3. schôdza

19.6.2012 - 3.7.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

26.6.2012 o 9:13 hod.

MUDr.

Emília Müllerová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 14:06

Lea Grečková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pani predsedajúca, kolegyne, kolegovia, predkladám spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu na použitie majetku Fondu národného majetku Slovenskej republiky v roku 2012 podľa § 28 ods. 3, písm. b) zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov (tlač 74).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k Návrhu na použitie majetku Fondu národného majetku Slovenskej republiky v roku 2012 podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s príslušným ustanovením zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím z 1. júna 2012 č. 64 pridelil návrh na prerokovanie týmto výborom: Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady pre hospodárske záležitosti.
Výbory, ktorým bol návrh pridelený, o ňom rokovali nasledovne: Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet rokoval o návrhu 13. júna 2012 a prijal uznesenie č. 28, ktorým odporúča Národnej rade Slovenskej republiky schváliť návrh na použitie Fondu národného majetku vo výške 505 863 600 eur; Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti prerokoval návrh 12. júna 2012 a prijal uznesenie č. 29, ktorým odporúča Národnej rade takisto schváliť návrh na použitie Fondu národného majetku v roku 2012.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov Národnej rady, ktorým bola parlamentná tlač pridelená, a v súlade s § 79 ods. 4, písm. f) rokovacieho poriadku odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh na použitie Fondu národného majetku Slovenskej republiky v roku 2012 v uvedenej výške schváliť a prijať uznesenie, ktoré je v prílohe tejto správy.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu na použitie Fondu národného majetku Slovenskej republiky bola schválená uznesením gestorského výboru z 18. júna 2012 pod č. 45.
Súčasne ma výbor poveril ako spravodajkyňu výborov predložiť Národnej rade Slovenskej republiky túto spoločnú správu výborov o výsledku prerokovania návrhu a poveril ma ďalšími právomocami podľa § 79 ods. 5 rokovacieho poriadku.
Pani predsedajúca, skončila som, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.6.2012 o 14:06 hod.

Mgr.

Lea Grečková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:07

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Takže môj vstup do rozpravy bude veľmi krátky. Oba výbory, ako Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, tak aj výbor pre hospodárske záležitosti odporúčajú schváliť návrh na použitie majetku Fondu národného majetku Slovenskej republiky vo výške 505 863 600 eur. A mňa by zaujímalo, konkrétne na čo a či budú tieto prostriedky účelovo viazané? Na aké konkrétne projekty alebo aké konkrétne aktivity, činnosti? A či sú tieto prostriedky, keďže ide o značný objem, aj účelovo viazané.
Ďakujem.
Skryt prepis

22.6.2012 o 14:07 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:07

Branislav Bačík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani predsedajúca. Vážená pani poslankyňa, návrh na použitie majetku fondu, ktorý sa každoročne používa na takzvané posilnenie štátnych finančných aktív, je tento rok vo výške 505 863 600 eur. Ministerstvo financií Slovenskej republiky tieto finančné prostriedky využíva hlavne na ten účel, na ktoré boli viazané. To znamená, že štátne finančné aktíva slúžia v prípade oddlženia nemocníc, mimoriadnych udalostí a ďalšie veci, ktoré vláda má ako rezervu finančnú pre takýto prípad. To znamená, že táto otázka, ktorá smerovala dnes na Fond národného majetku, by skôr mala smerovať na ministra financií Slovenskej republiky.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.6.2012 o 14:07 hod.

Ing.

Branislav Bačík

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:07

Jana Dubovcová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Ďakujem aj prítomným poslancom, že mi dovolili predniesť tú správu teraz, teda po predĺžení času, ktorý si pôvodne na dnešné rokovanie dali. Som im za to veľmi vďačná, pretože v utorok prijímam stránky vo svojej kancelárii v úrade v Bratislave. Verejný ochranca práv nemá detašované pracoviská, takže ľudia sem cestujú z celého Slovenska a je to práve na utorok. Takže by som ich musela zrušiť, čo by mi bolo veľmi ľúto.
Pokiaľ ide o samotnú správu, tak samotnú správu vypracoval verejný ochranca práv Doc. Kandráč, ktorý v tejto funkcii pôsobil desať rokov. Správu máte k dispozícii. Predpokladám, že tých, ktorých to zaujíma, sa s ňou oboznámili, bola prednesená aj vo výbore našom gestorskom, takže ja nebudem zdržiavať čítaním veľa podrobností z tejto správy. Základný údaj, ktorý sa týka predchádzajúceho roku, ktorý ja považujem za dôležitý, je ten, že v hodnotenom období bolo podaných 1 577 podnetov, z ktorých bolo preukázaných 129 porušení základného práva. Teda pripájam sa ku konštatovaniu môjho predchodcu, že Slovenská republika nepatrí medzi krajiny, v ktorých by v nejakom rozsiahlom rozmere dochádzalo k porušovaniu základných práv. Ale to neznamená, že sa  týmto nemusíme zaoberať. Alarmujúce na tejto správe je to, že vlastne desať rokov sa opakujú približne tie isté porušenia základných práv. V každej správe sa najvyšší počet porušení preukazuje v porušení práva na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov a to sa týka veľa orgánov Slovenskej republiky a najmä súdov Slovenskej republiky. Takže toto ja považujem za dôležité, a preto aj ja budem v budúcnosti sústreďovať svoju pozornosť na túto problematiku.
Ďalej by som poukázala a veľmi rada na to, že činnosť verejného ochrancu práv mala pozitívne následky na jednu inštitúciu v Slovenskej republike. Na č. listu 24 v tejto správe verejný ochranca práv v hodnotenom období skonštatoval v niektorých prípadoch zbytočné prieťahy v Sociálnej poisťovni, ale oproti predchádzajúcim obdobiam došlo v tejto oblasti k výraznému zlepšeniu. Dôvodom sú podľa verejného ochrancu práv najmä systémové zmeny, ku ktorým táto inštitúcia pristúpila, a niektoré sa udiali aj na základe odporúčaní verejného ochrancu práv. V tomto zmysle by som chcela pôsobiť aj ja v budúcnosti, aby činnosť verejného ochrancu práv sa zamerala najmä na to, aby sa postupne zlepšovalo fungovanie inštitúcii Slovenskej republiky. Ja sa zameriam vo svojej činnosti na prieťahy v súdnych konaniach, a to práve na systémové zmeny, a teda na činnosť súdov vo vzťahu k organizácii práce, ktorú používajú, či je dostatočná, či dostatočne rieši prieťahy v súdnom konaní. Tu budem spolupracovať aj s Ústavným súdom, na čom sme sa už dohodli.
Ďalej v budúcnosti sa budem na základe tejto správy, ktorú som prečítala, a predchádzajúcich, zameriavať aj na bežnú prax a činnosť úradov práce, sociálnych vecí a rodiny v Slovenskej republike vzhľadom na to, že v tejto oblasti zisťujeme veľmi veľké nedostatky, keď porovnávame ciele a účely právnych predpisov, ktoré túto časť upravujú, a reálne výsledky v praxi.
Ďalej sa budeme zaoberať niektorými témami, ktoré, ktoré máme na stole,  čo sa týka súladnosti právnych predpisov s ústavou a o všetkých výsledkoch našej činnosti budeme informovať Národnú radu.
Táto správa, ktorú predkladám alebo ktorú predložil môj predchodca, je riadna správa. Verejný ochranca práv má právo podávať aj mimoriadnu správu Národnej rade Slovenskej republiky. Ak by taká situácia vznikla, tak toto právo využijem.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.6.2012 o 14:07 hod.

JUDr.

Jana Dubovcová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:12

Lucia Nicholsonová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani predsedajúca, dámy, páni, dovoľte mi, aby som z poverenia Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uviedla správu o prerokovaní správy o činnosti verejného ochrancu práv (tlač 21) v gestorskom výbore.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím z 19. apríla 2012 č. 26 pridelil správu o činnosti verejného ochrancu práv na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny s tým, že gestorský výbor podá Národnej rade Slovenskej republiky správu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výbore a návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky. Gestorský výbor v súlade s citovaným rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky rokoval o správe o činnosti verejného ochrancu práv na svojej 3. schôdzi dňa 12. júna 2012 a prijal k nej uznesenie č. 9, ktorým odporúča Národnej rade Slovenskej republiky zobrať na vedomie správu o činnosti verejného ochrancu práv. Návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky máte k dispozícii ako súčasť tlače 21a.
Vážená pani predsedajúca, ja som skončila, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.6.2012 o 14:12 hod.

Lucia Nicholsonová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
3. schôdza NR SR - 5.deň - A. dopoludnia
 

Uvádzajúci uvádza bod 9:02

Jozef Makúch
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Takže, vážená pani predsedajúca, vážené pani poslankyne, páni poslanci, dámy a páni, dovoľte mi uviesť správu o hospodárení Národnej banky Slovenska za minulý rok. Zákon o Národnej banke Slovenska ukladá národnej banke predložiť ročnú správu o výsledku hospodárenia Národnej rade Slovenskej republiky. Správa hodnotí dosiahnuté výsledky Národnej banky Slovenska za rok 2011 a prezentuje správu nezávislého audítora a údaje účtovnej závierky k 31. decembru 2011. Konzistentnosť medzi hodnotením výsledkov hospodárenia a účtovnou závierkou potvrdil audítor vo svojom dodatku správy audítora a overení súladu správy výsledku hospodárenia za rok 2011 s účtovnou závierkou.
Vstupom Slovenska do Európskej únie sa Národná banka stala súčasťou Európskeho systému centrálnych bánk. Prijatím spoločnej meny euro stratila suverenitu v rozhodovaní v oblasti menovej politiky a je zaviazaná postupovať podľa pravidiel platných pre Eurosystém. Hlavným cieľom národných centrálnych bánk Eurosystému je udržiavanie cenovej stability. Národná banka vykonala svoje činnosti a obchody pre naplnenie tohto cieľa aj v prípade skutočnosti, že nebude dosiahnutý kladný hospodársky výsledok.
Pokiaľ ide o hospodársky výsledok Národná banka vykázala v roku 2011 celkovú stratu 77 mil. eur. Najväčší dopad na vykázanú stratu mali nerealizované straty z oceňovania finančných nástrojov na trhovú cenu v objeme 462 mil. eur. Dôvodom strát bol pretrvávajúci vplyv krízy na finančných trhoch a pokles trhových cien cenných papierov a derivátov v investičnom portfóliu Národnej banky. Strata z finančných činnosti bola 11 mil. eur, z toho zo správy investičných rezerv predstavovala strata 104 mil. eur a z výkonu menovej politiky bol dosiahnutý zisk vo výške 67 mil. eur a z operácií s Európskou centrálnou bankou bol zisk vo výške 26 mil. eur. Priaznivý vplyv mal najmä medziročný nárast úrokových výnosov cenných papierov a derivátov, ktoré patria do investičných rezerv banky, pričom súhrnné náklady na finančné činnosti zostali na úrovni 2010. Emisné činnosti dosiahli čisté náklady 6 mil. eur. Národná banka zabezpečila výrobu a distribúciu 74,5 mil. kusov bankoviek pre potreby eurosystému v nominálnej hodnote 20 eur a 5 eur. Okrem toho Národná banka realizovala v roku 2011 razbu 41,8 mil. kusov obehových mincí a 77-tisíc kusov zberateľských mincí.
V prevádzkovej oblasti Národná banka Slovenska dôsledne sleduje prostriedky vynakladané na činnosť organizačných útvarov Národnej banky a dlhodobo dosahuje stabilnú úroveň prevádzkových nákladov. V roku 2011 boli vykázané čisté prevádzkové náklady v sume 60 mil. eur. Medziročný 5 % rast bol spôsobený najmä nárastom ostatných prevádzkových nákladov v súvislosti s účtovnou operáciou tvorby rezerv na pravdepodobné záväzky voči subjektom finančného trhu v súlade s Obchodným zákonníkom a preklasifikovaním budov zaniknutých expozitúr do kategórie na predaj s následným premietnutím do nákladov. V štruktúre prevádzkových nákladov predstavujú najvýznamnejšie položky náklady na zamestnancov, zákonné sociálne poistenie, odpisy, opravy a udržovanie majetku a náklady na technickú podporu a údržbu informačných systémov.
Národná banka Slovenska ako člen eurosystému sa spolupodieľa na financovaní IT projektov eurosystému. Vzhľadom na narastajúci počet týchto projektov je potrebné v budúcnosti počítať s nárastom vynakladaných prostriedkov spojených s financovaním rozvoja a údržbou informačných systémov európskeho systému centrálnych bánk.
Náklady na zamestnancov boli čerpané vo výške 22 mil. eur, čo je na úrovni roku 2010. V evidenčnom stave o fyzických osobách mala banka 1 075 zamestnancov, čo predstavuje pokles o 6 zamestnancov oproti 1. januáru 2011. Podľa ustanovenia § 39 ods. 4 zákona o bankách je výsledkom hospodárenia Národnej banky Slovenska za účtovné obdobie vytvorený zisk alebo strata. V zmysle rozhodnutia bankovej rady zo dňa 13. marca 2012 bola strata za rok 2011 vo výške 77 mil. eur preúčtovaná na účet neuhradené straty minulých rokov. Straty Národnej banky budú uhradené z budúcich ziskov Národnej banky.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vám navrhnúť, aby na základe predloženého materiálu, môjho stručného zhodnotenia výsledkov Národnej banky za rok 2011 a doloženej správy nezávislého audítora Národná rada Slovenskej republiky zobrala na vedomie výsledky hospodárenia Národnej banky Slovenska za rok 2011, tak ako sú obsiahnuté v predloženom materiáli. Ďakujem vám za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

26.6.2012 o 9:02 hod.

doc. Ing. PhD.

Jozef Makúch

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:09

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi predniesť správu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet o prerokovaní Správy o výsledku hospodárenia Národnej banky Slovenska za rok 2011 (tlač 22). Správu o výsledku hospodárenia Národnej banky Slovenska za rok 2011 (tlač 22) rozhodnutím č. 27 z 19. apríla 2012 pridelil predseda Národnej rady Slovenskej republiky Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet.
Ako gestorský výbor predseda Národnej rady určil výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Uvedený výbor správu prerokoval. Výbor odporučil Národnej rade Slovenskej republiky Správu o výsledkoch hospodárenia Národnej banky Slovenska za rok 2011 zobrať na vedomie.
Výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 37 z 18. júna 2012 schválil správu výboru Národnej rady Slovenskej republiky k Správe o výsledku hospodárenia Národnej banky Slovenska za rok 2011. Určil poslanca Ladislava Kamenického za spravodajcu výboru. Zároveň navrhol Národnej rade Slovenskej republiky vysloviť súhlas, aby guvernér Národnej banky Slovenska Jozef Makúch správu uviedol a mohol vystúpiť v rozprave na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky je prílohou tejto správy.
Ďakujem, pani predsedajúca. Skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

26.6.2012 o 9:09 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:11

Zuzana Zvolenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, účelom predloženého vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov je prebratie smernice Európskeho parlamentu a Rady 2010/84/EU z 15. decembra 2010, ktorou sa, pokiaľ ide o dohľad nad liekmi, mení a dopĺňa smernica 2001/83/ES, ktorou sa ustanovuje zákonník Spoločenstva o humánnych liekoch. Predmetom návrhu zákona je upraviť novým spôsobom ustanovenie o dohľade nad humánnymi liekmi v súlade s vyššie uvedenou smernicou a pravidlá dohľadu nad humánnymi liekmi sú potrebné na ochranu záujmov verejného zdravia, aby bolo možné zisťovať, posudzovať a zabraňovať nežiaducim účinkom humánnych liekov uvedených na trh v Európskej únii, pretože celkový bezpečnostný profil humánnych liekov je možné spoznať až po ich registrácii a po ich uvedení na trh.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľujem si vás týmto požiadať o podporu predloženého vládneho návrhu zákona. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.6.2012 o 9:11 hod.

JUDr.

Zuzana Zvolenská

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:13

Emília Müllerová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážená pani ministerka, milé kolegyne, kolegovia, v súlade s § 83 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bola určená výborom Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach o zmene a doplnení niektorých zákonov. Na základe uvedeného podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov ako i náležitosti uvedené v legislatívnych pravidlách. Predložený návrh zákona obsahuje doložku zlučiteľnosti s právom Európskej únie. Ako sa uvádza v dôvodovej správe, návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Predložený návrh zákona nezakladá požiadavky na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 52 z 29. mája 2012 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorsky výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a gestorsky výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Poprosím, pani predsedajúca, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

26.6.2012 o 9:13 hod.

MUDr.

Emília Müllerová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:17

Ľuboš Lopatka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne a vážení páni poslanci, v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona o sociálnom poistení č. 461/2003 o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov predkladám návrh účtovnej závierky Sociálnej poisťovne za rok 2011. Návrh bol prerokovaný v Dozornej rade Sociálnej poisťovne, ktorá vypracovala súhlasné uznesenie a schválila ho taktiež aj vláda Slovenskej republiky. Návrh účtovnej závierky je spracovaný v súlade so zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve a príslušnými opatreniami Ministerstva financií Slovenskej republiky vzťahujúce sa na hodnotené účtovné obdobie za rok 2011.
Tento návrh obsahuje štyri podstatné časti. Je to súvaha, výkaz ziskov a strát, potom je poznámková časť a tabuľková časť. Súčasťou návrhu účtovnej závierky Sociálnej poisťovne je v súlade so zákonom o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a tiež správa o kontrolnej činnosti Dozornej rady Sociálnej poisťovne za rok 2011. Čo sa týka záverečnej časti, príloha je venovaná alebo prílohy sú venované najmä plneniu rozpočtu príjmov a výdavkov vrátane nákladov Sociálnej poisťovne, ako i tvorbe fondov k 31. decembru 2011. Konštatujem, že príjmy v bežnom roku 2011 predstavovali 6 miliárd 254 miliónov eur a výdavky 6 miliárd 133 miliónov eur, z čoho vyplýva, že v bežnom roku skončilo hospodárenie Sociálnej poisťovne s prebytkom 121 miliónov eur. Je to lepší výsledok hospodárenia o 51 miliónov eur v porovnaní s upraveným rozpočtom na rok 2011, ktorý bol 70 miliónov eur. Tento výsledok hospodárenia bol dosiahnutý najmä zvýšeným výberom poistného o 73 miliónov eur, čo predstavuje v hotovosti príjem pri úspešnosti výberu poistného 104, 9 %. Takisto prispeje do úspory oproti rozpočtu v správnom fonde. Rozpočet bol 135 miliónov eur, použitie je 116 miliónov eur a tým úspora vo výške presahujúcej 19 miliónov eur. Pozitívny vplyv na hospodárenie malo aj medziročné zníženie pohľadávok o 259 miliónov eur. Z prostriedkov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky bolo v Sociálnej poisťovni v roku 2011 poskytnutý transfer 1 mld. 446,2 mil. eur, čo je o 162,5 mil. menej, ako sa pôvodne predpokladalo v rozpočte. Najvyššia úspora vo výdavkoch bola zaznamenaná na základnom fonde stavebného poistenia, čo bolo ovplyvnené zmenou podmienok nároku na výplatu predčasného starobného dôchodku ako i nižším počtom novopriznaných dôchodkov, ako sa predpokladalo v rozpočte. Najväčší podiel na výdavkoch mali výdavky na dôchodkové dávky vo výške 5 miliárd 391 miliónov eur, ktoré v roku 2011 predstavovali 87,9 % výdavkov Sociálnej poisťovne. Vzniknutý deficit v základnom fonde starobného poistenia vo výške 897,6 mil. eur bol v priebehu roka vykrývaný predovšetkým predovšetkým z rezervného fondu solidarity vo výške 785 mil. eur a z prebytkových základných fondoch vo zvyšku 380 mil. eur.
Hospodárenie sociálnej poisťovne bolo aj v roku 2011 významnou mierou ovplyvnené druhým dôchodkovým pilierom. Sociálna poisťovňa postúpila v roku 2011 dôchodcovským správcovským spoločnostiam príspevky na starobné dôchodkové sporenie vo výške 840 mil. eur. Celkový bilančný rozdiel k 31. decembru 2011, t.j. vrátane zostatku prostriedkov z minulých rokov, predstavoval 556,9 mil. eur. Detailnejšie údaje o týchto skutočnostiach sú v predkladanom materiáli.
Takže, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, toľko k predloženému materiálu.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

26.6.2012 o 9:17 hod.

Ľuboš Lopatka

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video