44. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Pán predseda, teraz budeme hlasovať o bode 9 zo spoločnej správy. Bod 9 má odporúčanie gestorského výboru schváliť, avšak upozorňujem, že v rozprave som podal pozmeňujúci návrh, ktorý rieši uvedenú problematiku komplexnejšie.
Neautorizovaný
Vystúpenia
16:24
Uvádzajúci uvádza bod 16:24
Peter KažimírAle ja chcem len povedať, že teraz neviem, či si pán poslanec, má pocit, že sa stal obeťou politického kanibalizmu alebo podobne. Ale na stole je naozaj novela zákona o rozpočtových pravidlách, ktorá vznikla tam, kde vzniknúť takýto zákon...
Ale ja chcem len povedať, že teraz neviem, či si pán poslanec, má pocit, že sa stal obeťou politického kanibalizmu alebo podobne. Ale na stole je naozaj novela zákona o rozpočtových pravidlách, ktorá vznikla tam, kde vzniknúť takýto zákon mal, alebo jeho novela, na rezorte financií. A ak hovorí, že sa rieši problém, ktorý je už vyriešený, tak asi sa odvoláva na uznesenie vlády niekedy naozaj zo začiatku tohto storočia, a ktorý bol len uznesením vlády. Aj na základe jeho iniciatívy a výzvy a hromadnej pripomienky sa dostáva tento mechanizmus do zákona, čo si dovolím, že aj snáď aj poslanec Národnej rady a bývalý predstaviteľ exekutívy vládnej chápe, že uznesenie vlády je menej ako zákon, a ten zákon bude potom doplnený, samozrejme, podzákonnou normou, nariadením vlády, čo je zase viac ako uznesenie vlády. Takže nechápem tú urazenú pozíciu.
Okrem toho to nariadenie ešte nebolo zverejnené, takže poprosím, keby bolo hodnotené to ako celok, to znamená zákon a nariadenie. A chcem tu povedať, že my sa v podstate a teraz veľmi, veľmi úprimne z pohľadu politického pretláčania, my sme neakceptovali z minulej schôdze jeho návrh, z dielne tuším jeho a pani poslankyne Žitňanskej alebo určite minimálne spolu na tom robili, pretože zvolili si nástroj a asi sami pochopili, že je to ťažké, zasiahnuť celý verejný sektor, pretože naozaj z hľadiska fungovania verejného sektoru a verejných financií vláda nemá priamy dosah na verejné inštitúcie, pokiaľ nevstúpite priamo do zákonov týchto verejných inštitúcií, čo sme akosi nechceli robiť, to znamená vstupovať do zákona o RTVS, zákona o Exim..., do zákona o Sociálnej poisťovni a všade riešiť, s prepáčením, výšku hodnoty, ceny auta.
No ja to vnímam tak a v tomto to podčiarkujem, že toto je otázka politického signálu, je mi ľúto, že s ním nemôžem komunikovať aspoň očne, že je to v rovine významnosti politického signálu. A opakujem, uznesenie, ktoré sa na úrovni štátnych orgánov dodržiavalo, sa mení na zákon o rozpočtových pravidlách a podzákonnú normu, nariadenie vlády. Obsah nariadenia vlády bude, samozrejme, ešte, ešte prijatý a uvažuje sa o tom, že súčasťou nariadenia vlády môže byť aj odporúčanie tým ostatným subjektom verejnej správy, na ktorých nemáme priamy dosah, to, že to máme vykonať, ale môžme silne odporúčať. A potom okrem toho tu je verejná kontrola. Proste je to úplne prirodzené, hej. Je to úplne prirodzené, že sa táto téma aj týmito postojmi vzájomnými stáva predmetom proste verejnej kontroly a môže aj tým pádom aj predmetom verejnej kritiky.
A v jednej veci mám odlišný názor ako pán poslanec a to sa týka firiem v štátnom vlastníctve, a teraz či 100 %, 50 %, 30 %, kde je nejaký proste podiel, tam si myslím, že z pohľadu vo vzťahu k zákonu o dani z príjmu to treba nechať v takej istej rovine ako zákon o dani z príjmu. To znamená, štátna alebo pološtátna firma proste pracuje v tom istom prostredí z hľadiska, z hľadiska konkurencie a z hľadiska aj hospodárskych výsledkov a ich porovnávania, to znamená, ak sa vrátim k novele zákona o dani z príjmu, tá firma, ktorá platí dane a má daňový základ, tak si môže, samozrejme, kúpiť také auto, také osobné vozidlo, ktoré zodpovedá pravidlám daňovým. No a keď ho negeneruje a je stratová, no tak si ho nesmie z tohto pohľadu. Na rozdiel od súkromnej si to už naozaj nesmie dovoliť. Ak si to dovolí, tak následne tí manažéri tej firmy musia za to niesť následky. V súkromnej firme si môže aj stratová firma, môže aj podľa nových pravidiel zákona kúpiť akékoľvek auto si len chce, len si ho nebude môcť daňovo odpisovať.
Ak štátna firma generuje zisk, a máme aj také, predstavte si, že máme aj také, a sú to proste s desiatkami miliónov eur zisky, no tak v zmysle zákona o dani z príjmov si podľa nás môže v zmysle, ale aj verejnej mienky primerane kúpiť aj primerane drahé auto. A tu ja budem mať odlišný názor ako pán poslanec Beblavý, tu nie som pripravený robiť zákonné limity, lebo naozaj sa proste pohybujeme niekde v prostredí, kde nie všetko musí byť stanovené zákonmi. Ako v tomto mám ja odlišný názor. Je tu princíp verejnej mienky, toho, čo sa má a čo sa nemá, a nie všetko musí byť napísané v zákone, hej. To je o tom, ako to vníma verejná mienka a ako politickí nominanti alebo predstavitelia reagujú na túto verejnú mienku. Tak nechcite po nás, možno je to ľúbivé všetko dostať do zákonov.
V oblasti naozaj štátnych podnikov si myslím, že to má byť dané tak, že sú taká istá firma ako všetky ostatné právnické osoby a podliehajú pod zákon o dani z príjmov. A, samozrejme, ak budú v stratách, tak nemôžu prekračovať limit 48-tisíc eur bez DPH, lebo by šli na úkor vlastne výsledkov hospodárenia. Tam si to dovoliť naozaj nemôžu. A ak prekročia túto nepísanú hranicu, tak na to treba upozorniť, ak si to nikto všimne, a nasleduje sankcia.
Z pohľadu ostatných subjektov verejnej správy, tam bude prísne doporučenie a verejná kontrola. A nemusím už ani proste dohovoriť čo tá verejná kontrola z hľadiska politických nominácií a politických dôsledkov, čo mám na mysli.
Takže zrejme to nezodpovedá požiadavke toho, kto vzniesol hromadnú pripomienku, akože dokonalé z tohto pohľadu. Pán poslanec, ak uspeje a bude mať možnosť proste presadzovať z pozície vládnej koalície alebo exekutívy, tak to zrejme urobí lepšie. Ja mu držím palce. Nateraz sme prijali takéto riešenie. Naozaj nateraz. Snaha, budeme sa ho snažiť, samozrejme, dodržiavať.
Ďakujem.
Ďakujem veľmi pekne. V podstate ja by som mal zaujať k pozmeňovaciemu návrhu pána Mojša a aj k trochu pre mňa nepochopiteľne emotívnej pozícii pána poslanca, ktorý sa zbalil a odišiel odtiaľto urazený.
Ale ja chcem len povedať, že teraz neviem, či si pán poslanec, má pocit, že sa stal obeťou politického kanibalizmu alebo podobne. Ale na stole je naozaj novela zákona o rozpočtových pravidlách, ktorá vznikla tam, kde vzniknúť takýto zákon mal, alebo jeho novela, na rezorte financií. A ak hovorí, že sa rieši problém, ktorý je už vyriešený, tak asi sa odvoláva na uznesenie vlády niekedy naozaj zo začiatku tohto storočia, a ktorý bol len uznesením vlády. Aj na základe jeho iniciatívy a výzvy a hromadnej pripomienky sa dostáva tento mechanizmus do zákona, čo si dovolím, že aj snáď aj poslanec Národnej rady a bývalý predstaviteľ exekutívy vládnej chápe, že uznesenie vlády je menej ako zákon, a ten zákon bude potom doplnený, samozrejme, podzákonnou normou, nariadením vlády, čo je zase viac ako uznesenie vlády. Takže nechápem tú urazenú pozíciu.
Okrem toho to nariadenie ešte nebolo zverejnené, takže poprosím, keby bolo hodnotené to ako celok, to znamená zákon a nariadenie. A chcem tu povedať, že my sa v podstate a teraz veľmi, veľmi úprimne z pohľadu politického pretláčania, my sme neakceptovali z minulej schôdze jeho návrh, z dielne tuším jeho a pani poslankyne Žitňanskej alebo určite minimálne spolu na tom robili, pretože zvolili si nástroj a asi sami pochopili, že je to ťažké, zasiahnuť celý verejný sektor, pretože naozaj z hľadiska fungovania verejného sektoru a verejných financií vláda nemá priamy dosah na verejné inštitúcie, pokiaľ nevstúpite priamo do zákonov týchto verejných inštitúcií, čo sme akosi nechceli robiť, to znamená vstupovať do zákona o RTVS, zákona o Exim..., do zákona o Sociálnej poisťovni a všade riešiť, s prepáčením, výšku hodnoty, ceny auta.
No ja to vnímam tak a v tomto to podčiarkujem, že toto je otázka politického signálu, je mi ľúto, že s ním nemôžem komunikovať aspoň očne, že je to v rovine významnosti politického signálu. A opakujem, uznesenie, ktoré sa na úrovni štátnych orgánov dodržiavalo, sa mení na zákon o rozpočtových pravidlách a podzákonnú normu, nariadenie vlády. Obsah nariadenia vlády bude, samozrejme, ešte, ešte prijatý a uvažuje sa o tom, že súčasťou nariadenia vlády môže byť aj odporúčanie tým ostatným subjektom verejnej správy, na ktorých nemáme priamy dosah, to, že to máme vykonať, ale môžme silne odporúčať. A potom okrem toho tu je verejná kontrola. Proste je to úplne prirodzené, hej. Je to úplne prirodzené, že sa táto téma aj týmito postojmi vzájomnými stáva predmetom proste verejnej kontroly a môže aj tým pádom aj predmetom verejnej kritiky.
A v jednej veci mám odlišný názor ako pán poslanec a to sa týka firiem v štátnom vlastníctve, a teraz či 100 %, 50 %, 30 %, kde je nejaký proste podiel, tam si myslím, že z pohľadu vo vzťahu k zákonu o dani z príjmu to treba nechať v takej istej rovine ako zákon o dani z príjmu. To znamená, štátna alebo pološtátna firma proste pracuje v tom istom prostredí z hľadiska, z hľadiska konkurencie a z hľadiska aj hospodárskych výsledkov a ich porovnávania, to znamená, ak sa vrátim k novele zákona o dani z príjmu, tá firma, ktorá platí dane a má daňový základ, tak si môže, samozrejme, kúpiť také auto, také osobné vozidlo, ktoré zodpovedá pravidlám daňovým. No a keď ho negeneruje a je stratová, no tak si ho nesmie z tohto pohľadu. Na rozdiel od súkromnej si to už naozaj nesmie dovoliť. Ak si to dovolí, tak následne tí manažéri tej firmy musia za to niesť následky. V súkromnej firme si môže aj stratová firma, môže aj podľa nových pravidiel zákona kúpiť akékoľvek auto si len chce, len si ho nebude môcť daňovo odpisovať.
Ak štátna firma generuje zisk, a máme aj také, predstavte si, že máme aj také, a sú to proste s desiatkami miliónov eur zisky, no tak v zmysle zákona o dani z príjmov si podľa nás môže v zmysle, ale aj verejnej mienky primerane kúpiť aj primerane drahé auto. A tu ja budem mať odlišný názor ako pán poslanec Beblavý, tu nie som pripravený robiť zákonné limity, lebo naozaj sa proste pohybujeme niekde v prostredí, kde nie všetko musí byť stanovené zákonmi. Ako v tomto mám ja odlišný názor. Je tu princíp verejnej mienky, toho, čo sa má a čo sa nemá, a nie všetko musí byť napísané v zákone, hej. To je o tom, ako to vníma verejná mienka a ako politickí nominanti alebo predstavitelia reagujú na túto verejnú mienku. Tak nechcite po nás, možno je to ľúbivé všetko dostať do zákonov.
V oblasti naozaj štátnych podnikov si myslím, že to má byť dané tak, že sú taká istá firma ako všetky ostatné právnické osoby a podliehajú pod zákon o dani z príjmov. A, samozrejme, ak budú v stratách, tak nemôžu prekračovať limit 48-tisíc eur bez DPH, lebo by šli na úkor vlastne výsledkov hospodárenia. Tam si to dovoliť naozaj nemôžu. A ak prekročia túto nepísanú hranicu, tak na to treba upozorniť, ak si to nikto všimne, a nasleduje sankcia.
Z pohľadu ostatných subjektov verejnej správy, tam bude prísne doporučenie a verejná kontrola. A nemusím už ani proste dohovoriť čo tá verejná kontrola z hľadiska politických nominácií a politických dôsledkov, čo mám na mysli.
Takže zrejme to nezodpovedá požiadavke toho, kto vzniesol hromadnú pripomienku, akože dokonalé z tohto pohľadu. Pán poslanec, ak uspeje a bude mať možnosť proste presadzovať z pozície vládnej koalície alebo exekutívy, tak to zrejme urobí lepšie. Ja mu držím palce. Nateraz sme prijali takéto riešenie. Naozaj nateraz. Snaha, budeme sa ho snažiť, samozrejme, dodržiavať.
Ďakujem.
Neautorizovaný
16:32
Uvádzajúci uvádza bod 16:32
Daniel DuchoňTak ako už bolo teda povedané, na...
Tak ako už bolo teda povedané, na účely konsolidácie verejných výdavkov v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky '15 až '17 a s ohľadom na uplatnenie ústavného zákona č. 493 o rozpočtovej zodpovednosti sa navrhuje v roku 2015 ponechať platy a paušálne náhrady niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky odmeňovaných podľa zákona č. 120/1993 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov na úrovni roku 2014 určenej v roku 2011 s výnimkou sudcov Ústavného súdu a sudcov, u ktorých plat vychádza z úrovne určenej roku 2012. Obdobne sa navrhuje nezvyšovať platy v roku 2015 ani tým, u ktorých je plat naviazaný na plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, a navrhuje sa ponechať ich na úrovni určenej v roku 2011.
Predmetný návrh zákona predpokladá v roku 2015 úsporu výdavkov štátneho rozpočtu v sume 14,1 mil. eur. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Ešte by som chcel podotknúť, že na rokovaní výboru pre financie a rozpočet bol prijatý pozmeňujúci návrh, ktorým sa ustanovuje, aby platové náležitosti štátneho zamestnanca vo verejnej funkcii, ktorému určuje plat vláda, napr. zvýšenie platovej tarify za služobnú prax, určil ten, kto na rokovanie vlády predložil návrh na jeho určenie platu, napr. príslušný minister.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Uvádzajúci uvádza bod
26.11.2014 o 16:32 hod.
Ing.
Daniel Duchoň
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi teda v druhom čítaní predložiť za skupinu poslancov návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Tak ako už bolo teda povedané, na účely konsolidácie verejných výdavkov v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky '15 až '17 a s ohľadom na uplatnenie ústavného zákona č. 493 o rozpočtovej zodpovednosti sa navrhuje v roku 2015 ponechať platy a paušálne náhrady niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky odmeňovaných podľa zákona č. 120/1993 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov na úrovni roku 2014 určenej v roku 2011 s výnimkou sudcov Ústavného súdu a sudcov, u ktorých plat vychádza z úrovne určenej roku 2012. Obdobne sa navrhuje nezvyšovať platy v roku 2015 ani tým, u ktorých je plat naviazaný na plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, a navrhuje sa ponechať ich na úrovni určenej v roku 2011.
Predmetný návrh zákona predpokladá v roku 2015 úsporu výdavkov štátneho rozpočtu v sume 14,1 mil. eur. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Ešte by som chcel podotknúť, že na rokovaní výboru pre financie a rozpočet bol prijatý pozmeňujúci návrh, ktorým sa ustanovuje, aby platové náležitosti štátneho zamestnanca vo verejnej funkcii, ktorému určuje plat vláda, napr. zvýšenie platovej tarify za služobnú prax, určil ten, kto na rokovanie vlády predložil návrh na jeho určenie platu, napr. príslušný minister.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Neautorizovaný
16:34
Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:34
Vladislav PetrášVýbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva spoločnú správu výborov. Národná rada uznesením č. 1386 z 21. októbra 2014 pridelila návrh skupiny poslancov týmto výborom: výboru pre financie a rozpočet, Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky.
Gestorský výbor nedostal do začiatku rokovania stanoviská poslancov Národnej rady.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská: odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi: Výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 363 zo dňa 18. novembra 2014, ústavnoprávny výbor uznesením č. 528 zo dňa 18. novembra 2014. Z uznesení výborov uvedených pod bodom III tejto správy vyplynuli pozmeňujúce a doplňujúce návrhy uvedené pod bodom IV.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov hlasovať takto: o bodoch spoločnej správy č. 1 a 2 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III tejto spoločnej správy a stanoviskách poslancov gestorského výboru odporúča Národnej rade návrh skupiny poslancov schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov bola schválená uznesením gestorského výboru č. 372 z 24. novembra 2014. Výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov a súčasne ma poveril predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky, po druhé navrhnúť Národnej rade postup pri hlasovaní.
Ďakujem, pán predseda, skončil som. Prosím, otvorte rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
26.11.2014 o 16:34 hod.
Ing.
Vladislav Petráš
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, dovoľte mi, prosím, ako určenému spravodajcovi výboru predniesť spoločnú správu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania návrhu skupiny poslancov na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1202) vo výboroch Národnej rady v druhom čítaní.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva spoločnú správu výborov. Národná rada uznesením č. 1386 z 21. októbra 2014 pridelila návrh skupiny poslancov týmto výborom: výboru pre financie a rozpočet, Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky.
Gestorský výbor nedostal do začiatku rokovania stanoviská poslancov Národnej rady.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská: odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi: Výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 363 zo dňa 18. novembra 2014, ústavnoprávny výbor uznesením č. 528 zo dňa 18. novembra 2014. Z uznesení výborov uvedených pod bodom III tejto správy vyplynuli pozmeňujúce a doplňujúce návrhy uvedené pod bodom IV.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov hlasovať takto: o bodoch spoločnej správy č. 1 a 2 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III tejto spoločnej správy a stanoviskách poslancov gestorského výboru odporúča Národnej rade návrh skupiny poslancov schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov bola schválená uznesením gestorského výboru č. 372 z 24. novembra 2014. Výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov a súčasne ma poveril predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky, po druhé navrhnúť Národnej rade postup pri hlasovaní.
Ďakujem, pán predseda, skončil som. Prosím, otvorte rozpravu.
Neautorizovaný
16:38
Vystúpenie 16:38
Július BrockaDámy a páni, táto 44. schôdza Národnej rady vojde do histórie. Z viacerých dôvodov. Naozaj prežívame historické chvíle. Včera sme volili aj zvolili nového predsedu Národnej rady. Dnes v Národnej rade vystúpil prezident Slovenskej republiky.
A ten tretí dôvod, ktorým tiež sa táto schôdza zapíše do...
Dámy a páni, táto 44. schôdza Národnej rady vojde do histórie. Z viacerých dôvodov. Naozaj prežívame historické chvíle. Včera sme volili aj zvolili nového predsedu Národnej rady. Dnes v Národnej rade vystúpil prezident Slovenskej republiky.
A ten tretí dôvod, ktorým tiež sa táto schôdza zapíše do histórie, je, že na tejto schôdzi máme dve novelizácie toho istého zákona od tej istej strany. Teraz je tu novela zákona o platových pomeroch ústavných činiteľov, ktorú navrhujú poslanci za SMER a ako 33. bod tejto schôdze je opäť novela zákona o platových pomeroch ústavných činiteľov, ktorý navrhuje vláda SMER-u. Rozdiel medzi tými dvomi bodmi je aj v obsahu, aj v tom, že tento návrh teraz prerokúvame v druhom čítaní a ten vládny budeme prerokúvať v prvom čítaní. Nespomínam si na takú situáciu za posledných 10-20 rokov. Ma to zaujalo. A okrem toho, že ma to zaujalo, tak som si povedal, že veď my môžeme urobiť jednu vec, že my môžeme dnes pri tom rokovaní v druhom čítaní o zmrazovaní platov vybaviť aj to, čo navrhuje vláda SMER-u v bode 33. Ten bod je v prvom čítaní.
A ja som si teda dovolil urobiť takúto drobnú vec, že som ten vládny návrh si osvojil z prvého čítania a teraz ho predkladám ako pozmeňovací návrh do tohto návrhu zákona poslaneckého. Žiaden problém nevidím v tom. Ušetríme si čas minimálne a vlastne jednou ranou vybavíme dve muchy. Potiaľto by to aj bolo možno to podstatné všetko a mohol by som čítať pozmeňovací návrh, len on má šesť strán. Teda má šesť strán preto, lebo vláda má inú predstavu o tom, ako upraviť to, že niektorí poslanci Národnej rady kumulujú viacero volených a menovaných mandátov a funkcií, a chce tiež vláda šetriť verejné zdroje. A tá predstava je iná, ako mám napríklad ja s kolegom Přidalom alebo teraz aj s Janom Figeľom, aj Mariánom Kvasničkom, lebo taký návrh sme predkladali už pred rokom. Čiže keby som dával pozmeňovací návrh náš k tomuto poslaneckému návrhu zákona o zmrazovaní platov, vybavím to za pol minúty.
Ale keďže vláda sa líši s naším návrhom v tom, že pripúšťa, že teda môžete mať mandátov, poslanci Národnej rady, koľko chcete, ale za každú inú funkciu budete mať len minimálnu mzdu. No a keďže vláda tým musela meniť veľa iných súvisiacich zákonov, myslím, že deväť alebo..., deväť alebo desať, preto je ten pozmeňovací návrh trošku rozsiahlejší.
Predsa len pri tejto príležitosti krátko, veľmi stručne uvediem, ako sa menila situácia v pohľade na to, či majú poslanci mať honorovaných z verejných zdrojov viacero mandátov. Bola to delikátna téma. Spomínate si, ako to tu veľmi citlivo rezonovalo a niektorých sa aj dotklo najmä v súvislosti s nedávnymi komunálnymi voľbami. Čiže v novembri minulý rok, v novembri 2013 sme poslanci Brocka, Figeľ, Přidal, Kvasnička predložili novelu zákona o platových pomeroch s týmto zámerom, aby teda poslanec Národnej rady poberal iba poslanecký plat. Ten náš návrh sme nestihli prerokovať v novembri, a keďže ešte vtedy boli také iné, by som povedal, kultivovanejšie pomery v Národnej rade, neprerokované body sa presunuli na neskôr, tak sme rokovali o našom návrhu až v januári a hlasovalo sa až na, teda na januárovej schôdzi, ale bolo to 4. februára tento rok na 29. schôdzi a návrh zákona Národná rada neschválila. Ako hlasovali poslanci? Ja som si vtedy zapamätal, že Rado Procházka sa zdržal hlasovania, vtedy tu ešte bol. Všetci poslanci SMER-u vrátane Rašiho, Chomu, Bagačku, Andreánskeho a tak ďalej, tí boli proti. Samozrejme, že diskusia tým akoby bola tu v parlamente uzavretá, ale my sme sa o pol roka v auguste k tomu vrátili, lebo sme to považovali za veľmi dôležitý problém. Chceli sme tým tú vec, ako nevzdávame sa, vyriešiť tento problém, tak sme to v auguste tento návrh predložili opäť. Ale 9. 9., v septembri bol tento bod, náš bod programu spolu s ďalšími deviatimi vyradený z rokovania, lebo že opozícia si chce robiť predvolebnú kampaň pred komunálnymi voľbami. Nekandidoval nikto z nás, čo sme to predkladali, nikto nekandidoval v komunálnych voľbách, ale beriem, že mohlo sa to niekomu zdať, že to je ako v rámci kampane pred komunálnymi voľbami.
No ale čo sa stalo? Teda nie až po voľbách 15. 11., ale ešte pred tými komunálnymi voľbami si tento návrh náš, opozičných poslancov, ale teraz v tom zmysle, sa mi zdá, že aj OĽaNO sa angažovalo svojím návrhom, že Robert Fico si osvojil náš návrh a veľmi rýchlo dal vypracovať úrad vlády, ani nie príslušné ministerstvo, ale úrad vlády, Robert Fico. Ten návrh prešiel medzirezortným pripomienkovaním, vláda ho schválila ešte pred komunálnymi voľbami a ten návrh je tu. Čiže v tomto sme teraz ako skoro na jednej lodi – KDH, OĽaNO a SMER –, že chceme to isté. A dokonca som bol rád, keď som videl na tlačovke Richarda Rašiho ako s Robertom Ficom na úrade vlády tento návrh prezentoval ako jeho iniciatívu. No takže tie veci sa menia postupne. Ja som rád, že sa názory v niektorých kluboch teda prispôsobujú aj požiadavkám doby, lebo ľuďom sa tento návrh určite páčil a považovali to za nie správne a nie vhodný trend spoločensky, teda takéto aj priživovanie sa na verejných financiách, keď pomery v krajine sú veľmi zložité pre mnohých ľudí a pri vysokej nezamestnanosti a pri probléme nájsť si prácu aj vysoko kvalifikovaným ľuďom na Slovensku. To nie je problém len nekvalifikovaných ľudí.
No takže je tu tento návrh. Ja ešte poviem k tomu vládnemu aspoň jednu-dve vety, aby som sa odlíšil, že aký je rozdiel medzi tým, čo navrhuje vláda a čo navrhovali opoziční poslanci. Ak ten návrh prejde, vládny, tak v podstate bude platiť pre zvolených starostov a primátorov až po voľbách v roku 2018. Čiže predstavte si, že vláda navrhuje... (Reakcia z pléna.) Nie, nie, nie. Keď si dobre prečítate ten zákon, pán poslanec, keď si ho prečítate, tak poslanci, ktorí tu sedia, teraz zvolení starostovia, primátori z 15. 11., tak ich sa to bude týkať až po roku 2018. Tak, no. Mňa, vás a iných po parlamentných voľbách. To znamená, ktorí nekandidujú v samospráve. Ale tí, ktorí boli nedávno, včera zvolení, tak ďalšie štyri roky smelo a budú tak ako doteraz, teda poberať aj plat primátora, starostu. A to sa mi zdá byť ako taká finta, teda nie, nebudem sa takto vyjadrovať, nie.
Záver bude takýto. Ani si neviem predstaviť, že tento môj pozmeňovací návrh teda by ste nepodporili, kolegovia zo SMER-u. Lebo inak by to bol obyčajný podvod na voličoch. Inak by som musel povedať, že ste obyčajní podvodníci, a to naozaj si nemyslím. Takže toľkoto v rozprave. A teraz dovoľte, ja by som prečítal ten sľúbený pozmeňovací návrh.
Navrhujem v čl. I nové body 1 a 2:
1. § 2 sa dopĺňa odsekmi 4 až 6, ktoré znejú:
"(4) Ak poslanec vykonáva, okrem funkcie uvedenej v § 3, aj inú funkciu za výkon ktorej mu vzniká nárok na príjem z verejných prostriedkov, 1ab) patrí mu za výkon každej inej funkcie príjem najviac v sume minimálnej mzdy.
(5) Za príjem podľa odseku 4 sa na účely tohoto zákona považuje
a) plat alebo odmena predsedu samosprávneho kraja a jeho zástupcu, starostu obce alebo primátora mesta a ich zástupcov,
b) plat alebo mzda zamestnanca pri výkone práce vo verejnom záujme, ktorý je štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, alebo ktorý je v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu,
c) odmena od samosprávneho kraja za výkon funkcie poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja,
d) mzda alebo odmena generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne,
e) plat, mzda alebo iná odmena z verejných prostriedkov za výkon funkcie štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu
1. právnickej osoby zriadenej zákonom alebo na základe zákona štátnym orgánom, samosprávnym krajom alebo obcou, alebo
2. verejnoprávnej inštitúcie, alebo
f) iný obdobný príjem z verejných zdrojov.
(6) Odsek 4 sa nevzťahuje na poskytovanie náhrad výdavkov alebo iných obdobných plnení za výkon inej funkcie, ako aj na príjem z
a) výkonu funkcie poslanca obecného zastupiteľstva,
b) činnosti, vykonávanie ktorej je podmienené členstvom alebo registráciou v stavovskej organizácii, alebo
c) vedeckej, pedagogickej, literárnej alebo umeleckej činnosti."
Poznámka pod čiarou k odkazu 1ab) znie:
"1ab) § 2 písm. a) zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov."
2. V § 8 ods. 2 sa na konci pripája čiarka a tieto slová: "ak nie je v tomto zákone
ustanovené inak".
Ostatné body sa prečíslujú.
A ďalej navrhujem nové články II až IX:
Čl. II
Zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení zákona č. 92/1991 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 14/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 174/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 172/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 304/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 317/1996 Z. z., zákona č. 166/1998 Z. z., zákona č. 241/1999 Z. z., zákona č. 472/2001 Z. z., zákona č. 395/2002 Z. z., zákona č.
547/2002 Z. z., zákona č. 432/2003 Z. z., zákona č. 79/2005 Z. z., zákona č. 523/2007 Z. z., zákona č. 70/2008 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z. a zákona č. 306/2013 Z. z. sa dopĺňa takto:
(Prerušenie vystúpenia rečníkom a oslovenie spravodajcu: "Pán spravodajca, nemusíte si písať, ja potom ten pozmeňovák vám odovzdám.")
V § 19 ods. 8 sa na konci pripájajú tieto vety:
"Ak riaditeľovi patrí aj plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky patrí riaditeľovi plat podľa prvej vety najviac v sume minimálnej mzdy. Na odmenu z podielu na zisku sa predchádzajúca veta použije rovnako."
Čl. III
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 374/1994 Z. z., zákona č. 172/1998 Z. z., zákona č. 453/2001 Z. z., zákona č. 289/2002 Z. z., zákona č. 460/2008 Z. z. a zákona č. 154/2011 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 3 ods. 1 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie:
"Ak starostovi patrí aj plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky patrí starostovi plat najviac v sume minimálnej mzdy; ustanovenia § 4 ods. 1 až 6 sa v tomto prípade neuplatnia."
Čl. IV
Zákon č. 80/1997 Z. z. o Exportno-importnej banke Slovenskej republiky v znení zákona č. 336/1998 Z. z., zákona č. 214/2000 Z. z., zákona č. 623/2004 Z. z, zákona č. 688/2006 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., zákona č. 567/2008 Z. z., zákona č. 492/2009 Z. z., zákona č. 414/2012 Z. z., zákona č. 36/2013 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 355/2013 Z. z. a zákona č. 213/2014 Z. z. sa dopĺňa takto:
§ 7 sa dopĺňa odsekom 12, ktorý znie:
"(12) Ak členovi Rady banky patrí aj plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky patrí členovi Rady banky mzda ako aj finančná odmena najviac v sume minimálnej mzdy."
Čl. V
Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení zákona č. 445/2001 Z. z., zákona č. 553/2003 Z. z., zákona č. 369/2004 Z. z., zákona č. 583/2004 Z. z., zákona č. 615/2004 Z. z., zákona č. 628/2005 Z. z., zákona č. 16/2006 Z. z., zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 334/2007 Z. z., zákona č. 335/2007 Z. z., zákona č. 384/2008 Z. z., zákona č. 445/2008 Z. z. a zákona č. 361/2012 Z. z. sa dopĺňa takto:
§ 12 sa dopĺňa odsekmi 7 a 8, ktoré znejú:
"(7) Ak poslancovi patrí aj plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky patrí poslancovi odmena podľa odseku 4 alebo odseku 6 najviac v sume minimálnej mzdy.
(8) Ak poslancovi patrí aj plat starostu obce alebo primátora mesta, alebo ich zástupcov, počas poberania platu starostu obce alebo primátora mesta, alebo ich zástupcov patrí poslancovi odmena podľa odseku 4 alebo odseku 6 najviac v sume minimálnej mzdy."
Čl. VI... (Ruch v sále, zaznievanie gongu a prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Figeľ, Ján, podpredseda NR SR
Kolegovia a kolegyne, poprosím o kľud v sále. Pokračujte.
Brocka, Július, poslanec NR SR
Čl. VI
Zákon č. 438/2001 Z. z. o platových pomeroch a ďalších náležitostiach súvisiacich s vykonávaním funkcie predsedu samosprávneho kraja v znení zákona č. 460/2008 Z. z., zákona č. 500/2010 Z. z. a zákona č. 395/2011 Z. z. sa dopĺňa takto:
1. V § 3 ods. 1 sa na konci pripája táto veta:
"Ak predsedovi patrí aj plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky patrí predsedovi plat v sume minimálnej mzdy."
2. V § 7 ods. 4 sa na konci pripájajú tieto slová: "ods. 1 druhej vety".
Čl. VII... (Neutíchajúci ruch v sále. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Figeľ, Ján, podpredseda NR SR
Pán kolega, prerušujem vaše vystúpenie. Bude prestávka do hlasovania, ktoré bude za chvíľu. Ďakujem vám teraz. Budete pokračovať po hlasovaní. Ďakujem pekne.
Brocka, Július, poslanec NR SR
Čiže budem pokračovať v pozmeňováku po hlasovaní?
Figeľ, Ján, podpredseda NR SR
Áno. Ďakujem pekne.
(Prestávka.)
(Po prestávke.)
Ďakujem pekne. Ešte som si nestihol dopísať poznámky k svojmu vystúpeniu pre tú zmenu poradia, takže budem trošku improvizovať.
Dámy a páni, táto 44. schôdza Národnej rady vojde do histórie. Z viacerých dôvodov. Naozaj prežívame historické chvíle. Včera sme volili aj zvolili nového predsedu Národnej rady. Dnes v Národnej rade vystúpil prezident Slovenskej republiky.
A ten tretí dôvod, ktorým tiež sa táto schôdza zapíše do histórie, je, že na tejto schôdzi máme dve novelizácie toho istého zákona od tej istej strany. Teraz je tu novela zákona o platových pomeroch ústavných činiteľov, ktorú navrhujú poslanci za SMER a ako 33. bod tejto schôdze je opäť novela zákona o platových pomeroch ústavných činiteľov, ktorý navrhuje vláda SMER-u. Rozdiel medzi tými dvomi bodmi je aj v obsahu, aj v tom, že tento návrh teraz prerokúvame v druhom čítaní a ten vládny budeme prerokúvať v prvom čítaní. Nespomínam si na takú situáciu za posledných 10-20 rokov. Ma to zaujalo. A okrem toho, že ma to zaujalo, tak som si povedal, že veď my môžeme urobiť jednu vec, že my môžeme dnes pri tom rokovaní v druhom čítaní o zmrazovaní platov vybaviť aj to, čo navrhuje vláda SMER-u v bode 33. Ten bod je v prvom čítaní.
A ja som si teda dovolil urobiť takúto drobnú vec, že som ten vládny návrh si osvojil z prvého čítania a teraz ho predkladám ako pozmeňovací návrh do tohto návrhu zákona poslaneckého. Žiaden problém nevidím v tom. Ušetríme si čas minimálne a vlastne jednou ranou vybavíme dve muchy. Potiaľto by to aj bolo možno to podstatné všetko a mohol by som čítať pozmeňovací návrh, len on má šesť strán. Teda má šesť strán preto, lebo vláda má inú predstavu o tom, ako upraviť to, že niektorí poslanci Národnej rady kumulujú viacero volených a menovaných mandátov a funkcií, a chce tiež vláda šetriť verejné zdroje. A tá predstava je iná, ako mám napríklad ja s kolegom Přidalom alebo teraz aj s Janom Figeľom, aj Mariánom Kvasničkom, lebo taký návrh sme predkladali už pred rokom. Čiže keby som dával pozmeňovací návrh náš k tomuto poslaneckému návrhu zákona o zmrazovaní platov, vybavím to za pol minúty.
Ale keďže vláda sa líši s naším návrhom v tom, že pripúšťa, že teda môžete mať mandátov, poslanci Národnej rady, koľko chcete, ale za každú inú funkciu budete mať len minimálnu mzdu. No a keďže vláda tým musela meniť veľa iných súvisiacich zákonov, myslím, že deväť alebo..., deväť alebo desať, preto je ten pozmeňovací návrh trošku rozsiahlejší.
Predsa len pri tejto príležitosti krátko, veľmi stručne uvediem, ako sa menila situácia v pohľade na to, či majú poslanci mať honorovaných z verejných zdrojov viacero mandátov. Bola to delikátna téma. Spomínate si, ako to tu veľmi citlivo rezonovalo a niektorých sa aj dotklo najmä v súvislosti s nedávnymi komunálnymi voľbami. Čiže v novembri minulý rok, v novembri 2013 sme poslanci Brocka, Figeľ, Přidal, Kvasnička predložili novelu zákona o platových pomeroch s týmto zámerom, aby teda poslanec Národnej rady poberal iba poslanecký plat. Ten náš návrh sme nestihli prerokovať v novembri, a keďže ešte vtedy boli také iné, by som povedal, kultivovanejšie pomery v Národnej rade, neprerokované body sa presunuli na neskôr, tak sme rokovali o našom návrhu až v januári a hlasovalo sa až na, teda na januárovej schôdzi, ale bolo to 4. februára tento rok na 29. schôdzi a návrh zákona Národná rada neschválila. Ako hlasovali poslanci? Ja som si vtedy zapamätal, že Rado Procházka sa zdržal hlasovania, vtedy tu ešte bol. Všetci poslanci SMER-u vrátane Rašiho, Chomu, Bagačku, Andreánskeho a tak ďalej, tí boli proti. Samozrejme, že diskusia tým akoby bola tu v parlamente uzavretá, ale my sme sa o pol roka v auguste k tomu vrátili, lebo sme to považovali za veľmi dôležitý problém. Chceli sme tým tú vec, ako nevzdávame sa, vyriešiť tento problém, tak sme to v auguste tento návrh predložili opäť. Ale 9. 9., v septembri bol tento bod, náš bod programu spolu s ďalšími deviatimi vyradený z rokovania, lebo že opozícia si chce robiť predvolebnú kampaň pred komunálnymi voľbami. Nekandidoval nikto z nás, čo sme to predkladali, nikto nekandidoval v komunálnych voľbách, ale beriem, že mohlo sa to niekomu zdať, že to je ako v rámci kampane pred komunálnymi voľbami.
No ale čo sa stalo? Teda nie až po voľbách 15. 11., ale ešte pred tými komunálnymi voľbami si tento návrh náš, opozičných poslancov, ale teraz v tom zmysle, sa mi zdá, že aj OĽaNO sa angažovalo svojím návrhom, že Robert Fico si osvojil náš návrh a veľmi rýchlo dal vypracovať úrad vlády, ani nie príslušné ministerstvo, ale úrad vlády, Robert Fico. Ten návrh prešiel medzirezortným pripomienkovaním, vláda ho schválila ešte pred komunálnymi voľbami a ten návrh je tu. Čiže v tomto sme teraz ako skoro na jednej lodi – KDH, OĽaNO a SMER –, že chceme to isté. A dokonca som bol rád, keď som videl na tlačovke Richarda Rašiho ako s Robertom Ficom na úrade vlády tento návrh prezentoval ako jeho iniciatívu. No takže tie veci sa menia postupne. Ja som rád, že sa názory v niektorých kluboch teda prispôsobujú aj požiadavkám doby, lebo ľuďom sa tento návrh určite páčil a považovali to za nie správne a nie vhodný trend spoločensky, teda takéto aj priživovanie sa na verejných financiách, keď pomery v krajine sú veľmi zložité pre mnohých ľudí a pri vysokej nezamestnanosti a pri probléme nájsť si prácu aj vysoko kvalifikovaným ľuďom na Slovensku. To nie je problém len nekvalifikovaných ľudí.
No takže je tu tento návrh. Ja ešte poviem k tomu vládnemu aspoň jednu-dve vety, aby som sa odlíšil, že aký je rozdiel medzi tým, čo navrhuje vláda a čo navrhovali opoziční poslanci. Ak ten návrh prejde, vládny, tak v podstate bude platiť pre zvolených starostov a primátorov až po voľbách v roku 2018. Čiže predstavte si, že vláda navrhuje... (Reakcia z pléna.) Nie, nie, nie. Keď si dobre prečítate ten zákon, pán poslanec, keď si ho prečítate, tak poslanci, ktorí tu sedia, teraz zvolení starostovia, primátori z 15. 11., tak ich sa to bude týkať až po roku 2018. Tak, no. Mňa, vás a iných po parlamentných voľbách. To znamená, ktorí nekandidujú v samospráve. Ale tí, ktorí boli nedávno, včera zvolení, tak ďalšie štyri roky smelo a budú tak ako doteraz, teda poberať aj plat primátora, starostu. A to sa mi zdá byť ako taká finta, teda nie, nebudem sa takto vyjadrovať, nie.
Záver bude takýto. Ani si neviem predstaviť, že tento môj pozmeňovací návrh teda by ste nepodporili, kolegovia zo SMER-u. Lebo inak by to bol obyčajný podvod na voličoch. Inak by som musel povedať, že ste obyčajní podvodníci, a to naozaj si nemyslím. Takže toľkoto v rozprave. A teraz dovoľte, ja by som prečítal ten sľúbený pozmeňovací návrh.
Navrhujem v čl. I nové body 1 a 2:
1. § 2 sa dopĺňa odsekmi 4 až 6, ktoré znejú:
"(4) Ak poslanec vykonáva, okrem funkcie uvedenej v § 3, aj inú funkciu za výkon ktorej mu vzniká nárok na príjem z verejných prostriedkov, 1ab) patrí mu za výkon každej inej funkcie príjem najviac v sume minimálnej mzdy.
(5) Za príjem podľa odseku 4 sa na účely tohoto zákona považuje
a) plat alebo odmena predsedu samosprávneho kraja a jeho zástupcu, starostu obce alebo primátora mesta a ich zástupcov,
b) plat alebo mzda zamestnanca pri výkone práce vo verejnom záujme, ktorý je štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, alebo ktorý je v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu,
c) odmena od samosprávneho kraja za výkon funkcie poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja,
d) mzda alebo odmena generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne,
e) plat, mzda alebo iná odmena z verejných prostriedkov za výkon funkcie štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu
1. právnickej osoby zriadenej zákonom alebo na základe zákona štátnym orgánom, samosprávnym krajom alebo obcou, alebo
2. verejnoprávnej inštitúcie, alebo
f) iný obdobný príjem z verejných zdrojov.
(6) Odsek 4 sa nevzťahuje na poskytovanie náhrad výdavkov alebo iných obdobných plnení za výkon inej funkcie, ako aj na príjem z
a) výkonu funkcie poslanca obecného zastupiteľstva,
b) činnosti, vykonávanie ktorej je podmienené členstvom alebo registráciou v stavovskej organizácii, alebo
c) vedeckej, pedagogickej, literárnej alebo umeleckej činnosti."
Poznámka pod čiarou k odkazu 1ab) znie:
"1ab) § 2 písm. a) zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov."
2. V § 8 ods. 2 sa na konci pripája čiarka a tieto slová: "ak nie je v tomto zákone
ustanovené inak".
Ostatné body sa prečíslujú.
A ďalej navrhujem nové články II až IX:
Čl. II
Zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení zákona č. 92/1991 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 14/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 174/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 172/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 304/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 317/1996 Z. z., zákona č. 166/1998 Z. z., zákona č. 241/1999 Z. z., zákona č. 472/2001 Z. z., zákona č. 395/2002 Z. z., zákona č.
547/2002 Z. z., zákona č. 432/2003 Z. z., zákona č. 79/2005 Z. z., zákona č. 523/2007 Z. z., zákona č. 70/2008 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z. a zákona č. 306/2013 Z. z. sa dopĺňa takto:
(Prerušenie vystúpenia rečníkom a oslovenie spravodajcu: "Pán spravodajca, nemusíte si písať, ja potom ten pozmeňovák vám odovzdám.")
V § 19 ods. 8 sa na konci pripájajú tieto vety:
"Ak riaditeľovi patrí aj plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky patrí riaditeľovi plat podľa prvej vety najviac v sume minimálnej mzdy. Na odmenu z podielu na zisku sa predchádzajúca veta použije rovnako."
Čl. III
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 374/1994 Z. z., zákona č. 172/1998 Z. z., zákona č. 453/2001 Z. z., zákona č. 289/2002 Z. z., zákona č. 460/2008 Z. z. a zákona č. 154/2011 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 3 ods. 1 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie:
"Ak starostovi patrí aj plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky patrí starostovi plat najviac v sume minimálnej mzdy; ustanovenia § 4 ods. 1 až 6 sa v tomto prípade neuplatnia."
Čl. IV
Zákon č. 80/1997 Z. z. o Exportno-importnej banke Slovenskej republiky v znení zákona č. 336/1998 Z. z., zákona č. 214/2000 Z. z., zákona č. 623/2004 Z. z, zákona č. 688/2006 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., zákona č. 567/2008 Z. z., zákona č. 492/2009 Z. z., zákona č. 414/2012 Z. z., zákona č. 36/2013 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 355/2013 Z. z. a zákona č. 213/2014 Z. z. sa dopĺňa takto:
§ 7 sa dopĺňa odsekom 12, ktorý znie:
"(12) Ak členovi Rady banky patrí aj plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky patrí členovi Rady banky mzda ako aj finančná odmena najviac v sume minimálnej mzdy."
Čl. V
Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení zákona č. 445/2001 Z. z., zákona č. 553/2003 Z. z., zákona č. 369/2004 Z. z., zákona č. 583/2004 Z. z., zákona č. 615/2004 Z. z., zákona č. 628/2005 Z. z., zákona č. 16/2006 Z. z., zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 334/2007 Z. z., zákona č. 335/2007 Z. z., zákona č. 384/2008 Z. z., zákona č. 445/2008 Z. z. a zákona č. 361/2012 Z. z. sa dopĺňa takto:
§ 12 sa dopĺňa odsekmi 7 a 8, ktoré znejú:
"(7) Ak poslancovi patrí aj plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky patrí poslancovi odmena podľa odseku 4 alebo odseku 6 najviac v sume minimálnej mzdy.
(8) Ak poslancovi patrí aj plat starostu obce alebo primátora mesta, alebo ich zástupcov, počas poberania platu starostu obce alebo primátora mesta, alebo ich zástupcov patrí poslancovi odmena podľa odseku 4 alebo odseku 6 najviac v sume minimálnej mzdy."
Čl. VI... (Ruch v sále, zaznievanie gongu a prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Figeľ, Ján, podpredseda NR SR
Kolegovia a kolegyne, poprosím o kľud v sále. Pokračujte.
Brocka, Július, poslanec NR SR
Čl. VI
Zákon č. 438/2001 Z. z. o platových pomeroch a ďalších náležitostiach súvisiacich s vykonávaním funkcie predsedu samosprávneho kraja v znení zákona č. 460/2008 Z. z., zákona č. 500/2010 Z. z. a zákona č. 395/2011 Z. z. sa dopĺňa takto:
1. V § 3 ods. 1 sa na konci pripája táto veta:
"Ak predsedovi patrí aj plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky patrí predsedovi plat v sume minimálnej mzdy."
2. V § 7 ods. 4 sa na konci pripájajú tieto slová: "ods. 1 druhej vety".
Čl. VII... (Neutíchajúci ruch v sále. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Figeľ, Ján, podpredseda NR SR
Pán kolega, prerušujem vaše vystúpenie. Bude prestávka do hlasovania, ktoré bude za chvíľu. Ďakujem vám teraz. Budete pokračovať po hlasovaní. Ďakujem pekne.
Brocka, Július, poslanec NR SR
Čiže budem pokračovať v pozmeňováku po hlasovaní?
Figeľ, Ján, podpredseda NR SR
Áno. Ďakujem pekne.
(Prestávka.)
(Po prestávke.)
Neautorizovaný
16:55
Prosím, dajte hlasovať o tom, že Národná rada sa uzniesla v súlade s § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku prerokovať predložený návrh zákona v druhom čítaní.
Prosím, dajte hlasovať o tom, že Národná rada sa uzniesla v súlade s § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku prerokovať predložený návrh zákona v druhom čítaní.
Vážené kolegyne, kolegovia, pán predsedajúci, pán predseda, v rozprave vystúpili štyria poslanci, nikto nedal procedurálny návrh.
Prosím, dajte hlasovať o tom, že Národná rada sa uzniesla v súlade s § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku prerokovať predložený návrh zákona v druhom čítaní.
Neautorizovaný
16:55
Pán predseda, dajte, prosím, hlasovať o tom, že Národná rada v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady prideľuje predložený návrh zákona na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo, ktorý bude súčasne gestorským výborom.
Neautorizovaný
16:55
Pán predseda, teraz budeme hlasovať o bode 9 zo spoločnej správy. Bod 9 má odporúčanie gestorského výboru schváliť, avšak upozorňujem, že v rozprave som podal pozmeňujúci návrh, ktorý rieši uvedenú problematiku komplexnejšie.
Neautorizovaný
17:26
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:26
Richard RašiVystúpenie s procedurálnym návrhom
26.11.2014 o 17:26 hod.
MUDr. PhD. MPH
Richard Raši
Videokanál poslanca
Dobrý deň prajem, zdravotnícky výbor zasadne zajtra 27. novembra o 13.30 hod. a všetkých vás pozývam na preventívnu akciu vyšetrenia zraku a očného pozadia zajtra od 9.00 hod. ráno na zdravotníckom výbore. Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
17:26
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:26
Ladislav KamenickýVystúpenie s procedurálnym návrhom
26.11.2014 o 17:26 hod.
Ing.
Ladislav Kamenický
Videokanál poslanca
Ďakujem. Ja som len chcel pripomenúť členom parlamentnej skupiny priateľstva so Spojenými štátmi a Kanady, dnes sa koná stretnutie, autobus bude pristavený o 18.30 hod. pod schodmi Národnej rady.
Neautorizovaný
17:34
Vystúpenie v rozprave 17:34
Július Brocka(Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Pellegrini, Peter, predseda NR SR
Ja si myslím, že...
Brocka, Július, poslanec NR SR
Tam, kde som prestal, budem pokračovať... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Pellegrini, Peter, predseda NR SR
... môžeme...
(Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Pellegrini, Peter, predseda NR SR
Ja si myslím, že...
Brocka, Július, poslanec NR SR
Tam, kde som prestal, budem pokračovať... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Pellegrini, Peter, predseda NR SR
... môžeme pokračovať tam, ak, začnite presne tam, kde ste prestali, tak môžete pokračovať v prečítaní, bude to, samozrejme, v zázname ako jeden celok.
Brocka, Július, poslanec NR SR
Áno. Čiže ešte pre kolegov, ktorí tu neboli predtým, tak aby vedeli, že čítam pozmeňujúci návrh, ktorý je vlastne vládny návrh zákona, ktorý budeme prerokovávať na tejto schôdzi a je pod bodom 33 (tlač 1282), čiže vláda okrem toho, že teraz novelizujeme zákon o platových pomeroch a sme v druhom čítaní, tak onedlho, za pár dní alebo zajtra, pozajtra, budeme rokovať opäť o zákone o platových pomeroch a bude to v prvom čítaní. Čiže ja som len vládny návrh, návrh Roberta Fica prenášam do tohto poslaneckého návrhu, ako pozmeňujúci návrh a tým pádom vybavíme to už pri tomto zákone, to, čo vláda si zaumienila urobiť.
Čiže pokračujem v prednese pozmeňujúceho návrhu, článok VII, už sú len dva-tri články.
"... zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 551/2003 Z. z., zákona č. 600/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 186/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 439/2004 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 721/2004 Z. z.,..."
Teraz to preruším, jedna veta, ktorá nepatrí do pozmeňujúceho návrhu, ale budem iniciovať novelu rokovacieho poriadku, aby sme nemuseli robiť takúto vec, že keď odovzdám písomne pozmeňovací návrh, v ktorom formálne je tisíc čísiel novelizovaných zákonov, že aby nebola povinnosť predkladateľa to tu takto otrocky prečítať, lebo aj mňa samého to neuveriteľne otravuje, ale keďže rokovací poriadok to vyžaduje, tak to musím teraz prečítať.
Pokračujem v čítaní pozmeňujúceho návrhu:
"... zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 244/2005 Z. z., zákona č. 351/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 584/2005 Z. z., zákona č. 310/2006 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 460/2006 Z. z., zákona č. 529/2006 Z. z., zákona č. 592/2006 Z. z., zákona č. 677/2006 Z. z., zákona č. 274/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 555/2007 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 204/2008 Z. z., zákona č. 434/2008 Z. z., zákona č. 449/2008 Z. z., zákona č. 599/2008 Z. z., zákona č.108/2009 Z. z., zákona č.192/2009 Z. z., zákona č. 200/2009 Z. z., zákona č. 285/2009 Z. z., zákona č. 571/2009 Z. z., zákona č. 572/2009 Z. z., zákona č. 52/2010 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 403/2010 Z. z., zákona č. 543/2010 Z. z., zákona č. 125/2011 Z. z., zákona č. 223/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 334/2011 Z. z., zákona č. 348/2011 Z. z., zákona č. 521/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., zákona č. 252/2012 Z. z., zákona č. 413/2012 Z. z., zákona č. 96/2013 Z. z., zákona č. 338/2013 Z. z., zákona č. 183/2014 Z. z., zákona č. 195/2014 Z. z., zákona č. 204/2014 Z. z. a zákona č. 240/2014 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 122 ods. 6 sa za druhú vetu vkladá nová tretia veta, ktorá znie:
"Ak generálnemu riaditeľovi patrí aj plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky patrí generálnemu riaditeľovi mesačná mzda v sume minimálnej mzdy."
(2) V § 122 ods. 6 štvrtej vety sa slová "mzdy uvedenej v prvej vete" nahrádzajú slovami "jeho mzdy".
Čl. VIII
Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 369/2004 Z. z., zákona č. 413/2004 Z. z., zákona č. 81/2005 Z. z., zákona č. 131/2005 Z. z., zákona č. 204/2005 Z. z., zákona č. 628/2005 Z. z., zákona č. 231/2006 Z. z., zákona č. 316/2006 Z. z., zákona č. 348/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 245/2008 Z. z., zákona č. 385/2008 Z. z., zákona č. 474/2008 Z. z., zákona č. 317/2009 Z. z., zákona č. 400/2009 Z. z., zákona č. 578/2009 Z. z., zákona č. 102/2010 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 390/2011 Z. z., zákona č. 62/2012 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 288/2013 Z. z. a zákona č. 462/2013 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 4 ods. 8 sa na konci pripája táto veta:
"Ak zamestnancovi vykonávajúcemu funkciu štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu alebo zamestnancovi, ktorý je v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu, patrí aj plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, patrí mu počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky plat podľa prvej vety najviac v sume minimálnej mzdy."
Čl. IX
Zákon č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky a o zmene niektorých zákonov v znení zákona č. 547/2011 Z. z. a zákona č. 352/2013 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 13 ods. 3 sa na konci pripája táto veta:
"Ak generálnemu riaditeľovi patrí aj plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky patrí generálnemu riaditeľovi mesačná mzda podľa prvej vety najviac v sume minimálnej mzdy."
Na odmenu podľa § 12 ods. 1 písm. b) sa použije predchádzajúca veta rovnako. Ostatné články sa prečíslujú."
Zdôvodnenie:
Stručne som vlastne uviedol ten pozmeňovací návrh už na začiatku. Cieľom tohto návrhu je dosiahnuť stav, aby poslanec, teda tak, ako to formuluje aj úrad vlády, docieliť stav, aby poslanec Národnej rady, ktorý vykonáva funkciu poslanca a inú funkciu vo verejnej správe, napr. funkciu starostu, primátora, predsedu samosprávneho kraja alebo ich zástupcov, poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja, štatutára alebo člena štatutárneho orgánu verejnoprávnej inštitúcie alebo právnickej osoby zriadenej subjektom verejnej správy, dostávali v plnej výške len plat poslanca a za výkon každej funkcie príjem najviac v sume minimálnej mzdy. Navrhovaná právna úprava sa má vzťahovať aj na poslancov zastupiteľstiev samosprávnych krajov, ktorí poberajú odmenu od samosprávnych krajov za výkon funkcie poslanca a sú zároveň starostami alebo primátormi. Títo poslanci zastupiteľstiev budú poberať v plnej výške len plat starostu alebo primátora a odmenu za výkon funkcie poslanca najviac v sume minimálnej mzdy.
Návrh sa nemá vzťahovať na poslancov obecných zastupiteľstiev, mestských zastupiteľstiev vrátane zastupiteľstiev mestských častí hlavného mesta Bratislavy, ako aj mesta Košice, ktorí nepoberajú za výkon tejto funkcie mzdu alebo plat. Rozdiel medzi príjmom, na ktorý by verejnému funkcionárovi vznikol nárok, ak by nebol zároveň aj poslancom, a príjmom v sume minimálnej mzdy za výkon inej funkcie vo verejnej správe, zostane súčasťou rozpočtu toho-ktorého subjektu verejnej správy.
Uvedené sa obdobne týka aj rozpočtu vyššieho územného celku. Ak poslanec zastupiteľstva poberá odmenu podľa § 12 ods. 4 poslednej vety alebo § 12 ods. 6 zákona č. 302/2001 Z. z. a je zároveň starostom obce alebo primátorom mesta. Uvedené príjmové obmedzenie sa nebude vzťahovať na tých poslancov, ktorí majú príjmy z verejných zdrojov, avšak nárok na ne im nevzniká v súvislosti s výkonom funkcie, ale vzniká v súvislosti s výkonom zamestnania, prípadne povolania, napr. vedeckí, pedagogickí alebo umeleckí pracovníci, ako aj osoby vykonávajúce niektoré zo slobodných povolaní, prípadne povolaní, ktorých výkon je podmienený členstvom alebo registráciou stavovskej organizácii, komore.
Dámy a páni, ďakujem za vašu trpezlivosť aj za podporu tohoto v podstate vládneho návrhu, ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
26.11.2014 o 17:34 hod.
Ing.
Július Brocka
Videokanál poslanca
Pán predseda, nemusím ten pozmeňovák čítať odznovu? Tam, kde som prestal...
(Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Pellegrini, Peter, predseda NR SR
Ja si myslím, že...
Brocka, Július, poslanec NR SR
Tam, kde som prestal, budem pokračovať... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Pellegrini, Peter, predseda NR SR
... môžeme pokračovať tam, ak, začnite presne tam, kde ste prestali, tak môžete pokračovať v prečítaní, bude to, samozrejme, v zázname ako jeden celok.
Brocka, Július, poslanec NR SR
Áno. Čiže ešte pre kolegov, ktorí tu neboli predtým, tak aby vedeli, že čítam pozmeňujúci návrh, ktorý je vlastne vládny návrh zákona, ktorý budeme prerokovávať na tejto schôdzi a je pod bodom 33 (tlač 1282), čiže vláda okrem toho, že teraz novelizujeme zákon o platových pomeroch a sme v druhom čítaní, tak onedlho, za pár dní alebo zajtra, pozajtra, budeme rokovať opäť o zákone o platových pomeroch a bude to v prvom čítaní. Čiže ja som len vládny návrh, návrh Roberta Fica prenášam do tohto poslaneckého návrhu, ako pozmeňujúci návrh a tým pádom vybavíme to už pri tomto zákone, to, čo vláda si zaumienila urobiť.
Čiže pokračujem v prednese pozmeňujúceho návrhu, článok VII, už sú len dva-tri články.
"... zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 551/2003 Z. z., zákona č. 600/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 186/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 439/2004 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 721/2004 Z. z.,..."
Teraz to preruším, jedna veta, ktorá nepatrí do pozmeňujúceho návrhu, ale budem iniciovať novelu rokovacieho poriadku, aby sme nemuseli robiť takúto vec, že keď odovzdám písomne pozmeňovací návrh, v ktorom formálne je tisíc čísiel novelizovaných zákonov, že aby nebola povinnosť predkladateľa to tu takto otrocky prečítať, lebo aj mňa samého to neuveriteľne otravuje, ale keďže rokovací poriadok to vyžaduje, tak to musím teraz prečítať.
Pokračujem v čítaní pozmeňujúceho návrhu:
"... zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 244/2005 Z. z., zákona č. 351/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 584/2005 Z. z., zákona č. 310/2006 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 460/2006 Z. z., zákona č. 529/2006 Z. z., zákona č. 592/2006 Z. z., zákona č. 677/2006 Z. z., zákona č. 274/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 555/2007 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 204/2008 Z. z., zákona č. 434/2008 Z. z., zákona č. 449/2008 Z. z., zákona č. 599/2008 Z. z., zákona č.108/2009 Z. z., zákona č.192/2009 Z. z., zákona č. 200/2009 Z. z., zákona č. 285/2009 Z. z., zákona č. 571/2009 Z. z., zákona č. 572/2009 Z. z., zákona č. 52/2010 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 403/2010 Z. z., zákona č. 543/2010 Z. z., zákona č. 125/2011 Z. z., zákona č. 223/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 334/2011 Z. z., zákona č. 348/2011 Z. z., zákona č. 521/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., zákona č. 252/2012 Z. z., zákona č. 413/2012 Z. z., zákona č. 96/2013 Z. z., zákona č. 338/2013 Z. z., zákona č. 183/2014 Z. z., zákona č. 195/2014 Z. z., zákona č. 204/2014 Z. z. a zákona č. 240/2014 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 122 ods. 6 sa za druhú vetu vkladá nová tretia veta, ktorá znie:
"Ak generálnemu riaditeľovi patrí aj plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky patrí generálnemu riaditeľovi mesačná mzda v sume minimálnej mzdy."
(2) V § 122 ods. 6 štvrtej vety sa slová "mzdy uvedenej v prvej vete" nahrádzajú slovami "jeho mzdy".
Čl. VIII
Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 369/2004 Z. z., zákona č. 413/2004 Z. z., zákona č. 81/2005 Z. z., zákona č. 131/2005 Z. z., zákona č. 204/2005 Z. z., zákona č. 628/2005 Z. z., zákona č. 231/2006 Z. z., zákona č. 316/2006 Z. z., zákona č. 348/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 245/2008 Z. z., zákona č. 385/2008 Z. z., zákona č. 474/2008 Z. z., zákona č. 317/2009 Z. z., zákona č. 400/2009 Z. z., zákona č. 578/2009 Z. z., zákona č. 102/2010 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 390/2011 Z. z., zákona č. 62/2012 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 288/2013 Z. z. a zákona č. 462/2013 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 4 ods. 8 sa na konci pripája táto veta:
"Ak zamestnancovi vykonávajúcemu funkciu štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu alebo zamestnancovi, ktorý je v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu, patrí aj plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, patrí mu počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky plat podľa prvej vety najviac v sume minimálnej mzdy."
Čl. IX
Zákon č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky a o zmene niektorých zákonov v znení zákona č. 547/2011 Z. z. a zákona č. 352/2013 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 13 ods. 3 sa na konci pripája táto veta:
"Ak generálnemu riaditeľovi patrí aj plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky patrí generálnemu riaditeľovi mesačná mzda podľa prvej vety najviac v sume minimálnej mzdy."
Na odmenu podľa § 12 ods. 1 písm. b) sa použije predchádzajúca veta rovnako. Ostatné články sa prečíslujú."
Zdôvodnenie:
Stručne som vlastne uviedol ten pozmeňovací návrh už na začiatku. Cieľom tohto návrhu je dosiahnuť stav, aby poslanec, teda tak, ako to formuluje aj úrad vlády, docieliť stav, aby poslanec Národnej rady, ktorý vykonáva funkciu poslanca a inú funkciu vo verejnej správe, napr. funkciu starostu, primátora, predsedu samosprávneho kraja alebo ich zástupcov, poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja, štatutára alebo člena štatutárneho orgánu verejnoprávnej inštitúcie alebo právnickej osoby zriadenej subjektom verejnej správy, dostávali v plnej výške len plat poslanca a za výkon každej funkcie príjem najviac v sume minimálnej mzdy. Navrhovaná právna úprava sa má vzťahovať aj na poslancov zastupiteľstiev samosprávnych krajov, ktorí poberajú odmenu od samosprávnych krajov za výkon funkcie poslanca a sú zároveň starostami alebo primátormi. Títo poslanci zastupiteľstiev budú poberať v plnej výške len plat starostu alebo primátora a odmenu za výkon funkcie poslanca najviac v sume minimálnej mzdy.
Návrh sa nemá vzťahovať na poslancov obecných zastupiteľstiev, mestských zastupiteľstiev vrátane zastupiteľstiev mestských častí hlavného mesta Bratislavy, ako aj mesta Košice, ktorí nepoberajú za výkon tejto funkcie mzdu alebo plat. Rozdiel medzi príjmom, na ktorý by verejnému funkcionárovi vznikol nárok, ak by nebol zároveň aj poslancom, a príjmom v sume minimálnej mzdy za výkon inej funkcie vo verejnej správe, zostane súčasťou rozpočtu toho-ktorého subjektu verejnej správy.
Uvedené sa obdobne týka aj rozpočtu vyššieho územného celku. Ak poslanec zastupiteľstva poberá odmenu podľa § 12 ods. 4 poslednej vety alebo § 12 ods. 6 zákona č. 302/2001 Z. z. a je zároveň starostom obce alebo primátorom mesta. Uvedené príjmové obmedzenie sa nebude vzťahovať na tých poslancov, ktorí majú príjmy z verejných zdrojov, avšak nárok na ne im nevzniká v súvislosti s výkonom funkcie, ale vzniká v súvislosti s výkonom zamestnania, prípadne povolania, napr. vedeckí, pedagogickí alebo umeleckí pracovníci, ako aj osoby vykonávajúce niektoré zo slobodných povolaní, prípadne povolaní, ktorých výkon je podmienený členstvom alebo registráciou stavovskej organizácii, komore.
Dámy a páni, ďakujem za vašu trpezlivosť aj za podporu tohoto v podstate vládneho návrhu, ďakujem pekne.
Neautorizovaný