35. schôdza

13.5.2014 - 12.6.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

6.6.2014 o 12:00 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:50

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Aby som niečo nepokazil. Špeciálne ku pánovi, lebo to by som nechcel, pánovi Kuffovi, že by o interrupciách, to naozaj nie je, ani ja si nemyslím, že to je riešením, ale počkajte, ako to povedať, mňa prekvapuje aj, čo som teda videl, že, že schopnosť rodiť tak, ako to teoreticky vôbec možné je, hej? A to ma, nech sa na mňa nikto nehnevá, ja som teda poľnohospodár a viem teda, je nejaký čas, že sa narodí, potom je nejaká doba oddychu, prípadne a proste, ja nechcem to, nedajbože, že porovnávať, ale videl som naozaj rodiny, kde sa tie deti rodili tak, ako to teoreticky vôbec len išlo. To znamená, ako keby niekto proste to tak nastavoval, aby to proste vyšlo, keby bolo možné skrátiť, že deväť mesiacov, tú graviditu na päť, že existuje na to prostriedok, tak ešte možno by aj niekto sa tým zaoberal, aby čo najskôr tých detí bolo čo najviac, lebo, žiaľ, je to tak.
A to bolo spomenuté v tom druhom, v tej druhej faktickej poznámke, že tie deti proste vytvárajú nástroj na prežitie svojich rodičov. A o dôstojnosti ich života, lebo ak to tomu dieťaťu nedáte do troch rokov, to, čo potrebuje, ako sa hovorí, už potom mu to nedáte. A keď, ja som sa videl, videl som dvojročné deti sa váľať v blate, hej? A nebolo ich málo a bude ich ešte veľa. Takže viete, že ako to, o tom som chcel hovoriť, že keď niekto, nastavíte tie parametre tak, že to urobí tak, ako to vôbec technicky možné je, tak je to ukazovateľom toho, že ten systém je zle nastavený, že tak motivujete tých ľudí, že tak rýchlo to chcú mať za sebou, tak rýchlo majú toľko detí, lebo... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.6.2014 o 11:50 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:52

Július Brocka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja som sa snažil počas rozpravy reagovať, alebo komentovať vystúpenia tých, ktorí sa zapojili do rozpravy, takže nebudem dlho hovoriť, ale predsa len na jeden, na jednu vec, by som chcel zareagovať. Nám sa dnes v dôchodkovom systéme, spomínal to kolega Mihál, že matky, ktoré sú pri dieťati do troch rokov, tak štát za ne platí poistné odvody do Sociálnej poisťovne z vymeriavacieho základu 60 % priemerného platu v národnom hospodárstve. To je to, čo KDH presadilo do dôchodkového systému pred desiatimi rokmi, keď sme transformovali náš dôchodkový systém. A ja som na to hrdý, pretože to je príklad, že spoločnosť oceňuje starostlivosť rodiča, väčšinou sú to matky, ale aj otec to môže využívať, keď sa stará celodenne o dieťa, tak to obdobie starostlivosti o dieťa, zdravé do troch rokov, zdravotne postihnuté dlhšie, sa nepovažuje za stratený čas ani z hľadiska jeho budúcich dôchodkových nárokov. Veď to je fantastická vec. Predstavte si, že žena, ktorá je pri dieťati do troch rokov, tak z hľadiska jej budúceho dôchodku je to pre ňu výhodnejšie, ako keby dala dieťa do jaslí, do škôlky a chodila za minimálnu mzdu do Tesca za pokladňu. Alebo hocijakú prácu za minimálnu mzdu.
To znamená, ako spoločnosť oceňuje starostlivosť o dieťa oveľa viacej, ako tí, by som povedal, zamestnávatelia, súkromníci, ktorí ľuďom platia minimálnu mzdu. Nie je to pozitívum nášho sociálneho systému? Čiže to je to, keď aj vysokoškolsky vzdelaná žena je pri dieťati, no proste nemôžeme dať viac, lebo boli také snahy, akože, napríklad je to v systéme nemocenského poistenia, že šesť mesiacov dostáva žena alebo ten rodič, keď je pri dieťati, tak z jeho priemerného platu pred tým, ako šiel na materskú. Ale to je vec poistných odvodov. To ďalej do troch rokov je vec našich možností štátneho rozpočtu a ekonomiky. Jasné, že bolo by lepšie, keby to mohlo byť aj viac.
Ja si pamätám, keď minister Mikloš, ako minister financií, alebo zhodou okolností prítomný, myslím, minister Kaník bol vtedy a on hovoril, že je to veľa, je to veľa, proste bude to stáť štátny rozpočet veľa. A my sme sa zaťali, KDH a povedali sme, ak to nebude aspoň 60 %, tak dôchodková reforma neprejde. KDH nebude hlasovať za takú dôchodkovú reformu. Prešlo to, je to tam doteraz, ja som rád a čo ma hnevá, že niekto nás ohovára po Slovensku a argumentuje rómskou komunitou, že sú tu isté skupiny, ktoré tento inštitút v dôchodkovom systéme zneužívajú tak, že si vyrodia "dôchodok", že budú pri desiatich deťoch a po troch rokoch a v podstate, že takto vlastne oni si, oni budú mať dostatok odvodov Sociálnej poisťovni, že za to, že mali len deti, že potom budú mať dokonca vyšší dôchodok, ako iná osoba, ktorá celý život chodila do roboty, tvrdo pracovala.
No je to, teoreticky si to viem predstaviť, ale prakticky nie je to pravda, lebo práve vek dožitia, práve v tých komunitách, kde sú veľmi zlé sociálne pomery, títo ľudia sa nedožívajú starobného dôchodku. Je druhá vec, keď sú poberateľmi invalidných dôchodkov, ale to nie je chyba tohto návrhu, ktorý dnes v dôchodkovom systém je. To je problém možno iný, že trebárs ako fungujú naše systémy, ktoré sa podieľajú na tom, že sa niekto stane invalidným dôchodcom, aj keď v skutočnosti ním nie je. Toľko reakcia na príspevky z rozpravy.
A v závere len by som chcel povedať, že tento návrh podávame s kolegami Alojzom Přidalom a Jozefom Mikloškom ako náš vklad, ako možno vylepšiť našu daňovú legislatívu v prospech rodičov seniorov.
A ďakujem za podporu tohto návrhu. To bolo záverečné slovo. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.6.2014 o 11:52 hod.

Ing.

Július Brocka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:57

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda Národnej rady, vážená kolegyňa a kolegovia, dovoľte, aby som predniesol návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Tento zákon predkladám spolu s kolegom Hudackým.
Predložený návrh zákona zavádza povinnosť okresnému úradu, že pokutu 166 eur za nepodrobenie vozidla v ustanovenej lehote pravidelnej technickej alebo emisnej kontrole môže uložiť až po uplynutí 30 kalendárnych dní od písomného upozornenia a vyzvania prevádzkovateľa vozidla na predloženie platného dokladu o absolvovaní STK alebo emisnej kontroly.
Ak prevádzkovateľ vozidla v stanovenej lehote 30 dní nepredloží úradu platný doklad o absolvovaní príslušnej kontroly, až vtedy môže začať okresný úrad správne konanie vo veci uloženia pokuty. Predkladaný návrh zákona má minimálny negatívny vplyv na štátny rozpočet alebo rozpočet verejnej správy, pričom nemá vplyv na životné prostredie, ani na informatizáciu spoločnosti. Jednotlivé vplyvy sú podrobnejšie rozpísané v doložke vplyvov. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Toľko o uvedení návrhu zákona. Podrobnejšie sa vyjadrím v rozprave, do ktorej sa prihlásim.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.6.2014 o 11:57 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:00

Alojz Přidal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda Národnej rady, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma svojím uznesením č. 301 určil za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Pavla Zajaca a Jána Hudackého na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Je to tlač 964.
V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Chcem konštatovať, že tento uvedený návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou je tiež teda k tomuto predloženému návrhu aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Preto vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že tento predmetný návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. Tiež v súlade s rozhodnutím, vaším, pán predseda Národnej rady, navrhujem, aby návrh zákona prerokovali tieto výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán predseda Národnej rady, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

6.6.2014 o 12:00 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:02

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážení kolegovia, kolegyne, predkladaný návrh zákona nie je svojím rozsahom veľký, ale podľa môjho názoru, aj názoru odborníkov má veľký dosah na obyvateľov Slovenska. Pokúsim sa to stručne vysvetliť.
Dámy a páni, do konca roku 2011 mohli byť na Slovensku sankcionovaní vodiči motorových vozidiel bez platnej STK alebo emisnej kontroly len vtedy, keď ich zastavili príslušníci Policajného zboru. Toto ustanovenie a právomoc pre príslušníkov Policajného zboru pokračuje aj naďalej. Aj dnes môžu policajti pri cestnej kontrole si vyžiadať doklad o absolvovaní STK alebo emisnej kontroly a ak takéto vozidlo nemá platnú STK alebo emisnú kontrolu, môžu udeliť pokutu, podľa mojich informácií až do výšky 100 eur. Mimochodom je také pomerne úsmevné, poznám niekoľkých kolegov poslancov Národnej rady, ktorí takúto pokutu dostali. Pri svojej zaneprázdnenosti zabudli, že im skončila STK a dostali pokutu, keď ich kontrolovali policajti.
Ale od roku 2012, to znamená, už rok a pol platí na Slovensku zákon, ktorý sme prijali ako implementáciu nariadenia Európskej komisie, na základe ktorého aj dnes okresné úrady, odbory dopravy môžu a majú udeliť pokutu vo výške 166 eur, ak vozidlo nemá platnú STK a ďalších 166 eur za to, že nemá platnú emisnú kontrolu. Hovorím to preto, lebo väčšina vodičov, teda väčšina majiteľov áut chodí na pravidelnú kontrolu STK a emisnú kontrolu súbežne naraz. To znamená, ak niektoré vozidlo nemá platnú STK, vo väčšine prípadov nemal platnú ani emisnú kontrolu, to znamená, takémuto majiteľovi vozidla dneska hrozí pokuta dvakrát 166 eur, to znamená vo výške 332 eur. Nie je to malá čiastka a hlavne pre sociálnu skupinu napríklad dôchodcov by som povedal, že jedná sa pre nich až astronomickú čiastku.
Ako sa to deje? Dopravné úrady sú cez informačný systém prepojené na centrálnu evidenciu staníc technickej kontroly a oni tieto údaje dneska majú. Dámy a páni, na Slovensku máme dnes, podľa informácií ministerstva dopravy, 150-tisíc automobilov bez platnej STK a bez platnej emisnej kontroly. Dnes na Slovensku môže 150-tisíc majiteľov áut dostať pokutu od dopravného úradu vo výške 166, niekedy aj dvojnásobku 166 eur. A to vozidlo nemusí byť prevádzkované, môže byť dlhodobo odparkované v garáži alebo v stodole, môže sa jednať o nejakého veterána, ktorý majiteľ používa raz za rok alebo nejaký poľnohospodársky traktor, alebo prívesný vozík. Aj prívesný vozík musí mať platnú STK. Takýto majiteľ ho má niekde odparkovaný. Používa ho takisto raz - dvakrát v roku. Neuvedomí si, že mu skončila STK a príde mu pokuta od dopravného úradu.
Dámy a páni, nie je to teória. Nie je to teória. Ja som si vyžiadal od niektorých dopravných úradov v krajských mestách, aby mi poslali štatistiku, koľko takýchto pokút, (kýchnutie v sále) na zdravie, koľko takýchto pokút udelili. Tak mám tu údaj z Bratislavského kraja. Pre vašu informáciu, aby som dlho nehovoril, poviem údaj za minulý rok. Bolo udelených 550 pokút za technickú kontrolu a 641 pokút za emisnú kontrolu. Prvá vo výške 91 300 eur, druhá vo výške 106 406 eur. Napríklad v Košiciach v minulom roku 290 pokút vo výške skoro 50 000 a 256 pokút vo výške 42 000 eur. Takto by som mohol pokračovať, v Prešove 178 pokút.
Ako to, niekto by sa mohol zamyslieť nad tým, sú tu pokuty teda v množstve 500, 400, keď máme 150-tisíc takýchto majiteľov? Nuž naše dopravné úrady hlavne v okresných mestách, na okresných úradoch sú relatívne poddimenzované personálne a pri tej kapacite ľudí, ktorá tam je, tieto okresné úrady nestíhajú túto povinnosť si náležite vykonávať, čo je na druhej strane pre občanov dobré, lebo ak by dneska dopravné úrady poslali 150-tisícom majiteľom áut pokuty, tak na jednej strane by sa štátny rozpočet, pán minister financií Kažimír asi potešil, podľa môjho prepočtu len pri jednej pokute pri 150-tisícoch automobilov sa jedná o čiastku skoro 25 miliónov eur. Ale dopravné úrady to kapacitne nestíhajú. Krajské dopravné úrady, teda oni dneska nie sú krajské dopravné úrady, ale odbory dopravy na okresnom úrade v sídle kraja, takéto pokuty už dneska udeľujú.
Veľakrát sa jedná o majiteľov áut, ktorí sú napríklad v zahraničí, alebo nechávajú si túto technickú kontrolu na poslednú chvíľu, ako to už na Slovensku býva zvykom, potom na to zabudnú, alebo ten automobil alebo prívesný vozík používajú tak málo, že si neuvedomia, že už tá lehota uplynula. Písali mi ľudia, ktorí sú v zahraničí, písali mi ľudia, ktorí majú pokazený automobil a nemajú ako sa dostaviť na stanicu technickej kontroly a s pokazeným automobilom by pravdepodobne ani neprešli cez túto technickú kontrolu. Ale dneska im hrozí pokuta bez toho, aby boli na to upozornení.
A preto v navrhovanej novele zákona chceme dať možnosť týmto majiteľom, aby tak, ako napríklad pri poisťovniach alebo pri telefónnych operátoroch, ak zabudnete zaplatiť poistku alebo faktúru, úhradu za telefón, tak nepríde vám okamžite pokuta, ale najprv vás na to upozornia. Preto považujem za korektné, aby dopravný úrad, ak teda už sa chystá podľa databázy udeliť takúto pokutu, aby dal šancu tomuto majiteľovi a poslal mu upomienku, upomienku a upozornil ho na to, že nemá platnú STK, hrozí vám pokuta a máte 30 dní na to, aby ste si túto STK, emisnú kontrolu dali do poriadku, informovali o tom dopravný úrad. Mimochodom, ani ten informačný systém, na ktorý sú napojené dopravné úrady, nie je dokonalý a naozaj sa tam objavujú aj automobily, ktoré už sú odhlásené, alebo aj automobily, ktoré majú platné STK. Takýto majiteľ sa obráti na dopravný úrad a informuje ho o skutočnom stave.
Rozprával som sa aj s pracovníkmi na dopravnom úrade, im je samým nepríjemné začať takéto správne konanie. Pretože, keď začnú správne konanie ohľadom pokuty za neplatnú STK a emisné kontroly, tak to správne konanie nemajú šancu inak ako, ukončiť ako tým, že uložia pokutu a následne ju vymáhajú cez exekútorov. A naozaj máme veľkú skupinu občanov, obyvateľov na Slovensku, napríklad dôchodcov, pre ktorých takáto pokuta je likvidačná. Preto chceme dať šancu aj tomu dopravnému úradu - upozorni na to majiteľa.
V súvislosti s tým, keď sme predložili túto novelu zákona, odrazu sa v médiách začali objavovať informácie, že ministerstvo dopravy chystá informačný systém, ktorý bude upozorňovať majiteľov automobilov cez SMS-ky, že im končí platnosť STK alebo emisnej kontroly. Dámy a páni, tento informačný systém bude vo výške 35 miliónov eur a mal by byť spustený, podľa slov hovorcu ministerstva dopravy, na konci roku 2015. To znamená, niekedy od roku 2016 by mal začať platiť. Ja sa pýtam, odkiaľ do tohto informačného systému zoberú tú databázu telefónnych čísel na majiteľov áut? Pretože pre vašu informáciu dneska prevádzkovatelia STK-čiek, seriózne väčšie firmy, ktoré tých STK-čiek, niektoré sú aj nadnárodné, majú viacej, už dneska svojich majiteľov, ak im poskytnú telefónne číslo, už dneska im to zadarmo, túto službu robia. Načo tu štát ide míňať 35 miliónov eur na niečo, čo už dneska funguje a ako štát chce prísť ku tým telefónnym číslam majiteľov áut? Už nebudem vôbec rozvádzať, že ľudia aj menia telefóny a bude to z môjho pohľadu ťažko overiteľné, či ten majiteľ vozidla dostal tú SMS-ku alebo nedostal tú SMS-ku. Takže na jednej strane si myslím, že tá služba je dobrá, ale na druhej strane za 35 miliónov eur sa mi zdá príliš drahá, keď dneska to firmy už robia.
Pre vašu informáciu, veľké seriózne firmy, ktoré majú STK-čky, ktoré to robia, získajú, a teraz ma dobre počúvajte, ani nie od jedného percenta majiteľov áut, ktoré prídu na STK-čku, telefónne číslo. Ľudia neradi dávajú svoje telefónne číslo. Nechcú, boja sa. Štát, ak chce naplniť tento informačný systém, podľa mňa narazí aj na zákon o ochrane osobných informácií, ale ak by to aspoň nebolo za takú čiastku, tak by sa s tým dalo súhlasiť. Ale aj tak môže dopravný úrad, či niekto dostane SMS-ku alebo nedostane SMS-ku, čo sa bude dať ťažko overiť, túto pokutu môže udeliť dopravný úrad aj do budúcnosti. Preto chceme predísť tomu, chceme upozorniť týchto majiteľov, že nemajú platnú STK a emisnú kontrolu.
Dámy a páni, stretol som sa aj s názorom, či vôbec dopravné úrady by mali dávať pokuty za neplatnú STK a emisné kontroly, či je to vôbec správne, či sa nevrátiť ku tomu systému, ktorý tu bol do konca roku 2011, či by len policajti, ak teda pristihnú takého majiteľa na ceste s takýmto automobilom, či len oni by nemali dávať pokuty. Je to veľmi vážna vec. Naozaj, technický stav vozidiel na cestách je veľmi vážna vec. Automobil je najčastejšou vražednou zbraňou na Slovensku. A jeho technický stav aký má vplyv na nehodovosť? Pri tejto problematike aj tieto záležitosti sme si naštudovali a podľa informácií nášho ministerstva vnútra, tak vplyv technického stavu na príčiny závažnej dopravnej nehody, podľa informácií nášho ministerstva vnútra, sa jedná len o 0,44 % prípadov. Človek by povedal, technický stav vozidiel na závažné nehody nemá ani vplyv, ale pozreli sme sa na štatistiku v Nemecku. Dámy a páni, v Nemecku, podľa ich štatistík, až 10 % závažných dopravných nehôd spôsobia automobily pre zlý technický stav.
Samozrejme je asi veľký rozdiel v metodike toho, čo je počítané za závažný technický, teda za príčinu toho, že sa stane tá dopravná nehoda a naozaj kvalifikovaný odhad odborníkov hovorí, že zhruba je to aj na Slovensku 6 % závažných dopravných nehôd, ktoré sa stane pre zlý technický stav. Tým pádom chcem povedať, technický stav je veľmi dôležitý na cestách. Netreba to brať na ľahkú váhu a naozaj, polícia Slovenskej republiky plní aj iné úlohy, ako to, aby kontrolovala autá, či majú platnú alebo nemajú platnú STK-čku a emisné kontroly. Preto systém sankcií považujem za správny.
Môžme debatovať a v druhom čítaní si viem predstaviť debatovať o tom, či by sa pokuta 166 eur za STK-čku a ďalšie a za emisné kontroly nemala rozčleniť podľa toho, ako dlho nemá platnú STK-čku alebo emisnú kontrolu príslušné vozidlo. Naozaj, v médiách bol uvedený príklad, samozrejme bol trošku pritiahnutý za vlasy, že budete jeden deň ako nemať platnú STK-čku a emisnej kontroly a už vám príde pokuta z dopravného úradu. Samozrejme je to veľmi extrémny príklad, ktorý sa pravdepodobne nestáva na Slovensku. Ja mám informácie, že dopravné úrady postupujú podľa toho, ktoré vozidlá majú ako už veľmi dlho neplatnú STK alebo emisnú kontrolu, ale nie je to nikde nariadené v zákone. Stošesťdesiatšesť eur či jeden deň alebo päť rokov, 166 eur, či je to dôchodca, ktorý vlastní prívesný vozík a má ho v garáži a nevyjde s ním vonku a takú istú pokutu 166 eur majiteľ, biznismen, ktorý má niekoľko miliónové príjmy. Nepovažujem to za správne. Dalo by sa to rozčleniť, ale som opozičný politik a preto najprv navrhujem riešenie vo forme toho, aby boli občania upozornení od dopravného úradu a dopravný úrad až následne po tridsiatich dňoch by pristúpil ku takejto sankcii. Náš návrh zákona sa stretol v odbornej verejnosti s kladným prijatím a viacerí odborníci, ktorí sa venujú problematike bezpečnosti v cestnej premávke, sa vyjadrili kladne a preto by som veľmi rád chcel poprosiť aj vás, s dôrazom na poslancov vládneho SMER-u, aby ste podporili tento návrh zákona.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.6.2014 o 12:02 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:20

Jozef Mikloško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Táto novela patrí skutočne k novelám, ktoré sú tu pre ľudí, ktoré im chcú uľahčiť život. Miesto toho, aby ľudí sekírovali a hneď dávali veľké pokuty, tak im tento život uľahčuje. Už si spomínal, pán poslanec, že keď poisťovňa môže upozorniť na končiacu poistku auta, bytu, domu, tak prečo by to nemohli aj okresné úrady takto, aspoň mesiac predtým a dokonca a tie poisťovne ešte dávajú aj mesačnú lehotu, že keď nezaplatíš, ešte mesiac ti platí poistka bytu, domu alebo aj auta nakoniec.
No, to, že okresný úrad, keď stíha a uloží pokutu, tak by mal stihnúť aj to oznámenie, keď sa blíži ten "deadline" pred tou STK-čkou, to je celkom logické a ten argument, že okresné úrady to nestíhajú, je vec len ich negramotnosti, lebo to robí počítač, zistí, prešlo to, dátum je väčší, bum, už to aj pošle a ani netreba obálku podpísať, zalepí sa to, mašina.
No, ešte posledná poznámka je k informačnému systému. Dať zaň, nový informačný systém, 30 miliónov eur, sa mi zdá absurdné. Dnes všetky ministerstvá majú informačné systémy, databázové, expertné, ktoré sú tzv. prázdne, čiže do nich stačí dodať údaje a tuná tie údaje, to je päť údajov o mašine, kedy je technická, aj číslo toho, číslo hentoho. Čiže vlastne robiť nový informačný systém pre to, sa mi zdá absurdné, netreba ho. Stačí nejaký iný upraviť. Iste by bolo dobré mať taký informačný systém, ale za 35 miliónov, dá sa to za desatinu z toho stihnúť len naplnením ešte prázdnych informačných databáz alebo expertných systémov.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.6.2014 o 12:20 hod.

Doc. RNDr. DrSc.

Jozef Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:22

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za reakciu od pána kolegu Mikloška. Len chcem upresniť, 35 miliónov bude stáť ten informačný systém, ktorý má cez SMS-ky posielať od roku 2016 upozornenia, že už im končí STK-čka alebo emisná kontrola. Ministerstvo dopravy chystá ďalší informačný, tzv. národný dopravný informačný systém. Bolo tu pred rokom a pol povedané, zhruba až do 150 miliónov eur. Ten by mal hlásiť dopravné zápchy na, na cestách, toto, čo dneska robia súkromné rádiá zadarmo, plus ešte by mal nahlásiť, ak bude mať v aute čip a stane sa dopravná nehoda, tak by mal sám nahlásiť na políciu a hasičom.
Ja vás chcem len upresniť, my nechceme, aby dopravné úrady, pred koncom platnosti STK a emisnej kontroly posielali upozornenie týmto majiteľom áut, lebo by boli neskutočne zahltený prácou. To nie je ich úloha. Naozaj tie súkromné STK-čky to robia cez SMS-ky, ak to majitelia, poskytnú telefón. Ja by som odporúčal všetkým občanom, aby, ak je to v ich záujme, aby, aby dali takéto telefónne číslo na STK-čke a oni upozornia na to zadarmo. To nie je úloha dopravného úradu. Ale naším návrhom zákona zavádzame to, aby keď ten dopravný úrad už vyhodnotí, že ide dávať pokutu, tak najprv pošle doporučený list tomu majiteľovi a kde ho upozorní, pozor, ideme vám dať pokutu, máte 30 dní na to, aby ste si dali do poriadku STK a emisnú kontrolu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.6.2014 o 12:22 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:24

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia, k tomuto proobčianskemu návrhu zákona, lebo sem-tam sa tu zjaví aj taký, poväčšine tu prídu chlapci, sú poslaní s návrhmi, že ako tým, čo majú dosť, ešte aby mali viac a ešte to vedia schovať za všelijaké vzletné veci. Toto je jeden z mála probčianskych návrhov. Dovoľte uviesť, že samozrejme podporujem celý ten systém nastavenia vysokých rabiátskych pokút a potom vlastne dretia tých peňazí je aj výrazom tej našej kultúry, hej, že proste tak si tu nejako, nejako my žijeme.
Toto má, tento návrh má tendenciu to nieže zjemniť, ale urobiť korektné. Urobiť to nejakým spôsobom korektné. Nevidím najmenší dôvod, prečo by to neprešlo, ale keď, vlastne keď dneska prešla ambrózia palinolistá, hej, tak ako dostala viac ako ústava hlasov, tak by mohol prejsť prípadne aj tento návrh, ktorý je naozaj milý, milý, pro občiansky návrh zákona, ktorý pomôže, neublíži, pomôže.
Viete, a ja sa pristavím pri tom, čo tu bolo spomínané, že celý tento náš systém, proste ako to funguje, pán kolega hovoril tridsaťpäť, ja som si teraz pozeral, je tam aj nejaká nová správa, dvadsaťšesť. No nech je to už či 35 alebo 26 (reakcia navrhovateľa) asi, to je možno s tým spojené, no stále je to obludne veľa, hej? Keby to bolo tých 35, čo hovoril kolega, to je miliarda, tí, my, čo počítame ešte v starých peniazoch. Prosím vás, predstavte si miliardu korún. To je tisíc miliónov. Tisíc miliónov korún si predstavte a viete, čo za to bude? Jedno cédéčko. (Povedané so smiechom.) Oni na tom ministerstve dopravy milujú cédečká. Oni naozaj, to je, oni majú až obsesiu z cédečiek, lebo cédečká majú to čaro v sebe, že to nikto nikdy nezmeria. Lebo keď postavíte most, tak to sa dá nejak súdno-znalecky dokazovať, že koľko betónu tam je, koľko armatúry, ja neviem čo, hej? Tam, tam to, tam sa dá, čo sa dá, však všetci vedia, ale nedá sa až tak. Ale predstavte si jedno cédečko, aj tam vidím kopu mládeže na balkóne, deti moje, predstavte si, pardon, aby som vás neurazil, to ste už mládežníci, jedno cédečko, čo si dávate do počítača, to ja neviem, koľko teda stojí také cédečko, nič. Nuž ale keď také cédečko prejde cez ministerstvo dopravy, spojov a bohvie, jak sa to oni vlastne všetko teraz volajú, tak stojí miliardu. Miliardu. To, čo by vám študent spravil za sud piva, hej, že teda na intráku večer by to naprogramoval za sud piva a pozve kamarátov, tak u nás proste to stojí miliardu. Oni milujú, oni naozaj milujú tento systém. Systém za miliardu dokáže to, že vám pošle sms-ku, nevieme, ako ho budú zdrojovo plniť, že akými číslami a ešte tam má aj nejakú ďalšiu aplikáciu, (reakcia navrhovateľa) vodičáky že bude kontrolovať, že GPS, no, no neúročno, hej? Neúročno, ako by jeden povedal, za miliardu.
A to je tá obludnosť a to pri tejto príležitosti spomeniem, že nie každé peniaze majú cenu. Aj peniaze, lebo to je zase jedna z čarovných magických formuliek, je to platené zo zdrojov Európskej únie. (Povedané so smiechom.) Tým pádom, ak je to platené, tak to môže byť hocijaká stupidita a ľudia majú pocit, akože to neplatíme my. Nuž ale minimálne je tam spoluúčasť, vážení, minimálne je tam spoluúčasť a ešte častokrát sa stane, že to urobia zle a potom to platíme celé. Ale oni majú tieto hlúpe projekty, aj by som povedal, sociologický dopad na spoločnosť, keď ľudia vidia, že niekto platí za hlúposti. Prosím vás, však to tu niekto spomínal. Ja s tými mojimi kozami, tuná to je dole, na Palisádach, tá Európska komisia, ja tam s nimi pôjdem. Veď, fakt tam pôjdem, lebo ja budem dokladovať, že proste tie absurdity toho celého, že tu niekto prepláca nejaké kurzy bačov, hej, že teda chovania kôz, tak možno by mi niekto preplatil aj tie kozy, že aby chodili v šíku. Ja neviem, komu, kde, čo skrsne v hlave, aký geniálny nápad. Ale tie geniálne nápady nie sú motivované dobrou vôľou pomôcť, lebo dobrou vôľou pomôcť a urobiť to slušné a korektné, je tento návrh. Celá hlúposť za miliardu od Počiatka je proste motivovaná vôľou, ako stopiť peniaze. Však to povedzme si pravdu. Ako stopiť peniaze. To, čo by vám študent urobil za sud piva, to, čo už STK-čky teraz ponúkajú. Však si kliknete na hociktorú STK-čku, tam máte formulár, vyplníte formulár a pošle vám sms-ku.
Ja sa, tam som nejakú STK-čku pozeral, mám sa ich spýtať, že koľko miliónov eur ich to stála, tá aplikácia na webovej stránke? Lebo keď ministerstvo, centrálne bude miliarda, čiže je asi predpoklad, že na tej aplikácii u tej, tak milión, dva, tri, nie? Päť? Viete, by to malo byť asi primerané. Viete, dokedy sa chcú s týmito ľuďmi takto hrať? Dokedy tu chcú rozprávať ľuďom tieto hlúposti? Naozaj, demotivujú aj slušných ľudí. Prosím vás, cesty sú jak tankodrom. Po tých cestách sa nedá jazdiť. Tuná, keď idete po ceste, máte vybité tlmiče do dvoch rokov.
Ale máte systém za miliardu, ktorý vám pošle sms-ku. Však to už všetci rozum potratili tam, preboha? Všetci tam už rozum potratili? (Reakcia navrhovateľa.) A to bude cieľom a ja pôjdem s tými kozami pred to zastúpenie Európskej komisie sa spýtať, či toto je cesta. Či je cesta robiť hlúposti za miliardu, oni pod miliardu nejdú u Počiatka. Pod miliardu to ani sa nezaoberajú. Proste to je radosť. Také cédečko miliardové.
Niekedy si to možno ten človek neuvedomuje, ale to chcem povedať, našich ľudí špeciálne na to upozorňovať, neverte tomu mýtu, že to sú prostriedky Európskej komisie. Zadarmo je najdrahšie. Zadarmo je najdrahšie, si zapamätajte. Ak vám niekto, ak máte pocit, že alebo je to, nie je to zadarmo. Je to, najdrahšie peniaze, lebo niekde v niečom sa nám to vráti. A ja, tieto peniaze míňame na totálne stupidity, keby aspoň za tú miliardu postavili nejaký most, postavili nejakú cestu, ja neviem, niečo opravili, neviem čo, to cédečko nestojí za nič. Hovorím, študent to spraví za sud piva.
Nedávajte, aj to, to by sme sa podľa mňa mali právo vzbúriť a povedať, že nechceme peniaze na takéto hlúposti. Podľa mňa máme sa právo vzbúriť, nie? Povedať, že okej, na mosty, neviem čo, ale nie na hlúposti, preboha, na kurzy pre bačov, pastierov kôz, na cédečka za miliardu. Máme na to právo. A keď niekto skutočne chce pomôcť, keby tu náhodou niekomu na niečom záležalo v tejto snemovni, tak odkáže Počiatkovi: prosím ťa, stiahni to, veď to je hlúposť jak dvere, iba si hanby narobíme a poďme podporiť návrh pána Zajaca. Som zvedavý.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.6.2014 o 12:24 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:32

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán kolega, ďakujem vám za podporu tohto návrhu zákona. Chcem len možno upresniť. Ja som ani nezachytil, či vôbec tých 35 miliónov eur, čo má stáť tento informačný systém, by mal ísť zo zdrojov Európskej únie. Skôr sa to hovorilo pri tých 150 miliónoch eur na ten národný dopravný informačný systém, tam sa hovorilo, že to, čo, veď to bude z európskych peňazí. Chcem občanom, aj vám, aj ďalším povedať, keď aj štát niečo robí zo zdrojov Európskej únie, aj ja som za to, aby cesty, diaľnice, aby sa stavali nové, rekonštruovali, aby sa robili z európskych fondov, lebo sú to najlacnejšie peniaze, ale aj tam je naša spoluúčasť na úrovni zhruba 15 - 20 %, záleží od konkrétneho projektu, plus nikto nespomína, že do zdrojov Európskej únie prispievame poplatkami, nie malými. Takže zhruba vypočítané, aj 30 % ide z našich príjmov. Takže to nie sú, že 100 % európske peniaze a nás to nestojí nič.
Chcem vám veľmi pekne poďakovať za to, že ste to správne pomenovali, ešte lepšie, ako ja, že to je pre ľudí, je to pro občiansky návrh zákona a preto by som veľmi chcel poprosiť kolegov, aby za to zahlasovali.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.6.2014 o 12:32 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:34

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, treba ľuďom povedať a treba, aby si vizualizovali, vizualizovali tie skutočnosti, že tá spoluúčasť keď je, no nech je 10 %, pri projekte za 140 miliónov je to 14 miliónov. To je, koľko to je? To je 420 miliónov za nič, za cédečko. Keby pri tomto projekte 30 miliónov bola spoluúčasť 10 %, to je 90 miliónov za nič, za cédečko. Tak už keď, ale to je to, že ľudia, presne, dobre ste, pán kolega, povedali, že my prispievame a potom sa to reverzne vracia do týchto formov projektov. Pravdou je, že čerpáme o niečo viac, ako sme dali, hej? Čiže keby sme nečerpali viac, ako sme dali, tak to platí vlastne absolútne, to znamená, že to sú všetko naše peniaze, len prichádzajú cez Brusel, hej? Čiže takto ich môžme nejakým parametrom, nejakou konštantou pretočiť, čiže nie všetky sú naše. Ale, ale veľa z nich je našich. To sú naše peniaze na hlúposti, na totálne, absolútne, brutálne hlúposti, na ktorých sa len niekto nabalí, lebo to nikto nikdy neskontroluje, ktorý sa len niekto na nich nabalí. A my za to platíme, ľudí tuná šália, že neviem čo, ale hovorím, že spôsobuje to aj tie sociologické škody na vedomí spoločnosti, že na čo všetko sa dajú minúť peniaze, hej? A to je podľa mňa ešte jedna z tých národohospodárskych škôd, ktoré spôsobuje tento stupídny spôsob míňania peňazí, ako je v prípade toho, že za miliardu vám niečo pošle sms-ku. To niečo študent urobí za sud piva.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.6.2014 o 12:34 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video