33. schôdza

18.3.2014 - 3.4.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

18.3.2014 o 16:41 hod.

MUDr.

Jozef Valocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

16:34

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán minister. Pán spravodajca, máte záujem sa vyjadriť? Nemá. Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Pokračujeme prvým čítaním o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkov, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Vládny návrh zákona má parlamentnú tlač 884, návrh na jeho pridelenie na prerokovanie výborom je v rozhodnutí č. 888.
Nech sa páči, pani ministerka Zvolenská, máte slovo.

(Rokovanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 884.)
Skryt prepis

18.3.2014 o 16:34 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:36

Zuzana Zvolenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pani predsedajúca. Vážená pani predsedajúca, pani poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi predložiť návrh zákona, predmetom ktorého je niekoľko bodov, a to transpozície smerníc Európskej únie a riešenie nektorých aplikačných problémov vyplývajúcich z praxe.
V rámci transpozície smerníc sa nachádza v tomto návrhu úprava v súvislosti s informačnými postupmi na výmenu ľudských orgánov určených na transplantáciu medzi členskými štátmi,
úprava takisto v súvislosti s automatickým uznávaním dokladov o špecializácii lekárov a zubných lekárov vyplývajúcich zo smernice Európskej únie o uznávaní odborných kvalifikácií, a to z dôvodu pristúpenia Chorvátskej republiky do Európskej únie.
V rámci riešenia niektorých problémov aplikačnej praxe v tomto návrhu zákona sa nachádza definovanie ambulancií špecializovanej ambulantnej zdravotnej starostlivosti, ktorým zosúlaďujeme ich názvy a vôbec ich definovanie s výnosom o materiálno-technickom a personálnom vybavení týchto ambulancií. Zároveň sú tu aj ustanovenia povinností zdravotníckemu pracovníkovi podrobiť sa opakovanému posúdeniu zdravotnej spôsobilosti. Jedná sa o prípady v praxi, kedy ide o zdravotníckeho pracovníka, ktorý vykonáva zdravotnícke povolanie na základe povolenia na prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia, na základe licencie, živnostenského oprávnenia alebo ktorý je spoločníkom v obchodnej spoločnosti, ktorá je poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, a v tejto zdravotnú starostlivosť poskytuje a to, táto povinnosť sa deje na základe podnetu osoby, ktorej sa poskytuje zdravotná starostlivosť, jej zákonného zástupcu alebo úradu pre dohľad, prípadne komory príslušnej na vedenie registra zdravotníckych pracovníkov u poskytovateľa špecializovanej zdravotnej starostlivosti, ktorého určí orgán príslušný na vydanie povolenia.
Takisto sa dopĺňajú určité povinnosti vzdelávacej ustanovizne, kde sa jedná o právo zrušenia osvedčenia o akreditácii, ak táto ustanovizeň umožní zdravotníckemu pracovníkovi vykonať záverečnú skúšku bez absolvovania príslušného vzdelávania. Upravuje sa aj poplatok za vedenie registra v komore.
Takisto sa upravujú aj nové povinnosti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a súvisiace pokuty za ich porušenie, a to najmä v dvoch prípadoch. Pri poskytovateľoch ústavnej zdravotnej starostlivosti, a to v prípade narodenia dieťaťa, kedy sa odosiela lekárska prepúšťacia správa dieťaťu prepusteného z ústavnej zdravotnej starostlivosti do domáceho prostredia určenému všeobecnému lekárovi, ktorý poskytuje všeobecnú ambulantnú starostlivosť pre deti a dorast. Takisto je tu povinnosť oznámiť príslušnému úradu práce, sociálnych vecí a rodiny svojvoľné opustenie zdravotníckeho zariadenia matkou po pôrode bez dieťaťa alebo aj s dieťaťom, ale bez súhlasu poskytovateľa, oznamovať údaje o potenciálnom darcovi orgánov určených na transplantáciu transplantačnej organizácii. Prvé dve povinnosti reagujú práve na potrebu skutočne väčšieho dozoru a ingerencie štátu v prípadoch detí, aby ten dohľad bol kontinuálny a aby nám tzv. nevypadávali zo systému skutočne v žiadnej etape svojho života.
Na základe tohto sa aj poskytovateľovi všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti pre deti a dorast určuje povinnosť oznámiť úradu práce sociálnych vecí a rodiny prípadné znemožnenie vykonania preventívnej prehliadky dieťaťa v domácom prostredí. Ako ďalšie sa upravuje aj dočasná pracovná neschopnosť bezprostredne súvisiaca s poskytovaním zdravotnej starostlivosti osobe, ktorej zdravotný stav túto dočasnú pracovnú neschopnosť vyžaduje. Zosúlaďuje sa tiež zoznam prioritných chorôb uvedených v prílohe 3 zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti vzhľadom na zmenu zoznamu chorôb podľa medzinárodnej klasifikácie chorôb.
Takisto sa upravuje nová forma poskytovania zdravotnej starostlivosti, ktorou je ošetrovateľská starostlivosť v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. Zo zdrojov verejného zdravotného poistenia bude možné uhrádzať vybraných 9 zdravotných výkonov určených pre sestru a navrhuje sa výkon kontrolnej činnosti zdravotnou poisťovňou v súvislosti s uhrádzaním týchto výkonov nad správnym poskytovaním ošetrovateľskej starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb, bude dohliadať úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi požiadať vás o podporu predloženého vládneho návrhu. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

18.3.2014 o 16:36 hod.

JUDr.

Zuzana Zvolenská

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 16:39

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Ďakujem, pani ministerka, dávam slovo spravodajcovi, ktorého určil navrhnutý gestorský výbor pre zdravotníctvo, poslancovi Jozefovi Valockému.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

18.3.2014 o 16:39 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:41

Jozef Valocký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v zmysle rokovacieho poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa č. 578 o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 884.
Na základe uvedeného zákona, pardon, na základe uvedeného podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálnoprávnej stránke všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti uvedené v legislatívnych pravidlách.
Predložený návrh zákona obsahuje doložku zlučiteľnosti s právom Európskej únie. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a právnymi predpismi Európskej únie.
Prijatie navrhovaného zákona bude mať vplyv na rozpočet verejnej správy a podnikateľské prostredie. Bude mať pozitívne sociálne vplyvy. Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 888 o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali:
- Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky,
- Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a
- Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.
Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.
Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona Národnej rady Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

18.3.2014 o 16:41 hod.

MUDr.

Jozef Valocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:41

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán spravodajca. Otváram všeobecnú rozpravu. Do rozpravy som dostala písomnú prihlášku za klub SDKÚ - DS sa prihlásil pán poslanec Viliam Novotný, ďalej do rozpravy je prihlásený pán poslanec Alojz Hlina.
Dávam slovo prvému prihlásenému rečníkovi pánovi Viliamovi Novotnému.
Skryt prepis

18.3.2014 o 16:41 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 16:45

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, vážená pani ministerka, vážený pán spravodajca, dámy a páni, dovoľte mi, aby som vystúpil v prvom čítaní k predmetnému vládnemu návrhu zákona, ktorý sa zvykne označovať aj ako veľká zdravotnícka novela, lebo je to pomerne rozsiahla novela, ktorá otvára hneď niekoľko zdravotníckych zákonov. Pani ministerka, myslím, že popísala, prečo je táto novela dnes v Národnej rade, čomu sa venuje a čo mení, a možno len naozaj veľmi krátko by som sa zastavil pri tých ustanoveniach, ktoré vyplývajú z aplikačnej praxe, a len ich telegraficky spomenul pre poriadok, že teda hovoríme o veľkej zdravotníckej novele, tak hovorme o zdravotníckych zákonoch, ale tomu, čomu sa hlavne budem chcieť venovať v závere svojho vystúpenia, je dlhodobá starostlivosť a problematika dlhodobej starostlivosti, v ktorej táto novela robí významný krok vpred, to treba naozaj povedať aj podčiarknuť, ale naďalej nedorieši veci tak, ako by sme si to všetci priali k všeobecnej spokojnosti ľudí, ktorí sú odkázaní na sociálne, ale aj zdravotné služby v zariadeniach sociálnych služieb.
Čiže predmetný vládny návrh zákona otvára zákon 578 o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, upravuje podmienky fungovania špecializovaných ambulancií, upravuje podmienky fungovania súkromných ambulantných lekárov, ale aj povinnosti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Otvára zákon 576 o zdravotnej starostlivosti, kde rieši proces vystavovania dočasnej práceneschopnosti, myslím, že tiež aktuálny problém, s ktorým sa stretávame v aplikačnej praxi, výmenu informácií pri cezhraničnej transplantácii orgánov, teda pri posune orgánov cez hranice jednotlivých krajín.
Otvára zákon 577 o rozsahu zdravotnej starostlivosti, tam dochádza k aktualizácii zoznamu prioritných chorôb v zmysle schválenej aktualizácie medzinárodnej klasifikácie chorôb, ale v zákone o rozsahu zdravotnej starostlivosti, a tu prvýkrát trošku zvýšim hlas, pretože na to chcem upozorniť, sa rieši aj zoznam zdravotných výkonov v zariadeniach sociálnej starostlivosti, ktoré majú byť uhrádzané z verejného zdravotného poistenia, o tom budem neskôr viacej hovoriť.
Takisto sa novelizuje zákon 581 o zdravotných poisťovniach, kde sa upravuje uzatváranie zmlúv medzi zdravotnými poisťovňami a zariadeniami sociálnych služieb alebo so sociálnymi zariadeniami. Otvára sa aj zákon 383 o príspevku pri narodení dieťaťa, kde je podľa mňa, veľmi logický návrh, veľmi jednoduchý návrh, že keď matka ujde, veľmi to ľudovo poviem, keď matka ujde z pôrodnice, tak nemá nárok na tento príspevok, čo môžme len kvitovať, pretože tento problém sa často vyskytuje v našich nemocniciach, hlavne na východe republiky, kde potom vlastne to dieťa chvíľu je, je ako keby bez svojich zákonných zástupcov a nie vždy sa potom podarí tú matku aj nájsť, musím konštatovať, ale otvára sa v rámci tejto novely aj zákon o sociálnych službách a o sociálnej ochrane detí, čiže naozaj z tohto pohľadu tu nájdete všehochuť, trošku je ťažké sa zorientovať v tomto návrhu zákona, ale treba povedať, že mnohé z týchto zmien vyplývajú naozaj z aplikačnej praxe a v praxi by mohli aj dobre fungovať.
To ale, čomu sa chcem venovať a na čo chcem upozorniť svojím vystúpením, je, že táto novela mala ambíciu a má ambíciu, keď to dobre čítam, zabezpečiť dlhodobú zdravotnú starostlivosť pre klientov v sociálnych zariadeniach. Vy sa iste pamätáte, keď sme na jeseň minulého roku tu s pánom ministrom Richterom dosť veľa diskutovali v snemovni o novele zákona o sociálnych službách, a vtedy som opakovane aj deklaroval, že kým nedôjde k dohode medzi ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny a ministerstvom zdravotníctva na tom, ktoré zdravotnícke výkony, ktoré ošetrovateľské výkony je možné poskytovať v zariadeniach sociálnych služieb a ako budú tieto výkony zaplatené a, naopak, ja by som pokračoval ďalej, aké opatrovateľské výkony dnes poskytujeme v zdravotníckych zariadeniach, za ktoré by naozaj malo byť zaplatené, dovtedy budeme tu mať jeden problém, ktorý sa volá dlhodobá starostlivosť, je to prevzatý výraz, long-term care sa to označuje v svetovej literatúre, alebo keď chcete, sociálna medicína, to je také bližšie, lebo to vymyslel Vavro Šrobár niekedy. Proste nazvime si to, ako chceme, my tu máme pacientov, ktorí sú od pondelka do piatku pacientmi v zdravotníckom zariadení, od soboty do ďalšieho piatku klientmi v zariadení sociálnych služieb či po novom prijímateľmi sociálnych služieb, tak sa správne volajú a potom znovu ich na chvíľu idú do nemocnice, a kým sú v sociálnom zariadení, tak všetko, čo tam dostanú, za nich zaplatíme zo sociálnych fondov a v okamihu, keď sú v zdravotníckom zariadení, tak je to doména verejného zdravotného poistenia. Treba povedať, že tento problém sa tu latentne nesie niekoľkými vládami, každá vláda nejak niečo priložila k dielu, priložila ruku k dielu, čiže teraz by sme bez toho, aby sme nejak robili veľkú politiku kolo toho, je tu problém, ktorý na Slovensku poznáme a ktorý sa postupne snažíme riešiť niekedy od roku 2004. Čiže nejaké desaťročie tu prichádzajú nejaké zmeny v zákonoch.
Preto bola táto novela z môjho pohľadu očakávanou, bol som veľmi zvedavý, ako sa s tým ministerstvo zdravotníctva v spolupráci s ministerstvom práce sociálnych vecí vysporiada, a musím povedať úprimne a čestne, že sa veci posúvajú dopredu. Posúvajú sa dopredu výrazným spôsobom, významným spôsobom, predovšetkým tým, že jasne, tento návrh zákona jasne definuje poskytovanie dlhodobej zdravotnej starostlivosti, t. j. ošetrovateľskej starostlivosti indikovanej všeobecným lekárom jak v zákone o poskytovateľoch, tak v zákone o zdravotnej starostlivosti, v zákone o rozsahu, ale aj v zákone o sociálnych službách a dokonca aj v zákone o zdravotných poisťovniach.
Zákon o rozsahu, teda novela 577, ktorá je obsiahnutá v tejto novele, definuje, že na základe verejného zdravotného poistenia sa plne uhrádzajú zdravotné výkony ošetrovateľskej starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb a v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately podľa prílohy. Čiže je to do určitej miery krok vpred voči tomu, čo máme dnes zadefinované v zákone o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, že v sociálnych zariadeniach je možné poskytovať zdravotnú starostlivosť. To sme tam napísali ešte niekedy v 2004. roku. Čiže tu bola možnosť poskytovať zdravotnú starostlivosť v zmysle zákona o zdravotnej starostlivosti a o poskytovateľoch, musíte splniť podmienky, nejdem to tu teraz zbytočne rozoberať do detailov, ale je, bola tu takáto možnosť, ale nič viac. Bola tu len takáto možnosť. Táto novela ide ďalej, lebo hovorí, že na základe verejného zdravotného poistenia, čiže z verejného zdravotného poistenia je plne uhrádzaná ošetrovateľská zdravotná starostlivosť, indikovaná všeobecným lekárom v zariadeniach sociálnych služieb.
Ďalej, tak ako tu už bolo dnes spomenuté, príloha č. 7 zákona o rozsahu definuje deväť zdravotných výkonov ošetrovateľskej starostlivosti, ktoré môžu byť poskytované v sociálnom zariadení. Vždy môžme diskutovať, či ich nemalo byť šesť alebo, naopak, dvadsaťosem. Táto diskusia tu bude vždy. Viete, to je akože otvorená téma, čiže ako opozičný by som teraz mal povedať pani ministerke, že je to málo, ale ja som rád, že tam sú tieto výkony, lebo aspoň vieme, o čom sa rozprávame. Hovoríme o podávaní injekcií, hovoríme o podávaní infúzií, hovoríme o starostlivosti o sondu a výživu pacienta cez sondu, hovoríme o starostlivosti a dýchaní pacienta cez kanylu, hovoríme o ošetrovaní rán a hovoríme o ošetrovaní preležanín. O tom veľmi jednoducho, aby som nepoužíval odborné výrazy, to je, ktorí máme rodinných príslušníkov alebo známych v takýchto sociálnych zariadeniach, tak zrejme viete, aké problémy sú práve s takýmito zdravotníckymi výkonmi a úkonmi, ktoré je potrebné urobiť.
V zákone o sociálnych službách sa ďalej definujú podmienky a základné materiálno-technické vybavenie poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti. No, potiaľ som pani ministerku pochválil, teraz by som mal povedať, čo sa mi nepáči alebo čo nie je doriešené a čo potrebujeme doriešiť, a chcem byť veľmi konštruktívny a ponúkam nápady, pohľady, pozmeňovacie návrhy v druhom čítaní. Mne to je úplne jedno, keď si to osvojí ministerstvo zdravotníctva, budem len rád, ktoré by mohli vylepšiť problém, ktorý s takto zadefinovanou novelou nastane v praxi.
Ten problém číslo jedna je o tom, že táto novela novelizuje aj zákon o zdravotnej starostlivosti, kde sa hovorí, že ošetrovateľskú starostlivosť v zariadeniach sociálnych služieb osobám, ktorým sa poskytujú sociálne služby, osobám, ktorým sa poskytujú sociálne služby v týchto zariadeniach, poskytujú zamestnanci zariadenia sociálnych služieb, ktorí spĺňajú podmienky na výkon zdravotníckeho povolania. No dnes sme v praxi často svedkami toho, že zdravotnú starostlivosť ošetrovateľskú v zariadení sociálnych služieb zabezpečí agentúra domácej ošetrovateľskej starostlivosti alebo nejaký iný poskytovateľ. Nebudem to teraz ďalej rozoberať, nechcem robiť reklamu iným poskytovateľom. Ale takto zadefinovaná podmienka na ošetrovateľské výkony v zariadení sociálnych služieb logicky evokuje, že musia tam byť kvalifikovaní zdravotnícki pracovníci, pretože títo zdravotnícki pracovníci musia spĺňať podmienky a, pozor, musia byť zamestnancami tohto sociálneho zariadenia. V tejto chvíli by som ešte bol možno aj ochotný nejak pristúpiť na kompromis, že dobre, skúsme to v tých veľkých sociálnych zariadeniach, kde aj dnes pracujú zdravotné sestry, sú zamestnané, ale voláme ich sociálne sestry a platíme ich len ako sociálne sestry, pretože vlastne nemôžu poskytovať zdravotnú starostlivosť, ktorú poskytujú. Ten problém ale nastáva pri ďalšej formulácii a to je pri novele zákona o zdravotných poisťovniach, kde je, prosím, napísané, že zdravotná poisťovňa môže uzatvárať zmluvy o poskytovaní ošetrovateľskej starostlivosti so zariadením sociálnych služieb a so zariadením sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, § 7a. No a tu je celý kameň úrazu. To znamená, na jednej strane hovorím novela o tom, že v sociálnom zariadení môže zamestnanec tohto sociálneho zariadenia, ktoré, ktorý spĺňa podmienky ako zdravotnícky pracovník poskytovať ošetrovateľskú zdravotnú starostlivosť. Hovorí o tom, že lekár, všeobecný lekár indikuje túto ošetrovateľskú zdravotnú starostlivosť. Hovorí o tom, že táto zdravotná starostlivosť ošetrovateľská je plne uhrádzaná z verejného zdravotného poistenia, ale zdravotná poisťovňa môže uzatvoriť zmluvu so zariadením sociálnych služieb, teda aj nemusí. Posunuli sme sa výrazne vpred, ale stále neriešime zásadný problém. Máme klienta v zariadení sociálnych služieb, je v nejakom stupni sociálnej odkázanosti, ale zároveň potrebuje aj ošetrovateľskú starostlivosť. Jeho sociálne zariadenie, kde je sestrička, ktorá by mu to vedela poskytovať a ošetrovať jeho ranu, jeho preležaninu, nemá zmluvu so zdravotnou poisťovňou a sme tam, kde ste teraz. Síce podmienky pekné, ale neprichádzajú peniaze za poskytnutú zdravotnú starostlivosť.
Ja si uvedomujem, že nie je to jednoduché napísať do zákona. A boli by sme veľkí populisti, keby som teraz povedal pani ministerke, že stačí vymeniť slovo "môže" uzavrieť zmluvu za slovo "musí" uzatvoriť zmluvu. Nemôžme predsa zákonom prikazovať zdravotnej poisťovni, s kým má a s kým nemá uzatvoriť zmluvu. Zdravotná poisťovňa uzatvára, kontrahuje zmluvy na základe reálnej potreby zdravotnej starostlivosti, na základe ich finančných prostriedkov. Čiže, samozrejme, vzniká tu vzťah medzi zdravotnou poisťovňou a poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, v tomto prípade medzi sociálnym zariadením, kde je poskytovaná zdravotná starostlivosť. Problém ale je, že keď to necháme takto zadefinované, môže sa stať, že rukojemníkom celého tohto systému bude ten klient v sociálnom zariadení, ten prijímateľ služby. On sa totižto dostane situácie, že si nie veľmi vie vybrať svojho poskytovateľa. Viete, ak nemocnica, ak ambulancia špecialistu nemá zmluvu so zdravotnou poisťovňou, kde ste poistený, tak vy máte slobodný výber lekára a vyberiete si iného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ktorý túto zmluvu má. O tom je selektívny kontrakting, uzatváranie zmlúv. Na tom to je postavené. Avšak môže si tento klient v sociálnom zariadení, ktorý je vo vysokom alebo vyššom stupni odkázanosti, väčšinou sú to títo klienti, môže si slobodne vybrať iného? (Ruch v sále.) On je predsa odkázaný, on tam leží na tej posteli, on celý život platil zdravotné poistenie a dnes je odkázaný prijímať nielen sociálnu opateru, ale zároveň prijímať aj ošetrovateľskú zdravotnú starostlivosť. Stáva sa rukojemníkom, je odkázaný na to, či jeho zdravotné, či jeho sociálne zariadenie má alebo nemá zmluvu so zdravotnou poisťovňou. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.3.2014 o 16:45 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:54

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Prepáčte, pán kolega, iba sa chcem spýtať, že vzhľadom k tomu, že už je 17.00 hodina, takže prerušujete svoje, svoju rozpravu a budete pokračovať po hlasovaní. Ďakujem pekne.
Vyhlasujem krátku prestávku do hlasovania.

(Krátka prestávka.)

(Po prestávke.)
Skryt prepis

18.3.2014 o 16:54 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:54

Pavol Paška
Skontrolovaný text
Pekné popoludnie. Dámy a páni, poprosím vás o registráciu v hlasovacom zariadení, budeme hlasovať o prerokovaných bodoch.
Poprosím pána predsedu zahraničného výboru, pána poslanca Šebeja, aby uviedol hlasovanie o návrhu uznesenia.
Pán poslanec Mičovský, procedurálny návrh?
Skryt prepis

18.3.2014 o 16:54 hod.

Mgr.

Pavol Paška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:03

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, dnes sme tu pomerne dlho rozprávali o Ukrajine a Rusku a ja by som chcel upozorniť v tejto súvislosti na meno človeka, ktorý práve na území Ukrajiny v roku 1943 urobil kroky, ktoré významným spôsobom vstúpili do histórie našej krajiny. Ide o meno generála Karola Schwarza, ktorý v roku 1943 prešiel so skupinou tisícky svojich vojakov k Červenej armáde, aby oddiaľ začala pozoruhodná cesta 2. československej paradesantnej brigády cez Duklu, Povstanie až k slobode. (Ruch v sále.)
Ja si myslím, že meno pána generála Schwarza môže aj dnes slúžiť ako príklad správneho rozhodnutia vo chvíľach, keď sa lámu osudy jednotlivca, ale i národov. Keďže generál Karol Schwarz práve 1. marca tohto... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Reakcie z pléna.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

18.3.2014 o 17:03 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

17:03

Pavol Paška
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dámy a páni, nastal technický problém s hlasovacím zariadením. Technici, päť minút? Päť minút prestávka. (Krátka pauza. Reakcia z pléna.)
Prepáčte, pán predseda, ale zariadenie vykazuje dvojitú registráciu niektorých karát. Pán poslanec Uhliarik to vie potvrdiť, takže aby, je to technický problém.
Potrebujeme reštartovať systém a...

(Prestávka.)

(Po prestávke.)

Poprosím, kolegyne, kolegovia, aby ste opakovane sa registrovali v hlasovacom zariadení. Môžeme?
Pán predseda, nech sa páči.

(Hlasovanie o vyhlásení Národnej rady Slovenskej republiky k situácii na Ukrajine, tlač 950.)
Skryt prepis

18.3.2014 o 17:03 hod.

Mgr.

Pavol Paška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom