44. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem pekne, vážený pán predseda. Vážený pán poslanec, v zmysle zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov sú implementované európske predpisy, ktoré presne určujú podmienky účasti v procesoch verejného obstarávania. Slovenská republika ako členská krajina Európskej únie je povinná tieto európske predpisy dodržiavať a štátne orgány môžu konať len v súlade so všeobecne záväznými predpismi.
Relevantné informácie v predmetnej veci vám môže poskytnúť Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý je ústredným orgánom štátnej správy pre verejné obstarávanie a vykonáva dohľad nad verejným obstarávaním, pričom spolupracuje s Európskou komisiou. Tento úrad vedie register právnických a fyzických osôb so zákazom účasti na verejnom obstarávaní. V zmysle § 26 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní sa verejného obstarávania môže zúčastniť len ten, kto spĺňa tieto podmienky účasti týkajúce sa osobného postavenia: a) nebol on ani jeho štatutárny orgán, ani člen štatutárneho orgánu právoplatne odsúdený za trestný čin korupcie, za trestný čin poškodzovania finančných záujmov Európskej únie, za trestný čin legalizácie príjmu z trestnej činnosti, za trestný čin založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny alebo za trestný čin založenia, zosnovania alebo podporovania teroristickej skupiny alebo za trestný čin terorizmu a niektorých foriem účasti na terorizme; b) nebol on ani jeho štatutárny orgán, ani člen štatutárneho orgánu právoplatne odsúdený za trestný čin, ktorého skutková podstata súvisí s podnikaním; c) nebol naňho vyhlásený konkurz, nie je v likvidácii, ani nebolo proti nemu zastavené konkurzné konanie pre nedostatok majetku alebo zrušený konkurz pre nedostatok majetku; d) nemá evidované nedoplatky poistného na zdravotné poistenie, sociálne poistenie a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, ktoré sa vymáhajú výkonom rozhodnutia; e) nemá evidované daňové nedoplatky, ktoré sa vymáhajú výkonom rozhodnutia; f) je oprávnený dodávať tovar, uskutočňovať stavebné práce alebo poskytovať službu vo vzťahu aspoň k jednému predmetu zákazky, na ktorú predkladá uchádzač ponuku alebo žiadosť o účasť; g) nebolo mu v predchádzajúcich troch rokoch preukázané závažné porušenie odborných povinností, ktoré dokáže verejný obstarávateľ a obstarávateľ preukázať; h) nemá právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní alebo nie je osobou, bod 1, ktorej spoločníkom, známym akcionárom, ktorý vlastní najmenej 34 % akcií tejto spoločnosti, alebo členom alebo ktorej štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu, prokuristom alebo ovládajúcou osobou je osoba, ktorá má právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, bod 2, ktorej spoločníkom, známym akcionárom, ktorý vlastní najmenej 34 % akcií tejto spoločnosti alebo členom alebo ktorej štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu, prokuristom alebo ovládajúcou osobou je osoba, ktorá je alebo v čase, keď prebiehalo verejné obstarávanie, vo vzťahu ku ktorému bol právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, bola a) spoločníkom, známym akcionárom, ktorý vlastní najmenej 34 % akcií tejto spoločnosti alebo členom alebo ktorej štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu, prokuristom alebo ovládajúcou osobou osoby, ktorá má právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, alebo b) právnym nástupcom osoby, ktorá mala v čase, keď k nástupníctvu došlo, právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, alebo po tretie, ktorá sa stala právnym nástupcom osoby, ktorá mala v čase, keď k nástupníctvu došlo, právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní; i) nemá nesplnenú povinnosť vyplatenia odmeny alebo odplaty zo zmluvy s osobou, ktorá je alebo bola subdodávateľom vo vzťahu k zákazke zadanej podľa tohto zákona, ktorá sa vymáha výkonom rozhodnutia; j) nemá nesplnenú povinnosť vyplatenia mzdy, platu alebo inej odmeny za prácu, náhrady mzdy alebo odstupného, na ktorých vyplatenie má zamestnanec nárok, ktoré sa vymáhajú výkonom rozhodnutia.
V zmysle uvedeného nie je prípustné brániť účasti vo verejnom obstarávaní komukoľvek, kto tieto podmienky účasti plní.
Ďakujem. Skončil som.
Autorizovaný
Vystúpenia
11:57
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:57
Viliam JasaňViete, a ja ako zamestnávateľ, keby som si mal vybrať agentúru dočasného zamestnávania, aby mi zabezpečila pracovníkov pre výrobný program, ktorý ja zabezpečujem, alebo pre služby, tak mne musí záležať na tom, akú mzdu títo ľudia dostávajú. Pretože ja chcem, aby pracovali dobre, poctivo, aby nevideli rozdiel medzi tými, ktorí pracujú na takom istom pracovnom procese za inú mzdu. Čiže už zamestnávateľ, keď si objednáva agentúru, v zmluve si predsa môže dať, jasne povedať, že chcem, aby títo zamestnanci dostávali takú mzdu ako moji kmeňoví. Čiže to je veľmi jednoduché a na to nepotrebujeme žiadne iné kontrolné mechanizmy. Ak mi na tom záleží, aby pracoval zodpovedne, poctivo, musí mať takú istú mzdu.
A k tomu štvrtému, čo ste hovorili o tých dopravných predpisoch. Viete, pani kolegyňa, ono je to tak, že keď človek jazdí na vlastnom aute súkromne, za seba, má inú zodpovednosť, ako keď ho ja, jeho zamestnávateľ, poverím, aby vo vlastnom motorovom vozidle vykonával pracovnú cestu, za ktorú som ja zodpovedný. Ja, nie on. (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.11.2014 o 11:57 hod.
RSDr.
Viliam Jasaň
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Vážená kolegyňa, keby ste niekedy zamestnávali ľudí, tak by ste zrejme takéto návrhy určite nepodali. Pretože prax hovorí o niečom inom. Hovoríte, okrem iného ste povedali, že tento návrh zákona vychádza z predpokladu, že všetky agentúry zneužívajú agentúrnu prácu. No práve opačne, nie vše... Tu v návrhu tohto zákona, alebo cieľom návrhu je, aby sme prečistili trh s týmito agentúrami, aby tie nepoctivé jednoducho museli a boli nútené skončiť. Čiže nie je pravda to tvrdenie.
Viete, a ja ako zamestnávateľ, keby som si mal vybrať agentúru dočasného zamestnávania, aby mi zabezpečila pracovníkov pre výrobný program, ktorý ja zabezpečujem, alebo pre služby, tak mne musí záležať na tom, akú mzdu títo ľudia dostávajú. Pretože ja chcem, aby pracovali dobre, poctivo, aby nevideli rozdiel medzi tými, ktorí pracujú na takom istom pracovnom procese za inú mzdu. Čiže už zamestnávateľ, keď si objednáva agentúru, v zmluve si predsa môže dať, jasne povedať, že chcem, aby títo zamestnanci dostávali takú mzdu ako moji kmeňoví. Čiže to je veľmi jednoduché a na to nepotrebujeme žiadne iné kontrolné mechanizmy. Ak mi na tom záleží, aby pracoval zodpovedne, poctivo, musí mať takú istú mzdu.
A k tomu štvrtému, čo ste hovorili o tých dopravných predpisoch. Viete, pani kolegyňa, ono je to tak, že keď človek jazdí na vlastnom aute súkromne, za seba, má inú zodpovednosť, ako keď ho ja, jeho zamestnávateľ, poverím, aby vo vlastnom motorovom vozidle vykonával pracovnú cestu, za ktorú som ja zodpovedný. Ja, nie on. (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Autorizovaný
11:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:59
Edita PfundtnerJa na rozdiel od vás oceňujem snahu pána ministra, že chce riešiť predkladanou novelou Zákonník práce a naozaj reflektuje na niektoré praktické problémy v oblasti dočasného prideľovania zamestnancov práve agentúrami dočasného zamestnávania....
Ja na rozdiel od vás oceňujem snahu pána ministra, že chce riešiť predkladanou novelou Zákonník práce a naozaj reflektuje na niektoré praktické problémy v oblasti dočasného prideľovania zamestnancov práve agentúrami dočasného zamestnávania. Ukázalo sa totiž, že v súčasnosti platné pracovnoprávne predpisy umožňujú niektorým agentúram zneužívať ich postavenie, a, veru, podnikajú špekulatívnym spôsobom, čo určite s etickými princípmi nemá veľa spoločného. Vytvára sa tým nezdravé prostredie a práve poctivo podnikajúce subjekty nemajú šancu súťažiť a konkurovať na tomto trhu. V dôsledku tých nepoctivých praktík niektorých agentúr sú práve u nich zamestnaní ľudia znevýhodňovaní oproti zamestnancom, ktorí sú zamestnaní riadne u toho konečného zamestnávateľa. Teda sú znevýhodňovaní práve tí, ktorým by tieto agentúry mali pomôcť pri uplatnení sa na trhu práce. A časom, ako vidíme, nastala situácia, že niektorým agentúram sa v podnikaní darí až záhadným spôsobom.
Taktiež chcem poukázať na skutočnosť, že na Slovensku funguje veľmi veľa agentúr dočasného zamestnávania. A keď to porovnáme s ostatnými krajinami, tak naozaj môžme poukázať na ich enormný počet. Na Slovensku je ich okolo 1100, pričom napríklad v Španielsku s počtom obyvateľov 39 mil. funguje len 370 agentúr. Alebo v Rakúsku, kde máme 8 mil. obyvateľov, funguje len 500 agentúr. Určite sú to údaje na zamyslenie.
Myslím si, že v štádiu, keď máme... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.11.2014 o 11:59 hod.
Mgr.
Edita Pfundtner
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani kolegyňa, pozorne som si preštudovala vaše pozmeňujúce návrhy a priznám sa, že nadobudla som naozaj dojem, že ste išli riadne nad rámec predloženého návrhu zákona.
Ja na rozdiel od vás oceňujem snahu pána ministra, že chce riešiť predkladanou novelou Zákonník práce a naozaj reflektuje na niektoré praktické problémy v oblasti dočasného prideľovania zamestnancov práve agentúrami dočasného zamestnávania. Ukázalo sa totiž, že v súčasnosti platné pracovnoprávne predpisy umožňujú niektorým agentúram zneužívať ich postavenie, a, veru, podnikajú špekulatívnym spôsobom, čo určite s etickými princípmi nemá veľa spoločného. Vytvára sa tým nezdravé prostredie a práve poctivo podnikajúce subjekty nemajú šancu súťažiť a konkurovať na tomto trhu. V dôsledku tých nepoctivých praktík niektorých agentúr sú práve u nich zamestnaní ľudia znevýhodňovaní oproti zamestnancom, ktorí sú zamestnaní riadne u toho konečného zamestnávateľa. Teda sú znevýhodňovaní práve tí, ktorým by tieto agentúry mali pomôcť pri uplatnení sa na trhu práce. A časom, ako vidíme, nastala situácia, že niektorým agentúram sa v podnikaní darí až záhadným spôsobom.
Taktiež chcem poukázať na skutočnosť, že na Slovensku funguje veľmi veľa agentúr dočasného zamestnávania. A keď to porovnáme s ostatnými krajinami, tak naozaj môžme poukázať na ich enormný počet. Na Slovensku je ich okolo 1100, pričom napríklad v Španielsku s počtom obyvateľov 39 mil. funguje len 370 agentúr. Alebo v Rakúsku, kde máme 8 mil. obyvateľov, funguje len 500 agentúr. Určite sú to údaje na zamyslenie.
Myslím si, že v štádiu, keď máme... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Potlesk.)
Autorizovaný
12:01
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:01
Jana KiššováA môj pozmeňujúci návrh sa netýka, alebo teda náš pozmeňujúci návrh sa netýka tých opatrení, ktoré priniesol pán minister. Týka sa dvoch vecí, čo sa týka agentúr, týka sa toho, že užívateľská agentúra nemôže byť zodpovedná za konanie agentúry. Užívateľská firma nemôže byť zodpovedná za konanie agentúry. Vy hovoríte, pán Jasaň, že však si to má dať do zmluvy. V poriadku, ona si to do zmluvy môže dať, môže, to s tým súhlasím, ale nemôže byť zodpovedná za to, že tá agentúra dodržiava zákony. Veď na to sú tu kontrolné mechanizmy. Ja keď budem chcieť cez agentúru zamestnať nejakých ľudí, tak ja nemôžem ísť do papierov tej firmy. Ja sa chcem zbaviť tej administratívy, a nie ešte byť kontrolným mechanizmom pre, pre svojho v podstate dodávateľa. To nie je, to nie je jednoducho možné.
A čo sa týka vodičov. Nie je pravdou, že ja keď vo firemnom aute spôsobím dopravnú nehodu, že je za ňu zodpovedný zamestnávateľ, to tak nie je. Som za ňu zodpovedná ja, ak zabijem človeka, som za to zodpovedná ja, nie môj zamestnávateľ.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.11.2014 o 12:01 hod.
Ing.
Jana Kiššová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za faktické poznámky. Vyjadrím sa k tomu. Ja som nepovedala, že tu neexistujú agentúry, ktoré zneužívajú ten systém a tú legislatívu, ktorá tu je. Sú. Je ich veľa. Ja len tvrdím, že my ak nechceme zlikvidovať agentúre zamestnávanie ako také, mali by sme bojovať proti tým nepoctivým iným spôsobom ako tým, že zašnurujeme a v podstate niektorými opatreniami úplne znemožníme fungovanie tým agentúram. Ja som skôr za to, aby sme tie, ktoré sa k tomuto biznisu stavajú nepoctivo a zneužívajú to, aby sme postihovali tieto.
A môj pozmeňujúci návrh sa netýka, alebo teda náš pozmeňujúci návrh sa netýka tých opatrení, ktoré priniesol pán minister. Týka sa dvoch vecí, čo sa týka agentúr, týka sa toho, že užívateľská agentúra nemôže byť zodpovedná za konanie agentúry. Užívateľská firma nemôže byť zodpovedná za konanie agentúry. Vy hovoríte, pán Jasaň, že však si to má dať do zmluvy. V poriadku, ona si to do zmluvy môže dať, môže, to s tým súhlasím, ale nemôže byť zodpovedná za to, že tá agentúra dodržiava zákony. Veď na to sú tu kontrolné mechanizmy. Ja keď budem chcieť cez agentúru zamestnať nejakých ľudí, tak ja nemôžem ísť do papierov tej firmy. Ja sa chcem zbaviť tej administratívy, a nie ešte byť kontrolným mechanizmom pre, pre svojho v podstate dodávateľa. To nie je, to nie je jednoducho možné.
A čo sa týka vodičov. Nie je pravdou, že ja keď vo firemnom aute spôsobím dopravnú nehodu, že je za ňu zodpovedný zamestnávateľ, to tak nie je. Som za ňu zodpovedná ja, ak zabijem človeka, som za to zodpovedná ja, nie môj zamestnávateľ.
Ďakujem.
Autorizovaný
14:08
Zodpovedanie otázky 14:08
Robert FicoSom pripravený, pán predseda, odpovedať v...
Som pripravený, pán predseda, odpovedať v stanovenom limite na postavené otázky.
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda Národnej rady, vážená Národná rada, členovia vlády, dovoľte mi, aby som podľa rokovacieho poriadku Národnej rady ospravedlnil z dnešnej hodiny otázok neprítomného podpredsedu vlády a ministra vnútra Roberta Kaliňáka, ktorého zastúpi podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky pán Miroslav Lajčák.
Som pripravený, pán predseda, odpovedať v stanovenom limite na postavené otázky.
Autorizovaný
14:08
Vystúpenie v rozprave 14:08
Robert FicoAko je všeobecne známe, tak predchádzajúce dva roky 2012 až ´14, čo je vláda sociálnej demokracie na Slovensku, sa niesli v znamení konsolidácie verejných financií, ku ktorej Slovenskú republiku zaviazalo členstvo v eurozóne. Sme v elitnom klube krajín, ktoré majú spoločnú európsku menu, a tento elitný klub má aj vnútorné pravidlá. Keďže my si ctíme záväzky, ktoré...
Ako je všeobecne známe, tak predchádzajúce dva roky 2012 až ´14, čo je vláda sociálnej demokracie na Slovensku, sa niesli v znamení konsolidácie verejných financií, ku ktorej Slovenskú republiku zaviazalo členstvo v eurozóne. Sme v elitnom klube krajín, ktoré majú spoločnú európsku menu, a tento elitný klub má aj vnútorné pravidlá. Keďže my si ctíme záväzky, ktoré prijímame, aj preto sme vynaložili enormné úsilie za posledné dva roky, aby sme Slovensko dostali z procedúry nadmerného deficitu, aby Slovensko bolo vnímané ako dôveryhodný a seriózny partner.
Opatrenia prijaté vládou na zníženie deficitu na požadovanú trojpercentnú úroveň HDP boli jednoznačne prínosné. Slovensko splnilo podmienky Európskej únie a ako som už povedal, vystúpilo z procedúry nadmerného deficitu, ktorú by sme mohli označiť, a takýto výraz často používa práve podpredseda vlády, minister financií, boli sme vyradení z trestnej lavice Európskej únie.
Ďalším pozitívnym prvkom je zlepšenie výberu daní, implementácia pravidiel na boj proti daňovým podvodom, prijatie opatrení na podporu hospodárskeho rastu ako reakcia na účinky dlhovej krízy v eurozóne.
Po ťažkom období konsolidácie, a v tom, verím, je aj podstata vašej otázky, pán poslanec, je načase, aby sme ponúkli aj určitý program pre ľudí, pretože ľudia si zaslúžia takýto program. A nejde len o program, ktorý sa dotýka mladých ľudí, dôchodcov. Dotýka sa aj podnikateľov, zamestnávateľov, pretože všetky tieto segmenty spoločnosti boli dva roky zúčastnené na konsolidácii. A keďže nám sa podarilo nielen skonsolidovať, ale ešte aj naakumulovať určitý objem finančných prostriedkov, padlo politické rozhodnutie, že tieto zdroje presne použijeme na pozitívny sociálny balíček. Aj preto sme asi pred pol rokom verejnosti predstavili súbor 15-ch pozitívnych opatrení na zlepšenie životnej úrovne ľudí, ktoré chceme realizovať v priebehu rokov 2014 a 2015. Na takzvaný, a my sme ho nazvali pozitívny balík opatrení pre zlepšenie životnej úrovne, nadväzuje aj ďalších šesť opatrení komplexného a systémového charakteru, ktoré majú pomôcť naštartovať hospodársky rast. Chceme naďalej pokračovať v rozbehnutých programoch zameraných na zlepšenie výberu daní a boj proti daňovým podvodom. A pozitívne čísla prináša aj rezort práce. V ponuke je tiež o 13 % viac finančných prostriedkov z fondov Európskej únie, ako sme mali k dispozícii v minulom programovacom období.
Pozitívne ukazovatele sú však pre občanov len číslami, kým sa nepretavia do zlepšenia ich životnej úrovne. Vysoká miera nezamestnanosti s výraznými rozdielmi medzi regiónmi predstavuje dlhodobý problém slovenského trhu práce. Európska komisia aj OECD odporúčajú viaceré opatrenia na podporu a zlepšenie slovenského trhu práce. Jedným z najdôležitejších je zníženie daňového zaťaženia nízkopríjmových pracovníkov. Daňové a odvodové zaťaženie dosahuje v prípade jednotlivca s nízkym príjmom 35,7%, čo je nad priemerom krajín OECD. Vysoké daňové a odvodové zaťaženie sťažuje zamestnávanie nízkokvalifikovaných zamestnancov, predražuje prácu pre zamestnávateľov a tým znižuje dopyt po pracovnej sile, obzvlášť po menej produktívnych pracovníkoch. Na druhej strane nízke čisté príjmy v súčasnosti s existujúcim systémom sociálnych dávok znižujú motiváciu hľadať si prácu a zamestnať sa. Z uvedených dôvodov má zmysel znížiť zaťaženie práce a motivovať ľudí zamestnať sa.
Teraz prerokúvavate v Národnej rade návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o zdravotnom poistení. Účelom návrhu je v nadväznosti na historické zvýšenie minimálnej mzdy z 352 na 380 eur na rok 2015 prostredníctvom odvodovej odpočítateľnej položky na zdravotné odvody zabezpečiť vyšší čistý príjem nízkopríjmových zamestnancov. Zo zníženia odvodového zaťaženia budú profitovať hlavne zamestnanci v problematických regiónoch s nižšou úrovňou ekonomickej aktivity, ktorí sa vedia zamestnať len za nízke mzdy. Vhodným riešením je zníženie odvodového zaťaženia, keďže dane z príjmu už dnes pri takýchto nízkych príjmoch neplatia. Fiškálne možnosti v súčasnosti neumožňujú znížiť odvodové zaťaženie plošne, navyše by takáto úľava nebola adresná. Preto je zmysluplnejšie cielené zníženie odvodového zaťaženia pre nízkopríjmových zamestnancov. Odvodová odpočítateľná položka svojím nastavením zmierňuje zaťaženie problematických skupín na trhu práce ťažko zamestnateľných ľudí a osôb s nízkou kvalifikáciou. Na úrovni minimálnej mzdy plne kompenzuje dodatočné náklady práce z jej zvýšenia v roku 2015. Vďaka vyššej čistej mzde sa zvýši ponuka práce. Zvýšený dopyt po pracovnej sile očakávame zo znížených nákladov práce nad úrovňou minimálnej mzdy. Sekundárnym pozitívnym vplyvom budú vyššie disponibilné príjmy nízkopríjmových domácností a tým aj rast ich spotreby.
Samotné zvýšenie minimálnej mzdy na úroveň 380 eur v roku 2015 by prinieslo nárast čistých príjmov zamestnancov o 20 eur mesačne. Tento krok by zároveň zvýšil náklady práce zamestnávateľov o 38 eur. Zvyšovanie nákladov práce nízkopríjmových a nízkokvalifikovaných zamestnancov by pravdepodobne zhoršilo situáciu na trhu práce. Daňovo-odvodové zaťaženie nízkokvalifikovaných by rástlo a ich práca by sa predražovala, obzvlášť v zaostávajúcich regiónoch. No simultánne zavedenie degresívnej odpočítateľnej položky situáciu nízkopríjmových zamestnancov zlepší. Na úrovni minimálnej mzdy zvýši ich čisté príjmy o 32 eur a zachová náklady práce na súčasnej úrovni. Opatrenie pozitívne ovplyvní viac ako pol milióna zamestnancov pri odhadovaných fiškálnych nákladoch vo výške 146 mil. eur. Vzhľadom na to, že minimálna mzda sa zvyšuje s účinnosťou od 1. januára 2015, je potrebné prijať návrh zákona v rovnakom čase.
Za významný pozitívny krok pre zvýšenie životnej úrovne považujem aj schválené zvýšenie minimálnej mzdy, ktorá bude od budúceho roku na úrovni 380 eur, ako som už dnes niekoľkokrát uviedol. Nesúhlasíme, a toto je oficiálny postoj vlády, so zmrazovaním minimálnej mzdy a vláda bude neustále vyvíjať tlak na to, aby sa minimálne platy zamestnancov zvyšovali. Cieľom je dosiahnuť najmä, aby sa ľuďom na Slovensku oplatilo pracovať. Schválením nariadenia o zvýšení minimálnej mzdy boli vytvorené predpoklady, aby zamestnanci najnižších príjmových skupín získali ako keby 13. plat. Opakujem, hovorím o zamestnancoch na úrovni približne minimálnej mzdy. Tí môžu rátať s tým, že keď sa zrátajú efekty z každého mesiaca, tak na konci roka môžeme hovoriť o existencii akéhosi 13. platu.
Odmietame tvrdenia, že rast minimálnej mzdy ohrozuje slovenské hospodárstvo. Odmietame obvinenia, že aktuálne nastavenie minimálnej mzdy nerešpektuje ekonomickú realitu. Dámy a páni, chcem upriamiť pozornosť na jedno konštatovanie, ktoré bolo zverejnené v správe OECD. Na Slovensku je tempo medziročného rastu produktivity práce výrazne vyššie ako tempo medziročného rastu mzdových nákladov. Razantnejším zvýšením minimálnej mzdy chceme zabezpečiť, aby suma minimálnej mzdy garantovala zamestnancovi vyšší čistý príjem, ako predstavuje hranica rizika chudoby. Čiže ešte raz, produktivita nám rastie podstatne rýchlejšie, ako nám rastú mzdy. A preto je aj toto miesto dobrým miestom, aby som odkázal zamestnávateľom, že majú priestor na zvyšovanie mzdy vo výrobnom sektore. Viem, že niekde sa dohodli, ale niekde naďalej dochádza k veľkým roztržkám a nedorozumeniam tohto druhu.
Medzi ďalšie opatrenia vlády, ktoré majú zvyšovať životnú úroveň, patrí aj zavedenie dočasného súbehu mzdy a dávky v hmotnej núdzi, ktoré vstúpi do platnosti 1. januára 2015. Dočasné poskytovanie dávky v hmotnej núdzi aj po nástupe do pracovného pomeru zvýši samotný príjem, ako aj motiváciu zamestnať sa. Návrh zákona vymedzuje nové podmienky pre vznik nároku na osobitný príspevok, ktoré umožnia súbeh poskytovania osobitného príspevku a pomoci v hmotnej núdzi u občana, ktorý bude dlhodobo nezamestnaný alebo dlhodobo neaktívny a nastúpi do pracovného pomeru. Podľa analýz by o súbeh poberania dávky v hmotnej núdzi a mzdy mohlo mať záujem približne 10-tisíc ľudí, čo je opäť významný krok k znižovaniu nezamestnanosti. Zvýšenie minimálnej mzdy súvisí s ďalšími prijímanými opatreniami. Sú nimi zavedenie, ako som uviedol, súbehu dávky v hmotnej núdzi a mzdy, ako aj zavedenie odvodovej odpočítateľnej položky. Chceme dosiahnuť, aby sa naozaj na Slovensku oplatilo pracovať, aby sa ľuďom, ktorí prejavia záujem o prácu, zvyšovalo ohodnotenie aj z hľadiska dôchodku a aby bol rozdiel medzi ľuďmi, ktorí pracovali, s tými, ktorí boli len na sociálnych dávkach.
Od januára 2015 začnú platiť aj odvodové úľavy pre študentov pracujúcich na dohodu. Úpravou zvyšujeme mzdový limit zo 159 na 200 eur pre všetkých študentov pri dohodách o brigádnickej práci. Cieľom je zlepšenie podmienok uplatnenia študentov na trhu práce a odstránenie doterajšieho diferencovaného prístupu pre študentov mladších aj starších ako 18 rokov.
Z opatrení sociálneho balíčka nezostaneme v prípade seniorov iba pri zvýšení vianočného príspevku. Seniorov sa taktiež budú dotýkať aj ďalšie dve opatrenia, a to zavedenie minimálneho dôchodku pre seniorov a zvýšenie zľavy pri cestovaní vlakom. To bolo realizované počnúc 17. novembrom. Aj keď bol vianočný príspevok kritizovaný opozíciou ako nesystémové opatrenie, pravdou je, že ani ona sama po tom, ako začala v roku 2010 vládnuť, sa neodvážila naň siahnuť. Len pripomeniem, že ide o zvýšenie vianočného príspevku, ktoré pocítia najmä tí seniori, ktorí majú najnižšie dôchodky. Základnou sadzbou zvýšenia vianočného príspevku je zmena príspevku zo 75 na 87 eur, to jest o 12 eur aj 26 centov a uvedené opatrenie sa bude týkať všetkých dôchodkov do výšky 494 eur aj 40 centov, čo predstavuje takmer 1 mil. 160-tisíc poberateľov dôchodkov.
Teraz ministerstvo intenzívne pracuje na nastavení podmienok nároku na minimálny dôchodok. Úloha zavedenia minimálneho dôchodku vyplýva nielen z programového vyhlásenia vlády, ale aj z Národného programu aktívneho starnutia na roky 2014 – 2020. Cieľom bude, aby ľudia, ktorí odpracovali aspoň 25 rokov, neboli v starobe odkázaní na dávky a príspevky v hmotnej núdzi. Návrh opatrenia by mal byť zrealizovaný v druhej polovici budúceho roka. Opatrenie prinesie vyššiu mieru spravodlivosti pri poberaní dôchodkov a vzťahovať sa bude na všetkých dôchodcov, vrátane tých súčasných.
Ako som uviedol, deti, študenti, ale aj poberatelia dôchodkov môžu od 17. novembra zadarmo využívať vlaky 2. triedy. Okolo toho sú, samozrejme, rôzne diskusie, ale myslíme si, myslíme si, že toto bolo správne rozhodnutie a že našlo pozitívny ohlas u slovenskej verejnosti. Rovnako, samozrejme, budeme v budúcom roku uvažovať aj o tom, ako pomôcť ľuďom, ktorí chodia do práce, aby sme ešte viac znížili ich náklady, ktoré sú spojené s cestovaním.
Máme ambíciu v roku 2015 a ´16 znížiť cenu plynu pre domácnosti o dvojciferné číslo. Je to cieľ, ktorý súvisí s tým, že sme kúpili matku SPP a dostali sme pod kontrolu cenotvorbu v tomto významnom podniku, ktorý bol sprivatizovaný.
Dámy a páni, chcem vás ubezpečiť, že budeme naďalej pokračovať v tvrdých opatreniach, pokiaľ ide o daňové úniky a výber daní. Som presvedčený, že aj v roku 2015 si dokážeme vytvoriť balík, možno na úrovni 200 - 250 mil. eur, ktorý opäť pretavíme do druhého pozitívneho sociálneho balíka, a verím, že opatrenia, ktoré sa dnes pripravujú, budú slovenskou verejnosťou privítané pozitívne.
Ďakujem pekne. (Potlesk v sále.)
Ďakujem pekne. Vážený pán poslanec, ďakujem za otázku.
Ako je všeobecne známe, tak predchádzajúce dva roky 2012 až ´14, čo je vláda sociálnej demokracie na Slovensku, sa niesli v znamení konsolidácie verejných financií, ku ktorej Slovenskú republiku zaviazalo členstvo v eurozóne. Sme v elitnom klube krajín, ktoré majú spoločnú európsku menu, a tento elitný klub má aj vnútorné pravidlá. Keďže my si ctíme záväzky, ktoré prijímame, aj preto sme vynaložili enormné úsilie za posledné dva roky, aby sme Slovensko dostali z procedúry nadmerného deficitu, aby Slovensko bolo vnímané ako dôveryhodný a seriózny partner.
Opatrenia prijaté vládou na zníženie deficitu na požadovanú trojpercentnú úroveň HDP boli jednoznačne prínosné. Slovensko splnilo podmienky Európskej únie a ako som už povedal, vystúpilo z procedúry nadmerného deficitu, ktorú by sme mohli označiť, a takýto výraz často používa práve podpredseda vlády, minister financií, boli sme vyradení z trestnej lavice Európskej únie.
Ďalším pozitívnym prvkom je zlepšenie výberu daní, implementácia pravidiel na boj proti daňovým podvodom, prijatie opatrení na podporu hospodárskeho rastu ako reakcia na účinky dlhovej krízy v eurozóne.
Po ťažkom období konsolidácie, a v tom, verím, je aj podstata vašej otázky, pán poslanec, je načase, aby sme ponúkli aj určitý program pre ľudí, pretože ľudia si zaslúžia takýto program. A nejde len o program, ktorý sa dotýka mladých ľudí, dôchodcov. Dotýka sa aj podnikateľov, zamestnávateľov, pretože všetky tieto segmenty spoločnosti boli dva roky zúčastnené na konsolidácii. A keďže nám sa podarilo nielen skonsolidovať, ale ešte aj naakumulovať určitý objem finančných prostriedkov, padlo politické rozhodnutie, že tieto zdroje presne použijeme na pozitívny sociálny balíček. Aj preto sme asi pred pol rokom verejnosti predstavili súbor 15-ch pozitívnych opatrení na zlepšenie životnej úrovne ľudí, ktoré chceme realizovať v priebehu rokov 2014 a 2015. Na takzvaný, a my sme ho nazvali pozitívny balík opatrení pre zlepšenie životnej úrovne, nadväzuje aj ďalších šesť opatrení komplexného a systémového charakteru, ktoré majú pomôcť naštartovať hospodársky rast. Chceme naďalej pokračovať v rozbehnutých programoch zameraných na zlepšenie výberu daní a boj proti daňovým podvodom. A pozitívne čísla prináša aj rezort práce. V ponuke je tiež o 13 % viac finančných prostriedkov z fondov Európskej únie, ako sme mali k dispozícii v minulom programovacom období.
Pozitívne ukazovatele sú však pre občanov len číslami, kým sa nepretavia do zlepšenia ich životnej úrovne. Vysoká miera nezamestnanosti s výraznými rozdielmi medzi regiónmi predstavuje dlhodobý problém slovenského trhu práce. Európska komisia aj OECD odporúčajú viaceré opatrenia na podporu a zlepšenie slovenského trhu práce. Jedným z najdôležitejších je zníženie daňového zaťaženia nízkopríjmových pracovníkov. Daňové a odvodové zaťaženie dosahuje v prípade jednotlivca s nízkym príjmom 35,7%, čo je nad priemerom krajín OECD. Vysoké daňové a odvodové zaťaženie sťažuje zamestnávanie nízkokvalifikovaných zamestnancov, predražuje prácu pre zamestnávateľov a tým znižuje dopyt po pracovnej sile, obzvlášť po menej produktívnych pracovníkoch. Na druhej strane nízke čisté príjmy v súčasnosti s existujúcim systémom sociálnych dávok znižujú motiváciu hľadať si prácu a zamestnať sa. Z uvedených dôvodov má zmysel znížiť zaťaženie práce a motivovať ľudí zamestnať sa.
Teraz prerokúvavate v Národnej rade návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o zdravotnom poistení. Účelom návrhu je v nadväznosti na historické zvýšenie minimálnej mzdy z 352 na 380 eur na rok 2015 prostredníctvom odvodovej odpočítateľnej položky na zdravotné odvody zabezpečiť vyšší čistý príjem nízkopríjmových zamestnancov. Zo zníženia odvodového zaťaženia budú profitovať hlavne zamestnanci v problematických regiónoch s nižšou úrovňou ekonomickej aktivity, ktorí sa vedia zamestnať len za nízke mzdy. Vhodným riešením je zníženie odvodového zaťaženia, keďže dane z príjmu už dnes pri takýchto nízkych príjmoch neplatia. Fiškálne možnosti v súčasnosti neumožňujú znížiť odvodové zaťaženie plošne, navyše by takáto úľava nebola adresná. Preto je zmysluplnejšie cielené zníženie odvodového zaťaženia pre nízkopríjmových zamestnancov. Odvodová odpočítateľná položka svojím nastavením zmierňuje zaťaženie problematických skupín na trhu práce ťažko zamestnateľných ľudí a osôb s nízkou kvalifikáciou. Na úrovni minimálnej mzdy plne kompenzuje dodatočné náklady práce z jej zvýšenia v roku 2015. Vďaka vyššej čistej mzde sa zvýši ponuka práce. Zvýšený dopyt po pracovnej sile očakávame zo znížených nákladov práce nad úrovňou minimálnej mzdy. Sekundárnym pozitívnym vplyvom budú vyššie disponibilné príjmy nízkopríjmových domácností a tým aj rast ich spotreby.
Samotné zvýšenie minimálnej mzdy na úroveň 380 eur v roku 2015 by prinieslo nárast čistých príjmov zamestnancov o 20 eur mesačne. Tento krok by zároveň zvýšil náklady práce zamestnávateľov o 38 eur. Zvyšovanie nákladov práce nízkopríjmových a nízkokvalifikovaných zamestnancov by pravdepodobne zhoršilo situáciu na trhu práce. Daňovo-odvodové zaťaženie nízkokvalifikovaných by rástlo a ich práca by sa predražovala, obzvlášť v zaostávajúcich regiónoch. No simultánne zavedenie degresívnej odpočítateľnej položky situáciu nízkopríjmových zamestnancov zlepší. Na úrovni minimálnej mzdy zvýši ich čisté príjmy o 32 eur a zachová náklady práce na súčasnej úrovni. Opatrenie pozitívne ovplyvní viac ako pol milióna zamestnancov pri odhadovaných fiškálnych nákladoch vo výške 146 mil. eur. Vzhľadom na to, že minimálna mzda sa zvyšuje s účinnosťou od 1. januára 2015, je potrebné prijať návrh zákona v rovnakom čase.
Za významný pozitívny krok pre zvýšenie životnej úrovne považujem aj schválené zvýšenie minimálnej mzdy, ktorá bude od budúceho roku na úrovni 380 eur, ako som už dnes niekoľkokrát uviedol. Nesúhlasíme, a toto je oficiálny postoj vlády, so zmrazovaním minimálnej mzdy a vláda bude neustále vyvíjať tlak na to, aby sa minimálne platy zamestnancov zvyšovali. Cieľom je dosiahnuť najmä, aby sa ľuďom na Slovensku oplatilo pracovať. Schválením nariadenia o zvýšení minimálnej mzdy boli vytvorené predpoklady, aby zamestnanci najnižších príjmových skupín získali ako keby 13. plat. Opakujem, hovorím o zamestnancoch na úrovni približne minimálnej mzdy. Tí môžu rátať s tým, že keď sa zrátajú efekty z každého mesiaca, tak na konci roka môžeme hovoriť o existencii akéhosi 13. platu.
Odmietame tvrdenia, že rast minimálnej mzdy ohrozuje slovenské hospodárstvo. Odmietame obvinenia, že aktuálne nastavenie minimálnej mzdy nerešpektuje ekonomickú realitu. Dámy a páni, chcem upriamiť pozornosť na jedno konštatovanie, ktoré bolo zverejnené v správe OECD. Na Slovensku je tempo medziročného rastu produktivity práce výrazne vyššie ako tempo medziročného rastu mzdových nákladov. Razantnejším zvýšením minimálnej mzdy chceme zabezpečiť, aby suma minimálnej mzdy garantovala zamestnancovi vyšší čistý príjem, ako predstavuje hranica rizika chudoby. Čiže ešte raz, produktivita nám rastie podstatne rýchlejšie, ako nám rastú mzdy. A preto je aj toto miesto dobrým miestom, aby som odkázal zamestnávateľom, že majú priestor na zvyšovanie mzdy vo výrobnom sektore. Viem, že niekde sa dohodli, ale niekde naďalej dochádza k veľkým roztržkám a nedorozumeniam tohto druhu.
Medzi ďalšie opatrenia vlády, ktoré majú zvyšovať životnú úroveň, patrí aj zavedenie dočasného súbehu mzdy a dávky v hmotnej núdzi, ktoré vstúpi do platnosti 1. januára 2015. Dočasné poskytovanie dávky v hmotnej núdzi aj po nástupe do pracovného pomeru zvýši samotný príjem, ako aj motiváciu zamestnať sa. Návrh zákona vymedzuje nové podmienky pre vznik nároku na osobitný príspevok, ktoré umožnia súbeh poskytovania osobitného príspevku a pomoci v hmotnej núdzi u občana, ktorý bude dlhodobo nezamestnaný alebo dlhodobo neaktívny a nastúpi do pracovného pomeru. Podľa analýz by o súbeh poberania dávky v hmotnej núdzi a mzdy mohlo mať záujem približne 10-tisíc ľudí, čo je opäť významný krok k znižovaniu nezamestnanosti. Zvýšenie minimálnej mzdy súvisí s ďalšími prijímanými opatreniami. Sú nimi zavedenie, ako som uviedol, súbehu dávky v hmotnej núdzi a mzdy, ako aj zavedenie odvodovej odpočítateľnej položky. Chceme dosiahnuť, aby sa naozaj na Slovensku oplatilo pracovať, aby sa ľuďom, ktorí prejavia záujem o prácu, zvyšovalo ohodnotenie aj z hľadiska dôchodku a aby bol rozdiel medzi ľuďmi, ktorí pracovali, s tými, ktorí boli len na sociálnych dávkach.
Od januára 2015 začnú platiť aj odvodové úľavy pre študentov pracujúcich na dohodu. Úpravou zvyšujeme mzdový limit zo 159 na 200 eur pre všetkých študentov pri dohodách o brigádnickej práci. Cieľom je zlepšenie podmienok uplatnenia študentov na trhu práce a odstránenie doterajšieho diferencovaného prístupu pre študentov mladších aj starších ako 18 rokov.
Z opatrení sociálneho balíčka nezostaneme v prípade seniorov iba pri zvýšení vianočného príspevku. Seniorov sa taktiež budú dotýkať aj ďalšie dve opatrenia, a to zavedenie minimálneho dôchodku pre seniorov a zvýšenie zľavy pri cestovaní vlakom. To bolo realizované počnúc 17. novembrom. Aj keď bol vianočný príspevok kritizovaný opozíciou ako nesystémové opatrenie, pravdou je, že ani ona sama po tom, ako začala v roku 2010 vládnuť, sa neodvážila naň siahnuť. Len pripomeniem, že ide o zvýšenie vianočného príspevku, ktoré pocítia najmä tí seniori, ktorí majú najnižšie dôchodky. Základnou sadzbou zvýšenia vianočného príspevku je zmena príspevku zo 75 na 87 eur, to jest o 12 eur aj 26 centov a uvedené opatrenie sa bude týkať všetkých dôchodkov do výšky 494 eur aj 40 centov, čo predstavuje takmer 1 mil. 160-tisíc poberateľov dôchodkov.
Teraz ministerstvo intenzívne pracuje na nastavení podmienok nároku na minimálny dôchodok. Úloha zavedenia minimálneho dôchodku vyplýva nielen z programového vyhlásenia vlády, ale aj z Národného programu aktívneho starnutia na roky 2014 – 2020. Cieľom bude, aby ľudia, ktorí odpracovali aspoň 25 rokov, neboli v starobe odkázaní na dávky a príspevky v hmotnej núdzi. Návrh opatrenia by mal byť zrealizovaný v druhej polovici budúceho roka. Opatrenie prinesie vyššiu mieru spravodlivosti pri poberaní dôchodkov a vzťahovať sa bude na všetkých dôchodcov, vrátane tých súčasných.
Ako som uviedol, deti, študenti, ale aj poberatelia dôchodkov môžu od 17. novembra zadarmo využívať vlaky 2. triedy. Okolo toho sú, samozrejme, rôzne diskusie, ale myslíme si, myslíme si, že toto bolo správne rozhodnutie a že našlo pozitívny ohlas u slovenskej verejnosti. Rovnako, samozrejme, budeme v budúcom roku uvažovať aj o tom, ako pomôcť ľuďom, ktorí chodia do práce, aby sme ešte viac znížili ich náklady, ktoré sú spojené s cestovaním.
Máme ambíciu v roku 2015 a ´16 znížiť cenu plynu pre domácnosti o dvojciferné číslo. Je to cieľ, ktorý súvisí s tým, že sme kúpili matku SPP a dostali sme pod kontrolu cenotvorbu v tomto významnom podniku, ktorý bol sprivatizovaný.
Dámy a páni, chcem vás ubezpečiť, že budeme naďalej pokračovať v tvrdých opatreniach, pokiaľ ide o daňové úniky a výber daní. Som presvedčený, že aj v roku 2015 si dokážeme vytvoriť balík, možno na úrovni 200 - 250 mil. eur, ktorý opäť pretavíme do druhého pozitívneho sociálneho balíka, a verím, že opatrenia, ktoré sa dnes pripravujú, budú slovenskou verejnosťou privítané pozitívne.
Ďakujem pekne. (Potlesk v sále.)
Autorizovaný
14:26
Zodpovedanie otázky 14:26
Miroslav LajčákRelevantné informácie v predmetnej veci vám môže poskytnúť Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý je ústredným orgánom štátnej správy pre verejné obstarávanie a vykonáva dohľad nad verejným obstarávaním, pričom spolupracuje s Európskou komisiou. Tento úrad vedie register právnických a fyzických osôb so zákazom účasti na verejnom obstarávaní. V zmysle § 26 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní sa verejného obstarávania môže zúčastniť len ten, kto spĺňa tieto podmienky účasti týkajúce sa osobného postavenia: a) nebol on ani jeho štatutárny orgán, ani člen štatutárneho orgánu právoplatne odsúdený za trestný čin korupcie, za trestný čin poškodzovania finančných záujmov Európskej únie, za trestný čin legalizácie príjmu z trestnej činnosti, za trestný čin založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny alebo za trestný čin založenia, zosnovania alebo podporovania teroristickej skupiny alebo za trestný čin terorizmu a niektorých foriem účasti na terorizme; b) nebol on ani jeho štatutárny orgán, ani člen štatutárneho orgánu právoplatne odsúdený za trestný čin, ktorého skutková podstata súvisí s podnikaním; c) nebol naňho vyhlásený konkurz, nie je v likvidácii, ani nebolo proti nemu zastavené konkurzné konanie pre nedostatok majetku alebo zrušený konkurz pre nedostatok majetku; d) nemá evidované nedoplatky poistného na zdravotné poistenie, sociálne poistenie a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, ktoré sa vymáhajú výkonom rozhodnutia; e) nemá evidované daňové nedoplatky, ktoré sa vymáhajú výkonom rozhodnutia; f) je oprávnený dodávať tovar, uskutočňovať stavebné práce alebo poskytovať službu vo vzťahu aspoň k jednému predmetu zákazky, na ktorú predkladá uchádzač ponuku alebo žiadosť o účasť; g) nebolo mu v predchádzajúcich troch rokoch preukázané závažné porušenie odborných povinností, ktoré dokáže verejný obstarávateľ a obstarávateľ preukázať; h) nemá právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní alebo nie je osobou, bod 1, ktorej spoločníkom, známym akcionárom, ktorý vlastní najmenej 34 % akcií tejto spoločnosti, alebo členom alebo ktorej štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu, prokuristom alebo ovládajúcou osobou je osoba, ktorá má právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, bod 2, ktorej spoločníkom, známym akcionárom, ktorý vlastní najmenej 34 % akcií tejto spoločnosti alebo členom alebo ktorej štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu, prokuristom alebo ovládajúcou osobou je osoba, ktorá je alebo v čase, keď prebiehalo verejné obstarávanie, vo vzťahu ku ktorému bol právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, bola a) spoločníkom, známym akcionárom, ktorý vlastní najmenej 34 % akcií tejto spoločnosti alebo členom alebo ktorej štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu, prokuristom alebo ovládajúcou osobou osoby, ktorá má právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, alebo b) právnym nástupcom osoby, ktorá mala v čase, keď k nástupníctvu došlo, právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, alebo po tretie, ktorá sa stala právnym nástupcom osoby, ktorá mala v čase, keď k nástupníctvu došlo, právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní; i) nemá nesplnenú povinnosť vyplatenia odmeny alebo odplaty zo zmluvy s osobou, ktorá je alebo bola subdodávateľom vo vzťahu k zákazke zadanej podľa tohto zákona, ktorá sa vymáha výkonom rozhodnutia; j) nemá nesplnenú povinnosť vyplatenia mzdy, platu alebo inej odmeny za prácu, náhrady mzdy alebo odstupného, na ktorých vyplatenie má zamestnanec nárok, ktoré sa vymáhajú výkonom rozhodnutia.
V zmysle uvedeného nie je prípustné brániť účasti vo verejnom obstarávaní komukoľvek, kto tieto podmienky účasti plní.
Ďakujem. Skončil som.
Ďakujem pekne, vážený pán predseda. Vážený pán poslanec, v zmysle zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov sú implementované európske predpisy, ktoré presne určujú podmienky účasti v procesoch verejného obstarávania. Slovenská republika ako členská krajina Európskej únie je povinná tieto európske predpisy dodržiavať a štátne orgány môžu konať len v súlade so všeobecne záväznými predpismi.
Relevantné informácie v predmetnej veci vám môže poskytnúť Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý je ústredným orgánom štátnej správy pre verejné obstarávanie a vykonáva dohľad nad verejným obstarávaním, pričom spolupracuje s Európskou komisiou. Tento úrad vedie register právnických a fyzických osôb so zákazom účasti na verejnom obstarávaní. V zmysle § 26 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní sa verejného obstarávania môže zúčastniť len ten, kto spĺňa tieto podmienky účasti týkajúce sa osobného postavenia: a) nebol on ani jeho štatutárny orgán, ani člen štatutárneho orgánu právoplatne odsúdený za trestný čin korupcie, za trestný čin poškodzovania finančných záujmov Európskej únie, za trestný čin legalizácie príjmu z trestnej činnosti, za trestný čin založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny alebo za trestný čin založenia, zosnovania alebo podporovania teroristickej skupiny alebo za trestný čin terorizmu a niektorých foriem účasti na terorizme; b) nebol on ani jeho štatutárny orgán, ani člen štatutárneho orgánu právoplatne odsúdený za trestný čin, ktorého skutková podstata súvisí s podnikaním; c) nebol naňho vyhlásený konkurz, nie je v likvidácii, ani nebolo proti nemu zastavené konkurzné konanie pre nedostatok majetku alebo zrušený konkurz pre nedostatok majetku; d) nemá evidované nedoplatky poistného na zdravotné poistenie, sociálne poistenie a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, ktoré sa vymáhajú výkonom rozhodnutia; e) nemá evidované daňové nedoplatky, ktoré sa vymáhajú výkonom rozhodnutia; f) je oprávnený dodávať tovar, uskutočňovať stavebné práce alebo poskytovať službu vo vzťahu aspoň k jednému predmetu zákazky, na ktorú predkladá uchádzač ponuku alebo žiadosť o účasť; g) nebolo mu v predchádzajúcich troch rokoch preukázané závažné porušenie odborných povinností, ktoré dokáže verejný obstarávateľ a obstarávateľ preukázať; h) nemá právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní alebo nie je osobou, bod 1, ktorej spoločníkom, známym akcionárom, ktorý vlastní najmenej 34 % akcií tejto spoločnosti, alebo členom alebo ktorej štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu, prokuristom alebo ovládajúcou osobou je osoba, ktorá má právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, bod 2, ktorej spoločníkom, známym akcionárom, ktorý vlastní najmenej 34 % akcií tejto spoločnosti alebo členom alebo ktorej štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu, prokuristom alebo ovládajúcou osobou je osoba, ktorá je alebo v čase, keď prebiehalo verejné obstarávanie, vo vzťahu ku ktorému bol právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, bola a) spoločníkom, známym akcionárom, ktorý vlastní najmenej 34 % akcií tejto spoločnosti alebo členom alebo ktorej štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu, prokuristom alebo ovládajúcou osobou osoby, ktorá má právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, alebo b) právnym nástupcom osoby, ktorá mala v čase, keď k nástupníctvu došlo, právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, alebo po tretie, ktorá sa stala právnym nástupcom osoby, ktorá mala v čase, keď k nástupníctvu došlo, právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní; i) nemá nesplnenú povinnosť vyplatenia odmeny alebo odplaty zo zmluvy s osobou, ktorá je alebo bola subdodávateľom vo vzťahu k zákazke zadanej podľa tohto zákona, ktorá sa vymáha výkonom rozhodnutia; j) nemá nesplnenú povinnosť vyplatenia mzdy, platu alebo inej odmeny za prácu, náhrady mzdy alebo odstupného, na ktorých vyplatenie má zamestnanec nárok, ktoré sa vymáhajú výkonom rozhodnutia.
V zmysle uvedeného nie je prípustné brániť účasti vo verejnom obstarávaní komukoľvek, kto tieto podmienky účasti plní.
Ďakujem. Skončil som.
Autorizovaný
14:30
Ja chcem len upozorniť na to, že naozaj firmy dlhodobo neplatia svoje záväzky, faktúry, potom niektorí idú do konkurzu, niektorí idú do reštrukturalizácie, niektorí...
Ja chcem len upozorniť na to, že naozaj firmy dlhodobo neplatia svoje záväzky, faktúry, potom niektorí idú do konkurzu, niektorí idú do reštrukturalizácie, niektorí predajú firmu a ďalej podnikajú s inou firmou. Som si zistil, niekto má pätnásť firiem, dvanásť firiem. Minule som tu niečo spomenul, na druhý deň už zmenili štatutára, dali tam nejakých bielych koňov a tak ďalej. Čiže je v tomto neporiadok, to všetci vieme.
Váhostav bol taký príklad, že nám tu každý deň autá chodia, nosia tam štrk hore-dole, čiže za to som si to dovolil povedať. Je v 13-miliónovej strate, má 134 mil. záväzky. Čiže ja by som štátnu verejnú zákazku porozmýšľal, či by som takéto firmy, jej dal, aj keď spĺňa toto, najprv nech si spraví svoje záväzky.
Ja si myslím, že je nutná zmena zákona o verejnom obstarávaní. Niečo sa tu už začalo, ale sa to týkalo len schránkových firiem. Ja myslím, že tam malo byť nutne zákaz sprostredkovateľských firiem, ktoré vlastne veľmi často nič neurobia, len to posunú ďalej a si odlejú z toho peniaze a takto idú ďalej, a potom ten posledný dáva tým chudákom 10, 15 percent. Tiež by malo byť v zákone na povolenie reštrukturovania napríklad, že aspoň 50 % a do termínu troch rokov aspoň, lebo tam neni nateraz termín, by tí ľudia mali zaplatiť, keď sú v reštrukturalizácii, záväzky veriteľa. Takisto by mali byť sprísnené podmienky na povolenie reštrukturalizácie, no. Určiť zákonom napríklad minimálne plnenie tých svojich záväzkov. A ja som hovoril aspoň o tých 50 percentách. Takže v tomto smere poriadok začal sa, ja sa teším, ale proste sme... (Prerušenie vystúpenia časomerom).
Dobre. Ďakujem veľmi pekne. No ďakujem pánu ministrovi, ktorý došiel ako Pilát do kréda k tejto odpovedi. Aj za to poučenie, aj ja som sa poučil, ja som to nikdy nemal takto prečítané. Mám smolu, že tu pán minister dneska nie je, no ale však ja sa to opýtam aj ústne, no.
Ja chcem len upozorniť na to, že naozaj firmy dlhodobo neplatia svoje záväzky, faktúry, potom niektorí idú do konkurzu, niektorí idú do reštrukturalizácie, niektorí predajú firmu a ďalej podnikajú s inou firmou. Som si zistil, niekto má pätnásť firiem, dvanásť firiem. Minule som tu niečo spomenul, na druhý deň už zmenili štatutára, dali tam nejakých bielych koňov a tak ďalej. Čiže je v tomto neporiadok, to všetci vieme.
Váhostav bol taký príklad, že nám tu každý deň autá chodia, nosia tam štrk hore-dole, čiže za to som si to dovolil povedať. Je v 13-miliónovej strate, má 134 mil. záväzky. Čiže ja by som štátnu verejnú zákazku porozmýšľal, či by som takéto firmy, jej dal, aj keď spĺňa toto, najprv nech si spraví svoje záväzky.
Ja si myslím, že je nutná zmena zákona o verejnom obstarávaní. Niečo sa tu už začalo, ale sa to týkalo len schránkových firiem. Ja myslím, že tam malo byť nutne zákaz sprostredkovateľských firiem, ktoré vlastne veľmi často nič neurobia, len to posunú ďalej a si odlejú z toho peniaze a takto idú ďalej, a potom ten posledný dáva tým chudákom 10, 15 percent. Tiež by malo byť v zákone na povolenie reštrukturovania napríklad, že aspoň 50 % a do termínu troch rokov aspoň, lebo tam neni nateraz termín, by tí ľudia mali zaplatiť, keď sú v reštrukturalizácii, záväzky veriteľa. Takisto by mali byť sprísnené podmienky na povolenie reštrukturalizácie, no. Určiť zákonom napríklad minimálne plnenie tých svojich záväzkov. A ja som hovoril aspoň o tých 50 percentách. Takže v tomto smere poriadok začal sa, ja sa teším, ale proste sme... (Prerušenie vystúpenia časomerom).
Autorizovaný
14:30
Ďakujem.
Ďakujem.
Vzhľadom na to, že nebola položená otázka, tak nie je na čo, pán predseda.
Ďakujem.
Autorizovaný
14:33
Zodpovedanie otázky 14:33
Ján PočiatekTreba zdôrazniť, že rok 2013 bol rokom, kedy sme dosiahli v cestovnom ruchu najpozitívnejšie výsledky v pokrízovom období a priblížili sme sa k...
Treba zdôrazniť, že rok 2013 bol rokom, kedy sme dosiahli v cestovnom ruchu najpozitívnejšie výsledky v pokrízovom období a priblížili sme sa k historicky najúspešnejšiemu roku 2008. V prvom polroku 2014 prišlo k miernemu poklesu počtu turistov oproti rovnakému obdobiu minulého roku. Dôvodom sú dva vážne faktory, a to nezvyčajne teplá zima, ktorá tvrdo zasiahla slovenské lyžiarske strediská, druhou významnou skutočnosťou bola situácia na Ukrajine s následným dopadom na potenciálny trh Ruskej federácie a v neposlednom rade návštevnosť Slovenska najmä zo susedných trhov ovplyvnili kurzové zmeny eura voči forintu, ako aj českej korune. Aj tento pokles však neznamená úplne negatívny výsledok. Počet turistov v absolútnom vyjadrení bol totiž tento rok vyšší ako v rovnakých obdobiach rokov ´11 a ´12, kedy neboli problémy s nedostatkom snehu ani konflikt na Ukrajine, a to vo všetkých troch ukazovateľoch, čiže ide o celkový počet návštevníkov zahraničných alebo aj domácich.
Čo považujem ale ešte za pozitívnejšiu správu, že napriek poklesu počtu turistov v prvom polroku 2014 príjmy z aktívneho zahraničného cestovného ruchu vzrástli aj oproti prvému polroku historicky úspešného roku 2013. Ide o peniaze, ktoré u nás návštevníci minú, respektíve utratia za služby a ktoré vstupujú do platobnej bilancie štátu. Konkrétne je možné uviesť, že príjmy z aktívneho zahraničného cestovného ruchu dosiahli za obdobie január až jún 2014 výšku 896,9 mil. eur, čo v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka 2013, ktorý bol teda výnimočne úspešný po dlhej dobe, predstavuje stále nárast o 2,6 % a saldo zahraničného cestovného ruchu bolo aktívne vo výške 37,9 mil. eur. Podľa oficiálnych údajov zverejnených Štatistickým úradom navštívilo Slovensko v prvom polroku 2014 spolu 664 989 zahraničných turistov, ktorí realizovali 1 777 422 prenocovaní a strávili v priemere 2,7 nocí a tvorili 38,6 % z celkového počtu ubytovaných návštevníkov. Domáci návštevníci v počte 1 059 952 strávili v ubytovacích zariadeniach cestovného ruchu na Slovensku v prvom polroku tohto roka 3 107 791 nocí, v priemere 2,9 nocí.
Naša stratégia je zameriavať sa na susedné štáty, v ktorých vidíme dlhodobo potenciál, a preto kampaň na zimnú turistickú sezónu je orientovaná najmä na tieto krajiny. S týmto cieľom štátny tajomník zodpovedný za rozvoj cestovného ruchu absolvoval viaceré tlačové konferencie v metropolách krajín za účasti mnohých zahraničných médií. Výsledkom bolo niekoľko desiatok mediálnych výstupov. Uskutočnili sa napríklad vo Varšave, Budapešti, Berlíne, Prahe a v iných veľkých mestách.
S rovnakým zámerom Slovenská agentúra pre cestovný ruch finalizuje marketingový plán na budúci rok. Plánuje sa zúčastniť viacerých veľtrhov a výstav aj v krajinách, ktoré sú geograficky vzdialené, ako napríklad ázijské krajiny. Tieto predstavujú výrazný potenciál návštevnosti Slovenska.
K zvýšeniu návštevnosti môže prispieť aj aktuálne otvorené priame letecké spojenie Bratislava – Dubaj, priame linky z Londýna a z Rigy, linka z Rigy by mohla priniesť návštevníkov z Pobaltia a zo Škandinávie. Vyťažená je nová linka Košice – Londýn.
S cieľom rozvoja cestovného ruchu chceme skvalitňovať systém destinačného manažmentu, vrátane dotačného systému organizácii cestovného ruchu v zmysle zákona č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu. Zámerom je podpora rozvoja lokálneho a regionálneho produktu cestovného ruchu a jeho marketingu. Intenzívne pracujeme na implementácii národného systému kvality služieb cestovného ruchu so zámerom jej zvýšenia a stabilizácie, čím chceme prispieť k zvýšeniu konkurencieschopnosti cestovného ruchu Slovenska na medzinárodných trhoch. Pracujeme tiež na skvalitnení štatistických údajov o cestovnom ruchu, ktoré sú nevyhnutné pre rozhodovacie procesy práve v tomto sektore.
V rámci spolupráce s krajinami skupiny V4 vytvárame spoločný produkt pre vzdialené trhy a tieto spoločne aj propagujeme. Podporujeme veľké akcie s medzinárodným významom, ako je napríklad svetový pohár v lyžovaní, zimná univerziáda 2015, ktoré môžu dlhodobo prilákať zahraničných klientov, a prostredníctvom televíznych spoločností môže byť aj Slovensko propagované v zahraničí.
Jedna z najefektívnejších ciest propagácie Slovenska je prijímanie zahraničných novinárov na Slovensku, okrem novinárov z okolitých krajín, prijímame novinárov z Nemecka, Ruskej federácie a aj z ďalekejšieho zámoria.
Zvýšenie efektívnosti vidíme aj v zlepšení spolupráce verejného a súkromného sektora v oblasti prezentácie doma a najmä v zahraničí.
Ďakujem za slovo, skončil som.
Ďakujem za slovo. Vážený pán predseda, vážené dámy, vážení páni, vážený pán poslanec. Úvodom mi dovoľte vyjadriť vcelku spokojnosť s dlhodobým vývojom sektora cestovného ruchu, keďže v posledných rokoch kontinuálne rastie počet turistov aj objem peňazí, ktoré v našich regiónoch míňajú.
Treba zdôrazniť, že rok 2013 bol rokom, kedy sme dosiahli v cestovnom ruchu najpozitívnejšie výsledky v pokrízovom období a priblížili sme sa k historicky najúspešnejšiemu roku 2008. V prvom polroku 2014 prišlo k miernemu poklesu počtu turistov oproti rovnakému obdobiu minulého roku. Dôvodom sú dva vážne faktory, a to nezvyčajne teplá zima, ktorá tvrdo zasiahla slovenské lyžiarske strediská, druhou významnou skutočnosťou bola situácia na Ukrajine s následným dopadom na potenciálny trh Ruskej federácie a v neposlednom rade návštevnosť Slovenska najmä zo susedných trhov ovplyvnili kurzové zmeny eura voči forintu, ako aj českej korune. Aj tento pokles však neznamená úplne negatívny výsledok. Počet turistov v absolútnom vyjadrení bol totiž tento rok vyšší ako v rovnakých obdobiach rokov ´11 a ´12, kedy neboli problémy s nedostatkom snehu ani konflikt na Ukrajine, a to vo všetkých troch ukazovateľoch, čiže ide o celkový počet návštevníkov zahraničných alebo aj domácich.
Čo považujem ale ešte za pozitívnejšiu správu, že napriek poklesu počtu turistov v prvom polroku 2014 príjmy z aktívneho zahraničného cestovného ruchu vzrástli aj oproti prvému polroku historicky úspešného roku 2013. Ide o peniaze, ktoré u nás návštevníci minú, respektíve utratia za služby a ktoré vstupujú do platobnej bilancie štátu. Konkrétne je možné uviesť, že príjmy z aktívneho zahraničného cestovného ruchu dosiahli za obdobie január až jún 2014 výšku 896,9 mil. eur, čo v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka 2013, ktorý bol teda výnimočne úspešný po dlhej dobe, predstavuje stále nárast o 2,6 % a saldo zahraničného cestovného ruchu bolo aktívne vo výške 37,9 mil. eur. Podľa oficiálnych údajov zverejnených Štatistickým úradom navštívilo Slovensko v prvom polroku 2014 spolu 664 989 zahraničných turistov, ktorí realizovali 1 777 422 prenocovaní a strávili v priemere 2,7 nocí a tvorili 38,6 % z celkového počtu ubytovaných návštevníkov. Domáci návštevníci v počte 1 059 952 strávili v ubytovacích zariadeniach cestovného ruchu na Slovensku v prvom polroku tohto roka 3 107 791 nocí, v priemere 2,9 nocí.
Naša stratégia je zameriavať sa na susedné štáty, v ktorých vidíme dlhodobo potenciál, a preto kampaň na zimnú turistickú sezónu je orientovaná najmä na tieto krajiny. S týmto cieľom štátny tajomník zodpovedný za rozvoj cestovného ruchu absolvoval viaceré tlačové konferencie v metropolách krajín za účasti mnohých zahraničných médií. Výsledkom bolo niekoľko desiatok mediálnych výstupov. Uskutočnili sa napríklad vo Varšave, Budapešti, Berlíne, Prahe a v iných veľkých mestách.
S rovnakým zámerom Slovenská agentúra pre cestovný ruch finalizuje marketingový plán na budúci rok. Plánuje sa zúčastniť viacerých veľtrhov a výstav aj v krajinách, ktoré sú geograficky vzdialené, ako napríklad ázijské krajiny. Tieto predstavujú výrazný potenciál návštevnosti Slovenska.
K zvýšeniu návštevnosti môže prispieť aj aktuálne otvorené priame letecké spojenie Bratislava – Dubaj, priame linky z Londýna a z Rigy, linka z Rigy by mohla priniesť návštevníkov z Pobaltia a zo Škandinávie. Vyťažená je nová linka Košice – Londýn.
S cieľom rozvoja cestovného ruchu chceme skvalitňovať systém destinačného manažmentu, vrátane dotačného systému organizácii cestovného ruchu v zmysle zákona č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu. Zámerom je podpora rozvoja lokálneho a regionálneho produktu cestovného ruchu a jeho marketingu. Intenzívne pracujeme na implementácii národného systému kvality služieb cestovného ruchu so zámerom jej zvýšenia a stabilizácie, čím chceme prispieť k zvýšeniu konkurencieschopnosti cestovného ruchu Slovenska na medzinárodných trhoch. Pracujeme tiež na skvalitnení štatistických údajov o cestovnom ruchu, ktoré sú nevyhnutné pre rozhodovacie procesy práve v tomto sektore.
V rámci spolupráce s krajinami skupiny V4 vytvárame spoločný produkt pre vzdialené trhy a tieto spoločne aj propagujeme. Podporujeme veľké akcie s medzinárodným významom, ako je napríklad svetový pohár v lyžovaní, zimná univerziáda 2015, ktoré môžu dlhodobo prilákať zahraničných klientov, a prostredníctvom televíznych spoločností môže byť aj Slovensko propagované v zahraničí.
Jedna z najefektívnejších ciest propagácie Slovenska je prijímanie zahraničných novinárov na Slovensku, okrem novinárov z okolitých krajín, prijímame novinárov z Nemecka, Ruskej federácie a aj z ďalekejšieho zámoria.
Zvýšenie efektívnosti vidíme aj v zlepšení spolupráce verejného a súkromného sektora v oblasti prezentácie doma a najmä v zahraničí.
Ďakujem za slovo, skončil som.
Autorizovaný
14:39
Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:39
Juraj BlanárA chcel by som sa pri tejto príležitosti ešte spýtať, rozpráva sa a debatuje sa na rôznych fórach týkajúcich sa podpory cestovného ruchu aj o hľadaní možnosti...
A chcel by som sa pri tejto príležitosti ešte spýtať, rozpráva sa a debatuje sa na rôznych fórach týkajúcich sa podpory cestovného ruchu aj o hľadaní možnosti podpory domáceho cestovného ruchu. Niečo podobné ako napríklad v Poľskej republike, či je niečo takéto pripravované a či by povedzme aj ostatní, ktorí sú aktívni v cestovnom ruchu, mohli sa nejakým spôsobom do tejto debaty zapojiť.
Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho
27.11.2014 o 14:39 hod.
Ing.
Juraj Blanár
Videokanál poslanca
Vážený pán minister, ďakujem veľmi pekne za vyčerpávajúcu informáciu a môžem mnohé tie aktivity potvrdiť, pretože sú aj v spojení nielen s aktivitami samosprávnych krajov, ale aj organizáciami cestovného ruchu, ktoré myslím si, že významne dynamizujú podporu cestovného ruchu.
A chcel by som sa pri tejto príležitosti ešte spýtať, rozpráva sa a debatuje sa na rôznych fórach týkajúcich sa podpory cestovného ruchu aj o hľadaní možnosti podpory domáceho cestovného ruchu. Niečo podobné ako napríklad v Poľskej republike, či je niečo takéto pripravované a či by povedzme aj ostatní, ktorí sú aktívni v cestovnom ruchu, mohli sa nejakým spôsobom do tejto debaty zapojiť.
Autorizovaný