44. schôdza

25.11.2014 - 12.12.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

9.12.2014 o 14:49 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:35

Jozef Kollár

Uvádzajúci uvádza bod 14:38

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi zložiť kompliment pánovi predsedajúcemu, ktorý riadi tú schôdzu napriek hlasovej indispozícii, a teda dúfam, verím, že mu to nespôsobí nejakú trvalejšiu škodu, lebo máte zjavne zachrípnutý hlas. Takže uznávam vysoko váš profesionalizmus, že v tom pokračujete napriek tomu.
A teraz k samotnému meritu veci. Predkladám balík viacerých zákonov. Sú to zákony drobné, malé, vychádzajúce z praxe a týkajú sa fungovania komunálnej úrovne našej samosprávy. Sú to zákony predložené na základe podnetov zdola, na základe toho, čo sú drobné veci, ktoré pomohli našim samosprávam lepšie slúžiť občanom. To znamená, je to, je to viacero zákonov v rade, ktoré spája myšlienka najmä obecnej samosprávy ako praktickej služby občanom. Uvediem ich jeden po druhom veľmi stručne, pretože myslím, že väčšinou sú to veľmi jednoduché zákony, ale chcel som na úvod len tento celkový oblúk k tomu dodať.
Tento návrh zákona ako prvý rieši problém, ktoré viaceré mestá majú s reguláciou pohybu psov, kde podľa súčasného textu zákona nie je zrejmé, či samospráva môže regulovať pohyb psov po verejných priestranstvách negatívne, aj pozitívne, teda kde môžu, aj kde nemôžu. Sú skúsenosti viacerých miest s protestmi prokurátora, prípadne s napadnutiami týchto všeobecne záväzných nariadení z toho hľadiska, že prokuratúry argumentujú, že obce môžu len vyslovene vymedzením niekde zakazovať, ale nemôžu to otočiť a naopak povedať, že niekde sa povoľuje a inde to nie je dovolené.
Z týchto dôvodov navrhujem zmenu zákona veľmi jednoduchú, ktorá umožní obciam prijať jedno aj druhé, teda podľa vlastného obce môžu ísť na to buď negatívne, vymedziť územia a plochy, kde to nebude dovolené, alebo na to môžu ísť pozitívne, napríklad vymedziť konkrétne územie v meste, kde to naopak dovolené je.
Dovolím si vás týmto požiadať o podporu návrhu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

9.12.2014 o 14:38 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:40

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán predsedajúci, pán navrhovateľ, kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som predniesol spravodajskú správu. V súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, ktorú máme pod tlačou 1250. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia poslaneckého návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali tieto výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, skončil som. Otvorte rozpravu k tomuto bodu programu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

9.12.2014 o 14:40 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 14:42

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ide teda o druhý zo série týchto drobných zákonov, ktoré by mali pomôcť samospráve lepšie slúžiť občanom. Tento návrh vychádza zo súčasného právneho stavu, ktorý tiež nejasne reguluje chov hospodárskych zvierat v zastavenej časti obce, nehovoríme teda o nezastavanej časti obce. A v zastavanej časti obce to dnes nie je regulované, čo znamená, že akékoľvek spory o tom, čo si váš sused chová, či už v susednom byte alebo na susednom pozemku, a podotýkam, že hovoríme o hospodárskych zvieratách, sa musia riešiť výhradne súdnou občianskoprávnou cestou. Preto navrhujeme, aby obce boli zmocnené všeobecne záväzným nariadením upraviť podmienky a limity chovu hospodárskych zvierat v zastavanej časti obce. Netýka sa to zvierat domácich a ani teda nechceme ani žiadnym spôsobom nútiť obce, aby to riešili, ale chceme im dať zmocňovacie ustanovenie v zákone. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

9.12.2014 o 14:42 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:43

Marián Radošovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. V súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom pre pôdohospodárstvo a životné prostredie za spravodajcu. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia poslaneckého návrhu je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa, ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby, a to až potom.
Ďakujem pekne. Pán predseda, otvorte rozpravu, prosím pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

9.12.2014 o 14:43 hod.

Ing.

Marián Radošovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 14:45

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Takže ide o ďalší z tej série praktických drobných zákonov pre lepšiu službu samosprávy občanom. Tento konkrétne rieši otázku zatrávnených nekosených pozemkov. Zatrávnené pozemky, ktoré sa nekosia, spôsobujú dnes dosť zásadné problémy najmä alergikom. Tu neviem, či by som nemal náhodou ešte aj v zmysle ústavného zákona o konflikte záujmov deklarovať svoj osobný záujem, keďže som alergik a v každom prípade zatrávnené pozemky spôsobujú značné problémy alergikom, ale aj ľuďom s inými respiratórnymi chorobami, pokiaľ nie sú primerane často kosené. Už sa to riešilo dokonca aj v parlamente vo vzťahu k špecifickým plodinám, ako je ambrózia, palina, myslím, že pán poslanec Nagy to už predkladal. Ale ten problém je všeobecný.
Dnes zákon umožňuje uložiť povinnosť dvakrát kosenia ročne vo vzťahu k poľnohospodárskej pôde. To znamená, tam už je to vyriešené, ale nie je to riešené vo vzťahu k iným typom pôdy, najmä teda tým pádom v intraviláne obcí. Takže navrhujeme, opäť neukladáme tú povinnosť priamo, ale navrhujeme zmocniť samosprávy, aby mohli všeobecne záväzným nariadením uložiť takúto povinnosť ľuďom dvakrát ročne kosiť trávnaté pozemky a prípadne, ak to neurobia, aby to obce vykonali na ich účet sami. Toľko návrh zákona.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

9.12.2014 o 14:45 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:47

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán predsedajúci, pán navrhovateľ, kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som uviedol spravodajskú správu k tomuto návrhu zákona. V súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie za spravodajcu k návrhu uvedenému zákonu, ktorý máme pod tlačou 1252. Predkladám teda informáciu k tomuto návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia poslaneckého návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa, ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní, v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady, aby návrh zákona prerokovali tieto výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, skončil som. Otvorte rozpravu k tomuto bodu programu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

9.12.2014 o 14:47 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:49

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Budem iba krátko. Myslím si, že je to hodné zamyslenia sa, tento návrh zákona, ktorý tu kolega predkladá. Ako už bolo spomínané, na poľnohospodárskej pôde to máme vyriešené dvoma kosbami. Aj to by som povedal, že tie kosby sa robia iba kvôli tomu, aby sme tie dotácie dostali. (Povedané so smiechom.) Viete ako? A keď dotácie neberiete, tak žiaľ, tie buriny sa nám šíria a je to potom problém, už nehovorím o tých inváznych rastlinách, ktoré tu máme nepôvodné, ktoré jak tu boli spomenuté, nám robia ďalšiu galibu.
Takže myslím si, že pokiaľ to dáme do vienka samospráve, že môže si aj v tejto oblasti urobiť poriadok doma. Myslím si, že je to tá správna samosprávna demokracia, ktorá by tu sa mala rozvíjať, aby si každý uvedomil, že mať majetok znamená aj povinnosti. Nie iba práva, ktoré tam mám. A myslím si, že pokiaľ by sme boli dôslední, tak to by malo byť, by som povedal, v krvi. Žiaľ, my sme vzťah k pôde tak zanedbali, že za tých 40 rokov na tú pôdu sa teraz iba hľadí, z čoho je tá pôda. To je nič, to proste ja som veľký frajer, môžem si s ňou robiť, čo chcem. Ale to neni pravda.
Preto by som chcel aj upovedomiť potom následne, aby prípadne tam aj tie sankčné postihy boli, ktoré viac-menej, by som povedal, nechcem povedať, že násilnou formou, proste aj takouto nejakou výchovnou formou vypestovali možnože v tej ďalšej generácii, ktorá príde, že predsa len ten majetok musí byť nejakým spôsobom obrobený, aj ten trávnik pokosený, aby to nejako vyzeralo, aby šíreniu burín bolo zabránené. Takže asi toľko z mojej strany. Takže dúfam, že podľa mňa je to apolitický zákon. Mohlo by to ísť naprieč politickým spektrom bez nejakých politických nejakých výhrad. Tak dúfam, že ho postúpime do ďalšieho čítania, ktoré vrelo doporučujem. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

9.12.2014 o 14:49 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 14:51

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja tiež budem extrémne stručný. Ďakujem inak pánovi spravodajcovi za podporu, aj slová, ktoré povedal. Ja sa priznám, že ja by som sa na úvod priklonil k miernejším, než fyzickým trestom. Myslím, že by stačilo, ak by to vykonávala obec na úkor a na účet toho občana, ktorý tak nekoná a malo by to pomerne rýchlo tie účinky, ktoré požadujeme. Ale myslím, že sme plne v zhode, prečo je takýto zákon potrebný. Ja vo všeobecnosti k všetkým tým siedmim zákonom by som povedal, že myslím, že v nich nie je žiadny ideologický motív. Ideologický motív inak sám o sebe nie je v ničom zlý. Každý sme tu preto, aby sme presadzovali nejaké hodnoty, ale toto sú naozaj veľmi praktické veci, ktoré, navyše je po komunálnych voľbách, takže už sa nedá hovoriť o tom, či niekto chce získavať body pred komunálnymi voľbami alebo nie u občanov. Takže by som veľmi pekne poprosil všetkých poslancov o podporu, ak sú samozrejme s tým vecne stotožnení, aby sme tieto drobnosti dokázali vyriešiť. Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

9.12.2014 o 14:51 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 14:52

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Je to ďalší teda zo série zákonov, ktoré majú umožniť samospráve lepšie vykonávať praktickú službu občanovi. Tento zákon sa však týka nás, nás samotných poslancov Národnej rady. Je to návrh zmeny rokovacieho poriadku, ktorý hovorí, že zákony, ktoré upravujú povinnosti a práva samosprávy, respektíve tej ich časti, ktoré menia práva a povinnosti samosprávy, by mali byť účinné vždy len k 1. januáru daného roku. Vychádza to z praktického poznania samosprávy, ktorá hovorí, že samozrejme, ak je primátor veľkého mesta Bratislavy, Prešova, ktorý má niekoľko desiatok, ak nie stoviek ľudí zamestnáva priamo a nepriamo, tak oboznamovať sa so zmenami legislatívy sa dá. Ale ak hovoríme o starostovi na tretinový úväzok, ktorý často nemá ani na sekretárku, tak pre neho neustále sa chrliaca lavína z tohto parlamentu, ktorá sa ho týka, je dôvodom na často ani nechcené nezákonné konanie a s tým by bolo treba niečo robiť.
Preto navrhujeme, aby sa stanovil základný dátum 1. január, kedy tie zákony budú vstupovať v ich účinnosť alebo tie ich časti, ktoré sa týkajú samosprávy a ten starosta bude vedieť, že, zjednodušene povedané, raz za rok si to musí naštudovať. Predpokladám, že budú k tomu aj potom vydávané zo strany ZMOS-u a iných aj určité zhrnutia, ale nebude žiť neustále v neistote toho, ako nevie vlastne dodržiavať zákon, aj keď chce, často.
Podotýkam, že samozrejme aj budú existovať poistky, lebo musia existovať poistky, takže v prípade skráteného legislatívneho konania a výnimočných okolností bude možné samozrejme naďalej schvaľovať takéto zákony aj mimo 1. januára. Ale mali by to byť výnimočné prípady, nie ako sa to dneska deje bežne každý mesiac. Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

9.12.2014 o 14:52 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video