvetlím. Tak viete, koho je toto vina? Tak to je presne vaša vina, prečo je ten nárast. Totižto, dňa 27. 8. 2011 podpísala Národná diaľničná spoločnosť, čiže za vašej vlády, dodatok k zmluve s poskytovateľom systému elektronického mýta, ktorým je SkyToll, o odložení platieb ročnej ceny služby vo výške 40 miliónov eur. Stíhate vnímať zatiaľ, čo hovorím? Pýtam sa, aby ste si to zapamätali, lebo stále sa k tomu vraciame. A stále dokola zavádzate. A vy klamete, pretože nešlo o zníženie splátok, ale o odloženie platieb ročnej ceny za službu vo výške 40 miliónov eur. Keď už si tak čítate aj rozpočty, mohli ste si pozrieť aj účtovnú závierku NDS-ky za rok 2012. Je tam podrobne popísaná táto transakcia.
A poďme ďalej. Zmluvné strany sa dohodli na posune splatnosti časti základnej ročnej ceny služby za roky 2012 a 2013 vo výške 40 miliónov eur každoročne na roky 2014 a 2015. Čiže posunuli ste tie splátky len o dva roky. Posun splatnosti sa vykonal tak, že SkyToll v mesačných faktúrach vo výške 3,3 mil. eur uvedie 760-dňovú splatnosť. Zároveň sa dohodli, a toto je zaujímavé, zmluvné strany, že za to NDS zaplatí SkyTollu primerané náklady vo výške 3,5 %, čiže posun, a to nie zadarmo, za úrok. Čiže, inými slovami, SkyToll ako keby zaúveroval NDS-ku v tomto období. Čiže toto bola tá svetová transakcia.
Základom pre výpočet nákladov bude použitá aktuálna kumulatívna výška časti základnej ročnej ceny služby v príslušnom mesiaci, z čoho sa bude vypočítavať úrok. Takže, vašich 18 miliónov, keď si pozriete aj rozpočet NDS-ky na roky 2014, 2015 a 2016, tak v roku 2016 vidíte, že tá suma klesá na 61 miliónov. Keby neboli posunuté tie splátky, tak už aj v budúcom roku, keďže prevádzkové náklady sa výrazne znížili, dokonca skoro o 60 miliónov sa znížili, by tá suma bola na úrovni 60 miliónov, nie 98 miliónov. A ten rozdiel je presne tých 40 miliónov, ktoré sa posunuli.
Takže dúfam, že som vám dostatočne jasne odpovedal a už si to, prosím vás, raz zapamätajte, je to všade, aj v literatúre, teda v rozpočte aj v účtovných závierkach, že išlo o posun splátok, ktoré ste vy vyriešili a tých 18 miliónov je len kumulatívny rozdiel, ale v skutočnosti sa jedná o to, že pribudla splátka 40 miliónov, ktorá v roku 2013 nebola, ale v roku 2014 je, lebo ste ju tam odsunuli. Ďakujem, skončil som. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.11.2013 o 14:54 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:57

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Je na to pomerne jednoduchá odpoveď. Po príchode vlády Roberta Fica v roku 2012 sa objavilo niekoľko problémov, ktoré je potrebné intenzívne riešiť. Posledné udalosti posledných dní, keď opätovne prenikli na verejnosť nejaké staré nahrávky ešte zo starých rokov, ukazujú nutnosť nového celého systému. Z bezpečnostného hlavne pohľadu odpočúvania je nevyhnutné, aby sme urobili jeho kompletnú rekonfiguráciu. A tá rekonfigurácia spočíva predovšetkým v tom, že vymyslíme nový systém. A ten úzko nadväzuje, samozrejme, na legislatívne zmeny, ktoré sú naviazané aj na samotný zákon o tajných službách.
Tento zákon, ak sa nemýlim, je vo svojej podobe pripravený od jari tohto roku. Teraz prebiehajú posledné expertné rokovania k tomu, akým spôsobom by mal byť dizajn. O týchto veciach sa, bohužiaľ, nemôže konkrétnejšie hovoriť verejne. Toto by sme chceli mať hotové do konca roka. A zrkadlo tohto dizajnu v podobe legislatívnych úprav sa ešte zapracuje do zákona ako niečo, čo sme pôvodne nepredpokladali, ale čo je nevyhnutné vykonať. Takže zákon je pripravený po dohode. Keďže ja som formálnym predkladateľom zákona, vypracovaný zákon bol spravodajskými službami jednotlivými, tak som ešte trval na tom, aby sme túto časť do toho zapracovali, aby sme mohli bez problémov implementovať a spúšťať nový systém v budúcom roku. Čiže to bude predpokladať aj to, aby aj zákon platil. Čiže naším záujmom je, aby čo najrýchlejšie prišiel. A predpokladám, že by mohol byť v legislatívnom procese na prelome rokov. To je jednoduchá odpoveď.
Skončil som, pán predsedajúci.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

28.11.2013 o 14:57 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 15:00

Ľubomír Jahnátek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za otázku, pán exminister. Nie je ani tak podstatná tá vaša prvá otázka, lebo vy už máte nachystanú doplňujúcu otázku, ktorá bude smerovať k reklame, ktorá ide k rybám. Čiže nemýlim sa, pravda. Tak viete čo? Ja sa vám pokúsim odpovedať hneď aj na tú vašu druhú otázku, ktorú máte nachystanú.
Keby mi dal túto otázku hociktorý poslanec z Národnej rady, vôbec by som sa nečudoval a bral by som to, že má skutočný záujem o to, aby sa dozvedel, aké druhy rýb sa hlavne konzumujú na území Slovenskej republiky, čiže z rýb ktoré sú obľúbené, či sú dovozové, či sú z vlastnej produkcie. Ale čudujem sa, keď túto otázku položí dvojnásobný exminister. Pán poslanec, pán exminister, vy ste boli dve funkčné obdobia ministrom pôdohospodárstva. Neurobili ste nič pre to, aby ste dostali pod kontrolu chov rýb na Slovensku, neurobili ste žiadny zásah na to, aby buď ministerstvo, alebo Štatisticky úrad robil takú štatistiku, ktorú vy odo mňa dneska pýtate. Vy viete veľmi dobre, že odpovedať na vašu otázku by sa dalo, len keby ste robili fyzickú kontrolu na každom pracovisku a na každom obchode. Čiže z tohto pohľadu sa v tomto momente na vašu otázku nedá odpovedať, môžem vám len povedať, že tá spotreba je 4,7 kilogramu na občana a rok, čo je veľmi nízke. Preto je aj potrebné robiť reklamu.
A, vôbec, projekt reklamy vznikol z komoditnej rady, lebo určite viete, máte dosť ľudí ešte na ministerstve pôdohospodárstva svojich, že sme zaviedli tzv. komoditné rady, kde každá komodita, ktorú je schopné slovenské poľnohospodárstvo ponúknuť do trhových fondov, má svoju komoditnú radu, kde rozoberáme každú komoditu dopodrobna od podmienok, možností, kapacít po predaj, dovoz, ceny, a, keď sú nejaké nezrovnalosti, tie to do cenových rád. Práve na Komoditnej rade pre ryby vznikla požiadavka, že je potrebné urobiť masívnu kampaň, aby sa spotreba rýb výrazne zvýšila.
Ale, pán exminister, nestačí len konštatovať, toto je nedostatočné. Čiže na rozdiel od vás, ja som prikročil aj k aktívnym krokom, aby sme v krátkej dobe mohli dostať aj relevantnú odpoveď na vašu otázku.
V súčasnosti už je vypracovaný návrh zákona o akvakultúre na ministerstve pôdohospodárstva. Predpokladám, že začiatkom roku 2014 postúpime do legislatívneho procesu tento návrh zákona a keď všetko dobre pôjde, od roku 2015 začneme robiť skutočnú štatistiku v oblasti chovu a produkcie, konzumácie rýb.
Čo je veľmi podstatné a s čím ste vy za celé vaše dve funkčné obdobia nič neurobili, to je centralizácia plemenárskych kníh. Čiže aj ryby zaradíme, tak ako je to v hovädzom dobytku, ako je to v ošípaných, ako je to v iných hospodárskych zvieratách, do Centrálnej evidencie hospodárskych zvierat. Na to potrebujeme urobiť patričné programové vybavenie. Ale pokiaľ budeme mať oporu v zákone, predpokladám, že od roku 2015 budeme mať podrobný prehľad oveľa podrobnejší ako ten, ktorý vy teraz pýtate, čo sa týka oblasti akvakultúry.
Takže ďakujem pekne za otázku, mohli ste si ju aj odpustiť, lebo ste vedeli, že taký údaj neexistuje. Ďakujem pekne, skončil som. (Potlesk.)
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

28.11.2013 o 15:00 hod.

prof. Ing. CSc.

Ľubomír Jahnátek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 15:04

Zsolt Simon
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán minister, veľmi pekne ďakujem. Neočakával som tak ako v prípade aj pána predsedu vlády, že sa z opozície vylosujú niektoré otázky. Ale nepochopili ste ani môj zámer k tej druhej otázke, na ktorú ste sa snažili odpovedať, tak snažím sa vám to sformulovať. Prosím vás pekne, povedzte mi alebo zadefinujte, aká bola efektivita reklamnej kampane, ktorú ste si objednali a ktorú ste si obstarali takým spôsobom, akým ste si ju obstarali, o koľko sa predávajú slovenské ryby zo slovenských rybníkov lepšie, ako tomu bolo predtým. Ďakujem.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

28.11.2013 o 15:04 hod.

Ing.

Zsolt Simon

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:04

Ľubomír Jahnátek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za doplňujúcu otázku číslo dva. Pán poslanec, vy ste v poľnohospodárskych kruhoch známy hlavne ako obchodník, nie ako poľnohospodár. Čiže ako obchodník by ste mali veľmi dobre vedieť, že reklama sa robí vtedy, keď tovar nejde, keď je nízky predaj tovaru. Reklama sa ešte len spustila, reklamu je potrebné vyhodnotiť po určitom období, keď sa dá relevantne zistiť, či táto reklama zabrala alebo nezabrala. Ale nemôžete žiadať už výstupy z reklamy, keď reklama ešte len prebieha. Takže keď budeme mať tieto výstupy, dám vám rád aj odpoveď na túto otázku. Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.11.2013 o 15:04 hod.

prof. Ing. CSc.

Ľubomír Jahnátek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video