3. schôdza

19.6.2012 - 3.7.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

26.6.2012 o 16:38 hod.

predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR Jasovský

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 16:38

predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR Jasovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, pán podpredseda vlády a ministri, pani poslankyne, páni poslanci, Najvyšší kontrolný úrad vypracoval stanovisko k návrhu štátneho záverečného účtu Slovenskej republiky za rok 2011, ktorý je podľa príslušných paragrafov, opravila verejnej správy správou o rozpočtovom hospodárení Slovenskej republiky, ktorá obsahuje aj výsledky rozpočtového hospodárenia subjektov verejnej správy za príslušný rozpočtový rok.
Stanovisko sa opiera o kontrolné poznatky Najvyššieho kontrolného úradu za rozpočtový rok 2011, údaje a informácie poskytnuté alebo publikované Štátnou pokladnicou, Agentúrou pre riadenie dlhu a likvidity, Štatistickým úradom Slovenskej republiky, Národnou bankou Slovenska a Eurostatom. Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky konštatuje, že predložený návrh štátneho záverečného účtu Slovenskej republiky za rok 2011 obsahuje všetky náležitosti v súlade s § 29 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Materiál máte v rukách, je obsiahly. Sú tam stanoviská k ekonomickému vývoju, nebudem čítať, sú v materiáli. Sú stanoviská k rozpočtovej politike vlády Slovenskej republiky, kde napr. konštatujeme, že podľa Najvyššieho kontrolného úradu dosiahnutie úrovne konsolidácie si bude okrem priaznivého makroekonomického vývoja a pokračovania v znižovaní výdavkov verejnej správy vyžadovať aj sústredenie väčšej pozornosti, najmä na príjmovú stránku štátneho rozpočtu, na efektivitu štátnych podnikov, na hospodárenie zdravotníckych zariadení a územnej samosprávy. Tieto tri veci sú aj programom Najvyššieho kontrolného úradu na obdobie najbližších troch rokov.
Takisto je tam stanovisko k príjmom štátneho rozpočtu, kde uvádzame vykonať zmeny v oblasti legislatívnej ako takej. Treba povedať, že na Najvyššom kontrolnom úrade tieto zmeny pripravuje Legislatívna rada Najvyššieho kontrolného úradu. Sú uvedené, hovoria a dotýkajú sa majetkovej zodpovednosti, trestnoprávnej zodpovednosti a pod. Sú tam vážne momenty, ktoré uvádzame.
K výdavkom štátneho rozpočtu konštatujeme napríklad, že sme vykonali kontrolu v 14 rozpočtových kapitolách. Konštatujeme, že účtovné a finančné výkazy, ktoré boli zostavené k 31. 12. 2011, neobsahovali významné nesprávnosti a poskytovali verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva a o finančnej situácii účtovných jednotiek.
Vykonanými kontrolami, tak ako som to spomínal, správou o výsledkoch kontrolnej činnosti boli zistené najmä porušenia všeobecne záväzných právnych predpisov najmä v oblasti zákona o účtovníctve, zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, zákona o správe majetku štátu a najmä zákona o verejnom obstarávaní.
Takisto je tu časť, ktorá hovorí o rozpočtových vzťahoch Slovenskej republiky a Európskej únie. Rozdiel, pre zaujímavosť, ktorý medzi celkovým objemom príjmov, ktoré Slovenská republika v roku 2011 z rozpočtu Európskej únie získala a finančnými prostriedkami, ktoré Slovensko muselo odviezť do rozpočtu, predstavuje sumu 1 336 437-tisíc. Uvádzam toto číslo preto, že Slovenská republika nečerpá zdroje, a preto na to upozorňujem, pretože očakávania Slovenskej republiky za rok 2011 sa v tomto smere naplnili len na 40,6 %. Je to vážne číslo, pretože celkové čerpanie prostriedkov Európskej únie na operačné programy Národného strategického referenčného rámca v súčasnom programovom období 2007 - 2013 je čerpané len na úroveň 30 %. Je to veľmi vážne číslo.
Najvyšší kontrolný úrad v tejto súvislosti konštatuje, že napriek viacerým pozitívnym zmenám, súčasný systém implementácie prostriedkov, je stále zložitý a treba ho riešiť, pretože je administratívne náročný a pre rýchle a efektívne čerpanie bude potrebné jeho zjednodušenie, decentralizácia a zvýšenie flexibility a pod.
Je tam tiež stanovisko k hospodáreniu obcí a vyšších územných celkov. Takisto som hovoril o týchto problémoch v stanovisku v správe o výkone kontrolného výsledku o kontrolnej činnosti. Konštatujeme, že záverečné účty boli zostavené v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a v súlade s pokynmi Ministerstva financií Slovenskej republiky. Takže záver, čísla predniesol pán podpredseda vlády a minister financií, nebudem ich teda opakovať. Chcem poznamenať akurát na záver, že kontrolu zistených nedostatkov Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky navrhol príslušným kontrolovaným subjektom v súlade s § 13 ods. 2 o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky odporúčania, ktoré majú zabezpečiť elimináciu nepriaznivého vplyvu zistených nedostatkov pri vynakladaní verejných prostriedkov a prostriedkov Európskej únie.
Ďakujem pekne. Myslím, že stačí. Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

26.6.2012 o 16:38 hod.

predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR Jasovský

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:45

Daniel Duchoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážená pani predsedajúca, vážený pán podpredseda vlády, vážené kolegyne, kolegovia, návrh štátneho záverečného účtu Slovenskej republiky za rok 2011 (tlač 40) a jeho kapitoly pridelil predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 39 z 10. mája 2012 Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj, ktoré pozmenil svojím rozhodnutím č. 58 z 31. mája 2012 s lehotou na prerokovanie do 21. júna 2012.
Gestorský výbor splnomocnil predsedu výboru pre financie a rozpočet, aby informoval Národnú radu o výsledku prerokovania osobitného kontrolného výboru na kontrolu činnosti SIS dodatočne. V tejto súvislosti si vás dovoľujem informovať, že OKV SIS predmetnú kapitolu prerokoval a prijal k nej uznesenie č. 5 z 21. 6. 2012.
Gestorskému výboru výbory Národnej rady predložili výsledky o prerokovaní návrhu štátneho záverečného účtu a jeho kapitol. Výbor pre financie a rozpočet vypracoval na ich základe spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Výsledky rokovania výborov:
A. K návrhu štátneho záverečného účtu Slovenskej republiky za rok 2011:
V súlade s rozhodnutím predsedu č. 39 z 10. mája 2012 uvedený návrh prerokovali určené výbory. Ide o:
- Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet,
- Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
II. Uvedené výbory odporučili Národnej rade
a) schváliť príjmy verejnej správy v jednotnej metodike platnej pre Európsku úniu (ESA 95) podľa údajov zverejnených Eurostatom dňa 23. 4. 2012 dosiahli 23 658,4 mil. eur, výdavky verejnej správy 26 985,0 mil. eur a schodok 3 326,6 mil. eur;
b) podiel schodku verejnej správy na hrubom domácom produkte v jednotnej metodike platnej pre Európsku úniu podľa údajov zverejnených Eurostatom dosiahol 4,8 %;
c) konsolidovaný dlh verejnej správy podľa údajov zverejnených Eurostatom dňa 23. 4. dosiahol k 31. decembru 2011 sumu 29 911,3 mil. eur, čo predstavuje 43,3 % hrubého domáceho produktu;
d) príjmy štátneho rozpočtu Slovenskej republiky na hotovostnej báze dosiahli 12 002,3 mil. eur, výdavky 15 278,0 mil. eur a schodok 3 275,7 mil. eur;
B. zobrať na vedomie, že schodok štátneho rozpočtu vykázaný v štátnom záverečnom účte Slovenskej republiky za rok 2011 vo výške 3 275,7 mil. eur bol k 31. decembru 2011 krytý finančnými prostriedkami získanými z emisií štátnych pokladničných poukážok v hodnote 1 136 mil. eur (správne má byť 1 136,9 mil. eur - pozn. red.), z čerpaní vládnych úverov v hodnote 650,0 mil. eur a finančnými zdrojmi Štátnej pokladnice v hodnote 1 488,8 mil. eur.
B. K návrhom kapitol štátneho záverečného účtu Slovenskej republiky za rok 2011:
1. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 39 z 10. mája 2012 návrh záverečných účtov kapitol prerokovali výbory bez pripomienok.
C. K schváleniu spoločnej správy:
Gestorský výbor podľa § 79 zákona o rokovacom poriadku uznesením č. 34 zo dňa 18. júna 2012:
1. schválil spoločnú správu výborov,
2. navrhol Národnej rade vysloviť súhlas, aby predseda Najvyššieho kontrolného úradu Ján Jasovský uviedol stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu k návrhu štátneho záverečného účtu Slovenskej republiky.
3. Určil poslanca Daniela Duchoňa za spoločného spravodajcu výborov Národnej rady a poveril ho predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady v druhom čítaní a navrhnúť Národnej rade postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy a hlasovať o predmetnom návrhu ihneď po ukončení rozpravy k nemu.
Návrh na uznesenie Národnej rady je prílohou tejto spoločnej správy. Ďakujem.
Skryt prepis

26.6.2012 o 16:45 hod.

Ing.

Daniel Duchoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:50

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani podpredsedníčka, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vládny návrh zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy sa predkladá najmä z dôvodu zrušenia funkcie podpredsedu vlády pre ľudské práva a národnostné menšiny, ktorý neriadi ministerstvo.
Právomoci, ktoré boli v pôsobnosti podpredsedu vlády pre ľudské práva a národnostné menšiny sa navrhujú presunúť do kompetencií príslušných ústredných orgánov štátnej správy.
Právomoc v oblasti podpory kultúry národnostných menších zostáva na Úrade vlády Slovenskej republiky a bude ju realizovať splnomocnenec vlády pre národnostné menšiny.
Kompetencia v oblasti rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí prechádza na Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Prechodom dotačných titulov v oblasti ľudských práv v pôsobnosti Úrady vlády Slovenskej republiky do pôsobnosti Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky sa zároveň Ministerstvu zahraničných Slovenskej republiky vymedzuje aj kompetencia v oblasti ľudských práv, pretože zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v platnom znení v spoločných ustanoveniach zakotvuje, že ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy plnia aj ďalšiu úlohy ustanovené v ústavných zákonoch a zákonoch.
Z uvedeného vyplýva aj skutočnosť, že oblasťou ľudských práv sa naďalej budú zaoberať aj všetky ostatné ministerstvá a ústredné orgány štátnej správy, ako im to vyplýva z Ústavy Slovenskej republiky.
Samotný zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy totiž vymedzuje kompetencie ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy iba rámcovo.
Výrazne sa posilňuje pôsobnosť Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky doplnením kompetencie v oblasti obchodno-ekonomických záujmov Slovenskej republiky. V tejto súvislosti sa dopĺňa aj názov ministerstva zahraničných vecí o agendu európskych záležitostí.
Stálym poradným orgánom vlády Slovenskej republiky bude Rada vlády Slovenskej republiky pre vedu, techniku a inovácie, ktorá do 1. novembra 2010 pôvodne tiež patrila medzi tieto stále poradné orgány a bola zrušená.
Výslovné doplnenie ostatných poradných orgánov vlády do kompetenčného zákona nie je potrebné najmä z dôvodu, že ich zriadenie je možné na základe tohto zákona iba formou uznesenia Vlády Slovenskej republiky.
Pokiaľ ide o Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, napája sa na rozpočet Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky a jeho predsedu bude vymenúvať a odvolávať vláda na návrh ministra zahraničných vecí Slovenskej republiky. V tejto súvislosti sa zároveň navrhuje doplniť Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky v kompetenciách v oblasti výkonu štátnej politiky vo vzťahu k Slovákom žijúcim v zahraničí.
Súčasťou vládneho návrhu zákona je aj sedem súvisiacich noviel osobitných zákonov.
Na základe nich napríklad dotačný titul v oblasti riešenie situácie rómskej komunity prechádza z Úradu vlády Slovenskej republiky na Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
Na toto ministerstvo prechádza aj celý bývalý útvar splnomocnenca vlády pre rómske komunity.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať, aby po všeobecnej rozprave Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla, že prerokuje tento návrh zákona v druhom čítaní. Ďakujem.
Skryt prepis

26.6.2012 o 16:50 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:54

Tibor Glenda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač č.84).
V súlade s § 73 ods. 1 o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona. Uvedený vládny návrh zákona bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené paragrafom 72 ods. 1 o rokovacom poriadku.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel zaradil ho v súlade s paragrafom 72 ods. 2 rokovacieho poriadku na rokovanie dnešnej schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Konštatujem, že uvedený vládny návrh zákona spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z o rokovacom poriadku. Zo znenia vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje všetky požadované informácie. Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku, že po rozprave odporučí uvedený vládny návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 1. júna 2012 č. 61 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny a Zahraničný výbor Národnej rady Slovenskej republiky.
Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Odporúčam, aby určené výbory predmetný vládny návrh zákona prerokovali v termíne do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, skončil som, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

26.6.2012 o 16:54 hod.

Ing.

Tibor Glenda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:59

Daniel Duchoň
Skontrolovaný text
Ďakujem. Vážený pán predseda, dajte hlasovať, že Národná rada Slovenskej republiky prerokuje uvedený vládny návrh zákona v skrátenom legislatívnom konaní. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

26.6.2012 o 16:59 hod.

Ing.

Daniel Duchoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:59

Štefan Hreha
Skontrolovaný text
Vážený pán predseda, v rozprave vystúpili poslanci: pani Žitňanská a pán Chren. Zaznel procedurálny návrh, kde poslanec Chren navrhol vrátiť zákon navrhovateľovi na dopracovanie. Dajte, prosím, hlasovať o tomto procedurálnom návrhu.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

26.6.2012 o 16:59 hod.

Ing.

Štefan Hreha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:59

Štefan Hreha
Skontrolovaný text
Ďakujem. Odporúčam, aby sa Národná rada uzniesla podľa § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že prerokuje tento návrh v druhom čítaní. Dajte, prosím, hlasovať.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

26.6.2012 o 16:59 hod.

Ing.

Štefan Hreha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:59

Štefan Hreha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Súčasne odporúčam v zmysle § 74 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku a v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 65 z 1. júna 2012 prideliť v druhom čítaní na prerokovanie tento návrh okrem výboru pre financie a rozpočet aj ústavnoprávnemu výboru.
Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní, gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady.
Prosím, dajte hlasovať.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

26.6.2012 o 16:59 hod.

Ing.

Štefan Hreha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:59

Eva Hufková
Skontrolovaný text
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, poslanci... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

26.6.2012 o 16:59 hod.

PhDr.

Eva Hufková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:59

Eva Hufková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Takže ešte raz. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, v rozprave k návrhu zákona o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 76) vystúpili poslanci: pán Huba, pán Hlina a pani Žitňanská.
Odporúčam, aby Národná rada Slovenskej republiky uzniesla sa podľa § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku v tom, že prerokuje tento návrh v druhom čítaní. Prosím, dajte o mojom návrhu, vážený pán predseda, hlasovať.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

26.6.2012 o 16:59 hod.

PhDr.

Eva Hufková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video